تقدیم به دو عزیز خدا؛ شمس الشموس(ع) و قمر بنی هاشم(ع)
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
این سوی شمس خفته و آنسوی تر قمر
شمس از درون شکسته ولی منکسَر قمر
سیراب گشته شمس به اعجازِ شوکران
آنسوی تشنه است ولی در نظر قمر
شمس و قمر همیشه شبیهند شک نکن!
این خون جگر فتاده اگر خون به سر قمر
او تا به طوس ِ غربت اگر رد ِ شمس کرد
دارد به سر اراده ی شق القمر٬ قمر
میخواست تیر ِ چشم بیندازد و خدای
با تیر حکم داد که : فاقضض بصر! قمر!
تقویم شیعیان رضا شمسی است و باز
ماه جدید را سند ِ معتبر قمر
سید حسین متولیان
@rozaneebefarda
ذبحِ توأمان گفتمان «نظام اسلامی» و «مرجعیت شیعی» با تقابل سازی کاذب و تقریر جناحی
علی حیدری
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸مسألهی خاصی پیش نمیآید اگر موقتا با کلام منتقدان همراه شویم که «در نامه آقای یزدی، احترام مرجعیت رعایت نشده» چون مهمتر این است که توجه کنیم انگیزه نگارش نامه جناب آقای یزدی خطاب به حضرت آیتالله شبیری زنجانی حفظهما الله به چه موضوعی باز می گردد؟
و اگر این نامه با لحن فعلی نوشته نمی شد٬ چه اشکال بنی اسرائیلی دیگری میشد بر آن گرفت؟!
🔸خوب است از این سوال شروع کنیم که مصاحبت مزورانه و سو استفاده عناصر مرموز و بدسابقه با مراجع معظم و رجال مقدس دینی امری نوپدید است یا مسبوق به سابقه؟ آیا افراد و احزابی که سهم عمدهای در قضایای سال 88 داشتند، در عمل جز مسیر «اختلال نظام» و حتی حرکت به سمت براندازی مسیر دیگری پیموده اند؟!
و آخر اینکه آیا با ترتیب دادن خدعه آمیز جلسه با چهره های مقدس٬ می توان همه سابقه مضره گذشته را پاک کرد؟!
🔹اصحاب فنّ میدانند که «نظام» در این اصطلاح نه به معنای «نظام جمهوری اسلامی»٬ بلکه به معنای نظم جامعه و معیشت مردم است. آیا کسی میتواند ادعا کند که قضایای سال 88 و تظاهرات مکرر و ادامهداری که توسط همین افراد و جریانها هدایت میشد، اختلال در نظم جامعه و معیشت مردم را در پی نداشته؟!
🔹 آقایان بیانیهنویس فراموش کردهاند که شاخص بازار بورس و وضعیت فعالیتهای اقتصادی خصوصی و خدمات عمرانی دولت در آن سال به چه فلاکتی افتاده بود؟!
🔹 آیا اختلافات سیاسی در آن دوران، کشور را به لبه پرتگاه نبرده بود؟!
🔸 آیا نامگذاری سال 89 به نام «همت و کار مضاعف»٬ برای جبران خسارات ناشی از بدعملی فتنه گران نبود تا قدری از این اختلال را جبران کند؟!
🔹اگر اینها مصداق اختلال نظام نیست، پس ظاهراً باید به دنبال پرتقالفروش گشت!
🔹 آیا مفاهیمی مثل «استقلال حوزه»، «ابوّت مرجعیت» و «مراجع در جایگاه پدری نسبت به همه افراد و جریانها هستند» در این حد به ابتذال کشیده شدهاند که اصول موضوعه و مفاهیمی بنیانی در ادبیات تخصصی حوزهها مانند «حرمت اختلال نظام» را هم میشود به پای آنها ذبح کرد و سو استفاده عوامل اختلال از مقام منیع مرجعیت را ـ که عملاً به چیزی جز تقویت و تایید آنها منجر نمیشود ـ به هیچ انگاشت و رفتار و موضعگیری ها را فارغ و مستقل از نظم اجتماعی تحلیل کرد؟!
🔹البته دیوار حاشا بلند است و ممکن است بگویند «قضایای سال 88 به این وضوح نبوده و طرف دیگری هم داشته و مقصران گوناگونی بودهاند و...» اما ورود به این بحثها از هر کسی مسموع است جزکسانی که پرداختن تفصیلی به مسائل سیاسی و دعواهای جناحی را شأن خود نمیدانند.
گذشته از آنکه٬ این جماعت همیشه طلبکار باید معین کنند اگر همانند مانحنفیه عقلاء در مصادیق و عوامل اختلال نظام دچار اختلاف و شک و تردید شدند، اصل مورد رجوع چیست و تنقیح علمیِ این اصل به چه صورت خواهد بود؟
🔹گرچه از کسانی که توانایی استفاده صحیح از اصطلاحات علمی در آنها دیده نمیشود، انتظار تنقیح چنین فروع جدیدی خلاف انصاف است. مثل همانهایی که در بیانیهشان دم از «بیعت مجدد با مقام منیع مرجعیت» زدهاند و هنوز متوجه نشدهاند که بیعت اصطلاحی است ناظر به پیمان وفاداری در برابر حاکمیت و طبعا این عنوان در ما نحن فیه مورد ندارد.
🔹تعریفی که همین گروه از مقام مرجعیت دارند، اساساً عدم جواز و یا حداقل عدم وجوب قیام فقها و مراجع برای تصدی حکومت در دوران غیبت و موکولکردن حاکمیت به دوران ظهور است.
🔸خلاصه آنکه بر زبان راندن کلمه استرجاع، نگرانی برای استقلال حوزه و سایر تباکیهایی که این روزها دیدهایم را بیشتر باید به خاطر زیرپاگذاشتهشدن هویت علمی و فنّی و مفاهیم تخصصی حوزهها استفاده کرد و البته در برابر کسانی که عنوان «استاد»ی را یدک میکشند و به «تدریس» مشغولاند اما ظواهر و بواطن امور نشان میدهد که برخی شان فعلا باید به «تدرّس» بپردازند.
@rozaneebefarda
هدایت شده از سلمان رئوفی
🔴سخنی با حاج شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی
🔸چندی است که زمزمه هایی از سوی دولت تدبیر و امید برای حضور زنان در ورزشگاه ها شنیده می شود. اتفاقی که ابتدا در رقابت های جام جهانی فوتبال و برای ورزش های دیگری همچون والیبال به تحقق پیوست و دیروز هم در بازی فینال جام باشگاه های آسیا تکرار شد.
🔸همانطور که مستحضرید طرح ورود زنان به ورزشگاه ها در دولت قبل نیز مطرح بود و بیت آیت الله فاضل لنکرانی به درستی در برابر آن ایستادند. این در حالی است که امروز حتی با تحقق این وعده دولت قبل توسط دولت تدبیر، کمترین واکنشی را از این بیت در قبال رفتارهای دولت تدبیر مشاهده نمی کنیم. این عملکرد در حالی است که حضرتعالی چندی قبل تر در مصاحبه ای تصویری با سایت مباحثات بار دیگر موضع - حقیقتا- نادرست دولت قبل را یادآوری کردید و خاطرات فراموش شده آن روزها را زنده نمودید.
🔸اگرچه با توجه به فضای نامناسب فرهنگی که در سایه دولت تدبیر - که حضرتعالی روی کار آمدن آن را لطف خدا و رأی مردم به آن را کار خدا دانسته بودید- و پروپاگاندای دستگاه های تبلیغاتی موضع گیری حوزه های علمیه باید با رعایت اقتضائات رسانه ای بوده و اظهار نظرهای فاقد قدرت اقناع اجتماعی به مصلحت نمی باشد، اما در هر حال، از شخص شما که در این موضوع خاص همواره در عرصه بوده اید، انتظار می رود که همانند دولت قبل از این اقدام مشابه دولت فعلی نیز انتقاد علنی و صریح خود را ابراز نمایید، به ویژه اینکه این دولت که از ابتدا مورد حمایت شما بوده است، اولی به تذکر شما می باشد و شاید نصیحت خیرخواهانه شما را بهتر از هر کس دیگری بپذیرد.
@motaleatehawzavi
حضور زنان در آزادی و فاکتورهای دوگانه #سکولارهای_حوزوی در قم!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
یکی از اتفاقات نسبتا عجیب این روزها٬ حضور زنان در ورزشگاه آزادی بود.
اتفاقی که طراحی مشترک دولتی ها و برخی جریان ها در خارج به نظر می رسید. دولت با تمرکز بر این قبیل اقدامات حاشیه ساز تلاش دارد ناکارآمدی و ناکامی هایش در رفع مشکلات معیشتی مردم را از کانون اخبار دور سازد.
جریان های خارجی هم گرچه شعار غیرسیاسی بودن ورزش سر می دهند اما با عناد نسبت به جمهوری اسلامی٬ بحث حضور زنان در ورزشگاه ها را دنبال می کنند.
دو گروه مذکور با انگیزه های سیاسی وارد ماجرا شدند چنانکه موضع گیری مشترک مسؤلین فوتبالی فیفا و آسیا و روزی نامه های حامی دولت از این پروژه سیاسی مشترک پرده برداشت اما در این میان واکنش حوزویان و خصوصا منادیان حفظ شعائر دینی که دائما به زمین و زمان خرده می گرفتند٬ سکوت در پیش گرفته اند!
آیا واقعا حضور زنان در ورزشگاه به نظر این جماعت اشکالی ندارد؟! آیا تالی فاسدهای آن را نمی بینند؟
خب اگر اینقدر روشنفکر هستند چرا پیشتر٬ حرف دیگری می زدند.
سکوت معنادار سکولارهای حوزوی در این وقایع نشان می دهد که یا این جماعت از منظومه فکری منسجم و متقن در مسائل اجتماعی و فرهنگی برخوردار نیستند و باری به هر جهت موضع گیری می کنند یا آنکه پیوندهای سیاسی و علایق جناحی آنان را از اعلام نظر منع کرده که در این صورت دیگر صداقت آنان در دروری گزینی از اقدامات سیاسی و جناحی با چالش مواجه است.
طلاب جوان و بدنه متدین روحانیت قم اقدامات مدعیان صیانت از شعائر و هویت صنفی و... را به دقت زیر نظر دارد و طبعا زودا که این سنخ اقدامات متناقض نما٬ پایگاه اجتماعی سکولارهای حوزوی را با بحران بیشتر مواجه سازد.
@rozaneebefarda
مروری بر دیدار جنجالی #فرح_پهلوی با یکی از مراجع عظام تقلید #نجف
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
آبانماه 57 به روزهای پایانی اش نزدیک شده بود که #فرح پهلوی همزمان با #عید_غدیر و به همراه مادر، دو فرزند و رئیس دفترش #حسین_نصر٬ راهی #عراق شد.
#صدام برای دیدار با او به محل اقامتش-قصر جادریه- رفت اما جهت گیری اخبار منتشره نشان داد که مقصود اصلی از سفر٬ دیدار با برخی مراجع تقلید و سوء استفاده از وجه مقدس آنان بوده است.
رادیو و تلویزیون ایران اعلام میکنند که «شهبانو پس از زیارت و انجام نماز در جوار مرقد مطهر حضرت علی (ع) از کسالت حضرت آیتالله آقای حاج سید ابوالقاسم موسوی خویی مرجع عالیقدر جهان تشیع اطلاع حاصل کردند و از ایشان عیادت فرمودند. مرجع عالیقدر شیعیان جهان ...[ طی این دیدار ]... برای حفظ و بقای استقلال ایران و رفاه و آسایش مردم تنها کشور شیعه اثنی عشری #دعا کردند.»
انعکاس جهت دار اخبار دیدار به مدت کوتاهی با خبری مبنی بر «اهدای یک انگشتر توسط آیتالله خوئی به همسر شاه» حکایت دارد.
این ملاقات در اوج تنفر ملت از پهلوی و در حالی صورت می گیرد که با شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی در اول آبان ۵۶ جرقه انقلاب اسلامی زده شده و به دنبال آن در مجالس چند هزار نفره مسجد اعظم قم و مسجد ارک تهران علنا نام امام با سلام و صلوات مطرح شده و به دنبال آن با انتشار مقاله موهن روزنامه اطلاعات علیه امام، تظاهرات ها و درگیری های خونین رخ داد و چهلمهای سلسله وار را در شهرهای مختلف در پی داشت.
حضور میلیونی مردم در نماز عید فطر تهران (سیزدهم شهریور)، کشتار خونین مردم در #هفده_شهریور در میدان ژاله، اعتصاب کارکنان شرکت نفت و اعتصاب مطبوعات٬ رژیم را در آستانه سقوط قرار داده بود و شاه در نطق تلویزیونی 14 آبان گفته بود که صدای انقلاب مردم را شنیده است!
در چنین شرایط پیچیده ای تئوری پردازان پهلوی به دنبال تمسک به چهره های دینی بودند تا ذهنیت مردم را تغییر داده٬ سقوط را به تاخیر اندازند.
انتشار خبر ملاقات فرح با آیت الله خویی، واکنش انقلابیون و خصوصا علمای انقلابی حوزه را در پی داشد.
#آیتالله_صدوقی که در میان علمای بلاد چهره ای برجسته است و همگان او را به فضل و اخلاق می شناسند٬ یک روز پس از انتشار خبر دیدار، تلگرافی بسیار صریح و مختصر به مرجع بزرگ نجف ارسال می کند:
«حضرت آیتالله الخویی دامت بقائه
قَد اَذهَبَت طَیّباتُکُم، ما هکذا الظّنُّ بکُم
صدوقی 20/ذیالحجه/98»
دو تن از مراجع مشهور ساکن در مشهد٬ آیات قمی و سید عبدالله شیرازی نیز نسبت به این دیدار واکنش منفی بروز دادند و همچنین علمای شیعه در برخی کشورهای اسلامی از جمله پاکستان (که آیت الله خویی در آنجا مقلدان زیادی داشتند) نیز با ارسال نامه به محضر ایشان توضیح خواستند.
طلاب و روحانیون سراسر کشور نمایندگان آیت الله خویی را به شدت تحت فشار و سوال قرار دادند. اما از همه مهم تر بیانیه ای بود که با امضای فضلا و طلاب حوزه علمیه قم٬ ضمن بی سابقه دانستن چنین دیدارهایی٬ به #تحریم شهریه آیت الله خویی پرداخته و چنین نوشتند: «به حکم وظیفه الهی و وجدانی خود تصمیم گرفتهاند به عنوان ابراز مخالفت با این عمل و تا روشن شدن بیشتر جریان این دیدار، از گرفتن شهریه آقای خویی امتناع نمایند.»
برخورد متین آیت الله خویی از دامن زدن بیشتر به اختلافات پیشگیری کرد و ایشان در پاسخ مکتوب٬ تلفنی و با صدور اعلامیه٬ اعلام کرد که این دیدار بدون اطلاع قبلی صورت گرفته و ایشان در آن نسبت به کشتار مردم و تبعید علما توسط رژیم٬ تذکر داده است. مطالبی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و انتشار اسناد ساواک٬ کاملا تایید شد.
این ملاقات غیرمترقبه چالش برانگیز که در ادبیات رژیم شاه به عنوان دیدار معرفی شده بود٬ با اعتراض ها و پرسش گری های سازمان یافته علمای متعهد مواجه شد و دقیقا همین واکنش ها بود که به برخورد پدرانه و حکیمانه آیت الله خویی ضمیمه شد و امکان هر نوع سو استفاده و #تطهیر #عناصر_فاسدالمسک_سیاسی مانند فرح پهلوی را از بین برد.
گرچه نمی توان و نباید وقایع تاریخی را به صورت بی ضابطه بر حوادث واقعه تطبیق کرد اما مطالعه تاریخ #عبرت هایی را در پی خواهد داشت که از تکرار تجارب تاریخی تلخ درس بگیریم.
@rozaneebefarda
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
رپرتاژ حساب شده یک #کانال_حوزوی به نفع جریان موسوم به #تشیع_انگلیسی
در این کانال٬ نام رهبر تشیع انگلیسی ذیل نام رهبر انقلاب و بالاتر از نام آیات عظام صافی و وحید درج شده و در آن٬ عیدالزهرا(س) جایز شمرده شده است!
@rozaneebefarda
روزنه
رپرتاژ حساب شده یک #کانال_حوزوی به نفع جریان موسوم به #تشیع_انگلیسی در این کانال٬ نام رهبر تشیع انگ
بازتاب/1
🔻🔻🔻
م.قاسمی:
عجبا واعجبا !!!!
این چه طلبه ایی است که دامن اسلام ناب محمدی و اندیشه و فکر و راه و روش و سیره و منش و قدر و منزلت امام خمینی ره و خلف بر حقش حضرت ایت الله خامنه ای حکیم و بصیر که ایندگان قدرش را خواهند شناخت رها و بدامن شیعه انگلیسی بچسبد.این اخر بد بختی است.اقلش می رفت شغل دیگه و پی دنیا .گرچه طلبه ناخلف در این لباس هم تمتعات نامشروع خود را دنبال می کند .
@rozaneebefarda
آیا پدربزرگ محمدجواد ظریف، بهائی است؟
یادداشت جنجالی #عبدالله_شهبازی پیرامون پیشینه خانوادگی #ظریف، روحانی و احمدی نژاد
🔻🔻🔻
مثلث برمودا در ایران
حاج میرزا علینقی کاشانی از تجار متمول ایران در سالهای پس از جنگ جهانی دوم است. آنگونه که عینالسلطنه نوشته، او، مانند برخی تجار دیگر آن زمان، در سالهای ۱۳۲۰- ۱۳۲۴، در زمانی که ایران تحت اشغال ارتشهای متفقین بود، از طریق بحران مالی زمان جنگ ثروتی انبوه به دست آورد.
قهرمان میرزا سالور (عینالسلطنه) در ۵ تیر ۱۳۲۴، حدود دو ماه قبل از پایان جنگ دوم جهانی (۲ سپتامبر ۱۹۴۵/ ۱۱ شهریور ۱۳۲۴)، نوشت:
«باغ مرحوم نبیلالسلطنه، که چهار هزار ذرع است جنب باغ من و رعیتی است عمارت مختصری دارد، حاجی علینقی کاشی به مبلغ یکصد و پنجاه هزار تومان خریداری و قرب سیصد چهارصد هزار تومان خرج بنای عمارت نموده.
هیچ بنایی را به این مفصلی و به این سرعت من ندیده بودم به اتمام برسد. این کاشانی از دولت سر یک کارخانه نخریسی در سمنان کارش به اینجا رسیده که ذرعی چهل تومان باغ تجریش بخرد. در حالی که این باغ پسکوچه [است] و آب روان هم ندارد.
این قبیل تجار تازه چرخ [تازه به دوران رسیده] زیاد شده[اند] و بیمحابا بدون تعمق ملک میخرند، عمارت میسازند و تا دهن باز کنی فلان باغ، خانه، ملک، دکان فروشی است مثل ریگ پول میدهند.» (روزنامه خاطرات عینالسلطنه، ج ۱۰، ص ۸۰۶۷)
و در ۴ مرداد ۱۳۲۴ افزود:
«گفتند، در روزنامه هم بود، همسایه شمیران من حاجی علینقی کاشانی در این ایام که انحصار پنبه به هم خورد پانصد هزار تومان منافع برد. (باغ به این گرانی نخرد؟)
نمازی، باز همسایه دورتر من، سال قبل در دو معامله کتیرا و چای از هریک ششصد هزار تومان برد. تا امسال چقدر برده باشد خدا عالم است.
قمار هم بین اینها از زنانه و مردانه رواجی دارد که شبی پانزده و شانزده الی سی هزار تومان بردوباخت میشود. شبی یکهزار و دویست تومان به صاحبخانه و مجلس میدهند بساط را راه بیندازد. توپ پانصد و هزار تومان میبندند. عبدالعلی خان [خواجهنوری] میگفت در کلوپ ایران شبی صد هزار تومان بردوباخت میشود.» (روزنامه خاطرات عینالسلطنه، ج ۱۰، ص ۸۰۷۳)
فروشنده باغ فوق به حاج علینقی کاشانی، که پسکوچه و بدون آب روان و با قیمت بالا بود بنحوی که عینالسلطنه را متحیر کرد، میرزا ابراهیم خان نبیلالسلطنه است که بعدها پسرش، فضلالله نبیل، رئیس دفتر فرح پهلوی شد و دخترش، زهرا نبیل، سناتور. نبیلالسلطنه و فرزندانش بهائیان سرشناس بودند.
این نوع معاملات مشکوک (خرید ملک به قیمتی بسیار بالاتر از قیمت متعارف) در زمان جنگ جهانی دوم، و بحرانهای مالی که قوانین نظارتی شدید وجود دارد، به معاملات صوری بمنظور تبادل غیرقانونی پول (پولشویی) شبیه است.
علینقی کاشانی بخش مهمی از ثروت پیشین خود را از طریق کارخانه ریسمانریسی سمنان به دست آورد. او احداث کارخانه فوق را در سال ۱۳۰۵، در زمینی که حاج میرزا آقا فامیلی، بزرگ طایفه فامیلی سنگسر و سمنان، در اختیارش گذارد (مجانی یا با قیمت نازل)، شروع کرد. کارخانه ریسمانریسی سمنان در شهریور ۱۳۱۰ با حضور رضا شاه افتتاح شد.
احداث این کارخانه در سمنان به دلیل کشت وسیع پنبه در اراضی مابین آرادان و سُرخه بود که در آن زمان مرغوبترین پنبه ایران بشمار میرفت. بخش مهمی از زارعین این اراضی از طوایف شبان سنگسر بودند که از زمان صفویه بتدریج به سُرخه و آرادان مهاجرت کردند و شیوه زیست و معیشت خود را از دامداری کوچنده به زراعت و یکجانشینی تغییر دادند.
عینالسلطنه در همان یادداشت ۵ تیر ۱۳۲۴ افزوده است: «این آدم [حاج علینقی کاشانی] پنبه را از دولت (انحصار بود) به لطایفالحیل ارزان خرید و به هر قیمت دلش خواست فروخت (نخ را).» (روزنامه خاطرات عینالسلطنه، ج ۱۰، ص ۸۰۶۷)
سی و سه سال قبل، در دوران احمد شاه قاجار، عینالسلطنه در یادداشت ۲۵ ذیحجه ۱۳۳۰ ق./ ۱۴ آذر ۱۲۹۱ ش. نوشت:
«شش ساعت از دسته گذشته، شاهآباد رسیدیم. اسبها رمق ندارند و خیلی آرام حرکت میکنند. باد میآمد و سرد بود... باز چای خوردیم. عکس عباس افندی در صدر اطاق آویخته بود. از وقتی که میر علینقی کاشانی مدیر این راه بود تمام عملهجات را از بابیها گرفته بود. حالیه هم باز همانها هستند. به این جهت است که عکس عباس افندی در اطاقها است» (روزنامه خاطرات عینالسلطنه، ج ۵، ص ۳۸۰۹)
تصور میکنم منظور از «میر علینقی کاشانی» فوقالذکر همان حاج علینقی کاشانی است که در جوانی میرزا علینقی خوانده میشد.
لینک بخش دوم یادداشت:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/120
ادامه در پست بعد
@rozaneebefarda
مثلث برمودا در ایران
لینک بخش نخست یادداشت:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/116
ادامه پست قبل
👇
با توجه به اسنادی که از تحرکات مالی برخی ثروتمندان بزرگ بعدی ایران در زمان جنگ جهانی دوم موجود است، احتمالاً باید اسنادی باشد که بتواند اطلاعات دقیقتری درباره حاج علینقی کاشانی و شرکایش، و سازوکار عملیات مالی ایشان، به دست دهد و یادداشتهای عینالسلطنه را مستند و کامل کند.
حاج علینقی کاشانی در سالهای پسین میکوشید،مانند سایر ثروتمندان بزرگ از این قماش، آنگونه که هم در ایران و هم در غرب مرسوم است، برای خود وجاهت کسب کند. به این دلیل، زمانی که به ثروت انبوه رسید، «کار خیر» نیز میکرد و به علمای بزرگ وقت، مانند مرحوم آيتالله العظمی بروجردی، «وجوهاتی» میداد. وراث مادی و معنوی اینگونه ثروتمندان معمولاً فقط این بخش از شخصیت ایشان را برجسته میکنند و درباره منشاء و سازوکار کسب ثروت خاندان خود سکوت میکنند.
سرگذشت حاج علینقی کاشانی ما را به نتایجی شگفت میرساند.
این تأمل نشان میدهد که بخش مهمی از تحولات ایران از سال ۱۳۸۴ تا امروز، در دوران صعود محمود احمدینژاد و سپس انتقال دولت به حسن روحانی، توسط افرادی رقم خورده که به منطقه کشت پنبه فوق تعلق دارند؛ همان اراضی بین آرادان و سُرخه که به خاطر آن حاج علینقی کاشانی، با حمایت رضا شاه و کمک حاج میرزا آقا فامیلی، کارخانه خود را برای تبدیل پنبه به نخ احداث کرد.
بنگرید به تصویر منطقه فوق:
t.me/abdollah_shahbazi/261
محمود احمدینژاد اصالتاً از طایفه صباغیان سنگسر مهاجر به آرادان است. حسن روحانی از جانب پدر از طایفه فریدون سنگسر (مهاجر به سُرخه) و از جانب مادر از طایفه پیوندی سنگسر است. حاج علینقی کاشانی پدربزرگ (پدر مادر) محمدجواد ظریف است.
قریب به شش ماه پیش، در یادداشت یکشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۷/ ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۸، نوشتم:
«در سالهای ۱۳۲۸- ۱۳۲۹ که دایره جغرافیایی ستاد ارتش اولین مجلدات فرهنگ جغرافیایی ایران را منتشر کرد، سرخه روستایی بود با ۴۰۰۰ نفر سکنه از توابع بخش مرکزی شهرستان سمنان در استان دوم، و آرادان روستایی بود در نزدیکی سرخه با ۲۵۰۳ نفر سکنه از توابع بخش گرمسار شهرستان دماوند استان مرکزی.
آن زمان برای هیچ کس قابل تصور نبود که در آینده دور از دو خانواده ساکن این دو روستا، که هر دو اصالتاً از طوایف شبان سنگسر (مهدیشهر) بودند، دو تن به مدت ۱۶ سال پیاپی زمام دولت ایران را به دست خواهند گرفت و بر اقتصاد (و سیاست) ایران بزرگترین تأثیرات را خواهند گذارد.»
t.me/abdollahshahbazi/4661
🔶حاشیه روزنه
آقای ظریف در کتاب خاطراتش با عنوان «آقای سفیر»، گفته بود که پدربزرگ مادری اش، حاج علینقی کاشانی یکی از تجار بزرگ تهران بوده و از او تجلیل زیادی کرده بود.
نکته بسیار مهم تحقیق اقای شهبازی اشاره به مراودات گسترده مالی حاج علینقی با میرزا ابراهیم خان #نبیل_الدوله است.
نبیل الدوله از معروفترین بهاییان ایران بود که به درجه سی و سوم در نظام فراماسونری رسیده بود و زمانی سفیر ایران در آمریکا بود.
انتشار یادداشت آقای شهبازی، واکنش های پیدا و پنهان زیادی را به دنبال داشت و احتمالا در آینده نیز بسیار بحث برانگیز خواهد شد.
این واکنش ها توضیحات تکمیلی آقای شهبازی در مورد یادداشتش را به دنبال داشته که به زودی در همینجا بازنشر خواهد شد.
عبدالله شهبازی نویسنده کتاب گرانسنگ زرسالاران یهودی و پارسی و یکی از معدود پژوهشگرانی است که در تراجم نگاری خاندان های حکومتگر ایران و جهان به صورت کاملا حرفه ای قلم می زند. با اینهمه طبعا نمی توان و نباید انتظار داشت که همه خروجی های نوشتاری ایشان، تمام و کمال مقرون به صحت و عاری از ابهام و نقص باشد.
@rozaneebefarda
آیتالله اراکی درتجمع حوزویان مدافع مردم مظلوم یمن
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
ملت ایران و حوزههای علمیه با تمام توان از مردم یمن پشتیبانی میکنند
آلسعود منفورترین حکومت در جهان اسلام است
🔹جنایات #آل_سعود با حمایت ایالت متحده و رژیم صهیونیستی در یمن از بیشرمانه ترین جنایات تاریخ است. مگر میشود، ملتی را از همه مقدمات زندگی محروم کرد و علاوه بر آن با سلاح و بمب بر آنها حمله نمود.
🔸#یمن سرزمینی است در آن جا که پرچم اسلام توسط حضرت علی (ع) به اهتزاز درآمد و از همان روز رابطهای بین نابودی صهیونیستها و اهل یمن برقرار شد.
🔹ملت ایران و هر #ملل_آزاده دنیا در هر جایی که هستند با مظلومین یمن اعلام هم بستگی میکنند و رنج یمن رنج آنها است.
✔️ بر اساس #وعدههای_الهی اعلام میداریم پیروزی مبارزان یمن و انصار الله مقتدر نزدیک است.
زمان برچیده شدن آل سعود نزدیک است. سرانجام حکومت آل سعود از درون خواهد پاچید.
🔹امروز در جهان اسلام منزوی ترین و منفور ترین حکومت، حکومت #آل_سعود است زمانی آنها ادعای رهبری جهان اسلام را داشتند.
🔹در حمایت از یمن نیز باید #رسانههایآزاد دنیا بسیج شوند و از حق مظلوم دفاع کنند و صحنه های مظلومیت این ملت را منتشر نمایند.
✔️ امروز باید کسانی که توان اقتصادی و مالی دارند جریان کمکهای گسترده به مردم یمن را راه اندازند و نماز جمعهها محل جمعآوری کمک حمایتی از یمن باشند.
✔️ امروز روزی نیست که از کمک رسانی به یمن، کسی اظهار شرمندگی کند و لذا کمک تسلیحاتی و نظامی به مردم یمن در دنیا باید علنی شود و همگان و #دولتها رسما اعلام کنند برای نجات از ظالمان کمک نظامی به یمن خواهند کرد.
متن کامل در:
👇
http://hawzahnews.com/detail/News/468829
@rozaneebefarda
دستخط مقام معظم رهبری پیرامون حضور زنان در ورزشگاه ها در دوران احمدی نژاد
@rozaneebefarda
محمدرضا باهنر: امر به معروف و نهیازمنکر لابیگری است!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸روزنامه #آرمان در تاریخ (۹۷/۸/۲۷) به انتشار سخنانی از باهنر پرداخت که بخشی از آن بسیار قابل تامل است. در ادامه گزیده ای از آن را می خوانید👇
باهنر با اشاره به اینکه تا مجلس دهم همیشه فراکسیونهای اقلیت و اکثریت بود، گفت: الان برای اینکه چیزی از مجلس دربیاید، باید دو فراکسیون را به هرقیمتی که هست به هم نزدیک کنند. باید رئیس مجلس #لابی کند اینها را کنار هم بنشاند.
🔸ما میبینیم که یک اتفاق غیرمترقبه در مجلس میافتد و مجلس دهم سه وزیر را استیضاح میکند و دوباره به هر سه رأی بیشتر میدهد.
🔹منظور این است که باید #رئیس_مجلس #لابیگر قوی و خوبی باشد.
🔹باهنر با اشاره به اینکه برخی لابیگری را #مذموم و برخی #ممدوح میشمارند، افزود: مهم تصورمان از لابیگری است. زمانی فردی میخواهد با لابیگری نمایندگان دیگر را همرأی خودش کند، خب باید گفت که قرار همیشگی نمایندگان همین است. همه دنبال این هستند که رأی بقیه نمایندگان را با خود همسو کنند.
🔸این اگر لابیگری باشد خیلی خوب است، اصلا در اسلام #امربهمعروف و #نهی_از_منکر یک نوع لابی است.
@rozaneebefarda
دفاع تمام قد مدیر کانال سرائر از بیت شیرازی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
📜شیعه انگلیسی «رهبر» ندارد
سیدیاسر تقوی:
🔹سال 95 بود که رهبر معظم انقلاب در بیانات خود در «دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت عید غدیر» با اشاره به مبانی قرآنی مسأله «امامت»، طی تذکری فرمودند: «البتّه، از این طرف هم بایستی احساسات آنها را تحریک نکنند. یک عدّهای خیال میکنند اثبات تشیّع به این است که انسان به بزرگان مورد اعتقاد اهل سنّت و دیگران بنا کند مدام بدوبیراه گفتن؛ نه، این خلاف سیرهی ائمّه است. اینکه شما میبینید رادیوها یا تلویزیونهایی در دنیای اسلام به وجود میآید که کار آنها این است که بهعنوان شیعه و به نام شیعه، به بزرگان مورد اعتقاد بقیّهی فِرق اسلامی بدگویی کنند، این معلوم است که بودجهاش بودجهی خزانهداری انگلیس است؛ این بودجهاش بودجهی انگلیس [است]، این شیعهی انگلیسی است.»
🔹از جمله شبکههای ماهوارهای که شامل تذکر ایشان میشد، شبکه فدک با مدیریت یاسرالحبیب از روحانیون تندوری ساکن لندن بود که نه تنها مقدسات اهل سنت را که برخی مراجع تقلید شیعه را نیز هدف هجمه و اهانتهای خود قرار میداد. یاسرالحبیب خود را از مریدان آیت الله سیدصادق شیرازی معرفی میکرد. سکوت بیت شیرازی در برابر این انتساب موجب شد که «شیعه انگلیسی» از یک خطدهی درآسیبشناسی فرهنگی، به برچسبی جهت مقابله سیاسی- امنیتی با بیت شیرازی به عنوان «رهبر شیعه انگلیسی» تبدیل شود. هجمه رسانهای سنگین علیه این بیت که بعضا با اهانتهای ناروایی نیز همراه بود و همچنین سخنرانیهای انتقادی و تألیف کتاب درباره موضوعاتی همچون «برائت از مقدسات اهل سنت» و «قمهزنی» البته با محوریت آیت الله شیرازی موجب شد تا ضمن تمرکز «بودجههای پراکنده»، این بیت تبدیل به جریانی متشکل و منسجم شود.
🔹این درحالی بود که شاخصههای فرهنگی مزبور نه تنها اختصاص به بیت شیرازی نداشت که همچنان این مسائل در بدنهی مقلدان بسیاری از مراجع تقلید، مشروع و بلکه از شعائر و مناسک مهم تلقی میشود. فراتر آنکه بسیاری از مراجع تقلید نیز در خصوص «وحدت شیعه و سنی» و «آسیبهای عزاداری» با دیدگاه انتقادی مطرح شده توسط رهبر معظم انقلاب به طور کامل همنظر نبوده و نیستند. به طور مثال استفتای تلفنی اخیر کانال تلگرامی سرائر (با مدیریت نگارنده) از دفاتر 14 نفر از مراجع تقلید نشان میدهد که اکثر مراجع همانند آیت الله شیرازی و برخلاف نظرات آیات عظام خامنهای، مظاهری، مکارم شیرازی و صانعی، با برگزاری مراسم غیرعلنی «عیدالزهرا» مخالفتی ندارند و این یعنی تفاوتی میان دفاتر این اعاظم با بیت شیرازی در بیان فتوا نیست. اما تأثیر اینگونه فتاوا- هر چند با قید «غیرعلنی»- فرهنگ عمومی را به طور فراگیر متأثر میکند و لذا در تشدید تنش بین مذاهب نه تنها بیت شیرازی که مقلدان سایر مراجع نیز اثرگذار خواهند بود.
🔹در این بین، هنگامی که سیاستهای نادرست رسانهای، محوریت یک جریان پراکنده فرهنگی را به شخصیتی منسوب میداند که از قضا با مواضع سیاسی نظام همسو نیست، با قلب یک معضل فرهنگی به یک معضل سیاسی، این امکان را فراهم میآورد که بیت مزبور بتواند در میان بدنه متدین جامعه، بر اساس نگاه سیاسی خود یارگیری کند و رفتارهایی نظیر «برائت از مقدسات اهل سنت» را لزوما به یکی از محورهای مخالفت با نظام معرفی نماید. این استحاله موضوع تا آنجا پیش رفته که امروزه حساسیت حوزه انقلابی نسبت به شخص و نام آیت الله سیدصادق شیرازی بیشتر از حساسیت نسبت به شاخصههای فرهنگی این جریان در سطوح دیگر حوزه علمیه است.
🔹مولفههای «شیعه انگلیسی» که همان تنشزایی در روابط شیعه و سنی است، هیچگاه در انحصار بیت شیرازی نبوده و همچون سایر آفات فرهنگی جامعه شیعی به صورت پراکنده ظهور و بروز داشته است. در همین حوزه علمیه با وجود آنکه سعی میشود در قالب همایشها و تألیفات، وحدت شیعه و سنی را نگرشی ساری و جاری جلوه داده شود، آنچه در استفتائات مراجع و نگرانی درونی آنها به تحرکات اهل سنت به چشم میخورد بیانگر آن است که این نگاه پا فراتر از یک سری تصمیمات و رفتارهای نمایشی نگذاشته است. این تحلیل زمانی تقویت میشود که شاهد آن هستیم که برخی از اساتید حوزه ابایی از دیدار علنی با آیت الله شیرازی و انعکاس رسانهای آن ندارند.
🔹به نظر میرسد تقابل جریان انقلابی صرفا به تمرکزی کاذب در این بیت منجر شده است. نگارنده معتقد است شیعه انگلیسی «رهبر» ندارد و رهبرتراشی برای آن نیز کمکی به حل آن نخواهد کرد . لذا شاید بهتر باشد به جای نگاه سیاسی و تمرکزبخش به این جریان، برای درمان این مشکل فرهنگی، راهحلی فرهنگی و فراگیر بیاندیشیم.
سرائر
🔸حاشیه_روزنه
رهبر هر جریان به شاخص ترین فرد آن اطلاق می شود! بعید است کسی از طرفداران جریان #تشیع_لندنی را سراغ داشته باشیم که رهبر این فرقه را نشناسد!
@rozaneebefarda
1_35193939.pdf
357.2K
اسکات مادل افسر ارشد امنیتی سازمان سیا در بند 6 طرح مهم خود با عنوان"Iran on Notie"به صراحت از تقویت و حمایت صادق شیرازی؛ علیه اسلام سیاسی و آیت الله خامنه ای به عنوان یکی از راهبردهای آمریکا جهت مهار ایران نام می برد
#شیعه_انگلیسی
@rozaneebefarda
سید جعفر خوانساری از دنیا رفت
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
مرحوم سید جعفر خوانساری فرزند آیت الله آقا سید احمد خوانساری عالم بزرگ پایتخت در عصر پهلوی دوم است.
در همه سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی کمترین اظهار نظری از وی سراغ داریم و راز این سکوت شاید به گذشته او در دوران مبارزات و روابط حسنه اش با دستگاه پهلوی بازگردد که موجب شد اعتماد و اعتبارش را در میان مردم از دست بدهد و چهار دهه در انزوا و سکوت به سر ببرد.
برخی از او به عنوان عامل اصلی جدایی نسبی آقا سید احمد از جریان پرشتاب مبارزات سیاسی با شاه نام برده اند.
او اکنون از این دنیای فانی رخت بربسته و اقتضای جوانمردی طلب مغفرت برای اوست اما حتما پژوهش های تاریخی عملکرد او را مورد واکاوی قرار خواهد داد تا همه ابعاد ماجرای سید جعفر بر ذهن پرسشگر نسل جوان روشن شود.
@rozaneebefarda
روزنه
دفاع تمام قد مدیر کانال سرائر از بیت شیرازی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 📜شیعه انگلیسی «رهبر» ندارد سیدیاس
#بازتاب
جریان شیرازی٬ جریانی عوام زده است!
حمزه وطن فدا
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
در رابطه با مطلب اخیر سرائر؛
علی رغم اینکه اصل حرف مقبول نیست
و به هر جهت هیچ جریانی بدون سر نیست و همیشه ولو به شکل تعینّی هر جریانی در جامعه وجاهت و شانیت و مشروعیت خود را از یک بزرگتری میگیرد و این بزرگتر به شکل طبیعی در موقف رهبری جریان قرار میگیرد و همه چشم ها به اوست
هر چند که ممکن است این رهبری ضعیف یا قوی باشد یا شخص زیر بار این مسئولیت رهبری رفته باشد یا نرفته باشد.
در قبال جریان شیرازی حداقل من نمی دانم واقعا مشغول چه کاری هستند یک رهبری خودآگاه است یا تعینی
ولی آن روی سکه به نظرم در منظر بچه های انقلاب اصلا ملموس نیست
و از این جهت حرف سرائر را میپسندم هر چند انگیزه اش را نمی شناسم.
مدام هر اتفاق فجیع فرهنگی را به یک اتفاق سیاسی تقلیل میدهیم ، یک راسی برایش شناساسیی میکنیم و آن راس را میزنیم که تا اینجا کار بدی نیست اما آن روی دیگر سکه که وجه فرهنگی و مقبولیت عام یک ایده است را نه رصد داریم نه جدی میگیریم نه برای مواجهه با ان کاری میکنیم
واقعیت این است ما هر روز در خلال درسها در قم با تیپ هایی رو به رو میشویم که وحدت را نمی فهمند
با تیپ هایی رو به رو میشویم که حرف انقلاب در این خصوص را نمی فهمند
وحدت را نه یک تهاجم شیعی که یک انفعال و تقلیل در جهت تامین منافع دنیوی یک حکومت تقریر میکنند
حتی گاهی انقلابی هم هستند ، به این معنا که کلیت نظام را میفهمند ، آقا را هم حتی دوست دارند
ولی با عرض پوزش اخرش در لسان شان رفتن به مستراح سر زدن به خلیفه است .
متن حوزه ، عمق حوزه به نظرم در فهم معارف انقلاب که یکی از آنها وحدت است افلیج است
این قابلیت کم و کج بخشی از بدنه حوزه ماست که حتی آماری نداریم که کمند یا زیاد یا حداقل من ندارم
طبیعی است در این قابلیت و استعداد نفهمی ، همه جور بذری امکان رشد و نمو دارد حتی بذر پوچ و پوک جریان شیرازی
خیلی ها شاید از شیرازی هم ابراز برائت کنند ولی وقتی دقیق میشوی با همان سبک زندگی میکنند با همان فکر فکر میکنند ولی اسمش این است که انقلابی هستند
خیلی ها هم اصلا شیرازی را نه میشناسند نه معتبر میدانند
و چه بسا شیرازی مثل آنها دارد فکر میکند
جریان شیرازی یک جریان عوام زده است
جریانات عوام زده بیش از آنکه موثر باشند بر عوام متاثرند از عوام
و صرفا یک هویت روشن تری برای این عوامیت دست و پا میکنند
عوام و سیاهی لشگر شهرهای مذهبی نظیر قم و اصفهان و مشهد به گونه ای است که شیرازی خورش ملس است
@rozaneebefarda
مخالفت آیت الله بهجت با برپایی مجالس #عید_الزهرا(س)
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
⚠️#تکذیب برگزاری مراسم جشن #عیدالزهرا در بیت آیتالله بهجت قدسسره
❓#سوال: اخیرا در سایتها و شبکههای اجتماعی فیلمی با عنوان «مراسم جشن نهم ربیعالاول و #عیدالزهرا توسط حضرت آیتالله بهجت» منتشر گردیده است که در آن اشعاری به همین مناسبت توسط مداح خوانده میشود و حضرت آیتاللهالعظمی بهجت هم در مراسم حضور دارند. لذا خواهشمند است باتوجه به اینکه این فیلم سوالات زیادی را در ذهن مخاطبان ایجاد کرده است، جهت روشن شدن افکار عمومی در خصوص این مراسم توضیح فرمایید.
🔸#پاسخ بیت حضرت آیت الله بهجت اعلی الله مقامه:
⭕️ «عنوان آن مراسم به جشن عیدالزهرا #کذب_محض است.»
.... حضرت آقا به شدت از این مجالس پرهیز داشتند. حتی سالهایی که جلسات درس و روضه در منزل معظمله اقامه میشد، یکبار که بعد از روضه افرادی مبادرت به رفتار و اعمال مضحکه آمیز نمودند معظمله سالهای بعد ایام مقارن آن روز، مجلس ذکر اهلبیت علیهمالسلام در منزل را تعطیل و از پذیرفتن افراد در منزل و اقامه مجلس پرهیز مینمودند.
همچنین بعد از انتقال مجلس روضه و درس به مسجد، همانها یک بار با صحنهسازی چنینکاری را در چند دقیقه برای ترویج خود حادث نمودند و البته درزمان حیات معظمله نتوانستند اشاعه دهند.
ضمنا نکتهای که باتوجه به همین فیلم منتشر شده لازم به ذکر است، همچنان که از تصاویر آن و فضای مسجد مشخص است، مجلس مراسم روضه هفتگی حضرت آیتالله بهجت هست که از سالیان گذشته هرهفته صبح جمعه در مسجد فاطمیه و با حضور معظمله و شاگردان و اقشار مختلف مردم برگزار میگردیده است و باتوجه به وصیت ایشان همچنان برگزار میگردد.
لیکن با توجه به تقارن روضه جمعه آن هفته با ایام نهم ربیع( جمعه مورخ ٢٣/اسفندماه/١٣٨٧ مصادف با ١۵ ربیعالاول)، مداح مجلس در مسجد و بالحن مداحی و روضه مشابه نظرات آقا چند دقیقهای اشعاری را از جامی که از دانشمندان و شاعران اهل سنت است در مدح امیرالمؤمنین علیه السلام قرائت نموده است. ولو اگر بیتی هم مخالف نظر آقا خوانده است، حضرت آقا فردای آن روز در جلسه درس خارج فقه خود به تاریخ شنبه ٢۴/اسفندماه/١٣٨٧ باشدت نسبت به برگزاری جلسات غیر از ذکر فضائل، صریحا موضع گرفتند که عین مطالب و فیلم و صوت فرمایشات معظمله موجود میباشد.
والسلام علیکم و رحمتالله
بیت حضرت آیتالله بهجت
🔻#متن_کامل_تکذیبیه و مستندات آن شامل فیلم فرمایشات حضرت آیت الله العظمی بهجت را در#ذیل ببینید:🔻
👆 http://bahjat.ir/fa/content/10517
@rozaneebefarda
تئوری پرداز #اصلاح_طلب: مانند قبل از انقلاب٬ #شراب_فروشی را #آزاد کنید!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹#عباس_عبدی از تئوریسین های اصلاح_طلب در یادداشت خود در یکشنبه, 27 آبان 1397 در روزنامه #ایران (ارگان رسمی دولت روحانی)٬ خواستار آزادی خرید و فروش شراب شد. گزیده مطالب عبدی را در ادامه می خوانید:
🔹🔸پس از شکست فاحشی که در قضیه #شبکههای_اجتماعی رخ داد و هزینههای مادی و معنوی فراوانی ایجاد کرد، اکنون مواجه با مسألهای به نام #مشروبات_الکلی هستیم.
🔹در ۴۵ روز گذشته ۹۵۹ نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی که ظاهراً حاوی الکل متانل بوده است دچار مسمومیتهای شدید شدهاند. از میان افراد مسموم ۹۲ درصدشان مرد و ۸ درصد زن هستند که فوتشدگان نیز برحسب جنسیت به همین نسبت هستند. همچنین اکثریت آنان شامل جوانان ۲۱ تا ۳۰ سال میشوند که قابل توجه است.
🔹🔹جالب است که این اتفاق در ماه محرم و صفر رخ داده که حتی اگر میزان مصرف کمتر نشده باشد، بعید است که اضافه شده باشد. ولی حجم و تعداد مسمومان به طرز معناداری بیش از گذشته است. از این تعداد ۸۴ نفر فوت شدهاند، ۳۰۵ نفر به مرحله دیالیز رسیدهاند و اعضای داخلی بدنشان دچار مشکلات حاد شده است و ۲۷ نفر نیز نابینا شدهاند. اینها عمدتاً در چند استان محدود کشور رخ داده است.
🔸🔸البرز، هرمزگان و خراسان شمالی و تهران بیش از ۹۰ درصد موارد را شامل میشوند. هزینههای اجتماعی، درمانی و بیمهای و اقتصادی این اتفاق را میتوان حدس زد و اگر تکرار شود، نشان میدهد که با یک مشکل عمیق مواجه شدهایم. ولی در مواجهه با این مشکل چه اقدامی صورت میدهیم؟
🔹🔹در جامعهای که #شرب_خمر #حرام و #جرم است و مستوجب مجازات و نیز در صورت تکرار حکم آن
#اعدام است، پس چگونه میشود که رفتاری به این مهمی که مجازات آن حدی است و قابل گذشت هم نیست، تا این اندازه رواج پیدا میکند که ظاهراً درصد و میزان مصرف آن بالاست، بطوری که تعداد افرادی که وابستگی به مصرف آن پیدا کردهاند نیز چشمگیر است.
🔸🔹آن قدر این پدیده در ایران شایع شده است که بسیاری از افراد در حین رانندگی نیز بیش از حد مجاز مصرف کردهاند و تصادفات وحشتناکی در کشور به علت همین عامل رخ داده است. در مقابل در کشورهایی که مصرف آن آزاد است، کمتر شاهد این حد از رانندگی در حالت مستی هستیم.
🔸🔹برای مواجهه با این معضل، #اخیراً یکی از #افراد #آشنا_به_امور_فقهی، ایدهای را طرح کرده است و با استناد به قواعد موجود و از منظر #دروندینی نتیجه گرفته است که:
«استفاده از این مشروبات غیر استاندارد، واقعیتی خارجی هست. پند و توصیههای اخلاقی-بهداشتی انجام شده و مجازاتهای گوناگون از شلاق تا جریمه نقدی تجربه شده است. اما در واقعیت خارجی، ناچاریم به شکل دوفاکتو، وجود این مصرف کنندگان را به رسمیت بشناسیم و برای حفاظت از بیماریهای خطرناک و مرگ و میرهای ناشی از مصرف مشروبات الکلی غیر استاندارد، بایستی مراکزی را به آزمایش این نوع مشروبات اختصاص دهیم. تولید کننده و یا مصرف کننده، بایستی بتوانند با اشانتیونی از مشروب مورد نظر خود مراجعه کنند و به شکل ناشناس و بدون نگرانی از تعقیبها و مجازاتها، مشروب خویش را آزمایش کند. یا در صورت امکان، دستگاههای تست کننده فوری در اختیار آنان قرار داده شود تا از استاندارد بودن یا نبودن مشروبات الکلی مورد نظر خویش مطمئن شوند.»
🔹🔸بهطور قطع از نظر نویسنده محترم در ارائه این پیشنهاد نظر خیر وجود دارد. عین همین استدلال را برای زنانی که تنفروشی میکنند میتوان به کار برد، که البته چندان عجیب هم نیست. ولی همه اینها نوعی دوربرگردان فرهنگی است.
🔸🔹در واقع به جای نگاه ریشهای به مسأله، وارد فرآیند دوربرگردان میشویم. اینها جملگی نشاندهنده آن است که #کارکرد_مجازات و #فلسفه_حقوق ب#ا آنچه که #ما_مدعی_هستیم #تطابق ندارد.
🔹🔹باید قضیه را ریشهایتر حل کرد. نگاه ما به موضوع حقوقی و جرم باید مبتنی بر نظر اجتماعی باشد و گناه را باید از طریق دیگری جلوگیری کرد. همچنان که #پیش_از_انقلاب انجام میشد. این نگاه در همه امور فرهنگی باید جاری و ساری باشد. از هنر و ادبیات و فیلم و رسانه گرفته تا رفتارهای دیگر.
متن کامل مقاله عبدی در اینجا👇
https://www.mashreghnews.ir/amp/912082/
💥حاشیه روزنه
این یادداشت که در پوشش ادبیات ظاهرا علمی ارائه شده٬ نشان از خاستگاه فکری اصلاح طلبان و نسبت شان با #شریعت و #فقاهت دارد. راستی کدام جریان حوزوی با امثال عبدی پالوده می خورد و همگرایی دارد؟ آیا مدعای دفاع از #شعائر_شیعی با همنشینی با امثال عبدی قابل جمع است؟!
آیا #سکوت #سکولارهای_حوزوی (که از قضا اینستاگرام باز و تلگرام بازهای ماهری هم هستند) در مقابل چنین #یادداشت_موهنی جز به #همگرایی_سیاسی و فکری٬ معنای دیگری می تواند داشته باشد؟!
@rozaneebefarda
آیتالله سید احمد خاتمی: با روزنامه حامی آزادی شراب برخورد کنید/ طرفداران #اسلام_زدایی آرزوهای شان را به گور می برند.
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹جمهوری اسلامی سه عنصر اصلی اسلام، جمهوریت و ولایت فقیه دارد، بگونه ای که در اصل ۱۷۷ قانون اساسی تاکید شده که این سه عنصر تا ابد قابل تغییر نیست. کسی که از این عناصر عبور کند از نظام عبور کرده است.
🔹مردم مراقب باشید که #انحراف ذره ذره شکل میگیرد٬ نه یک باره.
🔹 در یکی از روزنامه ها [=روزنامه دولتی ایران] که از بودجه بیت المال تغذیه میکند نوشته شده است شراب های قلابی بلای جان مردم شده، به همین دلیل باید #خرید_و_فروش_شراب را #مثل_زمان_طاغوت #آزاد کنید!
🔹من به هیات نظارت بر مطبوعات می گویم که شما باید رصد کنید نه اینکه من در خطبه ها بگویم.
🔹امروز می گویند شراب را آزاد کنید وفردا میگویند بی حجابی را آزاد کنید، حتما بعدا میگویند اسلام را به رفراندوم بگذارید درحالی که این آرزو را به گور میبرند.
🔹این مردم به اسلام رأی دادند و برای دفاع از آن تا آخرین قطره خون دفاع میکنند.
🔹من جریانی را پشت این مطلب روزنامه میبینم که میخواهند #اسلامستیزی را #تئوریزه کنند. مردم ما انقلاب کردند که شرابخواری نباشد؛ بنابراین با هرگونه اقدامی برای عادیسازی این شرایط به شدت مقابله میکنیم.
🔹این مردم به اسلام رای دادند و برای دفاع از اسلام تا آخرین نفس و قطره خون خود مقاومت می کنند. من امروز جریانی را میبینم که میخواهند اسلام زدایی را در کشور تئوریزه کند.
@rozaneebefarda
روزنه
آیتالله سید احمد خاتمی: با روزنامه حامی آزادی شراب برخورد کنید/ طرفداران #اسلام_زدایی آرزوهای شان ر
آیت الله بهجت: با #فحش و #لعن به بزرگان اهل سنت٬ آنان در راه خود شدیدتر می شوند
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸🔹حضرت آیتالله بهجت قدسسره یک روز پس از مداحی شبهه ناک در مجلس روضه هفتگی شان٬ تذکرات و نکات مهمی را در ضرورت حفظ حریم اهل سنت مطرح کردند.
این جملات در خلال درس خارج فقه روز شنبه ٢۴ اسفند ۸۷ (و در اوج بحثهای پیرامون برائت یا وحدت در حوزه قم) ایراد ست:
⭕ از همین تقیه چه[برکاتی نتیجه] شد؟ «ارتد الناس الا ثلاثة …» ([بعد از پیامبر صلّیااللهعلیهوآله] مردم جز سه نفر … مرتد شدند)[امروز] آن ثلاثه (سه نفر) یا اربعه (چهار نفر) یا خمسه (پنج نفر) -هر چه هست- از چهارصد میلیون هم بیشتر شد. با همین تقیه، نه با اجبار.
[پیروان دیگر مذاهب] با اجبار، [در مخالفتشان] شدیدتر میشوند. با لعن بزرگانشان، شدیدتر میشوند.
🔹خدا آقاشیخ محمدرضا آلیاسین را رحمت کند، [که] از مراجع عرب بود، و ظاهراً داماد آقاسید اسماعیل صدر هم بود. ایشان یکبار میگفت: گمان نمیکنم هیچ منصفی فصول المهمه سید شرف الدین را ببیند و مستبصر نشود.
🔹ملاحظه فرمودید؟! اینقدر در کلماتش تقیه میکند! هیچجا به آنها فحش نمیدهد، به آنهایی که فحش میدهند. او فحش داده، اما ایشان در جواب میگوید: استاد اگر مقصودش این است، جوابش این است! به آن [فرد] فحاش [چنین] میگوید هان! اگر استاد مقصودش آن است، جوابش آن است. عجائب و غرائب است.
🔸همگی سفارش کنید، همه منصفین و [افرادی که] قابل هدایتاند را به کتابهای [علامه] شرف الدین، بأسرها (یعنی همه کتابهای ایشان). آهان؟ [اگر چه] در مراجعات همه خوب نوشتهاند، اما او خوبتر از همه نوشته است.
📚جهت مشاهده فیلم سخنرانی در لینک زیر
👇
http://bahjat.ir/fa/content/10517
@rozaneebefarda
عدالتخواهی یا غضنفربازی؟!
درنگی پیرامون #نامه_نابهنگام جریان موسوم به #عدالتخواه
جعفر پرورده
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸در آستانه روز دانشجو که پیشینه اش با #غرب_ستیزی گره خورده است٬ نامه ای در رسانه ها منتشر شد که در بهترین حالت٬ حکم #پاس_گل به #غرب_اندیشان_داخلی را دارد.
🔹در سالهای گذشته روز دانشجو عملا به محملی برای ارتباط بی واسطه مسئولین با دانشجویان تبدیل شده که البته پدیده مبارکی است چه اینکه همواره بیشترین نقدها در این ایام از زبان فرزندان ملت متوجه دولتمردان شده است.
🔸امسال با توجه به مشکلات معیشتی فراگیر ناشی از #ناکارآمدی_بی_سابقه بدنه اجرایی کشور طبعا انتظار می رود که گفتمان حاکم بر روز دانشجو از اهمیت بیش تری برخور دار باشد و این پرسش مطرح است که در جلسات مدیریت شده و آکواریومی دانشجویان با ریاست جمهوری٬ چه حرفهایی مطرح می شود و اصلا ایا امسال منتقدین رئیس جمهور می توانند در مقام نقد سخنی بر زبان برانند یا خیر؟
🔸به نظر نگارنده ۱۶ آذر امسال برای دولتی ها روز سختی است چون اجازه دادن به منتقدین مساوی با بیان مطالبی است که احتمالا خوشایند آنان نیست و اگر اجازه ندهند٬ هجمه تبلیعاتی سنگینی متوجه دولت خواهد شد.
🔸در چنین شرایطی جریان به اصطلاح #عدالتخواه دانشگاه تهران٬ کار را برای دولتی ها آسان کرد و با انتشار نامه خطاب به مقام عظمای ولایت توجه ها را از دولت و فضای نامناسب حاصل از عملکرد دولتمردان و جریان غرب زده٬ دور کرده و تلاش کرد فضا را به سمت دیگری سوق دهد.
🔹این اقدام مشکوک که معلوم نیست دقیقا با چه مقصودی در این برهه زمانی انجام گرفته٬ پرده دیگری از نمایش قدیمی #عدالتخواهان_عرفی موسوم به #احمدی_نژادیون است که مدتی است همنوا با #اصلاح_طلبان_افراطی و #ضد_انقلاب_خارج_نشین٬ تلاش دارند مطالبات مردمی ناشی از ناکارآمدی ارکان اجرایی را به سمت رأس نظام و شخص رهبری سوق دهند.
🔹نویسندگان نامه که در سالهای گذشته صریح ترین نقدها را در حضور و غیاب رهبری معظم با ایشان در میان گذاشته و کمترین برخورد تلخی را تجربه نکرده اند٬ با نادیده گرفتن پیشینه و تاریخچه روشن و قابل تقدیر رهبر معظم٬ به دنبال تکمیل #جورچین_سیاسی #ترامپ و #آمریکاپرستان_ورشکسته_داخلی هستند.
🔸ویژگی جماعت به اصطلاح عدالتخواه آن است که سر و رهبر ندارد و گرفتار #جو_زدگی و #شعاربسندگی_سلبی شده است.
قصه امروز این جماعت که در لبیک به ندای سعید زیباکلام و تطهیر فرقه نارمک به میدان آمده اند٬ ریشه دار است. آنان همواره در فضای انفعال نفس کشیده اند و اغلب برای اثبات خود به نفی همگان دست زده اند.
@rozaneebefarda
روزنه
عدالتخواهی یا غضنفربازی؟! درنگی پیرامون #نامه_نابهنگام جریان موسوم به #عدالتخواه جعفر پرورده @r
مطالبه گری بنی اسرائیلی(!!) به سبک جریان به اصطلاح عدالتخواه!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
جریان عدالتخواه دانشجویی فعلی که به موازات دولت احمدی نژاد و چون #پیچک_سیاسی رشد کرد٬ بعد از عملکرد غیرقابل دفاع رئیس جمهور محبوبش و به دنبال شکل گیری #فرقه_نارمک٬ اکنون دچار سردرگمی شده است.
این طیف که روزگاری ناب ترین دانشجویان را در خود جای داده بود اکنون دچار بحران تئوریک و گرفتار نفوذ و آشفتگی سیاسی شده است!
آنان که همواره بدون کمترین هزینه ای تندترین پرسش ها را از عالیترین مقام سیاسی نظام مطرح کرده اند٬ نذر کرده اند که خود را به #قانع_نشدن بزنند و هر روز همان سوالات قدیمی و تکراری را نسل به نسل تکرار کنند!
کردار عدالتخواهان عرفی از این جهت بیشترین شباهت را به قوم بنی اسرائیل دارد که تاریخ آنان را با #بهانه_تراشی می شناسد!
حتمن پرسشگری مطلوبیت ذاتی دارد و حتمن مطالبه از رهبری معظم جایز و لازم است چنانکه معجزه لازمه پیغامبری است اما عقلایی نیست که کسانی بخواهند مطالبه گری از رهبری را بازیچه سیاسی خود قرار دهند چنانکه پیامبران مسئولیتی در مقابل بهانه تراشان و معجزه جویان ندارند. اگر قرار به #انصاف و #حقیقت_خواهی باشد٬ یک معجزه هم کافی است برای اثبات پیغامبری٬ چنانکه دو دهه پاسخگویی رهبری معظم بهترین سند برای اثبات سعه صدر ایشان است.
@rozaneebefarda
روزنه
مطالبه گری بنی اسرائیلی(!!) به سبک جریان به اصطلاح عدالتخواه! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 جریان عدالتخوا
درنگی در نسبت ولایت و عدالت!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹مثل خیلی از کارهای دیگری که باید میشد و نشد؛ #عدالتپژوهی هم کنج طاق حوزه و گوشه کلاسهای دانشگاه خاک میخورد و هر از گاهی سیاستمدار یا سیاستآموزی تندیسی موهوم از عدالت برای خود میسازد و بین ملت سلفی با آن میگیرد و رأی و فکرشان را در جیب کرده تندیسش را هم با خود میبرد.
🔸عَلَم #عدالتخواهی گرچه پرچمداران راستین خود را داشته و دارد و شاید کم هم نباشند؛اما در این میان عدالتبازانی هم هستند که دانسته یا ندانسته در نبرد عدل و ظلم به سپاه ستم سواری میدهند.
🔹سخن کوتاه؛ در مورد عدالت و دامنههای فراگیرش زیاد میتوانیم بگوییم و بنویسیم، بخوانیم و درس بدهیم اما آنچه چند وقتی است در دل و ذهنم مانده بود و امروز به بهانه یادداشت #روزنه از سر قلم چکید؛ کوتاهگویهای در «#نسبت_عدالت_و_ولایت» است که رابطهای متقابل دارند و همه میدانیم که در دینمان ولایت بیعدالت نمیشود.
🔹آیا میخواهم این نکته همهفهم را بازتکرار کنم؟ نه چرا که رابطه عدالت و ولایت روی دیگری هم دارد که برایمان کمتر گفتهاند شاید برای اینکه آن را نفهمیدند شاید هم فهمیدند و گفتنش منافعشان را به خطر میانداخته و آن اینکه:
عدالت مفهومی است که به خاطر دو ویژگی محبوبیت فوقالعادهای بین سیاستکاران دارد.
🔸اول اینکه برای همه جذابیت دارد و مردمپسند و رأی جمعکن است دوم اینکه مفهومی گسترده است و میشود آن را بر هر فعل و گفتاری تطبیق کرد و هرکس و ناکسی با پرداخت کمترین هزینه میتواند آن را مصادره کند.
🔹شما میتوانید حسین بن علی علیهالسلام را در مذبحه کربلا بکشانی و با چاقوی عدالتطلبی سر او را ببری چرا؟ چون به زعم لشکریان ظلمه٬ او العیاذ بالله خارجی است و علیه حکومت قیام ظالمانه کرده است. یا مثلا میتوانی در حرکتی کاملا عادلانه دو بمب اتم بر سر هیروشیما و ناکازاکی بیندازی چرا؟ به این خاطر که اگر جنگ ادامه پیدا کند تعداد بیشتری از روی ظلم کشته میشوند و جنایات تمام نمیشود.
🔸پس اگر دقت کنیم عدالت را پرچمی مییابیم که اگر به دست اولیاء طاغوت بیفتد نتیجهای جز به فنا رفتن کشور و سیطره ظلم بر جامعه نخواهد داشت و اگر در دستان ولیّ حق و پیروان پایدار او باشد نه تنها دولت عدل که تمدنی عادلانه بر جهان حکمرانی خواهد کرد.
و اگر ببینیم میفهمیم که صحبت امروز این نیست که عدالتخواه باشیم یا نباشیم بلکه صحبت در این است که زیر عَلَم چه کسی عدالتطلبی کنیم و اگر بفهمیم دیگر به اسم عدالتخواهی #تحققبخش_عدالت در جامعه را تضعیف نخواهیم کرد.
@rozaneebefarda
تفاوت های شاه شیرکُش با شاه خودکش!
حسن محمدی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
⬅️شاه اسماعیل صفوی نوجوانی 13ساله بیش نبود که توانست فرماندهی ارتش قزلباش را به عهده گرفته و این سرزمین را پس از صدها سال آشفتگی، تبدیل به «ایران» کند. اسماعیل مردی بسیار شجاع و باهوش بود.
🔰به نوشته رسول جعفریان، روزی در منطقه ای گفته شد که شیر وحشی ای در بیابان وجود دارد که کسی را توانای مبارزه با او نیست. اسماعیل به تنهایی برای مبارزه با آن شیر رفت و توانست شیر وحشی را شکست دهد.. (تاریخ ایران اسلامی،ج4 ص65) از چنین شاهی پسری مثل شاه طهماسب و دختری مثل پریخان خانم به دنیا می آید که هرکدام در دوران خود سرآمد بودند.
⬅️پس از400 سال، پادشاه دیگری در این کشور حکومت می کرد که محمدرضا نام داشت و به نوشته حسین فردوست، دائما از میکروب! می ترسید و به نوشته اشرف پهلوی، یکبار از ترس می خواست خودش را بکشد! از چنین شاهی هم فرزندانی مثل لیلا و علیرضا به دنیا می آیند که خودکشی می کنند! و رضاپهلوی می ماند با پول عربستان دنبال فتنه علیه ایران است.
✅حالا پول عربستان و آمریکا توانسته است حافظه تاریخی مردم ایران را دستکاری کرده و محمدرضا شاه را برجسته کند‼️ امان از پول های کثیف⚠️
@rozaneebefarda