eitaa logo
شیعه شناسی
188 دنبال‌کننده
916 عکس
400 ویدیو
116 فایل
🔸تبیین معارف ناب اسلامی و شیعی؛ 🔹پاسخگویی به شبهات اعتقادی؛ 🔸اطلاع رسانی از اخبار دینی، مذهبی و برنامه های مرکز تخصصی شیعه شناسی 🌐 www.shia-ac.com 🔽آدرس کانال در پیام رسان سروش: https://sapp.ir/shiashenasee
مشاهده در ایتا
دانلود
11 1⃣ 🔸در روایتی نقل شده شخصی به موسى بن جعفر عليهما السّلام عرض كرد: اى فرزند رسول خدا! آيا ما را از چگونگی اسلام سلمان فارسى👳 آگاه نمى كنيد؟ فرمود: پدرم براى من بازگو فرمود كه امير المؤمنين عليه السّلام با سلمان فارسی و ابوذر و گروهى از قريش نزد قبر پيامبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم اجتماع كرده بودند، اميرالمؤمنين عليه السّلام به سلمان فرمود: اى اباعبد اللَّه! آغاز كار خود را به ما گزارش بده، سلمان عرض كرد: اى اميرالمؤمنين! به خدا اگر غير تو مى پرسيد گزارش نمى دادم. من مردى از اهل شيراز بودم و پدرم از دهقانان بود و نزد پدر و مادرم عزيز بودم... (📗برگرفته از کتاب كمال الدين و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج1، صص 162-161) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
9⃣ 6⃣ 2⃣ از بیان بن سمعان عقایدی نقل شده که از آن جمله است: 1⃣. تجسیم، یعنی آنکه معتقد بود خداوند دارای صفاتی انسان گونه و دارای اعضا و جوارح است. در این باره به آیاتی که از صفات خبریه حکایت دارند استناد می کرد. 2⃣. حلول، بدان معنا که مدعی بود روح خدا در علی علیه السلام و پس از او در محمد بن حنفیه و پس از وی نیز در ابوهاشم و پس از ابوهاشم در خود او یعنی بیان حلول کرده است. 3⃣. انقضای نبوت، چنانکه از وی رسیده است که بخشی از شریعت محمد صلی الله علیه و آله را نسخ کرد❌. شیبی اندیشه انقضای نبوت را به آراء ابوهاشم مستند دانسته و مدعی شده است همین عقیده که بیان آن را ترویج کرد حدود سه دهه بعد پایه اعتقادات اسماعیلیان در این زمینه شد. 4⃣. وی همچنین مدعی بوده است ستاره ⭐️زهره را می‌خواند و ستاره پاسخ او را می دهد، و این کار را با کمک اسم اعظم خداوند انجام می دهد. (📙تاریخ فرق اسلامی، صابری، ج 2، ص 282) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
برنامه درسی نيمسال اول سال تحصيلي 97-96 ترم اول ( ) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
2⃣ 1⃣ 🔸ولادت امام جواد علیه السلام به قدری پربرکت و حائز اهمیت بوده که سه معصوم به ولادت ایشان بشارت داده اند. 🔸در روایتی طولانی امام حسین علیه السلام از وجود مقدس پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل می کنند: خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله رسيدم و ابى ابن كعب شرفياب حضورش بود، رسول خدا صلی الله علیه و آله به من فرمود....و خداى تعالى در صلب او(علی بن موسی الرضا علیه السلام) نطفه مبارك، پاكيزه، زكيّه و مرضيه اى قرار داد و آن را محمّد بن على ناميد و او شفيع شيعيانش و وارث علم جدّش مى باشد. او را علامتى روشن و حجّتى ظاهر است... (📗 عيون أخبار الرضا عليه السلام،شیخ صدوق، ج1، صص 62-59) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
🔳 پاسخ حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه به یک شبهه دکتر سروش ❓ سوال: دکتر سروش در یکی از سخنرانی‌های خود دینداری شیعیان را دینداری غمگینی معرفی می‌کند در حالی که دینداری مولوی اینگونه نیست شیعیان هر چیزی را بهانه می‌گیرند برای غصه و غمناکی ساختن از حوادث تاریخی مگر عمر و عثمان کشته نشدند، چرا اهل‌سنت اشک نمی‌ریزند اشک نزد مولوی قیمتی است نباید همه جا هزینه‌اش کرد. 🔻جواب استاد خسروپناه: 1⃣ اولا این شبهه را برخی از اهل‌سنت در گذشته گرفته‌اند و علامه امینی در آغاز کتاب سیرتنا و سنتنا به این شبهه جواب تفصیلی داده و گزارش از گریه‌های پیامبر ارایه کرده است. 2⃣ دین‌شناسی جناب سروش توام با مغالطه جزء و کل است و تاکید بر جزء و آن را کل گرفتن است. ⁉️ آیا عزا بر سالار شهيدان امام حسین علیه السلام دینداری شیعیان را غمناکی و غصه‌دار می سازد؟ آیا عزاداری، خنده و شادی را از شیعیان گرفته است؟ شیعیان در ولادت اهل بیت(ع) و مناسبت‌هایی مانند عید غدیر و عید نوروز شادی می‌کنند و جشن می‌گیرند چرا سروش اینگونه مراسم شادی را نمی‌بیند. دینداری جامع نگر عبارت از دینداری غمناکی از مصایب اهل بیت علیهم السلام و معاصی مسلمین است. 3⃣ گریه بر حسین علیه السلام بهانه برای غصه ساختن نیست بهانه‌ای برای به خداوند از طریق ولایت‌مداری است. 4⃣ مجموعه و خانواده وسیعی از پیشوایان اسلام بر گریستن برای مصایب اهل بیت علیهم السلام به ویژه امام حسین علیه السلام تاکید دارند آیا کنار زدن این همه روایات و تمسک به یک بیت مثنوی رواست؟ 5⃣ هم از مجموعه روایت معتبر خود پذیرفته‌اند که گریه بر مصایب امام حسین علیه السلام منزلت والایی دارد و لذا کتاب های فراوان در این باب نوشته‌اند. یک نمونه اش آثار خسرو قاسم در هندوستان است و اهل سنت در طریقت های مختلف در عاشورا عزا می گیرند نوحه سرایی می کنند و برای رفع مشکلات خود نذر می کنند و حاجت می گیرند. به نقل از خبرگزاری‌حوزه 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
📸گزارش تصویری ثبت نام شیعه شناسی 🗓1 آبان 96 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
19 14 3⃣ 2⃣ 🔸جنگ جمل، سرآغاز پيدايش تشيع نيست، بلكه تاريخ ظهور ابعاد سياسى و نظامى شيعه در آن عصر است. 🔹 اميرمؤمنان عليه السَّلام در دوران خلفاى سه گانه مصلحت را در سكوت مى ديد و در عين حال، خلفا را ارشاد و يارى مى كرد، البته ايشان پيوسته از مقام و موقعيت خود نام مى برد، امّا شرايط موجود، اجازه مخالفت نمى داد و مصلحت اسلام را در سكوت مى ديد، از اين جهت على علیه السلام و ياران او بروز و ظهورى نداشتند، ولى آنگاه كه پس از قتل ، صحابه حاضر در مدينه، على علیه السلام را براى خلافت برگزيدند و حجت به وسيله پشتيبانى مردم تمام گشت، گروهى مانند و فريب وعده هاى را خوردند و با پشتيبانى مالى امويان براى كارشكنى تشويق شدند. آن دو فرد ساده لوح به اميد خلافت، بصره را پايگاه خود قرار دادند و استاندار على عليه السَّلام را پس از ضرب و شتم از بصره بيرون راندند و براى خود يك نوع حكومت خودمختار درست كردند. 🔸 در اين شرايط كه مى رفت حكومت اسلامى آسيب ببيند و هرج و مرج 🗡جهان اسلام را فرا گيرد، على علیه السلام وظيفه اى جز تعقيب متخلفان نداشت. در اين جهاد كه صحابه پيامبر صلی الله علیه و آله از على علیه السلام پشتيبانى مى كردند، مسأله تشيع به معناى خلافت بلافصل على عليه السَّلام مطرح نبود. آنچه محور كار بود، حفظ نظام اسلامى از طريق حاكم رسمى بود، نه پديد آمدن مكتبى به نام تشيع و گروهى به نام شيعه؛ و خوشبختانه فتنه در مدتى كمتر از يك روز ريشه كن شد. (📗راهنماى حقيقت، آیت الله سبحانی، ص 51) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
22 5⃣ 2⃣ 🔸بیان مثال برای تقریر برهان نظم: مخزنی را فرض می‌کنیم که در آن تمام مواد لازم برای ساخت یک بنا وجود دارد. حال مواد داخل مخزن را به دو قسمت تقسیم می کنیم؛ نصف مواد را در اختیار یک مهندس 👷قرار داده تا ساختمانی بسازد و نصف دیگر را در مسیر سیلاب🌊 قرار می دهیم. نتیجه ای که حاصل می شود این است که مهندس مواد را به شکل ساختمانی 🏠زیبا در خواهد آورد و سیل تمام مواد را به صورت تلی از ضایعات تبدیل می کند. فعل اول نتیجه اراده و عمل شخصی عالم و فعل دوم نتیجه عملی بدون اراده و شعور است. 🔹نتیجه این آزمایش این است که موسس بنا دارای عقل، حکمت و اراده است و آنچه که تل خاک و ضایعات را ایجاد کرده فاقد اینها می باشد. از مثال فوق👆 و مثال های مشابه فرق بین اعمالی که از اراده و تدبیر صادر می شود و اعمالی که بدون برنامه و از روی اتفاق رخ می دهد، روشن می‌شود. 🔸این قاعده که عقل آن را بدون نیاز به تجربه و تنها در سایه تفکر و تعقل به دست می آورد روح برهان نظم است که از واضح‌ترین براهین الهی در اثبات خالق این جهان و نقد و ابطال الحاد و مادی گری است. (📕برگرفته از کتاب الإلهيات على هدى الكتاب و السنة و العقل،آیت الله سبحانی، ج1، ص 38-35) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
▪️راحت بگو چه شد كه نگاهت كبود شد ▪️بغضت به سینه مانده و آهت كبود شد ▪️من شاهدم چگونه به رویت كشیده زد ▪️آنگونه زد كه صورت ماهت كبود شد 🏴سالروز شهادت جانسوز سه ساله اباعبدالله علیه السلام حضرت رقیه خاتون سلام الله علیها بر تمام مسلمین جهان تسلیت باد🏴 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
14 🔸با توجه به نظارت رهبرى بر سازمان صدا 📻و سيما 📺موسيقى آن چه حكمى دارد؟ 🔹خامنه ای: اگر آن ها را از نوع موسيقی🎼 لهوی مضلّ عن سبیل اللّه و مناسب با مجالس لهو می دانيد، جايز نيست به آن ها گوش دهيد،و پخش از راديو و تلويزيون به تنهايی دليل شرعی بر مباح و حلال بودن آن ها محسوب نمی شود.(📗اجوبه الاستفتائات، سؤال 1140 و 1141) 🔹مکارم، سیستانی، بهجت (ره): اگر از نوع موسيقى حرام باشد، گوش دادن به آن جايز نيست و صرف پخش آن از اين رسانه، دليلى بر جواز آن نيست ولى صداهاى مشكوك 🔊اشكال ندارد.(📙احکام روابط زن و مرد و مسائل اجتماعی آنان، مسعود معصومی، برگرفته از سوال 299) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
9⃣ 3⃣ 1⃣ 🔸همانطور که در قبل اشاره شد یکی از نظریات درباره رابطه دین و سیاست، جدايى این دو از یکدیگر می باشد. این نظریه که از آن به سكولاريزم تعبیر می شود بدين معناست كه حوزه و قلمرو هر يك از دين و سياست با يكديگر متفاوت است و «هيچ كدام از آنها نبايد در امور مربوط به قلمرو ديگرى دخالت كند» 🔹مطابق اين نظريه اصولا دين و سياست همچون دو خطّ موازى‌اند كه هيچ نقطه تلاقى با يكديكر ندارند و مسير آنها جداى از يكديگر است و هر يك، به نهايت و پايانى غير از آن چه كه مقصد ديگرى است ختم مى‌گردد. دين يك حوزه خاص دارد و سياست حوزه ديگرى. سياست تدبير امور جامعه است و دين يك رابطه شخصى بين انسان و خداست. 🔸از آنجا که آشنایی با علت و زمینه های ظهور 🌅این نظریه در رسیدن به پاسخ صحیح بسیار مؤثر است در ادامه به علت و زمینه های ظهور سکولاریزم اشاره می گردد. (📕برگرفته از کتاب پاسخ استاد به جوانان پرسشگر، آيت‌الله مصباح يزدي، ص 15) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
20 15 1⃣ 🔸چهارمین فرضیه در پیدایش تشیع، نسبت دادن آن به بعد از بازگشت امیرالمؤمنین علیه السلام از است. 🔹برخی از مستشرقین که سرآمد آنها "مونتگومری وات" می باشد، گمان کرده اند که مبدأ پیدایش شیعه در یکی از روزهای سال 37ه-ق در زمانی بود که سپاه علی علیه السلام در مسئله به دو فرقه تقسیم شدند،پس هنگامی که علی علیه السلام وارد کوفه شد و حروریه[1] از او جدا گشتند و شیعه به علی علیه السلام ثابت ماند، گفتند:"بیعت مجددی بر گردن ما است. ما دوستدار کسی هستیم که تو را دوست بدارد و دشمن کسی هستیم که تو را دشمن بدارد." و این بدین معنا بود که آنها آماده بودند حکم علی علیه السلام را به طور مطلق در امور مهم قبول کنند.[2] [1] حرورا نام محلى نزديك کوفه است و چون نخستين اجتماع در آن محل بوده، به آنان حروريه گفته‌اند. [2] 📒برگرفته از کتاب تاریخ الامامیه و اسلافهم من الشیعه، عبدالله فیاض، ص 37 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
1⃣ 🔸در مورد اسم این بانوی گرامی اقوال مختلفی نقل شده اما آنچه شهرت بیشتری دارد "سمانه مغربیه" است.ایشان به "سیده" معروف و کنیه ایشان "ام الفضل" بوده است.این بانوی بزرگوار کنیزی از اهل مغرب بوده اند.[1] 🔹در روایتی از محمد بن فرج نقل شده که علیه السلام به من فرمودند: قافله ای 🐫آمده که در آن برده فروشی است و در میان آنها کنیزانی هستند و به من 70 دینار دادند و مرا امر کردند که یکی از آن کنیزانی که برایم وصفش را گفتند خریداری کنم. من هم رفتم و به دستور امام علیه السلام عمل کردم و آن کنیز را خریدم و آن کنیز مادر امام هادی علیه السلام بود.[2] برای شناخت عظمت این بانوی بزرگوار کافی است به کلام علیه السلام در باره ایشان توجه کنیم. 🔸امام علیه السلام در روایتی می فرمایند: مادرم به جایگاه و حق من شناخت دارد. او از بانوان بهشت است. هیچ شیطان رانده ای به او نزدیک نمی شود وکید و نیرنگ هیچ زور گوی کینه ورز در او راه نمی یابد. در پناه چشم همیشه بیدار خدا بوده و در ردیف مادران صدیقین و صالحان صالح قرار دارد.[3] [1] برگرفته از کتاب📚 موسوعه اهل البیت علیهم السلام، السيد علي عاشور، ج 17، ص 8 [2] 📙دلائل الإمامة (ط - الحديثة)،طبری، ص 410 [3] 📙همان 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥موشن‌گرافیک | نکات مهم سفر اربعین آنچه که باید در مورد اعمال و الزامات پیاده‌روی اربعین بدانید 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
♨️قابل توجه شیعه پژوهان محترم♨️ 🔹برگزاری کارگاه آموزش ورد مقدماتی👆 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
▪️روزی که شرار ظلم افروخته شد ▪️یک بار دگر حاصل دین سوخته شد ▪️از بعد شهادتش حسن را از تیر ▪️ تابوت و تن و کفن به هم دوخته شد 🏴شهادت مظلومانه غریب مدینه، امام حسن مجتبی علیه السلام بر تمام مسلمین جهان تسلیت باد.🏴 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹ببينيد| شعرخوانی آقای محمد سهرابی در ديدار شاعران درباره امام حسن(ع) 🔺رهبر انقلاب: همه ائمه از امام باقر به بعد از نسل امام حسن(ع) هستند ☑️ @khamenei_ir
#تربیت_شیعی 🔸قال الحسن بن علی علیه السلام: 🔹إنْ أَحْسَنَ الْحَسَنِ الْخُلُقُ الْحَسَنُ. 🔸امام حسن علیه السلام فرمودند: 🔹همانا نیکوترین خوبی ها، اخلاق خوش است. 📗 الخصال، شیخ صدوق، ج1، ص 29 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
🔻برگزاری سی و سومین نشست علمی مرکز تخصصی شیعه شناسی_ 2 آبان ماه 1396🔻 🔸گزارشی از "جغرافیای معرفتی شیعه در جهان معاصر" با حضور استاد محترم حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسینی کوهساری؛ مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه های علمیه که در روز سه شنبه 2 آبان ماه در مرکز تخصصی شیعه شناسی برگزار گردید: 🔹جغرافیای معرفتی شیعه در جهان معاصر، از چند نگاه مورد بحث قرار می گیرد. 👈از یک طرف منظور از شیعه، شیعه اثنی عشری است. 👈از طرفی دیگر مراد از دنیای معاصر، دنیایی است که چند ویژگی را داراست. 1⃣. نظام شرق به عنوان نظام مبتنی بر مارکسیسم وجود ندارد. 2⃣. نظام غرب، منسجم و به هم پیوسته نیست گرچه فروپاشی نشده است. 3⃣. هویت دینی و معنوی در ایران بازیابی می شود. 4⃣. بجای نظام دوقطبی، قدرت های منطقه ای در حال ظهور است. 5⃣. اسلام شیعی به دوران حاکمیت خود رسیده است. 6⃣. پیچ تاریخی شکل می گیرد که به نفع اسلام بوده که عبور از آن به تمدن نوین اسلامی می انجامد. 👈در سومین نگاه، بحث از معرفت و جغرافیای معرفتی پیش می آید. در این زمینه تبدیل معرفت به گفتمان و دغدغه، سپس به جریان، بعد از آن به فرهنگ و در ادامه به سبک زندگی و در انتها به تمدن، مراحل طی معرفت به تمدن است. معرفت در یک نگاه کلان در سه قسمت جغرافیایی غرب، شرق و درون اسلام قرار می گیرد. در غرب، مسیحیت و لیبرال ها و... هستند و در شرق نیز هندوئیسم، بودیسم و... و در اسلام، تصوف، سلفیت و روشنفکری لیبرالی، اسلام سنتی(اسلام الازهری) و شیعه اثنی عشریه وجود دارند. 🔹برای تمدن سازی نوین، فعالیت هایی نیاز است که به آنها اشاره می شود. 1⃣. اسلامی که جمع کننده همه ابزارها(حس، عقل، شهود و دل) باشد. 2⃣. اسلامی که بین فرد و اجتماع پیوند بزند. 3⃣. بین آرمان گرایی و واقع گرایی ارتباط ایجاد شود. 4⃣. تئوری و نظر را با عمل مرتبط سازد و بین قرآن و سنت و فطرت، بین عدالت و پیشرفت جمع کند. 5⃣. مدیریت و امام داشته باشد و ظلم ستیز و فقیرستیز باشد. انقلاب ایران، اسلام را از یک حالت بازیچه بودن در دست ابرقدرت ها در آورد و تبدیل به یک بازیگر فعال و قوی کرد و لازم است که ما هم به یک بازیگردان قوی تبدیل شویم. 🔸شایان ذکر است که در انتهای این نشست علمی از ممتازین دوره های مختلف سطح 3و4 با اهدای جوایزی تقدیر به عمل آمد. 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
💢حضرت آیت‌الله‌ مکارم شیرازی: کم‌رنگ شدن دروس اخلاق در مدارس علمیه به زیان حوزه و جامعه است 🔸حضرت آیت‌الله‌ مکارم شیرازی با مورد خطاب قرار دادن مدیران مدارس علمیه کشور گفت: باید دروس اخلاقی در حوزه‌های علمیه گسترده‌تر شود، چراکه کم‌رنگ شدن این دروس به زیان جامعه، حوزه و انقلاب اسلامی است . 🔹ایشان با اشاره به حدیث با فضیلت مکارم الاخلاق پیامبر گرامی اسلام« إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ » و با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) از کتاب امالی شیخ صدوق به بیان ویژگیهای مکارم اخلاق در وجود انسانهای با ایمان پرداختند: 👈یقین :که در این زمینه منظور نمودارشدن آثار یقین در وجود و رفتارهای مؤمن است، 👈قناعت: امروز بیشترین گرفتاری‌ها و مشکلات جامعه از عدم قناعت سرچشمه گرفته است. 👈صبر :زندگی خالی از مشکلات نیست و اگر صبر و استقامت نباشد انسان مؤمن نمی‌تواند زندگی درستی داشته و در کوران حوادث تاب بیاورد 👈شکر: و معنی شکر🙏 هم استفاده از نعمت‌های الهی در جا و مکان اصلی و واقعی خود است. 👈حلم و بردباری: شایسته است انسان در برابر تندی‌ها و عتاب‌های 🗣دیگران صبر و بردباری از خود نشان داده و زود از کوره در نرود و بتواند ناملایمات را تحمل کند، 👈سخاوت: عالم هستی عالم سخاوت است و گردش ماه و خورشید 🌕و رفت‌وآمد روز و شب از روی سخاوت است که اگر عالم یک‌لحظه از این سخاوت خود دست بردارد نظام عالم از هم خواهد پاشید و انسانی که سخی نیست وصله ناجور نظام خلقت است. 👈غیرت: متأسفانه به خاطر افزایش گناه این ویژگی مهم انسانی روبه ضعف و سستی می‌رود. 👈باشخصیت بودن و تن به ذلت ندادن: انسان باشخصیت هرگز به اخلاق پست و هم‌نشینی با انسان‌های پست را برنمی‌تابد. 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
💢 آیة‌الله علوی بروجردی در دیدار جمعی از اندیشمندان روسی 🇷🇺مطرح کرد: 🔸اگرچه بین کشور ایران و روسیه در طول تاریخ اتفاقاتی بعضاً ناگوار افتاده؛ ولی مردم دو کشور اشتراکات زیادی دارند؛ این استاد حوزه بیان کردند که درطول تاریخ همیشه دشمنان به‌نوعی خواسته‌اند، این اشتراکات را به‌هم زده و بر اختلاف بیفزایند و موجب فتنه وآشوب و در نهایت دشمنی و جدایی مردم دو کشور شوند. 🔹نوه مرحوم آیة‌الله‌العظمی بروجردی با اشاره به این‌که دو کشور ایران و روسیه در معرض خطراتی از ناحیه غرب و دشمنان قرار دارند، اظهار داشت: 👈خطر اول تندروی و افراط از سوی گروهای تروریستی💣 است که حتی در داخل کشور روسیه هم هست و بسیاری از جوانانی که در زیر پرچم داعش می‌جنگند، ازکشور روسیه می‌باشند. این استاد حوزه با بیان این‌که داستان داعش و القاعده موضوعی است که دل‌خواه غرب بوده و آن‌ها مرکز نشر دهنده این تفکر می‌باشند، بر شناخت و مطالعه بهتر مراکز فکری تروریستی، افراط‌گری‌ها و افکار آن‌ها در سیاست خارجه کشور روسیه تأکید کرد. 👈وی خاطرنشان ساخت: خطر دوم فضای مجازی 📱است و غرب از این مسئله به‌خوبی علیه دو کشور در حال استفاده کردن است و با این کار می‌خواهد، بنیان خانه و خانواده مردم دو کشور را از بین ببرند. 🔸وی عنوان کرد: خبرهایی که از آزادی مسلمانان در روسیه می‌رسد، راضی کننده است؛ ولی خبری که نگران‌کننده است، این‌که متأسفانه مساجدی که در روسیه ساخته می‌شود، به‌وسیله پول‌های 💵وهابیت و آل‌سعود است. 🔹آیة‌الله علوی بروجردی گفت: فرقه وهابیت از نظر اسلام فرقه مطرود و باطلی است و هدف آن‌ها در کشورهای مانند روسیه، ترویج تفکرات وهابیت و تربیت جوانان بر اساس این اندیشه است که بسیار خطرناک است؛ به همین دلیل لازم است، در سیاست خارجی خود مسئله نفوذ تفکرات وهابیت بسیار مورد دقت قرار گیرد تا باعث مشکلاتی برای آینده اسلام نشود. 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
23 6⃣ 🔸این تقریر برهان نظم دلیل مستقلی نمی باشد و تنها اختلاف در طرز بیان آن می باشد و گرنه روح برهان در هر دو یکی می باشد . 🔹این تقریر را در قالب مثالی بیان می کنیم: مواد اولیه اجسام زنده را سه عنصر اصلی یعنی هیدروژن، اکسیژن و کربن تشکیل می‌دهند و مقداری ازت و کمی از عناصر دیگر نیز با این سه عنصر ترکیب یافته اند. در جسم ساده ترین و کوچکترین حیوان ها 🐜به تعداد میلیون ها از اتم های عناصر مذکور وجود دارد که به نسبت ها و شکل های خاصی با هم ترکیب یافته اند و اگر با حساب احتمالات، امکان تصادف و ترکیب این عناصر را حساب کنیم ، خواهیم دید که نتیجه به قدری کوچک است که می‌توان گفت صفر0⃣ است. حال عالی ترین حیوانات یعنی انسان را در نظر بگیرید که می‌خواهد قوانین طبیعت را کشف و یا در آنها مداخله کند، آیا ممکن است که این موجود تصادفاً از ترکیب خود به خود عناصر به وجود آمده باشد؟ [1] 🔸همین احتمالات در تمام اجزای این عالم وارد می شود از فاصله خورشید 🌕تا زمین🌍 گرفته که اگر کمتر یا بیشتر بود حیات بشر مختل می گردید،تا اجزا و عناصر تشکیل دهنده هوا که برای بقای حیات در زمین ضروری است. 🔹تمام این دقتی که در ایجاد این عالم وجود دارد با حساب احتمالات و فرض این که از روی تصادف از بین میلیاردها میلیارد انتخاب آن انتخابی که صحیح است، تعیین شده باشد صفر است. نتیجه آنکه ایجاد این عالم از روی تصادف محال است و موجودی که دارای علم، اختیار و شعور است این عالم را پدید آورده است.[2] [1] 📙عقاید استدلالی،ربانی گلپایگانی ،ج 1 ،ص 46 [2] 📗برگرفته از کتاب الإلهيات على هدى الكتاب و السنة و العقل،آیت الله سبحانی، ج1، ص 53-51 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee