تجمع حمایت از فلسطین و آغشته شدن نماد #دانشگاه_کلمبیاى آمریکا به رنگ خون
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ"
⛓بحث:#ماده_سوختنی و آتش گیره دوزخ
🔥قرآن کریم انسان را #وقود، یعنی ماده سوختنی، آتش گیره و آتش زنه جهنم می داند. آتش زنه مانند کبریت که با برخورد با شی ء معین مشتعل می شود و آتش گیره مانند هیزمهای ضخیم و بزرگ که مدّتی در اجاق می ماند و در درازمدّت خاکستر می شود و هیزمهای نازک و کوچک با آن افروخته می شود.
☄ #انسان خودش آتش برمی افروزد؛ چنانکه در آیه محلّ بحث یا آیه « أولئک هم وقود النّار » آمده است و خودش نیز هیزم است و در آن آتش مسجور، یعنی مشتعل می شود: « وأمّا القاسطون فکانوا لجهنّم حطباً » ، « إذ الأغلال فی أعناقهم والسلاسل یُسْحَبون٭ فی الحمیم ثمّ فی النّار یُسْجَرون ». بنابراین، راهی برای فرار از عذاب ندارد؛ زیرا اگر هیزمی جدای از انسان باشد و انسان را با آن بسوزانند احتمال فرار از آن هست و در صورت سوختن نیز تنها جسم او را می سوزاند، نه روح را. امّا اگر #خود_انسان شعله ور شود راه گریز از عذاب ندارد؛ بلکه هم جسمش می سوزد: « کلّما نضجت جلودهم بدّلناهم جلوداً غیرها » و هم روح او گداخته می شود: « نار الله الموقدة٭ الّتی تطّلع علی الأفئدة ».
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🚨 تصویری از شکنجه جمعی زندانیان فلسطینی توسط سربازان صهیونیستی که بازتاب گستردهای داشته است.
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ"
⛓بحث:#ماده_سوختنی و آتش گیره دوزخ
⭕️آتشی که بتواند #روح_انسان را بسوزاند، باید منشأ روحی داشته باشد؛ یعنی، از فؤاد و دل سربرآورد.
هیزم بیرونی، فؤاد (مرحله تجرد روح) را نمی تواند بسوزاند. حتی اگر انسان در کوره ذوب فلزات قرار گیرد، روح او نمی سوزد و از این رو، وقتی اصحاب اخدود مؤمنان را در گودال آتش افکندند، تنها بدنهای آن مؤمنان سوخت؛ امّا ارواحشان متنعم بود و حتی لذّت می بردند که بدنهای آنان در راه دین می سوزد.
🔥 انسان عذاب جسمی را می تواند تحمّل کند، لیکن عذاب روحی قابل تحمّل #نیست. اهل معنا به هنگام استعاذه از جهنّم می گویند: خدایا ما را به آتش دوزخ مسوزان؛ زیرا ورود به جهنّم مایه رسوایی انسان است: « ربّنا إنّک من تدخل النّار فقد أخزیته »؛ چون سقوط در جهنّم نشانه کفر و نفاق یا دست کم دلیل تبهکاری و در نتیجه حرمان از رحمت خاص خداست و این رسوایی دردناکتر از سوختن بدن به آتش است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ #هشدار: تصاویر #بشدت_دلخراش
🔸آخرین تصاویری که اسرائیل با تخصص ویژهاش رقم زد: کودککشی
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ"
⛓بحث:#ماده_سوختنی و آتش گیره دوزخ
❇️برخی مفسّران به استناد بعضی احادیث، گفته اند: مراد از حجاره که به عنوان وقود مطرح شده #سنگ_سیاه_کبریت است. ویژگی چنین سنگی را سرعت اشتعال و برافروختگی، بدبویی، پردودی، شدت چسبندگی به بدن و شدت حرارت دانسته اند. امّا باید دانست که سنگ کبریت (گوگرد) در دنیا نیز اشتعال زا و آتش خیز است و این معنا چندان اهمیتی ندارد تا موجب تخویف و انذار شدید باشد و نمی تواند مراد قطعی از حجاره مزبور سنگ کبریت باشد.
✳️بعضی از مفسّران نیز گفته اند: مراد از این حجاره همان #جواهر و طلا و نقره ای است که زراندوزان ذخیره می کردند و به آن فریفته شدند؛ چنانکه خدای سبحان می فرماید: « والّذین یکنزون الذّهب والفضّة ولا ینفقونها فی سبیل الله فبشّرهم بعذابٍ ألیم٭ یوم یحمی علیها فی نار جهنّم فتکوی بها جباههم وجنوبهم وظهورهم هذا ما کنزتم لأنفسکم فذوقوا ما کنتم تکنزون ». این معنا هم نمی تواند مصداق یقینی حجاره در آیه مورد بحث باشد؛ زیرا آیه فوق ناظر به مطلق زراندوزان است، چه کافر و چه غیرکافر، در صورتی که آیه محل بحث می فرماید: « أعدّت للکافرین ».
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 شرافت و انسانیت همچین اثر هنری جالبی در حمایت از مردم غزه خلق میکنه
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ"
⛓بحث:#ماده_سوختنی و آتش گیره دوزخ
💢 احتمال دیگر در تفسیر حجاره، که به نظر صحیحتر می رسد آن است که این آیه ناظر به آیه « إنّکم وما تعبدون من دون الله حَصَب جهنّم » است که می گوید: شما و آنچه جز خدا می پرستید، #هیزم یا آتش گیره های جهنّم هستید. بنابراین، مراد از #حجاره مزبور همان #اصنام_و_اوثان تراشیده از سنگ است که اعلام به وقود بودن آن اثر تبلیغی در اجتناب از آن دارد و در انذار مؤثر است؛ زیرا اگر انسان بداند آنچه را در دنیا می پرستد و امید به شفاعت آن دارد، در قیامت به صورت اخگری سوزنده ظهور می کند، باعث افزایش رنج و عذاب روحی او خواهد بود.
⭕️ تذکّر: نازلترین موجود مرکب مادی #سنگ است و عالیترین آن #انسان و هر دو در معاد وقود دوزخ هستند. شاید شجره جهنم و حیوان مناسب آن نظیر مار و عقرب که متوسط بین جماد و انسان است منطوی در آیه باشد؛ یعنی، آیه محل بحث #جامع_همه_مراتب است، لیکن به ذکر نازلترین و عالیترین اکتفا کرد و از سایر ترکیبات نام نبرد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کارشناس آمریکایی:
📍هیچ دانشگاهی در غزه سالم نمانده و در همین حال تمام تلاش بعضی در آمریکا این است که استادان و دانشجویان از فلسطین حمایت نکنند، ما به راستی در روزگاری سیاه زندگی میکنیم...
☑️ @Kavoshplus
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ"
⛓بحث: #جهنم هم اکنون #موجود است
🛑از این که « أعدّت للکافرین » با فعل #ماضی بیان شده معلوم می شود جهنّم هم اکنون #موجود است؛ چنانکه بهشت نیز هم اکنون موجود است و قرآن درباره بهشت نیز می فرماید: « أعدّت للمتّقین ».
⛔️ ظاهر مادّه اِعْداد و همچنین ظاهر هیئت، أُعدّتْ که فعل ماضی است بر تحقق کنونی دوزخ دلالت دارد و حمل آن بر این که چون #مستقبل محقق الوقوع در حکم ماضی است از این جهت به فعل ماضی یاد شده خلاف ظاهر است؛ زیرا اصل فعل ماضی، دلالت بر تحقق وقوع است، و حمل آن بر مستقبل قطعی، مخصوص موردی است که دلیل یقینی بر عدم تحقق فعلی آن مورد اقامه شود که در محل بحث چنین #دلیلی_نیست.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کارشناس اسرائیلی:
📍اسرائیل میخواهد با انجام انواع جنایتها علیه فلسطینیان کار را تمام و سرزمین فلسطین را غیرقابل سکونت کند...
☑️ @Kavoshplus
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ"
⛓بحث: #جهنم هم اکنون #موجود است
🔳افزون بر این که، از آیات دیگری مانند: « وإنّ جهنّم لمحیطة بالکافرین » نیز این مطلب استفاده می شود؛ زیرا ظاهر مشتق (کلمه محیط) در متلبس #بالفعل است، نه متلبس آینده. #روایات نیز ظاهر قرآن را تأیید می کند که بهشت و جهنّم هم اکنون موجود است.
☑️ #امام_رضا(علیه السلام) می فرماید: اگر کسی بگوید: بهشت و جهنّم مخلوق نیست، از ما نیست. آنگاه به شیوه ای لطیف به این آیه شریفه استشهاد می کند: « یطوفون بینها وبین حمیمٍ آنٍ »؛ جهنّمیان بین جهنّم و چشمه داغ و گداخته در رفت وآمدند: «ما أولئک مناولانحن منهم... قال الله عزّ وجلّ... هذه جهنّم... ».
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ روزنامه نگار انگلیسی:
📍در زندانهای اسرائیل وضعیتی تهوع آور علیه فلسطینیان در جریان است...
☑️ @Kavoshplus
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ"
⛓بحث: #جهنم هم اکنون #موجود است
☑️چنانکه وجود مبارک پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در #معراج وارد بهشت شدند و با متنعمان بهشت دیدار کردند و جهنّم و معذّبان در آن را نیز از نزدیک دیدند. محقّقان امامیه تأکید دارند که بهشت و جهنّم هم اکنون #موجود است. ادله عقلی نیز نه تنها مناقض این نظر نیست، بلکه آن را تأیید می کند. بنابراین، ظاهر آیات مزبور، همانند ظاهر سایر آیات حجّت است و نیازی به تأویل و تقدیر ندارد. گرچه بیشتر مردم تا چشم از ظواهر این دنیا نبندند و به مرگ طبیعی نمیرند، بهشت و جهنّم برای آنان ظهور نمی کند.
📛 برای پیدایش آتش دو عنصر لازم است: یکی آتش زنه و دیگری آتش گیره و به تصریح قرآن کریم هم اکنون هم #آتش_زنه #موجود است: « وأولئک هم وقود النار » و هم #آتش_گیره: « وأمّا القاسطون فکانوا لجهنم حطباً ». بنابراین، کافر که هم آتش زنه است و هم آتش گیره، هم اکنون سراپا مشتعل است؛ گرچه دیده های ظاهربینْ اشتعال آن را اکنون نمی بینند؛ چنانکه اشتعال برزخی آنان مشهود نیست.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ روزنامه نگار فرانسوی:
📍آنچه در غزه رخ میدهد وحشتناک است، هیچ تحریمی علیه اسرائیل در مقابل این وحشیگریها وجود ندارد، جهان درحال تماشای ریاکاری و تزویر ما است، چرا همانند اوکراین برای فلسطین کاری نمیکنیم؟!
☑️ @Kavoshplus
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ"
⛓بحث: #جهنم هم اکنون #موجود است
🌴در زمان حکومت خلیفه سوم، مردی جمجمه مرده ای را نزد خلیفه آورد و گفت: شما می پندارید این جمجمه هم اکنون در آتش می سوزد؟ در حالی که من دست خود را بر آن نهاده ام و اصلاً حرارت آتش را احساس نمی کنم. خلیفه ساکت شد و کسی را درپی #امیر_المؤمنین(علیه السلام) فرستاد و از او استمداد کرد.
🌳 هنگامی که آن حضرت نزد عثمان حاضر شد عثمان در حالی که در میان انبوهی از یاران خود بود به آن مرد گفت: سؤال خود را تکرار کن و او دوباره آن را پرسید. عثمان گفت: ای اباالحسن به این مرد پاسخ ده. آن حضرت فرمودند: زند و مسعار، یعنی سنگ چخماق را حاضر کنید. آنگاه با بر هم زدن سنگ چخماق و جستن جرقه آتش به آن مرد فرمودند: دست خود را بر هر یک از زند و سنگ بگذار. آنگاه پرسید آیا حرارت آتش را احساس می کنی؟ آن مرد پاسخ داد: نه و مبهوت شد؛ یعنی، جمجمه نیز در #ظاهر سرد و خاموش است. عثمان با شنیدن این بیان گفت: « #لولا_علی_لهلک_عثمان».
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ دفاع بی سابقه کارشناس قطری از ایران در مقابل کارشناس ضد ایرانی:
📍در سایه سکوت کشورهای عربی باید تصریح کنیم که اگر ایران نبود مقاومت فلسطین نمیتوانست روی پای خود بایستد، اگر ایران نبود امروز مسلمانی در بوسنی باقی نمانده بود، دست از اظهارات زشت خود بکشید و در این برنامه اعلام میکنم که ما از مواضع ایران حمایت میکنیم...
#عربی
🆔 @Kavoshmedia
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ"
⛓بحث: عذاب #مؤمنان_فاسق
💢بعضی از مفسّران و متکلّمان از جمله « أعدت للکافرین » چنین برداشت کرده اند که عذاب جهنّم اختصاص به کافران دارد و شامل مؤمن فاسق نمی شود و این #پنداری_نادرست است. عذاب دوزخ هم شامل منافقان می شود و هم شامل مؤمنان فاسق. اما شمول آن نسبت به منافقان، چون مراد از کفر در این آیه کفر در برابر ایمان است، نه کفر در برابر ایمان و نفاق؛ یعنی، ناظر به تقسیم مردم به سه دسته مؤمن، کافر و منافق نیست، بلکه ناظر به آیه شریفه « یا أیّها النّاس اعبدوا ربّکم الّذی خلقکم والّذین من قبلکم لعلّکم تتّقون » است که بر اساس آن، مردم در برابر دستور عبادت خدا به دو گروهِ مؤمن و غیرمؤمن تقسیم می شوند، که غیرمؤمن شامل کافر و منافق می شود.
⭕️ پس کافران در آیه مورد بحث کسانی هستند که اهل #توحید_عبادی نیستندو به همین جهت در برابر این جمله، در آیه بعد می فرماید: « وبشّر الّذین آمنوا وعملوا الصالحات » . در مورد منافقان بحثی نیست که جهنّم آنان را دربر می گیرد؛ چنانکه می فرماید: « فی قلوبهم مرضٌ فزادهم الله مرضاً ولهم عذابٌ ألیم بما کانوا یکذبون » افزون بر این که، در جای دیگر منافقان و کافران با هم ذکر شده اند: « إنّ الله جامع المنافقین والکافرین فی جهنّم جمیعاً » و گاهی وعید منافقان شدیدتر از تهدید کافران آمده است: « إنّ المنافقین فی الدرک الأسفل من النّار ».
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ پزشک بازگشته از غزه:
📍من دیدم که اسرائیلیها کودکان را با ریزپرندهها و شلیک گلولههای تک تیراندازان به سر هدف گلوله قرار می دهند/ اسرائیل تصمیم گرفته که این کودکان باید کشته شوند و آمریکا تصمیم گرفته است که اصلاً اشکالی ندارد...
☑️ @Kavoshplus
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ"
⛓بحث: عذاب #مؤمنان_فاسق
🛑امّا بحث مهم این است که بر اساس آیه مورد بحث، #چگونه جهنّم شامل مؤمن فاسق هم می شود که در این مورد سه نظر وجود دارد:
1⃣کفر در آیه مورد بحث اعمّ از #کفر_اعتقادی است و شامل #کفر_عملی نیز می شود؛ مانند آیه « ولله علی النّاس حجّ البیت من استطاع إلیه سبیلاً ومن #کفر فإن الله غنی عن العالمین »که از ترک حج به کفر تعبیر کرده و بدین معناست که اگر مستطیعِ معتقد و مؤمن عمداً حج را ترک کند، در عمل کافر است، نه در عقیده. این توجیه بعید است؛ زیرا آیه محل بحث در مقام بیان عاقبت #مکذّبان_وحی است و هر چند شمول لفظی دارد، زیرا «للکافرین» جمع مُحَلّی به «الف و لام» و عام است، امّا سیاق آیه در باره کفر اعتقادی است و شمول آن نسبت به غیرکافرِ اعتقادی بعید است.
2⃣گرچه خدای سبحان در این آیه می فرماید: این آتش برای کافران مهیّا شده است، امّا قرآن کریم #مؤمنان را نیز از همین آتش می ترساند: « یا أیّها الّذین آمنوا قوا أنفسکم وأهلیکم ناراً وقودها النّاس والحجارة ». معلوم می شود اگر مؤمن مواظب خود و وابستگان خود نباشد، گرفتار همین آتش می شود. پس چنین نیست که این آتش مخصوص کافران باشد و مؤمنان فاسق به عذاب دیگری وعید داده شده باشند. البته فرق مؤمن عاصی با کافر در خلود یا درکات عذاب است وگرنه اصل عذاب برای هر دو ثابت است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan