شاخص های ارتباطات اجتماعی در اسلام.pdf
2.98M
#معرفی_کتاب
#دانلود_کتاب
📝 شاخص های #ارتباطات_اجتماعی در جامعه اسلامی (2 جلد)
نویسنده: حسن یوسف زاده
همکاران جلد اول: اسماعیل صابر کیوج، علیرضا بشیری و مریم علوی
همکاران جلد دوم: محمد رضا زالی، رفیع الدین اسماعیلی و داود بشیرزاده
تهیه و تنظیم: مرکز بررسی های راهبردی ریاست جمهوری با همکاری پژوهشگاه بین المللی المصطفی (ص)
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔹مهدی حق وردی استاد #بازی_های_رایانه_ای انجمن #سواد_رسانه:
🔸چرا #بازی با محتوای #خشونتآمیز و #ضد_اخلاقی سومین بازی پرطرفدار در #ایران است!
🔸دوگانه #سواد_رسانهای و #فیلترینگ دوگانه غیرواقعی است
🔸«دسترسی» و «سیاستهای رسانهای» موضوع مغفول مانده سواد رسانهای است
برای دریافت متن کامل مصاحبه مراجعه نمایید: 👇
http://farhangesadid.ir/fa/news/1684/
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
انتشارات #انقلاب_اسلامی منتشر کرد؛
📝 «غناء» متن درس خارج فقه رهبر معظّم انقلاب اسلامی اسلامی در موضوع غناء و موسیقی
این کتاب دربردارندهی 75 جلسهی #درس_خارج #فقه رهبر معظّم انقلاب اسلامی(مدّظلّهالعالی) در موضوع #غناء و #موسیقی است که در سال تحصیلی 87- 88 حوزه برگزار شده است.
بهگونهای میتوان این کتاب را جامعترین کتاب در این موضوع و با این سطح علمی دانست. از اختصاصات این کتاب، بررسی تمام روایات مربوط به بحث غناء و موسیقی و #رقص است. #طلّاب و #دانشجویان و عموم علاقمندان به #فقه_اسلامی میتوانند از مباحث علمی این اثر فاخر بهرهمند شوند.
#رهبر_معظم_انقلاب (مدظله) در جلسه اول این درسها میفرمایند: بحث غناء جزو مباحث مهمّه است. خود مسئله، مسئلهی مشکلی است. مقدار روایتی که از ائمّه(علیهمالسّلام) در باب غناء وارد شده است، دربارهی کمتر محرّمی از #محرّمات وارد شده است. اینهمه سخن، موعظه وتحذیر از ائمّه(علیهمالسّلام) درمورد غناء، نشاندهندهی اهمّیّت مسئله است.
به اینکه چرا این اندازه اهمّیّت دارد، در خلال بحث باید برسیم. علاوهبراینکه در دوران ما، با این #وسایل_ارتباطیِ گوناگونی که وجود دارد، مسئلهی غناء از گذشته اهمّیّتش بیشتر است.
خرید کتاب از طریق آدرس:
http://book-khamenei.ir/
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
شهادت شهید رمضان اول مظلوم عالم، حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام بر شما روزه داران گرامی تسلیت باد.
🔸حضرت آیتالله خامنهای: «امیرالمؤمنین قلّه است، به سمت آن قلّه حرکت کنید. وظیفهی ما این است، به سمت قلّه حرکت کنیم. صفات امیرالمؤمنین را [در نظر] بگیرید، بهقدر وسعمان، بهقدر توانمان در این جهت حرکت کنیم.» ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔹تصوير #فلسطين در سينماي غرب
#اشغالگری در سايه سازشكاري - آرش فهیم
سينماي #صهيونيستي يكي از جريان هاي اصلي و غالب در سينماي مغرب زمين است. اين وضعيت در هاليوود با غلظت و شدت بيشتري روبه رو است، به طوري كه تمامي كمپاني هاي توليد #فيلم در #آمريكا وابسته به سرمايه دارهاي صهيونيست هستند.
به همين دليل از ابتداي تشكيل #رژيم_صهيونيستي در خاورميانه و حتي پيش از آن، سينماي آمريكا به توليد فيلم هايي در اين زمينه رو آورد. به عنوان مثال، از سال ها پيش از تشكيل رژيم صهيونيستي نيز #هاليوود با فيلم هايي نظير «آتش متقابل»(ادوارد ديميتريك1947)، «قول مردانه»(اليا كازان1948) و ... به موضوع #يهودستيزي و مظلوميت تاريخي صهيونيست ها مي پرداخت.
اما با اشغال فلسطين، اين رويكرد پررنگ تر شد؛ تا آنجاكه به اعتقاد برخي از كارشناسان، يك ژانر جديد به نام فيلم صهيونيستي به وجود آمد. فيلم هايي چون «شمشير در صحرا» (جرج شرمن1949)، «مارگير» (ادوارد ديميتريك1953)، «اكسدوس»(اتوپره مينجر1960) و ... براي اولين بار موضوع بازگشت #يهوديان به سرزمين موعود و تشكيل كشوري مستقل توسط اين عده را دستمايه درام قرار دادند.
اينگونه فيلم ها همواره در هاليوود ساخته مي شده اند. در سال هاي اخير نيز چند فيلم با نمايش افسانه «هولوكاست» به نوعي سعي كردند تا به رژيم صهيونيستي كمك كنند. نمونه هاي شاخص چنين فيلمهايي را مي توان «فهرست شيندلر» ساخته #استيون_اسپيلبرگ و «پيانيست» اثر #رومن_پولانسكي دانست.
ادامه مقاله در:
http://arashfahim.blogfa.com/post/436
#روز_قدس
#نه_به_معامله_قرن
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔔 دوره های تابستانه #انجمن_سواد_رسانه_طلاب برگزار میشود
✔️ کارگاه نقد و تحلیل فیلم
✔️ مطالعات فضای مجازی
✔️ مستندسازی با موبایل
✔️ تولید محتوا در فضای مجازی
ثبتنام و اطلاع بیشتر:🔻
@savad_rasaneh
•┈┈••✾••┈┈•
به کانال رسمی #خبرگزاری_حوزه بپیوندید: ↙️
eitaa.com/joinchat/415432704C8ae17cca99
🔹 سینمای ایران چه زمانی فلسطین را بهتر خواهد دید؟
روز قدس نزدیک است. همیشه این ایام که میرسد همه احساس میکنند باید کاری برای #فلسطین نمایند. با این حال بازهم باید به روح معمار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) درود فرستاد که آخرین جمعه ماه رمضان را برای تمامی مسلمانان و آزادی خواهان جهان #روز_قدس نامید تا قبله اول مسلمین در سایه هجمه های گسترده دولتهای استکباری جهان و غفلت سران عرب به فراموشی سپرده نشود. اگرچه مسئله مظلومیت مردم فلسطین و سرزمین غصب شده آنها روزبهروز آزادی خواهان بیشتری را در جهان با خود همراه می کند.
دراینبین رابطه رسانههای #جهان_اسلام با مسئله فلسطین چگونه است؟ چند نکته قابلملاحظه است:
1- فارغ از اینکه رهبران عربی کشورهای مسلمان جهان چه دیدگاهی درباره فلسطین دارند، مسلمانان جهان و امت اسلامی از عِده و عُده قابلتوجهی برخوردار هستند و به لحاظ امکانات میتوانند هم دینان خود را حمایت نمایند. این مسئله در بحث #رسانهها نیز قابلتوجه است و مسلمانان رسانههای مختلفی از سنتی تا نوین را دارا هستند. امام میفرمود: اگر مسلمین مجتمع بودند، هرکدام یک سطل آب به #اسرائیل میریختند، او را سیل میبرد....
2- نکته دوم این است که امروزه رسانهها همچون تلویزیون، #سینما، #شبکههای_اجتماعی و شبکههای ماهواره ای نقش بسیار گستردهای از حیث آموزشی، اطلاعرسانی، اقناع افکار عمومی و خط دهی به عموم افراد جامعه را دارند. جامعه اسلامی هم از این قاعده مستثنا نیست.
حال سؤال این است که مسلمانان جهان و علیالخصوص ایرانیان مسلمان که صاحب قدرت رسانه هستند چقدر نقش خود را در بحث فلسطین ایفاء کردهاند؟ این مسئله را اگر بخواهیم بخصوص در مدیوم سینما و آنهم در #سینمای_ایران دنبال کنیم، چرا اینهمه کمبود وجود دارد؟
گاهی مسئله را که از جنبه وسیعتری نگاه کنیم، شاهد هستیم که سهم سینمای ایران در مسئلهای فراتر از فلسطین یعنی مقاومت بهصورت کلی نیز بسیار ناچیز است. مسئله بااهمیتی همچون داعش و جنگ نیابتی در سوریه و عراق شکل گرفت و به برکت خون شهیدان ایرانی، عراقی، سوری، افغانستانی و پاکستانی به پایان رسید، اما اگر تک کارهایی مانند بهوقت شام ابراهیم حاتمی کیا نبود، ایران اسلامی بهعنوان پرچمدار مقاومت در جهان چه تحفه قابلعرضهای برای ارائه داشت تا گفته شود این متن رسانه ای، تفکر انقلاب اسلامی را در عرصه جهانی مقاومت بازنمایی میکند.
برمیگردیم به بحث فلسطین. در #اینترنت و سابقه تاریخی خود که جستجو میکنیم، هنوز هم در قویترین آثار ارائهشده سینمای ایران باید به #بازمانده مرحوم سیفالله داد در سال 1373 اشاره نمود. فیلم جدی دیگر که در این زمینه ساختهشده #شکارچی_شنبه پرویز شیخ طادی در سال 1388 است. فیلمهای دیگری همچون زخم زیتون، هیام، سیوسه روز و... نیز هستند. اینها تمام داشته سینمای ما برای یکی از مهمترین مسئلههای جهان معاصر است.
این در حالی است که سینمای مغرب زمین چه قبل از شکلگیری #رژیم_صهیونیستی و چه در زمان این رژیم همیشه یکصدایش، فریاد از یهودستیزی در جهان و حمایت از غاصبان آبوخاک ملت مسلمان فلسطین و یا حداقل #اسلام_هراسی و ترویج تروریست بودن مسلمانان و ایجاد شبهه در حق قانونی مردم فلسطین بوده است. وقتی بخشی از کمپانیهای مهم فیلمسازی در #هالیوود و عده قابلتوجهی از بازیگران و کارگردانان غربی #یهودی هستند، باید خواند حدیث مفصل از این مجمل.
باید امید داشت در روزهایی که دنیا به دنبال #معامله_قرن برای پایمال کردن حقوق مردم مظلوم فلسطین است، قشر متعهد سینمای ایران که اکثریت #هنرمندان این عرصه را شامل میشود، همنوا با خیل عظیم حامیان حقوق مردم فلسطین از ادیان و اقوام مختلف در سرتاسر جهان به پا خیزند و با دست برداشتن از ساخت فیلمهای آپارتمانی، با رعایت مسائل امروز مردم فلسطین و توجه به شیوههای ساخت #فیلم در گستره بینالملل و مخاطب جهانی، دین خود را به انسانیت ادا کنند.
اگرچه در بحث معامله قرن باید به سخنان #مقام_معظم_رهبری در دیدار رمضانی خود با اساتید دانشگاهها اشاره کرد: ... کارهای خیانت باری که بعضی از دنبالههای آمریکا دارند در منطقه انجام میدهند برای جا انداختن معاملهی قرن؛ که البته جا نخواهد افتاد و هرگز تحقق هم پیدا نخواهد کرد و #آمریکا و دنبالههایش حتماً در این قضیه هم شکست خواهند خورد.
عباسعلی متولیان
دبیر انجمن سواد رسانه طلاب
متن یادداشت در خبرگزاری حوزه:
http://hawzahnews.com/detail/News/493643
#روز_قدس
#نه_به_معامله_قرن
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔹کارگاه نقد و تحلیل #فیلم با حضور استاد #سعید_مستغاثی برگزار می گردد.
🔸برخی از سوابق ایشان:
#روزنامه_نگار و #منتقد سینمایی
رئیس سابق انجمن منتقدان #سینمای_ایران
سازنده مجموعههای #مستند «راز آرماگدون 1»، «پیش از آغاز»، "راز آرماگدون۲: ارتش سایهها، "راز آرماگدون۳: معبد تاریکی"، "راز آرماگدون۴: پروژه اشباح"، "اشغال"، "... و اینک آخرالزمان"
#نویسنده کتابهایی همچون حکایت سینماتوگراف و...
ثبت نام تا 22 خرداد
مکان: قم، صفائیه، ک21، مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی - واحد سواد رسانه
زمان کلاس: پنج شنبه ها عصر از 23 خرداد به مدت 6 هفته
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
هدایت شده از 🇮🇷 حوزه های علمیه
🔹دوره های تابستانه
انجمن #سواد_رسانه طلاب برگزار می شود:
ویژه طلاب و خانواده های آنان
1️⃣ کارگاه نقد و تحلیل #فیلم:
استاد سعید مستغاثی (پنج شنبه عصر)
2️⃣ مطالعات #فضای_مجازی:
دکتر فرشاد مهدی پور (پنج شنبه صبح)
3️⃣ #مستندسازی با موبایل (مقدماتی و پیشرفته):
استاد روح الله رفیعی (پنج شنبه صبح و عصر)
4️⃣ تولید محتوا در فضای مجازی:
آقایان ابوذر ظفری و سید علی موسوی (چهارشنبه صبح خواهران، چهارشنبه عصر برادران)
مدارک: یک قطعه عکس، مدرک حوزوی، (50 هزار تومان هزینه کلاس)
زمان: ثبت نام تا 22 خرداد
زمان کلاس ها تقریبی است و بعد ثبت نام طلاب نهایی می شود.
شماره تماس: 371160 داخلی 5157
مکان: صفائیه کوچه 21 ، مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی - واحد سواد رسانه
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
https://eitaa.com/savad_rasaneh
در سی سال پس از امام تلاش های زیادی صورت گرفت یاد و نام او کمرنگ شود؛ اما جاذبهی امام امتداد بیشتری یافت
🔻 رهبر انقلاب اسلامی در سیامین سالروز رحلت امام خمینی در حرم امام راحل:
🔸 امروز درست سی سال از آن روز تلخ تاریخی میگذرد.
🔸 سی سال از فراق امام محبوب بزرگوار ما.
🔸 سی سال از آن وداع تاریخی و بدرقهی باشکوه و بینظیر؛ که مردم از امام عزیز و بینظیرشان انجام دادند.
در این سی سال تلاش های زیادی صورت گرفته است برای اینکه یاد امام و نام امام کمرنگ شود.
🔸 شیطنت های زیادی صورت گرفته است برای اینکه اصول امام، فکر امام، راه امام در ادارهی کلان جمهوری اسلامی ایران نادیده گرفته شود.
🔸 سعی شده است جاذبهی بینظیر امام بزرگوارمان کمرنگ بشود لکن واقعیت تمام به عکس خواسته ی مخالفان و دشمنان جریان پیدا کرده است واقعیت این است که جاذبهی امام نه فقط کاسته نشده است بلکه حتی امتداد بیشتری هم پیدا کرده است.
🔸 یک نشانه ی اون همین اجتماع عظیم امروز است. #سی_سال بعد از رحلت امام بزگوار این جمعیت پرشور و عظیم مراسم سالگرد او را در این روز ماه رمضان عصر ماه رمضان در این هوای گرم این جور با نشاط و شور رونق میبخشد در کجای دنیا چنین چیزی نظیر دارد؟ ۹۸/۳/۱۴
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
#کاریکاتور
در آینده ای نزدیک انسان ها با حضور #موبایل و تب لت دیگر وقتی برای خواندن #کتاب ندارند و این ربات های تولید شده به دست انسان هستند که به جای انسان ها کتاب می خوانند و نقاشی می کنند.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔹 دوره مطالعات فضای مجازی با حضور دکتر فرشاد مهدی پور برگزار می گردد.
🔸 برخی از سوابق ایشان:
رئیس پژوهشکده #فرهنگ و مطالعات اجتماعی،
عضو هیئت علمی و رئیس مرکز مطالعات #فضای_مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
دکتری سیاستگذاری فرهنگی از دانشگاه باقرالعلوم
مدیر مسئول روزنامه صبح نو
مولف #کتاب ما و مسائل فضای مجازی
🔻 آنچه در این دوره فرا می گیرید:
مجازیشدن زندگی، فرهنگ و #سیاست
پیشرانهای مجازیشدن
مسالهشناسی فضای مجازی
زندگی و مجازیشدن
آسیبهای اجتماعی/ بانک و بانکداری
سیاست و مجازیشدن
حکمرانی مجازی/ مرز و استقلال/ انتخابات
فرهنگ و مجازیشدن
آینده فرهنگ
#سیاستگذاری_فرهنگی فضای مجازی
ثبت نام تا 22 خرداد
مکان: قم، صفائیه، ک21، مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی - واحد #سواد_رسانه
شماره تماس: 371160 داخلی 5157
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔹کارگاه مستند سازی با #موبایل (مقدماتی و پیشرفته) با حضور استاد روح الله رفیعی برگزار می شود.
🔸 برخی از سوابق ایشان:
مدرس #مستند_سازی، مستند سازی با موبایل و مستند سازی در بحران
سابقه ساخت بیش از 150 مستند در داخل و خارج از کشور
سازنده مستند روز سیزدهم، مستند سونامی دیجیتال، پرواز 320، مستند خالد و مجتبی، مستند پشت پرده #شام، مستند مخیم #مدافع_حرم، مستند فرمانده جواد، مستند راوی نبل، مستند یک شهر زینب و ...
🔻 آنچه در پایان میدانید:
آشنایی با کارکردها و ویژگیهای فیلم های موبایلی
آشنایی با قابلیتها و محدودیتهای موبایل جهت مستندسازی
آشنایی با اصول اخلاقی #تصویربرداری از سوژه
آشنایی با نرم افزارهای تدوین موبایل
آشنایی با مبانی زیبایی شناسی تصویر: قاب بندی، رنگ بندی و...
ابزار و تجهیزات جانبی
ایدهپردازی تا تعیین سوژه
تصویربرداری و #صدابرداری با موبایل
#کارگردانی
ثبت نام تا 22 خرداد
مکان: قم، صفائیه، ک21، مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی - واحد #سواد_رسانه
شماره تماس: 371160 داخلی 5157
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
گزیده ای از مصاحبه سعید مستغاثی با خبرگزاری تسنیم درباره حال و هوای این روزهای تلویزیون:
▪️فاصله گرفتن رسانهها خصوصاً #سازمان_صداوسیما از مراکز فکری و آکادمی بهتعبیر مقام معظم رهبری #هیئتهای_اندیشهورز باعث شده خیلی از محصولات سریالی و برنامهای خالی از #محتوا باشد.
▪️دومین مسئله عدم همکاری #دولت با #رسانه_ملی است. بودجهها کم شده و هزینههای #تولید و ساخت برنامه و #سریال هر روز بیشتر میشود، از این رو، رادیو و #تلویزیون مجبورند تَن به همکاری با #مافیای_مالی و اسپانسرها بدهند.
▪️امروز #اسپانسر حرف اول را در تلویزیون میزنند؛ مردمانی که هیچ تخصص رسانهای ندارند و فقط بهدنبال منافع خاص خودشان هستند. همین حضور تعیینکننده اسپانسرها باعث شده که به صداوسیما شبهه #بختآزمایی و #قمار هم وارد کنند.
▪️مخاطب پایِ تماشایِ هر برنامهای مینشیند چشمانش بهروی ستارهمربعهایی باز میشود که #مجری به او میگوید "وارد این #اپلیکیشن بشوید" یا "فلان پیامک را به فلان ستاره بزنید". آنقدر این رویه ادامه پیدا کرده که مخاطب کلافه شده است. چرا باید در هر #پلان از برنامهای یک چنین پلاتوهای تبلیغی #مخاطب را آزار بدهد؟
▪️این تلویزیون روزگاری افرادی را کنار خودش داشت که از تفکرات رسانهای برخوردار بودند، دلشان برای اعتلای #رسانه میتپید اما آرامآرام از حیطه رسانه کنار رفتند، چون مورد توجه آن مراکز اسپانسری نبودند و نمیتوانند به رویه امروز تلویزیون خودشان را وفق بدهند.
▪️مگر در گذشته همه سریالها با بودجههای فاخر ساخته میشد. مگر همه سریالها بودجه «#مختارنامه» را داشتند یا دیگر سریالهای الف یا الفویژه! یک سریالهای سادهای همچون «پدرسالار»، «خانه سبز» و «همسران» در لوکیشنهای آپارتمانی ساخته شدند ولی در ذهن مخاطب ماند، بنابراین مسئله #بودجه نیست ....
▪️یک #خانم شیکپوش زیبا را میآورند یخچال فلان کشور بیگانه را #تبلیغ میکند که ادا و اطفاری نیز بههمراه دارد تا این محصول بهفروش برسد، همان تفکرات ضدفرهنگی را بهرخ میکشد که حرکتهای #تجاری منبعث از اندیشههای غربی است.
▪️#نفوذ در برنامههای تلویزیونی اتفاق افتاده است، زیرا برای جذب تماشاگر از #ماهواره کپی میکنند. میبینیم این کپیبرداریها حریم خانوادهها را میشکند. در برنامههای تلویزیونی از مهمان برنامه میخواهند "خصوصیترین حرفی را که به همسرت در خانه میزنی جلوی دوربین بگویی"! این حیازدایی اساس خانواده ایرانی است، یا میگویند "چطور عاشق شدی؟!"
▪️یک جایی باید متوجه بشویم این #سبک_زندگی غربی با ما فرق میکند. خانواده ما با خانوادههای آنها فرق میکند، برای همین است که #سند_2030 را برای خانوادههای ما ترجمه میکنند یعنی بهدنبال #همجنس_گرایی و مسائل دیگر هستند که ایدئولوژیهایشان با ما متفاوت است.
▪️برنامهای بهسبک یک برنامه #مستهجن هندی ساخته میشود حتی از رنگ، دکور و استودیوی آن کپیبرداری میکنند. غیر از ننگ #تقلید روی پیشانی رسانه، فرهنگ ایرانی نیز فراموش میشود و یک فرهنگ مسموم غربی جای آن را میگیرد. خطر این کار بهمراتب از #مشروبات_الکلی هم بدتر است.
▪️چه اجباری است 20 شبکه ترتیل، دعای جوشن کبیر و دعای #ماه_رمضان پخش کند و برنامههای بیخاصیت هم داشته باشد، این برنامهها را تعطیل کنید! اتفاقاً #مساجد بیشتر رونق پیدا میکند که این برنامههای بیخاصیت و مشغولیتهای اشتباه باعث شده تا مساجد هم خلوت شوند. #مقام_معظم_رهبری هم فرمودند "هنرمندانه در این مباحث ورود کنید."
▪️امروز سریالهایی روی #آنتن میروند که یک پلانش رمضانی نیست و به #روزه و #نماز ربطی ندارند. محض رضای خدا راجع به رمضان صحبت نمیکند؛ یک سفره افطاری پهن میشد و آدمها دور هم جمع میشدند سبک زندگی رمضانی خانوادهها بهرخ کشیده میشد. لااقل یکی میگفت "من روزهام"! اما این سریالها هیچکدامشان مناسبتی نیستند.
▪️چه نیازی است که اینهمه سریالهای سطحی ساخته شود در حالی که در مسئله #سیل یا #راهپیمایی_اربعین به ساخت یک کار نمایشی مؤثر و مفید اعتنایی نکرد. 5 سال است این حرکت بزرگ در اربعین اتفاق میافتد اما دریغ از توجه مدیران تلویزیون که بهروی چنین موضوعات مغتنمی، تمرکز کنند. واقعاً باید بازخواست شوند که این هزینهها را چگونه صرف میکنند.
و ....
https://tn.ai/2025312
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
شفقنا- دبیر انجمن سواد رسانه ای طلاب از برگزاری دوره های سواد رسانه در تابستان ویژه طلاب خبر داد.
🔹عباسعلی متولیان در گفت وگو با شفقنا با بیان اینکه دوره های تابستانه سواد رسانه طلاب در چهار موضوع به صورت تخصصی و جداگانه برگزار می شود، اظهار داشت: این دوره در تابستان به صورت تخصصی برای طلاب و خانواده آن ها برگزار می شود.
او با اشاره به دوره مطالعات فضای مجازی بیان کرد: در این دوره به مباحثی پیرامون اهمیت فضای مجازی، فضای مجازی و فرهنگ، فضای مجازی و سبک زندگی و مسائلی که به بحث های علوم انسانی فضای مجازی است پرداخته می شود.
دبیر انجمن سواد رسانه ای طلاب با بیان دوره تئوری و عملی تولید محتوا در فضای مجازی گفت: هدف از برگزاری این دوره آشنایی طلاب با فضای مجازی است یعنی طلبه های شرکت کننده در این دوره یاد می گیرند چگونه محتوای دینی و تبلیغی خود را در فضای مجازی ارائه کنند و بستر عرضه و ارائه این محتواها را داشته باشند.
او تولید محتوا را یک دوره کارگاهی خواند و افزود: طلاب در این دوره یاد می گیرند که چه طور محتوا را به یک بستر قابل عرضه در فضای مجازی تبدیل و چگونه با شبکه های اجتماعی کار کنند تا یک صفحه موفق داشته باشند و بتوانند مخاطبین بیشتری را جذب کنند.
متولیان کارگاه نقد و تحلیل فیلم را یکی دیگر از دوره های کارگاهی برگزار شده در عرصه فیلمسازی عنوان کرد و گفت: طلاب در این دوره با طرز نقد و تحلیل فیلم آشنا می شوند.
دبیر انجمن سواد رسانه ای طلاب ادامه داد: دوره عملی عرصه فیلم بحث مستند سازی است که یکی از دغدغه های مورد نیاز برای طلاب است. با این آموزش طلاب می توانند تجربه های تبلیغی خود را به مستند تبدیل و برای مخاطبین دیگر در عرصه مجازی ارائه کنند، البته مستند سازی نیازمند بسیاری از لوازم و ابزاری است که شاید برای یک طلبه امکان پذیر نباشد بنابراین ما در راستای این هدف دوره مستند سازی با موبایل را برگزار خواهیم کرد زیرا اکثرا افراد دارای گوشی هوشمند هستند.
او با بیان اینکه در این دوره آموزشی طلاب می توانند تجربیات دوران تبلیغ خود را برای دیگر طلاب و عموم مردم به اشتراک بگذارند، خاطرنشان کرد: طلاب در این دوره با طرز قاب بندی دوربین، تنظیم نور و صدای موبایل و همچنین استفاده از نرم افزارهای موجود در گوشی آشنا می شوند.
متولیان با اشاره به اینکه این دوره توسط انجمن سواد رسانه طلاب برگزار می شود خاطرنشان کرد: این دوره به مدت ۶ هفته برای عموم طلاب اعم از برادران و خواهران در مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی با ارائه مدرک برگزار می شود و آخرین مهلت ثبت نام ۲۲ خرداد ماه سال جاری می باشد.
🔴 (ثبت نام تا 29 خرداد تمدید شد)
لینک خبر در پایگاه شفقنا:
https://fa.shafaqna.com/news/761053/
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
📢 مهلت #ثبت_نام تمدید شد
🔹قابل توجه علاقه مندان به دوره های #سواد_رسانه:
🔸ثبت نام دوره های #تابستانه انجمن سواد رسانه طلاب تا 29 خرداد تمدید شد.
🔻قابل ذکر است کلاس ها نیز در روزهای 29 و 30 خرداد آغاز خواهد شد.
مکان: قم، صفائیه، ک21، مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی - واحد #سواد_رسانه
شماره تماس: 371160 داخلی 5157
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
📢 ویدیوهای انجمن سواد رسانه طلاب بر روی #آپارات
🔻 برای تماشای ویدیوهای #سواد_رسانه در موضوعات مختلفی همچون #فضای_مجازی ، #سینما ، #بازی_های_رایانه_ای و ... به آدرس زیر در کانال آپارات #اشراق مراجعه نمایید:
https://www.aparat.com/user/video/user_list/userid/1239527/usercat/77684
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
معاون هماهنگ کننده سپاه:
🔹در شرایط کنونی ملی کردن #فضای_مجازی از ملی کردن صنعت نفت دارای اهمیت بسیاری بیشتری است.
🔹باید برای اینکه #شبکه_ملی_اطلاعات محقق شده و در عرصه فضای مجازی به خودکفایی برسیم کمر همت ببندیم.
fna.ir/da888p
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 سواد رسانه ای چیست؟
دکتر سید بشیر حسینی در این باره می گوید:
#سواد_رسانه_ای
یعنی دانش استفاده درست از رسانه ها
در سواد رسانه ای یک سری دانش مورد نیاز است و یک سری مهارت ها و ...
#دانلود_کنید
#تماشا_کنید
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
سواد رسانهای چیست؟
دکتر یونس شکرخواه
"سواد رسانهای" (#Media_Literacy) در یک تعریف بسیار کلی عبارت است از یک نوع درک متکی بر مهارت که براساس آن میتوان انواع رسانهها و انواع تولیدات آنها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.
این درک به چه کاری میآید؟ به زبان ساده، سواد رسانهای مثل یک رژیم غذایی است که هوشمندانه مراقب است که چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر؛ چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه و یا اینکه میزان مصرف هر ماده بر چه مبنایی باید استوار باشد.
#سواد_رسانهای میتواند به مخاطبان رسانهها بیاموزد که از حالت انفعالی و مصرفی خارج شده و به معادله متقابل و فعالانهای وارد شوند که در نهایت به نفع خود آنان باشد. به دیگر سخن، سواد رسانهای کمک میکند تا از سفرهی رسانهها به گونهای هوشمندانه و مفید بهرهمند شویم.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
📌 #معرفی_کتاب:
ما و مسائل #فضای_مجازی
مؤلف: #فرشاد_مهدی_پور
ناشر: انتشارات #سروش
🔹زیستن در فضای مجازی، تجربه انسانِ عصر جدید است، تجربهای دوراز ذهنتر از آنچه از رواج #فناوری به تصور میآمد. فناوریِ مستقلشده، کار را به جایی رسانده که زندگی بدون آن، تقریباً در همۀ ساحتهای کلی و جزئی امکانناپذیر است و این بیامکانی، از روی ناچاری و ناتوانی است، نه الزاماً انتخاب.
🔹«ما» جدای از این جامعه مجازیشده زندگی نمیکنیم و دراصل چنین انتخابی نیز وجود ندارد و از آنجا که خیلی معلوم نیست که هر که «مطلع»تر است، گرفتاریها و مشکلات کمتری دارد، بهناگزیر باید درباب نسبتِ فضای مجازی با #فرهنگ، #سیاست و اقتصادِ ایران نیز اندیشید.
🔹کتاب مورد نظر مسئله شناسی روابط در فضای مجازی را با تکیه بر آنچه کاربر ایرانی معمولاً با آن سروکار دارد در دستور کار قرار دارد. در این زمینه نویسنده تلاش کرده راه حل یابی و شناخت مسیرهای طی شده و ناشده را در نظر داشته باشد. به این ترتیب در این کتاب تا جایی که سعی شده تا جایی که ممکن بوده از مرزهای واقعیات فاصله گرفته نشود اما این میان، نوعی ناخرسندی و بدبینی از مجازیگرایی به چشم می آید که گویی نمیتوان از آن دوری کرد.
🔹«ما و مسائل فضای مجازی» در ۳ فصل تدوین شده که عبارت اند از: «فرهنگ»، «جامعه» و «سیاست – اقتصاد». نویسنده در این فصل ها توصیفِ نسبتاً دقیقی از ۴ خردهنظام زیستی، اقتصادی، شخصیتی، و فرهنگی ارائه کرده است.
خرید بصورت دیجیتالی در:
http://yon.ir/d3civ
#کتاب_بخوانیم
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
سواد رسانهای و عدالت اجتماعی
دکتر یونس شکرخواه
🔹در گام اول باید گفت سواد رسانهای آمیزهای از تکنیکهای بهرهوری مؤثر از رسانهها و کسب بینش و درک برای تشخیص رسانهها از یکدیگر است. من بر این باورم که هدف اصلی #سواد_رسانهای بهخصوص وقتی دربارهی رسانههای جمعی حرف میزنیم، میتواند سنجش نسبت هر محتوا با "#عدالت_اجتماعی" باشد.
🔹بنابراین هدف اصلی سواد رسانهای میتواند این باشد که بر اساس آن بتوان دید آیا بین محتوای یک رسانه- به مثابه محصول نهایی- با عدالت اجتماعی رابطهای وجود دارد یا خیر. به عبارت بهتر، خواننده یا بیننده یا شنوندهی یک مضمون رسانهای بهتر است رابطه و نسبت محتوای یک رسانه با عدالت را در نظر گرفته و نزدیکی یا دوری محتوای یک رسانه از عدالت را مورد توجه قرار دهد تا همیشه در ارتباط با رسانه به جای تسلیم بودن و یا تسلیم شدن به رابطهی یکسویه و انفعالی، رابطهای فعالتر و تعاملیتر داشته باشد.
🔹باید به این گفته افزود که هر نظام رسانهای دارای یک سلسله مراتب است که اجزای آن قابل تجزیه و تحلیل و شناسایی است؛ همچنین همین سلسله مراتب است که محصول نهایی رسانه یا همان محتوای رسانه را میسازد. رفتار و بافت این سلسلهمراتب، شبیه یک کارخانه است. در کارخانه هم تمام اجزا- اعم از زیرساختها، نرمافزارها، نیروی انسانی و...- دست به دست هم میدهند تا محصول نهایی خود را با توجه به اهداف از پیش تعریف شده، تحویل مصرفکننده بدهند.
🔹شاید یک تفاوت مهم در مقایسهی رسانهها و کارخانهها این باشد که در رسانهها کار بهگونهای صورت میگیرد که مصرفکننده گمان کند یک حقیقت محض را دریافت کرده که عاری از پیشداوری یا القاءگری است. البته شاید بعضی از کارخانهها هم مُهر استاندارد را به همین منظور بر کالای نامرغوب بزنند تا مصرفکننده گمان کند یک جنس مرغوب دریافت کرده است.
🔹به این ترتیب میتوان گفت محصول نهایی یک #رسانه الزاماً آینهی دنیایی که آن را پوشش میدهد نیست؛ محصول نهایی یک رسانه ممکن است بخشی از جهان یا شکل تحریف شدهای از آن باشد و یا حداقل در بازتاب دادن جهان ناموفق مانده باشد. محتوای رسانه میتواند در خدمت تثبیت یک جریان، گروه یا طبقه و یا در خدمت قدرت حاکمه باشد و آن طبقه و قدرت الزاماً عدالتجو، رهاییبخش و آزادیگرا نباشد.
🔹چنین محصول رسانهایی نمیتواند در خدمت عدالت اجتماعی عمل کند، بلکه در خدمت نیروهایی است که درصدد عدم تأمین عدالت و یا سلب عدالت اجتماعی هستند. بنابراین میتوان این نکته را در نظر داشت که آگاهی و اطلاعاتی که از رسانهها به دست میآید، ممکن است لزوماً به صلاح اجتماع و یا عامهی مردم نباشد. به عنوا مثال در نظر بگیرید بازتاب تهاجم اسرائیل به #غزه را در رسانههای گوناگون جهان که هر کدام از زاویهای به بازتاب آن پرداختند...
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
سواد رسانه ای، درک متکی بر مهارت :
دکتر یونس شکرخواه
🔹سواد رسانهای یک نوع درک متکی بر #مهارت است و اگر قرار است از سفرهی رسانهها انتخابهای دقیق و درستی داشته باشیم، آنگاه میتوانیم بر نقش و جایگاه چنین مهارتهایی بهطور خاص تأکید کنیم.
🔹سینما و هواپیما؛ دو مثال تبیین نقش مهارتها
مثال اول: اگر در یک فیلم پسرکی دهساله در حال دویدن باشد و در همان هنگام دویدن تبدیل به یک مرد چهلساله شود، برای کسی که #فیلم زیاد دیده است، اتفاق عجیبی نیست. تماشاگر حرفهای سینما میداند که رجوع به آینده- در این مثال 40 ساله شدن فرد مورد بحث- یا بازگشت به گذشته یک فرد یا یک موضوع، احتیاج به چهل سال انتظار ندارد. این امری بدیهی در سینماست که میتواند در یک پلان رخ دهد (فلاش فوروارد و فلاشبک).
🔹اما دیدن چنین صحنهای برای کسی که برای اولینبار است که فیلم میبیند، ممکن است ایجاد سردرگمی کند و لذا از خودش بپرسد آن پسرک چه شد؟ و این مرد چهلساله کیست؟ اما تماشاگر حرفهای سینما بهتدریج به دانش و مهارتهایی مسلط شده که لازمهی درک فیلم است و بر اثر آن، نمادهای و نشانههای دیداری در #سینما را بهخوبی میشناسد.
🔹مثال دوم: اگر بخواهیم در کابین خلبان یک هواپیما بنشینیم و آن را به پرواز درآوریم نیاز به مجموعهای از مهارتها داریم تا بتوانیم هواپیما را به حرکت درآورده، به پرواز کشانده، کنترل کرده و به مقصد برسانیم. مگر غیر از این است؟
مسلط شدن به #سواد_رسانهای هم مستلزم کسب آمیزهای از مهارتهاست. با این تفاوت که در دو مثال مربوط به سینما و هواپیما، زودتر به نقش مهارتهای خاص پی میبریم. نداشتن مهارتهای مربوط به زبان سینما به عدم درک فیلم میانجامد و نداشتن مهارتهای مربوط به پرواز، به سقوط و مرگ منجر خواهد شد.
🔹ممکن است بر این گمان باشیم که در استفاده از رسانهها از مهارتهای کافی برخوردار هستیم، در حالیکه اینجا، موضوع سواد رسانهای میتواند به مهارتهای یک ملوان تازهکار و یا یک ملوان ماهر شبیه باشد. ملوان تازهکار هم به دریا میرود اما ممکن است دیگر رنگ ساحل را نبیند. برخلاف ملوان تازهکار، ملوان ماهر ممکن است حتی در شرایطی که دریا توفانی است اصلاً عزم آب نکند و اگر هم برود، بهخوبی میداند تا چه عمقی باید پیش رفت و چگونه با امواج مقابله و از آنها عبور کرد و به ساحل بازگشت.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
ضرورت سواد رسانهای
دکتر یونس شکرخواه
🔹تا اینجا باید تا حدودی مشخص شده باشد که چرا به سواد رسانهای نیاز داریم. امروز در دنیایی زندگی میکنیم که خواه ناخواه در شرایط اشباع رسانهای قرار دارد. فضای پیرامون ما سرشار از #اطلاعات است. به عنوان مثال وقتی #تلفن_همراه یکنفر به صدا درمیآید، این اطلاعات موجود در فضا است که پل ارتباط او با تماسگیرنده شده؛ یا زمانیکه یک #مودِم میتواند افراد را به جهان بیانتهای اینترنت بکشاند، نشانهای دیگر است از همین شرایط حاکمیت اشباع رسانهای بر جهان؛ و یا حالا که میلیونها #روزنامه و #مجله و #کتاب و #خبرگزاری و شبکهی تلویزیونی بر زمین و زمان میبارد، همه نیاز دارند به اینکه در برابر چنین فضایی، چتری بر سر بگیرند و یک رژیم مصرف اتخاذ کنند.
🔹 همه نیاز دارند به اینکه در انتخابهایشان بیشتر دقت کنند، درست مانند آنچه مردم در مورد تغذیهی خودشان عمل میکنند. چون مردم اکنون باسوادتر شدهاند، مراقب هستند که در غذایی که مصرف میکنند چقدر #کلسترول، #ویتامین و یا مواد دیگر باید باشد؛ در فضای رسانهای هم باید دانست چه مقدار باید در معرض #رسانه های مختلف اعم از دیداری، شنیداری و نوشتاری بود و چه چیزهایی را از آنها برداشت.
🔹 زمانی که در بزرگراههای اطلاعاتی حرکت میکنید، #سواد_رسانهای میتواند به شما بگوید چه مقدار از وقتتان را در چه #سایت هایی- اعم از شناخته شده و ناشناخته- و چه مقدار از آن را فرضاً در #چتروم ها بگذرانید. بنابراین میتوان گفت که هدف سواد رسانهای در نخستین گامهای خود، تنظیم یک رابطهی منطقی و مبتنی بر هزینه- فایده با رسانهها است.
🔹 به این معنا که در برابر رسانهها چه چیزهایی را از دست میدهیم و چه چیزهایی را به دست میآوریم؟ و باز به عبارت بهتر، در مقابل زمان و هزینهای که صرف میکنیم، در نهایت چه منافعی به دست میآوریم؟ بنابراین یکی از اهداف اصلی سواد رسانهای این است که استفاده مبتنی بر #آگاهی و با فایده از سپهر اطلاعات را تأمین کند.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
آشنایی با نوه دیجیتال (اینترنت)
دکتر یونس شکرخواه
🔹به نظر میرسد که موضوع سواد رسانهای- به عنوان دافعهی فضای اشباع رسانهای و در ستیز با گفتمان غالب رسانههای بزرگ در همین شرایط اشباع رسانهای- در #اینترنت نسبت به سایر رسانهها بیشتر و سریعتر رشد کرده و به نوعی میتوان آن را نوهی دیجیتال نقدهای رسانهای کلاسیک بهحساب آورد.
بد نیست یادآوری شود که تسلط به یک #زبان_خارجی، مهارت استفاده از #رایانه و مهارتهای استفاده از #فضای_سایبر هم که خودشان جزو مهارتهای سواد رسانهای به شمار میآیند، میتوانند به بهرهوری مناسبتر از مباحث سواد رسانهای موجود در سایتهای مختص این مبحث در اینترنت کمک کنند.
بیسوادها طعمه میشوند!
🔹اما از آنجایی که بدون #سواد_رسانهای، نمیتوان گزینشهای صحیح از پیامهای رسانهای داشت، به گمان من نهادهای آموزشی، مدنی و رسانهای در ایران باید به این امر کمک کنند. نهادهای آموزشی مثل مدارس، دانشکدهها، دانشگاهها و آموزشگاههای مختلف میتوانند مفهوم سواد رسانهای را در کتب درسی ارائه کنند. نهادهای مدنی و صنفی که هر یک جمعی تخصصی را نمایندگی میکنند نیز میتوانند اعضای خود را تحت آموزش مستمر در زمینهی سواد رسانهای قرار دهند؛ و بالاخره نهادهای رسانهای و انتشاراتی هم میتوانند مفاهیم سادهشدهای از این بحث را در دستور کار خود قرار دهند.
🔹اگر نهادهای پیشگفته در این عرصه فعالتر شوند، بضاعتی که از طریق سواد رسانهای در اختیار گذاشته میشود، باعث میشود تا مخاطبان درک عمیقتری از آنچه میبینند، میشنوند و میخوانند داشته باشند. در حالیکه میتوان فاقدان سواد رسانهای را طعمههای اصلی در فضاهای رسانهای بهشمار آورد، افراد دارای سواد رسانهای نه تنها اسیر محصولات رسانهای نمیشوند، بلکه قضاوتهای صحیحتری از محیط پیرامون خود دارند.
شما اضافهبار دارید!
🔹یکی دیگر از اهداف سواد رسانهای نشان دادن اضافهبار اطلاعاتی است. در شرایط اشباع رسانهای و در فضای موجود افراد در معرض حجم بالایی از اطلاعاتی هستند که هرگز به برخی از آنها نیازی ندارند. به عنوان مثال امروزه بسیاری از نوجوانان در جهان، مارکها و علائم تجاری بینالمللی را بهخوبی میشناسند اما این اطلاعات در هیچ زمینهای به کار آنها نمیآید؛ نه قدرت خرید دارند و نه قدرت مصرف، ولی چون در معرض آگهیهای پیاپی قرار دارند، در این زمینه #اطلاعات دارند. پس باید از پیامها و اطلاعات اطرافمان براساس نیازهایمان استفاده کنیم تا دچار سردرگمی نشویم. سواد رسانهای این امکان را هم در اختیار میگذارد.
نیاز به تولید ادبیات
🔹باید برای مبحث سواد رسانهای تولید #ادبیات کنیم. متأسفانه منبع در این زمینه بهخصوص به #زبان_فارسی، اندک است اما پر کردن این خلأ با تألیف و ترجمه امکانپذیر است. این فقر ادبیات را نهادهای آموزشی، مدنی و رسانهای در ایران میتوانند پر کنند. در مباحث بینالمللی مربوط به سواد رسانه ای 18 اصل وجود دارد که مورد توجه است. در این زمینه، مطالعه آرای لنمسترمن میتواند مفید باشد. او که از برجسته ترین متفکران حوزهی بین المللی آموزش های رسانه ای است، پیش از این کتابی منتشر کرده بود که بهسرعت به کتابی درسی در عرصهی آموزش رسانه ای تبدیل شد. این #کتاب که "Teaching the Media" نام داشت، در سال 1985 به علاقه مندان مباحث مربوط به آموزش رسانه ای عرضه شد. او کتاب دیگری هم دارد که انتشارات شورای اروپا آن را منتشر کرده است. نام این اثر، آموزش رسانه ای در اروپای دههی 1990 (Media Education in 1990's Europe) است. نویسندهی مورد بحث از جمله کسانی است که ترجیح میدهد از "آموزش رسانه ای" (Media Education) به جای اصطلاح سواد رسانه ای استفاده کند.
🔹تکرار میکنم میتوان در عرصهی آموزش رسانهای و سواد رسانهای تولید ادبیات کرد تا در گام اول مشخص شود دامنه و چارچوب بحث سواد رسانهای چیست. باید ترجمه کرد و همزمان تألیف تا بتوان زمینهی یک مطالعهی تطبیقی را فراهم ساخت و به معیارهایی برای تعقیب اهداف سواد رسانهای دست یافت. وضعیت سواد رسانهای در #غرب به دلیل آنکه #تکنولوژی های مدرن تمرکز و غلظت بیشتری دارند، باعث شده تا نظریهپردازان و مخاطبان، زودتر خطر مسلح نبودن به سواد رسانهای را درک کنند؛ بنابراین مطالعات و تجربههای بسیار خوبی هم در این زمینه دارند که میشود از آنها استفاده کرد.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh