📱 #پوستر_ویژه سایت رهبری برای شهید امیرعبداللهیان وزیر خارجه مجاهد و فعال ایران با عنوان «صدای مظلومیت کودکان فلسطینی» منتشر شد.
@Torab_bash
May 11
🌸 مولا امیرالمؤمنین علیه السلام میفرمایند:
✍️... #آداب و #رسومِ_خويش را به فرزندانتان #تحميل نكنيد، زيرا آنان براى زمانى غير از #زمانِ شما آفريده شدهاند.
📖 «لاتُقَسِّـرُوا أَوْلادَ كُمْ عَـلى آدابِكُمْ، فَإِنَّهُمْ مَخْلُوقُونَ لِزَمانٍ غَيْرِ زَمانِكُمْ».
📚 شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، جلد ۲۰، صفحهی ۲۶۷.
@Torab_bash
🌺 #به_سوی_صبحِ_ظهور
🟢 چنان کار کنید که عالم مهیا بشود برای آمدنِ #حضرتِ_مهدی عجلالله تعالی فرجه شریف.
🌤️ اینهایی که میگویند که هر #عَلَمی بلند بشود و هر حکومتی، خیال کردند که هر حکومتی باشد این بر خلافِ #انتظار فرج است. اینها نمیفهمند چی دارند میگویند. اینها تزریق کردهاند بهشان که این حرفها را بزنند.
💡 ما اگر فرض میکردیم دویست تا روایت هم در این باب داشتند، همه را به دیوار میزدیم؛ برای اینکه خلاف آیات #قرآن است. اگر هر روایتی بیاید که نهی از منکر را بگوید نباید کرد، این را باید به دیوار زد. این گونه #روایت قابل عمل نیست.
📆 امام خمینی (ره)، ۱۴فروردین۱۳۶۷
@Torab_bash
هدایت شده از @Torab_bash
💎 #قسم_به_امامِ_عصر_عج!
🌤️ میگویند: وَ العَصرِ إِنَّ الإنسانَ لَفِی خُسرٍ؛ «عصر» #انسان_کامل است؛ امام زمان(ع) است. یعنی «عصاره» همهی موجودات.
📗 ۷ تیر ماه ۱۳۵۸.
🆔 @Torab_bash
🌺 دوستان مؤمن از یک پدر و مادرند!
🧩 امام صادق علیه السلام: «إنّما المؤمنونَ إخْوَةٌ بنو أبٍ و اُمٍّ، و إذا ضَرَبَ على رَجُلٍ مِنهُم عِرْقٌ سَهِرَ لَه الآخَرونَ».
🤝 همانا مؤمنان برادران یکدیگر و فرزندان یک پدر و مادر هستند؛ و اگر رگهای یکى از آنان [به ناراحتى] بجنبد؛ دوستانش [که برادرانش هستند] به خاطر [همدلی با او و از روی ناراحتی] شب را نمىخوابند .
📚 اصول کافی، جلد ۱، صفحه ۱۶۵.
@Torab_bash
@Torab_bash
🚨 #اطلاعیه_مهم 🚨 دوستان! انشاءالله بهزودی و به مناسبت #ایامِ_حج، تحقیقاتِ ارزشمند و جامعی دربارهی
🕋 مقدمه: #حج، ماکتی از #مهدویت!
✍️... اميدوارم که خداوند در #ظهور مولايمان امام زمان(عج) بسيار تعجيل بفرمايد. اميدوارم که خداوند #معرفت امام زمان(عج) را بیش از پیش به همهی ما عطا کند. #دورانِ_غيبت، #دورانِ_آخرالزمان و #دورانِ_ظهور به حسبِ ماکت اگر بخواهیم به آن بنگریم؛ یعنی به حسبِ «ماجرای حج» اينطور میشود که: دوران #غيبت يعنی دورانِ #معرفت که مابهازاء آن، «عرفات» در مناسکِ #حج است. دوران آخرالزمان و قرار گرفتنِ انسان در صحنهها و آیاتِ #آخرالزمانی که به نوعی دورانِ #شعورِ بشریت نسبت به #مهدویت است، ما به ازاءش در حج، میشود «مشعر» و دورانِ ظهورِ مهدی(عج) که دورانِ اصلی #جنگهای جبههی حق علیه #ابلیس و دیگر #شیاطین است، ما به ازاءش در حج میشود «منا».
📿حاجيان، در یک کلاسِ تمرینی به نامِ مناسکِ حج، بعد از اینکه از لباس و هویت دنیا خارج شده و #مُحرِم شدند؛ دستهجمعی در موقعیتِ #عرفات برده میشوند، آنجا کمی فرصت دارند تا #معرفتشان را تقويت کنند. سپس به یک وادی در آستانهی #منا برده میشوند که به آنجا #مشعر گفته میشود، تا در آنجا به شعور بپردازند؛ شعور یعنی داشتن حس، داشتن فهم و احساس مناسبِ یک صحنه، لذا حاجی در مشعر باید #شعور مناسب نسبت به منا که صحنهی مواجهه با #ابلیس هست را؛ واجد شود.
🔔پس شعور يعنی چه؟ يعنی به دنبال #معرفتِ_قلبی در عرفات، حال «آماده شدنِ ظاهری» در مشعر کسب شود. وقتی خداوند در #قرآن مثلاً در آیهی ۱۰۷ یوسف میفرمايد: «وَ هُمْ لايَشْعُرُونَ»، يعنی اينها خودشان را برای مواجهه با این صحنهها آماده نکردهاند. تصور کنيد که #سربازان دارند در مسيری حرکت میکنند، اصلاً برای جنگ آمدهاند، این يعنی معرفتِ لازم را دارند. ناگهان در #کمينِ دشمن میافتند، يعنی برای کمينِ دشمن اصلاً آماده نبودند.در این صحنه میشود گفت که این سربازان اينجا معرفت را داشتند، اما شعور را نداشتند. خودشان را برای در افتادن با دشمن آماده نکرده بودند، لذا در کمينِ دشمن افتادند.
💥#آخرالزمان، دورانی ما به ازاء سرزمين #مشعر يعنی محلی برای کسبِ #شعور است. الآن که ما هنوز در دورانِ غيبت هستيم و هنوز آخرالزمانِ حوادث شروع نشده، يعنی ما همچنان در دورانِ امنیت نسبی برای کسبِ #معرفتِ_مهدوی قرار داریم. لذا بياييم معرفتمان را نسبت به مقولات مختلف از جمله نسبت به ماجرای عجیب و معجزهگونهی #ولادتِ امام زمان(عج) تقويت کنيم. اگر بخواهيم در تاريخ جلو بياييم، ابتدا با ولادت حضرت مواجه میشويم، بعد با دوران کودکی حضرت، بعد دوران غيبت صغری و بعد غيبت کبرای ايشان و ما باید اين مقولات را آشنا شويم.
🙏 خدايا! #توفيق معرفت مولايمان امام زمان(عج) را به ما عطا کن، خدايا! توفيق شعور يعنی عملاً آماده شدن برای مولايمان امام زمان(عج) را به ما عطا کن. خدايا! توفيق همراهی با مولايمان امام زمان(عج) و #جنگیدن در رکابِ ايشان را به ما عطا کن، خدايا! در ظهور مولایمان امام زمان(عج) بسيار #تعجيل کن. خدايا! جامعه ايران و جامعه جهانی را برای #محضرِ مولا، برای همراهی مولا و برای سربازی مولايمان امام زمان(عج) با سرعت و شادی آماده کن. خدايا! #شرّ دشمنان شيعه را به خصوص در اين حوالی زمانی و بالأخص در قبال جمهوری اسلامی ايران، برطرف کن و شرّشان را به خودشان برگردان. خداوندا! #رضايتِ مولايمان امام زمان(عج) را نصيبمان کن؛ و در نهایت، «اللّهُمَّ أَرِنِيَ الأَشِيَاءَ کَمَا هِيَ»، طبق حديث ديگر نقل میشود که «رَبِّ أَرِنِيَ الأَشِيَاءَ کَمَا هِيَ» یعنی خدايا! موضوعاتِ مختلف را آنطور که هست به ما نشان بده؛ لذا اللّهُمَّ أَرِنِيَ المَهْدِيَ کَمَا هُوَ؛ یعنی خدایا! مولایم مهدی(عج) را همانگونه که هست؛ به من نشان بده.
@Torab_bash
🌺 پاسخِ #مادر_مهربان سلام الله علیها به سؤال محمد بن أسید که پرسیده بود؛ چرا #مولا_امیرالمؤمنین علیهالسلام از گرفتن حقّش دست كشيد؟!
🕋 و بإسناد تقدم هناك عن محمّد بن أسيد في حديث قال:... فَقُلتُ: يا سَيِّدَتي، فَما بالُهُ قَد قَعَدَ عَن حَقِّهِ؟ فَقالَت: «لَقَد قالَ له رَسولُ اللّهِ صلىاللهعليهوآله: مَثَلُ الإِمامِ مَثَلُ الكَعبَةِ؛ إذ تُؤتى ولا تَأتي» أو قالَت: «مَثَلُ عَلِيٍّ».
📔 صاحب كفاية الأثر (شيخ حُرّ عاملى) به نقل از محمد بن أسید در جريان گفتگویی كه با فاطمه زهرا سلام الله علیها دختر پيامبر خدا صلیالله علیه وآله درباره امامت امیرالمؤمنین علیهالسلام داشت: از ایشان پرسيدم: اى بانوى من! چرا او (امیرالمؤمنین علیهالسلام) از گرفتن حقّش دست كشيد؟
☀️ حضرت فرمودند: پيامبر خدا صلیالله علیه وآله فرمودند: #مَثَلِ_امام علیهالسلام، #مَثَلِ_كعبه است كه به سراغش مىآيند، ولى او به سراغ كسى نمیرود؛ و نیز فرمود: #مثلِ_علی علیهالسلام نیز اینچنین است.
📚 منبع: بحارالانوار، ج۲۶، ص۳۵۳ و إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، ج۳، ص ۱۱۸-۱۱۷ به نقل از كفاية الأثر: ص ۱۹۵.
@Torab_bash
▪️امام کاظم (علیه السلام) فرمودند:
▫️«مَنْ کَفَّ نَفْسَهُ عَنْ أَعْراضِ النّاسِ أَقالَهُ اللّهُ عَثْرَتَهُ یوْمَ الْقِیامَةِ وَ مَنْ کَفَّ غَضَبَهُ عَنِ النّاسِ کَفَّ اللّهُ عَنْهُ غَضَبَهُ یوْمَ الْقِیامَةِ».
🔺هر کس خود را از ریختن #آبروی مردم نگه دارد، خدا در روز قیامت از لغزشش میگذرد و هر کس #خشم خود را از مردم باز دارد، خداوند در روز #قیامت خشمش را از او باز دارد.
@Torab_bash
🌺 پرهيز از بدگویی در فضای اخلاق
✍🏻... دوستان! بیایید سعی کنيم #اخلاقمان را #تميز کنيم! تا فرصت هست سعی کنيم هر اخلاقی نداشته باشيم! سعی کنيم #مثبت_بین باشیم و فقط #بدیهای ديگران را نبينيم!
⛔️ اينکه انسان مدام #پشت_سر این و آن بگويد: «فلانی اين کار را کرد! چنين کرد! چنان کرد! پس به اين دليل بد است، اينطور است یا آنطور است!» این #کارِ_غلطی است. اگر انسان دارد به اشتباه درباره دوستش یا دیگران، بدگويی میکند که کار غلطی دارد انجام میدهد؛ و اگر واقعاً اين #حرفهایی که دارد درباره #دوستش یا #دیگران میزند؛ صحت داشته باشد؛ خب او اگر میخواهد جزو «الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ» باشد؛ اگر میخواهد در فضایی از #اخلاقیاتِ_مثبت صالحانه رفتار کند؛ باید بنا را بر #اصلاحِ فرد بگذارد؛ و بسیار دلنشین و با محبت دنبال اصلاح دوستان و اطرافیانش باشد!
📌 اينکه انسان مدام #بدگويی کند و مدام #بدیِ_ظاهری افراد را پيش اين و آن نقل کند؛ این #چه_فايدهای دارد؟ چه نقصی را از #حریمِ امام علیهالسلام برطرف میکند؟! بیایید حداقل نسبت به دوستان و اطرافیان خودمان هم که شده؛ #صالح باشیم.
🌷 گفتا شیخا! هرآنچه گویی هستم!
🌷 آیا تو چنان که مینمایی هستی؟
@torab_bash
نگاه ابی عبدالله.mp3
5.28M
🎙️#نواهنگ_زیبا | نگاه أبیعبدالله، پناه دلِ بیچاره است!!
@Torab_bash
🌹 #عکس_نوشته | یک حدیث بسیار زیبا هدیه به شما عزیزان و همراهانِ تراب باش.
@Torab_bash
❗تا چه حدّ به امام زمان عج بَها دهيم؟
✍️... در سورهی طه، آيه ۱۱۵ جواب اين سئوال داده شده است. خداوند دربارهی جد بزرگوارمان آدم علیهالسلام میفرماید: «وَ لَقَدْ عَهِدْنا إِلی آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِيَ وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً» ما قبلاً از آدم(ع) پيمان گرفتيم، با او عهد بستيم، گفتيم ای آدم! نسبت به اين موضوع، اينطور که گفته میشود رفتار کن، ایشان هم گفت چشم. با ما عهد بست ولی عهدش را فراموش کرد و آن عزم بايد و شايد را از خودش نشان نداد. اين عهد چيست؟ آدم (ع) و به تبعِ ایشان تمامِ بنیآدم نسبت به چه موضوعی بايد عزم داشته باشند؟ در احاديث ذيل همين آيه که نگاه میکنيم؛ مثلاً در کتاب بصائر الدرجات، صفحه ۷۰ از قول امام باقر (ع) حديثی نقل میشود که ایشان فرمود: از آدم علیهالسلام در موردِ رسولالله (ص) و امامانِ بعد از ايشان (ع) خصوصاً نسبت به امام مهدی عج و سیره مهدوی ایشان #عهد و #پيمان گرفته شد؛ «فَتَرَکَ وَ لَمْ يَکُنْ لَهُ عَزْمٌ...» ولی ايشان آن عهدش را ترک کرد، قولش را فراموش کرد، بلکه اصلاً بها نداد و به قولی آن عزم بايد و شايد را نسبت به اهلبيت (ع) از خودش بروز نداد.
🔺همچنين مولا در همین حدیث میفرمايد: «أَنَّهُمْ هَکَذَا وَ إِنَّمَا سُمِّيَ أُولُو الْعَزْمِ أُوْلِي الْعَزْمِ لِأَنَّهُ عَهِدَ إِلَيْهِمْ فِي مُحَمَّدٍ وَ الْأَوْصِيَاءِ مِنْ بَعْدِهِ وَ الْمَهْدِيِّ وَ سِيرَتِهِ وَ أَجْمَعَ عَزْمُهُمْ عَلَي أَنَّ ذَلِکَ کَذَلِکَ وَ الْإِقْرَارِ بِهِ...» در مورد دیگر پیامبران نیز این عهد و پیمان گرفته شد؛ لذا اينکه به بعضی از ایشان گفته میشود #اولو_العزم به اين خاطر است که آنها هم عهد بستند و با تمام وجود بر این عهد و میثاق، #پایمردی کردند. با #رسولانِ اولوالعزم و دیگر رسولان در موردِ سیدِ ما رسولالله (ص) و ديگر اهلبيت (ع) و همچنين در مورد امام زمان(عج) و رفتارهای امام زمان عج که #عهد بسته شد، ایشان بنای زندگیشان را #تقوای_ولایی گذاشتند؛ مبنای حیاتشان را محضریت اهلبیت علیهمالسلام از امام زمان عج گذاشتند؛ چون رفتارهای مولايمان امام زمان عج عجيب است، لذا مخصوصاً از اولوالعزم برای امام زمان عج و رفتارهای امام زمان عج عهد گرفته شد. به ايشان گفته شد که آيا هرچه امام زمان گفت، هر رفتاری انجام داد روی چشمتان میگذاريد؟ انجام میدهيد؟ قبول میکنيد؟ ایشان هم گفتند بله، هرچه امام زمان عج انجام داد، انجام میدهيم، هرچه ايشان خواست انجام میدهيم، «وَ أَجْمَعَ عَزْمُهُمْ عَلَي أَنَّ ذَلِکَ کَذَلِکَ وَ الْإِقْرَارِ بِه» یعنی دیگر رسولان از جمله اولوالعزم من الرسل، اقرار کردند و تمام عزمشان را برای حرف شنوی از اهلبیت علیهمالسلام جمع کردند.
📚 در حديث ديگری از همين کتاب بصائر، صفحه ۷۰، باز از قول امام باقر (ع)، صحبت از اين است که خداوند در روز #الست از انبيا (ع) عهد گرفت «قالُوُا أَقرَرْنا و شَهِدْنا يا رَبَّ»، همه آنها گفتند که خدايا! ما اقرار میکنيم و اين ماجرا را دنبال میکنيم؛ «وَ لَمْ يَجْحَدْ آدَمُ وَ لَمْ يَقِرّ» ولی آدم (ع)، آن عزم بايد و شايد را از خود بروز نداد. زمانی که با انوار طيبهی اهلبيت (ع) آشنا شد، وقتی که انوارِ دور #عرش را ديد، اقرار نکرد، ولی از بين پيغمبران، پنج نفر عزم بايد و شايد را خیلی خوب از خودشان نشان دادند و لذا اولوالعزم بودن برای اين پنج نفر تثبیت شد. بخاطر چه موضوعی؟ در چه مقولهای بيشتر عزم نشان دادند که بخاطر آن، اينها اولوالعزم ناميده شدند؟ «فَثَبَتَتِ الْعَزِیمَةُ لِهَؤُلَاءِ الْخَمْسَةِ فِی الْمَهْدِی» (اصول کافی،ج ۲، ص ۸)، به خاطر صددرصد بها دادن به مهدی عج و مهدویت، صفت یا مقوله اولوالعزمی در اين پنج نفر تثبیت شد؛ و ايشان به خاطر امام زمان عج اولوالعزمِ ناميده شدند. بعد امام باقر (ع) میفرمايد: آدم (ع) عزم بايد و شايد را نشان نداد و لذا آيه ۱۱۵ طه برایش مطرح شد که ما قبلاً از آدم پيمان گرفتيم، ولی او فراموش کرد و عزم بايد و شايد را از خودش نشان نداد.
🔻خب، #سئوال ما اين بود که به امام زمان عج و #مهدویت ایشان تا چه حدی #بها دهيم؟! تا چه ميزان بها دادن مطلوب است؟ جوابش را خداوند در اين آيه به ما داد، منظور چيست؟ اين آيه را بياوريد و بگذاريد کنار آيه آخر سوره يوسف که خداوند ميفرمايد: «و لَقَد کانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبرَةٌ لِأُولِي الأَلبابِ»، ماجراهای رسولان الهی را بشنويد و از سرگذشت ایشان #عبرت بگيريد. خب ما چه عبرتی از رفتار آدم (ع) بگيريم؟ اين عبرت را بگيريم که بايد #بيشترين_عزم را نسبت به امام زمان عج داشته باشیم. #ادامه👇👇
@Torab_bash
#ادامه👆👆: اولاً ما نبايد امام زمانمان را #فراموش کنيم که آدم (ع) عهدش را فراموش کرد و خدا هم برای او دو #هبوط از #بهشت قرار داد؛ لذا ما نبايد عهدمان را فراموش کنيم؛ ثانیاً ما بايد عزم زيادی داشته باشيم، کسانی که نسبت به امام زمان عج بيشترين عزم را نشان دهند؛ آنها نزد خداوند متعال #قيمت دارند. کما اينکه در قرآن هم بهترينِ خوبانِ بعد از اهلبيت(ع) بخاطر ميزان عزمشان، بهترين شمرده میشوند و به آنها اولوالعزم من الرسل گفته میشود.
@Torab_bash
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨#فوری
🔻ترکیه: معترضان ، کنسولگری رژیم صهیونیستی در استانبول را به آتش کشیدند.
@Torab_bash
🌹 #امام_سجاد_علیهالسلام:
🌤️ «هَلَكَ مَن لَيس لَهُ حَكيمٌ يُرشِدُهُ»:
✍️... «كسىكه برای او #حكيمى نباشد تا [به سوی #رشد] ارشاد و راهنمايىاش كند؛ #هلاک خواهد شد.»
📚 بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۱۵۹.
@Torab_bash
❗در محضر مهدی عج بهترین باشیم!
✍️... ما در #دنیا برای #نصرت اهلبیت (ع) آورده شدهایم؛ طبق بسیاری از روایات ما قبل از ورود به دنیا با ولایت اهلبیت (ع) #عهد و #پیمان بستیم؛ قول دادیم که تقوای ولایی داشته باشیم و تمام زندگیِ دنیایی را به محضریت و مهدویتِ اهلبیت (ع) بپردازیم! اما آیا الآن اینگونه هستیم؟! اصلاً یادمان میآید که چنین قولی به خدا دادیم؟! من خودم بسیار شاهد بودهام که دوستانِ هیئتی و مؤمن، وقتی دورهم نشستند و دارند صحبت میکنند، مثلاً بیست دقیقه، نیم ساعت، سه ربع هست که دارند باهم گپ میزنند؛ اما کلامشان، کلامی حاکی از حرکت بسوی اهلبیت (ع) نیست! بلکه درباره دنیا، درباره یک ماشین یا درباره یک غذا صحبت میکنند، درباره مغازهها یا خاطرات بیخودی خودشان دارند حرف میکنند! موضوعاتی که شنونده اذیت میشود که چرا یک انسان مؤمن که باید تمام لحظات عمرش به محضریت و مهدویت اهلبیت (ع) بگذرد؛ به این موضوعات میپردازد؟ طبق برخی از آیات قرآن و روایات عترت، این #اتلاف_وقت و اینطور صحبتهای بیخودی فینفسه #عقوبت دارد. اگر ماها عقوبت نمیشویم؛ این دیگر از باب رحمت الهی است. خدا به ماها ترحم میکند که عقوبتمان نمیکند؛ وگرنه این نیست که خب، حالا کمی صحبت داشتیم دیگر، طوری هم نشد که! نه! اینها عقوبت دارد، آقا یا خانمِ فلانی! شما با بیتقواییِ خودت، وقتِ خود و اوقات دوستانِ مؤمنت را به مقولات بیخود دنیا تلف کردی! چرا اینکار را کردی؟ طبق قرآن، انسان حتی چیزهایی که در #قلبش میگذرد هم #محاسبه میشود چه رسد به اعمالش! به عنوان مثال خداوند در آیه ۲۲۵ بقره میفرماید: «وَ لکِن يُؤاخِذُکُم بِما کَسَبَتْ قُلُوبُکُمْ» بدانید که خدا شما را بدانچه در قلبهای خود جمعآوری کردهاید، مؤاخذه میکند.
🚨بحث اکتسابیات را که شما در آیات قرآن دنبال میکنید؛ درمییابید که اعمال شما، محصولاتِ اعمال شما، بلکه آن چیزی که در قلبِ شما هست؛ همهاش مورد #حسابِ الهی قرار میگیرد. طبق آیات قرآن، یوم الحساب در ابتدای قیامت نیست. قیامت با قوانین برزخ و ظاهر شدن اعمال انسانها که از جنس برزخ هست مثل اخلاقیات و فقهیات تازه شروع میشود. البته وقتی آدمها سر از قبر درمیآورند متوجه نیستند، فکر میکنند که مانند صحنه دنیاست؛ بتدریج متوجه میشوند یک اختلافاتی در این سرزمین با دنیا وجود دارد. خود یوم اول قیامت به حسب پلکانِ ارتقاء اگر بخواهیم جزئیتر نگاه کنیم؛ شامل پلکانِ هفت آسمان و بعد پلههای کرسی است. قلب انسانها یعنی مرکز ادراکشان، در #صدر یا همان #روح آنهاست «القُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ، حج ۴۶»، لذا تمام آن چیزهایی که در روح شماست، بتبع، آن چیزهایی که در قلب شماست نسبتاً در اوایل یوم اول قیامت آشکار میشود. یوم دوم قیامت به بعد هم یواشیواش نیّات و باطن اعمال انسانها، پیرامون خود فرد، ظهور داده میشود، ما خیلی باید مواظب باشیم. حتی چیزهایی که در قلبمان میگذرد؛ #محبتی که به #دوستی داشتیم این واقعاً قلبی بود یا ظاهری بود؛ تقوایی که ورزیدیم تظاهر بود، بخاطر دیگری بود یا صادقانه و بخاطر خدا بود؟
▪️خیلی از اعمال ما وقتی که وجوهِ روح، از جمله قلب و قلبییاتمان ظاهر میشود؛ آن اعمال میریزد. چرا؟ چون یا #صادقانه نبود یا بخاطر خدا نبود. در آن دوران معلوم میشود که این اعمالی که بعنوان اکتسابیات همراه ما بود؛ اینها قیمتی ندارد؛ بلکه منفی است! چون یا صادقانه نبود یا بخاطر خدا نبود. ما در آینده با این ماجرا مواجه هستیم. لذا در آن دوران «فَليَضحَکُوا قَليلاً وَ ليَبکُوا کَثيرًا جَزاءً بِما کانُوا يَکسِبُونَ» تنها گروهی اندک شادماناند؛ و اما دستهجات زیادی [از مردم] بخاطر اعمالشان و آنچه به دست میآوردند، بسيار گریانند.
🧩 با این توصیف چطور یک انسان به خودش جرأت میدهد که وقت خودش و وقت دوستان مؤمنش را با حرفهای بیخودِ دنیایی مشغول کند، مگر نمیترسد؟ مگر #تقوا نمیورزد؟ ما در قرآن داریم که «اتَّقُوا یَومًا» نسبت به آن دوران تقوا بورزید. به پیشگاه خدا میخواهیم برویم «اتَّقُوا اللهَ»؛ با جهنم مواجه هستیم «اتَّقُوا النّارَ». یک نوع تقوا هم تقوا در قبال ولیّ عالم است؛ #تقوای_ولایی! در حدیث هست که متقین، #شیعیانِ امیرالمؤمنین (ع) هستند؛ تمام عالم محضر اهلبیت (ع) است، ما باید تقوایِ در قبال اهلبیت (ع) داشته باشیم؛ و اولین بحثِ تقوا در قرآن، ذیل آیه ۲ سوره بقره، تقوای ولایی است. تقوا در قبال «الغَیب» که در روایات فرمودند منظور #حجت_غائب عج است.
🔺پس ولایتی که بواسطه اهلبیت (ع) در اسلام نازل شده و ولایتی که بواسطه این بزرگواران بر گذشتگان نازل شده؛ وجود دارد؛ ما باید در قبالش تقوا بورزیم؛ و امروز هم همین است؛ ما باید محضرِ مولایمان مهدی عج را رعایت کنیم و تمام زندگی را معطوف #محضر و #مهدویت ایشان قرار دهیم.
@Torab_bash