eitaa logo
شجر
1.2هزار دنبال‌کننده
751 عکس
38 ویدیو
1.6هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. تبادل: @shahid_bakrii ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
خط‌حزب‌الله۴۵۴.pdf
3.3M
چه کسی باید میدان‌دار باشد؟ 🔶 خط حزب‌الله در گزارش هفته خود، دوازده معیار رهبر انقلاب برای تعیین کابینه دولت چهاردهم را بررسی کرده است. 🔶 یادداشت هفته خط حزب‌الله به مناسبت ایام ماه محرم و شهادت امام سجاد علیه‌السلام، ضرورت انس با صحیفه سجادیه و تدبر در آن را مبتنی بر بیانات رهبر انقلاب تبیین کرده است. 🔶 این شماره‌ هفته‌نامه خط‌ حزب‌الله به روح مطهر دانشمند هسته‌ای شهید داریوش رضایی‌نژاد تقدیم می‌شود. 🔸 خط‌حزب‌الله؛ شماره ۴۵۴ 🆔 @tahlil_shjr
این روش یک انحراف آشکار است! 🔶 روزنامه «جمهوری اسلامی»، از روزنامه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان در سرمقاله خود با اشاره به سخنان «ظریف» رئيس شوراي راهبري انتخاب اعضای دولت چهاردهم و روش امتیازبندی انتخاب در این شورا نوشت: «باعث تعجب بسيار است که این شورا با توجه به وظيفه مهمي که برعهده‌ دارد، دچار چنين خطاي آشکاري شده است. سخن بر سر مخالفت با حضور زنان يا اقوام و يا پيروان مذاهب در ترکيب دولت نيست. وجود نمايندگاني از اقشار مختلف جامعه در دولت و در ميان مديران ارشد امري لازم و قابل تقدير و تحسين است؛ ولي نکته‌اي که بايد مورد توجه قرار گيرد، اين است که سهميه دادن به معناي نوعي دوپينگ کردن و به صورت مصنوعي و غيرطبيعي به جايگاه قابل قبول رساندن افرادي است که واجد شرايط لازم براي قرار گرفتن در آن جايگاه نيستند. ريشه اين تفکر غلط و انحرافي را بايد در اين نگاه اشتباه جست‌وجو کرد که بعضي افراد معتقدند حتماً بايد در فلان جمع يک زن يا يکي از اعضاي اقليت‌هاي مذهبي وجود داشته باشد تا قشر بانوان يا مثلاً اهل سنت مورد تکريم قرار گيرند.» 🔶 این روزنامه در ادامه نوشت: «اينکه بانوان بايد تکريم شوند، سخن درستي است و اينکه اهل سنت و ساير اقليت‌ها و اقوام مختلف بايد مورد تکريم قرار گيرند، کاملاً منطقي است؛ ولي آنچه خلاف منطق است، اين است که اين افراد را با دوپينگ کردن و بدون آنکه واجد شرايط و معيارهاي لازم باشند، در جايگاهي قرار دهيم که افراد ممتازتر از آنها براي قرار گرفتن در آن جايگاه وجود دارند. چنين روشي نه‌تنها تکريم اين اقشار نيست، بلکه اقدامي خلاف عدالت و تضييع آشکار حقوق کساني است که به‌طور طبيعي داراي امتيازات لازم هستند.» 🆔 @tahlil_shjr
خنجری کاربردی‌تر از منشور سازمان ملل 🔶 تکرار عملیات طوفان‌الاقصی با حمله پهپاد «یافا» به تل آویو، مرکز رژیم صهیونیستی به معنای تثبیت قدرت مقاومت و از دست رفتن قدرت بازدارندگی رژیم صهیونیستی است. رسیدن قدرت پهپادی انصارالله یمن به دریای مدیترانه، نویدبخش قدرت جدیدی در معادلات بین‌المللی است که امتداد آن از دریای سرخ تا مدیترانه است و قطعاً برای محور عبری ـ غربی هزینه‌بر خواهد بود. 🔶 با توجه به اهمیت عملیات پهپاد یافا که در عمق سرزمین‌های اشغالی (به تعبیر خود صهیونیست‌ها طوفان‌الاقصی دیگری بود) معادلات منطقه را به نفع مردم فلسطین رقم خواهد زد و شاید به جرئت بتوان گفت پس از عملیات وعده صادق، این عملیات دومین اتفاقی است که توانست ذهن جامعه صهیونیستی را برای فروپاشی هر چه سریع‌تر اسرائیل آماده کند. 🔶 بررسی قابلیت‌های پهپاد یافا نشان می‌دهد، محور مقاومت به لحاظ نظامی در وضعیت ایده‌آلی قرار دارد و ممکن است سلاح‌های راهبردی دیگری نیز رونمایی شود و رژیم صهیونیستی را غافلگیر کند. بنا بر اعلام نیروهای مسلح یمن، پهپاد یافا که قابلیت‌هایی، همچون: 1⃣ دوربرد و چند قابلیتی بودن 2⃣کلاهک انفجاری قوی 3⃣ قابلیت پنهان شدن از رادارها و پدافندها را دارد، می‌تواند مثلث وحشت در سرزمین‌های اشغالی باشد؛ به گونه‌ای که در یک سمت مثلث حزب‌الله و در سمت دیگر انصارالله یمن و در سمت دیگر آن مردم غزه و مقاومت باشد. 🔶 از سوی دیگر، روزنامه «الاخبار» به نقل از یک مقام یمنی نوشته است: «مرحله پنجم عملیات‌ها غافلگیری‌های بسیار زیادی برای صهیونیست‌ها خواهد داشت. ما مصمم هستیم که تعداد زیادی از بنادر و اهداف حیاتی رژیم صهیونیستی در حیفا، تل‌آویو و دیگر مناطق سرزمین‌های اشغالی را هدف حملات خود قرار دهیم. برخی از این عملیات‌ها به تنهایی و برخی از آنها با هماهنگی چهار جبهه، یعنی عراق، سوریه، لبنان و یمن انجام خواهد شد.» 🔶 بنابراین، خنجر یمنی که این روزها در قلب صهیونیست‌ها قرار دارد، نویدبخش آینده‌ای روشن برای مردم فلسطین است. موضوعی که نشان می‌دهد یمن و محور مقاومت مجبور هستند به جای سازمان ملل و کشورهای مدعی، روند نسل‌کشی را در نوار غزه متوقف کنند و این به معنای آن است که یمن و جبهه مقاومت برای تحقق صلح بشری نهایت هزینه را پرداخت می‌کنند، اما در مقابل جبهه کفر و نفاق و استکبار به دنبال بحران‌زایی و تشدید تنش‌ها هستند. 🆔 @tahlil_shjr
(ع) امام، شهید شایعات بود... 🔶 چند خط از زیرکی معاویه! وقتی امام حسن (ع) به معاویه نامه تندی نوشت و فرمود بین ما شمشیر قضاوت می‌کند حضرت دو لشگر به راه انداخت و خود به سمت ساباط مدائن رفت. معاویه دو نفر را برای مذاکره و درخواست صلح به سمت امام فرستاد. مغیره بن شعبه و عبدالله بن عامر. 🔶 امام درخواست صلح را رد کرد. آن دو نفر از خیمه امام خارج شدند و وسط لشگر امام شروع به گفتگو کردند که نوه رسول خدا صلح را پذیرفت و خدا به وسیله او جلوی ریخته شدن خون مردم را گرفت!!!! 🔶 درحالیکه امام قاطعانه پاسخ رد صلح داده و به دنبال جنگ با معاویه بود. شایعه پخش شد: حسن از معاویه درخواست صلح نموده و فتنه به پایان رسید! جراح بن سنان که از خوارج بود بر سر امام فریاد کشید: تو هم مانند پدرت مشرک شده ای!!! 🔶 و با خنجر به سمت حضرت حمله کرد و امام مجروح شد! امام حسن (ع) شهید شایعات بود. شایعه لشگر را از هم‌پاشاند. قدرت شایعه را جدی بگیرید. 🔸 : آقای دکتر علیرضا زادبر 🆔 @tahlil_shjr
تنفیذ؛ تقاطع فقه و قانون.pdf
73K
✅ تنفیذ؛ تقاطع فقه و قانون 🔶 دلیل اینکه تنفیذ رخ می‌دهد این است که رفتار رئیس‌جمهور در چارچوب فقه اسلامی، قواعد اسلامی رخ بدهد و این بالاترین ابزار نظارتی ماست. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به‌نوعی این تنفیذ و وکالت را به فقیه اجازه می‌دهد که بخشی از اختیارات خودش را به وکیل بدهد. تنفیذ یک اتفاق خاص صرفاً در جمهوری اسلامی نیست، در نظام‌های سیاسی دیگر هم هست. اما باید دقت داشت که مبنای تنفیذ در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران ناظر به مبانی اسلامی و فقه امامیه هست. 🔸 : آقای حسین محمدی‌سیرت؛ استاد دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق علیه السلام 🆔 @tahlil_shjr
بی‌چاره فرهنگ 🔶 نمایندگان مجلس در جلسه ای به کلیات و ماده واحده طرحی رأی دادند که در صورت تصویب نهایی و تأیید شورای نگهبان، این اجازه را به هیئت رئیسه و کمیسیون آیین‌نامه داخلی می‌دهد تا حداقل تعداد عضو برای کمیسیون‌های تخصصی‌ای که متقاضی لازم را ندارند کم کند. 🔶 ماجرا از این قرار است که طبق قانون آیین‌نامه داخلی هر یک از کمیسیون‌های تخصصی مجلس باید حداقل ۱۹ و حداکثر ۲۳ نفر عضو داشته باشند ولی معمولاً تقاضای نمایندگان برای عضویت در کمیسیون‌ها نامتوازن است. 🔶 معمولاً کمیسیون‌هایی مثل برنامه و بوجه، امنیت ملی و سیاست خارجی، صنایع و انرژی متقاضی زیادی دارند و در عوض کمیسیون‌هایی مانند فرهنگی، قضایی و شوراها با اقبال چندانی روبرو نمی‌شوند. 🔶 نتیجه این می‌شود که بعضی کمیسیون‌ها تقاضای بیش از ظرفیت دارند و در مقابل بعضی دیگر به حداقل تعداد لازم هم نمی‌رسند. مجلس در دوره‌های مختلف هر بار اقدامی کرده و این بار نیز تصمیم گرفته حد نصاب کمیسیون‌های کم‌مشتری را پایین بیاورد. 🔶 اقبال نمایندگان به برخی کمیسیون‌ها دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد؛ از داشتن مزایای احتمالی تا انتخاب کمیسیون فقط بر اساس مسائل حوزه انتخابیه و غلبه نگاه محلی بر ملی در برخی نمایندگان. با گذشت نزدیک به دو ماه از آغاز به کار مجلس دوازدهم، هنوز دو کمیسیون فرهنگی و قضایی و حقوقی به حدنصاب لازم نرسیده‌اند. شنیده شده هر کدام از این دو کمیسیون حدود ۱۰ نفر متقاضی دارند. 🔶 همه این‌ها در شرایطی است که به غیر از اهمیت ذاتی موضوع فرهنگ، در کشور مسائل مهمی وجود دارد که داری ابعاد فرهنگی و حقوقی است. از فضای مجازی و فرصت‌ها و تهدیدهای آن گرفته تا خانواده و حجاب. برای مثال لایحه عفاف و حجاب در مجلس قبل در کمیسیون‌های حقوقی و قضایی و فرهنگی تدوین شده بود. 🔶 وضعیت طوری است که صدای برخی از نمایندگان هم در آمده است. مجلس دوازدهم در همین ابتدای کار، تصویر خوبی از دغدغه‌های فرهنگی خود به جامعه مخابره نکرده است! 🆔 @tahlil_shjr
ریشه داشتن 🔶 انسانی که به اندازه‌گیری و انباشت اطلاعات رو می‌آورد، به اندیشیدن پشت میکند. علم جدید، انسان بی‌اندیشه می‌سازد. اولین تاثیر بیگانگی با اندیشه، آوارگی است. اندیشیدن با "ریشه داشتن" همراه است. انسان بیگانه با اندیشه، روی زمین جایی برای سُکنی گزیدن و ریشه دوانیدن پیدا نمی‌کند. ما اغلب مسکن داریم ولی سُکنی، نه. به همین جهت انسانِ آواره، به توریسم و سپس به مهاجرت رو می آورد. ولی هیچ مقصدی برای توریست یا مهاجر، محلی برای سکنی نیست. انسان بدون انس با اندیشه، همه جا آواره است. او با زمینی که ریشه‌هایش را بپروراند، بیگانه است. 🔸 : آقای وحید یامین پور 🆔 @tahlil_shjr
حضور انحصارشکنانه کالا و خدمات هسته‌ای ایران در بازارهای جهانی.pdf
130.1K
حضور انحصارشکنانه کالا و خدمات هسته‌ای ایران در بازارهای جهانی 🔶 صنعت هسته‌ای یک صنعت راهبردی است. ابعاد امنیت ملی دارد و بخشی از حوزه‌ی اقتدارآفرینی جمهوری اسلامی ایران است. این جوری نیست که اولویت‌هایش با تغییر دولتها بتواند جا به جا بشود. در ۲۵ سال گذشته، صهیونیستها و سرویسهای جاسوسی، یعنی کل این نظام استکباری، یکپارچه تلاش کردند که جمهوری اسلامی ایران به هسته‌ای مجهز نشود. از ۲۵ سال پیش خرابکاری صنعتی کردند. شما از یک کشور اروپایی یک قطعه‌ی استاندارد باکیفیت خریداری کردید. اینها آمدند در مسیر ربایش انجام دادند و بردند. خرابکاری بسیار ظریف میکرونی انجام دادند که وقتی که به دست شما میرسد کار نکند. در مواد خرابکاری کردند،‌ در مصالح مواد خام خرابکاری کردند، در قطعات خرابکاری کردند. 🔸 : آقای مهندس محمد اسلامی؛ معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی 🆔 @tahlil_shjr
اما بعد ..... 🔰 قسمت اول 🔶 بعد از شهادت رئیسی مظلوم، بارها با این پرسش مواجه شدم که حکمت شهادت او چه بود؟ او که داشت گره ها را دانه دانه باز میکرد، مشکلات ایران در حال حل شدن بود، در منطقه در حال قدرت‌نمایی آنچنانی بودیم، چرا اینطور شد؟ چرا باید در انتخابات به چنین نتیجه‌ای میرسیدیم؟ 🔶 به نظرم پیروزی ایران باید با رشد حقیقی مردم محقق شود. خدا وقتی مردمی را دوست دارد، رشد آنها را رها نمیکند، او امکانات جدیدی می‌دهد تا رشد کنند، بنا نبود با وجود این همه ضعف هایی که داریم، به نتیجه برسیم. پس باید اول ضعف هایمان را میدیدم و میشناختیم، ثانیا امکانات بیشتری برای رفع آن ضعفها به دست می‌آوردیم. خون شهید رئیسی این هر دو را به ما داد. ضعف هایمان را امروز بالعیان می بینیم. کدام ضعف ها؟ نیش و کنایه های آنانکه دولت شهید رئیسی را کوتاه قامت میدانستند، مخبر را کذاب می‌نامیدند، جهت‌گیری دولت را نئولیبرال و غیر انقلابی نام نهادند، در کنار سکوت و بی خیالی برخی دیگر. یادتان هست، آن روز که رهبر گفت امیدآفرینی، عمیقترین و فوری ترین جهادتان است، تبلیغ نکنید اسلام سیلی میخورد، و ما این کار را "گفتار درمانی" بی فایده دانستیم، آری ما همین بودیم که الان می‌بینید. همین آدمهایی که امروز به چهره هم پنجه میکشیم، یقه میگیریم، مچ میگیریم، یکی را فاسد مینامیم و دیگری را متحجر. تا دلمان خنک شود. 🔶 خدا خواست رئیسی مظلوم را ببرد شاید راحت تر او دست ما را بگیرد و بلندمان کند. او اگر شهید نمیشد چه میشد؟ با این وضعیت ما شاید اصلا دور دوم دولتش رای هم نمی‌آورد یا رای می‌آورد و ریزش آرا مردم خیلی بیشتر از اینها بود، و بدتر آنکه ما هم بنای تغییر نمیداشتیم و زشتی‌های پنهان شده‌مان هم آشکار نمیشد مثل انتخابات مجلس که رهبری بارها گفت تلخ نکنید کام مردم را، و ما توجهی نکردیم. آری او با شهادتش خودش و دولتش سنجه و الگویی شد برای ما، او دوباره نشاط و شور سیاسی را حیات بخشید، نگاه منفی و سیاهی که نسبت به مدیران کشور ساخته بودیم و به آن عادت کرده بودیم تغییر داد، نگاه خوش به کارگزاران نظام ایجاد کرد. خدای متعال این امکانات را با خون شهید و نمایش ضعفهایمان به ما داد که برخیزیم. 🔶 بیایید برگردیم سخنان اخیر رهبری با مجلسیان را مرور کنیم، راه همان است که او گفت. بس کنیم دشمنی با رئیس جمهور جدید را. بس کنیم تحجر و فساد را. تحجر یعنی ظاهرگرایی و کنار گذاشتن باطن، باطن چیست؟ عقل و اخلاق و ولایت. این سه، اساس عمق و باطنند، بشکنیم این ظاهرگرایی و تحجر را. اصلی ترین فساد هم یعنی ضربه زدن به نظام انقلابی به خاطر خودخواهی و حزب‌خواهی‌ها و رفیق بازیهایمان، چگونه؟ با دوقطبی های غلط که باعث ضعف همه‌مان میشود، با جابجا کردن اصل و فرع ها نه آنگونه که رهبر میگوید، و اینها یعنی جهت و قدرت را بگیریم، فساد یعنی دلمان را از کینه مسئولین جدید خالی نکنیم و موفقیت منتخب مردم را موفقیت خود نبینیم. این ما هستیم که باید تغییر کنیم، جای دیگر خبری نیست. بیایید به مدد و شکرانه خون پاک شهید رئیسی مظلوم قد بکشیم. پیروزی اصلی این است رفقا. 🔸 : آقای علی مهدیان 🆔 @tahlil_shjr
چیستی و چگونگی تنفیذ 🔰 قسمت اول 🔶 بند نهم اصل یک‌صد و دهم قانون اساسی که مربوط به وظایف و اختیارات رهبری است، از امضای حکم ریاست‌جمهوری پس از انتخابات مردم توسط رهبری سخن می‌گوید که در واقع از مفهوم رسمیت بخشیدن و نافذ کردن «حکم ریاست‌جمهوری» به کلمه‌ی «تنفیذ» یاد می‌شود. 🔶 تدوین‌کنندگان قانون اساسی پس از پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران در برابر نظام طاغوت در مقام طراحی و ساختارسازی برای نظام سیاسی مبتنی بر نظریه مردم‌سالاری دینی نهادهایی را اساسی‌سازی نمودند و وظیفه‌ی حکمرانی در چارچوب قانون اساسی را به این نهادها واگذار کردند. 🔶 بر اساس اصل ۵۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب نظریه استقلال قوا، قوای حاکم در جمهوری اسلامی ایران عبارت‌اند از قوه مقننه قوه مجریه و قوه قضائیه که زیر نظر ولایت مطلقه امر و امامت امت اقدام خواهند نمود. در این ساختار رئیس‌جمهور به‌عنوان سکان‌دار مجریه پس از مقام رهبری، عالی‌ترین مقام رسمی کشور و مسئول اجرای قانون اساسی است که به‌صورت مستقیم به وسیله‌ی مردم انتخاب می‌گردد و وظایف بسیار مهمی در پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران بر عهده دارد. 🔶 انتخاب و استقرار رئیس‌جمهور در جایگاه ریاست‌جمهوری بر اساس قانون اساسی و در پی آن قوانین عادی تشریفات مشخصی دارد که نمایانگر اهمیت این جایگاه در نظام جمهوری اسلامی ایران است. امضای حکم ریاست‌جمهوری به وسیله‌ی رهبری که از آن به تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری نیز تعبیر شده است بر اساس بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی و برگزاری مراسم سوگند و یا تحلیف رئیس‌جمهور با حضور رئیس قوه قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان در مجلس شورای اسلامی بر اساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی از جمله تشریفات بیان شده در قانون اساسی برای آغاز دوره ریاست‌جمهوری است. 🔶 در خصوص موضوع صلاحیت رهبری در امضای حکم ریاست‌جمهوری تحلیل‌های مختلفی در مجامع علمی و دانشگاهی بیان گردیده است؛ اما تحلیل‌های بیان شده بیش از آن که مبتنی بر مبانی نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران باشد گرفتار بررسی حواشی شده و از همین رو ابعاد اصلی این موضوع مغفول مانده. است در این راستا ذیل سه عنوان، چیستی، چرایی و چگونگی ابعاد گوناگون موضوع تنفیذ و یا امضای حکم ریاست‌جمهوری تحلیل خواهد شد. 🔶 الف: چیستی تنفیذ مفهوم تنفیذ یا امضای در ادبیات حقوقی به معنای رسمیت بخشیدن به یک فرایند است و امضای حکم ریاست‌جمهوری به معنای رسمیت بخشیدن به دوره‌ی ریاست‌جمهوری منتخب مردم است. 🔶 در مقام تحلیل ماهیت و چیستی امضای حکم رئیس‌جمهور در قانون اساسی باید بیان نمود که این عمل یکی از فرایندهای حقوقی تعیین شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای رسمیت‌بخشی به فرایند انتخاب رئیس‌جمهور و استقرار او است. به بیان دقیق‌تر به‌نتیجه‌رسیدن یک عمل حقوقی ممکن است نیازمند طی فرایندهای مختلفی باشد که هر کدام از این فرایندها در جای خود دارای آثار و نتایج مشخصی است. برای نمونه لازم‌الاجرا شدن مصوبات مجلس در قالب قانون نیازمند طی فرایندهای مختلفی است که از جمله‌ی آنها ابتکار قانون‌گذاری بررسی و تصویب متن در کمیسیون‌های تخصصی و صحن مجلس تأیید مصوبه به‌وسیله شورای نگهبان از حیث عدم مغایرت با موازین اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. هر کدام از فرایندهای بیان شده دارای آثار مشخصی است و در صورت عدم تحقق آنها اطلاق عنوان قانون بر مصوبه فاقد وجاهت حقوقی است. مبانی تنفیذ به‌عنوان یکی مراحل و فرایندهای رسمیت‌بخشی به دوره ریاست‌جمهوری علاوه بر مبانی حقوقی، ریشه در مبانی نظریه مردم‌سالاری دینی دارد. 🔸 : آقای دکتر عباسعلی کدخدایی؛ عضو حقوقدان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان و استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران 🆔 @tahlil_shjr
چیستی و چگونگی تنفیذ 🔰 قسمت دوم 🔶 در خصوص ریشه‌ها و مبانی تنفیذ در نظریه مردم‌سالاری دینی باید بیان نمود که این فرایند هم تضمینی برای تحقق رکن مردم‌سالاری در جمهوری اسلامی است و هم مشروعیت عملکرد رئیس‌جمهور را محقق می‌نماید. به بیان دقیق‌تر مبتنی بر مبانی نظریه سیاسی اسلام اعمال حاکمیت بر مردم در چارچوب بایسته‌های حکمرانی اسلامی نیازمند مبنا و حجیت است و هیچ فرد و گروهی بدون داشتن مبانی موجه شرعی حق اعمال حاکمیت بر مردم را نخواهد داشت. 🔶 اگر ولی‌فقیه در حکومت اسلامی صلاحیت اعمال ولایت دارد ناشی از مبانی شرعی است که این مسئولیت را به وی سپرده است. از همین رو تنفیذ حکم ریاست‌جمهور به وسیله‌ی ولی‌فقیه در مقام تفویض امور اجرایی کشور به وی و محقق‌کننده رکن مشروعیت این جایگاه خواهد بود دغدغه‌ی ضرورت مشروعیت اعمال حکمرانی به وسیله‌ی رئیس‌جمهور به‌عنوان یکی از ارکان حاکمیت در جمهوری اسلامی در مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی نیز هویدا است و اعضای این مجلس بر ضرورت امضای حکم رئیس‌جمهور در راستای مشروعیت‌بخشی به وی تأکید می‌نمایند از سوی دیگر در خصوص تحقق رکن مردم‌سالاری نیز باید دو نکته بیان کرد: 🔶 اولاً مبتنی بر نظریه‌ی مردم‌سالاری دینی حضور و نقش فعال مردم در امر اداره نظام سیاسی اسلامی از الزامات حکمرانی محسوب می‌گردد و ولی جامعه اسلامی مکلف به مراجعه به مردم و بهره‌گیری از نظرات آنان در اداره امور کشور است. این قالب مشارکت در ادبیات حقوق اساسی امروز در انتخابات تبلوریافته و مردم از طریق حضور در انتخابات مشارکت فعالانه خود در اداره نظام سیاسی را محقق می‌نمایند و انتخابات ریاست‌جمهوری یکی از این مجاری محسوب می‌گردد که در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است و رهبری در راستای عینیت‌بخشی به مشارکت فعال مردم اقدام به تنفیذ و امضای حکم رئیس‌جمهور منتخب می‌نماید. 🔶 ثانیاً این فرایند می‌تواند تضمینی بر نحوه عملکرد و استمرار شرایط منتخب مردم در فاصله‌ی میان انتخابات تا برعهده گرفتن مسئولیت نیز باشد عبارت مشترک همه‌ی احکام رؤسای جمهور سابق که بیان می‌دارد تنفیذ و امضای حکم رئیس‌جمهور به پشتوانه آرای مردمی بوده است بیانگر همین دو اصل بنیادین است. 🔶 فارغ از رویکرد ارزشی به موضوع تنفیذ، ذکر این نکته ضروری است که در نگاه حقوقی صرف نیز تنفیذ به‌عنوان یک فرایند تأسیس شده به وسیله‌ی قانون‌گذار، اساسی فرایندی الزام‌آور تلقی می‌گردد و متناسب با بایسته‌ها و الزامات خود در نظام حقوقی تأثیرگذار خواهد بود به بیان دقیق‌تر ازآنجاکه قانون‌گذار اساسی در اصل ۱۱۰ قانون اساسی امضای حکم ریاست‌جمهوری را به منزله‌ی یک فرایند و امر حقوقی موردنیاز برای استقرار رئیس‌جمهور منتخب مردم در نظر گرفته است، نمی‌توان از اراده‌ی وی اثر تشریفاتی و غیرالزام‌آور بودن برداشت نمود. 🔶 ب: چرایی تنفیذ؟ در مقام بیان ضرورت و چرایی تنفیذ حکم رئیس‌جمهور به‌عنوان یکی از صلاحیت‌های رهبری در قانون اساسی ذکر دو نکته حائز اهمیت است: 🔶 اولاً اساسی سازی فرایند تنفیذ و امضای حکم ریاست‌جمهوری محقق‌کننده‌ی ارکان نظری نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌گردد و در صورت عدم تعیین آن مشروعیت اعمال حکمرانی محل خدشه قرار می‌گیرد و از سوی دیگر این فرایند تضمینی بر تحقق اراده‌ی عمومی و پاسداری از رأی و خواست مردم محسوب می‌شود از همین رو قانون‌گذار اساسی ذکر آن را در اصل ۱۱۰ ضروری دانسته است. 🔸 : آقای دکتر عباسعلی کدخدایی؛ عضو حقوقدان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان و استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران 🆔 @tahlil_shjr
(ع) قیام حداقلی و قیام حداکثری 🔶 ‏کجای دین در خطر بود؟ یک جمله کلیشه ای و پرتکرار این است که دین در خطر بود و امام حسین (ع) به هدف امر به معروف و نهی از منکر قیام نمودند! اما کجای دین در خطر بود؟ نمازخوان فراوان، حجاب رعایت، حج پابرجا، قاری قرآن زیاد... از کدام منکر باید نهی می شد که نیاز به قیام داشت؟ 🔶 در واقع باید به دو نوع نگاه به قیام امام حسین (ع) توجه نمود: 1⃣ قیام حداقلی 2⃣ قیام حداکثری 🔶 قیام حداقلی نگاه آن گروه و دسته است که اصرار دارند حرکت امام حسین (ع) را احیاگر فرایض فردی و برخی از عبادات جمعی معرفی کنند. آیا احیا نماز هدف حضرت نبود؟ قدر مسلم بود. ایشان با وجود خطر جانی و کمبود نیرو در میانه آن جنگ نابرابر به اقامه نماز جماعت پرداختند. اما این نگاه، نگاه حداقلی به آن قیام بزرگ، پرهزینه و خونین است. 🔶 در نگاه دوم، نگاه حداکثری به اهداف قیام، معنای تاکیدات حضرت بر امر به معروف و نهی از منکر جامع تر قابل درک است. امام خطر بزرگی را برای نظام اسلامی متصور بودند. این خطر بزرگ از جانب حاکم جائر و طاغوت، اصل و اساس دیانت را تهدید میکرد. آن منکر بزرگ بی نمازی یا بی حجابی نبود، آن منکر بزرگ‌مبارزه با حکومت غیرمشروع بود. بزرگترین معروف اقامه حکومت اسلامی و بزرگترین منکر حیات حکومت طاغوت است. نفس وجود طاغوت، ظلم است و انسان مسلمان به دستور قرآن باید کافر به طاغوت باشد. 🔸 : آقای دکتر علیرضا زادبر 🆔 @tahlil_shjr
توسعه نیروگاه‌های برق هسته‌ای یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.pdf
126.2K
✅ توسعه نیروگاه‌های برق هسته‌ای یک ضرورت اجتناب ناپذیر است 🔶 یکی از دلایل ضروری توسعه صنعت هسته‌ای در بخش انرژی، لزوم متنوع‌سازی سبد تولید برق است. امروزه درصد بالایی از برق کشور، از طریق نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شود که وابسته به سوخت‌های فسیلی است. باید توجه داشت که ذات تولید برق در نیروگاه‌های تجدیدپذیر ناپایدار بوده و شدیداً به شرایط آب و هوایی وابسته است. این در حالی است که برق تولیدی در نیروگاه‌های هسته‌ای به صورت پایدار به شبکه تحویل داده می‌شود. قانون اقدام راهبردی از چند جهت حائز اهمیت است. یکی از منظر سیاسی است که منجر به پر شدن دست مذاکره‌کنندگان و ارتقای موضع ایران در مذاکرات شد. اهمیت دیگر این قانون از منظر فنی است. 🔸 : آقای دکتر میثم تراب‌مستعدی؛ عضو هیئت علمی و معاون آموزش پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای 🆔 @tahlil_shjr
پنج مرداد و فروغ جاویدان 🔶 ما آن را به نام عملیات مرصاد می شناسیم اما مسعود رجوی این عملیات وطن فروشانه را فروغ جاویدان نام گذاری کرده بود. سال ۱۳۶۴ مسعود رجوی به عراق رفت و در بدو ورود مورد استقبال معاون رئیس جمهور این کشور قرار گرفت، کشوری که با ایران در حال جنگ بود. 🔶 رجوی در خیانتی بزرگ که حتی بنی صدر هم به او معترض می‌شود (همین ایام دختر بنی صدر از رجوی طلاق گرفت) ارتش آزادی بخش ملی را تشکیل داد تا کنار بعثی ها با هموطنان خود بجنگد. جاسوسی، شنود بیسیم ها، درز اطلاعات و اخبار عملیات ها، بازجویی و جذب اسیران ایرانی، ترور هزاران بیگناه در داخل کشور از جمله اقدامات مسعود و سازمانی بود که شعارش آزادی خلق بود. اوج این خیانت در پنجم مرداد ۱۳۶۷ رخ داد و آرزوی مسعود فتح تهران بود در حرف ها و وعده هایش به صدام حسین مطرح می‌کرد که وارد هر شهری که بشویم مردم خود به استقبال آنها خواهند آمد. 🔶 درگیری جدی در منطقه اسلام‌آباد غرب و کرند غرب در استان کرمانشاه، آغاز شد. رمز عملیات "یاعلی" و فرمانده آن صیاد شیرازی بود. او و رزمندگان رشادتهای زیادی بخرج دادند تا اهالی روستاها و شهرها را از شر وجود خونخواران رجوی نجات دهند. صیاد درسی به آنها داد که در تاریخ ماند. آنچنان بغضی از صیاد داشتند که در نهایت صیاد را ترور کردند. 🔶 بعد از عملیات فروغ جاویدان، مسعود چندین سخنرانی ایدئولوژیک با نظریات جدید داشت که علت شکست در این عملیات را تعلقات جنسی و عاطفی دانست و مساله "ازدواج ایدئولوژک" را مطرح کرد. هنگام و بعد از این عملیات، زندانهایی که اعضای مجاهدین (منافقین) در آن زندانی بودند شلوغ شد اخباری به آنها رسیده که رجوی در حال پیشروی است. و ماجرا جدیدی رخ داد. 🔸 : آقای دکتر علیرضا زادبر 🆔 @tahlil_shjr
تنفیذ به‌ مثابه یکپارچگی ارکان نظام 🔶 بند نهم اصل یک‌صدودهم قانون اساسی که مربوط به وظایف و اختیارات رهبری است، از امضای حکم ریاست‌جمهوری پس از انتخابات مردم توسط رهبری سخن می‌گوید که در واقع از مفهوم رسمیت بخشیدن و نافذ کردن "حکم ریاست‌جمهوری"به کلمه‌ی "تنفیذ" یاد می‌شود. مسئله تنفیذ پس از انتخابات، نه‌تنها در ایران، بلکه در کشورهای دیگر نیز موردتوجه قرار می‌گیرد. پس از انجام انتخابات، مراحلی برای تنفیذ نتایج انتخابات و آغاز فعالیت‌های رئیس‌جمهور به کار گرفته می‌شود. این مراحل شامل تأیید انتخابات، تأیید صلاحیت فرد برای پست ریاست‌جمهوری، و تعیین زمان آغاز فعالیت‌ها می‌شود. گاهی اوقات، فاصله زمانی بین انتخابات و آغاز فعالیت‌های رئیس‌جمهور حدود یک تا دو ماه است. 🔶 این تصور که فقط در این دوره یا فقط در ایران است که فاصله بین انتخابات و آغاز فعالیت‌های رئیس‌جمهور وجود دارد بی‌اطلاعی از چیزی است که انجام می‌گیرد. این نیز دلیل دارد و به علت آن است که باید دورانی به‌عنوان دوره انتقال دولت و مراحل اجرایی کار انجام گیرد. تنفیذی که از سوی رهبری انجام می‌شود خود فی‌نفسه و به‌تنهایی واجد یک معنای مستقل است و این است که رهبری ضمن تأیید انتخابات و تأیید صلاحیت فرد برای پست ریاست‌جمهوری، اعلام می‌کند که از رئیس‌جمهور به‌عنوان نماینده ملت پشتیبانی خواهد کرد و به طور غیرمستقیم رأی ملت را نیز تأیید می‌کند. 🔶 تنفیذ، به‌عنوان یک مرحله مهم در انتقال دولت، نقشی اساسی در تأسیس حکومت دارد. اعلام تأیید رسمی از نتایج انتخابات و صلاحیت فرد برای پست ریاست‌جمهوری، نه‌تنها ابعاد قانونی دارد، بلکه نمایانگر تأیید مردمی نیز هست. معنای تنفیذ در قانون اساسی ما این است که همه ارکان نظام به هم پیوسته‌اند و یک مجموعه را تشکیل می‌دهند و مجموعه‌ای است که به رهبری ولی‌فقیه است و ولی‌فقیه ناظر بر مجموعه قوا و دستگاه‌هاست که درمورد برخی مستقیم و درمورد برخی غیرمستقیم نظارت، هماهنگی و تأیید انجام می‌شود؛ مثلاً رهبری رئیس قوه قضاییه را تعیین می‌کند؛ اما درعین‌حال رئیس قوه قضاییه کار خود را با رهبر و رؤسای سایر قوا هماهنگ می‌کند و در اینجا تشکلی تحت عنوان جلسه رؤسای قوا با رهبری است که هدف اصلی این جلسه هماهنگ‌کردن کل امور کشور در مقیاس کلان و از موضع قانونی است. ممکن است تأثیر تنفیذ در انتخابات و کار کشور مستقیم و به‌ظاهر نباشد، ولی اولاً یک تأیید رسمی و قانونی از انتخابات و انتخاب مردم و صلاحیت شخص است و دوم اینکه رئیس‌جمهور باید بداند از لحاظ اعتبار شأن خود را از رهبری گرفته است. 🔶 رهبری در نظام جمهوری اسلامی علاوه بر ابعاد قانونی، یک اعتبار دینی و سیاسی از موضع مرجعیت دارد و این نکته مهمی است که شاید به‌صراحت درباره‌اش صحبت نشده باشد. در نظام جمهوری اسلامی، تنفیذ از سوی رهبری انجام می‌شود. رهبری، به‌عنوان مرجعیت دینی و سیاسی، ناظر بر کلیه ارکان نظام است. این تشکل نه‌تنها به نظارت مستقیم بر برخی از دستگاه‌ها می‌پردازد، بلکه هماهنگی کلیه امور کشور را نیز تضمین می‌کند. مسئله تنفیذ در نظام جمهوری اسلامی یک نوع یکپارچگی نظام را نشان می‌دهد؛ نظامی که حول محور ولایت‌فقیه اداره می‌شود. 🔸 : آقای دكتر جواد منصوری؛مشاور پیشین وزیر امور خارجه و مؤلف كتاب «چالش‌های ایران و آمریكا» 🆔 @tahlil_shjr
(ع) درباره‌ی غیرتِ تحجر 1⃣ مخالفت با مقارنه سازی‌های تاریخی دستاویز خوبی برای انجماد تاریخ و بیرون بردن آن از مختصات حقیقی خودش است. چه بسا این بهترین نشانه‌ی تحجر باشد: گریستن بر حسینی که ۱۴ قرن پیش ماجرایش تمام شده و بنا بر کلام نورانی "نَحْنُ أَهْلَ اَلْبَيْتِ لاَ يُقَاسُ بِنَا أَحَدٌ" بناست حماسه‌اش همان‌جا دفن شود! این چه گریستنی است؟ 🔶 این چه غیرتی است که برای امام شهیدان می‌جنبد اما بر خود شهادت و بر دلیل شهادت چشم می‌بندد. اگر کسی بگوید "کربلای غزه"... ناگاه فریادها بلند می‌شود که قیاس نکنید. چه قیاسی در کار است؟ مگر فریادهای سیاسی اباعبدالله که "هیهات منا الذله" و "مثلی لایبایع مثله" که سراسر استعاره‌های ابدی تاریخ‌سازند، بناست ناشنیده بمانند؟ اگر کسی برای تأسی به سیدالشهدا علیه‌السلام با همان شعار به قیام علیه ظلم برخیزد، خود را با حضرتش قیاس کرده؟ 2⃣ عجیب اینکه متحجرین این ایراد را به خود اهل‌بیت هم می‌گرفتند: امیرالمومنین علیه‌السلام آنگاه که مردمان را به جنگ با معاویه فراخواند ویژگی‌های اصحاب رسول الله (ص) را برای‌شان ذکر کرد و پایداری و ایمان شان را ستود، ناگاه مردی برخاست و گفت: «نه تو محمد هستی و نه ما آن مردمی که از آنها یاد کردی پس ما را به چیزی که طاقتش را نداریم مکلف نکن! امیرالمؤمنین (ع) فرمود: "اول درست گوش بده تا بتوانی به درستی پاسخ بدهی زنان فرزند مرده بر شما گریه کنند که جز بر اندوه من اضافه نمیکنید مگر من گفتم که من محمد (ص) و شما انصار هستید؟ این فقط مثالی بود که زدم و امید داشتم که به آنها تأسی کنید و از آنها الگو بگیرید."(خطبه ۲۷ نهج‌البلاغه) 3⃣ اما این شیوه‌ی توجیه تحجر و سیاست‌زدایی کردن از سیره اهل بیت علیهم‌السلام و آویختن به تقدس آن ذوات مقدسه برای انکار راه آنها در تاریخ انقلاب، مصادیق روشنتری دارد: همان روز که مردم بنیانگذار انقلاب اسلامی را "امام" نامیدند، بسیاری خشم و حسد خود را پنهان کردند و گفتند این لفظ مخصوص اهل بیت است. آنگاه که بهترین فرزندان این کشور در "کربلای جبهه‌ها" به امام‌شان پیوستند، باز عده‌ای گفتند جنگی که "آقای" خمینی راه انداخته؟ چه ربطی به کربلا دارد. 🔶 وقتی سردار سلیمانی گفت: "امروز قرارگاه حسین بن علی، ایران است. بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم‌ها می‌مانند." باز هم گروهی دندان‌ها را بهم فشردند که نظام سیاسی‌تان را با حرم اهل‌بیت قیاس نکنید... 4⃣ سخن بسیار است؛ تحجر، نشانه‌اش همین بیرون کشیدن حقایق دین از تاریخ و محبوس و مهجور کردنشان در آیین‌ها و مناسک است. ما به دستور حضرت رضا سلام‌الله‌علیه به ریان‌بن‌شبیب، هر غمی را با اشک بر سیدالشهدا گره می‌زنیم. اشک بر حضرت حسین علیه‌السلام، سلاح سیاسی مظلومان تاریخ علیه ظالمان است و غیر از این چه می‌ماند جز این که برخی به تقلید مسیحیان بگویند که حضرت حسین "فادی" بود تا گریه بر مصائبش کفاره گناهان باشد! و این همان تحریفی است که شهید مطهری درباره‌اش گفت: "والله اگر کسی در حال روزه چنین بگوید، روزه‌اش باطل است. " 🔸 : آقای وحید یامین‌پور 🆔 @tahlil_shjr
چیستی و چگونگی تنفیذ 🔰 قسمت سوم 🔶 ثانیاً در حکم تنفیذ چارچوب‌ها و الزامات مشی رئیس‌جمهور منتخب مردم نیز تبیین می‌شود و بر اساس رویه‌ی موجود در احکام صادر شده به وسیله‌ی رهبران نظام جمهوری اسلامی ایران ازآنجاکه اراده مردم در چارچوب قانون اساسی و موازین شریعت مقدس اسلام به انتخاب فردی به‌عنوان رئیس‌جمهور تعلق‌گرفته است؛ رأی ملت تنفیذ و حکم نیز تا هنگامی است که مشی همیشگی وی در پیمودن صراط مستقیم اسلام و انقلاب ادامه داشته باشد و در صورت خروج از چارچوب‌های طراحی شده از مسیر اراده‌ی عمومی و همچنین الزامات مشروعیت‌بخشی خارج می‌گردد براین‌اساس یکی از ضرورت‌های اساسی‌سازی تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری تعیین بایسته‌های استمرار این مسئولیت است. 🔶 ج: چگونگی تنفیذ همان‌گونه که بیان شد تنفیذ یکی از فرایندها و مراحل استقرار رئیس‌جمهور جدید در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است و در پی اساسی بودن آن نیز دارای آثار حقوقی است. 🔶 اولین اثر حقوقی تنفیذ آغاز دوره ریاست‌جمهوری است. به بیان دیگر چون مشروعیت عمل رئیس‌جمهور و تأیید رأی ملت به واسطه‌ی تنفیذ صورت می‌گیرد؛ مبدأ دوره‌ی چهارساله‌ی ریاست‌جمهوری از زمان امضای حکم به‌وسیله رهبری خواهد بود این موضوع در ماده (۱) قانون انتخابات ریاست‌جمهوری مورد تصریح قرار گرفته است. 🔶 به‌عنوان دومین اثر حقوقی تنفیذ باید بیان نمود تا زمانی که حکم ریاست‌جمهوری امضا نشده و فرایند تنفیذ صورت نپذیرفته است؛ منتخب مردم در جایگاه رسمی ریاست‌جمهوری اسلامی ایران قرار نمی‌گیرد و صلاحیت‌های رئیس‌جمهور به وی منتقل نمی‌شود و در صورت عدم تنفیذ و امضا حکم امکان برعهده گرفتن مسئولیت ریاست‌جمهوری را نخواهد داشت. ذکر این نکته ضروری است که اولاً قانون اساسی نسبت به فرایند پس از عدم تنفیذ حکم به وسیله‌ی رهبری ساکت بوده و این امر نیازمند طراحی نظامات حقوقی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در قانون اساسی از جمله تصویب قانون عادی، تفسیر قانون اساسی و یا بهره‌گیری از ظرفیت حل معضل نظام به وسیله‌ی رهبری است که تا کنون در موارد مشابه همانند استنکاف رئیس‌جمهور از امضا مصوبات مجلس و یا عدم امکان برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهور به علت عدم انتخاب حقوق‌دانان شورای نگهبان اشاره نمود. 🔶 ثانیاً صلاحیت رهبری در عدم تنفیذ و امضای حکم ریاست‌جمهوری به معنای مخالفت شخصی با فرد برگزیده نیست؛ بلکه وجود مصالح و یا از دست‌دادن شرایط و اموری ازاین‌دست امور می‌تواند عواملی برای عدم امضا حکم باشد؛ کما این که امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۸ اقدام به تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری ابوالحسن بنی‌صدر کردند؛ اما در سال ۱۳۶۸ بیان داشتند «والله قسم، من رأی به ریاست‌جمهوری بنی‌صدر ندادم» اما این عدم تمایل موجبی برای عدم تنفیذ حکم محسوب نشد. شایان‌ذکر است که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پیرامون فرایند تنفیذ صرفاً به امضا حکم ریاست‌جمهوری به‌عنوان یکی از وظایف و اختیارات رهبری اشاره نموده است؛ اما بر اساس عرف حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران تنفیذ در مراسمی با حضور مقامات رسمی کشور برگزار می‌گردد. 🔸 : آقای دکتر عباسعلی کدخدایی؛ عضو حقوقدان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان و استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران 🆔 @tahlil_shjr
نام و یاد و خط امام خمینی قلب شیطان بزرگ را به لرزه در می آورد!! 🔶 نتانیاهو خبیث، "نماد تفکرات" ضد بشری و شیطانی غرب (طی سخنرانی ۵۶ دقیقه ای در کنگره آمریکا در میان هیاهو و ۵۳ بار تشویق نمایندگان صهیونیست) از وحشت خود از به ثمر نشستن راهبرد الهی امام خمینی یعنی "صدور انقلاب اسلامی" لب به اعتراف گشود، در حالیکه در همان زمان، مقابل کنگره، "پژواک فریادهای امام خمینی" در محکومیت اسرائیل از حلقوم بیش از ده هزار نفر از شهروندان آمریکایی، به گوش میرسید! شهروندانی که پرچم آمریکا را به آتش کشیده و پرچم فلسطین را به اهتزاز درآوردند!! 🔶 آری بعد از بیش ۶۰ سال دشمنی آمریکا با امام خمینی قدس سره، هنوز این "ستاره بی بدیل" تاریخ اسلام و تشیع میدرخشد و نام و یاد و مکتب و اهداف او لرزه بر "جبهه متحد کفر" می اندازد؛ به اعتقاد نگارنده سخنان قصاب غزه "اعلام رسمی" تحیر و اضطراب جهان کفر از "روند رو به تزاید" گرایش ملتهای آزادی خواه جهان به خط امام خمینی است؛ "وعده الهی" در "حال تحقق" است و دامنه نفود مکتب سیاسی و الهی امام خمینی دائما در حال گسترش است و از میان آزادی‌خواهان جهان یارگیری نموده و امواج مردمی حمایت از فلسطین در آمریکا شاهد بر این واقعیت است که این اندیشه نورانی اکنون به سوی سر فرماندهی جبهه متحد کفر "اردو کشی" نموده است! 🔶 بی تردید "جهان جدید" را اندیشه امام خمینی و امام خامنه ای رغم خواهد زد و بشر در ذیل تمسک به این خط نورانی، به دوران "منجی موعود (عج)" خواهد رسید؛ ان شاءالله، ناامید نشویم، خسته نشویم. يَا بَنِيَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ يُوسُفَ وَأَخِيهِ وَلَا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ ۖ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ (آیه ۸۷/ سوره یوسف) 🔸 : آقای میراحمدرضا حاجتی 🆔 @tahlil_shjr
زنبیل نتانیاهو نزد کامالا! 🔶 ‏نتانیاهو امیدوار است ترامپ رئیس جمهور شود، اما با توجه به اینکه دولت بایدن-هریس تا چند ماه دیگر ادامه دارد و نیز ممکن است در رقابت با ترامپ، کامالا پیروز شود، یک زنبیل هم نزد معاون اول بایدن گذاشت. با این وجود گفته میشود کامالا هریس در دیدار با نتانیاهو از قتل عام گسترده در غزه ابراز ناخرسندی کرده است، هرچند خرسندی یا ناخرسندی هریس نیز در ادامه مسیر رژیم کودک کش تاثیری ندارد! علی ایحال گزینه ایده آل نتانیاهو ترامپ است، اما در کل هرکسی در آمریکا رئیس جمهور شود، مجبور است از اسرائیل حمایتی کامل داشته باشد، حتی اگر در لفظ انتقاداتی را نیز بیان نماید. 🔶 لازم به ذکر است تا این لحظه جو رسانه ای آمریکا در حوزه سیاست به گونه مدیریت شده که گویی در آن شانس ترامپ برای پیروزی بیشتر است. بسیاری معتقدند انتخابات در آمریکا نمایش مضحکی بیش نیست و این پرده نشینان حاکمیت آمریکا هستند که با توجه به اقتضائات جهانی تصمیم میگیرند چه کسی بیاید و قدرت را در دست بگیرد. تا قبل از کناره گیری بایدن ظن غالب این بود که قرار است قدرت را مجددا به ترامپ بدهند، اما با مطرح شدن نام کامالا هریس ممکن است تصمیمات جدیدی گرفته شود تا آمریکا که میرفت با بن بست قحط الرجال و گیر افتادن در آمد و رفت بایدن - ترامپ مواجه شود، این بار کار را با نساء امتحان کند! 🔸 : آقای عبدالرحیم انصاری 🆔 @tahlil_shjr
درآمدی بر اهداف مهم صنعت هسته‌ای.pdf
110.4K
درآمدی بر اهداف مهم صنعت هسته‌ای 🔶 صنعت هسته‌ای چه در داخل کشور چه در خارج از آن، یک مولفه قدرت حساب شده و به کشور اعتبار می‌بخشد. این توانایی، دشمن را نیز در میدان ناامید کردن مردم و استضعاف ایشان مغلوب کرده و خودباوری و انگیزه را به ملت هدیه می‌دهد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاربردهای این صنعت را در ۶ حوزه کلان انرژی، سلامت، محیط زیست، صنعت، غذا و کشاورزی و مدیریت آب تقسیم بندی کرده و در گزارشات خود اشاره دارد که فناوری هسته‌ای و حرکت به سمت آن می تواند فرصت‌های زیادی از قبیل ایجاد شغل و رشد اقتصادی فراهم کند. دوران گذاری که امروز دنیا در آن قرار دارد به تعبیر کارشناسان و صاحب نظران «رنسانس هسته‌ای» نام گرفته و کشورها را به تلاشی مضاعف وادار کرده است. 🔸 : آقای محمدجواد ره پیک؛ پژوهشگر اندیشکده پرتو 🆔 @tahlil_shjr
انتخاب با ماست! 🔶 باید گوش شنوایی برای فهم دلایل چنین اقدامات عامدانه‌ای وجود داشته باشد. ما اساسا سه گزینه بیشتر نداریم: 1⃣ گروهی هستند که می‌خواهند از پزشکیان، گورباچف‌ سازی کنند؛ پروژه‌ای کاملا خصمانه که سرشاخه آن جز به موساد نمی‌رسد. قبلا درباره مکانیزم و برنامه این گروه گفته شده بود. 2⃣ گروهی هستند که می‌خواهند از پزشکیان بنی‌صدر سازی کنند. نکته آنکه گورباچف‌سازی و بنی‌صدرسازی به نقطه تقاطع رسیده‌اند. 3⃣ اما راهی نیست جز اینکه ما شخص مسعود پزشکیان را بپذیریم؛ این شخص کیست؟ همان فردی که مطابق شهادت نزدیکانی که قبلا نظرات دیگری داشتند و با برخوردهای اولیه نظرشان تغییر کرد، فردی امام حسینی (ع)، ذوب در نهج‌البلاغه، فردی که روبروی ۵۰۰ نفر در دانشگاه تهران که شعار زن زندگی آزادی و یا حسین میرحسین می‌دهند می‌گوید من ذوب در ولایت و رهبری هستم اما همین فرد هم نقاط ضعف کم ندارد که همه دیده‌اند و می‌دانند. 🔶 حالا سه انتخاب پیش روی ماست: اول و دوم بنی‌صدر سازی که زمین‌بازی گورباچف‌سازان را هموار خواهد کرد یا اینکه پزشکیان را جذب کنیم. اینکه افراد رده بالای دفتر رهبری که غالبا علاقه‌ای به دوربین هم نداشته‌اند در کنار رئیس جمهور منتخب عکس یادگاری می‌گیرند، فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جلسات صمیمانه برگزار، مقام معظم رهبری مطالب مثبت در خصوص لزوم حفظ و موفقیت دولت فرموده و از نهادهای عالی رتبه سفارش تعامل حداکثری و پرهیز از تنازع با دولت چهاردهم می‌شود، نشانه‌های انتخاب راه سوم توسط نظام است. ما یا باید رئیس جمهور را حفظ و جذب کرده (صد البته به معنای عدم نقد دولت و زبان در کام گرفتن نیست) یا با بنی‌صدرسازی وی را به دامان گورباچف‌سازان بیندازیم. انتخاب با ماست! 🔸 : محلل 🆔 @tahlil_shjr
تجلیل از جنایت‌ جنگی در کنگره! 🔶 می‌خواهید به ابتذال فرهنگ و تمدن و سیاست در آمریکا پی ببرید، ایستادن‌ها و تشویق‌های ممتد نمایندگان کنگره آمریکا در حین سخنرانی نتانیاهو را در نظر بیاورید. حالا نه فقط در فلسطین، ایران، جبهه مقاومت و دنیای اسلام، بلکه مردم در شرق آسیا، آفریقا، غرب و آمریکا نیز رژیم صهیونیستی را رژیمی نسل‌کش می‌دانند که در نهایت سنگدلی ماه‌هاست مردم غزه را به خاک و خون می‌کشد. 🔶 حمایت از رژیم صهیونیستی در کشتار مردم بی‌دفاع فلسطین همه ماجرا نیست؛ جای تردیدی نیست که تفکر تکفیر و اندیشه‌ای که در صدد حذف فیزیکی مخالفان خود است، همواره در گذر تاریخ وجود داشته است؛ اما زمانی این اندیشه مخاطراتش آشکارتر و ویرانگرتر شد که نظام سلطه جهانی این تفکر و تعصبات را برای رسیدن به اهداف استکباری خود به خدمت گرفت و به آن سازمان داد. دو سال پس از آنکه گروه تروریستی داعش اعلام خلافت کرد، دونالد ترامپ در یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی‌اش در اوت ۲۰۱۶ در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، او و هیلاری کلینتون نامزد وقت دموکرات‌ها در انتخابات و وزیر خارجه پیشین آمریکا را بنیانگذاران داعش معرفی کرد. 🔶 دیگر این رژیم جعلی علیه ملت فلسطین چه باید بکند تا مدعيان حقوق بشر مسیر مخالفت را در پیش بگیرند! بیمارستان‌ها و منازل مسکونی به اصلی‌ترین هدف صهیونیست‌ها طی بیش از چند ماه گذشته تبدیل شده است و بخش عمده‌ای از شهدای فلسطینی را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند، اما باز دولت‌های غربی خاموشی پیشه کرده‌اند. حتی مردم اروپا و آمریکا به طرز بی‌سابقه‌ای در حمایت از ملت فلسطین و در مخالفت با سکوت و حمایت دولت‌های خودشان اعتراضات و راهپیمایی برگزار کرده‌اند، اما باز خبری از مقامات غربی نیست که نیست. این نحوه مواجهه دولت‌های غربی با موضوع فلسطین در آینده نیز تغییر نخواهد کرد. در لیبرال دموکراسی غرب، منافع سیاسی و استکباری تعیین‌کننده رفتارهای جهانی است. اخلاق و انسانیت مادامی‌ که منافع آن دولت‌ها چیز دیگری را اقتضا می‌کند، در سیاست‌های آنها جایگاهی ندارد. 🔶 سخن تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز پایانی که ناشی از تجربه‌های متراکم و طولانی‌مدت است، لازم است با جامعه خودمان در میان بگذاریم که این ایام بیش از پیش مسئله آن سر زبان‌ها افتاده است؛ نظام جمهوری اسلامی طی زمان و حسب شرایط تا همین حالا با آمریکا به صورت موضوعی مذاکره مستقیم و غیرمستقیم را در دستور کار قرار داده است؛ مشکلی در اصل مذاکره که بارها نیز تجربه شده، نیست؛ فقط آگاه باشیم با چنین نظام و سیستمی می‌خواهیم مذاکره کنیم و حق‌مان را بستانیم! کار نه اينکه ناممکن باشد، بلکه به غایت سخت، دشوار و پیچیده است. 🆔 @tahlil_shjr
مادامی که پایبند هستید....pdf
105.5K
مادامی که پایبند هستید... 🔶 هرچند در قانون اساسی واژه تنفیذ نیامده و از واژه امضا در بند ۹ اصل ۱۱۰ استفاده شده ولی در ماده اول قانون انتخابات ریاست‌جمهوری واژه تنفیذ آمده است. در حقیقت، وظایفی که توسط قوای سه‌گانه اعمال می‌شوند، شئون و وظایفی هستند که مربوط به مقام رهبری هستند و وی صلاحیت دارد تا این وظایف را اعمال نماید. تنفیذ از سویی مستفاد از نص قانون اساسی است و از سویی یادگار رویه‌ای پرتکرار در طول تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران است. 🔸 : آقای دکتر سیداحمد حبیب‌نژاد؛ دانشیار حقوق عمومی دانشگاه تهران 🆔 @tahlil_shjr
مشخصه‌های کابینه شاخص 🔰 قسمت اول 🔶 انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری یکسال پیش از موعد مقرر و درحالی انجام شد که دولت سیزدهم هنوز یکسال تا اتمامش مانده بود؛ اما در پی وقوع اتفاق ناگواری در ارتفاعات ورزقان رئیس‌جمهور خادم کشور به شهادت رسید. این اتفاق ناگوار و خدمات رئیس‌جمهور شهید و کابینه کارآمدش به سبب خدملات بیشمار و بسیار زیاد دولت سیزدهم در عمر کوتاهش برای همیشه در اذهان ملت ایران و در حافظه تاریخی این مرز و بوم باقی می‌ماند. مردم پای صندوق ها آمدند تا بار دیگر انتخاب کنند اما انتظارشان از دولت جدید در حد و اندازه دولت شهید رئیسی است لذا انتخاب اعضای هیئت دولت و کابینه دولت چهاردهم اهمیت بسیار زیادی برای مردم جامعه دارد. 🔶 انتظار مردم باید عنوان کرد به انضمام دولت شهید رئیسی طی دهه‌های گذشته، سیزده دولت مسئولیت اجرایی کردن قوانین مصوب در مجلس را بر عهده داشتند و هر کدام به سبک و سیاقی آن را اجرا کردند و در قامت قوه مجریه قوانین قوه مقننه را به منصه ظهور رساندند. هرچند برخی از این دولت ها کم کاری های عجیبی کردند و همه امور را به برخی مذاکرات بی حاصل سپردند و مردم را ناامید کردند اما برخی دیگر هم خوب کار کردند و توانستند کارهای بزرگی به انجام برسانند که به گفته مسئولان امر و وکلای ملت و کارشناسان و نخبگان و تشخیص ملت همه این موارد به اعضای کارآمد دولت در انجام وظایف و اجرای قوانین مصوب مجلس بر می گردد. با این حال امروز نوبت به دولت جدید یعنی چهاردهمین دولت از جمهوری اسلامی ایران رسیده است تا با انتخاب گفتمان و کابینه خود اجرای امور کشور را به دست افراد لایق برای کارگزاری کشور بسپارند. 🔶 گفتمان‌های دولتی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، سازندگی، عدالت محوری و اعتدال، تدبیر و امید و دولت و خدمت و مردم از اهم گفتمان‌هایی بوده اند که در تشکیل دولت‌ها از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون تاثیر گذاری داشته اند. امروز هم دولت چهاردهم با گفتمان برای ایران می خواهد کابینه خود را به مجلس معرفی کند و بعد از دریافت رای اعتماد کار خود را آغاز کند. به اجرا در آوردن قوانین اسلامی، ولایت پذیری و نیز توجه و سیاست گذاری در امور داخلی و بین المللی، خدمت به مردم از صعب العبورترین تا سهل الوصولترین مناطق از مهم‌ترین ویژگی‌های دولت‌های انقلابی طی دهه‌های گذشته در کشور بوده اند. امروز در میانه‌ی دهه چهارم پس از پیروزی انقلاب اسلامی دولت نقشی اساسی در اجرایی کردن امور را دارد. اموری که در قوه مقننه توسط وکلای مردم به تصویب رسیده، قوه‌ی قضاییه به لحاظ حقوقی از آن حمایت می‌کند و نهایتا توسط دولت اجرا می‌شود. 🔸 : آقای صابر محمدی 🆔 @tahlil_shjr