26.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تجلیل مقام علمی و اخلاقی مرحوم استاد #کاهانی توسط جناب استاد #رجبعلی_مقیسه
#اختصاصی
▫️استاد مقیسه از اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم هستند که بیش از چهل سال با مرحوم استاد کاهانی انس و مصاحبت علمی داشتند و به اتفاق از اعضای حلقه تقریر دروس آیتالله العظمی وحید خراسانی به شمار میروند.
🔘 روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
انا لله و انا الیه راجعون
#حاج_حیدر_رحیمپور ازغدی درگذشت.
ایشان پدر استاد حسن رحیمپور، از فعالان فرهنگی و سیاسی مشهد بود که تا پایان عمر خود روحیه تحولخواهی خود را حفظ کرد.
او همچنین از دوستان مقام معظم رهبری بود
زبان صریح و دغدغههای تمام ناشدنی برای مردم و کشور و نظام اسلامی و ارتباط با نسل جوان، مجموعا از وی چهرهای مؤثر و ممتاز ساخته بود که برای طیفی از فعالان سیاسی و انقلابی جذابیت ویژه داشت.
میتوان حاج حیدر را پدر معنوی جریان عدالتخواهی دانشگاهی دانست که البته کاریزمای او بعد از تولد این جریان در جهتدهی و مدیریت آن تداوم نیافت و عدالتخواهی راه خود را پیش گرفت.
خداوند روح این مرد دلسوز و بیقرار را رحمت فرماید.
@rozaneebefarda
روزنه
انا لله و انا الیه راجعون #حاج_حیدر_رحیمپور ازغدی درگذشت. ایشان پدر استاد حسن رحیمپور، از فعال
پیام تسلیت مقام معظم رهبری به مناسبت درگذشت حاج حیدر رحیمپور ازغدی
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای حسن رحیمپور ازغدی، دانشمند متفکر، دام بقائه
درگذشت پدر گرامی آن جناب، مرحوم آقای حاج حیدر آقارحیمپور رحمةاللهعلیه را به شما و والدهی گرامی و دیگر بازماندگان محترم و همه دوستان و همفکران آن مرحوم تسلیت عرض میکنم.
سالهای متمادی #تلاشصادقانهی برخاسته از #غیرتدینی و انگیزهی #تحققاحکام و معارف اسلامی، نمایشگر بخش مهم زندگی آن مرحوم است و این موجب رضا و رحمت الهی و علّو درجات اخروی ایشان خواهد بود انشاءالله.
دوام توفیقات جنابعالی را از خداوند متعال مسألت میکنم.
سید علی خامنهای
۱۹ شهریور ۱۴۰۰
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
#آل_احمد؛ عبور از #روشنفکری و بازگشت به دامان دین و روحانیت
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸۱۸ شهریور سالگرد جلال آل احمد است. عالم زاده پرشوری که در نوجوانی چند ماه بیشتر نتوانست در حوزه علمیه بماند و دلزده و بریده از حوزه و تا حدودی دین، سر از محافل روشنفکری درآورد.
🔹جلال تا خود را بیابد، به محافل حزبی چپ کشیده شد و توده ای شد. مدتی بعد به جریان #خط_سوم پیوست ولی آنجا هم دوام نیاورد و سرانجام در هیاهوی #اصلاحات_آمریکایی در ابتدای دهه چهل، #غربزدگی را نوشت که #رسوایی_تاریخی روشنفکران ایرانی را رو کرد و در مقام افشای ماهیت استعمار نو و دنباله های داخلی آن چنان صریح که نشریه چاپ کننده بخشی از مباحث او را توقیف کردند.
چلال چنان مستدل و مصداقی سخن گفت که روشنفکران خودفروخته نتوانستند با هوچی بازی و فحاشی به او، برد سخنان مترقی اش را کم کنند.
🔹کینه روشنفکران وابسته داخلی، نسبت به جلال از سال ۴۸ تا کنون همچنان و همیشه ادامه یافته است؛ گاه با فتنه بایکوت، گاه با کنایه و فحاشی های مرسوم روشنفکری، گاه با #تحریف و #تخریب، خواسته اند جلال را از صفحه فکر و فرهنگ ایران اسلامی حذف کنند اما جلال به واسطه نبوغ در کشف و شجاعت در افشای #غربزدگی به عنوان یک حقیقت تلخ تاریخی، هرگز از ذهن و زبان مردمان قدرشناس و فرهیخته ایران فراموش نشد و انشالله نخواهد شد.
🔹به نظر میرسد با گذشت پنج دهه از فقدان جلال، حوزه علمیه هنوز آنچنان که بایسته است نتوانسته از این متفکر متعهد معاصر به نحو شایسته قدرشناسی کند؛ گرچه معرفی و تجلیل و نکوداشت امثال جلال گام نخست این قدرشناسی است اما بهترین وجه آن را باید در بازخوانی پروژه فکری جلال در حوزه برشمرد.
تجلیل از جلال، تجلیل از عقبت به خیری و بازگشت روشنفکری از کژراهه غربزدگی است؛ راهی که امام در دوران حیات جلال آغاز کرد و مقام معظم رهبری بعد از وفات او ادامه داد.
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
خاطره جالب مقام معظم رهبری از جلسه مشترک با #آل_احمد و #شریعتی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹یک خاطره ای نقل می کنم برای شما در سال 47 یعنی سال آخر عمر جلال آل احمد.
🔸مرحوم آل احمد آمد مشهد، یک جلسه مشترکی داشتیم، من بودم، آل احمد بود، مرحوم شریعتی بود و عده ای هم از دوستان مشهدی ما بودند.
🔹بحث درباره روحانیون شد، به مناسبت حضور من در جلسه شاید هر کسی یک چیزی می گفت شریعتی یک مقداری انتقاد کرد. مرحوم آل احمد به شریعتی گفت شما چرا (البته با تعبیر حوزه علمیه می گفتند نه روحانیت) از حوزه علمیه اینقدر انتقاد می کنی بیا از روشنفکران خودمان انتقاد کن و مرحوم آل احمد یک دو سه جمله درباره انتقاد و تعرض به روشنفکران گفت، مرحوم دکتر شریعتی پاسخی داد که از آن پاسخ هم می شود درست نقطه نظر او را نسبت به روحانیت و روحانیون فهمید.
او گفت علت اینکه من از روحانیت انتقاد می کنم، از حوزه علمیه انتقاد می کنم این است که ما از حوزه علمیه انتظار و توقع داریم، از روشنفکر جماعت هیچ توقعی نداریم، نهادی که ولادتش در آغوش فرهنگ غربی بوده این چیزی نیست که ما در او انتظار داشته باشیم اما روحانیت یک نهاد اصیلی هست و ما از روحانیت زیاد انتظار داریم و چون آن انتظارات عمل نمی شود به همین دلیل است که انتقاد می کنم.
او معتقد بود که روحانیون به آن رسالت بطور کامل عمل نمی کنند. بر این اعتقاد بود تا سال حدود 51 و نزدیک 52 از آن سال در اثر تماس هایی که دکتر با چهره هایی از روحانیت به خصوص روحانیون جوان گرفت، کلا عقیده اش عوض شد. یعنی ایشان در سال 54 و 55 معتقد بود که اکثریت روحانیت به آن رسالت عمل می کنند و لذا در این اواخر عمر دکتر شریعتی نه فقط معتقد به روحانیت، بلکه معتقد به روحانیون نیز بود و معتقد بود که اکثریت روحانیت در خط عمل به همان رسالتی هستند که بر دوش روحانیت واقعا هست.
البته با روحانیونی که می فهمید که در آن خط نیستند با آنها خوب نبود و شخصا به امام خمینی بسیار علاقمند و ارادتمند بود.
گفت و گو با مجله سروش ، شماره 102 ، خرداد 1360
mshrgh.ir/590724
🔶پی افزود
در این هنگام هنوز اسناد ساواک آقای شریعتی منتشر نشده بود.
@rozaneebefarda
نامه جلال آل احمد به امام خمینی در سال ۴۳
وقتی جلال خود را گوش به فرمان امام میداند!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️اشاره▫️
بعد از آزادی امام در فروردین ۴۳، #جلال_آلاحمد که در مکه به سر میبرد، در نامهای ضمن ابراز خوشحالی از آزادی ایشان، گزارشی از حال و هوای مناسک حج و وضعیت شیعیان در عربستان به امام میدهد. اخوی بزرگ جلال سالها پیگیر امور شیعیان عربستان و ساکن آنجا بوده است.
🔹متن کامل نامه تاریخی جلال به امام را در ذیل بخوانید:
مکه - روز شنبه ۳۱ فروردین 1343 - 8 ذی الحجه 1383
آیتاللها!
وقتی خبر خوش آزادی آن حضرت، تهران را به شادی واداشت، فقرا منتظر الپرواز بودند به سمت بیتالله؛ این است که فرصت دست بوسی مجدد نشد. اما اینجا دو سه خبر اتفاق افتاده و شنیده شده که دیدم اگر آنها را وسیلهای کنم برای عرض سلامی، بد نیست.
اول اینکه مردی شیعه جعفری را دیدم از اهالی الأحساء، میگفت: 80 درصد اهالیالاحساء و ضوف و قطيف شیعهاند و از اخبار واقعه مؤلمه [قیام] #پانزده_خرداد حسابی خبر داشت و مضطرب بود و از شنیدن خبر آزادی شما شاد شد.
خواستم به اطلاعتان رسیده باشد که اگر کسی از حضرات روحانیون به آن سمتها گسیل بشود، هم جا دارد و هم محاسن فراوان.
دیگر اینکه در این شهر شایع است که قرار بوده آیتالله حکیم امسال مشرف بشود، ولی شرایطی داشته که سعودیها دوتایش را پذیرفتهاند و سومی را نه. دوتایی را که پذیرفتهاند، داشتن محرابی برای شیعیان در بیتالله و تجدید بنای مقابر بقیع و اما سومی که نپذیرفتهاند، حق اظهار رأی و عمل در رویت هلال است.
بدین مناسبت حضرت ایشان خود نیامدهاند و هیئتی را فرستادهاند، گویا به ریاست پسر خود.
خواستم این دو خبر را داده باشم. دیگر اینکه گویا فقط دو سال است که به شیعه در این ولایت حق تدریس و تعلیم دادهاند؛ پیش از آن حق نداشتهاند.
دیگر اینکه [کتاب] " #غربزدگی" را در تهران قصد تجدید چاپ کرده بودم با اصلاحات فراوان. زیر چاپ، جمعش کردند و ناشر محترم متضرر شد. فدای سر شما!
دیگر اینکه طرح دیگری در دست داشتم که تمام نشد و آمدم: درباره نقش روشنفکران میان روحانیت و سلطنت، و توضیح اینکه چرا این حضرات همیشه در آخرین دقایق طرف سلطنت را گرفتهاند و نمیبایست.
اگر عمری بود و برگشتیم تمامش خواهم کرد و به حضرتتان خواهم فرستاد.
علل تاریخی و روحی قضیه را گمان میکنم نشان داده باشم. مقدماتش در غربزدگی ناقص چاپ اول آمده.
دیگر اینکه امیدوارم موفق باشید.
همچنان که آن بار در خدمتتان به عرض رساندم، فقیر #گوش_به_زنگ #هر_امر_و_فرمانی است که از دستش بر آید... والسلام.
🔶پیافزود
جلال آل احمد در زمره روشنفکران اصیل و مردمی و غربستیز ایرانی است که در ۱۸ شهریورماه 1348 به طرز مشکوکی در گیلان درگذشت.
شاهکار او کتاب #غربزدگی است که موجبات فحاشیهای گسترده روشنفکران غربزده علیه او را فراهم کرد و این امر تا کنون همچنان متوقف نشده است! کتاب #در_خدمت_و_خیانت_روشنفکران نیز در امتداد غربزدگی و اثری خواندنی و مهم است.
آلاحمد در نامههای خود در سالهای پایانی عمرش، صراحتا از #رژیم_پهلوی با تعابیری چون "گوساله سامری" یاد کرده است.
🔘 روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اعتراض مردم به برکناری #امام_جمعه_لواسان پس از اقامه آخرین خطبه جمعه
🔹امام جمعه فسادستیز لواسان دیروز آخرین خطبه خود را خواند. او چندی پیش از برکناری خود خبر داده بود. هنوز از سوی ستاد برگزاری نمازجمعه توضیحی در مورد علت برکناری ایشان بیان نشده و طولانی شدن این فرایند به جایگاه ستاد ضربه خواهد زد. انتخاب چهره جایگزین نیز بسیار مهم است و تا حدودی می تواند مطالبات افکار عمومی در مورد ضرورت حفظ جایگاه فسادستیزی و عدالتخواهی ائمه جمعه را پاسخ دهد.
@rozaneebefarda
بیانیه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه درباره «تغییر امام جمعه لواسان»
[صفحه ۱ از ۲]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسم الله الرحمن الرحیم
اطلاعیه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در خصوص حواشی نمازجمعه لواسان
با عنایت به جریان رسانه ای شکل گرفته در فضای مجازی در خصوص اظهار نگرانی و انتقاد از پایان مأموریت امام جمعه محترم لواسان که در برخی موارد از مرز نقد منصفانه عبور کرده و به قضاوت بدون پشتوانه اخبار و اطلاعات کشیده شده است، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه را بر این داشت که چند نکته را صمیمانه و بی تکلف جهت اطلاع امت شهید پرور و دلسوزان نظام و انقلاب به استحضار مخاطبان و ولی نعمتان خود برساند.
از این رو، ضمن تأکید بر این مهم که نهاد نماز جمعه همواره پشتیبان مجاهدت ائمه محترم جمعه در میدان مبارزه با مفاسد اقتصادی و عدالت¬خواهی بوده و خواهد بود و مشوق ائمه جمعه موفق در این عرصه بوده است و با تقدیر از اهتمام قوای سه گانه برای مقابله با فساد و تبعیض، به استحضار میرسانیم؛
اول؛ دلیل تأخیر در اعلام موضع شورای سیاستگذاری از چهارشنبه تا امروز چه بوده است؟
اطلاعرسانی در خصوص عملکرد ائمه محترم جمعه در فضای عمومی، نه به مصلحت و نه مقدور است.
از سوی دیگر، حجتالاسلام والمسلمین لواسانی، تا اقامه آخرین نماز و معارفه امام جمعه جدید، به عنوان امام جمعه و از این پس به عنوان یک شخصیت خدوم، قابل احترام هستند و در تمام این چند روز امید آن میرفت که ایشان با اتخاذ مواضع شفاف و اطلاعرسانی صحیح، سوء تفاهمهای ایجاد شده را مدیریت نمایند و لیکن دفاع از حیثیت این نهاد انقلابی و امتداد خط تخریب تا سایر ائمه جمعه خدوم کشور، چارهای جز ارائه این توضیحات که در آن به حداقل¬ها و کلیات اکتفا شده، باقی نگذاشت.
دوم؛ آیا امام جمعه لواسان برکنار شده است؟
بر اساس خط مشی ابلاغی به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، احکام ائمه جمعه همچون سایر کارگزاران نظام اسلامی مدتدار است و برای یک دوره سه ساله صادر میشود که ممکن است به اقتضای شرایط، برای دورههای متوالی تمدید شود.
حجتالاسلاموالمسلمین لواسانی، به مدت 7 سال عهدهدار این مأموریت بودهاند که سه سال در دوره مدیریتی قبلی نهاد نماز جمعه و سه سال دوم در دوره مدیریتی جدید نهاد نماز جمعه خدمت کردند و از سال گذشته که برای تصمیمگیری با ایشان رایزنی و گفتگو شد، ضمن اظهار تمایل برای خروج از این مسئولیت به دلیل فشارهای سنگینی که با صبوری تحمل کرده بودند، درخواست نمودند به مدت یک سال دیگر ادامه خدمت داشته باشند و لذا در یک سال گذشته بر اساس تفاهم طرفین، ایشان برای دوره سوم مشغول به خدمت بودند و اساساً واژه برکناری واقعیت ندارد.
سوم؛ آیا دلایل دیگری برای عدم تمدید امام جمعه محترم وجود داشته است؟
حجتالاسلام والمسلمین لواسانی از نظر نهاد نمازجمعه، فردی قابل احترام بوده و باقی خواهد ماند، لیکن در ارزیابی تلاش هفت ساله ایشان، علاوه بر زیباییها و نقاط قوت فراوان، ملاحظاتی هم وجود داشته که لزوماً تنقیص شخصیت ایشان محسوب نمیشود.
آنچه که قابل بیان است، اینکه مظلومیت منطقه لواسان منحصر در تخلفات ساختمانی نیست و خصوصاً روستاهای محروم این منطقه که در پوشش اشرافیت بخشهایی در لواسان دیده نمیشوند، به لحاظ برنامه و عملیات فرهنگی، به استقرار امام جمعه در منطقه و تمرکز در این جایگاه نیاز دارند.
امری که به دلیل سکونت امام جمعه محترم در خارج از لواسان (برخلاف عهد ائمه محترم جمعه با نهاد نماز جمعه، مبنی بر ضرورت سکونت ائمه جمعه و خانواده مکرم ایشان در منطقه) و همچنین، استقرار دفتر امام جمعه محترم در خارج از لواسان و عضویت ایشان در هیأت علمی دانشگاه و ایفای مسئولیت در دانشگاه که مستلزم صرف وقت است، به آسانی مقدور و میسور نبوده است. هرچند که هستند ائمه محترم جمعهای که همزمان با تدریس و اشتغال، به دلیل استقرار و سکونت در محل خدمت، انتظارات را در حوزه فعالیتهای فرهنگی برآورده میکنند.
در هر صورت، با توجه به اینکه امام جمعه در هر شهر، رئیس شورای فرهنگ عمومی هم محسوب می شود، انتظار میرفت در مقولههایی مانند تقویت جبهه فرهنگی و رفع آسیبهای اجتماعی، شاهد برنامههای اثربخشتری باشیم و منطقه لواسان از این بابت رنجور محسوب میشود.
@rozaneebefarda
بیانیه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه درباره «تغییر امام جمعه لواسان»
[صفحه ۲ از ۲]
چهارم؛ آیا در نصب و جابجایی ائمه جمعه، سلیقه و میل یک شخص اعمال میشود؟
شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، در حقیقت متشکل از یک رئیس و هشت شخصیت حقیقی دیگر است که فارغ از سایر مسئولیتهای سیاسی و اجتماعی، همزمان و مستقیم با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظلهالعالی) منصوب میشوند.
نصب و جابجایی هر امام جمعه، مستلزم طرح موضوع در جلسات این شورا است و برای اجرایی شدن، به اخذ رأی اکثریت شورا نیاز دارد. این ساز و کار که با خردمندی و تدبیر مقام معظم رهبری تدارک دیده شده است، بینظیر و در تراز اهمیت جایگاه حاکمیتی ائمه جمعه، به¬عنوان نمایندگان گفتمانی ولی فقیه طراحی شده است.
در پایان، ضمن پناه بردن به پروردگار متعال از قصور و تقصیرها، اخلاص در قول و عمل را از درگاه پروردگار متعال خواستاریم.
مردم شریف لواسان
ضمن عذرخواهی از حواشی که ناخواسته در نمازجمعه آن منطقه اصیل ایجاد شد، امیدواریم با استقرار امام جمعه جدید و بذل محبت و همراهی شما بزرگواران، باقیاتالصالحات برادر عزیزمان حجتالاسلام والمسلمین لواسانی، تقویت و ادامه پیدا کند و در سایر محورها برکات و خیرات نمازجمعه و امامت جمعه، بهره شما افزون گردد.
والسلام علی عباداللهالصالحین
مرکز ارتباطات و رسانه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه
@rozaneebefarda
هدایت شده از پژوهشکده تاریخ معاصر
✳️ به همت #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛
همایش ملی هشتادمین سالگرد #اشغال_ایران و سقوط #رضاخان برگزار میشود
همایش ملی هشتادمین سالگرد اشغال ایران و سقوط رضاخان، که به بررسی علل اشغال ایران و سقوط رضاخان در ۳ شهریور ۱۳۲۰ میپردازد، به همت پژوهشکده تاریخ معاصر برگزار میشود
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده تاریخ معاصر، این پژوهشکده، در نظر دارد همایش ملی «هشتادمین سالگرد اشغال ایران و سقوط رضاخان» را با هدف بررسی علل اشغال ایران و سقوط رضاخان در ۳ شهریور ۱۳۲۰ برگزار کند.
در این همایش، که دبیری علمی آن را دکتر #موسی_حقانی برعهده دارد، سخنرانان: دکتر منوچهر محمدی، دکتر #موسی_نجفی ، دکتر #مجید_تفرشی ، استاد #خسرو_معتضد ، دکتر محمدحسن رجبی، مهندس عباس سلیمی نمین، دکتر جواد منصوری، دکتر یعقوب توکلی، مسعود رضایی، دکتر محمد ملکزاده، دکتر رضا قریبی، دکتر مصطفی جوان، دکتر جواد حقگو، دکتر علی قربانپور دشتکی، محمدعلی بهمنی قاجار، دکتر مجید احمدی کچایی، دکتر سیدمصطفی تقوی، حجتالاسلام محمدصادق ابوالحسنی، دکتر مجید صادقانی، مهرزاد بختیاریمنش، دکتر مرتضی باقیان، سیدهاشم منیری، محمدرضا چیتسازیان، مریمالسادات حسینی، سیدروحالله امینآبادی، دکتر #مظفر_شاهدی ، دکتر رضا حجت، مرتضی حافظی، حسین مولایی، رضا سرحدی، محمود ذکاوت، زهرا سعیدی، جواد عربانی، داوود امینی، سارا اکبری، امیر مکی و نعمت عاملی حکومت رضاخان و علل سقوط او را از زوایای مختلف بررسی خواهند کرد.
همچنین گفتگوی منتشرنشدهای از مرحوم #علی_اکبر_رنجبر_کرمانی پخش خواهد شد.
گفتنی است پیشهمایش مجازی هشتادمین سالگرد اشغال ایران و سقوط رضاخان همزمان با هشتادمین سالگرد اشغال ایران، در 3 شهریور 1400 برگزار شد.
زمان: ۲۲ تا ۲۴ شهریور ۱۴۰۰؛ ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۸:۳۰
علاقهمندان برای بهرهمندی از این همایش میتوانند در زمان یادشده به یکی از نشانیهای زیر مراجعه کنند:
در آپارات👇
Aparat.com/TVTARIKH/live
در اینستاگرام👇
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
مروری بر زندگانی و خدمات مجتهد مجاهد آیتالله #سید_حسن_بحرالعلوم_رشتی
بازنشر بهمناسبت سالگرد رحلت این عالم مجاهد در ٢١ شهریور ١٣۵۶
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹یکی از چهره های مغفول مانده در تاریخ معاصر گیلان، آیت الله سیدحسن موسوی بحرالعلوم رشتی است که در سالهای مبارزه با رژیم پهلوی، از فعالان نهضت امام خمینی در #گیلان بود.
🔹گفتنی است آیت الله بحرالعلوم رشتی، فرزند شهید آیت الله آقامیر بحرالعلوم بود که پدرش از مجتهدین بزرگ و بصیر گیلان در عصر مشروطه بود که به خاطر ایستادگی در مسیر تحقق مشروطه اسلامی، در کنار مجتهدانی چون آیت الله حاج ملا محمد خمامی، آیت الله شیخ فضل الله نوری، آیت الله شیخ علی فومنی و آیت الله سیدمحمد تولمی، به شهادت رسید.
@Gilan_Press
@rozaneebefarda
توئیت موهن #جعفریان در مورد مردم ایران!
آیا این حجم از سیاهنمایی انباشته علیه نظام و ملت ریشه در ورشکستگی سیاسی اعتدالیون دارد یا عوامل دیگری دخیل است؟!
@rozaneebefarda
اصلاحطلبان و ماجرای #طالبان!
اختصاصی|| جعفر بحرینی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️اصطلاحطلبان که از قضا خود را ادامه دهنده، روشنفکران غربزده دوران پهلوی میدانند و عملا ادامه دهنده همان خط منحط هستند، این روزها در چالشی بزرگ زمینگیر شدهاند!
طالبان که به دیدگاه برخی، با حمایت ویژه آمریکاییها و برای فشار به #شوروی تولد یافته بود، با حمایت مستقیم یا نقشآفرینی غیرمستقیم آمریکا در دو دهه پیش بر افغانستان مسلط شد و در دوران ۵ ساله حکمرانیاش، غرب وحشی با اتکا به رفتارهای ارتجاعی آنها بیشترین ضربه را به وجهه اسلام زدند و طالبان را ابزاری برای تخریب اسلام ناب در منظر جهانیان قرار دادند.
اصلاحطلبان که از مدَّت ها قبل در سودای کنار زدن «اسلام سیاسی» از صحنه بودند، به تبعیت از کدخدایشان چهره کاریکاتوری طالبان را پیراهن عثمان کردند برای حمله به اسلام سیاسی!
آنها نخواستند مبدأ و منشأ این تفکرات ناقص را ببینند. از همین رو وقتی آمریکا از خلیج خوکها به به بهانه حملات یازده سپتامبر، نه به عربستان و نه حتی به پاکستان، بلکه به افغانستان و چند سال بعد به عراق حمله کرد، جماعت اصلاحطلب(بخوانید تسلیمطلب)، فرش قرمز زمهریر برای آمریکا پهن کردند و کف و سوت زدند که «منجی آمد»! و مدعی شدند «دموکراسی آمریکایی به فریاد مسلمین رسیده است تا آنها را از دیو افراطی گری نجات دهد»!
تا اینجا شاید عامه مردم به اصلاح طلبان حق می دانند که به نام آزادی و دموکراسی مخالف طالبان باشند و هرچند آمریکا برخلاف اصول دموکراسی و قوانین بین المللی به دو کشور حمله نظامی کرده، ولی خب جماعت روشنفکر غربگرا ، بار اولش نیست که زیر علم غرب سینه می زند.
چالش واقعی برای اصلاح طلبان وقتی شروع شد، که چهره بسیار کریه تر و زشت تر از طالبان، یعنی #داعش در غرب کشور فعَّال شد. آنها طبق همان اصل قبلی مخالفت با طالبان میبایست با این چهره زشت هم مخالفت می کردند و حتی حکم جهاد می دادند. و با استناد به همان اصلی که حمله آمریکا به دو کشور مستقل را اجازه میدادند، به ایران هم حق دفاع از منافع ملِّی خود می دادند.
امَّا در کمال تعجَّب و در یک تناقض آشکار ، نه تنها دیو سیاه داعش را محکوم نکردند! نه تنها از آمریکا نپرسیدند که محصول حضور در عراق و افغانستان چه بود که فرزند ناخلف داعش متولد شد! و نه تنها حق دفاع از میهن و ملت را صادر نکردند، بلکه با وقاحت تمام نوک پیکان حملات را به جای اجنبی، سوی خودیها نشانه گرفتند!
از قضا گفتمان مقاوت، با قهرمانانی چون «شهید سلیمانی» اژدهای هفت سر داعش را خفه کرد، آمریکا که تمام رشته هایی که برای غرب آسیا بافته بود را پنبه دید، به جای داعش، قهرمان مبارزه با تروریسم را در مقابل چشم همگان، به شهادت رساند. اصلاح طلبان این بار هم سکوت مرگ گرفتند!
آنان نه تنها بعد از جنایت فرودگاه بغداد از دولت تروریست آمریکا فاصله نگرفتند که همچنان ضمن سازشکاری با قاتلان حاج قاسم، حرف دشمن را تکرار کردند!
جالب است اگر طالبان بد است، پس داعش باید هزاران برابر بدتر باشد و قهرمان مبارزه با داعش باید هزاران برابر محبوب تر باشد، امَّا این جماعت غرب دوست، مانند تمام چُغاک های تاریخ به رستم کشی عادت دارد.
این ایام آمریکا با خفت و خواری تمام، افغانستان را ترک کرد، ارتشِ حدودا ۳۵۰هزار نفری و دولت ساخته آمریکا و چند هزار میلیارد دلاری که آمریکا به بهانه صدور دموکراسی در افغانسان خرج کرد، تنها ده روز در مقابل جماعتِ حدودا ۸۰ هزار نفره «طالبان» دوام آورد! این بار هم حضرات اصلاح طلب این ننگ را نیز سانسور کردند!
چنان که با هیاهو و فرافکنی، تمام تلاش خود را به کار بستند تا فرار مفتضحانه و شکست تاریخی آمریکاییها در افغانستان به حاشیه برود!
امَّا چالش جدید برای آنها این است که دقیقا قرار است بر طبق کدام اصول قبلی با طالبان مخالفت کنند؟ آیا همانطور که داعش را سانسور کردند؟ یا همانطور که 20 سال قبل به آمریکا اجازه مبارزه با طالبان را دادند؟!
دسته ای از فعالان سیاسی مذهبی ایرانی چون «مولوی عبد الحمید» که همواره به همگرایی سیاسی با اصلاحات شناخته میشوند، از تسلط طالبان بر افغانستان رسما ابراز خوشحالی کرده اند. گروهی دیگر سودای، کمک به جریان پنجشیر را دارند، عدهای هم احتمالا به دنبال شمع میگردند تا برای جانباختگان آمریکایی، روشن کنند!
چشمان منتظر منصفان و آگاهان منتظر اقدام عاجل و مواضع شفاف اصلاح طلبان هستند، آیا آنها برای آنچه مقاومت در پنجشیر مینامند حاضر به خطر و حضور در میدان میشوند و به نبرد با طالبان می روند؟ آیا حاضرند مولوی عبدالحمیدها را نه ملامت که نصیحت کنند که چرا از طالبان طرفداری می کنی؟ آیا حاضرند اشتباه گذشته و تمام تهمت های قبلی خود به گفتمان مقاومت را پس بگیرند و از ملت غیور ایران اسلامی و در پیشگاه تاریخ عذر خواهی کنند؟!
@rozaneebefarda
توضیحات جدید امامجمعه لواسان
از تمام روستاهای لواسان بازدید میدانی داشتهام/ شورای فرهنگ لواسان رتبه اول تهران را کسب کرده است!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
#گزیده
🔰دفتر امام جمعه را خودم ساختم/ بخاطر وقت زیادی که در لواسان گذاشتم به دانشگاه بدهکار شدم
🔹به خود من شفاف اعلام نشده که چرا این اتفاق میافتد. فقط به من اعلام کردند که به این نتیجه رسیده ایم که کسی دیگر جایگزین شود و هیچ دلیلی برای این اتفاق ذکر نشده است.
🔹من به جرات اعلام میکنم که تمام روستاها را گشتهام و با دقت مسائل را رصد کردهام. نه اینکه مثل آقای روحانی با ماشین بروم و سر بزنم، تک تک مناطق را شخصا در میان مردم حضور داشتهام و از مشکلات مردم خبر دارم.
🔹اگر منظور دوستان کار فرهنگی گزارشی است، بله بنده فعال نبودهام ولی اگر منظور حل مسائل و مشکلات مردم است که به هیچ وجه قبول ندارم.
🔹اگر هم ملاک دوستان بحث شورای فرهنگ عمومی است که شورای فرهنگ لواسان در استان تهران رتبه اول را کسب کرد. در غالب مناطق امام جمعه این مسئولیت را به فرماندار میسپارد ولی بنده خودم تمام مدت حضور داشتم و نقشآفرین بودم.
🔹بنده نه استعفا دادهام و نه اظهار تمایل برای ترک این مسئولیت داشتهام. هیچگاه هم اظهار خستگی یا پشیمانی نداشتهام و همواره تاکید کردهام که نظر مشورتی من این است که روند باید ادامه پیدا کند.
🔹قرار بود شهرداری مکانی در اختیار ما قرار دهد و از قضا مکان بسیار شیک و مناسبی هم بود. از معاون وقت شهرداری سوال کردم که این مکان را شما چطور میگیرید؟ گفتند یه کارهایی میکنیم، تراکم میفروشیم. خب این یعنی حرام. من گفتم این کار حرام است و من نمیخواهم و قبول نکردم.
🔹به من یک ماشینی از شهرداری دادند که هزار منت میگذاشتند و من این را هم پس دادم و گفتم نمیخواهم دستم زیر ساطور شما باشد. این امام جمعه اصلا نمیتواند حرف بزند و مقابل مفاسد بایستد.
🔹من آمدم به نزدیکترین نقطه ممکن به مصلای لواسان ساکن شدم و یک ربع تا دفتر و محل نماز جمعه فاصله دارم. جالب این است که مسافت من از آن نقطهای که شهرداری لواسان در نظر گرفته بود به اندازه مسافتی است که همین حالا تا مصلا دارم.
🔹این موضوع نه فقط برای لواسان، بلکه بسیاری از مناطق دیگر نیز صادق است که البته آقایان مشکلی با آنان ندارند. ما مناطقی داریم که امام جمعه بیست کیلومتر با محل اقامه نماز فاصله دارد و هیچ خللی هم در انجام وظایف خود ندارد و کسی هم اشکالی به آنان نمیگیرد.
🔹امام جمعه قبلی لواسان دفتری در این منطقه نداشت و بنده به محض ورودم، دفتر امام جمعه را خودم ساختم و تاسیس کردم. آدرس ما لواسان، میدان قائم، مصلی لواسانات است. طبقه اول ستاد است، طبقه دوم دفتر است. همه اینها کاملا مشخص است. اصلا دفتر را خودم ساختم. قبلا اینجا دفتر نداشته است.
🔹بنده از اول صبح تا آخر وقت در محل کارم حضور داشتم و بجز زمانهایی که برای تدریس به حکیمیه میرفتم، باقی زمان را در دفتری بودم که خودم ساختم و قبل از من وجود نداشت. من بخاطر رسیدگی به مشکلات مردم و منطقه آن قدر زمان گذاشتم که حتی الان بابت اینکه درسهای کمتری ارائه دادم به دانشگاه بدهی دارم. البته محل تدریس من هم فاصله کمی با لواسان دارد و رفت و آمد من زمان زیادی نمیگرفت. امام جمعه جدید هم البته هیات علمی دانشگاه خوارزمی هستند و فاصله ایشان از منطقه ماموریت از بنده بیشتر است.
⬅️متن کامل این گفتگو را در رجانیوز بخوانید.
🌐 Rajanews.com/node/350975
@rozaneebefarda
حیرتزدگان و دفاع از تئوریسینهای خشونت و تحجر!
پاسخ به دفاعيه رادیکال نويسنده «عصر حيرت»
پیرامون حبيبالله آشوری
علیرضا جوادزاده
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه ۱ از ۲]
اخيرا يادداشتي با عنوان «بازخوانی اعدام حبيب الله آشوری نويسنده کتاب توحيد در سال ۱۳۶۰» توسط مؤلف کتاب «عصر حيرت» در فضاي مجازي انتشار يافته و در آن شبهات متعددي درباره برخي اشخاص (آيتالله خزعلي، آيتالله مصباح، مقام معظم رهبري و ...)، نظام جمهوري اسلامي و اجراي حدود اسلامي مطرح شده است. متن زير پاسخي مختصر به اين ياداشت است:
🔴1. به رغم شاگردي حبيبالله آشوري نزد مقام معظم رهبري و استفاده از مباحث توحيد ايشان، اما آيتالله خامنهاي صراحتا بر اشتباهات فاحش در تفکر و نوشته آشوري تأکيد کرده است: «من بارها درباره اشتباهات و انحرافات نوشتهاش به او تذکر داده و با او بحث کردم که متأسفانه غالبا بينتيجه بود». «آشوري در ابتدا طلبه مستقيم و سربه راهي بود. از حدود سال 46 با من مرتبط شد ... ازحدود سالهاي 51 به بعد، تحت تأثير تفکرات مجاهدين خلق واقع شد و يکي دو بار به من گفت که گرههايي در ذهنيات خود دارد و خواست که با او بنشينم و آن گرهها باز شود. در همين اوقات شرح بر جزوه توحيد [من] را نوشت و به من داد تا درباره آن نظر بدهم. ضعفهاي متعددي داشت و من در چند جلسه طولاني با او درباره آنها گفتگو کردم. گرههاي ذهني او همانها بود که در کتاب منعکس شده است. در موارد متعددي نسبت به اشکالات قانع ميشد، ولي بار ديگر در جلسات بعد، همانها را تکرار ميکرد. مهمترين مانع از اين که حرف غلط خود را پس بگيرد، فضاي آن روز در محيط مبارازاتي بود. حرفهاي افراطي و تند به مذاقها خوش ميآمد و مستعمين را به گردگويندگان چنين حرفهايي جمع ميکرد. او اين نقطه ضعف را داشت که از تحسين و تمجيد به خصوص از سوي جوانان و مبارزين به وجود ميآمد و همين نميگذاشت او درست بفهمد يا درست عمل کند. دوستان خوب و اصيل ما از اين که او روز به روز بيشتر زاويه ميگرفت ناراحت بودند. يکي از مبارزين مؤمن، جلسهاي در خانة خود تشکيل داد و از او و من و دکتر شريعتي دعوت کرد تا شايد بشود او را از ادامه اين کجرويها منصرف کرد. آن روز شريعتي و من ساعتها با او حرف زديم و شريعتي بيش از من. و متأسفانه اثر نداشت» (ر.ک: رسول جعفريان، جريانها و سازمانهاي مذهبي سياسي ايران، چاپ ششم، ص555).
🔴2. نوع عالمان و روحانيان شاخص که کتاب را خوانده بودند، وجود اشتباه و انحراف در کتاب توحيد آشوري را پذيرفته بودند؛ بحث در ميزان انحراف و اشتباه بود. عالماني مانند شهيد مطهري، آيتالله مصباح و بويژه آيتالله خزعلي، انحراف را بسيار جدي دانسته، برخي از آنها در حد ارتداد تلقي ميکردند (همان، ص554ـ556). البته اين که به صورت خاص، آيتالله مصباح، آشوري را مرتد دانسته باشد، مستندي براي آن نيافتيم.
🔴3. اينکه گفته شود: «چرا آيات مصباح و خزعلي، نسبت به محتواي کتابي که محل اختلاف بين عالمان و فقيهان بوده، با قاطعيت حکم به التقاطي بودن آن کرده و احتمال خطا در برداشت خود را از کتاب نداده اند؟» سطحي و عوامانه است؛ اولا چنانکه ذکر شد، اختلاف در ميزان انحراف بود نه اصل انحراف؛ ثانيا چنين اختلافهايي طبيعي است؛ يعني در کنار برخي اختلافهاي فقهي، در مصاديق نيز اختلافهايي در ميان فقها بوجود ميآيد؛ ثالثا، وقتي فردي بر اساس قرائن و شواهد، به يقين و اطمينان ميرسد، چه معنا دارد که احتمال خطا در برداشت خود بدهد؟!
🔴4. بيان شده است: چرا حکمکنندگان به ارتداد آشوري، «حکم به ارتداد متفکر و نويسندهاي مسلمان دادهاند که از سر شبهه و تشخيص اشتباه، مطلبي التقاطي و حتي فرضا کفر آميز نوشته است؟» توجه به فاصله حدود 5 ساله انتشار کتاب توحيد در سال 1355 تا زمان حکم به اعدام آشوري در سال 1360، و عدم ابراز پشيماني آشوري از کتاب به رغم نقدهاي جدي که صورت گرفت (از جمله ايرادات آيتالله خامنهاي)، نشاندهنده علم و پافشاري وي بر همان مطالب بوده است.
🔴5. هم بر اساس احکام اسلامي و هم بر اساس قانون جمهوري اسلامي، به استناد نظر چند فقيه، ارتداد يک فرد ميتواند ثابت شود و حکم اعدام اجرا گردد؛ بنابراين، انتقاد به «دستگاه قضائي جمهوري اسلامي» که چرا به استناد نظر «چند فقيه»، اقدام به اعدام يک روحاني مبارز مي کند» بيوجه است.
@rozaneebefarda
حیرتزدگان و دفاع از تئوریسینهای خشونت و تحجر!
پاسخ به دفاعيه رادیکال نويسنده «عصر حيرت»
پیرامون حبيبالله آشوری
[صفحه ۲ از ۲]
🔴6.طرح اين اشکال که: «چرا موافقان کتاب توحيد، به دفاع از مرحوم آشوري نپرداختند و مانع اعدام وي نشدند؟»، به معناي، دعوت به بيقانوني و هرج و هرج است. دادگاه تشکيل شده و بعد از بررسيهاي لازم، حکمي صادر کرده است. به فرض افرادي موافق آن حکم نباشند، آيا بايد مقابل حکم بايستند؟! صرف نظر از اين که اولا چنانکه ذکر شد نوع عالمان و روحانيان رويکرد انتقادي به کتاب داشتند نه موافقت کامل؛ ثانيا بر اساس چه مستندي بيان شده است در مراحل تشکيل دادگاه و رسيدگي به حکم، ديدگاه کساني که بهرغم وجود انحراف در انديشه آشوري و در کتاب توحيد، اما آن را موجب ارتداد نميدانستند، گرفته نشده است و اين افراد اقدامي انجام ندادهاند؟ اين موضوع (فرآيند دادگاه و اقدامات صورتگرفته) نياز به بررسي و تحقيق دارد.
🔴7.بيان اين مطلب که: «صدور حکم ارتداد و مجازات اعدام به خاطر طرح يک انديشه و لو باطل و کفرآميز ـ در حالي که صاحب انديشه و عقيده در مقام ستيز با حقيقت نيست و دريافت خود را درست و حق ميداند ـ برخلاف يک قرائت متين و قابل دفاع فقهي از آزادي انديشه است»، صحيح است؛ البته با نگاه ليبراليستي به دين اسلام و آزادي، نه با نگاه و روش دينشناسي معمول و معقول فقهاي شيعه. آيا فرد مرتدي پيدا ميشود که بگويد من با حقيقت ستيز دارم و با اينکه دريافتم را نادرست و حق نميدانم، اما بر آن پافشاري ميکنم؟!
🔴8.اختلاف فقها در مورد برخي موضوعات، امري طبيعي است (همانند اختلاف ميان کارشناسان هر رشته اي در برخي مسائل تخصصي رشته خود). در عرصه اجتماع و قانون گذاري در جا معه اسلامي، طبعا بايد يک ديدگاه را اخذ کرد. بر اين اساس، درباره اجراي حدود، در جمهوري اسلامي، ديدگاه بسياري از فقها مبني بر جواز و وجوب اجراي حدود در همه اعصار، به قانون تبديل شده و در نتيجه، لازم الاجرا خواهد بود.
🔴9.نظام جمهوري اسلامي البته موظف است در صورت ثبوت ظلم به افراد از سوي برخي مسئولان، به جبران آن پردازد؛ در کنار اين وظيفه، تکاليف ديگري نيز دارد که از جمله آنها برخورد مطابق قانون و شرع با اتهامزنندگان، شايعکنندگان و دروغپراکنان بر ضد نظام و عالمان اسلامي است.
🔴10.در پايان، درباره ارتباط ميان کتاب «عصر حيرت» با نگارش يادداشتهاي سياسي انتقادي از قبيل يادداشت مورد بحث (که توسط نويسنده کتاب مذکور صورت ميگيرد) چند نکته کلي قابل ذکر است:
🔶الف)نقدهاي اساسي بر ديدگاه عصر حيرت مطرح شده يا قابل طرح ميباشد که از مهمترين آنها، ارائة تصوير نادرست و غيرواقعي از وضعيت دورة حضور و غيبت معصوم(ع) است؛ اينکه در دورة حضور معصوم، دسترسي شيعيان به تعاليم اسلامي به گونهاي نشان داده شود که در همه مسائل همراه با علم و يقين و بدون جهل و ترديد بوده است، نه با گزارههاي تاريخي سازگاري دارد و نه با مفاد و مفهوم روايات متعدد. متقابلا، در عصر غيبت، بهرغم وجود اختلافهاي نظري ميان فقها در برخي مسائل که ميتواند بيانگر حيرت و عدم علم باشد، اما احکام زيادي نيز از ضروريات مذهب يا مورد اجماع و اتفاق فقها است و يا شهرت غالب بر آنها وجود دارد که موجب يقين و اطمينان به صدور آنها از شارع ميشود؛
🔶ب)عدم تطابق عمل نويسنده با ديدگاه و نظريه عصر حيرتش، ويژگي خاص، تعجببرانگيز و طنزگونهاي را به وي بخشيده است؛ چگونه فردي که ادعاي حيرت و جهل و عدم امکان علم و يقين در دورة غيبت دارد، با قاطعيت و علم آنهم در امور جزئي اين دوره سخن گفته، احکام قطعي درباره برخي حوادث، افراد و جريانهاي سياسي غيرهمسو صادر ميکند؟!
🔶ج)به لحاظ انگيزشي، بررسي شخصيت نويسنده و روان شناسي وي، گوياي آن است که شاکلة شخصيتي وي در کنار عدم دقت و عمق کافي، خالي از افراط و تندروي نبوده و نيست؛ به همين جهت، نگاههاي آميخته با افراط وي در دهههاي شصت و هفتاد، و عدم تحقق انتظارات وي از نظام جمهوري اسلامي، موجب يأس و نااميدي وي گشته است و به نظر ميرسد اين امر، از جمله عوامل و زمينههاي نگارش کتاب عصرحيرت از يکسو، و نوشتن يادداشتهاي تند انتقادي از قبيل يادداشت مورد بحث از سوي ديگر گشته است.از اين منظر، فلسفه و حکمت تأکيدهاي صورت گرفته در تعاليم اسلامي و بيانات اولياء و عالمان الهي، بر دوري از افراط و تندروي از يکسو، و پرهيز شديد از يأس و نااميدي از سوي ديگر، روشن ميشود؛
🔶 د)معالأسف، همين ويژگي شخصيتي (افراط و تندروي) ـصرفنظر از ديدگاه علمي درباره عصر غيبت ـ موجب شده است، نويسنده مذکور، حريم قلم را پاس نداشته، مباحث (هرچند سياسي) را با روش علمي و حفظ حدود اخلاقي و شرعي طرح نکند و از آلوده شدن به بيصداقتي و برخورد گزينشي با مسائل پرهيز ننمايد که نمونه آن را در يادداشت مورد بحث ميبينيم.
@rozaneebefarda
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کوتاهنما | بیت خشونت
🔻بعد از انتشار #تصاویر_زنداناوین، موجی از واکنشها در فضای مجازی شکل گرفت.
🔻در کنار انتقادهای ناصحانه و بجا، برخی جریانهای زاویهدار داخلی همصدا با بیگانگان، این تصاویر را بهانهای برای تهاجم به نظام اسلامی قرار دادند که #بیت_منتظری یکی از این جریانها بود. جریان منتظری که همواره تلاش میکرد از مراد خود چهره صلح کل بسازد از قافله عقب نماند و از احساسات جریحهدار شده سوءاستفادههای خود را برد. اما مرور پیشینه سیاسی و فکری این جریان خشک و خشن و بدسابقه نشانگر حقائق تلخی است که در این کوتاهنما به مرور برخی از آنها پرداخته شده است!
⁉️اما آیا آقای حسینعلی منتظری چهرهای صلح کل بود؟!
⁉️آیا تجویز شکنجه را در آثار فقهی و نظری وی نمیتواند یافت؟!
⁉️آیا او در مقام عمل از بیت خود پناهگاهی برای خشونتطلبان دهه پنجاه و داعش دهه شصت درست نکرده بود؟!
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db