eitaa logo
شیعه شناسی
188 دنبال‌کننده
916 عکس
400 ویدیو
116 فایل
🔸تبیین معارف ناب اسلامی و شیعی؛ 🔹پاسخگویی به شبهات اعتقادی؛ 🔸اطلاع رسانی از اخبار دینی، مذهبی و برنامه های مرکز تخصصی شیعه شناسی 🌐 www.shia-ac.com 🔽آدرس کانال در پیام رسان سروش: https://sapp.ir/shiashenasee
مشاهده در ایتا
دانلود
11 11 11 7⃣ 3⃣ 🔸همانطور که گذشت تغییر سیاق در قرآن امری عادی و از جنبه های بلاغت است. نکته ای که باید به آن اشاره کرد این که ضابطه کلی در تغییر سیاق وجود تناسب بین صدر و ذیل کلام است که مقتضی عدول از کلام اول به دوم و رجوع دوباره به کلام اول باشد. 🔹در جریان حضرت یوسف علیه السلام که به آن اشاره شد مجوز عدول به مخاطب دوم این است که وی یکی از طرفین دعوا بوده و ارتباط تام با واقعه ای که در نزد عزیز مصر 👑مطرح شده داشته است. 🔸در آیه محل بحث نیز این ارتباط وجود دارد به این گونه که خداوند ابتدا همسران پیامبر صلی الله علیه و آله را با 3 آیه مورد خطاب قرار داده و آنها را امر به تقوی کرده و از لغزشها برحذر داشته، در این هنگام صحیح است که خطاب را به اهل بیتی متوجه کند که از هرگونه پلیدی مصون بوده و پاک و مطهر هستند. 🔹این تغییرخطاب به دو وجه است: 1⃣: به همسران پیامبر صلی الله علیه و آله گروهی را معرفی کند که در ورع و تقوی به نهایت رسیده اند و به همین خاطر سزاوار است که در مقام عمل، الگوی زندگی قرار گیرند و لازم است که به آنها اقتدا کرده و از نورشان بهره مند گردند. 2⃣: به آنها گوشزد کند که زندگیشان مقرون به زندگی گروهی است که از هرگونه رجس و پلیدی به دور هستند و این قرابت و نزدیکی بر آنها لازم می کند که از معاصی و بدی ها به دور باشند تا شئون این قرابت را حفظ کنند. ▫️به عبارت دیگر این انتساب به پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت ایشان، سبب مسئولیت سنگین زنان پیامبر صلی الله علیه و آله است تا در اعمال و رفتار خود دقت بیشتری کنند به همین خاطر خداوند می فرماید«يا نِساءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ»، ای زنان پیامبر شما مانند زنان دیگر نیستید. 👈با توجه به دو وجه ذکر شده صحیح است که در بین خطاب به همسران پیامبر صلی الله علیه و آله، سخن از طهارت اهل بیت علیهم السلام به میان آید. ♦️وجوه دیگری نیز در بیان مناسبت این عدول بیان شده از جمله اینکه خداوند زنان پیامبر صلی الله علیه و آله را به خاطر اکرام اهل بیت علیهم السلام امر ونهی کرده تا مبادا به سبب برخی اعمال و رفتار ناشایست زنان پیامبر صلی الله علیه و آله، به اهل بیت علیهم السلام عیب و نقصی وارد شود. (📗برگرفته از کتاب أهل البيت علیهم السلام، آیت الله سبحانی، صص 47-46) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
برگزاری صمیمی مدیر مرکز با همکاران 🔸با توجه به آغاز سال جدید، جلسه ای صمیمی با حضور مدیریت و همکاران مرکز تخصصی شیعه شناسی در تاریخ 29 فروردین ماه برگزار گردید. 🔹در ابتدای جلسه مدیریت محترم مرکز جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای داعی نژاد ضمن عرض تبریک اعیاد شعبانیه، از زحمات تمامی همکاران در این مجموعه تقدیر و تشکر و بر لزوم توجه ویژه و بیش از پیش به اهداف کلان مرکز و مسیر ترقی تأکید کردند. 🔸در ادامه نیز هر یک از همکاران، ضمن تشکر از لطف و راهنمایی های مدیریت محترم مجموعه، پیشنهادات و راهکارهایی را در این زمینه بیان نمودند. 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
🌸میلاد گل رسول و زهرا و علی است 🌸زیرا که جهان خجسته زین نور جلی است 🌺ما را دگر از روز جزا بیمی نیست 🌺چون بر دل ما عشق حسین بن علی است 🌹ولادت با سعادت شفیع محشر، سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین علیه السلام بر تمام عاشقان حضرتش مبارک باد.🌹 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
5⃣ 🔸در تاریخ ولادت این امام بزرگوار اقوال مختلفی نقل شده. برخی ولادت را در دهم ماه رجب و عده ای در دهم ماه رمضان می دانند. 👈با توجه به دعای مخصوص ماه رجب که توسل به امام جواد علیه السلام به عنوان مولود ماه ر🌙جب است ، ظاهرا قول صحیح تر، همین ولادت درماه رجب است. بنا بر قول صحیح تر ولادت ایشان در دهم ماه رجب سال 195 هجری قمری در مدینه منوره واقع شده است.[1] 🔸حکيمه دختر امام کاظم عليه السلام ( خواهر امام رضا عليه السلام و عمه امام جواد عليه السلام ) مي ‌گويد: ▫️ هنگامي که زمان زايمان خيزران، مادر امام جواد عليه السلام، فرا رسيد، امام رضا عليه السلام مرا فرا خواند و فرمود:« اي حکيمه، براي مراسم زايمان خيزران آماده باش.» ▫️آن گاه امر فرمود که من و خيزران و قابله به اتاقي برويم، براي ما چراغي 🕯روشن کرد و در را به روي ما بست. در اين حال درد زايمان خيزران را فرا گرفت و همزمان چراغ خاموش شد. من نگران شدم ولي امام جواد عليه السلام ناگهان همچون ماه شب چهارده طلوع کرد، در حالي که پارچه نازکي بدنش را پوشانده بود؛ نوري ✨از آن حضرت فروزان بود که همه اتاق را روشن کرده بود. نوزاد را گرفتم، در دامان خود گذاشتم و آن پوشش نازک را از بدن او جدا کردم. در اين هنگام امام رضا عليه السلام در اتاق را باز کرد و وارد شد، نوزاد را از من گرفت و در گهواره گذاشت. سپس به من فرمود« اي حکيمه، مواظب گهواره باش.» ▫️سه روز که گذشت، حضرت جواد عليه السلام چشم خود را به سوي آسمان گشود و نگاهي به راست و چپ انداخت و فرمود:« اشهد ان لا اله الا اله و اشهد ان محمداً رسول الله »؛ ▫️هراسان برخاستم و نزد امام رضا عليه السلام رفتم و به آن حضرت گفتم:« من از اين کودک چيز شگفت‌ آوري شنيدم.» امام فرمود:« چه چيز شگفت‌ آوري از او شنيدي؟» و من آنچه را شنيده بودم بازگو کردم. امام فرمود:« اي حکيمه، آنچه از شگفتي‌هاي او خواهيد ديد، از آنچه شنيدي بيشتر است.»[2] امام رضا علیه السلام تمام طول شب ولادت، با فرزند خود صحبت می کرد.[3] [1] 📗برگرفته از کتاب موسوعه اهل البیت علیهم السلام ج16 (سيرة الامام محمد بن علي الجواد ع ) - السيد علي عاشور، ص 7 [2] 📙مناقب آل أبي طالب عليهم السلام،ابن شهرآشوب، ج4، ص: 394 [3] 📘عيون المعجزات، ابن عبدالوهاب، ص: 119 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
🔸شعبان ماه بسيار شريفى است و منسوب است به حضرت سيد انبياء صلى الله عليه و آله و آن حضرت اين ماه را روزه مى داشت و وصل مى كرد به ماه رمضان و مى فرمود: شعبان ماه من است هر كه يك روز از ماه 🌙مرا روزه بدارد بهشت بر او واجب شود. 🔹 و از امام صادق عليه السلام روايت است كه: چون ماه شعبان داخل مى شد امام زين العابدين عليه السلام اصحاب خود را جمع مى نمود و مى فرمود: اى گروه اصحاب من مى دانيد اين چه ماهى است؟ اين ماه شعبان است و حضرت رسول صلى الله عليه و آله مى فرمود شعبان ماه من است پس روزه بداريد در اين ماه براى محبت پيغمبر خود و براى تقرب به سوى پروردگار خود به حق آن خدائى كه جان على بن الحسين به دست قدرت اوست سوگند ياد مىكنم كه از پدرم حسين بن على عليهما السلام شنيدم كه فرمود شنيدم از امير المؤمنين عليه السلام كه هر كه روزه دارد شعبان را براى محبت پيغمبر خدا و تقرب به سوى خدا، دوست دارد خدا او را و نزديك گرداند او را به كرامت خود در روز قيامت و بهشت را براى او واجب گرداند 🔸از صفوان جمال روایت شده كه گفت: امام صادق عليه السلام به من فرمود كه وادار كن كسانى را كه در ناحيه و اطراف تو هستند بر روزه شعبان. گفتم فدايت شوم مگر مى بينى در فضيلت آن چيزى؟ فرمود: بلى به درستى كه رسول خدا صلى الله عليه و آله هر گاه مى ديد هلال شعبان 🌙را امر مى فرمود منادى را كه ندا مى كرد در مدينه: اى اهل مدينه من رسولم از جانب رسول خدا صلى الله عليه و آله بسوى شما. مى فرمايد آگاه باشيد به درستى كه شعبان ماه من است پس خدا رحمت كند كسى را كه يارى كند مرا بر ماه من يعنى روزه بدارد آن را. 🔹همچنین روایت شده است که در نزد امام صادق عليه السلام ذكر روزه شعبان به میان آمد، حضرت فرمود: در فضيلت روزه شعبان چنين و چنان است حتى آنكه مردى مرتكب خون حرام مى شود پس روزه مى گيرد شعبان را و نفع مى بخشد او را و آمرزيده مى شود. (📗مفاتیح الجنان، اعمال ماه شعبان) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
51 15 3⃣ 2⃣ 2⃣. دومین نقدی که بر نظریه ایشان وارد است بحث اعتبار و حجیت گزاره های تاریخ سده های نخستین اسلامی است. 🔸آقای کلبرگ این اعتبار و حجیت را تنها به گزاره های مکتوب ✍محدود و معطوف می داند. یعنی وقتی نخستین بار روایتی در یک کتاب می آید، زمان نگارش و ثبت آن، زمان صدور آن گزاره حساب می شود، حال آن که به نظر می رسد این درست نباشد؛ زیرا در سده های نخستین اسلام شیوه نقل شفاهی حدیث کاملا متعارف و شناخته شده بود. اگر از نظر شیوه های نقد حدیثی، اثبات شد که سلسله راویان حدیث معتمدند و به جعل و دروغ گویی متهم نیستند و تحت تأثیر تمایلات فرقه ای نبوده اند، می پذیریم که به راستی آن حدیث را یکی از امامان نقل فرموده است. 🔹هرچند روایتی نخستین بار مثلا در یک کتاب 📗قرن چهارم آمده باشد، در زمان حیات هر یک از راویان حدیث هم می‌توان آن را یک روایت موجود حساب کرد تا زمانی که می رسد به امام صادق علیه السلام و الا اگر برای ما که این همه روایت از ائمه علیهم السلام نقل می کنیم غیر از این باشد و تنها زمان نگارش حدیث را بخواهیم مبنا قرار بدهیم نمی توانیم همه را به امام صادق علیه السلام و دیگر ائمه علیه السلام منسوب کنیم. ♦️در نتیجه با توجه به تمام باریک بینی های محدثان که مربوط به نقد حدیث می شود و در صورت اثبات صدور حدیث، با شیوه هایی که با آن مأنوس هستیم و می‌پذیریم و با رعایت آنها، با قاطعیت می‌توان گفت حجیت یک گزارش تاریخی فقط و فقط مخصوص به زمان صدور نیست. 🔸با تکیه بر این حرف می توان گفت اعتبار گزاره های تاریخی در صورت اثبات وثاقت راوی آن فقط به زمانی محدود نیست که وجود کتبی می ‌یابند و همان که شفاهی 🗣نقل شده اند هم اعتبار دارند بنابراین اگر روایت مربوط به دوازده امام نخستین بار در قرن چهارم مکتوب شده باشد و اگر راویان ثقه باشند، در دوران قبل از آن هم اعتبار و حجیت دارند و در واقع وجود این حدیث را به دوران قبل سرایت می دهیم. بنابراین استدلال کلبرگ مبنی بر اینکه آن روایات مربوط به دوازده امام و غیبت دوازدهمین امام در منابع قرن چهارم آمده و پیش از آن وجود نداشته است استدلال محکمی نیست. (📙برگرفته از نشست تخصصی «نقد نظریه از امامیه تا اثنی عشریه» منتشر شده در کتاب تاریخ در گذرگاه نقد تاریخ در گذرگاه نقد، صفحات 135 تا 204) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
🌸در باغ وفا شکوفه یاس شکفت 🌸در وسعت عشق، شور و احساس شکفت 🌺مردانگی تمام عالم یکجا 🌺در واژه دلنشین عباس شکفت 🌹سالروز ولادت قمر بنی هاشم، علمدار کربلا ابالفضل العباس علیه السلام بر تمام شیعیان جهان به خصوص جانبازان این مرزو بوم مبارک باد.🌹 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
👈اول :هر روز هفتاد مرتبه بگويد: أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ 👈دوم: هر روز هفتاد مرتبه بگويد: أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِي لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحِيمُ الْحَيُّ الْقَيُّومُ* وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ و در بعضى روايات "الحي القيوم" پيش از "الرحمن الرحيم" است و عمل به هر دو خوب است. ▫️از روايات استفاده مى شود كه بهترين دعاها و ذكرها در اين ماه استغفار است و هر كه در هر روز از اين ماه هفتاد مرتبه استغفار كند، مثل آن است كه هفتاد هزارمرتبه در ماههاى ديگر استغفار كند. 👈سوم: صدقه دادن در اين ماه اگرچه به نصف دانه خرمايى باشد تا حق تعالى بدن او را بر آتش 🔥جهنم حرام گرداند ▫️نقل شده که از حضرت صادق عليه السلام سؤال شد بهترين اعمال در اين ماه چيست؟ حضرت فرمودند: صدقه و استغفار، هر كه صدقه دهد در ماه شعبان، حق تعالى آن را بزرگ كند همچنان كه يكى از شما بچه شترش 🐪را بزرگ مى كند، تا آنكه در روز قيامت برسد به صاحبش در حالتى كه به قدر كوه ⛰احد شده باشد. 👈چهارم: در تمام اين ماه هزار بار بگويد: لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَ لَا نَعْبُدُ إِلَّا إِيَّاهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ كه ثواب بسيار دارد از جمله آنكه عبادت هزار ساله در نامه عملش بنويسند 👈پنجم: در هر پنجشنبه اين ماه دو ركعت نماز بخواند، در هر ركعت بعد از حمد صد مرتبه توحيد و بعد از سلام صد بار صلوات بفرستد تا حق تعالى برآورد هر حاجتى كه دارد از امر دين و دنياى خود. 👈ششم: روزه روز پنجشنبه نيز فضيلت دارد و روايت شده كه: در هر روز پنجشنبه ماه شعبان زينت مى كنند آسمانها را پس ملائكه عرض مى كنند خداوندا بيامرز روزه داران اين روز را و دعاى ايشان را مستجاب گردان و روایت شده است كه: هر كه روز دوشنبه و پنجشنبه شعبان را روزه دارد حق تعالى بيست حاجت از حوائج دنيا و بيست حاجت از حاجتهاى آخرت او را برآورد 👈هفتم: در اين ماه صلوات بسيار فرستد 👈هشتم: صلواتی که از امام زين العابدين عليه السلام روایت شده در هر روز در وقت زوال(نزدیک ظهر) و در شب نيمه شعبان. 👈نهم: خواندن مناجات شعبانيه که نقل شده اين مناجات حضرت امير المؤمنين و امامان از فرزندان او عليهم السلام است كه در ماه شعبان مى خواندند. ♦️جهت اطلاع از صلوات و مناجات شعبانیه رجوع کنید به کتاب 📗مفاتیح الجنان، اعمال ماه شعبان 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
#همگام_با_تقویم_اسلام #ماه_شعبان #_5شعبان 🌼 قامت عصمت و حيا مى آيد 🌼با بانگ مناجات و دعا مى آيد 🌸ميلاد عبادت است يعنى سجاد 🌸از سوى خدا به سوى ما مى آيد 🌹ولادت با سعادت سید الساجدین، زین العابدین علی بن الحسین علیه السلام بر تمام مسلمین جهان مبارک باد🌹 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
#خبر 🔸امروز یک شنبه 2/2/1397 🔹برگزاری دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم طلاب علوم دینی قم_ حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
17 🌸 از دعاهاى امام عليه السّلام است به هنگام بامداد و شب 1⃣ 🌸 🔸(1) الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَ اللَّيْلَ وَ النَّهَارَ بِقُوَّتِهِ 🔸(2) وَ مَيَّزَ بَيْنَهُمَا بِقُدْرَتِهِ 🔸 (3) وَ جَعَلَ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا حَدّاً مَحْدُوداً، وَ أَمَداً مَمْدُوداً 🔸(4) يُولِجُ كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا فِي صَاحِبِهِ، وَ يُولِجُ صَاحِبَهُ فِيهِ بِتَقْدِيرٍ مِنْهُ لِلْعِبَادِ فِيمَا يَغْذُوهُمْ بِهِ، وَ يُنْشِئُهُمْ عَلَيْهِ 🔹(1) سپاس خداى را كه به قدرت خود شب 🌙و روز را آفريد 🔹(2) و به توانائى خويش بينشان فرق گذاشت (هر يك را از ديگرى جدا ساخت، شب را تاريك و روز را روشن گردانيد) 🔹(3) و براى هر يك از آن دو (نسبت به اوقات و اماكن) پايان معيّن و مدّت معلوم قرار داد 🔹(4) براى بندگان در آنچه كه آنها را به سبب آن روزى و با آن پرورششان مي دهد هر يك از شب و روز ☀️را به همان اندازه (كوتاهى و بلندى) كه از جانب او تعيين گرديده جاى يكديگر مي گمارد. (📗برگرفته از کتاب الصحيفة السجادية / ترجمه و شرح فيض الإسلام، ص 68) ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
📸 اعضاء در حرم مطهر پیرامون بررسی سرفصل های مباحث مربوطه(4) ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
56 6⃣ 6⃣ (هستی بی نهایت تعدد ندارد) 🔸همانطور که در مباحث سابق ثابت شد خداوند یک وجود نامحدود و نامتناهی است. در اینجا می گوییم چنین حقیقتی دوگانگی بر نمی دارد،و حتماً یکی بیش نیست زیرا دو شیء نامحدود اصلًا قابل تصوّر نیست، چرا که دوگانگی همیشه توأم با محدودیّت است و این مطلبی است روشن، زیرا دو وجود هنگامی تصوّر می شود که هر کدام جداي از دیگري باشد، هر کدام به دیگري می رسد تمام شود، و دیگري آغاز گردد. 🔹آزمایش این معنا نیز ساده است: شما نوري ☀️را در نظر بگیرید که از نظر زمان و مکان و وسعت و منبع هیچ قید و شرطی نداشته باشد و از هر نظر نامحدود باشد، آیا می توانید یک نور دوم مثل آن تصوّر کنید؟! مسلّماً نه زیرا هر چه تصوّر کنید همان اولی خواهد بود، مگر اینکه قید و شرطی به آن اضافه کنید، و بگویید نوري که در این مکان است یا در آن مکان است، از این منبع است یا آن منبع. 👈و به تعبیر دیگر وقتی می گوییم دو نور در خارج وجود دارد یا به خاطر آن است که زمان آنها دو تا است، یا مکانشان، یا منبعشان، و یا شدت تابش آنها، اگر همه چیز آنها بی قید و شرط باشد حتماً یکی خواهند بود.[1] 🔸به طور کلی وقتی دو چیز می توانند وجود داشته باشند که هر یک از آنها چیزي داشته باشد که آن دیگري نداشته باشد. این به معنی فاقد چیزي بودن است و حد و نهایت داشتن. در این صورت تعدد داشتن به معنی آلوده به عدم بودن و نهایت داشتن است. در نتیجه موجود بی نهایت یکی است و نمی تواند مثل و مانندي داشته باشد.[2] 🔹برهان فوق با بیان لطیفی در روایتی از امام رضا علیه السلام نقل شده است که فرمود: او برتر از آن است که چشمها 👁او را ببیند و اندیشه به او احاطه کند و عقل او را تحت قید و شرطی درآورد. ▫️سؤال کننده اي پرسید: پس حدّ او را براي من بیان فرما. امام علیه السلام فرمود: او به حدی در نمی آید. سؤال کننده پرسید: چرا؟ ▫️امام فرمودند: زیرا هر محدودي بالاخره متناهی به حدّي است، بنابراین اگر وجودش حدّي را بپذیرد قابل زیادي است، و اگر قابل زیادي بود قابل نقصان است (و اگر قابل زیادي و نقصان باشد ممکن الوجود خواهد بود) بنابراین او نامحدود است نه زیادتی را می پذیرد، نه تجزیه می شود، و نه در وهم می گنجد.[3] [1] 📗برگرفته ازکتاب پيام قرآن، آيت الله مكارم شيرازى، ج 3، ص 233. [2] 📙برگرفته ازکتاب خدا را چگونه بشناسیم، آيت الله مكارم شيرازى، ص 38 [3] 📚بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج3، ص: 15 ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
♨️ پذیرش سطح 4⃣ شیعه شناسی 🔸سال تحصیلی 98-97 ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ قدرت خدا و به خاک مالیده شدن بینی امپراطوری های بزرگ 🎥 سخنرانی تاریخی امام خامنه ای درباره واقعه طبس ۵ اردیبهشت سالروز شکست حمله آمریکا در صحرای طبس ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
26 20 18 4⃣ 🔸یکی دیگر از ادله سکولارها مبنی بر جدایی دین از سیاست و دنیوی بودن امر حکومت و عدم دخالت دین در امور اجتماعی، استناد به آیاتی از قرآن کریم است که پیامبر اسلام را در امر حکومت به شورا و مشورت با مردم و نخبگان دعوت می کند.( وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْر، آل عمران:159) 🔹 آنها می گویند اگر مسئله حکومت و اداره آن جزو نبوت و به وحی مربوط می ‌شد، هیچ داعی و انگیزه ای وجود نداشت که خدا، رسولش را به مشورت و مشاوره با مردم امر کند. و چون امری از ناحیه مقام الوهی✨ صادر شده روشن می شود که حکومت نه امر وحیانی بلکه امر دنیایی و مردمی است که خدا، مردم را در امر حکومت دخیل دانسته. 🔸برخی از آنان ذیل آیه "وَ أَمْرُهُمْ شُورى بَيْنَهُم" می‌گویند: قرآن کریم در صراحت این نکته را فروگذار نکرده و به طور آشکار و بی‌بدیل اعلام فرموده است که امور دنیایی و حوادث روزمره مردم که سیاستمداری و آیین کشورداری از جمله آنها است، کلاً به عهده خود مردم است. این آیه می گوید امور مردمی باید از طریق مشاوره و رایزنی خود آنها با یکدیگر حل و فصل شود نه از طریق وحی و رسالت الهی. ♦️در ادامه به نقد این دلیل می پردازیم. (📗برگرفته از کتاب قرآن و سکولاریسم، قراملکی، صص 216-215) ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
3️⃣ 🔸امام هادی علیه السلام به واسطه فرزندشان امام حسن عسکری علیه السلام، مکنی به ابوالحسن علیه السلام بودند. ▫️از آنجا که امام کاظم و امام رضا عیهما السلام نیز دارای کنیه ابوالحسن بودند، برای مشخص شدن کنیه ایشان، به امام هادی علیه السلام ابوالحسن الثالث یا سوم می گفتند.[1] 🔹ایشان کنیه دیگری نیز دارند که از شهرت کمتری برخوردار است که در این کنیه نیز با فرزند و پدر خود مشترک هستند. ▫️به امام هادی و پدرشان امام جواد و فرزندشان امام عسکری علیهم السلام، ابن الرضا هم گفته می شود.[2] 🔸در روایات اهل بیت علیهم السلام، القاب فراوانی به این امام همام نسبت داده شده که برخی از آنها عبارتند از: ▫️النقی: به معنای پاک و طاهر زیرا که ایشان معصوم و از هرگونه آلودگی پاک بودند. این لقب را پیامبر صلی الله علیه و آله در ضمن معرفی ائمه از اولاد امیرالمؤمنین علی علیه السلام به ایشان عطا کردند. ▫️الهادی الی الله: که این لقب را نیز پیامبر صلی الله علیه و آله به ایشان داده است. ▫️العسکری: که به واسطه پادگانی 🏰که معتصم در سامرا ساخته و ایشان حدود بیست سال در آنجا نگه داشته شدند به عسکری معروف گشتند. این لقب را به فرزند ایشان هم داده اند و به همین خاطر به این دو امام بزرگوار عسکریین گفته می شود. ▫️المتوکل: با اینکه حضرت به این لقب شهرت داشتند اما به خاطر مشابهت با نام متوکل عباسی که هم عصر ایشان بودند، اصحاب خود را از اینکه ایشان را به این لقب بخوانند نهی می کردند. ▫️و همچنین: النجیب، الفقیه، المرتضی، الصادق، الامین، الناصح، الفتاح.[3] [1] 📗برگرفته از کتاب پيشوايان هدايت١٢، هادى امت حضرت امام على النقى(عليه السلام)، گروه مؤلفان، مجمع جهانى اهل بيت(عليهم السلام)، چاپ دیجیتال، ص 41 [2] 📙حیاه الامام علی الهادي علیه السلام، باقرشریف القرشی، ص 39 [3] 📙همان، صص 40-35 ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
📸 🔸اردوی علمی فرهنگی استان خراسان جنوبی(بیرجند) توسط مرکز تخصصی شیعه شناسی در حال برگزاری است. ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
52 16 4️⃣ 3️⃣ 3️⃣: آقای کلبرگ این نظریه را بدون لحاظ کردن فضا و محیط پیرامون تشیع در عصر ائمه علیهم السلام مطرح کرده است. 🔸توضیح مطلب اینکه اگر ما قرینه و سندی 📄 نداشته باشیم که بگوید اراده‌ای برای مکتوم نگاه داشتن پاره ای از اخبار و روایت های شیعی در دوران نخستین نبوده، حرف ایشان درست است و ما هم می پرسیم چرا شیعیان از آغاز همه حرف های خود را به صورت کامل و آشکار بیان نکرده اند، اما در جایی که می‌دانیم گروهی و جماعتی چه خودشان و چه از طرف دیگران اصرار دارند برخی چیزها مکتوم بماند، آن گاه این سوال مطرح شدنی نخواهد بود. 🔹 درباره تشییع این اعتقاد را داریم که در زمان ائمه علیهم السلام با اعتراف به فراز و نشیبی که وجود داشته، اصرار بر مکتوم داشتن برخی اخبار بوده است. ▫️ اگر در تحقیق زندگی ائمه علیهم السلام تقیه راکنار بگذاریم، دچار کجروی های زیادی در فهم آن خواهیم شد. تقیه در این جا یعنی تصمیم عمدی برای پنهان کاری. برخی از روایات که به ائمه یا به دوازده امام برمی‌گردد اصرار بوده که پنهان نگه داشته شوند و ادله بسیار زیادی این را تایید می کند . 👈خلاصه آنکه شیعیان در قرون نخستین به دلیل فشارهای سیاسی، خودشان از سر تقیه و زیر فشار کینه ‌توزان، مجبور شدند عقاید و اندیشه های خود را مطرح نکنند و در زمانی که یک فرقه مصمم است تا افکار خود را مکتوم نگه دارند، نمی‌توان درج نبودن آن عقاید در منابع اولیه 📚را به معنای وجود نداشتن آنها گرفت.[1] ♦️ نکته دیگری که در اینجا باید به آن اشاره کرد، از بین رفتن منابع کثیری از مکتوبات شیعه در طول تاریخ است که گزارشات تاریخی فراوانی آن را تأیید می کند و این مسئله بسیار حائز اهمیت است، زیرا چه بسا احادیث فراوانی در این زمینه وجود داشته که در کتب اولیه موجود بوده ولی در اثر حوادث از بین رفته و به دست ما نرسیده است . [1] 📗 برگرفته از نشست تخصصی «نقد نظریه از امامیه تا اثنی عشریه» منتشر شده در کتاب تاریخ در گذرگاه نقد، صص 167-166 ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
📸 🔹اردوی علمی فرهنگی استان خراسان جنوبی(بیرجند) 🔸دیدار با ریاست محترم حوزه علمیه (امیرالمؤمنین علیه السلام ) اهل سنت اقای مولوی برفی. (مولوی در عرف اهل سنت یعنی آیت الله) @shiashenasee
27 21 19 5⃣ 🔸در نقد کسانی که به آیات شوری و مشورت در قرآن مبنی بر عدم دخالت دین در سیاست و واگذاری آن به رآی مردم استدلال کرده اند باید گفت: 1⃣: اصولاً مشورت و عمل به رای جمعی در عرض اراده الهی نیست تا در موقع تعارض، یکی بر دیگری مقدم شود. به دیگر سخن امر به مشاوره، در آن امر فردی و اجتماعی است که درباره آنها دستور و نصی از سوی خداوند وارد نشده باشد، یا اراده و مطلوب خداوند برای ما مشخص نباشد. در این فرض مشاوره👥 لازم است و چون تشکیل حکومت دینی و اجرای حدود الهی از مواردی است که درباره آنها نص وارد شده یا دست کم محبوبیت و مطلوبیت آن را پیش خداوند می‌دانیم، اصولاً نمی‌تواند انجام یا ترک آن را به مشاوره و رای جمعی گذاشت. 2⃣: ظاهر آیه شریفه هم هیچگونه دلالتی بر تفویض امر حکومت و تشکیل آن به رای مردم ندارد. برای اینکه آیه به پیامبر که زمام حکومت دینی را در دست گرفته و آن را تشکیل داده است، امر می ‌فرماید که با مردم در امور اجتماعی و حکومتی مشاوره کند، یعنی به آرای آنان در تدبیر و اداره جامعه و امور اجرایی توجه و عنایت داشته باشد و نهایت ملاک تصمیم گیری ها را رای جمعی قرار دهد اما از این دلالت حداکثری (که در آینده خواهیم گفت که محور و ملاک تصمیم گیری شخص پیامبر است نه شورا) باز برنمی آید که اصل ایجاد حکومت اسلامی و مشروعیت الهی (نه سیاسی) آن نیز وابسته به تحقق شورا و خواست مردمی است و مدعی ابتدا باید چنین دلالتی را از آیه اثبات کند. ▫️ادامه نقد در مطلب بعد (📗برگرفته از کتاب قرآن و سکولاریسم، قراملکی، صص 217-216) ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee