تقطیع شده از جلسات سنوات قبل
(سیدعلی سیدعربی )
شیطان اگرچه عبادت میکرد ولی اثبات کرد که به ربوبیت خدا معتقد نبوده
نگویید چرا شیطان با آن معرفت بالایی که داشت دچار گمراهی شد...
اگر معرفت درست و بالایی داشت و اگر عبودیت او با ایمان و اعتقاد راسخ و معرفت صحیح میبود به ربوبیت خدای متعال معترض نمی شد
عبادت بدون معرفت توحیدی با یک لحظه لغزش به قهقرا می کشاند ....
این همه روایات داریم که یک لحظه خودتان را در امان ندانید عاقبت بخیر شدن بسیار سخت است همه آنهایی که به مقامات رسیدند و علم بالاتری پیدا کردند بیش از من و شما میترسیدند و نالهها داشتند....
هیچ اطمینانی به نفس نیست که یک لحظه انسان را گرفتار نکند
که البته من و شما که همیشه گرفتاریم ....
شیطان هم مانند همه مخلوقات اگرچه مشغول عبادت بود اما هنوز به بوته امتحان نیفتاده بود
هیچ اطمینانی به نفس نیست
یک لحظه میبازد
و حقیقت وجودش آشکار میشود...
ابلیس تا قبل از این آزمون بزرگ موجودی به ظاهر پاک و خوب بود اما وقتی حضرت آدم خلق شد به بوته امتحان افتاد
ممکن است کسی به مقامات و درجات عالی برسد اما یک رذیله ناشناخته در وجودش باشد که همان او را بلغزاند و به قهقرا بکشاند.....
شیطان اگر خدا را به عنوان رب العالمین شناخته بود پس چرا اعتراض کرد ؟؟؟
فلسفه تکبر شیطان چه بود ؟؟؟
اگر شیطان از معرفت بالایی برخوردار بود اگر رب العالمین را میشناخت چرا معترض شد؟؟؟
حرف او این بود که خدایا تو نمیدانی عالم را چگونه اداره کنی
نمیدانی چه چیزی درست است چه چیزی غلط
آدم باید به من سجده کند تو برعکس دستور دادی ....
آیا این حکایت از این میکند که شیطان خدا را خوب شناخته بود و معرفت بالایی داشته ؟؟؟
برهان شیطان را دقت کنید ببینید آیا حکیمانه است؟؟؟
یک برهانش این بود که آنچه که اشرف است باید حتماً مسجود باشد که اینگونه نیست چه کسی گفته هر چیزی اشرف و افضل باشد باید مورد سجده قرار گیرد ؟
و دوم اینکه گفت آتش اشرف بر خاک است پس آدم باید به من سجده کند
این برهان هم عالمانه نیست
چه کسی تعیین کرده آتش اشرف بر خاک است ؟؟
ثانیا مگر خدا گفت به خاک بودن و جنسیت آدم سجده کن ؟؟؟.....
معیار شرافت را چه کسی مشخص میکند؟؟
آنچه خدا بگوید شریف و عزیز است یا آنچه من تشخیص بدهم ؟؟؟
معیار شرافت چیست؟؟؟
شرافت آن چیزی است که خدا دستور میدهد
خدای متعال فرمود که نماز صبح دو رکعت است حال کسی بیاید سه رکعت بخواند بگوید سه رکعت افضل بر دو رکعت است آیا این فضیلت محسوب میشود یا آیا شرافت دارد؟؟
یا آنچه خدا تعیین کرده است درست است؟؟
فرض کنید که نقشه گنجی را به شما میدهند که شما بروید آن را پیدا بکنید در نقشه هست که مثلاً ۱۰ قدم به سمت راست بروید بعد ۵ قدم به سمت چپ حرکت کنید بعد چند قدم به عقب برگردید و مانند آن تا به آن نقطه برسید
حالا فرض کنید که شما یک قدم این مسیر را کم و زیاد کنید یا چپ و راست کنید آیا به گنج میرسید؟؟ صحبت این است که عین آن دستوری که خدای متعال فرموده باید عیناً انجام بشود ...
در عبودیت نه یک قدم جلو و نه یک قدم عقب رفتن نتیجه نمیدهد ....
شیطان اگر یک ذره حکمت و معرفت داشت چنین دلایلی را مطرح نمیکرد
تمرد او نشان از عدم شناخت او دارد
نشان از عدم معرفت و علم توحیدی است
توبه هم نمیکند هنوز میگوید من کجا آدم کجا؟
هنوز هوای نفس است
اگر توبه کند میتواند برگردد اما چرا توبه نمیکند ؟
در روایات هست که روزی حضرت موسی علیه السلام که به میقات میرفتند شیطان سر راه حضرت آمد و گفت از قول من به خدا بگویید من هم یک بنده هستم گناهی کردم تمردی کردم چرا باید راه توبه برای همه بندهها باز باشد ولی برای من بسته ؟
حضرت موسی پیغام را به خدا رساندند اگرچه خدا میدانست
خدای متعال فرمود من قبول دارم الان هم اگر توبه کند توبهاش را میپذیرم
به او گفته بودم به آدم سجده کند تمرد کرد
حال که آدم از دنیا رفته به قبرش برود سجده کند به خاکش سجده کند توبهاش را میپذیرم
حضرت موسی علیه السلام هم پیغام را رساند
شیطان گفت من آن موقع که آدم زنده بود به او سجده نکردم حالا بروم به خاکش سجده کنم ؟؟!!
هرگز این کار را نمیکنم
این را بدانید که شیطان علمش بسیار محدود بوده و همینطور علم به تمام جزئیات نداشته و شبهات زیادی نسبت به خدا و بر علیه خدا مطرح کرده که در اوایل سوره اعراف آمده است و علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه بسیار خوب پاسخ دادند آیات ۱۲ به بعد...
پس نگویید شیطانی که آنقدر به درجه علم و معرفت و عبودیت رسیده بوده چرا تمرد کرد
کدام معرفت ؟..
اینهمه توصیه میشود که معرفت خود را بالا ببرید
علم توحید را بیاموزید
با عمل به آموخته ها علوم ظاهر را به یقین برسانید
با تقوی راه هدایت باطنی را باز کنید
قدر مجاهدتهای علمی را بدانید
برا فراگیری وقت و هزینه صرف کنید
و...
Eitaa.com/darharameyar
#آیت_الله_محمد_شجاعی_(ره):
انسان وقتی غوطه ور در حرام و #مشتبه شد
چه در مراودهها و چه در معاملات و چه در معاشرتها و غیره
ولو به ظاهر راه مشروع انتخاب کرده باشد اما وقتی دقیق نباشد
در #مشتبهات غوطه ور میشود
و ظلمت و تیرگی هایی عاید قلب و روح او میشود
و این #روح و #قلب بیچاره دیگر نمیتواند کاری انجام دهد
سربسته تحلیلی به شما میگویم و بعد به ذوق شما واگذار میکنم
فرض کنید من و شما رفتیم خانه یک دوستی و آنجا چای آوردند و ما خوردیم
در حالی که لقمه این دوست #مشتبه بوده است
این خوراک جزء بدن ما میشود
از این غذا بدن درست میشود
بدن مجرای #روح است
وقتی یک بار این غذا را بخورد
در بدن بینقش نیست
لذا وقتی #روح ما میخواهد به سوی خدا حرکت کند
از آنجا که بدن مجرای #روح است نسبت او به بدن میشود مانند نوری که میخواهد از یک جسم صیقلی گذر کند و به آن سو رود به آن سو عبور میکند
حال آن جسم صیقلی اگربه هر میزان تیرگی و رنگ داشته باشد
آن نور بیرنگ در گذر ازآن این تیرگی و رنگ را به خود میگیرد
تشبیه خیلی ساده است و خلاصه گفتم
من اگر غذای #مشتبه خوردم فکر نکنید که به روح من ربطی ندارد نمیگذارد روح پیش رود
روح من درست مانند نوری است که از یک جسم بر جسمی میتابد و از آن عبور میکند و رنگین میشود
حالا رنگها چیست ؟؟
همان غذاهای حرام
همان آلودگیهایی که در جسم من که از ناحیه حرام یا #مشتبه پیاده شده است
در گذر روح از مضیق ماده و بدن این تیرگیها و رنگها به تناسب روی #روح پیاده میشود
آن وقت ببینید روح به چه روزگاری میافتد
که ما تلاشها میکنیم همتها صرف میکنیم ولی به جایی نمیرسیم
بعید نشمارید که اینها از آلودگیها به #حرام و مشتبهات و اقلاً #مشتبهات باشد
مشتبهاتی که نمیدانیم چگونه به دست آمده از کجا بدست آمده و برای ما مشتبه میشود و میخوریم و تصرف میکنیم
بعید نشمارید که خیلی از عدم موفقیتهای ما معلول همینها است
این نکته یکی از مسائل اساسی است که نمیگذارد ما حالی پیدا کنیم حسابی پیدا کنیم
حتی #دعای ما و تضرع ما به جایی نمیرسد
چون از بیخ کار ما غلط است
راه بسته است
حتی آن وقت که #دعا میکنیم خدایا ما را بسوی خودت بخواه
این تیر باید به نشانه برسد و #دعا #دعای مستجاب باشد ولی راه از همه جا بسته است چون روح روح تیره و ظلمانی است از خدا محجوب است
و این ظلمت و تیرگی را از طریق بدن و از راه غذایی که خورده کسب کرده است
رسول اکرم (ص)فرمودند هر کس ۴۰ روز حلال بخورد خدا قلب او را نورانی میکند سرچشمههای حکمت را از قلبش به زبانش جاری میکند چیزهایی به او الهام میشود صحبتهای او صحبتهای دیگری میشود راه به سوی او باز میشود
لذا کسی که بیمبالات است و اجتناب نمیکند این شخص در درون و قلب خود از ظلمت خاصی برخوردار است استعداد پیشرفت برای این #قلب وجود ندارد این روح استعداد حرکت به سوی حق را ندارد
به هر اندازه مسامحه کردید نمیتوانید حرکتی داشته باشید و این چیزی است که شبههای در آن نیست
#_در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
مقالات جلد۳ جلسه ۲.mp3
6.31M
گزیده ای از جلسه جمعه سوم آذر ماه ۴۰۲ (سیدعلی سیدعربی )
تدریس جلد سوم
#مقالات
#آیت_الله_محمد_شجاعی_(ره)
Eitaa.com/darharameyar
19.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#یا_صاحب_الزمان_عج_آجرک_الله
شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تسلیت باد
#فاطمیه
#آیت_الله_محمد_شجاعی_روحی_فداه :
#حضرت_زهرا (س) حتی در نزد محبین آن حضرت مجهول است
موجودی سراسر سر است
موجودی که خود رسول الله (ص) درباره آن حضرت فرموده باشد ام ابیها باید پی برد که چیست
کلمه کلمه رسول الله است
#ام_ابیها در عرب یعنی ریشه و اصل
وقتی محضر رسول الله وارد میشد حضرت بلند می شدند و اورا به جای خود می نشاندند و از دستهایش می بوسیدند
این رفتار رسول الله بود
منزلت #حضرت_زهرا منزلت بسیار عجیبی است
آن تجلیات ربوبی که قلوب مستعده را در هر جایی و در هر وقتی جذب میکند و اسرار بیشماری را دربر دارد و این همه انسانهای خوب که ازاول تا آخر در این عالم بوده اند و مجذوب گشته ومشتاق و واله حق گشته اند که همه بر اساس یک سلسله تجلیات کمال و جمال حق است ، و آن تجلیاتی که به هرکس برسد او را یکسره از آتش الی الابد نجات میدهد و خدایی میکند
همه این تجلیات در یک حالت جمعی ظهورش در وجود #حضرت_زهرا (س) است فلذا دقت کنید هر کس در هر وقتی در هر مشکلی در معرض این تجلیات و نفحات قرار بگیرد ونجات پیدا کند از طریق #حضرت_زهرا (س) خواهد بود و هر مشتاقی هم مشتاق حضرت زهرا خواهد بود فلذا حضرت رسول (ص) هر وقت که مشتاق و مجذوب میشد (البته همیشه مشتاق و مجذوب بود) ولی وقتی آن اشتیاق به زیارت حق و جمال حق غلبه پیدا میکرد و بی تاب میشد می آمد وحضرت زهرا را می بویید و استشمام میکرد
که این مسئله را اهل تسنن هم نقل کرده اند ....
#در_حرم_یار
#فاطمیه
Eitaa.com/darharameyar
گزیده ای از جلسات سنوات قبل
#سید_علی_سیدعربی
#امام_حسین علیه السلام یک دعایی دارند که میفرمایند
(خدایا اگر آثار اسماء و صفات تو نبود هیچکس را عذاب نمیکردی )
مطلب خیلی عمیق است
خیلی روی آن تدبر کنید
به ما میگویند چرا راه خدا سخت است ؟
چرا خدا سخت گرفته؟
خدا که دوست ندارد من و شما را عذاب کند
خدا دوست ندارد به ما سخت بگیرد خدا سراسر عطوفت و رأفت و غفران است
صحبت اینجاست که خدا چون خداست آن خدا بودنش آن عزت و عظمتش این راه سخت را ایجاب میکند
تقصیر خدا نیست
به قول معروف چطور بیان کنم در زبان نمیشود گفت فهمیدنی است تقصیر خدا نیست
مسئله خدا بودن خداست
به خاطر خدا بودنش راه اینقدر سخت میشود
وقتی انسان بفهمد خدا یعنی چه وقتی انسان شناخت و معرفت درست به خدا پیدا کند که خدا چیست کیست و یعنی چه
عظمت خدا
عزت خدا
جلال و جبروت خدا یعنی چه
آن وقت میبینی که برای رسیدن و برگشت به سوی این خدا همین راه را باید رفت
پس اینکه راه سخت میشود تقصیر خدا نیست که بگوییم خدا سخت گرفته خدا بودنش اینطور پیش میآورد
چون خداست و تو میخواهی به این خدا برسی راه اینقدر سخت میشود
اگر درست شناخت پیدا کنی تازه میفهمی که همین راه سخت هم لایق رسیدن به آن خدا نبود و اگر فضل او نباشد همین راه هم رفتنی نیست و به مقصد رسیدنی نیست
باز باید خدا با فضل و بخشش پیش بیاید و همین ریاضتهای تو را هم ببخشد تا تو بتوانی به قرب خدا برسی اینجاست که هر کس شناخت و معرفتش به خدا بهتر شد و عظمت خدا را فهمید چون و چرا نمیکند سختیها را تحمل میکند.....
#در_حرم_یار
#فاطمیه
Eitaa.com/darharameyar
کاربران گرامی میتوانند برای دریافت فایلهای صوتی حضرت استاد آیت الله #محمد_شجاعی رضوان الله تعالی علیه به سایت معظم له (shojaee.org) مراجعه فرمایند
#آیت_الله_محمد_شجاعی_روحی فداه :
رسول الله (ص)فرمود خدا #فاطمه و آنهایی که #فاطمه را دوست دارند از آتش نجات میدهد
آنکه محب است نه محبت ادعایی
بلکه به معنی صحیح کلمه براساس محبت واقعی پیش برود که رضایت #فاطمه (س) در آن است
محبت ادعایی را خیلیها دارند
کم هستند کسانی که محب واقعی #حضرت_زهرا و یا محب علی (ع) یا حضرات دیگر هستند
اینکه فاطمه خودش نجات یافته است و محبینش نیز به لحاظ اینکه حضرت معدن تجلیات و اسرار ربوبی است نجات میدهد برای محبینی است که محبت انها واقعیت داشته باشد
محبت اصلی دارد احکامی دارد
اگر خواستید بفهمید محبت دروغ چیست محبت حقیقی چیست در همین محبتهای معمولی که دارید یک محاسبه ای بکنید
شما اگر به فرزند خود محبتی داشته باشید هیچوقت راضی نمیشوید بچه خود را ناراحت کنید
اگر من وشما گناه کنیم آیا #حضرت_زهرا(س) بر اساس آن شناخت ناقصی که از ایشان داریم خوشحال میشوند یا ناراحت ؟
حضرت معصیت کاران را دوست دارد ؟
آیا میشود حضرت را دوست بدارید ولی کاری کنید که او سخت در رنج باشد ؟
آیا این کار را برای بچه خود میکنید ؟
نمی کنید
بلکه سعی میکنید مرتب کاری کنید که او خوشحال شود واگر محبت انسان شدید شد سعی میکند ریزه کاریهای کار خود را طوری انجام دهد که محبوب از او راضی باشد خوشحال باشد
محبت احکام دارد
محبت ادعایی راه به جایی نمی برد اینکه حضرت محبین خود را از آتش نجات میدهد محبین به معنی کلمه است ....
#فاطمیه
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#آیت_الله_محمد_شجاعی (ره):
شما میدانید مقصد سالک چیست و فهمیدهاید که راهرو در این حرکت #قلب است
حجابها در #قلب است
حرکت کننده به سوی حضرت حق #قلب است
در مقام #سلوک همه قوای وجود باید در خدمت #قلب باشد
کثرت خوردن و آشامیدن مانند چیزهای دیگر تاثیراتی روی #قلب خواهد گذاشت
و #قلب را از حرکت در این راه و از این پیشرفت مانع خواهد شد
یکی از آثار سوء این کثرت در خوردن و آشامیدن اماته #قلب است
یعنی #قلب میمیرد و آن حیات خاصی که باید داشته باشد را از دست میدهد
اگر در عمل موفق بودید بهتر میفهمید که #قلب چیست حرکتش چیست
اصلاً همه چیز در #قلب است
امام صادق علیه السلام فرمودند چیزی بر #قلب مومن پر ضررتر از زیاد خوردن نیست
زیاد خوردن دو اثر بد روی #قلب میگذارد
یکی قسوت و دیگری تمایل به شهوت #قلبی که قاسی شد سالک ابزارش را از دست میدهد
امام میفرماید کم خوردن و تشنه بودن با مومن سازگار است
غذای مومن جوع و تشنگی است
این غذای روح است
گرسنگی و تشنگی موجب تقویت بدن هم میشود
زیاد خوردن و آشامیدن مانع ارتفاع حجب از #قلب است
و از آثار بد آن این است که انسان موفق به کنار زدن حجابهای ظلمانی و ورود به عوالم نور و ملکوت نمیشود و به سهم خود حجابهای ظلمانی را تثبیت میکند و نمیگذارد انسان از آنها خلاص شود
در نتیجه #قلب به راه نمیافتد
چشم #قلب باز نمیشود
حواس #قلب به کار نمیافتد
اثر دیگر این کثرت اکل و شرب این است که مانع از مکاشفات علمی و الهامات غیبی و علوم لدنی میشود
سالک قرآن میخواند و چیزی میفهمد که دیگران نمی فهمند
اشارتها میشود
خدا اشارتها میکند
با سالک حرفها زده میشود
هنگام قرائت قرآن
هنگام نظر به روایات و دعاها
هنگام ذکر
هنگام نماز و...
اشارتهایی خاص و هدایتهای خاصی که از جانب خدا بر #قلب سالک الهام میشود
که کثرت اکل و شرب مانع همه این هدایتها و اشارات بر #قلب سالک است
#فاطمیه
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#آیت_الله_محمد_شجاعی(ره):
يَا أَرْأَفَ مِنْ كُلِّ رَؤُوفٍ»
هیچ رئوفی رافتش به خدا نمیرسد یا
یَا أَرْحَمَ مِنْ كُلِّ رَحِیمٍ
هیچ رحیمی رحمتش به آنجا نمیرسد کسی را میبینید که غصهاش این است که فرزندش به راه خدا نمیآید این از رأفت اوست
حال ببینید خدا که رأفتش آنچنان است چقدر به شما رأفت دارد
لذا اگر #دعای ما #دعا باشد وعده خدا حتمی است
ان الله لا یخلف المیعاد
می فرماید ادعونی استجب لکم
ولی وقتی ما خدا را میخوانیم یک امیدی هم به اسباب و علل داریم
#دعا نصف شد
به اسباب و علل روی آوردن شد
یا میبینید با شکستگی #دعا نمیکنیم اصرار در #دعا نمیکنیم
میگوییم خدا میداند که من چه میخواهم
در حالی که در اصرار رمز هست
یا ناامیدی در #دعاها هست
وقتی خودت ناامید هستی دعایت مستجاب نمیشود
قرآن میفرماید مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم
فکرتان اینور و آنور نباشد
شک هم نکنید
در بطن این آیه چیزها نهفته است
وقتی شک کردی خراب میشود فرمود از من بخواه من اجابت میکنم اگرچه با اسباب و علل انجام میدهم ولی من انجام میدهم
اگر یقین داشته باشید حتماً مستجاب خواهد شد
ناامیدی و شک و تردید اشکال ایجاد میکند....
#فاطمیه
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#آیت_الله_محمد_شجاعی_ره :
هر حرکتی و در هر عملی رضوانی از حق هست که آن رضوان را فقط در همان حرکت و همان عمل میتوان به دست آورد
#سالکی که طالب #رضوان حق است باید همه اعمالی که #رضوان حق در آن هست انجام دهد
سلسله عیوبی در وجود انسانها هست و #حجابهایی ظلمانی که نمیشود با یک یا دو روش آنها را کنار زد
یکی از اشتباهات بعضیها که #ریاضتهای نامشروع در پیش میگیرند همین موضوع است
و در نتیجه به مقصد نمیرسند
چند روش #ریاضت را در پیش میگیرند که این روش آن #حجابهای ظلمانی و نقائصی را که در وجود آنها هست برطرف نمیکند
خدا میداند این #حجابها و نقائص چقدر است
نه ابعادش را میفهمیم و نه روش مراقبتش را
نه تعدادش را میدانیم نه انواعش را که فقط خدا میداند و همه مانع شهود حق است
که از آنها خارج شدن ؛ با پیش گرفتن چند روش #سلوک و ریاضت امکانپذیر نیست
شما هرچه روزه بگیرید و شبها هم به تهجد و عبادت بپردازید و با کسی هم روبرو نشوید و کار شما فقط این باشد از #حجابهای ظلمانی بیرون نمیروید اگر چه مطلوب است
شاید از بعضی از #حجابها بیرون شوید ولی از پیچ و خم #حجابها و از اقسام آن که خدا میداند چقدر است بیرون نرفتید
هر مرحلهای و هر زمینهای که پیش میآید انسان طبق روشی که خدا فرموده باید پیش رود تا از #حجابی از #حجابها خلاص شود
کسی که به همین روش روزها را روزه بگیرد و شبها عبادت کند و درب را به روی خود بسته و عبادت کند از #حجاب تعلق به زن یا شوهر یا #حجاب حسد بیرون نرفته است
از وجود انسان برطرف نمیشود
چون زمینهها پیش نیامده
و این #حجابها بروز نکرده
این معایب بروز نکرده
لذا اینها را از وجود خود نمیتواند تطهیر بکند
از این نظر این روش در اسلام (رهبانیت) به عنوان طریق سلوک الی الله و جامع ممنوع شده
انسان باید در همه مراحل با مردم و در اجتماع باشد
ازدواج کند
اولاد داشته باشد
مسئولیتهای سنگین هم داشته باشد
کار هم داشته باشد
خانه هم داشته باشد
زندگی هم داشته باشد
شب خلوت هم داشته باشد
تا در همه این زمینه ها #حجابی از #حجابها را آنطور که خدا فرموده از وجودش برطرف کند
بنابراین هر #رضوانی را نمیشود از چند راه و روش به دست آورد
و نمیشود با چند راه و روش محدود در پیش گرفتن همه نقایص و #حجابها را کنار زد....
#فاطمیه
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
جلسه نهم توحید فردا جمعه دهم آذر ماه رأس ساعت ۱۸/۳۰ برقرار خواهد بود
ان شاء الله
rahe_solook.mp3
13.24M
گزیده جلسات سنوات قبل
عمل به #واجبات در طریق #سلوک
(سیدعلی سیدعربی)
#در_حرم_یار
#فاطمیه
Eitaa.com/darharameyar
گزیده جلسه قبل توحید
در کلاس جناب سیدعلی سیدعربی
قبلا معنای #اسم را توضیح دادم میخواهم آن معنا همیشه در ذهن باشد و درگیر الفاظ نشوید
وقتی ما میگوییم #اسم ایجاد میشود یا مثلا 30 #اسم از دوازده #اسم جلوه میکند
منظورمان یک حقیقتی است که ظهور میکند نه حروف خاص
#اسماء خدا تعبیرات است
ما میگوییم علیم است سمیع است بصیر است قیوم است
۳۶۰ اسم نام بردیم
یا در جوشن کبیر هزار اسم ...
حقیقت این است که خدا با این #اسماء دارد کار میکند
با خالقیت خلق میکند
با رازقیت رزق میبخشد
با محیی بودن زنده میکند
با ممیت بودن میمیراند
یعنی چه ؟
من میخواهم مجدد توضیحات گذشته را با بیان دیگر تکرار کنم که فراموش نشود
وقتی که ذات خدا شروع به خلق میکند و موجودات خلق میشوند میگوییم خالقیت خدا که یک قدرت و توانایی در ذات خداست جلوه کرده است
و #اسم خالق روی آن ذات میگذاریم
میگوییم خالق جلوه کرده
#اسم خالق ایجاد شده
یعنی اینکه
وقتی میگوییم #اسم خالق ایجاد شد
این ایجاد شدن #اسم
اصلا توام است با خلقت موجودات
یعنی به موازات هم هستند
نه اینکه یک #اسم تولید شد
خب( #اسم )تولید شد که اصلا معنا ندارد
یعنی چه #اسم ایجاد شد ؟
#اسم چطور ایجاد میشود ؟
(وقتی ذات با صفتی بروز کند و آثار آن را شما ببینید)
درست است؟
مطالب قبل را یادآوری میکنم که یک موقع تداعی نشود بر اینکه میگوییم #اسم ایجاد شد یعنی چه
#اسم هم مگر ایجاد شدنی است ؟...
شیطان با آن توانایی گمراه کنندگی اش که گمراه میکند اسمش میشود مضل
پس مضل فقط لفظ نیست
یک قدرت و توانایی است که آثاری دارد
آن آثار را به جا میگذارد
وقتی میگوییم خدا خالق است منظور ما خ الف لام و قاف که نیست
این حروف که معنا و مفهومی ندارند
وقتی میگوییم دوازده #اسم جلوه کرد سی #اسم جلوه کرد منظورمان کلمه و لغت و حروف که نیست
ایجاد شدن کلمات که معنا ندارد
وقتی میبینیم خدا با یک قدرت و توانایی که در ذات دارد دانه ها را میشکافد ذره ها را میشکافد و ازدرون آن ذرات آن قوه و استعدادها و آنچه خودش در نهادشان قرارداده را بیرون میدهد ظهور میدهد وجود جدیدی را خلق جدیدی را ایجاد میکند میگوییم آن خدا (فالق است)
میگوییم #اسم (فالق) جلوه کرده است ......
(یعنی ذات بانضمام صفت )......
پس #اسم ،، آن تواناییهای من است به اضافه ذات که آثارش هویداست ..
اصلاً من میشوم خود خود #اسم
نه اینکه #اسم دارم
نه اینکه یک چیزی به من چسبیده باشد بنام #اسم
وقتی من دارم به کسی رزق میرسانم وقتی این قدرت را بروز میدهم
وقتی این توانایی و صفتی که در ذات دارم جلوه میدهم
این من که اسمش من است
اسمش میشود رازق
من میشوم رازق
نه اینکه اسم رازق را آورده باشند به من چسبانده باشند .....
لذا وقتی میگوییم #اسم_اعظم یا میگوییم #الله از #احدیت جلوه میکند بعضیها فکر میکنند #اسم_ اعظم یعنی لفظ #الله
یعنی برای خدا ما یک اسم گذاشتیم الف و لام و ه
بعد این #الله از #احد جلوه کرده
#تبارک و #تعالی از #الله جلوه کرده
خب یعنی چه ؟ .....
در حالی که ما با این حرف و کلمه و لفظ که کار نداریم
حقیقتی را بیان میکنیم که بلاخره این حقایق در زبان بشر باید با حروف و کلماتی تفهیم شود ....
برای خداوند هم که میگوییم #اسم دارد
این #اسم جلوه میکند
آن #اسم جلوه میکند
نه اینکه #اسم دارد
خودش #اسم است
ذات خدا را در یک جلوه و ظهورات و خلق آثاری میگوییم #احد
در یک جلوه دیگر میگوییم #الله
همان #الله را در یک جلوه ای در یک ظهوری در یک قدرتی در یک آثاری میگوییم #تبارک
آن #تبارک را در یک جلوه ای و آثاری میگوییم #رازق
یعنی همان ذات را همان #الله را در جلوه و ظهور صفت و قدرتی اسمش را گذاشتیم #رازق و......
بلاخره همه #اسماء ظهور و جلوات همان حقیقت واحد هستند
وقتی آن حقیقت با آن قدرتها و توانایی ها و اوصافی که در ذاتش هست به انحاء مختلف آنها را یک به یک ظهور میدهد ما تعبیرات مختلفی برای آن ذات قائل میشویم......
#در_حرم_یار
#فاطمیه
Eitaa.com/darharameyar
#آیت_الله_محمد_شجاعی_(ره):
آنچه که ما انجام میدهیم اگر خوب بفهمیم چیست متوجه میشویم که به محضر خدا بردنی نیست
اگر ما آن #نمازی که رسول خدا میخواندند
آن روزهای که داشتند
آن تهجدی که داشتند میداشتیم وضع ما این نبود
آنچه که ما در #نماز انجام میدهیم اصلاً #نماز نیست
روزهای که میگیریم اصلاً روزه نیست کارهایی که انجام دادهایم هیچ کدام کاری نیست که خدا رویش حساب بکند
از اول تا آخر #نمازمان را حساب بکنیم ببینیم چه بوده
اصلاً چه میکردیم
در #نماز چه میگفتیم.....
ما در برنامه عبودی خود حالت استهزاء را هم برای خود گرفته ایم
یک قلب راحت هم داریم!!!
شما این جمله را زیاد شنیده اید که
#ان_الصلوة_تنهی_عن_الفحشاء_و_المنکر
تا حالا دقت کرده اید و در این جمله تدبر کرده اید؟
این کلام حق است معنی اش چیست؟
اینکه فرموده #نماز از معصیت باز میدارد آیا واقعا باز میدارد؟
این جدی است
آیا حرفی که خدا گفته درست است؟
میشود #نماز نماز باشد و از معصیت باز ندارد؟
خداست کلام حق است و حق کلام است عین حقیقت است
من نیستم که حرف بزنم و نفهمم که چه میگویم و یا با تعارف و مبالغه حرف بزنم
تمامش حساب شده است
اینکه میگوید #نماز از معصیت باز میدارد پس چرا باز نمیدارد؟
دقت کنید
نمیدانم میتوانید جواب دهید یا خیر ؟
کلام حق است که #نماز حتما از معصیت باز می دارد
پس چرا #نماز ما ما را از معصیت باز نمیدارد؟
اکثر ما #نماز میخوانیم یعنی مومنین میخوانند ولی از معصیت باز نمی دارد
اینکه از بعضی معصیت ها باز دارد را نمیگوییم
کلا از معصیت باز نمیدارد
چرا؟
پس کلام خدا درست نیست؟
یا #نماز ما نماز نیست؟
کدام است ؟
مسلما #نماز ما نماز نیست
حالا که این مطلب را مزه مزه کردید که یعنی #نماز ما نماز نیست
حالا آیا ما راضی هستیم که آنسو بی #نماز باشیم؟
و با اینکه زحمت میکشیم و #نماز میخوانیم خدا ما را بی نماز حساب کند؟
آیا این جدی است یا مسامحاتی هست و خدا نادیده میگیرد؟
کدام است؟
اگر مسامحه ای باشد ( نادیده گرفتن) باشد پس چرا فرمود
#ان_الصلوة_تنهی_عن_الفحشاء_و_المنکر؟
حالا میدانید چرا ما احتمال مسامحه میدهیم؟
چون از اول قرآن را خوب نفهمیدیم
میگوییم انشاالله درست میشود
انشااللهی که اصلا در صدر اسلام و در بین ائمه و حضرت رسول ع این حرفها نبود
اینها را بعدا من و شما درست کردیم
از این انشاالله ها یکی هم نبوده
حالا آیا ما باید راضی باشیم به این مسئله که #نماز ما نماز نیست؟.....
دقت کنید
حتی ما با این #نمازها که نماز نیست ترسی هم نداریم
خدا میفرماید آنها که نمازشان #نماز بوده و در مراتب عالیه بودند تازه میترسیدند
وَالَّذِينَ يُؤْتُونَ مَا آتَوْا وَقُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلَىٰ رَبِّهِمْ رَاجِعُونَ
اما ما با این نمازهایی که حتما خدا رویش حساب باز نمیکند نمیترسیم
و علی هذا سایر اعمال
ضابطه ای هست طبق روایت از امام صادق علیه السلام که
اگر کسی میخواهد بداند نمازش قبول شده است یا نه نگاه کند ببیند آیا نمازی که خوانده او را از گناه نگه داشته یا خیر
آن اندازه که از گناه بازداشته نمازش قبول میشود
دوستان را توصیه میکنم بر اینکه قرآن بخوانید تدبر کنید تا انشاالله قرآن شما را بیدار کند
#نماز ما این است و سایر عبادات ما همینطور
اما راحت نشستیم هیچ هم نمیترسیم
این حرف مرا بعید نشمارید اگر دلتان به خودتان سوخت بروید بعد از این تجدید نظر کنید
توصیه میکنم گناه نکنید واجبها را انجام دهید گناهان را خوب یاد بگیرید از گناه سخت اجتناب کنید
دقیقاً بدانید وقتی گناه میکنید در یک جمله #نماز خود را به باد فنا دادید
بقیه جملات را حساب نمیکنم
مثلاً اینکه در همان جمله ایاک نعبد ببینید به خدا راست میگویید یا نه ایاک نعبد یعنی خدایا من به حرف تو گوش میکنم
خب وقتی گناه میکنید ببینید این چه معنی پیدا میکند....
#در_حرم_یار
#فاطمیه
Eitaa.com/darharameyar
گزیده ای از جلسه نهم #توحید مورخ دهم آذر ماه ۴۰۲
(سیدعلی سیدعربی )
وقتی باران میبارد
این آب در گودال های مختلف ریخته میشود
هر گودالی به شکلی این آب را نشان میدهد
در حوض به شکلی دیده میشود
در یک استکان به شکلی
در یک لیوان در یک تشت بزرگ به شکلی
همین آب واحد به اشکال گوناگون خودش را نشان میدهد
وقتی اینطور خودش را نشان میدهد دیگر شما حرفی از باران نمیزنید
دیگر به باران توجه ندارید نمیبینید
وقتی لیوان پر شده از ان آب را میبینید میگویید آب لیوان
آب حوض
آب استکان
آب گودال
آب دریا
مرتب این آب را مقید می کنید
اما اگر وقتی استکان را نگاه می کنید استکان بودنش را نبیند
فقط آب بودنش را ببینید
اگر به دریا نگاه میکنید دریا بودنش را نبینید آب بودنش را ببینید
آب تنها
آب مطلق
قیدها را بردارید و آب ها را ببینید میشود یک وجود واحد ......
در عالم آفرینش یک وجود واحد بیشتر نیست .....
من و شما و دیگری نمیتوانیم بگوییم وجود من
وجود شما
وجود این میز
وجود این صندلی
یک وجود واحد بیشتر در عالم نیست منتها این وجود خودش را در لباس های مختلف نشان داده است ....
آنقدر ما دور خودمان از آن اول که وارد دنیا شدیم پرده کشیدیم و گرفتار حجابهای مختلف شدیم که نمی توانیم الان یک درخت را از وجود آن جدا ببینیم
این دیدن کار ما نیست
کار اولیا خداست
آنها که درست برگشتند وتزکیه کردند این نگاه را پیدا میکنند ..
لذا اینجاست که دست یافتن به خدا خیلی سخت نیست خدا را در همین جا باید پیدا کنید نه در آسمان ها کسی اگر در خودش سیری باطنی داشته باشد از ظاهر خود بگذرد از این جسم عبور کند وارد عالم مثال و نوری خود بشود فراتر برود و از قیدها حجابها عبور کند و لایههای مقید خود را کنار بزند می رسد به خدای متعال
فانی در خدا میشود
از طریق وجود خودش به خدا میرسد.....
#در_حرم_یار
#فاطمیه
Eitaa.com/darharameyar
#آیت_الله_محمد_شجاعی_(ره):
حضرت رسول صلوات الله علیه در اواخر عمر خودشان زیاد روی این مسئله تاکید میکردند که با #قرآن_و_عترت باشید
مخصوصاً در اواخر عمر که دانسته بودند مدت عمرشان دارد تمام میشود
در حالاتشان هست که در هر مجلسی روی دو چیز تاکید میکردند یکی #قرآن بخوانید و عمل کنید و دیگری هم در خصوص اهل بیت و #عترت
و تحذیر میکردند از دور شدن از #قرآن_و_عترت
وقتی ما این جملهها را میشنویم که حضرت از دور شدن از #قرآن_و_عترت تحذیر میکردند گمان نکنید که خطابشان ما نبودیم و دیگرانند
این گمانها نمیگذارد ما اصلاح شویم
نگویید کسانی که به توصیه رسول الله گوش نکردند غیر از ما هستند
نگویید آنها که #قرآن_و_عترت را کنار گذاشتند ما نیستیم
آنها در مرتبهای #قرآن_و_عترت را کنار گذاشتند ما هم در مرتبهای
ما هم با #قرآن_و_عترت تطبیق نیستیم و تطبیق نمیکنیم
و #عترت هم برای ما به عنوان حجت مطرح نیست
فرمودند به #قرآن عمل کنید و ببینید #عترت چگونه بودهاند
استغفار و توبه داشته باشید و از رسول الله یاد کنید
وقتی از رسول الله یاد میکنید در باطن میروید به محضر رسول الله
نکتهای ست در #قرآن که هر کس به محضر رسول الله برود و در محضر رسول الله طلب مغفرت کند و رسول الله هم برای او طلب مغفرت کند خدا او را مشمول مغفرت میکند
این غیر از استغفارهای دیگر است
در زمان حیات رسول الله کسی میرفت به بیت حضرت و استغفار میکرد و ایشان هم برای او طلب مغفرت میکرد و عنایت خاصی هم از طرف خدا برای او میآمد
این صریح #قرآن است
ما در محضر ایشان در حال حیاتشان نبودیم و نیستیم ولی الان میتوانیم به سوی حضرت برویم و استغفار کنیم و او هم برای ما استغفار کند بلکه خدا عنایتی بکند
حضرت برای مومنین زیاد استغفار میکرد این سری است و وظیفه بود برای رسول خدا
وسیله رحمت است تا خدا مومنین را مشمول مغفرت کند
چون رسول خدا هر کاری که میکردند با هدایت ربوبی و اشارات ربوبی بود همه کارها حساب شده بود.....
#در_حرم_یار
#فاطمیه
Eitaa.com/darharameyar
گزیده جلسه توحید مورخ دهم آذر ماه ۴۰۲
سیدعلی سیدعربی
در آیات 4 و 5 سوره حدید می فرماید وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ ﴿۴﴾
او با شماست هر کجا باشید
در هر حالی باشید
در هر وصفی باشید
این باشما بودن که ذکر میفرماید مانند با شما بودن من و شما نیست که من بگویم من اینجا کنار شما هستم و شما هم کنار من هستید با من هستید در مجاورت من هستید
نه این معیت به نحو خاصی است
یعنی ما او نیستیم و او هم ما نیست ولی نه ما بدون او هستیم و نه او بدون ما
این با شما بودن و معیت یعنی چه ؟
یک وقت معیت جسمانی است مانند من و شما کنار هم
که من غیر از شما و شما غیر از منید
دو نفر جدا از هم هستیم که کنار هم هستیم
من نباشم شما هستید شما نباشید من هستم
ولی در مورد معیت خدا با موجودات اینگونه نیست
خدا کنار من یا درون من نیست به این معنا نیست
فرض کنید شما در ذهن خود یک افرادی را تصور کنید
درختی
کوهی
زمینی را در ذهن خود خلق کنید
تصور کنید
در این لحظه می توانید بگویید من با اینها هستم
اما آیا اینها در کنار و مجاورت شما هستند ؟
و شما در کنار این ها ؟
یا آیا آنها در درون شما هستند یا شما در درون آنها هستید ؟
خیر
اصلا آنها وجودشان منوط به وجود شماست
حقیقت وجود آن ها از شماست
شما به آنها وجود دادید
حول و قوه آنها از شماست
و شما با آنها معیت دارید
و وجود اینها چیزی جز وجود شما نیست
این معیت معیت قیمومیه است
هو معکم اینما کنتم.....
Eitaa.com/darharameyar