eitaa logo
شیعه شناسی
188 دنبال‌کننده
916 عکس
400 ویدیو
116 فایل
🔸تبیین معارف ناب اسلامی و شیعی؛ 🔹پاسخگویی به شبهات اعتقادی؛ 🔸اطلاع رسانی از اخبار دینی، مذهبی و برنامه های مرکز تخصصی شیعه شناسی 🌐 www.shia-ac.com 🔽آدرس کانال در پیام رسان سروش: https://sapp.ir/shiashenasee
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 :جَنگ دیروز، جَنگ امروز 💢 تاثیرگذار با موضوع تهاجم فرهنگی همراه با رهبر انقلاب و صابر خراسانی.... 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
💢برگزاری #کارگاه روش مقاله نویسی 🗓 25 بهمن ماه 96 🔸 استاد محقق فر 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
💢 برگزاری #کارگاه معرفتی شیعه شناسی 👈 با محوریت تاریخ تشیع 🔸 استاد: حجت الاسلام و المسلمین منصوری حوزه علمیه امراللهی قم 🗓 25 بهمن ماه 96 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
3⃣ 🔸در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمودند: هنگامى كه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله با خديجه ازدواج كرد، زنان مكه از خديجه كناره گيرى نمودند و نزد وى نمى رفتند، به او سلام نمى كردند، و به هيچ زنى اجازه نمى دادند كه با او معاشرت و تماس داشته باشد. اين برخورد زنان سبب ناراحتى و اندوه خديجه شد، البته غم و اندوه وى بيشتر براى پيامبر اسلام بود كه مبادا آسيبى متوجّه وى گردد. 🔹وقتى خديجه به حضرت فاطمه 🌹حامله شد، فاطمه در رحم مادر همدم او بود و با مادرش سخن مى گفت، و وى را به صبر توصيه مى نمود، خديجه اين موضوع را از رسول خدا صلی الله علیه وآله مخفى مى داشت تا اينكه يك روز پيامبر صلی الله علیه وآله نزد خديجه آمد و شنيد كه او با كسى سخن مى گويد، پس به او گفت: اى خديجه! با چه كسى سخن مى گويى؟ خديجه گفت: با اين بچه اى كه در رحم دارم، او با من سخن مى گويد و مونس ساعات تنهايى من است. 🔸رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: اى خديجه! جبرئيل ✨مرا بشارت داده كه او دختر است، و گفته كه او منشأ نسلى پاك و مبارك است و خداوند تبارك و تعالى مقدّر نموده كه نسل من از طريق او برقرار و پايدار بماند، و مقرّر فرموده كه فرزندان او پس از انقطاع وحى امام و خليفه خدا در زمين باشند. خديجه دائما در همين حال بود تا اينكه هنگام وضع حمل وى فرا رسيد. (📗 برگرفته از کتاب الأمالي، شیخ صدوق، ص: 593) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
43 7⃣ 2⃣ 2⃣ 1⃣ 1⃣: ایشان در این مورد به هیچ یک از منابع📚 شیعی یا سنی ارجاع نداده و تنها ارجاع او به ماده عصمت در "دائره المعارف اسلام" نوشته "مادلونگ" است که به احتمال، مستند دیدگاه وی سخن "ابوالحسن اشعری" در "مقالات الاسلامیین" در بحث از گناه پیامبر است که می گوید: 🔸رافضیان دو گروهند: 👈 گروهی که می پندارند صدور گناه از پیامبر جایز است؛ چون بر او وحی ✨نازل می شود و او را هشدار می دهد، ولی امامان که وحی بر آنان نازل نمی شود و فرشتگان بر آنان فرود نمی آیند، پس هرگز نباید مرتکب کار ناشایست شوند و این عقیده هشام بن حکم است. 👈 گروه دوم می گویند چون پیامبر و امام هردو حجت خداوند بر زمین اند، باید از هرگونه لغزش به دور باشند. ♦️این عبارت اشعری به فرض درست بودن هیچ دلالتی ندارد که عصمت را برای نخستین بار هشام مطرح کرده است. 2⃣: در هیچ یک از منابع شیعی -متقدم و متاخر- هیچ اشاره‌ ای بر این دیدگاه منسوب به هشام دیده نمی شود. 👈شیخ مفید که در📗" اوائل المقالات" به صورت ریز دیدگاه های معتزله، امامیه و شخصیت های کلامی شیعه را بیان کرده، هیچ اشاره‌ ای به این دیدگاه نکرده است. 👈 شیخ صدوق که بنا به گزارش تاریخ و اعتراف نویسنده محترم در مبارزه با هرگونه غلو می‌ کوشید در هیچ کدام از آثارش سخنی درباره دیدگاه هشام و رد و نقد آن دیده نشده است. (📄 برگرفته از مقاله تأملی در «مکتب در فرایند تکامل» ،محمد صفر جبرئیلی، فصلنامه قبسات ـ شماره 45 ـ پائیز 1386) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
48 5⃣ 2⃣ 🔸اشکال: امید به قدرتی برتر در لحظه‌های خطر😱 و یأس از اسباب طبیعی در واقعیت داشتن قدرت برتر دلالت منطقی ندارد، زیرا ممکن است منشاء آن، علاقه مندی انسان به حیات و ادامه زندگی باشد، هرچند می‌داند که قدرت نجات ‌بخشی در کار نیست ولی میل به حیات این تصور را در او پدید می ‌آورد. فردی که در حال غرق شدن 🌊است با اینکه میداند نجات دهنده ای نیست فریاد برمی کشد و استمداد می جوید. 🔹پاسخ : احساس امید بسان عشق، اراده، نفرت و نظایر آنها واقعیت ‌هایی متعلق به غیر می باشند؛ و اگر بالفعل تحقق داشته باشند متعلق آنها نیز باید بالفعل موجود باشد. در مثال غریق نیز حتی اگر به فرض بداند که امدادگری بشری وجود ندارد، همین فریاد 🗣استمداد جویی او، حاکی از این است که امدادگری در واقع هست و فریاد او بیانگر احساس درونی او نسبت به وجود قدرتی است که اگر اراده کند قادر به نجات او می باشد.[1] ♦️تاريخ نیز به ما نشان مى دهد قدرتمندانى كه در لحظات آرامش و عادى حتى از بردن نام خدا ابا مى كردند، امّا به هنگامى كه پايه هاى قدرت خود را متزلزل و كاخ هستى خود را در حال فرو ريختن مى ديدند، دست به دامن اين مبدء بزرگ مى شدند، و نداى فطرت را به روشنى مى شنيدند. 👈تاريخ مى گويد: هنگامى كه فرعون در ميان امواج خروشان🌊، خود را گرفتار ديد و مشاهده كرد در برابر چند موج كوچك عاجز مانده و دستش از همه جا كوتاه هست، فرياد زد: «الان اعتراف مى كنم كه جز خداى بزرگِ موسى هيچ معبودى نيست» اين ندا در حقيقت از درون فطرت و جان او برخاست. نه تنها فرعون، تمام كسانى كه در شرايط او قرار مى گيرند؛ همين ندا را به روشنى مى شنوند.[2] [1] 📗برگرفته از کتاب عقاید استدلالی، ربانی گلپایگانی، ج 1، صص 38-37 [2] 📙50 درس اصول عقائد براى جوانان، آیت الله مکارم شیرازی، ص 27 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
21 11 2⃣ 2⃣ 🔸فضل بن شاذان از اصحاب امام جواد و امامین عسکریین علیهم السلام در باره سلمان 👳می گوید: در اسلام ، مردي که فقیه تر از همه مردم باشد ، همچون سلمان ، آفریده نشده است.[1] 🔹حضرت علی علیه السلام سلمان را اینچنین توصیف می کنند: او علم اول و آخر را می داند. او دریایی است که پایانی ندارد. او از ما اهل بیت است. او مانند لقمان حکیم است.[2] 🔸سلمان به قدری دوستدار علم و محبوب پیامبر صلی الله علیه وآله بود که عایشه نقل می کند: سلمان، پیوسته شبها🌙 به حضور رسول خدا صلی الله علیه وآله می رسید، اسرار و مطالبی را می آموخت و گفتوگوي آنها گاهی به قدري طول می کشید که ما خسته می شدیم.[3] 🔹امام صادق علیه السلام درباره او فرمودند: به سلمان فارسی اسم اعظم تعلیم داده شده بود.[4] 🔸سلمان، گنجینه علوم محمدي بود . در یک شرفیابی که سلمان خدمت پیامبر رسید ، ضمن تکریم و احترامی که پیامبر از او کرد و کنار خود نشاند ، فرمود:سلمان ! تو شب را به صبح آوردي در حالیکه علوم و اسرار ما را در صندوقچه سینه خود محفوظ داشتی ، به آنچه ما امر و نهی کردیم دانائی ، تو آموزگار مسلمانانی ، مردم باید آداب و دستورات دین را از تو بیاموزند . سلمان ! به خدا سوگند ، تو گذرگاه دانش اهلبیت من هستی ، هر که علم تاءویل و تنزیل و رموز و اسرار ما را بخواهد ، باید از تو پیروي کند .[5] [1] 📗رجال الكشي، ص: 16 [2] و [3]📘 شرح نهج البلاغة،ابن أبي الحديد، ج18، ص: 36 [4] 📙تنقیح المقال، مامقانی، ج 32، ص 245 [5] 📒سلمان و بلال (علیهما السلام)، جواد محدثی، ص 8 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
12 🌺 (معروف به شِقْشِقیّة) 3⃣ 🔸(5) لَشَدَّ مَا تَشَطَّرَا ضَرْعَيْهَا (6)فَصَيَّرَهَا فِي حَوْزَةٍ خَشْنَاءَ يَغْلُظُ كَلْمُهَا وَ يَخْشُنُ مَسُّهَا وَ يَكْثُرُ الْعِثَارُ فِيهَا وَ الِاعْتِذَارُ مِنْهَا (7)فَصَاحِبُهَا كَرَاكِبِ الصَّعْبَةِ إِنْ أَشْنَقَ لَهَا خَرَمَ وَ إِنْ أَسْلَسَ لَهَا تَقَحَّمَ (8)فَمُنِيَ النَّاسُ لَعَمْرُ اللَّهِ بِخَبْطٍ وَ شِمَاسٍ وَ تَلَوُّنٍ وَ اعْتِرَاضٍ🔸 🔹(5)اين دو نفر غارتگر خلافت را مانند دو پستان شتر 🐪ميان خود قسمت نمودند (پستانى را ابى بكر و پستان ديگر را عمر بدست گرفته دوشيده صاحب شتر را از آن محروم كردند). (6) ابوبکر خلافت را در جاى درشت و ناهموار قرار داد (عمر را بعد از خود خليفه ساخت) در حالتى كه عمر سخن تند 🗣و زخم زبان داشت، ملاقات با او رنج آور بود و اشتباه او (در مسائل دينى) بسيار و عذر خواهيش (در آنچه كه به غلط فتوى داده) بي شمار بود. (7) پس بودن با حکومت او (آن حضرت يا هر كه با او سر و كار داشت) مانند سوار بر شتر 🐫سركش نافرمان بود كه اگر مهارش را سخت نگاه داشته رها نكند بينى شتر پاره و مجروح مي شود و اگر رها كرده بحال خود واگذارد در پرتگاه هلاكت خواهد افتاد. (8) پس سوگند به خدا مردم در زمان او گرفتار شده اشتباه كردند و در راه راست قدم ننهاده از حقّ دورى نمودند، پس من هم در اين مدَّت طولانى (ده سال و شش ماه) شكيبائى ورزيده با سختى محنت و غمّ همراه بودم.🔹 (📙 برگرفته از ترجمه و شرح نهج البلاغة (فيض الإسلام)، ج1، صص 49) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
20 17 3⃣ 🔸از آنجا که غلات از دین خارج گشته و به کفر درآمده بودند و با توجه به اینکه وجودشان باعث گمراهی مردم و زمینه ساز طعن بر ائمه علیهم السلام بود، در روایات، شاهد نکوهش شدیدی نسبت به این تفکر و طرفداران آن هستیم. 🔹در اینجا به چند نمونه از احادیث وارده در رد غلو و غالیان اشاره می کنیم: 👈 امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرموده است:" اللَّهُمَّ إِنِّي بَرِيءٌ مِنَ الْغُلَاةِ كَبَرَاءَةِ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ مِنَ النَّصَارَى، اللَّهُمَّ اخْذُلْهُمْ أَبَداً، وَ لَا تَنْصُرْ مِنْهُمْ أَحَداً." خداوندا! من از غلات بيزارى مى جويم، همان گونه كه عيسى بن مريم از نصارى ✝بيزارى جست. خدايا آنان را خوار گردان، و هيچ يك از آن ها را يارى مكن.[1] 👈 امام صادق عليه السلام فرموده است:" احْذَرُوا عَلَى شَبَابِكُمْ الْغُلَاةَ لَا يُفْسِدُونَهُمْ، فَإِنَّ الْغُلَاةَ شَرُّ خَلْقِ اللَّهِ، يُصَغِّرُونَ عَظَمَةَ اللَّهِ، وَ يَدَّعُونَ الرُّبُوبِيَّةَ لِعِبَادِ اللَّهِ، وَ اللَّهِ إِنَّ الْغُلَاةَ شَرٌّ مِنَ الْيَهُودِ وَ النَّصارى وَ الْمَجُوسَ وَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا. بر جوانان 👱خود از خطر غلات برحذر باشيد، مبادا عقيده ى آنان را تباه سازند، زيرا غلات بدترين خلق خدايند؛ عظمت خدا را كوچك نشان داده و براى بندگان خدا دعوى ربوبيت مى كنند به خدا قسم آنها بدتر از یهود و نصاری و مجوس و مشرکین اند.[2] 👈 در جاى ديگر از معاشرت با غلات نهى كرده و فرموده است:" لَا تُقَاعِدُوهُمْ وَ لَا تُؤَاكِلُوهُمْ وَ لَا تُشَارِبُوهُمْ وَ لَا تُصَافِحُوهُمْ وَ لَا تُوَارِثُوهُمْ." با غلات نشست و برخواست نداشته باشيد و با آنها غذا نخوريد و دست دوستي به سوي آنها دراز نکنيد و به مبادله علمي با آنان نپردازيد.[3] [1] و [2] 📗الأمالي، شیخ طوسي، ص: 650 [3] 📚بحار الأنوار، علامه مجلسی(ط - بيروت)، ج25، ص: 296 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
5⃣ 3⃣ 🔸چون هفت روز از تولد امام حسن علیه السلام گذشت پیغمبر صلی الله علیه وآله به خانه علی علیه السلام رفت تا به شکرانه این ولادت قربانی کند و آنچه توانائی مالی داشت فراهم آورد و گوسفندي 🐑را قربانی نمود و حسن علیه السلام را عقیقه کرد و یک ران گوسفند را به قابله دادند.[1] 🔹امام صادق علیه السلام فرمودند پیامبر صلی الله علیه و آله موی سر فرزند را تراشیدند و به وزن آن نقره صدقه دادند. شخصی از حضرت سؤال کرد آیا خون قربانی را به سر فرزند مالیدند؟ حضرت فرمودند این کار شرک است. در جاهلیت🗿این کار را می کردند و در اسلام از آن نهی شده.[2] حضرت سر نوزاد را "خَلوق" مالیدند.[3] 🔸در روز هفتم فرزند را ختنه کردند. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: فرزندان خود را در روز هفتم با ختنه پاکیزه کنید که این کار مایه تمیزی بیشتر و رویش سریعتر گوشت فرزند است. [4]. [1] 📗حیاة الإمام الحسن بن علی علیه السلام، شریف القرشی ،ج 1،ص: 53 [2]ِ 📙كافي، کلینی(ط - الإسلامية)، ج6، ص: 33 [3] 📘بحار الأنوار، علامه مجلسی(ط - بيروت)، ج43، ص: 240. خلوق نوعی عطر است که از ترکیب زعفران و مواد دیگر درست می شود. [4] 📗حیاة الإمام الحسن بن علی علیه السلام، شریف القرشی ،ج 1،ص: 54 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
44 8⃣ 3⃣ 3⃣ 2⃣ 3⃣: افزون بر باور متکلمان شیعی درباره طرح نظریه عصمت پیش از هشام بن حکم، برخی از محققان غربی نیز این نظریه را از امام باقر علیه السلام می دانند. 🔸باید دانست آنچه هشام درصدد آن بود، نه پیشنهاد اصل نظریه عصمت، بلکه تبیین و تشریح و تحلیل آن بوده است. ابن ابی عمیر-شاگرد و ملازم- هشام می گوید: در طول آشنایی با او سخنی بهتر از آنچه که درباره ی صفت عصمت امام گفت 🗣نشنیدم، چنانکه استدلال او در عصمت امام به آیه شریفه "لاینال عهدی الظالمین" در میان متکلمان شیعی بی سابقه بوده است. 4⃣: امامان اهل بیت علیهم السلام در هر جایی که دیدگاه نادرستی❌ از افراد به ویژه نزدیکان و اصحابشان مطرح می شد با صراحت تمام مخالفت می کردند و نظر درست را بیان می‌فرمودند چنانکه خود نویسنده محترم نیز به یک مورد آن درباره عقیده معلی بن خنیس اشاره کرده است. درباره این نظریه هشام که به گمان نویسنده ✍هم بدعت است و هم غلو، در هیچ منبعی از امام صادق و امامان بعدی هیچ نکته ای در رد و نقد آن گزارش نشده است. حتی هیچ یک از یاران امامان علیهم السلام درباره ی آن از امام صادق و یا امامان بعدی چیزی نپرسیده اند با این که موارد متعددی از نقد و ردیه ‌های امام علیه السلام و پرسش شیعیان از برخی دیدگاه های خاص صحابه و پاسخ امام علیه السلام گزارش شده است. (📄برگرفته از مقاله تأملی در «مکتب در فرایند تکامل» ،محمد صفر جبرئیلی، فصلنامه قبسات ـ شماره 45 ـ پائیز 1386) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
49 6⃣ 3⃣ 🔸اشکال: اگر به راستی خداجویی و خداگرایی از تمایلات فطری انسان است چرا همه انسانها خداپرست نیستند و همه خداپرستان به مسائل مربوط به خداشناسی ابراز علاقه نمی‌کنند؟ 🔹 پاسخ: لازمه فطری بودن یک گرایش در انسان👨 این نیست که در همه انسان‌ها و در همه حالات به طور یکسان فعال بوده و آثار عینی آن تحقق یابد. نقش فطرت از جنبه ترتب آثار عملی آن در حد مقتضی است نه علت تامه و از این جهت شرایط و علل خارجی در آن موثر می باشد. این امر به فطرت خداخواهی انسان اختصاص ندارد، مسئله علم دوستی 📚از تمایلات فطری انسان است ولی تجلی عینی آن در شرایط مختلف متفاوت است و گاه چنان اوج می‌گیرد که بر همه غرایز و تمایلات مادی چیره می‌شود و گاهی نیز به درجه صفر می رسد ولی در همین حالت نیز علم و دانش امری محبوب و مطلوب است و انسان در ضمیر خود آن را می پسندد. ♦️این مطلب که ایمان به خدا از ضمیر انسان سرچشمه می گیرد مورد قبول بسیاری از دانشمندان است و حتی برخی از آنان، دل را بهترین راه برای شناخت خدا می‌دانند. پیش از این یادآور شدیم که از نظر روانشناسان حس مذهبی یکی از ابعاد اصیل روح انسانی است. در اینجا نمونه هایی از سخنان برخی دانشمندان را یادآور می شویم. 👈پاسکال ریاضیدان معروف فرانسوی (متوفای ۱۶۶۲) گفته است: به وجود خدا، دل ❤️گواهی می دهد نه عقل و ایمان از این راه دل به دست می‌آید. دل دلایلی دارد که عقل را به آن دسترسی نیست. 👈انیشتین گفته است: زیباترین تجربه، تجربه راز و رمزها است، همین تجربه راز و رمزها است که دین(دینداری) را پدید آورده است... همین احساس است که جوهره دین داری حقیقی است. 👈ژان ژاک روسو گفته است: شعور فطری، بهترین راه برای اثبات وجود خدا است. (📗برگرفته از کتاب عقاید استدلالی، ربانی گلپایگانی، ج 1، صص 40-38) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
23 🔹پرسش: راه شرعی محو اسماء الله و آیات قرآن چیست؟ 🔸پاسخ: 👈خامنه ای: دفن آنها در خاک و يا تبديل آنها به خمير به وسيله آب 💦اشکال ندارد. ولى جواز سوزاندن آنها مشکل است و اگر بى‌احترامى محسوب شود، جايز نيست، مگر در صورتى که اضطرار اقتضا کند و جدا کردن آيات قرآنى و نامهاى مبارک امکان نداشته باشد. (📗 اجوبه الاستفتائات، سؤال 165) 👈مکارم: می توان آن را در جایی دفن کرد، یا به رودخانه ای🌊 ریخت، یا با قلم و ماژیک و مانند آن، آن را محو کرد. و از همه بهتر تحویل به مراکزی است که آن را خمیر کرده، و با آن مقوا و مانند آن می سازند.(🌐سایت معظم له) 👈سیستانی: احترام اسامی متبرّكه باید حفظ شود و انداختن آنها در مکان هایی كه عرفاً هتک حرمت و اهانت به حساب می‌آید، جایز نیست، بنابر این بهترین راه این است كه ظرف یا محلّی برای نگهداری این گونه اسماء و كلمات در نظر گرفته شود و بعد از مدّتی محتوای آن را در گوشه‌ای از بیابان یا در مكان پاک، دفن ‌كنند یا اینكه در دریا یا آب روان بریزند. همچنین محوِ نوشته‌ها هرچند با بعضی از مواد شیمیایی پاک، جایز است ولی سوزاندن 🔥آیات قرآن یا قرآن‌های ورق ورق شده یا اسامی متبركه خداوند متعال یا معصومین(علیهم‌السلام) به طور کلّی جایز نیست.(📙 توضیح المسائل جامع، مسأله 413) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
2⃣ 2⃣ 🔸گاهی برخی همسران اسم یکدیگر را به تنهایی و بدون اضافه کردن واژه‌ ای صدا🗣 می‌ زنند. مثلا در جمع اینگونه همدیگر را صدا می‌ زنند: زهرا یا محسن (بدون پیشوند یا پسوندی)، این هم مناسب نیست؛ بلکه باید در جمع، همسران با الفاظ بهتر که حاکی از شخصیت آن‌هاست، همدیگر را صدا بزنند؛ مثل "آقا محسن" و "زهرا خانم". 🔹برخی از زوجین می ‌گویند که عادت ندارند در خلوت همسرانه خود، اسامی یا نام ‌هایی را که همسرشان دوست دارند برای همدیگر بکار ببرند. خُب، عادت کنید! آن قدر بگویید محسن جان، زهرا جان، جانم، عزیزم، گلم🌹 و ... تا ترستان از این الفاظ بریزد. 🔸 امّا اینکه مرد در حضور نامحرم یا درحضور جمع غیرخانوادگی، خانمش را با اسم کوچک و یا با اوصافی مثل "عزیزم" بخواهد صدا بزند، لازم نیست و چه بسا درست هم نباشد. ولی یک قاعده کلی این است که صدا زدن همسران با اسامی و نام‌های محبت آمیز، امری لازم و ضروری است. 🔹با رجوع به سیره امیرالمؤمنین و حضرت زهرا سلام الله علیهما به خوبی شاهد زیباترین شیوه صدا زدن زوجین در زندگی سراسر نور ✨این بزرگوران هستیم. یکی از موارد بسیار زیبا، ماجرای شأن نزول سوره هل اتی است. در این ماجرا که چند روز به طول انجامید در ضمن سخنانی که رد و بدل شد حضرت امیر علیه السلام هنگام درخواست از همسر خود برای بخشش افطاری به مستمندان اشعاری را بیان کردند به این صورت: 🔸فاطِمُ ذَاتَ الْوُدِّ وَ الْيَقِين يَا بِنْتَ خَيْرِ النَّاسِ أَجْمَعِين 🔸فاطمه ای صاحب محبت و یقین ، ای دختر بهترین انسانها و در شب دیگر به این صورت که: 🔹يا فَاطِمَةُ حَبِيبَتِي وَ بِنْتُ أَحْمَدَ يَا بِنْتَ مَنْ سَمَّاهُ اللَّهُ فَهُوَ مُحَمَّد 🔹ای فاطمه ای حبیبه من و دختر احمد، ای دختر کسیکه خداوند او را محمد نامید. در ادامه نمونه های دیگری را از این بزرگواران بیان خواهیم کرد. (📗برگرفته از تفسير فرات كوفي، فرات بن ابراهیم، صص 523-521) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
9⃣ 9⃣ 9⃣ 5⃣ 🔸سومین دليل بر بطلان❌ اختصاص آیه به زنان پیامبر صلی الله علیه و آله، احادیث فراوانی است که در شأن نزول آیه وارد شده(در مطالب قبل به برخی از آنها اشاره شد) و شامل پیامبر صلی الله علیه وآله، امیرالمؤمنین، امام حسن و امام حسین علیهم السلام می شود و با وجود این روایات، پافشاری بر نزول آیه در حق زنان پیامبر صلی الله علیه و آله امری تحکّمی و بدون منطق خواهد بود.[1] 1⃣ 🔹همانطور که گذشت، سیاق آیات یکی از ادله کسانی است که آیه تطهیر را مختص زنان پیامبر صلی الله علیه و آله می دانند و ما با طرح 3 اشکال، دلالت سیاق را بر مدعی رد کردیم. اکنون به طور تفصیلی و مجزا به بحث سیاق و جواب از آن می پردازیم. 🔸مدعی می گوید وحدت سیاق حکم می کند که تمام آیات به موضوع واحدی رجوع کنند و ارجاع بخشی از آن به غیر از زنان پیامبر صلی الله علیه و آله مستلزم تفکیک بین اجزاء یک آیه واحد می شود و این امر قابل قبول نیست. 🔹در جواب گفته می شود: شکی نیست در اینکه سیاق از اموری است که برای کشف مراد گوینده 🗣 به آن استدلال می شود و صدر و ذیل و وسط کلام قرینه ای است بر مراد متکلم و وسیله ای است برای تعیین مقصود او، ولی این سیاق تا زمانی حجت است که دلیلی قوی تر از آن بر خلافش وارد نشده باشد، پس اگر دلیلی بر خلاف سیاق اقامه شد باید دست از وحدت سیاق برداشت. ♦️به عبارت دیگر اعتماد بر سیاق تا زمانی است که نصی بر خلافش نباشد و در این آیه گذشت که نصوص فراوانی بر خلاف سیاق آیه وارد شده و عمل به سیاق را منتفی کرده است. [1] 📗برگرفته ازآيات ولايت در قرآن، آیت الله مکارم شیرازی، صص 165 [2] 📙برگرفته از کتاب أهل البيت علیهم السلام، آیت الله سبحانی، صص 43-42 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
4⃣ 2⃣ 👈پس از گذشت هفت روز از تولد🌹 سبط پیامبر صلّی اللّه علیه و آله، آن حضرت دستور داد تا گوسفندي 🐑را برایش عقیقه کنند و گوشتش را براي فقرا تقسیم نمایند. و نیز دستور داد تا یک ران از آن گوسفند به قابله داده شود. 👈پیامبر صلّی اللّه علیه و آله همچنین دستور داد تا موي سر فرزند نوزادش را بتراشند و هم وزن آن را به فقرا نقره صدقه دهند. وزن آن، یک و نیم درهم شد. 👈پیامبر صلّی اللّه علیه و آله به اهل بیت خود فرمود تا نوزادش را در روز هفتم تولدش، ختنه کنند. پیامبر صلّی اللّه علیه و آله ختنه طفل را در این سن نورس، تشویق نمود؛ زیرا براي آن، پاکتر و طاهرتر است.[1] 🔹در اینجا مناسب است به این باور غلط که فاصله ولادت امام حسن و امام حسین علیهماالسلام شش ماه است اشاره ای کنیم. 👈بنابر روایت مشهور بین شیعه و اهل سنت، امام حسن علیه السلام در شب نیمه ماه مبارک رمضان، سال سوم هجرت در شهر مدینه دیده به جهان گشود. 👈در مورد تاریخ ولادت امام حسین علیه السلام قول مشهورتر ماه شعبان سال چهارم هجری است و در روز آن اختلافاتی وجود دارد که در فاصله زمانی تأثیر چندانی ندارد. با توجه به این موضوع، امام حسین علیه السلام چه در روز سوم یا پنجم ماه شعبان به دنیا آمده باشند در این صورت فاصله ولادت میان آن دو امام بیش از ده ماه می‌باشد. ♦️به این نکته نیز باید توجه داشت که هر چند وجود شش ماه فاصله بین ولادت امام حسن و امام حسین علیهماالسلام را نمی‌توان پذیرفت؛ ولی باید توجه داشت که این مسئله با مسئله مدت حمل ایشان خلط نگردد؛ زیرا طبق برخی روایات، امام حسین علیه السلام شش ماهه به دنیا آمدند؛ یعنی مدت حمل و دوران بارداری در شکم مادر شش ماه بوده است و شاید همین موضوع باعث اشتباهاتی در نقل شده که این مدت شش ماه حمل را به فاصله سنی این دو امام سرایت دادند.[2] [1] 📘برگرفته از حیاة الإمام الحسین(علیه السلام)، القرشی ،ج 1،صص: 34-33 [2] 🌐برگرفته از سؤال 47164 سایت اسلام کوئست. 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
45 9⃣ 4⃣ 4⃣ 3⃣ 5⃣. جای سؤال است که آیا عصمت پیامبران به ویژه خاتم النبیین به دلایل دیگر مورد پذیرش قرار گرفته یا درباره ی عصمت انبیا نیز همین سخن جاری است. اگر عصمت پیامبر اعظم مورد پذیرش مؤلف قرار گرفته باشد، احادیث نبوی که دلالت بر وحدت پیامبر و اهل بیت علیهم السلام دارد دلیل کافی برای اثبات عصمت است؛ مانند "انا و علی من نور واحد" یا "انا و علی من شجرة واحده و سایر الناس من شجر شتی" 6⃣. جای بسی تعجب است که چطور نویسنده در منابع📚شیعی و اهل سنت روایات دال بر عصمت ائمه علیهم السلام را تا قبل از امام صادق علیه السلام نیافته و حال آنکه احادیثی که از پیامبر صلی الله علیه و آله در وصف اوصیای بعد از خود نقل شده یا احادیثی که در ذیل برخی آیات قرآن نظیر آیه تطهیر روایت شده، همگی دلالت بر عصمت ائمه علیهم السلام می کند.[1] 7⃣. از روایات که بگذریم برخی آیات قرآن مانند آیه تطهیر و اولوالامر و همچنین ادله عقلی بر عصمت ائمه علیهم السلام دلالت می کنند. ♦️بنا بر آنچه گذشت نظریه عصمت امام، عقیده ای قطعی است که تا آن زمان بر عامه شیعیان مخفی بوده است و بعدها در زمان امام صادق علیه السلام در سطح عمومی مطرح شد و بیش از همه هشام بن حکم به تعریف و تبیین -نه تاسیس- آن همت گماشت.[2] [1] 📄برگرفته از مقاله تأملی در کتاب «مکتب در فرایند تکامل» ،محمود هدایت افزا،ماه نامه کتاب دین ـ شماره 142 ـ مرداد 1388 [2] 📄برگرفته از مقاله تأملی در «مکتب در فرایند تکامل» ،محمد صفر جبرئیلی، فصلنامه قبسات ـ شماره 45 ـ پائیز 1386 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
15 🌸 از دعاهاى امام عليه السّلام است در باره خود و دوستانش 4⃣🌸 🔸(9) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ قِنَا مِنْكَ، وَ احْفَظْنَا بِكَ، وَ اهْدِنَا إِلَيْكَ، وَ لَا تُبَاعِدْنَا عَنْكَ إِنَّ مَنْ تَقِهِ يَسْلَمْ وَ مَنْ تَهْدِهِ يَعْلَمْ، وَ مَنْ تُقَرِّبْهُ إِلَيْكَ يَغْنَمْ. 🔸(10) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اكْفِنَا حَدَّ نَوَائِبِ الزَّمَانِ، وَ شَرَّ مَصَايِدِ الشَّيْطَانِ، وَ مَرَارَةَ صَوْلَةِ السُّلْطَانِ. 🔸(11)اللَّهُمَّ إِنَّمَا يَكْتَفِي الْمُكْتَفُونَ بِفَضْلِ قُوَّتِكَ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اكْفِنَا، وَ إِنَّمَا يُعْطِي الْمُعْطُونَ مِنْ فَضْلِ جِدَتِكَ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَعْطِنَا، وَ إِنَّمَا يَهْتَدِي الْمُهْتَدُونَ بِنُورِ وَجْهِكَ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اهْدِنَا 🔹(9) بار خدايا بر محمّد و آل او درود فرست، و ما را از (خشم🔥) خود نگهدار، و به (لطف) خود حفظ فرما، و به سوى خود راهنمائى كن، و از (رحمت) خود دور مگردان، زيرا هر كه را تو (از خشم خود) نگهدارى (از هر پيشامدى) سالم و بى گزند مي ماند، و هر كه را راهنمائى فرمائى (به حقائق پى برده و) دانا مي شود، و هر كه را به سوى (رحمت) خود نزديك گردانى غنيمت و سود (نيكبختى هميشگى) مي برد. 🔹(10) بار خدايا بر محمّد و آل او درود فرست، و ما را از سختى پيشامدها و اندوه هاى 😔روزگار، و بدى دامهاى شيطان👿، و تلخى غلبه پادشاه حفظ فرما. 🔹(11) بار خدايا جز اين نيست كه بى نيازان به فضل قوّه تو(از غير تو) بى نيازاند، پس بر محمّد و آل او درود فرست، و ما را بى نياز گردان، و بخشندگان از زيادى عطا و بخشش تو مي بخشند، پس بر محمّد و آل او درود فرست، و (از خوان نعمت خود) به ما عطا فرما، و راه يافتگان با نور هدايت و رستگارى تو راه مي يابند، پس بر محمد و آل او درود فرست، و ما را (به آنچه خير ما در آن است) راهنمائى نما. (📗برگرفته از کتاب الصحيفة السجادية / ترجمه و شرح فيض الإسلام، ص 66) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
50 7⃣ 4⃣ 🔸سؤال: اين نداى درونى كه نام آن را نداى فطرت مى گذاريم ممكن است نتيجه تبليغاتى باشد كه در محيط اجتماع👨👩👦👦 و در مكتب و مدرسه و از پدر و مادر شنيده ايم و اين يك نوع عادت براى ما شده است و حقیقتی ورای این ندا وجود ندارد؟ 🔹جواب: پاسخ اين اشكال با توجّه به يك مقدمه كوتاه روشن مى شود. عادات و رسوم؛ چيزهاى متغير و ناپايدارند يعنى ما نمى توانيم عادت و رسمى را پيدا كنيم كه در سراسر تاريخ 🗓بشر و در ميان تمام اقوام، يكسان باقى مانده باشد، مسايلى كه امروز عادت و رسم مى شود، ممكن است فردا دگرگون گردد، به همين دليل عادات و رسوم يك ملّت ممكن است در ميان ملّت هاى ديگر ديده نشود. ▫️بنابراين اگر مشاهده كنيم موضوعى در ميان تمام اقوام و ملّت ها و در هر عصر و زمان بدون استثناء وجود داشته است بايد بدانيم يك ريشه فطرى دارد و در درون بافت روح و جان انسان قرار گرفته است. مثلًا علاقه مادر به فرزند👶 به طور قطع نمى تواند نتيجه يك تلقين و يا تبليغ و يا عادت و رسم باشد؛ زيرا در هيچ قوم و ملّتى و در هيچ عصر و زمانى نمى بينيم مادرى نسبت به فرزند خود مهر نورزد. البته ممكن است، مادرى بر اثر ناراحتى روانى خود را از بين ببرد و يا پدرى در زمان جاهليت دختر خود را بر اثر افكار غلط و خرافى زنده به گور كند، ولى اينها موارد بسيار نادر و استثناهاى زودگذرى هستند، كه به سرعت از ميان رفته حالت اصلى يعنى عشق❤️ به فرزند، خود را نشان مى دهد. ♦️به گواهى دانشمندان جامعه شناس و مورّخان بزرگ هيچ عصر و زمانى را نمى يابيم كه مذهب و ايمان مذهبى در ميان بشر وجود نداشته باشد بلكه در هر عصر و زمان و در هر نقطه اى از دنيا شكلى از مذهب وجود داشته است، و اين خود يك دليل روشنى است بر اينكه خداپرستى از اعماق روح و فطرت انسان سرچشمه گرفته، نه اينكه نتيجه تلقين و رسم و عادت باشد زيرا اگر نتيجه رسم و عادت و تلقين بود، نبايد اين چنين عمومى و جاودانى باشد. (📗 برگرفته از کتاب 50 درس اصول عقائد براى جوانان، آیت الله مکارم شیرازی، صص 33-31) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
24 18 16 2⃣ 🔸از شؤون دیگر انبیا عبارت است از: 2⃣ 🔹همواره در طول تاریخ قشر اقلیت محض در جایگاه طبقه حاکم، اکثریت جامعه را استثمار می کنند و خود را بر جان، مال و ناموس آنان مسلط می دانند. 🔸پیامبران در برابر حکومت های جور و طاغوت 👑زمانه به مخالفت برخاستند و از آنان می خواستند، حقوق فطری و آزادی های مردم را به رسمیت شناخته، از تعدی به حقوق آنان خودداری کنند. 🔹قرآن کریم تأکید می کند: خداوند، برای هر امتی پیغمبری فرستاده که هدف آن، عبادت خداوند و دوری از طاغوت زمانه است.(سوره نحل، آیه 36) 🔸پیامبر اسلام با الهام از وحی آسمانی، امت اسلامی را به آزادی مردم دیگر از یوغ حاکمان ستمگر هر چند از راهکار جنگ🗡، تشویق می کند، و اختیار سکوت و بی تفاوتی در این امر را ناروا و نکوهیده می داند: "وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُها. "و چرا شما در راه خدا (و در راه نجات) مردان و زنان و کودکان 👦مستضعف نمی جنگید؟ همانها که می گویند: پروردگارا ما را از این شهری که مردمش ستم پیشه اند بیرون ببر، و از جانب خود برای ما سرپرستی قرار ده، و از نزد خویش یاوری برای ما تعیین فرما.(سوره نساء، آیه 75) 🔹در رابطه با حضرت موسی علیه السلام هم آیات فراوانی وجود دارد که به نجات بنی اسرائیل از دست فرعون اشاره دارد. 🔸آیات زیادی نیز از کشته شدن انبیاء به دست مخالفان خود حکایت دارد که بیانگر عمل به این وظیفه الهی است و اینکه آنها در مقابل حاکمان و زورگویان زمان خود بی تفاوت نبودند. (📗برگرفته از کتاب قرآن و سکولاریسم، قراملکی، صص 173-171) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
#خبر 📚سیزدهمین #نمایشگاه کتاب استان قم 🗓 26بهمن تا 5اسفند 📌مصلی بزرگ قم 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
#همگام_با_تقویم_اسلام #_3_جمادی_الثانی ▪️ای کاش فدک این همه اسرار نداشت ▪️ای کاش مدینه در و دیوار نداشت ▪️فریاد دل محسن زهرا این است: ▪️ای کاش درِ سوخته مسمار نداشت 🏴سالروز شهادت مظلومانه و جانسوز صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها بر تمام مسلمین جهان تسلیت باد🏴 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
25 🔸قالَ الصّادق علیهِ السّلام: إِنَّ لِأَهْلِ الْجَنَّةِ أَرْبَعَ عَلَامَاتٍ وَجْهٍ مُنْبَسِطٍ وَ لِسَانٍ لَطِيفٍ وَ قَلْبٍ رَحِيمٍ وَ يَدٍ مُعْطِيَةٍ. 🔹امام صادق علیه السلام فرمودند: بهشتى ها چهار نشانه دارند: 👈 روى گشاده🙂، 👈 زبان نرم، 👈 دل مهربان❤️ 👈 و دستِ دهنده. (📗 أمالي، شیخ طوسي، ص: 683) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
♨️ واکنش آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی به واژه حجاب اجباری این مرجع تقلید در درس خارج فقه امروز خود گفتند: 🔻 ➖ اخیرا در برخی از رسانه‌های داخلی و خارجی بر روی مسئله بی‌حجابی سرمایه‌گذاری کرده و می‌گویند: «چرا حجاب باید اجباری باشد؟ در اسلام چیزی به نام اجبار نیست و حجاب هم نباید اجباری باشد» که باید گفت این افراد کلمه را به غلط در این مسئله استفاده می‌کنند. ➖ بی‌حجابی در صحنه اجتماع، فعالیتی است و باید نهی از منکر انجام داد؛ اما اینکه بگوییم این شخص آزاد است و بی‌حجابی جزو زندگی او می‌باشد، سخن درستی نیست؛ بی‌حجابی همانند رشوه‌خواری است که باید در مقابل آن ایستاد. ➖ آیه «لا اکراه فی الدین ...» به معنای آزادی نیست؛ به این معنا نیست که هیچ خط قرمزی وجود نداشته و همه می‌توانند هرکاری انجام دهند؛اگر این آیه به معنای آزادی باشد، پس چرا جلوی دزدی را می‌گیرند؟ چرا با رشوه‌خواری برخورد می‌کنند؟ باید در مقابل اینگونه اعمال کرد. ➖ برخی هم می‌گویند که از مهمتر داریم و باید سراغ آنان برویم که درباره این موضوع هم باید بگوییم که این سخن مانند آن است که شخصی در کنار درد چشم، سرما هم خورده باشد و دکتربه او بگوید فقط به فکر چشمان خود باش و فکری به حال سرماخوردگی خود نکن؛ بیان این مسئله که باید سراغ مباحث مهمتر از حجاب برویم، مغالطه است و همانطوری که باید تمام بیماری ها را علاج کرد، باید در مقابل تمام محرمات حساس بود و نهی از منکر داشت. 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee