eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
771 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷السلام علیک ایها الامام الرئوف یا علی بن موسی الرضا 🌷 ▫️در غروب چهارشنبه ۸ دی ماه روز زیارتی امام رضا علیه السلام توفیق الهی رفیق راه گشت و به حکم وظیفه ایمانی و همراهی در مسیر رشد نایب الزیاره و دعاگوی محبان ایشان بودم. ▫️و از باب شکر نعمت و اظهار نعمت لازم دانستم ارادت قلبی خویش را محضر عزیزان ابراز کنم. حافظ وظیفه تو دعا کردن است و بس... ارادتمند : سید🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Insan - 02 ss.mp3
6.14M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 2.docx
38.9K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 2.pdf
961.4K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌خلاصه ای از محتوای سوره انسان جلسه دوم ...پس انسان مي‎تواند به مقام نبوت و رسالت برسد و جن نمي‎تواند. بنابراين انسان برابر آيه سوره مبارکه «احزاب» که ﴿إِنَّا عَرَضْنَا الأمَانَةَ عَلَي السَّماوَاتِ وَ الأرْضِ﴾،[سوره احزاب، آيه72.] از سماوات و ارض بالاتر است البته به لحاظ روحش اما اگر فضايل روحي را رعايت نکند همين بدن باشد، در بخش‎هايي از قرآن کريم آمده است: ﴿أَ أَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمِ السَّماءُ بَناها﴾،[سوره نازعات، آيه27] ﴿لَخَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ أَكْبَرُ مِنْ خَلْقِ النَّاس﴾.[سوره غافر، آيه57.] ﴿إِنَّكَ لَنْ تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَ لَنْ تَبْلُغَ الْجِبالَ طُولا﴾;[سوره إسراء، آيه37.] اين سه چهار آيه نشان مي‎دهد که اگر انسان جنبه ملکوت نداشته باشد و فقط بدني بينديشد، آسمان از او بزرگ‎تر است، زمين از او بزرگ‎تر است، کوه‎ها از او بزرگ‎تر است، اينکه فرمود: ﴿لَخَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ أَكْبَرُ مِنْ خَلْقِ النَّاس﴾ همين است. اگر جنبه روح باشد بله ﴿إِنَّا عَرَضْنَا الأمَانَةَ عَلَي السَّماوَاتِ وَ الأرْضِ﴾، کاري که انسان کرده است از آسمان و زمين ساخته نيست. اما اگر آن جنبه روحي انسان نباشد و انسان بدني بخواهد بينديشد آسمان از او بزرگ‎تر است زمين از او بزرگ‎تر است کوه‎ها هم از او بزرگ‎تر است. 📼فرازی از درسگفتار سوره الانسان جلسه دوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(205) آیه 16 - اولئك الذين اشتروا الضلاله بالهدى فما ربحت تجارتهم و ما كانوا مهتدين. 🔅🔅🔅 📌لطایف و اشارات ⏪2- عينيت فروشنده و كالا در معامله با شيطان 🔹عينيت فروشنده و كالا اختصاص به تجارت انسان با خدا ندارد، بلكه در تجارت انسان با شيطان نيز محقق است. كسى كه خود را به شيطان مى فروشد، ديگر مالك و صاحب اختيار خود نيست و خداى سبحان چنين تجارتى را بدترين معامله مى داند: (بئسما اشتروا به انفسهم ان يكفروا بما انزل الله)، (ولبئس ما شروا به انفسهم لو كانوا يعلمون) منافقان در بازار دنيا سرمايه فطرت و هدايت خويش را مى فروشند و ضلالت مى ستانند و اگر آدمى سرمايه ظاهرى را بفروشد، چون بايع غير از سرمايه است، راه براى تحصيل سرمايه جديد ندارد و منافقان و كافران كه خود به شيطان فروختند همه راههاى كسب و سود را بر روى خود بسته اند: (فما ربحت تجارتهم)؛ چنانكه راه تحصيل سرمايه مجدد را نيز مسدود كرده اند. 🔹شيطان نيز كه مشترى حقيقت انسانهاى منافق، كافر و تبهكار است، چنين نيست كه پس از خريدارى و تملك و نيز اسير كردن انسان خريدارى شده، نيست كه پس از خريدارى و تملك و نيز اسير كردن انسان خريدارى شده، بر او منت گذارد و آزادش كند، بلكه در دنيا انسان خود فروخته را تحت ولايت خويش مى گيرد و همواره به زبان او سخن مى گويد و با چشم او مى نگرد: اتخذوا الشيطان لامرهم ملاكا واتخذهم له اشراكا فباض و فرخ فى صدورهم ودب و درج فى حجورهم فنظر باعينهم و نطق بالسنتهم و در آخرت نيز قرين آنان است: (حتى اذا جائنا قال يا ليت بينى وبينك بعد المستشرقين فبئش القرين) و آنان از حشر با شيطان در رنجند. پس كسى كه سرمايه هستى خود را باخت، ديگر هدايت پذير نيست: (و ما كانوا مهتدين) و اين بر اثر سوء اختيار خود اوست. 🔹تعبير قرآن درباره منافقان كه هدايت دادند و در عوض آن ضلالت گرفتند، تعبيرى حقيقى است، نه مجازى ؛ زيرا آنان فطرت توحيدى و سرشت اصيل خود را از دست داده اند و شيطان كه در كمين گم شدگان و دورافتادگان از مسير فطرت و صراط دين است، آنان را تحت ولايت خود مى گيرد، و اگر عناوين مزبور تفاوتى با خريد و فروش يا سود و يا زيان كالاهاى تجارى دنيا دارد، تنها به لحاظ مصداق است، نه مفهوم جامع آن. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 علم پویا 🔹 بسیاری از بزرگان قبل از اینكه مطالعه كنند فكر می‌ كردند! بعضی از اساتید ما كه نگاه می‌ كردیم چند جلد كتاب بیشتر نداشتند؛ كتابخانه این‌طور بود، كتابخانه مرحوم این‌طور بود، اینها چند جلد كتاب بیشتر نداشتند. اینها بیش از آن مقداری که به كتاب مراجعه كنند و مطالعه كنند، می ‌كردند كه چه می ‌خواهیم بگوییم؛ موضوع چیست، محمول چیست، نسبت چیست، بعد شروع می ‌كردند به مطالعه كردن. این‌طور نیست كه انسان همین كه وارد منزل شد كتاب پهن كند و كتاب ببیند، آن ‌وقت این كتابی در می ‌آید! 🔹 می ‌بینید یك وقت كسی عوام است و درس خوانده، این مثل گُل‌ های مصنوعی است كه او را معطّر كنند؛ یك وقت است نه، یك محقّق درس‌خوانده است، تعاملی با كتاب دارد؛ یعنی یك مقدار فكر می ‌كند، با فكر خود و عَرضه خود به سراغ كتاب می ‌رود و با مؤلف گفتگو می ‌كند، در نتیجه چیز خوبی به دست می ‌آید می ‌شود عالِم، نه یك عوام درس‌خوانده! 🔹 كسی است كه فكر بكند و با صاحب كتاب تعامل و تدبّر داشته باشد تا یک محقّق بار بیاید. اگر محقّق بار آمد خودش هم می ‌تواند كتاب بنویسد، می ‌شود استاد بشود، نوآوری داشته باشد و حرف جدید داشته باشد، این می ‌شود ؛ اما اگر همه ‌اش استخر بود و آب را از بیرون گرفت خب یك وقت باران نیامد یك وقت آب نیامد یا آن لوله آب بسته بود این خشك می ‌شود؛ اگر از خودش بجوشد همیشه تر و تازه است. 📚 سوره مبارکه سبإ جلسه 16 تاریخ: 1392/07/20 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoo
به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 صفحه قرآنی رسانه رشد @rahighemakhtoom
حکمت ۲۱۹تا۲۲۱ استاد صادقی.mp3
7.1M
📚شرح و تفسیر حکمت 219 و 221(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 134 نهج البلاغه.mp3
802.2K
📚شرح و تفسیر حکمت 134(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#نهج_البلاغه #حکمتها #امام_علی 📚شرح و تفسیر حکمت 134(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محم
وَ قَالَ (علیه السلام): لَا يَكُونُ الصَّدِيقُ صَدِيقاً حَتَّى يَحْفَظَ أَخَاهُ فِي ثَلَاثٍ: فِي نَكْبَتِهِ وَ غَيْبَتِهِ وَ وَفَاتِهِ. و فرمود (ع): دوست را دوست نتوان گفت، مگر آن گاه، كه در سه جاى آبروى دوست خود نگه دارد. يكجا به هنگامى كه به بلايى گرفتار شود و يكى در هنگامى كه حاضر نباشد و يكى بعد از مرگش. 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 139.mp3
9.66M
180 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه 139 🔈خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#آوای_زندگی #نگاشت_صوتی 180 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه از دعا‌های مأثور
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم 139 روایت است که: « موسى (ع) عرضه داشت: پروردگارا! آدم (ع) چگونه توانسته است حق نعمت تو را سپاسگزارى کند که خود به دست خویش او را آفریدى و فرشتگان خود را به سجده کردن بر او واداشتى و در بهشت خویش او را مسکن دادى؟ خداوند به موسى (ع) وحى فرمود که آدم (ع) مى دانست این همه از من و به اراده من است و همین شکر او بود.». (جامع الأخبار ص 127 ) درجه دوم : شکر زبانی، «شکر زبانی» و تقدیر به وسیله زبان با ذکر «شکرا لله» «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِین» تحقق پیدا می کند و انسان با سپاسگزارى زبانی نسبت به خداوند متعال در واقع لیاقت و شایستگى خود را نسبت به نعمتی که نسیبش شده اثبات مى کند . سوم : شکر رفتاری مرحله دیگر شکر گزارى آن است که انسان نعمت را در جاى خود مصرف کند دانشمندان گفته اند: «الشُّکر صرف العبد ما انعمه الله علیه فیما خلق له» (یعنى یکى از درجات سپاسگزارى این است که هر نعمتى را در جایى بکار ببرید که براى خاطر آن آفریده شده است.(آیة الله جعفر سبحانى، مربى نمونه / به نقل از سایت تبیان) و این امر با بهره گیری هر کدام از اعضاء بدن و توانمندی خود در جهت رضایت خداوند و انجام دستورات او تحقق پیدا می کند. از آن جمله «شکر دست و پا» تلاش برای خدمت رسانی به مردم و کوشش برای رشد و پیشرفت خویشتن است و «شکر چشم» نگاه مهربانانه به پدر و مادر و استاد و... و بهره گیری از چشم برای مطالعات مفید و تلاوت قرآن و... است و همین طور شکر دیگر اعضاء و توانمندیهای انسان. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 140.mp3
13.32M
181 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه 140 🔈خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#آوای_زندگی #نگاشت_صوتی 181 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه از دعا‌های مأثور
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم 140 وَ أَنْطِقْ بِحَمْدِكَ وَ شُكْرِكَ وَ ذِكْرِكَ وَ حُسْنِ الثَّنَاءِ عَلَيْكَ لِسَانِي ، وَ اشْرَحْ لِمَرَاشِدِ دِينِكَ قَلْبِي . 3-چگونه به جا آوردن شکر الهی از دیگر ابعادی که علمای اخلاق بدان پرداخته اند نحوه به جا آوردن شکر الهی می باشد و بهترین شیوه تشکر از الطاف و نعم الهی اینگونه مطرح نموده اند که : اولا : انسان با قلب خود اعتراف کند و بفهمد که این نعمت از جانب خدا به او داده شده است . از امام صادق(ع) روایت شده که : خداوند در پاسخ حضرت موسی(ع) که سؤال می کند خدایا چگونه حق شکر تو را به جا آورم می گوید: یا موسی شکرتنی حق شکری حین علمت ان ذلک منی ; ای موسی تو آنگاه که دانستی نعمتی که در دست توست از من به تو اعطا شده حق شکر مرا به جا آوردی )), (بحارالانوار, ج 13, ص 351). دوام دولت اندر حق شناسیست زوال نعمت اندر ناسپاسی است اگر فضل خدا بر خود بدانی بماند بر تو نعمت جاودانی چه ماند از لطف و احسان و نکویی؟ حرامت باد اگر شکرش نگویی سعدی و نیز امام صادق(ع) می فرماید: ((من انعم الله علیه بنعمه فعرفها بقلبه فقد ادی شکرها; هر کس که خداوند به او نعمتی عطا کرد و او با قلب خود فهمید که از جانب خداست شکر آن نعمت را بجا آورده است )), (اصول کافی , ج 2, ص 96) ثانیا مرحله دوم تشکر از خداوند این است که در مرحله عمل از خدا تشکر کند به این گونه که از محارم و گناهان اجتناب کند و اوامر و دستورات الهی را به جای آورد و نعمتی را که خداوند به او عطا کرده (همچون نعمت امنیت و فراغ بال و توان و استعداد و...) در راه طاعت از اوامر و نواهی خداوند بکار گیرد. در مقابل به کار گرفتن نعمت در معصیت خدا, کفران آن است . امام علی(ع) می فرماید: ((شکر المؤمن یظهر فی عمله و شکر المنافق لایتجاوز لسانه ; تشکر و قدردانی مؤمن , در عمل او آشکار می شود اما قدردانی منافق از زبانش تجاوز نمی کند و به مرحله عمل نمی رسد)), (میزان الحکمه , ج 5, ص 146 به نقل از غرر الحکم ). در ادامه این نکته را نیز یادآوری می نمائیم که یکی از راههای شکر الهی بجا آوردن سجده شکر پس از هر نماز می باشد که در روایات توصیه فراوانی نسبت به آن شده است . 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#نگاشت_صوتی ۱۷۲ #زندگی_مومنانه #مفاتیح_الحیات #زندگی_قرآنی ☑️ زیر ساخت سبک زندگی مومنا
☑️ زیر ساخت سبک زندگی مومنانه - یاد گیری و دانش اندوزی (جلسه 25) عبد السلام بن صالح هروى عن الرضا علیه السلام :رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْیا أَمْرَنَا، فَقُلْتُ لَهُ: فكَیفَ یُحْیى أَمْرَكُمْ؟ قَالَ: یتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ یعَلِّمُهَا النَّاسَ، فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلامِنَا لاتَّبَعُونَا... (وسائل الشیعة ج۲۷ ص۹۲-میزان الحکمة، ج 8، ح 13797.-معانی الاخبار، ص180). -مفاتیح الحیات ص 82 و 83- 🔰برخی ازعلوم مورد نیاز عبد السلام بن صالح هروى گوید كه از ابو الحسن الرضا عليه السلام شنيدم كه مىفرمايد: «رحمت خدا بر آن بندهاى كه قضيّه ما را زنده گردانَد!». گفتم : چگونه قضيّه شما را زنده مىكند؟ فرمود : «تعاليم ما را فرا مىگيرد و آنها را به مردم مىآموزد ؛ زيرا مردم اگر زيبايىهاى سخن ما را بدانند ، بىگمان، از ما پيروى مىكنند» * امام علیه السلام برای کسانی که احیای امر اهل بیت کنند دعا فرموده است. * رحمت خداوند شامل شخصی می شود که امر معصومین علیهم السلام را تبلیغ و زنده کند؛ (رحم الله عبدا احیا امرنا.) * فراگیری معارف اهل بیت و تبلیغ آن احیای امر ائمه معصومین علیهم السلام است؛ (یتعَلّم عُلومَنا و یعلمَها... .) * بهترین راه تسخیر قلوب مردم و کشاندن آن هابه سوی اهل بیت علیهم السلام ـ اعم از مسلمان و غیرمسلمان ـ تبلیغ و گسترش سخنان گهربار معصومین علیهم السلام است؛ (لو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا.) * علوم اهل بیت علیهم السلام چون به مبدأ وحی مرتبط است، زمینه ی پذیرش آن در هر انسانی که از فطرت الهی منحرف نشده باشد، وجود دارد؛ لاَتَّبَعُونا. * واقعیت موجود؛ یعنی، عدم پذیرش اسلام و مرام و مسلک اهل بیت علیهم السلام از سوی اکثر مردم دنیا، نشانگر نقص در تبلیغ آئین اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام از سوی مبلّغان اسلامی است ـ البته ناگفته نماند که بخش بزرگی از این نقیصه، ناشی از موانع متعددی است که دشمنان بر سر راه تبلیغ و گسترش دین مبین اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام ایجاد کرده اند. 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💠 جلد 61 «تفسیر تسنیم» منتشر شد 🔹 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 61 تفسیر گران سنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز نشر اسراء، منتشر شد. جلد 61 تفسیر تسنیم، به تفسیر آیات 35 تا 64 سوره مبارکه نور و آیات 1 تا 40 سوره مبارکه فرقان اختصاص دارد. سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان کنفرانس اسلامی آیسیسکو در سال 1385 تفسیر تسنیم را به عنوان «تحقیق برتر در عرصه مطالعات اسلامی و قرآنی» برگزیده است. علاقه‌ مندان به تهیه آثار آیت‌الله العظمی جوادی آملی می‌توانند به سایت www.nashresra.ir مراجعه کنند. 🆔 @a_javadiamoli_esra
📌 پاک زیستی 🔰 متأسفانه بعضی از منتظران، بر خلاف این که عبادات ظاهری را به خوبی انجام می‌دهند، اما در فضائل اخلاقی، در پایین‌ترین مرتبه هستند و این خود مانعی برای ظهور است. 🔹 تربیت اخلاقی به معنی پرورش فضایل اخلاقی، تقویت روحیهٔ ایمانی و ارزش‌گرایی در شخص منتظر است. ما باید بدانیم که با تقوی و اخلاق در مسیر هدایت قرار می‌گیریم و آسان‌تر به امام می‌رسیم. فضایل اخلاقی آنچنان اهمیت دارد که پیامبر می‌فرمایند: من برای به کمال رساندن اخلاق مبعوث شده‌ام.*۱ منظور از اخلاق گرایی، هم اخلاق فردی و هم اجتماعی‌ است. 🔻 اخلاق نامناسب، گناه را در قلب پرورش داده و روح را تاریک می‌کند. پس باید مشکلات روحی و اخلاقی‌مان را بشناسیم و برای رفعِ آن‌ها تلاش و روح و قلب خود را از آن‌ها پاک کنیم. در مرحلهٔ بعد باید خود را با اخلاق نیکو آراسته کنیم و مواردی که در مکتب مهدویت یاد گرفته‌ایم را در خود نهادینه کرده تا به ثبات اخلاقی برسیم. 🔅 باید همیشه خود را در محضر خدا و امام ببینیم، تا بتوانیم بر ترک گناه مواظبت کنیم. فراموش نکنیم اگر می‌خواهیم به پاک‌ترین فرد جهان برسیم، خودمان باشیم و پاک زندگی کنیم. 📚 ۱- مکارم الأخلاق ج ۱، ص ۸
📌 تطبیقِ علائم ظهور ممنوع! ❓وقتی اهل‌بیت ما را از تطبیق علائم ظهور منع کرده‌اند، پس این علائم به چه دردی می‌خورد؟ منظور از علائم ظهور، نشانه‌هایی است که نزدیک شدن ظهور را نشان می‌دهد نه وقوع ظهور را، اما فوائدی نیز دارند که در ادامه به برخی از «آثار و فواید نشانه‌های ظهور» اشاره می‌کنیم: 🔰 با تحقق نشانه‌های ظهور، نور امید در دل منتظران زنده شده و مؤمنان خود را برای ظهور آماده‌تر می‌کنند. 🔰 نشانه‌های ظهور می‌تواند هشداری برای منحرفان و گمراهان باشد تا گذشتهٔ خود را جبران کنند. 🔰 علائم ظهور، حوادثی در آینده است، پس می‌توان برای مواجهه با آن‌ها برنامه‌ریزی کرد و با شناخت درست آن‌ها، مدعیان دروغگو را شناسایی و از آن‌ها دوری کرد. 🔅 اما اینکه گفته می‌شود نشانه‌های ظهور را تطبیق ندهید به خاطر این است که با وجود مشکلات سندی و محتوایی روایات و... مصداق‌یابی، کاری بسیار مشکل و نیازمند به تخصص است. از طرفی تطبیق‌های غیر عالِمانه و غیرمستند، باعث آسیب‌هایی مانند توقیت (تعیین وقت برای ظهور یا عدم ظهور) و... می‌شود، که در نهایت موجب بروز شک و یا انکار مهدویت می‌شود.*۱ 📚 ۱- مسیر یاری، ج ۱، ص ۱۵۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ⚜️ تندیس عصمت (۱) 🔰 زندگی قرآنی فاطمه زهرا (س) 💠 وجود مبارک (سلام الله علیها)، بیتش بیت و و بود. وجود مبارک (سلام الله علیها) در عین ، ذکری که بر زبان مطهرش جاری بود، توحید بود؛ فرزندش وجود مبارک همین که به حرف آمد و به جایی رسید که کلماتی بفهمد، وجود مبارک به او معارف توحید تعلیم داد‌. اصرار کبری (سلام الله علیها) این بود که زندگی کند‌. فرمود: (الحمد لله الّذی لا ینسی من ذکره و لا یخیب من دعاه)*. خدا را که و خود را فراموش نمی کند؛ و هیچ بنده ای که با او رابطه داشته باشد، امیدش قطع نمی شود و نمی شود. چون به جایی مرتبط است که فیضش ابدی است‌. حالا آن مقامات ذات مقدس صدیقه کبری سر جایش محفوظ، ولی زندگی اش بود. همین که در حرکت می کرد، کارها را انجام می داد، با بود. یک وقت است (سبحان الله، سبحان الله، سبحان الله) می گوید، می گوید ببرد؛ آن یک است. یک وقت آیه را می کند، حدیث را تفسیر می کند در همین زندگی اش، فرزندش را با توحید آشنا می کند. بنابراین اگر به ما گفتند شما این ذوات قدسی است، یعنی همین؛ انسان موحدانه زندگی بکند، مواظب باشد نسبت به درون او؛ این سهم خود اوست. تا بتواند این سهم را به صاحب سهم بدهد. ----------------------------------------------------- 📌 فلاح السائل / صفحه ۲۵۱ 📋 درس اخلاق 📆 قم ؛ ۱۳۹۳/۰۱/۱۴ 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoo
برداشت از آیات ۱۴ – ۱۲ 📌 الی باید در مرحله اول و نزدیکانش را کند و اول چیزی که به آنها می دهد این باشد که آنها به خدای تعالی نشوند و شرک به خدا را بزرگی بدانند. و پدر و مادر را باشند و همه را که خدای تعالی به آنهاداده باشند. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoo
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(206) آیه 16 - اولئك الذين اشتروا الضلاله بالهدى فما ربحت تجارتهم و ما كانوا مهتدين. 🔅🔅🔅 📌لطایف و اشارات ⏪3- ره آورد تجارت با خدا 🔹قرآن كريم همانند كتب آسمانى پيشين، انسانها را به تجارت با خداى سبحان دعوت مى كند و ره آوردهاى گوناگون اين تجارت را نيز به خوبى تبيين مى كند. 🔹ره آوردهاى تجارت با خدا از پيروزى بر دشمن در ميدانهاى جهاد اصغر آغاز مى شود و به لقاى الهى پايان مى پذيرد و حلقات ميانى آن نيز فضايل فراوانى است كه مغفرت و بخشش گناهان، رهايى از عذاب دردناك الهى و دستيابى به بهشت جاويدان نمونه اى از آنهاست. 🔹مزاياى ياد شده گرچه همه آنها ره آورد تجارت انسان با خداست، اما بين آنها تفاوت فراوانى است ؛ كمترين ثمره تجارت انسان با خدا پيروزى بر دشمن است و چون چنين بهره اى با ديگر ثمرات قابل سنجش نيست، در قرآن كريم پس از تبيين تجارت معنوى، با تغيير سياق در آيه اى مستقل، حقيقت آن بيان شده است: (يا ايها الذين امنوا هل ادلكم على تجاره تنجيكم من عذاب اليم... و اخرى تحبونها نصر من الله و فتح قريب و بشر المومنين) 🔹ره آورد ديگر تجارت الهى بخشش گناهان است: (يغفر لكم ذنوبكم) و پس ‍ از آن رهايى به بهشت: (ويدخلكم جنات تجرى من تحتها الانهار و مساكن طيبه فى جنات عدن ذلك الفوز العظيم) و سر اين كه در مقام تبيين دستاوردهاى تجارت الهى سخن از مغفرت گناهان پيش از راهيابى به جنت آمده، اين است كه بهشت دارالسلام است و تا انسان از سلامت كامل برخوردار نشود به وصال دارالسلام نخواهد رسيد. 🔹خداى سبحان ابتدا گناهان تبهكاران را مى آمرزد و آنان را شستشو مى دهد و آنگاه آنها را رهسپار بهشت عدن مى كند. 🔹خداوند سبحان گرچه به مومنان بشارت پيروزى بر دشمن، مغفرت گناهان و راهيابى به بهشت عدن و سكونت در مسكنهايى پاكيزه مى دهد، ليكن هيچ يك از اينها راه آورد نهايى اين تجارت پرسود نيست و ثمره برتر تجارت با خدا همان رسيدن به جنه اللقاء و ملاقات با خداى سبحان است. 🔹🔹توضيح اين كه، در آثار دينى گاهى دستيابى به بهشت، هدف و محصول سير و سفر به سوى خدا معرفى مى شود؛ مانند اين كه اميرالمومنين (عليه السلام) مى فرمايد: الا حر يدع هذه اللماظه لاهلها انه ليس لانفسكم ثمن الا الجنه فلا تبيعوها الا بها آنان كه خود را به جلوه هاى فريباى دنيا فروخته اند و لماظ ذرات غذايى است كه لاى دندانهاى مى ماند؛ زيرا متاع دنيا از آن جهت كه دنيايى است تازه از نشئه غيب به عالم شهادت نرسيده است، بلكه پس مانده لذت پيشينيان است كه براى نسلهاى بعد به يادگار گذاشته اند و آدمى كه ارزش او به اندازه بهشت است، نبايد خود را به كمتر از بهشت، مانند لماظه بفروشد وگرنه در زمره زيانكاران و اهل خسران خواهد بود. در اين كلام بلند امير بيان (عليه السلام) سخن در اين نيست كه انسان به آتش جهنم نسوزد؛ زيرا بسيارند كسانى كه به آتش جهنم نمى سوزند، همانند كودكان و ديوانگان و كافران مستضعف كه راهى براى تحقيق نداشته اند، بلكه مراد اين است كه انسان هرگز به كمتر از بهشت قناعت نكند. 🔹گاهى نيز در معارف دين دستيابى به بهشت، هدف متوسط سلوك انسان معرفى شده است ؛ زيرا بهشت، بهايى است كه در برابر تن آدمى قرار مى گيرد و در نتيجه، ارزش و بهاى جان انسان برتر از بهشت است: اما ان ابدانكم ليس لها ثمن الا الجنه فلا تبيعوها بغيرها ارزش بدن انسان در سايه تربيت روح كمتر از بهشت نيست و بشر نيابد خود را به كمتر از آن بفروشد. اما ارزش جان انسان بالاتر از بهشت است و بايد رهسپار لقاى خداى سبحان شود. 🔹اين دو بيان از باب اطلاق و تقييد قابل جمع است ؛ زيرا اميرالمومنين (عليه السلام) به طور مطلق و به اجمال در كلام اول مى فرمايد: ارزش و بهاى انسان بهشت است، ولى در كلام دوم كه از سخنان امام كاظم (عليه السلام) است، آن كلام مطلق بدين گونه تبيين و تقييد شده است كه آنچه به اندازه بهشت ارزش دارد، تن مومن است، اما جان او ارزشى برتر از بهشت دارد. 🔹پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) به امير مومنان (عليه السلام) فرمودند: بهشت مشتاق تو و مشتاق عمار، سلمان، ابوذر و مقداد است: قال النبى (صلى الله عليه وآله) لعلى (عليه السلام): الجنه چ اليك و الى عمار و سلمان و ابى ذر والمقداد اين سخن نبوى نيز مويد همين حقيقت است ؛ زيرا اگر بهشت مشتاق لقاى اولياى الهى است روح آنان برتر از لقاى بهشت است و بايد به لقاى خداى بهشت آفرين برسد: (فى مقعد صدق عند ملك مقتدر). البته لقاى مظاهر فيض خاص و رحمت ويژه خداوند در قيامت نيز در حد خود، لقاءالله محسوب مى شود، ليكن عنوان لقاء الله بدون قرينه ناظر به مشاهده جمال خداوند به اندازه هستى سالك صالح است. ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Insan - 03 ss.mp3
7.41M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 3.docx
44.6K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom