eitaa logo
🔹رفیق
192 دنبال‌کننده
277 عکس
64 ویدیو
35 فایل
و حسن اولئک رَفیقا
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 که از هم لازم تر است! 🔅 علیه السلام 🔹 سه گروهند؛ گروهي مانند غذايي هستند كه پيوسته و در هر زمان مورد نياز انسان است».ما به رفيق خیرخواه نصیحت کننده و مشفق، پيوسته نيازمنديم، تا علي‌الدّوام ما را تكان بدهد و ما را از خواب غفلت بيدار كند. ☝اين چنين رفيقی از آب و نان براي ما لازم تر است. اگر نباشد به مرگ ابدي مي‌افتيم! 🔹«گروه دوّم كساني هستند كه معاشرت با آنها مانند درد و بيماري است» كه عارض انسان مي‌شود و مايه‌ي ناراحتي مي‌گردد و راه تخلّص از آن را نمي ‌يابد. 🔹«گروه سوّم مانند دارو و درمان دردند { كه انسان گاهي به آن نيازمند مي‌شود ، نه هميشه } » 🔹پس گروه اوّل هميشه مورد نياز انسانند و گروه دوّم هيچ گاه مورد نياز نيستند و گروه سوّم گاهي مورد نياز واقع میشوند. 📚 صفحه 239 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🗓 سالروز 🏳 مبارز انقلابی ضد یهود 🏳 مفسر حکیم، مورخ بصیر 🏳 کتابشناس دقیق و غریب 🏳 استاد دلسوز، پدر دو شهید 🏳 مطیع‌امام، رفیق‌رهبری 🏴 توسط عامل‌صهیونیستی 💠 من سال ۴۲ با مرحوم کامبوزیا آشنا شدم، ایشان از کتابخانه‌های قیمتی است چرا که ایشان از آنجا که با مسائل علمی روز آشنا بود لذا از همه دنیا برایشان کتاب میفرستادند با اینکه آدم تنگدستی بود اما هرچه داشت برای کتاب میگذاشت، در آشنایی و ارتباط با مسائل دنیا عجیب بود، ایشان ۴ همسر و ۲۶ فرزند داشت که در زندگی میکردند؛ من با ایشان بسیار مانوس بودم با اینکه کم سفر بود اما یکبار آمد به و من هم به محضرشان در زاهدان میرسیدم، در آن موقع گفتگویمان درباره بود، ایشان بقدری که بر یهود حساسیت داشت بر هیچ چیز دیگر حساسیت نداشت، دید خیلی وسیعی درباره نفوذ یهود صهیونیست داشت، ایشان برای ما اثبات کرد که و هم بود! ۸۰/۴/۲۴ حضرت 📚 (زندگینامه و خاطرات )؛ ص۱۴ 🔹کاری‌ازگروه‌فرهنگی‌شهیدابراهیم‌هادی 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
امام را دارند علی‌الظاهر! با آقایی، با کمال عزت و احترام از می‌برند . برای اینکه ولیعهدش کنند علی‌الظاهر! اما حضرت در مدینه، مردم را گریه می‌اندازد. حضرت جمع می‌کند کنیزها و خدمه و اهل‌بیت و همۀ فرزندان را، برادران و خویشاوندان و اهل خودش را و می‌گوید بر من گریه کنید! تعجب می‌کنند؛ یکی می‌گوید مثلاً یا ، گریه سر راه مسافر میمنت ندارد، بعد حضرت می‌گویند بله، او مسافری است که امید برگشتن داشته باشد! یعنی چه؟ یعنی من امید برگشتن ندارم. یعنی چه؟ یعنی دارد من را می‌برد که بکُشد. پس ببینید، بااینکه با عزت و با احترام دارد حرکت می‌کند حضرت، آن اثرِ با زور و با فشار بُرده‌شدن را در مدینه باقی می‌گذارد و می‌رود. می‌رود حرم با وضع گریه‌آلودی خداحافظی می‌کند از ، و راه می‌افتد می‌رود. ۱۳۶۰/۹/۲۶ 📚 حلقات / حلقۀ سوم/ ۷۳. گسترش فراگیر شبکۀ تشیّع در زمانۀ حضرت 🏴 عرض تسلیت رحلت جانسوز پیامبراعظم حضرت محمدمصطفی(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع) 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
✅ معنای ⏮ ناگفته روشن است که آنچه مطلوب است تحول مثبت یعنی و در راستای می باشد و نه هر ، تغییر و که به ، انحراف، تضییع، ، دورشدن از و و هدر رفتن سرمایه ها و و غیرانسانی منجر شود. 📚 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🔹از حالات جلیل القدر رضوان الله علیه 🔸مرحوم به نقل از حاج سیّدمحمّدحسن قاضی: 🍃پدرم بسیار مرد متواضعی بود و نسبت به زوّار که به منزل او می رفتند، نهایت احترام را داشت و گفتگو می کرد؛ 🍃و در مجالس روضه که در منزل خود می گرفت، و مردم در روی حصیر می نشستند، خودش دم در اطاق و یا حیاط روی زمین می نشست پهلوی کفشها، بطوریکه تمام بدنش در روی زمین بود؛ 🍃و با دست خود کفش های واردین را جفت می کرد، و همه را مرتّب میکرد در جلوی پای آنها بدون استثناء؛ 🍃و با همه با مرحمت و ملاطفت و مهر رفتار می کرد، و به مجلس روضه فوق العاده اهمّیت می داد. 📚 ۱۷؛ ص ۲۸ ▪️ ششم ربیع الاوّل سالروز رحلت آیةالله حاج سیّد علی قاضی قدّس الله نفسه الزکیّة 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
✅ در هیچ زمانی ارتباط شیعه و گسترش تشکیلاتی  در سرتاسر دنیای اسلام، مثل زمان و و علیهم السلام نبوده است. وجود وکلا و نواب و همین داستان هایی که از حضرت هادی و حضرت عسکری نقل می کنند – که مثلا کسی پول آورد و امام معین کردند چه کاری صورت بگیرد- نشان دهنده این معناست. یعنی علی رغم محکوم بودن این دو امام بزرگوار در سامرا، و قبل از آنها هم حضرت جواد به نحوی، و سلام الله به نحوی، ارتباطات با مردم همین طور گسترش پیدا کرد. این ارتباطات، قبل از زمان حضرت رضا هم بوده. منتها آمدن حضرت به خراسان، تاثیر خیلی زیادی در این امر داشته است.(۱۸ مرداد ۸۴) حضرت 🏴 شهادت مظلومانه حضرت (ع) تسلیت و تعزیت باد 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🔹رفیق
✍️ #معرفی 📚 #کتاب #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن 🔹 کتابی منحصر به فرد در ارائه درست و کامل اندیشه
📚 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 💫 یک دور از آموزه های اسلام، که یک از مجموعه معارف اسلام به دست انسان می دهد. مجموعه ای که به تعبیر خود ایشان، در آن بیان شده است. 📒 درس: ۱ 1⃣ ایشان به ذهنیت های عامه مردم خیلی توجه می کنند و آن را به خوبی می شناسند و زاویه و انحراف شان از آموزه های اصیل قرآنی می دانند.  هر که مقابل و ملتها باشد را منکوب می کند. این هم در تقریر رحم و مغفرت خداوند و هم در توکل به عیان دیده می شود. ایشان رحم الهی را در بستر و معنا می کند و نه در زمینه کاستی و کوتاهی کردن انسان و جامعه . مغفرت اتفاقا به معنای نشستن و صرفا درخواست بخشش خداوند نیست. توکل به عنوان یک عامل در رقابتهای دنیایی و انسانی مطرح می شود.  2⃣ مطلب دیگر در مورد دین شناسی مقام معظم رهبری این است که ایشان تقریرهای کاملا و منطبق بر انسانی و جهانی ارائه می کند. به عنوان مثال ایشان در تفسیر سارعوا الی مغفره من ربکم می گویند: مسابقه جزء‌ امیال فطری انسان است و اسلام هم آن را تایید کرده و فقط تلاش کرده این میل فطری را ارتقاء دهد و به سمت بی نهایت یعنی خدا خواهی و مسابقه برای رضایت خداوند سوق دهد. این رویکرد یکی از اندیشه های پشتیبان بحث و میان آحاد انسانهاست که در محل خود مفصل می بایست بحث شود.  3⃣ روش ارائه مطالب در این جلسات هم به این نحو است که ابتدا مفاهیم به صورت کلی توضیح داده می شود و به خوبی تبیین می شود و در مرحله بعد با کمک آیات قرآن و تکرار و تلاوت آنها در طول جلسه، این مفاهیم و حقائق، کاملا در جان مخاطب، تثبیت می شود. در واقع دغدغه محوری در این جلسات، به در آوردن مخاطب است، اینکه ایمان یک حقیقت تعهد آور و در خدمت مبارزه و تحقق اهداف الهی در جامعه شود، لذا احساسات و عواطف و انگیزه های مخاطب کاملا مد نظر ایشان قرار دارد.  استاد سید علی حسینی خامنه ای 📝 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🚨پیام رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسه در پی اقدام توهین‌آمیز رئیس‌جمهور فرانسه درباره پیامبر اعظم(ص) 🔻اظهارات امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در تأیید کاریکاتور توهین‌آمیز به پیامبر اسلام صلوات‌الله‌علیه‌وآله، باعث خشم مسلمانان در سرتاسر جهان شده است. به همین علت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسوی پیامی کوتاه صادر کردند. متن این پیام که به زبان فرانسوی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، به شرح زیر است: 🏳بسمه تعالی 🔰جوانان فرانسه ! 🔹️از رئیس جمهور خود بپرسید: چرا از اهانت به پیامبر خدا حمایت می‌کند و آن را آزادی بیان می‌شمارد؟ آیا معنی آزادی بیان این است: دشنام و اهانت، آن هم به چهره‌های درخشان و مقدس؟ آیا این کار احمقانه، توهین به شعور ملتی نیست که او را به ریاست خود انتخاب کرده است؟ 🔹️سوال بعدی این است که چرا تردید در هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی در این‌باره نوشت باید به زندان برود، اما اهانت به پیامبر آزاد است؟ سیدعلی خامنه‌ای ۷ آبان ۱۳۹۹ @Khamenei_ir
فضای گفتمانی آینده در گرو گفتمان هاست. . 🔻 اگر موفق است و توانسته تا این حد تأثیرگذار باشد دو ابزار اصلی دارد. یکی اینکه ایجاد کرده است. ساختاری که حاکم بر زندگی ما است حتی اگر مدرنیته را قبول نداشته باشیم. دوم است. آینده دستخوش اوضاع گفتمانی آینده است. اوضاع گفتمانی آینده یعنی کدام گفتمان غلبه پیدا می‌کند. کدام گفتمان شیوع و مطلوبیت پیدا می‌کند. خود این هم متأثر از مدرنیته و است. عامل دیگر سرنوشت از حیث مقبولیت و کارآمدی است. آینده دینداری به شدت با سرنوشت جمهوری اسلامی پیوند خورده است. تصریح کردند که بقای به یک نحوی وابسته به بقای نظام است. لذا یکی از عواملی که در آینده خیلی تأثیرگذار است، سرنوشت جمهوری اسلامی است هم از حیث مقبولیت هم از حیث کارآمدی. 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
بسمه‌تعالی بسیار شیرین و جذاب نوشته شده است. ردپای چانه‌گرمیهای آقای در آن آشکار است. ظرافتهای برخاسته از ذوق و قریحه‌ی لطیف که در سراسر کتاب گسترده است، میتواند از نویسنده‌ی خوش قلم و چیره دست کتاب باشد و میتواند هم دُرافشانیهای راوی باشد. نقطه‌ی برجسته‌ی کتاب، یاد شهیدان و یاد حال و حضور ملکوتی آنان پیش از شهادت است که حقاً بسیار خوب تصویر شده است. ارادت راوی به مرحوم آقای حاج میرزا علی احمدی میانجی هم برای من جالب بود. آن مرحوم را حدود شصت سال به علم و تقوا و ورع می‌شناختم و به من لطف داشت. این کتاب ظاهراً چند روز پیش رونمائی شده است. برای من چندی پیش از این فرستاده بود و تماماً مطالعه شد. ۹۷/۴/۲۶ حضرت 📚 (روایتی ازخاطرات شفاهی حاج حسین یکتا در دوران دفاع مقدس) به قلم 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🤲 اللّهُمَّ صَلِّ عَلَیهِ وَعَلَی أَهْلِ بَیتِهِ الْأَئِمَةِ الطَّیبِین، السَّلامُ عَلَیک یا رَسُولَ اللّهِ، السَّلامُ عَلَیک یا حَبِیبَ اللّهِ؛ السَّلامُ عَلَیْکَ أیُّهَا الإِمَامُ الصَّادِقُ، السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مِفْتَاحَ الخَیْرَاتِ، السَّلامُ عَلَیْکَ یَا نَاشِرَ حُکْمِ اللَّهِ 🔹 زندگی پیامبراعظم(ص): برای تشکیل و توحیدی ✅ انواع جهاد نبوی: ➖ جهاد فکری و تبلیغی ➖ جهاد سیاسی ➖ جهاد نظامی 🔺 سخت‌ترین جهاد اسلام: ➖ جامعه اسلامی 📅 ۱۰ آبان ۱۳۶۵ حضرت 🌸 نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله و علیه السلام مبارک 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
📝 قهرمان است و اين از باب اين است كه ذهنش واقعاً جولان فوق العاده‏ اى داشته است. ◀️ خيلى اشخاص خواسته‏ اند به اصطلاح تشكيك كنند؛ ولى اينكه كسى در اين حد تشكيك كند كه فلاسفه را به دست و پا بيندازد👌 كار هر كس نيست 💫و فخر رازى واقعاً در اين جهت فوق العاده بوده است و به فلسفه و به علم خدمت كرده است. 🔷 تبرهايى را برداشته و بی رحمانه از ريشه شروع به زدن كرده است و در اين كار شجاع بوده است♨️و حتى در تفسير هم همين‏طور است. ✅ هيچ تفسيرى به اندازه تفسير كبير فخر رازى راه را براى ذهن🧠 انسان باز نمی كند. ⚡️ البته اين به حسب علم زمان خودش بوده است؛ اگر او در زمان ما هم می بود حتماً همين كار را می كرد. 💥به حسب علم زمان خودش در هر آيه‏ اى احتمالات بسيارى را بيان كرده 💥و مسائل كلامى و فقهى را كه يك آيه كوچكترين ارتباطى با آنها می توانسته داشته باشد مطرح كرده است. 🔰فخر رازى در تفسير احياناً نكاتى دارد 🌀ولى نه در كلام 🌀و نه در فلسفه يك كار مثبت قابل توجهى انجام نداده است. 👌نتيجه اين بوده است كه اين آدم به ديگران خدمت كرده ولى به خودش نتوانسته خدمت كند،⬅️ براى اينكه از ناحيه خودش هميشه تشكيك و ايراد شك بوده است. 💫معروف است كه در اواخر عمر هميشه متأسف بود و در مسائل ايمانى هم اين مرد به اطمينان و يقين نرسيد. 📌مى‏ گفته است مسئله‏ اى كه پنجاه سال به آن معتقد بودم حال بطلانش براى من روشن شده است؛ از كجا معلوم كه تمام معتقدات من از همين قبيل نباشد❓ چرا اينچنين بوده است❓ 🔍فيلسوفانى نظير مرحوم آخوند نه تنها به ديگران خدمت مثبت كرده‏ اند 👌 بلكه به خودشان هم خدمت مثبت كرده‏ اند. 👌 🌐اگر ما را با فخر رازى مقايسه كنيم هرگز به اندازه فخر رازى توقّد ذهن ندارد. 🌐ولى حاجى سبزوارى راه هايى از ايمان و معنويت و از خلوص و صفا و از يقين طى كرده است که يك هزارمش را هم فخررازى نرفته است. ⬅️ از اين جهت است كه امثال مرحوم آخوند معتقدند كه انسان اگر بخواهد در معارف الهی تنها تكيه‏ اش به ذهن و استدلال باشد به جايى نمی رسد. ◀️كما اينكه اگر علم را كنار بگذارد و تكيه‏ اش تنها بر صفاى روح و تزكيه باشد، آن هم بی خطر نيست 🔍مگر اينكه زير نظر اولياء اللّٰه باشد كه آن حساب ديگرى است. 🔰ولى اگر كسى خودش بخواهد كار كند، بايد اين دو بال را همراه يكديگر داشته باشد و با اين دو پا قدم بردارد؛ يعنى پاى و و پاى و هر دو بايد باشد. 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
📖 کتابی که در سخنرانی اخیرشان به آن استناد کردند ✅ انصافاً بشدّت دچار انحطاط سیاسی و انحطاط مدنی و انحطاط اخلاقی است. این هم تحلیل نیست؛ این [مطلبی] که من میگویم، این جور نیست که حالا تحلیل باشد؛ این را خودشان میگویند؛ این حرف سخنگویان خودشان و نویسندگان خودشان و صاحبان فکر از داخل خود آمریکا است؛ آنها این حرف را میزنند. در این چند سال چند کتاب نوشته‌اند، با تیراژهای بالا در داخل آمریکا منتشر شده که برخی پرده‌ها را این کتابها بالا میزند. یکی از این کتابها را که به فارسی ترجمه شده، بنده خواندم؛ پُر از شواهدِ همین انحطاط است؛ یعنی واقعاً [اگر] کسی آن کتاب را بخواند، [میبیند که] اوّل تا آخر کتاب نشان‌دهنده‌ی انحطاط نظام سیاسی آمریکا با حرکات است. این امپراتوریِ این جوری دیری نخواهد پایید؛ معلوم است که وقتی کار یک سیاست، کار یک رژیم به اینجا رسید، این دیگر خیلی عمر طولانی نخواهد کرد و منهدم خواهد شد. البتّه بعضی‌هایشان هستند که اگر سرِ کار بیایند زودتر منهدم میکنند، بعضی هستند که اگر سرِ کار بیایند ممکن است یک خرده دیرتر منهدم بشود؛ لکن به هر حال این حقیقت است. ۱۳ آبان ۹۹ حضرت 📚 ؛ در کاخ سفید 🌀 دریافت نسخه الکترونیکی: taaghche.com/book/43065 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🔅 🔰 حقیقت ولایت و نبوت 🔶 «احكام و نواميس دينى كه يك دسته از آنها همان مى ‏باشند، در ظاهر يك سلسله افكار اجتماعى مى ‏باشند، ارتباط آنها با سعادت و شقاوت اخروى، و به عبارت ساده دينى با نعمت هاى بهشتى و نقمت هاى دوزخى، منوط به واقعيّت هايى است كه به واسطه عمل به آن نواميس و مقرّرات يا ترك آنها در انسان به وجود آمده و در پس پرده حس ذخيره شده و پس از انتقال وى به نشئه آخرت و پاره شدن پرده غفلت و حجاب انّيّت براى انسان ظاهر و مكشوف افتد... 🔷 پس در زير لفافه زندگى اجتماعى كه انسان با رعايت نواميس دينى بسر مى ‏برد، واقعيّتى است زنده و حياتى است معنوى كه نعمتهاى اخروى و خوشبختي هاى هميشگى از آن سرچشمه گرفته و به عبارت ديگر مظاهر وى مى ‏باشند. اين حقيقت و واقعيّت است كه به نام ناميده می‏شود. 🔹 واقعيّتى است كه احكام دينى و نواميس خدايى مربوط به زندگى را به دست آورده و به مردم مى ‏رساند و «ولايت» واقعيّتى است كه در نتيجه عمل به فرآورده‏ هاى نبوّت و نواميس خدايى در انسان به وجود مى‏ آيد.» 📚 ؛ ص 95 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
👌 تکنیسین بخش خدمات و تولید یا تربیت انسان؟! حجت السلام 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🌀 برای : 🔸 چرا نتانیاهو و کابینه رژیم اشغالگر قدس، از ترامپ حمایت می کردند؟ 🔹 در مورد پروژه های جهانی چه چیزهایی میدانیم؟ 🔸 چرا ترامپ باید برود؟ 🔹 تصمیمات و حرکت اصلی این پروژه ها در کجا گرفته می شود؟ ایالات ؟ آمریکا اسرائیل اوباما و نتانیاهو ترامپ بایدن 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🌀 برای : لیبرال دموکراسی و مردمسالاری دینی 🔸 هسته سخت و بنیادین ، 1⃣انسان محوری، 2⃣عقل خودبنیاد و 3⃣ است؛ در واقع چیزی است در مقابل عالم وحی و الهیات دینی. انسان مورد نظر خود را بی نیاز از غیرعقل خودبنیاد میداند که در جمله یکی از فیلسوفان عالم غرب معنا پیدا می کند: خدا یک بار انسان را آفرید و حالا وقت آن رسیده که انسان، خدای مورد نظرش را بسازد. این نوع مواجه با ساحت قدسی دین سرانجامی جز ظهور و افول حقایق ندارد. در نتیجه لیبرال دموکراسی شد حکومت سرمایه داران بر مردم. 🔹 در مقابل دیدگاه بالا، با قبول اصالت انسانیت و مردم، خط حرکتی و تکاملی برای نوع بشر قائل است و بدین منظور بهترین راهنما را دین مصون از تحریف میداند. 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🔹رفیق
حجت الاسلام #محمدرضا_زائرى 🔸يكي از ايرادهايی كه غالبا به #مراجع_تقليد و علماي حوزه های علميه گرفته
🍀🍀🍀 تفکیک فقه از اخلاق با عقل و نقل ناسازگار است 🔹 عده‌ای از معاصرین فکر می‌کنند یک علم کاملا متمایز و با هویتی کاملا متفاوت از در غایت و مبانی است، در موضوعات و محمولات تفاوت دارد و در مجموع تمایز همه جانبه در کار است. 🔸 برخی تصریح می‌کنند گزاره‌های اخلاقی حکم فقهی ندارد؛ در حالی که این موضوع یعنی تفکیک اخلاق از فقه با وجود شهرتی که در دوره ما دارد هیچ شاهدی در متون اصلی دینی ندارد؛ اگر به عقل و کتاب و سنت مراجعه شود می‌بینیم هیچ شاهدی نمی‌توان برای آن آورد و آیه و روایتی نمی‌یابیم که این دو را متمایز بداند. 🔹 در تاریخ هزار ساله ، یک شاهد معتنابه از فقها در تفکیک فقه از اخلاق نمی‌یابیم؛ معتقدم با مراجعه به منابع دین، وحدت رویه در بحث احکام عملی و اخلاقی وجود دارد و دریافت‌های عقلانی و کتاب و سنت برخلاف تقسیم مشهور کنونی است و یکی از مهمترین دلایل آن هم، توجه به لوازم عبودیت است. 🔻حجت‌الاسلام مجتبی رحیمی نشست «تأملاتی بنیادین در تفکیک فقه از اخلاق» 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21231 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
📑 اگر شاگردانش را می‌دید که بین راه سرشان به این‌ور و آن‌ور می‌چرخد، تشر می‌زد که از فرصت بین راه برای فکر‌کردن استفاده کنند. می‌گفت: «بیشتر از آنچه می‌خوانید، فکر کنید. اگر به صِرف خواندن عادت کنید، در بین متنها و سطرها محدود می‌شوید. آنوقت نوآور نمی‌شوید.» 📚 ص‌ ۹۲ مریم برادران 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🔹رفیق
🔶 حقّاً انّه لَظلم عظیم أن يفرق بين الدین الالهى وبين الفلسفة الالهيه. 📙 #کتاب #على_و_فلسفه_الهى، ص
در بیان 🔆 حضرت (ره) پس از رحلت علامه در طلیعه یكی از بیانات خود فرمودند: «من قبلا باید از این ضایعه ای كه برای حوزه های علمیه و مسلمین حاصل شد و آن رحلت مرحوم علامه طباطبایی است اظهار تاسف كنم و به شما و ملت ایران و خصوص حوزه های علمیه تسلیت عرض كنم خداوند ایشان را با خدمتگزاران به اسلام و اولیای اسلام محشور فرماید و به بازماندگان و متعلقین و شاگردان ایشان صبر عنایت فرماید.(صحیفه نور ج 9 ص 134) 🔆 حضرت : 🔹 مرحوم علّامه‌ی طباطبائی (رضوان‌الله‌‌علیه) جزو روحانیّون روشنفکر و دارای بود، در تفسیر المیزان ایشان، این خصوصیّت سرتاپا در مرحوم علّامه‌ی طباطبائی مشخّص است ۱۳۹۶/۰۸/۲۲ 🔸 مرحوم علامه‌ی طباطبایی(۱۳)(رضوان‌اللَّه‌علیه) در حدی بود که اگر منحصر به فقاهت میشد، یقیناً به مرجعیت تقلید میرسید. ایشان از علمای زمان خودش، اگر بیشتر نبود، کمتر نبود؛ اما فقاهت را به کسانی سپرد که مشغول فقاهت بودند. آن زمان در قم مرحوم با آن عظمت، و اساتید بعد از آن بزرگوار، مشغول کار فقاهت بودند؛ اما ایشان آمد مشغول فلسفه گردید و رکنی شد، و بعد از آن‌که در قم هیچ نشان قابل توجهی از نبود، آن را کرد؛ شاگردانی تربیت نمود، معارف فلسفه را راه انداخت و گسترش داد. البته قبل از ایشان امام فلسفه میگفتند، لیکن در دایره‌ی محدودی و با شاگردان مخصوصی؛ اما ایشان گسترش داد، درس را وسیع کرد و عمرش را به فلسفه صرف نمود. 31/6/1370 🔹 به نظر من هنر بزرگ مرحوم علامه طباطبائی (رضوان الله تعالی علیه) این بود که پافشاری کرد و کار خود را در شرائط مختلف ادامه داد. حتّی طبق آن نقلهائی که ما شنیدیم - گرچه آن وقت هم بنده به ذهنم بود، منتها دقیق یادم نیست - هنگامی که ایشان را تعطیل کردند، همان جا در همان مسجد سلماسی را شروع کردند. خب، این یعنی . 23 /11/1391 ▪️ ۲۴ آبان آیت‌الله علامه سید محمّدحسین طباطبایی(ره) 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha