بخشی از #نظام_ارزیابی_گزارههای_علمی
#تجربه_مبتنی_بر_استقراء حتی با اقتران قیاس خفی، به علم منتهی نمیشود؛ زیرا از شروط علم بودن یک گزاره، ملاحظه آن گزاره در #نظامگزارهها است
و الا به کاربردهای ناقص و غیر مفید منتهی خواهد شد.
به عنوان مثال طبق قاعده #بیان_مبتنی_بر_منزلت ، تحلیل یک گزاره را در کنار #منزلت
و جایگاه استقرار آن گزاره بررسی میکنیم.
و یا طبق قاعده #بیان_مبتنی_بر_انفتاح ، نقش یک گزاره در انفتاح معنائی برای یک گزاره دیگر را تحلیل میکنیم.
در تعریف #تجربه_مبتنی_بر_استقراء ، قواعد اصولی فقه البیان لحاظ نشده است؛ در نتیجه ماهیت انتاج در قضیه را با چالش روبرو میکند.
در بخش #تعریف_روش_تجربه ،
#نظریه_تجربه_مبتنی_بر_اشراف
را به دلیل لحاظ ارتباط گزارهها پیشنهاد نمودهایم، که در واقع پایهگذاری جدید برای #رشد_تفکر_در_جامعه است.
#فقه_العلم
#روش_تَجَرُّب
#نظام_ارزیابی_گزارههای_علمی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#روش_کار_مدرسه_ببنات
#حضور_اجتماعی_ما به محوریت نظریات الگوی پیشرفت اسلامی است
و بدون استنباط و #تسلط به یک نظریه، مجوزی برای حضور اجتماعی وجود ندارد!
#سیر_استنباط_نظریه را در #فقه_البیان شرح داده شده است.
همچنین #روش_تدوین آن نظریه را در #الگوی_ساخت مطرح شده است.
مراد ما از نظریه، #معنای_پوزتویستی آن نیست
بلکه منظورمان از نظریه استنباط سیر صیرورت یک موضوع است.
ماهیت نظریات بخشی الگوی پیشرفت اسلامی اتکاء به #علم_امام علیهالسلام است که مبتنی بر اشراف است و نه #تجربیات_مبتنی_بر_استقراء
بعد از استنباط هر نظریه
چهار دسته فعالیت حول آن نظریه باید انجام شود.
که شامل
۱.مدیریت خبر
۲.مدیریت تضارب
۳.مدیریت کتابت
۴.مدیریت نمونهسازی
انجام میدهیم.
که تحفظ بر این چهار امر، #تحریک_فکر گستردهای در مخاطب و در فرد اقامه کننده ایجاد میکند.
این نوع از تفکر دهها برابر بیشتر و عمیقتر از مفهوم فعلی تفکر است
و لذا از #روش_اقامه به #چرخه_تحریک_فکر تعبیر نمودهایم...
#شکل_اقامه
#چرخه_تحریک_فکر
#مدرسه_بینات
#تحول_در_حوزه
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢#شیوه_تغییر_تصمیمات_مدیر👇🏼
#گزارش_راهبردی_متنی
مبتنی بر #قواعد_نوع_سوم_تفکر یعنی تدبر است.
در واقع خواننده را به #تَدَبُّر در #عواقب_یک_تصمیم، ترغیب میکند.
برای دستیابی به ساختار تدبر در گزارش خود، مراحل زیر را طی کنید.
مرحله اول
#ملاکهای _تَدَبُّر مورد نظر خود را بصورت فقهی بحث کنید
و اگر بحث از ملاک مورد نظرتان نیازمند تفصیل است؛
حتما در پیوست شماره یک گزارش از این تفصیل را بیاورید.
مرحله دوم
گزارشی از #چگونگی_تعارض آن تصمیم با #زیرساختهای_هدایت را ارائه نمائید.
این بخش از گزارش کاملا مستدل نگارش میشود و آفت آن کلیگوئی و بررسی غیر دقیق است.
مرحله سوم
با ارائه پیشنهادی کاربردی و هماهنگ با #زیرساختهای_هدایت
به مدیریت زمینههای تصمیم موضوع گزارش بپردازید.
این قسمت از گزارش بسیار مهم است
و در واقع #تصمیم_جایگزین را به مدیر پیشنهاد میدهد.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
ادامه بخش قبلی...
📢#شیوه_تغییر_تصمیمات_مدیر👇🏼
مرحله چهارم
ارتباط میان #زیرساخت مرتبط با #زمینه_تصمیم با سایر #زیرساختهای_هدایت را بحث کنید.
در این مرحله به بررسی فقهی #انعکاس_زیرساختهای_هدایت
در یکدیگر میپردازد.
در واقع مطالعه آن، زمینه پیدایش تصمیمات مغایر با زیر ساختهای هدایت را کاهش میدهد.
بدون توجه به مرحله چهارم
امکان اتخاذ مجدد تصمیمات معارض
با زیرساختهای هدایت توسط مدیر وجود دارد.
مرحله پنجم
در بخش پایانی گزارش خود به #تصویرسازی درباره
#مشکلات
#لوازم
#مزیتهای_پردازش_همه جانبه زیرساختهای هدایت بپردازید.
بخش پنجم گزارش، افقی تمدنی را در #ذهن_مدیر ایجاد میکند.
بدون توجه به این بخش، گزارش راهبردی به انتزاعی و غیر کاربردی بودن متهم است.
#غیرکاربردی_بودن_گزارش_راهبردی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#ارتباط_بین_نظامسازی_و_قواعد_تقدیر
چه ارتباطی میان نظامسازی و قواعد تقدیر وجود دارد؟!
یکی از مباحث پیچیده مدرسه تمدنی بینات
گفتگو درباره تقدیر و ارتباطش با نظامات اجتماعی است.
به اعتقاد ما
خمیر مایه نظامسازی فهم تقدیر است.
#مرز_سکولار_بودن_و_اسلامیت
به #فهم_حاکمیت_تقدیر در همه شئون بازگشت دارد.
وَإِن مِّن شَيْءٍ إِلَّا عِندَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ (حجر ۲۱)
با تغییر اصطلاحات و نوشتن یک سند حقوقی نمیتوان به الگوی اسلامی پیشرفت دست یافت؛
الگوی پیشرفت اسلامی اولا و بالذات
یعنی مجموعهای از نظریات بخشی که در متن آن نظریه، ارتباط میان نظامسازی و تقدیر لحاظ و #تبیین شده باشد.
#نظام_سازی
#فقه_التقدیر
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢سه نکته درباره الگوی ساخت👇🏼
❌نکته اول
الگوی ساخت یا #الگوی_نظامسازی_اسلامی
ابزار مفهومیِ مدیرانی است که میخواهند بر اساس مفهوم #هدایت به مدیریت تحولات جامعه خود بپردازند.
⭕️این الگو جایگزینی برای مدلهای مختلف #مدیریت_راهبردی مانند:
ماتریس Swot و مدلهای مختلف #آینده_پژوهشی است.
❌نکته دوم
این الگو، #ساختار_تدبیر در هر مسئلهای را به سه رکن
#تعریف، #تصویر و #تصمیم
تقسیم میکند.
❌نکته سوم :
نظریه حاکم بر نظریات بخشهای مختلف الگوی پیشرفت اسلامی را
بر اساس #قواعد_فقه_البیان
و به صورت استظهاری و فقهی تولید و استنباط میکنیم.
👌🏻به عبارت سادهتر #تنظیم_روابط_انسانی وابسته به #نظامسازی بوده و نظامسازی هم بدون استنباط از فقه امکانپذیر نخواهد بود.
#الگوی_ساخت
#نظامسازی_فقهی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
🔴امام، اسطورهای دستنیافتنی
یا اسوه زندگی ؟؟؟
👌🏻بهترین موضوع مباحثاتی در ایام #نیمه_شعبان و سایر موالید و مناسبتهای مرتبط با ائمه علیهمالسلام، #تبیین_نقش_امام_در_نظامسازی است.
❌برخی میپندارند که امام علیهالسلام همین #نظام_آموزشی،
همین #نظام_سلامت،
همین #نظام_قانونگذاری
همین #نظام_روابط_بینالملل،
همین #نظام_ساخت_مسکن
همین #نظام_مدیریت_شهری
و سایر نظامات مدرن را میپذیرند
و
برخی دیگر، نقشی برای ایشان در نظامسازی قائل نیستند!!!!
❌برخی منبرها هم به #نقش_امام علیهالسلام در تقدیر و شفاعت در آخرت اشاره دارند
و به صورت کلی برای ایشان علمی خاص
بدون بیان کارکردهای آن علم در زندگی بشر تصویر میکنند
و البته هیچ اشارهای به
تعارض #تعریفهای_امام علیهالسلام از امور مختلف
با #تعریفهای_پوزیتویستی رایج ندارند...
⭕️این #تصویرسازیهای_ناقص از امام علیهالسلام در منابر و کتابها باعث شده است، که مردم و نخبگان نقشی محسوس در #نظم_اجتماعی و زندگی برای ایشان قائل نباشند
و بالتبع #انتظار_واقعی برای طلبِ امام علیه السلام هم ایجاد نشود!
❌امام زمان علیهالسلام در ذهن بسیاری از مردمان عصر ما
اسطورهای دستنایافتنی و نه #اسوه_زندگی است.
⭕️متأسفانه امام در ذهنیت ما،
اسوه آموزش | علم | معیشت |
روابط بینالملل | تزکیه | روابط انسانی | کشاورزی | ساخت مسکن | مدیریتشهری
و در یک جمله محور نظامسازی نیست...
#فقه_الامام
#موضوع_منبر
#جمعه_انتظار
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#فواید_نظام_مقایسه
ما در مدرسه تمدنی بینات موظفیم به
"نظام مقایسه" درباره تعاریف غلطِ مطرح در #طبقهبندی_موجود_علم هستیم.
#تعاریف_متعارض_با_تعاریف_وحی،
در علوم مختلف وجود دارد
که #نظام_مقایسه معیوب بودن این تعاریف را روشن می کند
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#کنوانسیونهای_غربی به دنبال #تغییر_هویت_شهرهای_مذهبی هستند
✅ #محصولات_تراریخته که واردات غرب بشمار میآید
#سلامت_جامعه را با خطر روبرو کرده است.
✅امروز مردم با #کسب_و_کار_سنتی فاصله گرفتهاند.
در گذشته #مکاسب توسط روحانیون و علما در #بازار برای کسبه بیان میشد، ولی امروز از این خبری نیست.
بازار به دست « #اماکن » افتاده که تنها دستور میدهد و هیچ کس عمل نمیکند و امروز زنجیره بازار با حوزه علمیه قطع شده است.
✅ما در #نظام_مدیریت_شهری با مشکلاتی مواجه هستیم.
در برخی شهرها #سیتی_سنتر (مجتمع تجاری، تفریحی و توریستی) درست کردهاند
و مراکز شهر را که دارای بافت فرهنگی و دینی است خالی میکنند؛
این اقدام مدیران، موجب میشود که قلب شهر که نشان از #هویت_فرهنگی، دینی و مذهبی است
صرفا به #مرکز_تجاری تبدیل شود.
این #خطر، شهرهایی چون #مشهد، #قم و #اصفهان را تهدید میکند.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#چگونه_نظم_غلط_یک_جامعه_را_اصلاح_کنیم؟
مدیریت حاکم بر شهرهای مذهبی در صدد عوض کردن تصویرها است.
متاسفانه در شهری مانند قم
#نماهای_رومی ساختمانها بر نماهای اسلامی در ساختمانها، غلبه پیدا میکند
و یا دستهایی بدنبال این هستند که این شهر مذهبی و پایگاه اصلی انقلاب اسلامی را به شهری تجاری تبدیل کنند
و کم کم کلمه « #زائر » را حذف و به جای آن از « #توریست » استفاده کنند.
شهری در مرکز ایران را به عنوان پایلوت برنامه جهانی #مسکن_ملل_متحد قرار دادهاند.
نباید روبه روی جلوههای یک فرآیند ایستاد
بلکه باید نقاط حساس را مورد بررسی و برخورد قرار داد.
اگر بخواهیم نظم غلط یک جامعه را اصلاح کنیم باید
ابتدا «تعاریف»، سپس «تصویرها»
و در انتها «تصمیمها» را در اولویت قرار دهیم و آنها را به چالش بکشیم.
امروز بیشتر دغدغهها و چالشهای ما صرفا بر روی «تصمیم» هاست.
به عنوان مثال به #حجاب که جلوهای از یک آسیب است توجه میکنیم
که لازم است
اما به فوندانسیون و اسکله فکری و گفتمانی این آسیب کم توجهیم.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #محل_نزاع_در_فقه_آینده👇🏼
⚡️ محل نزاع اصلی در فقه آینده #پردازش_حداکثری_فقه است
ما باید سعی کنیم بر اساس استضائه حداکثری به وحی در #فرآیند_تصمیمسازی_کشور حضور داشته باشیم.
#فقه_آینده
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#منشاء_اصلی_پیدایش_محرومیت_در_کشور👇🏼
#تعریف_غلط از #محرومیت_زدائی
مانند تعریف غلطی که کتاب مرجع بخش اول سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ از مسئله توانمندسازی ارائه داده است
منشاء اصلی پیدایش محرومیت در کشور است.
#توسعه_محرومیت_زاست
#توانمند_سازی
#سند_توسعه_پایدار_2030
#نظریه_تَعَرُّف
#کتاب_توانمندسازی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
چگونه بدون استفاده از #منطق و #فلسفه در مخاطب اثر بگذاریم؟
با استفاده از قواعد #فقه_البیان بهتر از فلسفه و منطق می توانیم #فکر_مخاطب را تحریک کنیم.
#تحریک_فکر مبتنی بر #فقه_البیان شامل
۱.ایجاد تأمل
۲.ایجاد تَعَقّل
۳.ایجاد تَدَبُّر
۴.ایجاد تَجَرُّب
۵.ایجاد تَفَقُه در مخاطب است.
اساساً محدود نمودن تفکر به سطوح چرائی، چیستی و چگونگی،
نوعی تنزل در حوزه تفکر محسوب میشود.
اعتقاد ما این است که همه انواع فلسفه و منطقهای موجود، تفکر را تنزل میدهند
و به همین دلیل فاقد حجیت
و #مانع_رشد هستند!
حجیت عروة الوثقی است.
نمیتوان حجیت را نادیده بگیریم.
تلاش مدرسه تمدنی بینات و انتقادات آن برای ارتقای #مفهوم_تفکر،
با انتقادات #مکتب_تفکیک
و انتقادات #تفقهِ_کاشف_معذِّر_و_منجِّز
و انتقادات #مکتب_اصالت_فاعلیت
به فلسفه و منطق تفاوتهای روشنی دارد!
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#تربیت_قابل_تفویض_نیست
تربیت دارای پنج مرحله است:
۱.انتخاب همسر تا تولد فرزند
۲.هفت سال سیادت
۳.هفت سال ادب
۴.هفت سال مشورت
۵.دوران پختگی و تثبیت
هر کدام از این مراحل پنج گانه تاثیری بیبدیل بر #شکلگیری_شخصیت_انسان دارد.
#سیستم_آموزش_و_پرورش
مانعی برای تصور و تحقق این #مراحل_شخصیتساز محسوب میشود!
اشتباه مهلک مدیران و پدر و مادرهای عصر ما #تفویض_امر_تربیت به چنین ساختار معیوبی است.
لازم است که ساختار آینده آموزش و پرورش را به محوریت #خانوادههای_متکفل_تربیت طراحی کنیم.
#نظریه_آموزش_و_پرورش_آینده
به صورت تفصیلی
هدف، محتوا و روش آموزش و پرورش در آینده را ترسیم کرده است.
#فقه_التزکیه
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#مفاهيم_اصلی_تمدن_اسلامی_کدامند؟
برای دستیابی به نقشهای جامع برای تحقق #تمدن_اسلامی باید به دو پرسش پاسخ دهیم:
۱.مفاهیم تمدن اسلامی چیست؟
۲.چگونه باید مفاهیم تمدن اسلامی را محقق کرد؟
در پاسخ به پرسش اول:
اعتقاد ما این است که
مفاهیم تمدن اسلامی به دو دسته مفاهیم تقسیم میشود:
۱.مفاهیم اصلی
۲.مفاهیم بخشی
#مفاهیم_اصلی_تمدن_اسلامی
شامل سه دسته مفهوم میباشد:
۱.#تنظیم_روابط_انسان در حوزههای شانزده گانه
۲.#تسخیر_شئ_پایه
در مقایسه با تصرف عنصرپایه
۳.اتکاء به اسماء الهی
#مفاهیم_بخشی_تمدن_اسلامی هم در قالب ۱۰۰ نظریه فقهی در حوزههای
ساختمان
مدیریت شهری
آموزش و پرورش
سلامت
امنیت
برنامه و بودجه
میراث فرهنگی
خبر و...تئوریزه میشود.
در پاسخ به پرسش دوم:
اعتقاد ما این است که سه حوزه فعالیتی
زیر برای تحقق مفاهیم تمدن اسلامی ضرورت دارد.:
۱.برجسته کردن #پرسشهای_جهتساز
۲.#تدریس مفاهیم تمدن اسلامی
۳.#تصمیمسازی بر اساس مفاهیم فقهی
شایان ذکر است که برنامه اجرائی در هر سه حوزه اجرائی بر اساس نظریه چرخه چهاربخشی #تحریک_فکر تنظیم میشود.
#برنامه_جامع_تمدن_اسلامی
#نظام_سازی_فقهی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#مسئله_فقه_البیان_چیست؟
قبل از اینکه به تبیین تفصیلی ساختار مباحث فقه البیان بپردازیم؛
مروری مجدد بر تبیین مسئله و دغدغه فقه البیان خواهیم داشت.
به بیان اول:
دغدغه #فقه_البیان تبیین ابعاد مختلف #زبان_شارع است.
به عبارت دیگر
ادلهای مانند #عدم_الردع شارع
و امتناع تخاطب در صورت تاسیس را علیل میدانیم
و معتقدیم شارع ضمن تاسیس یک زبان ویژه برای تفاهم،
تفاهم عمیقتری نسبت به #زبان_عرف با همه اعصار برقرار کرده است.
در #فقه_البیان ابعاد این تاسیس مبارک زبانی را شرح میدهیم.
(زبان شارع امضائی است یا تأسيسي؟)
به بیان دوم:
موضوع #فقه_البیان بررسی ۱۳ دسته از روایات و آیات مرتبط با #تاسیس_زبان توسط شارع است.
اگرچه شارع در همه مجالس گفتگوییِ خود اشارهای به قواعد زبانی نکرده است ولی در طول دوره تشریع این قواعد زبانی را تبیین نموده است.
به عنوان مثال
قواعدی مانند ظرفیت، مقایسه، مُکث و... در بیان #قواعد_زبانی_مورد_تاکید_شارع بوده است.
(بررسی آیات و روایات روشی)
به بیان سوم:
در فقه البیان به دنبال کشف روشمند معقولیت مطرح در آیات و روایات هستیم.
رعایت قواعد فقه البیان
به درایه و تدبر عمیق در وحی
و #کشف_معقولیت آن ختم میشود
و جامعه را از تکیه به #دستگاههای_فلسفی ناقص بینیاز میکند.
(چگونه معقولیت شارع را کشف و بیان کنیم؟)
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#تفاوت_فقه_معذر_و_فقه_نظام
گفتگوهای مرتبط با #فقه_نظام و #الگوی_اداره_جامعه
در حوزه علمیه و در میان نخبگان دانشگاهی روز به روز گسترش بیشتری مییابد
و بالتبع پرسشهای مرتبط با این حوزه،
هر روز عمیقتر و بیشتر میشود.
یکی از پرسشهای مهم این حوزه #تبیین تفاوتها در #استنباط محدود به #کشف_معذر_و_منجز
و #استنباط_نظامساز است.
#قواعد_اصولی_فقه_البیان
متکفل تبیین قواعد استنباط فقه نظام است
و تبیین این قواعد اصولی
ضمن تبیین تفاوتهای میان این دو مکتب فقاهتی
سطح تفقه را از سطح "کشف معذر و منجز"
به سطح فقه نظام ارتقاء میدهد.
یکی از تفاوتهای این دو نوع فقاهت،
مسئله مهم #نظام_مقایسه است.
فقه نظام به بدعتها و غیّهای مقابل یک حکم شرعی توجه دارد
و چگونگی مقابله با آن را به شکل متصل یا منفصل از وحی استنطاق میکند
ولی در کلمات فقهای کاشف معذر و منجز، این نوع از بحثها به نحو حداقلی وجود دارد.
به عنوان مثال
در کلمات بسیاری از فقهاء، احکام مرتبط با انفاقهای واجب و مستحب و حرام به صورت تفصیلی بحث شده است
ولی احکام مرتبط با انفاق با ایدههائی معیوبی مانند
#تعریف_کینزی_پسانداز (Savings)
و
مفهوم #هدایت_نقدینگی در اقتصاد کلان
-که در نقطه مقابل انفاق عمل میکنند
مقایسه نمیشود.
عدم مقایسه یک حکم شرعی با یک قانون عرفی و سکولار در برخی موارد جلوی اجرای حکم شرعی را برای مردم میگیرد
و در خوشبینانهترین وضعیت
"بیان حکم بدون توجه به اصل مقایسه"
به #مهار_بدعت و قانون مبتنی بر آن کمکی نمیکند.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
به عنوان مثال دیگر
وقتی درباره #عمومی_شدن_تجارت و ابزارهای آن مانند #بازارهای_موقت
-که ایده اصلی فقه برای #محرومیت_زدایی و توسعه عدالت است- صحبت می کنیم؛ ضرورت دارد آن را با بدعت فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای و #سیتی_سنترها مقایسه کنیم.
برای ارتقاء فقاهت از سطح کشف معذر و منجز به سطح نظامسازی،
علاوه بر اصل نظام مقایسه،
۸ دسته قاعده دیگر مانند توجه به
۱.اصل تأمل
۲.اصل مُکث
۳.اصل رفق
۴.اصل ظرفیت
۵.اصل منزلت
۶.اصل انفتاح
۷.اصل سیاق
۸.اصل کَمیت
در مسیرهای فقاهتی موضوعیت دارد.
#فقه_البیان
#کشف_معذر_و_منجز
#تفقه_نظام_ساز
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #دروس_استنباطی_مدرسه_بینات
#دروس_استنباطی
دروس سطح سوم مدرسه
مدرسه بینات عمدتاً به چهار #سوال اصلی در حوزه تفقه پاسخ میدهد.
#سوال_اول دروس استنباطی
به تحلیل تکاملی #مسئله_صدور میپردازد.
در تحلیلِ مسئله صدور علاوه بر احراز صدور روایت به تبیین #ساختارسازی_امام علیهالسلام برای دستیابی مردم به #هدایت و #علم میپردازیم.
به عبارت بهتر امام علیهالسلام برای #جهتدهی_صحیح به مردم همه اعصار، از روشهای خاصی استفاده میکند.
تأکید امام علیهالسلام بر #مسئله_کتابت_حدیث یکی از شناخته شدهترین این روش هاست.
رجوع شود به
#نظریه_وثوق_صدور_به_معنای_تکاملی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#خطر_کلی_گویی_برای_تمدن_اسلامی
بعد از شکست محسوس و حداکثری #جریان_توسعهگرا در حوزههای مختلفِ سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی؛
بار دیگر شرایط برای اجرای نظریات کارآمد فقهی
مانند #نظریه_فقهی_خانه_حیاطدار
آماده شده است.
به فضل الهی دوران تلخِ تدبیر و امیدِ "مبتنی بر #توسعه_غربی"
زمینه برائت مردمی از دیدگاههای غیر بومی توسعه غربی را فراهم آورده است...
👌مهمترین شرط موفقیت در سالهای آینده برای جریان فکری انقلاب اسلامی؛ ارائه #نظریات_فقهی_مسئله_محور برای #اداره_جامعه است.
به عبارت دیگر ارائه بحثهای کلی و انتزاعی درباره "#اداره_دینی_جامعه" به نوعی فرصتدهی برای بازسازی جریان ناکارآمد توسعه غربی محسوب میشود.
همانطور که غربگراها بر ضد منافع مردم عمل میکنند؛
کلیگوها هم ناخواسته بخشی از این پازل شوم محسوب میشوند.
به همه برادران انقلابی خود توصیه میکنیم برای #زمینهسازیظهور و #حل_مشکلات_مردم
مراقب خطر کلی گوها درباره #تمدن_اسلامی و #الگوی_پیشرفت_اسلامی باشند...
#نظام_سازی_فقهی
#اولویتهای_تمدنی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #دروس_استنباطی_مدرسه_بینات
#دروس_استنباطی
دروس سطح سوم مدرسه
مدرسه بینات عمدتاً به چهار #سوال اصلی در حوزه تفقه پاسخ میدهد.
#سوال_دوم دروس استنباطی به تحلیل #روشهای_درایه_و_تدبر_در_آیات_و_روایات میپردازد.
#قواعد_اصولی_فقه_البیان روش درایه و تدبر را به طلبه آموزش میدهند.
یکی از این قواعد کاربردی،
قاعده #نظام_مقایسه_میان_رشد_و_غیّ است.
به عنوان مثال وقتی مشغول تبیین مسائل مرتبط با انفاق هستیم؛
حتماً باید آن را با بدعتی مانند #هدایت_نقدینگی به سمت تولید صنعتی و #پسانداز_با_تعریف_کینز مقایسه کنیم.
بدون توجه به اصل نظام مقایسه میان رشد و غیّ #مزیت_مناسک_شارع نسبت به دیدگاههای عرفی و سکولار تبیین نمیشود
و مردم به رفتارهای دوگانه مبتلا میشوند.
به کارگیری #قواعد_اصولی_فقه_البیان در #فرآیند_استنباط،
ابزاری برای #کشف_معقولیت_آیات_و_روایات محسوب میشود
و طلبه را از #دستگاههای_علمی و #دستگاههای_فلسفی ضعیف و ناقص بینیاز میکند.
رجوع شود به #قواعد_اصولی_فقه_البیان
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#پرسش_از_طلاب_مدرسه_بینات
چه ارتباطی میان #تنظیم_روابط_انسان به عنوان مفهوم اصلی الگوی پیشرفت
و #اولویتهای_تمدنی برقرار است؟
❓شرح سؤال:
ارتباط اولویتهای تمدنی با مفهوم اصلیِ الگوی پیشرفت اسلامی را شرح دهید؟
به عبارت بهتر:
مفهوم اصلی الگوی پیشرفت، "تنظیم روابط انسان" است.
👌🏻پایههای اصلی روابط انسان
در همه زمانها و مکانها
شامل سیزده حوزه زیر میباشد👇🏻
۱. روابط فرد در حوزه #امامت
۲. روابط فرد در حوزه #علم
۳. روابط فرد در حوزه #خانواده
۴. روابط فرد با #همسایه
۵. روابط فرد با #دوست
۶. روابط فرد با #شریک_شغلی
۷. روابط فرد با #طرف_معامله
۸. روابط فرد با #دشمن
۹. روابط فرد با #همسفر
۱۰. روابط فرد با #فقیر
۱۱. روابط فرد با #یتیم
۱۲. روابط فرد با #ابن_سبیل
۱۳. روابط فرد با #مهمان
#نظامسازی_فقهی
#تنظیم_روابط_انسانی
#اولویتهای_تمدنی
#مفهوم_اصلی_الگوی_پیشرفت_چیست ؟
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#سیر_مطالعاتی_نظریات_فقهی
سیر مطالعه نظریات فقهی الگو برای افراد مختلف، مختلف است
و بهتر است هرکسی مطالعه را از موضوع مورد #علاقه خود آغاز نماید.
دو نکته را در مسیر مطالعه نظریات فقهی الگو مدنظر داشته باشید:
اول اینکه بجهت تسلط بر سازههای هر نظریه؛ یعنی #پرسشها، #اصطلاحات و #ارجاعات آن نظریه را یادداشتبرداری کنید.
و دوم اینکه: دو نظریهی
#الگوی_ساخت و #مدیریت_شهری_محله_محور
را به عنوان #مکمل_معنائی_همه_نظریات دیگر
تلقی کنید.
#نظامسازی_فقهی
#اولویتهای_تمدنی
#سیر_مطالعاتی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
صورت صحيح در #تعريف_اشیاء چیست؟
تعریف در #الگوی_ساخت
با تعریف در #منطق_صوری و تعریف در #منطق_سیستمی تفاوت دارد.
همانطور که قبلاً گفتهایم:
در "الگوی ساخت" بعد از #انتخاب_موضوع، برای آن موضوع با #روش_تحقیق_فقهی
تعریف، تصویر و تصمیم نوشته میشود.
#روش_تعریف_فقهی، صورتی رشدیافته برای #تبویب_فکر است
که نتیجهاش انتقال تأثيرگذار معرفتِ نسبت به اشیاء به مخاطب است.
انتقال معرفت از انسان تعریف کننده شئ به انسان مستمعِ تعریف
مستلزمِ رعایت #قواعد_اصولی_فقه_البیان
مانند:
۱.بیان مبتنی بر ظرفیت
۲.بیان مبتنی بر تأمل
۳.بيان مباني بر مُکث
۴.بیان مبتنی بر رفق
۵.بیان مبتنی بر مقایسه
۶.بیان مبتنی منزلت
۷.بیان مبتنی بر انفتاح
۸.بیان مبتنی بر سیاق
۹.بیان مبتنی بر کمّ است.
رعایت اصول نهگانه فوق در #صورتبندی_یک_تفکر در واقع نوعی توسعه در صورتبندی فکر نسبت به صورتبندی #شکل_اول_در_منطق_صوری
(به قول فرنگیها) محسوب میشود.
در آینده صورتبندی تعریف در الگوی ساخت را با روش #تفکر_سیستمی هم مقایسه خواهیم کرد.
#روش_تعریف_اشیاء
#الگوی_ساخت
#نقایص_منطق_صوری
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#چند_نکته درباره #اولویتهای_تمدنی
نکته اول اینکه:
در مباحث الگوی پیشرفت اسلامی به دنبال #تنظیم_صحیح_روابط_انسان در حوزههای شانزدهگانه هستیم.
نکته دوم آنکه:
در بسته اولویتهای تمدنی،
در واقع اولویتهای حوزه برنامهریزی برای تنظیم صحیح روابط انسانی را طرح کرده ایم.
به عبارت بهتر پیشنهاد دادهایم که در ۱۲ حوزه مهمِ ۱- مسکن، ۲-مدیریت شهری، ۳- سلامت، ۴- آموزش و پرورش، ۵- محرومیت زدائی، ۶- مدیریت راهبردی، ۷- مواجهه با اسناد بین المللی، ۸- تجارت کشور، ۹- تنظیم و انتشار خبر، ۱۰- تقنین، ۱۱- برنامه و بودجه و ۱۲- امنیت
#تغییر_هویت_در_برنامهریزی ایجاد شود.
نتیجه تغییر هویت در حوزه های ۱۲ گانه فوق الذکر : #بهبود_روابط_انسان خواهد بود.
نکته سوم اینکه:
اولویتهای تمدنی شامل ۴۰۰ اقدام اجرائی است
و کمک میکند تا فضای اجرائی کشور، ارتباط بهتری با تمدنسازی و الگوی پیشرفت اسلامی برقرار کند.
همچنین فضای کلی این بسته فکری در مواجهه با ۱۷ بخشِ #سند_توسعه_پایدار2030
و ١٦٩ هدف فرعی آن تلقی و تعریف میشود.
نکته چهارم آنکه:
برای تحقق و اجرای اولویتهای تمدنی سه استراتژی پیشنهاد شده است؛
در استراتژی اول
باز تعریف ۱۵ قانون مادرِ مجلس شورای اسلامی بر اساس این اولویتها مفید است.
به عنوان مثال معتقدیم:
#قانون_تجارت_کشور
به دلیل اینکه زمینه #عمومی_شدن_تجارت را فراهم نمیآورد نیازمند تحول است!
#نظام_سازی_فقهی
#اولویتهای_تمدنی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir