بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار حضوری با رئیسجمهور و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا
[صفحه 2 از 2]
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: کنترل دقیق مبادی ورودی کشور، محدودیت ترددهای غیرضرور بین شهری به همراه اقناع مردم و اِعمال سختگیرانه ضوابط در ناوگان حمل و نقل شهری و محیطهای عمومی، از جمله مصادیق محدودیتها است که مسئولیت اصلی اجرا و نظارت، با شورای امنیت کشور و نیروی انتظامی است.
«آموزش همگانی دربارهی راههای شیوع و شیوههای پیشگیری به صورت محلهمحور و با استفاده از ظرفیت مساجد و بسیج و البته با محوریت وزارت بهداشت و همکاری وزارت ارشاد و صداوسیما» و «لزوم تصویب جرائم سختگیرانه برای افرادی که مرتکب تخلفات بزرگ از ضوابط بهداشتی میشوند» توصیههای دیگر رهبر انقلاب اسلامی به مسئولان برای مقابله با کرونا بود.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به سختتر شدن شرایط زندگی برخی افراد و مشاغل با اجرای جرائم سختگیرانه، خاطرنشان کردند: در این زمینه دولت باید بستههای حمایتی را در نظر بگیرد، ضمن آنکه خیّرین و مردم نیز باید وارد میدان شوند و به کمک این افراد بیایند چرا که این کار جزو بهترین کارها و برترین وسایل نزدیک شدن به خدا است.
ایشان همچنین با اشاره به اهمیت مقابله با بیماری در روزهای اول آن، گفتند: بر اساس گفتهی متخصصان اگر در یکی دو روز اول، مبتلایان شناسایی و برای معالجه آنها اقدام شود، تلفات کاهش جدی خواهد یافت که این کار بسیار لازم است.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر «به حداقل رساندن مراجعات به دستگاههای اجرایی با افزایش خدمات الکترونیک»، مسئولان را به رعایت حداکثری ضوابط بهداشتی توصیه کردند و افزودند: متأسفانه گاهی برخی از مسئولان در رعایت مواردی مثل ماسک زدن به شیوهی صحیح یا رعایت فاصله، کوتاهی میکنند که این بیاعتناییها بر رعایتهای عمومی مردم هم اثر منفی میگذارد.
ایشان همچنین با تأکید بر لزوم استخدام نیروی انسانی مورد نیاز وزارت بهداشت، از تحقیقات پژوهشگران برای دستیابی به دارو و واکسنِ مقابله با کرونا صمیمانه و عمیقاً تقدیر کردند.
«شنیده شدن یک حرف واحد از جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا» توصیه بعدی و مؤکد حضرت آیتالله خامنهای بود.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به حضور پر شمار نیروهای داوطلب در ماههای اول شیوع بیماری و خدمات مؤثر آنان همانند کمک به پرستاران، ضدعفونی کردن دستگاهها و معابر، راهنمایی خانوادهها و کمک به افراد سالمند، استمرار این فعالیتها را مورد تأکید قرار دادند و از نیروهای داوطلبِ مخلص و جوانان مؤمن و صالح خواستند بار دیگر وارد میدان شوند.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به اینکه برخی افراد بیکار شده در اثر کرونا، بیمهی بیکاری ندارند، گفتند: تأمین اجتماعی موظف است برای حل این مشکل اقدام کند که البته در این قضیه نیز ورود خیّرین از برترین انفاقها است.
رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان، اهمیت معجزهوار دعا، توسل و استغفار را برای دفع بلا مورد تأکید قرار دادند و افزودند: همهی آنچه گفته شد در حکم ابزار است و آنچه به این ابزارها، جان و روح میبخشد پروردگار متعال است که باید با دعا و تضرع، نظر لطف الهی را که همواره شامل حال ملت ایران بوده است، برای عبور از این گردنه نیز جلب کرد.
ایشان خاطرنشان کردند: کارهای بزرگی در کشور در جریان است و به توفیق الهی هیچ حادثهای نتوانسته جمهوری اسلامی را متوقف کند اما باید این موانع را که موجب کُند شدن حرکت میشود، هر چه زودتر برطرف کرد.
@rozaneebefarda
درنگی در نسبت حوزه و دستگاه دیپلماسی
به مناسبت سالروز دیدار مقام معظم رهبری با طلاب خارجی در سفر به قم
سفر تاریخی رهبر به قم؛ رهیافتها و پیامدها/7
💥اختصاصی/ محمد شفیعی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه 1 از 2]
مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای حفظه الله تعالی در سفر تاریخی خود به شهر مقدس قم، در تاریخ 3 آبان 1389 دیداری با طلاب خارجی مشغول به تحصیل در جامعه المصطفی، داشتند که از زوایای مهم مختلفی قابل تحلیل و مطالعه است.
نفس دیدار و محتوای آن، ضرورت تقویت پژوهشهای عمیق و همه جانبه با محوریت «حوزه و رویکرد بین الملل» را گوشزد میکند.
امام خامنهای در این دیدار صمیمانه میفرمایند:
«اولین درسی که انقلاب اسلامی و نظام مبارک اسلامی به ما داد این بود که ما نگاهمان را از حصار و چهار دیواری ملت ایران منعطف کنیم به عرصهی وسیع امت اسلامی. امام بزرگوار ما به ما تعلیم کرد که نگاه ما باید به ساحت عظیم امت باشد. درست است که کشور ایران در دوران طاغوت در زیر فشار استبداد و استعمار به جان آمده بود و له میشد و باید نجات داده میشد، اما فشار اساسی و تهاجم اساسی، تهاجم تاریخی به امت اسلام بود. امت بزرگ اسلامی که در یکی از حساسترین نقاط جغرافیائی عالم استقرار داشته است، بر اثر دخالت قدرتهای بزرگ، طمعورزی دولتهای بزرگ و مقتدر، تجاوز و تعدی استکبار در طول چند قرن، دچار ضعف، انکسار، عقب ماندگی، استعمار زدگی، فقر - هم فقر مادی، هم فقر علمی - شده بود. انقلاب اسلامی نگاهش به دنیای اسلام بود؛ نگاهش به برداشتن دست ظالم و متجاوز استکبار از روی سر امت اسلامی و از زندگی امت اسلامی بود. لذا وقتی انقلاب در ایران پیروز شد، ملتهای مسلمان در شرق و غرب عالم احساس کردند که در زندگی آنها نسیم تازهای وزید، هوا عوض شد؛ احساس کردند گشایشی در کارهاشان پیدا شد؛ لذا در آفریقا، در آسیا، در همهی مناطقی که مسلمانها زندگی میکردند، مسلمانان احساس کردند که با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام اسلامی، راه تازهای در مقابل آنها گشوده شد. این را ما از امام آموختیم و این خط روشنِ نظام جمهوری اسلامی از آغاز تا امروز بوده است»
پیرامون پیشینه این بحث نیز گرچه آغاز این قبیل اقدامات مربوط به دوره ی زعامت مرجع بزرگ آیت الله العظمی بروجردی است ولی شکوفایی آن مربوط به دوران شکوهمند انقلاب اسلامی است.
در مورد ضرورت این بحث هم باید گفت: از دو جهت ضرورت این بحث به هیچ وجه قابل نفی و انکار نیست:
1) از جهت نشر معارف ناب اسلامی و دفاع از آن در سطح بین الملل.
2) از جهت نشر ارزش های والای انقلاب اسلامی و دفاع از آن در سطح بین الملل.
پر واضح است که جدا کردن انقلاب اسلامی از معارف ناب اسلامی به جهت ویژگیها و اهمیت خاص آن است نه این که این دو در عرض هم باشند.
اولویت عملی کردن این دو جهت نیز فقط بر عهدهی حوزه های علمیه است؛ چون حوزه متولی امر دین در جامعه و خاستگاه و مادر انقلاب اسلامی است. در این جا مناسب است به کلام متقن ولی امر مسلمین جهان نیز پرداخته شود:
«بخشی از کار بزرگ، همین کاری است که شما دارید انجام میدهید. شما از نزدیک به صد کشور در اینجا جمع شدهاید تا با معارف اسلام ناب نجاتبخش آشنا شوید. هدف این نیست که ما انقلاب را به شکل متعارف در عرف سیاسی و قاموس سیاسی به این کشور و آن کشور صادر کنیم؛ انقلاب چیزی نیست که با ابزارهای سیاسی بشود آن را صادر کرد یا با ابزارهای نظامی و امنیتی بشود آن را پیش برد؛ این غلط است؛ ما از اول، این راه را بستیم. مسئلهی جمهوری اسلامی، مسئلهی بازتولید معارف والای اسلامی است، تا مسلمانها احساس هویت کنند، احساس شخصیت اسلامی کنند، با تعالیم اسلام که نجاتبخش بشریت است، آشنا شوند؛ بدانند این معنایش چیست که خداوند متعال میفرماید: پیغمبر را فرستادیم «و یضع عنهم اصرهم و الأغلال الّتی کانت علیهم»؛ (اعراف 157)
این غلها و زنجیرهائی که در محیط شرک آلود به پای انسانها بسته است و اسلام میخواهد اینها را بگشاید، چیست؟ امت اسلامی بر اثر غفلت، مدتهای طولانی این حقایق را از یاد برده بود.
امت اسلامی میتواند آزاد باشد، پیشرفته باشد، عالم باشد، عزیز باشد، مقتدر باشد؛ اینها به برکت تعالیم اسلامی بهدستآمدنی است. استکبار و دستگاههای استعماری در طول دویست سال سعی کردند این مفاهیم را از یاد مسلمانها ببرند؛ آنها را از هویت خودشان غافل کنند تا بتوانند دست تجاوز را به محیط سیاسی آنها، به محیط اقتصادی آنها، به فرهنگ بومی آنها دراز کند و تطاول کنند، انقلاب اسلامی اینها را به یاد امت اسلامی آورد.»
به نظر می رسد اکنون بعد از گذشت 41 سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و در دهمین سالگرد بیان فرمایشات مقام معظم رهبری، می توان در مورد «حوزه و رویکرد بین الملل» در دو بخش «صدور انقلاب» و «جبهه جهانی مستضعفین» مورد ارزیابی قرار داد.
@rozaneebefarda
ادامه👇
نسبت حوزه و دستگاه دیپلماسی
به مناسبت سالروز دیدار مقام معظم رهبری با طلاب خارجی
[صفحه 2 از 2]
◽️اکنون باید از نهادهای اصیل حوزوی پرسید که تا کنون برای این امر مهم و خطیر چه کارهایی انجام دادند؟
تاثیر عملکردشان بر بدنه ی حوزه و جهان اسلام چه بوده است؟
آیا مسئولین حوزه به جهت صدور انقلاب اسلامی که همان صدور اسلام ناب محمدی است، برنامه ای کارشناسی شده و عملیاتی برای عموم طلاب از مقدمات تا سطوح عالیه تدارک دیده اند؟
آیا مسئولین حوزه با دو وزارت خارجه و فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد تعامل شدهاند؟ و آیا از آنها مطالبه گری کرده اند؟ اگر اقدامی صورت نگرفته که بسیار جای تامل دارد، ولی اگر اقدامی صورت گرفته است بهتر است به جهت شفافیت و روشنگری و ایجاد بارقه های امید و خودباوری، گزارش فعالیت های این عرصه ارائه گردد.
علاوه بر نکته فوق، پس از چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی نیاز به بازخوانی رابطه حوزه علمیه و وزارت امور خارجه ضروری است. در خصوص اهمیت جایگاه وزارت امور خارجه سخن بسیار است و به ذکر این نکته از امام خمینی قدس سره الشریف اکتفا میکنیم:
«وزارت خارجه تنها وزارتخانه ای است که بیشتر از سایرین می تواند با خوب شدن و اسلامی شدن، در خارج، موجودیت اسلامی خودش را نشان بدهد، و تأثیرش بیشتر از همۀ وزارتخانه هاست. و بعکس صدماتی که به کشور ما از ناحیۀ سفارتخانه های خارجی در اینجا و سفارتخانه های خودمان درخارج و وزارتهای خارجی بر کشور وارد کرده اند، شاید دیگران نکرده باشند. و این برای این است که وزارت خارجه روابط با همه دنیا دارد؛ با افکار مختلف، با ایده های مختلف و برنامه های مختلف».(صحیفه امام ج17 ص173)
حضرت امام قدس سره الشریف در این بیانات چالش وزارت امور خارجه با افکار و ایدههای مختلف را یکی گلوگاههای حساس عنوان میکنند. بدیهی است وظیفه صیانت از افکار و عقاید مردم و مسئولین در سطوح مختلف بر عهده حوزه علمیه است و باید دید در یک دهه گذشته جایگاه حوزه علمیه در دستگاه دیپلماسی چیست؟ آیا حوزه علمیه در سطوح مختلف از لایه تصمیمگیری تا بدنه، به فکر اصلاح دستگاه وزارت خارجه بودهاند و اقدام مشخص و کارنامهداری در این زمینه دارند؟
در هر صورت اصلاح دستگاه وزارت خارجه یکی از مطالبات جدی امام بود به گونهای که ایشان تصریح میکنند:
«من از اوّلی که دولت جمهوری اسلامی تعیین شد، هر دولتی پیش آمد و وزیر خارجه ای تعیین شد راجع به سفرای خارجه و راجع به سفارتخانه هایی که در خارج داریم خیلی تأکید کردم به اینکه آنها باید اصلاح بشوند و می دانید که سفارتخانه ها در خارج که نمایندۀ جمهوری اسلامی هستند، باید طوری باشد که با جمهوری اسلامی تطبیق بکنند.»(صحیفه امام، ج15 ص500)
اهمیت اصلاح این نهاد دولتی به حدی است که شکست یا پیروزی جمهوری اسلامی به آن وابسته است:
«اگر وزارت خارجه اصلاح نشود تقریباً می شود گفت جمهوری اسلامی رو به شکست می رود.»(صحیفه امام، ج15، ص501)
حال باید از نهادهای محترم حوزوی و البته، عموم حوزویان پرسید که طی ده سال گذشته چه طرح اصلاحی جدّی، کارشناسیشده و قابل اجرا برای اصلاح این وزارتخانه وجود دارد؟
تا کی حوزه علمیه میخواهد نظارهگر سکانداری برجامنویسان سازشکار در یکی از مهمترین وزارتخانههای جمهوری اسلامی باشد؟
کسی نافی زحمات کارکنان پرتلاش این وزارتخانه نیستیم اما برخی رؤوس این نهاد که در این چند سال اخیر نتیجه اقدامات مباین با مبانی امام و منافی با فرامین رهبری شان(از جمله شروط برجام) موجب تحمیل شرایط دشوار معیشتی فعلی شده و سرعت پیشرفت گفتمان انقلاب اسلامی را در جهان با کندی مواجه کرده، شایستگی تصدی چنین منصبی را داشتند؟
حضور مؤثر و سازمان یافته در عرصه تبلیغ بین الملل، حضور هدایتگرانه در هسته فرماندهی حلقه های مقاومت در سراسر جهان، مواجهه تبلیغی و گفتمانی مجدانه با شبکه تبلیغی وهابیت و نحله های انحرافی و سلفی و...، ایجاد بسترهای غیردولتی فعالیت دیپلماتیک که امروزه در فضای دیپلماسی مذهبی و دیپلماسی عمومی تعریف می شود، ایجاد شبکه ارتباطی پویا و کارآمد برای عملیات هماهنگ در بزنگاه ها، از جمله اهانت به مقدسات اسلامی و نسل کشی ها و...، همه و همه از جمله اموری است که انتظار می رود به همت عالی مسئولان ارجمند و بدنه فرهیخته حوزه علمیه به سرانجام مطلوب برسد. انشاءالله.
@rozaneebefarda
سه طایفه و یک هدف!
تبارشناسی عاملان #اهانت_به_مسئولان_نظام و بازخوانی یک نمونه تاریخی در #سیره_امام
وقتی امام #سیدمحمود_دعایی را از #فحاشی برحذر داشت!
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه 1 از 3]
🔸«اگرچه در میان این برادران، افراد خوبی هم هستند، اما این کار غلط بود و این موضوع را بطور صریح اعلام میکنم. #هتک_حرمت در میان مردم حرام است و نسبت به مسئولان بیشتر، بخصوص در میان مسئولان بالای کشور. ممکن است #انتقاد_درستی داشته باشید، #انتقاد_کنید، #اشکالی_ندارد اما #انتقاد با #اهانت و #هتک_حرمت متفاوت است؛ اینگونه رفتارها و هتک حرمت، #روش_آمریکاییها است که در مناظرهها و کارهای مطبوعاتی، خود را در دنیا رسوا کردهاند تا جایی که یک شخصیت برجسته سیاسی آنها می گوید، دنیا با هراس و تحقیر به ما نگاه میکند.
#روش_ما #اسلامی و #قرآنی است، یعنی #انتقاد بیان می شود اما هتک حرمت انجام نمیگیرد.
باید #حرمت_رؤسای_سه_قوه و مسئولان کشور که در عرصه خدمت رسانی به مردم هستند، حفظ شود.»(رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای ستاد ملی کرونا-سوک آبان99)
◽️تذکار صریح مقام معظم رهبری به منتقدان وضع موجود، مبنی بر #بیان_انتقادات با پرهیز از #هتک_حرمت و #اهانت، یکی از جنبه های متعالی آداب حکمرانی اسلامی است که در فضای آکنده از آلودگی و اهانت عرصه سیاسی دنیا، و همزمان با مناظره های فاجعه بار ترامپ/بایدن، جلوه دیگری از حقیقت انقلاب اسلامی را آشکار ساخت و طراز واقعی سیاست ورزی اسلامی را متجلی ساخت.
این بیانات در ساعات و روزهای آتی حتما با تحلیل ها و بررسی های فراوانی همراه خواهد بود و از این جهت، نوشتار حاضر به عنوان یکی از نخستین نمونه از این تحلیل ها، تلاشی کوچکی است در جهت رمزگشایی از سیره سیاسی متعالی رهبر معظم انقلاب اسلامی. طبعا راه مناقشه در آن باز است؛ چنانکه راه تکامل و رفع نواقص با تذکار مخاطبان ارجمند نیز کاملا باز است.
پیش از هر چیز متذکر می شود که گرچه نهی رهبری مربوط به این مقطع خاص است، اما در این یادداشت، به #مناسبت، به تبارشناسی برخی کانون های تولید ادبیات نامتعارف پرداخته شده است.
🔸فهم بیانات امام و رهبری، امر آسانی نیست؛ چه اینکه کشف سیره و اندیشه و مواضع سیاسی بزرگانی چون صاحب کفایه که حدود 5 سال بیشتر در سطوح عالیه سیاست ورزی نبوده اند، اکنون محل مناقشات فراوان است؛ حال طبیعی است که فهم نظام معنایی رهبران انقلاب اسلامی، از آغاز نهضت تا کنون، با درنظر گرفتن طول زمان و پیچیدگی تحولات و...، امری به مراتب دشوارتر باشد.
دشوارتر از فهم مبانی و معانی، تطبیق آن بر عینیت خارجی است. چه اینکه بدون تطبیق، و توقف در فضای تحلیلی-انتزاعی، مانع هدایتگری تام و تمام و تحقق عملی بیانات خواهد شد.
▫️در سالهای گذشته و به واسطه عملکرد غیرقابل دفاع دولت اعتدال که تمام سرمایه های مادی و معنوی کشور را معطوف و معطل مذاکره و سازش با غرب(و مشخصا آمریکا) نمود، به طور طبیعی بستر انتقادات نخبگانی و عمومی، بیش از هر زمان دیگری فراهم شد.
این زمینه طبیعی، به ضمیمه وضعیت معیشتی شکننده و تلاش قدرتهای بیگانه برای هدایت آشوب های کور مبتنی بر این وضعیت، موجب شد مسیر انتقادات از دولت با نوعی تکثر و تنوع فوق العاده همراه شود که در ادوار مختلف، کم نظیر بوده است. طبعا در چنین شرایطی از یک سو نمی توان و نباید از #انتقادات_سازنده و #دلسوزانه چشم پوشی کرد، چه اینکه در این صورت، وضع به وخامت خواهد رفت و دشمن با استفاده از بستر نارضایتی موجود، ماهی خود از آب گل آلود خواهد گرفت و کارگزاران ناکارآمد به میزان حداقلی هم به تحرک نخواهند آمد، از دیگر سو، موجی از #اهانت و #هتاکی #جوکروار، وارد ادبیات سیاسی کشور شد که از #جوک_های_توئیتری گرفته تا طعنه های علنی توهین آمیز(در تریبون های نیمه رسمی)، فضای پاک سیاست متعالیه برآمده از تربیت سیاسی امام و انقلاب را مخدوش ساخت. و شوربختانه قربانیان این قطار از ریل در رفته، رئیس قوه اجرایی نبود، بلکه سران قوان و برخی مسئولان عالی نظام را نیز (تصریحا و بعضا تلویحا) شامل شد.
🔸اینکه این حجم از #بدزبانی_سیاسی ریشه در چه اغراضی دارد، بحث مستقل دیگری است؛ گرچه به دلیل تنافی این قبیل امور با #مبانی_انقلاب_اسلامی، همواره مورد تنفر جریان ناب حامی انقلاب بوده، اما طبعا نمی توان منشا آن را یکسره به #دشمن و #نفوذ و #انحراف و... مربوط دانست و بعید نیست افراد خوش طینت و خوش خط و ربط نیز به طور موردی در این وادی حیرانی و چاه ویل، پا گذاشته باشند؛ چه اینکه رهبری معظم نیز تاکید فرمودند که « در میان این برادران، افراد خوبی هم هستند، اما این کار غلط بود.»
اما با این وجود، بازشناسی عاملان اصلی و تفکیک حساب آنان از اشتباهات موردی جریان های اصیل، یک ضرورت است که نباید در غوغاسالاری ژورنالیستی روزهای آتی، از آن غفلت کرد.
@rozaneebefarda
ادامه👇
سه طایفه و یک هدف!
تبارشناسی عاملان #اهانت_به_مسئولان_نظام
[صفحه 2 از 3]
🔻با توجه به مطالب پیشین، در این یادداشت با رویکردی تطبیقی به تبارشناسی عوامل سه گانه هتک حرمت مسئولان نظام پرداخته می شود.
1) سکولارهای مقدس، خاصه #شیعه_لندنی!
دولت اعتدال اگرچه از جهاتی در سیاست خارجی با این جریان ها همسو بود و تصریحاتی نیز در این باب وجود دارد اما با اینهمه، همپالگی دولتی ها با برخی روحانیان عامه و بسط ید به این جریان در شهرهای مختلف، مورد نقد جدی طیف سکولارهای مقدس و جریان برائتی بود. و از این رو سخت بدان معترض بوده و هستند. با شیوع کرونا و بسته شدن درب حرم های مطهر و محدودیت مشارکت در برخی اجتماعات مذهبی، خاصه همایش معنوی اربعین، عصبانیت های این جریان به اوج رسید و در مواردی به تجمعات غیرقانونی و درگیری و فحاشی گسترده کشیده شد. طبعا بخشی از فضای مسموم و آکنده از اهانت به سیاسیون، محصول تولیدات این جریان است که گرچه از نظر تعداد، در اقلیت محض است اما به واسطه پول ها و امکانات فراوان(که منابع آن نیز معلوم نیست)، توانسته یک شبکه فراگیر و فعال رسانه ای را در داخل و عرصه بین المللی فراهم آورد. مراجعه به صفحات و گروه های اختصاصی این جریان، بهترین دلیل بر مدعاست و چنانچه لازم شود، بازخوانی مستندات آن، خالی از لطف نیست.
صدالبته زبان زهرآگین #ولایتی_ها و #سکولارهای_مقدس، از سابقه تاریخی برخوردار است و در دوران نهضت، در قم و نجف و مشهد، بارها و بارها، بر پیکر مبارزه و شخصیت متعالی مبارزان راه خدا، خاصه امام عزیز، زخم های عمیق برجای گذارد که گوشه ای از آن در #منشور_روحانیت، منعکس شده است!
فحاشی در این طایفه به عنوان یکی از #ابزار_رایج در تقابل گفتمانی است لذا بیش از آنکه در تخاطب با اهل سیاست از آن استفاده کنند، در مورد سایر فرق مسلمان از آن استفاده می کنند که نمود سازمان یافته آن در ایام #ربیع و در برخی محافل خاص قابل ردیابی است و شوربختانه تا کنون خون شیعیان بسیاری بر اساس همین فحاشی های بی ضابطه یک عده خاص، بر زمین ریخته شده است.
2) فرقه نارمک و حلقه انحرافی:
یکی از مهم ترین متولیان کاربست و بلکه تولید ادبیات سیاسی نامتعارف، جریان حامیان رئیس جمهور پیشین است که گرچه با تابلو دفاع از معیشت مردم به فعالیت رسانه ای مشغول اند اما ورای تخریب وضع موجود، به دنبال #سوپرمن_سازی از مراد سیاسی خود هستند و برخی تحلیل گران اذعان دارند آنان با رادیکال کردن فضای سیاسی و برهم زدن ضوابط سیاست ورزی دینی، زمینه را برای ظهور یک منجی سیاسی با تکیه بر اقدامات ساختارشکنانه بعدی، فراهم می سازند. طبعا بروز #خشونت_زبانی که گاه با #اهانت و #وهن و #تمسخر ابراز می شود، زمینه #خشونت_میدانی خواهد بود. چه اینکه شکستن حریم شخصیت و گفتار، فضای روانی برای اقدامات حریم شکنانه بعدی را فراهم می کند. این جریان در دوران تصدی بر مصدر اجرایی نیز، همواره از این جهت مورد انتقاد طیف های مختلف قرار داشت و هر از گاهی به دلیل کاربست برخی مفاهیم و تعابیر ناروا، موجب سرافکندگی حزب الله عزیز می شد.
3) #عدالتخواهان_عرفی:
اندیشه عدالت خواهی به عنوان یک #کمال_مطلوب_سیاسی، تقریبا در تمام مکاتب و آئین ها و ادیان، به انحاء مختلف مطرح شده و همواره به عنوان یک آرمان والا بدان نگریسته می شود اما آنچه گمشده بشر بوده و هست، ضوابط و اصول و مصادیق آن است.
در دوران ما نیز طیف های مختلفی داعیه دار این آرمان هستند و شوربختانه، مرز جریان های اصیل و ناب، با نحله های انحرافی و خاصه #عدالتخواهان_سکولار، درهم آمیخته است و همین فروپاشی مرزهای مفهومی و ابهام در ضوابط تطبیقی، موجب آن شده که بعضا عدالتخواهان عرفی با تابلو #مردم_دوستی و حتی #انقلابی_نمایی، فضای سیاسی کشور را به سمت و سوی ادبیات موهن و اقدامات رادیکال پیش ببرند.
◽️گرچه این سه طایفه ابتدا با خطاب قرار دادن دولت اقدام به اعتراض سیاسی می کنند اما در مراحل بعدی با عناوین مبهم و کلی، تلویحا و تصریحا، همه سران عالی نظام و حتی برخی چهره های انقلابی خدوم و خوش سابقه را با تیغ توهین و هتاکی، می نوازند.
به نظر می رسد، گرچه سابقه و تبار سیاسی و اهداف اینان ظاهرا از یکدیگر جداست اما حقیقت آن است که این سه طایفه به دنبال یک هدف مشترک اند و آن، هجمه به #رهبری و #اصل_نظام است.
از این رو، آنان با علنی کردن اهانت ها در پوشش نقد فلان مسئول سیاسی درجه دوم نظام، باب کاربست آن برای سایرین را باز می کنند. در حالی که قرآن کریم، مومنان را از فحاشی مقدسات #مشرکان و بت پرستان نیز منع نموده، به این دلیل که زمینه برای اهانت متقابل آنان به مقدسات اهل ایمان فراهم می شود!
@rozaneebefarda
ادامه👇
سه طایفه و یک هدف!
تبارشناسی عاملان #اهانت_به_مسئولان_نظام
[صفحه 3 از 3]
◾️کارکرد منفی مهم دیگر فحاشی به مسئولان سیاسی، از بین رفتن زمینه #انتقادات_درست و ایجاد فرصت برای #مظلوم_نمایی به جای #پاسخگویی است. از این رو در مواردی، این قبیل اهانت ها به صورت سازمان یافته، با راهبری اتاق های عملیات روانی برخی جریان های سیاسی نیز دنبال می شود تا در فضای برآمده از حاشیه سازی ها، سوپاپ اطمینانی برای اقدامات حاد و خلاف مصالح ملی در پیش گرفته شود.
🔸با وجود این فضای پیچیده، هوشیاری ویژه و ولایت پذیری جریان اصیل انقلابی، اقتضای آن دارد که با فاصله گذاری با جریان های سیاسی مشکوک و انحرافی، از واردات ادبیات سیاسی آلوده به فضای گفتمانی انقلاب اسلامی پیشگیری کرده، در سایه این صیانت اخلاقی، به پیگیری روشمند و درست انتقادات صحیح به دولت روحانی بپردازند.
🔸رسانه های زنجیره ای حامی دولت که در این روزها بخشی از آنها، رسما به ستاد #بایدن در تهران تبدیل شده اند، در روزهای آتی احتمالا با سر دست گرفتن بیانات حکیمانه رهبری و تطبیق های ناروا و تفسیرهای تحریف آمیز از آن، زمینه را برای #اسکات_منتقدان محیا خواهند کرد و هر نوع انتقاد و انتقاد کننده را مصداق نهی رهبری معرفی خواهند نمود اما تمسک به فراز متاخر بیانات رهبری معظم مبنی بر ضرورت طرح #انتقاد، این تواطی نامیمون را نقش برآب خواهد کرد؛ روشن است که #اصل_بیان_انتقادات_به_دولت مورد پذیرش و بلکه تأکید رهبر حکیم انقلاب اسلامی قرار گرفته و آنچه مورد نهی است، ادبیات و روش بیان نقدهاست نه #اصل_انتقاد!
پیشگیری از این خلط و تفسیرهای مغرضانه برای بستن فضا، در گرو تفسیر دقیق و درست بیانات مقام معظم رهبری است.
سخنانی که ریشه در سیره و اندیشه امام خمینی دارد و مرور تحولات تاریخ انقلاب اسلامی نشان می دهد که اساسا استفاده از روش های غیرقرآنی و غیرشرعی، از جمله #دروغگویی و #فحاشی، هرگز در #قاموس_انقلابیون_اصیل راه نداشته و حتی لحظه ای مورد تایید رهبران انقلاب اسلامی قرار نگرفته است. لذا اگرچه رئیس جمهور تا کنون تعابیر زننده بسیاری علیه منتقدان و مخالفان سیاسی خود به کار برده که از شماره بیرون است، اما با این وجود، در مواجهه با کارنامه دولت اعتدال، کسی مجاز به استفاده از ادبیات نامتعارف نیست؛ چه اینکه اساسا نیازی به آن نیز وجود ندارد و صرف بیان منطقی و مستند و مستدل انتقادها و نارسایی ها، مقصود را حاصل خواهد کرد.
مرور یک نمونه تاریخی نشان می دهد که فحاشی و دروغگویی، از دوران مبارزه همواره مورد نهی صریح رهبران انقلاب اسلامی بوده است.
◾️ #دروغگویی و #فحاشی نکنید؛ تذکار تاریخی امام خمینی به #سیدمحمود_دعایی!
▫️بعد از اطلاع امام از اجرای برنامه رادیویی توسط محمود دعایی با همکاری #بعثی_ها، که انتقاد برخی دلسوزان و بدگویی ها و اتهام زنی های برخی نجفی ها را به دنبال داشت، امام خمینی با حساسیت ویژه ای دعایی را برای ارائه توضیحات فراخواند و متن برنامه های اجرا شده در رادیو را خواست که نهایتا به تذکر نسبت به #دروغگویی و پرهیز از #فحاشی(حتی به خاندان شاه) همراه شد!
🔻در خاطرات سیدمحمود دعایی چنین می خوانیم:
«امام برای من پیغام فرستادند که آیا برنامه هایی را که تا به حال اجرا کردی، نوشته ای. گفتم: بله... و بعد خواستند که برنامه ها را ببینند. من هم برنامه یکی دو ماهه اول را که مرتب و منظم کرده بودم خدمت ایشان بردم. ایشان مروری کردند و بعد مرا خواستند و فرمودند که من برنامه ها را دیدم، مجموعا خوب بود، اما #دو #تذکر دارم؛ یکی اینکه سعی کنید مبالغه نکنید و #دروغ هم نگویید! حقیقت را بگویید و اضافه هم نگویید. همان حقیقت تاثیر خودش را دارد. دوم اینکه در برنامه ها #فحاشی نکنید.» (خاطرات دعایی، ص 85)
▪️از قضای روزگار، فرد مورد نهی امام، یکی از حامیان دوآتشه دولت و شخص رئیس جمهور است لذا آنان با این پیشینه، در جایگاهی نیستند که نعل وارونه زده، انقلابیون اصیل را به صورت جریانی و مطلق انگارانه، متهم سازند.
صدالبته همچنان و همیشه، همه سیاست مداران متعهد و نیروهای خدوم انقلاب، نیز در معرض اند و طبعا هرجا پای کج گذاشته باشند باید برگردند و اصلاح کنند که لازمه ولایتمداری، اطاعت و تبعیت است.
@rozaneebefarda
بازتاب دیدگاه های مخاطبان روزنه/۱
🔹رجبی:
سلام علیکم
کانال و مطالب خیلی مفید هست
تحلیل ها ضروری و به جا و به روز هست،
خدا خیرتون بده
ولی به نظرم، شما اعضای کانال رو عموم مردم در نظر بگیرید
یعنی شما مخاطبین کانال رو صرفا افراد تحصیل کرده( تحصیل کرده به معنای تحصیلات تخصصی) در نظر نگیرید
با این که کانال، کانال تخصصی و تحلیلی هست، ولی باید زبان مطالب، ساده تر و راون تر و گویاتر باشه
و طوری باشه که مخاطب فقط یک خبر بخونه یا یک تحلیل رو سریع مطالعه کنه...
یه مقدار پیام ها، زبان سنگین داره، در حالی که پیام ها تو کانال های مجازی باید ساده و روان و تو زمان کوتاه و سریع قابلیت مطالعه داشته باشن
@rozaneebefarda
بازتاب دیدگاه های مخاطبان روزنه/۲
🔹حمید وحدت نژاد:
سلام علیکم
من بانظر دوستمون که فرمودند مخاطب کانال راعموم مردم در نظر بگیرید مخالفم
به نظر این کاری که شما میکنید جای خالیش خیلی احساس میشد
درمورد اینکه یه مطلبی ساده بزاریم که فرد سریع بخونه کانال های زیادی دارند این کار راانجام میدن ولی مطالب این کانال عمیق هست که دوستان فاضل طلبه وقتی اینها را میخونند
اولا خودشون روشن میشن وبعد اون را بازبان ساده تر به مردم منتقل میکنند اگه هم قرار باشه مخاطبتون عموم مردم باشند به نظرم ساده شده ی همین مطالب را درکانال دیگری برا عموم مردم قرار بدید ولی این کار خوبی که الان دارید را نزارید از عمق وغناش کم بشه
@rozaneebefarda
بازتاب دیدگاه های مخاطبان روزنه/۳
🔹محمد جواد رسا:
سلام علیکم
اعظم الله اجورکم
بسیار با شیوه بیان و قلم و سبک ورود و خروج و عبارت پردازی موافقم ، قلم نخبگانی موجب استیحاش عمومه ولی مخاطب نخبگانی رو جذب میکنه ، ولی اگر عبارات ترقیق بشن لازمه ش اطناب و توضیحاتی است ملال مخاطب خاص رو در پی داره ، بماند که پیام های شما معمولا تحلیلی و مفصل هستند و عموم پیام های طولانی رو معمولا نمیخونن حتی اگر آسانخوان باشه
@rozaneebefarda
🔥بزرگترین فتنه🔥
📕نظرات آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین درباره فتنه فرقه گرایی و تفرقه افکنی مذهبی
ترجمه و تنظیم : علی اکبرابادی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
صفحه 1 از 3
نقشه فتنه کبری(بزرگترین فتنه)
🔴طرح فتنه ای که در این روزها بر ضد این امت در حال حرکت است، و با قدرت و زور و حیله و سیاست شیطانی به سوی این امت کشانده می شود، یک نقشه فتنه معمولی و عادی نیست، و آن پروژه، بزرگترین فتنه خردکننده و ریشه کن کننده است، شروع می شود اما به سادگی پایان نمی پذیرد، نابود می کند و آباد نمی سازد، ویران می کند و به باد می دهد، بیچاره مي کند و هیچ منطقه ای از مناطق امت اسلام را از آتش و شر و ناراحتی وانمی گذارد(استثنا نمی کند) و برای مسلمین هیچ دین راستین، انسانیت و تمدنی باقی نخواهدگذاشت.
فتنه فرقه ای دیوانه، ویرانگر و بنیان کن، سوزاننده، نابودکننده، حلال شمارنده تمام حریم هایی که خداوند بر مسلمان، نسبت به برادر دینی اش حرام شمرده است.
این فتنه، به صورت فرقه ای طراحی شده است برای مقابله و انتقام از امت اسلامی، به خاطر توجه امت به اسلامش و آهنگ بازگشت به آن و شروع این بازگشت و فعال شدن آن.
علاوه بر همه اینها، این فتنه فرقهگرایی، بسیار مناسب است برای سوء استفاده و بهره برداری زشت و خبیثانه از روح دینی که با قدرت و پویایی در رگ و خون این امت در حال جاری شدن است.
اگر بیداری این امت و نقطه کانونی توجه او، ملیتی و نژادی بود، برای شکستن و نابودکردن وحدت او فتنه ای قومیتی طراحی می شد.
در آن جاهایی که اهل ادیان و مذاهب مختلف، انگیزه مذهبی برای مقابله و درگیری با یکدیگر ندارند نیز نوع دیگری از درگیری و اختلاف افکنی را طرح ریزی می کنند و آن دوقطبی سازی با مطرح کردن شعارهای دوقطبی است.
فرقه گرایی شر بزرگ
🔴فرقه گرایی مذهبی، شر بزرگ و فراگیری است که به نابودی سریع امت اسلامی می انجامد، همچنانکه دشمن این امت می خواهد.
فرقه گرایی یعنی جنگ داخلی که وحدت امت اسلامی و امکانات و فرصت هایی که باید آنها را برای ساخت صحیح امت و مقابله با دشمنانش به کار بگیرد، را از بین می برد.
فرقه گرایی یعنی رودررو شدن و مقابله برادران با یکدیگر که تر و خشک را با هم می سوزاند.
و آن خطری است ویران کننده که اولا از انسان پرهیزگار صادر نمی شود، و ثانیا انسان عاقل هرگز آن را انجام نمی دهد، نه بدینصورت که به شعله ورشدن آن کمک کند و نه اینکه بتواند جلوی آن را بگیرد و نگیرد!
زمانه، زمانه بسیار حساس و در اوج اهمیت و خطر است در حالیکه همه کشورهای اسلامی به یک جنگ سرنوشت ساز با دشمنان خدا، مبتلاست.
ما دائما از خارج _از امت اسلام_ تهدید می شویم، پس اگر به همراه تهدید خارجی، تهدید داخلی نیز همراه شود _ و آن برانگیختن اختلافات مذهبی است_ این خطر را بزرگ و رنج و سختی آن را بیشتر می کند.
جوامع اسلامی باید عبرت بگیرند و در خون مسلمانان از خدا بترسند، و هیچ جریان فرقه گرایی و اختلاف مذهبی در هر شکلی از اَشکال را برپا نکنند و سیاسیون و مسوولین رسمی از خدا بترسند و مراعات این امت را نموده، هیچ گونه مقررات و شرایط فرقه ای ایجاد نکنند که به درگیری فرقه ای و کینه های مذهبی بیانجامد که سرزمین ها و بندگان خدا را دستخوش طوفان بلا سازد.
طرف های فتنه فرقه گرایی
🔴در اینجا طرف هایی وجود دارند که _با استفاده ابزاری از تعدد مذاهب برای شعله ورکردن آتش درگیری که هيچ چیزی قدرت ویران گری آن را ندارد_ بر تحریک این درگیری و برانگیختن و تغذیه این فتنه توافق دارند.
در اینجا طرف خارجی وجود دارد که حرکت بیداری اسلامی در امت و شوق او به اسلام و آغاز حرکت بر مسیر رسیدن به افق بلند آن، او را به وحشت انداخته است.
و حاکمانی از دولتمردان امت اسلامی، از آنها که هیچ امری از امور اسلام برایشان مهم نیست مگر ترسشان از بازگشت امت به خویشتن.
و طرف سوم، صاحب نظران سنگ اندیش و تنگ نظر هستند که نظریه صحیحی نسبت به اسلام ندارند، از هر مذهبی که باشند.
این فتنه اولین چیزی را که از بین می برد، موقعیت امت اسلامی در واقعیت زندگی امروز است و اولین کاری که انجام می دهد، تبدیل کردن آن به یک کالای بی ارزش ذر دست دشمنان و تقسیم و تجزيه آن بین امت های دیگر است.
این فتنه اصالت ها و ریشه های اسلامی، و راستی و درستی آن در نزد نسل های آینده را از بین می برد.
خسارت های آن در تمام زمینه ها و سطوح به صورتی فراگیر و گسترده، بزرگتر از آن است که تصور شود!
جریان تکفیر(کافر شمردن دیگران)
🔴حکم به اسلام یا کفر از بزرگترین احکام دین است. و این دو حکم موضوعشان در کتاب و سنت واضح است، و حکم کفر بر کسی _ اگر از مقیاس و معیار کتاب خدا و سنت رسول الله صلی الله علیه و آله تجاوز کند و منطبق با کتاب و سنت نباشد _ از بزرگترین گناهان و دشمنی هاست؛ و این همان جاهلیت و بزرگترین فتنه است.
@rozaneebefarda
ادامه👇
📕نظرات آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین درباره فتنه فرقه گرایی و تفرقه افکنی مذهبی
صفحه 2 از 3
جریان تکفیر
🔴اینکه کسی از مردم، از یک جایگاه دینی رسمی بزرگ _ در جایی که همه جهان می شنوند، چه رسد به همه مسلمین _ حکم به کفر میلیون ها مسلمان کند، این گشودن درب شرّی بزرگ بر تمام امت اسلام و اعلان جنگ داخلی بین فرزندان اسلام است؛ _خداوند مسلمین را از آن حفظ نماید - و این مباح شمردن خون و آبرو و ناموس و اموالی است که خداوند حرام کرده و شریعت اسلام از آن محافظت نموده است. و در آن بزرگترین خدمت به جبهه کفر است که در کمین اسلام و مسلمین نشسته است.
و در همين زمان که مشغول شدن به دشنام و ناسزاگویی و لعن بین مسلمانان _ چه صحابه باشند چه غیر صحابه _ را به شدیدترین وجهی انکار می کنیم، همانا تکفیر مسلمانان، گناهی بزرگتر و مهم تر است.
و عجیب است که صاحبان مناصب دینی بزرگ با خونسردی تمام، به کفر میلیون ها مسلمان نمازگزار و روزه گیرنده و ملتزم به اصول و فروع اسلام، حکم می کنند! حکم فاسدی که هم کبرای آن و هم صغرای آن فاسد است.
کبرای آن این است که (هر کس مسلمانی را ناسزا بگوید کافر شده است)؛ این مخالف قواعد و احکام واضح و ضروری اسلام است؛
و اما از جهت صغری (علمای شیعه ناسزا، دشنام و لعن میگویند و با دشنام گویی به صحابه به خداوند تقرب می جویند و آن را عبادت می دانند).
این صاحب فتوا(فتوای کفر شیعیان به خاطر لعن و سبّ صحابه) از کجا یقین می کند که هر عالم شیعی این کار را انجام می دهد و لعن و سب و شتم نسبت به این یا آن صحابی _ که امر خلافت بعد از رسول الله صلی الله علیه و آله را بر عهده گرفتند _ را مقدس و عبادت می شمارد!؟
آیا این غیبگویی بدون علم نیست!؟
تنها راه پایان فتنه فرقه گرایی
🔴همانا، پایان دادن به حالت فرقه گرایی عملی موجود که حقوق و واجبات را انکار می کند، و دشمنی و کینه و جنگ بین مسلمین را برمی انگیزد، بر یک چیز استوار است و آن فهم صحیح دین است.
فهم دینی صحیح بر مثل این آیه شریفه متمرکز است.
[ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَىٰ
ﺑﻪ ﺭﺍﺳﺘﻲ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻭ ﺍﺣﺴﺎﻥ ﻭ ﺑﺨﺸﺶ ﺑﻪ ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﺍﻥ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ. (٩٠ النحل)] ؛ و این آیه شریفه ای که در آن دعوت به تعاون بر نیکی و عدم تعاون بر گناه شده است؛
[ وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ.(٢ المائده)]
و چه بسیار مفاهیم کلی و اطلاقات از تعالیم قرآنی و نبوی و از معصومین علیهم السلام وجود دارد که همگی به سوی یکی شدن و وحدت و نزدیکی و تفاهم و گفتگوی زیبا و دوری جستن مسلمان از تندخویی و عصبیت و وحشی گری و سبک شمردن خون و آبرو و ناموس و اموال مسلمین دعوت می کند.
مسوولیت مسلمانان
🔴مسوولیت هر مسلمانی که سرنوشت اسلام و امت اسلامی برایش مهم است و تعصبات کور، عقلش را از بین نبرده و جهلش بر حکمتش غلبه نکرده و تمام آنچه که اسلام بر عهده او گذاشته را می شناسد_از جمله اینکه مسلمان حقوقی دارد که اختلاف در مذهب آن را از بین نمی برد و حرمت مسلمان در دین خدا باید مصون و محفوظ باشد_ این است که برای از بین بردن این فتنه بزرگ، مجاهدانه تلاش کند؛ و به هر صورت ممکن جلوی راه آن را سد کند و تا آنجا که امکان دارد، مانع آغاز و حرکت آن در هر سرزمینی از سرزمین های مسلمین شود خصوصا از کشور خودش.
اگر مذهب سنی حق باشد، آیا مصلحت مذهب سنی در این است که جنگی را علیه تشیع به راه اندازد!؟ در حالیکه مذهب شیعه، در بخش اعظم اسلام با او همراه و شریک است؟
و اگر تمام حق در تشیع باشد، آیا مصلحت مذهب تشیع در این است که جنگی را علیه تسنن در کشورهای اسلامی و غیراسلامی راه بیاندازد، در حالیکه مذهب اهل سنت در بسیاری از قضایا با شیعه توافق دارد؟
آیا فکر شیعی خالص و اصیل و دروس نظری و عملی که ائمه معصومین علیهم السلام در این زمینه از خود به جای گذاشته اند، جنگی از این نوع _ فرقه ای مذهبی _ را برمی انگیزد!؟
ائمه علیهم السلام این حالت دشمنی و آتش افروزی بین مسلمین را طرد می کردند و اگر دعوتی هست، باید فقط بر طریقه وصیت قرآن کریم انجام پذیرد.
[ ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ
[ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ] ﺑﺎ ﺣﻜﻤﺖ ﻭ ﺍﻧﺪﺭﺯ ﻧﻴﻜﻮ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺩﻋﻮﺕ ﻛﻦ ، ﻭ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﻧﻴﻜﻮﺗﺮﻳﻦ ﺷﻴﻮﻩ ﺑﻪ ﺑﺤﺚ [ ﻭ ﻣﺠﺎﺩﻟﻪ ] ﺑﭙﺮﺩﺍﺯ .(١٢٥ النحل).]
آنچه که باید نسبت به فرزندانمان انجام دهیم این است که دیدگاه دینی روشن و ناب و خالص و مدرسه و مکتب حق که همان مکتب اهل بیت علیهم السلام است، را به آنان ارائه کنیم و علاوه بر آن بر ما واجب است که اخلاق اسلامی و کیفیت ارتباط صحیح با مسلمانان را در جانهای آنان پرورش دهیم، نه اینکه از ابتدا آنان را با کینه ورزی و تعصب کورکورانه بار آوریم.
@rozaneebefarda
ادامه
📕نظرات آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین درباره فتنه فرقه گرایی و تفرقه افکنی مذهبی
صفحه 3 از 3
ای شیعه و ای سنی
🔴احتیاط کنید و مراقب باشید! همانا شما به حال خودتان رهانشده اید!
دست های منفعت جویی از خارج از امت اسلام _ و چه بسا دست هایی از داخل امت یا داخلی و خارجی همراه با هم _به دنبال خلق یک فتنه سوزاننده داخلی هستند.
پس هر قلمی که به دنبال برانگیختن فتنه است را دشمن بدارید، و با آن قلم مبارزه کنید؛ و همچنین دشمن بدارید و مبارزه کنید با هر زبانی که مساله فرقه گراییِ مذهبیِ کینه ورزانه را تبليغ می کند.
به نگاه عمیق احتیاج نیست تا فتنه زشت روی کشنده ای _ را که امت اسلام را هدف گرفته _ بشناسیم. هیزم این فتنه مستضعفان شیعه و سنی هستند.
پس ای برادران سنی و شیعه من! بترسید و دوری کنید از اینکه هیزم آتش طمع مستکبرین باشید؛ مستکبرین آمریکا و اروپا.
🖋[ترجمه شده از کتاب "اضواء علی الفکر السیاسی الاسلامی ج 2" از صفحات 13 الی 43 قضیة الطائفیة]
#وحدت #تمدن_نوین_اسلامی #شیعه
#سنی #امت_اسلامی
#شیخ_عیسی_قاسم
تصویر صفحات ترجمه شده را در روزنه ببینید
@rozaneebefarda
💥صفحاتی از کتاب "اضواء علی الفکر السیاسی الاسلامی" به قلم شیخ مجاهد، آیت الله شیخ عیسی قاسم در نفی فتنه فرقه گرائی مذهبی در جهان اسلام
ترجمه فارسی مطالب را اینجا بخوانید:
ص ۱
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5392
ص ۲
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5394
ص ۳
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5395
#وحدت #تمدن_نوین_اسلامی #شیعه
#سنی #امت_اسلامی
#شیخ_عیسی_قاسم
@rozaneebefarda
#حذف_حداکثری با شعار #جذب_حداکثری!
#تلنگر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹به دنبال طرح راهبرد حکیمانه #جذب_حداکثری توسط رهبری معظم انقلاب اسلامی، که ریشه در معارف دینی و سیره اولیای الهی دارد، برخی جریانها و مجموعه های خودی، با تفسیر نادرست از این معنا، در مقام عمل پای در مسیری گذاشته اند که جز #نقض_غرض نمی توان بر آن نام نهاد!
🔹هدف از طرح مسئله جذب حداکثری، گستراندن هرچه بیشتر امتداد خط دعوت به حق و حقیقت و دستگیری از طائفه مستضعفین فکری، غیرمطلعین و غیرمرتبطین با معارف ناب انقلاب اسلامی و حتی منحرفین و حتی معاندان است!
رهبران الهی انقلاب اسلامی با تاسی از سیره معصومین علیهم السلام، همواره زمینه را برای #هدایت و #تعالی طیف های مختلف فراهم می کنند و در تمام چند دهه گذشته(از آغاز نهضت تا کنون) همواره با رویکرد دعوت و دستگیری با عناصر زاویه دار برخورد کرده اند؛ چه اینکه سید الشهدا علیه السلام در هنگامه شهادت، به قاتل خود وعده حسن عاقبت داد مگر او هدایت شود و از مدار شقاوت ابدی خارج گردد.
نمونه های تاریخی از جذب عناصر بدسابقه در انقلاب اسلامی، از شماره خارج است.
با ملحوظ دانستن مطالب پیشین، اما فهم نادرست و اجرای ناقص راهبرد #جذب_حداکثری، توالی فاسدهای فراوانی به دنبال دارد که در موارد متعدد، موجب #نقض_غرض می گردد. چگونه؟ در ادامه به نکاتی اشاره می شود!
۱_ کیاست مومنانه شرط حداقلی اجرای راهبرد مذکور است تا عناصر منحرف و معاند با سد استفاده از این معنا، امکان #نفوذ سازمان یافته به دل جبهه انقلاب اسلامی را نبابند که در این صورت، فروپاشی از درون را رقم خواهند زد و قطعا این امر مصداق نقض غرض است.
ساده اندیشی منتظری در اجرای ایده کمیته های عفو در دهه شصت که منجر به آزادی بی رویه منافقین شد، نمونه خوبی است! منافقان معاند، پس از آزادی با انگیزه های قوی تر در مدار براندازی نظام قدم برداشتند و نتیجه آن شد که به اذعان اسناد رسمی سازمان، یک پنجم از کشته های عملیات فروغ جاویدان، همین آزادشدگان آقای منتظری بودند!
این روال را مقایسه کنید با اقدامات تربیتی #شهید_لاجوردی و #شهید_چمران که با جذب قاعده مند عناصر لاقید و بعضا از منافقین، در آنان #انقلاب_ذات پدید آوردند و از آنان عناصری خدوم و مومن ساختند.
از یاد نبریم که در جریان مجازات های سال ۶۷، امام عزیز که مدار رافت و لطافت پیامبرگونه بودند، تکلیف اعضای سازمان منافقین را یکسره کردند؛ همچون سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در مقابله با یهودیان خائن و همچون سیره امیرالمومنین علیه السلام در مواجهه با خوارج ظاهرالصلاح مدعی ایمان و قرآن!
۲_ گاهی مدعیان عمل به جذب حداکثری، در عین تسامح کاری غیرضابطه مند در مواجهه با عناصر بدسابقه و بعضا منحرف، برخوردهایی کاملا خشک و خشن و حذفی با عناصر انقلابی و خدوم و متعهد دارند که این امر نشانگر فهم غلط از راهبرد #جذب_حداکثری یا عدم #صداقت در عمل بدان است؛ چه اینکه اگر واقعا بنا بر جذب است، اولویت جذب با کدام است؛ عناصر خودی و انقلابی و خدوم که احیانا کج فهمی یا کج روی موردی دارند اولی به جذب اند یا آنانکه از اساس در وادی دیانت و یا انقلابی گری نیستند یا فاصله بیشتری دارند؟!
اگر این اولویت بنیادین مراعات نشود، بازهم نقض غرض خواهد شد! عناصر خودی به کوچکترین بهانه، صف بندی داخلی کرده، نزاع های فشل کننده را پدید می آورند که مورد نهی صریح قرآن است و از #تحمل همدیگر ابا و امتناع می ورزند، ولی در عین حال، در مواجهه با #اغیار یا عناصر فاصله دار با جبهه حق، ژست جذب و خوش خویی می گیرند!
نتیجه چه می شود؟ #حذف_حداکثری عناصر خودی و جایگزین شدن عناصر زاویه دار که در فضای خلا حضور عناصر مومن و فقدان برنامه تربیتی و ضابطه نظارتی، نه تنها خود هدایت نمی شوند که زمینه انحراف مجموعه ها و جریان های ناب را نیز فراهم می کنند.
۳_ مسئله مهم دیگر آنکه، چه کسی قرار است جذب کند و چه کسی جذب شود و به چه چیزی جذب شوند و ملاک صحت سنجی اجرای دقیق این راهبرد، چیست؟!
گاه به بهانه #جذب، عناصری آموزش دیده و مقتدر و کار بلد در دل جبهه خودی وارد می شوند و با حوصله و کاملا حساب شده، زمینه جذب افراد متعهد به عناصر و افکار فاسد را فراهم می سازند. قطعا این نیز مصداق #نقض_غرض است!
نشانه جذب افراد باید عیان گردد؛ همچنان که #امام جوانان ناآشنا به دیانت و مبارزه را از دل مراکز فحشا بیرون کشید و به سنگر جهاد علیه باطل روانه کرد و امروز تاریخ انقلاب اسلامی، هزارها نمونه موفق از جذب صحیح و ضابطه مند، سراغ دارد.
جذب حداکثری لوازم خود را دارد؛ کاری پیامبرگونه و به غایت حساس و دقیق و پیچیده است؛ طبعا هر آنکه توانایی کافی برای این امر مهم را ندارد، مکلف بدان نیست، همینکه #دافعه_حداکثری نداشته باشد، به تکلیفش عمل کرده! چه اینکه؛
أبَى اللّه ُ أن يُجرِيَ الأشياءَ إلاّ بِأسبابٍ!
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥||فیلم|| بیانات #آیتالله_بهجت(ره) دربارۀ #نهم_ربیعالاول
🔻سب و لعن و شتم لازم نیست، استدلال بیاورید!
💥ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
⭕️حضرت آیتالله بهجت(قدس):
🔸 علمایی که در زمان ما بودند، بلکه قدری هم جلوتر از زمان ما بودند، بععضی [از مردم] از اینها اِعانه میخواستند برای عیدالزهرا؛ بعضی [از علما] نمیدادند، بعضیها هم میدادند.
🔸 بنده خیال میکنم اهل علم، اگر میخواهند اینجا [مجالس اهل بیت علیهم السلام] خدمتی بکنند به اهلبیت علیهمالسلام، برای اهل استدلال از اینها متعیّن است، که سعی بکنند دلیلی بر خلافت امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه ذکر بکنند؛ ساده، برهانی، یقینآور، بهطوریکه اگر این دلیل رابه دیوار بگویند و اذن داده شود به دیوار که بگو، تصدیق کند قول او را و بگوید حق به جانب توست.
🔻و من #قاطع هستم به اینکه اهل #استدلال و ایمان، اگر بخواهند اینطور ادله را پیدا کنند، پیدا میکنند. نه #سبّی، نه #طعنی، نه #شَتمی، #هیچکدام_لازم_نیست.
بلکه این [استدلال کردن] مهمتر است و ممکن است ـ خدا میداند ـ چقدرها را داخل در حق کند. از این مطلب غافلند که بابا این مقدم است.
یکی از این دهتا [استدلالی] که در عمر خودش تهیه کرده است، خدا میداند چقدرها را #مستبصر میکند.
🔸 چرا از این [استدلال کردن] غافلید، در [مقابل] اینکه مجلس تهیه کنید و از این کارها…؟! ما باید ملتفت باشیم، از برهان تعدی نکنیم و بدانیم که برهان، چیزهایی را دارد که اصلاً اینطور عملها ندارد. ولو فرض کنید که در همین عملیات هم آدم میتواند کارهایی را بکند که پیش آنها اشکالدار نباشد.
@rozaneebefarda
پاسخ به یک اتهام ناروا!
آیا بیت آیت الله بهجت مراسم عیدالزهرا(س) می گرفت؟!
#تکذیبیه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
#سوال: اخیرا در سایتها و شبکههای اجتماعی فیلمی با عنوان «مراسم جشن نهم ربیعالاول و #عیدالزهرا توسط حضرت آیتالله بهجت» منتشر گردیده است که در آن اشعاری به همین مناسبت توسط مداح خوانده میشود و حضرت آیتاللهالعظمی بهجت هم در مراسم حضور دارند. لذا خواهشمند است باتوجه به اینکه این فیلم سوالات زیادی را در ذهن مخاطبان ایجاد کرده است، جهت روشن شدن افکار عمومی در خصوص این مراسم توضیح فرمایید.
🔸#پاسخ بیت حضرت آیت الله بهجت اعلی الله مقامه:
⭕️ «عنوان آن مراسم به جشن عیدالزهرا #کذب_محض است.»
.... حضرت آقا به شدت از این مجالس پرهیز داشتند. حتی سالهایی که جلسات درس و روضه در منزل معظمله اقامه میشد، یکبار که بعد از روضه افرادی مبادرت به رفتار و اعمال مضحکه آمیز نمودند معظمله سالهای بعد ایام مقارن آن روز، مجلس ذکر اهلبیت علیهمالسلام در منزل را تعطیل و از پذیرفتن افراد در منزل و اقامه مجلس پرهیز مینمودند.
همچنین بعد از انتقال مجلس روضه و درس به مسجد، همانها یک بار با صحنهسازی چنینکاری را در چند دقیقه برای ترویج خود حادث نمودند و البته درزمان حیات معظمله نتوانستند اشاعه دهند.
ضمنا نکتهای که باتوجه به همین فیلم منتشر شده لازم به ذکر است، همچنان که از تصاویر آن و فضای مسجد مشخص است، مجلس مراسم روضه هفتگی حضرت آیتالله بهجت هست که از سالیان گذشته هرهفته صبح جمعه در مسجد فاطمیه و با حضور معظمله و شاگردان و اقشار مختلف مردم برگزار میگردیده است و باتوجه به وصیت ایشان همچنان برگزار میگردد.
لیکن با توجه به تقارن روضه جمعه آن هفته با ایام نهم ربیع( جمعه مورخ ٢٣/اسفندماه/١٣٨٧ مصادف با ١۵ ربیعالاول)، مداح مجلس در مسجد و بالحن مداحی و روضه مشابه نظرات آقا چند دقیقهای اشعاری را از جامی که از دانشمندان و شاعران اهل سنت است در مدح امیرالمؤمنین علیه السلام قرائت نموده است. ولو اگر بیتی هم مخالف نظر آقا خوانده است، حضرت آقا فردای آن روز در جلسه درس خارج فقه خود به تاریخ شنبه ٢۴/اسفندماه/١٣٨٧ باشدت نسبت به برگزاری جلسات غیر از ذکر فضائل، صریحا موضع گرفتند که عین مطالب و فیلم و صوت فرمایشات معظمله موجود میباشد.
والسلام علیکم و رحمتالله
بیت حضرت آیتالله بهجت
📚جهت مشاهده #متن_کامل_تکذیبیه و مستندات آن شامل فیلم فرمایشات حضرت آیت الله العظمی بهجت به #لینک ذیل مراجعه فرمایید:🔻
👆 http://bahjat.ir/fa/content/10517
@rozaneebefarda
هدایت شده از مرکز نشر آثار آیتالله بهجت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ بیانات حضرت آیتالله بهجت قدسسره در درس خارج فقه روز شنبه ٢۴ اسفند ۸۷ (فردای روز مراسم)
⭕️معظمله روز فردای مراسم مذکور و در درس خارج فقه، بهجهت جلوگیری از ایجاد انحراف و سوءاستفاده برخی جریانها، نسبت به برگزاری چنین مراسمهایی شدیدا تذکر داده و بر لزوم تقیه و مناسب نبودن لعن و فحاشی نسبت به بزرگان سایر مذاهب تأکید مینمایند.
📚جهت مشاهده #متن_کامل_تکذیبیه و مستندات آن شامل فیلم فرمایشات حضرت آیت الله العظمی بهجت به #لینک ذیل مراجعه فرمایید:🔻
👆 http://bahjat.ir/fa/content/10517
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیتالله بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
روزنه
⚠️ بیانات حضرت آیتالله بهجت قدسسره در درس خارج فقه روز شنبه ٢۴ اسفند ۸۷ (فردای روز مراسم) ⭕️معظم
💥حفظ حریم عقیدتی شیعه با پرهیز از فحاشی و طعن سران عامه و پاسداشت اصل #تقیه!
🔹جایگاه ویژه بزرگان شیعه مانند آیتالله العظمی بهجت در مقایسه با برخی از #مدعیان دفاع از #شعائر_شیعی، کاملا مشخص میشود.
🔹تکیه بر منطق و استدلال و عقلانیت و حریم شریعت و تاسی به سیره اهل بیت علیهم السلام را مقایسه کنید با اقدامات احساسی و شعاری همراه با فحاشی و طعن و تمسخر که نتیجه ای جز به خطر انداختن خون شیعیان در سراسر جهان و هتک حرمت مذهب حقه شیعه در نزد عامه و سایر ملل و نحل، ندارد.
@rozaneebefarda