eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
260 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
روزنه
واکنش حوزویان به سخنان آقای #سیدمحمدجواد_علوی/۱ جناب آقای احمدحسین شریفی(عضو هیئت علمی #موسسه_امام_
💥دعوت! بدین وسیله اعلان می دارد که از یادداشت های عالمانه و انتقادی عموم حوزویان در واکاوی محتوای سخنان جناب آقای استقبال می کند. ورود تخصصی به موضوع و ماهیت شناسی ، قطعا یکی از مهم ترین موضوعات مرتبط با هویت حوزوی و طلبگی است که ضمن انجام رسالت طلبگی، به احیای سلوک سلف صالح در باب مواجهه نقادانه با افکار مخالف، کمک شایانی خواهد کرد. از یاد نبریم که گرچه تخصص در ورود به این مقوله اهمیت راهبردی دارد، اما میزان سنوات حضور در حوزه و یا تفاوت سنی، ملاک نیست لذا سخن کسانی که با طرح چنین مسائلی از ورود طلاب جوان خوش فکر و صاحب مبنا به عرصه گفتگوی علمی جلوگیری می کنند، پیش از هر چیز، سیره علمای سلف را نقض کرده اند؛ چه اینکه تفاوت سن و جایگاه حوزوی مرحوم (ره) و شیخ یوسف بحرانی(ره) شاهد صدق بر مدعاست. چنانکه اگر سعه صدر پیرمرد پخته ای چون مرحوم محدث بحرانی نبود، جوان نابغه ای چون وحید بهبهانی را یارای آن نبود که در فضای سنگین اخباری زده حوزه، اندیشه های اصولی را فراگیر سازد و به حاکمیت حدوداً دویست ساله پایان بخشد. @rozaneebefarda
توضیحات پیرامون یادداشت ناصحانه اش درباره @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸مدیر مسئول روزنامه کیهان طی یادداشتی چنین نوشته است: ▪️یادداشت اینجانب در کیهان روز شنبه (۵ مهرماه ۹۹) که با توجه به انگیزه نگارش آن، عنوان "برخاسته از ارادت " را بر تارک خود داشت و از دلشوره‌ای نسبت به بخشی از بیانیه دفتر حضرت آیت الله سیستانی درباره نظارت سازمان ملل بر انتخابات پارلمانی عراق حکایت می‌کرد، بازتاب گسترده‌ای درپی داشت و با برداشت‌های متفاوتی روبرو شده است که کماکان نیز ادامه دارد. از این روی توضیح پیش روی را ضروری می‌دانم. ◽️استناد اینجانب در یادداشت مورد اشاره به متن فارسی بیانیه‌ای بود که دفتر حضرت آیت الله سیستانی در باره ملاقات معظم له با خانم "جینین هینیس پلاسخارت ”نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد منتشر کرده بود. برداشت نگارنده از بیانیه یاد شده آن بود که حضرت ایشان خواستار نظارت مستقیم سازمان ملل بر انتخابات آینده عراق شده اند. 🔸خوشبختانه حضرت آیت الله سیستانی (دام عزّه) درپی انتشار یادداشت کیهان که نشان می‌داد برداشت اینجانب با واقعیت فاصله داشته است و حضرت ایشان آنگونه که در بیانیه دفتر معظم له آمده است خطاب به نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل فرموده اند " باید در مراحل مختلف برگزاری آن (انتخابات) روند شفافیت مراعات شود و نظارت بر آن به صورت جدی و با همآهنگی بخش مربوطه در هیئت سازمان ملل متحد صورت پذیرد ". ◽️در ادامه آمده است که بیانیه یاد شده از نظارت بر انتخابات توسط سازمان ملل سخن نمی‌گوید، بلکه از هماهنگی نظارت با ضوابط سازمان ملل سخن می‌گوید و معنای آن این است که نظارت صرفاً از سوی عراقی‌ها صورت می‌گیرد، ولی ویژگی اشخاص ناظر و ضوابط اعمال شده در اجرای انتخابات با ضوابط سازمان ملل همخوان باشد تا جای هیچ گونه اعتراض و ایراد از طرف بعضی گروه‌های ذی ربط در صحت انتخابات وجود نداشته باشد . ◾️همانگونه که ملاحظه می‌شود منظور ایشان هم‌خوانی نظارت با ضوابط سازمان ملل بوده است و نه نظارت سازمان ملل بر انتخابات عراق. از این روی برداشت اینجانب از نظر حضرت آیت الله سیستانی با آنچه ایشان فرموده بودند هم خوانی نداشته است که به خاطر این خطای ناخواسته از محضر معظم له پوزش می‌خواهم و امید آن که عذر تقصیر اینجانب را بپذیرند. 🔳و، اما، در این وجیزه اشاره به سه نکته را ضروری می‌دانم؛ ۱ ــ بعد از انتشار یادداشت کیهان، مسئولان و شخصیت‌های بلند پایه عراق، از جمله آقایان رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس دستگاه قضائی، رئیس مجلس، آقای نوری مالکی، آقای حیدر العبادی و … با صدور بیانیه‌های جداگانه به حمایت از حضرت آیت الله سیستانی برخاستند و ضمن ابراز ارادت به ساحت مقدس مرجعیت، اینجانب و یادداشتی را که نوشته بودم، به شدت محکوم کردند. اعتراض حضرات را می‌پذیرم و جایی برای خُرده گیری نمی‌بینم، ولی آنچه در این میان حائز اهمیت است و درخور تقدیر، اتحاد و یکپارچگی مسئولان محترم عراق در دفاع از مرجعیت و حمایت از معظم له است که به یقین، برای مردم شریف عراق امید آفرین و برای دشمنان اسلام نا امید کننده و رنج آور خواهد بود و از این روی بایسته شکر. ۲ ــ برخی از منتقدان، یادداشت نگارنده را نامیده اند که و است، چرا که تواضع نسبت به ساحت حضرت آیت الله سیستانی و عرض و ابراز به ایشان در سطر سطرِ یادداشت یاد شده موج می‌زند و اینجانب به باور قلبی و نه تشریفات ظاهری، از جایگاه برجسته و قابل تقدیر و احترام ایشان یاد کرده ام. به عنوان مثال ــ و فقط یک نمونه از آن میان ــ تاکید داشته ام که " با توجه به جایگاه برجسته و قابل احترام حضرت آیت الله سیستانی، این سازمان ملل است که برای توجیه صلاحیت خود به تائید حضرت ایشان نیاز دارد و نه ایشان به سازمان ملل". نسخه‌های فراوان روزنامه کیهان به وضوح نشان می‌دهند که همواره از اقدامات حضرت آیت الله سیستانی با تقدیر یاد کرده ایم و مخصوصاً نقش ایشان در حفظ استقلال عراق را ستوده ایم. ۳ ــ شماری هر چند اندک نیز با اشاره به حضور حضرت آیت الله سیستانی در عراق و اینکه معظم له یکی از مراجع بزرگوار عراق هستند، به نگارنده اعتراض کرده اند که چرا درباره ایشان سخن گفته‌ای؟! در این خصوص گفتنی است مرز‌های جغرافیائی اگرچه معتبر و قابل احترام هستند، ولی نمی‌توانند جدا کننده امت یکپارچه اسلامی از یکدیگر باشند. آیت الله سیستانی متعلق به جهان تشیع است که گستره‌ای فراتر از این کشور و آن کشور دارد و به ایران و عراق و لبنان و سوریه و پاکستان و … محدود نمی‌شود. @rozaneebefarda
روزنه
توضیحات #حسین_شریعتمداری پیرامون یادداشت ناصحانه اش درباره #آیت_الله_سیستانی #ادب_و_عقلانیت_انقلاب
در ستایش و به بهانه جناب 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 یادداشت مورد اشاره، برخاسته از ارادت و لبریز از ادب و عقلانیت بود و البته بیش از هر چیز قدرت نفوذ را به رخ کشید؛ آنجا که منتقدان نویسنده به جای نقد به محتوا، اغلب به و و متوسل شدند! مواجهه یکپارچه رسانه ای و سیاسی با این که از موضع یک فرزند مجاهد به پدر پیر میدان دار سیاست اسلامی در عراق نوشته شده بود، نشانگر فعال شدن بهنگام اتاق های عملیات روانی در تهران، بغداد، نجف، قم، لندن و واشنگتن بود و از این رو در شناسایی زنجیره برکات زیادی برای جریان انقلابی به دنبال داشت! وقتی و و رسانه های غربگرای عراقی و چهره های سیاسی عراقی و وزارت خارجه ایران ( و سخنگویش)، تا و سایر ، همه برای تودهنی زدن به نویسنده یک یادداشت منطقی و مطالبه گرانه (فضلا از منتقدانه بودن)، به خط می شوند، حتماً یک جای کار می لنگد! اگر این جماعت بر سر استیفای منافع ملی عراق و ایجاد وحدت در برخورد با فساد اقتصادی و سیاسی و حفظ امنیت عراق اینقدر وحدت به خرج می دادند، حتما حالا آنجا گلستان شده بود! وانگهی! حوادث آینده نه چندان دور نیز میزان واقعی ارادت سیاسیون عراق به مرجعیت اعلی را نشان خواهد داد.(این پیش بینی تلخ تلویحی را در خاطر داشته باشید تا بعد) حاج حسین شریعتمداری با نوشتن این دو یادداشت هم تأثیر کلام و منطقش را به رخ کشید و هم ظرفیت سیاسی و اخلاص و حسن نیتش را نشان داد. انشالله به یاران شهیدش ملحق شود. اما این آمریکا که شیخ شان انتقاد به معصوم(ع) را هم جایز می دانست، بیش از هر زمان دیگری رسوا شدند و نشان دادند در میدان سیاست، به سان کودکی لجوج، در پی چنگ انداختن به حیثیت این و آن اند و هنگام صدور فرمان سایبری، مهار زبان و قلم را همچون فردی مسلوب الاراده رها می کنند و به عواقب و ضوابط دنیوی و اخروی مواضع شان چندان توجهی ندارند! حالا خوب است حضرات اعتدالی و اصلاحاتی با مرور به کارنامه شان، به مخاطبان فهیم و فرهیخته ایرانی نشان دهند که چند نمونه از این نوع مواجهه را در تاریخ ژورنالیسم روشنفکری عرفی مسلک غرب اندیش ایرانی سراغ دارند؟! خوب است برخوردهای شان با بزرگان را مقایسه کنند با مواجهه آکنده از عقلانیت و ادب حاج حسین شریعتمداری، تا عیار هر دو طرف عیان شود! همین حالا که ساعتی از انتشار یادداشت نگذشته، برجامیان با تمسک به حربه و ، بدون درج توضیحات کامل یادداشت، تنها بخشی از یادداشت که حاوی عذرخواهی بود را منتشر و برجسته سازی کرده اند و نشان دادند غیر از دفاع از حیثیت محترم مرجعیت اعلا، اغراض دیگری را پی گرفته اند که لازمه اش، ترس و تزلزل از افشای حقیقت است! اگر آنان انصاف داشتند و از اخلاق رسانه ای بهره مند بودند، چرا باید از بازنشر متن کامل شریعتمداری طفره روند؟! از همه اینها که بگذریم، حالا باید منتظر پدرانه شخص آیت الله سیستانی و نمایندگان رسمی ایشان نسبت به این یادداشت معقول و محترمانه باشیم. در ماجرایی که با عملیات رسانه ای چندجانبه غربگرایان، در کوتاه زمانی دامنه بین المللی یافته، انتظار برخورد کریمانه و اخلاقی مرجعیت اعلی با اقدام ستودنی حسین شریعتمداری، چندان دور از ذهن نیست. حوادث روزهای آتی، همه چیز را روشن می کند! @rozaneebefarda
💥پاسخ به یک استفتا پیرامون دروس مجازی دانش آموزان دختر 🔹به فتوای ؛ ضبط فیلم ورزش دختران با لباس ورزشی برای ارسال به معلمان، جایز نیست. @rozaneebefarda
💥بیانیه امام جمعه اردبیل پیرامون وقایع 🔶حاشیه روزنه این موضع گیری مصداقی از و است که به موازات مواضع رسمی دولت از تریبونی غیر از وزارت خارجه اعلام می شود. توجه به حقوق مردم مسلمان قره باغ و التفات به مردم آذربایجان، بدون هیچگونه اشاره مستقیم به دولت آذربایجان، از جمله نکات جالب این بیانیه است و نشانگر توجه آقای به عمق راهبردی انقلاب اسلامی در آذربایجان و قره باغ است. با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از مردم کشور آذربایجان از مردمان هستند که در ادوار مختلف توسط غاصبانه از ایران جدا افتاده اند، به نظر می رسد ائمه جمعه مناطق تالش نشین، در این موارد بعد از مشورت با اهل فن، اگر مردم را مورد خطاب و توجه قرار دهند، حتما موثر است. در سالهای اخیر و به دنبال مواضع رجال مذهبی آذربایجان پیرامون تحولات همسایه شمالی، انگیزه گرایش عمومی به ایران و انقلاب اسلامی به شدت در میان مردم این مناطق رشد کرده و به موازات آن دولتمردان وابسته کشور آذربایجان را به ترس انداخته و در مواردی اعتراضاتی داشته اند. عجیب آنکه جریان غرب اندیش داخلی نیز، مثل همیشه به جای حمایت و همراهی، ساز مخالف می زند و تضعیف می کند و بعید نیست در این فقره نیز، برخوردهایی با امثال جناب عاملی صورت پذیرد!صدالبته مضمون این بیانیه در جای خود قابل بحث و بررسی است اما فارغ از دقت هایی که در این سنخ موضع گیری ها لازم است، و فارغ از هر نوع قضاوتی که پیرامون ماجرای قره باغ و حواشی گسترده آن داشته باشیم، اصل ورود به ماجرا، بهنگام و قابل دفاع است. @rozaneebefarda
روزنه
💥بیانیه امام جمعه اردبیل پیرامون وقایع #قره_باغ 🔶حاشیه روزنه این موضع گیری مصداقی از #دیپلماسی_عم
💥مواضع امام جمعه پیرامون وقایع @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸جناب آقای سیدمحمدعلی : 🔻اظهار نظر در خصوص جنگ قره‌باغ وظیفه دستگاه دیپلماسی کشور است، اما آنچه بنده مطرح میکنم از استان است. ◽️در این مناقشات ما از قره‌باغ حمایت می کنیم. از اتفاقات رخ داده و شهادت جمعی از مردم آذربایجان متأسف و متأثر هستیم. ◾️بارها اعلام شده و مجدداً تاکید میکنیم که جنگ و درگیری به نفع هیچ کدام از طرفین درگیر نیست. از دولت ارمنستان میخواهیم که از تحرکات نظامی دست بردارد. ◽️جنگ و خونریزی هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد و لازم است که پیش از ریخته شدن خون‌های بیشتر، این درگیری ها پایان یابد و تمام اختلافات از طریق گفت‌وگو و مذاکره حل و فصل شود. ◽️زمینه‌ساز این اتفاقات را رژیم صهیونیستی میدانیم و مطمئن هستیم که تحریکات این رژیم منحوس باعث بروز درگیری‌ها شده است. ▪️مشاهده دیدگاه در سایت رسمی ایشان: https://ale-hashem.ir/?p=21648 @rozaneebefarda
؛ سقوط یک پهپاد در آذربایجان غربی و تحولات آینده منطقه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 هنوز جزئیات سقوط پهپاد در شهرستان ملکان مشخص نیست ولی بعید نیست این شکل از نقض حریم هوایی در عمق خاک کشور، ناشی از حریم شکنی غیرعمدی یک پرنده ناشناس باشد! با توجه به حضور رژیم غاصب صهیونیستی در این درگیری، احتمال شیطنت و خرابکاری آنها منتفی نیست؛ خاصه اینکه اخیرا نتانیاهو ایران را به حمله پیش دستانه هم تهدید کرده بود. گرچه گوشمالی دادن همسایه های شمالی برای نیروی نظامی جان برکف ‌و مجهز مان کار دشواری نیست اما نباید از نظر دور داشت که صهیونیستها ممکن است بازی پیچیده ای برای مشغولیت و نا امن سازی ایران تدارک دیده باشند تا هم عمق راهبردی انقلاب اسلامی در آذربایجان را تضعیف کنند و هم دولت های مجاور را با ایران دشمن کنند و هم درگیری را به کیلومترها دورتر از مرز خود بکشانند و از این رو نمی توان بی گدار به آب زد اما... با اینهنه، تنبیه متجاوز در گام اول و نواختن سیلی اول، در بازدارندگی و برهم زدن طراحی های خصمانه بسیار موثر است. شاید اگر کار بار دیگر به دیپلمات های ترسان و لرزان و سپرده شود، با صدور پیام انفعال به طرفهای خارجی(اعم از دشمن و همسایگان)، زمینه برای حریم شکنی بیشتر فراهم شود. مرور برخی تجارب دوران مقاومت در مواجهه بهنگام و سخت با رژیم غاصب، حتما راه‌گشاست! @rozaneebefarda
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
واکنش حوزویان به سخنان عجیب آقای /۲ اجتهاد صحیح حوزوی در خطر و ! امین دهقانی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 💢 نقدی بر سخنان آقای علوی بروجردی در چند بند، به نقد بیانات آقای علوی بروجردی می‌پردازیم: ۱. آقای علوی از طرفی دچار بین و می‌شود؛ یعنی برای رد مثال هایی تجربی می‌آورد و می‌گوید: همان گونه که فیزیک اسلامی و شیمی اسلامی و جراحی مغز اسلامی نداریم، اقتصاد اسلامی هم نداریم. 🔻در جواب باید گفت: از طرفی خلط علوم انسانی با علوم تجربی خطایی راهبردی است. و از طرف دیگر چه کسی گفته شیمی و فیزیک اسلامی؟! اگر منظور شما آن دیدگاهی است که کلیه علوم را با یک شرط خاص (التفات به عین‌الربط بودن پدیده‌ها نسبت به واجب‌بالذات) اسلامی می داند، پس معلوم است که اساسا شما متوجه حرف و نظر آن ها نشده‌اید. که دست به این مقایسه زده‌اید! ۲. ایشان سپس دایره‌ی حرف خود را تعمیم می دهد و عمق فاجعه را بیشتر می کند و بحث را به علوم انسانی (مانند روانشناسی و جامعه شناسی) تعمیم می دهد. و آن‌ها را صرفا عقلایی می‌داند. 🔻در پاسخ به ایشان باید گفت: و خودتان را در اقتصاد اسلامی و منظومه علمی روانشناسی اسلامی و همین طور سایر علوم انسانی، به اسلام سرایت ندهید. ۳. وقتی حوزه‌ها برای تشریح یک روایت "لا تنقض الیقین" ده‌ها جلد کتاب (به تعبیر آیت الله : ۵۰ جلد کتاب با حذف مکررات راجع به تفصیل این روایت نوشته شده) می‌نویسد اما همین روش را روی هزاران روایت اعمال نمی‌کند، این کاستی به خود حوزه بر می‌گردد. ما اکنون صدها روایت در حیطه نفس شناسی و روان‌شناسی داریم، چرا یکی از این روایات به صورت درس رسمی حوزویون مانند حدیث "لا تنقض" مورد بررسی و واکاوی قرار نمی گیرد؟! همین طور در سایر زمینه‌ها. ۴. خوب شد حداقل همین مباحث اصولی، مرسوم است، وگرنه آقای علوی برای همین مباحث الفاظ هم می‌فرمود ما چیزی نداریم و باید برویم از و و ، واردات انجام دهیم. ۵. عجبا و اسفا، آیا پیغمبر صرفا یک است؟!! مگر می شود بدون ارائه یک سری قوانین الهی در حیطه‌های کلانی مانند انسان شناسی و جامعه شناسی و اقتصاد و ... جامعه و مردم را رشد معنوی داد؟ ۶. علوم انسانی اسلامی با علوم انسانی غربی، تفاوت‌های اساسی و بنیادین دارد. و در نتیجه فروعات و نتایج آن ها هم متفاوت خواهد بود. آن ها می گویند مبدایی نیست و ما از خاکیم. ما می گوییم ما از ملکوتیم. آن ها می گویند انسان یک حیوان است با یک مغز پیچیده، ما می گوییم انسان علاوه بر مغز پیچیده دارای یک روح مجرد است. آن ها می گویید نهایت سیر انسان خاک است، ما می گوییم انسان با مرگ نمی‌پوسد بلکه پوسته عوض می کند. آن ها نه مبدا را قبول دارند و نه معاد را و جهان بینی آن ها یک جهان بینی ابتر و منقطع‌الاول و الآخر است، اما ما به قوس نزول و قوس صعود معتقدیم. بله، بدون تردید ما می توانیم از برخی از تحقیقات آن ها استفاده کنیم، اما چارچوب‌ها و خطوط کلی ما به طور کامل با آن ها متفاوت است. ۷. آیا می‌توان به طور کلی گفت علوم انسانی، عقلایی است؟!! مبانی و هسته و محور علوم انسانی مبتنی بر مسائل مهمی است مانند: وجود یا عدم وجود خدا، گذشته (مبدا و واجب‌بالذات) و حال (دنیا) و آینده (آخرت) انسان و هستی ... و مسائلی در زمینه سعادت و شقاوت ... آیا می توان علوم انسانی که ریشه‌ی آن‌ها در یک چنین مسائلی است را امری عقلایی دانست؟!! اگر به بناء عقلا باشد، که بسیاری از عقلاء، انسان و عالم را صرفا امری مادی تلقی می کنند و در نتیجه تمامی برداشت‌های روانشناسی و جامعه شناسی و اقتصاد و سیاست خود را بر انسان فیزیکالیستی و عالم ماتریالیستی بنا می‌نهند و مبتنی می کنند!! کاستی و ضعف خود در استخراج نظام‌مند علوم مختلف انسانی اسلامی را بر عهده دین اسلام نیندازید. گرچه در زمینه‌های علوم انسانی اسلامی هم آثار خوبی توسط محققان دغدغه‌مند و دین و دنیا شناس ما نگاشته شده است. 🔶خداوند حوزه‌ها و دانشگاه‌های ما را از دو (دگم روشنفکری) و (دگم تحجر) حفظ نماید. و ما را به صراط مستقیم اجتهاد صحیح، رهنمون فرماید. @feghheakbar @rozaneebefarda
حمله مشترک و به ؛ از زبان ! چرا و ، در نگرانی از پناهیان به این حد از و اشتراک نظر رسیده اند؟! 💥اختصاصی/ قابل تامل @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔳رسانه معاند رادیو پیام اسرائیل، به تبعیت از ، در ضمن بازنشر سخنان و جناب جعفریان، چنین نوشته است: 🔻آنچه است، همان است که رئیس کتابخانه دانشگاه تهران و ، 10 سال قبل در باره او گفته! 🔶حاشیه تهیه خوراک برای رسانه های معاند و رسییدن به این حد از تفاهم و اشتراک نظر با رسانه رسمی ، ریشه در کجا دارد؟! آیا جا ندارد جعفریان با فاصله گذاری صریح با این رسانه معاند، زمینه سوء استفاده از سخنانش را بگیرد؟؟ @rozaneebefarda