هدایت شده از تلخیص کتب و مقالات حوزه
📚📚#نذر_فرهنگی_کتاب
✅ بلافاصله بعد از شروع کرونا یک طرحی را با دوستان روحانی شروع کردیم به نام #نذر_فرهنگی_کتاب
📖 این طرح در کنار توزیع بسته های غذایی به نیازمندان که مسئولیت تغذیه مادی آن ها را بر عهده دارد، به تغذیه روحی آن ها می پردازد؛ بدین صورت که به نیازمندانی که بسته های غذایی توزیع می کنیم، کتاب هایی را (بناء بر مقتضای سنی آن ها) به عنوان امانت به آن ها می سپاریم تا مطالعه کنند. در صورتی که مطالعه کنند و خلاصه ای از آن ارائه بدهند، در ازای هر کتاب (طبق اقتضای صفحات کتاب) بین ده یا بیست هزار تومان به عنوان هدیه در بسته های تزیین شده به آن ها تقدیم می گردد.
🖇 با این کار دو هدف را به انجام رسانده ایم:
1. پولی را که قرار بود به نیازمندان برای خرید لباس 👕و کیف 👜و کفش 👟یا هر چیز دیگر به آن ها بدهیم؛ به صورت جایزه برای خواندن کتابشان به آن ها تقدیم می کنیم که فایده اش این است که عزت آن ها حفظ شده است و پول را به عنوان جایزه کتابخوانی گرفته اند و بسیار تشویق می شوند.
2: در ازای پول کتاب خوانده اند و چه بسا یک کتابی که مطالعه کرده اند مسیر زندگی آن ها را عوض کند (أعم از اخلاقی، فقهی، شهدایی و غیره)
حال بعد از چند ماه از اجرای این طرح ، برخی بانیان مالی کم شده اند و از نظر بودجه ای به مشکل برخورده ایم. برای ادامه ی این طرح #نذر_فرهنگی_کتابخوانی نیازمند یاری مالی شما هستیم.
✅نکته: کسانی که کتاب در امانت در اختیارشان قرار می گیرد و با مطالعه آن وجه را به عنوان جایزه دریافت می کنند، از اغنیاء نیستند؛ بلکه از نیازمندان و برخی شان نیز أیتام هستند. تاکنون نیز بسیااار نتیجه داده است و بسیاری از افراد چندین کتاب را مطالعه کرده اند که اگر این طرح نبود هیییچ انگیزه ای برای ترغیب آن ها به خواندن این کتاب ها وجود نداشت.
فاستبقوا الخیرات🙏
6037997263944101 بانک ملی؛ سید رضا حسنی
در صورت واریز به این شماره 09190490072 یا به این آیدی @abdseyed اطلاع دهید. جزاکم الله
#نذر_فرهنگی_کتاب
مُشتاقِ توام با همه جوری و جفایی
محبوبِ منی با همه جُرمی و خطایی
من خود به چه ارزَم که تمنّای تو وَرزم
در حضرتِ سلطان که برد نامِ گدایی؟
صاحب نظران لافِ مَحبّت نپسندند
وان گه سپر انداختن از تیرِ بلایی
باید که سری در نظرش هیچ نیَرزد
آن کس که نهد در طلبِ وصلِ تو پایی
بیدادِ تو عَدلست و جفایِ تو کرامت
دُشنامِ تو خوشتر که ز بیگانه دُعایی
جُز عهدِ و وفای تو که مَحلول نگردد
هر عهد که بَستم هوسی بود و هوایی
گر دست دهد دولتِ آنم که سرِ خویش
در پای سمندِ تو کُنم نعل بهایی
شاید که به خون بر سرِ خاکم بنویسند
این بود که با دوست به سر بُرد وَفایی
خون در دلِ آزرده نهان چند بماند؟
شک نیست که سر بَرکند این درد به جایی
شرطِ کرم آنست که با درد بمیری
#سعدی و نخواهی ز درِ خلق دوایی
@tafaqqoh
✔️ کانال تزکیه عملی
🏷 نشر بیانات، تألیفات و دروس اخلاق عالم فرزانه حضرت آیة الله محمد شجاعی زنجانی (رحمة الله علیه)
🔸 ارتباط با ادمین:
@montazer_sf
🔖 سروش:
http://sapp.ir/tazkiyehamaly
🔖 ایتا:
https://eitaa.com/tazkiyehamaly
✔️ کانال آرشیو صوتی تزکیه عملی
@tazkiyehamaly_arshiv
🖊 بخشی از پیام مقام معظم رهبری حفظه الله به مناسبت رحلت استاد شجاعی رحمه الله:
این عالم عارف و اخلاقی با افادات #معنوی و اثرگذار خود که برخی از آن از رسانهی ملی پخش میشد و با نفس #گرم و #شیرین خود که از دلی بامعرفت برمیخاست، جوانان و جویندگان بسیاری را به جادهی معارف حقیقی رهنمون بود و دارای حق بزرگی بر جامعهی #جوان کشور است. از خداوند متعال بهترین پاداش صالحان را برای این عالم ربانی مسألت میکنم.
سید علی خامنهای
۱۲ دی ماه ۱۳۹۴
@tafaqqoh
🏷 #دریافت_مقاله علم امام در اندیشه علمای معاصر حوزه اصفهان
🖊 محمدجعفر رضایی | علی کرباسی زاده
📚 مجله نقد و نظر سال هجدهم بهار ۱۳۹۲ شماره ۱ (پیاپی ۶۹)
🌐 http://jpt.isca.ac.ir/article_87_c6804c4ef4103244883a3e4fd07c4bc7.pdf
#چکیده
مقاله حاضر با بررسی دیدگاههای عالمان سده اخیر حوزه علمیه #اصفهان در مسئله #علم_امام، تلاش دارد تا دیدگاههای جریانهای فکری این حوزه را در این زمینه به تصویر بکشد.
در این مقاله ضمن اشاره به استدلالها و تبیینهای علمای این دوره اصفهان، سه #جریان_فکری معرفی میشوند:
۱. جریان #فلسفی و #عرفانی ای که علم امام را #مطلق و #فعلی دانسته و به #عمومیت آن معتقدند؛
۲. جریان #حدیثی ای که علم امام را #مشروط میداند، اما به #عمومیت آن باور دارد؛
۳. جریان #کلامی ای که علم امام را #مشروط و #جزئی میشمارد.
از جمله بزرگان جریان اول می توان به سید علی آقا نجف آبادی و شاگردانش سید علی علامه فانی، بانو امین و سید حسن مدرس اشاره کرد.
از بزرگان جریان دوم می توان از شیخ محمدتقی نجفی مسجدشاهی و میرزا یحیی بیدآبادی نام برد.
سید عبدالحسین طیّب، عطاءالله اشرفی اصفهانی و سید محمدجواد غروی اصفهانی از بزرگان جریان سوّم به شمار می آیند.
🌐 http://jpt.isca.ac.ir/article_87.html
@tafaqqoh
🔊 #دریافت_صوت جلسات #منهج_شناسی فقهیِ شهید بر اساس کتاب #لمعه | استاد طالبی دام عزه | ۱۵ جلسه
🔘 مدرسه علمیه امام خمینی رحمهالله تهران
🌐 https://b2n.ir/480632
@tafaqqoh
تفقه
🔊 #دریافت_صوت جلسات #منهج_شناسی فقهیِ شهید بر اساس کتاب #لمعه | استاد طالبی دام عزه | ۱۵ جلسه 🔘 مدر
🔊 #دریافت_صوت جلسات #منهج_شناسی فقهیِ شهید بر اساس کتابِ لمعه | استاد طالبی دام عزه | ۱۵ جلسه
🔘 مدرسه علمیه امام خمینی رحمهالله تهران
✔️ جلسه اول
🌐 http://thaqalain.ir/wp-content/uploads/2018/07/Talebi-13970409-ManhajShenasi-01-Thaqalain_IR.mp3
✔️ جلسه دوم
🌐 http://thaqalain.ir/wp-content/uploads/2018/07/Talebi-13970409-ManhajShenasi-02-Thaqalain_IR.mp3
✔️ جلسه سوم
🌐 http://thaqalain.ir/wp-content/uploads/2018/07/Talebi-13970409-ManhajShenasi-03-Thaqalain_IR.mp3
✔️ جلسه چهارم
🌐 http://thaqalain.ir/wp-content/uploads/2018/07/Talebi-13970410-ManhajShenasi-04-Thaqalain_IR.mp3
✔️ جلسه پنجم
🌐 http://thaqalain.ir/wp-content/uploads/2018/07/Talebi-13970410-ManhajShenasi-05-Thaqalain_IR.mp3
✔️ جلسه ششم
🌐 http://thaqalain.ir/wp-content/uploads/2018/07/Talebi-13970410-ManhajShenasi-06-Thaqalain_IR.mp3
✔️ جلسه هفتم
🌐 http://thaqalain.ir/wp-content/uploads/2018/07/Talebi-13970411-ManhajShenasi-07-Thaqalain_IR.mp3
✔️ جلسه هشتم
🌐 http://thaqalain.ir/wp-content/uploads/2018/07/Talebi-13970411-ManhajShenasi-08-Thaqalain_IR.mp3
✔️ جلسه نهم
🌐 http://thaqalain.ir/wp-content/uploads/2018/07/Talebi-13970411-ManhajShenasi-09-Thaqalain_IR.mp3
✔️ جلسه دهم
🌐 http://thaqalain.ir/wp-content/uploads/2018/07/Talebi-13970412-ManhajShenasi-10-Thaqalain_IR.mp3
✔️ جلسه یازدهم
🌐 http://thaqalain.ir/wp-content/uploads/2018/07/Talebi-13970412-ManhajShenasi-11-Thaqalain_IR.mp3
✔️ جلسه دوازدهم
🌐 http://thaqalain.ir/wp-content/uploads/2018/07/Talebi-13970412-ManhajShenasi-12-Thaqalain_IR.mp3
✔️ جلسه سیزدهم
🌐 http://thaqalain.ir/wp-content/uploads/2018/07/Talebi-13970413-ManhajShenasi-13-Thaqalain_IR.mp3
✔️ جلسه چهاردهم
🌐 http://thaqalain.ir/wp-content/uploads/2018/07/Talebi-13970413-ManhajShenasi-14-Thaqalain_IR.mp3
✔️ جلسه پانزدهم
🌐 http://thaqalain.ir/wp-content/uploads/2018/07/Talebi-13970413-ManhajShenasi-15-Thaqalain_IR.mp3
@tafaqqoh
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
Al-Naas -01 ss.mp3
8.25M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #ناس
🔹 جلسه: 1
تاریخ: 1399/01/29
#عنایت_الهی
#هدیه_ثواب_تفسیر
#ثمره_چهل_ساله
#تاریخچه_تفسیر
#آخرین_سوره
#آخرین_جلسه
#ختم_تفسیر
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
Al-Naas 01 p2.pdf
163.2K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #ناس
🔹 جلسه: 1
تاریخ: 1399/01/29
#عنایت_الهی
#هدیه_ثواب_تفسیر
#ثمره_چهل_ساله
#تاریخچه_تفسیر
#آخرین_سوره
#آخرین_جلسه
#ختم_تفسیر
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
تفقه
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #ناس 🔹 جلسه: 1 تاریخ: 1399/01/29 #عنایت_الهی #هدیه_ثواب_تفسیر #ثمره_چه
✔️ آخرین جلسهی درس تفسیر آیةالله جوادی آملی حفظهالله
#دریافت_صوت درس (حدود ۲۷ دقیقه)
🔉 https://eitaa.com/EsraTvEitaa/7877
#دریافت_متن درس
📖 https://eitaa.com/EsraTvEitaa/7878
🏷 حضرت استاد در این جلسه بعد از اتمام سوره مبارکه ناس با بیانی شیرین و مختصر، داستانِ شروع و امتداد ۴۰ سالهی #درس_تفسیر را ذکر میکنند؛
@tafaqqoh
🔊 #دریافت_صوت سلسله جلسات #روش_شناسی کاربردی اجتهاد
🎙 استاد سید محمدرضا واعظی دام عزه
🔸 پاییز و زمستان ۹۸
🔹 مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام قم
🔉 جلسه اول
https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi/509
🔉 جلسه دوم
https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi/510
🔉 جلسه سوم
https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi/511
🔉 جلسه چهارم
https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi/515
🔉 جلسه پنجم
https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi/516
🔉 جلسه ششم
https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi/517
🔉 جلسه هفتم
https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi/518
🔉 جلسه هشتم
https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi/519
@tafaqqoh
✔️ دریافت #نمونه_سوالات دروس حوزه علمیه برادران همراه با #پاسخ
🏷 پایه ۲
https://eitaa.com/soalate_howzeh/78
🏷 پایه ۳
https://eitaa.com/soalate_howzeh/80
🏷 پایه ۴
https://eitaa.com/soalate_howzeh/82
🏷 پایه ۵
https://eitaa.com/soalate_howzeh/84
🏷 پایه ۶
https://eitaa.com/soalate_howzeh/86
🏷 پایه ۷
https://eitaa.com/soalate_howzeh/88
🏷 پایه ۸
https://eitaa.com/soalate_howzeh/90
🏷 پایه ۹
https://eitaa.com/soalate_howzeh/92
🏷 پایه ۱۰
https://eitaa.com/soalate_howzeh/94
@tafaqqoh
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
#تازه_های_نشر
📙 کتاب ارزشمند «بین السیدین» اثر ابتکاری مرحوم آیتاللهالعظمی حاج سید احمد زنجانی برای نخستین بار توسط انتشارات #مرکز_فقهی امام محمد باقر (ع) (m-feqhi.ir) چاپ و منتشر شد.
🔻درباره کتاب:
از تأثیرگذارترین آثار فتوایی در فقه شیعه، کتاب «العروة الوثقی» اثر مرحوم آیتاللهالعظمی سید محمد کاظم یزدی است و یکی از مهمترین حواشی نگاشته شده بر این کتاب، حاشیه مرحوم آیتاللهالعظمی سید ابوالحسن اصفهانی است.
مرحوم آیتاللهالعظمی زنجانی در کتاب بین السیدین به بررسی اجتهادی و تطبیقی آرای سید یزدی و سید اصفهانی پرداختهاند و در مواردی که سید اصفهانی بر آرای سید یزدی حاشیهای اضافه کرده است، ادله طرفین را بیان نموده و نظر خود درباره قول صحیح را تثبیت کرده است.
❖ مراکز پخش:🔻
• انتشارات مرکز فقهی امام محمد باقر (ع)، 02537743869
• کتابفروشی طه؛ قم، خ معلم، مجتمع ناشران، واحد 314؛ (02537848326)
• انتشارات دار زینالعابدین، قم، خ ارم، پاساژ قدس، واحد36؛ (02537732631)
▫️فروش اینترنتی: http://dinook.ir
@zanjani_net
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
#تازه_های_نشر
📙 کتاب ارزشمند «مستنبطات الأعلام فی شرح مستثنیات الأحکام» اثر ابتکاری مرحوم آیتاللهالعظمی حاج سید احمد زنجانی برای نخستین بار توسط انتشارات #مرکز_فقهی امام محمد باقر (ع) (m-feqhi.ir) چاپ و منتشر شد.
🔻درباره کتاب:
بسیاری از احکام شرعی در سرتاسر فقه، دارای استثناءها و تخصیصهایی است. مرحوم آیتاللهالعظمی زنجانی در رساله مستثنیات الأحکام حدود 700 مورد از مواردی را که از احکام شرعی کلی استثنا شدهاند گردآوری نموده است و سپس شرحی تفصیلی و استدلالی بر آن نوشته است که «مستنبطات الاعلام» نام دارد.
❖ مراکز پخش:🔻
• انتشارات مرکز فقهی امام محمد باقر (ع)، 02537743869
• کتابفروشی طه؛ قم، خ معلم، مجتمع ناشران، واحد 314؛ (02537848326)
• انتشارات دار زینالعابدین، قم، خ ارم، پاساژ قدس، واحد36؛ (02537732631)
▫️فروش اینترنتی: http://dinook.ir
@zanjani_net
✔️ مناجات زید بن صوحان؛ شهیدِ جمل
إِلٰهِي قَدْ مَدَّ إِلَيْكَ الْخَاطِئُ الْمُذْنِبُ يَدَيْهِ بِحُسْنِ ظَنِّهِ بِكَ؛
إِلٰهِي قَدْ جَلَسَ الْمُسِيءُ بَيْنَ يَدَيْكَ مُقِرَّاً لَكَ بِسُوءِ عَمَلِهِ وَ راجِياً مِنْكَ الصَّفْحَ عَنْ زَلَلِهِ؛
إِلٰهِي قَدْ رَفَعَ إِلَيْكَ الظَّالِمُ كَفَّيْهِ رَاجِياً لِما لَدَيْكَ فَلَا تُخَيِّبْهُ بِرَحْمَتِكَ مِنْ فَضْلِكَ؛
إِلٰهِي قَدْ جَثَا الْعائِدُ إِلَى الْمَعَاصِي بَيْنَ يَدَيْكَ خائِفاً مِنْ يَوْمٍ تَجْثُو فِيهِ الْخَلائِقُ بَيْنَ يَدَيْكَ؛
إِلٰهِي جَاءَكَ الْعَبْدُ الْخَاطِئُ فَزِعاً مُشْفِقاً وَ رَفَعَ إِلَيْكَ طَرْفَهُ حَذِراً راجِياً وَ فاضَتْ عَبْرَتُهُ مُسْتَغْفِراً نادِماً؛
وَ عِزَّتِكَ وَ جَلالِكَ مَا أَرَدْتُ بِمَعْصِيَتِي مُخالَفَتَكَ وَ مَا عَصَيْتُكَ إِذْ عَصَيْتُكَ وَ أَنَا بِكَ جاهِلٌ وَ لَا لِعُقُوبَتِكَ مُتَعَرِّضٌ وَ لَا لِنَظَرِكَ مُسْتَخِفٌّ وَلٰكِنْ سَوَّلَتْ لِي نَفْسِي وَ أَعانَتْنِي عَلَىٰ ذٰلِكَ شِقْوَتِي وَ غَرَّنِي سِتْرُكَ الْمُرْخىٰ عَلَيَّ فَمِنَ الْآنَ مِنْ عَذابِكَ مَنْ يَسْتَنْقِذُنِي؟ وَ بَحَبْلِ مَنْ أَعْتَصِمُ إِنْ قَطَعْتَ حَبْلَكَ عَنِّي؟
فَيا سَوْأَتاهُ غَداً مِنَ الْوُقُوفِ بَيْنَ يَدَيْكَ إِذا قِيلَ لِلْمُخِفِّينَ جُوزُوا و لِلْمُثْقِلِينَ حُطُّوا؛
أَفَمَعَ الْمُخِفِّينَ أَجُوزُ أَمْ مَعَ الْمُثْقِلِينَ أَحُطُّ؟
وَيْلِي كُلَّما كَبُرَ سِنِّي كَثُرَتْ ذُنُوبِي!
وَيْلِي كُلَّما طالَ عُمْرِي كَثُرَتْ مَعَاصِيَّ!
فَكَمْ أَتُوبُ؟ وَ كَمْ أَعُودُ؟ أَمَا آنَ لِي أَنْ أَسْتَحْيِيَ مِنْ رَبِّي؟
اللّٰهُمَ فَبِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اغْفِرْ لِي وَ ارْحَمْنِي يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ وَ خَيْرَ الْغَافِرِينَ؛ ....
📚 مفاتیح الجنان / اعمال مسجد زید بن صوحان
📚 بحارالانوار (مؤسسة الوفاء، بیروت) / ج ۹۷ / صص ۴۴۴ و ۴۴۵
📚 المزار للشهید الاول قدس سره (مدرسة الامام المهدی عجل الله فرجه) / صص ۲۶۱ و ۲۶۲
📚 مصباح الزائر للسید علی بن طاووس رحمهالله (مؤسسة آل البیت علیهم السلام) / صص ۱۰۷ و ۱۰۸
📚 المزار الكبير لمحمد بن جعفر المشهدی رحمهالله (مؤسسة النشر الاسلامی) / ص ۱۴۲
#شب_جمعه
@tafaqqoh
هدایت شده از Mahmoud
کانال اختصاصي انتشار سخنرانيها، درسها و نوشتههای کوتاه دکتر احمدحسين شريفی، استاد تمام فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره):
حاوی سلسله مباحث منسجم در موضوعاتی مثل
1. جنگ نرم؛
2. عرفانهای نوظهور
3. تصوف و عرفان اسلامی
4. سبک زندگی اسلامی
5. فلسفه اخلاق
6. اخلاق کاربردی
7. مباحث سياسی و اجتماعی
8. پاسخ به شبهاتی که از سوی مدعيان روشنفکری عليه آموزههای اسلامی مطرح ميشود
و همچنين دستنوشتههای استاد در موضوعات مختلف فرهنگی، اجتماعی و سياسی
⭕ دسترسی سریع به مطالب👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
#تازه_های_نشر
📚 دروس البیع / تقریر دروس خارج فقه آیةالله وحید خراسانی حفظه الله
🖊 استاد سید محمد کاهانی دام عزه
@tafaqqoh
تفقه
#تازه_های_نشر 📚 دروس البیع / تقریر دروس خارج فقه آیةالله وحید خراسانی حفظه الله 🖊 استاد سید محمد ک
✔️ تقریظ آیةالله وحید خراسانی بر «دروس البیع»
@tafaqqoh
تفقه
#تازه_های_نشر 📚 دروس البیع / تقریر دروس خارج فقه آیةالله وحید خراسانی حفظه الله 🖊 استاد سید محمد ک
✔️ مقدمه مقرر «دروس البیع» ۱
@tafaqqoh
تفقه
#تازه_های_نشر 📚 دروس البیع / تقریر دروس خارج فقه آیةالله وحید خراسانی حفظه الله 🖊 استاد سید محمد ک
📗 #کتاب ارزشمند «دروس البيع» جلد اول، توسط انتشارات باقرالعلوم (علیه السلام) تحت اشراف مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی (مد ظله العالی) به زیور طبع آراسته شد.
📚 این کتاب به مباحثی از #علم_فقه پرداخته که حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ حسین وحید خراسانی (مد ظله العالی) در مسجد اعظم قم تدریس نموده و توسط مقرر گرامی جناب حجة الاسلام و المسلمین سيد محمد حسيني طه (كاهاني) به رشته تحریر در آمده است.
📚 محتوای این كتاب فاخر متضمن مباحث فقهي متاخرین و معاصرین در باب بيع مكاسب از نظرات علمای گرانقدر همچون شیخ انصاری، ميرزاي ناييني و مرحوم اصفهاني و ... (قدس سرهم) است که این تقریر مزيّن به تقریظ معظمله مي باشد و با بیانی سلیس و اسلوبی سهل در اختیار علاقمندان و طلاب علوم دینی قرار گرفته است.
✅ مرکز فروش: قم، بلوار معلم، مجتمع ناشران، طبقه B، واحد ۴۴، فروشگاه انتشارات مدرسه باقرالعلوم علیهالسلام
☎ خرید تلفنی: 02537744988 – 02537733413
◻️ #خبر #اطلاعیه
☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
🏷 پیش از این استاد محمدرضا انصاری قمی دام عزه تقریرات دروس بیع، خیارات و شروط آیةالله وحید خراسانی حفظه الله را منتشر کرده بودند (العقد النضید / منشورات دارالتفسیر قم / ۱۰ مجلد / چاپ سالهای ۸۷ تا ۹۰ هـ . ش) که تقریظ و تاییدی از مرجع عظیم الشأن و دفترشان نداشت! اگرچه تقریر خوبی بود و هست.
همچنین تقریرات بحث خیارات به قلم شیخ نزار آل سنبل قطیفی دام عزه در ۴ مجلد با عنوان «بغیة الراغب فی مبانی المکاسب؛ الخیارات» توسط انتشارات مدرسه امام باقرالعلوم علیه السلام قم چاپ شده است.
@tafaqqoh
📚 #دریافت شروح کتب درسی حوزه به قلم شیخ میثم العقیلی دام عزه (از اساتید حوزه علمیه نجف اشرف)
🏷 الرابط إدناه يحتوي على بعض شروحات لمناهج الحوزة الدراسية في مرحلتي المقدمات و السطوح و هي:
1_ طالب المقدمات (١) جزء
2_ عقائد الامامية (١) جزء
3_ منطق المظفر (٣) جزء
4_ قطر الندى (٢) جزء
5_ جواهر البلاغة(١) جزء
6_ شرائع الاسلام (٢) جزء
7_ الحاشية (١) جزء
8_ الالفية (٢) حزء
9_ المختصر (٢) جزء
10_بداية الحكمة (٢) جزء
11_ الحلقات (٧) جزء
12_ اللمعة (٤) جزء
13_ اصول المظفر (٣) جزء
14_ الكفاية (٦) جزء
15_ المكاسب (١١) جزء
⬇️ #دریافت_کتب از #گول_پلی
🌐 https://drive.google.com/folderview?id=114R9XHDgI1a04dAzEIFniHnPa2ZrdSZN
🔹 منبع: کانال تلگرام دروس و مولفات الشیخ میثم العقیلی
💠 t.me/maithamee
@tafaqqoh
🏷 #دریافت_مقاله کارکردهای عقل عملی در اصول فقه شیعه
استاد محمد عرب صالحی دام عزه
🌐 http://qabasat.iict.ac.ir/article_17659_ece0eaf4011b94acf3abc705a199ff0b.pdf
🔖 #چکیده:
کارکرد #عقل_عملی در اصول فقه گرچه فی الجمله و به طور #پراکنده در کتب اصولی مورد بحث قرار گرفته است؛ اما با اینکه مجموعه احکام عقل عملی مورد استفاده در اصول فقه، چه به نحو #کلی، مثل اصل #حسن و #قبح عقلی و چه به نحو #صغروی، مانند قبح #تجرّی، قبحِ #تفویتِ اغراضِ مولا و حسنِ #احتیاط، فراوان و دارای جهات مختلفی است، تفصیل بحث در هیچ یک از این کتب به نحو موضوعی و یکجا مورد بحث و مُداقّه قرار نگرفته است.
در برخی از کتب متقدمان به برخی از وجوه مسئله پرداخته شده است؛ مثلا بحث از حسن و قبح در کتبی چون «الفوائد الحائریه» (ر.ک: وحید بهبهانی، ۱۴۱۵ق، ص ۳۶۳_۳۷۸)، «الفصول الغرویه» (ر.ک: صاحب فصول، ۱۴۰۴ق، ص۳۱۶_۳۵۰)، «فرائد الاصول» (ر.ک: شیخ انصاری، [بی تا] ص۲۳۰_۲۴۵) و «هدایه المسترشدین» (ر.ک: اصفهانی، [بی تا]، ص۴۳۳_۴۴۲) دیده میشود؛ اما پس از آن، این اندک هم در کتب متاخرین کمیاب گردیده است و تنها محقق اصفهانی در لابلای #دلیل_انسداد، بحثی درمورد آن آورده است (محقق اصفهانی، ۱۳۷۴، ج۲، ص۳۲۲به بعد).
در کتب مختلف #شهید_صدر این مسئله تا حدودی جایگاه خود را باز یافته است و اخیراً جناب #عمار_ابورغیف یکی از شاگردان شهید صدر در کتابی دو جلدی تحت عنوان «الاسس العقلیة» بحث مستقلی با عنوان #تطبیقات عقل عملی در اصول فقه مطرح نموده است. البته طبیعی است که جای چنین مباحثی نه در علم اصول که در #فلسفه_علم_اصول است و چنین علمی بسان سایر فلسفههای #مضاف به علوم، هنوز در حوزههای علوم دینی جایگاه اساسی خود را نیافته است؛ گرچه محققان گرانمایهای در این زمینه پیش قدم گردیده و در پی پایه گذاری این علوم برآمده اند.*
در این نوشتار پس از تبیین #مفردات موضوع و تعیین مراد از عقل عملی و تبیین موضوع و محدوده آن، به کارکردهای عقل عملی در مباحث اصولی اشاره گردیده است.
* استاد آملی لاریجانی _دام ظله_ از سال ۱۳۷۸ تا سال ۱۳۸۷ در درسِ خارج اصول به طور تفصیلی به این مباحث پرداخته و نویسنده نیز در بسیاری از این جلسات حضور داشته و مقالهی حاضر نیز وامدار اندوختههای آن زمان از محضر استادِ گرانقدر است. برخی دیگر از اساتید نیز در سالهای اخیر در زمینهی فلسفه اصول فقه به تحقیق و #تدریس مشغولاند.
🌐 http://qabasat.iict.ac.ir/article_17659.html
@tafaqqoh
تفقه
🏷 #دریافت_مقاله کارکردهای عقل عملی در اصول فقه شیعه استاد محمد عرب صالحی دام عزه 🌐 http://qabasat.
#حاشیه
🔹 حاصل چند سال تدریس استاد آملی لاریجانی دام عزه که در پاورقی مقاله به آن اشارت رفت، دورهی سی و چند جلدی فلسفه علم اصول فقه است که به مرور در حالِ انتشار است و البته تربیتِ فضلای گرانقدری که عهدهدار مباحث #هرمنوتیک، #فلسفه_زبان، #فلسفه_تحلیلی و پاسخگویی به شبهاتِ نو در حوزههای علمیه هستند.
🔸 با این وجود شیخِ تحولشعارِ زوائد پندارِ شیخ انصاری گریز، این درس و کتاب را هم از گزندِ نقدهای #پوپولیستی در امان نگذاشته و از دمِ تیغ گذرانده است! (ر.ک: کانال موسسه شیخِ مذکور)
@tafaqqoh