📌 فلسفهٔ غیبت
❓چرا مردمِ دیگر زمانها امام و پیامبر داشتند اما مردم آخرالزمان، از برکات حضور امامشان محروماند؟
🔰 غیبت و پنهانزیستی تنها اختصاص به امام زمان ندارد، بلکه تعدادی از پیامبران همچون نوح، ابراهیم، یوسف، موسی، عیسی و... نیز دارای غیبت بودهاند.
🔹 غیبتِ امام زمان «سرّی از اسرار الهی است»*۱ که علت اصلی آن پس از ظهور آشکار خواهد شد، اما در روایات به برخی از حکمتهای غیبت اشاره شده است:
✅ غیبت برای حفظ جان امام زمان است، زیرا در صورت کشته شدنِ آخرین ذخیرهٔ الهی، زمین از حجت خدا خالی میماند.
✅ امام مأمور به قیام و ترک تقیه است و اگر غیبت نمیکرد همانند اجدادش، راهی جز پذیرش بیعت حاکمان یا شهادت نداشت.
✅ همچنین غیبت امتحان و آزمایشی است تا میزان ثبات قدم، صداقت و ایمان افراد سنجیده شود...
💢 از طرفی نباید فراموش کنیم که عدم حضور امام در میان ما به معنای بدون راهنما رها شدن مردم نیست. در دوران غیبت در کنار هدایت باطنی امام زمان، عالمان دین و مجتهدان عادل [به خواست امام] وظیفهٔ هدایت مردم و زمینهسازی ظهور را برعهده دارند.
📚 ۱- کمالالدین و تمام النعمه، ج ۱، ص ۴۸۲
#شبهه_شناسی
#جمعه_های_امام_زمانی
@rahighemakhtoom
📌 مراقبت
🪴 هر روز به فکر گلدانم هستم و مراقبم تا نور خورشید برگهایش را نوازش کند تا اینکه قد بکشد و رشد کند.
کاش به اندازهٔ گلدانم حواسم به قلبم بود…فراموش کردهام که باید نورِ امام بر آن بتابد.
خودت مراقب قلبم باش پدر مهربانم یا صاحبالزمان.
📝 #دلنوشته_مهدوی
#جمعه_های_امام_زمانی
@rahighemakhtoom
📌 آزاده باش...
💎 آزاده باش، قیمتی خواهی شد آنقدر قیمتی که خداوند خریدارت شود آن هم به بالاترین قیمت؛ یعنی «ولایت»
سلمانش را با «مِنّا اهلَ البِیت» خرید
حُرَّش را با «حَلَّت بفِنائِک»
و یقین بدان تو را با «انتظار» خواهد خرید و چه مقامیست این انتظار ...
#تلنگر
#جمعه_های_امام_زمانی
@rahighemakhtoom
💥خواندن صد بار سوره توحید در جمعه ماه رجب
🍃یکی ازاعمال ماه رجب خواندن. سوره توحید است که.پیامبر (ص.)فرمودندخواندن ده هزاریاهزاریاصدمرتبه مرتبه درماه رجب
🍃همچنین واردشده که خواندن صد مرتبه سوره توحیددرجمعه رجب. نوری میشود درقیامت که اورا به بهشت. میکشاند. _ ادرس کتاب مفاتیح اعمال ماه رجب
🍃 امام باقر علیه السلام : اَلْخَیْرُ وَ الشَّرُّ یُضاعَفُ یَوْمَ الْجُمُعَةِ؛ خوبى و بدى در روز جمعه چند برابر (حساب) مىشود. (ثواب الاعمال، ص۱۴۳)
💥💥💥
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌همواره مراقب یهودی ها باشید
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
📌همواره مراقب یهودی ها باشید ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادق
.
🔰 همواره مراقب یهودی ها باشید
💠 درباره #یهودی ها؛ به پیغمبر فرمود (لا تزال تطلع علی خائنه منهم)*، چه کسی اینها را (من صیاصیهم)*؛ صیاصی یعنی کاخ، چه کسی اینها را از کاخ بیرون آورده است؟ چه کسی درب #قلعه_خیبر را یک نفره کند؟ این ( #حضرت_امیر ) مامور ما بود. حضرت فرمود (ما قلعت باب #خیبر بقوه جسدیه و لا بحرکه غذائیه و لکنی ایدت بقوه ملکوتیه)*. فرمود ما اینها را انجام دادیم.
بعد فرمود اینطور نیست که حالا فرار کردند یا فعلا ساکتند، کاری با شما نداشته باشند؛ (لا تزال تطلع علی خائنه منهم)، هر روز علیه تو نقشه می کشند؛ به پیغمبر (آن عقل کل) فرمود! فرمود مواظب باش، به مسئولینت بگو که اینها نقشه نکشند؛ معنایش این است که مسلمانها باید مواظب باشند. این #نفوذی که می گویند همین است که مبادا خدای ناکرده انسان گرفتار شرقی و غربی بشود!
بنابراین صدر و ساقه قرآن را که بررسی می کنید، آبرویی برای #یهودی_ها نگذاشت! شما برای کدام قوم دیدید (کونوا قرده خاسئین)* آمده باشد، برای کدام قوم (یقتلون النبیین بغیر حق)* آمده باشد، (لا تزال تطلع علی خائنه منهم)؛ برای همین ها بود! بنابراین (اخترنا)* یعنی از بس اینها اهل جهالت و مکر و خیانت بودند، ما هیچ چاره نداشتیم؛ مرتب انبیا فرستادیم، اینها مرتب کشتند. در سوره مبارکه زخرف هم گفت اینطور نیست که اگر یک ملتی پیامبرشان را بکشند، ما دیگر پیامبر نفرستیم، مرتب پیامبر می فرستیم*، ولو اینها مرتب شهید بکنند.
بنابراین (اخترنا) و امثال ذلک هیچ نظام ارزشی برای یهودی ها نگذاشت. البته یک گروه خاصی در هر ملتی مستثنی هستند، قرآن آنها را با احترام حفظ می کند؛ البته در این میلیونها نفر، چند نفر آدم سالم هم هستند، آنها را هم قرآن با احترام ذکر می کند، اما قشر و نژاد غالب شان همین است. و گرنه آن افراد قلیل که باشند، قرآن حرمت آنها را هم حفظ کرده، فرمود (من اهل الکتاب امه قائمه ...)* احترام آنها و دینشان را حفظ کرده است.
📌 مائده/۱۳
📌 احزاب/۲۶
📌 الخرائج و الجرائح/ج۲/ص۵۴۲
📌 بقره/۶۵ و اعراف/۱۶۶
📌 بقره/۲۸۶ و آل عمران/۲۱
📌 دخان/۳۲
📌 زخرف/۶
📌 آل عمران/۱۱۳
📋 درس خارج تفسیر قرِآن کریم
📆 فم ؛ ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
✴️ بیست و چهارم رجب . سالروز فتح خیبر توسط امیر مومنان (ع)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#فتح_خیبر
#قوم_یهود
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
382_205_21.mp3
548.4K
🔅 دعایی که امام صادق(علیهالسلام) در هر روز ماه رجب میخواند:
خابَ الْوافِدُونَ عَلَىٰ غَيْرِكَ، وَخَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلّا لَكَ، وَضاعَ الْمُلِمُّونَ إِلّا بِكَ، وَأَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلّا مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَكَ، بَابُكَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِينَ، وَخَيْرُكَ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبِينَ، وَفَضْلُكَ مُباحٌ لِلسَّائِلِينَ، وَنَيْلُكَ مُتَاحٌ لِلْآمِلِينَ، وَرِزْقُكَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصَاكَ، وَحِلْمُكَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ نَاوَاكَ، عَادَتُكَ الْإِحْسانُ إِلَى الْمُسِيئِينَ، وَسَبِيلُكَ الْإِبْقاءُ عَلَى الْمُعْتَدِينَ . اللّٰهُمَّ فَاهْدِنِى هُدَى الْمُهْتَدِينَ، وَارْزُقْنِى اجْتِهادَ الْمُجْتَهِدِينَ، وَلَا تَجْعَلْنِى مِنَ الْغَافِلِينَ الْمُبْعَدِينَ، وَاغْفِرْ لِى يَوْمَ الدِّينِ.
🔆آنان که بر غیر تو بار یافتند ناامید گشتند و آنان که به کاری جز توجه به تو پرداختند زیانکار شدند و آنان که به درگاه غیر تو وارد شدند به تباهی رسیدند و سودجویان دچار قحطی شدند، مگر آنان که از فضل تو سود جستند، درِ رحمتت به روی مشتاقان باز است، خیرت به خواهندگان عطا شده، احسانت برای نیازمندان گوارا است و عطایت برای آرزومندان آماده است و روزیات حتی برای روگردانان از فرمانت گسترده است و بردباریات کسانی را که به دشمنیات برخاستهاند نیز شامل است، شیوهات به بدکاران احسان و روشت زندگی بخشیدن به متجاوزان است، خدایا مرا به راه رهیافتگان بدار و تلاش تلاشگران را روزیام کن و مرا از بیخبران دورشده قرار مده و روز جزا آمرزشت را نصیبم کن.
🔴 @rahighemakhtoom
🍃صفحه قرآنی و پژوهشی رحیق
#امام_زمان
برداشت از آیه ۵۸ #سوره_احزاب
📌#تهمت
#سالک الی #اللّه نباید مردهای #مؤمن و زنهای مؤمنه را به کاری که نکرده اند #متهّم کند. زیرا این کار بار #گناه آنان را #سنگین می کند.
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(219)
آیه 17 - مثلهم كمثل الذى استوقد نارا فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و تركهم فى ظلمت لايبصرون -آیه 18- صم بكم عمى فهم لا يرجعون
🔰تفسير
📌تاريكى و كورى اهل نفاق
🔹تيرگى منافقان و زندگى بى فروغ آنان كه در آيه مورد بحث در قالب تمثيل بيان شده، بدون تمثيل نيز در مورد ديگر بيان شده است، قرآن كريم انسانها را در قيامت به دو دسته تقسيم مى كند: دسته اول مردان و زنان با ايمان كه نورشان پيشاپيش و در پهلوى آنان مى تابد و با نور خود راه بهشت را مى پيمايد و در پايان نيز بشارت خلود در بهشت به آنان مى دهد: (يوم ترى المومنين و المومنات يسعى نورهم بين ايديهم وبايمانهم بشريكم اليوم جنات تجرى من تحتها الانهار خالدين فيها ذلك هو الفوز العظيم.) دسته دوم مردان و زنان منافقى هستند كه در آن روز در تاريكى فرو رفته اند و به مومنان مى گويند: به ما نگاه كنيد يا منتظر ما باشيد تا ما از نور شما بهره اى بگيريم اما مومنان مى گويند: به ما نگاه كنيد يا منتظر ما باشيد تا ما از نور شما بهره اى بگيريم. اما مومنان نسبت به آنها بى اعتنايى كرده، جوابى نمى دهند، ولى هاتفى به آنان مى گويد: به ماوراى نشئه آخرت، يعنى به دنيا باز گرديد و از آن جا نورى فراهم آوريد؛ زيرا محل كسب نور دنيا بود: (يوم يقول المنافقون و المنافقات للذين امنوا انظرونا نقتبس من نوركم قيل ارجعوا وراءكم فالتمسوا نورا) و چون رجوع از آخرت به دنيا ممكن نيست، زيرا اساس دنيا كاملا برچيده شد و به آخرت مبدل گشته، معناى رجوع اين است كه تحصيل نور تنها در دنيا ممكن بود و اكنون فرصت آن گذشت.
🔹حرمان منافقان از نور خاص الهى، در آيه اول از آيات مورد بحث به صورت (تركهم فى ظلمات لا يبصرون) و در آيه دوم به صورت (صم بكم عمى) آمده و جمله دوم تكرار جمله اول نيست، زيرا انسانى كه مى بيند گاهى بر اثر تاريك بودن صحنه است و گاهى بر اثر كورى، و منافق كه راه نمى بيند هم از نورى كه راه را فرا رويش روشن كند محروم است و هم از ديده بينا. پس اگر نورى هم باشد، براثر كورى دل، راه نخواهد ديد و نابينايى است كه روشنايى و تاريكى برايش يكسان است. در آيه اول سخن از تاريكى صحنه در آيه دوم سخن از كورى آنان است.
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Qiyamah05.mp3
6.02M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_قیامه
#سوره_قیامه #قیامه #قیامت
🔅🔅🔅
💢 تفسیرصوتی سوره القیامه
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره قیامة جلسه 5.docx
38.5K
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_قیامه
#سوره_قیامه #قیامه #قیامت
🔅🔅🔅
💢 تفسیر متنی سوره القیامه
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره قیامة جلسه 5.pdf
1.49M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_قیامه
#سوره_قیامه #قیامه #قیامت
🔅🔅🔅
💢 تفسیر متنی سوره القیامه
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #سوره #قیامت
📌لطیفه ادبی آیه فان مع العسر یسرا
ببينيد اين آيه را قرآن چگونه تنظيم کرده؟ فرمود که ﴿فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً﴾، اين يک؛ ﴿إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً﴾، اين جمله اسميه است با «إنّ» است، درست است؛ اما چطور «يُسر» نکره است و «عُسر» معرفه؟ اين قاعده ادبي آن چيست؟ ﴿فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً ٭ إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً﴾، اين «عُسر» با «الف و لام» است. اين يُسر بدون «الف و لام» است. اين عُسري که با «الف و لام» است به معني دشواري است و بر اساس قواعد ادب، دومي عين اوّلي است. «الف و لام» دومي «الف و لام» عهد است؛ اما دومي که يسر است، نکره است. دومي يعني دومي! غير از اوّلي است. فرمود هر جا عُسر هست، من دو برابر يُسر ميفرستم. از اين راستگوتر کيست؟! ﴿إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ﴾، نفرمود «ان مع العسر اليسر»! ﴿فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً﴾. دوم: ﴿إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً﴾، اين عُسر دومي که با «الف و لام» است عين آن عُسر اوّلي است. آن يسر دومي غير از يسر اوّلي است؛ يعني استکبار و صهيونيسم و ترامپ(خذلهم الله) هر کاري بکنند، پنجاه درصد فشار ميآورند. من صد درصد نعمت به شما ميدهم؛ منتها ما اختلاس نکنيم، نجومي نکنيم، بيراهه نرويم، حرف کسي را زياد نکنيم، به اين و آن بد نگوييم، اين همه نعمت به ما داد، هست. چرا ما بايد بيراهه برويم؟ ﴿مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللّهِ قِيلاً﴾؛ از او راستگوتر کيست؟! تا شما بجنبيد، ميبينيد که آنجا اختلاس شده، آنجا را گرفتند! اين کارها را نکنيم.
📼فرازی از #درسگفتار سوره القیامه جلسه پنجم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (129)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
37-ایستادگی در برابر خواسته های غیرمنطقی مخالفان
لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِىَ دِينِ (کافرون/6)
(حال كه چنين است) آيين شما براى خودتان و آيين من براى خودم.
🌱🌱🌱
☑ بايد صفها از هم جدا شود، حق از باطل و كفر از ايمان متمايز شود.
☑ در دين معامله نكنيد، با دشمن سازش و مداهنه نكنيد و در برابر تكرار پيشنهادهاى نابجا، شما نيز موضع خود را قاطعانه تكرار كنيد.
☑ به خاطر جذب ديگران، دست به هر كارى نزنيد.
🌿🌿🌿
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌 سیرهی مبارزاتی امام کاظم علیه السلام
🔹 در نگاه عوامانه، برخی خیال میکنند امام کاظم علیه السلام یک شخصیت منفعل بوده و به همین خاطر حاکمان جبّار ایشان را به راحتی به زندان انداخته و به شهادت رساندند.
🔸 با نگاهی به سیرهی مبارزاتی امام موسیبنجعفر علیهالسلام بهروشنی درمییابیم که ایشان فعالانه در برابر ستمهای خلیفه عباسی ایستادگی کردند.
🔹 در آن هنگام که حضرت در زندان زیر شکنجهها و فشار حداکثری قرارمی گیرد، هارونالرشید شخصی بنام «ربیع» را برای مذاکره وگفتگو به نزد امام کاظم علیهالسلام میفرستد تا از حضرت بخواهد در قبال آزادی خود، تقاضای هارون الرشید را برآورده کند.
🔸 امام کاظم علیهالسلام باکمال بیاعتنایی به خواستهی هارون، میفرمایند: «اموال خودم در نزد من حاضر نیست تا از آن بهرهمند گردم، و خداوند مرا درخواستکننده از خلق نیافریده است.»
🔹 شخصی دیگر به نام «یحیی بن خالد» که حامل پیام هارون بود برای مذاکرهی دوباره به نزد امام کاظم علیهالسلام به درون زندان اعزام میشود. پیام حاوی این مضمون بود که اگر حضرت از هارون یک عذرخواهی کوتاهی داشته باشد در عوض آن، منِ هارون سوگند خود را خواهم شکست و تو را از زندان بیرون خواهم کرد.
🔸 در اینجا نیز حضرت تاکتیک مقاومت قهرمانانه را اگرچه هزینه آن شهادت باشد بر چالشِ سازش که بهمراتب هزینهی آن سنگین تراست ترجیح میدهد.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید.
https://btid.org/fa/news/159668
📎 #اعتقادات
📎 #امام_كاظم_عليه_السلام
آزمون زندگی.کمال اندیشه.عبداللهی.7121400.mp3
13.17M
✔️شرح پاره ای از یک حدیث به مناسبت شهادت اباابراهیم موسی بن جعفر علیه السلام
🔳يَا هِشَامُ مَنْ أَرَادَ اَلْغِنَى بِلاَ مَالٍ وَ رَاحَةَ اَلْقَلْبِ مِنَ اَلْحَسَدِ وَ اَلسَّلاَمَةَ فِي اَلدِّينِ فَلْيَتَضَرَّعْ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي مَسْأَلَتِهِ بِأَنْ يُكَمِّلَ عَقْلَهُ فَمَنْ عَقَلَ قَنِعَ بِمَا يَكْفِيهِ وَ مَنْ قَنِعَ بِمَا يَكْفِيهِ اِسْتَغْنَى وَ مَنْ لَمْ يَقْنَعْ بِمَا يَكْفِيهِ لَمْ يُدْرِكِ اَلْغِنَى أَبَداً...
📚الکافي , جلد۱ , صفحه۱۳
🔳اى هشام - كسى كه ثروت بدون مال و دل آسودگى از حسد و سلامتى دين خواهد بايد با تضرع و زارى از خدا بخواهد كه عقلش را كامل كند زيرا عاقل بقدر احتياج قناعت كند و آنكه بقدر احتياج قناعت كند بىنياز گردد و كسى كه بقدر احتياج قناعت نكند هرگز بىنيازى نيابد.
پ.ن:
راهکارهایی برای زندگی خردمندانه و عاقلانه
آموزش دعا و سوال از درگاه خداوند
چگونه بخواهیم تضرع و زاری در دعا
چه بخواهیم عقل کامل
عقل گرایی یعنی قناعت ورزی
زیاده خواهی عقل را تعطیل می کند
بی نیازی حقیقی در قناعت ورزی عاقلانه است
🔈استاد سید محمد عبداللهی مدیر صفحه قرآنی رحیق
#امام_کاظم
🔴 @rahighemakhtoom
🔰قرآن از نگاه امام موسی بن جعفر علیه السلام
امام موسی #کاظم علیه السّلام بهترین صدا و صوت را در #تلاوت قرآن داشت. وقتى که قرآن مى خواند؛ شنوندگان از تلاوت او بى حال و گریان مى شدند. امام کاظم علیه السلام در باره قرآن سخنانی زیبا دارند که در اینجا به گوشه ای از این سخنان اشاره می شود.
▫️حفص گوید: از امام کاظم علیه السلام شنیدم به مردى مى فرمود: تو دوست دارى در دنیا بمانى؟ در پاسخ گفت: آرى، فرمود: براى چه؟ جواب گفت: براى خواندن «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» و امام علیه السلام چیزى نگفت و پس از ساعتى فرمود:
▫️اى حفص! هر که از دوستان و شیعیان ما بمیرد و قرآن را خوب نداند، در قبرش به او یاد دهند تا خدا به وسیله آن درجه اش را بالا برد، زیرا درجات بهشت به اندازه آیات قرآن است، به او گفته شود: بخوان و بالا رو و مى خواند و بالا مى رود،
▫️حفص گوید: من احدى را ندیدم که بر خود بترسد چون موسى بن جعفر و احدى را ندیدم از آن حضرت امیدوارتر باشد و قرآن خواندنش با ناله بود و چون قرآن مى خواند گویا با کسى سخن مى گفت. (کافی چاپ إسلامیه ج ۲ ص ۶۰۶ باب فضل حامل القرآن)
▫️امام کاظم علیه السلام از خداوند خواستند: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ... أَنْ تَجْعَلَ الْقُرْآنَ رَبِیعَ قَلْبِی وَ شِفَاءَ صَدْرِی وَ نُورَ بَصَرِی وَ ذَهَابَ هَمِّی وَ حُزْنِی/ خداوندا از تو می خواهم که قرآن را سرور و شکفتگى دل من و روشنى چشمم و زایل کننده اندوهم و برطرف کننده غم من بگردانى. (مصباح کفعمی ص ۱۲۴ دعاء آخر للکاظم ع).
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
.
🔰 در مقصد، به مقصود راه یابیم
💠 #امام_کاظم (سلام الله علیه) در روز بیست و هفت رجب، وقتی عازم زندان بغداد بودند، این دعای نورانی را خواندند؛ سال بعد روز بیست و پنج رجب جنازه مطهر او را از زندان آوردند. این از آن دعاهای بسیار پربرکت ماثور از آن حضرت است. در این #دعا عرض کرد: ( علمت انّ افضل زاد الرّاحل الیک عزم اراده یختارک بها )*. خدایا! من نمی خواهم تا درب بهشت بیایم، این جای دیگر است؛ حالا که بهشت آمدم، می خواهم با تو گفتگو کنم.
بهترین توشه آن مسافری که به مقصد رسیده است، آن است که او را با مقصود آشنا کند. حضرت عرض می کند: خدایا! هیچ حجابی بین ما و شما نیست مگر عمل بد، و ما عزم و اراده تو را می خواهیم. بنابراین یک تقوایی است که ما را تا مقصد می رساند، یک تقوایی است که ما را بعد از وصول به مقصد با مقصود آشنا می کند؛ لذا این دعای نورانی امام کاظم (ع) خیلی راهگشاست.
صلوات خدا بر وجود مبارک امام کاظم و خاندان طیّب و طاهر او.
-------------------------------------------
📌 اقبال الاعمال / صفحه ۶۷۸
📋 درس خارج فقه
📆 قم ؛ ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#موسی_بن_جعفر
#امام_موسی_کاظم
#ابا_ابراهیم
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
🔰#مثالهای_قرآن 120
#مثل #قرآن #غیبت #خوردن #گوشت #مرده #برادر #مومن #ناخوشایند #کراهت
⏪34- مَثَل خوردن گوشت برادر مرده
( . . . وَلاَ یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضًا اءَیُحِبُّ اءَحَدُکُمْ اءَن یَاءْکُلَ لَحْمَ اءَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ . . . ) . (سوره حجرات آیه12)
((و هیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند ، آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد ؟ ! (به یقین ) همه شما از این امر کراهت دارید)) .
🌱🌱🌱
🔹در بعضی از روایات ، غیبت به ((بیماری خوره )) تشبیه شده که دین غیبت کننده را می خورد .
چنانکه ((مرحوم کلینی )) از امام صادق علیه السّلام و آن حضرت از رسول خداصلی اللّه علیه و آله و سلّم روایت می کند که فرمود :
((اَلْغِیْبَةُ اءَسْرَعُ فی دینِ الْرَّجُل الْمُسْلِمِ مِنَ الاّْکِلَةِ فی جَوْفِهِ ؛ اثر سوء غیبت در دین مسلمان از بیماری خوره ای که داخل جسم او وارد شود ، سریعتر است )) .
((آکله )) که در فارسی به آن ((جذام )) گفته می شود یک نوع بیماری مُسری خطرناک بی دردی است که گوشت بدن را از داخل می خورد و این مرض به گونه ای است که فرد مریض در آغاز متوجه آن نمی شود ، چون درد ندارد و پس از آن که عضوی را خورد و نابود کرد ، آنگاه کشف می شود که دیگر کار از کار گذشته است . شاید ((تشبیه غیبت )) به این بیماری خطر ناک همان ((بی درد بودن )) باشد ، زیرا غیبت هم از امراض روحی خطرناک بی درد است .
🔹امام خمینی قدّس سرّه در کتاب ((جهاد اکبر)) می فرماید :
((خدا نکند انسان به امراض بی درد مبتلا گردد . مرضهایی که درد دارد انسان را وادار می کند که در مقام علاج بر آید ، به دکتر و بیمارستان مراجعه کند ، لیکن مرضی که بی درد است و احساس نمی شود بسیار خطرناک می باشد وقتی انسان خبردار می گردد که کار از کار گذشته است . . .
▫️مرض ((غرور)) و ((خودخواهی )) و ((غیبت )) بی درد است معاصی دیگر بدون ایجاد درد ، قلب و روح را فاسد می سازد این مرضها نه تنها درد ندارد ، بلکه ظاهر لذّت بخشی نیز دارد ، مجالس و محافلی که به غیبت می گذرد ، خیلی گرم و شیرین است ! حُبّ نفس و حُبّ دنیا که ریشه همه گناهان است لذّت بخش می باشد . مستسقی از آب تلف می شود ولی تا آخرین نَفَس از آشامیدن آن لذّت می برد و قهراً اگر انسان از مرض لذّت برد و درد هم نداشت ، دنبال معالجه نخواهد رفت و هرچه به او اعلام خطر کنند که این کشنده است ، باور نخواهد کرد)) .
▫️در بعضی از روایات ، غیبت به ((آتش )) تشبیه شده است ، همانگونه که آتش هیزم را می خورد ، غیبت نیز اعمال نیک آدمی را می خورد و نابود می سازد .
🌱🌱🌱
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی #قرآن
#فهم_قرآن #روابط_اجتماعی #عدالت_محوری #عدالت #قسط #تساوی #جهاد_تبیین
🌷🌷🌷
🔰تبیین نقطه محوری روابط اجتماعی انسان ها در قرآن 1
▫️از امتیازات بزرگ اسلام ، توجّه شدیدی است که به موضوع عدالت دارد ، تا آن جا که عدل ، یکی از پایه های مهّم اسلام به شمار می آید . اسلام ، برای ایجاد جامعه ای سالم که در آن ، برادری و برابری ، مهر و محبت ، صفا ، و صمیمیت ، عشق و دوستی حاکم باشد ، از همه پیروان خود خواسته که در تمام مراحل زندگی ، عدالت را رعایت کنند ، و هرگز از مسیر عدل خارج نشوند .
▫️در سوره نساء می خوانیم: «یَـأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ کُونُواْ قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَدَآءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَی أَنفُسِکُمْ أَوِ الْوَالِدَیْنِ وَالاْقْرَبِین;(نساء ،۱۳۵) ای مؤمنین ! نگه دار عدالت باشید و برای خدا ]موافق حکم خدا [گواهی دهید ، هر چند بر ضرر خود یا پدر و مادر و خویشان شما باشد .» اسلام برای تأمین عدالت اجتماعی ، هر نوع تبعیض و محرومیت را منع کرده ، و همه مؤمنان را برادر هم دیگر می داند: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ;(حجرات ،۱۰) همانا مؤمنین با هم دیگر برادرند .
▫️ اسلام ، به این مطلب عنایت فراوانی دارد که روابط اجتماعی ، براساس عدل باشد; از این رو ، حقوقی برای همه افراد وضع کرده است که حق خدا ، پدر و مادر ، فرزند ، همسر ، همسایه ، یتیم ، فقیر و جامعه را شامل می شود .
🔘امام سجّاد(علیه السلام) در رساله حقوق ، برای هر فردی ، پنجاه حق مشخّص ، کرده اند . بدیهی است اگر مسلمانان به این حقوق عمل می کردند ، رفاه و آسایش ، صفا و صمیمیت در جامعه برقرار می شد ، و زندگی برای انسان ، بسیار شیرین و لذّت بخش می گشت .
▫️ اسلام ، همه افراد را در برابر قانون ، مساوی می داند ، و هرگز فرقی بین ثروتمند و فقیر ، شهری و روستایی ، زن و مرد ، نمی گذارد . از دیدگاه اسلام ، همه انسان ها از یک پدر و مادرند: «یَـأَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَر وَ أُنثَی;(حجرات ،۱۳) ای مردم ! ما همه شما را از مرد و زنی آفریدیم .»
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
👇🏾👇🏾👇🏾
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی #قرآن
#فهم_قرآن #روابط_اجتماعی #عدالت_محوری #عدالت #قسط #تساوی #جهاد_تبیین
🌷🌷🌷
🔰تبیین نقطه محوری روابط اجتماعی انسان ها در قرآن 2
▫️اهمیّت اصل تساوی همه انسان ها در برابر قانون ، به اندازه ای است که قرآن اطاعت ، و تسلیم در برابر قانون را ، از شرایط تحقق ایمان می داند .۱ اسلام برنامه اقتصادی خود را براساس عدالت وضع کرده است و بر حاکم اسلامی واجب نموده که عدالت را در تمام زمینه های اقتصادی و با تمام وسایل ممکن گسترش دهد . و از هر نوع ظلم و تجاوز اقتصادی ، مانند ربا ، اِحتکار ، کم فروشی ، منع کرده ، با وضع قوانین جزایی ، دستور مجازات متخلفان را صادر نموده است .
🔹 قرآن مجید ، برای ایجاد عدالت اجتماعی ، به مسلمانان دستور می دهد که اگر بین دو طایفه ، اختلافی شد و جنگی درگرفت ، وظیفه دیگران است که میان آن ها ، صلح و آشتی برقرار سازند: «وَ إِن طَـآئفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اقْتَتَلُواْ فَأَصْلِحُواْ بَیْنَهُمَا فَإِن بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَی الاُْخْرَی فَقَاتِلُواْ الَّتِی تَبْغِی حَتَّی تَفِیءَ إِلَی أَمْرِ اللَّه;(حجرات ،۹) اگر دو طایفه از اهل ایمان با هم به قتال و دشمنی برخیزند ، البته شما مؤمنان بین آن ها صلح برقرار سازید و اگر یکی از آن ها بر دیگری ظلم کرد ، با آن ظالم قتال کنید تا به فرمان خدا باز آید .»
🔹در احادیثی که از امامان معصوم(علیهم السلام) درباره حقوق مؤمنان و رابطه مردم در اجتماع آمده ، چند نمونه بیان می شود: امام صادق(علیه السلام) فرمود: «مسلمان ، برادر مسلمان است . به منزله چشم اوست .]خوبی ها و بدی هایش به او می نمایاند .[ همانند آینه او است . ]زشتی ها و زیبایی هایش را نشان می دهد . [راهنمای او است . هرگز شخص مسلمان ، به برادر خود خیانت نمی کند ، به او ستم روا نمی دارد ، در کارش نیرنگ و خدعه به کار نمی برد ، به او دروغ نمی گوید ، و عیب جویی و غیبت او را جایز نمی شمارد .»۳ هم چنین آن حضرت در حدیث دیگری فرمود: «مسلمان ، برادر مسلمان است ، به او ظلم نمی کند ، او را خوار و کوچک نمی شمرد ، به او خیانت نمی کند ، و سزاوار است بر مسلمین که سعی و کوشش کنند در هم کاری نمودن و مساعدت و یاری هم دیگر و کمک به کسانی که نیازمند هستند و عنایت و توجّه نمایند بعضی بر بعضی دیگر ، تا آن که چنان باشند که خداوند بدان امر کرده .»۴ «رُحَمَآءُ بَیْنَهُم» اشاره به آیه ۲۹ سوره فتح است که می فرماید: «محمد فرستاده خداست و یاران و همراهانش بر کافران بسیار قوّی دل و سخت و با یک دیگر بسیار مشفق و مهربانند .»
🔹باز آن حضرت در روایت دیگری امام صادق(علیه السلام) فرموده اند: «برای برادر مسلمانت دوست بدار ، آن چه را برای خودت دوست داری ، اگر به چیزی احتیاج پیدا کردی ، از او بخواه; و اگر او به چیزی احتیاج پیدا کرد ، از او مضایقه مکن . از خدمت و احسان در حق او خودداری و اظهار ملال مکن ، و او هم نسبت به تو از نیکی ها ، خودداری نکند . پشتیبان او باش که او نیز پشتیبان تو است; وقتی غایب است ، آبرویش را حفظ کن ، چون او از سفر برگردد ، به دیدنش برو . او را تجلیل کن و گرامی بدار . او از تو و تو از او هستی .»۵
____________________________________________
۱. نساء، آیه ۶۵.
۲. ر.ک: مبانیحکومتاسلامی، جعفرسبحانی، ص ۳۸۹.
۳. اصول کافی، شیخ کلینی، ج۲، ص ۱۶۶ و ۱۷۴.
۴. همان.
۵. همان، ص ۱۷۰.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰ادامه درس هفتم: اسامى سورهها
▫️اسامى سورهها مانند تعداد آيات هر سوره توقيفىاست و با صلاحديد شخص پيامبر صلى الله عليه و آله نامگذارى شدهاست. اين نامگذارى به شيوۀ عرب و با كوچكترين مناسبت انجام مىگرفتهاست
٣ وجه تسميه برخى از آنها در جدول زير آمدهاست:
بهگونهاى كه ملاحظه شد در نامگذارى سورهها مناسبتى وجود دارد. البته عللى كه در اينجا ذكر شد انحصارى نيست و در نامگذارى، كمترين مناسبت كافى است.
🔹تعدد نام برخى سورهها
بيشتر سورهها فقط يك نام دارند؛ اما برخى دو يا سه يا بيشتر كه اين تعدد در نام به جهات خاصى بودهاست. در اينجا بهعنوان نمونه به سورۀحمد اشاره مىكنيم. جلالالدين سيوطى بيشاز بيست نام براى اين سوره آوردهاست؛ اما اين سوره علاوه بر حمد، سه نام معروف دارد كه در ذيل به آنها و وجه تسميه هر كدام مىپردازيم:
▫️الف) فاتحةالكتاب: از آن جهت بدين نام خوانده شده كه نخستين سورۀ قرآن است، نه آنكه فقط در مصحف شريف بهعنوان اولين سوره ثبت شده، بلكه اولين سورۀ كاملى است كه از آسمان فرود آمد.
▫️ب) أمّالكتاب: أمّ بهمعناى مقصد و هدف است و سورۀ حمد بدين جهت امّالكتاب خوانده شده كه تمام اهداف و اغراض قرآنى در اين سورۀ كوتاه فراهم شدهاست. ازاينرو اين سوره را افضل سُوَر قرآنى بهشمار آوردهاند.
▫️ج) السبع المثانى: چون سورۀ حمد مشتمل بر هفت آيه و از سورههاى كوتاه است - كه به آنها مثانى گفتهمىشود - السبع المثانى خوانده شده است. مثانى به معناى قابل تكرار است كه سورههاى كوتاه بيش از سورههاى بلند تلاوت مىشوند.
🔘نمونههايى از نامهاى متعدّد سورهها در زير ارائه مىشود:
توبه (برائت) نبأ (عمّ)
اسراء (سبحان، بنىاسرائيل) بيّنه (لم يكن)
نمل، (سليمان) ماعون (دين، أرأيت)
غافر (مؤمن) مسد (تبّت)
فصّلت (سجده) توحيد (إخلاص) محمد (قتال) دهر (إنسان، هل أتى)
قمر (إقتربت) قريش (إيلاف)
ملك (تبارك) شرح (إنشراح)
معارج (سأل، واقع)
▫️نامهاى گروهى سورههاى قرآن
براى برخى سورهها، نامهاى گروهى نهاده شده كه به شرح زير است:
🔅١. سبع طِوال: هفت سورۀ طولانى بقره، آل عمران، نساء، أعراف، أنعام، مائده و دو سورۀ انفال و برائت كه بهجاى يك سوره شمرده شدهاند.
🔅٢. مئين: سورههايى كه عدد آيات آنها از صد متجاوز است، ولى از لحاظ حجم به سبع طوال نمىرسند. دوازده سوره با اين وصف وجود دارد كه عبارتند از: يونس، هود، يوسف، نحل، اسراء، كهف، مريم، طه، انبيا، مؤمنون، شعراء و صافات.
🔅٣. مثانى: سورههايى كه عدد آيات آنها زير صد قرار دارد. از اين جهت به آنها مثانى گفته مىشود كه قابل تكرارند و به جهت كوتاه بودن، بيش از يك مرتبه تلاوت مىشوند. اين گروه نزديك به بيست سوره هستند.
🔅٤. حواميم: هفت سورهاى كه با حروف «حم» شروع مىشوند و عبارتند از:
مؤمن، فصّلت، شورى، زخرف، دخان، جاثيه و أحقاف.
🔅٥. ممتحنات: نزديك به بيست سورهاند و عبارتند از: فتح، حشر، سجده، طلاق، قلم، حجرات، تبارك، تغابن، منافقون، جمعه، صف، جن، نوح، مجادله، ممتحنه و تحريم.
🔅٦. مفصّلات: به سورههايى گفته مىشود كه فواصل آيات آنها كوتاه است.
اين سورهها از سورۀ الرحمن تا آخر قرآن هستند (به جز چند سوره كه از ممتحنات يا مئين شمرده شدهاند).
آموزش علوم قرآنی، صفحه 58
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#اسرار_نماز
#حضرت_امام_خمینی_ره
🔰#آداب_الصلاة (قسمت چهارم)
📜 روایات مربوط به صورت باطنی نماز:
2️⃣ از حضرت صادق سلام اللّه عليه روايت است:
🌴 «چون بنده مؤمن داخل قبر شود؛
نماز در جانب راست او است،
زكات در جانب چپ او است،
خوبى او بر او سايه افكند
و صبر در گوشهاى قرار گيرد.
و چون دو ملكى كه موكّل سؤالند داخل شوند، صبر به نماز، زكات و نيكويى گويد: بر شما باد يارى رفيقتان و اگر شما عاجز شديد من با او هستم.»
💐 و اين حديث شريف را در كافى شريف به دو طريق نقل فرموده و شيخ صدوق رحمه اللّه در ثواب الاعمال حديث فرموده.
💐دلالت این حدیث بر صورتهای باطنی و برزخي و حيات و شعور آنها، واضح است.
💐احاديث تمثّل قرآن و نماز به صورت ملكوتي، بسيار است.
🔅🔅🔅
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
☘️☘️☘️
@rahighemakhtoom
آزمون زندگی.برنامه ریزی.عبداللهی.8121400.mp3
15.23M
#طرح_و_برنامه #هدفمندی #فرصت #عمر #آزمون_زندگی
📌 طراحی وبرنامه ريزى
▪ امام موسی بن جعفر علیه السلام:
إجتَهِدوا أن يَكونَ زَمانُكُم أربَعَ ساعاتٍ : ساعَةً مِنهُ لِمُناجاةِ اللّه ِ و ساعَةً لِأمر المَعاشِ و ساعةً لِمُعاشَرَةِ الإخوانِ و الثِّقاتِ و الَّذينَ يُعَرِّفُونَ عُيُوبَكُم و يَخلِصونَ لَكُم فِي الباطِنِ و ساعَةً تَخلُونَ فِيها لِلَذّاتِكُم و بِهذِهِ السّاعَةِ تَقدِروُن عَلَى الثَّلاثِ ساعاتٍ .(تحف العقول ص 409)
▪ امام موسی بن جعفر عليه السلام : بكوشيد كه زمانتان را به چهار بخش تقسيم كنيد : زمانى براى مناجات با خدا ؛ زمانى براى تأمين معاش ؛ زمانى براى معاشرت با برادران و معتمدانى كه عيب هايتان را به شما مى شناسانند و در دل شما را دوست دارند ، و ساعتى براى كسب لذّت هاى حلال با بخش چهارم توانايى انجام دادن سه بخش ديگر را به دست مى آوريد. .
☘☘☘
@rahighemakhtoom
قیامه-جلسه سوم.mp3.mp3
13.35M
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_انسان #انسان
⏪ تفسیر سوره قیامت استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود)
📼جلسه سوم تفسیر آیات 16 تا 28
📌 توضیح کوتاه درباره این سوره
سورۀ مبارکۀ قیامت در عین کوتاهی محتوای بسیار تکاندهنده و عمیقی در خصوص معاد و جهان آخرت دارد. در این سوره موضوعاتی به شرح زیر مطرح شده است: مسائل مربوط به اشراط الساعة (حوادث عجيب و بسيار هول انگيزى كه در پايان اين جهان و آغاز قيامت روى مىدهد) ، تأکید خداوند بر حفظ قرآن، وضعیت نيكوكاران و بدكاران در قیامت، مطالب مهمی در خصوص لحظات پر اضطراب مرگ و انتقال انسانها از دنیا به برزخ، هدف آفرينش انسان و رابطه آن با پدیدۀ معاد.
📝 فهرست عناوین جلسه:
☑ اثبات نزول دفعی قرآن
☑ نزول قرآن به اذن خداوند است
☑ دلبستگی به دنیا عامل انکار معاد
☑ چهر های شادمان وغمگین در عالم قیامت
⏪ بحث رویت و لقاء خداوند در قیامت
☑ ترسیم لحظه جان دادن انسان در قرآن
☑ فضائل و مناقب حضرت زهرا(س)
🌱🌱🌱
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom