eitaa logo
اندیشه رضوان
1.5هزار دنبال‌کننده
571 عکس
61 ویدیو
7 فایل
📌 پایگاه تحلیل و بررسی چالش‌ها و پرسش‌های دینی و اندیشه‌های تمدنی 📚 اندیشه رضوان، برای اندیشه، برای تو.... 📝 منتظر دیدگاه‌ها، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم مدیریت: @Andisheh_rezvan ادمین تبادل1:‌ @mmadreza21 ادمین تبادل 2: @hadifh81
مشاهده در ایتا
دانلود
خداباوری زاییده جهل نیست! 🔹امروزه هم در جامعه‌شناسی مدرن و هم در برخی دانشمندان تجربی مثل هاوکینگ، این اعتقاد وجود دارد که «خداباوری زاییده جهل است!» 🔸به عنوان مثال هاوکینگ در کتاب خود می‌نویسد: حتی کسانی به جان‌سختی وایکینگ‌ها هم به موجوداتی ماوراء طبیعت اعتقاد داشتند تا بتواننند از پدیده‌های طبیعی مثل رعد، طوفان یا کسوف سردربیاورند. امروزه علم پاسخ‌های بهتر و سازگارتری می‌دهد. (ترجمه کتاب پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های بزرگ از مزدا موحد، ص 45) ▪️این عبارت نشان می‌دهد که وی یکی از زمینه‌های خداباوری را جهل بشر به قواعد طبیعی می‌داند. ❗️ اگرچه سخن وی در نسبت به خداباوری در ادیان تحریف شده می‌تواند درست باشد ❗️اگرچه سخن وی می‌تواند نسبت به باورهای عامیانه درباره خدا درست باشد 📍ولی اینکه زمینه خداباوری غلط بوده است، دلیل بر این نیست که واقعا خدا وجود ندارد 🔺به ویژه که در جهان اسلام اساساً رشد علم طبیعی و تجربی، منجر به خداناباوری (الحاد) نشده است 📌نمونه‌اش هم وجود دانشمندان علوم تجربی و طبیعی و در عین حال خداباور در تمدن اسلامی است. 🔹دانشمندانی که هم فیزیک می‌دانستند و هم نجوم و هم تفسیر و فقه و فلسفه 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
شاخصه اصلی علیت؟ 🔹امروزه مباحث مختلف طبیعی و فراطبیعی (متافیزیکی) پیرامون علیت مطرح است 🔸اینکه آیا قانون علیت صادق و موجه است؟ 🔺بخشی از علم جدید در این حوزه مدعی به چالش کشیدن علیت است. ▪️نمونه مهم این نظریات، فروکاستن علیت به توالی پدیده‌ها توسط هیوم است. 📌اینکه علیت، به معنای توالی پدیده‌ها و نوعی کنارهم بودن است؛ نه رابطه خاص و ضروری و واقعی. (کاپلستون، ترجمه اعلمی، ج 5، ص 293) 🔹بر این اساس، شاخصه مهم علیت ضرورت است که هیوم منکر آن است ولی علیت‌گرایان به آن باور دارند. 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
هیوم، علیت و جنگ با قوانین طبیعی 🔹یکی از چالش‌های نظریه هیوم آن است که اگر علیت، به توالی پدیده‌ها فروکاسته و در نتیجه انکار شود، بنابراین چگونه می‌توان اصل یکنواختی طبیعت را تبیین کرد؟! 🔹به عبارت دیگر تا زمانی که علیت به عنوان یک رابطه ضروری پذیرفته نشود، نمی‌توان در علوم طبیعی (فیزیک، شیمی، زیست و...) و نیز علوم انسانی (روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و...) قانونی تولید کرد. 🔸در واقع اگر علیت انکار شود، رابطه ضروری بین پدیده‌ها نیز انکار می‌شود و هنگامی که هیچ رابطه ضروری وجود نداشته باشد، پس یعنی هر پدیده‌ای ممکن است در شرایطی رخ دهد که در شرایط مشابه دیگر رخ نمی‌دهد. 🔹بنابراین هیچ گاه نمی‌توان هیچ قانون علمی را به عنوان قانون علمی در نظر گرفت. 📌ولی آیا به راستی خود هیوم در حالی که با این قوانین زندگی می‌کند، به چنین چیزی پایبند می‌شود؟! 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
فلسفه و تجربه نزدیک به مرگ؛ گفتگو مشترک «اندیشه رضوان» و «کارگروه علوم عقلی و تجربیات نزدیک به مرگ» با دکتر امامی جمعه متن مصاحبه را از اینجا مطالعه کنید 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
لزوم بررسی علمی و فلسفی مباحث پیرامون تجربه نزدیک به مرگ 🔹تجربه نزدیک به مرگ را نه می‌توان به صورت خام آن را پذیرفت و گفت که معتبر است و نه می‌توان به صورت مطلق آن را رد کرد. 🔸در واقع این موضوع در حال رشد و توسعه است و تبدیل به یک مسئله شده است. چه بخواهیم و چه نخواهیم در حال مطرح شدن است. این اندیشمندان هستند که باید هر کدام از مسائل مربوط به آن را از ابعاد مختلف به صورت میان رشته‌ای بررسی کنند. 🔺 میان رشته‌ای به معنای آن است که گفتگو و بررسی تحلیلی از جانب رشته‌های مختلف مثل روان‌شناسی از یک سو و دانش‌هایی مثل فلسفه و علوم دینی از سوی دیگر رخ دهد تا بتوان ابعاد گوناگون این مسئله را دریافت. 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
ابعاد فلسفی و متافیزیکی تجربه نزدیک به مرگ دکتر امامی جمعه: تجربیات نزدیک به مرگ قطعا برای علوم مسئله سازی می‌کنند؛ مثل ارتباط نفس و بدن، حرکت در عوالم پس از مرگ، زمان درعوالم پس از مرگ و… که می‌تواند مسائل جدی را برای دانش‌های مختلف مطرح کند. 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
هدایت شده از اندیشه رضوان
هیوم، علیت و جنگ با قوانین طبیعی 🔹یکی از چالش‌های نظریه هیوم آن است که اگر علیت، به توالی پدیده‌ها فروکاسته و در نتیجه انکار شود، بنابراین چگونه می‌توان اصل یکنواختی طبیعت را تبیین کرد؟! 🔹به عبارت دیگر تا زمانی که علیت به عنوان یک رابطه ضروری پذیرفته نشود، نمی‌توان در علوم طبیعی (فیزیک، شیمی، زیست و...) و نیز علوم انسانی (روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و...) قانونی تولید کرد. 🔸در واقع اگر علیت انکار شود، رابطه ضروری بین پدیده‌ها نیز انکار می‌شود و هنگامی که هیچ رابطه ضروری وجود نداشته باشد، پس یعنی هر پدیده‌ای ممکن است در شرایطی رخ دهد که در شرایط مشابه دیگر رخ نمی‌دهد. 🔹بنابراین هیچ گاه نمی‌توان هیچ قانون علمی را به عنوان قانون علمی در نظر گرفت. 📌ولی آیا به راستی خود هیوم در حالی که با این قوانین زندگی می‌کند، به چنین چیزی پایبند می‌شود؟! 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
هدایت شده از اندیشه رضوان
خداباوری و دانشمندان معاصر غربی (چالش‌ها و تبیین‌ها) 🔹کتابی از دکتر مهدی گلشنی که گزارشی از رابطه دانشمندان و ارائه می‌دهد. 🔸این اثر را بایستی در امتداد میاحث نگریست 🔺رویکرد کلی این کتاب آن است که آنچه در رسانه‌های از تقابل علم و خداباوری بیان می‌شود، کلیت ندارد و دچار چالش‌ها فراوان است. ❗️رسانه‌ها در سطح جهان به نوعی در صدد ترویج علم محورِ خداناباور هستند ▪️نظریه‌ای که می‏‎گوید هر آنچه از دانشمندان و نظریات علمی است در نفی وجود خداست و خداباوران خرافه پرست هستند. 🔹 در واقع گویندگان چنین سخنانی ، حرف های بخشی از جامعه علمی را آورده و به همه آن تسری می‏دهند؛ در حالی که واقعیت خلاف این ادعاست. 📌 گلشنی با مصادیقی که از دانشمندن خداباور و نظریات آنها و نقدهای مطرح شده در این حوزه می آورد، این دیدگاه را به چالش می‏کشد. 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
هدایت شده از اندیشه رضوان
دست خدا چند انگشت دارد؟ 🔹در نگره اندیشمندان مسلمان وقتی از دست خدا سخن گفته می‌شود، معنایش قدرت اوست. 🔸قدرتی متافیزیکی و غیرمادی 🔺نه اینکه واقعا خدا همانند یک انسان دستی داشته باشد که بخواهد عالم را با دو دست خودش مدیریت کند 📌عدم توجه به این نکته باعث بروز خطاهای مختلف می‌شود تا جایی که ممکن است از تعداد انگشتان خدا هم سوال شود!! ❗️بر این اساس است که برخی از خداناباوران با تصورات مادی به دنبال خدا گشته‌اند ▪️به عنوان مثال ریچارد داوکینز با تعجب، طعنه و استبعاد درباره نقش خدا در جهان می‌گوید: 🔺به خواست خداست که ذرات مسی همیشه مانند ذرات مسی رفتار می‌کنند و به خواتس خداست که الکترون‌ها و ذرات مس همواره، لحظه به لحظه و قرن به قرن یکسان رفتار می‌کنند! چون همواره دست خدا بر تک تک ذرات است و آن‌ها را از افراط و تفریط باز می‌دارد. 📚(به نقل از مقاله «کاستی‌های مبادی تصوری و تصدیقی استیون هاوکینگ و ریچارد داوکینز در حوزه الهیات» ص 11) 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
ادوراد کلی (Edward Kelly) 🔹ادوارد کلی؛ استاد دانشگاه ویرجینیا در حوزه‌های روان‌پزشکی و علوم عصبی رفتاری 🔸او از جمله مخالفان فیزیکالیسم است و معتقد است نباید تمام هستی و شناخت از هستی را منحصر در ماده کرد 🔺به عبارت دیگر نباید انتظار داشت هرچه موجود است قابل حس و تجربه باشد 📌بلکه ابعاد متافیزیکی نیز در این جهان وجود دارد که در تحقیقات مختلف می‌توان شواهد آن را دریافت. صفحه او در دانشگاه ویرجینیا 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
خدای بی علت و جهان نیازمند؟ 🔹 از نگاه یکی از مشکلات مسئله خدا آن است که چگونه خداباوران جهان را نیازمند خدایی بی‌نیاز از علت می‌دانند؟ اگر بی‌نیازی از علت ممکن است، چرا همین سخن را برای جهان نزنیم؟! 🔸ولی جالب است که اساساً خداباوران معتقد نیستند که هرچه وجود دارد نیاز به علت دارد 🔺اگر شرط نیازمندی به علت، وجود می‌بود، بایستی برای خدا هم به دنبال علت می‌گشتیم! از نگاه خداباوران، ملاک و شرط نیازمندی به علت، نقص و محدودیت است (به بیان فلسفی: امکان وجود) ▪️در نتیجه فقط موجودات محدود و ناقص هستند که به علت نیازمندند 🔺 در این صورت طبیعی است که خدای کامل نیازمند علت نیست ولی طبیعت به سبب محدودیتی که دارد، نیازمند علت است. 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
اندیشه رضوان
خدای بی علت و جهان نیازمند؟ 🔹 از نگاه #آتئیسم یکی از مشکلات مسئله خدا آن است که چگونه خداباوران جها
🔹هاوکنیگ نمونه‌ای از این ادبیات را دارد. او می گوید: 🔸اگر پاسخ به این سوال که «چرا جهان وجود دارد؟» خداوند باشد، در این صورت سوال به این ترتیب تغییر خواهد کرد که «خداوند را چه کسی آفریده است؟» 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
روایات شیعی در مسئله علم و دین! 🔹مسئله در برخی آموزه‌های دینی و روایات نیز قابل مشاهده است. 🔸به عنوان مثال: ✅اینکه خداوند امور را از مسیر اسباب خودش (به طور خاص اسباب طبیعی و قواعد طبیعی) جاری می‌سازد [ الکافي , جلد۱ , صفحه۱۸۳] ✅اینکه یک دیندار بایسیتی مسیر درمان خود را از مسیر طبیعی درمان طی کند [ وسائل الشیعة , جلد۲ , صفحه۴۰۹ ] ▪️همگی نشان از آن دارد که دین اسلام، داعیه‌دار عدم معارضه علم و دین است. 📌اگرچه در برخی رویکردهای مسیحیت تحریف شده چنین بوده است که علم تجربی با دین و ایمان در تعارض بوده است، در اسلام چنین نیست. ❗️برخلاف تبلیغات اسلام به جایگزین کردن دعا و مناجات به جای درمان و تلاش‌های علمی، باوری ندارد 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
به مناسبت روز پزشک ابوعلی سینا دیروز و ابوعلی سینا امروز! 🔹 بوعلی در گذشته - هم طبیب بود - هم فیلسوف بود - هم خداباور و دیندار 📌 او در فلسفه خودش هم مبانی و هم مبانی طبابت را تئوری پردازی می‌کرد. 🔹 ولی بوعلی در جهان کنونی - فقط پزشک است - فیلسوف نیست - تئوری پرداز خداشناسی نیست ❗️در این جهان است که تقابل علم و دین توسط تبلیغ می‌شود ولی کسی ابن سینا را فریاد نمی‌زند. 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
اندیشه رضوان
به مناسبت روز پزشک ابوعلی سینا دیروز و ابوعلی سینا امروز! 🔹 بوعلی در گذشته - هم طبیب بود - هم فیل
🔹ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا (۳۷۰-۴۲۸ق)، مشهور به ابن‌سینا، فیلسوف مشهور مسلمان و پزشک نامدار ایرانی بود. 🔸اندیشه فلسفی ابن‌سینا، تأثیرات مهمی بر تفکر فلسفی اسلامی و فلسفه اروپایی داشته است. 🔺وی در ده سالگی تمام قرآن و صرف و نحو را آموخته بود و آنگاه به فراگرفتن منطق و ریاضیات پرداخت. 📌 ابن‌سینا مؤثرترین چهره در علم تجربی (به طور خاص پزشکی) و فلسفه در جهان اسلام شناخته می‌شود. در غرب به نام اویسنا (Avisina) و به لقب امیر پزشکان شناخته شده است. 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
30.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹اربعین در افق انسان‌شناسی 📌برگرفته از مجموعه فکرت 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
ابن سینا و عیاشی! https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2847 برگرفته از کانال احمد حسین شریفی (استفاده از محتواهای مفید دیگران) 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
اندیشه رضوان
ابن سینا و عیاشی! https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2847 برگرفته از کانال احمد حسین شریفی #
گفتنی است انتساب احمدحسین شریفی به شهید مطهری بدون ارجاع است. لذا این انتساب بر عهده نویسنده است.
نهاد امامت و بشریت 🔹برخلاف تصور سطحی از دین و منحصر کردن آن به ابعاد روحانی و تعبد، شهادت امام حسین (ع) نشان می‌دهد که بخشی از برنامه پیشوایان دینی فعالیت این جهانی برای اقامه عدالت و عقلانیت بوده است. 📌متن زیارت اربعین به خوبی نشان می‌دهد که هدف امام معصوم (ع) از بذل خون خود بیدار سازی بشریت و رهاسازی انسان از حصار جهالت و نابخردی است. جهالتی که نه فقط آخرت، بلکه دنیای بشر را نیز لبریز از فساد می‌کند. (ع) 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
معناشناسی محیا.... 📌در این ایام در زیارت عاشورا بارها به عبارت «اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد» رسیدیم ولی به معنایش دقت نداشتیم. ⁉️به راستی مگر معنای جز است؟! 🔹همان چیزی که نقش مهمی در ساخت دارد و از چشمه سیراب می‌شود. (ع) 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
طبیعت‌گرایی به مثابه نظریه فراطبیعی... فیزیکالیسم به مثابه نظریه متافیزیکی... 🔹اگرچه فیزکالیسم با نقد فلسفه، دین و الهیات و گزاره‌های متافیزیکی سعی دارد تا دانش را به سطح طبیعی و فیزیکی خودش تقلیل دهند 🔺ولی این رویکرد، خودش نظریه‌ای متافیزیکی است. 🔸در واقع ادعای طبیعت‌گرایان آن است که: 1️⃣ جهان محسوس و مادی وجود دارد 2️⃣ جهان غیرمادی و نامحسوس (متافیزیک) وجود ندارد بلکه گزاره‌های پیرامون آن موهوم است! ▪️بخش اول این ادعا اگرچه ثابت‌شده است ❗️ولی بخش دوم آن، با دانش‌های تجربی قابل اثبات نیست! 🔺در این صورت، برای اثبات بخش دوم بایستی از روش و معرفت غیرفیزیکی استفاده کرد. 📌بدین جهت است که فیزیکالیسم با وجود مقابله‌ای که با متافیزیک دارد، خودش نظریه‌ای فراطبیعی و متافیزیکی است. 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
برخی از مخاطبان عزیز به ما افتخار دادند و فرمودند که از کانال اندیشه رضوان برای پایان نامه یا رساله دکتری خودشون ایده می‌گیرند این برای ما بسیار ارزشمند است این پیام‌ها خستگی ما را رفع می‌کند حقیقتاً ممنون از همراهی شما
اربعین، الهیات و رنج 🔹 نشان داد که از منظر دینی، ها اگر همسو با فطرت شوند و رنگ خدایی پیدا کنند، شیرین می‌شوند. 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
به عبارتی فلسفی، در گفتمان دینی همه رنج‌ها می‌توانند از قبیل رنج مثبت (رنج برای) باشد؛ برخلاف فیلسوفان مدرن و پست مدرن که هنوز بخشی از امور را رنج منفی (رنج از) میدانند.
این فیلسوفان به دلیل عدم درک از گفتمان الهیاتی شیعه، در تحلیل، پیشگیری و درمان رنج، رنج‌ها کشیده‌ و ناکام بوده‌اند.