🔰 توصیه امام خامنهای دامت برکاته برای مشتاقان محروم از مراسم اعتکاف:
بسمه تعالی
امسال نیز بسیاری از متعبّدان از فضیلت #اعتکاف محرومند. پیشنهاد میشود که در هر یک از سه روز نماز جناب جعفر طیار را بهجا آورند.
🔖 #مطالعه_مقاله: نکاتی پیرامون #نماز_جعفر_طیّار سلام الله علیه
🖊 استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی حفظه الله
🔸 بخش اول: دوازده نکته دربارهی نماز جعفر طیار برگرفته از احادیث اهل بیت اطهار علیهم السلام
درآمد
نماز #جعفر_طیار هدیه پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله به جناب جعفر بن ابی طالب است که در بازگشت او از حبشه به وی اهدا شده است. جعفر طیار در جمادی الاولی سال ۸ هجری در جنگ #موته در پیکار با #رومیان به #شهادت رسید.... ⬇️
🌐 https://fa.mfeb.ir/?p=12515
🔹 بخش دوم: مفاد «صدر النهار»
در قسمت نخست این مقاله نکاتی چند برگرفته از روایات اهل بیت علیهم السلام درباره نماز جعفر طیار ذکر شد، در نکته دوازدهم به توقیع روایت شده از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف اشاره شد که افضل اوقات این نماز را صدر نهار از روز جمعه دانسته است، قسمت دوم مقاله تقدیم میگردد.... ⬇️
🌐 https://fa.mfeb.ir/?p=14560
@tafaqqoh
هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
🔰 تطوّرِ فکریِ استاد سید منیرالدین حسینی از زبان خودشان
(بیوگرافیِ کوتاه بهمناسبت بیستمین سالگرد رحلت مرحوم علامه سید منیرالدین حسینیِ الهاشمی)
۱. بستر تربیت
➖ در خانوادۀ یک روحانیِ مقتدر (آیتالله العظمی سید نورالدین حسینی الهاشمی) متولد شدم.
➖ پدرم دارای حزب بود به نام حزب برادران.
➖ پدرم نفوذ زیادی در حزب داشت و فرضاً در عرض دو ساعت میتوانست شهر را به تعطیلی بکشاند.
➖ مرامنامه و اساسنامۀ حزب برادران موجود است که اساس را حاکمیت مذهب بر حکومت میدانست.
➖ پدرم میگفت چگونه میتوان دستگاهی در برابرِ دستگاه پهلوی درست کرد تا بتوان دین را یاری کرد؟
➖ پدرم وکیل به مجلسِ وقت میفرستاد و قدرت تغییر استاندار را داشت.
➖ رسم پدرم تحقیر اُمرا و خوانین و استاندار و فرماندار شاه بود.
➖ ناصرخان، خسروخان، قوامیها و حکمتیها با ذلت خدمت پدرم میرسیدند، نه با عزت.
➖ خود شاه در زمان مصدق به شیراز آمد و سوگندِ قرآن خورد که اگر مرا کمک کنید من وفادار به قانون اساسی خواهم بود. پدرم با او بهمانند یک کودک رفتار میکرد.
➖ اینها زمینههای پرورشیام بود که در آن زمان ایجاد شده بود.
➖ حالات روحیِ پدرم در ما اعتقاد راسخ به وجود آورده بود.
➖ مرجع تقلیدِ مقتدرِ حزب، در روز عاشورا با احدی حرف نمیزد.
➖ پدرم لعن و صلوات را در روز عاشورا با تأنّی میخواند و تا ظهر طول میداد.
➖ پدرم دائماً و لاینقطع، همراهِ هر لعن و صلواتی، قطرات اشکش جاری بود.
➖ پدرم گِل به عمامه میزد و روی منبر میرفت و به حضرت رسولالله (صلی الله علیه و آله و سلم) سلام میداد، مثل کسی که بهصورتِ حضوری تسلیتِ شهادت فرزندش را به صاحبش میگوید. و مانند مادرِ بچهمُرده شیون میکرد.
➖ من حالت پدرم را از هیچ مرجع دیگری ندیدم.
۲. دغدغۀ صنعت
➖ اولین جرقهای که در سن ده_یازده سالگی به ذهنم زد این بود که گفتم مخترع شوم تا کمک کنم که مسلمانان، محتاج نباشند.
➖ بعد از فوت پدرم، مشغول دبیرستان و طلبگی بودم و با وسایل الکترونیک و برقی، بازی میکردم و در باطن بهدنبال اختراع و اکتشاف بودم.
➖ در تجارب شخصیام هشت اختراع داشتم، بدون اینکه به ثبت برسانم.
➖ در سال ۱۳۴۶ به نجف رفتم.
۳. مسئلۀ حکومت
➖ در سال ۱۳۴۹، امامخمینی(قدسسره) بحث حکومت اسلامی را مطرح کردند. با طرح حکومت اسلامی من شدیداً به فکر فرو رفتم.
➖ یادم هست سه بار از امام پرسیدند که روحانیت برای ایجاد حکومت اسلامی چهکار باید بکند؟ امام روی منبر اعلام کردند که اسلام را بشناسید و به جهانیان معرفی کنید، چرا که متاع شما را دنیا طالب است.
➖ مطالب فوق شدیداً روی من اثر گذاشت و یک ماه سخت مرا به فکر برد. با شنیدن این عبارات، تا یک ماه هیچ درسی را نمیفهمیدم. همیشه به فکر این بودم که آقا میگوید: اسلام را بشناسید و به دنیا معرفی کنید و متاع شما را مردم دنیا طالب هستند.
➖ متوجه شدم که ادارۀ جامعه امر آخَری است و ذهن ما از صنعت، عوض شد [و عبور کرد].
۴. تأسیس فرهنگستان
➖ بعد از حضورم در مجلس خبرگان قانون اساسی، ضرورت پیاده کردنِ مصوباتْ ضرورتِ احتیاجِ به ابزار و معادلات کاربردی را تمام کرد و برای درستشدنش فرهنگستان را تاسیس کردیم.
➖ فرهنگستان را مبتنی بر اعتقاد راسخ به برتری دین بر غیردین بنیانگذاری کردم.
➖ اولین بحث اقتصاد را در مدرسه سید آغاز کردم.
➖ کار فرهنگستان هیچگونه اقتباس از شرق و غرب نبوده است.
➖ شیوه مباحثه فرهنگستان مباحثه عمیق بوده است و مباحثه غیر از مباحثه عرفی بود.
➖ هرگز دین در برابر تخصیصِ «قدرت، اطلاع، ثروت» ساکت نیست.
➖ اگر کنترل عینیت، قاعدهمند نشود نمیتوان در برابر کفار ایستاد.
➖ اگر رهبری تکامل تاریخ به دست مستکبرین باشد ناچار به عقبنشینی هستیم.
➖ در فرهنگستان توانستیم فلسفۀ روش، که یک فلسفۀ عمل است نه فلسفۀ کتابخانهای، پیریزی کنیم.
➖ عمل حکومتی حکم میخواهد، معادلۀ کارشناسی میخواهد، نحوۀ اجرا هم میخواهد.
➖ مبانی [مطرحشده] سه سطح دارد: سطح اول: حکمشناسی؛ سطح دوم: موضوعشناسی؛ سطح سوم: برنامهریزی. در هر سه، ضرورت، روش و شاخص مطرح شد.
➖ تحول باید بهصورت آرام در سطح علم اصول استنباط احکام حکومتی صورت بگیرد.
🖇 منبع: گزینشی از محتوایِ یکی از جلساتِ معرفی فرهنگستان از زبان استاد، ۱۳۷۴/۹/۲
☑️ @moniroddin
🔸 مراد از «قُولُوا فِي فَضْلِنَا مَا شِئْتُمْ»
به مناسبتی در حضور مرحوم آقای بروجردی ذکر این حدیث به میان آمد که «نزّلونا عن الربوبیّة و قولوا فینا ما شئتم» 1️⃣ مرحوم آقای بروجردی این جمله را انکار کردند و فرمودند که چنین روایتی کجاست؟ 2️⃣
اوایل، آقای بروجردی اگر از اینگونه مطالب میشنید، از پایین منبر آن را رد میکرد.
💠 وقتی حدیث اربعمائة را مطالعه میکردم، مضمون این الفاظ را در این حدیث دیدم. میفرماید: «إِيَّاكُمْ وَ الْغُلُوَّ فِينَا، قُولُوا إِنَّا عَبِيدٌ مَرْبُوبُونَ وَ قُولُوا فِي فَضْلِنَا مَا شِئْتُمْ» 3️⃣
ظاهراً منظور این است که هر مقدار درباره عظمت و فضل ما بگویید، زیاد نگفتهاید؛ و قطعاً مراد این نیست که هر دروغی خواستید درباره ما بگویید، بلکه در مرتبه ممکنات، هر کمالی ممکن باشد، اهل بیت علیهم السلام صلاحیّت آن را دارند.
—————————————————
1️⃣ در بحار الانوار: ج ۲، ص ۲۷۹ این گونه نقل شده است: «اجعلونا مخلوقین و قولوا فینا ما شئتم فلن تبلغوا.»
2️⃣ تعبیر «نزّلونا عن الربوبیة ...» در جوامع حدیثی معتبر نقل نشده است و تنها در کتب عرفانی با اختلافاتی در تعبیر آمده است. به طور نمونه ر.ک: مجموعه رسائل فیض کاشانی: ج ۳، ص ۴۳
3️⃣ الخصال: ج ۲، ص ۶۱۴
📚 جرعهای از دریا، آیةالله سید موسی شبیری زنجانی حفظه الله، ج ۴، صص ۵۵۰ و ۵۵۱
@zobdatolfavaed
@tafaqqoh
✔️ #هوش_مصنوعی
پروژه نجف (ناصر جامع فقیه)
@tafaqqoh
🏷 پیوستن به شنبههای فقهی
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1116209178C86239c6fa5
⬇️⬇️⬇️
هدایت شده از شنبه های فقهی
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و عرض ادب محضر دوستان گرامی
بحمدالله جلسه چهل و هفتم برقرار شد
مقررین محترم حجت الاسلام صراف زاده در بیان بعد فقهی پروژه نجف و دکتر حسینی در بیان بعد فنی این پروژه قبول زحمت کردند .
دکتر حسینی فرمودند :
هوش مصنوعی فرایندی است که فقیه را در پیمودن راه تا اجتهاد کمک می کند .
یکی از کاربردهای مهم هوش مصنوعی فحص معنایی است .
فلسفه هوش مصنوعی :
گره خوردن کامپیوتر به خلقت یعنی اضافه شدن یک پردازشگر به انسان است
لکن هوش مصنوعی جوانح ندارد ولی می تواند جوارح داشته باشد یعنی حب ندارد ولی می تواند به چیزی بیشتر از بقیه بپردازد فلذا مباحث پیچیده ادبی و فلسفی را می تواند تقریر منطقی کند یعنی عمل عاقلانه انجام دهد و صغری و کبری بپیند ولی جانحه فهمیدن ندارد یعنی مثل کسی که فهم عرفی دارد می تواند رفتار کند ولی فهم ندارد .
و در بحث فقهی هدف از هوش مصنوعی در فقه ، عاقلانه فحص کردن و عاقلانه عمل کردن است .
در حل حاضر ماشینی در مایروسافت تهیه شده که شعر می گوید و مقاله می نویسد.
پروژه نجف در حال حاضر موتور جستجوی هوشمندی دارد که در 50000 جلد کتاب می تواند فحص هوشمند کند که به نام (جحد) نام گذاری شده است به این معنی که الفاظ شبیه هم را تشخیص می دهد ولی در عین حال اشکال هم دارد و در تابستان 1402 قرار است به فحص معنایی دست پیدا کند که اولین محصول این پروژه است .
و از پروژه های جانبی بارگزاری مطالب پیرامونی به این پروژه مثل تاسیس شبکه اجتماعی هوش مصنوعی در فقه است
و حجت الاسلام صراف زاده فرمودند :
فضای هوش مصنوعی در دنیا توسعه پیدا کرده است و تقریبا مرجعیت پیدا کرده است .
لذا باید پدافند مناسب آن را تهیه کنیم .
پروژه نجف فرصتی است و باید موضوع شناسی خوب از آن پیدا شود .
چون فحص لفظی در بسیاری از موارد نمی تواند کمک کار فقیه باشد بلکه نیاز به فحص معنایی نیز داریم که این کار ماهیت هوض مصنوعی است
بیشترین کار هوش مصنوعی کمک کردن فقیه در استفراغ وسع است و اگر بخواهیم ورود به عرصه هایی مثل فقه در فضای پیچیده تر مثل فقه نظام و فقه بانک و ادراه که سلسله ای از مجموعه نقش ها و عناوین هستند و باهم در گیرند کنیم نیاز به این هوش مصنوعی احساس می شود .
و شاید هوش مصنوعی با گرفتن مبانی فقیه بتواند توالی فاسد یا خیر مبانی را برای ما تبیین کند که ممکن است به استنباط فقیه کمک کند .
هدایت شده از شنبه های فقهی
برای استفاده هرچه بیشتر دوستان فایل صوتی مقررین محترم و نقد دوستان تقدیم میشود .
📚 #دریافت_کتاب مرآة العقول فی شرح اخبار آل الرسول (شرح الکافی) / ۲۶ مجلد
🖊 علامه محمدباقر مجلسی اعلی الله مقامه
🌐 http://alfeker.net/library.php?id=2471
🌐 http://mktba.net/library.php?id=11960
🔖 #معرفی_کتاب به قلم استاد علی نصیری دام عزه در پایگاه جامع علامه مجلسی رحمه الله
🌐 https://b2n.ir/u72706
@tafaqqoh
🔹 #منهج_شناسی کتاب #مرآة_العقول
🔖 #دریافت_مقاله منهج العلامة المجلسی [رحمه الله] فی مرآة العقول (فی کتاب العقل و الجهل)
🌐 https://aijh.modares.ac.ir/article-31-9864-fa.pdf
🔖 #دریافت_مقاله منهج العلامة المجلسی [رحمه الله] فی مرآة العقول (فی کتاب الحجة)
🌐 https://ebookshia.com/books/download/?hash=eyJpZCI6IjExNjQiLCJ0eXBlIjoicGRmIn0=
@tafaqqoh
🔖 #دریافت_مقاله الدلالة السياقية و أثرها في فهم النص الديني؛ قراءة في كتاب «مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول» للعلَّامة المجلسي [اعلی الله مقامه] (۱۱۱۱ ه)
🌐 http://www.journals.uokufa.edu.iq/index.php/kufa_arts/article/download/8951/pdf
✔️ آرشیو مقالات مجله آداب الکوفة
🌐 http://www.journals.uokufa.edu.iq/index.php/kufa_arts/issue/archive
@tafaqqoh
🔖 #دریافت_مقاله روش فقه الحدیثی علامه مجلسی (رحمه الله) در مرآة العقول
🖊 استاد علی اکبر خدامی آرانی (دام عزه)
🌐 http://shared.hadith.net/AttachmentReader.aspx?k=1{@sp@}r51087a3664.pdf
✔️ #چکیده
دانش #فقه_الحدیث، یکی از شاخههای #علوم_حدیث است که فهم بهتر روایات را ممکن میکند. این دانش در پی کشف مراد حقیقی متکلم بوده و به طور مستقیم، با مقصود معصومان در ارتباط است. شرح حدیث بر اساس دانستههای فقه الحدیثی صورت میگیرد. تاکنون کتابهای متعددی در #شرح_احادیث نوشته شده که یکی از آنها #مرآة_العقول علامه مجلسی [اعلی الله مقامه] است که در شرح #الکافی نگاشته شده است. این نوشتار به بررسی #روش فقه الحدیثی علامه مجلسی [اعلی الله مقامه] در مرآة العقول پرداخته و نکتهها و #مراحل آن را استخراج کرده است. بر
اساس یافتههای این پژوهش، علامه مجلسی [اعلی الله مقامه] دارای روشی خاص در بررسی و شرح احادیث بوده که این روش، قابل شناسایی و #الگوگیری است.
@tafaqqoh
🔹 بررسیهای #سندی و #رجالی در مرآة العقول
🔖 #دریافت_مقاله ارزیابی اسناد «الکافی» از منظر علامه مجلسی [اعلی الله مقامه] در «مرآة العقول»
🖊 استاد هادی حجت (دام عزه)
🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/257510
✔️ #چکیده
پس از قرن هفتم هجری و با پذيرش تقسيم حديث به چهار دسته اصلی (صحيح، حسن، موثق و ضعيف) از سوی بسياری از #فقيهان و #محدثانِ شيعه، برخی از آنان به ارزيابی روايات جوامع حديثی بر اين اساس پرداختند.
علامه مجلس [رحمه الله] (م ۱۱۱۰ ق) نيز در کتاب #مرآة_العقول خود، با وجود اذعان به #اعتبار روايات #الکافی، قبل از پرداختن به #شرح_متن، کوشيده است با تعابيری غالبا کوتاه، اما بسيار متنوع و گاه #ابتکاری، به شيوه #متاخران، به ارزيابی تک تک #اسناد روايات الکافی بپردازد.
در اين مقاله، تلاش شده است تا با دسته بندی اين تعابير مختلف، علاوه بر ارايه آماری از تعداد روايات #صحيح، #حسن، #موثق و #ضعيف الکافی، بر اساس مبانی علامه مجلسی [رحمه الله]، به بيان فوايد بررسی تعابير وی بپردازيم؛ فوايدی که میتواند برای پژوهشگران عرصه حديث، #درايه و #رجال، مفيد باشد.
🔖 #دریافت_مقاله روشهای [علامه] مجلسی [اعلی الله مقامه] در نقد سند حدیث، با تکیه بر مرآة العقول
🌐 https://jqst.ut.ac.ir/article_23077_076f8bf9aea3af863e8b5858b160223f.pdf
✔️ #چکیده
علامه مجلسی [رحمه الله] یکی از محدثان بزرگ امامیه است که عمر خویش را صرف صیانت و ترویج آموزههای قرآن و عترت کرده است. وی در حوزهی #فقه_الحدیث، علاوه بر تلاشهای بسیاری که در #بحارالانوار انجام داده، در #مرآةالعقول که شرح «الکافی» و #ملاذالاخیار که شرح «تهذیب الاحکام» است، افزون بر شرح و توضیح روایات، به نقد و بررسی اسانید روایات میپردازد و صحت و سقم آنها را از منظر علم رجال ارزیابی میکند. در این نوشتار، تلاشی صورت گرفته است که با تکیه بر کتاب مرآةالعقول، روشهای [علامه] مجلسی [رحمه الله] در #نقد_سند بیان شود. توجه به ویژگیهای شخصیتی راویان، امکان نقل روایت با لحاظ طبقهی راوی، کشف #تصحیف، بررسی حالات مختلف #عطف در یک سند، بررسی احتمالات موجود در مرجع ضمیر، نقد بر اساس احتمالات موجود در تشخیص راویان، نقد مستقل نسخههای مختلف از یک روایت، نقد بر اساس أسانید روایات دیگر یک راوی، ارزیابی مجموع اسانید یک روایت، نقد بر اساس #جبران ضعف سند، از مهمترین این روشها، در مرآة العقول است.
از آنجا که برخی از روشهای مزبور مبتنی بر آراء و دیدگاههای رجالی این عالم گرانقدر است، در موارد نیاز، به این دیدگاهها اشاره شده است.
علاوه بر آنچه گفته شد، بیان شیوههای [علامه] مجلسی [رحمه الله] در جبران ضعف سند برخی از روایات محکوم به ضعف از دیگر مباحث این نوشتار است.
@tafaqqoh
🔖 #دریافت_مقاله واکاوی و بررسی اندیشه علامه مجلسی [اعلی الله مقامه] در تحلیل روایات تأویلی آیات قرآن با تکیه بر بحار الانوار و مرآة العقول
🌐 http://hadith.riqh.ac.ir/article_12831_b54db777f3798b4efc68d77e7621d504.pdf
✔️ #چکیده
روایاتِ تأویلی آیاتِ قرآن، در دو کتاب بحار الانوار و مرآة العقول اثر علامه مجلسی [رحمه الله]، به قدری فراوان است که نیازمند سبکشناسی تحلیلِ این روایات از منظر ایشان است. مسأله نوشتار حاضر، کشف روشمند الگوی علامه مجلسی [رحمه الله] در تحلیل روایات #تأویلی آیات قرآن است. در نگاه اول، علامه مجلسی [رحمه الله] به عنوان شخصیتی #اخباری بایسته است از همان شیوه #اخباریان در روایات تأویلی بهره برد، ولی آنچه در این دو اثر مشهود است، #تمایز روش ایشان با شیوه شناخته شده اخباریان است. با توجه به عدم کفایت تحقیقات پیشین، این مسأله به روش توصیفی- تحلیلی واکاوی گردید و نتیجه آن شد که نظرگاه علامه مجلسی [رحمه الله] به روایات #تأویل_قرآن، نگاه یک اخباری صِرف نبوده، بلکه ایشان در دوره نزاع #اصولی و اخباری، در قامت یک اخبارگرایِ اصولیِ معتدل، با اتخاذ رویکرد معنایی به مقوله تأویل، موفق به ارائه اصول و ضوابطی برای پذیرش #تأویل صحیح قرآن، همچون تطابق با ظاهر آیات، مناسبت میان ظاهر و #باطن، مطابقت تأویل با #ضرورت_عقلیه و اضطرار و ملاک بودن عموم لفظ و نیز مؤیِّداتی مثل معاضدت #سیاق، معاضدت دیگر روایات و موافقت با قرائت صحیح گردیده است.
@tafaqqoh
🔖 #دریافت_مقاله مفهوم عقل و حدود کارآیی آن در دو شرح «الکافی» (شرح الکافی ملاصالح مازندرانی و مرآة العقول علامه مجلسی [اعلی الله مقامهما])
🌐 http://hadith.riqh.ac.ir/article_5763_0e9cf5c3512b0b795dbfc09e81439bfb.pdf
✔️ #چکیده
یکی از مسائل مورد توجه شارحان روایات #الکافی تعریف #عقل و حدود کارآیی آن است. این توجه به دلیل وجود روایات اهل بیت _ علیهم السلام _ در اصول الکافی است.
این مقاله در دو بخش تنظیم شده است: بخش اول، شامل تعریف عقل از نگاه ملاصالح مازندرانی و علامه مجلسی [رحمهما الله] است. [مرحوم] ملاصالح دارای تمایلات #فلسفی بوده و بنا بر این، تعریف وی از عقل کاملاً متأثر از نگاه فلسفی وی است؛ اما [مرحوم] علامه مجلسی به دلیل نگاه #منتقدانه به فلسفه و #تفکرات_فلسفی، تعریفی کاملاً #متمایز از ملاصالح دارد.
در بخش دوم، محدوده کارآیی عقل و نقش آن در #معرفت بررسی شده است. [مرحوم] ملاصالح به پیروی از #اخباریان و #فلاسفهای چون #میرداماد به #موهبی و #فطری بودن معرفت باور دارد و عقل را در این حوزه ناکارآمد معرفی میکند. [مرحوم] علامه مجلسی نظر صریحی در این موضوع نمیدهد، اما با توجه به شواهد موجود در شرحش میتوان به این نتیجه رسید که وی معرفت را #نظری و #اکتسابی میداند.
@tafaqqoh
هدایت شده از سطوح عالی حوزه علميه قم
دفترچه راهنمای آزمون مراکز فقهی.pdf
1M
📝دفترچه پذيرش مراكز فقهی
سال تحصيلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰
@sotohaali
هدایت شده از مرکز فقهی امام محمدباقر علیهالسلام
۲۴ رجب سالروز ارتحال علّامه سید محمد مهدی بحر العلوم (م۱۲۱۲هـ.ق)
فقیه صاحب کرامت
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
سیّد بحر العلوم از میرزای قمی کوچکتر بود و زودتر از میرزا در ۵۷ سالگی از دنیا رفت، ولی همه معاصرینش از جمله میرزا به وی احترام میگذاشتند. سیّد هم ملّای درجه اوّل، و هم از خانوادهای محترم بود. معاصرین وی به صاحب کرامت بودن سید معتقد بودند و کرامتهای زیادی از وی نقل میکردند و تشرّف داشتن او مورد قبول بزرگان است. سید بحر العلوم شیخ اجازه سید مهدی شهرستانی است. شهرستانی با اینکه حدود 25 سال از سید بحر العلوم بزرگتر و سید در حکم فرزند او بوده، از سید استجازه کرده است.
جرعهای از دریا، ج ۳، ص ۲۶۱
#پوستر
---
🌐 مرکز فقهی امام محمدباقر علیهالسلام
@mfeqhi
هدایت شده از تاریخ
📚 #دریافت_کتاب موسوعة الامام الکاظم علیه السلام / ۸ مجلد
🖊 موسسه تحقیقاتی ولی عصر عجل الله فرجه
🌐 https://www.valiasr-aj.com/persian/mobile_shownews.php?idnews=7363
🌐 https://www.aljawadain.org/book-library-content.php?cat=599
@tarikht
@tafaqqoh
هدایت شده از تاریخ
📚 #دریافت_کتاب مسند الامام الکاظم علیه السلام ٫ ۳ مجلد
🖊 استاد محقق شیخ عزیزالله عطاردی رحمه الله
🌐 https://www.aljawadain.org/Pr/book-library-content.php?cat=346
🌐 https://b2n.ir/d64330
@tarikht
@tafaqqoh
هدایت شده از تاریخ
📚 #دریافت_کتاب الصحيفة الكاظمية الجامعة لأدعية الإمام موسى بن جعفر عليهما السلام ٫ یک مجلد
🖊 آیةالله سید محمدباقر موحد ابطحی رحمه الله
🌐 http://alfeker.net/library.php?id=4924
🌐 https://www.aljawadain.org/Pr/book-library-details.php?id=965&cat=362
@tarikht
@tafaqqoh
هدایت شده از میراث فقاهت خراسان
چیستی و ساختار مبانی کلامی اجتهاد(استاد الهی خراسانی).mp3
26.7M
#صوت
اولین نشست از سلسله نشستهای "جایگاه و تاثیرگذاری صفات الهی در اصول و فقه" با "موضوع چیستی و ساختار مبانی کلامی اجتهاد"
استاد: شیخ مجتبی الهی خراسانی
eitaa.com/masathe4
🔹 تحکیم بنیادهای نظریه ولایت فقیه در نجف اشرف (سال ۱۳۴۸ ه . ش) / پخش اول
✔️ ولایت فقیه همان ولایتِ رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم است.
♦️ «اگر فرد لایقی که دارای این دو خصلت [علم به قانون و عدالت] باشد، به پاخاست و تشکیل #حکومت داد، همان ولایتی را که حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در امر #اداره_جامعه داشت دارا میباشد و بر همه مردم لازم است که از او اطاعت کنند.
♦️ این توهّم که اختیارات حکومتی رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بیشتر از حضرت امیر علیه السلام بود یا اختیارات حکومتی حضرت امیر علیه السلام بیش از #فقیه است، باطل و غلط است. البته #فضائل حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بیش از همه عالَم است و بعد از ایشان، #فضائل حضرت امیر علیه السلام از همه بیشتر است. لکن زیادیِ فضائلِ #معنوی، اختیارات حکومتی را افزایش نمیدهد. همان اختیارات و ولایتی که حضرت رسول و دیگر ائمه صلوات الله علیهم در تدارک و بسیجِ سپاه، تعیین وُلات و استانداران، گرفتنِ مالیات و صرف آن در مصالح مسلمانان داشتند، خداوند همان اختیارات را برای #حکومت فعلی قرار داده است، منتها شخص معیّنی نیست، روی عنوانِ «عالِم عادل» است.
♦️ وقتی می گوییم ولایتی را که رسول اکرم و ائمه علیهم السلام داشتند، بعد از غیبت، فقیهِ عادل دارد، برای هیچ کس این #توهّم نباید پیدا شود که #مقام فقها، همان #مقام ائمه علیهم السلام و رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است. زیرا اینجا صحبت از #مقام نیست بلکه صحبت از #وظیفه است. ولایت یعنی حکومت و اداره کشور و اجرای قوانین شرع مقدس، یک وظیفه سنگین و مهم است نه اینکه برای کسی شأن و مقام غیر عادی به وجود بیاورد و او را از حد انسان #عادی بالاتر ببرد. به عبارت دیگر، ولایتِ مورد بحث یعنی #حکومت و #اجرا و اداره، بر خلاف تصوری که خیلی افراد دارند #امتیاز نیست، بلکه وظیفهای خطیر است».
📚 کتاب ولایت فقیه؛ حکومت اسلامی / تقریر بیانات مرحوم امام خمینی قدس سره در نجف اشرف / صص ۵۰ و ۵۱
🌐 https://b2n.ir/u09934
@tafaqqoh
🔹 تحکیم بنیادهای نظریه ولایت فقیه در نجف اشرف (سال ۱۳۴۸ ه . ش) / بخش دوم
✔️ ولایت فقیه امری اعتباری است.
🔸 «ولایت فقیه» از امور اعتباری عقلایی است و واقعیتی جز جعل ندارد؛ مانند جعلِ قیّم برای صِغار. قیّمِ ملت با قیّمِ صغار از لحاظ وظیفه و #موقعیت هیچ فرقی ندارد. مثل این است که امام علیه السلام کسی را برای حضانت، حکومت، یا منصبی از مناصب، تعیین کند. در این موارد معقول نیست که رسول اکرم و امام علیهم السلام با فقیه #فرق داشته باشد.
🔸 مثلاً یکی از اموری که فقیه متصدی ولایت آن است اجرای «حدود» است. آیا در اجرای حد بین رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امام علیه السلام و فقیه امتیازی است؟ یا چون رتبۀ فقیه پایینتر است باید کمتر بزند؟ حد زانی که ۱۰۰ تازیانه است اگر رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم جاری کند، ۱۵۰ تازیانه میزند و حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام ۱۰۰ تازیانه و فقیه ۵۰ تازیانه؟ یا اینکه حاکمْ متصدی قوۀ اجراییه است و باید حدِّ خدا را جاری کند؛ چه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم باشد و چه حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام یا نماینده و قاضی آن حضرت در بصره و کوفه یا فقیه عصر.
🔸 دیگر از شئون رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و حضرت امیر علیه السلام اخذ مالیات، خمس، زکات، جزیه و خراج اراضی خراجیه است. رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم اگر زکات بگیرد، چهقدر می گیرد؟ از یک جا ده یک و از یک جا بیست یک؟ حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام خلیفه شدند چه میکنند؟ جنابعالی فقیه عصر و نافذ الکلمه شدید چهطور؟ آیا در این امور ولایت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم با حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام و فقیه فرق دارد؟ خداوند متعال رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را «ولیّ» همۀ مسلمانان قرار داده و تا وقتی آن حضرت باشند، حتی بر حضرت امیر علیه السلام ولایت دارند. پس از آن حضرت، امام بر همۀ مسلمانان، حتی بر امام بعد از خود، ولایت دارد؛ یعنی، اوامر حکومتی او دربارۀ همه نافذ و جاری است و میتواند قاضی و والی نصب و عزل کند. همین ولایتی که برای رسول اکرم و امام در تشکیل حکومت و اجرا و تصدی اداره هست، برای #فقیه هم هست.
📚 کتاب ولایت فقیه؛ حکومت اسلامی / تقریر بیانات مرحوم امام خمینی قدس سره در نجف اشرف / صص ۵۱ و ۵۲
🌐 https://b2n.ir/u09934
@tafaqqoh
🔹 تحکیم بنیادهای نظریه ولایت فقیه در نجف اشرف (سال ۱۳۴۸ ه . ش) / بخش سوم
✔️ ولایت و وظیفهی حکومتی، ملازمهای با ولایت تکوینی و مقامات معنوی ندارد.
🔘 لازمۀ اثبات ولایت و حکومت برای امام علیه السلام این نیست که مقام معنوی نداشته باشد. برای امام مقامات معنوی هم هست که جدا از وظیفۀ حکومت است. و آن، مقام #خلافت کلی الهی است که گاهی در لسان ائمه، علیهم السلام، از آن یاد شده است. خلافتی است تکوینی که به موجب آن جمیع ذرات در برابر «ولیّ امر» خاضعند. از ضروریات مذهب ماست که کسی به مقامات معنوی ائمه علیهم السلام نمیرسد، حتی ملک مقرب و نبی مرسل. اصولاً رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه علیهم السلام ـ طبق روایاتی که داریم ـ قبل از این عالم انواری بوده اند در ظل عرش؛ و در انعقاد نطفه و «طینت» از بقیۀ مردم امتیاز داشتهاند. و مقاماتی دارند الی ماشاءالله. چنانکه در روایات «معراج» جبرئیل عرض میکند: لَوْ دَنَوْتُ أَنْمُلَةً، لاحْتَرَقْتُ. (اگر کمی نزدیکتر میشدم، سوخته بودم.) یا این فرمایش که إنَّ لَنا مَعَ اللهِ حالات لایَسَعُهُ مَلَکٌ مُقَرَّبٌ وَ لا نَبِیٌ مُرْسَلٌ. (ما با خدا حالاتی داریم که نه فرشتۀ مقرب آن را میتواند داشته باشد و نه پیامبر مرسل). این جزء #اصول مذهب ماست که ائمه علیهم السلام چنین مقاماتی دارند، قبل از آنکه موضوع #حکومت در میان باشد. چنانکه به حسب روایات این مقامات معنوی برای حضرت زهرا، سلام الله علیها، هم هست؛ با اینکه آن حضرت نه #حاکم است و نه #قاضی و نه #خلیفه. این مقامات سوای وظیفۀ حکومت است. لذا وقتی میگوییم حضرت زهرا علیها السلام، قاضی و خلیفه نیست، لازمهاش این نیست که مثل من و شماست؛ یا بر ما #برتری_معنوی ندارد.
🔘 عهده دار شدن حکومت فی حد ذاته شأن و مقامی نیست؛ بلکه وسیلۀ انجام وظیفۀ اجرای احکام و برقراری نظام عادلانۀ اسلام است. حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام دربارۀ نفس حکومت و فرماندهی به ابن عباس فرمود: این کفش چهقدر میارزد؟ گفت: هیچ. فرمود: فرماندهی بر شما نزد من از این هم کم ارزشتر است؛ مگر اینکه به وسیلۀ فرماندهی و حکومت بر شما بتوانم حق (یعنی قانون و نظام اسلام) را برقرار سازم؛ و باطل (یعنی قانون و نظامات ناروا و ظالمانه) را از میان بردارم. پس، نفس حاکم شدنْ و فرمانروایی وسیلهای بیش نیست. و برای مردان خدا اگر این #وسیله به کار خیر و تحقق هدفهای عالی نیاید، هیچ ارزش ندارد. لذا در خطبۀ نهج البلاغه میفرماید: «اگر حجت بر من تمام نشده و ملزم به این کار نشده بودم، آن را (یعنی فرماندهی و حکومت را) رها میکردم». بدیهی است تصدی حکومتْ به دست آوردن یک وسیله است؛ نه اینکه یک #مقام_معنوی باشد؛ زیرا اگر مقام معنوی بود، کسی نمیتوانست آن را غصب کند یا رها سازد. هرگاه حکومت و فرماندهی #وسیلۀ اجرای احکام الهی و برقراری نظام عادلانۀ اسلام شود، قدر و ارزش پیدا میکند؛ و متصدی آن صاحب ارجمندی و معنویت بیشتر میشود. بعضی از مردم چون دنیا چشمشان را پر کرده، خیال میکنند که ریاست و حکومت فی نفسه برای ائمه علیهم السلام شأن و مقامی است، که اگر برای دیگری ثابت شد دنیا به هم میخورد. حال آنکه نخست وزیر #شوروی یا #انگلیس و رئیس جمهور #امریکا حکومت دارند، منتها کافرند. کافرند، اما حکومت و نفوذ سیاسی دارند؛ و این حکومت و نفوذ و اقتدار سیاسی را وسیلۀ کامروایی خود از طریق اجرای قوانین و سیاستهای ضدانسانی میکنند.
🔘 ائمه و فقهای عادل موظفند که از نظام و تشکیلات حکومتی برای اجرای احکام الهی و برقراری نظام عادلانۀ اسلام و #خدمت به مردم استفاده کنند. صِرف حکومت برای آنان جز رنج و زحمت چیزی ندارد؛ منتها چه بکنند؟ مأمورند انجام وظیفه کنند. موضوع «ولایت فقیه» مأموریت و انجام وظیفه است.
📚 کتاب ولایت فقیه؛ حکومت اسلامی / تقریر بیانات مرحوم امام خمینی قدس سره در نجف اشرف / صص ۵۳ تا ۵۵
🌐 https://b2n.ir/u09934
@tafaqqoh
🔹 امتداد نظریه ولایت فقیه در جماران (۱ آبان ۱۳۶۴ - ۸ صفر ۱۴۰۶) / نمونهی اول
✔️ لزومِ تمایز بین ولایت کبرای معصومین علیهم السلام و ولایتِ فقهاء
بسم الله الرحمن الرحيم
با تشكر وافر از نمايندگان محترم مجلس شورای اسلامی، چون گفتار آقايان پخش میشود و ممكن است سوءتفاهمی بين مردم حاصل شود، لازم است عرض كنم آيات و رواياتی وارد شده است كه #مخصوص به معصومين -عليهم السلام- است و #فقها و علمای بزرگ اسلام هم در آنها شركت ندارند، تا چه رسد به مثل اينجانب.
هر چند فقهای جامع الشرايط از طرف معصومين نيابت در #تمام امور شرعی و سياسی و اجتماعی دارند و تولی امور در غيبت كبری موكول به آنان است، لكن اين امر غيرِ #ولايت_كبری است كه #مخصوص به معصوم است. تقاضای اينجانب آن است كه در صحبتهايی كه میشود و پخش میگردد ابهامی نباشد و مرزها از هم جدا باشد.
و السلام عليكم.
۶۴/۸/۱
روح الله الموسوی الخمينی
📚 صحیفه امام / ج ۱۹ / ص ۴۰۳ / پیام به نمایندگان مجلس شورای اسلامی / حدود اختیارات ولایت فقیه
(این عنوان که توسط گردآورندگان صحیفه انتخاب شده است، دقیق نیست!)
🌐 https://b2n.ir/x32029
@tafaqqoh