عدول از شیوه استدلالی شیعه و نزدیک شدن به #فقه_اهل_سنت تا کاربست استدلالهای کوچه بازاری!/ بحث ما با آقای علوی عینا همان دعوای اصحاب امام صادق(ع) و #ابوحنیفه است!
نقدی بر مصاحبه جنجالی آقای #سیدمحمدجواد_علوی
[صفحه 3 از 3]
◾️به نظر حقیر بحث اصلی میان ما و آقای علوی بروجردی عینا همان دعوایی است که میان اصحاب امام صادق(علیه السلام) و #ابوحنیفه در جریان بود.
🔻روزی حریز بن عبدالله سجستانی نزد ابوحنیفه رفته بود. او میگوید: دیدم کتابهای بسیاری جلوی اوست که نزدیک است میان من و او حائل گردد. او رو به من کرد و گفت: ما همه اینها را با اجتهاد خود به دست آوردهایم اما شما چه؟ و دست خود را تکان داد و مرا مسخره کرد.
گفتم: ما همه اینها را از یک آیه قرآن به دست میآوریم «یا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا طَلَّقْتُمُ النِّساءَ فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ وَ أَحْصُوا الْعِدَّةَ» او گفت: پس مبنای شما این است که هیچ حکمی نمیکنید مگر این که روایتی یا نصی داشته باشید؟ و با استنباط خود کاری نمیکنید؟ و سوالاتی مطرح کرد و حریز روایات مربوط را برایش نقل کرد؛ سپس ابوحنیفه گفت: اکنون از تو سوالی میپرسم که هیچ روایتی نداشته باشد. نظر تو درباره شتری که از دریا آمده است چیست؟ حریز گفت: خواه شتر دریایی باشد یا گاو دریایی! اگر فلس داشته باشد ما آن را میخوریم و اگر نداشت، نمیخوریم!
🔻اصحاب امام (ع) این چنین با تمسک به اطلاقات، حکم مسائل مستحدثه را نیز تبیین می نمودند.
@rozaneebefarda
استیضاح روحانی و اقدام جالب یک طلبه فعال در عرصه ترویج فرهنگ جهاد و شهادت
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
#اشاره
🔹روح الله ثانی از طلاب فعال در عرصه ترویج فرهنگ جهاد و شهادت، بعد از اعلام نظر #جبهه_پایداری مبنی بر مخالفت با استیضاح روحانی در شرایط فعلی، با انتشار یک یادداشت کوتاه به همراه تصویری از آقا مرتضی تهرانی، از جرگه حامیان حوزوی استیضاح خارج شد.
🔻متن یادداشت روح الله ثانی به قرار ذیل است:
#گرچه، #ولی_به_روی_چشم
بسم الله الرحمن الرحیم
#گرچه یقین دارم استیضاح روحانی، حتی در این اواخر عمر دولت به نفع انقلاب ست.
#گرچه یقین دارم با استیضاح ،امید مردم به مجلس انقلابی بیشتر میشود.
#گرچه یقین دارم با استیضاح، مسوولین بعدی حساب کار دستشون میاد.
#گرچه یقین دارم با استیضاح، انقلاب یک پله رشد میکند.
#گرچه یقین دارم با استیضاح، طراحی فتنه های پیش رو منحل میشود .
و گرچه های دیگر...
✅ اما معتقدم هرکسی باید برای خود بزرگ و عالمی داشته و از او در مواقع مختلف تبعیت محض داشته باشد.
✋ استاد گرامی[=آقا مرتضی تهرانی] حال که شما هم در این برهه از زمان استیضاح را به صلاح نمیدانید بنده با کمال میل میپذیرم و دیگر این مطالبه را پیگیری نخواهم کرد.
#استیضاح_روحانی
🔶حاشیه
فارغ از هر دیدگاهی که در الگوی مواجهه با دولت بنفش داشته باشیم، الگوی سیاست ورزی جریان انقلابی امری تعیین کننده و راهبردی است.
مشورت پذیری و انعطاف و حرف شنوی از بزرگترها، شاخصه مهم و قابل تقدیر فعالان سیاسی جریان انقلابی است که ضمن پیشگیری از خطاهای سیاسی، موجب وحدت کلمه و انسجام و اقدار هرچه بیشتر حزب الله خواهد شد.
@rozaneebefarda
حمایت عضو ارشد #نشست_اساتید از سخنان تحریف آمیز #حسن_روحانی پیرامون صلح امام حسن(ع)
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹جناب آقای #عندلیب_همدانی از اعضای ارشد تشکل حوزوی موسوم به #نشست_اساتید و عضو مستعفی #جامعه_مدرسین، با انتشار پست اینستاگرامی، تلویحا از سخنان تحریف آمیز #حسن_روحانی پیرامون #صلح_امام_حسن(ع)
حمایت کرد.
🔹مستند آقای عندلیب، نقل قول منسوب به امام حسن(ع) از کتاب #اخبار_الطوال دینوری است که آن را بعنوان یکی از 《متون قدیمی و معتبر تاریخی》معرفی کرده است!
این در حالیست که ابوحنیفه دینوری در کتاب خود #بدون_ذکر_سلسله_اسناد در #نقل_حوادث، به بیان وقایع تاریخی پرداخته و منابع مورد استناد خویش را(جز در مواردی معدود از برخی از راویان مانند هیثم بن عدی) سخنی به میان نیاورده است.
🔹از جناب عندلیب به عنوان مدرس درس خارج و پژوهشگر تاریخ اهل بیت(ع) بعید بود که با اتکا به چنین منبع غیرمعتبری، سخنی را به یک امام معصوم(ع) نسبت دهد؛ آنهم در چنین موضوع مهمی که انگیزه های وضع و جعل و تحریف در آن فراوان بوده است.
آنهم دقیقا بلافاصله بعد از سخنان جنجالی #روحانی!
این اظهارات و بررسی اعتبار نقل قول مذکور، در جای خود قابل بحث و بررسی جدی است اما اجمالا برای اطلاع از برخی اشکالات تاریخی《اخبار الطوال》مقاله ذیل نکات جالبی دارد:👇
⭕️معرفی، نقد و بررسی اخبار الطوال
🔹این نظرات، امثال روحانی را برای تحریف تاریخ و استفاده ابزاری از دین، تهییج و ترغیب میکند.
امید است اساتید و فضلای قم با واکنش متناسب نسبت به این قبیل برداشت های پرمناقشه، زمینه تحریف و #تفسیرجناحی را منتفی سازند.
@rozaneebefarda
امام زاده ای که #آقازاده نبود!
دلنوشته ای به مناسبت چهل و سومین سالگرد شهادت آیتالله #سیدمصطفی_خمینی
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
《یکذرّه نشانههای آقازادگی در #حاجآقا_مصطفیٰ نبود.》
(مقام معظم رهبری)
وقتی از سیدمصطفی خمینی سخن میگوئیم، با شخصیتی ذوابعاد مواجهیم؛ از حیث علمی آثار پربار و متکثر او در رشته های مختلف علوم اسلامی(از فقه و اصول و تفسیر و حکمت و...) او را در طراز بزرگانی چون شهید صدر و از جهاتی بالاتر، قرار میدهد.
از نظر معنوی از جوانی با اهل معنا مرتبط بود و اجمالا در گوشه ای از مکتوبات و آثار برجای مانده از او، گستره و عمق این حقیقت پیداست. اهل روضه خانگی و توسل مستمر به سیدالشهدا(ع) و از زائران پیاده حرم ایشان در ایام زیارتی خاص بود. اغلب شبها را تا صبح به مطالعه و تهجد بیدار می ماند.
از نظر روابط اجتماعی، خوش مشرب و مهربان و محبوب بود؛ در قم و نجف، با بیوت و طیف های مختلف حوزوی روابط حسنه ای داشت. طیف وسیعی در مدار جذبه اش قرار گرفته بودند.
این شخصیت جامع اما تمام استعدادها و معلوماتش را #وقف_انقلاب و #امام کرد؛ در میدان سیاست، شمع جمع یاران و خار چشم دشمنان بود. در دوران زندان و تبعید امام، حلقه وصل مبارزان بود. در مبارزه، از هیچ کس باکی نداشت؛ چه شاه معدوم در تهران باشد، چه صدام ملعون در بغداد. در سیاست، اهل تعارف و تسامح نبود؛ عالمان درباری و سکولارهای حوزوی و جریانهای التقاطی(از چپگرا تا لیبرال مسلک) نزد او جایی نداشتند.
از سمپاتهای جبهه ملی و نهضت آزادی و شریعتی و سازمان مجاهدین گرفته تا پیروان جریان های چپ سوسیالیستی و مارکسیستی و بعثی و التقاطی، هیچکدام شان نتوانستند #نفوذ کنند یا به بهانه ضرورت همگرایی سیاسی در دوران مبارزه، اجر و قربی نزد او یابند.
او در مقابل انحراف سیاسی، سختگیر و صریح بود و عمیقا باور داشت هدف نباید وسیله را توجیه کند!
سیدمصطفی فرزند ارشد یکی از مشهورترین مراجع تقلید شیعه در دهه چهل و پنجاه بود که به واسطه مبارزه علیه استکبار و استبداد و صهیونیسم و لیبرالیسم، شهرتی بین المللی یافته بود اما با اینهمه و برخلاف سلوک رایج در برخی بیوت، هیچ نشانهای از آقازادگی در او دیده نمی شد! خودش آقا بود؛ آقای اهل فضل و معنویت، و در عین حال زاهد و ساده زیست و مردمی، همچون یک طلبه معمولی.
او به حق اسوه تمام عیار #حوزه_انقلابی است؛ شخصیتی بزرگ که به دلیل کینه توزی های کودکانه اهل انحراف و ارتجاع، به واسطه توطئه #بایکوت و #تحریف و بعضا تخریب، همچنان ناشناخته باقی مانده است.
تبارشناسی دوستان و دشمنان او و مطالعه آثار علمی و سلوک سیاسی او، برای عموم حوزویان، خاصه طلاب جوان، درس آموز و الهام بخش است.
وقتی از سیدمصطفی سخن به میان آید، طراز انقلابی گری در حوزه بالا خواهد رفت و بساط الگوهای نازل و بعضا بدلی، جمع خواهد شد؛ او نشان داد تنها کسانی در ادعای انقلابی بودن صداقت دارند که همچون موم در دست ولی فقیه زمان باشند، از #تجمل و #تبرج مبرا باشند، زاهد و مردم مدار و دلسوز محرومین و مستضعفین باشند، در شناخت خط و خطوط راه انحراف و التقاط نپیمایند و در مقام اعلان نظر، لکنت و تعارف و ترس به خود راه ندهند. کسانی که عمل به تکلیف امروز را قربانی آینده موهوم و ریاست های دنیوی و حتی دینی نکنند. او نشان داد به جای تکالب بر سر مناصب و موقعیتها، باید رقابت و سبقت در مسیر مجاهدت، ارزش تلقی شود و سعادت آنکه، دفتر عمر، به خط خون و مهر #شهادت امضا گردد.
اگر فرزندان معنوی امام روح الله و خیل عظیم لشکر شهیدان در پیروی از امام عزیز تا پای جان مجاهدت کردند، اسوه آنان فرزند عزیزی بود که به لطف خفیه الهی در یکم آبان ۵۶، پای در این راه گذارده بود.
در زمان حیات امام برای سیدمصطفی بزرگداشتی گرفته نشد، تا تبعیضی بین او و سایر فرزندان شهید امام در میان نباشد. بعد از امام هم #مدعیان_دروغین، پرچم و تریبون خط امام را غصب کردند و طبیعی بود، فرزند مجاهد امام، اولین قربانی قدرت طلبی های این انقلابی نمایان باشد.
حالا اما جوانان حزب اللهی مصطفی را پیدا کرده اند؛ همچون گوهری گرانبها و گمشده ای که سالها دنبالش بوده اند.
باید قدر این روزها را دانست... باید قدر آقا سیدمصطفی را دانست...
یکم آبان ۱۳۹۹_قم المقدسه
@rozaneebefarda
روزنه
حمایت عضو ارشد #نشست_اساتید از سخنان تحریف آمیز #حسن_روحانی پیرامون صلح امام حسن(ع) @rozaneebefard
یک پست ابهام برانگیز اینستاگرامی و سخنی با جناب آقای #عندلیب_همدانی
اختصاصی/ سیداحسان طاهری
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه 1 از 2]
🔸در روزهای گذشته یک پست از جناب استاد حاج شیخ محمد عندلیب همدانی در اینستاگرام ایشان منتشر گردید که موجب تعجب فراوان گردید.
در این یادداشت ، از چند زاویه به تحلیل و بررسی این پست خواهیم پرداخت.
1. جناب آقای عندلیب با استناد به کتاب #اخبارالطوال که از نظر ایشان منبعی معتبر(!!) شناخته می شود، سخنی از امام مجتبی علیه السلام درباره علت صلح مطرح می کند.
2. گفتن بخشی از واقعیت و سکوت درباره بخش دیگری از آن، همان قدر خطرناک است که یک واقعه تاریخی را از اساس #برخلاف_واقع روایت کنیم.
ایشان «خواست عمومی جامعه و خوف از به خطر افتادن جان جامعه اسلامی» را علت تن دادن به صلح از زبان امام حسن(ع)، مطرح می کند اما این تنها بخشی از واقعیت است، نه تمام آن! بخش مهم دیگر ماجرا #خیانت سرداران سپاه امام (ع) بود؛ وقتی جامعه اسلامی از یک سو دچار نیرنگ دشمن و عافیت طلبی و از سوی دیگر با خیانت سرداران سپاه و خواص جامعه مواجه می گردد، چاره ای جز صلح باقی نمی ماند. اما در همان مقطع اگر خواص جامعه اسلامی به روشنگری و بصیرت افزایی می پرداختند، و معاویه و دسیسه های او را رسوا می کردند و نیز سرداران سپاه شجاعانه در کنار امام می ماندند، ما شاهد صلح امام نبودیم، بلکه غلبه جبهه حق بر طاغوت به ثمر می نشست.
2. می دانیم اظهار نظر در مقطع زمانی خاص، دارای مدالیل التزامی فراوانی است. اینکه جناب استاد عندلیب دقیقا در ایام اظهارات جنجالی و جهت دار #حسن_روحانی اقدام به انتشار چنین پستی می زند، چندین معنا و مدلول التزامی دارد؛
- تأیید تلویحی استاد عندلیب از سخنان حسن روحانی و صحه نهادن بر راهبرد وی برای حل مشکلات کشور از طریق به اصطلاح صلح و مذاکره یا همان تسلیم در برابر امریکا و طواغیت عالم، از جمله این دلالتهاست.
3. باید از جناب استاد عندلیب پرسید آیا زمانه ما مشابه زمانه امام مجتبی(ع) است؟ آیا از نظر شما امروز مسئولین ارشد نظام اسلامی و سرداران جبهه اسلام اهل خیانت به امام جامعه اند و خود را به امریکا فروخته اند که دیگر امام جامعه اسلامی چاره ای جز صلح و تسلیم ندارد؟ آیا مردم همه خواستار مذاکره و صلح و تسلیم اند؟ آیا حفظ جان مردم در گروه سازش و مذاکره با آمریکاست یا مقاومت و ایستادگی؟
آیا شما یک بررسی میدانی و نظرسنجی علمی و گسترده با روش های متقن علمی انجام داده اید و به این نتیجه رسیده اید که مردم خواستار چه چیزی هستند یا تنها به اطرافیان و خواسته های دایره محدود ارتباطی خود نگرستید و چنین استنباطی کرده اید؟ یا خدای ناکرده میل شخصی خود را به نام مردم مطرح می کنید؟
4. آیا اقدار مردم و حکومت اسلامی با عصر امام مجتبی(ع) قابل مقایسه است؟
آیا این همه مولفه های قدرت جمهوری اسلامی و اعتراف امریکا و غرب به آن را نمی بینید که تلویحا بر گفتمان تسلیم و سازش صحه می گذارید؟
5. دقیقا بر اساس همین تفکر مورد تایید و حمایت هم سلکان جنابعالی ست که دولت روحانی 7 سال است در مسیر مذاکره و سازش و تسلیم حرکت کرده و علی رغم مخالفت های صریح رهبری در آغاز و شیوه پیشبرد مذاکرات هسته ای، امتیازات گزافی پرداخت کرده و هنوز هیچ چیزی عاید کشور نشده است. آیا جنابعالی و دوستان تان که این طور محکم از دولت و راهبرد سازش آن دفاع می کنید هزینه این همه مشکلات گسترده اقتصادی را می پذیرید؟ امروز چه پاسخی در مقابل مطالبات گسترده مردمی دارید؟
مگر بنا نبود با همین راهبرد سازش و صلح مورد اشاره تان همه تحریم ها بالمره لغو و نه تعلیق شود و مردم در رفاه قرار گیرند؟ پس چه شد که امروز دلار از 3 هزار تومان به 30 هزار تومان رسیده است؟
آیا حامیان حوزوی روحانی نباید از مردم به خاطر این همه گرفتاری اقتصادی عذرخواهی کنند و در تدارک جبران برآیند؟
6. جناب استاد عندلیب آزموده را آزمودن خطاست و مؤمن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود. با این همه و با توجه به اینکه دیده اید این دولت توان فنی مذاکره ندارد و طرف مقابل یعنی غرب قابل اعتماد نیست و بر عهد خود نمی ایستد و فقط امتیاز می ستاند و هیچ نمی دهد، بازهم پیشنهاد صلح می دهید؟ آیا همین رئیس جمهور چندی پیش نمی گفت مذاکره با امریکا دیوانگی است؟ آیا ترویج سازش، با این تجربه تلخ و اذعان عامل بن و بست با کدخدا، دعوت به دیوانگی نیست؟
@rozaneebefarda
ادامه👇
یک پست ابهام برانگیز اینستاگرامی و سخنی با جناب آقای عندلیب همدانی
[صفحه 1 از 2]
◽️ واگویه ای طلبگی با جناب آقای عندلیب همدانی:
بارها دوستانی که به شما عرض کرده اند چرا در بزنگاه ها موضع نمی گیرید، از شما این پاسخ را شنیده اند که من اهل این حرف ها نیستم، اهل سیاست نیستم و...
اما تجربه نشان داده است بارها و بارها در بزنگاه هایی که به نفع جبهه غیرانقلابی است اتفاقا ورود می کنید، موضع در لفافه می گیرید و به تقویت آن جریان می پردازید. این که به لحاظ سیاسی به جریان خاصی تعلق خاطر داشته باشید، مسئله نگارنده نیست، اینکه این امر را انکار می کنید ولی در عمل آن کار دیگر می کنید، اعجاب برانگیز است.
چطور در ماجرای فوت مرحوم هاشمی و بعد از سخنان یک سخنران غیرمعمم(که البته از نظر ما نیز نابجا بود)، بیانیه صادر می کنید ولی در دفاع از رهبر حیّ انقلاب اسلامی در برابر بی ادبی های مکرر و توهین ها و... سکوت می کنید؟
چطور درباره فلان اظهار نظر مداح انقلابی بیانیه های شدیداللحن می دهید ولی در برابر توهین و تحریف های رئیس جمهور نسبت به سیره اهل بیت علیهم السلام سکوت می فرمایید؟
چطور در واکنش به یک #نامه_ناصحانه با عنوان حمایت از مرجعیت شیعه، به نشانه اعتراض از جامعه مدرسین استعفا می دهید(که به سرعت به تیتر BBC فارسی بدل می شو) ولی در دفاع از جایگاه رهبری انقلاب اسلامی در بزنگاه های مختلف موضعی نمی گیرید؟
بفرمائید با این پیشینه و کارنامه، طلبه های جوان چگونه می توانند این دوگانگی های رفتاری را توجیه کنند؟ چطور درس صراحت و قاطعیت را از بزرگترها باید یاد بگیرند؟
🔶حاشیه روزنه
شنیده شده جناب آقای عندلیب در پاسخ به سوالات و انتقادات برخی طلاب گفته اند:
به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام این مطلب تاریخی را در اینستاگرام گذاشته و در عین حال هیچ اطلاعی از گفت های آقای روحانی نداشته و گفته های او را مطالعه نکرده است!
اگر این مسئله درست باشد، اولاً بر ایشان روا نیست در فضای مجازی که اقتضای آن اظهارنظر بر اساس وقایع روز است، فعالیت کنند؛ زیرا پیش فهم مخاطبان آن است که کسی که در چنین فضایی فعالیت دارد، با اطلاع از موضوعات داغ، ناظر به مسائل روز، اظهارنظر کرده است.
نکته دوم آنکه اگر واقعا چنین است، در یک پست اینستاگرامی دیگری همین مطلب را بیان فرمایند تا زمینه سوءبرداشت پیرامون حمایت ایشان از دولت بنفش، منفی گردد.
سوم آنکه، از ایشان به عنوان یک پژوهشگر تاریخ اهل بیت(ع)، پذیرفته نیست آثار امثال دینوری را که حاوی برخی شبهات و تحریفات آشکار تاریخی است را به عنوان منبع معتبر معرفی کنند؛ همچنین که پسندیده نیست پیرامون تحریفات و برداشت های ناروای سیاست زده غرب اندیشان از تاریخ صدر اسلام، سکوت پیشه کنند!
مطالب یادداشت که برآمده از دیدگاه خاص نویسنده از سیره سیاسی و فکری جناب آقای عندلیب است، لزوما و تماماً توسط روزنه تایید نمی شود لذا:
چنانچه جناب آقای عندلیب خود را در جرگه حامیان روحانی و برجام و خط سازش نمی داند، که آرزوی ما نیز همین است، طبعا با اعلان نظر رسمی و موضع گیری شفاف ایشان، همان اظهارات مبنا قرار خواهد گرفت.
#حامیان_حوزوی_روحانی
#خرده_جریان_اعتدال
#سکولاریسم_حوزوی
#تحریف_تاریخ
#تفسیرهای_جناحی_از_سیره_اهل_بیت(ع)
#برجامیان_عاشق_آمریکا
#نشست_اساتید
@rozaneebefarda
17.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️سخنرانی عبرت آموز آیتالله #جوادی_آملی پس از پذیرش #قطعنامه۵۹۸ در مرداد۶۷
با موضوع #پرهیز از #تکرار #صلح_امام_حسن(علیه السلام)
🔹اگر مثل یاران امام حسن علیه السلام باشیم، معاذالله صلح ما، صلح با امویان خواهد بود!
روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از دفتر قم مؤسسه انقلاب اسلامی
💠 ابعاد شخصیّتی آیتالله حاجآقا #سیّدمصطفی_خمینی (ره) از زبان رهبر معظّم انقلاب
📅 یکم آبان؛ سالروز شهادت آیتالله سیدمصطفی خمینی (ره) در سال ۱۳۵۶
🎙 گزیدهای از بیانات معظّمله در دیدار دستاندرکاران کنگره بزرگداشت
💢 ..... وقتی ایشان قم بود و ما هم قم بودیم، کاملاً از نزدیک من ایشان را میشناختم...
1⃣ اوّلاً ایشان از لحاظ ذهن و استعداد علمی، جزو افراد کمنظیر بود؛ یعنی ایشان واقعاً [دارای] یک استعداد برتر و یک ذهن وقّاد بود. ایشان درس هم خوب خوانده بود؛ با اینکه حالا ایشان اهل گعده و مانند اینها هم بود -حالا ما که نمیدیدیم، [ولی] میگفتند ایشان در صحن، گاهیاوقات تا دو ساعت از شب آنجا گعده [داشت]- لکن بعد که میرفت منزل و مشغول مطالعه میشد، از همهی آنکسانیکه اَقرانش بودند، ایشان جلوتر بود؛ از همهشان، هم فاضلتر بود، هم فهیمتر بود. بنابراین از لحاظ علمی و از لحاظ ذهنی، یکچنین آدم برجستهای بود.
2⃣ از لحاظ جرئت علمی هم همینجور بود؛ یعنی آدم با جرئتی بود. من یادم نمیرود اشکالات ایشان را سرِ درس امام [....] لحاظ علمی، هم بااستعداد است، هم کارکرده است، هم باجرئت علمی است. از لحاظ عملی، آقای حاجآقا مصطفیٰ یک انسان انصافاً ممتازی بود.
3⃣ از لحاظ سادگی وضع زندگی، بهمعنای واقعی کلمه مرحوم حاجآقا مصطفیٰ، زاهد بود؛ از لحاظ لباس، از لحاظ رفتار، از لحاظ خوراک، از لحاظ رسیدگی به خانواده؛ واقعاً آدمِ مُعرِض از دنیا و زاهدی بود؛ این اواخری که ما دیده بودیم؛ آن دورهی نجف را من خیلی اطّلاع زیادی ندارم. تا دورهی قبل از مبارزات، ایشان گرایش سلوکی خوبی هم پیدا کرده بود؛ یک توجّهاتی داشت، اهل ذکر و حضور و این حرفها بود.
4⃣ جنبهی دیگر حاجآقا مصطفیٰ، شجاعت او بود؛ یعنی واقعاً اینکه امام فرمودند که امید آیندهی اسلام بود، این بهخاطر جامعیّت این آدم بود؛ هم از لحاظ علمی، هم از لحاظ تهذیب نفْس و مراقبت از نفْس، و هم از لحاظ شجاعت -یک مرجعی که بخواهد مرجع امور مردم قرار بگیرد، باید شجاعت داشته باشد؛ باید بتواند مسائل جامعه را بفهمد؛ و آنجایی که لازم است اقدام کند، اقدام کند- انصافاً آقای حاجآقا مصطفیٰ (رضوان اﷲ تعالی علیه) اینجور بود؛ بههرحال، شخصیّت برجستهای بود.
5⃣ ایشان پسر کسی مثل امام خمینی [بود] -خب ایشان در قم معروف بودند؛ چه قبل از مرجعیّت، چه زمان مرجعیّت- [امّا] یکذرّه نشانههای #آقازادگی در حاجآقا مصطفیٰ نبود. امام در ایّام فاطمیّه چند روز یک روضهای داشتند؛ حتّی در منزل امام و روضهی امام [هم] انسان، حاجآقا مصطفیٰ را نمیدید که بیاید خودش را بچسباند به امام؛ بااینکه عاشق امام بود، واقعاً از آن پسرهایی بود که عاشق پدرش بود یعنی واقعاً عشق میورزید به امام- امّا دُوروبَر امام بهصورت آقازادگی و مانند اینها، مطلقاً ایشان حرکتی نمیکرد.
6⃣ بعد که در سال ۴۱ مبارزات شروع شد، عصرها و سرشب، منزل امام رفتوآمد فراوانی میشد و ما همیشه و هر روز میدیدیم حاجآقا مصطفیٰ دَم در نشسته؛ این آدمی که کمتر آنجاها دیده میشد، از وقتی مبارزه شروع شد از سال ۴۱ در قضیّهی انجمنها، مرحوم حاجآقا مصطفیٰ هر روز آنجا حضور پیدا میکرد و مینشست؛ یعنی مَنِش، مَنِش مبارزاتی بود.
#مؤمن_تراز_انقلابی
#انقلابی_تراز
@qom_khamenei_ir
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
7.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬فیلم|| تحریف صلح امام حسن(ع) توسط روحانی، مقدمه بازگرداندن #آمریکا به ایران و تحمیل برجام های جدید بود!
🔹سلام بر حزب اللهی هایی که با موضعگیری در مقابل سخنان تحریف آمیز #رئیس_جمهور، نشان دادند در مقابل #ظلم ایستادهاند.
⭕️گزیده سخنان تاریخ نگار انقلاب اسلامی، حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در وبینار《مجتهد شهید؛ الگوی حوزه انقلابی》
#چهل_و_سومین_سالگرد_شهادت
#آیتالله_سیدمصطفی_خمینی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
💠 آیا پیامبر(ص) صرفا مرشد معنوی است؟
نقدی متفاوت بر سخنان جنجالی جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی
حمیدرضا مظاهری سیف
واکنش حوزویان/۳۰
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
#گزیده
🔹امروزه براساس سیره عقلا و روشهای علمی معتبر تحقیقات گسترده ای در باب معنویت صورت گرفته است.
معنویت پژوهان کوشیده اند برای حل مسائل معنوی بشر نظریاتی را تدوین و ارائه نمایند. نظریات معنوی بر اساس مبانی و اهدافی شکل گرفته و برنامه ها و روشهای کاربردی را سامان داده است.
نظام های معنوی ارائه شده بر اساس نیازهای بشری و باهدف حل مسائل بشری مطابق سیرۀ عقلا صورتبندی شدهاند.
🔸دامنۀ مسائل معنوی بسیار گسترده شده است. مسائل مراقبت معنوی در رابطه با بیماران و در محیط های خدمات درمانی توسعه یافته و روش ها و نظریاتی در این باره پدید آمده است.در حوزه مدیریت و افزایش بهره وری در سازمان کارآمدی معنویت اثبات شده و در این رابطه نیز نظریه های کاربردی ارائه شده و برنامه هایی اجرا می شود. برای حل برخی از آسیب های روانی، معنویت به عنوان راه حل شناخته شده و نظریه ها و نظام های معنوی در رابطه با سلامت روان به کار می رود.معنویت در بین علوم انسانی جایگاهی برجسته دارد و روز به روز در نظر عقلا بر اهمیت آن افزوده میشود.
🔹نظریات علمی درباب معنویت مطابق سیره عقلا در جهان تدوین و ارائه می شود. نظریات علمی معنویت همچون سایر علوم انسانی مبتنی بر سکولاریسم و لیبرالیسم است.پژوهشگران و عقلا در حوزه مطالعات معنوی می کوشند تا راهی جدا از ادیان را طی کنند و با ابتنا به سیره عقلا و بدون قرار گرفتن در چارچوب دینی راه حل های عقلایی برای پاسخ به مسائل و نیازهای معنوی بشر ارائه دهند.هم از این رو با تحقیقات گسترده ایده هایی را مطرح می کنند،شواهد تجربی برای آن ارائه می دهند و یافته های خود را از طریق نقد و بررسی و تحقیقات بیشتر تکمیل می کنند.
🔸حالا سخن بر سر این است که آیا پیامبر اسلام(ص) دانش مطالعات معنوی آورده یا فقط یک #مرشد_معنوی بوده است؟
آیا اسلام نظریه ای در حوزه مطالعات معنوی دارد؟
آیا می توانیم از اسلام نظام معنویت به دست آوریم و به طور نظام مند مسائل معنوی بشر را بر اساس تعالیم اسلام حل کنیم؟
آیا آورده های معنوی پیامبر اکرم میتواند با روندهای عقلایی حل مسائل معنوی بشر در دنیای امروز رویارو شود و در مقابل آنها نظریه ای کارآمد ارائه دهد؟
آیا مسلمانان برای حل مسائل معنوی باید به فکر کشف نظام معنوی اسلام و نوسازی زندگی بشر بر اساس آن باشند؟
یا اینکه تسلیم نظام های عقلایی موجود شوند و همان را بگیرند و پخته کنند و توسعه دهند؟
🔹عقلا همیشه نیازهای معنوی خود را در رابطه با خدایان شان تأمین می کردند، از خداشان کمک می خواستند، با او راز و نیاز می کردند، در برابر او خضوع و خشوع می کردند، به او عشق می ورزیدند، برکت و روزی و سلامت و نیرو از او می خواستند.پیامبر قطعا در این امور معنوی احکام انشائی خاصی ندارد و اگر هم به دعا و خشوع و توکل و تسلیم و شکر خدا توصیه کرده، این همه ارشادی بوده است.
🔸کمونیسم خدا و معنویت را قبول ندارد. لیبرالیسم اما خدا و معنویت را قبول دارد و بشر را در برقراری رابطه با خدا از هر قیدی آزاد می داند.براساس اصول لیبرالیسم که نظریات عقلایی معنوی بر آن استوار است،هر کس باید به بهترین شیوه ای که دوست دارد و به آرامش می رسد با خدا ارتباطی قلبی و معنوی داشته باشد.مسلم است که اسلام اصل خدا باوری و رابطۀ قلبی با خدا را تأیید می کند و از این جهت با لیبرالیسم معنوی هماهنگ است اما آیا یک عالم دینی می تواند بگوید که اسلام دانش معنویت،نظام معنوی، یا نظریه ای درباب حل مسائل معنوی بشر ندارد؟ آیا یک عالم دینی با این بهانه که پیامبر یک مرشد معنوی بود نه یک نظریه پرداز معنوی می تواند خود و جامعه اش را به هماهنگی با معنویت عقلایی مبتنی بر لیبرالیسم فرابخواند؟
🔹علوم اخلاقی هم نظیر معنویت مجموعه ای از دانش های توسعه یافته و گسترده است.از منظر جناب #علوی بروجردی نمیتوان گفت که پیامبر علم اخلاق یا نظام اخلاقی ارائه داده است. پیامبر یک مرشد معنوی و اخلاقی بوده و نمیتوانیم از اسلام برای اخلاق پزشکی، اخلاق کسب و کار، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، معرفت شناسی اخلاق و سایر علوم اخلاقی نظریه یا دانشی از اسلام استنباط کنیم.بدون شک توصیۀ پیامبر اسلام بر دروغ نگفتن، خیانت نکردن،ظلم نکردن،عدالت ورزیدن، راستگویی، مهربانی و... مبتنی بر پسند و ناپسندهایی است که عقلا آن را می فهمند و فرمایشات پیامبر در امور اخلاقی ارشادی بوده است و ایشان در اخلاق بیست حکم تأسیسی نداشته اند. پس در اخلاق هم خود را به #سیره_عقلا و نظریات رایج جهانی بسپاریم.
🔸آیا اسلام فقط همین قشر ظاهری و نماز و روزه ای است که شما در اسلام احکام تأسیسی برای آن سراغ دارید؟
#سکولارهای_حوزوی
#نشست_اساتید
@rozaneebefarda
لغو دسته عزاداری روز شهادت امام عسکری علیه السلام به دلیل شیوع #کرونا
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸در آستانه شهادت جانسوز حضرت امام حسن عسکری علیهالسلام که بنا به رسم هر ساله، پرسشهایی پیرامون دسته عزاداری آیتالله العظمی وحید خراسانی، ایجاد شد که نظر به عدم موافقت مسئولان بهداشتی با این مراسم(حتی با مراعات پروتکل ها)، معظمله بهرغم تمایل به انجام این مراسم، امسال به جهت رعایت حال عموم شیعیان حضرت امیرالمومنین علیهالسلام دسته عزاداری نخواهند داشت.
@rozaneebefarda
نامه ۱۹۴ دفتر بسیج دانشجویی به #مراجع_عظام_تقلید جهت پیشگیری از تحریف تاریخ اسلام توسط #حسن_روحانی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
⭕️متن این نامه به شرح زیر است:
بسمه تعالی
محضر مراجع عالیقدر جهان اسلام، حضرات آیات مکارم شیرازی، علوی گرگانی، نوری همدانی، سبحانی و جوادی آملی(ادام الله ظلهم)
سلام علیکم؛
انقلاب اسلامی و حاکمیت دین در جامعه اسلامی ، از نعمات و فرصت های بزرگ تاریخی است که به رهبری امام عظیم الشان و همراهی و مجاهدت علمای اسلام برای ملت ایران رقم خورد و یک الگوی نو و بدیع از نظام دینی و مردم سالار را به دنیا عرضه کرد . امروز نظام اسلامی با وجود همه ی دشمنی ها و کینه توزی های استکبار جهانی، توانسته است عزتمند و مقتدر به راه خود ادامه داده و به موفقیت های بسیاری دست یابد.
در این میان اما برخی سستیها و فرسودگیها، جریاناتی فکری و فرهنگی را ایجاد کرده است که در نظام جمهوری اسلامی جایگاه و مسئولیت دارند اما در قامت اپوزیسیون ظاهر شده و علیه نظام فعالیت هایی را انجام می دهند. این مواضع و تحلیل های حساسیت برانگیز، فرصتی بینظیر برای جریانات فوق ایجاد می کند تا بتوانند با فعالیت رسانه ای مسموم و عملیات روانی دوقطبی های کاذب در کشور ایجاد کنند.
احتراما ً همانطور که مستحضرید جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر حسن روحانی در ایام نزدیک به شهادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(علیه السلام)، در جلسه هیئت دولت بار دیگر فرصت را مغتنم شمردند و با اجتهادی عجیب از موضوع صلح امام حسن(علیه السلام) مصادره به مطلوب کردند تا عملکرد ضعیف دولت خود در هفت سال گذشته را تطهیر نمایند.
هفت سال و نیم از عمر دولت تدبیر و امید می گذرد و در این مدت آنچه که نمایان بود همین بازی جنگ و صلح بوده است که نه تنها مشکلات کشور را حل نکرد، بلکه کشور را در منفعلانه ترین حالت ممکن قرار داد تا دشمنان قسم خورده اسلام به نام دیپلماسی و مذاکره، امت اسلامی را در جنگ اقتصادی و فرهنگی تمام عیار، مورد هجمه همه جانبه قرار دهند.
حقیقتی که امروز بر کشور حاکم شده است تورم بیش از حد، گرانی، ناامنی اجتماعی و فرهنگی و نیز ناامیدی جوانان از آینده، افسارگسیختگی بازار و رانت و فساد آقایان است که سرمایه های کشور را تا جایی که توانسته اند به تاراج برده اند و آنچه را نمی توانند به تاراج ببرند، با دل بستن به غرب و کدخدامحوری در حلقوم غرب ریخته اند.
شوربختانه این اظهارات مسبوق به سابقه بوده است و گاهی امام زمان را از تریبون رسمی دولت مورد هجمه قرار می دهند و گاهی پیامبر عظیم الشأن اسلام را قابل نقد میدانند و هر گاه نیاز به خود باختگی در برابر غرب دارند با « صلح جهانی » خواندن افعال خود، از مظلومیت امام غریبمان، امام حسن سوء استفاده میکنند و تمامیت رسانه ای خود را برای آمادگی و فریب مردم بکار می گیرند.
امروز این روند غلط اگر متوقف نشود امام جامعه را در شرایطی قرار می دهند که دوباره جام زهر را مقابل دیدگان امت ، به رهبر امت بنوشانند ، کما اینکه در قضیه ی برجام نیز چنین رقم زده شد و با ایجاد خطای راهبردی در اذهان مردم کشور را به لبه ی پرتگاه رساندند.
متاسفانه آنچه که در دولت مستقر، مشاهده می شود #پیری و #خستگی و #دل_بستن_به_انتخابات_آمریکا برای #قمار از_پیش_باخته_مذاکره با بدعهدان است و ظاهرا ً دولتمردان انگیزه ای برای حل مشکلات مردم با توجه به ظرفیت های گسترده درون کشور ندارند.
ما دانشجویان از محضر شما عالم و مرجع جلیل القدر استدعا داریم که جریانات زمان #امام_حسن(علیه السلام)، ادله، لوازم و شرایط #صلح ایشان را تبیین کرده و حقایق را برای مردم و به خصوص جوانان روشن کنید؛ همچنین راه را برای عدهای که سعی در مصادره به مطلوب کردن تاریخ دارند، ببندید.
همچنین به صراحت اعلام میداریم که ما نیز با دفاع از تاریخ سراسر شکوه اسلام اجازه نخواهیم داد شیفتگان غرب، ذلت را به امت اسلامی تحمیل کنند و بعنوان سربازانی همیشه در میدان و پا رکاب امام جامعه و مراجع عظام تقلید، عالمان دین و راهبران جامعه اسلامی نخواهیم گذاشت که اشراف از درون کاخ های معاویه گون خود ، نظام اسلامی را در برابر سلطه گران ضعیف و زبون نشان دهند و مقدمات تسلیم آن را فراهم آورند.
در واقع تمام عرائض ما را امام خمینی سال ها پیش بهتر از همه بیان کرده اند که: ای سران اسلام ، به داد اسلام برسید ای علمای نجف ، به داد اسلام برسید ای علمای قم، به داد اسلام برسید.
در پایان نیز بر خود لازم میداریم تا بخشی از وصیت نامه ی سردار سرافراز اسلام، سپهبد حاج #قاسم_سلیمانی را خدمتتان ارسال نماییم که خطاب به شما مراجع عزیز اسلام بود.
@rozaneebefarda