eitaa logo
تأمُّلاتِ نظری
1.7هزار دنبال‌کننده
339 عکس
218 ویدیو
37 فایل
🔸️طلبه حوزه علمیه قم، #فقه_و_اصول و #اقتصادخون 📚 تحقیق و پژوهش: مطالعاتِ #علوم_انسانی 🔸️علاقه مندی: #کتاب و #کتابخوانی 💠 راه ارتباطی: @s_mortezahoseini
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 امشب یه مفید و محققانه از نفوذِ ها در دهه ی ۶۰ در سیستم تصمیم گیری و اجرایی کشور و نقش جریان موسوم به سازندگی [هاشمی] در پر و بال گرفتنِ تفکر در ایران رو خدمتتون معرفی می کنم و درباره ی محتوای کتاب نکاتی تقدیم میشه. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
📚 : "پیوندِ ناگسستنیِ تکنوکراسی و اقتصادِ نئولیبرال" اثر شهریار زرشناس ✍️ کتابِ حاضر در هفتاد و چهار صفحه مسأله ی و چگونگیِ ورودش به ایران و پیامدهای حضورِ ها در "اقتصاد" و "سیاست" رو تیزبینانه و محققانه تبیین می کند. کتاب مذکور رو طی سلسله یادداشت هایی اهمِّ مطالبش رو به سمع و نظر خواهم رساند. 📚 بُرشی از کتاب: "درکِ تکنوکرات ها از یک درکِ لیبرالی است. تکنوکرات ها عملکردشان در مدیریت ها آمیخته به نوعی است. باید دانست؛ مدلِ اقتصادیِ نئولیبرالی هر جا اجرا شده؛ ، و ایجاد کرده است. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
تأمُّلاتِ نظری
📚 #عنوان_کتاب: "پیوندِ ناگسستنیِ تکنوکراسی و اقتصادِ نئولیبرال" اثر شهریار زرشناس ✍️ کتابِ حاضر در
: از کتابِ "پیوند ناگسستنیِ تکنوکراسی و اقتصادِ نئولیبرال" ✍️ چکیده ی کتابِ مذکور رو طی چند سلسله یادداشتِ نسبتا بلند به استحضار شما فرهیختگان می رسونم. [اگه کتاب رو نخوندی؛ دست کم چکیده اش رو بخون؛ ما واسه فکر و ذهنِ مخاطب ارزش قائلیم، لذا محتوای بد ارائه نمی دیم.] تکنوکراسی [Technocracy] و بوروکراسی محصولِ عالَمِ مدرن و انقلابِ صنعتی اند. عالَمِ مدرن [مدرنیته] از قرن ۱۴ میلادی ظهور و بسطِ خود را شروع کرده است. [درباره ؛ مدرنیته، سلسله یادداشت هایی رو نوشتم؛ پین شده بالا] با ظهور و بسطِ جدید [اینکه ماهیتِ تکنولوژی چیه بعدا مفصلا عرض می کنم] و گسترشِ دامنه ی نفوذِ آن، "سن سیمون" جامعه شناس و نویسنده ی فرانسوی متوفی ۱۸۲۵ م این نظر را مطرح کرد که با غلبه یافتنِ تکنوکراسی [نظام تکنیک] تکنوکرات ها یا فن سالاران [کسانیکه اداره و کنترل نظامِ تکنیکِ مدرن را بر عهده دارند] قدرت یافته اند. واقعیت این است که؛ از دهه های پایانیِ قرن ۱۹ م، همه ی مظاهرِ تمدن مدرن به سیطره ی تکنیک و تکنوکراسی درآمد و اساسا ، در نحوی تکنیک گرایی مُنحل شد. [عذرخواهم اگه درک این عبارات واسه برخی دوستان که مطالعات تمدنی ندارند کمی دشواره؛ ما اینجا هستیم تا این درک رو افزایش بدیم] به لحاظِ اجتماعی نیز طبقه ی نوظهوری که آشنایان و راهبرانِ جدید بودند[تکنوکرات ها] قدرت گرفتند و سیطره ی نظامِ تکنیک، همه چیز را به رنگ خود درآورد. اصطلاحِ در سالِ ۱۹۱۹ م توسطِ "ویلیام هنری اسمیت" نویسنده ی آمریکایی مطرح گردید. چند سالِ بعد "هاوارد اسکات" در حمایت از نظریه ی حکومتِ تکنوکرات ها، کتابِ را نوشت. بنابراین؛ تکنوکرات ها، یک طبقه ی اجتماعیِ ذی نفوذ که پس از زرسالاران[سرمایه داران] هستند، قوی ترین طبقه ی متنفذِ اجتماعی در جوامع مدرن می باشند و طیفِ بالایی از آنها در قدرت بورژوایی هستند. در هم طبقه ی تکنوکرات حضور داشته و بویژه در سال های موسوم به [دهه ی ۶۰] در اثر پیش گرفتنِ رویکردهای توسعه مدارانه به قدرت و مکنت رسیدند. دوره ی تکنوکراسی و تکنوکرات ها محدود به سال های موسوم به "سازندگی" و "کارگزارانی ها" نیست، و هم نمی شناسد. گویا تکنوکراسی همانندِ روحی است که می تواند در هر کسی که هضمِ در مدرنیته شده، حضور داشته باشد. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
قال اميرالمؤمنين عليه السلام:  إِنَّ لِكُلِّ شَيْءٍ زَكَاةٌ وَ زَكَاةُ اَلْعِلْمِ أَنْ يُعَلِّمَهُ أَهْلَهُ. ترجمه: هر چیزی را زکاتیست، و زکات دانش این است که آن را به اهلش بیاموزند. 📚 منبع: [تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام، جلد۱، صفحه۳۶۴]
السلام علی المهدی و علی آبائه
✍️ یه شاه بیت از جنابِ در بابِ به خدا داشتن وجود داره که آدمی با خوندنِ اون؛ مصداقِ امروزیِ "توکل داشتن" رو تو مردم مقاوم و مؤمنِ مشاهده می کنه. دس مریزاد که با "توکل" و "ایمان" بالا به خدا؛ اینجور ابرقدرتیِ "آمریکا" و دنباله روهاش رو تو منطقه به چالش می کشید. [زدن ناوهای آمریکایی و انگلیسی] کار بزرگیه. اینکه آقای بهجت فرمودند: اخبارِ رو از یمن پیگیری کنید، واقعا محل تأمّله و تنبّه! تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست راهرو گر صد هُنر دارد بایدش 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تأمُّلاتِ نظری
📚 #عنوان_کتاب: "پیوندِ ناگسستنیِ تکنوکراسی و اقتصادِ نئولیبرال" اثر شهریار زرشناس ✍️ کتابِ حاضر در
: از کتابِ "پیوندِ ناگسستنیِ تکنوکراسی و اقتصادِ نئولیبرال" ✍️ اجمالا در بابِ چیستیِ باید گفت: تکنوکراسی یک نظام، خُرده سیستم یا صورتی از عالَمِ غربِ مدرن است که به دنبالِ انقلابِ صنعتی و عصر به اصطلاح روشنگری ظهور می کند. : تکنوکراسی بعد از ظهور، نقشِ محوری، اصلی و تعیین کننده در اداره ی اجتماعاتِ مدرن پیدا می کند. نقشی که تفکیک ناپذیر است و دیگر نمی شود آن را انکار کرد، و یا از بین برد. : بوروکراسی یکی از متفرعات یا یکی از شُعَبِ تکنوکراسیِ مدرن است که از دلِ آن ظهور می کند و مکمّلِ آن است و به دنبالِ آن می آید. : طبقه ی اجتماعیِ یا هسته ی مرکزیِ طبقه ی متوسط مدرن، کسانی هستند که تکنوکراسی و بوروکراسی را اداره می کنند و در خدمتِ تداوم و بقاءِ عالَمِ غربِ مدرن یا همان هستند. : تکنوکرات-بوروکرات ها دارای ویژگی های فرهنگی، نظامِ ارزشیِ خاص و از آن فراتر، هویتی ایدئولوژیک هستند که اساسا ، یا می باشند. پ.ن: دوستان، مباحث جدّی و مفصّله، خیلی کلی و چکیده داریم کتاب رو اهمِّ مطالبش رو تقدیم می کنیم. حتما شنیدید که آقای هاشمی و پیروانش می گفتند ایران باید بشه ! این تفکرات برخاسته از همین رویکردهای لیبرالیستی و نولیبرالیستی و توسعه مدارانه است. [در مورد لیبرالیسم و نئولیبرالیسم هم با محوریتِ کتاب؛ نکاتی خواهم گفت.] 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
قال الامام الباقر -علیه السلام- : "خُذُوا الكَلِمَةَ الطَّيِّبَةَ مِمَّن قالَها و إن لَم يَعمَل بِها" حضرت فرمودند: سخن نيك را از گوينده آن برگيريد، اگر چه به آن عمل نكند. 📚 منبع : [تحف العقول، ص ۲۹۱]
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
🔰 قال الامام الحسین علیه السلام: "فَلَعَمْري، ما الإمامُ إلّا الحاكمُ بالكِتابِ، القائمُ بالقِسْطِ، الدّائنُ بِدِينِ الحَقِّ، الحابِسُ نَفْسَهُ على ذاتِ اللّه" [الارشاد، ج۲، ص ۳۹] امام حسین علیه السلام تو نامه شون خطاب به کوفی ها می فرمان: "به جان خودم سوگند، امام کسی نیست جُز اینکه بر اساس کتابِ خدا حکومت کنه، برپادارنده ی باشه، پایبند دین حق باشه و خودش رو وقف در راه خدا کنه." شاهد مثال من اون جایی هستش که یکی از ویژگی ها و وظائف امام، اقامه ی تو جامعه است. حالا که عدل این همه اهمیت داره، چرا ما به عنوان شیعه ی امام حسین علیه السلام بایستی اولویت هامون رو گم کنیم و به اقامه ی عدل تو جامعه، نسبت به مسائل دیگه کمتر توجه کنیم و بها بدیم؟!؟!؟ جالب این جاست: تو روایتی از وجود نازنین اميرالمؤمنين علیه السلام داریم: "العدل حیاة الاحکام"؛ يعني اگه عدالت تو جامعه تحقق پیدا کنه [خاصتا عدالت اقتصادی و نفیِ تبعیض] قطعا سایر احکام و فروعاتِ فقهیِ دیگه هم در سطح جامعه، جاری و ساری میشه. حالا اون وقت ما هی بیایم دوگانه های کاذب تو جامعه درست کنیم و وقت خودمون و جامعه رو بگیریم و سرمایه دارِ زالوصفتِ رانت بده و رانت خوار رو به حال خودش رها کنیم! دوستِ من! مسأله ی اول ما باید باشه و تمام. [نمی خوام قلمبه سلمبه حرف بزنم؛ خیلی ساده و خودمونی گفتم و ساده سازی کردم] 💢 کانالِ "تأمّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
✍️ نزاعِ اساسی بین جریان معتقد به انقلاب اسلامی و جریانِ غرب گرا در کشور بر سر چه مسأله ایست؟! 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
در بابِ مسأله ی مهمِ حتما با محوریتِ کتاب، مباحثِ اساسی، ضروری و به روزی رو در کانال خواهیم داشت. باید دانست؛ توسعه به معنایِ غربیِ آن [Development] ذبح کننده ی است، اما توسعه به معنای ، عدالت محور.
🔰 گزیده‌ی بیاناتِ رهبر انقلاب درباره‌ی و پ.ن: وقتی این بیانات رو با دقت بخونیم؛ متوجه خواهیم شد که چرا رهبر انقلاب، تفاوت قائل میشن بینِ به معنای غربیِ اون با توسعه به معنای الگوی ایرانی-اسلامی. [دقت داشته باشیم این مباحث بیشتر در دوره سازندگی و دولت اصلاحات مطرح شده!] 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
التماس دعا داریم تو این روزها و ایام، از همه ی شما اعزه ی گرام🤲 [رجب، شعبان، رمضان؛ جانم به این ماه های سه گانه💚]
✍️ قبل از آنی که پیرامونِ به معنای Development صحبت کنیم، لازمه سلسله یادداشت هایی که سابقا پیرامونِ و و نسبتِ بین شون از منظر اندیشه ی اسلامی نوشتیم رو تقدیم حضورتون کنم. توسعه‌ی غربی نه آزادی را به ارمغان می آورد و نه عدالت. اساسا توسعه ی غربی مروّجِ اصلیِ بی عدالتی و نافیِ آزادیِ حقیقی است. : مفهوم شناسیِ آزادی👇 https://eitaa.com/taammolatenazari/9 : وجوه و اقسام آزادی👇 https://eitaa.com/taammolatenazari/11 : کدام آزادی؛ انسانی یا حیوانی؟!👇 https://eitaa.com/taammolatenazari/12 : مفهوم شناسیِ عدالت👇 https://eitaa.com/taammolatenazari/14 : ادامه ی مفهوم شناسی👇 https://eitaa.com/taammolatenazari/15 : وجوه و اقسام عدالت، و بررسیِ نسبتِ بین آزادی و عدالت👇 https://eitaa.com/taammolatenazari/16 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
✍️ مناظره ی امشبِ آقایان الهی راد و زیدآبادی بیش از آنکه بار و باید می داشت، متاسفانه جنبه ی داشت. البته اشکال از ناحیه ی جریان که به خود اجازه می دهد در حوزه ای که تخصص ندارد، اظهار نظر کند. لا اقل توقع می رفت از سازندگان برنامه ی وزینِ شیوه، اگر بناست اندیشه های سیاسیِ بررسی شود از کسانی استفاده کنند که دَست کم با فکر و اندیشه ی دینی بطور عام و بحثِ اندیشه های آقای مصباح به طور خاص آشنا باشند. پ.ن: جناب زیدآبادی فرمودند: تو این یکی دو روزِ مجبور شدم دوباره کتاب رو مرور کنم. این حرف ها ناشی از این است که این عزیزان نه با مبانی فکری-عقیدتی اسلامی دقیق و عمیق آشنا هستند و نه با مبانیِ فقهی. لذا اینگونه پراکنده و پریشان تکلم می کنند. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
درباره ی منابع توسعه.m4a
1.32M
🔰در سلسله یادداشت هایی که پیرامونِ خواهیم داشت از چه منابعی استفاده می کنیم؟ تو این صوت کوتاه اجمالا اشاره شده؛ تقدیم حضورتون. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
🎙صوت نشست علمی تحلیل ساختاری لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ سخنران: محمد جواد توکلی مجری کارشناس: دکتر امید ایزانلو https://ble.ir/mjtvyadeq/-4457226226695500378/1704979226192 ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
‏کنترل قیمت‌ها؟ نمی‌شود بهینه سازی مصرف سوخت؟ نمی‌شود کنترل قاچاق کالا؟ نمی‌شود پيمان سپاری ارزی؟ نمی‌شود کنترل سوخت با پیمایش و بارنامه؟ نمی‌شود برخورد با حقوق نجومی؟ نمی‌شود کنترل کم و بیش اظهاری های تجاری؟ نمی‌شود کنترل...؟ نمی‌شود افزایش قیمت ها؟ احسنت. راهکار باید علمی باشد. @DrRezaGholami
: مفهوم شناسیِ "توسعه" 🔰توسعه [Development] لُغتا به معنای فراخی و گشادگی است. اما این واژه معنای اصطلاحیِ خاصی دارد که با معنای لغویِ آن تفاوتی جدّی دارد. توسعه در ؛ معادلِ صرفِ آبادانی و بهبودِ وضعِ زندگیِ معیشتی و رفاه زندگی نیست؛ زیرا تلاش برای آبادانی و بهبودِ وضع معاش همواره بصورت معقول و مشروع بوده است. آنچه در سال های پس از و دهه های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی تحتِ عنوانِ به طور جدّی مطرح گردید، در واقع به معنای به جهانِ غیرغربی و در میانِ مللِ آسیایی و آفریقایی بود. 🔰بنابراین؛ هنگام بحث از توسعه، به جای توجه به معنای لغوی و ظاهری آن، باید به و که این مفهوم از آن سخن می گوید توجه کرد و دریافت که "در باطنِ ، بسطِ چه صورتی از زندگی و کدام نهفته است؟" 🔰جوهر و جانِ آنچه "توسعه" نامیده می شود: و است؛ یعنی توسعه در اساسِ خود با دو ویژگیِ و تعریف می شود، که هر دو از ویژگی های اصلیِ است. 🔰 از اینرو باید گفت: برخلاف آنچه عده ای می پندارند؛ توسعه، عبارت از مجموعه ای از برنامه های مدون برای رفاه و آبادانی نیست. در هر یک هسته ی مرکزی و وجود دارد. ؛ عبارت از ایجادِ دگرگونی های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به منظورِ و یا پایه های مُدلِ زندگیِ مدرن و مبتنی بر اقتصاد بورژوایی است. این نوع توسعه؛ علاوه بر اینکه نیست، موجب ، ، و خواهد شد. همانگونه که مشاهده می کنیم هم در کشورهای مدرن و هم در جوامعِ دیگر چنین شده است. پ.ن: پیرامونِ نیز سخن خواهیم گفت. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
اگرچه همه مشکلات را نمی‌شود به گردن آمریکا انداخت اما بسیاری از مشکلات ما از آمریکا است و بقیه مشکلات ما هم به گردن تحصیلکرده‌های آمریکا، آمریکاگرایان، معقتدین به لیبرالیسم اقتصادی و خودباخته‌هایی است که به درمان‌های بانک جهانی و نسخه‌های صندوق بین‌المللی پول اعتماد دارند| برشی از آخرین سخنرانی مرحوم حاج احمد خمینی در نقد سیاست‌های اقتصادی دولت آقای هاشمی رفسنجانی، اسفند ۱۳۷۳ @syjebraily
شهادتِ آقاجانمون علیه السلام محضرِ یکایکِ مُحبّین و شیعیانِ حضرتش تسلیت.