eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
784 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🔰 اگر طمع نبود، الآن مشکلی نداشتیم 💠 جهنم نرفتن و بهشت رفتن خیلی مهم نیست، بودن خیلی مهم است؛ این ، این ، این بجا مانده ها دست دوّم است؛ اینها بر اساس تعبیر (ع)* مانده لای دندان دودمان پهلوی است و ننگ شماست. مبادا، خودتان را به اینها آلوده نکنید! اگر ما واقعاً هیچ وقت طمعی در مالی نمی کردیم، اکنون مشکلی نداشتیم؛ در نتیجه شما به دنبال یک کار بالاتر بروید، انسانی که می تواند بهشت بسازد و بهشت محصول کار اوست، چرا به بالاتر از بهشت فکر نکند؟! 📌 اشاره به: نهج البلاغه / حکمت ۴۵۶ 📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم 📆 قم ؛ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹ 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌کدام دانشمند! امام کاظم علیه‌السلام: لَا تَجْلِسُوا عِنْدَ کُلِّ عَالِمٍ إِلَّا عَالِمٍ یَدْعُوکُمْ مِنَ الْخَمْسِ إِلَی الْخَمْسِ مِنَ الشَّکِّ إِلَی الْیَقِین ِ وَ مِنَ الْکِبْرِ إِلَی التَّوَاضُعِ وَ مِنَ الرِّیَاءِ إِلَی الْإِخْلَاصِ وَ مِنَ الْعَدَاوَةِ إِلَی النَّصِیحَةِ وَ مِنَ الرَّغْبَةِ إِلَی الزُّهْدِ نزد هر عالِمی ننشینید، جز عالمی که شما را از پنج چیز به سوی پنج چیز سوق دهد: از شک به یقین، از تکبّر به تواضع، از ریا به اخلاص، از دشمنی به نصیحت، و از رغبت به دنیا به بی اعتنایی نسبت به آن. 📚بحارالانوار ج۱ ص۲۰۵ 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰آثار منکرات و ناهنجاری ها در جامعه و زندگی را از دیدگاه قرآن کریم ⏪۲. تکذیب روز قیامت از آثار گناه مستمر: «ویلٌ یَومَئذ لِلمُکَذِّبین اَلَّذینَ یُکَذِّبونَ بِیَومِ الدّین وما یُکَذِّبُ بِهِ اِلاّ کُلُّ مُعتَد اَثیم ;(مطففین،۱۰ـ۱۲); وای در آن روز بر تکذیب کنندگان، همان ها که روز جزا را انکار می کنند، تنها کسی آن را انکار می کند که متجاوز و گناه کار است.» 🔘 «اعتداء» به معنای تجاوز است و مراد در این جا، تجاوز از حدود عبودیّت است و کلمه «اثیم» به معنای کسی است که گناهان بسیار داشته باشد، به گونه ای گناهانش روی هم انباشته شده، و به کلی در شهوات غرق شده باشد و معلوم است که یگانه مانعی که انسان را از گناه باز می دارد، ایمان به رستاخیز و جزا است، و کسی که در شهوات فرو رفته و دلش گناه دوست شده باشد، حاضر نیست منع هیچ مانعی از گناه و از آن جمله مسئله قیامت را بپذیرد و نسبت به گناهان بی رغبت و متنفر شود، در نتیجه گناه زیاد، کار او را به این جا منتهی می کند که قیامت و جزا را به کلی انکار می کند، آیه شریف زیر نیز همین مسئله را خاطر نشان می سازد: «ثُمَّ کانَ عاقِبَةَ الَّذینَ أَساؤُا السُّوای‏ أَنْ کَذَّبُوا بِآیاتِ اللَّهِ وَ کانُوا بِها یَسْتَهْزِؤُن‏ ;(روم،۱۰); سپس سرانجام کسانی که اعمال بد مرتکب شدند به جایی رسید که آیات خدا را تکذیب کردند و آن را به مسخره گرفتند.» ⏪۳. گناه و ایجاد زمینه برای گناهان بعدی: «اِنَّ الَّذینَ تَوَلَّوا مِنکُم یَومَ التَقَی الجَمعانِ اِنَّمَا استَزَلَّهُمُ الشَّیطانُ بِبَعضِ ما کَسَبوا ولَقَد عَفَا اللّهُ عَنهُم اِنَّ اللّهَ غَفورٌ حَلیم ;(آل عمران،۱۵۵); آن ها که در روز رو به رو شدن دو جمعیّت با یک دیگر ]در جنگ احد[ فرار کردند، شیطان آن ها را بر اثر پاره ای از گناهانی که قبلا مرتکب شده بودند، به لغزش انداخت و خداوند آن ها را بخشید، خداوند آمرزنده و حلیم است.» 🔘این آیه که ناظر به جنگ احد است، حقیقتی را برای مسلمانان بازگو می کند و آن این که لغزش هایی که بر اثر وسوسه های شیطانی به انسان دست می دهد و او را به گناهانی می کشاند، نتیجه زمینه های نامناسب روحی است که بر اثر گناهان پیشین در انسان فراهم شده است. ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 (قسمت ششم) 🌷🌷🌷 🌿 پس اى عزيز، دامن همّت به كمر زن، دست طلب بگشاى و با هر سختی و زحمتى است، حالات خود را اصلاح كن و شرايط روحی نماز اهل معرفت را بدست آور. 🌿 از اين معجون الهى كه با كشف تامّ محمدى صلّى اللّه عليه و آله براى درمان تمام دردها و نقصهاى نفوس فراهم آمده، استفاده كن. 🌿 تا فرصتی داری، خود را از اين منزلگاه ظلمت، حسرت، ندامت و چاه عميقِ دوری از ساحت مقدّس ربوبيّت جلّ و علا كوچ ده و رها كن. 🌿 خود را به معراج وصال و قرب كمال برسان؛ اگر اين وسيله(نماز) از دست رفت، وسايل ديگر از دست رفته است: ✨ «اِن قُبِلتْ قُبِل ما سواها، و إن رُدَّتْ رُدَّ ما سِوَاها؛ ✨ اگر نماز پذیرفته شود، سایر اعمال نیز پذیرفته می‌شوند و اگر نماز پذیرفته نگردد، سایر اعمال نیز پذیرفته نمی‌گردد.» 🔅🔅🔅 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
🔰 126 🔅🔅🔅 ⏪35- مَثَل زندگی دنیا و آب باران ( اعْلَمُوَّاْ اءَ نَّمَا ا لْحَیَوا ةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَتَکَاثُرٌ فِی ا لاَْمْوَا لِ وَا لاَْوْلَدِ کَمَثَلِ غَیْثٍ اءَعْجَبَ ا لْکُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ یَهِیجُ فَتَرَلهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ یَکُونُ حُطَمًا وَفِی ا لاَْخِرَةِ عَذَابٌ شَدِیدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَا نٌ وَمَا ا لْحَیَوا ةُ الدُّنْیَآ إِلا مَتَعُ ا لْغُرُورِ ) . (آیه 20 سوره حدید) ((بدانید زندگی دنیا تنها بازی و سرگرمی و تجمّل پرستی و فخر فروشی در میان شما و افزون طلبی در اموال و فرزندان است ، همانند بارانی که محصولش کشاورزان را در شگفتی فرو می برد ، سپس خشک می شود به گونه ای که آن را زرد رنگ می بینی ؛ سپس تبدیل به کاه می شود ! و در آخرت ، عذاب شدید است ، یا مغفرت و رضای الهی ؛ (به هر حال ) زندگی دنیا چیزی جز متاع فریب نیست )) . ⏺توضیح لغات و نکته ها 🔹1 ((لَعِب )) (بر وزن لزج ) در اصل از ماده ((لعاب )) (بر وزن غبار) به معنی آب دهان است که از لبها سرازیر گردد و این که بازی را لعب می گویند ، به خاطر آن است که همانند ریزش لعاب از دهان است که بدون هدف انجام می گیرد)) . 🔹2 ((لهو)) به معنای هر عمل سرگرم کننده ای است که انسان را از کارهای مهم و حیاتی باز دارد. بنا بر این آنهایی که تنها به دنیا دل بسته اند و جز آن نمی جویند و نمی طلبند ، در واقع کودکان هوسبازی هستند که یک عمر به بازی و سرگرمی پرداخته و از همه چیزی بی خبر مانده اند ! دلا تا کی در این کاخ مجازی کنی کنی مانند طفلان خاکبازی ▪️تشبیه زندگی دنیا به بازی و سرگرمی از این نظر است که بازیها و سرگرمیها معمولاً کارهای توخالی و بی اساس هستند که از متن زندگی حقیقی دورند ، نه پیروزی اش حقیقت دارد و نه شکستش ، زیرا پس از پایان بازی همه چیز به جای خود باز می گردد ! ▪️بسیار دیده می شود که کودکان در بازی یکی را ((امیر)) و دیگری را ((وزیر)) ، یکی را ((دزد)) ودیگری را ((قافله )) می نامند ، اماساعتی نمی گذرد که نه خبری از امیر است و نه وزیر ونه دزد ونه قافله و یا در نمایشنامه هایی که به منظور سرگرمی انجام می شود ، صحنه هایی ازجنگ یا عشق یا عداوت مجسّم می گردد ، اما پس از ساعتی خبری از هیچکدام نیست . ▪️دنیا به نمایشنامه ای می ماند که بازیگران آن ، مردم این جهانند و گاه این بازی کودکانه حتی افراد خردمند را به خود مشغول می دارد ، امّا چه زود پایان این سرگرمی و نمایش اعلام می گردد . 🔹3 ((زینت )) به معنای آرایش و نمایشی است که بیننده را مجذوب کند ، مثلاً : آرایش در غذاهای رنگارنگ ، لباسهای فاخر گوناگون ، آپارتمانهای آسمانخراش ،مرکبهای مدرن وآخرین سیستم و . . . ولی آنچه در اسلام مورد نکوهش واقع شده ، نمایش زینت و تجمّل پرستی است ، نه استفاده عادی از زیبایی های طبیعت و مواهب دنیا . ▪️خداوند متعال ، ((قارون )) را از این جهت مذمّت نموده است که با نمایش ثروت و تجملات خود ، مردم سست ایمان را تحقیر و مجذوب مال و ثروتش می کرد و آن چنان صحنه خیره کننده ((نمایش زینت )) قلبشان را از جای تکان می داد که آه سوزانی از دل می کشیدند و می گفتند : ( . . . یَلَیْتَ لَنَا مِثْلَ مَآ اءُوتِیَ قَرُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِیمٍ ) . ((ای کاش ! همانند آنچه به قارون داده شده است ما نیز داشتیم ! به راستی که او بهره عظیمی دارد ! )) . 🔹4 ((غیث )) به معنای باران است و آن را از آن جهت غیث گفته اند که غیاث و فریادرس خلق باشد. 🔹5 کلمه ((کفّار)) در آیه مورد بحث طبق نظر اکثر مفسّران ، به معنای کشاورزان است ، نه افراد بی ایمان ، زیرا ((کفر)) در اصل به معنای پوشاندن است و چون کشاورز ((بذر)) را در زیر خاک می پوشاند ، از این رو به او کافر ، یعنی پوشاننده بذر گفته شده است و به منکر حقّ هم از این جهت کافر می گویند که حقّ را کتمان نموده و آن را می پوشاند . 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
▪️در حقیقت آیه مورد بحث همانند آیه 29 ((سوره فتح )) می باشد که وقتی سخن از نموّ فراوان و شگفت آور گیاه می کند می گوید : (یُعْجِبُ الزُّرّاعَ) ؛ ((زارعان را به شگفتی در می آورد)) که به جای کلمه ((کفّار)) ، ((زُرّاع )) گفته شده . ولی بعضی از مفسّران نیز احتمال داده اند که منظور از ((کفّار)) در اینجا همان کافران نسبت به خداوند باشد ، زیرا اعجاب کافران به زینت دنیا بیشتر است ، یعنی زارع کافر هنگامی که طراوت و شادابی زراعت خود را مشاهده می کند ، شگفت زده به خود می بالد و تمام توجّهش به محسوسات و خود زراعت است ، ولی زارع مؤ من وقتی رشد و نموّ فراوان زراعت خود را می نگرد ، فکرش متوجّه زارع حقیقی یعنی ((ربّالعالمین )) ، پرورش دهنده همه عالم می شود و قدرت پررودگار او را به شگفتی وا می دارد ، نه طراوت و شادابی گیاهان . ولی عدّه ای از مفسّران معاصر می گویند : این تفسیر چندان مناسب به نظر نمی رسد ، زیرا مؤ من و کافر در این شگفتی شریکند . 🔹6 ((متاع )) به معنای هرگونه وسایل تمتّع و بهره گیری است . این که دنیا را ((متاع الغرور)) ، یعنی کالای فریب نامیده ، مفهومش این است که دنیا وسیله و ابزاری است برای فریبکاری ؛ هم فریب دادن خود و هم فریب دادن دیگران . البته دنیا کسی را فریب نمی دهد ، این انسان است که فریب دنیا را می خورد ، زیرا فریب در جایی است که چیزی را مخفی کنند ، دنیا چیزی را پنهان نمی کند ، رُک و صاف می گوید : من محل تغییر و دگرگونی و بی ثباتی هستم ، پدران و اجداد و همه پیشینیان شما آمدند و چند صباحی مهمان من بودند و رفتند و شما هم خواهید رفت ، من جایی برای سکونت دائمی افراد ندارم ، من ((گذرگاه )) هستم نه ((قرارگاه )) ، من ((پل )) هستم نه ((منزل مسکونی )) و این مطلب با صد زبان توسطّ خود عالم طبیعت و اولیای الهی بیان شده است . بنا بر این دنیا برای کسانی ((کالای فریب است )) که از دیدگاه ((قرارگاه )) بدان بنگرند ، ولی افرادی که دنیا را ((گذرگاه )) می دانند ، نه تنها برای آنان متاع فریب نیست ، بلکه ((تجارتخانه )) پرسودی است که نتیجه آن ، زندگی جاوید و سعادت ابدی است و در آیه مورد بحث بدان اشاره شده که می فرماید : ( . . . وَفِی ا لاَْخِرَةِ عَذَابٌ شَدِیدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَا نٌ . . . )؛ ((در سرای آخرت (انسانها از دو حال خارج نیستند) : یا گرفتار عذاب شدیدند و یا مشمول مغفرت و رضوان الهی )) ؛ یعنی کسانی که فریب خورده و دنیا را محل ((بازیچه )) ، ((سرگرمی )) ، ((تجمّل پرستی )) ، ((تفاخر)) و ((فزون طلبی )) قرار داده اند ، نتیجه کارشان ، جز عذاب و شکنجه چیز دیگری نیست . ولی آنهایی که دنیا را آن گونه که هست به درستی شناخته اند و آن را وسیله و نردبانی برای رسیدن به ارزشهای والای انسانی و الهی قرار داده اند ، ثمره و محصول عمرشان ، سعادت ابدی تواءم با رضایت و خوشنودی الهی است . 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔳وصف مصحف على عليه السلام مصحفى را كه مولى اميرمؤمنان عليه السلام گردآورى كرده بود، داراى ويژگى‌هاى خاصّى بود كه در مصاحف ديگر وجود نداشت: ١. ترتيب دقيق آيات و سور، طبق نزول آنها رعايت شده‌بود؛ يعنى در اين مصحف، مكّى پيش از مدنى آمده و مراحل و سير تاريخى نزول آيات روشن بود. بدين وسيله سير تشريع و مخصوصاً مسألۀ ناسخ و منسوخ در قرآن به خوبى به‌دست مى‌آمد. ٢. آيات در اين مصحف، طبق قرائت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله ثبت شده‌بود و هرگز در آن راهى براى اختلاف قرائت وجود نداشت. بدين ترتيب فهم محتوا و به‌دست آوردن تفسير صحيح آيات آسان‌تر بود (چرا كه گاهى اوقات اختلاف قرائت موجب تغيير كلى معناى آيه مى‌شود). ٣. در اين مصحف، مناسبت‌هاى نزول آيات و سوره‌ها در حاشيۀ متن توضيح داده شده است. اين حواشى بهترين وسيله براى فهم معانى قرآن و رفع بسيارى از مبهمات بود. در اين حواشى علاوه بر سبب نزول، تأويل آيه ذكر شده بود. اميرمؤمنان عليه السلام خود مى‌فرمايد: «كتابى برايشان آوردم كه مشتمل بر تنزيل و تأويل بود.» ٢ و نيز مى‌فرمايد: «آيه‌اى بر پيامبر صلى الله عليه و آله نازل نشد، مگر آنكه بر من خواند، املا فرمود و من آن‌را با خط‍‌ خود نوشتم. همچنين تفسير و تأويل، ناسخ و منسوخ و محكم و متشابه هر آيه را به من آموخت و مرا دعا فرمود تا خداوند فهم و حفظ‍‌ به من مرحمت فرمايد. از آن روز تا كنون هيچ آيه‌اى را فراموش نكرده و هيچ دانش و شناختى را كه به من آموخته و نوشته‌ام، از دست نداده‌ام» ١. بنابراين اگر پس از رحلت پيامبر صلى الله عليه و آله از اين مصحف - كه مشتمل بر نكات و شرح و تفسير و تبيين آيات بود - استفاده مى‌شد، امروزه بيشترين مشكلات فهم قرآن مرتفع مى‌گرديد. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌 حضرت علی(ع) اقسام از نظر قرآن را چنین بیان فرمود: «شرکی که در قرآن آمده ۴ قسم است: ▪ .اول: شرکی که به زبان اظهار گردد؛ آنجا که فرمود: «لَّقَدْكَفَرَالَّذِینَ.قَآلُواْإِنَّ.اللَّـهَ.هُوَ.الْمَسِیحُ.ابْنُ.مَرْیمَ» (مائده/ ۱۷) «آنها كه گفتند: خدا، همان بن مریم است بطور مسلّم كافر شدند.» ▪ .دوم: .عملی است؛ چنانکه فرمود: «وَمَایؤْمِنُ.أَكْثَرُهُمْ.بِاللَّـهِ.إِلا.وَهُمْ.مُشْرِكُونَ» (یوسف/ ۱۰۶) و فرمود: «اتَّخَذُوا.أَحْبَارَهُمْ.وَرُهْبَانَهُمْ.أَرْبَابًامِنْ.دُونِ.اللَّـهِ» (توبه/ ۳۱) «آنها دانشمندان و راهبان خویش را معبودهایی در برابر خدا قرار دادند.» زیرا آنان علمای خود را به خدایی نمی‌خواندند (تا شرک زبانی باشد،) بلکه از این جهت بودند که آنان را اطاعت می‌کردند، آنچنانچه اگر حلالی را یا حرامی را می‌کردند، از آنان می‌پذیرفتند. پس عملا و ناخودآگاه آنها را پرستش می‌کردند. ▪ قسم سوم: .زنا است که (خطاب به شیطان) فرمود: « » (اسراء/ ۶۴) «و در ثروت و فرزندانشان شركت جوی». شاید از این جهت که زناکار، را در تکوین نطفه با خدا شریک ساخته است. ▪ قسم چهارم: .ریا است؛ آنجا که می‌فرماید: « _لا_یشْرِکْ_بِعِبادة_ِرَبِّهِ_أَحَداً » (کهف/ ۱۱۰) «پس هر كه به لقای پروردگارش امید دارد، باید كاری شایسته انجام دهد، و هیچ كس را در عبادت شریک نكند.» که چنین افرادی گزارده و روزه گرفته و اعمال نیک همچون دیگر انجام داده‌اند، جز آنکه هدف آنان از این اعمال، ریا و جلب ستایش مردم بوده است. 🔹 امام (ع) در توضیح شرک ریا فرمود: کسی که .و.روزه یا آزاد ساختن بردگان و حج و از اینگونه اعمال را به نیت ستایش مردم انجام دهد، در حقیقت در عمل خویش دیگری را با خدا نموده است، ولی این نوع قابل گذشت است. 📚 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌"من"سخنگوی شیطان تا سخن از من است حرف شیطان است این ﴿أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ﴾[ این اصل کلی است من بهتر از اویم. تا سخن از من است؛ معلوم می‌شود انسان سخنگوی شیطان است ﴿أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ﴾؛ تا سخن از ﴿هُوَ الْحَقَّ﴾ است انسان می‌شود عبد. آیت الله 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
. 🔰 ثروت و فقر، امتحان خدا 💠 بینش برخی افراد این است که اگر یک وقت آنها خوب بود، و در ، و بودند؛ می گویند: خدا ما را گرامی داشت، امّا اگر به یا به و دیگر مبتلا شدند، می گویند: خدا ما را اهانت کرد. اینچنین اشخاصی معیار و را در می دانند. در حالی که خدای سبحان فرمود: اینچنین نیست. هم ثروت و است هم فقر و ، هم سلامت ابتلاء و امتحان است هم بیماری. در هر دو حال ما داریم اشخاص را امتحان می کنیم*. 🌱🌱🌱 📌 اشاره به سوره فجر / آیات ۱۵ تا ۱۷ 📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم 📆 قم ؛ ۱۳۹۸/۱۱/۲۸ 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
مدثر-جلسه دوم.mp3.mp3
11.88M
استاد_انصاری 🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره قیامت استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 📼 جلسه دوم تفسیر آیات 11 تا 31 📝 فهرست موضوعات جلسه: ☑ ولادت حضرت فاطمه (س) ☑ موقعیت اجتماعی و اقتصادی ولید بن مغیره ☑ معیارهای طبقه بندی اجتماعی در جوامع بشری ☑ عکس العمل ولید پس از شنیدن آیات قرآن ☑ ریشه مقابله با قرآن در طول تاریخ ☑ بالاترین طرح جامعه عرب برای مقابله با قرآن ☑ سرانجام کار ولید بن مغیره ☑ ناتوانی انسان ها از درک ماهیت دوزخ ☑ خصوصیات موکلان جهنم ☑ فتنه کافران با آیات قرآن ☑ اعجاز لفظی قرآن ☑ مفهوم اضلال خداوند ☑ فضائل و مناقب حضرت زهرا(س) 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
حجر.2.mp3
11.32M
💢جلسه دوم تفسیر سوره حجر (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر) 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
وَ جَزَاهُم بِمَا صبرُوا جَنَّةً وَ حَرِيراً(12) مُّتَّكِئِينَ فِيهَا عَلى الأَرَائكِلا يَرَوْنَ فِيهَا شمْساً وَ لا زَمْهَرِيراً(13) 12 -خداوند در برابر شكيبائى آنان ، بهشت و لباسهاى حرير بهشتى را به آنها پاداش مى‏دهد. 13 -اين در حالى است كه بر تختهاى زيبا تكيه كرده‏اند ، نه آفتاب را در آنجا مى‏بينند ، نه سرما را. نگاشت (17) 🔰تفسير : پاداشهاى عظيم بهشتى! ▫️بعد از اشاره اجمالى در آيات گذشته به نجات ابرار و نيكان از عذابهاى دردناك روز قيامت ، و رسيدن آنها به لقاى محبوب ، و غرق سرور و شادمانى شدن ، در آيات مورد بحث به شرح اين نعمتهاى بهشتى پرداخته ، حداقل پانزده نعمت را در طى اين آيات بر مى‏شمرد : نخست از مسكن و لباس اين بهشتيان سخن مى‏گويد ، و مى‏فرمايد : خداوند در برابر صبر و شكيبائى آنها بهشت و لباسها و فرشهائى از حرير را به آنها پاداش مى‏دهد ( و جزاهم بما صبروا جنة و حريرا ) . ▫️آرى در برابر آن همه استقامت و ايثار كه نمونه آن وفاء به نذر ، و روزه داشتن ، و بخشيدن طعام مورد نياز خود هنگام افطار به مسكين و يتيم و اسير است ، خداوند آنها را در باغهاى مخصوصى از بهشت جاى مى‏دهد ، و بهترين لباسها را بر آنها مى‏پوشاند. نه تنها در اين آيه كه در آيات ديگر قرآن نيز به اين حقيقت تصريح شده كه پاداشهاى قيامت در مقابل صبر و شكيبائى انسان است ( صبر در طريق اطاعت ، صبر در برابر معصيت ، و صبر و استقامت در برابر مشكلات و مصائب ) . ▫️در آيه 24 سوره رعد مى‏خوانيم فرشتگان به بهشتيان چنين خوشامد مى‏گويند : سلام عليكم بما صبرتم : درود بر شما به خاطر صبر و استقامتى كه داشتيد. ▫️و در آيه 111 مؤمنون آمده است : انى جزيتهم اليوم بما صبروا انهم هم الفائزون : من امروز آنها را به خاطر صبر و استقامتشان پاداش دادم ، آنها پيروز و رستگارند. 🌱🌱🌱 🔹سپس مى‏افزايد : اين در حالى است كه آنها بر تختهاى زيبا تكيه كرده ، نه گرمى آفتاب را مى‏بينند ، و نه سردى هوا را ( متكئين فيها على الارائك لا يرون فيها شمسا و لا زمهريرا : ذكر اين حالت ( تكيه كردن بر تختها ) اشاره به آرامش و راحتى كامل آنها است ، چرا كه انسان معمولا در حالت آرامش در چنين حالتى به سر مى‏برد ، و ذيل آيه نيز اشاره به اعتدال كامل هواى بهشت است. نه اينكه خورشيد و ماه در آنجا وجود نداشته باشد ، بلكه تابش ناراحت كننده خورشيد وجود ندارد ، با وجود سايه‏هاى درختان بهشتى. ▪️زمهرير از ماده زمهر به معنى شدت سرما ، يا شدت غضب ، يا سرخ شدن چشم بر اثر خشم ، مى‏باشد ، و در اينجا منظور همان معنى اول است . ▪️در حديثى آمده است كه در جهنم نقطه‏اى وجود دارد كه از شدت سرما اعضاى بدن از هم متلاشى مى‏شود. ▪️ارائك جمع اريكه در اصل به تختهائى مى‏گويند كه در حجله عروس مى‏نهند و منظور در اينجا تختهاى زيبا و فاخر است. 🔹آلوسى مفسر معروف اهل سنت در روح المعانى در حديثى از ابن عباس چنين نقل مى‏كند : بينا اهل الجنة فى الجنة اذا راوا ضوءا كضوء الشمس ، و قد اشرقت الجنان به فيقول اهل الجنة يا رضوان ما هذا ؟ و قد قال ربنا لا يرون فيها شمسا و لا زمهريرا ، فيقول لهم رضوان ليس هذا بشمس ، و لا قمر ، و لكن على (عليه‏السلام‏) و فاطمة (عليهاالسلام‏) ضحكا ، و اشرقت الجنان من نور ثغريهما ! : هنگامى كه بهشتيان در بهشت هستند ناگهان نورى همچون نور آفتاب مشاهده مى‏كنند كه صحنه بهشت را روشن ساخته ، بهشتيان به رضوان ( فرشته مامور بهشت ) مى‏گويند : اين نور چيست با اينكه پروردگار ما فرموده در بهشت نه آفتاب را مى‏بينند و نه سرما را ؟ ! او در پاسخ مى‏گويد : اين نور خورشيد و ماه نيست ، ولى على(عليه‏السلام‏) و فاطمه س خندان شده‏اند و بهشت از نور دندانشان روشن گشته است!. ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
وَ دَانِيَةً عَلَيهِمْ ظِلَلُهَا وَ ذُلِّلَت قُطوفُهَا تَذْلِيلاً(14) وَ يُطاف عَلَيهِم بِئَانِيَةٍ مِّن فِضةٍ وَ أَكْوَابٍ كانَت قَوَارِيرَا(15) قَوَارِيرَا مِن فِضةٍ قَدَّرُوهَا تَقْدِيراً(16) 14 -و در حالى است كه سايه‏هاى آن ( درختان بهشتى ) بر آنها فرو افتاده ، و چيدن ميوه‏هايش بسيار آسان است . 15 -و در گرداگرد آنها ظرفهائى از نقره ، و قدحهائى بلورين مى‏گردانند ( مملو از بهترين غذاها و نوشيدنى‏ها) 16 -ظرفهاى بلورينى از نقره ! كه آنها را به اندازه لازم آماده كرده‏اند. 🔅🔅🔅 نگاشت (18) 🔹آيه بعد در ادامه اين نعمتها مى‏افزايد : اين در حالى است كه سايه‏هاى درختان بهشتى بر آنها فرو افتاده ، و چيدن ميوه‏هايش براى آنها بسيار سهل و آسان است : ( و دانية عليهم ظلالها و ذللت قطوفها تذليلا. ▫️نه مشكلى وجود دارد ، نه خارى در دست مى‏رود ، و نه احتياج به تلاش و حركتى براى چيدن ميوه‏ها است ! بار ديگر ياد آورى اين نكته را ضرورى مى‏دانيم كه اصول حاكم بر زندگى انسان در آن جهان با اين جهان بسيار متفاوت است ، و آنچه در باره نعمتهاى بهشتى در اين آيات و آيات ديگر قرآن آمده ، تنها اشاراتى است پر معنى به آن مواهب عظيم ، و گرنه طبق تصريح بعضى از روايات در آنجا نعمتهائى است كه هيچ چشمى نديده و هيچ گوشى نشنيده و بر انديشه هيچ كسى نگذشته است . ▫️ابن عباس سخنى دارد كه در ذيل بعضى از آيات همين سوره بيان كرده است : مى‏گويد : آنچه را خداوند در قرآن از نعمتهاى بهشتى نام برده مثل و مانندى در دنيا ندارد ، ولى خداوند آن را با نامى كه براى ما شناخته شده است نام مى‏برد ، مثلا از شراب طهورى نام مى‏برد كه با زنجبيلممزوج است اين ماده معطرى بود كه عرب به آن علاقه داشت. 🌱🌱🌱 🔹در آيه بعد به توضيح قسمتى از چگونگى پذيرائى از اين ميهمانان بهشتى خدا وسائل پذيرائى آنها ، و پذيرائى كنندگان مى‏پردازد و مى‏فرمايد : در گرداگرد آنها ظرفهائى از نقره و قدحهائى بلورين مى‏گردانند ( و يطاف عليهم بانية من فضة و اكواب كانت قواريرا). ▫️ظرفهاى بلورينى از نقره ! كه آن را به اندازه لازم آماده كرده‏اند ( قوارير من فضة قدرها تقديرا). ▫️در اين ظرفها انواع غذاهاى بهشتى ، و در آن قدحهاى بلورين انواع نوشيدنيهاى لذت بخش و نشاط آفرين ، به مقدارى كه مى‏خواهند و علاقه دارند موجود است ، و خدمتكاران بهشتى پيوسته گرد آنها دور مى‏زنند و به آنها عرضه مى‏كنند . ▪️آنية جمع اناء به معنى هرگونه ظرف است ، و اكواب جمع كوب ( بر وزن خوب ) به معنى ظرف آب است كه دسته نداشته باشد كه گاه از آن تعبير به قدح مى‏شود. ▪️قوارير جمع قاروره به معنى ظرف بلورين و شيشه‏اى است. ▫️عجب اينكه مى‏فرمايد : ظرفهاى بلورين بهشتى از نقره ساخته شده ! در حالى كه در عالم دنيا چنين ظرفى مطلقا وجود ندارد ، و ظرفهاى بلورين را از سنگهاى مخصوصى كه ذوب مى‏كنند مى‏سازند ، ولى همان خدائى كه اين امكان را در سنگ تيره آفريد كه قابل تبديل به شيشه و بلور باشد ، مى‏تواند در فلزى همچون نقره نيز بيافريند . ▫️و به هر حال از اين تعبير استفاده مى‏شود كه ظرفها و جامهاى بهشتى هم صفا و شفافيت بلور را دارد ، و هم درخشندگى و زيبائى نقره را ، و نوشابه‏هائى كه در آن است كاملا نمايان است. ▫️قابل توجه اينكه : در حديثى از امام صادق (عليه‏السلام‏) آمده است كه ينفذ البصر فى فضة الجنة كما ينفذ فى الزجاج ! : نور چشم انسان در نقره بهشتى نفوذ مى‏كند ، آنچنانكه در شيشه و بلور دنيا نفوذ دارد. ▫️اين را نيز مى‏دانيم در عصر ما دانشمندان به اشعه‏هائى پى برده‏اند ( مانند اشعه ايكس ) كه از اجسام تيره نيز عبور مى‏كند و درون آن را مانند بلور نشان مى‏دهد. ▫️ابن عباس مى‏گويد : همه نعمتهاى بهشتى شبيه و مانندى در دنيا دارد جز ظرفهاى بلورين كه از نقره است كه در دنيا شبيه و مانندى براى آن نيست. ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌سال نوی اهل معرفت مستحضرید هر کسی برای خود یک سالی دارد کشاورزان معمولاً اول سالشان اول پاییز است یعنی درو می‌کنند و سود و زیان کِشت و زرعشان را مشخص می‌کنند، برخی‌ها هم اول سالشان است آنها که می‌خواهند بالنده باشند و مثل گیاه زندگی کنند معمولاً کسانی اند که در حدّ حیات گیاهی هستند و اول سالشان فروردین است رشد می‌کنند و جامه خرّم در برمی‌کنند، اما کسانی که در مسائل اخلاقی کار می‌کنند اول سالشان است لذا ماه شعبان آخر سال اخلاقی اینهاست در آخر سال نظیر اینکه نزدیک امتحانات کنکور می ‌شود انسان چگونه تلاش و کوشش می ‌کند مطالعه کند و حضور ذهن داشته باشد، اینها که سال اخلاقی دارند تمام تلاش و کوشش آنها این است که در این ماه شعبان بدهکاری‌هایشان را بدهند حقّ‌الله دارند حقّ‌الناس دارند توبه‌ ای باید بکنند واجبی ترک کردند حرامی مبتلا شدند تمام این دِیْن‌های حقّ‌اللهی و حقّ‌الناسی را در ماه شعبان بدهند که وقتی فرا می ‌رسد اینها با سود همراه باشند. 🔹 لذا آنهایی که در مسائل اخلاقی کار می ‌کنند اول سالشان ماه مبارک رمضان است و ماه شعبان را با تلاش و کوشش و ناله و ضجّه می‌ گذرانند که بدهکار نباشند. اینکه این بزرگوار گفت: ماه شعبان مده از دست قدح کاین خورشید ٭٭٭ از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد همین است یعنی الآن ماه شعبان، آخر سال است یازده ماه گذشت این ماه آخر سال است آخرین ماه است اگر بخواهی چیزی بنوشی بنوش وگرنه ماه مبارک رمضان که آمد ماه کار است ماه جایزه نیست شب و روز این ماه مبارک رمضان را باید تلاش و کوشش کنی تا شب عید رمضان یعنی شب که شد و روز عید رمضان یعنی عید فطر که شد آنجا به عنوان لیلة الجوائز یا یوم ‌الجوائز چیزی به تو بدهند وگرنه ماه مبارک رمضان ماه کار است ماه رفتن است نه ماه جایزه گرفتن، «ماه شعبان مده از دست قدح کاین خورشید» این این جام دادن این جایزه دادن اگر ماه شعبان نصیب تو نشد ماه مبارک رمضان نصیبتان نمی‌شود ماه مبارک رمضان باید بدوید تا در شب عید رمضان چیزی به شما بدهند ماه کار است نه ماه وصال. البته انسان از کار کردن و عبادت کردن لذّت می‌برد ولی لذّت دیدار و لذّت وصال چیز دیگری است اگر شب عید رمضان شد روز عید رمضان شد روز عید فطر شد آن وقت می‌گویند: روز عید است و من امروز در آن تدبیرم ٭٭٭ که دهم حاصل سی روزه و ساغر گیرم آن روز، است که چیزی به آدم می‌دهند، بنابراین ما اگر به آن حد نرسیدیم لااقل این یک ماه را که نزدیک است سال قبلی تمام بشود بررسی کنیم دِیْن و حقّ‌الله و حقّ‌الناس و نقص‌ها و قصورها و تقصیرها را ترمیم بکنیم. 📚 منبع: آرشیو جلسات درس اخلاق قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مرحوم شيخ مفيد(رضوان الله تعالي عليه) در کتاب شريف أمالي از معصوم(سلام الله عليه) نقل کرد دعايي مستجاب است که دعا کننده موحّد باشد، بداند فقط از خدا چيزی مي‌خواهد و لاغير! اگر کسي بيماري داشته باشد چشمش هم به داروي خودش باشد به رهنمود طبيب باشد به دستگاه تغذيه و تجزيه و مانند آن باشد و خدا را هم يکي از اين علل و اسباب بداند چنين دعايي موحّدانه نيست يا بي‌اثر است يا کم‌اثر؛ ولي اگر کسي بگويد خدايا همه اينها فيض تو هستند، همه اينها را تو تدبير مي‌کني همه اينها دست اندرکاران تو هستند ﴿وَ ما يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلاَّ هُوَ﴾ من از تو مي‌خواهم که تو مسبّب اسباب هستي؛ فرمودند اين دعا يقيناً مستجاب است، دعاي موحّد ممکن نيست رد بشود. در بخش پاياني سوره مبارکه «يوسف» که دارد: ﴿وَ مَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَ هُم مُشْرِكُونَ﴾ يک زنگ خطري است که بسياري از مردم گرفتار يک شرک مرموز هستند. آن�که مي‌گويد خدا هست «ولي»! خدا هست «اما»! اين «ولي» و «اما» را شرک و شريک او قرار مي‌دهد؛ ولي اگر بگويد خدا هست و همه آنچه علل و اسباب هستند مأموران اجرايي خداي سبحان هستند چنين شخصي موحد است و دعاي او موحّدانه است و يقيناً اثربخش است. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۸ – ۱۷ نفس الی باید بداند که هیچ کس دیگری را در نزد خدا به نمی کشد ولو از نزدیکان و باشد و اگر کسی مشغول به نفس می شود، به خودش تزکیه نفس کرده و خود را از گاهها نجات داده و گردیده است. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🔰 چرا نباید ماه شعبان را از دست داد؟ 💠 درست است که شاید از بعضی جهات نظیر نباشد و یقیناً مانند نیست، چون آن ( ) است. امّا پخش کردن ، ، وارسی شدن، آن ورقه نهایی و ها را گرفتن نسبت به ماههای قبل و بعد خیلی فرق می کند. این است که بزرگان می گویند ماه را از دست ندهیم. دعاهای ماه شعبان هم نشان می دهد، این ( ) هم نشان می دهد. می بینید آدم وقتی یکسال در خدمت ولیّ خود بود، است که به او اجازه می دهند که با او دوستانه حرف بزند. فرمود: شما اگر من هستید، کاری بکنید که من هم دوست شما بشوم. 📋 درس خارج فقه 📆 قم ؛ ۱۳۹۷/۰۲/۱۹ 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰معرفی تفسیر «الميزان فى تفسيرالقرآن»(قسمت دوم) 📌شيوه تفسيرى علامه طباطبايی در المیزان شيوه علامه طباطبايى در تفسير به اين شرح است كه در آغاز چند آيه از يك سوره را می آورد، پس از آن به بخشى تحت عنوان بيان آيات كه شامل مباحث موضوعى است، می پردازد. در اين قسمت غالبا مباحث لغوى، ادبى، توضيح معناى آيه با توجه به آيات نظير و مشابه و مسائل دلالتى آيه مطرح می شود. سپس در بخشى ديگر نقل و نقد احاديث و اخبار آغاز می گردد. در اين قسمت علامه از منابع گوناگون حديثى شيعه و سنى سود می جويد و عمده مطالب( بحث روايتى) را نقل و نقد دلالتى اين دسته از اخبار تشكيل می دهد. 🔹از اين قسمت كه بگذريم، مباحث مستقل موضوعى تفسير الميزان شايان ذكر است، زيرا مباحثى عميق و گسترده در زمينه كلام، فلسفه، اخلاق، علوم قرآن، فقه و مباحث اجتماعى در اين قسمت ديده می شود كه كمتر در تفاسير عصر يافت می گردد. ▫️مرحوم علامه خود در مقدمه اين تفسير جمع ‏بندى فشرده اى به صورت زير به عنوان نتيجه و ره آورد اين شيوه آورده است: 1- معارف مربوط به اسما و صفات خدا همچون حيات، علم، قدرت و.... 2- معارف مربوط به افعال خداى متعال همچون خلق، امر، اراده، مشيت، هدايت و.... 3- معارف مربوط به واسطه هاى ميان خدا و انسان؛ مانند حجاب‏ها، لوح و قلم، عرش و.... 4- معارف مربوط به انسان پيش از دنيا 5- معارف مربوط به انسان در دنيا از قبيل شناخت تاريخ نوع انسان، شناخت خود انسان، شناخت اصول اجتماعى انسان، شناخت نبوت، رسالت، وحى، الهام، كتاب، دين و.... 6- معارف مربوط به انسان پس از دنيا يعنى برزخ و معاد. 7- معارف مربوط به اخلاق انسانى. ▫️در ذيل بيان هاى مذكور، بحث‏هاى روايى متفرق و گوناگونى از پيامبر و اهلبيت عليهم ‏السلام از طريق عامه و خاصه آورده شده و نيز به مباحث گوناگون فلسفى، علمى، تاريخى، اجتماعى و اخلاقى پرداخته شده است. ▫️اما درباره آيات الاحكام از آنجا كه به فقه بازمی گردد، علامه از بحث پيرامون آنها پرهيز كرده است. ....ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
3.taha116-122.mp3
3.19M
🔳فَقُلْنَا يَا آدَمُ إِنَّ هَذَا عَدُوٌّ لَكَ وَلِزَوْجِكَ فَلَا يُخْرِجَنَّكُمَا مِنَ الْجَنَّةِ فَتَشْقَى۱۱۷ ◾️پس گفتيم اى آدم در حقيقت اين [ابليس] براى تو و همسرت دشمنى [خطرناك] است زنهار تا شما را از بهشت به در نكند تا تيره‏ بخت گردى۱۱۷ 🔈 استاد محمد اللیثی 🔘تلاوت سوره طه آیات ۱۱۶ تا ۱۲۲ 🍁 صفحه قرآنی رحیق رو دنبال کنید رفقای عزیزم☺️ گروه : https://eitaa.com/joinchat/2376204464C4bdef3b84d کانال : https://eitaa.com/joinchat/2952462340C4011b8cfbf
Al-Muddathir06.mp3
7.46M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره المدثر 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه ششم و پایانی ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
📌رساله عهد!! ▫️...ما سه تا کتاب فقهي داريم «العهد، اليمين، النذر»، ما نذر و يمين را مي‌فهميم که کجا نذر مي‌کنند، که حنث نذر شود، چه مي‌شود؛ اما عهد نداريم. عهد يعني چه؟ يعني بيا با من عهد ببند، من طرف عهد تو هستم. اين رساله عهد يعني عهد! يمين يعني چه؟ نذر يعني چه؟ تعهد است. انسان بايد کفاره بپردازد. «العهد، اليمين، النذر» اين سه تا کتاب از کتاب‌هاي فقهي است که در همه کتاب‌هاي فقهي ما هست. ما نذر را بلد هستيم، يمين را بلد هستيم، سوگند ياد مي‌کنيم؛ اما عهد نداريم. با چه کسي عهد ببنديم؟ ▫️بعضي از بزرگان که مواظب کارشان بودند، رساله‌اي دارند که من با خدا عهد بستم، عهد کردم که حرف لغو نزنم، شوخي نکنم، آبروي کسي را نبرم، عهد کردم که پُرخوري نکنم، نه نذر و نه يمين! آنها چيزي ديگر است. سومي يعني سومي! اين کتاب سوم از سه کتاب فقهي کنار هم است. 📼فرازی از سوره المدثر جلسه ششم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
09-havaye nafs.mp3
8.64M
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع هوای نفس(9) 🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود. 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom