توضیحات #حسین_شریعتمداری پیرامون یادداشت ناصحانه اش درباره #آیت_الله_سیستانی
#ادب_و_عقلانیت_انقلابی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸مدیر مسئول روزنامه کیهان طی یادداشتی چنین نوشته است:
▪️یادداشت اینجانب در کیهان روز شنبه (۵ مهرماه ۹۹) که با توجه به انگیزه نگارش آن، عنوان "برخاسته از ارادت " را بر تارک خود داشت و از دلشورهای نسبت به بخشی از بیانیه دفتر حضرت آیت الله سیستانی درباره نظارت سازمان ملل بر انتخابات پارلمانی عراق حکایت میکرد، بازتاب گستردهای درپی داشت و با برداشتهای متفاوتی روبرو شده است که کماکان نیز ادامه دارد. از این روی توضیح پیش روی را ضروری میدانم.
◽️استناد اینجانب در یادداشت مورد اشاره به متن فارسی بیانیهای بود که دفتر حضرت آیت الله سیستانی در باره ملاقات معظم له با خانم "جینین هینیس پلاسخارت ”نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد منتشر کرده بود. برداشت نگارنده از بیانیه یاد شده آن بود که حضرت ایشان خواستار نظارت مستقیم سازمان ملل بر انتخابات آینده عراق شده اند.
🔸خوشبختانه #دفتر حضرت آیت الله سیستانی (دام عزّه) درپی انتشار یادداشت کیهان #توضیحی_ارائه_کرد که نشان میداد برداشت اینجانب با واقعیت فاصله داشته است و حضرت ایشان آنگونه که در بیانیه دفتر معظم له آمده است خطاب به نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل فرموده اند " باید در مراحل مختلف برگزاری آن (انتخابات) روند شفافیت مراعات شود و نظارت بر آن به صورت جدی و با همآهنگی بخش مربوطه در هیئت سازمان ملل متحد صورت پذیرد ".
◽️در ادامه آمده است که بیانیه یاد شده از نظارت بر انتخابات توسط سازمان ملل سخن نمیگوید، بلکه از هماهنگی نظارت با ضوابط سازمان ملل سخن میگوید و معنای آن این است که نظارت صرفاً از سوی عراقیها صورت میگیرد، ولی ویژگی اشخاص ناظر و ضوابط اعمال شده در اجرای انتخابات با ضوابط سازمان ملل همخوان باشد تا جای هیچ گونه اعتراض و ایراد از طرف بعضی گروههای ذی ربط در صحت انتخابات وجود نداشته باشد .
◾️همانگونه که ملاحظه میشود منظور ایشان همخوانی نظارت با ضوابط سازمان ملل بوده است و نه نظارت سازمان ملل بر انتخابات عراق. از این روی برداشت اینجانب از نظر حضرت آیت الله سیستانی با آنچه ایشان فرموده بودند هم خوانی نداشته است که به خاطر این خطای ناخواسته از محضر معظم له پوزش میخواهم و امید آن که عذر تقصیر اینجانب را بپذیرند.
🔳و، اما، در این وجیزه اشاره به سه نکته را ضروری میدانم؛
۱ ــ بعد از انتشار یادداشت کیهان، مسئولان و شخصیتهای بلند پایه عراق، از جمله آقایان رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس دستگاه قضائی، رئیس مجلس، آقای نوری مالکی، آقای حیدر العبادی و … با صدور بیانیههای جداگانه به حمایت از حضرت آیت الله سیستانی برخاستند و ضمن ابراز ارادت به ساحت مقدس مرجعیت، اینجانب و یادداشتی را که نوشته بودم، به شدت محکوم کردند. اعتراض حضرات را میپذیرم و جایی برای خُرده گیری نمیبینم، ولی آنچه در این میان حائز اهمیت است و درخور تقدیر، اتحاد و یکپارچگی مسئولان محترم عراق در دفاع از مرجعیت و حمایت از معظم له است که به یقین، برای مردم شریف عراق امید آفرین و برای دشمنان اسلام نا امید کننده و رنج آور خواهد بود و از این روی بایسته شکر.
۲ ــ برخی از منتقدان، یادداشت نگارنده را #توهین_آمیز نامیده اند که #اتهامی_ناروا و #به_دور_از_انصاف است، چرا که تواضع نسبت به ساحت حضرت آیت الله سیستانی و عرض #ادب و ابراز #ارادت به ایشان در سطر سطرِ یادداشت یاد شده موج میزند و اینجانب به باور قلبی و نه تشریفات ظاهری، از جایگاه برجسته و قابل تقدیر و احترام ایشان یاد کرده ام. به عنوان مثال ــ و فقط یک نمونه از آن میان ــ تاکید داشته ام که " با توجه به جایگاه برجسته و قابل احترام حضرت آیت الله سیستانی، این سازمان ملل است که برای توجیه صلاحیت خود به تائید حضرت ایشان نیاز دارد و نه ایشان به سازمان ملل". نسخههای فراوان روزنامه کیهان به وضوح نشان میدهند که همواره از اقدامات حضرت آیت الله سیستانی با تقدیر یاد کرده ایم و مخصوصاً نقش ایشان در حفظ استقلال عراق را ستوده ایم.
۳ ــ شماری هر چند اندک نیز با اشاره به حضور حضرت آیت الله سیستانی در عراق و اینکه معظم له یکی از مراجع بزرگوار عراق هستند، به نگارنده اعتراض کرده اند که چرا درباره ایشان سخن گفتهای؟! در این خصوص گفتنی است مرزهای جغرافیائی اگرچه معتبر و قابل احترام هستند، ولی نمیتوانند جدا کننده امت یکپارچه اسلامی از یکدیگر باشند. آیت الله سیستانی متعلق به جهان تشیع است که گسترهای فراتر از این کشور و آن کشور دارد و به ایران و عراق و لبنان و سوریه و پاکستان و … محدود نمیشود.
@rozaneebefarda
روزنه
توضیحات #حسین_شریعتمداری پیرامون یادداشت ناصحانه اش درباره #آیت_الله_سیستانی #ادب_و_عقلانیت_انقلاب
در ستایش #عقلانیت و #ادب #ژورنالیسم_اسلامی
به بهانه #یادداشت_ناصحانه جناب #حسین_شریعتمداری
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
یادداشت مورد اشاره، برخاسته از ارادت و لبریز از ادب و عقلانیت بود و البته بیش از هر چیز قدرت نفوذ #ژورنالیسم_انقلابی را به رخ کشید؛ آنجا که منتقدان نویسنده به جای نقد به محتوا، اغلب به #فحاشی و #تهمت و #توهین متوسل شدند!
مواجهه یکپارچه رسانه ای و سیاسی با این #یادداشت_ناصحانه که از موضع یک فرزند مجاهد به پدر پیر میدان دار سیاست اسلامی در عراق نوشته شده بود، نشانگر فعال شدن بهنگام اتاق های عملیات روانی در تهران، بغداد، نجف، قم، لندن و واشنگتن بود و از این رو در شناسایی زنجیره #غرب_اندیشان برکات زیادی برای جریان انقلابی به دنبال داشت!
وقتی #شفقنا و #BBC و رسانه های غربگرای عراقی و چهره های سیاسی عراقی و وزارت خارجه ایران ( #ظریف و سخنگویش)، تا #مسیح_مهاجری و سایر #برجامیان، همه برای تودهنی زدن به نویسنده یک یادداشت منطقی و مطالبه گرانه (فضلا از منتقدانه بودن)، به خط می شوند، حتماً یک جای کار می لنگد!
اگر این جماعت بر سر استیفای منافع ملی عراق و ایجاد وحدت در برخورد با فساد اقتصادی و سیاسی و حفظ امنیت عراق اینقدر وحدت به خرج می دادند، حتما حالا آنجا گلستان شده بود!
وانگهی! حوادث آینده نه چندان دور نیز میزان واقعی ارادت سیاسیون عراق به مرجعیت اعلی را نشان خواهد داد.(این پیش بینی تلخ تلویحی را در خاطر داشته باشید تا بعد)
حاج حسین شریعتمداری با نوشتن این دو یادداشت هم تأثیر کلام و منطقش را به رخ کشید و هم ظرفیت سیاسی و اخلاص و حسن نیتش را نشان داد. انشالله به یاران شهیدش ملحق شود.
اما این #برجامیان_عاشق آمریکا که شیخ شان انتقاد به معصوم(ع) را هم جایز می دانست، بیش از هر زمان دیگری رسوا شدند و نشان دادند در میدان سیاست، به سان کودکی لجوج، در پی چنگ انداختن به حیثیت این و آن اند و هنگام صدور فرمان سایبری، مهار زبان و قلم را همچون فردی مسلوب الاراده رها می کنند و به عواقب و ضوابط دنیوی و اخروی مواضع شان چندان توجهی ندارند!
حالا خوب است حضرات اعتدالی و اصلاحاتی با مرور به کارنامه شان، به مخاطبان فهیم و فرهیخته ایرانی نشان دهند که چند نمونه از این نوع مواجهه را در تاریخ ژورنالیسم روشنفکری عرفی مسلک غرب اندیش ایرانی سراغ دارند؟!
خوب است برخوردهای شان با بزرگان را مقایسه کنند با مواجهه آکنده از عقلانیت و ادب حاج حسین شریعتمداری، تا عیار هر دو طرف عیان شود!
همین حالا که ساعتی از انتشار یادداشت نگذشته، برجامیان با تمسک به حربه #تحریف و #تقطیع، بدون درج توضیحات کامل یادداشت، تنها بخشی از یادداشت که حاوی عذرخواهی بود را منتشر و برجسته سازی کرده اند و نشان دادند غیر از دفاع از حیثیت محترم مرجعیت اعلا، اغراض دیگری را پی گرفته اند که لازمه اش، ترس و تزلزل از افشای حقیقت است! اگر آنان انصاف داشتند و از اخلاق رسانه ای بهره مند بودند، چرا باید از بازنشر متن کامل شریعتمداری طفره روند؟!
از همه اینها که بگذریم، حالا باید منتظر #واکنش پدرانه شخص آیت الله سیستانی و نمایندگان رسمی ایشان نسبت به این یادداشت معقول و محترمانه باشیم.
در ماجرایی که با عملیات رسانه ای چندجانبه غربگرایان، در کوتاه زمانی دامنه بین المللی یافته، انتظار برخورد کریمانه و اخلاقی مرجعیت اعلی با اقدام ستودنی حسین شریعتمداری، چندان دور از ذهن نیست.
حوادث روزهای آتی، همه چیز را روشن می کند!
@rozaneebefarda
💥پاسخ به یک استفتا پیرامون دروس مجازی دانش آموزان دختر
🔹به فتوای #آیتالله_مکارم_شیرازی؛ ضبط فیلم ورزش دختران با لباس ورزشی برای ارسال به معلمان، جایز نیست.
@rozaneebefarda
💥بیانیه امام جمعه اردبیل پیرامون وقایع #قره_باغ
🔶حاشیه روزنه
این موضع گیری مصداقی از #دیپلماسی_عمومی و #دیپلماسی_دینی است که به موازات مواضع رسمی دولت از تریبونی غیر از وزارت خارجه اعلام می شود.
توجه به حقوق مردم مسلمان قره باغ و التفات به مردم آذربایجان، بدون هیچگونه اشاره مستقیم به دولت آذربایجان، از جمله نکات جالب این بیانیه است و نشانگر توجه آقای #عاملی به عمق راهبردی انقلاب اسلامی در آذربایجان و قره باغ است.
با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از مردم کشور آذربایجان از مردمان #تالش_زبان هستند که در ادوار مختلف توسط #روس_ها غاصبانه از ایران جدا افتاده اند، به نظر می رسد ائمه جمعه مناطق تالش نشین، در این موارد بعد از مشورت با اهل فن، اگر مردم #تالش_شمالی را مورد خطاب و توجه قرار دهند، حتما موثر است.
در سالهای اخیر و به دنبال مواضع رجال مذهبی آذربایجان پیرامون تحولات همسایه شمالی، انگیزه گرایش عمومی به ایران و انقلاب اسلامی به شدت در میان مردم این مناطق رشد کرده و به موازات آن دولتمردان وابسته کشور آذربایجان را به ترس انداخته و در مواردی اعتراضاتی داشته اند. عجیب آنکه جریان غرب اندیش داخلی نیز، مثل همیشه به جای حمایت و همراهی، ساز مخالف می زند و تضعیف می کند و بعید نیست در این فقره نیز، برخوردهایی با امثال جناب عاملی صورت پذیرد!صدالبته مضمون این بیانیه در جای خود قابل بحث و بررسی است اما
فارغ از دقت هایی که در این سنخ موضع گیری ها لازم است، و فارغ از هر نوع قضاوتی که پیرامون ماجرای قره باغ و حواشی گسترده آن داشته باشیم، اصل ورود به ماجرا، بهنگام و قابل دفاع است.
@rozaneebefarda
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
💥استقبال رسانه معاند #سحام_نیوز از سخنان آقای #سیدمحمدجواد_علوی پیرامون #قلمرو_دین و #علوم_اسلامی
🔸استقبال جریان های زاویه دار و معاندین از سخنان جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی/1
#جدایی_دین_از_دانش
#جدایی_دین_از_سیاست
@rozaneebefarda
روزنه
💥بیانیه امام جمعه اردبیل پیرامون وقایع #قره_باغ 🔶حاشیه روزنه این موضع گیری مصداقی از #دیپلماسی_عم
💥مواضع امام جمعه #تبریز پیرامون وقایع #قره_باغ
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸جناب آقای سیدمحمدعلی #آلهاشم:
🔻اظهار نظر در خصوص جنگ قرهباغ وظیفه دستگاه دیپلماسی کشور است، اما آنچه بنده مطرح میکنم از #زبان #مردم استان است.
◽️در این مناقشات ما از #مردم قرهباغ حمایت می کنیم. از اتفاقات رخ داده و شهادت جمعی از مردم آذربایجان متأسف و متأثر هستیم.
◾️بارها اعلام شده و مجدداً تاکید میکنیم که جنگ و درگیری به نفع هیچ کدام از طرفین درگیر نیست. از دولت ارمنستان میخواهیم که از تحرکات نظامی دست بردارد.
◽️جنگ و خونریزی هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد و لازم است که پیش از ریخته شدن خونهای بیشتر، این درگیری ها پایان یابد و تمام اختلافات از طریق گفتوگو و مذاکره حل و فصل شود.
◽️زمینهساز این اتفاقات را رژیم صهیونیستی میدانیم و مطمئن هستیم که تحریکات این رژیم منحوس باعث بروز درگیریها شده است.
▪️مشاهده دیدگاه در سایت رسمی ایشان:
https://ale-hashem.ir/?p=21648
@rozaneebefarda
#قره_باغ؛ سقوط یک پهپاد در آذربایجان غربی و تحولات آینده منطقه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
هنوز جزئیات سقوط پهپاد در شهرستان ملکان مشخص نیست ولی بعید نیست این شکل از نقض حریم هوایی در عمق خاک کشور، ناشی از حریم شکنی غیرعمدی یک پرنده ناشناس باشد!
با توجه به حضور رژیم غاصب صهیونیستی در این درگیری، احتمال شیطنت و خرابکاری آنها منتفی نیست؛ خاصه اینکه اخیرا نتانیاهو ایران را به حمله پیش دستانه هم تهدید کرده بود.
گرچه گوشمالی دادن همسایه های شمالی برای نیروی نظامی جان برکف و مجهز مان کار دشواری نیست اما نباید از نظر دور داشت که صهیونیستها ممکن است بازی پیچیده ای برای مشغولیت و نا امن سازی ایران تدارک دیده باشند تا هم عمق راهبردی انقلاب اسلامی در آذربایجان را تضعیف کنند و هم دولت های مجاور را با ایران دشمن کنند و هم درگیری را به کیلومترها دورتر از مرز خود بکشانند و از این رو نمی توان بی گدار به آب زد اما...
با اینهنه، تنبیه متجاوز در گام اول و نواختن سیلی اول، در بازدارندگی و برهم زدن طراحی های خصمانه بسیار موثر است.
شاید اگر کار بار دیگر به دیپلمات های ترسان و لرزان و #کدخداپرست سپرده شود، با صدور پیام انفعال به طرفهای خارجی(اعم از دشمن و همسایگان)، زمینه برای حریم شکنی بیشتر فراهم شود. مرور برخی تجارب دوران مقاومت در مواجهه بهنگام و سخت با رژیم غاصب، حتما راهگشاست!
@rozaneebefarda
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
واکنش حوزویان به سخنان عجیب آقای #سیدمحمدجواد_علوی/۲
اجتهاد صحیح حوزوی در خطر #دگم_اندیشی و #دگراندیشی!
امین دهقانی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
💢 نقدی بر سخنان آقای علوی بروجردی
در چند بند، به نقد بیانات آقای علوی بروجردی میپردازیم:
۱. آقای علوی از طرفی دچار #خلط بین #علوم_انسانی و #علوم_تجربی میشود؛ یعنی برای رد #اقتصاد_اسلامی مثال هایی تجربی میآورد و میگوید: همان گونه که فیزیک اسلامی و شیمی اسلامی و جراحی مغز اسلامی نداریم، اقتصاد اسلامی هم نداریم.
🔻در جواب باید گفت: از طرفی خلط علوم انسانی با علوم تجربی خطایی راهبردی است. و از طرف دیگر چه کسی گفته شیمی و فیزیک اسلامی؟! اگر منظور شما آن دیدگاهی است که کلیه علوم را با یک شرط خاص (التفات به عینالربط بودن پدیدهها نسبت به واجببالذات) اسلامی می داند، پس معلوم است که اساسا شما متوجه حرف و نظر آن ها نشدهاید. که دست به این مقایسه زدهاید!
۲. ایشان سپس دایرهی حرف خود را تعمیم می دهد و عمق فاجعه را بیشتر می کند و بحث را به علوم انسانی (مانند روانشناسی و جامعه شناسی) تعمیم می دهد. و آنها را صرفا عقلایی میداند.
🔻در پاسخ به ایشان باید گفت: #ضعف و #استیصال خودتان را در #تولید_منظومه_علمی اقتصاد اسلامی و منظومه علمی روانشناسی اسلامی و همین طور سایر علوم انسانی، به اسلام سرایت ندهید.
۳. وقتی حوزهها برای تشریح یک روایت "لا تنقض الیقین" دهها جلد کتاب (به تعبیر آیت الله #جوادی_آملی: ۵۰ جلد کتاب با حذف مکررات راجع به تفصیل این روایت نوشته شده) مینویسد اما همین روش را روی هزاران روایت اعمال نمیکند، این کاستی به خود حوزه بر میگردد. ما اکنون صدها روایت در حیطه نفس شناسی و روانشناسی داریم، چرا یکی از این روایات به صورت درس رسمی حوزویون مانند حدیث "لا تنقض" مورد بررسی و واکاوی قرار نمی گیرد؟! همین طور در سایر زمینهها.
۴. خوب شد حداقل همین مباحث اصولی، مرسوم است، وگرنه آقای علوی برای همین مباحث الفاظ هم میفرمود ما چیزی نداریم و باید برویم از #ویتگنشتاین و #راسل و #فرگه، واردات انجام دهیم.
۵. عجبا و اسفا، آیا پیغمبر صرفا یک #مرشد_معنوی است؟!! مگر می شود بدون ارائه یک سری قوانین الهی در حیطههای کلانی مانند انسان شناسی و جامعه شناسی و اقتصاد و ... جامعه و مردم را رشد معنوی داد؟
۶. علوم انسانی اسلامی با علوم انسانی غربی، تفاوتهای اساسی و بنیادین دارد. و در نتیجه فروعات و نتایج آن ها هم متفاوت خواهد بود. آن ها می گویند مبدایی نیست و ما از خاکیم. ما می گوییم ما از ملکوتیم. آن ها می گویند انسان یک حیوان است با یک مغز پیچیده، ما می گوییم انسان علاوه بر مغز پیچیده دارای یک روح مجرد است. آن ها می گویید نهایت سیر انسان خاک است، ما می گوییم انسان با مرگ نمیپوسد بلکه پوسته عوض می کند. آن ها نه مبدا را قبول دارند و نه معاد را و جهان بینی آن ها یک جهان بینی ابتر و منقطعالاول و الآخر است، اما ما به قوس نزول و قوس صعود معتقدیم.
بله، بدون تردید ما می توانیم از برخی از تحقیقات آن ها استفاده کنیم، اما چارچوبها و خطوط کلی ما به طور کامل با آن ها متفاوت است.
۷. آیا میتوان به طور کلی گفت علوم انسانی، عقلایی است؟!! مبانی و هسته و محور علوم انسانی مبتنی بر مسائل مهمی است مانند: وجود یا عدم وجود خدا، گذشته (مبدا و واجببالذات) و حال (دنیا) و آینده (آخرت) انسان و هستی ... و مسائلی در زمینه سعادت و شقاوت ... آیا می توان علوم انسانی که ریشهی آنها در یک چنین مسائلی است را امری عقلایی دانست؟!! اگر به بناء عقلا باشد، که بسیاری از عقلاء، انسان و عالم را صرفا امری مادی تلقی می کنند و در نتیجه تمامی برداشتهای روانشناسی و جامعه شناسی و اقتصاد و سیاست خود را بر انسان فیزیکالیستی و عالم ماتریالیستی بنا مینهند و مبتنی می کنند!!
کاستی و ضعف خود در استخراج نظاممند علوم مختلف انسانی اسلامی را بر عهده دین اسلام نیندازید. گرچه در زمینههای علوم انسانی اسلامی هم آثار خوبی توسط محققان دغدغهمند و دین و دنیا شناس ما نگاشته شده است.
🔶خداوند حوزهها و دانشگاههای ما را از دو #خطر_بزرگ #التقاط (دگم روشنفکری) و #تحجر (دگم تحجر) حفظ نماید. و ما را به صراط مستقیم اجتهاد صحیح، رهنمون فرماید.
@feghheakbar
#ضرورت_گفتگوی_آزاد
#حرمت_گفتگوی_آزاد
#احیای_سیره_تراث
#حوزه_انقلابی
#علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_اساتید
#سکولاریسم_حوزوی
#جدایی_دین_از_سیاست
#جدایی_دین_از_دانش
@rozaneebefarda
حمله مشترک #انتخاب و #رادیوپیام_اسرائیل به #پناهیان؛ از زبان #رسول_جعفریان!
چرا #جعفریان و #رادیو_اسرائیل، در نگرانی از پناهیان به این حد از #تفاهم و اشتراک نظر رسیده اند؟!
💥اختصاصی/ قابل تامل
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔳رسانه معاند رادیو پیام اسرائیل، به تبعیت از #رسانه_اعتدالی_و_برجامی #انتخاب، در ضمن بازنشر سخنان #تند و #توهین_آمیز جناب جعفریان، چنین نوشته است:
🔻آنچه #اسباب_نگرانی است، همان است که #رسول_جعفریان رئیس کتابخانه دانشگاه تهران و #هم_لباس #پناهیان، 10 سال قبل در باره او گفته!
🔶حاشیه
تهیه خوراک برای رسانه های معاند و رسییدن به این حد از تفاهم و اشتراک نظر با رسانه رسمی #رژیم_کودک_کش، ریشه در کجا دارد؟!
آیا جا ندارد جعفریان با فاصله گذاری صریح با این رسانه معاند، زمینه سوء استفاده از سخنانش را بگیرد؟؟
@rozaneebefarda
#اسلام_رحمانی؛ عنوانی #فریبنده و ابزار #ضدانقلاب برای خالی کردن اسلام از روح مقاومت!
#اسلام_رحمانی و #اسلام_داعشی دو لبه یک قیچی!
دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در جلسه درس خارج #جهاد مطرح کرد.
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔳گزیده سخنان جناب آقای #رضا_رمضانی_گیلانی:
🔸 اسلام رحمانی سبب خالی شدن دین از مفاهیم اصلی خود می شود.
▪️برخی به واسطه جنگ های صدر اسلام، به اسلام نسبت #خشونت می دهند.
▪️گروه هایی مانند طالبان و داعش با هدف اسلام هراسی ایجاد شده اند.
◽️عده ای دیگر بحث #اسلام_رحمانی را با نگاه و انگیزه ای خاص مطرح می کنند؛ به عنوان مثال مجازات های سخت اسلام را محدود به زمانی خاص معرفی می کنند و می گویند در شرایطی که دنیا تشنه صلح است، باید اسلام را تنها بر مبنای رحمت مطرح کرد.
🔹اگر مراد از اسلام رحمانی معرفی یک بعد از ابعاد اسلام باشد، سخن درستی است، اما غفلت از ابعاد دیگر دین، آن هم به بهانه لطف و رحمت الهی، نوعی خالی کردن دین از مفاهیم اصیل خود است.
◽️معرفی بعد فردی اسلام، بدون توجه به ابعاد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و غیره، سبب از بین رفتن ظرفیت تأثیرگذاری اسلام می شود.
◾️مروجان اسلام رحمانی: برخی از مطرح کنندگان اسلام رحمانی به خاطر #ضدیت_با_انقلاب، میخواهند اسلام را از روح #مقاومت خالی کنند؛ عده ای دیگر از مروجان اسلام رحمانی #روشنفکرانی هستند که نسبت به دین نگاهِ #منفعلانه دارند و برخی نیز به دنبال تبلیغ قرائتی از دین هستند که فقط به جنبه های فردی اصالت می دهد.
◽️اسلام، دین ترقی، تکامل و ارتباطات است و میخواهد ارتباطات در حوزه انسانی را توسعه دهد.
🔻قوانین اسلام در رابطه با ارتباط انسان با خود، دیگران، خداوند متعال و محیط زیست زمینه توسعه ارتباطات را فراهم می آورد.
▪️واژه اسلام رحمانی دارای #مفهومی_فریبنده است! هرچند دین اسلام دارای منشأ رحمانی است اما توجه صرف به این بعد و غفلت از ابعاد مختلف اسلام، سبب خالی شدن دین از مفاهیم اصلی می شود.
◽️عده ای با استدلال به برخی از آیات قرآن کریم، بحث اسلام رحمانی و صلح مطلق را مطرح میکنند و برخی دیگر با تمسک به سیره و جنگ های پیامبر اکرم(ص) نسبت خشونت به اسلام می دهند.
▪️جنگ حکم اولیه اسلام نیست اما در مقابل کسانی که به صورت #علف_هرز جلوی رشد و تکامل انسانها را میگیرند، باید #مقابله و #ایستادگی کرد تا کارکردهای اجتماعی و فردی دین حفظ شود.
▪️شبهات موجود در فضای اسلام رحمانی اقتضا می کند که با نگاه دقیق تری به موضوع جهاد پرداخته شود و آرای فقها در این خصوص مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
@rozaneebefarda
مدیر مسئول #خبرآنلاین #مجرم شناخته شد!
جرم: #نشر_اکاذیب به قصد #تشویش_اذهان_عمومی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
◽️سخنگوی هیأت منصفه دادگاه مطبوعات با اشاره به جلسه روز یکشنبه ششم مهرماه ۹۹ در شعبه ۶ دادگاه کیفری یک استان تهران، پیرامون پرونده مذکور چنین توضیح داد:
🔻این پرونده مربوط به مدیر مسئول خبرگزاری خبر آنلاین به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی بود که هیأت منصفه در اتهام مذکور، متهم را با اکثریت آرا مجرم دانست و وی را مستحق تخفیف معرفی کرد.
🔶حاشیه روزنه
#خبرآنلاین از رسانه های نزدیک به #علی_لاریجانی است که #محمد_مهاجری یکی از اعضای شورای سردبیری آن است.
این رسانه در سالهای گذشته یکی از حامیان سرسخت #دولت_روحانی و #برجام بود!
خبرآنلاین همچنین در مسائل مربوط به #حوزه_علمیه نیز بسیار فعال بود و در مواردی در عملیات رسانه ای علیه جریان انقلابی قم، نقش محوری داشت که از آن جمله می توان به #نشست_فیضیه و ماجرای #مواضع_ناصحانه #آیت_الله_یزدی اشاره کرد.
▪️پرونده ویژه #روزنه پیرامون کارنامه و پیشینه #خبرآنلاین را به زودی همینجا بخوانید:
@rozaneebefarda
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
واکنش حوزویان به سخنان جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی/۳
کدام «شوخی»؟!
منصور شریفی
دانش آموخته سطح چهار حوزه در رشته فقه اقتصاد
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹اخیرا سخنانی تامل برانگیز پیرامون اقتصاد اسلامی و علوم انسانی از استاد علوی بروجردی منتشر شد که البته مضمون آن را پیش تر هم در مصاحبه ای فرموده بودند.
پاسخ های خوبی نیز در آن زمان نسبت به مدعای ایشان منتشر شد. توقع این بود که به عنوان یک فرد علمی، این بار به جای #تکرار همان مضمون سابق با #بیانی #خطابی و #جنجالی، به نقدهای جدی مطرح شده #پاسخ دهند و اکنون نیز انتظار می رود به اشکالات سابق و جدید پاسخی در خور دهند.
🔹از زوایای گوناگونی می توان به نقد مدعیات ایشان پرداخت اما در اینجا به صورت خلاصه، تنها از منظر دانش #اقتصاد_اسلامی، اجمالا به برخی اشکالات وارد بر بیاناتشان اشاره می کنیم:
◼️جناب استاد، اقتصاد اسلامی بر گرفته از مبانی معرفت شناسی اسلامی و فلسفه اسلامی و اخلاق اسلامی و فقه اسلامی است، همان طور که اقتصاد غربی بر گرفته از فلسفه و ارزش ها و هنجارهای غربی است که اگر در دوره ای این امر انکار می شد، امروز خود بیش از ما بدان معترفند.
◼️جناب استاد، شما #نظام_سرمایه_داری حاکم بر #تمدن_غرب را نظامی عقلایی دانسته و فرموده اید اسلام در این موضوعات حرفی برای گفتن ندارد(!!)
کاش کمی بیش تر مطالعه می کردید تا بدانید «اسمیت» پدر نظام سرمایه داری، متخصص اقتصاد نبود، بلکه یک دانشمند #علم_اخلاق بود!
🔻ایده محوری او نیز در پایه ریزی این نظام، تاکید بر حداکثر کردن نفع مادی شخصی به عنوان هدف فعالین اقتصادی برای رسیدن به حداکثر منافع اجتماعی بوده است. آیا شما به عنوان یک اندیشمند مسلمان می توانید این ایده را بپذیرید؟! آیا اسلام درباره هدف فعالین اقتصادی حرفی برای گفتن ندارد؟
با تغییر این ایده محوری که پشتوانه تمام تحلیل های اقتصادی نظام سرمایه داری است، شما ملتزم به نظام اقتصادی مستقلی براساس آموزه های اسلامی شده اید!
و البته کاش اطلاعات جامع تری درباره این نظام عقلایی! داشتید تا به بن بست رسیدن این عقلا و ادامه حیات نظام اقتصادیشان با تنفس مصنوعی را نیز درمی یافتید! به عنوان نمونه ای ساده خوب است به مستندات جالب توجه کتاب سرمایه در قرن 21 اثر مشهور توما پیکتی فرانسوی رجوع کنید.
◾️جناب استاد با صرفنظر از بسیاری مباحث بنیادین آیا اسلام در زمینه بسیاری از موضوعات مطرح در اقتصاد سخن ندارد؟ آیا در سطح خرد درباره تولید و مصرف و اهداف و قیود آن حرفی ندارد؟ منع اسراف و لزوم انفاق و مواسات از دستورات اقتصادی اسلام نیست؟ درباره رزق و اسباب آن و احکام و آداب طلب آن سخن ندارد؟ آیا ملکیت در نگاه اسلامی در طول مالکیت الهی و محدود نیست؟ آیا درباره دولت و درآمدهای آن و وظایف اقتصادی و هزینه های آن چیزی نفرموده است؟ درباره خمس و زکات و توزیع ثانویه درآمد و ثروت سخن نگفته است؟ آیا پیرامون اقسام زمین و احکام هر یک و معادن و انفال توزیع منابع اولیه تولید حرفی ندارد؟ آیا پیرامون محیط زیست و جمعیت و بهداشت و دیگر مسائل بخش عمومی اقتصاد حرفی غیر از نگاه سرمایه سالارانه ندارد؟ آیا هدف اقتصاد کلان از نگاه اسلام تنها رشد مادی است یا اهداف دیگری چون عدالت و امنیت هم وجود دارد و نیازمند تحلیل ها و ساختارهایی متناسب با اهداف خویش است؟ آیا محوریت بهره در اقتصاد کلان سرمایه داری قابل انکار است؟
و....
🔸جناب استاد گذشته از همه این غفلت ها، احکام معاملات در اسلام را نیز تنها احکامی عقلایی دانسته اید؛
این که بسیاری از احکام شرعی پس از وصول، قابل دفاع عقلایی هستند، صحیح است، این نیز که اصل این معاملات عموما امضایی اند نه تاسیسی صحیح است، اما این که به عنوان یک استاد، دخالت های گسترده تشریعی در احکام و شرایط این معاملات را ندیده باشید، مایه تعجب است!
◾️در کدام نظام عقلایی غیر وحیانی ربای قرضی مطلقا حرام بوده است؟ ربای معاملی مطلقا ممنوع بوده است؟ اقسام متنوع قمار مطلقا حرام بوده است؟ این میزان حساسیت شارع و احکام غرر نزد عقلا هم هست؟ احکام خاص بیع سلف و بیع عینه و بیع صرف و مرابحه و مضاربه و... تشریعات خاص شارع نیست؟ اگر شارع کاری به امور اقتصادی مردم نداشته است این حجم از روایات در این موضوعات چیست؟ این هزاران سوال اصحاب از معصومین چه وجهی داشته است؟ تنها از شارع بما هو عاقل سوال می کرده اند؟!
آیا نمی توان با نگاه نظام مند به احکام شارع، به تعبیر شهید صدر زیربنای این قوانین را استکشاف کرد و در کنار دیگر نصوص و مبانی اشاره شده، نظامی متفاوت طراحی کرد؟
آیا حقیقتا چنانکه فرموده اید، جای پژوهش نیز ندارد؟!
🔹جناب استاد، «شوخی» آن دینی است که بدون توجه به اقتصاد، اجتماع، سیاست و دیگر ابعاد حیات بشر به دنبال #هدایت_معنوی او باشد!!
@rozaneebefarda