eitaa logo
تُراب باش
5.8هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1.7هزار ویدیو
113 فایل
تُراب باش، فرزندِ أبوتراب باش گروه تحلیل مباحث قرآنی و آخرالزمانی صرفاً جهت اطاعت از امر ولیّ امر ارتباط با ادمین👇 @Abuo_Torab
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 سلام علیکم 📢 (۳) 🔺 قابل توجه همه عزیزان و همراهان، ان‌شاءالله و به امید خدا، به‌زودی حول موضوعِ به در نظام خداوندی و اهمیت آن، مباحثی را خدمت شما عرضه خواهم داشت. 💢 🆔 @Torab_bash
🌷 پرهيز از در ✍🏻... سعی کنيم را کنيم! سعی کنيم نداشته باشيم! سعی کنيم باشیم و فقط را ! ⛔️ اينکه انسان مدام این و آن بگويد: «فلانی اين کار را کرد، چنين کرد، چنان کرد، پس به اين دليل بد است، اين‌طور است یا آن‌طور است!» این است. اگر انسان دارد به اشتباه بدگويي می‌کند که کار غلطی دارد انجام می‌دهد؛ و اگر واقعاً اين که دارد درباره یا می‌زند؛ صحت داشته باشد؛ خب او اگر می‌خواهد جزو «الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ» باشد؛ اگر می‌خواهد در فضایی از صالحانه رفتار کند؛ باید بنا را بر بگذارد؛ و دنبال اصلاح دوستان و اطرافیانش باشد...! 📌 اينکه انسان مدام کند و افراد را پيش اين و آن نقل کند؛ دارد؟ 🌷 گفتا شیخا! هرآنچه گویی هستم! 🌷 آیا تو چنان که می‌نمایی هستی؟ 🆔 @torab_bash
📚 ، یکی از (۱): ✍🏻... در اسلام، در مجموعه ايمانیات، مقوله‌ای به نام مطرح است، يعنی ، شأن‌ها را ؛ با شأن‌های افراد، موضوعات و اشياء مختلف آشنا شود و آن را کند. 💠 ما دعوت شده‌ايم به اینکه حتی در ، شؤون را رعايت کنيم. مسائل شرعی هم بر اساس است، جدای از ايمان به شؤون نيست، مثلاً در فرموده: اول سرت را بشوی، سپس طرف راست بدن و بعد هم طرف چپ بدن، این یعنی رعایت شده است. 📌 یا به‌عنوان مثال، شما می‌خواهيد غذا بخوريد؛ ايجاب می‌کند که ابتدا «بِسْم اللّهِ الرَّحْمن الرَّحیمِ» بگوييد، ، به غذا نگاه بکنيد، نگاهتان نگاه باشد، نوع غذا خوردنتان شاکرانه باشد، با بی‌اشتهائی غذا نخوريد، را ياد کنيد و مدام کنيد، يا زبانی و يا در دلتان. 💢 همچنین که برای غذا خوردن، برای وضو گرفتن، برای شانه کردن مو، برای مسواک زدن و چيزهای ديگر مطرح شده؛ همه براساس است؛ و برای اينکه به ما فشار نيايد؛ عموم این را فرموده‌اند که جزو است. ❇️ ، درجه‌ای از است که در وجود دارد. 🏇🏻 ! 🔚 . 🆔️ @torab_bash
📚 ، یکی از (۲): ✍🏻... در مقوله‌ی ، موضوع از جایگاه بالایی برخوردار است؛ و اصلاً کسی که شأن‌های مختلف را نشناسد؛ در عمل هم به نسبت، کم می‌آورد. 💠 مثلاً شأن ايجاب می‌کند که وقتی به او می‌رسی؛ به او کنی، به او سلام کنی، برای او قائل باشی؛ بعضي از خیلی خوب هستند، خیلی مقید هستند؛ اما ايمان به شؤون را نمی‌کنند. در واقع این ایمان به شؤون، همان مفهوم «تقدیس» است. 🔹 چيزى که ما را به آن دعوت می‌کند، چقدر زيباست و چقدر قیمتی است؛ به پيدا کن، یعنی قبول داشته باش، متوجه بشو، ياد بگير و عمل کن. شما شأن افراد، اشياء و موضوعات مختلف در را رعايت کن؛ محصولش چه می‌شود؟ مدام شما خودت را بياوری، و اين رفتار، همان است، تقديس خدا، تقديس اهل بيت (ع)، حتی تقديس مؤمن؛ تقديس مؤمن يعني چه؟ یعنی شما مؤمن را بالا ببری و خودت را پايين بياوری؛ او را بهتر از خودت ببینی و خودت را موظف به و گذاشتن به او بدانی؛ بدون اینکه چشم‌داشتی داشته باشی؛ یا خودت را لایق و مستحق توجه ببینی... 🌹 خوشا آن کسی که ايمان به شؤون را ياد بگيرد و عمل کند. 🏇🏻 ! 🔚 . 🆔️ @torab_bash
📚 ، یکی از (۳): ✍🏻... و ، برای و برای (ع) بسیار شأن قائل است؛ همچنان که برای خودش هیچ شأنی قائل نیست. 💢 ببينيد چقدر با تفاوت دارد! یکی از مصادیق قرآنی و عالیِ انسان اسلامی، حضرت (ع) است. ایشان وقتی در یک ماجرایی با (ع) ملاقات می‌کند؛ جبرئیل(ع) به ایشان می‌فرماید: من می‌خواهم را به او برسانم، ابراهيم(ع) اصلاً که آن فرد باشد! با تعجب می‌گويد: کيست که من هم با او آشنا بشوم؟! وقتی جبرئیل(ع) می‌فرمايد که خليل خدا ؛ ابراهیم(ع) تعجب می‌کند؛ یعنی به‌هيچ وجه توقّع ندارد که خليل الله خودش باشد. 💠 انسان اسلامی اینگونه است؛ برای دوستان مؤمنش و برای اهل‌بيت(ع) بسیار قائل است، اما برای خودش شأنی قائل نیست؛ و از خودش توقّع بسياری دارد؛ که او را برای رفتار بهتر، به و بکشاند. 💢 هر چقدر انسانِ اسلامی، بيشتر می‌کند، را کمتر می‌شمارد و توقعش از خودش بيشتر می‌شود و از جنبه ديگر، را بالاتر می‌داند و توقعش از آنها کمتر می‌شود. 💯 ...هر موقع ما ديديم که از کم شده و از بيشتر شده؛ بدانيم که خودمان يک پيدا کرديم. 🏇🏻 ! 🔚 . 🆔️ @torab_bash
📚 ، یکی از (۴): ⛔️ اگر در فردی باشد چه می‌شود؟ و به کجا می‌رسد؟ ✍🏻... گفته شد که ، تبعات بسیار جالبی بر و مؤمنین می‌گذارد؛ از طرف دیگر، اگر ایمان به شؤون هم در فردی باشد؛ به جایی می‌رسد که آدم، به‌جای اینکه یک را در شأن او قائل باشد و بخواهد بشمارد، آن حق را از آنِ خودش می‌داند؛ و به این خاطر با صاحب اصلی آن حق و منصب، به و بلند می‌شود. 💢 دقیقاً در وجود موج می‌زند، به‌همین خاطر در مواجه با (ع) به خدا می‌کند و می‌گوید: خدایا! «خَلَقْتَني مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طینٍ» من از و او از یک بی‌ارزش است؛ چرا به او می‌گویی ؛ من باید اشرف باشم، تو مرا باید به عنوان اشرف مخلوقات معرفی کنی؛ یعنی نه تنها ایمان به شؤون ندارد، بلکه برعکس، همه آن شأن‌ها را قائل است. 🔸 وقتی انسان برای قائل باشد و حقّی را به صورت ناحق برای خودش بداند؛ محصولش می‌شود به آن چیزی که نزد دیگران است، به آنچه مال دیگران است؛ ما این ، یعنی «برای خود حق قائل شدن» را در آیه ۵۴ سوره نساء می‌بینیم که «أَمْ یحْسُدُونَ النّاسَ عَلی ما آتاهُمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَینا آلَ إِبْراهیمَ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ آتَیناهُمْ مُلْکًا عَظیمًا» آیا دیگران نسبت به آن چیزی که (یعنی (ع)) دارند، می‌ورزند؟ 🚫 چه زمانی است؟ زمانی که انسان، شأنی برای دیگری قائل نباشد، بلکه برعکس، آن را برای خودش قائل باشد؛ به تبعِ این ماجرا، رفتاری انجام می‌دهد به نام ، به نام با صاحبان حقیقی آن حق یا آن منصب و سخت حسادتش را بروز می‌دهد تا در نهایت آن منصب را کند. ⚠️ پس ، رفتاری است که چنین انجام می‌دهند؛ و حالت ایمان به شؤون، همین به مردم، خصوصاً اولیاء الهی است. 🏇🏻 ! 🔚 . 🆔️ @torab_bash
📚 ، یکی از (۵): ✍🏻... رفتاری است که افراد منفی انجام می‌دهند. پس حالت ، حسادت است. 💠 اوج این مطلب، یعنی جنبه مثبت و منفی آن را در آیه ۵۴ سوره نساء می‌بینیم؛ طبق این آیه، در نظام الهی به چه کسی است؟ متعلق به «اَلنّاس» موجود در همین آیه یعنی (ع) که فرموده: «أَمْ یحْسُدُونَ النّاسَ عَلی ما آتاهُمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ»، آیا دیگران به‌خاطر به این ، حسادت می‌کنند؟ با توجه به روایات ذیل آیه، منظور از ناس، (ع) هستند. ⁉️ آیا دیگران نسبت به آن چیزی که از به اهل‌بیت(ع) داده ‎ می‌ورزند؟ یعنی بهترین شؤون متعلق به این بزرگواران است. در مقابل، کسانی که این را قائل نیستند و ابراز و در نهایت ابراز و می‌کنند؛ در قبال اوج شؤون، برایشان مطرح شده است. 💯 در این آیه چیست؟ «ما آتاهُمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَینا آلَ إِبْراهیمَ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ آتَیناهُمْ مُلْکًا عَظیمًا»، این است که در آیه مطرح است و از آن طرف هم نقطه مقابلش، یعنی و با تمام این مراحل که در برخی از اصحاب، تامّ آن قرار گرفتند. 😈 نیز تمام این مراحل را داشت؛ و با اینکه می‌دانست تمام شؤون الهی متعلق به این بزرگواران است، حتی ایشان را به عنوان می‌شناخت، اما به که رسید؛ سر تسلیم فرود نیاورد و گفت: باید مال من باشد، چون مرا از خلق کردی و این موجود را از ؛ چرا این موجود را باید بر من معرفی کنی؟ من باید باشم. 💢 این یعنی را برای خودش قائل شد؛ و بعد رفتارش به و کشیده شد و به حسب همین حسادت، کرد را کند. کما اینکه (ع) چنین رفتاری داشته و دارند. ⛔️ ما برای اینکه به این نرسیم، یعنی نورزیم، قبلش باید چکار کنیم؟ باید را از آنِ خودمان ندانیم، بلکه تماماً برای (ع)، و ایشان بدانیم؛ و و برای خودمان قائل نباشیم. 🆔 @torab_bash
🌺 : ✍🏻... سعی کنیم برای و بیشتر وقت بگذاریم. اگر خانواده هستیم، اگر خانواده هستیم، اگر خانواده هستیم، در هر موقعیتی که هستیم، با خود بگوییم این کار من است، آن کار وظیفه من است، فقط و فقط وظیفه من است که خلأها را پر کنم، وظیفه من است که را جبران کنم، من باید را کنم. من باید خانواده را در اهل‌بیت علیهم‌السلام حتی اگر شده یک پله ببرم؛ درباره دوستانمان هم همین‌گونه رفتار کنیم. 🌸 دوستان! اگر این‌طور در جمع خانواده و دوستان کنیم؛ همیشه در و به‌سوی هستیم، لذا برای و خانوداه خود و جمع دوستان، تا می‌توانیم کنیم؛ وگرنه بعداً دچار می‌شویم، روزی که دیگر دور هم نیستیم؛ و شاید هم برای باهم بودن‌ نداشته باشیم. 🆔 @torab_bash
🌻 : ✍🏻... دوستان! بیایید بعضی از را از همین در وجود خودمان شروع کنیم... 🌷 را داشته باشیم، را داشته باشیم، را از خودمان بجا بگذاریم. بخصوص در رابطه با و ، تا می‌توانیم همدیگر را در جمع خانواده و در جمع دوستان حساب کنیم، تا می‌توانیم رفتار کنیم، تا می‌توانیم همدیگر را کنیم... ⛔️ مگر ماها دیگر هستیم؟! بیایید این ایام باقیمانده از را به زندگی کردن بگذرانیم... 🌹 به یادِ مادری‌هایش که با ما مهربانی کرد 🌹 بیا چون فاطمه ماهم همیشه مهربان باشیم 🆔️ @torab_bash
🌻 : ای بهتریـن رفیـق درونـم ظهـور کـن یعنی بِبـار و ظرفِ مـرا غرق نور کـن با التــماس درپـی تـــو زار می‌زنـــم کـز لابه‌لای ظرفِ سیاهم عبـور کـن با آتشـی عجیب در این نشئه سوختیم مـا را از این جهنّـم تـاریک دور کـن چون کاروانیـان حسینـی به یک نگـاه مـا را ز ما بگیر و تو در ما حضور کـن قلبـم بـه اشتیـاقِ ظهـورِ تــو می‌تپـد برآن بتـاب و در حـرمِ خود ظهـور کن در جستجوی نور تو از خویش رفته‌ام در ظرفِ این مســافرِ آواره نــور کن وز جنس نور فاطمه بهر ظهور خویش آن را به گوشه‌گوشه عالم صـدور کـن 🔖 : سید محسن مسعودی 🆔️ @torab_bash
🌸در (ع) باشیم🌸 ✍🏻... رابطه بسیاری از آیات قرآن، با و ما انسان‌ها در قیامت و بهشت، یا به عبارت دیگر، رابطه قرآن با که در همان آیات مطرح شده؛ «رابطه و » است. یعنی همین صحنه‌ای که الآن در زندگی ماست؛ وقتی در ، و یا ظاهرتر می‌شود، به چه صورت است؟ 🔹 این‌طور نیست که الآن یک چیزی هست، بعداً بخواهد تبدیل به یک چیز دیگر شود، بلکه ماجرای فیل در تاریکی است؛ همان فیلی که ملای رومی از آن صحبت کرده؛ یعنی در ، یک صحنه به گونه‌ای خاص می‌شود؛ و هنگامی که شد و بیشتر همه‌جا را فرا گرفت؛ ، بدون کم و کاست دیده می‌شود؛ اما با جزئیات و جوانب دیگری که در دیده نمی‌شد. 💎 در بخش ، آیه ۵۴ و ۵۵ سوره قمر، یکی از بهترین جاهایی است که می‌شود شدنِ صحنه مذکور در آیه را مطالعه کرد. خدا در این آیات می‌فرماید: ﴿إِنَّ الْمُتَّقينَ في‏ جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ﴾ لب نهرهای بهشتی نشسته‌اند؛ ﴿في‏ مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَليكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ و در جوار هستند. در مجالس و محافلشان به حسب ایمانشان باید این موضوع را قبول داشته باشند که آن ، همین الان در اینگونه است؛ و ظهور ، به آن صورت دیده می‌شود. 💠 به عنوان مثال: شما داخل منزل در هستید؛ خودتان هستید و علیهم السلام، دارید با ایشان می‌کنید؛ می‌کنید؛ و خودتان را در ایشان می‌بینید؛ و از این مناجات و محضریت می‌کنید؛ لذت می‌برید؛ که با هیچ چیز حاضر نیستید آن را عوض کنید؛ طبق آیات ۵۴ و ۵۵ قمر، ﴿إِنَّ الْمُتَّقينَ في‏ جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ﴾ است. 📌 وقتی بعضی از در مقاطع آینده، مثل یا پس از قیامت، شود، همان صحنه، با ابعاد و اجزاء بسیار ، و ظهور می‌کند؛ برعکس همین ماجرا نیز در باب صادق است. 🆔 @torab_bash
به مناسبت ولادتِ با سعادتِ سیدمان رسول‏الله صلی‌الله‌علیه‌وآله 👇🌹👇 📌 با : 📜 «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ وَ أَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ» ✍🏻... اى کسانى که آورده‌اید، چون و ، شما را به چیزى فرا خواندند که به شما مى‌بخشد، آنان را کنید، و بدانید که خدا میان و حایل مى‌گردد، و همانا به سوی او خواهید شد. 📚 سوره انفال: آیه ۲۴. 🆔 @torab_bash