eitaa logo
نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام
440 دنبال‌کننده
130 عکس
94 ویدیو
2 فایل
کانال دوم ما ✳️اَحاديث ناب۱۴معصوم✳️ @Ahaadith_Ahlebait قال الامام صادق علیه السلام: کسی که احادیث ما را در دل شیعیان ما جای می دهد از هزار عابد برترست. 📚اصول کافی جلد۱صفحه۳۳ #کپی با ذکر #صلوات 💫 @ya_amiralmomenin110 💫 خادم کانال @Amirovisi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 226 در برای 🍂🔸 اشاره ۲۱۶. خواندن برای امام است؟ و آیا در نماز خود را به سمت امام می‌خوانند؟ 🌺🌸 جواب بله، شرک است؛ اما نمازی که شیعیان در زیارتگاهها می‌خوانند (نماز زیارت)، شرک نیست؛ چرا که «قربة الی الله» است (یعنی صرفاً به خاطر عبودیت و بندگی خداوند متعال است). همانطور که انسان از روی انسانیتش وقتی به دیدار دوست و محبوبش می‌رود، برای او هدیه می‌برد، زائر شیعه هم چون امامش را دوست دارد، بنابراین رو به قبله (کعبه) می‌ایستد و چند رکعت نماز «قربة الی الله» خوانده و ثوابش را برای آن امام معصوم هدیه می‌فرستد. (یا به خاطر شکر خداوند که توفیق زیارت را نصیب او کرده به درگاه خداوند نماز می‌خواند). از ، در 🍃🔹 اشاره ۲۱۷. آیا از «وسیله» در (یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَ ابتَغُوا اِلَیه الوَسیلة) [۱] آل محمّد ( الله علیهم ) هستند؟ 🌸🌺 جواب بله، و علمای اهل تسنن هم به این نکته اقرار دارند که منظور از «وسیله» در آیه شریفه، عترت و اهل بیت پیغمبر صلی الله علیه و آله هستند. [۲] حضرت زهرا علیهاالسلام می‌فرمایند: خدایی را حمد می‌کنم که از پرتو نور عظمتش اهل آسمانها و زمینها بندگی می‌کنند. هدف تمام وسایل ذات اقدس اوست و ما وسیله در میان خلق هستیم. [۳] دستور صلی الله علیه و آله به به علیهم السلام 🍂🔸 اشاره ۲۱۸. آیا مکرم اسلام صلی الله علیه و آله دستور به ائمه اطهار علیهم السلام را اند؟ 🌸🌺 جواب بله، ایشان در بسیاری از روایات امر فرموده اند که برای نجات از مشکلات، متوسل به اهل بیت من شوید. بهترین دلیل ما حدیث ثقلین است که از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده و شیعه و سنی آن را قبول دارند: به درستی که در میان شما دو چیز بزرگ را می‌گذارم که کتاب خدا (قرآن مجید) و عترت و اهل بیت من اند و این دو هرگز از هم جدا نمی شوند تا در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند. هر کس توسل و تمسّک به آن دو بنماید، پس به تحقیق نجات یافته است و هر کس از آن دوری کند، پس به تحقیق هلاک شده است. کسی که تمسک به آن دو نماید هرگز گمراه نخواهد شد. [۱] دلیل دیگر ما حدیث «سفینه» است که بیش از صد نفر از بزرگان اهل سنّت در کتابهای معتبر خود نوشته اند که رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: جز این نیست که مثل اهل بیت من در میان شما، مثل کشتی نوح است. کسی که بر او سوار شد، نجات یافت و کسی که از او دوری نمود، هلاک گردید. [۲] ---------- 📚منابع: [۱]: _ مائده: ۳۵. [۲]: _ حافظ ابونعیم اصفهانی: نزول القرآن فی علیّ علیه السلام، حافظ ابوبکر شیرازی: ما نزل من القرآن فی علی علیه السلام، ثعلبی: تفسیر: ۴/۵۹. [۳]: _ ابن ابی الحدید: شرح نهج البلاغه: ۱۶/۲۱۲. [۱]: _ مسلم بن حجاج: صحیح: ۷/۱۲۳، ابی داوود: صحیح: ۲/۱۸۵، ترمذی: سنن: ۵/۳۲۹، احمد بن حنبل: مسند: ۴/۳۶۷ و ۳/۱۴، نسائی: خصائص: ۴۹، حاکم: مستدرک: ۳/۱۱۰، حافظ ابونعیم اصفهانی: حلیة الاولیاء: ۱/۲۵۵، ابن جوزی: تذکره: ۲۹۰، طبرانی: کبیر: ۳/۶۶، ابن ابی الحدید: شرح نهج البلاغه: ۶/۳۷۶، فخر رازی: تفسیر: ۸/۱۷۳ و... [۲]: _ مسلم بن حجاج: صحیح، احمد بن حنبل: مسند: فضائل الصحابه: حدیث ۱۴۰۲، حافظ ابونعیم اصفهانی: حلیة الاولیاء: ۴/۳۰۶، ابن عبدالبر: استیعاب: ۳/۱۰۱۳، خطیب بغدادی: تاریخ بغداد: ۷/۳۴۷، محمد بن طلحه شافعی: مطالب السؤل: ۳۹، ابن اثیر: نهایه: ۲/۲۹۹، ابن جوزی: تذکره: ۲۳۹، ابن صباغ مالکی: فصول المهمه: ۱۸۵، جلال الدین سیوطی: درّ المنثور: ۳/۳۳۴ و... ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی:چهارشنبه- ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ میلادی: Thursday - 02 March 2022 قمری: الأربعاء ، 28 رجب 1443 🌹 متعلق است به: 🔸امام موسي بن جعفر حضرت كاظم عليه السّلام 🔸السلطان ابالحسن حضرت علي بن موسي الرضا عليهما السّلام 🔸جواد الائمه حضرت محمد بن علي التقي عليهما السّلام 🔸امام هادي حضرت علي بن محمد النقي عليهما السّلام 🗞 مهم شیعه:   🔸 خروج امام حسين عليه السّلام از مدينه به سوى مكه در اين روز در سال ۶۰ ه’ امام حسين عليه السّلام از مدينه منوره متوجه مكه شدند. (ارشاد: ج ۲، ص ۳۴. اعلام الورى: ج ۱، ص ۴۳۵. بحار الانوار: ج ۴۴، ص ۳۲۹) بنابر قولى شب ۲۹ رجب آن حضرت از مدينه خارج شدند. (فيض العلام: ص ۳۲۹) در اين سفر همراه ايشان عقيله بنى هاشم زينب كبرى، برادرشان حضرت ابوالفضل العباس، امّ كلثوم، على اكبر و ديگر اهل بيت عليهم السّلام بودند. خواهران سيّد الشّهداء عليه السّلام با عقيله بنى هاشم سلام اللَّه عليها ۱۳ نفر بودند. بانوان ديگر از منسوبين حضرت، عليا مخدره امّ كلثوم صغرى دختر زينب كبرى سلام اللَّه عليها كه با شوهرش به كربلا آمد و ديگرى خواهر أمير المؤمنين عليه السّلام جمانه دختر ابوطالب عليه السّلام. همچنين ۹ كنيز با حضرت از مدينه خارج شدند و ۱۰ نفر غلام با حضرت بودند. چند نفر از همسران امام مجتبى عليه السّلام و ۱۶ نفر از اولاد دختر و پسر امام مجتبى عليه السّلام و خانواده مسلم بن عقيل عليه السّلام و ديگر اصحاب و بستگان حضرت نيز همراه بودند. لوازم و سوارى هائى كه داشتند عبارت بود از ۲۵۰ اسب، ۲۵۰ ناقه. از اين تعداد، ۷۰ ناقه براى حمل خيمه ها، ۴۰ ناقه براى حمل ديگ و ظروف و ادوات ارزاق، ۳۰ ناقه براى حمل مشكهاى آب، ۱۲ ناقه براى جامه‌ها و دراهم و دنانير، ۵۰ ناقه براى حمل ۵۰ هودج تعبيه شده براى حمل مخدرات و علويات و اطفال و ذرارى و خدمتگزاران و كنيزان، و بقيه شتران براى حمل وسائل مختلف كه مورد لزوم بود. (از كتاب مدينه تا مدينه: ص ۷۷ تا ۹۰. براى اطلاع بيشتر به كتابهاى «بيت الاحزان» عبدالخالق بن عبدالرحيم يزدى، قمقام زخار، معالى السبطين، ابومخنف، رياض القدس، بحار الانوار، تاريخ اعثم كوفى مراجعه شود) 🔹اولين اقامه نماز در اسلام در اين روز اولين كسى كه بعد از بعثت با پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله نماز خواند، أمير المؤمنين عليه السّلام بود. روز دوشنبه ۲۷ رجب پيامبر پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله مبعوث شدند و در ۲۸ رجب حضرت أمير المؤمنين عليه السّلام با آن حضرت نماز اقامه فرمودند. (وقايع الايام: ج رجب، ص ۲۴۷. منتخب التواريخ: ص ۴۲. همچنين اقتباس از بحارالانوار، مناقب ابن شهرآشوب) 📆 : 🌺04 روز تا ولادت حضرت امام حسین علیه‌السلام (۴ه‍ ق) 🌸05 روز تا ولادت حضرت ابوالفضل العباس علیه‌السلام (۲۶ ه‍ ق ) 🌺06 روز تا ولادت امام زین العابدین علیه السلام (۳۸ ه‍ ق ) 🌸12 روز تا ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام ( ۳۳ه‍ ق) 🌺16 روز تا ولادت حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه (۲۵۵ه‍ ق) ❌کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹  ): ای از دریای اهل علیهم السلام ✨🍂 اى از مناقب پيغمبران گذشته، ائمّه طاهرين، سرور ، برادر و فرستاده عالم، تمام ، حضرت بن ابى طالب صلوات اللَّه عليه وآله الطيّبين ✨✨ گفت: بر سليمان سركشى كردم و عصيان ورزيدم، چند نفر از جنّ را به سوى من فرستاد بر آنها غلبه كردم، اين اسب سوار نزد من آمد و مرا اسير كرد و مجروح ساخت، بعد محلّ جراحت را نشان داد كه تا آن وقت بهبود نيافته بود. [۲] مؤلّف رحمه الله گويد: گرچه اميرالمؤمنين عليه السلام از نظر ظهورش در عالم دنيا بعداً آمده است ولى زمان‌ها نسبت به او پيچيده شده و بين گذشته و حال و آينده براى او فرقى نيست، زيرا او بر زمان و زمانيّات احاطه دارد و آنها تحت ولايت او و در تصرّف او هستند نه اينكه وجود مقدّس او مقيّد به زمان باشد. او شاهد بر خلقت و بر تمام خلق است و فرمايش امام هادى عليه السلام در زيارت جامعه: «وأجسادكم في الأجساد وأرواحكم في الأرواح وأنفسكم في النفوس وقبوركم في القبور»، به اين بيان تفسير مى شود. يعنى وجود شمابر همه اجساد و ارواح و نفوس و قبور احاطه دارد، و سرّ اينكه خداوند تبارك و تعالى در بعضى از خطابات خود نسبت به حوادث زمان هاى گذشته مى فرمايد: «ألم تر» آيا نديدى، همين است. و گاهى بدون تحقيق و دقّت اين جملات به گونه ديگرى تفسير مى شود، مثلاً گفته مى شود: «ذكركم في الذاكرين» ياد شما در ميان يادكنندگان است، يعنى آثار وجودى شما كه احاديث و علوم شما باشد در ميان آنهاست، ودرباره «اجسادكم في الأجساد» و همچنين «ارواحكم في الأرواح ونفوسكم في النفوس» گفته اند: اجساد شما وهمچنين ارواح و نفوس شما هم حكم اجساد و ارواح و نفوس ما را دارد ولى از جهت عظمت و برترى موردتعجّب همگان قرار گرفته است، و گفته اند شاهد آن عبارت بعد از آن است كه مى فرمايد: «فما أحلى أسماءكم» يعنى جاى تعجّب است كه چقدر نام هاى شما شيرين است. ۹۹ / ۶ - شيخ حرّ عاملى قدس سره در كتاب «جواهر السنيّة» از ابن عبّاس حديثى نقل مى كند كه گفت: اميرالمؤمنين عليه السلام آبى آشاميد، پس از آن پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم سجده كرد، عرض كردند: اى رسول خدا ؛ چرا در اين موقع سجده كردى؟ فرمود: همينكه على عليه السلام آب را آشاميد خداى تبارك و تعالى ندا كرد: هنيئاً مرئياً يا وليّي وحجّتي على خلقي، وأميني على عبادي. گوارايت باد اى ولىّ من ؛ و اى كسى كه حجّت من بر مخلوقاتم هستى ؛ و امين من بر بندگانم مى باشى. [۱] ۱۰۰ / ۷ - كراجكى قدس سره در كتاب «كنز الفوائد» مى نويسد: فقيه بزرگوار محمّد بن احمد بن حسن بن شاذان قمى ازكتاب خود «ايضاح دفائن النواصب» از طريق عامّه، از ابن عبّاس روايت كرده است كه گفت: شخصى خدمت رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم شرفياب شد و عرض كرد: آيا دوستى علىّ بن ابى طالب عليه السلام مرا سود مى بخشد؟ حضرت فرمود: از جبرئيل سئوال مى كنم و جوابت را مى دهم. وقتى به جبرئيل فرمود، او عرض كرد: از اسرافيل سئوال مى كنم، اسرافيل به جبرئيل گفت: با پروردگارم مناجات مى كنم. از پيشگاه ربوبى به اسرافيل خطاب شد كه به جبرئيل بگو: به حبيب ما محمّد صلى الله عليه وآله وسلم سلام برساند و بگويد: أنت منّي حيث شئت أنا، وعليّ منك حيث أنت منّي، ومحبّوا عليّ منه حيث عليّ منك....... ---------- 📚منابع: [۲]: مشارق انوار اليقين: ۸۵، تفسير برهان: ۲۲۶/۳ ح ۴، مدينة المعاجز: ۱۴۲/۱ ح ۸۲. [۱]: جواهر السنيّة: ۲۱۰، و در ذيل حديث، كلام برسى رحمه الله را در جواب منكرينى كه مى گويند: خدا چگونه به على عليه السلام فرموده است: «هنيئاً مريئاً»، نقل كرده است. گفته است: خداوند تبارك و تعالى به تمام بندگان مؤمن خود در ضمن دو آيه شريفه «هنيئاً مرئياً» فرموده است: ۱ - سوره طور، آيه ۱۹: «كُلُوا وَاشْرَبوا هَنيئاًبما كُنْتم تَعْمَلون» ؛ «بخوريد و بياشاميد، گوارايتان باد به خاطر كارهاى خوبى كه انجام داده ايد». ۲ - سوره نساء، آيه ۴: «فإنْ طِبْن لَكُم عَن شَي ء مِنْه نَفساً فَكُلوهُ هَنيئاً مَريئاً» ؛ «پس اگر چيزى از مهريّه خود را از روى رضايت خاطر به شما بخشيدند آن را بخوريد گوارايتان باد»، پس چگونه جايز است كه به يكايك مؤمنان فرموده باشد ولى جايز نيست كه مانند آن را به امير مؤمنان عليه السلام فرموده باشد؟! براى اطّلاع بيشتر مراجعه كنيد به: «مشارق الأنوار: ۱۷۴» كه تمامى حديث در آنجا ذكر شده است، و اين حديث در «بحار الأنوار: ۵۸/۷۶ ح۱» و «مدينة المعاجز: ۴۴۵/۲ ح ۶۷۰» به نقل از مشارق ذكر شده است. ❌کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 226 دلیل به علیهم السلام 🍃🔹 اشاره ۲۱۹. چرا تمام خود را از خود می‌نمایند و به ندارند. حتی فقرای در خیابانها و درب می‌گویند: « علی، یا امام ، یا امام رضای غریب! » چرا به جای اینها « الله! » نمی گویند؟ آیا اینها نیست؟ 🌸🌺 جواب شیعه خداوند را به یکتایی و بی همتایی قبول دارد و می‌داند که خداوند علیم و حکیم است و قدرت و حکمت دارد. شیعه، در عبادت خود معبود دیگری را عبادت نمی کند. البته ممکن است اشخاصی (شیعه یا سنی) در اعمال خود مرتکب خطا شده و مورد وسوسه شیطان قرار بگیرند و کارهایشان را برای خوشایند مردم و جلب نظر دیگران انجام دهند و ریا کرده و دچار شرک خفی شوند، اما این شرک، شرک به پروردگار نیست و قابل عفو و بخشش است. اما اینکه چرا شیعیان در هنگام گرفتاری، دعا و حاجت خواستن از ائمه اطهار علیهم السلام را وسیله ارتباط با خداوند قرار می‌دهند؟ جواب این است که چون آنها را اسباب نجات می‌دانند و می‌دانند که آنها برگزیدگان خدا هستند و نزد خدا منزلت و قرب بالایی دارند. لذا آنها را واسطه قرار داده و به آنها توسل می‌جویند. به این دلیل گاهی مستقیماً از خدا حاجت نمی خواهند و به دنبال وسیله و واسطه می‌گردند. خداوند در قرآن می‌فرماید: «یا ایُّهَا الَّذینَ آمَنوا اتَّقُوا اللهَ و ابتَغُوا اِلَیه الوَسیله» [۱] ای اهل ایمان! از خدا بترسید و به وسیله (اولیاء حق) به خدای متعال توسل بجویید. » (با وسیله، به درگاه با عظمت او بروید تا به نتیجه کامل برسید). معرفت 🍂🔸 اشاره ۲۲۰. اهل به که کاشانی در تفسیر ، درباره حقیقت خداوند از امام علیه السلام می‌کند اشکال می‌گیرند. جواب در مقابل این چیست؟ 🌸🌺 حدیث: «ای مردم! خداوند بندگان را خلق نفرموده، مگر برای شناختنش پس زمانی که او را شناختند، عبادتش کردند و زمانی که عبادت کردند، با عبادت او از عبادت هر چه غیر اوست بی نیاز می‌شوند. مردی از اصحاب گفت: پدر و مادرم فدای تو باد. پسر پیغمبر! حقیقت معرفت خدا چیست؟ فرمودند: «اینکه اهل هر زمان، معرفت و شناخت به امامی که اطاعتش برایشان واجب است را داشته باشند. » جواب اگر حدیث سند معتبری داشته باشد، چون پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام برگزیده مخلوقات هستند و تمام صفات کمال در ایشان جمع شده است، هیچ مخلوقی وجود ندارد که از آنها کاملتر و بهتر باشد. بنابراین راه دیگری برای شناخت خدا غیر از این راه وجود ندارد. پس زمانی که پیامبر و آل طاهرینش (صلوات الله علیهم اجمعین) را شناختیم_ طبق گفته خودشان که فرمودند: «به وسیله ما خدا شناخته می‌شود و به وسیله ما عبادت خدا می‌شود. »_ می‌توانیم نسبت به خداوند شناخت پیدا کنیم و او را عبادت کنیم و هر کس بدون این راهنماها بخواهد مسیرش را طی کند، دچار سرگردانی و گمراهی می‌شود. همان طور که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: ای مردم! من دو چیز را در میان شما می‌گذارم که اگر از آن دو (ما یحتاج خود را) بگیرید، هرگز گمراه نمی شوید. یکی کتاب خدای عز و جل و دیگری عترت و اهل بیت من. ---------- [۱]: _ 📚مائده: ۳۵. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی:پنجشنبه- ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ میلادی: Thursday - 03 March 2022 قمری:الخميس، 29 رجب 1443 🌹 متعلق است به: 🔸حضرت حسن بن علي العسكري علیه السلام 🗞 مهم شیعه:    🔹مرگ ابوحنيفه در اين روز (وقايع المشهور: ص ۱۳۲) در سال ۱۵۰ ه’ (تتمة المنتهى: ص ۲۸۶. مراقد المعارف: ج ۱، ص ۹۵ - ۹۶) نعمان بن ثابت مشهور به ابوحنيفه رئيس حنفى‌ها در بغداد مرد و در همان شهر مدفون شد. 🔸مرگ شافعى در روز جمعه آخر ماه رجب سال ۲۰۴ ه’ محمّد بن ادريس شافعى در مصر مرد. (روضات الجنات: ج ۷، ص ۲۵۹. تتمة المنتهى: ص ۲۵۸) او مدت ۴ سال در شكم مادر بود و در روز وفات ابوحنيفه به دنيا آمد. جاى تعجب است كه پدر شافعى چهار سال قبل از ولادت او مرده بود و او در ولادت به احترام حيات ابوحنيفه تأخير كرد. (روضات الجنات: ج ۷، ص ۲۵۸. تتمة المنتهى: ص ۲۸۶) تتمه رجب 🔹هجرت مسلمانان به حبشه در اين ماه بعد از بعثت به امر پيامبر پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله مسلمانان به سرپرستى جعفر بن ابى طالب عليه السّلام به حبشه هجرت نمودند. (بحار الانوار: ج ۱۸، ص ۴۱۲ - ۴۲۲) 🔹 غزوه نخله در آخر اين ماه در سال دوم غزوه نخله به وقوع پيوست. (بحار الانوار: ج ۱۹، ص ۱۷۵ - ۱۸۹) 🔸 وفات نجاشى پادشاه حبشه در اين ماه در سال ۹ ه’ پادشاه حبشه رحلت نمود. (بحار الانوار: ج ۲۱، ص ۳۶۹) در آن روز پيامبر پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: «امروز مردى صالح از جهان رحلت نمود. برخيزيد تا بر او نماز بگذاريم». در اين هنگام جنازه نجاشى بر پيامبر پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله ظاهر شد و آن حضرت بر او نماز گذاردند. (منتهى الامال: ج ۱، ص ۹۳) 📆 : 🌺03 روز تا ولادت حضرت امام حسین علیه‌السلام (۴ه‍ ق) 🌸04 روز تا ولادت حضرت ابوالفضل العباس علیه‌السلام (۲۶ ه‍ ق ) 🌺05 روز تا ولادت امام زین العابدین علیه السلام (۳۸ ه‍ ق ) 🌸11 روز تا ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام ( ۳۳ه‍ ق) 🌺15 روز تا ولادت حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه (۲۵۵ه‍ ق) ❌کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔶🔸🌺 حضرت سلام الله علیها در صحرای 🍂🍂✨ جابر بن عبدالله انصاری (صحابه ارزشمند پیامبر) می‌گوید: به امام باقر علیه السلام گفتم: فدایت شوم! تقاضا می‌کنم حدیثی در مورد عظمت مادرت فاطمه سلام الله علیها برایم بفرمایید که هر وقت آن را برای پیروان شما خاندان رسالت باز گفتم، شاد و خرسند شوند. امام علیه السلام باقر فرمود: پدرم از رسول خدا نقل کرد که پیامبر فرمود: وقتی که روز قیامت فرا می‌رسد برای پیغمبران الهی منبرهایی از نور نصب می‌شود که در میان آنها منبر من بلندترین منبرها خواهد بود. آنگاه خداوند مهربان می‌فرماید: ای پیامبر برگزیده ام! سخنرانی کن! و من آن روز چنان سخنرانی می‌کنم که هیچ کس حتی پیامبران و سفیران الهی نیز همانند آن را نشنیده باشند. سپس منبرهایی برای جانشینان پیغمبران نصب می‌شود و در میان آنها منبر جانشین من (علی) از همه منبرها بلندتر است آنگاه خداوند به او دستور می‌دهد سخنرانی کند و او سخنرانی می‌کند که هیچ کدام از جانشینان پیغمبران خدا مانند آن را نشنیده باشند. پس از آن برای فرزندان پیامبران، منبرهایی از نور نصب می‌شود و برای دو فرزندم و دو گل باغ زندگی من (حسن و حسین) علیها السلام منبری می‌گذارند و از آنان درخواست می‌شود سخنرانی کنند و آن دو نور دیده‌ام سخنرانی خواهند کرد که هیچ یک از فرزندان پیغمبران نشنیده اند. سپس فرشته وحی، جبرئیل امین ندا می‌دهد که (فاطمه سلام الله علیها) دختر گرامی پیامبر کجاست؟ آنگاه فاطمه سلام الله علیها پا می‌شود. از جانب خداوند ندا می‌رسد که ای اهل محشر! اکنون شکوه و بزرگواری از آن کیست؟ پیامبر و امیر المؤمنین و دو فرزند گرامی شان جواب می‌دهند از آن خدای بی همتا. خداوند می‌فرماید: ای اهل محشر! من عظمت و بزرگواری را بر پیامبر برگزیده‌ام محمد، و بندگان عزیزم علی، فاطمه سلام الله علیها، حسن و حسین علیها السلام قرار دادم. هان ای اهل محشر! سرها را به زیر آورید و چشمانتان را بر هم نهید! این فاطمه سلام الله علیها دخت پیامبر است که به سوی بهشت گام برمی دارد. سپس جبرئیل امین شتری از شترهای بهشت را که دو سوی آن از انواع زینتهای بهشتی آراسته و مهارش از لؤلؤ تازه و زین آن از مرجان است، می‌آورد، بانوی دو جهان بر آن شتر سوار می‌شود، آنگاه خداوند مهربان دستور می‌دهد یکصد هزار فرشته از سمت راست و یکصد هزار فرشته از سمت چپ فاطمه سلام الله علیها را همراهی کنند و یکصد هزار فرشته را مأمور می‌کند که آن بانو را بر روی بالهای خویش گرفته و با این شکوه و جلال او را به در بهشت برسانند. هنگامی که به در بهشت می‌رسد، به پشت سر خویش نگاه می‌کند، از جانب خداوند ندا می‌رسد: ای دختر پیامبر محبوب من چرا وارد بهشت نمی شوی؟ جواب می‌دهد: خداوندا! دوست دارم در چنین روزی مقام و منزلت من به همگان روشن گردد. ندا می‌رسد: ای دختر حبیب من برگرد به سوی محشر نظاره کن! هر کس در سویدای قلب او مهر تو یکی از فرزندان معصوم تو است برگیر و او را وارد بهشت ساز. سپس امام علیه السلام باقر فرمود: هان ای (جابر)! به خدا سوگند! که مادرم فاطمه سلام الله علیها آن روز شیعیان و دوستان خود را از میان مردم جدا می‌کند، همانند پرنده ای که دانه‌های سالم را از میان دانه‌های فاسد بر می‌چیند. آنگاه پیروانش به همراه آن بانو به سوی بهشت روان می‌شوند. وقتی که بر در بهشت می‌رسند بر دلهایشان الهام می‌گردد بایستند و آنها می‌ایستند. در این وقت از سوی پروردگار ندا می‌رسد: ای دوستان من! چرا ایستاده اید شما که مورد شفاعت فاطمه سلام الله علیها قرار گرفته اید. پاسخ می‌دهند: بار پروردگارا! دوست داریم در این چنین روزی ارزش بندگی و محبت اهل بیت رسالت را ببینم و مقام ما شناخته شود. ندا می‌رسد: دوستان من به سوی صحرای محشر بنگرید! هر کس شماها را به خاطر محبتتان به فاطمه سلام الله علیها دوست می‌داشت و هر کس در راه محبت شما به فاطمه سلام الله علیها اطعام و احسان می‌کرد و آن کس که به خاطر شما به آن بانو، لباس می‌پوشانید و آب گوارا می‌داد و هر کس غیبت غیبت کننده را به خاطر داشتن محبت شما به فاطمه سلام الله علیها رد می‌کرد و از شما دفاع می‌نمود... دست همه آنان را بگیرید و به همراه خود داخل بهشت جاوید بسازید. [۱] ---------- [۱]: 📚بحار: ج ۸، ص ۵۱. ❌کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 226 و بر ائمه (صلوات الله علیهم اجمعین) 🍃🔹 اشاره ۲۲۳. آیه از سوره : «اِنَّ اللهَ و ملائِکتَهُ یُصلّونَ علی النَّبیّ یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا صَلّوا عَلَیهِ و سَلِّمُوا تَسلیماً» [۲] «خدا و بر روان پاک صلی الله علیه و آله می‌فرستند؛ هم ای ایمان آورندگان بر او بفرستید و سلام گویید. (و تسلیم فرمان او شوید. ) » و صلوات فقط مخصوص خدا صلی الله علیه و آله می‌باشد. چرا بعد از آوردن نام امامان خود، سلام و می‌فرستند؟🌸🌺 جواب ۱. در این آیه شریفه سلام و صلوات را بر دیگری منع نکرده، بلکه فقط امر می‌کند که بر مسلمانان لازم است بر آن حضرت صلوات بفرستند. ۲. «یس» که نام یکی از سوره‌های قرآن و یکی از حروف مقطعه می‌باشد، اشاره به حقیقت متعادل در ظاهر و باطن آن حضرت می‌کند. «یس»: «یا» حرف ندا و «س» نام مبارک آن حضرت است. پس منظور از «آل یاسین» آل محمّد صلی الله علیه و آله هستند. [۱] همان خدایی که این آیه را نازل نموده، در آیه دیگر می‌فرماید: «سَلامٌ عَلی آلِ یس» [۲] در قرآن فقط به خاندان خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله سلام مخصوص می‌رساند و هیچ یک از پیامبران دیگر به خاندانشان سلام فرستاده نشده است و این یکی از خصلتهای بزرگ فرزندان پیامبر آخر الزمان صلی الله علیه و آله است. «سلام علی نوح فی العالمین» «سلام علی ابراهیم» «سلام علی موسی و هارون» در قرآن پنج اسم از دوازده اسم پیامبر صلی الله علیه و آله برای بیداری امّت آمده است: «محمّد، احمد، عبدالله، نون، یس» ائمه علیهم السلام در 🍂🔸 اشاره ۲۲۴. اگر اثنا عشرِ بر هستند چرا آنها در مجید است؟ 🌺🌸 جواب قرآن مجید کتاب محکم آسمانی است که مختصر نازل شده است و کلیّات امور در آن نوشته شده و بیان جزئیات امور بر عهده پیامبر صلی الله علیه و آله گذاشته شده است. «و ما ءاتاکُمُ الرَّسولُ فَخُذوهُ و ما نَهاکُم عَنهُ فَانتَهُوا» [۳] آنچه رسول حق به شما دستور دهد بگیرید و هر چه شما را از آن نهی می‌کند واگذارید. به همین دلیل احکام و قوانین اسلام، از طهارت تا دیات به صورت کلّی ذکر گردیده اما جزئیات آن و شرح و بیان آنها توسط پیامبر صلی الله علیه و آله بیان شده است. مثلاً: قرآن درباره امامت و خلافت بعد از خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله کلمه «و اُولِی الاَمر مِنکُم» «بعد از اطاعت خدا و پیامبر صلی الله علیه و آله، صاحبان امر را اطاعت کنید» را به صورت مختصر و مفید بیان فرموده است. چنانچه در کتب شیعه و سنی بیان شده است که رسول خدا صلی الله علیه و آله علی علیه السلام و یازده فرزند ایشان را به عنوان «اولی الامر» یاد کرده اند. [۱] ---------- 📚منابع: [۲]: _ احزاب: ۵۶. [۱]: _ فخر رازی: تفسیر کبیر: ۲۶/۱۶۲، ابن حجر: صواعق: ۱۴۸، سید ابی بکر بن شهاب الدین علوی: رشفة الصادی من بحر فضائل بنی النبی الهادی: ۵۶. [۲]: _ صافّات: ۱۳۰. [۳]: _ حشر: ۷. [۱]: _ حموینی: فرائد السمطین: ۱/۴۵ و ۱/۳۷۱، شیخ سلیمان بلخی حنفی، ینابیع الموده: ۱/۳۵۱. ❌کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: جمعه- ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ میلادی: Thursday - 04 March 2022 قمری: الجمعة، 1 شعبان 1443 🌹 متعلق است به: 🔸صاحب العصر و الزمان حضرت حجة بن الحسن العسكري عليهما السّلام 🗞 مهم شیعه: امروز مناسبتی نداریم 📆 : 🌺02 روز تا ولادت حضرت امام حسین علیه‌السلام (۴ه‍ ق) 🌸03 روز تا ولادت حضرت ابوالفضل العباس علیه‌السلام (۲۶ ه‍ ق ) 🌺04 روز تا ولادت امام زین العابدین علیه السلام (۳۸ ه‍ ق ) 🌸10 روز تا ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام ( ۳۳ه‍ ق) 🌺14 روز تا ولادت حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه (۲۵۵ه‍ ق) ❌کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹   🔹🔸🔸 نقش در دوران 🌺🍃🍃 در 🍂🌺🍂 طبق بعضی روایات، به دنبال ورود سفیانی به عراق، یمانی هم وارد آنجا میشود. نیروهای یمنی در جنگ با سفیانی نقش پشتیبانی نیروهای ایرانی را دارند، چرا که از لابلای اخبار چنین فهمیده میشود که طرف اصلی درگیر با سفیانی، مردم مشرق زمین یعنی یاران خراسانی و شعیب هستند. از طرف دیگر، یمنی‌ها علاوه بر حجاز، نقش اساسی در منطقه خلیج خواهند داشت، گرچه روایات آن را خاطر نشان نساخته اند، اما ممکن است فرمانروائی یمن، حجاز و کشورهای حوزه خلیج در دست نیروهای یمنی باشد که پیرو حضرت اند. ب: چرا پرچم یمانی از پرچم خراسانی هدایت بخش تر است؟ با اینکه درفش خراسانی و بطور کلی درفش‌های اهل مشرق به درفش هدایت، توصیف شده و کشتگان آنها شهید محسوب گشته و تعدادی از ایرانیان جزو وزیران، مشاوران و از یاران خاص حضرت اند. از جمله فرمانده نیروهای ایرانی، شعیب بن صالح که توسط امام به فرماندهی کل ارتش حضرت انتخاب میگردد. و با آنکه نقش ایرانیان، در آماده سازی قیام حضرت، نقش وسیع و فعالی است و فداکاری آنان آغازگر نهضت حضرت خواهد بود، و ما آن را در فصل " نقش ایرانیان در دوران ظهور " بیان خواهیم کرد، پس چرا انقلاب یمانی هدایت بخش تر از نهضت ایرانیان است؟ دلیل این کار ممکن است به روش اداره حکومت توسط یمانی بازگردد یعنی روش ساده و قاطع اسلامی در رهبری سیاسی و اداری. در حالی که دولت ایرانیان از پیچیدگی در مدیریت و نواقص دیگر رنج میبرد، این تفاوت ریشه در سادگی و قبیله ای بودن جامعه یمن و وراثت تمدن کهن و چند گانه جامعه ایرانی دارد. همچنین ممکن است انقلاب یمن بخاطر برخورداری از سیاست‌های قاطع، و دستگاه اجرائی واقع بین و بهره گیری از نیروهای مخلص و مطیع و نظارت مستمر بر عملکرد کارگزاران خود، دارای قدرت هدایت بیشتری باشد. و این همان دستور العملی است که اسلام به متولیان امور میدهد تا بر اساس آن با کارکنان حکومتی عمل نمایند همچنانکه در منشور امیر مؤمنان علیه السلام به مالک اشتر میبینیم. در صفات حضرت مهدی علیه السلام نیز آمده است که " او نسبت به کارگزاران و کارمندان خود سختگیر و نسبت به بینوایان مهربان است ". در حالی که ایرانیان بر اساس چنین سیاستی عمل نمیکنند. و نیز احتمال دارد درفش یمانی از این جهت هدایت کننده تر باشد که در تعقیب طرح جهانی اسلام، خود را ملزم به رعایت قوانین و مقررات بین المللی روز نداند، در حالی که ایرانیان معتقد و ملزم و مجبور به رعایت آنها باشند. اما بهتر آن است که بگوئیم انقلاب یمانی به دلیل بهره گیری از رهنمودهای مستقیم حضرت مهدی علیه السلام قدرت هدایت بیشتری دارد چرا که یمن جزء لاینفک قلمرو نهضت حضرت شمرده میشود. علاوه بر آن، شخص یمانی به دیدار حضرت نائل میشود و بطور مستقیم از آن حضرت کسب تکلیف میکند. نشانه‌های این ادعا، روایات مربوط به انقلاب یمنی هاست که رهبر انقلاب یمن یعنی شخص یمانی را میستاید و میگوید: " بسوی حق هدایت کند و شما را بسوی صاحبتان بخواند. سرپیچی از فرمان او برای مسلمانان جایز نیست و کسی که چنین کند اهل آتش خواهد بود " اما در روایات مربوط به نهضت ایرانیان، بیش از ستایش رهبران، از عموم مردم به عنوان یاوران درفش‌های سیاه و اهل مشرق، ستایش شده است. البته بجز شعیب بن صالح که با توجه به روایات، نسبت به بقیه فرماندهان، امتیاز و برتری ویژه ای دارد و پس از او سید خراسانی و سپس مردی از قم در روایات مورد ستایش قرار گرفته اند. علاوه بر همه این موارد، انقلاب یمانی به ظهور امام علیه السلام نزدیکتر از انقلاب ایرانیان است، حتی اگر فرض کنیم یمانی قبل از سفیانی قیام کند یا آنکه یمانی دیگری زمینه ساز یمانی موعود باشد. در حالی که انقلاب ایرانیان بدست مردی از قم صورت میپذیرد که سرآغاز نهضت و قیام حضرت مهدی علیه السلام است " آغاز نهضت او از مشرق است " و فاصله بین شروع نهضت ایرانیان و بین خراسانی و شعیب ممکن است بیست یا پنجاه سال و یا آنچه خدا اراده کند، به طول انجامد... چنین نهضتی بر پایه اجتهاد فقهاء و نمایندگان سیاسی آنان استوار است و از امتیاز خلوص انقلاب یمانی که بطور مستقیم از ناحیه امام مهدی علیه السلام هدایت میشوند، بهره مند نیست...... فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 226 و بر ائمه علیهم السلام در 🍃🔹 اشاره ۲۲۱. آیا و بر آل صلی الله علیه و آله در بدعت است؟ 🌺🌸 جواب خیر، سلام و صلوات بر اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله در نماز بدعت نیست بلکه سنّت واجب و عبادتی است که خود پیامبر صلی الله علیه و آله دستور داده اند به آن عمل شود. فقط خوارج و نواصب و متعصّبین با این امر واجب مخالفت می‌کنند. کعب بن عجزه نقل می‌کند که وقتی آیه: «اِنَّ اللهَ و ملائکتَهُ یُصلّونَ علی النَّبیّ» الخ _ نازل شد، گفتیم: یا رسول الله صلی الله علیه و آله، روش سلام کردن بر شما را فهمیدیم اما چگونه بر شما صلوات بفرستیم؟ حضرت فرمودند: «اللهمَّ صلّ علی محمّد و آل محمّد» [۱] و در روایت دیگر: «کَما صلَّیتَ عَلی ابراهیمَ و آلِ ابراهیمَ اِنَّکَ حَمیدٌ مجیدٌ» را هم به آن اضافه کردند. می دانیم که قبولی اعمال مسلمانان بستگی به نماز دارد و قبولی نماز هم با صلوات بر محمّد و آل محمد است و بسیاری از علمای اهل سنّت هم در کتابهای خود صلوات بر آل محمّد را بعد از نام مبارک آن حضرت در تشهد نماز واجب دانسته اند. [۲] یاسین 🍂🔸 اشاره ۲۲۲. آیا « یاسین» همان آل (صلوات الله علیهم اجمعین) هستند؟ در مورد با آن# حضرت برابر هستند؟ 🌸🌺 جواب بله - «س» نام پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است و «سلام علی آل یس» یعنی «سلام بر آل محمد صلی الله علیه و آله» [۳] فخر رازی یکی از بزرگان اهل سنت می‌گوید: «ان اهل بیته صلی الله علیه و آله یسارونه فی خمسه أشیاء فی السلام قال: السلام علی آل یاسین و فی الصّلوة علیه و علیهم فی التّشهد. و فی الطّهارة قال تعالی: طه یا طاهر و قال: «یطهّرکم تطهیراً». و فی تحریم الصّدقة و فی المحبّة، قال تعالی: «قل اِن کُنتم تُحِبُّونَ الله فَاتَّبِعونی یُحبِبکُمُ الله» و قال: «قُل لا أسئلُکُم علیهِ أجراً اِلاّ الموَدَةَ فی القُربی»؛ [۱] اهل بیت آن حضرت در پنج مورد با آن حضرت برابر هستند. اول: در سلام. فرموده: سلام بر پیامبر بزرگوار صلی الله علیه و آله و نیز فرموده: سلام بر آل یس، یعنی: «سلام بر آل محمّد صلی الله علیه و آله» دوّم: در صلوات بر آن حضرت و بر ایشان در تشهد نماز. سوّم: در طهارت، خدای متعال در قرآن فرموده است: طه، یعنی: «ای طاهر! » و درباره آنها آیه تطهیر را نازل کرده است. چهارم: در تحریم صدقه، که بر پیامبر و اهل بیت آن حضرت صلی الله علیه و آله صدقه حرام است. پنجم: در محبّت، که خدای تعالی فرموده: «بگو: اگر شما خدا را دوست دارید، پس مرا پیروی نمایید تا خدا شما را دوست بدارد. » و درباره اهل بیت آن حضرت فرموده: «محمّد بگو (به امّت): من اجر و مزدی از شما نمی خواهم مگر دوستی ذوی القربی و اهل بیت من. » ---------- 📚منابع: [۱]: _ بخاری: صحیح: ۱/۲۰۲، مسلم: صحیح: ۲/۱۶، ابن حجر: صواعق محرقه: ۱۴۸، شیخ سلیمان بلخی حنفی: ینابیع المودة ۳/۳۶۷، ابن حجر: صواعق محرقه: ۱۴۶، فخر رازی: تفسیر کبیر: ۲۵/۲۲۸، دیلمی. [۲]: _ سید ابی بکر بن شهاب الدین علوی: رشفة الصّادی: من بحر فضائل بنی النبی الهادی: ۶۷، نسائی، دار قطنی، ابن حجر، بیهقی و... [۳]: _ سید ابی بکر بن شهاب الدین علوی: رشفة الصّادی: من بحر فضائل بنی النبی الهادی: ۵۶، فخر رازی: تفسیر کبیر: ۲۶/۱۶۲، ابن حجر: صواعق محرقه: ۱۴۸. [۱]: _ فخر رازی: تفسیر کبیر: ۲۶/۱۶۲. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: شنبه- ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ میلادی: Thursday - 05 March 2022 قمری: السبت، 2 شعبان 1443 🌹 متعلق است به: 🔸پبامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلّم 🗞 مهم شیعه:  🔹 آغاز وجوب روزه در اين روز در سال دوم هجرى روزه ماه مبارك رمضان واجب شد. (مسار الشيعه: ص ۳۷. توضيح المقاصد: ص ۱۹) 🔸مرگ معتز عباسى در اين روز در سال ۲۵۵ ه’ معتز باللَّه به درك واصل شد. نام او زبير يا محمّد بود كه بعد از پسر عمويش مستعين به خلافت رسيد. از بزرگترين جرائم او اين بود كه امام هادى عليه السّلام را به شهادت رساند، و چون ترس آن داشت كه مؤيد بر ضد او قيام كند او را در لحاف مسموم پيچيد و دو طرف آن را بست تا در ۲۳ رجب مرد. او پيوسته سر كردگان اتراك را مى كشت تا در روز مبعث سال ۲۵۵ ه’ عده اى به سر كردگى صالح بن وصيف دور معتز را گرفتند و توبيخ و سرزنش كردند و از او مطالبه اموال كردند، و او را از حجره بيرون كشيدند و در آفتاب گرم بپاى داشتند كه از شدت گرما تكيه بر يك پا مى كرد و او را پيوسته مى زدند تا اينكه در ۲۷ رجب خود را از خلافت خلع كرد. سپس سه روز به او آب و غذا ندادند تا مرد، و به قولى ديگر او را با آب جوش تنقيه كردند. بعضى گفته اند: او را پنج روز در گرمابه بدون آب و غذا حبس كردند و روز آخر آب نمك يا آب برفى به او دادند و به اين سبب كشته شد. (تتمة المنتهى: ص ۳۴۰ - ۳۴۳. فيض العلام: ص ۳۳۶) 📆 : 🌺01 روز تا ولادت حضرت امام حسین علیه‌السلام (۴ه‍ ق) 🌸02 روز تا ولادت حضرت ابوالفضل العباس علیه‌السلام (۲۶ ه‍ ق ) 🌺03روز تا ولادت امام زین العابدین علیه السلام (۳۸ ه‍ ق ) 🌸09 روز تا ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام ( ۳۳ه‍ ق) 🌺13 روز تا ولادت حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه (۲۵۵ه‍ ق) ❌کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 💠🔹 🔹💠 🔸🔹 🔹🔸 🔆 إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ در شأن حضرت عليه السّلام شده است 🔆 او مى گويد: «ابو الشيخ» و «ابن مردويه» از على بن ابيطالب عليه السّلام روايت كرده اند كه فرمود: آيه إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ... در حالى نازل شد كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در خانه اش تشريف فرما بود. پس از نزول آيه از خانه به مسجد آمد. در حالى كه مردم مشغول نماز بودند؛ چنان كه برخى در حال ركوع، و بعضى در حال سجود، و جمعى هم در حال قيام بودند. در آن حال رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله با سائلى برخورد كرد و پرسيد: آيا كسى به تو كمكى كرد؟ در پاسخ گفت: هيچ يك از حاضران توجهى به من نكردند، تنها همان «راكع»- و اشاره به حضرت على عليه السّلام نمود- به من كمك نمود و انگشترش را به من اعطا كرد! او گفته است: «ابن ابى حاتم»، «ابو الشيخ» و «ابن عساكر» از «سلمة بن كهيل» روايت كرده است كه گفت: على عليه السّلام در حالى كه سرگرم ركوع بوده، انگشتريش را صدقه داد و آيه إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ.... در شأن او نازل شد. همچنين گفته است: «ابن مردويه» از طريق «كلبى» از «ابو صالح» از «ابن عباس» روايت كرده است كه هنگام نيمروز بود، «عبد الله بن سلام» همراه گروهى از اهل كتاب به حضور رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله شرفياب شدند و گفتند: يا رسول الله! خانه هاى ما خالى است و كسى نيست كه با ما مجالست و معاشرت نمايد؛ تنها اميد ما همين مسجد است و از هنگامى كه كسان ما متوجه شده اند كه ما به خدا و رسول او ايمان آورده ايم، و از آئين آنها اعراض كرده ايم، با ما به دشمنى برخاسته اند و سوگند ياد كرده اند كه با ما آميزش نكنند و با ما هم غذا نشوند. و اين موضوع بر ما گران است. همزمان كه خدمت رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله از كسان خود شكوه مى كردند، آيه إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ نازل شد....... ~~~~~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 .💫 @ya_amiralmomenin110 💫