✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️خداوند با چه تعابيری پيامبر (ص) را از «سخن چينان» برحذر داشته است؟
🔹خداوند در آيه ۱۰ تا ۱۳ سوره قلم خطاب به پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله)، مى فرمايد: «وَ لاتُطِعَ كُلَّ حَلاّف مَهِيْن هَمّاز مَشّاء بِنَمِيم؛ از آنها كه بسيار سوگند ياد مى كنند و افراد پستى هستند و عيب جو و #سخن_چين مى باشند اطاعت مكن». به دنبال اين صفات زشت، در آيات بعد صفات زشت ديگرى را براى آنان ذکر مى کند؛ مانند ممانعت از كار خير، تجاوزگرى، كينه توزى، خشونت، و كفر به آيات الهى. به دنبال آن مى فرمايد: «ما بر بينى او داغ ننگ مى نهيم [سَنَسِمُهُ]، [و او را در دنيا و آخرت رسوا مى سازيم]». ذكر #سخن_چينى و نمامى در رديف صفات زشتی همانند كفر بر آيات الهى، دليل بر زشتى فوق العاده اين عمل است!
🔹تعبير به «مَشّاء بِنَمِيم» به صورت صيغه مبالغه، اشاره به كسانى است كه پيوسته در بین مردم #سعايت و #سخن_چينى مى كنند و آنها را نسبت به يكديگر #بدبين کرده و تخم عدوات و #دشمنى را در دلها مى كارند. اين يكى از مهمترين #گناهان_كبيره است. «حَلاّف» به كسى گفته مى شود كه بسيار سوگند ياد مى كند و معمولا كسانى هستند كه نه مردم به آنها اعتماد دارند و نه خودشان نسبت به خودشان، و توصيف آنان به «مَهِيْن»؛ (پَسْتْ)، گواه ديگرى بر اين معنى است، آنان به خاطر #فرومايگى و پستى، بر ديگران عيب گذاشته و پيوسته #سخن_چينى و #افساد مى كنند؛ گويى از محبت و الفت مردم نسبت به يكديگر رنج برده و مى خواهند همانگونه كه خودشان از چشم مردم افتاده اند مردم نيز نسبت به يكديگر چنين شوند.
📕اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسة الامام على بن ابى طالب(ع)، چاپ اول، ج ۳، ص ۲۹۸
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#سخن_چین #سخن_چینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️رسول اکرم صلى الله عليه و آله:
🔸«إنَّ لُقمانَ الحَكيمَ قالَ لاِبنِهِ و هُوَ يَعِظُهُ: يا بُنَيَّ، مَن ذَا الَّذِی ابتَغَى اللهَ عَزَّ و جَلَّ فَلَم يَجِدهُ، ومَن ذَا الَّذی لَجَأَ إلَى اللهِ فَلَم يُدافِع عَنهُ، أم مَن ذَا الَّذی تَوَكَّلَ عَلَى اللهِ فَلَم يَكفِهِ».
🔹 #لقمان_حكيم، هنگامى كه پسرش را موعظه مى كرد، به او گفت: «اى پسرم! كيست كه از #خداوند عز و جل سراغ گرفت، ولى او را نيافت؟ و كيست كه به خدا پناه بُرد، ولى خدا از او دفاع نكرد؟ يا كيست كه به خدا #توكّل كرد، ولى خدا او را كفايت ننمود؟».
📕كنز الفوائد، ج ۲، ص ۶۸
#پیامبر_اکرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چرا در تشیع عبادات بدون پذیرش «ولایت» قبول نیست؟
🔹چنانچه معنای #ولایت به طور صحیح و دقیق مورد توجه قرار گیرد، پاسخ سوال نیز روشن می شود، واژه «ولایت» و «مولى» از ماده «ولى» گرفته شده است و اهل لغت معانى گوناگون را براى آن برشمرده اند؛ مالک، عبد، معتِق (آزاد کننده) معتَق (آزاد شده)، صاحب (همراه)، قریب (مانند پسر عمو)، جار (همسایه)، حلیف (هم پیمان)، ابن (پسر)، عمّ (عمو)، ربّ، ناصر، منعِم، نزیل (کسی که در جایى سکنى گزیند) شریک، ابن الاخت (پسر خواهر)، محبّ، تابع، صهر (داماد)، اولى بالتصرف (کسى که از جهاتى بر تصرف در امور شخصى دیگرى، از خود او شایسته تر است). [۱]
🔹در اصطلاح، مراد از #ولایت تسلط و اشراف بر دخل و تصرف در امور سایر انسانها، در ابعاد مختلف است، بدون این که حق اختیار و انتخاب و گزینش یا مالکیت از سایرین سلب شود. #امام_معصوم (ع) شاهد و محیط بر همه انسانها اعم از شیعه و غیر شیعه، مسلمان و غیر مسلمان است. از ظاهر و باطن همه آگاه و توان هر گونه تصرفى را در امور آنها دارد. به علاوه #امام (ع) میتواند در امور تکوینیه نیز دخل و تصرف نموده و مثلاً خشتى را بدل به طلا نماید، یا عکس بر پرده را جان بخشد و یا امراض لاعلاج و گره هاى سخت را بگشاید و متوسلین خود را از بن بستها برهاند، لکن از این توان، بیهوده و بدون حکمت و خلاف سیره عادى بهره نمی گیرد.
🔹از نظر شیعه شناخت #ولّی_الله و گردن نهادن به اوامر و نواهى و قضاوتها و احکام او بر همگان واجب است، و هر کس از این امر سر باز زند، در واقع توحید و نبوت را نپذیرفته است و به عبارت دیگر: لازمه پذیرش وجود خدا و توحید و عدالت او، پذیرش نبوت، و پذیرش این دو مستلزم پذیرش «ولایت ولّى» میباشد. این مطلب از آیات ۳ سوره مائده که ابلاغ و معرفى #ولى را معادل ابلاغ رسالت و توحید قرار میدهد، و ۵۹ سوره نساء که اطاعت از #اولوالامر را در طول اطاعت از خدا و رسول (ص) قرار میدهد، و نیز #حدیث_ثقلین که #عترت را قرین #قرآن_کریم مینماید، [۲] به وضوح مستفاد است، و به واسطه حدیث شریف نبوى (ص) «هر کس که بمیرد و #امامزمانخویش را نشناسد به #مرگ_جاهلیت مرده است» [۳] تأکید میشود؛
🔹و همانطور که در سوال اشاره شده هیچ عمل و عبادتى، بدون پذیرش «ولایت ولى الله الاعظم» مقبول درگاه احدیت واقع نمی شود، که این مسئله از بسیارى روایات مستفاد است. [۴] به عنوان نمونه #امام_رضا (ع) در حدیث معروف سلسلة الذهب از اجدادشان از جانب خداوند متعال فرمود: «لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ عَذَابِی قَالَ فَلَمَّا مَرَّتِ الرَّاحِلَةُ نَادَانَا بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا؛ [۵] لا اله الا الله پناهگاه محکم من است، پس هر که در آن داخل شود از عذاب من مصون خواهد ماند، و پس از اندکى تأکید نمود: با عمل به شرایط آن و من یکى از آن شرایط هستم. (پذیرش ولایت). در حدیثی دیگر #امام_باقر (ع) می فرماید: «اسلام بر پنج پایه استوار است: نماز، روزه، زکات، حج و #ولایت، و هیچ یک از آن ارکان به پاى رکن رکین ولایت نمی رسد». [۶]
🔹از مطالب مطرح شده استفاده می شود که پذیرش #ولایت را خداوند بر انسان ها واجب نموده، و امر ولی را همچون امر خویش قرار داده و اطاعت از ولی را اطاعت از خود بر شمرده است؛ لذا نپذیرفتن #ولایت_ائمه (ع) به قبول نکردن ولایت خداوند برمیگردد. روشن است که این امر سبب میشود اعمال انسان مورد امضای خداوند قرار نگیرد. پذیرش #ولایت سبب میشود که انسان هیچگاه از مسیر هدایت گمراه نشود و در غیر این صورت انسان ها در خطر خروج از راه حقاند، و اساسا این #اهل_بیت (ع) هستند که راه حق را مشخص میسازند و مسیر رسیدن به سعادت دنیا و آخرت را روشن میکنند. رسول خدا در این باره می فرماید: «هر کس دوست میدارد که [چون] من زندگانی کند و [چون] من از دنیا برود، و به بهشتی که پرودگارم مرا بدان وعده فرموده، وارد شود، باید ولایت علی بن ابیطالب و جانشینان پاکش، امامان هدایت و چراغ های تاریکی را پس از من پذیرد. آنان هرگز شما را از درگاه هدایت به درگاه گمراهی نمیکشانند». [۷]
پی نوشتها؛
[۱] فیروزآبادى، القاموس المحیط؛ سعیدى مهر، محمد، کلام اسلامى، ج ۲، ص ۱۶۸
[۲] بحار الأنوار، ج ۲۳، ص ۱۰۸، مؤسسة الوفاء بیروت، ۱۴۰۴ق
[۳] بحار الانوار، ج ۲۳، ص ۱۰۸
[۴] برگرفته از سوال ۱۵۳ وبسایت
[۵] بحارالأنوار، ج ۳، ص ۷
[۶] همان، ج ۶۵، ص ۳۲۹-۳۳۳
[۷] همان، ج ۲۳، ص ۱۴۳
منبع: اسلام کوئست
#ولی #ولایت #امام #امامت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️عنایت ویژه به ثابتقدمان در زمان نزدیک ظهور
🔹در این زمانه اینگونه قضایا نادر اتفاق میافتد، اگر اتفاق بیفتد! ولی انصاف این است که در زمان خیلی نزدیک به #ظهور که #ظلم فراگیر میشود؛ «مُلِئَتْ ظُلْما وَ جَوْراً» [۱] مظنون است ـ بلکه بالاتر از ظن ـ به افرادی که #پیشازظهور در دین و #ایمان باقی میمانند و #ثابت_قدم هستند، #عنایات و الطاف خاصی میشود، تا از #دین خارج نشوند؛
🔹زیرا #حضرت_ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف #تکیهگاه مردم است، و کسانی که تکیهگاهشان او باشد، #کوه_ایمانند! گویا #مردم تا زمان نزدیک به #ظهور تصفیه میشوند؛ «یقوُمُ... بَعْدَ إِرْتِدادِ أَکثَرِ الْقائِلینَ بإِمامَتِهِ»؛ [۲] (بعد از #بازگشت بیشتر کسانی که به #امامت او اعتقاد دارند، #قیام میکند). قهراً کسانی که از ابتلائات و #آزمایشهای_الهی درآمدهاند، #الطافی_ویژه از ناحیه آن حضرت شامل شان میگردد.
پی نوشتها؛
[۱] بحارالانوار، ج۳، ص۲۶۸
[۲] همان، ج۵۱، ص۳۰ و ۱۵۷
📕در محضر بهجت، ج۱، ص۱۰۲
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️كدام آيات از قرآن مجيد ناظر به قيام حضرت حجت (عج) میباشد؟
🔹آيات متعدّدى در قرآن مجيد ناظر به قيام حضرت مهدی (عج) است كه از باب نمونه به چند آيه اشاره مىكنيم: «وَ لَقَدْ كَتَبْنَا فِى الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِىَ الصَّالِحُونَ إِنَّ فِى هَذَا لَبَلَاغاً لِقَوْمٍ عَابِدِينَ؛ [انبیاء، ۱۰۵و۱۰۶] در زبور بعد از ذكر [تورات] نوشتيم: بندگان شايستهام وارث [حكومت] زمين خواهند شد! در اين، ابلاغ روشنى است براى جمعيّت عبادت كنندگان». «وَعَدَ اللهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِى الأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِيْنَهُمُ الَّذِى ارْتَضَى لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَنِى لاَيُشْرِكُونَ بِى شَيْئاً وَ مَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمْ الْفَاسِقُونَ؛ [نور، آیه ۵۵] خداوند به كسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام دادهاند وعده مىدهد كه قطعاً آنان را حكمران روى زمين خواهد كرد، همانگونه كه به پيشينيان آنها خلافت روى زمين را بخشيد و دين و آيينى را كه براى آنان پسنديده، پا بر جا و ريشه دار خواهد ساخت، و ترسشان را به امنيت و آرامش مبدل مىكند، آن چنان كه تنها مرا مىپرستند و چيزى را شريك من نخواهند ساخت و كسانى كه پس از آن كافر شوند، آنها فاسقانند».
🔹«وَ نُرِيدُ أَنْ نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِى الأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ؛ [قصص، ۵] ما مىخواهيم بر مستضعفان زمين منّت نهيم و آنان را پيشوايان و وارثان روى زمين قرار دهيم». در اين ايّام همه به فكر #ظهور حضرت هستند و سفارش به توسّلات مىكنند؛ ولى ظهور شرايطى دارد. عدّهاى به جنبه منفى شرايط فكر مىكنند، يعنى معتقدند بايد زمين پر از ظلم و جور شود و همه جا را ظلم و فساد بگيرد تا عصر ظهور فرا رسد؛ ولى مطابق آيات قرآن تا يك قوم داراى ايمان و عمل صالح نباشد، ظهور ميسّر نخواهد شد. چون بر طبق آيه قرآن، خدا به جمعيّت صالح وعده پيروزى بر كافران و ناصالحان را داده است. همچنين بر اساس آيه «أنَّ الأرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِىَ الصَّالِحُونَ» بايد هم بندگى را خوب بجا بياورند و هم صالح باشند. آيه ديگر مىفرمايد: «نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً» كه مراد، ائمّه هدايت است نه ائمّه ضلال. بنابراين شرط ظهور، تربيت يك گروه عظيم صالح است تا آنها توانايى و لياقت همراهى با #امام_مهدی (عج) براى برافراشتن پرچم حقّ و عدالت را داشته باشند؛ در غير اين صورت ظهور محقق نخواهد شد.
🔹از اينجا معلوم مىشود كه در كنار دعاهايى كه براى تعجيل ظهور مىكنيم، بايد دو كار را فراموش نكنيم: ۱) خودمان را بسازيم؛ يعنى ايمان، عمل صالح، شجاعت، تقوا و خداترسى، ترك گناه، داشتن افكار بلند و والا در حدّ يك حكومت جهانى را داشته باشيم. ۲) جامعه را بسازيم، چرا كه ما عهدهدار هدايت ديگران هستيم، يعنى بگوييم كه اى مردم اگر مىخواهيد شرايط ظهور فراهم شود، بايد بر طبق آيات «اَلَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ» و «عِبَادِىَ الصَّالِحُونَ» عمل كنيد. بحث ظهور بسيار مهم و با اهمّيّت است كه فراهم كردن شرايطش خيلى مشكل است، بر خلاف آنچه كه ما فكر مىكنيم. مسأله تعجيلِ ظهور نياز به مقدّماتى دارد كه بايد آماده و مهيّا شود. مطابق روايات، تعداد ياران حضرت ۳۱۳ نفر است؛ ولى منظور صف اوّل ياوران #امام_زمان (عج) است و در صفوف بعدى افراد ديگرى هم قرار مىگيرند.
📕مشكات هدايت، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: مكارم، مسعود، حامدى، محمد رضا، مدرسه امام على بن ابى طالب (ع)، قم، ۱۳۸۵ش، چ اول، ص ۱۵۷
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم #ظهور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️تلاش استعمار بر علیه مهدویت
🔹بنده سندی را دیدم که در آن بزرگان استعمار و فرماندهان استعماری توصیه می کنند که ما باید کاری بکنیم که این عقیدهی به #مهدویت، به تدریج از بین مردم زایل بشود! آن روز استعمارگرهای فرانسوی و استعمارگرهای انگلیسیدر بعضی جاهای آن مناطق بودند - فرقی نمی کند که استعمار از کجا باشد - استعمارگرهای خارجی، قضاوتشان این بود که تا وقتی عقیدهی به مهدویت در بین این مردم رایج است، ما نمی توانیم اینها را درست در اختیار بگیریم! ببینید عقیدهی به «مهدویت» چه قدر مهم است!
بیانات مقام معظم رهبری ۷۶/۰۹/۲۵
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امپریالیسم فرهنگی با سلاح فضای مجازی (بخش اول)
🔸 #امپریالیسم_فرهنگی را می توان شکل حساب شده تلاش #غرب برای تسخیر #فضای_فکری و فرهنگی سایر ملت ها و به ویژه ملت های مسلمان ارزیابی کرد. به واقع «امپریالیسم فرهنگی»، ظریف ترین نوع سیاست امپریالیستی به شمار می آید که هدف آن، تصرف ارضی یا کنترل حیات اقتصادی نیست، بلکه می کوشد تا در ذهن انسان نفوذ کرده، آن را به کنترل درآورد. یکی از ابزارهای مهم غرب برای رسیدن به این گونه از امپریالیسم، فضای مجازی است.
💠امپریالیسم فرهنگی با سلاحی به نام فضای مجازی؛ معنا و مفهوم امپریالیسم فرهنگی
🔹کلمه #امپریالیسم در لغت، از ریشه «امپراتوری» مشتق شده است؛ یعنی تشکیل امپراتوری دادن. در معنای وسیع، هرگونه گسترش، توسعه ارضی و سلطه قوی بر ضعیف را در بر می گیرد. امپریالیسم فرهنگی یکی از زیرشاخه های این مفهوم است. این نوع از امپریالیسم یک فرایند #سلطه است که به واسطه آن قدرتمندترین کشورهای جهان از نظر اقتصادی تلاش می کنند از راه انقیاد ارزش ها، سنّت ها و فرهنگ های اکثریت کشورهای فقیرتر و جایگزینی آن ها با دیدگاه های فرهنگی خود، از برتری خویش بهره برداری کرده، آن را حفظ کنند.
🔹به دیگر سخن باید گفت که امپریالیسم فرهنگی، به استفاده از قدرت سیاسی و اقتصادی، برای قبولاندن ارزش های فرهنگی متعلق به #قدرت_استعمارگر در میان مردم جامعه هدف گفته می شود که به طور مستقیم، #فرهنگ آن جامعه را مورد یورش قرار می دهد. نظریه امپریالیسم فرهنگی می گوید ارزش ها و باورهای جوامع قدرتمند به گونه ای استثمارگرانه بر جوامع ضعیف تحمیل می شود. واژه #امپریالیسم_فرهنگی، نشان دهنده نوعی نفوذ اجتماعی است که کشوری از طریق آن، تصورات، ارزش ها، معلومات و هنجارهای رفتاری و نیز روش های زندگی خود را به کشورهای دیگر تحمیل می کند. #ادامه_دارد...
برگرفته از ماهنامه فرهنگ پویا - ۲۹
منبع؛ حوزه نت
#امپریالیسم #فرهنگ
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️کوخها منشاء برکت هستند، نه کاخها
🔹شاید بسیاری گمان کنند که #رفاه_مادی و دارا بودن در بانکها، #اموال، یا دارا بودن زمینها یا پارکها و امثال اینها برای انسان #سعادت میآورد. این یک اشتباهی است که انسان میکند. #کوخها منشا برکاتند نه #کاخها.
🔹انسان گمان میکند #سعادتش به این است که چند تا باغ داشته باشد، چند تا ده داشته باشد، در بانکها #سرمایه داشته باشد، در تجارت چه باشد، شاید انسان این گمان را میکند، لکن ما وقتی که ملاحظه میکنیم و سعادتها را سنجش میکنیم، میبینیم که #سعادتمندها آنهایی بودند که در #کوخها بودند. آنهایی که در کاخها هستند سعادتمند نیستند.
🔹آن مقداری که #برکات از #کوخها در دنیا منتشر شده است هیچ در #کاخها پیدا نمیشود. ما یک «کوخ چهار پنج نفری» در #صدر_اسلام داشتیم، و آن کوخ #فاطمه_زهرا - سلام الله علیها - است. از این کوخها هم محقرتر بوده، لکن #برکات این چی است؟ برکات این کوخ چند نفری آن قدر است که #عالَم را پر کرده است از #نورانیت، و بسیار راه دارد تا انسان به آن برکات برسد.
🔹این #کوخنشینان در کوخ محقر، در ناحیه #معنویات آن قدر در #مرتبه_بالا بودند که دست ملکوتی ها هم به آن نمیرسد؛ و در #جنبههای_تربیتی آن قدر بوده است که هر چه انسان میبیند برکات در #بلاد_مسلمین هست و خصوصاً در مثل بلاد ماها، اینها از #برکت_آنهاست.
بیانات حضرت امام ۶۲/۰۱/۰۱
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (ع) در خطبه ۱۵۳ نهج البلاغه برای بیدار شدن انسان ها از «خواب غفلت» و یاد مرگ چه هشدارهايی داده است؟
🔹#امام_علی(ع) در بخشی از خطبه ۱۵۳ #نهج_البلاغه به موعظه و نصيحت شنوندگان پرداخته و اندرزهاى بسيار سودمندى با عبارات كوتاه و پرمعنايى بيان میدارد و شنونده خود را مخاطب ساخته، ميفرمايد: «فَأَفِقْ أَيُّهَا السَّامِعُ مِنْ سَكْرَتِكَ، وَ اسْتَيْقِظْ مِنْ غَفْلَتِكَ، وَ اخْتَصِرْ مِنْ عَجَلَتِكَ؛ اى شنونده! از مستى خود به هوش آى و از #غفلت بيدار شو و از عجله و شتاب خود [در امر دنيا] بكاه». اشاره به اينكه زرق و برق دنيا و مال و مقام و شهوت، انسان را مست ميكند و در #خواب_غفلت، فرو مى برد و او را بدون مطالعه به شتاب وا مى دارد و اين امور سه گانه موجب انواع اشتباهات و خطاها و گناهان ميشود. از آدم مست و خواب و شتابزده چه انتظارى جز اشتباه و خطا مى توان داشت؟!
🔹سپس مى افزايد: «وَ أَنْعِمِ الْفِكْرَ فِيمَا جَاءَكَ عَلَى لِسَانِ النَّبِىِّ الْأُمِّىِّ [۱] (ص) مِمَّا لَا بُدَّ مِنْهُ وَ لَا مَحِيصَ عَنْهُ، وَ خَالِفْ مَنْ خَالَفَ ذلِكَ إِلَى غَيْرِهِ، وَ دَعْهُ وَ مَا رَضِىَ لِنَفْسِهِ؛ در آنچه از زبان پيامبر اُمّی (ص) به تو رسيده و راه فرارى از آن نيست، درست بينديش [و دستورات آن بزرگوار را به كار ببند] و با كسى كه نسبت به اين دستورات مخالفت كند همراه مشو و او را به آنچه براى خود راضى شده واگذار نما!». در اين سه دستور نيز نخست به پيروى بى قيد و شرط از #پيغمبر_اكرم (ص) دعوت میكند؛ چراكه آنچه را او فرموده وحى الهى و سبب سعادت دنيا و آخرت و نجات انسان هاست و بعد ميفرمايد: اگر كسانى با اين روش مخالفت كنند، هرچند گروه زيادى از مردم باشند، با آنها مخالفت كن و در پيروى از حقّ، ترديد به خود راه مده! و آنها را به حال خود واگذار. و در ادامه اين نصايح ميفرمايد: «وَ ضَعْ فَخْرَكَ، وَ احْطُطْ كِبْرَكَ، وَ اذْكُرْ قَبْرَكَ؛ #فخرفروشى را كنار بگذار، و از مركب تكبّر به زير آى و به ياد #قبرت باش كه گذرگاهت به سوى #عالَم_آخرت است».
🔹در اين سه دستور امام (ع) نخست به خميرمايه شرّ و فساد يعنى #فخرفروشى و #تكبّر اشاره مى كند، كه تا انسان آنرا كنار نگذارد روى سعادت را نخواهد ديد و به همان سرنوشتى گرفتار خواهد شد كه #شيطانِ متكبّر و فخرفروش گرفتار آن شد. سپس به يادآورى #مرگ و #قبر اشاره میفرماید كه فراموش كردن آن موجب آرزوهای دور و دراز و غرق شدن در زرق و برق دنياست؛ همان قبرى كه سهميه #ثروتمند و #درويش در آن يكسان است و چنان در كنار هم مى خوابند كه گويى هميشه با هم بوده اند. نه درويش بى كفن مى ميرد و نه ثروتمند يك كفن دارد بيش می برد. و در ادامه اين بحث، سه اندرز ديگر كه هماهنگ باهم است، بيان میكند و ميفرمايد: «[بدان] همانگونه كه جزا میدهى، #جزا داده خواهى شد و همان چيز كه زراعت میكنى درو خواهى كرد و آنچه امروز از پيش مى فرستى فردا بر آن وارد خواهى شد؛ پس براى قدوم خود در #سرای_ديگر جايى فراهم ساز و براى آن روزت چيزى از پيش بفرست». چگونه انسان میتواند به ديگران ظلم و ستم كند و جزاى نيكى را به بدى بدهد، ولى از خداوند انتظار داشته باشد جزاى اعمال بد او را به نيكى بدهد؟
🔹حضرت در پايان اين بخش به همان مطلبى كه در آغاز با آن شروع كرد باز میگردد و مخاطبان خويش را از #خواب_غفلت بيدار ميكند و به جدّ و جهد وا میدارد و ميفرمايد: «به هوش باش، به هوش باش اى شنونده! و كوشش و تلاش كن اى #غافل و [بدان] هيچ كس مانند شخصِ آگاه، تو را از حقايق امور با خبر نمى سازد!». جمله اخير كه اقتباس از آيه ۱۴ «سوره فاطر» است اشاره به اين است كه هيچكس همچون گوينده اين سخنان، نمیتواند #حقيقت_مرگ و زندگى و امروز و فرداى آدمى و سرنوشت او را در اين جهان بيان كند و به گفته يكى از شارحان «نهج البلاغه»، كسى كه در خطبه ها و نامه ها و كلمات قصار #اميرالمؤمنين (ع) دقت كند، به يقين میداند هیچكس با اين دقت و ظرافت درباره دنيا و ماهيّت آن و آغاز و انجامش سخن نگفته، سخنى تكان دهنده و بيدارگر.
پی نوشت:
[۱]«اُمّی» منسوب به «اُمّ»؛ (يعنى مادر) به معناى درس نخوانده است. گويى به همان حالتى كه از مادر متولّد شده باقى مانده و مكتب استاد را نديده. بديهى است درس نخواندن پيغمبر اكرم (ص) به اين معناست كه علوم و دانش هاى آن حضرت همه الهى بود و به وسيله هيچ انسانى تعليم نيافته بود. به گفته شاعر: نگار من كه به مكتب نرفت و خط ننوشت، به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد. در تفسير اين واژه ديدگاه هاى ديگرى هست كه شرح آن را در تفسير نمونه، ج۶، ص۳۹۵ به بعد مطالعه فرماييد.
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، چ اول، ج۶، ص۷۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#مرگ #غفلت #آخرت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امیرالمومنین امام على عليه السلام:
🔸«إنَّ الحَقَّ لا يُعرَفُ بِالرِّجالِ إعرِفِ الحَقَّ تَعرِف أهلَهُ».
🔹 #حق با شخصيّت ها شناخته نمى شود؛ #حقّ را بشناس تا اهل آن را بشناسى.
📕روضة الواعظين، ص ۳۱
#امام_علی #اميرالمؤمنين
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جنگ نرم، جنگ سایبری، و تکنیک ها (بخش اول)
🔹امروزه با پیشرفت امکانات سایبری و گسترش کاربرد آن در جوامع، متفکران عرصه #جنگ_نرم با تکیه بر امکانات جدید، به عملیاتی کردن طرح های خود میپردازند. #جنگ_نرم در مقایسه با جنگ سخت بسیار کم هزینه تر است. #آسیب های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، #جامعه را در مسیر #فروپاشی و تزلزل قرار میدهد و علایق ملی و روابط اجتماعی را مختل میکند. #رسانهها در تمام جنگها به مثابه ابزاری برای #جنگ_روانی و تبلیغات جنگی از سوی کشورها مورد استفاده قرار می گرفتهاند که نویسندگان، خبرنگاران، تولیدکنندگان خبری و مطبوعاتی، عکاسان و... سربازان آن به شمار می روند و سلاح آنها رادیو، تلویزیون، اینترنت، فضای مجازی و...است.
🔹امروزه با اندک مطالعه ای درباره #تاکتیکها و روش های #جنگ_نرم به راحتی میتوان مشاهده کرد که #دشمنان نظام مقدس اسلامی و ولایت فقیه، چگونه در قالب لشگرهای گوناگون سایبری به ارزش ها و آرمان های ایران اسلامی حمله می کنند. تاریخ بشریت، سرشار از شواهد و اسنادی است که از وجود #جنگ و درگیری میان انسان ها حکایت میکند؛ زیرا از همان دوران آغازین، تقابل منافع و تلاش برای به دست آوردن منافع بیشتر در میان انسان ها وجود داشته و همانطور که قرآن کریم می فرماید: «خلق الانسان هلوعاً؛ انسان حریص و بیصبر و شکیب آفریده شده است». این حرص، زیاده خواهی و افزون طلبی باعث به وجود آمدن درگیری های گوناگون در طول زندگی بشر شده است.
🔹با پیشرفت روز افزون امکانات و تکامل علمی جوامع، #جنگها نیز روز به روز پیشرفته تر و پیچیده تر شد و گونه های مختلفی به خود گرفت. در دنیای امروز یکی از مؤثرترین، خطرناک ترین و فعال ترین انواع جنگ، #جنگ_نرم است. این جنگ، #سلاحی_برنده است که با بهره گیری از علوم دنیای مدرن مانند روانشناسی، جامعه شناسی و... توانسته است، با کمترین امکانات و تجهیزات، تأثیرگذاری بسزایی در جوامع داشته باشد. امروزه با پیشرفت امکانات سایبری و گسترش کاربرد آن در جوامع، متفکران عرصه جنگ نرم با تکیه بر امکانات جدید، به عملیاتی کردن طرح های خود می پردازند. این سلسله نوشتار، پژوهشی بسیار مختصر درباره #جنگ_نرم با تکیه بر #ابزارهای_جدید است. #ادامه_دارد...
برگرفته از ماهنامه فرهنگ پویا - ۲۹
منبع؛ حوزه نت
#جنگ_نرم #عملیات_نرم #جنگ_روانی #دشمن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️قرآن، آخرین برنامه انسانسازی
🔹خدا میداند #قرآن برای #اهل_ایمان، مخصوصاً اگر #اهل_علم باشند، چه #معجزهها و #کراماتی دارد و چه چیزهایی از آن خواهند دید! #برنامه_قرآن، آخرین برنامه #انسان_سازی است که در اختیار ما گذاشته شده است، ولی ما از آن #قدردانی نمیکنیم. اهل تسنن، قرآن و ما عترت را آن گونه که باید، نشناختیم و قدر ندانستیم. نابینایی که حافظ قرآن بود، به دیگری که قرآن را از روی آن غلط میخواند، میگفت: «مگر کوری نمیبینی؟!».
📕در محضر بهجت، ج۱، ص۵۵
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️اهمیت کار و کارگر
🔹اهمّیّت #کارگر را از کجا بفهمیم؟ از اهمّیّت #کار. کار چه اهمّیّتی در جامعه دارد؟ از اهمّیّت کار میشود اهمّیّت کارگر را فهمید. کار، حیات جامعه است؛ کار، ستون فقرات زندگی مردم است؛ کار نباشد هیچ چیزی نیست. غذایی که میخوریم، لباسی که میپوشیم، امکاناتی که از آن در زندگی استفاده میکنیم که حیات ما وابستهی به آنها است، همهی اینها ناشی از کار است. کار را چه کسی میکند؟ #کارگر.
🔹پس ارزش کارگر چیست؟ «ارزش کارگر، ارزشِ حیات جامعه است، ارزش زندگی مردم است»؛ این را همه بدانند، این را همه بفهمند. خود کارگرها هم به این نکته توجّه کنند؛ قدر خودتان را بدانید که حالا من در پایان صحبت، یک کلمهای راجع به این قدردانیِ خود عرض خواهم کرد. اگر در جامعه کار وجود نداشته باشد، همهی این سرمایههای ملّی راکد میماند.
🔹خب ما معدن داریم، امکانات داریم، خاک داریم، آب داریم، اگر کار بود، همهی اینها منشأ برکت خواهد شد؛ معدن استخراج میشود، آب و خاک استفاده میشود، زندگی میچرخد. اگر کار نبود، این استعدادها همه مرده و خفته خواهد ماند؛ پس کار ظرفیّتها را شکوفا میکند؛ این اهمّیّت کار است. وقتی هم که اهمّیّت #کار را فهمیدیم، آنوقت معلوم میشود که #کارگر چه اهمّیّتی دارد.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثارمعظمله
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️در چه مواقعی گوشه گيری و عزلت مطلوب است؟
🔹با دقت در متون آيات و رواياتی که از #انزوا_طلبی و رهبانیت نهی کرده و آیات و روایاتی که به #عزلت و کناره گیری از مردم توصیه کرده است، به خوبى ثابت مى شود كه #زندگی_اجتماعی یک اصل کلی است و مسأله عزلت و #گوشه_گيرى در يك سلسله شرايط خاص و به صورت استثنايى توصيه شده است. مثلا در مورد #اصحاب_كهف مى دانيم كه آنها در يك جامعه كافر و بى بند و بار گرفتار شده بودند و به جرم ايمانشان به خدا، تحت تعقيب بودند، و چاره اى جز فرار از شهر و ديار و پناه بردن به كوه و غار نداشتند. در مورد #حضرت_ابراهيم (ع) نيز چنين بود، او نهايت تلاش و كوشش خود را در طريق مبارزه با بت پرستى تا پاى جان انجام داد، ولى هنگامى كه مؤثر واقع نشد و جانش در خطر بود، مأمور به مهاجرت و عزلت شد.
🔹گاه بعضى از افراد شرايط خاصى دارند، و بسيار آسيب پذير و ضعيف در برابر مظاهر فسادند، ممكن است به اين گونه افراد توصيه شود، كمتر در اجتماعات ظاهر شوند. آنها شبيه افراد ضعيف المزاجى هستند كه اگر در اجتماعات حاضر شوند به زودى مزاج آنها انواع بيمارى ها را به خود جذب مى كند، ممكن است طبيب به چنين شخصى دستور دهد كمتر در اجتماع ظاهر شود. امروز معمول است هنگامى كه هوا بيش از حد آلوده مى شود، به افراد ضعيف مانند كودكان و پيرمردان و بيماران قلبى و تنفّسى توصيه مى شود در خانه بمانند. بديهى است هيچ يك از اينها يك اصل كلى نيست، بلكه مربوط به شرايط خاص اجتماعى است، يا شرايط خاص فرد است، بنابراين نبايد آن را به همگان و در هر زمان و مكان توصيه كرد.
🔹اين نكته را نيز نمى توان ناديده گرفت كه انسان هاى اجتماعى نيز براى انس به پروردگار ساعت يا ساعاتى را از روز بايد به خويشتن پردازند، مخصوصاً در ساعات آخر شب، تنها باشند و با خدا اُنس گيرند و راز و نياز كنند، و از اين فراتر اين كه سالكان راه خدا و عاشقان پروردگار و عارفان پاكباخته در همان ساعاتى كه در ميان جمعند، با خدا هستند، و جز او نمى بينند، و به غير او انس نمى گيرند، و همه را براى او مى خواهند. گاه نيز مى شود كه جدايى و #قهر_كردن از مردمى كه راه #فساد را لجوجانه مى پيمايند، يكى از طرق مبارزه منفى با مفاسد است، چرا كه اين امر سبب مى شود كه آنها تكان بخورند و به خويش آيند. در حالات جمعى از علما ديده مى شود كه وقتى مردم در #فساد اصرار مى ورزيدند آنها را ترك مى گفتند و به صورت #قهر از ميان آنها بيرون مى رفتند، و چيزى نمى گذشت كه مردم احساس #سرشكستگى و كمبود مى نمودند، و به سراغ آن عالم رفته او را به ميان خود باز گردانده و اعمال خويش را #اصلاح مى نمودند. همه اينها استثنائاتى است كه در برابر اصل كلى اجتماعى بودن انسان قابل قبول است.
📕اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسة الامام على بن ابى طالب(ع)، قم، ۱۳۷۷ش، چاپ اول، ج ۳، ص ۴۵۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#عزلت #گوشه_گیری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️کوخها منشاء برکت هستند، نه کاخها
🔹خود #رسول_اکرم - صلی الله علیه و آله و سلم - که در راس همه واقع است #زندگی_کوخنشینی داشته است. خیال نشود که یک اتاق، حتی یک اتاق نظیر اتاق متوسط این جامعه داشتهاند. چند تا حجره داشتهاند، #حجرههایمحقر.
🔹و این #شخص_عالیمقام از همین حجره محقر نورش به #ملک و #ملکوت افتاده است و #سِعِه_تربیتش در تمام جهان توسعه پیدا کرده است. در صورتی که آنچه او میخواست باز نشده است، و بشر به این زودی نمیتواند برسد به او، مگر ان شاء الله خلف صالح او (قائم آل محمد ارواحنا فداه) بیاید و با دست مبارک او #تربیت_عالیه تحقق پیدا بکند.
🔹از این معنویات که گذشتیم، در این امور فرهنگی، در این امور مادی، در این اموری که اختراعات و کشفیات هست، شما اگر گردش کنید در بین #کاخ_نشینان، گمان ندارم که پیدا کنید یک کاخنشین موفق شده است به یک اختراع. #کوخ_نشینان بودند که موفق شدهاند به این #اختراعات.
🔹طبع قضیه #کاخ_نشینی، توجه به #عیش و عشرت و توجه به #دنیا و توجه به #مال و منال است و نمیتواند #شهوت و شکم، این طبقه را مهلت بدهد که در یک امر تفکری وارد بشوند و فکر بکنند.
بیانات حضرت امام ۶۲/۰۱/۰۱
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امپریالیسم فرهنگی با سلاح فضای مجازی (بخش دوم)
🔸 #امپریالیسم_فرهنگی را می توان شکل حساب شده تلاش #غرب برای تسخیر #فضای_فکری و #فرهنگی سایر ملت ها و به ویژه ملت های مسلمان ارزیابی کرد. به واقع «امپریالیسم فرهنگی»، ظریف ترین نوع سیاست امپریالیستی به شمار می آید که هدف آن، تصرف ارضی یا کنترل حیات اقتصادی نیست، بلکه می کوشد تا در #ذهن_انسان نفوذ کرده، آن را به کنترل درآورد. یکی از ابزارهای مهم غرب برای رسیدن به این گونه از امپریالیسم، #فضای_مجازی است.
🔴ابزارهای امپریالیسم فرهنگی
💠«ابزارهای امپریالیسم» فرهنگی نیز گوناگون هستند. این ابزارها را می توان در قالب پنج امپریالیسم تعریف کرد:
1⃣امپریالیسم خبری
🔹واژه #امپریالیسم_خبری را نخستین بار یورهوک کنن، رئیس جمهوری وقت فنلاند، در گردهمایی کارشناسان ارتباطی یونسکو در دانشگاه تامپر فنلاند در سال ۱۹۷۱ مطرح کرد. او در سخنرانی خود با انتقاد از وضعیت ارتباطی نامطلوب بین کشورهای غربی و دیگر کشورها گفت: «کارشناسانی که در اینجا اجتماع کرده اند، در بررسی های خود نشان داده اند کشورهای غربی و دیگر ممالک در حال توسعه در زمینه اطلاعات، تحت تأثیر شدید صادرات ممالک صنعتی غربی به ویژه قدرت های بزرگ قرار دارند، به گونه ای که می توان وضعیت حاکم در سطح بین المللی را #امپریالیسم_خبری توصیف کرد».
🔹جریان خبرها تحت #سلطه تعداد اندکی از مؤسسه های خبری است که اطلاعات تازه را در اختیار روزنامه ها و همچنین ایستگاه های رادیو و تلویزیون در سراسر جهان قرار می دهند، مثل رویتر یونایتد پرس، اینترنشنال پری و فرانس پرس. کانون های #امپریالیسم_خبری با شیوه های گوناگون، آثار و عوارضی نامطلوب را در کشورهای جهان سوم پدید می آورند و #سلطه_فرهنگی بر آنها را تثبیت می کنند. غول های خبری، با در اختیار داشتن سرمایه های هنگفت، تجهیزات پیشرفته مخابراتی، ارتباط های ماهواره ای، کامپیوتر های مدرن و خبرنگاران زبده در پوشش حمایت های سیاسی و اقتصادی نظام سرمایه داری و کمک های سازمان های جاسوسی بر #جریان_اطلاعات و اخبار، بخصوص در کشورهای در حال توسعه #سلطه_کامل دارند.
2⃣امپریالیسم رسانه ای
🔹#امپریالیسم_فرهنگی، مولود انحصار ارتباطی و #امپریالیسم_رسانهای است. امپریالیسم فرهنگی اعم از «امپریالیسم رسانهای» است، اما به دلیل قدرت و #سلطه_رسانهها و حجم بالای انتقال فرهنگی رسانه ها به ویژه رسانه های مدرن، برخی از نویسندگان چون گیدنز، امپریالیسم فرهنگی را در چارچوب تبیین رسانه ای آن ارائه می کنند. به اعتقاد برخی نظریه پردازان ارتباطات، امروزه جهان در دست کسی است که #رسانهها را در اختیار دارد. به باور گردانندگان اصلی صنعت رسانه ها، چند مؤسسه بزرگ نه تنها رسانه های مهم همگانی آمریکا، بلکه جهان را به کنترل خود در خواهند آورد. فناوری های نوین و اقتصاد #آمریکا نوع تازه ای از سلطه و اقتدار مرکزی را که همان سلطه شرکت ها و مؤسسه های بزرگ ملی و چند ملیتی است، بر اطلاعات پدید آورده است. این شرکت های بزرگ می توانند دستور کار ملی تعیین کنند. آنها جزئی از شبکه بین المللی اقتصاد جهان محسوب می شوند. #ادامه_دارد...
برگرفته از ماهنامه فرهنگ پویا - ۲۹
منبع؛ حوزه نت
#امپریالیسم #فرهنگ #رسانه #غرب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد