eitaa logo
نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام
448 دنبال‌کننده
131 عکس
97 ویدیو
2 فایل
کانال دوم ما ✳️اَحاديث ناب۱۴معصوم✳️ @Ahaadith_Ahlebait قال الامام صادق علیه السلام: کسی که احادیث ما را در دل شیعیان ما جای می دهد از هزار عابد برترست. 📚اصول کافی جلد۱صفحه۳۳ #کپی با ذکر #صلوات 💫 @ya_amiralmomenin110 💫 خادم کانال @Amirovisi
مشاهده در ایتا
دانلود
او را با صورت، در آتش جهنم می‌اندازد. » [۲] «غیر از (انسان) مؤمن، علی را دوست نمی دارد و غیر از (انسان) کافر منافق، او را دشمن نمی دارد. » [۳] «هر کس علی را دشمن بدارد، پس همانا مرا دشمن داشته و کسی که مرا دشمن بدارد، به تحقیق خدا را دشمن داشته است. » [۴] «اِنَّ المنافِقینَ فی الدَّرکِ الاَسفَلِ مِنَ النّارِ و لَن تَجِدَ لَهُم نَصیراً» [۵] البته منافقین را در جهنم، پست ترین جایگاه است و هرگز برای آنها یاوری نخواهد بود. ---------- 📚منابع: [۱]: _ بنی اسرائیل: ۶۰. [۲]: _ ثعلبی: تفسیر ۶/۱۱۱، فخر رازی: تفسیر ۲۰/۲۳۶. [۳]: _ محمّد۹: ۲۲. [۱]: _ احزاب: ۵۷. [۲]: _ مؤمن: ۵۲. [۳]: _ هود: ۱۸. [۴]: _ اعراف: ۴۴. [۵]: _ نساء: ۹۳. [۱]: _ ابن ابی الحدید: شرح نهج البلاغه ۲/۳، ابوالفرج اصفهانی: حلیة الاولیاء ۱/ ۱۵۵، علامه سمهودی: تاریخ المدینه ۲۸/۲۰۹، ابن خلکان، ابن عساکر: تاریخ مدینه دمشق: ۱۰/۱۴۵، طبری: تاریخ ۴/۱۰۶. [۲]: _ محمد بن طلحه شافعی: مطالب السؤل ۱۰۵، ابن صباغ مالکی: فصول المهمه ۱/۵۹۰، حاکم: مستدرک ۳/۱۲۱، خطیب خوارزمی: مناقب ۱۳۷، ابراهیم حموینی: فرائد ۱/۳۲۲، ابن مغازلی شافعی: مناقب ۳۹۴، امام الحرم: ذخائر العقبی ۶۶، ابن حجر: صواعق ۱۷۲. [۳]: _ دیلمی: فردوس، شیخ سلیمان حنفی: ینابیع المودة ۲/۸۱. [۴]: _ ابن حجر مکی: صواعق محرقه ۱۷۲. [۱]: _ احمد بن حنبل: مسند ۳/۴۸۳. [۲]: _ محمد بن یوسف گنجی شافعی: کفایت الطالب ۸۲. [۳]: _ جلال الدین سیوطی: در المنثور ۳/۲۷۰، امام ثعلبی: تفسیر ۶/۱۲۸، میر سید علی همدانی: مودّة القربی ۱۸، احمد بن حنبل: مسند ۱/۹۵، ابن حجر: صواعق ۱۷۰، خوارزمی: مناقب ۲۲۶، ابن مغازلی شافعی: مناقب ۲۸۱، سلیمان بلخی حنفی: ینابیع المودة ۱/ ۱۴۹، طبرانی: اوسط ۲/۸۲، امام الحرم: ذخایر العقبی ۴۴ و ۹۱ و... [۴]: _ کتب معتبر اهل سنت. [۵]: _ نساء: ۱۴۵. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: شنبه - ۶ آذر ۱۴۰۰ میلادی: Monday - 27 November 2021 قمری:السبت ، 21 ربيع ثاني 1443 🌹 متعلق است به: 🔸پبامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلّم 🗞 مهم شیعه:   امروز مناسبتی نداریم 📆 : 🌺13 روز تا ولادت حضرت زینب سلام الله علیه (۵ ه‍ ق) روز پرستار 🔹18 روز تا جنگ جمل(۳۶ ه‍ ق ) ◾️21 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۱۱ ه‍ ق ) 🌸23 روز تا ولادت حضرت سجاد علیه السلام به قولی ( ۳۸ ه‍ ق ) ◾️40 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۱۱ ه‍ ق) ◾️51 روز تا وفات ام البنین سلام الله علیها ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️ 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹   علیه السلام🍃🌸🌸 حديث و ▪️✨ 📚ترجمه مناقب ابن المغازلي، ص: ۱۵۱ على (ع). (۱) هنگامى كه خدا مرا بخواهد على را با من مى خواهد، و وقتى كه روى زانوانم بنشينم على هم با من روى زانوانش مى نشيند، و زمانى كه خدا مرا شفيع قرار دهد على را هم شفيع قرار مى دهد، و آنگاه كه سخن مرا اجابت مى كند سخن على را قبول مى نمايد، و به درستى كه او در همان مقام بر كليدهاى بهشت ياور من است. اى فاطمه بپاخيز، بدرستى كه على و تابعان او فرداى قيامت نجات يافته و بخير و نيكى مى رسند. و گفت: وقتى فاطمه نشسته بود، در آن هنگام پيامبر (ص) بسوى او آمده و نزدش نشست، و فرمود: اى فاطمه چه شده بر من كه ترا گريان و اندوهناك مى بينم؟ گفت: اى پدرم چرا گريه نكنم در حالى كه مى خواهى از من جدا شوى، پيامبر (ص) باو فرمود: اى فاطمه نبايد گريه كنى، و محزون باشى زيرا چاره اى از جدائى نيست. گفت: گريه فاطمه (ع) سخت گرديد، سپس گفت: اى پدر كجا با تو ملاقات بنمايم؟ فرمود: بر بالاى تپه حمد ملاقات مى كنى، كه آنجا بر امتم شفاعت ميكنم، گفت: اى پدر اگر آنجا ملاقات نكردم، فرمود: نزد صراط ملاقات مى كنى، در حالى كه جبرئيل از طرف راست من و ميكائيل از طرف چپ، و اسرافيل گرفته از كمربندم، و فرشته‌ها پشت سرم، ندا مى كنم: اى پروردگار من امت من، امت من، حساب را بر آنان آسان فرما، سپس بسوى امتم از راست و چپ نگاه مى كنم، و هر پيامبرى در آن روز بفكر خود بوده و مى گويد: خدايا خودم، خودم، و من مى گويم: خدايا امت من امت من. پس نخستين كسى كه در روز قيامت بر من ملحق ميگردد تو و على و حسن و حسين ميباشيد، و خدا ميفرمايد: اى محمد بتحقيق امت تو اگر با گناهانى مانند 📚ترجمه مناقب ابن المغازلي، ص: ۱۵۲ كوههاى سنگين و بزرگ بيايند از آنها مى بخشم، تا آنجا كه چيزى را بر من شريك قرار نداده و دشمن مرا دوست ندارند. (۱) گفت: گفت: همان كه آن جوان اين سخن را از من شنيد، امر كرد بر من ده هزار درهم دادند، و سى تا لباس بر من پوشيد، سپس بمن گفت: تو از اهل كجائى؟ گفتم: از اهل كوفه، گفت: تو عربى هستى يا مولى؟ گفتم: بلكه عربى هستم، گفت: همان طور كه چشم مرا روشن كردى چشمت را روشن كردم، بعد بمن گفت: فردا در مسجد با پسران فلانى نزد من بيا و بترس از اينكه راه را گم نكنى، به پيش آن پير مرد رفتم در مسجد نشسته بود و انتظار مرا مى كشيد، وقتى كه مرا ديد پيشوازم نموده و گفت: پدر فلانى با تو چه كرد؟ گفتم: اين طور اين طور، گفت: خدا او را جزاى خير بدهد، خدا ميان ما و آنان را در بهشت جمع كند، زمانى كه صبح كردم اى سليمان بر استر سوار شده شروع كردم برفتن راهى كه بر من توصيف كرده بودند، همان كه مقدار كمى رفتم راه بر من مشتبه شد، و اقامة نماز را در مسجد شنيدم، گفتم: قسم بخدا با اين مردم نماز ميخوانم، از استر پياده شده به مسجد وارد شدم، مردى را ديدم كه اندام او مانند اندام رفيقم بود؛ از طرف راست او قرار گرفتم همان كه بركوع و سجود رفتيم ناگهان عمامه اش به پشت سر افتاد، بروى او نگاه كردم در آن هنگام ديدم روى آن مانند روى خوك و سرش و خلقتش و دستهايش و پاهايش مانند خوك بود، و ندانستم كه در نماز چه گفتم و چه طور نماز خواندم، در حالى كه در كار او فكر مى نمودم، و امام سلام نماز را گفت: و بروى من نگريسته و گفت: ديروز تو بسوى برادرم آمده بودى، و امر كرد براى تو به اين چنين و آن چنان؟ گفتم: بلى، از دستم گرفته مرا بلند نمود، وقتى كه اهل مسجد ما را ديدند از ما تبعيت كردند. همان كه بخانه رسيده گفت: اى پسر در را به بند و مگذار كسى وارد شود، سپس دستش را به پيراهن خود برده و او را از تن در آورد، در آن هنگام ديدم كه تن او مانند تن خوك بود. 📚ترجمه مناقب ابن المغازلي، ص: ۱۵۳ (۱) گفتم: اى برادر اين چه حالى است كه در تو مى بينم؟ گفت: مؤذن قومى بودم هر روز صبحگاهى ميان اذان و اقامه هزار دفعه به على لعنت مى كردم، گفت: از مسجد بيرون آمدم و باين خانه وارد شدم در حالى كه روز جمعه بود، و من باو و فرزندان او چهار هزار دفعه لعنت كرده بودم، در آن حال بدكان تكيه زده و خوابيدم، در خواب ديدم مانند آنكه در بهشتم، پس متوجه شده ديدم على تكيه زده و حسن و حسين بهمديگر تكيه داده با او هستند، و با خوشحالى و سرور بر اسبانى از نور سوار ميباشند، در آن هنگام من ديدم كه پيامبر خدا «ص» نشسته و حسن و حسين پيش او، و در دست حسن كاسه اى است، پيامبر (ص) به حسن فرمود: مرا سيراب كن، پس از آن آشاميد، و بعد بر حسين فرمود: پدرت را آب بده، آن هم آشاميد، سپس به حسن (ع) فرمود:..... فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: یکشنبه - ۷ آذر ۱۴۰۰ میلادی: Monday - 28 November 2021 قمری: الأحد 22 ربيع ثاني 1443 🌹 متعلق است به: 🔸مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیهما السّلام 🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها 🗞 مهم شیعه:    ▪️وفات موسى مبرقع جناب موسى مبرقع عليه السّلام پسر حضرت جواد عليه السّلام در سال ۲۹۶ ه’ در شهر قم (بحار الانوار: ج ۵۰، ص ۱۶۲ ۱۶۱. تاريخ سامراء: ج ۳، ص ۳۰۲) وفات يافت. به نقلى وفات آن جناب در ۸ ربيع الثانى بوده است. (مستدرك سفينة البحار: ج ۵، ص ۲۳۰) بنابر قول ديگرى در ۱۴ ربيع الثانى وفات موسى مبرقع واقع شده است. قبر آن بزرگوار در چهل اختران قم خيابان آذر مشهور است. (قلائد النحور: ج ربيع الثانى، ص ۲۲۶. مرآة العقول: ج ۶، ص ۱۲۸) نام: موسى، كنيه: ابوجعفر، لقب: مبرقع كه از فرط زيبائى بر جمال مبارك نقاب مى زد. نام پدر: جواد الائمه عليه السّلام و مادر آن حضرت كنيز بود. ايشان از اولين سادات رضوى بود كه در سال ۲۵۶ ه’ وارد قم گرديد. او دائماً بر صورت خود برقعى داشت، ولى مردم عرب ساكن قم او را از قم بيرون كردند، و او به كاشان رفت و در آنجا مورد احترام قرار گرفت. بعد از آمدن ابوالصديم حسين بن على بن آدم و مرد ديگرى از رؤساى قم، عربهاى قم متوجه شدند موسى چه كسى بوده است، و آن بزرگوار را به قم باز گرداندند و خانه اى براى او آماده كردند. همچنين در روستاهاى متعدد زمين و باغ براى او خريدند و خواهرانش زينب و امّ محمّد و ميمونه، دختران حضرت جواد عليه السّلام به قم آمدند، و بر او وارد شدند. هنگامى كه جناب موسى مبرقع در قم از دنيا رفت، امير قم عباس بن عمرو غنوى بر او نماز خواند، و در محل كنونى كه در قم معروف است و قبلاً خانه محمّد بن حسن بن ابى خالد اشعرى ملقب به شنبوله بود، دفن شد. كلينى رحمة اللَّه در كافى به سند معتبر نقل كرده كه جناب موسى مبرقع توليت اوقاف را از جانب امام عليه السّلام داشته اند. (كافى: ج ۱، ص 📆 : 🌺12 روز تا ولادت حضرت زینب سلام الله علیه (۵ ه‍ ق) روز پرستار 🔹17 روز تا جنگ جمل(۳۶ ه‍ ق ) ◾️20 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۱۱ ه‍ ق ) 🌸22 روز تا ولادت حضرت سجاد علیه السلام به قولی ( ۳۸ ه‍ ق ) ◾️39 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۱۱ ه‍ ق) ◾️50 روز تا وفات ام البنین سلام الله علیها ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️ 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔹🌸🌸 امام (علیه السلام) را مجاب می‌کند. ✨🍂 روزی ابوحنیفه در مقام تعجب از امام صادق (علیه السلام) پرسید شما چرا در مقام قضاوت، مدّعی وقتی که بیش از یک شاهد ندارد با ضّم کردن قسم مدعی بر شاهدش، بر له او حکم می‌کنید؟ امام فرمود: به دلیل این که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و امیرالمؤمنین (علیه السلام) این چنین می‌کردند، سپس امام (علیه السلام) فرمود شگفت تر از این حکم کردن شما فقط به یک شاهد در جایی که صد شاهد موجود است، عرضه داشت چنین چیزی نیست، فرمود چرا یک نفر را می‌فرستید برود از صد نفر شاهد عینی بپرسد و می‌آید گزارش می‌دهد با وجود این همه شاهد حرف یک نفر را که خودش ناظر جریان نبود قبول کردید، و دو نفر از آن‌ها را قاضی پیش خود نخواست. [۲] لو لا علّی لهلک . ✨🍃 در زمان عمر مردی اعتراف کرد که پسر دیگری را کشته است، عمر قاتل را در اختیار ولّی دم گذاشت او دو شمشیر کارگر بر قاتل زد، و یقین کرد که کشته می‌شود، از قضا خویشانش معالجه می‌کنند و سالم می‌ماند، پس از شش ماه پدر مقتول قاتل را صحیح و سالم می‌بیند، دوباره در پیش عمر حاضر کرده عمر دستور قتل دوم صادر می‌کند، آن شخص دست به دامن امیرالمؤمنین می‌شود علی (علیه السلام) به عمر می‌فرماید این چه خلاف کاری است که انجام می‌دهی؟ عرض می‌کند مگر قاتل را نمی کشند؟ مولی الموحدین (علیه السلام) می‌فرماید مگر چند مرتبه؟ عمر می‌گوید اختیار با شما است هر طوری خواستی حکم کن، علی (علیه السلام) رو به پدر مقتول کرده می‌فرماید مگر او را نکشتی جواب می‌دهد بلی، ولکن هنوز زنده است اگر دوباره نکشم خون پسرم گرفته نمی شود، امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود پس خودت را در اختیار او بگذار او هم دو شمشیر کارگر نثار کند، سپس تو او را به خونخواهی پسرت بکش، گفت آن وقت من می‌میرم فرمود حق او که نباید از بین برود، پدر مقتول گفت پس من از حقم گذشتم او هم از حق خویش بگذرد، امیرالمؤمنین (علیه السلام) برای محکم کاری سندی بین آن دو تنظیم کرد که هچ کدام بر دیگری حقی ندارد، در این جا بود که عمر دست به آسمان برده و گفت الحمد لله ای ابا الحسن شما اهل بیت رحمت هستید، کلمه ای را که هفتاد دفعه در جریانات شبیه به زبان آورده است تکرار کرد (لو لا علّی لهلک عمر) [۱] حق . ✨🍂 پیغمبر (صلی الله علیه و آله) می‌فرماید یک درهم از مال مردم بر صاحب او ردّ کردن از عبادت هزار سال، و از آزاد کردن هزار غلام، و از به جا آوردن هزار حج و عمره بهتر است. [۲] باز می‌فرماید یک دانق مال حرام را بر صاحب آن برگردانیدن در پیش خدا با هفتاد هزار حج مقبول برابری دارد. [۳] باز می‌فرماید یک غیبت ترک کردن در پیش خدا از ده هزار نماز مستحبی بهتر است. [۱] ---------- 📚منابع: [۲]: . بحار، ج ۱۰۴، ص ۲۷۸. [۱]: . بحار، ج ۱۰۴، ص ۳۹۶. [۲]: . بحار، ج ۱۰۴، ص ۲۹۵. [۳]: . بحار، ج ۱۰۳، ص ۱۲. [۱]: . بحار، ج ۷۵، ص ۲۶۱. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 226 ، کاتب نبود 🌺🌸 اشاره ۶۴ معاویه وحی بود؟ ✨🌸 جواب خیر، او نویسنده نامه بود. چون او سال دهم هجرت اسلام آورد و در آن هنگام از دوران وحی چیزی باقی نمانده بود. به علت آزار و اذیت‌هایی که به رسول خدا صلی الله علیه و آله وارد کرده بود، (بعد از اینکه پدرش ابوسفیان در فتح مکه مسلمان شد، نامه به پدر نوشت و او را به علت اسلام آوردنش توبیخ کرد و خودش هم در اثر گسترش اسلام در شبه جزیره عرب، مجبور شد که مسلمان شود. ) در بین مسلمانان کاملاً بی اعتبار و بی ارزش بود. به همین دلیل عباس عموی آن حضرت از ایشان خواست که یک امتیاز و سمتی به معاویه بدهد تا از این خجالت بیرون بیاید. آن حضرت هم به احترام عمویشان، کار نوشتن نامه‌ها را به عهده او گذاشتند. «زید بن ثابت نویسنده وحی و معاویه نویسنده بین آن حضرت و عرب بود. » [۱] ، خال نیست 🌺🌸 اشاره ۶۵. آیا خال (دائی مؤمنین) ؟ ✨🌺 جواب خیر؛ اگر به این علت که خواهر معاویه،‌ام حبیبه همسر رسول خدا صلی الله علیه و آله بوده او را خال المؤمنین بنامیم، پس در این صورت محمد بن ابی بکر را هم باید خال المؤمنین بنامیم. چون او برادر عایشه و فرزند ابوبکر است، در حالی که نه تنها او را خال المؤمنین نخواندند، حتی عمرو بن عاص و لشکرش بعد از فتح مصر آب را بر روی جناب محمد بستند و ایشان را از شدت تشنگی کشتند. سپس ایشان را به جرم اینکه از دوستان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بود در شکم خَر مرده گذاشته و آتش زدند. 🌸🌺 اشاره ۶۶. العمل در مقابل این اهل چیست؟ ✨🌸 «لا یَبغَضَنَّ اَبابَکر و عُمَر مُؤمِنٌ و یُحِبُها مُنافِق»؛ هرگز هیچ مؤمنی بغض ابوبکر و عمر را ندارد و هرگز منافقی آنها را دوست ندارد. جواب این حدیث از عبدالرحمن بن مالک مغول نقل شده و او هم به سند خود از جابر نقل کرده است که البته مردود است. چون این حدیث یک طرفه است و راوی آن شخص کذّاب و دروغگویی است. در کتب اهل سنت نوشته شده: همانا عبدالرحمن دروغگو و تهمت زننده و وضع و جعل کننده حدیث است و هیچ کس شکی در آن ندارد. [۱] ---------- 📚منابع: [۱]: _ مسلم: صحیح، مدائنی. [۱]: _ ذهبی: میزان الاعتدال ۲/۱۷۴، خطیب بغدادی: تاریخ ۱۰/۲۳۶. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️ 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: دوشنبه - ۸ آذر ۱۴۰۰ میلادی: Monday - 29 November 2021 قمری: الإثنين؛ 23 ربيع ثاني 1443 🌹 متعلق است به: 🔸سبط النبي حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام 🔸سیدالشهدا و سفينة النجاة حضرت امام حسین علیهما السّلام 🗞 مهم شیعه:   امروز مناسبتی نداریم 📆 : 🌺11 روز تا ولادت حضرت زینب سلام الله علیه (۵ ه‍ ق) روز پرستار 🔹16 روز تا جنگ جمل(۳۶ ه‍ ق ) ◾️19 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۱۱ ه‍ ق ) 🌸21 روز تا ولادت حضرت سجاد علیه السلام به قولی ( ۳۸ ه‍ ق ) ◾️38 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۱۱ ه‍ ق) ◾️49 روز تا وفات ام البنین سلام الله علیها ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️ 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹  ): ای از دریای اهل علیهم السلام ✨🍂 فرمود: اى سوسمار، چه كسى را عبادت مى كنى؟ گفت: كسى كه عرش او در آسمان، سلطنت او در زمين، عجائب اودر دريا، رحمتش در بهشت و عذابش در آتش است. فرمود: اى سوسمار، بگو من كيستم؟ گفت: «رسول ربّ العالمين وخاتم النبيّين، قد أفلح من صدّقك، وخاب من كذّبك»، فرستاده پروردگار جهانيان و آخرين پيامبرى، هر كس تو را تصديق كند و به رسالت تو اعتراف كند رستگار و سعادتمند است، وكسى كه تو را تكذيب كند زيانكار است. عرب گفت: هيچ دليل و برهانى بالاتر از ديدن نيست، نزد تو آمدم در حالى كه بيشتر از همه با تو دشمن بودم، ولى اكنون تو را از خودم وفرزندانم بيشتر دوست دارم. بعد گفت: شهادت مى دهم كه خدائى جز خداى يگانه نيست وهمانا تو فرستاده خدا هستى، آنگاه بسوى قوم خود برگشت، او از قبيله بنى سليم بود، و وقتى حكايت خود را براى آنها بازگو كرد، با شنيدن آن هزار نفر از آنها مسلمان شدند. [۱] ۵۵ - علىّ بن ابراهيم قمى رحمه الله در كتاب «تفسير» از حفص كنانى نقل مى كند كه گفت: از عبداللَّه بن بكر شنيدم كه مى گفت: امام صادق عليه السلام به من فرمود: آيا اين طور نيست كه رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم رسالتش عامّ بود و همگان را فرا مى گرفت و خداوند تبارك و تعالى دركتاب محكم خود فرموده است: «وَما أرْسَلْناكَ إلّا كافَّةً لِلناس» [۱] . «ترا نفرستاديم مگر براى تمام مردمان»، يعنى براى اهل مشرق و مغرب و براى اهل آسمان و زمين اعمّ از آدميان و پريان. سئوال اين است كه آيا آن حضرت رسالت خود را به همه آنها ابلاغ كرد و چگونه اين كار را كرد؟ گفتم: نمى دانم. فرمود: اى پسر بكر ؛ پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم از مدينه خارج نشد پس چگونه به اهل شرق و غرب پيغامش را رسانيد؟ گفتم: نمى دانم. فرمود: إنّ اللَّه تبارك وتعالى أمر جبرئيل فاقتلع الأرض بريشة من جناحه، ونصبها لمحمّد صلى الله عليه وآله وسلم وكانت بين يديه مثل راحته في كفّه ينظر إلى أهل الشرق والغرب ويخاطب كلّ قوم بألسنتهم، ويدعوهم إلى اللَّه وإلى نبوّته بنفسه، فما بقيت قرية ولا مدينة إلّا ودعاهم النبيّ صلى الله عليه وآله وسلم بنفسه. خداوند تبارك و تعالى جبرئيل را فرمان داد بسبب پرى از بال خود زمين را كَند و آن را براى محمّد صلى الله عليه وآله وسلم نصب كرد، با اين كار زمين در مقابل آن حضرت مثل كف دست در ميان دستش بود، و توسّط آن به اهل شرق و غرب نگاه كرد و هر طايفه اى را با زبان خودشان مخاطب ساخت و آنها را به سوى خدا و نبوّت خويش دعوت نمود، لذا شهرى و روستائى نماند مگر آنكه پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم خودش آنها را دعوت كرد. [۲] ۵۶ - در كتاب «الدرّ النظيم» از امام باقر عليه السلام نقل كرده است: هنگامى كه ۲۲ ماه از ولادت شريف رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم گذشت، آن حضرت چشم درد گرفت [۱] . عبدالمطلب به حضرت ابوطالب عليهما السلام فرمود: پسر برادرت را با خود به جحفه ببر، در آنجا راهبى است كه درعبادتگاه خود مريض‌ها را معالجه و مداوا مى كند. آن حضرت را در زنبيلى هندى قرار دادند و يكى از نوكران ابوطالب عليه السلام آن را برداشت و نزد راهب آورد، و آن زنبيل را در زير عبادتگاه راهب بر زمين نهاد. حضرت ابوطالب عليه السلام راهب را صدا زدند، او از محلّ عبادت خود سر را بيرون آورد، نگاهى به پائين كرد و دراطراف عبادتگاه خود نورى را تابان ديد و صداى بال هاى ملائكه را شنيد. عرض كرد: شما چه كسى هستيد؟ فرمود: من ابوطالب پسر عبدالمطلبم، پسر برادرم را نزد تو آوردم كه چشمش را مداوا كنى. گفت: او كجا است؟ فرمود: در ميان سبدى است و او را از تابش خورشيد پوشانده ام. گفت: پرده را از روى او كنار بزن، همينكه پرده را كنار زد نورى در چهره اش مشاهده كرد كه مى درخشد، و باديدن آن گويا خوف و وحشت او را گرفت، و فوراً گفت: او را بپوشانيد. آنگاه سر خود را داخل صومعه كرد و گفت: أشهد أن لا إله إلّا اللَّه، وأنّك رسول اللَّه حقّاً حقّاً، وأنّك الّذي بشّر به في التوراة والإنجيل على لسان موسى وعيسى عليهما السلام. شهادت مى دهم كه خدائى جز خداى يگانه نيست، و به حقّ و راستى كه تو رسول خدا مى باشى و تو همان كسى هستى كه در تورات و انجيل بشارت آمدنت را موسى و عيسى گفته اند. و دو مرتبه شهادتين بر زبان جارى ساخت سپس سر خود را بيرون آورد و گفت: پسرم او را ببريد، او هيچ عيبى ندارد. حضرت ابوطالب عليه السلام فرمود:..... ---------- 📚منابع: [۱]: الخرائج: ۳۸/۱ ح ۴۳، بحار الأنوار: ۴۰۶/۱۷ ح ۳۰. [۱]: سوره سبأ، آيه ۲۸. [۲]: تفسير قمى: ۲۰۲/۲، بحار الأنوار: ۱۸۸/۱۸ ح ۲۰. [۱]: به رمد مبتلا گشت، و رمد ؛ ورمى است كه در طبقه ملتحمه چشم پديد آيد. ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 226 بر بنی 🌺🌸 اشاره ۶۷. ما بنی از : حکم بن ابی العاص و مروان بن حکم را می‌دانیم؟✨🌺 جواب چون از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله نقل است که ایشان فرمودند: به زودی اهل بیت من علیهم السلام بعد از من افرادی از امّت مرا می‌بینند که آنها را می‌کشند و پراکنده می‌کنند و همانا کینه و دشمنی بنی امیه و بنی مغیره و بنی مخزوم نسبت به ما از همه بیشتر است. (مروان بن حکم در آن موقع بچه بود؛) حضرت فرمودند: او مارمولک، پسر مارمولک و ملعون، پسر ملعون می‌باشد. [۲] حکم بن ابی العاص هم عموی عثمان بود و همیشه در صدد آزار و اذیت و تحقیر پیامبر صلی الله علیه و آله بود تا جائی که در اثر نفرین پیامبر صلی الله علیه و آله، بقیه عمر را به حالت تشنّج و نیمه فلج باقی ماند. حضرت، او و فرزندانش را از مدینه بیرون کردند ولی وقتی عثمان به خلافت رسید، آنها را به مدینه بازگرداند و بذل و بخشش‌های فراوان کرد و آنها را بر سر پستهای مهم قرار داد و باعث فسق و فجور و ظلم فراوان به مردم شد. 🌸🌺 اشاره ۶۸. و رفتار در زمان چگونه ؟ ✨🌸 جواب زمانی که در مجلس مشورت عثمان را انتخاب کردند، با او شرط کردند که اعمالش مطابق کتاب خدا و سنّت پیامبر صلی الله علیه و آله باشد و کارهای دو خلیفه قبل را ادامه دهد و بنی امیه را بر سر کار نیاورد. ولی وقتی عثمان بر مسند خلافت نشست بر خلاف عهدش عمل کرد. از جمله: خانه‌های آنچنانی ساخت و بذل و بخشش‌های بیجا به بنی امیه و دیگران نمود و زمانی که او را کشتند، غیر از املاک و گاو و گوسفند، صد و پنجاه هزار دینار و دو کرور درهم پول نقد در خزینه اش موجود بود. سپس بنی امیه را بر سر کار آورد و بر جان و مال و ناموس مردم مسلط کرد. این اعمال او باعث نارضایتی مردم و در آخر باعث قتل خودش شد. از جمله کارهای قبیح او: کشتن ابن مسعود، کاتب و نویسنده قرآن بود که دستور داد آنقدر او را زدند تا تمام دنده‌های او شکست و در اثر این ضربات، پس از سه روز وفات نمود. دومین نفر عمّار بود که به نمایندگی، نامه مردم را به عثمان داد. او هنوز نامه را کامل نخوانده بود که آن را بر زمین انداخت و دستور داد عمّار را بر زمین انداختند و می‌کوبیدند. حتی خودش هم چند لگد به شکم او زد. عمّار بیهوش شد و چند نماز از او فوت شد. سپس به هوش آمد و نمازها را قضا کرد. از دیگر اعمال او اذیت و تبعید ابوذر و دخترش به صحرای بی آب و علف ربذه بود که در اثر شرایط سخت آنجا ابوذر از دنیا رفت و دخترش در آن صحرای ترسناک تنها ماند. [۱] تنها جرم او این بود که می‌گفت: علی علیه السلام خلیفه و جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله است. ---------- 📚منابع: [۲]: _ حاکم نیشابوری: مستدرک ۴/۴۸۷، ابن حجر مکی: صواعق محرقه ۱۶۹. [۱]: _ ابن سعد: طبقات ۴/۲۳۲، بخاری: صحیح: باب زکوة ۳/۳۱۵، ابن ابی الحدید: شرح نهج البلاغه ۸/۲۵۲، یعقوبی: تاریخ ۲/۱۷۲. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️ 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: سه شنبه - ۹ آذر ۱۴۰۰ میلادی: Monday - 30 November 2021 قمری:الثلاثاء ؛ 24 ربيع ثاني 1443 🌹 متعلق است به: 🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام 🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام 🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام 🗞 مهم شیعه:   امروز مناسبتی نداریم 📆 : 🌺10 روز تا ولادت حضرت زینب سلام الله علیه (۵ ه‍ ق) روز پرستار 🔹15 روز تا جنگ جمل(۳۶ ه‍ ق ) ◾️18 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۱۱ ه‍ ق ) 🌸20 روز تا ولادت حضرت سجاد علیه السلام به قولی ( ۳۸ ه‍ ق ) ◾️37 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۱۱ ه‍ ق) ◾️48 روز تا وفات ام البنین سلام الله علیها ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️ 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 : از اهل علیهم السلام 🌺 موضوع: شماره: ۹ من برای زندگی در این دنیا دو راه بیشتر ندارم، یا باید به حزب خدا بپیوندم یا به حزب شیطان. وقتی من از دشمنان آل محمّد علیهم السلام بیزاری می جویم، از شیطان و حزب او و دوستانش بیزار شده ام. حقیقت دین چیزی جز تولّی و تبرّی نیست. تولّی یعنی با دوستان خدا دوست بودن! تبرّی یعنی با دشمنان خدا دشمن بودن! دین یعنی این که من دوستان خدا را دوست بدارم و دشمنان خدا را هم دشمن بدارم! تبرّی، یعنی شیطان ستیزی و شیطان گریزی! تبرّی، یعنی بی رنگی تمام جاذبه‌ها و جلوه‌های شیطانی در زندگی من! تبرّی، برای همیشه، بریدن از همه پلیدی‌ها و پیوستن به همه خوبی ها! * * * این که من با دوستان خدا دوست باشم و با دشمنان خدا، دشمنی کنم، اصل دین است. این یک امر قلبی است. آری، دوستی با دوستان خدا چیزی است که در دل من جای دارد، دشمنی با دشمنان خدا هم در دل من است. این اصل دین است و زیر بنای اصل «امامت» است. ولی وقتی نوبت به «عمل» می‌رسد، دیگر سخن از فروع دین به میان می‌آید، من باید دوستی با دوستان خدا را زبان و رفتار خود نشان بدهم، باید دشمنی با دشمنان خدا را هم با زبان و رفتار خود نشان بدهم، پس تولّی و تبرّی جزء فروع دین می‌شود. وقتی کودک بودم برای من از فروع دین می‌گفتند، آنان برایم چنین گفتند: «فروع دین ده تا است: اول: نماز، دوّم: روزه... نهم: تولّی دهم: تبرّی». آری، بر من واجب است که رفتار و کردار خود را بر اساس تولّی و تبرّی تنظیم کنم. اینجا سخن از «عمل» است و برای همین این دو از فروع دین می‌شوند، امّا وقتی سخن از «قلب» است دیگر تولّی و تبرّی فرع دین نیست، بلکه اصل دین است. امام باقر علیه السلام فرمود: «مگر دین چیزی غیر از محبّت ما و دشمنی با دشمنان ماست؟ ». ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
نشر فضائل امیرالمؤمنین علی(ع): 🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 226 آیه و با صلی الله علیه و آله 🌺🌸 اشاره ۶۹. آیه زیر در شأن نازل شده است؟🌸✨ «فَقَد نَصَرَهُ اللهُ اِذ اَخرَجَهُ الَّذینَ کَفَروا ثانِیَ اثنَینِ اِذهُما فِی الغارِ اِذ یَقولُ لِصاحِبِه لا تَحزَن اِنَّ اللهَ مَعَنا، فَاَنزَلَ اللهُ سَکینَتَهُ عَلَیه و اَیَّدَهُ بِجُنودٍ لَم تَرَوها»؛ [۱] البته خداوند او را (رسول الله صلی الله علیه و آله) یاری خواهد کرد چنانکه وقتی کفّار آن حضرت را از مکه خارج کردند، خدا یاریش کرد. آنگاه یکی از آن دو نفر که در غار بود (رسول خدا صلی الله علیه و آله) به همسفر خود (ابوبکر که مضطرب بود) فرمود: « نترس که خدا با ماست. » آن وقت خدا وقار و آرامش خاطر بر او (رسول الله صلی الله علیه و آله) فرستاد و او را به لشکرهای غیبی خود که شما آن را ندیده اید یاری کرد. جواب خیر، در شأن او نازل نشده است و جواب کسانی که می‌گویند: چون پیامبر صلی الله علیه و آله می‌دانستند که ابوبکر خلیفه بعد از ایشان می‌شود، به همین خاطر او را همراه خود به غار بردند اشتباه است. چون اگر این حرف درست بود باید هر چهار خلیفه را همراه خود به غار می‌بردند نه اینکه یکی را در بستر خود که در معرض شمشیر و حمله دشمنان بود قرار دهند و یکی را همراه خود ببرند. علمای سنی نقل کرده اند: ابوبکر از حرکت آن حضرت اطلاعی نداشت و به نزد حضرت علی علیه السلام رفت و سراغ آن حضرت را گرفت. علی علیه السلام به او گفتند: ایشان به غار رفتند، اگر کاری داری به آنجا برو. او با سرعت به آنجا رفت و در وسط راه به حضرت رسید و آن حضرت به ناچار او را به همراه خود بردند. [۲] معلوم می‌شود که پیامبر صلی الله علیه و آله او را به همراه خود نبرده اند بلکه او بی اجازه به آنجا رفت و به ایشان ملحق شد. حتی علمای سنی معتقد هستند که پیامبر صلی الله علیه و آله از ترس اینکه ابوبکر ایشان را لو ندهد او را همراه خود نگه داشتند. [۳] البته مصاحبت با پیامبر صلی الله علیه و آله و همراهی او با ایشان دلیل بر فضل ابوبکر نیست چون خیلی وقتها مؤمن با کافر و انسان بد با انسان خوب سالها با هم همراه هستند، مانند: حضرت یوسف که مدت پنج سال در زندان، در مصاحبت ساقی و آشپز پادشاه بود و به آنها می‌گفت: «یا صاحِبَی السِّجنِ ءَاَربابٌ مُتَفَرِّقونَ خَیرٌ اَمِ اللهُ الواحدُ القَهّار»؛ [۱] ای دو رفیق زندان من! (از شما می‌پرسم) آیا خدایان پراکنده بی حقیقت (مانند بتان) بهترند و در نظام آفرینش مؤثرترند یا خداوند یکتای قاهر؟ ولی در آخر آن دو نفر مصاحب، کافر از هم جدا شدند و این همراهی با پیامبر خدا صلی الله علیه و آله دلیل بر فضل آن دو نفر نبود. اگر چند روزی که ابوبکر در مسافرت همراه پیامبر صلی الله علیه و آله بوده فضیلتی برای او محسوب می‌شود، حضرت علی علیه السلام از کودکی در نزد پیامبر صلی الله علیه و آله بوده اند و با تعلیم و تربیت ایشان بزرگ شده اند. یعنی از اول بعثت و حتی زمانیکه ابوبکر و عمر و عثمان و ابوسفیان و معاویه هنوز در بت پرستی به سر می‌بردند. جواب این عقیده که «ان الله معنا» در این آیه، فضل ابوبکر را می‌رساند اشتباه است چون خداوند همیشه همراه ما می‌باشد: «اَلَم تَرَ اَنَّ اللهَ یَعلَمُ ما فی السَّمواتِ و ما فِی الاَرضِ ما یَکونُ مِن نَجوی ثَلاثَةٍ اِلاّ هُوَ رابِعُهُم و لا خَمسَةٍ اِلاّ هُوَ سادِسُهُم و لا اَدنی مِن ذلکَ و لا اَکثَرَ اِلاّ هَُوَ مَعَهُم اَینَما کانُوا» [۲] «آیا ندیدی و ندانستی که خدا بر آنچه در آسمانها و زمین است آگاه است؟ اگر سه نفر با هم رازی را بگویند، چهارمی آنها خداست و نه پنج نفر، مگر اینکه ششمی آنها خداست و نه کمتر و نه بیشتر از آن مگر اینکه هر جا باشند خدا با آنهاست. » خلاصه، خداوند همیشه همراه مؤمن و کافر و دوست و دشمن و مسلمان و منافق است و این طور نیست که فقط با مؤمن باشد و با کافر و منافق نباشد، بلکه به همه احاطه دارد. باید بدانیم که اگر زمانی کار خوبی از شخصی صادر شد دلیل بر خوبی و عاقبت به خیری او نیست. چه بسا افرادی از مقرّبین درگاه خداوند بودند ولی در اثر یک خطا و گناه در پایین ترین طبقات جهنم جا گرفتند. مانند ابلیس و برصیصای عابد و بلعم بن باعورا. بلعم به اندازه ای در درگاه خداوند مقرّب شد که خداوند اسم اعظم را به او یاد داد. ولی در زمان امتحان حبّ جاه و مقام باعث شد تا مخالفت با امر خداوند نماید و به جهنم برود. [۱] «وَ اتلُ عَلَیهِم نَبَأَ الَّذی آتَیناهُ آیاتِنا فَانسَلَخَ مِنها فَأتبَعَهُ الشَّیطانُ فَکانَ مِنَ الغاوین» [۲] ای پیامبر! برای این امت داستان آن فرد را (بلعم بن باعوراء) بخوان که ما آیات خود را به او دادیم، از آن آیات به گناه سرپیچی کرد و شیطان او را تعقیب کرد و از گمراهان عالم شد. تع