❤️ #امیرالمؤمنین علیه السلام:
شفاى دردهاى خود را از قرآن بجوييد و در سختیها و گرفتاریهايتان، از آن كمك بخواهيد؛ چرا كه در آن، درمان بزرگترين دردهاست و آن، درد كفر و #نفاق و انحراف و گمراهى است...
هر كس كه قرآن در روز قيامت، برايش #شفاعت كند، شفاعت میشود و هر كس كه قرآن در روز #قيامت، از او #شكايت كند، محكوم میگردد
📚 خطبه 176 نهج البلاغه
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۰۰ ـ ۹۹
سخاوت
سالک الی اللّه باید بداند که انفاق و سخاوت مایه برکت و ثروت است، غالباً انسان ها روی طمع به جمع آوری مال، بخل می ورزند و از انفاق خودداری می کنند.
📎تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از جان خود غافل نشوید
فرمود: #دغدغه همه شما، خود شما باشید؛ #دل_مشغولی هر کسی، خودش باشد که من کجا می روم!* پایان یا #بهشت است یا #جهنم . فرمود: هیچ کس از جان خود تکان نخورد؛ چون یک لحظه #غفلت از جان، باعث می شود آن #شیطان بیدار بتازد. وقتی تاخت، همه این ابزار و مواد گرانبها و گوهرهای ارزنده را به #غارت می برد. این است که امام (رضوان الله علیه) در آن کتاب شریف مصباح دارد که: (مصباح المصابیح)، یک؛ (مفتاح المفاتیح)، دو؛ ( #معرفت_نفس ) است.* کلید تمام کلیدها، چراغ تمام چراغ ها این است که بدانید کجایی هستید!
________________________________________________
* نهج البلاغه / خطبه ۱۵۷
* مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه / النص / صفحه ۱۸
✅ نماز جمعه قم _ ۱۳۸۲/۰۳/۱۶
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امام_خمینی
@rahighemakhtoom
💢ناظران کردارما
وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ ۖ وَسَتُرَدُّونَ إِلَىٰ عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ.(سوره التوبة آیه 105)
و بگو که هر عمل کنید خدا آن عمل را میبیند و هم رسول و مؤمنان بر آن آگاه میشوند، آن گاه به سوی خدایی که دانای عوالم غیب و شهود است بازگردانیده شوید و او شما را به کردارتان واقف سازد.(ترجمه قمشه ای)
📎تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سرچشمه 24
#قرآن_شناسی
#تفسیر
🔅🔅🔅
⏺تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير
بسم اللّه الرحمن الرحيم وإياه نستعين
🔹به منظور روشن شدن جايگاه تفسير قرآن به قرآن در قبال ساير روشهاي تفسيري و مقدار دخالت سنّت در آن و كيفيت جمع بين مناهج تفسير درايي و روايي و لزوم رعايت ترتيب آنها و حلّ برخي از تعارضهاي احتمالي، مطالبي ارائه مي شود:
☑️ششم. منهج اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم السلام) يعني رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) و ائمّهي معصومين(عليهم السلام) در تفسير، همانا تفسير قرآن به قرآن و ارجاع مفسّران به چنين روش بوده است؛ يعني هم اصل مطلب كه قرآن را بايد با خود قرآن شناخت، از آنان رسيده است و هم اينكه در مقام عمل، آيات قرآن را به كمك همديگر تفسير مي نمودند كه نقل بخش تفسيري و عملي آنان خارج از مبحث كنوني است و فقط به ارجاع علمي و دستوري آن ذوات مقدّس بسنده مي شود.
🔹حضرت رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) فرموده اند: «إنّ القرآن ليصدّق بعضه بعضاً فلا تكذبوا بعضه ببعضٍ»[ كنز العمال، ح 2861]
🔹و حضرت علي(عليهم السلام) فرموده اند: «كتاب اللّه تبصرون به و تنطقون به و تسمعون به و ينطق بعضه ببعض و يشهد بعضه علي بعضٍ».[ نهج البلاغه، خطبهي 133]
▪️منظور از تصديق آيات قرآن نسبت به يك ديگر كه در كلام رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) آمده است، تصديق اصطلاحي نيست كه در قبال تصور باشد؛ بلكه به معناي همان نطق و شهادت آيات نسبت به يك ديگر است كه در كلام حضرت علي(عليهم السلام) آمده است، يعني اگر مبدأ تصوري يك آيه در بين معاني محتمل آن توسط معناي تصوري آيهي ديگر كه واضح استْ تفسير شود، از سنخ تصديق برخي از آيات نسبت به بعض ديگر است.
▪️زيرا شهادت و همچنين نطق مزبور در اين باره نيز صادق است؛ چنان كه اگر مبدأ تصديقي يك آيه در بين معاني و مقاصد متعدد از يك جملهي قرآني توسط جملهي ديگر كه مقصود آشكاري دارد (به اصطلاح يكي ظاهر است و ديگري اظهر يا يكي ظاهر است و ديگري نصّ و يا اينكه يكي ظهور مشترك دارد و ديگري ظهور خاص) حلّ گردد، چنين نطق و شهادتي مصداق تصديق مأخوذ در كلام رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) بوده و به نوبهي خود، تفسير قرآن به قرآن محسوب است.
⏪ ادامه دارد...
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#سرچشمه 24 #قرآن_شناسی #تفسیر 🔅🔅🔅 ⏺تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير بسم اللّه الر
👆🏽👆🏽👆🏽
🔹بنابراين، هرگونه شهادت و نطقي كه نسبت به معناي تصوري يا تصديقي آيه، توسط آيهي ديگر حاصل شود، از قبيل تفسير قرآن به قرآن است و هرگز تصديق و شهادت، اختصاصي به بعد از استقرار ظهور آيه نخواهد داشت؛ چنان كه بعضي گمان كرده اند؛[ مناهج البيان فى تفسير القرآن، ج 1، مقدمه، صص 17 ـ 18.]چون از طرف اهل بيت وحي و عصمت و طهارت(عليهم السلام) يعني رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) و ائمّهي معصومين(عليهم السلام) تفسير قرآن به قرآن به عنوان يك منهج معقول و مقبول اعلام شد.
🔹صحابه و تابعان آنها اگر شاهدي از قرآن براي تفسير آيه اي از آن مي يافتند، به تفسير آن مبادرت مي نمودند؛ گرچه غالب تفسيرهاي آنان ازسنخ تفسير به مأثور بود؛ نه تفسير قرآن به قرآن كه چنين كاري اجتهاد قرآني و تدبّر در محور تمام آيات را مي طلبيد و نه تفسير درايي محمود و ممدوح كه اجتهاد برهاني و تأمّل در مدار علوم متعارفه يا اصول موضوعه را كه در جاي خود مُبرَهْنْ شده، طلب مي نمود.
🔹ليكن از دير زمان، جريان تفسير قرآن به قرآن بين قرآن پژوهان مطرح بود. راقم سطور، هم در تفسير ابو جعفر محمد بن جرير طبري (م 310) و هم در تفسير فخر رازي جملهي «القرآن يفسّر بعضه بعضاً» را ديده است و در حال نگارش اين مقدمه و شرايط مخصوص آن ، امكان فحص مجدد را ندارم و روش عملي بسياري از بزرگان تفسير نيز استمداد از بعض آيات دربارهي بعض ديگر، «في الجمله» نه «بالجمله» بوده است.
⏪ ادامه دارد...
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
👆🏽👆🏽👆🏽 🔹بنابراين، هرگونه شهادت و نطقي كه نسبت به معناي تصوري يا تصديقي آيه، توسط آيهي ديگر حاصل شو
👆🏽👆🏽👆🏽
🔹مؤلف تفسير المنار، شرايطي را براي مرحلهي عاليهي از تفسير ياد مي نمايد كه اوّلين آن شرايط و امورِ لازم، بررسي خود آيات و كلمات براي فهم خود قرآن است. آنگاه چنين گفته است: «و قد قالوا إنّ القرآن يفسّر بعضه ببعضٍ»[ المنار، ج 1، مقدمه، صص 21 ـ 22.]. اين تعبير نشان مي دهد كه جريان تفسير قرآن به قرآن، قولي است كه جملگي بر آن بوده اند؛ نه اينكه مختص به گروهي معيّن باشد؛ اما نه خود صاحب المنار، جناب محمد عبده و رشيد رضا و نه ديگران توان چنين كار سترگي را نداشتند كه قرآن كريم را به نوبهي خويش استنطاق نمايند و آن را به نطق آورند تا آيات همگون آن نسبت به همديگر ناطق، شاهد و مصدّق باشند؛ گرچه في الجمله در اين منهج بهيج توفيق يافتند. غرض آنكه از گفتار و رفتار و نوشتار اَقْدَمين، قدما، متأخران و معاصران، عطرِ دل انگيزِتفسير قرآن به قرآن به شامّهي جان مي وزد.
🔹ليكن چنين نافه اي را بايد در سوق كالاي گرانبهاي الميزان جست وجو نمود كه در اين مضمار، گوي سَبَق را از ديگران ربود و هرچند از لحاظ شناسنامهي تفسيري، آرم بنوّت و فرزندي مفسّران سَلَف را داراست، لكن «فيه معنيً شاهد بأُبوّته».[ اقتباس از ديوان ابن فارض.]
اگرچه حُسن فروشان به جلوه آمده اند
كسي به حُسن و ملاحت به يار ما نرسد
به حق صحبت ديرين كه هيچ محرم راز
به يار يك جهت حق گزار ما نرسد
هزار نقش برآيد زكلك صنع و يكي
به دلپذيري نقش نگار ما نرسد
هزار نقد به بازار كائنات آرند
يكي به سكهي صاحب عيار ما نرسد[ديوان حافظ، غزل 156.]
▪️الميزان و ما ادراك ما الميزان، (ذلك فضل اللّه يؤتيه من يشاء)[ سورهي مائده، آيهي 54.].
راز كاميابي مؤلف بزرگوار الميزان، در تفسير قرآن به قرآن بعداً روشن خواهد شد.
⏪ ادامه دارد...
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 64
#مثل
#بنا #ساختمان #محکم #سخت #تقوی #دلها #شک #پرتگاه #ستمگران #مسجد #ضرار
🔅🔅🔅
⏪مثَل بنای محکم و بنای سست 2
(اءَفَمَنْ اءَسَّسَ بُنْیَانَهُ عَلَی تَقْوَی مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَا نٍ خَیْرٌ اءَم مَّنْ اءَسَّسَ بُنْیَنَهُ عَلَی شَفَاجُرُفٍ هَارٍ فَانْهَارَ بِهِی فِی نَارِ جَهَنَّمَ وَاللَّهُ لاَیَهْدِی الْقَوْمَ الظَّلِمِینَ لاَیَزَالُ بُنْیَنُهُمُ الَّذِی بَنَوْاْ رِیبَةً فِی قُلُوبِهِمْ إِلاَّ اءَن تَقَطَّعَ قُلُوبُهُمْ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ ) .(توبه 109)
▫️درسی بزرگ از داستان مسجد ضرار
▪️((داستان ((مسجد ضرار)) درسی است برای عموم مسلمانان در سراسر تاریخ زندگیشان ، گفتار خداوند و عمل پیامبرصلّی اللّه علیه و آله و سلّم به روشنی نشان می دهد که مسلمانان هرگز نباید آنچنان ظاهر بین باشند که تنها به قیافه های حق به جانب نگاه کنند و از اهداف اصلی بی خبر و بر کنار مانند .
▪️مسلمان باید ((نفاق )) و ((منافق )) را در هر زمان و مکان و در هر لباس و چهره بشناسد ، حتی اگر در چهره دین و مذهب و در لباس طرفداری از قرآن و مسجد بوده باشد !
استفاده از تز ((مذهب بر ضدّ مذهب )) چیز تازه ای نیست ، همواره راه و رسم استعمار گران و دستگاههای جبّار و منافقان در هر اجتماعی این بوده که اگر مردم گرایش خاصی به مطلبی دارند ، از همان گرایش برای اغفال و سپس استعمار آنها استفاده کنند و حتی ازنیروی مذهب بر ضدّ مذهب کمک بگیرند .
▪️اصولاً فلسفه ساختن پیامبران قلابی و مذاهب باطل همین بوده که از این راه گرایشهای مذهبی مردم را در مسیر دلخواه شان بیندازند .
بدیهی است در محیطی مانند ((مدینه )) آن هم در عصر پیامبرصلّی اللّه علیه و آله و سلّم با آن نفوذ فوق العاده اسلام و قرآن ، مبارزه آشکار بر ضدّ اسلام ممکن نبود ، بلکه باید لامذهبی را در لفافه مذهب و باطل را در لباس حقّ بپیچند و عرضه کنند ، تا مردم ساده دل جذب شوند و نیّات سوء آنها لباس عمل به خود بپوشد . ولی مسلمان نباید فریب اینگونه ظواهر را بخورد . . . .
مسلمان باید هوشیار ، آگاه ، واقع بین ، آینده نگر و اهل تجزیه و تحلیل در همه مسائل اجتماعی باشد .
دیوان را در لباس فرشته بشناسد ، گرگها را در لباس چوپان تشخیص دهد و خود را برای مبارزه با این دشمنان دوست نما آماده سازد .
▪️یک اصل اساسی در اسلام این است که باید پیش از همه چیز نیّات بررسی شود و ارزش هر عملی بستگی به نیّت آن دارد ، نه به ظاهر آن ، گرچه نیّت یک امر باطنی است ، اما ممکن نیست کسی نیّتی در دل داشته باشد ، اثر آن در گوشه و کنار عملش ظاهر نشود ، هر چند در پرده پوشی فوق العاده استاد و ماهر باشد .
از اینجا جواب این سؤ ال روشن می شود که چرا پیامبرصلّی اللّه علیه و آله و سلّم با آن عظمت مقام دستور داد مسجد ، یعنی خانه خدا را ویران کنند و مکانی را که اگر آلوده شود ، باید فوراً تطهیر کنند مزبله شهر سازند !
زیرا مکانی که کانون تفرقه و نفاق باشد ، خانه شیطان است نه خانه خدا ، بتخانه است ، نه مکان مقدّس )) .
▪️((از این بحث این موضوع نیز روشن می شود که اهمیّت اتّحاد در میان صفوف مسلمین در نظر اسلام به قدری زیاد است که حتی اگر ساختن مسجدی در کنار مسجد دیگر باعث ایجاد تفرقه و اختلاف و شکاف در میان صفوف مسلمانان گردد ، آن مسجد تفرقه انداز نامقدّس است )) . لذا بعضی از علما گفته اند : ((نباید فاصله میان مساجد آنچنان کم باشد که روی اجتماع یکدیگر اثر بگذارند ، بنا بر این آنها که روی تعصّبهای قومی و یا اغراض شخصی مساجد را در کنار یکدیگر می سازند و جماعات مسلمین را آنچنان پراکنده می کنند که صفوف جماعت آنها خلوت و بی رونق و بی روح می شود ، عملی بر خلاف اهداف اسلامی انجام می دهند)) .
⏪ ادامه دارد...
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسیر سوره مجادله...رهبری.pdf
2.66M
#تفسیر #قرآن #رهبری #مجادله
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
14_Fazlolghoran_Ketabe_Kafi_1395_Shahre_Moghaddase_Ghom.mp3
4.74M
🔊#فضل_القرآن
📚 #اصول_کافی
📣جلسه چهاردهم
* پاداش یادگیری قرآن با مشقت
* نقش نیت در نورانیت انسان
* آموزش قرآن در برزخ به مؤمنان
* مربی کودکان در بهشت چه کسی است؟
⏪ ادامه دارد...
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تخصص و توانایی مدیریت.mp3
4.32M
سومیندوره #تدبر_موضوعی_درقرآن
موضوع:
#معیارهای_انتخاب_اصلح_درقرآن
👨🎓معیارسوم-تخصصومدیریت🔧
👨🎓معیارسوم-تخصصومدیریت🔧
🔘 دکتر امیر حسین دباغ
💠کانال آموزشمجازیتدبردرقرآن
@tadabbor_quran
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
روح توحیدی امام رحمه الله علیه
در خیلی از موارد است که انسان خیال می کند دخالت کرد، بعد معلوم می شود که خود انسان هم ابزار کار او بود. خدا امام (رضوان الله علیه) را غریق رحمت کند که فرمود: #خرمشهر_را_خدا_آزاد_کرد ! این روح توحیدی امام است.
ذات اقدس اله در #سوره_انفال با #پیغمبر یک نحو حرف می زند، با #رزمنده ها نحو دیگری حرف می زند. به پیغمبر می فرماید: (و ما رمیت اذ رمیت و لکن الله رمی)*، یک اِسناد ضعیفی به پیغمبر می دهد که آن وقتی که تو انداختی، تو نینداختی، ما انداختیم؛ ولی وقتی به #رزمنده_ها می رسد، به نحو سالبه کلّیه همه اینها را نفی می کند، می گوید: (فلم تقتلوهم)*. شما کاری نکردید؛ من شما را فرستادم، شما دستِ من بودید. حالا این دست چه حق دارد بگوید که من تیر زدم!!
________________________________________________
* سوره انفال / آیه ۱۷
✅ درس خارج فقه _ قم ؛ ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
💠 سوم خرداد. سالروز آزادسازی خرمشهر در #عملیات_بیت_المقدس . روز #مقاومت ، #ایثار و #پیروزی
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امام_خمینی
#خرمشهر
#آزادسازی_خرمشهر
#سوم_خرداد
#فتح_خرمشهر
#توحید
🌿🌿🌿یک آیه و چندین نشانه🌿🌿🌿
به نظرت میشه همزمان
هم خدا رو دوست داشت هم غیرِ خدا؟
هم از خدا اطاعت کرد هم از غیرِ خدا؟
هم خدا رو قدرت برتر دونِست هم غیرِ خدا؟
💠خداوند تو این آیه زیبا میگه
هر آدمی یه قلب بیشتر نداره!❤
یعنی یه مسیر،⬅️
یه هدف،
یه محبت،
یه عشق،
یه امام،
یه راهنما،
✍یعنی حواسِت باشه،
خودتو گول نزن،❕
نمیشه هم خدا رو دوست داشته باشی،
هم دشمن خدا رو،
نمیشه هم خدا رو قدرت مطلق بدونی،
هم یه قدرتی برای دشمن خدا قائل باشی،
🔰ای انسان
یادت باشه
"ما دو قلب در درون تو قرار ندادیم"
یا دوستی با خدا،
یا دوستی با شیطان...
پ.ن: معنای ولایت یعنی همان دوست داشتن،
یعنی همان یکیشدن با کسی که دوستش داری،
یعنی همان اطاعت و تبعیت از کسی که دوستش داری.
#عشق
#با_قرآن_زندگی_کن
📎تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (138)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✳️آیه 6 - ان الذين كفروا سواء عليهم ءانذرتهم ام لم تنذرهم يومنون
☑️لطايف و اشارات
⏪2- راه ايمان براى كافران گشوده است
از جمله (لا يومنون) استفاده مى شود كه راه ايمان براى كافران همچنان گشوده است ؛ زيرا ظاهر اسناد ترك ايمان به آنها اين است كه آنان مى توانند مومن شوند، ولى با ميل خود آن را ترك مى كنند و اگر به عقايد حق نمى گروند، از سر عناد و به سوء اختيار خودشان است. ايمان فعل اختيارى انسان است و كافران با نابود ساختن سرمايه فطرت، توفيق ايمان را از دست داده اند: (الذين خسروا انفسهم فهم لا يومنون).
▪️آيه محل بحث و آيات ديگرى از قبيل (لقد حق القول على اكثرهم فهم لا يومنون)، دستاويز اشاعره اى براى اثبات جواز تكليف مالايطاق و تكليف به محال قرار گرفته و عصاره آن برابر وجوه فراوان و تقريبهاى گوناگون فخر رازى در مواردى از تفسير كبير و در ذيل آيه محل بحث اين است:
▫️خداوند از شخص معين يا گروه مشخص خبر داده است كه آنها ايمان نمى آورند؛ چنانكه درباره آنها عالم بود كه مومن نخواهد شد. در اين صورت، اگر آنها ايمان بياورند، گزارش خداوند كذب و علم خداوند جهل مى شود و چون كذب و جهل خدا محال است، پس ايمان آوردن آنها نيز محال است، ولى با اين وصف، آنها مكلف به ايمانند و همه دعوتها و امر ونهى هاى قرآنى نسبت به آنها عموم يا اطلاق دارد، بنابراين، تكليف محال جايز است. آنگاه مى گويد: سلف و خلف از محققان اهل سنت بر آنچه گذشت اعتماد كرده، با تكيه بر آنها اصول اعتزال و قواعد آن را از بين بردند؛ معتزله برخاستند و نشستند و حيله ورزيدند و هيچ پاسخ قانع كننده اى نياورند.
🔹پاسخ تفصيلى: اين گونه از اوهام مزعوم در اثناى بحثهاى تفسيرى ارائه خواهد شد، ليكن فعلا به بخشى از آن اشاره مى شود: اولا، محور اصلى قياس استثنايى مزبور را جدال تشكيل مى دهد، نه برهان، زيرا اشاعره كه منكر حسن و قبح عقلى هستند، هرگز به قبح كذب خداوند فتوا نمى دهند و اگر آن را قبيح دانسته اند، بر اساس مبناى اعتزال است و اين جدال است، نه برهان. ثانيا، همان طور كه خداوند از اصل عدم ايمان آنها خبر داد و نيز اصل ايمان آنان را مى داند، از كيفيت عدم ايمان آنها، يعنى اختيارى بودن آن نيز خبر داده نمى آورند و نيز به عدم ايمان اختيارى آنها علم دارد. ثالثا، چنين ممتنعى كه امتناع آن با اختيار است، اختيارى خواهد بود. رابعا، تكليف به محال ارادى تكليف به ممكن است، نه به محال.
🌿👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هود3.mp3
6.29M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_هود #هود
#جلسه 3
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #هود را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 10: محتوای کلی تفسیری آیات 15تا 19 سوره نازعات
هَلْ أَتاکَ حَدِیثُ مُوسی«15» إِذْ ناداهُ رَبُّهُ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُویً«16» اِذْهَبْ إِلی فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغی«17» فَقُلْ هَلْ لَکَ إِلی أَنْ تَزَکّی«18» وَ أَهْدِیَکَ إِلی رَبِّکَ فَتَخْشی«19»
آیا سرگذشت موسی به تو رسیده است؟ آنگاه که پروردگارش او را در سرزمین مقدّس طُوی ندا داد:به سوی فرعون برو که او سرکشی کرده است.پس به او بگو:آیا می خواهی که(از پلیدی ها)پاک شوی؟ و ترا به سوی پروردگارت هدایت کنم تا بترسی(و سرکشی نکنی).
🧾نکته ها:
▪️* «واد»همان وادی است که درّه میان دو کوه یا دو تپه را گویند و «طُویً» درّه ای در پائین کوه طور است.
▪️* «خشیت»به ترسی گویند که ناشی از ایمان به عظمت خداوند باشد.
▪️* «تَزَکّی» از«زکات»به دو معناست:رشد و نموّ،پاکی و طهارت.
▪️* جایگاه گفتگو با خداوند باید پاک و مقدّس باشد.چنانکه در این آیه می فرماید: «ناداهُ رَبُّهُ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ» و در آیات دیگر می خوانیم:
«طَهِّرْ بَیْتِیَ لِلطّائِفِینَ وَ الْقائِمِینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ»،(خداوند به ابراهیم فرمود:)خانه مرا برای طواف کنندگان و برپا ایستادگان و رکوع و سجودکنندگان(نمازگزار)،پاکیزه بدار.
«ما کانَ لِلْمُشْرِکِینَ أَنْ یَعْمُرُوا مَساجِدَ اللّهِ» ،مشرکان سزوار نیست و حق ندارند به تعمیرو بازسازی مساجد الهی دست بزنند.
«إِنْ أَوْلِیاؤُهُ إِلاَّ الْمُتَّقُونَ»،تنها پرهیزکاران شایسته تولیت وسرپرستی(مسجد الحرام) هستند.
«خُذُوا زِینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ»در هر مسجدی و به هنگام نماز،زینت های خود را همراه کنید.
💢 نکته مهم: از قرائت سوره و مطالعه ترجمه آن غافل نشویم.
👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 11: محتوای کلی تفسیری آیات 15تا 19 سوره نازعات
هَلْ أَتاکَ حَدِیثُ مُوسی«15» إِذْ ناداهُ رَبُّهُ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُویً«16» اِذْهَبْ إِلی فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغی«17» فَقُلْ هَلْ لَکَ إِلی أَنْ تَزَکّی«18» وَ أَهْدِیَکَ إِلی رَبِّکَ فَتَخْشی«19»
آیا سرگذشت موسی به تو رسیده است؟ آنگاه که پروردگارش او را در سرزمین مقدّس طُوی ندا داد:به سوی فرعون برو که او سرکشی کرده است.پس به او بگو:آیا می خواهی که(از پلیدی ها)پاک شوی؟ و ترا به سوی پروردگارت هدایت کنم تا بترسی(و سرکشی نکنی).
🧾پیام ها
1- آغاز سخن با سؤال،شوق شنیدن را در افراد زیاد می کند. «هَلْ أَتاکَ»
2- نقل سرگذشت پیامبران پیشین برای پیامبران بعدی،عامل تقویت روحیه است. «هَلْ أَتاکَ حَدِیثُ مُوسی»
3- رهبران الهی قبل از مبارزه با طاغوت ها،ارتباط خود را با خداوند محکم می کردند. إِذْ ناداهُ رَبُّهُ ... اِذْهَبْ إِلی فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغی
4- برخی سرزمین ها،مورد احترام و قداست هستند. «بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُویً»
5-انبیا،سردمداران مبارزه با طاغوتند. «اذْهَبْ إِلی فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغی»
6- در نهی از منکر به سراغ ریشه ها بروید. «اذْهَبْ إِلی فِرْعَوْنَ»
7- از هدایت هیچ کس حتی فرعون مأیوس نباشید و لااقل،سخن حق را به او ابلاغ کنید تا اتمام حجّت شده باشد. اِذْهَبْ إِلی فِرْعَوْنَ ... فَقُلْ هَلْ لَکَ إِلی أَنْ تَزَکّی
8-در نهی از منکر،حتی با طاغوت ها به نرمی سخن بگویید. إِنَّهُ طَغی فَقُلْ هَلْ لَکَ ...
9- با سؤال،فطرت ها را بیدار کنید. «هَلْ لَکَ إِلی أَنْ تَزَکّی»
10- در شیوه تبلیغ،لحن عاطفی و نرمش در گفتار را فراموش نکنید. «هَلْ لَکَ»
11- جهت دعوت انبیا،تزکیه انسان هاست. «هَلْ لَکَ إِلی أَنْ تَزَکّی»
12- در دعوت و تبلیغ مردم،از کلماتی استفاده کنید که همه انسان ها بپذیرند و بپسندند.(دعوت به پاکی و دوری از ناپاکی) «إِلی أَنْ تَزَکّی»
13- اگر به تزکیه تمایلی نباشد،تلاش انبیا بی ثمر است. «تَزَکّی وَ أَهْدِیَکَ إِلی رَبِّکَ»
14- در مکتب انبیا،برای مبارزه با طاغوت ها،ابتدا آنها را موعظه می کنند. إِنَّهُ طَغی ... تَزَکّی وَ أَهْدِیَکَ إِلی رَبِّکَ
15- نشانه هدایت پذیری،خوف و خشیت است. أَهْدِیَکَ ... فَتَخْشی
16- پیامبران مردم را به سوی خدا دعوت می کردند نه خود. «إِلی رَبِّکَ»
17- طغیان همراه با بی باکی و ناپاکی است.(خداوند می فرماید:به سراغ فرعون طغیانگر برو و درباره تزکیه و خشیت با او سخن بگو،یعنی او ناپاک و جسور است.) إِنَّهُ طَغی ... أَنْ تَزَکّی ... فَتَخْشی
18- اصلاح افراد،بستگی به اراده و اختیار خود آنان دارد. «هَلْ لَکَ إِلی أَنْ تَزَکّی»
💢 نکته مهم: از قرائت سوره و مطالعه ترجمه آن غافل نشویم.
👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_نور
#قرائتی
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
نگاشت 12: تفسیر صوتی آیات 15تا 19سوره نازعات
📼استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی
🍀🍀🍀
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه حضرت امام هادی سلام الله علیه
📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (77)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔆🔆🔆
⏪ 46- دوری از بکارگیری ادبیات و واژه های مبهم و چند پهلو
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَقُولُواْ رَاعِنَا وَ قُولُواْ انظُرْنَا وَ اسْمَعُواْ وَ لِلْكَفِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ(بقره/104)
اى كسانى كه ايمان آوردهايد، مگوييد «راعنا»، بگوييد «انظرنا». و گوش فرا داريد كه براى كافران عذابى است دردآور.
🔹 «راعِنا» از مادهى «رعى» به معنى مهلت دادن است. ولى يهود كلمه ى «راعِنا» را از مادهى «الرعونة» كه به معنى كودنى و حماقت است، مىگرفتند.( از کلماتی استفاده کنیم که دشمن آن را دستاویز قرار ندهد.)
1. توجّه به انعكاس حرفها داشته باشيد. «لا تَقُولُوا راعِنا» ممكن است افرادى با حسن نيّت سخن بگويند، ولى بايد بازتاب آن را نيز در نظر داشته باشند.
2. دشمن، تمام حركات و حتّى كلمات ما را زير نظر دارد و از هر فرصتى كه بتواند مىخواهد بهره برده و ضربه بزند. «لا تَقُولُوا راعِنا»
3. اسلام، به انتخاب واژههاى مناسب، بيان سنجيده و نحوهى طرح و ارائه مطلب توجّه دارد. «وَ قُولُوا انْظُرْنا»
4. بايد در سخن گفتن با بزرگان و معلّم، ادب در گفتار رعايت شود. «لا تَقُولُوا راعِنا وَ قُولُوا»
5. اگر ديگران را سفارش به مراعات ادب مىكنيم، بايد ابتدا خودمان در سخن با مردم، رعايت ادب را بكنيم. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» خطاب محترمانه است.
6. اگر از چيزى نهى مىشود، بايد جايگزين مناسب آن معرّفى شود. «لا تَقُولُوا راعِنا وَ قُولُوا انْظُرْنا»
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سالروز_فتح_خرمشهر
#جنود_الهی
#جهان_لرزه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💠 روح توحیدی
🔹 یک وقت است که می گویند فلان جا زمینش لرزید، این با چند سال درس خواندن، زمین شناسی و گسل ها را بررسی کردن آسان است. یک وقت سخن از «زلزلة العالم» است، جهانلرزه است؛ این #جهان_لرزه را آدم چگونه بفهمد؟
🔹 فرمود تو پیغمبر هستی، هوش و استعداد فراوانی ما به تو دادیم؛ اما تو آن نیستی که بفهمی ما چگونه این کرات را پودر می کنیم. چیزهایی که ما یاد شما می دهیم که تو آن نیستی که بتوانی یاد بگیری، نه «ما لا تعلم». نفرمود: «و علّمک ما لم تعلم»؛ نظیر ﴿عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یعْلَمْ﴾.[1] فرمود: ﴿وَ عَلَّمَكَ مَا لَمْ﴾؛ یعنی تو آن نیستی که یاد بگیری. به ما هم فرمود شما هر جان بکَنید، اینها را یاد نمی گیرید. از چه کسی می خواهید یاد بگیرید؟ ﴿وَ یعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ﴾.
▫️ این ﴿عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یعْلَمْ﴾ روشن است؛ اما این «کان» منفی آن نقش را دارد، فرمود بشر هر جان بکَند نمی فهمد که اول خلقت چه بود! چگونه دود را آفرید: ﴿فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَماوات﴾،[2] بعد فرمود بساطش را جمع می کنیم.
🔹 فرمود اینها دو تا مشکل جدّی دارند: یکی اینکه ما همه براهین را اقامه کردیم، باید تصدیق بکنند، تکذیب کردند. همه نعمت ها را به اینها دادیم به جای اینکه شکر بکنند، کفر ورزیدند، پس اینها را به من واگذار کن. من مشکل آنها را حل می کنم. در خیلی از موارد است که انسان خیال می کند دخالت کرد بعد معلوم می شود که خود انسان هم ابزار کار او بود. خدا امام (رضوان الله علیه) را غریق رحمت کند که فرمود #خرمشهر_را_خدا_آزاد_کرد! این همان #روح_توحیدی امام است. ببینید در سوره «أنفال» ذات أقدس الهی به پیغمبر یک نحوه حرف می زند. به آن رزمنده ها به نحو دیگری حرف می زند. به پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: ﴿وَ مَا رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ وَ لكِنَّ اللّهَ رَمَی﴾؛[3] یک اسناد ضعیفی به خود پیغمبر می دهد. می گوید آن وقتی که تو انداختی، تو نینداختی، ما انداختیم؛ ولی به رزمنده ها که می رسد، اصلاً سالبه کلیه است، همه اینها را نفی می کند، می گوید شما کاری نکردید: ﴿فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ﴾. نفرمود «فلم تقتلوهم اذ قتلتموهم»؛ فرمود: ﴿فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ﴾، درباره حضرت یک اسناد «فی الجمله»ای داد: ﴿وَ مَا رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ وَ لكِنَّ اللّهَ رَمَی﴾؛ اما درباره مجاهدین فرمود شما کاری نکردید، من شما را فرستادم، شما دست من بودید. حالا این دست چه حق دارد بگوید که من تیر زدم. دست آدم که حق ندارد بگوید من تیر زدم. فرمود: ﴿لِلَّهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ﴾،[4] هستید. آن بیان نورانی حضرت امیر است که راه گشاست، فرمود: «أَعْضَاؤُكُمْ شُهُودُهُ وَ جَوَارِحُكُمْ جُنُودُه»؛[5] تمام اعضا و جوارح شما سربازان او هستند. این خداست!
[1]. سوره علق، آیه5.
[2]. سوره بقره، آیه29.
[3]. سوره انفال، آیه17.
[4]. سوره فتح، آیه4.
[5]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه199.
📚 .سوره مبارکه مزمل جلسه 6
تاریخ: 1398/01/26
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حل تمام مشکلات به وسیله نماز
اگر #نماز بتواند جامعه را زیر یک خیمه، آن هم خیمه #دین جمع کند و نگه دارد، دیگر هیچ مشکلی نخواهیم داشت. مشکل بسیاری از افراد جامعه این است که باور نکردند و نپذیرفتند که ( نماز #معراج مومن است ).
✅ دیدار با جمعی از ائمه جمعه استان آذربایجان غربی، مسئول حوزه های علمیه و نمایندگان طلاب این استان _ قم ؛ ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#معراج_مومن
#مشکلات
@rahighemakhtoom
چرا قرآن، مال و فرزند را "فتنه" خوانده؟
پاسخ علامه در المیزان:
¶ کلمه "فتنه" به معناى گرفتاریهایى است که جنبه آزمایش دارد، و آزمایش بودن اموال و فرزندان به خاطر این است که این دو نعمت دنیوى از زینتهاى جذاب زندگى دنیا است، نفس آدمى به سوى آن دو آن چنان جذب مىشود که از نظر اهمیت، همپایه آخرت و اطاعت پروردگارش قرار داده، رسما در سر دو راهى قرار مىگیرد، و بلکه جانب آن دو را مىچرباند، و از آخرت غافل مىشود، همچنان که در جاى دیگر فرمود: "المال و البنون زینه الحیوه الدنیا"
و تعبیر آیه مورد بحث، کنایه از نهى است، مىخواهد از غفلت از خدا به وسیله مال و اولاد نهى کند، و بفرماید: با شیفتگى در برابر مال و اولاد، جانب خدا را رها نکنید! با اینکه نزد او اجرى عظیم هست.
🔗 لطفا به اشتراک بگذارید و در ثواب نشر علوم الهی سهیم باشید.
📚 ترجمه المیزان، ج19، ص517
#الهیات #عبادت #حدیث #الله #خدا #قران #دین #الإسلام #نماز #عشق #خبر #کرونا #علامه #علامه_طباطبایی
@rahighemakhtoom
«#سوره مباركه #كهف»
برداشت از آیات ۲۲ ـ ۹
#اصحاب_کهف
#سالک الی #اللّه باید بداند که هر کاری برای خدا #آسان است. زیرا وقتی که پروردگار #اراده ای می کند، همان جا آن کار انجام می شود. از قضایای مهم #قرآن برای اینکه مردم به #قیامت اعتقاد پیدا کنند، «قصه اصحاب کهف» است. خصوصیاتی که در اصحاب #کهف بود، #سالک الی #اللّه باید در خود ایجاد کند تا در #بیداری، #خواب و بعد از #مرگ خدای تعالی او را تحت #حمایت خود قرار دهد.
اوّل: آنکه #جوانمرد و #شجاع باشد و در مقابل #کفّار و دشمنان دین #اراده خود را از دست ندهد.
دوّم: آنکه از #خدا کمک بخواهد که کارهایش مایه #رشد و کمالش باشد.
سوّم: آنکه خدای تعالی او را مایه #هدایت مردم به #حقایقی قرار دهد.
#اصحاب_کهف جوانانی بودند که به پروردگارشان #ایمان آورده بودند و با #امپراطور روم که خود را #پروردگار جهانیان می دانست، مخالفت کردند، برای مردمی که معتقد به #قیامت نبودند، مایه #هدایت شدند و لذا پروردگار متعال آنها را تا زمانی که بیدار بودند، حمایتشان کرد و #سیصد سال آنها را در #خواب نگهداری فرمود و پس از آنکه #بیدار شدند، مایه #اعتقاد مردم به #قیامت گردیدند و پس از #مردن آنها را خدا در #بهشت برزخی نگهداری کرد، تا از #یاران حضرت #بقیه_اللّه ﴿ارواحنافداه﴾ باشند.
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom