eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🔰 شعاری شرک آلود 💠 در سوره مبارکه فرمود: کسانی (احرص علی حیاه) هستند، (... یودّ احدهم لو یعمّر الف سنه ...)* ؛ اینکه در به یکدیگر می گفتند ، بعضی از می گفتند که از دیار دیگر آمده است. آنها علاقه داشتند هزار سال بمانند، داشته باشند؛ این از خود بر نخاست، از جای دیگر برخاست که (لو یعمّر الف سنه). کسی که (احرص النّاس علی حیاه) است، هیچ تمنّی و علاقه به ندارد؛ نظیر مشرکینی است که علاقمند بودند هزار سال بمانند چون می گفتند مرگ پوسیدن است و بعد از مرگ خبری نیست! در حالی که (ع) فرمود که علاقمند به من (من الطفل بثدی امّه)* است. -------------------------------------------- 📌 سوره بقره / آیه ۹۶ 📌 نهج البلاغه / خطبه ۵ 📋 درس خارج فقه 📆 قم ؛ ۱۳۹۷/۰۱/۲۶ 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 رایحه غفران 🔹 او غفّار است و راه برای توبه باز است؛ این ‌چنین نیست که اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ چهار روزی لغزید بگوید که من برای همیشه محروم هستم، این طور نیست. در این عالَم، بدترین موجود به بهترین موجود تبدیل می شود، همین کودها هستند که به صورت یاس در می آیند؛ انسان های تبهکار هم می توانند این طور باشند، این طور نیست که اگر کسی چند روز بیراهه رفته، بعد نتواند معطّر و شود. اگر کودهای بدبو، یاس و یاسمن می شوند، انسان تبه کار هم می تواند روح و ریحان شود، راه باز است. 🔹 هم عزّت و اقتدار الهی در ربوبیت و خالقیت او ظهور تام دارد و هم غفاریت او در پرورش ما. 📚 سوره مبارکه زمر جلسه 7 تاریخ: 1393/07/14 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 فلسفه‌ی وجودی حوزه های علمیّه _ علامه 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 زمستان غیبت... 🌸 گل‌های بهاری برای تو شکفته‌اند. شکوفه‌ها با رویای آمدنت از خواب زمستانی پریده‌اند. نسیم‌ بهار، عطر تو را جست‌و‌جو می‌کند. صبح، سراغت را از گل‌های نرگس می‌گیرد. و ما غافل از یاد تو، هنوز در زمستان غیبت جامانده‌ایم، ای «ربیع الانام»! 📝 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 موج گناه 🏝 مجنونی بر ساحل، نام معشوقش را نوشت. موجی آمد و نام لیلی‌اش را شست. از او پرسیدم: «چرا چنین می‌کنی؟» مجنون گفت: «وصالش برایم مهیا نیست، ولی با نام و یادش عشق‌بازی می‌کنم.» 🔻 به یاد خودم افتادم که چند بار بر ساحلِ دل، نام تو را نوشتم؟ و چند بار، موجِ گناه، آن را شُست؟ و چگونه با یادت عشق‌بازی می‌کنم؟ 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔆هشت توصیه امام رضا علیه السلام برای روزهای آخر ماه مبارک شعبان 🔆اباصلت می‌گوید: در آخرین جمعه شعبان خدمت امام رضا علیه‌السلام رسیدم. فرمود: 🔆ای اباصلت، بیشترِ ماه شعبان سپری شده و امروز آخرین جمعه شعبان است، پس در روزهای باقیمانده کوتاهی‌های روزهای گذشته را جبران بکن و باید به آنچه برایت مهم است اقدام کنی: 1️⃣ زیاد دعا کن 2️⃣ زیاد استغفار کن 3️⃣ زیاد قرآن تلاوت کن 4️⃣ از گناهانت به درگاه خدا توبه کن تا خالصانه به ماه خدا وارد شوی 5️⃣ هر امانتی که گردنت هست ادا کن 6️⃣ تمام کینه‌هایی که در دلت نسبت به مؤمنان داری، از دل بیرون کن 7️⃣ هر گناهی که به آن مبتلا هستی از آن دست بکش و تقوای خدا پیشه کن و در آشکار و پنهان بر خدا توکل کن... 8️⃣ و در روزهای باقیمانده این ماه بسیار بگو: 🔆اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِیمَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ 🔆خداوندا اگر در روزهای گذشته شعبان ما را نیامرزیدی، پس در روزهای باقیمانده بیامرز 📚 عیون اخبار الرضا علیه السلام ج۲ ص۵۱ 📚 بحارالانوار ج ۹۴ ص۷۳ 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Muddathir05.mp3
6.81M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره المدثر 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره مدثر جلسه 5.docx
39.4K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیر متنی سوره المدثر 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره مدثر جلسه 5.pdf
967.2K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیر متنی سوره المدثر 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
📌منافقین پس از رحلت پیامبر کجا رفتند! اين هم يک بيان لطيفي از وجود مبارک حضرت امير هست، آن بيان را سيدنا الأستاد در الميزان خيلي تبيين کردند. متن آن در فرمايشات حضرت امير است در نهج‌البلاغه و آن بيان اين است که بسياري از آياتي که در سوَر مدينه نازل شد، از نفاق خبر داده شد و منافقين کارشکني‌هاي فراواني هم کردند: «إِنَّمَا النَّاسُ مَعَ الْمُلُوكِ وَ الدُّنْيَا»، فرمود هر جا دنيا باشد و حکومت باشد و قدرت باشد، اکثري مردم به آن طرف مي‌روند. اين بيان نوراني حضرت است در نهج‌البلاغه؛ اما اين را سيدنا الأستاد خوب شرح کرده است. فرمود به اينکه جمعيت فراوان تقريباً يک سوم مردم مدينه به هر حال بوي نفاق داشتند، اين يک هم با يهودي‌هاي داخل هم با مشرکان خارج از مدينه رابطه مستقيم داشتند، گزارش مي‌دادند، اين دو؛ در سوره مبارکه «مائده» دارد که ﴿فَتَرَي الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَرَضٌ يُسَارِعُونَ﴾ فرمود يک عده هستند تا يک خبر جزيي در مدينه پيدا می‌شود، فوراً گزارش مي‌دهند به رجال مکه مي‌گويند شايد اوضاع برگردد. اين در سوره «مائده» است. در مدينه نازل شد. فرمود يک عده افرادي هستند که ﴿فِي قُلُوبِهِم مَرَضٌ﴾، منتظرند ببينند کجا در داخله مدينه، در دستگاه پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) يک مشکل پيش مي‌آيد، فوراً گزارش بدهند! ﴿فَتَرَي الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَرَضٌ يُسَارِعُونَ فِيهِمْ﴾، چرا؟ ﴿يَقُولُونَ نَخْشَي أَن تُصِيبَنَا دَائِرَةٌ﴾؛ مي‌گويند شايد اوضاع برگردد، آنها بيايند! ﴿فَعَسَي اللّهُ أَن يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَيُصْبِحُوا عَلَي مَا أَسَرُّوا فِي أَنْفُسِهِمْ نَادِمِينَ﴾؛ فرمود اگر آن‌طور شد، جواب خدا و پيغمبر را چه مي‌گوييد؟ پس اينها بودند. پس اينها تا اين حدّ بودند از نظر مشکل سياسي. نسبت به وجود مبارک حضرت هم در «ليله عقبه» تلاش و کوشش کردند که آن شتر را برَمانند و حضرت را شهيد کنند که اين نشد. بدترين و پَست‌ترين کار اخلاقي را در «جريان إفک» انجام دادند که به حيثيت و دودمان حضرت آسيب برسانند، اين پست‌ترين کاري بود، اين را هم کردند. چه کاري از دست منافقين برآمد که نکردند؟! اين بيان لطيف ايشان است. بعد فرمود اينها با پيغمبر نساختند، کاري هم از دست اينها بر نيامد که نکنند، اهانت کردند، دهن‌کجي کردند، جاسوسي کردند، نفوذی کردند. همين که حضرت رحلت کرد، کلاً مثل اينکه اصلاً ما منافقي در مدينه نداشتيم! اينها کجا رفتند؟ يا بگوييم دفعتاً اينها مُردند، اينکه نيست. بگوييم دفعتاً توبه کردند سلمان و اباذر شدند، اينکه نيست يا با حکومت ساختند «کما هو الحق». آمدند سقفي شدند. اين هست! 📼فرازی از سوره المدثر جلسه پنجم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(222) آیه 17 - مثلهم كمثل الذى استوقد نارا فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و تركهم فى ظلمت لايبصرون -آیه 18- صم بكم عمى فهم لا يرجعون 🔰لطايف و اشارات ⏪3-تمثيل قرآن در دو نگرش ▫️بين صاحبان نظران در تحليل مثلهاى قرآنى، در خصوص تشريح مصداق، نه تبيين مفهوم دو بينش است: يكى اين كه اين مثلها تشبيه صرف و تنها براى تقريب معارف بلند و اسرار پوشيده نظام هستى به اذهان انسانهايى است كه در افق عالم ماده به سر مى برند. نظر ديگر آن است كه مثلها بيانگر وجود مثالى آن حقايق است و هيچ گونه تشبيه و مجازگويى در كار نيست. تفاوت اين دو ديدگاه در آن جا كه مثلا خداى سبحان برخى انسانها را به حمار يا كلب تشبيه كرده اين است كه بر اساس ديدگاه اول اينان واقعا حمار نيستند، ليكن چون مانند حمار از فهم حقايق محرومند به آن حيوان تشبيه شده اند. اما بر اساس ديدگاه دوم اين تمثيل بيانگر حقيقت مثالى آنان است و در موطنى كه حقايق اشيا ظهور مى كند، واقعيت و حقيقت مثالى نيز ظهور مى كند و از اين روست كه اينان در قيامت به صورت حيوان محشور مى شوند. ▫️درباره منافقان نيز صاحبان ديدگاه اول مى گويند: اينان واقعا انسانند و بينا، شنوا و گويا هستند، ولى چون سخن حق را نمى شنوند، آن را نمى پذيرند و حق را نمى گويند، به انسانهاى نابينا، ناشنوا و گنگ تشبيه شده اند. اما در ديدگاه دوم اين تمثيلها ناظر به حقيقت و وجود مثالى آنهاست و منافقن واقعا گنگ، كر و كورند. ▫️شاهد مدعاى ديدگاه دوم آن است كه در قيامت كه ظرف ظهور و بروز حقايق است (نه ظرف حدوث آنها) كورى و گنگى و كرى اينان ظهور مى كند و مى گويند: (رب لم حشرتنى اعمى و قد كنت بصيرا) و مراد از اين كورى، كورى چشم دل است، نه كورى چشم سر، و چشم دل اينان حقيقتا كور است: (لا تعمى الابصار ولكن تعمى القلوب التى فى الصدور) و اين گمراهان، در قيامت افزون بر كورى، كرى و گنگى، به رو افتاده محشور مى شوند، نه برپا ايستاده: (و من يهدى الله فهو المهتد و من يضلل فلن تجد لهم اولياء من دونه و نحشر هم يوم القيمه على وجوههم عميا و بكما وصما ماويهم جهنم) پس چنين نيست كه كورى منافقان در حد تشبيه باشد، بلكه بيان واقعيت و تمثل درونى آنهاست و در قيامت با باطن خويش، كه به ظهور مى پيوندد، مواجهند. در دادگاه قيامت مانند محكمه دنيا كيفرها اعتبارى نيست، بلكه اعمال و باطن آدمى در آن روز مشهود خواهد بود. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌آیا «طالع»، «سرنوشت» و «قسمت» یکی هستند یا تفاوت دارند؟ طالع اصطلاحی است که برخی فالگیرها به کار می برند و با محاسباتی از روی ستارگان اعلام می کنند که سرنوشت شخص را فهمیده اند. پس طالع بینی به ادعای این افراد -که ما هم قبول نداریم- راهی است برای رسیدن به سرنوشت ولی خودش سرنوشت نیست. 🔹قسمت و سرنوشت و قضا و قدر یک حقیقت هستند و آن چیزی است که برای انسان مقدر شده است تا رخ دهد. به بیان دیگر، به اراده ای که خداوند متعال درباره انسان دارد قسمت و قضا و قدر گفته میشود. 🔸الفاظ دیگری مانند «بخت»، «اقبال» و «شانس» هم گاهی از سوی عوام استفاده می شود که مورد قبول ما نیستند. 🌾این مفاهیم غلط متاسفانه در ادبیات ما هم وارد شده است. به عنوان نمونه شعری است که می گوید: «گلیم بخت کسی را که بافتند سیاه/ به آب زمزم و کوثر سفید نتوان کرد» که حکایت از سرنوشت کسی دارد که از اساس بدبختی و سیاهی است و به هیچ وجه نمی توان آن را تغییر داد و سفید کرد. 💎در این باره باید گفت: 1️⃣اولاً: از اساس چیزی به اسم «بخت» وجود ندارد. 2️⃣ثانیاً: گلیم بخت هیچ کسی را سیاه نبافته اند. ✳️پس این مطالب از اساس باطل است و سرنوشت هر کسی در دستان خود اوست و می تواند با بکارگیری عواملی بهترین سرنوشت ها را برای خودش رقم بزند. 💠 همانطور که خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِم»(سوره مبارکه رعد/11). یعنی خداوند سرنوشت قومی را تغییر نمی دهد مگر این که خودشان با اعمالشان آن را تغییر می دهند. 🔸همچنین در ادعیه ما وارد شده است که: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ سُوءِ الْقَضَاءِ وَ سُوءِ الْقَدَر»(جامع الاخبار للشعیری /ص132) یعنی من از سرنوشت بد به خداوند متعال پناه می برم و دعا میکنم که سرنوشتم خوب شود. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🔰 اگر طمع نبود، الآن مشکلی نداشتیم 💠 جهنم نرفتن و بهشت رفتن خیلی مهم نیست، بودن خیلی مهم است؛ این ، این ، این بجا مانده ها دست دوّم است؛ اینها بر اساس تعبیر (ع)* مانده لای دندان دودمان پهلوی است و ننگ شماست. مبادا، خودتان را به اینها آلوده نکنید! اگر ما واقعاً هیچ وقت طمعی در مالی نمی کردیم، اکنون مشکلی نداشتیم؛ در نتیجه شما به دنبال یک کار بالاتر بروید، انسانی که می تواند بهشت بسازد و بهشت محصول کار اوست، چرا به بالاتر از بهشت فکر نکند؟! 📌 اشاره به: نهج البلاغه / حکمت ۴۵۶ 📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم 📆 قم ؛ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹ 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌کدام دانشمند! امام کاظم علیه‌السلام: لَا تَجْلِسُوا عِنْدَ کُلِّ عَالِمٍ إِلَّا عَالِمٍ یَدْعُوکُمْ مِنَ الْخَمْسِ إِلَی الْخَمْسِ مِنَ الشَّکِّ إِلَی الْیَقِین ِ وَ مِنَ الْکِبْرِ إِلَی التَّوَاضُعِ وَ مِنَ الرِّیَاءِ إِلَی الْإِخْلَاصِ وَ مِنَ الْعَدَاوَةِ إِلَی النَّصِیحَةِ وَ مِنَ الرَّغْبَةِ إِلَی الزُّهْدِ نزد هر عالِمی ننشینید، جز عالمی که شما را از پنج چیز به سوی پنج چیز سوق دهد: از شک به یقین، از تکبّر به تواضع، از ریا به اخلاص، از دشمنی به نصیحت، و از رغبت به دنیا به بی اعتنایی نسبت به آن. 📚بحارالانوار ج۱ ص۲۰۵ 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰آثار منکرات و ناهنجاری ها در جامعه و زندگی را از دیدگاه قرآن کریم ⏪۲. تکذیب روز قیامت از آثار گناه مستمر: «ویلٌ یَومَئذ لِلمُکَذِّبین اَلَّذینَ یُکَذِّبونَ بِیَومِ الدّین وما یُکَذِّبُ بِهِ اِلاّ کُلُّ مُعتَد اَثیم ;(مطففین،۱۰ـ۱۲); وای در آن روز بر تکذیب کنندگان، همان ها که روز جزا را انکار می کنند، تنها کسی آن را انکار می کند که متجاوز و گناه کار است.» 🔘 «اعتداء» به معنای تجاوز است و مراد در این جا، تجاوز از حدود عبودیّت است و کلمه «اثیم» به معنای کسی است که گناهان بسیار داشته باشد، به گونه ای گناهانش روی هم انباشته شده، و به کلی در شهوات غرق شده باشد و معلوم است که یگانه مانعی که انسان را از گناه باز می دارد، ایمان به رستاخیز و جزا است، و کسی که در شهوات فرو رفته و دلش گناه دوست شده باشد، حاضر نیست منع هیچ مانعی از گناه و از آن جمله مسئله قیامت را بپذیرد و نسبت به گناهان بی رغبت و متنفر شود، در نتیجه گناه زیاد، کار او را به این جا منتهی می کند که قیامت و جزا را به کلی انکار می کند، آیه شریف زیر نیز همین مسئله را خاطر نشان می سازد: «ثُمَّ کانَ عاقِبَةَ الَّذینَ أَساؤُا السُّوای‏ أَنْ کَذَّبُوا بِآیاتِ اللَّهِ وَ کانُوا بِها یَسْتَهْزِؤُن‏ ;(روم،۱۰); سپس سرانجام کسانی که اعمال بد مرتکب شدند به جایی رسید که آیات خدا را تکذیب کردند و آن را به مسخره گرفتند.» ⏪۳. گناه و ایجاد زمینه برای گناهان بعدی: «اِنَّ الَّذینَ تَوَلَّوا مِنکُم یَومَ التَقَی الجَمعانِ اِنَّمَا استَزَلَّهُمُ الشَّیطانُ بِبَعضِ ما کَسَبوا ولَقَد عَفَا اللّهُ عَنهُم اِنَّ اللّهَ غَفورٌ حَلیم ;(آل عمران،۱۵۵); آن ها که در روز رو به رو شدن دو جمعیّت با یک دیگر ]در جنگ احد[ فرار کردند، شیطان آن ها را بر اثر پاره ای از گناهانی که قبلا مرتکب شده بودند، به لغزش انداخت و خداوند آن ها را بخشید، خداوند آمرزنده و حلیم است.» 🔘این آیه که ناظر به جنگ احد است، حقیقتی را برای مسلمانان بازگو می کند و آن این که لغزش هایی که بر اثر وسوسه های شیطانی به انسان دست می دهد و او را به گناهانی می کشاند، نتیجه زمینه های نامناسب روحی است که بر اثر گناهان پیشین در انسان فراهم شده است. ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 (قسمت ششم) 🌷🌷🌷 🌿 پس اى عزيز، دامن همّت به كمر زن، دست طلب بگشاى و با هر سختی و زحمتى است، حالات خود را اصلاح كن و شرايط روحی نماز اهل معرفت را بدست آور. 🌿 از اين معجون الهى كه با كشف تامّ محمدى صلّى اللّه عليه و آله براى درمان تمام دردها و نقصهاى نفوس فراهم آمده، استفاده كن. 🌿 تا فرصتی داری، خود را از اين منزلگاه ظلمت، حسرت، ندامت و چاه عميقِ دوری از ساحت مقدّس ربوبيّت جلّ و علا كوچ ده و رها كن. 🌿 خود را به معراج وصال و قرب كمال برسان؛ اگر اين وسيله(نماز) از دست رفت، وسايل ديگر از دست رفته است: ✨ «اِن قُبِلتْ قُبِل ما سواها، و إن رُدَّتْ رُدَّ ما سِوَاها؛ ✨ اگر نماز پذیرفته شود، سایر اعمال نیز پذیرفته می‌شوند و اگر نماز پذیرفته نگردد، سایر اعمال نیز پذیرفته نمی‌گردد.» 🔅🔅🔅 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
🔰 126 🔅🔅🔅 ⏪35- مَثَل زندگی دنیا و آب باران ( اعْلَمُوَّاْ اءَ نَّمَا ا لْحَیَوا ةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَتَکَاثُرٌ فِی ا لاَْمْوَا لِ وَا لاَْوْلَدِ کَمَثَلِ غَیْثٍ اءَعْجَبَ ا لْکُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ یَهِیجُ فَتَرَلهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ یَکُونُ حُطَمًا وَفِی ا لاَْخِرَةِ عَذَابٌ شَدِیدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَا نٌ وَمَا ا لْحَیَوا ةُ الدُّنْیَآ إِلا مَتَعُ ا لْغُرُورِ ) . (آیه 20 سوره حدید) ((بدانید زندگی دنیا تنها بازی و سرگرمی و تجمّل پرستی و فخر فروشی در میان شما و افزون طلبی در اموال و فرزندان است ، همانند بارانی که محصولش کشاورزان را در شگفتی فرو می برد ، سپس خشک می شود به گونه ای که آن را زرد رنگ می بینی ؛ سپس تبدیل به کاه می شود ! و در آخرت ، عذاب شدید است ، یا مغفرت و رضای الهی ؛ (به هر حال ) زندگی دنیا چیزی جز متاع فریب نیست )) . ⏺توضیح لغات و نکته ها 🔹1 ((لَعِب )) (بر وزن لزج ) در اصل از ماده ((لعاب )) (بر وزن غبار) به معنی آب دهان است که از لبها سرازیر گردد و این که بازی را لعب می گویند ، به خاطر آن است که همانند ریزش لعاب از دهان است که بدون هدف انجام می گیرد)) . 🔹2 ((لهو)) به معنای هر عمل سرگرم کننده ای است که انسان را از کارهای مهم و حیاتی باز دارد. بنا بر این آنهایی که تنها به دنیا دل بسته اند و جز آن نمی جویند و نمی طلبند ، در واقع کودکان هوسبازی هستند که یک عمر به بازی و سرگرمی پرداخته و از همه چیزی بی خبر مانده اند ! دلا تا کی در این کاخ مجازی کنی کنی مانند طفلان خاکبازی ▪️تشبیه زندگی دنیا به بازی و سرگرمی از این نظر است که بازیها و سرگرمیها معمولاً کارهای توخالی و بی اساس هستند که از متن زندگی حقیقی دورند ، نه پیروزی اش حقیقت دارد و نه شکستش ، زیرا پس از پایان بازی همه چیز به جای خود باز می گردد ! ▪️بسیار دیده می شود که کودکان در بازی یکی را ((امیر)) و دیگری را ((وزیر)) ، یکی را ((دزد)) ودیگری را ((قافله )) می نامند ، اماساعتی نمی گذرد که نه خبری از امیر است و نه وزیر ونه دزد ونه قافله و یا در نمایشنامه هایی که به منظور سرگرمی انجام می شود ، صحنه هایی ازجنگ یا عشق یا عداوت مجسّم می گردد ، اما پس از ساعتی خبری از هیچکدام نیست . ▪️دنیا به نمایشنامه ای می ماند که بازیگران آن ، مردم این جهانند و گاه این بازی کودکانه حتی افراد خردمند را به خود مشغول می دارد ، امّا چه زود پایان این سرگرمی و نمایش اعلام می گردد . 🔹3 ((زینت )) به معنای آرایش و نمایشی است که بیننده را مجذوب کند ، مثلاً : آرایش در غذاهای رنگارنگ ، لباسهای فاخر گوناگون ، آپارتمانهای آسمانخراش ،مرکبهای مدرن وآخرین سیستم و . . . ولی آنچه در اسلام مورد نکوهش واقع شده ، نمایش زینت و تجمّل پرستی است ، نه استفاده عادی از زیبایی های طبیعت و مواهب دنیا . ▪️خداوند متعال ، ((قارون )) را از این جهت مذمّت نموده است که با نمایش ثروت و تجملات خود ، مردم سست ایمان را تحقیر و مجذوب مال و ثروتش می کرد و آن چنان صحنه خیره کننده ((نمایش زینت )) قلبشان را از جای تکان می داد که آه سوزانی از دل می کشیدند و می گفتند : ( . . . یَلَیْتَ لَنَا مِثْلَ مَآ اءُوتِیَ قَرُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِیمٍ ) . ((ای کاش ! همانند آنچه به قارون داده شده است ما نیز داشتیم ! به راستی که او بهره عظیمی دارد ! )) . 🔹4 ((غیث )) به معنای باران است و آن را از آن جهت غیث گفته اند که غیاث و فریادرس خلق باشد. 🔹5 کلمه ((کفّار)) در آیه مورد بحث طبق نظر اکثر مفسّران ، به معنای کشاورزان است ، نه افراد بی ایمان ، زیرا ((کفر)) در اصل به معنای پوشاندن است و چون کشاورز ((بذر)) را در زیر خاک می پوشاند ، از این رو به او کافر ، یعنی پوشاننده بذر گفته شده است و به منکر حقّ هم از این جهت کافر می گویند که حقّ را کتمان نموده و آن را می پوشاند . 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
▪️در حقیقت آیه مورد بحث همانند آیه 29 ((سوره فتح )) می باشد که وقتی سخن از نموّ فراوان و شگفت آور گیاه می کند می گوید : (یُعْجِبُ الزُّرّاعَ) ؛ ((زارعان را به شگفتی در می آورد)) که به جای کلمه ((کفّار)) ، ((زُرّاع )) گفته شده . ولی بعضی از مفسّران نیز احتمال داده اند که منظور از ((کفّار)) در اینجا همان کافران نسبت به خداوند باشد ، زیرا اعجاب کافران به زینت دنیا بیشتر است ، یعنی زارع کافر هنگامی که طراوت و شادابی زراعت خود را مشاهده می کند ، شگفت زده به خود می بالد و تمام توجّهش به محسوسات و خود زراعت است ، ولی زارع مؤ من وقتی رشد و نموّ فراوان زراعت خود را می نگرد ، فکرش متوجّه زارع حقیقی یعنی ((ربّالعالمین )) ، پرورش دهنده همه عالم می شود و قدرت پررودگار او را به شگفتی وا می دارد ، نه طراوت و شادابی گیاهان . ولی عدّه ای از مفسّران معاصر می گویند : این تفسیر چندان مناسب به نظر نمی رسد ، زیرا مؤ من و کافر در این شگفتی شریکند . 🔹6 ((متاع )) به معنای هرگونه وسایل تمتّع و بهره گیری است . این که دنیا را ((متاع الغرور)) ، یعنی کالای فریب نامیده ، مفهومش این است که دنیا وسیله و ابزاری است برای فریبکاری ؛ هم فریب دادن خود و هم فریب دادن دیگران . البته دنیا کسی را فریب نمی دهد ، این انسان است که فریب دنیا را می خورد ، زیرا فریب در جایی است که چیزی را مخفی کنند ، دنیا چیزی را پنهان نمی کند ، رُک و صاف می گوید : من محل تغییر و دگرگونی و بی ثباتی هستم ، پدران و اجداد و همه پیشینیان شما آمدند و چند صباحی مهمان من بودند و رفتند و شما هم خواهید رفت ، من جایی برای سکونت دائمی افراد ندارم ، من ((گذرگاه )) هستم نه ((قرارگاه )) ، من ((پل )) هستم نه ((منزل مسکونی )) و این مطلب با صد زبان توسطّ خود عالم طبیعت و اولیای الهی بیان شده است . بنا بر این دنیا برای کسانی ((کالای فریب است )) که از دیدگاه ((قرارگاه )) بدان بنگرند ، ولی افرادی که دنیا را ((گذرگاه )) می دانند ، نه تنها برای آنان متاع فریب نیست ، بلکه ((تجارتخانه )) پرسودی است که نتیجه آن ، زندگی جاوید و سعادت ابدی است و در آیه مورد بحث بدان اشاره شده که می فرماید : ( . . . وَفِی ا لاَْخِرَةِ عَذَابٌ شَدِیدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَا نٌ . . . )؛ ((در سرای آخرت (انسانها از دو حال خارج نیستند) : یا گرفتار عذاب شدیدند و یا مشمول مغفرت و رضوان الهی )) ؛ یعنی کسانی که فریب خورده و دنیا را محل ((بازیچه )) ، ((سرگرمی )) ، ((تجمّل پرستی )) ، ((تفاخر)) و ((فزون طلبی )) قرار داده اند ، نتیجه کارشان ، جز عذاب و شکنجه چیز دیگری نیست . ولی آنهایی که دنیا را آن گونه که هست به درستی شناخته اند و آن را وسیله و نردبانی برای رسیدن به ارزشهای والای انسانی و الهی قرار داده اند ، ثمره و محصول عمرشان ، سعادت ابدی تواءم با رضایت و خوشنودی الهی است . 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔳وصف مصحف على عليه السلام مصحفى را كه مولى اميرمؤمنان عليه السلام گردآورى كرده بود، داراى ويژگى‌هاى خاصّى بود كه در مصاحف ديگر وجود نداشت: ١. ترتيب دقيق آيات و سور، طبق نزول آنها رعايت شده‌بود؛ يعنى در اين مصحف، مكّى پيش از مدنى آمده و مراحل و سير تاريخى نزول آيات روشن بود. بدين وسيله سير تشريع و مخصوصاً مسألۀ ناسخ و منسوخ در قرآن به خوبى به‌دست مى‌آمد. ٢. آيات در اين مصحف، طبق قرائت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله ثبت شده‌بود و هرگز در آن راهى براى اختلاف قرائت وجود نداشت. بدين ترتيب فهم محتوا و به‌دست آوردن تفسير صحيح آيات آسان‌تر بود (چرا كه گاهى اوقات اختلاف قرائت موجب تغيير كلى معناى آيه مى‌شود). ٣. در اين مصحف، مناسبت‌هاى نزول آيات و سوره‌ها در حاشيۀ متن توضيح داده شده است. اين حواشى بهترين وسيله براى فهم معانى قرآن و رفع بسيارى از مبهمات بود. در اين حواشى علاوه بر سبب نزول، تأويل آيه ذكر شده بود. اميرمؤمنان عليه السلام خود مى‌فرمايد: «كتابى برايشان آوردم كه مشتمل بر تنزيل و تأويل بود.» ٢ و نيز مى‌فرمايد: «آيه‌اى بر پيامبر صلى الله عليه و آله نازل نشد، مگر آنكه بر من خواند، املا فرمود و من آن‌را با خط‍‌ خود نوشتم. همچنين تفسير و تأويل، ناسخ و منسوخ و محكم و متشابه هر آيه را به من آموخت و مرا دعا فرمود تا خداوند فهم و حفظ‍‌ به من مرحمت فرمايد. از آن روز تا كنون هيچ آيه‌اى را فراموش نكرده و هيچ دانش و شناختى را كه به من آموخته و نوشته‌ام، از دست نداده‌ام» ١. بنابراين اگر پس از رحلت پيامبر صلى الله عليه و آله از اين مصحف - كه مشتمل بر نكات و شرح و تفسير و تبيين آيات بود - استفاده مى‌شد، امروزه بيشترين مشكلات فهم قرآن مرتفع مى‌گرديد. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌 حضرت علی(ع) اقسام از نظر قرآن را چنین بیان فرمود: «شرکی که در قرآن آمده ۴ قسم است: ▪ .اول: شرکی که به زبان اظهار گردد؛ آنجا که فرمود: «لَّقَدْكَفَرَالَّذِینَ.قَآلُواْإِنَّ.اللَّـهَ.هُوَ.الْمَسِیحُ.ابْنُ.مَرْیمَ» (مائده/ ۱۷) «آنها كه گفتند: خدا، همان بن مریم است بطور مسلّم كافر شدند.» ▪ .دوم: .عملی است؛ چنانکه فرمود: «وَمَایؤْمِنُ.أَكْثَرُهُمْ.بِاللَّـهِ.إِلا.وَهُمْ.مُشْرِكُونَ» (یوسف/ ۱۰۶) و فرمود: «اتَّخَذُوا.أَحْبَارَهُمْ.وَرُهْبَانَهُمْ.أَرْبَابًامِنْ.دُونِ.اللَّـهِ» (توبه/ ۳۱) «آنها دانشمندان و راهبان خویش را معبودهایی در برابر خدا قرار دادند.» زیرا آنان علمای خود را به خدایی نمی‌خواندند (تا شرک زبانی باشد،) بلکه از این جهت بودند که آنان را اطاعت می‌کردند، آنچنانچه اگر حلالی را یا حرامی را می‌کردند، از آنان می‌پذیرفتند. پس عملا و ناخودآگاه آنها را پرستش می‌کردند. ▪ قسم سوم: .زنا است که (خطاب به شیطان) فرمود: « » (اسراء/ ۶۴) «و در ثروت و فرزندانشان شركت جوی». شاید از این جهت که زناکار، را در تکوین نطفه با خدا شریک ساخته است. ▪ قسم چهارم: .ریا است؛ آنجا که می‌فرماید: « _لا_یشْرِکْ_بِعِبادة_ِرَبِّهِ_أَحَداً » (کهف/ ۱۱۰) «پس هر كه به لقای پروردگارش امید دارد، باید كاری شایسته انجام دهد، و هیچ كس را در عبادت شریک نكند.» که چنین افرادی گزارده و روزه گرفته و اعمال نیک همچون دیگر انجام داده‌اند، جز آنکه هدف آنان از این اعمال، ریا و جلب ستایش مردم بوده است. 🔹 امام (ع) در توضیح شرک ریا فرمود: کسی که .و.روزه یا آزاد ساختن بردگان و حج و از اینگونه اعمال را به نیت ستایش مردم انجام دهد، در حقیقت در عمل خویش دیگری را با خدا نموده است، ولی این نوع قابل گذشت است. 📚 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌"من"سخنگوی شیطان تا سخن از من است حرف شیطان است این ﴿أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ﴾[ این اصل کلی است من بهتر از اویم. تا سخن از من است؛ معلوم می‌شود انسان سخنگوی شیطان است ﴿أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ﴾؛ تا سخن از ﴿هُوَ الْحَقَّ﴾ است انسان می‌شود عبد. آیت الله 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
. 🔰 ثروت و فقر، امتحان خدا 💠 بینش برخی افراد این است که اگر یک وقت آنها خوب بود، و در ، و بودند؛ می گویند: خدا ما را گرامی داشت، امّا اگر به یا به و دیگر مبتلا شدند، می گویند: خدا ما را اهانت کرد. اینچنین اشخاصی معیار و را در می دانند. در حالی که خدای سبحان فرمود: اینچنین نیست. هم ثروت و است هم فقر و ، هم سلامت ابتلاء و امتحان است هم بیماری. در هر دو حال ما داریم اشخاص را امتحان می کنیم*. 🌱🌱🌱 📌 اشاره به سوره فجر / آیات ۱۵ تا ۱۷ 📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم 📆 قم ؛ ۱۳۹۸/۱۱/۲۸ 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
مدثر-جلسه دوم.mp3.mp3
11.88M
استاد_انصاری 🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره قیامت استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 📼 جلسه دوم تفسیر آیات 11 تا 31 📝 فهرست موضوعات جلسه: ☑ ولادت حضرت فاطمه (س) ☑ موقعیت اجتماعی و اقتصادی ولید بن مغیره ☑ معیارهای طبقه بندی اجتماعی در جوامع بشری ☑ عکس العمل ولید پس از شنیدن آیات قرآن ☑ ریشه مقابله با قرآن در طول تاریخ ☑ بالاترین طرح جامعه عرب برای مقابله با قرآن ☑ سرانجام کار ولید بن مغیره ☑ ناتوانی انسان ها از درک ماهیت دوزخ ☑ خصوصیات موکلان جهنم ☑ فتنه کافران با آیات قرآن ☑ اعجاز لفظی قرآن ☑ مفهوم اضلال خداوند ☑ فضائل و مناقب حضرت زهرا(س) 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom