eitaa logo
کانون اندیشه جوان
303 دنبال‌کننده
882 عکس
497 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
کانون اندیشه جوان
🔶خداگرایی طبیعی بدیل خداگرایی وحیانی یا توحیدی است؛ به این معنا که گاه انسان، مستقل از هر گونه الهامات و اشراقات نوری، در اثر تجربه معنوی که خود به دست آورده، به خداگرایی نایل می گردد. این نوع خداگرایی نتیجه طبیعی تجربه دینی فرد است. در مقابل، خداگرایی وحیانی در اثر قرار گرفتن انسان در پرتو الهامات و اشراقاتی است که از سرچشمه وحی ناشی می شود؛ یعنی ایمان به خداوند سبحان از طریق مواجهه با سخن یا وحی الهی به دست می آید. 🔷میان این دو نوع خداگرایی، تفاوت های اساسی وجود دارد. در مسیر خداگرایی طبیعی ممکن است انسان هیچگاه با سخن خدا مواجه نشود. به علاوه ممکن است که خدای وحیانی همان خدای طبیعی نباشد. در این صورت، ممکن است میان این دو نوع از خداگرایی، منازعه و درگیری اتفاق بیفتد و هر یک دیگری را مورد اتهام قرار دهد. چنانکه خداگرایی طبیعی از دین علیه ایمان سخن می گوید و خداگرایی وحیانی از ایمان علیه دین. بدیهی است که خداگرایی طبیعی وقتی حقانیت دارد که هیچ تعارضی با خداگرایی وحیانی نداشته باشد. بنابراین، هرگونه معرفت شناسی مدرن درباره فقه اسلامی، خود به خود به سمت خداگرایی طبیعی سوق پیدا می کند؛ زیرا در معرفت شناسی های مدرن، متن به حاشیه رفته و برداشت مستقل مفسر، به جای آن می نشیند. با به حاشیه رفتن متن، مفسر، به تدریج از الهام گیری از متن وحیانی (متون فقهی) محروم می گردد و مستقل از سرچشمه وحی به باوری از خداوند می رسد که از متن توحیدی استخراج نشده است؛ یعنی به خداگرایی طبیعی می رسد. 📖کتاب نوشته ی 📌@canoon_org
🔰مفهوم حکمرانی یک مفهوم مدرن است 🔷نشست منازعه الگوهای حکمرانی با حضور حسین بابایی مجرد «عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه» به میزبانی کانون اندیشه جوان به صورت حضوری و برخط برگزار شد. 🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 https://www.canoon.org 📌@canoon_org
45.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰اندیشه ورزی دانشجویی 🔷از مهم ترین فعالیت های دوران دانشجویی اندیشه ورزی فکری و عقیده ای ست. در این حوزه نسبت به عملکردتربیتی تشکل ها و دانشگاه ها پرسش ها و نقد هایی وارد است. به راستی، چرا دانشجویان باید به مسائل اندیشه ای و اعتقادی اهتمام کامل داشته باشند؟ سیر تربیتی دانشجویان در دوره های مختلف زندگی چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟ تشکل ها به عنوان قوه محرکه دانشگاه چه وظایفی در قبال ایجاد این سیر تربیتی دارند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به سی و نهمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶از دیدگاه ، زبان، شکل و محتوای مذهبی انقلاب اسلامی ایران امری عارضی، اتفاقی و تصادفی نیست، بلکه بود که با تکیه بر موضع مقاومت و انتقادی سابقه‌دار خود در برابر قدرت‌های سیاسی حاکم و نیز نفوذ عمیق و تعیین‌کننده در دل انسان‌ها توانست مردم را علیه رژیمی به خیابان‌ها آورد که یکی از ارتش‌های بسیار مجهز دنیا را داشت و از حمایت مستقیم امریکا و کشورهای دیگر برخوردار بود. 🔷به نظر او هدف اصلی ایرانیان ایجاد تحولي بنیادین در وجود فردی و اجتماعی، حیات اجتماعی و سیاسی، شيوه تفکر و نگرش بوده است؛ زیرا آنها راه اصلاح را در یافتند. 💢فوکو برای درک به‌طور مستقیم به سراغ مردم انقلابی در خیابان‌ها رفت. به نظر وی از دید مردم حاضر در خیابان‌ها و تظاهرات و درگیری‌ها، حکومت اسلامی از یک طرف حرکتی برای سپردن نقش دائمی و تعریف‌شده به ساختارهای سنتی جامعه اسلامی و از جانب دیگر راهی برای وارد کردن ابعاد معنوی در زندگی سیاسی بود. بدین ترتیب فوکو انقلاب اسلامی را انقلابی خوانده است. 📖 ، شماره ۹، ص ۲۰ 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶در قرآن آمده است: «... ولن يجعل الله للكافرين على المؤمنين سبيلا» «و خداوند هرگز بر (زیان) مؤمنان برای کافران راهی برای سلطه قرار نداده است» 🔻این آیه تشریع حکمی که موجب کفار بر مسلمانان شود را نفی کرده .است با اثبات این اصل باید گفت این اصل بر اصول و قواعد دیگری که در این رابطه وجود دارد، حاکم بوده و عمل به آنها را در صورت مخالفت با آن ممنوع کرده است. 🔷برخی تشریع این جمله قرآنی را برای قیامت دانسته اند؛ در پاسخ میتوان گفت این امر دلیل بر آن نمیشود که بتوان از عمومیت آیه صرف نظر کرد و به اصطلاح ظهور ظاهر آیه دنیا و آخرت را در بر میگیرد و نمی توان از آن ظهور دست برداشت. از طرفی شرافت و عزتی که برای مسلمانان قایل است ایجاب میکند که در احکام و مقررات چیزی که موجب خواری و ذلت آنان شود قرار ندهد در قرآن مجید آمده است. «و الله العزة ولرسوله وللمومنين و لكن المنافقين لا يعلمون؛» «عزت از آن خدا و پیامبرش و مومنان است ولی منافقان نمی دانند» 🔺با این وجود میتوان گفت که این اصل کلی در اسلام پذیرفته شده است و در تمامی احکام و مقرراتش اعم از سیاسی اجتماعی اقتصادی، نظامی، فرهنگی و در عرصه های ،فردی ،خانوادگی اجتماعی و بین المللی جاری است و کلیه قراردادها و معاهدات مخالف خود را بلا اثر می کند. 💢این قاعده در ارتباط با اقلیت های دینی ساکن کشور اسلامی مصادیق زیادی دارد. برای مثال تولیت کافر بر اوقاف ،مسلمین ولایت بر صغار مسلمان ازدواج دختر مسلمان با کافر، تصدی امر ،قضاوت ریاست قوای حاکم همچون ریاست جمهوری ولایت امر توسط ،کافر سلطه بر وسایل ارتباط جمعی برای القای فرهنگ غیر اسلامی و ... می تواند از مصادیق این اصل باشد. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰دوره آموزشی آینه فرهنگ : مناسبات ادبیات و جامعه 🔶کانون اندیشه جوان با همکاری واحد فرهنگی بسیج دانشگاه امام صادق (ع) در نظر دارند با نگاهی به نسبت و تعامل ادبیات و فرهنگ، تاریخ و جامعه ایرانی، دوره آموزشی «آینه فرهنگ: مناسبات ادبیات و جامعه» را با حضور محمدرضا سرشار، ابراهیم فیاض، سیدحسین شهرستانی، احمد شاکری، اسماعیل امینی، مهران بوذری نژاد برگزار نماید. این جلسات به صورت حضوری و مجازی در دانشگاه امام صادق، سالن شهید مطهری برگزار خواهد شد. 💢اساتید و سرفصل‌ها: 🔸ادبیات و انقلاب: استاد محمدرضا سرشار 🔹ادبیات و مردم و جامعه ایران: دکتر ابراهیم فیاض 🔸ادبیات و حافظه، میراث و هویت فرهنگی: دکتر سیدحسین شهرستانی 🔹انسان و جامعه ادبیات مقاومت: دکتر احمد شاکری 🔸ادبیات و زندگی روزمره: دکتر اسماعیل امینی 🔹مناسبات مواجهه ادبیات معاصر ایران با تجدد: استاد مهران بوذری نژاد 🔹ادبیات و فهم اجتماعی: استاد صابر اکبری ♨️هزینه شرکت در دوره: ۱۵۰ هزارتومان. 💯تخفیفات: ‼️با تخفیف ویژه دانشجویان: ۱۰۰ هزار تومان 🗓شروع جلسات پنج شنبه و جمعه ۲ و ۳ آذر ۱۴۰۲ 🏢مکان برگزاری: دانشگاه امام صادق، سالن شهید مطهری 📋علاقه‌مندانی که قصد شرکت در این دوره را دارند؛ می توانند از طریق واحد فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام اقدام به ثبت نام نمایند. 💠 برای کسب اطلاعات بیشتر به شناسه adabiat_farhang@ در پیام‌ رسان بله و یا شماره ۰۹۳۳۰۵۳۶۲۴۰ پیام دهید. 🌐ثبت نام اولیه از طریق: https://formafzar.com/form/adabiat1 📌@canoon_org
🔷 ، از متن حوزه علمیه پدید آمد و از همین رو، باید حوزه را پدیدآورنده، خاستگاه و سرچشمه، زمینه‌ساز و به تعبیری نمادین،«» انقلاب دانست. 🔶بدیهی است که علت بقاء شی‌ء، همان علت پدیدآیی آن است. بنابراین، اگر حوزه بخواهد فرزند معنوی خویش، یعنی انقلاب اسلامی، مراحل شکوفایی و ثمردهی خویش را تا تشکیل و زمینه‌سازی بیشتر برای شاهد باشد؛ باید همچنان، در جمیع ابعاد و ارکانش، انقلابی بماند. 📖کتاب به کوشش از انتشارات در سه فصل به این مسئله پرداخته است: 🔸فصل اول: نهضت پیامبران(ع) و رسالت عصری و عصر انقلاب 🔸فصل دوم: ویژگی های طلبه عصر انقلاب 🔸فصل سوم: برخی قواعد انقلابی بودن طلبه و آسیب های متوجه او 📌@canoon_org
🔰 دکتر مددپور از افق انقلاب اسلامی برای روایت حکمت هنر اسلامی بهره برد 🔷 نشست اندیشه مددپور در هنر اسلامی با حضور علیرضا بلیغ «عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی» به میزبانی کانون اندیشه جوان به صورت برخط برگزار شد. 🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 https://www.canoon.org 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶 یکی از علومی که در دامن اسلامی زاده شد و رشد و تکامل یافت عرفان است درباره از ‌ دو جنبه میتوان بحث و تحقیق کرد: از جنبه اجتماعی و از جنبه فرهنگی با سایر طبقات فرهنگی اسلام از قبیل ، ، ، ،، ادبا شعرا و ... تفاوت عمده ای دارند. 🔷آنها علاوه بر این که یک طبقه فرهنگی را تشکیل میدهند و دانشی به نام عرفان به وجود آورده اند توانسته اند یک فرقه اجتماعی با ویژگی هایی خاص در جهان اسلام به وجود آورند، در حالی که سایر طبقات فرهنگی از قبیل فقها و حکما و دیگران که صرفاً طبقاتی فرهنگی هستند، یک فرقه مجزا از دیگران به شمار نمی روند. 🔻اهل عرفان هرگاه از جنبۀ فرهنگی بررسی شوند با عنوان «عرفا» و هرگاه از اجتماعی شان مورد کنکاش واقع شوند، با عنوان «» خوانده میشوند. عرفا و متصوفه هر چند یک انشعاب مذهبی در اسلام تلقی نمی شوند و خود نیز مدعی چنین انشعابی نیستند و در همه فرق و مذاهب اسلامی حضور دارند با این حال یک گروه وابسته و به هم پیوسته اجتماعی هستند و دارای یک سلسله ،افکار اندیشه ها و حتی آداب مخصوص در معاشرت ها و لباس پوشیدن و احیاناً آرایش سر و صورت و سکونت در خانقاه ها و... می باشند که به آنها به عنوان یک فرقه مذهبی و اجتماعی رنـگ بـه خصوصی می دهد. 🔺البته همواره (خصوصاً در میان شیعه) عرفایی بوده و هستند که هیچ تفاوت ظاهری ای با دیگران ندارند و در عین حال عميقاً اهل سیر و سلوک عرفانی میباشند در واقع عرفای حقیقی این طبقه اند، نه گروه هایی که آداب بسیار از خود اختراع کرده و بدعت ها ایجاد نموده اند. ما در بحث های تاریخی خود به جنبه اجتماعی و فرقه ای و در حقیقت به جنبه تصوف عرفانی نمیپردازیم و فقط آن را از جنبه فرهنگی و از نظر تسلسل تاریخی مورد بررسی قرار میدهیم. 💢عرفان به عنوان یک دستگاه علمی و فرهنگی دارای دو بخش: 💠 بخش عملی و بخش نظری 🔸بخش عملی عبارت است از آن چه روابط و وظایف انسان را با خود، با جهان و با خدا بیان میکند و توضیح میدهد عرفان در این بخش مانند اخلاق علمی عملی است. این بخش از عرفان «» نامیده می شود. 🔹بخش دیگر عرفان نظری است که به تفسیر هستی، یعنی تفسیر خدا، جهان و انسان می پردازد عرفان در این بخش مانند فلسفه است و خواهان تفسیر هستی هستند. عرفان همانطور که در بخش اول با تفاوت هایی دارد، در این بخش نیز از جنبه هایی با متفاوت است. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
🔰 نسبت انقلاب اسلامی و نظام حقوقی ایران 🔷 نشست علمی انقلاب اسلامی و نظام حقوقی با حضور حامد نیکونهاد «عضو هیئت‌علمی دانشگاه قم» در کانون اندیشه جوان برگزار شد. 🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 https://www.canoon.org 📌@canoon_org
51.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰انتخابات، فرصتی برای تشکلات؟! 🔶دانشجویان و جمعیت تشکلی، بازوان قدرتمندی در جریان سازی های سیاسی و اجتماعی در اختیار دارند، به گونه ای که کاندیدا های انتخاباتی همواره به دنبال استفاده حداکثری از آنها هستند.با گذر از دهه چهارم و برگزاری متعدد، تشکل های دانشجویی تا کنون همواره با چالش های مختلفی رو به رو بوده است. 🔷کنشگری هایی که گاها با سوءاستفاده های جناح های سیاسی همراه بوده اند. با این حساب پرسشی که همواره مطرح است پیرامون مرز و اندازه کنشگری تشکل ها است؛ اینکه آنان تا چه اندازه به مسائل انتخاباتی ورود کنند؟ خطوط مرزی این فعالیت ها کجاست؟ و نیاز های دانشجویان برای مصون ماندن از سیاست زدگی در این عرصه چیست؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به سی و هشتمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶نخبه گرایی یکی از الگوهای رایج در سیاسی و از شاخصه های تأثیرگذار بر فرایند تصمیم گیری در حکومت ها به شمار می آید. در واقع نخبگان از گذشته های دور تاکنون همواره مهمترین جایگاه را در تصمیم گیری های کلان جامعه داشته اند. 🔷نظام سیاسی در هر جامعه مهمترین موضوعی است که توجه ، نخبگان و گروه های فعال اجتماعی و سیاسی را به خود جلب کرده است به گونه ای که قدرت و کنترل اجتماعی هر جامعه ای به وسیله آنها اعمال میشود تاریخ نشان داده که قدرتمند شدن و پویایی هر جامعه ای به چگونگی شکل گیری نخبگان و میزان مداخله آنان بسته است. 💢 به کسی گفته می شود که بر اساس آگاهی، نسبت به محیط پیرامون و جامعه خود احساس مسئولیت می کند. این فرد فراتر از منافع فردی به منافع اجتماعی میاندیشد و به دنبال افزایش کیفیت زندگی در جامعه خود است؛ از همین رو گفته می شود که ترجیح دادن منافع شخصی به منافع جمعی آسیب اساسی و مهمی است که نخبگان را در هر موقعیتی که باشند تهدید می کند. البته و طی تاریخ معاصر کشورمان تا حدودی متأثر از تعریف های غربی و کارکرد این گروه در بوده است که البته این امر همه شئون نخبگی در ایران را در برنمی گیرد . 📖ماهنامه ، شماره ۱۰‌ و ۱۱ 📌@canoon_org
🔰 روایت سفر اربعین؛ با چه روش و با کدام ابزارها؟ 🔷 نشست اربعین و ظرفیت‌های روایت این سفر به همت کانون اندیشه جوان در حوزه هنری برگزار شد. 🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 https://www.canoon.org 📌@canoon_org
45.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰آمار سازی آرزوها! 🔶 لایحه برنامه هفتم توسعه پس از کش‌و قوس های فراوانی که از سال گذشته داشت، سرانجام 28 خرداد ماه امسال برای بررسی به مجلس شورای اسلامی تحویل داده شد. لایحه ای که پس از بررسی آن همچون برنامه ششم توسعه، انتقادات تندوتیزی از سوی کارشناسان را متوجه خود ساخت. 🔷 انتقاداتی که حاکی از عدم تفاوت رویکردی این برنامه، نسبت به برنامه پیشین خود دارد و به جای پرداختن به مسائل بنیادین فرهنگی صرفا در جهت آمار و ارقام سازی قدم برداشته است. به راستی چرا سالیانی ست در بخش فرهنگی به مسائل بنیادین این حوزه توجهی نمی شود و صرفا مسئولان امر سعی در پوشیدن این ایراد ها با ساختار هایی فرسوده و اشتباه دارند؟ 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
💢میان اندیشمندان غربی بیش از همه تامس هابز ، جان لاک و جری بنتام در تبیین فلسفه فردگرایی نقش داشتند. هابز «فردگرایی ذره ای» را تبیین کرد؛ لاک «فردگرایی ملکی» را خوب توصیف کرد و بالاخره «فردگرایی اخلاقی» مدیون بنتام است. ۱- فرد گرایی ملکی 🔸در فردگرایی ملکی، انسان موجود واحدی است که مالك على الاطلاق وجود و اموال خویش است امیالش اهداف و ارزش هایش را بر میگزیند و عقلش راه دستیابی به آن اهداف را به خوبی نشان می دهد موجودی که در شناخت حقیقت تنها به تجربه خود تکیه می کند، به پذیرش فرمان های اخلاقی دین جامعه یا دولت ملزم نیست و تنها از امیال خویش فرمان می پذیرد. ۲- فردگرایی اخلاقی 🔹فردگرایی اخلاقی یکی دیگر از مبانی انسان شناسی اقتصاد سرمایه داری است. این نوع فردگرایی به معنای «لذت گرایی» یا «هدونیسم» و شکل تکامل یافته آن، یعنی «فایده گرایی» یا «یوتیلیتاریانیسم» است. لذت گرایی با تفسیر جرمی بنتام ۱۸۳۲ ١٧٤٧ بیشترین تأثیر را بر اقتصاد سرمایه داری گذاشته است وی لذت را یگانه خوبی و رنج را یگانه بدی و سعادت» و «لذت» را اساساً مترادف می دانست. فایده گرایی یا فردگرایی اخلاقی توسط جرمی بنتام نظریه پردازی شد و قضایای اصلی آن عبارت اند از: ۱. خوشی و لذت فردی باید غایت عمل فردی باشد .(دنیاگرایی) ۲. هر خوشی و لذت فردی قرار است برای يك نفر و نه بیشتر فرض و حساب شود (اتمیسم). ۳. هدف عمل اجتماعی باید حداکثر کردن مطلوبیت کل باشد. این اصول سه گانه اکنون نیز حاکمیت خود را در اقتصاد جامعه شناسی، اخلاق و فلسفه سیاسی غرب نشان می دهد. ۳- فردگرایی ذره ای 🔸بر آرای هابز درباره فردگرایی ذره ای در شکل دادن به اندیشه غربی درباره انسان به خصوص در انگلستان و آمریکا نقش عمده ای داشت و علوم سیاسی اقتصادی، جامعه شناسی و روان شناسی از آن بهره ها بردند هابز مبلغ این نظریه است که افراد مانند اتم ها و ذرات مادی متحرکی هستند که هر يك به دنبال قدرت و ثروت به هزینه دیگری است. به نظر او، جامعه، مجمعی از اتم های متضاد در حرکت است که بی وقفه در پی حداکثر کردن سود و منافع خود هستند. 🔻بر اساس این دیدگاه که مبنای جامعه شناختی نظام سرمایه داری است، جامعه وجود اعتباری دارد و وجود حقیقی و اصیل از آن فرد است بر اساس اصالت فرد هر انسانی مستقلاً اهداف ارزشها و راه های دستیابی به اهداف را بر میگزیند و شخصیت خود را می سازد. جامعه مجموعه ای اعتباری و متشکل از افرادی است که امیال، عواطف ،اندیشه ها ،اراده ها اهداف و ارزش های مستقل از یکدیگر دارند. چیزی که آن را هویت جمعی یا روح جمعی می خوانیم در حقیقت قدر مشترك انتزاعی این هویت های مستقل است و در خارج چیزی جز این هویت های مستقل وجود ندارد. 🔺بنابراین هویت فرد بر هویت جامعه مقدم است؛ یعنی هویتهای مستقل افراد هویت جامعه و چیزی را که آن را روح جمعی میخوانیم به وجود میآورد بر اساس جنبه ارزشی اصالت فرد باید منافع فرد بر منافع جامعه مقدّم شود؛ زیرا منافع جامعه امری مرهوم است، تنها منافع فرد حقیقت دارد و منافع جامعه مجموع جبری منافع افراد است بنابراین، اگر زمانی منافع جامعه چنان تفسیر شد که با منافع فرد منافات داشت باید در تفسیر منافع جامعه تجدید نظر کرد. آنچه را منافع جامعه معرفی میشود زیر پا گذاشت و منافع فرد را، که اصیل است محافظت کرد. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
🔰 خوانش آیت‌الله طالقانی از کتاب تنبیه الامه علامه نایینی 🔷 نشست علمی خوانش آیت‌الله طالقانی از کتاب تنبیه الامه با حضور علی شیرخانی «عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم» در کانون اندیشه جوان برگزار شد. 🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 https://www.canoon.org 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰نشست حکمرانی فرهنگی و برنامه هفتم توسعه 🔶لایحه برنامه هفتم توسعه، آخرین برنامه سند چشم‌انداز بیست ساله کشور است که در هفت بخش کلان و ۲۶ فصل که سیاست‌های کلی مربوط به این بخش‌ها را مدنظر دارد، تنظیم شده است. یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخش‌های این لایحه، بخش فرهنگی-‌اجتماعی است که در چندین بند اساسی مانند فرهنگ عمومی و سبک‌زندگی، جمعیت و خانواده، سیاست داخلی و ارتقای سلامت اجتماعی، تأمین اجتماعی و سیاست‌های حمایتی و صنعت گردشگری و صنایع‌دستی تدوین شده است. 🔷به زعم برخی تحلیل‌گران، این لایحه حداقل در بخش فرهنگی و اجتماعی نتوانسته اهداف سیاست‌های کلی ابلاغی را پوشش دهد و با خلأ‌هایی که به همراه دارد، قابلیت تحقق را در زمینه‌های مختلفی از خود سلب کرده است. برای نمونه منتقدان اشاره دارند که مقوله فرهنگ در این برنامه در حاشیه قرار گرفته و جایگاهی اساسی به آن داده نشده است. از سوی دیگر، در این برنامه نسبت فرهنگ با اقتصاد به خوبی تبیین نشده و اهدافی دنبال شده که گاه بسیار ایده‌آلی، بلندپروازانه و غیرقابل تحقق به نظر می‌رسد. 💢علاوه بر این، رهبر معظم انقلاب در دوسال پی‌در‌پی با موضوع «بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور» آن را مورد تأکید قرار داده و آن را تحولی فراتر از تغییر ساختار اداری و سازمانی دانستند؛ اما متأسفانه این امر در لایحه ارائه‌شده، صرفاً به تعدادی نهاد‌ها و تشکیلات و دستگاه‌های فرهنگی خلاصه شده است. به همین خاطر این پرسش مطرح می‌شود که با توجه به تأکید رهبر انقلاب و مقامات بالادستی کشور بر لزوم بازسازی ساختار فرهنگی، چگونه از این امر ضروری در برنامه توسعه غفلت شده است؟ 🗓 در همین راستا قصد داریم تا در پنج شنبه ۲ آذر ماه ساعت۱۲:۳۰ با حضور دکتر حسین بابایی مجرد نشستی در اسکای روم کانون اندیشه جوان تحت عنوان «حکمرانی فرهنگی و برنامه هفتم توسعه» برگزار نماییم. 🌐 این گفتگو به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 برقرار است. 📌@canoon_org