eitaa logo
@Torab_bash
3.4هزار دنبال‌کننده
698 عکس
564 ویدیو
14 فایل
تراب باش، فرزند ابوتراب باش گروه تحلیل مباحث قرآنی و آخرالزمانی ارتباط با ادمین👇 @Abuo_Torab
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📱 سایت رهبری برای شهید امیرعبداللهیان وزیر خارجه مجاهد و فعال ایران با عنوان «صدای مظلومیت کودکان فلسطینی» منتشر شد. @Torab_bash
🌸 مولا امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرمایند: ✍️... و را به فرزندانتان نكنيد، زيرا آنان براى زمانى غير از شما آفريده شده‌اند. 📖 «لاتُقَسِّـرُوا أَوْلادَ كُمْ عَـلى آدابِكُمْ، فَإِنَّهُمْ مَخْلُوقُونَ لِزَمانٍ غَيْرِ زَمانِكُمْ». 📚 شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، جلد ۲۰، صفحه‌ی ۲۶۷. @Torab_bash
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 🟢 چنان کار کنید که عالم مهیا بشود برای آمدنِ عجل‌الله تعالی فرجه شریف. 🌤️ اینهایی که می‌گویند که هر بلند بشود و هر حکومتی، خیال کردند که هر حکومتی باشد این بر خلافِ فرج است. اینها نمی‌فهمند چی دارند می‌گویند. اینها تزریق کرده‌اند بهشان که این حرفها را بزنند. 💡 ما اگر فرض می‌کردیم دویست تا روایت هم در این باب داشتند، همه را به دیوار می‌زدیم؛ برای اینکه خلاف آیات است. اگر هر روایتی بیاید که نهی از منکر را بگوید نباید کرد، این را باید به دیوار زد. این گونه قابل عمل نیست. 📆 امام خمینی (ره)، ۱۴فروردین۱۳۶۷ @Torab_bash
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از @Torab_bash
💎 ! 🌤️ می‌گویند: وَ العَصرِ إِنَّ الإنسانَ لَفِی خُسرٍ؛ «عصر» است؛ امام زمان(ع) است. یعنی «عصاره» همه‌ی موجودات. 📗 ۷ تیر ماه ۱۳۵۸. 🆔 @Torab_bash
🌺 دوستان مؤمن از یک پدر و مادرند! 🧩 امام صادق علیه السلام: «إنّما المؤمنونَ إخْوَةٌ بنو أبٍ و اُمٍّ، و إذا ضَرَبَ على رَجُلٍ مِنهُم عِرْقٌ سَهِرَ لَه الآخَرونَ». 🤝 همانا مؤمنان برادران یکدیگر و فرزندان یک پدر و مادر هستند؛ و اگر رگ‌های یکى از آنان [به ناراحتى] بجنبد؛ دوستانش [که برادرانش هستند] به خاطر [همدلی با او و از روی ناراحتی] شب را نمى‌خوابند . 📚 اصول کافی، جلد ۱، صفحه ۱۶۵. @Torab_bash
@Torab_bash
🚨 #اطلاعیه_مهم 🚨 دوستان! ان‌شاءالله به‌زودی و به مناسبت #ایامِ_حج، تحقیقاتِ ارزشمند و جامعی درباره‌ی
🕋 مقدمه: ، ماکتی از ! ✍️... اميدوارم که خداوند در مولايمان امام زمان(عج) بسيار تعجيل بفرمايد. اميدوارم که خداوند امام زمان(عج) را بیش از پیش به همه‌ی ما عطا کند. ، و به حسبِ ماکت اگر بخواهیم به آن بنگریم؛ یعنی به حسبِ «ماجرای حج» اينطور می‌شود که: دوران يعنی دورانِ که مابه‌ازاء آن، «عرفات» در مناسکِ است. دوران آخرالزمان و قرار گرفتنِ انسان در صحنه‌ها و آیاتِ که به نوعی دورانِ بشریت نسبت به است، ما به ازاءش در حج، می‌شود «مشعر» و دورانِ ظهورِ مهدی(عج) که دورانِ اصلی جبهه‌ی حق علیه و دیگر است، ما به ازاءش در حج می‌شود «منا». 📿حاجيان، در یک کلاسِ تمرینی به نامِ مناسکِ حج، بعد از اینکه از لباس و هویت دنیا خارج شده و شدند؛ دسته‌جمعی در موقعیتِ برده می‌شوند، آنجا کمی فرصت دارند تا را تقويت کنند. سپس به یک وادی در آستانه‌ی برده می‌شوند که به آنجا گفته می‌شود، تا در آنجا به شعور بپردازند؛ شعور یعنی داشتن حس، داشتن فهم و احساس مناسبِ یک صحنه، لذا حاجی در مشعر باید مناسب نسبت به منا که صحنه‌ی مواجهه با هست را؛ واجد شود. 🔔پس شعور يعنی چه؟ يعنی به دنبال در عرفات، حال «آماده شدنِ ظاهری» در مشعر کسب شود. وقتی خداوند در مثلاً در آیه‌ی ۱۰۷ یوسف می‌فرمايد: «وَ هُمْ لايَشْعُرُونَ»، يعنی اين‌ها خودشان را برای مواجهه با این صحنه‌ها آماده نکرده‌اند. تصور کنيد که دارند در مسيری حرکت می‌کنند، اصلاً برای جنگ آمده‌اند، این يعنی معرفتِ لازم را دارند. ناگهان در دشمن می‌افتند، يعنی برای کمينِ دشمن اصلاً آماده نبودند.در این صحنه می‌شود گفت که این سربازان اينجا معرفت را داشتند، اما شعور را نداشتند. خودشان را برای در افتادن با دشمن آماده نکرده بودند، لذا در کمينِ دشمن افتادند. 💥، دورانی ما به ازاء سرزمين يعنی محلی برای کسبِ است. الآن که ما هنوز در دورانِ غيبت هستيم و هنوز آخرالزمانِ حوادث شروع نشده، يعنی ما همچنان در دورانِ امنیت نسبی برای کسبِ قرار داریم. لذا بياييم معرفتمان را نسبت به مقولات مختلف از جمله نسبت به ماجرای عجیب و معجزه‌گونه‌ی امام زمان(عج) تقويت کنيم. اگر بخواهيم در تاريخ جلو بياييم، ابتدا با ولادت حضرت مواجه می‌شويم، بعد با دوران کودکی حضرت، بعد دوران غيبت صغری و بعد غيبت کبرای ايشان و ما باید اين مقولات را آشنا شويم. 🙏 خدايا! معرفت مولايمان امام زمان(عج) را به ما عطا کن، خدايا! توفيق شعور يعنی عملاً آماده شدن برای مولايمان امام زمان(عج) را به ما عطا کن. خدايا! توفيق همراهی با مولايمان امام زمان(عج) و در رکابِ ايشان را به ما عطا کن، خدايا! در ظهور مولایمان امام زمان(عج) بسيار کن. خدايا! جامعه ايران و جامعه جهانی را برای مولا، برای همراهی مولا و برای سربازی مولايمان امام زمان(عج) با سرعت و شادی آماده کن. خدايا! دشمنان شيعه را به خصوص در اين حوالی زمانی و بالأخص در قبال جمهوری اسلامی ايران، برطرف کن و شرّشان را به خودشان برگردان. خداوندا! مولايمان امام زمان(عج) را نصيبمان کن؛ و در نهایت، «اللّهُمَّ أَرِنِيَ الأَشِيَاءَ کَمَا هِيَ»، طبق حديث ديگر نقل می‌شود که «رَبِّ أَرِنِيَ الأَشِيَاءَ کَمَا هِيَ» یعنی خدايا! موضوعاتِ مختلف را آن‌طور که هست به ما نشان بده؛ لذا اللّهُمَّ أَرِنِيَ المَهْدِيَ کَمَا هُوَ؛ یعنی خدایا! مولایم مهدی(عج) را همانگونه که هست؛ به من نشان بده. @Torab_bash
🌺 پاسخِ سلام الله علیها به سؤال محمد بن أسید که پرسیده بود؛ چرا علیه‌السلام از گرفتن حقّش دست كشيد؟! 🕋 و بإسناد تقدم هناك عن محمّد بن أسيد في حديث قال:... فَقُلتُ: يا سَيِّدَتي، فَما بالُهُ قَد قَعَدَ عَن حَقِّهِ؟ فَقالَت: «لَقَد قالَ له رَسولُ اللّهِ صلى‌الله‌عليه‌وآله: مَثَلُ الإِمامِ مَثَلُ الكَعبَةِ؛ إذ تُؤتى ولا تَأتي» أو قالَت: «مَثَلُ عَلِيٍّ». 📔 صاحب كفاية الأثر (شيخ حُرّ عاملى‏) به نقل از محمد بن أسید در جريان گفتگویی كه با فاطمه زهرا سلام الله علیها دختر پيامبر خدا صلی‌الله علیه وآله درباره امامت امیرالمؤمنین علیه‌السلام داشت: از ایشان پرسيدم: اى بانوى من! چرا او (امیرالمؤمنین علیه‌السلام) از گرفتن حقّش دست كشيد؟ ☀️ حضرت فرمودند: پيامبر خدا صلی‌الله علیه وآله فرمودند: علیه‌السلام، است كه به سراغش مى‌آيند، ولى او به سراغ كسى نمی‌رود؛ و نیز فرمود: علیه‌السلام نیز این‌چنین است. 📚 منبع: بحارالانوار، ج۲۶، ص۳۵۳ و إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، ج‏۳، ص ۱۱۸-۱۱۷ به نقل از كفاية الأثر: ص ۱۹۵. @Torab_bash
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📱 | نجات یافتگان در آخرالزمان @Torab_bash
▪️امام کاظم (علیه السلام) فرمودند: ▫️«مَنْ کَفَّ نَفْسَهُ عَنْ أَعْراضِ النّاسِ أَقالَهُ اللّهُ عَثْرَتَهُ یوْمَ الْقِیامَةِ وَ مَنْ کَفَّ غَضَبَهُ عَنِ النّاسِ کَفَّ اللّهُ عَنْهُ غَضَبَهُ یوْمَ الْقِیامَةِ». 🔺هر کس خود را از ریختن مردم نگه دارد، خدا در روز قیامت از لغزشش می‌گذرد و هر کس خود را از مردم باز دارد، خداوند در روز خشمش را از او باز دارد. @Torab_bash
🌺 پرهيز از بدگویی در فضای اخلاق ✍🏻... دوستان! بیایید سعی کنيم را کنيم! تا فرصت هست سعی کنيم هر اخلاقی نداشته باشيم! سعی کنيم باشیم و فقط ديگران را نبينيم! ⛔️ اينکه انسان مدام این و آن بگويد: «فلانی اين کار را کرد! چنين کرد! چنان کرد! پس به اين دليل بد است، اين‌طور است یا آن‌طور است!» این است. اگر انسان دارد به اشتباه درباره دوستش یا دیگران، بدگويی می‌کند که کار غلطی دارد انجام می‌دهد؛ و اگر واقعاً اين که دارد درباره یا می‌زند؛ صحت داشته باشد؛ خب او اگر می‌خواهد جزو «الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ» باشد؛ اگر می‌خواهد در فضایی از صالحانه رفتار کند؛ باید بنا را بر فرد بگذارد؛ و بسیار دلنشین و با محبت دنبال اصلاح دوستان و اطرافیانش باشد! 📌 اينکه انسان مدام کند و مدام افراد را پيش اين و آن نقل کند؛ این دارد؟ چه نقصی را از امام علیه‌السلام برطرف می‌کند؟! بیایید حداقل نسبت به دوستان و اطرافیان خودمان هم که شده؛ باشیم. 🌷 گفتا شیخا! هرآنچه گویی هستم! 🌷 آیا تو چنان که می‌نمایی هستی؟ @torab_bash
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نگاه ابی عبدالله.mp3
5.28M
🎙️ | نگاه أبی‌عبدالله، پناه دلِ بیچاره است!! @Torab_bash
🌹 | یک حدیث بسیار زیبا هدیه به شما عزیزان و همراهانِ تراب باش. @Torab_bash
تا چه حدّ به امام زمان عج بَها دهيم؟ ✍️... در سوره‌ی طه، آيه ۱۱۵ جواب اين سئوال داده شده است. خداوند درباره‌ی جد بزرگوارمان آدم علیه‌السلام می‌فرماید: «وَ لَقَدْ عَهِدْنا إِلی آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِيَ وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً» ما قبلاً از آدم(ع) پيمان گرفتيم، با او عهد بستيم، گفتيم ای آدم! نسبت به اين موضوع، اين‌طور که گفته می‌شود رفتار کن، ایشان هم گفت چشم. با ما عهد بست ولی عهدش را فراموش کرد و آن عزم بايد و شايد را از خودش نشان نداد. اين عهد چيست؟ آدم (ع) و به تبعِ ایشان تمامِ بنی‌آدم نسبت به چه موضوعی بايد عزم داشته باشند؟ در احاديث ذيل همين آيه که نگاه می‌کنيم؛ مثلاً در کتاب بصائر الدرجات، صفحه ۷۰ از قول امام باقر (ع) حديثی نقل می‌شود که ایشان فرمود: از آدم علیه‌السلام در موردِ رسول‏الله (ص) و امامانِ بعد از ايشان (ع) خصوصاً نسبت به امام مهدی عج و سیره مهدوی ایشان و گرفته شد؛ «فَتَرَکَ وَ لَمْ يَکُنْ لَهُ عَزْمٌ...» ولی ايشان آن عهدش را ترک کرد، قولش را فراموش کرد، بلکه اصلاً بها نداد و به قولی آن عزم بايد و شايد را نسبت به اهل‏بيت (ع) از خودش بروز نداد. 🔺همچنين مولا در همین حدیث می‌فرمايد: «أَنَّهُمْ هَکَذَا وَ إِنَّمَا سُمِّيَ أُولُو الْعَزْمِ أُوْلِي الْعَزْمِ لِأَنَّهُ عَهِدَ إِلَيْهِمْ فِي مُحَمَّدٍ وَ الْأَوْصِيَاءِ مِنْ بَعْدِهِ وَ الْمَهْدِيِّ وَ سِيرَتِهِ وَ أَجْمَعَ عَزْمُهُمْ عَلَي أَنَّ ذَلِکَ کَذَلِکَ وَ الْإِقْرَارِ بِهِ...» در مورد دیگر پیامبران نیز این عهد و پیمان گرفته شد؛ لذا اينکه به بعضی از ایشان گفته می‌شود به اين خاطر است که آنها هم عهد بستند و با تمام وجود بر این عهد و میثاق، کردند. با اولوالعزم و دیگر رسولان در موردِ سیدِ ما رسول‏الله (ص) و ديگر اهل‏بيت (ع) و همچنين در مورد امام زمان(عج) و رفتارهای امام زمان عج که بسته شد، ایشان بنای زندگی‌شان را گذاشتند؛ مبنای حیاتشان را محضریت اهل‌بیت علیهم‌السلام از امام زمان عج گذاشتند؛ چون رفتارهای مولايمان امام زمان عج عجيب است، لذا مخصوصاً از اولوالعزم برای امام زمان عج و رفتارهای امام زمان عج عهد گرفته شد. به ايشان گفته شد که آيا هرچه امام زمان گفت، هر رفتاری انجام داد روی چشمتان می‌گذاريد؟ انجام می‌دهيد؟ قبول می‌کنيد؟ ایشان هم گفتند بله، هرچه امام زمان عج انجام داد، انجام می‌دهيم، هرچه ايشان خواست انجام می‌دهيم، «وَ أَجْمَعَ عَزْمُهُمْ عَلَي أَنَّ ذَلِکَ کَذَلِکَ وَ الْإِقْرَارِ بِه» یعنی دیگر رسولان از جمله اولوالعزم من الرسل، اقرار کردند و تمام عزمشان را برای حرف شنوی از اهل‌بیت علیهم‌السلام جمع کردند. 📚 در حديث ديگری از همين کتاب بصائر، صفحه ۷۰، باز از قول امام باقر (ع)، صحبت از اين است که خداوند در روز از انبيا (ع) عهد گرفت «قالُوُا أَقرَرْنا و شَهِدْنا يا رَبَّ»، همه آن‌ها گفتند که خدايا! ما اقرار می‌کنيم و اين ماجرا را دنبال می‌کنيم؛ «وَ لَمْ يَجْحَدْ آدَمُ وَ لَمْ يَقِرّ» ولی آدم (ع)، آن عزم بايد و شايد را از خود بروز نداد. زمانی که با انوار طيبه‌ی اهل‏بيت (ع) آشنا شد، وقتی که انوارِ دور را ديد، اقرار نکرد، ولی از بين پيغمبران، پنج نفر عزم بايد و شايد را خیلی خوب از خودشان نشان دادند و لذا اولوالعزم بودن برای اين پنج نفر تثبیت شد. بخاطر چه موضوعی؟ در چه مقوله‌ای بيشتر عزم نشان دادند که بخاطر آن، اينها اولوالعزم ناميده شدند؟ «فَثَبَتَتِ‏ الْعَزِیمَةُ لِهَؤُلَاءِ الْخَمْسَةِ فِی الْمَهْدِی‏» (اصول کافی،ج ۲، ص ۸)، به خاطر صددرصد بها دادن به مهدی عج و مهدویت، صفت یا مقوله اولوالعزمی در اين پنج نفر تثبیت شد؛ و ايشان به خاطر امام زمان عج اولوالعزمِ ناميده شدند. بعد امام باقر (ع) می‌فرمايد: آدم (ع) عزم بايد و شايد را نشان نداد و لذا آيه ۱۱۵ طه برایش مطرح شد که ما قبلاً از آدم پيمان گرفتيم، ولی او فراموش کرد و عزم بايد و شايد را از خودش نشان نداد. 🔻خب، ما اين بود که به امام زمان عج و ایشان تا چه حدی دهيم؟! تا چه ميزان بها دادن مطلوب است؟ جوابش را خداوند در اين آيه به ما داد، منظور چيست؟ اين آيه را بياوريد و بگذاريد کنار آيه آخر سوره يوسف که خداوند مي‏فرمايد: «و لَقَد کانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبرَةٌ لِأُولِي الأَلبابِ»، ماجراهای رسولان الهی را بشنويد و از سرگذشت ایشان بگيريد. خب ما چه عبرتی از رفتار آدم (ع) بگيريم؟ اين عبرت را بگيريم که بايد را نسبت به امام زمان عج داشته باشیم. 👇👇 @Torab_bash
👆👆: اولاً ما نبايد امام زمانمان را کنيم که آدم (ع) عهدش را فراموش کرد و خدا هم برای او دو از قرار داد؛ لذا ما نبايد عهدمان را فراموش کنيم؛ ثانیاً ما بايد عزم زيادی داشته باشيم، کسانی که نسبت به امام زمان عج بيشترين عزم را نشان دهند؛ آنها نزد خداوند متعال دارند. کما اينکه در قرآن هم بهترينِ خوبانِ بعد از اهل‏بيت(ع) بخاطر ميزان عزمشان، بهترين شمرده می‌شوند و به آنها اولوالعزم من الرسل گفته می‌شود. @Torab_bash
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 🔻ترکیه: معترضان ، کنسولگری رژیم صهیونیستی در استانبول را به آتش کشیدند. @Torab_bash
🌹 : 🌤️ «هَلَكَ مَن لَيس لَهُ حَكيمٌ يُرشِدُهُ»: ✍️... «كسى‌كه برای او نباشد تا [به سوی ] ارشاد و راهنمايى‌اش كند؛ خواهد شد.» 📚 بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۱۵۹. @Torab_bash
در محضر مهدی عج بهترین باشیم! ✍️... ما در برای اهل‌بیت (ع) آورده شده‌ایم؛ طبق بسیاری از روایات ما قبل از ورود به دنیا با ولایت اهل‌بیت (ع) و بستیم؛ قول دادیم که تقوای ولایی داشته باشیم و تمام زندگیِ دنیایی را به محضریت و مهدویتِ اهل‌بیت (ع) بپردازیم! اما آیا الآن این‌گونه هستیم؟! اصلاً یادمان می‌آید که چنین قولی به خدا دادیم؟! من خودم بسیار شاهد بوده‌ام که دوستانِ هیئتی و مؤمن، وقتی دورهم نشستند و دارند صحبت می‌کنند، مثلاً بیست دقیقه، نیم ساعت، سه ربع هست که دارند باهم گپ می‌زنند؛ اما کلامشان، کلامی حاکی از حرکت بسوی اهل‌بیت (ع) نیست! بلکه درباره دنیا، درباره یک ماشین یا درباره یک غذا صحبت می‌کنند، درباره مغازه‌ها یا خاطرات بی‌خودی خودشان دارند حرف می‌کنند! موضوعاتی که شنونده اذیت می‌شود که چرا یک انسان مؤمن که باید تمام لحظات عمرش به محضریت و مهدویت اهل‌بیت (ع) بگذرد؛ به این موضوعات می‌پردازد؟ طبق برخی از آیات قرآن و روایات عترت، این و اینطور صحبت‌های بی‌خودی فی‌نفسه دارد. اگر ماها عقوبت نمی‌شویم؛ این دیگر از باب رحمت الهی است. خدا به ماها ترحم می‌کند که عقوبتمان نمی‌کند؛ وگرنه این نیست که خب، حالا کمی صحبت داشتیم دیگر، طوری هم نشد که! نه! اینها عقوبت دارد، آقا یا خانمِ فلانی! شما با بی‌تقواییِ خودت، وقتِ خود و اوقات دوستانِ مؤمنت را به مقولات بی‌خود دنیا تلف کردی! چرا این‌کار را کردی؟ طبق قرآن، انسان حتی چیزهایی که در می‌گذرد هم می‌شود چه رسد به اعمالش! به عنوان مثال خداوند در آیه ۲۲۵ بقره می‌فرماید: «وَ لکِن يُؤاخِذُکُم بِما کَسَبَتْ قُلُوبُکُمْ» بدانید که خدا شما را بدانچه در قلب‌های خود جمع‌آوری کرده‌اید، مؤاخذه می‌کند. 🚨بحث اکتسابیات را که شما در آیات قرآن دنبال می‌کنید؛ درمی‌یابید که اعمال شما، محصولاتِ اعمال شما، بلکه آن چیزی که در قلبِ شما هست؛ همه‌اش مورد الهی قرار می‌گیرد. طبق آیات قرآن، یوم الحساب در ابتدای قیامت نیست. قیامت با قوانین برزخ و ظاهر شدن اعمال انسان‌ها که از جنس برزخ هست مثل اخلاقیات و فقهیات تازه شروع می‌شود. البته وقتی آدم‌ها سر از قبر درمی‌آورند متوجه نیستند، فکر می‌کنند که مانند صحنه دنیاست؛ بتدریج متوجه می‌شوند یک اختلافاتی در این سرزمین با دنیا وجود دارد. خود یوم اول قیامت به حسب پلکانِ ارتقاء اگر بخواهیم جزئی‌تر نگاه کنیم؛ شامل پلکانِ هفت آسمان و بعد پله‌های کرسی است. قلب انسان‌ها یعنی مرکز ادراک‌شان، در یا همان آنهاست «القُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ، حج ۴۶»، لذا تمام آن چیزهایی که در روح شماست، بتبع، آن چیزهایی که در قلب شماست نسبتاً در اوایل یوم اول قیامت آشکار می‌شود. یوم دوم قیامت به بعد هم یواش‌یواش نیّات و باطن اعمال انسان‌ها، پیرامون خود فرد، ظهور داده می‌شود، ما خیلی باید مواظب باشیم. حتی چیزهایی که در قلب‌مان می‌گذرد؛ که به داشتیم این واقعاً قلبی بود یا ظاهری بود؛ تقوایی که ورزیدیم تظاهر بود، بخاطر دیگری بود یا صادقانه و بخاطر خدا بود؟ ▪️خیلی از اعمال ما وقتی که وجوهِ روح، از جمله قلب و قلبی‌یاتمان ظاهر می‌شود؛ آن اعمال می‌ریزد. چرا؟ چون یا نبود یا بخاطر خدا نبود. در آن دوران معلوم می‌شود که این اعمالی که بعنوان اکتسابیات همراه ما بود؛ اینها قیمتی ندارد؛ بلکه منفی است! چون یا صادقانه نبود یا بخاطر خدا نبود. ما در آینده با این ماجرا مواجه هستیم. لذا در آن دوران «فَليَضحَکُوا قَليلاً وَ ليَبکُوا کَثيرًا جَزاءً بِما کانُوا يَکسِبُونَ» تنها گروهی اندک شادمان‌اند؛ و اما دسته‌جات زیادی [از مردم] بخاطر اعمالشان و آنچه به دست می‌آوردند، بسيار گریانند. 🧩 با این توصیف چطور یک انسان به خودش جرأت می‌دهد که وقت خودش و وقت دوستان مؤمنش را با حرف‌های بی‌خودِ دنیایی مشغول کند، مگر نمی‌ترسد؟ مگر نمی‌ورزد؟ ما در قرآن داریم که «اتَّقُوا یَومًا» نسبت به آن دوران تقوا بورزید. به پیشگاه خدا می‌خواهیم برویم «اتَّقُوا اللهَ»؛ با جهنم مواجه هستیم «اتَّقُوا النّارَ». یک نوع تقوا هم تقوا در قبال ولیّ عالم است؛ ! در حدیث هست که متقین، امیرالمؤمنین (ع) هستند؛ تمام عالم محضر اهل‌بیت (ع) است، ما باید تقوایِ در قبال اهل‌بیت (ع) داشته باشیم؛ و اولین بحثِ تقوا در قرآن، ذیل آیه ۲ سوره بقره، تقوای ولایی است. تقوا در قبال «الغَیب» که در روایات فرمودند منظور عج است. 🔺پس ولایتی که بواسطه اهل‌بیت (ع) در اسلام نازل شده و ولایتی که بواسطه این بزرگواران بر گذشتگان نازل شده؛ وجود دارد؛ ما باید در قبالش تقوا بورزیم؛ و امروز هم همین است؛ ما باید محضرِ مولایمان مهدی عج را رعایت کنیم و تمام زندگی را معطوف و ایشان قرار دهیم. @Torab_bash
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا