⚖موضوع مورد بحث:مبحث عدلالهی
🔻تدریســـ🖊ــــ استادحیــــــدرے زیدعزه
🔷 مقدمه
🗝بیست کلیدی که برای بحث عدل لازم هست همهی ما بدانیم و مرور کنیم تا دیگر در موضوع عدالت الهی سوالی برایمان باقی نماند و عدالت الهی را
🔻بیشتر درک کنیم.
1⃣ هیچ موجودی از خدا طلبکار نیست.
2⃣ تبعیضظلماستاماتفاوتلازماست.
3⃣ هميشهعدل بمعنای مساوات نیست.
4⃣ حقوقجامعهبرحقوقفرد اولویتدارد.
5⃣ علم و آگاهی ما محدود است.
6⃣ قضاوتهای ما عجولانه است.
7⃣ قضاوتهای مقطعی ممنوع.
8⃣ از نقش خود غافل نشویم.
9⃣ سختیها عامل رشد است.
🔟سودوزیانملاکسنجشخوبیوبدی نیست.
1⃣1⃣انسانهاپیوستهآزمایشمیشوند.
2⃣1⃣کجفهمیوبرداشتهایغلط ممنوع
3⃣1⃣ خوبیها و زیبائیها را هم ببینیم
4⃣1⃣از نقش قوانینطبیعی غافلنشویم
5⃣1⃣ضرورتتلاشبرایکسب استعدادها
6⃣1⃣ همگانی بودن راه قرب به خدا
7⃣1⃣ «لایکلف الله نفسا الا وسعها»
8⃣1⃣ عِوَض در قیامت
9⃣1⃣ زنگ خطر برای بازگشت
0⃣2⃣ عالم هستی محدود به دنیا نیست
♻️نتیجه اینکه
در برابر شبهات و سوالات مطرح شده در موضوع عدل الهی یک یا چند مورد از موارد فوق را میتوان مطرح نمود.
#عقائد
#عدالت_الهی
#بیست_کلید_مبحث_عدالت🗝
@javadheidari110
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠 پرسش:
تولد کودک به صورت ناقصُ الخلقه، چگونه با عدالت خداوند سازگار است؟
......................................................................................................................................
✍️#جواد_حیدری
جهت رسیدن به پاسخ، نکاتی تقدیم حضور میشود:
نکته اول: توجه داشته باشیم: انسان هایی که به صورت مستقیم و بدون دخالت پدر و مادر و همچنین خارج از سیر جنینی و بر اساس حکمت الهی برای آفرینش زمینی انسان؛ خلق شدند، آدم و حوا بودند.
نه ناقص الخلقه بودند و نه بیمار.
اراده ی حکیمانه ی خالق هستی چنین اقتضا نمود تا نسل آدم و حوا بر اساس سیر طبیعی خاصی ادامه پیدا کنند. و این سیر از نظم و قانونی که حضرت حق در عالم هستی به ودیعت گذاشته، پیروی می کند.
نکته ی دوم: جهان هستی، داری نظم و قانون خاصی هست که هر عملی، عکسالعمل متناسب با خود را به دنبال دارد و هیچ امری در این دنیا بدون علت نیست. بله ممکن است ما به خاطر محدودیت علمی ریشه ی اتفاقات را کشف نکنیم اما این مساله به معنای نداشتن علت و سبب نیست.
وقتی برای علتیابی ِ ناقص الخلقه بودن فرزند عزیزی به متخصص مراجعه کنیم، متوجه میشویم که این فرزند یا در ناحیه ی نطفه و یا در جنین مادر مشکل ژنتیکی یا مشکلات دیگری داشته است که منجر به تولد ناقص ایشان شده است.
پس مشکل را در سیر طبیعی تولد فرزندان دنبال کنیم نه اینکه عدالت خدا را نشانه رویم.!
ممکن است پرسیده شود: مگر خدا نمیتواند جلوی این نقص را بگیرد؟ خواهیم گفت: هرچند خداوند قادر بر این کار هست ولی همانگونه که عرض شد: حکمت خداوند بر این تعلقگرفته است که نظم این جهان، حفظ و امور بر اساس اسباب و مسببات جاری شود و نه بر اساس امور خارق العاده و اعجازگونه.
صادق آل محمد در روایتی نورانی چنین می فرمایند: «أَبَى اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِأَسْبَاب»؛ « خدا از آن ابا دارد كه چيزها را جز به اسباب آنها روانگرداند». (1)
پس فهم کردیم: خداوند هر چيز را جز از راه اسباب طبيعى آن عملى نمىسازد.
نکته ی سوم: به حال که فرزند نازنینی بر اساس مشکلات، خواسته و یا ناخواسته، دانسته و یا نادانسته پا به عرصه ی گیتی گذاشت:
پروردگار عالَم، آنکه قادر و حکیم است بدون بر هم زدن نظم و قوانین موجود در هستی؛ هر شخصی را بهاندازه ی ظرفیتش مکلَّف و از او تکلیف میخواهد و نه بیشتر.
چه زیبا می فرماید: «لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها»؛ «خداوند هيچ كس را، جز به اندازه تواناييش، تكليف نمىكند». (2)
کسی که از جهت جسمی سالم هست، بهمراتب تکالیف و مسؤولیت سنگینتری نسبت به فرد ناقص، دارد.
نکته ی چهارم: خداوند با لطف و رحمت خاص خود، عمل کمِ شخص ناقصالخلقه را مساویِ عمل کثیر شخص سالم قرار میدهد.
نکته ی پنجم: همیشه، مسیر تلاش و کوشش برای افراد باز بوده و افراد میتوانند با تلاش مضاعف به موفقیتهای بالایی برسند. چه بسیار انسانهای ناقصالخلقهای که با فکر و مشورت و تلاش، قلههای پیروزی و موفقیت را فتح کردهاند که انسان های سالم در آرزوی رسیدن به آن مقامات و موقعیت ها هستند.
نکته ی ششم: چرا عالم هستی را منحصر در دنیا کرده ایم؟
بر اساس آموزه های اعتقادی ما که بر آمده از عقل و قرآن و روایات است؛ نوعی پاداش ویژه که در قیامت و نسبت به برخی افراد تعلق می گیرد وجود دارد که بدان «عِوَض» گفته می شود.
چون فرزند در مبتلا شدن به این بیماری هیچگونه دخالت و تقصیری نداشته است، پروردگار عالم در قیامت این نقیصه را جبران کرده و این جبران بهگونهای است که آن فرد و دیگران، آرزو میکند کاش در دنیا سختیهای بیشتری میکشیدند تا از این پاداش و لطف الهی بهره مند گردند. (3)
پینوشت ها:
1. كافي، ج1، ص: 183
2. بقره/286
3. كافي، ج2، ص: 255
💎کانال رسمی جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
🤳😁زیباترین سلفی دنیا ایناهاش👆
✨سلام همراهان خدادوست🌱
🌱روزتون بخیر و سرشار از الطاف الهی باشه، بگید انشاالله🌱
[میدانستکلیدفتحشهر،
ایماناست . . .]
بچههااگرشهرسقوطکرد
دوبارھآنرافتحـــمیکنیم
مواظبباشیدایمانتانسقوط
نکند!
📻شهیدجهانآرا
🌷🌾سالروز فتح خرمشهر و یاد شهدای عزیزمان گرامی و راهشان پر رهرو باد🌾🌷
سلام بر ارواح طیبه شهدا
سلام بر پیکرهای بیسر
سلام برپیکرهایتکهتکه
سلام بر شهدای قم، تبریز، اصفهان، مشهد خوزستان، سوریه و...
سلام بر تمامی شهدای
انقلاب اسلامی ایران
سلام بر امام شهیدان
سلام بر برادر گرانقدرم شهیدخُسروآباد روستا و بندری کوچک در کرانه اروندرود در استان خوزستان🥀🕊🌹
شادی روح شهدا و امام شهدا صلوات
اللهم صل علی محمد و آل محمد
و عجل فرجهم
🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
زنگ بیداری همینجاست👇🌱
@ramezan_ghasem110
🌸🌸🍃🌸🍃🌸🍃
باز هوای وطنم، وطنم آرزوست••
🌙از همان وقت سحر
نیت مشهد کردم
نام سلطان دلــم را
به زبان آوردم😍
🕊کبوترانهدلمرازائرتکردم💚
خودتضامنزائرانتباش
دخیلڪیاعلےبنموسےالرضا♡
#چهارشنبه_های_امام_رضائی
@ramezan_ghasem110
⛰🌄
سفر به کویر
قطع برق و قطع آبی که جانش به جان پمپ بسته است. قطع تلفن که جانش در ید قدرت برق و نِتی که وصل به وایفای منزل است تسلسلی فوق تحملام ایجاد کرده بودند، درست همان روزی که کولر منزل نصب میشود، قطع برق نیز سروکلهاش پیدا میشود
نمیدانستم چه کنم، برای انجام هر کار به بنبست میخوردم
چه به موقع به کویر دعوت شدیم
به دعوت هممباحثهای که سالیان متمادی با همدیگر در کتابها که بساتین علمایند چرخ زدهبودیم و اکنون او مرا به دیار توحیدی کویر، دعوت کرده بود ۵ نفری به نیابت ۵تن، سَری به دیار مردم مهماننواز زدیم. از درِ هر خانهای که عبور میکردیم اغلب یا منزل شهید بود و یا عالِم، چشمانمان چه ساده عبادت میکرد چرا که نگاه به درب منزل عالم عبادت است. وقتی درب منزل را به رویمان گشود آنگاه که نگاهم همزمان به نگاهش و درب منزلش افتاد، چه نورٌ عَلی نوری بپا شد...
شگفتیهای کویر و مردم متدینش چقدر فطرت خداجویم را قلقلک دادند
برای نماز مغرب که به مسجد میروی سکوت روستا و گلبانگ اذان، بوی سحرهای ماه مبارک رمضان را برایت تداعی میکند.
آسمان کویر را که دیگر نگو
شب است و آسمانِ کویر است و من...
چه دلانگیز است شناگری در آسمانِ توحید و تمنای غرق شدن در دریای وحدانیت...
صبح پس از نماز کتابت را برمیداری و میروی پشتبام، تا زاغ سیاه خورشید را چوب بزنی تا طلوع کند.
یابن الحسن! خورشید به عشق شما ظهور کرده، آمده است تا به امام زمان سلام کند
ای خورشید مغرب! ای کاش طلوع میکردید چرا که بدون ظهور شما، هوای زمانه سرد است
✍به قلم مرضیه رمضان قاسم
#دلنوشته_هایم
#کویر
@ramezan_ghasem110
❄️اصول ویراستاری:
💫مقدمه
🔻مُثَلّثِ علم
در هر بحث، یک مثلثی ترسیم میگردد که در تمام علوم جاری و ساری است.
🔻برای فراگیری هر علمی۳سطح وجود دارد
1⃣ علمآموزی:
که عبارتست از: آشنائی با مبانی و کلیات.
مثلا مبانی و کلیات در علم فقه شامل:
چیستیفقه/کاربردفقه/ویژگیهایفقه/مسائلفقه است.
این مبانی و کلیات لازم هستند ولیکن کافی نمیباشند. چرا که اگر کسی از ما سوالی بالاتر از این سطح بپرسد ممکن است نتوانیم پاسخگو باشیم. یا اگر سوال کننده ویژگیهائی برای فقه مطرح کند که مازاد بر مبانی و کلیاتی که ما آموختهایم باشد نخواهیم توانست آن ویژگیهائی که ذکر میکند را تایید یا رد نمائیم. سطح علم آموزی نظیر پایاننامهی کارشناسی است که فقط مرحلهی توصیف است و آشنائی
2⃣ مهارت
که عبارتست از: درگیر شدن با مسائل و حل آن
به عنوان مثال یکی از بحثهائی که در مهارت فقه مطرح میشود پاسخگوئی به مسائل جدید است. سطح مهارت، همانند پایاننامهی کارشناسی ارشد است که با یک مسئله درگیر میشویم مثل اینکه:
آیا حکومت میتواند زنان را بر حجاب ملزم کند؟ برای پاسخ به این سوال ما نمیتوانیم فقط از مبانی و کلیات استفاده کنیم؛ لذا در اینجا برای پاسخ به این مسئلهی فقهی میبایست سطحمان را از سطح علمآموزی فراتر ببریم که همان مهارت است.
3⃣ شناخت
شناخت قله و اوج آن دانش است.
از سطح مهارت که یک سطح بالاتر برویم میشود شناخت، اگر در سطح مهارت چندین سال کار کنیم و با مسائل درگیر شویم و چندین مسئله را حل کنیم در سطح شناخت، صاحبنظر شده و به توانمندی نظریهپردازی نائل میآیم، وقتی به این مرحله رسیدیم میتوانیم برای خود اتخاذ مبنا کنیم. چنین فردی میتواند مبانیَش را بیاورد برای کسانی که در مرحلهی علم آموزی (کارشناسی) هستند به عنوان مبانی مورد استفاده قرار گیرد. چون فرد در آن علم به اجتهاد رسیده و خودش نظر میدهد و استدلال میکند. مثلا مبانی و کلیات در عقائد عبارتند از: توحید، نبوت، معاد.
مهارت در عقائد درگیر شدن با مسائل توحید است مثلا در مبحث توحید اگر یکی از توحید ها، توحید وجودی باشد پس وجود ما چیست؟ آیا وجود ما همان وجود خداست؟ آیا وجود ما منفک از وجود خداست؟ ترکیب اجزاء اینجا چی میشه؟
شناخت در مبحث عقائد :مثلا میگویم: «من در توحید به این نتیجه رسیدم و نظرم این است که توحید، اخلاص است چون کسی موحد است که در کل شبانهروز اخلاص دارد یعنی تمام رفتار و واکنش او برای خدا باشد.»
اصلا شاید تاکنون هیچ متکلمی به چنین عقیدهای اعتقاد نداشته باشد ولی منِ نوعی چون صاحبنظر هستم چنین اعتقادی را مطرح میکنم.
🌐آغاز مبحث
در ویرایش نیز دقیقا همین مباحث را داریم.
1) مرحلهی علمآموزیِ ویرایش با یکسری مبانی، اصول، کلیات و احکام آشنا میشویم که در آن دو مبحث مطرح میگردد.
الف) ویرایش زبانی یا محتوائی
نظیر کليشه را باید کشت، گرتهبرداری را باید رفع کرد.
ب) ویرایش صوری یا شکلی
مثال: قبل و بعد از قید، کاما میآوریم.
2) اما در مرحلهی مهارت در مبحث ویرایش به سطحی از مهارت و دانش میرسیم که به آن میگوئیم:
سطحِ تشخیصِ مصادیق، مثلا در مبحث ویرایش مبحثی داریم بنام کلیشه، لذا در سطح علم آموزی با کلیشه آشنا میشویم و در سطح مهارت تشخيص میدهیم آیا این عبارت کلیشه هست یا نیست.
3) مرحلهی شناخت در ویرایش را، شَمادیبانه گوئیم. یعنی فرد آنقدر در مرحلهی مهارت رشد یافته که مهارت او به شَم ادیبانه رسیده است. مثلا آقای مجتبی مینوی، آقای اسلامی نَدوشَن یا آقای عبدالحسین زرین کوب یا آقای شفیعی کدکنی یا آقای محمد اسفندیاری یا دکتر باطنی وقتی عبارتی را میگویند آن دلیل، مبنا و ملاک برای افرادی قرار میگیرد که در دو سطح پائینترند. زیرا اینها اتخاذ مبنا کردهاند.
مثلا میتوانند حکم گرتهبرداری را رفع کن را نیز تغییر دهند و بگویند گرتهبرداری را رفع نکن
♻️نتیجه اینکه:
ویراستاری همچون تمام علوم سه مرحله دارد و ما اکنون در مرحلهی علم آموزی هستیم.
تلخیص تدریس استاد کاظمی
✍ تنظیم کننده مرضیه رمضان قاسم
#اصول_ویراستاری
#مثلث_علم
#علمآموزی
#پست_1
@ramezan_ghasem110
🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌
🕌
🕌
پرســـ❓ــش
⁉️چرا ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی به مثابه زیارت حضرت سیدالشهدا (علیهالسلام) در کربلاست؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
1⃣ سفیرسیار و حلقهی وصل بودن
چون حضرت عبدالعظیم حسنی(عليهالسلام ) حلقه وصل شیعیان در شهرهای مختلف بودند و می توان از ایشان به عنوان سفیر سیار ائمه یاد کرد چرا که شیعیان در جای جای خطه اسلامی نمیتوانستند با هم ارتباط داشته باشند، لذا ایشان حلقهی اتصال بین شیعیان بودند و ائمه ایشان را قبول داشتند.
2⃣ مجاهدتهای علمی
ایشان از جمله محدثین و علمای برجسته شیعهاند که به دلیل مجاهدتهای علمی و تلاش برای رساندن معارف اهل بیت به شیعیان مورد توجه و تأیید ائمه معصوم قرار گرفته است و این ثواب ناظر به همین مجاهدتهایی باشد که در راه ارتباط بین شیعیان و رساندن پیام ائمه باشد که از ایشان می توان به عنوان سفیر سیار ائمه یاد کرد.
3⃣ مُحَدِّث بودن
امامزاده عبدالعظیم حسنی در بین علما به عنوان محدث مطرح هستند.
مُحَدِّث: محدث کسانی هستند که فن جمعآوری احادیث و طبقه بندی روایات را میداند و آن را جمع میکند و یا مینویسد و یا شاگرد تربیت میکند.
محدث اصطلاح ویژهای است و آن اینکه حدیث را مستقیم میشنود
راوی: اما راوی کسی است که در سند حدیث نامش قرار میگیرد. راویان حدیث را از محدث میشنوند و نقل میکنند، لذا حضرت عبدالعظیم از محدثین است.
4⃣امکانوجودِچنینروایتیبرایسایرامامزادگان
ممکن است در مورد سایر امامزادگان بزرگوار نیز روایات اینچنینی بوده اما به دست ما نرسیده باشد.
5⃣ امامزاده بودن
البته با اینکه حضرت عبدالعظیم حسنی(عليهالسلام ) از نظر علمی در میان علمای شیعه برجسته است اما جنبه امامزاده بودن ایشان در بین مردم غلبه دارد. برعکس، سید مرتضی و سید رضی که آنان نیز از امامزادگان هستند جنبه علمیشان در بین مردم غلبه دارد.
6⃣ به علت شرایط مکانی زمانی
ممکن است شرائط خاص زمانى و مکانى، سبب گردیده باشد، که آن همه فضیلت برای زیارت حضرت عبدالعظیم ذکر شود. زیرا متوکل عباسى و برخى دیگر از حکام جور، پس از تخریب بارگاه امام حسین (علیه السلام )، براى جلوگیرى از زیارت آن بزرگوار، مأموران دژخیم و جلادى را، به مراقبت و نگهبانى گماشته بودند، که به صغیر و کبیر رحم نمىکردند و جان افراد در خطر کشته شدن قرار می گرفت و حتى زائرین زیادى را، بی رحمانه به خاک و خون کشیده بودند.
لذا وقتی برخی شیعیان نزد امام هادی(عليهالسلام) رفته و گفتند ما از زیارت کربلا آمدیم - در آن زمان که حاکمیت بنی عباس بود این سفر و زیارت بسیار برای شیعیان مشقت داشت- و حضرت در جواب فرمود که شما در ری زیارت عبدالعظیم را بکنید مثل این است که امام حسین(ع) را زیارت کرده اید.
7⃣ لزوم پایگاه سازی
لزوم پایگاه سازى و تشکیل مراکز تجمع نیروها و اجتماعات، موضوعى است، که به طور کلى از اخبار و احادیث به دست مى آید، روشن مى شود که ائمه اطهار (ع) دوست داشتند، شیعیان گِرد هم جمع شوند، مذاکره کنند، و براى حفظ کیان تشیع و نشر معارف و گسترش مکتب، فعالیت هاى دینى و تبلیغى و اجتماعى داشته باشند.
♻️نتیجه اینکه
باید توجه داشت که آن ثوابها که برای زیارت عبدالعظیم ذکر شده قابل مقایسه با زیارت ائمه نیست، زیرا امیرالمؤمنین فرمودند:«لا یقاس بال محمد من هذه الامه احد، و لا یسوی بهم من جرت نعمتهم علیه ابدا»
📚نهجالبلاغه خطبهی دوم
هیچ کس از این امت را با آل محمد نمیتوان مقایسه کرد. آنان که ریزه خوار خوان نعمت آل محمدند با آنها نمیتوانند برابری کنند. ».
از این کلام حضرت به روشنی به دست میآید هیچکس نمیتواند به مقام ائمه بار یابد و به مقامی معنوی آن حضرات برسد زیرا همگان ریزه خوار نعمت معنوی آنها هستند.
📝 شما میتوانید یادداشت ماجرای ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم چیست را در خبرگزاری صاحب نیوز نیز مطالعه فرمائید👈 snai.ir/981899
#مناسبتی
#عبدالعظیم_حسنی
#ثواب_زیارت_امامحسین
🆔 @javadheidari110
🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌
@ramezan_ghasem110
〽✏️〽️✏️〽️
✍ویراستاری
❓چرا متن نیاز به ویرایش دارد؟
یکی از بارزترین، برجستهترین و مهمترین پُلهای ارتباطی بین انسانها، زبان است
پُلهای ارتباطی بین انسانها، زبان است البته با چشم و بادیلنگوئیج هم میتوانیم یکسری مفاهیم را به مخاطب منتقل کنیم ولی آنچه برجسته است زبان است
❓جنبهی ظهور زبان چیست؟
جنبهی ظهور زبان عبارتست از گفتار و نوشتاری که برگرفته از گفتگوهای درونْ ذهنیست
❓معیار گفتار و نوشتار چیست؟
اگر آن معیار در گفتار و نوشتار شما رعایت شده باشد فهم شما بافهم مخاطب خیلی نزدیک میشود به عنوان مثال یک اصفهانی در تهران با لهجهی اصفهانی صحبت کند، از زبان معیار دور شده و فهم او با مخاطبش دورمیشود. گاهی عدم بکارگیری زبان معیار موجب سوء تفاهمها و وارد شدن لطمات زیادی خواهد شد نظیر همسرانی که باتفاوتهای همدیگر آشنا نیستند و همین امر سبب مشاجره میگردد
بعلاوه اینکه گاهی موجب عدم مفاهمه میگردد نظیر بکاربرد ناصحیحِ واژهی قاضی بجای لقمه،یا سر و ته کردن بجای دور زدن
لذا ما با ویرایشِ خیلی جزئی خواهیم توانست فهمها را به یکدیگر نزدیک کنیم
❓✍زبان معیارِ فارسی ما چیست؟
معیار در گفتار:لهجهی شهر پایتخت(تهران)
معیار در نوشتار: آثار فاخر بزرگان زبان فارسی، البته اینجا باید اتخاذ مبنا کنید متن کزازی فارسی سَره هست هیچ واژهی عربی و انگلیسی در آن نیست زبانش زبان معیار است ولی برخی واژگان او را ما نمیفهمیم با وجود اینکه او شَم ادبی دارد و مبنا و نظریه دارد و سمیعی دینانی طور دیگری صحبت میکند این امر نسبی است
البته یک اختلاف اساسی بین دستور زبانان و زبان شناسان هست
مثال شما در باغی که درخت میوه و علف هرز دارد وارد می شوید دوکار خواهید مرد بخاطر رشد درختان علفهای هرز را بیرون خواهیم کشید و یا اینکه میگوئید باغ با علفهای هرز زیبا شده
دستور زبانان:میگویند علفهای هرز را بیرون آورید چون موجب از بین رفتن تفاهم میگردد به گونهای که ممکن است شکاف نسلی رخ دهد و پل ارتباطی را برهم بزند و دیگر حرف همدیگر را متوجه نشوند. پس زبان معیار را حفظ کن تا پل ارتباطی حفظ بشه
زبان شناس معتقد است هر چیزی یک مسیر تکامل دارد و باید و نباید آوردن، آن را از مسیر طبیعی خود خارج میکند
جهت رسوخ در ذهن و اوقع در نفس و مسجل در نفستان شود این مثال را بزنم:
در ادبیات عرب دو وضع داشتیم
وضع تعیینی:
واضع فلان واژه را برای این پدیدهی جدید وضع میکند
وضع تعیّنی:
کسی وضع نکرده
زبانشناسان خیلی قائل به وضع تعینی هستند و مردم متناسب با اقتضاهاشون واژه میاره تا راحت تر باشند و تفاهم را از بین نمیبره. بگذارید مسیر طبیعی خود را طی کند
📚در کتاب غلط ننویسیم از ابوالحس نجفی
ایشان سمبل دستور زبان هستند
مثال ترکیب اگرچه... اما غلط است چون دلیلی برای آن نداریم پس یا اگرچه اول را بردار یا اما را بردار
ولی خیلی این ترکیب دلنشين است
اگرچه امروز هوا آفتابی است اما بعدازظهر باران میآید
اما دکتر باطنی مقالهای نوشت بنام استاد اجازه دهید غلط بنویسیم
آقای باطنی زبان شناس است میگه خیلی از مطالبی که آقای ابوالحسن نجفی تو کتابش آورده برایش مبنائی برایش نداریم. اگرچه... اما بنویسید اشکال ندارد
ما در ویرایش ملاک آقای ابوالحسن نجفی هستند. ویرایش بیشتر دستور زبانی است
ویرایش ادبیات فارسی و ویرایش زبانفارسی کاملا متفاوت است.
ویرایش متنمان را نزدیک به زبان معیار میکنیم تا مخاطب زودتر متوجه میشود
ما مسئول فهم مخاطب نیستیم در زبان گفتار و نوشتار ما یک معیار داریم لذا هر چه ما را از آن معیار دور کند آن مفاهمه کمتر اتفاق خواهد افتاد
اما اگر ما معیار را رعایت کردیم اما مخاطب متوجه نشد این مشکل ما نیست بلکه مشکل مخاطب است
♻️نتیجه اینکه:
✅ معيار در زبان نوشتار آثار فاخر بزرگان است
✅ویرایش موجب میگردد متن نزدیک به زبان معیار شود تا مخاطب منظور ما را زودتر متوجه شود
✅ما مسئول فهم مخاطب نیستیم
ما قرار است به زبان معیار بنویسیم اگر بخواهیم بنا بر فهم مخاطب بنویسیم باید برای هر فردی جداگانه بنویسیم که ممکن نیست
✅یادمان باشد، معیار نویسی با زیبا نویسی متفاوتند.
در معیار نویسی مفاهمهها را نزدیک میکنیم در زیبا نویسی بلاغت را اضافه میکنیم
مثال: آموزههایِ دین در وجود انسانها اثر دارد
آموزههای دینی بسان بارانی با طراوت در وجود تشنهی طالبان حقیقت رسوخ میکند
عبارت اول از لحاظ معیار نویسی مشکلی ندارد و ما در بحث ویرایش دنبال معیار نویسی هستیم نه زیبانویسی. چون معیارنویسی استوار، محکم است و مفاهمهها را نزدیک میکند شاید صمیمیت ندارد اما مطلب را میفهمد
عبارت دوم زیبانویسی است
ما در نوشتار معیار داریم فلذا
هر چه ما را از معیار دور کند باعث میشود مفاهمهی کمتری اتفاق افتد
تلخیص تدریس استاد کاظمی
✍ تنظیم کنندهمرضیهرمضانقاسم
#اصول_ویراستاری
#پست_2
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
15.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹داش مجید ما و هر کسی دنبال یه دلیل برا رای دادن میگرده این کلیپ را ببینند. ⭕️
@javadheidari110
"انتخاب در انتخابات"
انسان همواره در تمام مسائل زندگی حتی در ریزترین مسائل آن با گزینش و انتخاب مواجه است و چون قدرت پاسخگویی به تمام گزینه ها را ندارد مجبور است از بین گزینههای متعدد یکی را برگزیند و سایر گزینهها را حذف نماید. یکی از سادهترین انتخابهای انسان انتخاب غذاست که از عادیترین انتخابهای اوست. بعلاوه اینکه که انتخابات عادی دیگری نیز دارد که اگر در انتخاب آنها دچار خطائی شود خسارت چندانی متوجهی او نخواهد شد اما اگر در انتخابات مهم دچار خطا گردد خسارتی بزرگ و گاهی جبرانناپذیر به دنبال خواهد داشت و موجب میگردد عمری خود و دیگران را اسیر انتخاب نادرست خود نماید. لذا میبایست انتخاب او با انگیزه و علت و از روی فهم باشد.
انگیزههای انتخاب عبارتند از:
1⃣ جاهلانه
نظیر بت پرستان که گرایش به دین پدران خود داشتند و بر آن اصرار میورزیدند. البته که چنین انتخابی از دیدگاه شرع مردود است، چرا که در حدیث آمده جهالت اصل و ریشه همه بدبختی هاست.
2⃣ بزدلانه
این انگیزه نیز فاقد ارزش است.
3⃣ سودجویانه
این انتخاب از روی حب و جهت نفع رسانی مادی و دنیوی به خود است نظیر افرادی که برای مال دنیا امام حسین - علیه السلام- را کشتند. این انتخاب نیز مردود است.
4⃣ عالمانه
انتخاب از روی بصیرت و آگاهی
الف) طبق آیهی آخر سوره مبارکه یوسف آمده پیامبر به مردم بگو راه من راه آگاهی و بصیرت است.
ب) اینکه حدود 770مرتبه در قرآن کلمه علم استعمال شده خود نشانگر ارزشمندی علم و آگاهی و انتخاب آگاهانه است؛ بنابر آنچه گفته شد اینگونه انتخابی است که ارزش دارد. چرا که
پیامبر ایمان از روی قرعه را نپذیرفتند. همچنین خدا در قرآن به مشرکان می فرماید: «قل هاتوا برهانکم»
حال که ثابت شد بهترین انتخاب، انتخاب عالمانه است بر ماست نکات ذیل را نصب العین خود قرار دهیم.
✅ خدمات 4دهه انقلاب را منکر نشویم، چرا که این امر موجب ایجاد یأس در مردم میگردد. همهی رئیسجمهورها خدماتی اعم از شهر سازیها، انرژیهستهای و... داشتهاند. همچنین آموزش پزشکی در همین دولتها بوده است. بنابراین مردم را به اصل نظام بدبین نکنیم و به فرموده مقام معظم رهبری به مردم امید دهیم، چرا که دولتها شخص هستند کشور را وزرا ء اداره میکنند و آنها خیلی تحت تأثیر جریانات سیاسی حاکم بر هیأت دولت نبودهاند.
پس برای رأی آوردن یک نامزد نظام را زیر سؤال نبریم چرا که این امر نه تنها مورد رضایت رهبر انقلاب نمیباشد بلکه ایشان همواره توصیه میفرمایند در مردم تزریق امید کنید. خود ایشان همواره در سخنرانیهایشان تلاشهای انجام شده را یادآوری میکنند.
✅ از این امر نباید غافل شد که ما خواه پیرو نامزد خاصی باشیم یا نباشیم باید بدانیم کارآمدی نظام در قبال حضور حد اکثری است؛ زیرا هر چه آمار جمعیت بالاتر باشد، بالاتر بودن آمار آثاری دارد ازجمله:
🌺🌿 کارآمدی با آن دولتی است که با اقبال مردمی بیشتری روبرو شده باشد.
🌺🌿دلگرمی مردم به نظام و مشروعیت حکومت نیاز به اقبال مردم دارد وگرنه امام حسن علیه السلام هم خانه نشین می شوند.
امام خمینی ره که می فرمودند رأی مردم ملاک است
حاکم مشروع است و امام معصوم است ولی اعمال قدرت با اقبال مردم محقق می شود.
🌺🌿 ناامیدی دشمنان خطرناک اعم از داخلی و خارجی و توجه به اصل دشمن ستیزی، البته شاید دشمنان داخلی که از حسودان، منافقین و گمراهان هستند خطرناک تر باشند. لذا برماست با شرکت در انتخابات موجبات شادی دشمن را فراهم نکنیم و بدانیم هر قدمی در این مسیر برداریم خاری است در چشم دشمنان و عمل صالحی است در پروندهی اعمالمان و برگی زرین دیگری بر افتخارات نظام خواهد بود. زیرا مأیوس کردن دشمن یک هدف است و ما با حضور در انتخابات دشمن را ناامید خواهیم کرد.
شهید سلیمانی عزیز نظام و کشور را حرم می دانستند. بنابراین مردمی که برای تشییع پیکر ایشان حضور داشتند باید در انتخابات مشارکت داشته باشند.
🌺🌿 توجیه نکردن خطاها و اشتباهات و قبول اشکالات
بله ما گرانیها، تورم، عدم لیاقت برخی مسئولین معترضیم اما اولاً آن را تعمیم نمیدهیم یعنی همه نمایندهها و استاندارها و... اینگونه نیستند.
🌺🌿 یادمان باشد حرام حرام است و هیچگاه مباح نمیگردد، لذا از تمسخر، تحقیر، توهین، غیبت و ناسزاگویی اجتناب کنیم و خیلی مراقب باشیم به بهانهی انتخابات این حرام ها را مرتکب نشويم.
⏬ ما در انتخابات شرکت خواهیم کرد
🍃چرا که ما پیرو راه شهدا و منتقم خون آنان هستیم ما وصیتنامهی شهدا را نصبالعین خود قرار میدهیم وصیتنامههائی که در آن توصیه به شرکت در انتخابات و دفاع از ولایتفقیه شده است
🍃ما پای آرمانهای امام و انقلاب ایستادهایم، به ولیفقیه عشق میورزیم و حامی ایشان هستیم
🍃ما آزادی در انتقاد، امنیت را مرهون انقلابیم
🍃ما اصلح را برمیگزینیم
#به_انتخاب_تو
#دکتر_رفیعی
@ramezan_ghasem110
❓پرسش
برای قانع کردن نوجوان در مباحث اعتقادی از چه شیوه و راهکاری استفاده کنیم؟ آیا باید از روش جدل، مناظره و جدال احسن و... استفاده کرد؟ چون برخی قانع نمیشوند؟
چگونه خود را به او معرفی کنیم تا ابتدا خود ما، سپس حرفمان را بپذیرد؟
✍پاسخ استاد حیدری «زیدعزه»
1⃣ معیار اصلی عقل است.
2⃣ اول مبادی مشترک باید ایجاد شود
تا مبانی پذیرفته بشود.
3⃣ دلیل اقناع نشدنشان را جویا شوید، چرا که انسان باید برای اقناع و عدم اقناعِ خود، دلیل داشته باشد.
4⃣ از قبل نباید نتیجه بحث را قانع نشدن اعلام کنیم. باید گفتگو و پرسش و پاسخ را ادامه بدهیم تا اول خودمان از نظر ذهنی اقناع شویم.
آیا با کلام پیامبر همه قانع میشدند؟
5⃣ البته گاهی بحث روانشناسی است و از بحث هستیشناسی، خارج است.
6⃣ سعی کنیم در پاسخ ها روشهای پاسخگوئی را مدنظر داشته باشیم.
#عقائد
#نوجوان
#پرسش_و_پاسخ
@javadheidari110
@ramezan_ghasem110 🌱
🌼🍃"شیوههایپاسخگوئیاعتقادات"
1⃣ تحلیل واژگان
2⃣ توسعهی معنایی
3⃣طرحاحتمالوایجادزاویهدیدجدید
4⃣ ارائهی پاسخ اجمالی
5⃣ پاسخگوئی تفصیلی و کلی
6⃣ نهیبزدن یا توبیخ مؤدبانه
7⃣ اقرارگرفتن از مخاطب
8⃣ حملهبهمبانیشبههوارائهمبانیصحیح
9⃣ردشبههباکشاندبحثبهنقدادعایشبهه
0⃣1⃣تحلیلمقایسهایوقرینهسازی
1⃣1⃣تبدیل معقول به محسوس
2⃣1⃣محسوسبمعقولتوسعهذهنپرسشگر
3⃣1⃣ پاسخ نقضی
4⃣1⃣ اعتبارسنجیمنابعومستنداتشبهه
5⃣1⃣ روش تکپاسخی
6⃣1⃣ روش سکوت
🌼🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼
#عقائد
#شیوههای_پاسخگوئی
⇲@javadheidari110
⇲@ramezan_ghasem110
🍃🌼🍃
با مهر تو هر دلی شرف میگیرد
عشق تو دلِ مرا هدف میگیرد
هرکس که به ذکر یاعلی دلگرم است
از فاطمه ایوان نجف می گیرد…
🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃
آقاجون اجازه هس خودمونی بگم؟
دلم برای نجفت تنگه
برا ضریح و گنبدت تنگه
خودِ خدا گواهه که خیلی
دلم برای مرقدت تنگه
آه – بزار بیام به محضرت پابوس
نکنه که منو کنی مایوس
ای که بوده لطف و نگاه تو
همیشه توی زندگیم ملموس
هنوز به یادمه وفای تو
قشنگی ایوون طلای تو
یادش بخیر نشستنم شبها
میون اون صحن و سرای تو
آه – یادم نمیره صحن مادر رو
یادم نمیره حاجتم دادی
درست کنار ناودون طلا
چند شبه که هوای تو دارم
ذکر علی علی شده کارم
ببین که از دوری تو آقا
از تو چشام ستاره می بارم
آه – یعنی میشه مسافرت باشم
منم میون زائرات جاشَم
"علیجانم"(۴)
🌼🍃🌼🍃🌼🍃
#یکشنبههای_علوی_و_فاطمی
#شعر
@ramezan_ghasem110
نظامسیاسی:استادابوطالبی
ضرورتحکومتوقانون:
1⃣مدنیالطبعبودنانسان
انسان موجودی اجتماعی است در زندگی اجتماعی تعارض منافع و تنازع رخ میدهد لذا انسان نیازمند به قانون و مقررات است و برای ایجاد نظم و امنیت عمومی میبایست قانون وضع، سپس اجرا و نظارت شود قانون نیازمند ضمانت اجرائی نیز هست.
2⃣کارحکومتایجادنظمعمومی است و برای نیل به این مهم و برای اجرائیشدن امور عمومی نیازمند به متصدی عمومی هستیم و حکومت این امر را برعهده می گیرد
3⃣حکومت برای ایجاد نظم و امنیت نیاز به وضع قانون و اجرای آن ونیازمند امکانات مادی و اختیارات است لذا اختیارات اموال عمومی،نفت،اخذ مالیات،صادرات و واردات،قانونگذاری، تنبیه و برخورد با متخلفین و وضع جریمه در جامعه،تصرفات جانی و مالی و آبروئی را به حاکم داده ایم تاتصرفاتی در امور عمومی و شخصی مردم داشته باشدچرا که اینگونه تصرفات الزام سیاسی و ضمانت اجرائی میخواهد
معیارقانونگذاریچیست؟
معیارقانونگذاری و اجرا در حکومت متفاوت است و برمیگردد به مبانی فکری، معرفتشناسی، مبانی انسانشناختی و هستیشناسی که هستی را چگونه میبیند و اینکه آیا قانونگذار نگاه توحیدی و رویکرد خدامحور دارد یا رویکرد اومانیسمی و انسان محور،
لذا سه دسته سیاست خواهیم داشت :
1⃣ سیاستحیوانی:
اگر نگاه و مبنا فقط تامین نیازهای بُعد حیوانی و رفاه مادی باشد نه بُعد معنوی و ادارهی حکومت بر اساس رضایت و نظر عمومی انسانها خواهد بود و هدف این است که انسانها به خواستههایشان برسند و دین جائی در ادارهی امور اجتماعیندارد
2⃣ سیاستشیطانی:
اینکه سیاستمداران به دنبال تامین منافع شخصی و خانوادگی و قومی قبیلهای خود باشند و به هر وسیلهای شده باید منافعشان تامین شود لذا رفتار شیطانی انجام میدهد برای تامین منافع خود و محقق شدن خواستههای خود بخاطر رویکرداومانیسمی
3⃣سیاستتوحیدیوخدامحور:
انسانها به دنبال حق هستند، حقی که با نگاه توحیدی و بر اساس ارادهی تشریعی الهی تامین میشود و ارزشهائی که ریشه در واقعیتهای نفسالامری دارند
♻️نتیجهاینکه
تفاوت نظامهای اسلامی و سکولار در رویکرد نظم و امنیت متفاوت است،چرا که هر نظم وامنیتی قابل پذیرش نیست
زیرا در نظام سکولار خواستِاکثریتو رفاه و رضایت عمومی انسانهامعیاروملاک مشروعیتوحقانیت است.
اما در نظام اسلامی معیار و ملاک مشروعیت، خواست خدا و رسیدن به ارادهیتشریعی اوست؛زیرا ممکن است رضایت انسانها بر اساس تامین سعادت واقعیشان نباشد
📖قانونگذار کیست؟
در نظام سیاسی با مبنای توحیدی وقتی ضرورت حکومت ثابت شد، به حاکم حق تصرف اعطا میگردد حال بحث اینجاست چه کسی حق دارد در امور مردم تصرف کند؟چه کسی حق حاکمیت دارد؟
"خداوند" زیرا اوست که میتواند امر و نهی، الزام و مجازات و حق تصرف در همهی امور را داشته باشد و قانون تعیین کند البته برخی انسانها نیز حق دارند حاکم شوند و این اقدامات را انجام دهند ولی میبایست از جانب خدا اجازه داشته باشند و طبق مشروعیت الهی که در چارچوب رضایت الهی و ارادهی تشریعی الهی حکومت کنند لذا تنها خدا حق دارد بگوید چه کسی و با چه شیوهای میتواند حکومت کند که بهترین حکومت، حکومت معصوم و مورد تایید است فلذابهترين کسی که تشخیص ارادهی تشریعی الهی را میدهد معصوم است بعد از پیامبر جانشین ایشان امیرالمؤمنین و بعد از هر امام، امام بعدی که همهی حضرات را پیامبر با اسم و بر اساس نقل به مردم معرفی کردند. و سپس جانشینان آنان که نصب عام داشتند را بر اساس دلیلهای عقلانی و هم دلائل نقلی علم و عدالت و توانائی ادارهی حکومت و طبق روایت من عرف احکامنا.. و فقها و راویان و محدثان حدیث که اشاره به دانشمندان دارد که منكانمنالفقهاصائنالنفسه
که دال بر شرط عدالت است و در نهج البلاغه هست أَحَقَّ النَّاسِ بِهَذَا الْأَمْرِ...
فقیه+اعلم+قدرت مدیریت که عقل نیز تایید میکند چنین کسی حاکم است
اما در جوامع انسان محور،کسی حق دارد در راس حکومت قرار گیرد و تصرف امور جانی و مالی تصرف حکومتی داشته باشد که انسان ها به او چنین حق و اجازهای را داده باشند و حاکم او منطبق بر رضایت عمومی جامعه باشد زیرا رضایت عمومی انسانها ملاک است
♻️نتیجه اینکه:
هدف در حکومت الهی، انجام احکام الهی رسیدن به سعادت واقعی یعنی سعادت دنیا و آخرت است که نتیجه ی
نهایی قرب الهی است که تامین
امور مادی و در طول آن معنویات است، پس باید نیازهای مادی نظیر عمران و آبادی و تامین نیازهای معیشتی،حفظ جان انسانها در جامعهی دنیوی و در راستای سعادت اخروی است
در حکومت اسلامی نقش مردم در نظام ولایت فقیه در حد مقبولیت نظام است نه مشروعیت یعنی اینطور نیست که هرچه مردم گفتند و خواستند محقق شود بلکه فقط درحدمشاور فقط زمینهی تحقق حکومت اسلامی معصوم و وليفقيه رامشخصمیکند
✍مرضیه رمضان قاسم
#ولی_فقیه
#سیاست1
#حکومت
@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خوب چشمانمان را باز کنیم
مبادا طمع، چشمِ حق بینمان را ببندد
و تصور کنیم دنیا هدف نهائی خلقت است.
باید همیشه یادمان بماند ما مسافرِ ابدیت هستیم. مسافری که آسودگی او عدم اوست.
حواسمان باشد متوقف نشویم.
به زعم اینجانب کسی که متوقف در دنیا شد، واقفیه مَسلک میشود، چرا که زَرق و برق دنیا آنان را فریفت و امام هفتم را امامِ زمانِ غائب، معرفی کردند، تا به اموال بیت المال دست درازی کنند. اما غافل از اینکه تجارتی دو سر، سوز انجام دادند.
ما ابد در پیش داریم...
خودمان را وقف امامزمان کنیم
✍رمضان قاسم نوشت
#دلنوشته_هایم
#ابدیت
@ramezan_ghasem110
استاد ابوطالبی
نظام سیاسی
1⃣مقایسهی نظام ولایتفقیه با سایر نظامها:
حکومت اسلامی ولایت فقیه را داریم که شرایط تعیین ولیفقیه :
علم، عدالت، کفایت و دارا بودن توانمندی مدیریت کلان جامعه است
هر حکومتی دوگونه اهداف دارد که عبارتند از اهداف عام و خاص
🌼اهداف عام:
همان شرایطی که برای ولیفقیه تعیین شده، برای همهی انسانها ذاتاً و فطرتا ارزشمند بوده چرا که همه خواهان حکومتی عادلانه با حاکم عادل هستند که توان حکومتی او به گونهای باشد که بتواند عدالت را محقق کند
🌼اهداف خاص:
که در حکومتهای مختلف با توجه به مبانیشان متفاوت است و هدف خاص در نظام اسلامی اجرای دین و رسیدن به تحقق منویات و جلب رضایت الهی است.
ولی لیبرالها هدفشان جلب خواستههای مردم است. مثلا در فرانسه شرط رئیسجمهور شدن این است که گروهی از شخصیتهای مُعتَنَیبِه(قابلتوجه) او را تایید کنند. مثلا ریگان بازیگر بود شد رئیسجمهور، ترامپ برجساز بود شد رئيسجمهور، بدون هیچ علم و عدالت و سابقهی مدیریتی و شروط اخلاقی نیز ندارند ، فقط کافی است در سیستم حزبی، او را تایید کنند و رأی بیاورد
آیا حاکم عالم قابلیت بیشتری برای رساندن جامعه به اهداف را دارد یا کسی که هیچ شرط علمی و... ندارد؟ کدر مدل ولایتفقیه، چون حاکمِ عالمِ عادلِ مدیر دارد در مقایسه با مدل لیبرال دمکرات قابلیت بیشتری دارد
درآمریکا و فرانسه مردم به بیعدالتی معترض هستند در سیستم دمکراتیک هدف جلب رضایت مردم است اما در نظام الهی هدف جلب رضایت الهی است نه رضایت مردم.لذا در مدیریت الهی قابلیت موفقیت بیشتر از نظام دمکرات است،البته اگر موانعی ایجاد نشود قابلیت آن هست که سعادت جامعه محققگردد
2⃣میزان کارآمدی نظام سیاسی چگونه سنجیدهمیشود؟
🌺الف) تعریف کارآمدی:قابلیت یک مدل نظام سیاسی،در رسیدن به اهداف را کارآمدی گویند
🌺ب)پیشفرضهای بحث
🌿1)نقش حکومت،نقش علت تامه نیست که انتظار داشته باشیم هیچ مشکلی رخ ندهد.کما اینکه در زمان حکومت حضرت علی علیه السلام نیز مشکلاتی بوده است
🌿2)حکومت ذومراتب است و ما نباید انتظار حکومتی ایدهآل داشته باشیم بلکه باید بدانیم حکومت ایدهآل در زمان ظهور محقق میگردد
🌿3)دفاع از کارآمدی دربخشهایی از نظام به معنای عدم توجه به نقائص و مشکلات نظام نیست
🌿4)دربحث تحلیل کارآمدی هم به دستاوردهای عینی و ملموس و هم به دستاوردهای غیرملموس و غیرحسی، با هم باید توجه داشت
🌿5)باید در حوزههای مختلف روند را مورد بررسی قرار داد نه اینکه نگاه مقطعی و نقطهای داشته باشیم.چرا که در یک مجموعه اوج و فرود وجود دارد لذابرای سنجش کارآمدی نظام میبایست امکانات و موانع رابا همدیگر سنجیده شود و معدلگیری گردد. مثلا نظام جمهوری اسلامی ایران در این 40 سال امکانات و منابع زیرزمینی، گاز، موقعیت جغرافیایی،منابع طبیعی، ظرفیت کشاورزی و امتیازات بالائی داشته است اما 8 سال نیز دچار جنگ تحمیلی با هزینهها و خسارات فراوان شده است.بعلاوه اینکه گرفتار تحریمهای اقتصادی سیاسی نیز شده است که موجب کند شدن حرکت نظام گردیده است
🌺ج)مقایسهی کارآمدی نظام بر سه قسم است:
1⃣مقایسهی وضعیت ایران قبل از انقلاب با انقلاب ۴۲ سال اخیر
2⃣مقايسهی ایران بعد از انقلاب با سایر کشورهای اسلامی و غربی در ۴۲ سال اخیر
3⃣مقايسهی میزان توفیق ایران در رسیدن به آرمانها و اهدافش با وجود موانع موجود
توضیح1⃣:مقایسهی وضعیت ایران قبل از انقلاب با ایران ۴۲سالهی اخیر:
ایران در این ۴۰سال از لحاظ فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، توفیقاتی داشته است. برای اطلاع از آمار رشد کشور 📚 کتاب صعود 40ساله مطالعه شود
❌شبهه:چرا شما وضعیت انقلاب را با قبل از انقلاب مقایسه میکنید اگر انقلاب هم نمیکردیم و پهلوی ادامه داشت، به مرور زمان به همین موفقیتهای کنونی نائل میشدیم
✅در پاسخ باید گفت
اولا: شما خودتان دارید اعتراف میکنید که وضعیت مطلوب شده است.
ثانیاً اینکه میگوئید هر کسی سرکار بود به مرور زمان همینطور میشد عقلاً قابل قبول نیست زیرا بسیاری از کشورها با گذر زمان نه تنها پیشرفتی برایشان حاصل نشد بلکه نظیر عراق و افغانستان دچار رکودشدند
ثالثاً: دو نوع پیشرفت وجود دارد:
🔅مشمولمرور زمان است
نظیراینترنت،موبایل،لپتاپ،تبلت و... اینها اگر پهلوی هم ادامه مییافت محقق میشد
🔅مشمول مرور زمان نیست:نظیر تکنولوژیها که قبل از انقلاب نیز اتفاق بیفتد اما چون رویکرد حکومت پهلوی برونگرا و غیر درونگرا بود اگر ایران در زمان پهلوی افتخاراتی داشت کار آمریکاییها و اروپائیها بود برای رسیدن به مقاصد خودشان نظیر احداث راهآهن شمال به جنوب
♻️نتیجه اینکه
در مجموع ایران بعد از انقلاب
در ابعاد مختلف اجتماعی،سیاسی فرهنگی و مذهبی بهبودیافته البته نقصهائی که هست را نادیدهنمیانگاریم
#کارآمدی_نظام
#ولایت_فقیه
#سیاست2
✍تلخیصکننده رمضان قاسم
@ramezan_ghasem110
🍃🌼
توضیح2⃣:مقايسهی ایران بعد از انقلاب با سایر کشورهای اسلامی و غربی در ۴۲ سال اخیر
❌شبهه:
برخی اشکال میکنند که شما چرا وضعیت فعلیتون رو با زمان طاغوت مقایسه میکنید بلکه باید وضعیت کشورتان را با کشورهای دیگر مقایسه کنید و کاری به قبل و بعد انقلاب نداشته باشید
✅پاسخ
مقایسهی ايران فعلی با کشورهای اسلامی و غربی دو نوع مقایسه وجود دارد
۱) مقایسه با کشورهای قدرتمند و پیشرفته آمريکائی،اروپایی آلمان،فرانسه انگلیس:این کشورها در دو،سه قرن با استعمار وچپاولِ مناطق دنیا بار اقتصادی خود را بستند لذا پشتوانهی اقتصادی دارند اما برخی نگاه به پیشینهی چپاولگری وظلمی که به دیگر کشورها روامیدارند نمیکنند فقط به خدمات و رعایت فاصلهی طبقاتی که این کشورهای استعمارگر درکشور خود دارند را توجه میکنند. یعنی در واقع مرغ همسایه برای این اشکالتراشان غاز است و نقاط مثبت آنها رابا نقاط ضعف خود مقایسه میکنند که این مقايسهی یک نقطهی سیاه با یک نقطهی سفید است درحالی که باید نگاهی مجموع داشت. بعلاوه اینکه توجه ندارند که درسته که خدمات پزشکی در کشورهای اروپائی خوب است اما مردم ایران در خدمات انرژی در رفاه هستند و از گاز و آب ارزان برخوردارند
♻️نتیجه اینکه
ما باید نقاط ضعف و قوت دو طرف را ببینیم
۲) درمقایسه با کشورهای همسطح
الف)چرا شما فقط کشورهای همسطحی که وضعیتشان بهبود یافته را مقایسه میکنید نظیر ترکیه مالزی سنگاپور کره
در حالی که برخی کشورهای همسطح در 40 سال قبل وضعیتشان خیلی بهتر از ایران بود ولی هماکنون وضعیت ایران خیلی بهتر از آنهاست نظیر عراق و افغانستان
♻️نتیجه اینکه
باید به موانعی که سد راه پیشبرد نظام اسلامی بوده توجه شود زیرا اگر شاهد هستیم کره پیشرفت اقتصادی دارد اما در مقابل امنیت و رضایت شغلی ندارند و یا ترکیه و... پیشرفت دارند باید مدنظر داشته باشیم که آنها موانع ما را نداشتند ولی ما با وجود موانع نیز به پیشرفتهائی نظیر تولید نانو دارو، درمان تالاسمی و مغز استخوان و... دست یافتهایم
توضیح 3⃣: مقايسهی میزان توفیق ایران در رسیدن به آرمانها و اهدافش با وجود موانع موجود
❌شبهه
برخی معتقدند چرا شما توفیقات کشور را با کشورهای دیگر مقایسه میکنید و حال آنکه شمائی که ادعای اسلامی بودن دارید چرا کشور را با کشور کفر مقایسه میکنید چرا کشور کفر آمار زیر خط فقرشان کمتر یا مساوی با ماست
و یا چرا ایران بعد از انقلاب را با ایران قبل از انقلاب که دولتی سکولار بود مقایسه میکنید شما با توجه به آرمانهای اسلامی و وعدهها چه کردید؟
✅بهترین پاسخ
بیان مقام معظم رهبری است که امام خمینی با حرکتی که بعد از انقلاب اسلامی آغاز کردند شعار تابلو و آرمان مطرح کردند مراحل مهم در نظامسازی اسلامی به ترتیب عبارتست از
1)انقلاب اسلامی
حرکت انقلاب برای تغییر نظام سیاسی و بنیادین با رویکردی اسلامی
2)نظام اسلامی:
باید نظام با تدوین قانون اساسی اصلاح و جایگزین طاغوت میشد
3) دولت اسلامی:
باید نه تنها قوهی مجریه بلکه تمام کارگزاران باید تفکر،عمل،برنامهریزی و مدیریت آنها اسلامی میشد.
اکنون هنوز ما در این مرحله هستیم و هنوز دولت اسلامی شکل نگرفته اما گامهای خوبی برای رسیدن به آن برداشته شده است
4)جامعهی اسلامی
اگر دولت اسلامی شود، جامعه نیز اسلامی خواهد شد و فحشا، فساد، مفاسد اقتصادی نظیر رشوه و.. به حداقل میرسد و رشد و عدالت و پيشرفت فرهنگی رخ میدهد
5)تمدن اسلامی
الگو شدن برای کشورهای دیگر جهان و تحتتاثیر قرار دادن آنان
اگر به این اینجا برسیم آرزوی امام خمینی محقق شده است و کشورهای دیگر نیز توحیدی میگردند
♻️نتیجه اینکه
ما هنوز به آرمانهایمان نرسیدهایم، اما گامهای خوبی برداشتهایم دستاوردهایی برای بهبود زندگی مردم و عدالت داشتهایم، مشکل، نرسیدن به دولت اسلامی است نه انقلاب اسلامی اما دشمن با نگاه نقطهای مشکل را انقلاب اسلامی میداند و قصد دارد القاء کند ما اشتباه کردهایم و القا کند حکومت اسلامی ناکارآمد است و توان ادارهی کشور را ندارد و سکولار موفق است
و اگر پهلوی بود بهتر بود
در حالی که مشکل اسلامی بودن نظام نیست بلکه مشکل اسلامی عمل نکردن ماست،مشکل از اسلام و قانون اساسی نیست. مشکل برخی مسئولین هستند که عملکردشان اسلامی نیست. لذا دولت اسلامی کارگزارانی میخواهد که فکر و عمل و مشی و برنامهریزیشان اسلامیباشد
درست است که ما با با آرمانهایمان فاصله داریم اما این بِدان معنا نیست که راه که نرفتهباشیم بلکه ما بیشتر راه را رفتهایم و از 5 مرحله در مرحله سوم که ولت اسلامی است هستیم مشکل انقلاب و نظام اسلامی مشکل عدم تحقق دولت اسلامی است میخمیخواهیم آن را محقق کنیم،مشکل ما این است که دولت اسلامینشدهاست و باید دولت جوان بارویکردانقلابی،جهادی شکلگیرد
✍تلخیصکننده رمضان قاسم
#سیاست3
#کارآمدی_نظام
@ramezan_ghasem110
استاد ابوطالبی
نظام سیاسی
❓چه کنیم دولت اسلامی محقق شود تا بتوانیم مراحل بعدی را طی کنیم؟
نخبگان سیاسی و فرهنگی که حوزویان و دانشگاهیان هستند باید لوازم تحقق دولت اسلامی را فراهم کنند و برای تحقق دولت اسلامی میبایست در نظام آموزشی کادر سازی و برنامه ریزی کنند و برای تحقق این مهم باید نیروهای مومن و انقلابی متخصص که مناصب دولتی ندارند در مجلس، دولت و نهادهای فرهنگی صاحب منصب گردند تا بتوانند بهتر زمینهی تولید، تربیت و فعالیتهای فرهنگی را بدست گیرند.
نخبگان وظیفه دارند:
1⃣ گزینش اصلح در مناصب حکومتی
2⃣کمکبهرسیدنافرادخوببهپستهای مملکتی
3⃣ممانعتاز رسیدن افرادفاسد بمناصب حکومتی
4⃣ برخوردهای جدی قوهی قضائیه
5⃣ برخورد جدی دولت
6⃣بازبینی
تلاش عموم مردم با مشارکت صحیح و انتخاب اصلح و مطالبهی بجا
♻️نتیجه اینکه
هم نیازمند تلاش نخبگان هستیم و مردم عادی
و نخبگان آتش به اختیار باشند و کارهای تمیز فرهنگی خودجوش انجام دهند.
✍تلخیصکننده: مرضیه رمضان قاسم
#کارآمدی_نظام
#سیاست4
@ramezan_ghasem110