#خوانش_سند #روجی_کلوم
📜خوانش سند روجی کلوم
✍#محسن_داداش_پور_باکر
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2397
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📩ارسالی استاد محمد عابدی
#نویسنده ی کتاب 《برگی از تاریخ، عابدی فیروزجایی 》
✍سلام و عرض ادب
در کمال ادب و تواضع از ... پژوهشگر عزیز جناب آقای محسن داداشپور باکر بابت خوانش سند مالکانه ییلاق روجی کلوم متعلق به طایفه #عابدی #فیروزجایی واقع در مرز بندپی و سوادکوه، تقدیمِ تقدیر و تشکر و سپاس عباراتی است که شایسته زحماتش می باشد
"محمد عابدی"
📩شناسه۱۴۰۲۱۲۱۷۱۷۰۴
#روجی_کلوم
📜#خوانش_سند
《بفروختند بمبایعه صحیحه شرعیه قطعیه بلا اجبار و اکراه ابد بالطوع و الشرعیه عالیحضرت آقابیک لَر و مسماته شهربانو ولدان مرحوم حاجی حسین خلیل تمامی حصه و رسد خود که موازی شانزده سیر نیم ملک منجمله که از ده من ملک مرتعی ییلاقی واقع در ییلاق اسب خونی موسوم و مشهور بروجی کلوم ملک من باب ارث ابی للذکر ضعف الانثی مشقل به ببایعان شد با جمیع توابع و لواحق و انهار و کلما یتعلق بها سو که محدود است بحدود اربعه شرقیا: سامان گرد موزی کِرچال غربیا: اسب خونی لنکره [لَنگره] قبلیا[جنوبا]: صِید بزن[بَزون] و درّه بزرگ کلپشت، شمالیا: رودبار #پیرکلوم. بتوفیق الارثی کربلائی زین العابدین ولد مرحوم نجف #فیروزجایی [#پریجایی] بمال المبایعه مبلغ یک تومان یک هزار پنصدینار[ پانصد دینار/ صد دینار ] وجه رایج سلطانی ناصرالدین شاهی ریال ۲۸ نخودی ماخوذ هر یک از بایعان بحصّه خود و حقه المبایعه قطعیه با اسقاط خیارات حتی خیار الغبن بل [بین][فی] غبن در غبن ولو کان فاحشا عالما علی نهج الشرع واقع و جاری شود[شد] بایعان بعد از اخذ ثمن و اجرای صیغه به تصرف در مبیعه مزبوره تخلیه و اشراع نموده یَد [فی الید: در دست] مالکانه مشتری داده اند فللمشتری التصرف فیها بای نحو شا کتصرف الدی
[ملک پس از اجرای صیغه ی بیع در قبض و ید خریدا گرفته است تا به هر طوری که لازم بداند تصرف نماید ]
➕حاشیه سمت راست سند:
فی املاکهم و ذوی الحق فی حقوقم اقباض و قبض سلیم و سلم حاصل وجه و خان در کشرعی در عهده بایعان است که عند ظهور [مخدوش شده توسط #نویسنده سند] المدعی کلا و برضا بمن او منفعتا از عهده آن برون آیند و این چند کلمه الدی[پیش من] تمسک الحجه قلمی شد و کان ذلک هفتم آبانماه قدیم سنه ۱۲۸۱
➕[اثر]انگشت شاهد: حبیب الله ولد مشهدی ابوالحسن
➕شهد بما فیه درویش علی اکبر اواس
➕دو اثر انگشت و یک مُهر
➕امهار بالای سند: سه امهار
➕حاشیه سمت چپ سند: بما رقم فی المتن صحیح لا خلاف فی و قد اعترف آقا #بیک لَر و اعرف شهربانو باخذ الثمن و اجرای الصیغه لدی
➕دو مهمور
➕دو مهمور در وسط سند در حد فاصله ی سطر دوم و سوم
➕یک اثر انگشت در میان سطر دوم و سوم سند مزبور
📝جمعه ۱۲۴۳/۰۸/۰۷ برابر با ۲۷ جمادی الاولی سال ۱۲۸۱ قمری که آن سال کبیسه بود.
📜خوانش سند:
#محسن_داداش_پور_باکر ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
#ویژه
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
💌چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نیست.
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
#آوات_قلمܐܡܝܕ
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
#پژوهش_تحقیقات_میدانی
#یافته_های_شفاهی
#تبارشناسی_نسب_نامه
#بازخوانی_خوانش_اَسناد
#معرفی_نویسندگان_پژوهشگران
#بازنگری_سنت_های_مازنی
#قومنگاری_آنتروپولوژی_انسان_شناسی
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
May 11
🕌بارگاه امام زاده عبدالله ع
🕌مزار حاجی شیخ موسی ره
🌍روستای شیخ موسی، بخش بندپی شرقی بابل
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🌸اَلّلهُم عجِّللِوَلیِّکَ الفَرَجَ🌸
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ💚🇮🇷💚჻ᭂ
📩شناسه۱۴۰۲۱۲۱۹۱۲۰۶
#پریجا
#پراچی
#پرچی
🎼پریجایی حال
📖تاریخ موسیقی ایران:
📄آن چهدر بررسی موسیقی مازندران باستان و سده ی میانه تا فروپاشی ساسانیان با اهمیت می نماید، وجود سه نوع موسیقی سازی، آوازی و موسیقی برای رقص است که به نظر می رسد درباره ی هر یک از آنها باید پژوهش جداگانه ای انجام پذیرد.
📙طیّار یزدان پناه لموکی، تاریخ مازندران باستان، چاپ۲،تهران، ۱۳۸۵، ص۷۳و۷۴
👈....قابل ذکر است که در این زمینه از موسیقیِ رقصیِ مهجوری یاد می شود که به نام ((#پریجایی_حال)) parj caej hal شناخته شده است.
📙طیّار یزدان پناه لموکی، تاریخ مازندران باستان، چاپ۲،تهران، ۱۳۸۵، ص۷۴
🎼موسیقی رقص #پریجایی حال ویژه ی مردمی است در منطقه ی #شیخ_موسا [موسی] (دهی از دهستان بندپی بابل).
📙طیّار یزدان پناه لموکی، تاریخ مازندران باستان، چاپ۲،تهران، ۱۳۸۵، ص۷۴
📌به نظر می رسد پیش از ارائه ی هر مطلبی درباره ی موسیقی ((#پریجایی_حال)) باید درباره ی مردم ((#پراجی)) یا ((#پرچی)) سخن گفته آید، زیرا این نام به گروهی از زبان های #ایرانی اطلاق می شود که در #افغانستان،#هندوستان،#چین و #ترکستان رایج است.
📙طیّار یزدان پناه لموکی، تاریخ مازندران باستان، چاپ۲،تهران، ۱۳۸۵، ص۷۴
📌در واقع پراچی [پراچی parachi و ارموری ormuri نیز دارای ممیزه های متعدد خاص گویش هلی شمال غربی اند.]
📙طیّار یزدان پناه لموکی، تاریخ مازندران باستان، چاپ۲،تهران، ۱۳۸۵، ص۷۴
📓ارانسکی، زبان های ایرانی، برگردان: علی اشرف صادقی، ص۱۶۴
📌در واقع #پراچی از زبان های به جا مانده ی گروه های جنوب شرقی ایران است که با زبان #اُرموری خویشاوندی نزدیک دارد. دامنه ی گستردگی این زبان در انتهای غربی و جنوب #افغانستان است.
📙طیّار یزدان پناه لموکی، تاریخ مازندران باستان، چاپ۲،تهران، ۱۳۸۵، ص۷۴
📌به عبارت دیگر، #پراچی در محدوده ای از #دهکده_های_هندوکش در #بخش_شمالی_کابل رواج دارد و به شدت تحت نفوذ زبان#پشه_ای pasai است که در زبان های #هندوایرانی است.
📙طیّار یزدان پناه لموکی، تاریخ مازندران باستان، چاپ۲،تهران، ۱۳۸۵، ص۷۴
📘آرتور،کریستن سن، گویش گیلکی رشت، برگردان: جعفر خمامی زاده، ص۲۴
📖#کریستنسن بر آن است ((گویش ها #پراچی و اُرموری آخرین بازمانده ی گویش های #ایرانی است که پیش از مهاجرت #افغانها به این سرزمین تکلم میشده است.
📙طیّار یزدان پناه لموکی، تاریخ مازندران باستان، چاپ۲،تهران، ۱۳۸۵، ص۷۴
📘آرتور،کریستن سن، گویش گیلکی رشت، برگردان: جعفر خمامی زاده، ص۲۴
📌شاید بتوان چنین فرض کرد که #خراسان و یک قسمت از #افغانستان در روزگار باستان از نظر زبانی قلمرو پیوسته ای بودند که چه بسا زبان #اوستایی را در آن قرار داد و گویش #پراچی را که از حیث ویژگی هایی چند با گروه مرکزی مشترک است،شاخه ی غربی این گروه شرقی_مرکزی کهن، که به تقریب همان #خراسانی_باستان میشود دانست.
📙طیّار یزدان پناه لموکی، تاریخ مازندران باستان، چاپ۲،تهران، ۱۳۸۵، ص۷۴ و ۷۵
📘آرتور،کریستن سن، گویش گیلکی رشت، برگردان: جعفر خمامی زاده، ص۲۴
📌...به هر ترتیب چه در سایه ی تمدن مشترک یا در اثر ستیزه های بی امان #قومی در زمان باستان به ظاهر کوچ ((#پرچی))ها به کرانه ی جنوی دریای #مازندران [دهستان پریجا بندپی] صورت گرفته است. نام های بجامانده از آنان در محدوده ی ارضی #تپورها نسان از قدرت و اعطاف گسترده ی #قوم_تپور است که به نسبت، بیش ترین مردم کوچنده ی باستان را در خود می پذیرد.
📙طیّار یزدان پناه لموکی، تاریخ مازندران باستان، چاپ۲،تهران، ۱۳۸۵، ص۷۵
🟠نام #پرچی_ها بر روی چند دهکده از آبادی های مازندران از شرق بت غرب چنین است: ((پارچ)) در بهشهر، ((پرچی کلا)) در ساری[از توابع دهستان کلیجان رستاق]، ((پرچی نک)) و ((پرچی کلا)) در قائمشهر، و ((پرچیها)) [#پرجایی_های_بندپی] در #بابل، با این لشاره، موسیقی رقص برجای مانده از ،#پریچایی_ها دارای ملودی هایی است که #تم آن را منتسب به #سرزمین_افغانستان دانسته اند.
📙طیّار یزدان پناه لموکی، تاریخ مازندران باستان، چاپ۲،تهران، ۱۳۸۵، ص۷۵
📘مختار عظیمی، پژوهشی در نام آبادی های شهرستان ساری، چاپ اول، ۱۳۹۰، ص۱۲۸
📌شرح نت فوق..ب) قطعه #پریجایی_حال همان گونه که ملاحظه می شود نحوه ی آکسان گذاری این ریتم در مقایس با ریتم های مازندرانی دیگر متفاوت است و به نظر میرسد این قطعه به لحاظ آکسان گذاری در ریتم، نوع حرکت، تاکید ملودی و تزیین آن بیش تر دارای #تِم_افغانی یا #هندی باشد.
📙طیّار یزدان پناه لموکی، تاریخ مازندران باستان، چاپ۲،تهران، ۱۳۸۵، ص۷۵
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2405
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📑ادامه متن 👇👇
ادامه متن 👇👇
📩شناسه۱۴۰۲۱۲۱۹۱۲۰۶
#پریجا
#پراچی
#پرچی
🎼پریجایی حال
📎پیوستی پژوهش:
🎼نمایه قطعه #پرجایی_حال به روایت خلیل طهماسبی
👈#پرجائی یعنی، خصوصیات موسیقی که مربوط به #قوم_پرجا میباشد.
👈#پرجا یا #پریجایی و یا #فیروزجا نام منطقه یا طایفه ای در بندپی بابل می باشد که [نمایه ی پیوستی] مشاهده میشود نحوه ی آکسان گذاری ریتم #پرجایی_حال (نمونه D) در مقایسه با ریتم های مازندرانی (نمونه A و B و C) دارای تفاوت های قابل توجه می باشد و به نظر می رسد قطعه فوق بیشتر دارای #تِم_افغانی یا #هندی می باشد.
📙طیّار یزدان پناه لموکی، تاریخ مازندران باستان، چاپ۲،تهران، ۱۳۸۵، ص۷۶
#ویژه
✍#محسن_داداش_پور_باکر
شنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2405
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
💌چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نیست.
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
#آوات_قلمܐܡܝܕ
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
#پژوهش_تحقیقات_میدانی
#یافته_های_شفاهی
#تبارشناسی_نسب_نامه
#بازخوانی_خوانش_اَسناد
#معرفی_نویسندگان_پژوهشگران
#بازنگری_سنت_های_مازنی
#قومنگاری_آنتروپولوژی_انسان_شناسی
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📩#ارسالی_مخاطبین
🔲🔴 خوانشی بر ترتیبات و صورت بندی های سیاسی و مدیریتی پسا انتخابات بر توسعه استان [ولایت مدار] مازندران
1⃣🔺 اگر از #نمایندگان_مازندران توقع داشته باشیم در کنار مسائل حوزه انتخابیه برای تحرک بخشی توسعه و نوسازی اولویت ها و "نظام مسائل استان "، دیپلماسی پارلمانی و نقش نهادی ایفا کنند که تامین مالی پروژه ها و اخذ مجوزات ملی ، حداقل آنها باشد تقویت ساختاری و دبیرخانه ای مجمع نمایندگان نوعی از شتاب دهنده ها و همگرایی معطوف به کلان نگری و محور تقاضای نخبگانی و افکارعمومی خواهد بود.
2⃣🔺 چه آنکه در این هم راستایی برای اینکه بخشی از انرژی نمایندگان صرف مسائل کلان استان شود نیازمند همراهی و پشتیبانی سایر نهادها و مراکز قدرت بویژه استانداری ، دفتر نماینده ولی فقیه، دستگاه قضایی ،رسانه های گروهی و مشارکت فعالانه بخش خصوصی می باشد که البته می توان علاوه بر آن با کنشگری قوای مختلف در قالب یک دبیرخانه چابک و پویا به عنوان قوه عاقله استان اولویت های استان را با هم فهمی و ادراک آینده گرایانه راهبری و ملی سازی کرد.
3⃣🔺اگر اهم کار ویژه سیاسی و مدیریتی استان مازندران برای بازه ۱۴۰۳ که سال آغاز اجرای برنامه هفتم، شروع مجلس دوازدهم، مقدمه سازی انتخابات ریاست جمهوری و شوراها [اسلامی] می باشد در کنار هدایت برخی مشکلات اقتصادی و اجتماعی و انجام وعده های دولت را نیازمند تنظیم گری همگراساز مبتنی بر دوگانه "ثبات و مشارکت" برای مدیریت ترتیبات و صورت بندی های سیاسی و اجتماعی بدانیم برونداد انتخابات مجلس دوازدهم و وزن نمایندگان تازه نفس خود را در منظومه سیاسی استان پدیدار خواهد کرد که جلسه شنبه ۱۹ اسفند استاندار مازندران با نو منتخبان را باید در همین راستا دانست.
✅ ایرج نیازآذری
🔷اِسپِــه آش ،اِسبِــه آش (آش سفیـد)
کدبانوهای هزارجریبی یا تبرستانی ِ مازندران به دو نوع آش ، اِسبِه آش می نامند :
🔶 آش ساده بدون مواد افزودنی ِ سبزی و ترشی و دوغ . آشی که برای فرزندانی که به تازگی صاحب دندان شدند و شروع به غذا خوردن کردند، درست می شود. یعنی از ترکیب برنج و آب و مقداری نمک پخته می شود تا جا بیفتد ( حَلیم بَزنه). این آش را گاهی فرد بیمار که به بیماری سرماخوردگی و گلودرد دچار می شود نیز استفاده می کند . در این طرز پخت ، به آش ِ ساده که رنگ سفید دارد اِسپِه آش می گویند .این آش را کودکانی که تازه صاحب دندان ِ نیش شدند به راحتی می توانند بخوردند باعث می شود در پایان شیرخوارگی، کمکم غذا خوردن را یاد بگیرند.
🔶همچنین به هر نوع آشِ دوغ یا آش ترشی که با تمام مواد افزودنی و حبوبات و کدو و سبزی درست شده باشد ولی هنوز چاشنی و مواد اصلی آش یعنی دوغ و کَشک و ماست ، ترشی و رُب میوه های ترش جنگلی اضافه نشده باشد نیز اِسپِه آش می گویند .در این طرز پخت، به آشی که هنوز تکمیل نشده و ماده اصلی و چاشنی و طعم و مزه دهنده یِ اصلیِ آن، اِضافه نشده هست اِسبِه آش می گویند.
🔶در هزارجریب به تِرشی آش، تِرش چَنگال اُ آش، تِرش خمیر آش ، اَلزی آش، گَزنه آش، چهل قلم یا چهل گیاه یا هفت تِرشی آش تا وقتی که کدبانوهای هزارجریبی یا تبرستانی به آنها رُبِ ّ میوه های ترش جنگلی(هَلی ،کاندِس،سَتی،سِ ،اِنار تِرشی) اضافه نَکرده باشند و همچنین به ماست آش و آش دوغ، آش کشک ( دو خمیر آش ) ،تا وقتی کدبانوهای هزارجریبی به آنها دوغ و ماست و کشک اضافه نکرده باشند اِسپِه آش می گویند . هرچند شامل مواد افزودنی مانند انواع سبزی ها و حبوبات ، برنج،کدو، چغندر، سیب زمینی باشند .
✍پژوهش ابوالفضل وکیلی
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2406
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🔷اِسپِــه آش ،اِسبِــه آش (آش سفیـد) در هزارجریب یا( تبرستانِ)مازندران
✍پژوهش ابوالفضل وکیلی
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2406
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🔶اِسپِــه آش ،اِسبِــه آش (آش سفیـد) در هزارجریب یا( تبرستانِ)مازندران
✍پژوهش ابوالفضل وکیلی
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2406
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
✅عاروس حَموم نَشونه چادِر نِدارنه
👰عروس گرمابه نمیرود چون چادر ندارد.
💸 هر کاری بودجه ای میخواهد تا انجام گیرد.
#ضرب_المثل_های_شرق_مازندران
📔نقل از کتاب:
ضربالمثلها و کنایات محلی شرق مازندران
✍️ مولف: زنده یاد سهراب یوسفی گرجی
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2292
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🔷قارچ خوراکی دُنبــلان یا دُمبــــلان (تـــرافل ) در منطقه هزارجریب (تبرستانِ)مازندران
🔶قارچ دُنبلان ( دمبلان یا دمبل) ، در مناطق جنگلیِ رشته کوه های البرز هزارجریب و زمین هایی با شیب مناسب و تپه ها در ارتفاعات ، که دارای آب و هوای خنک هست می روید زیرا سایه و رطوبت مورد نیاز برای رشد فراهم می باشد
🔶قارچ خوراکی ِدُنبلان بعد از رعد و برق و بارشِ رگباریِ بارانِ بهاری در مناطق کوهستانی و کوهپایه ای، در عمق سی سانتیمتری از طریقِ همزیستی در کنار ریشه های درختانِ میزبانِ جنگلی و گیاهان در زیر خاک می روید .
🔶از نشانه های رویشِ این قارچ در جنگل های تبرستان ، وجود 《برآمدگی های ترک خورده یِ خاک 》در مجاورت درختان می باشد.(توجه داشته باشید برخلاف دیگر قارچ ها، دنبلان در زیر خاک رشد می کند و هنگام رشد با فشار آوردن از زیر خاک، باعث ایجاد برآمدگی و ترک خوردگیِ سطحی روی خاک می شود ). بیشتر افراد باتجربه و آشنا که تخصص دارند قادر به پیدا کردنِ این قارچ می باشند . در کشورهای خارجی ،این قارچ را به وسیله سگ پیدا می کنند . در جنگل های هزارجریب مازندران ، خوک های وحشی یا گُراز به سهولت قادرند دُنبلان را پیدا و تغذیه کنند .
🔶این قارچ خوراکی وحشی ، به شکل سیب زمینی در اندازه های مختلف و به رنگ های قرمز تیره( قهوه ای)، سیاه، خاکستری ، کاملاً بصورت طبیعی و وحشی در اثر همزیستی با گیاهان کوهستانی و مرتعی رشد می کند.
🔶 پانزده نوع پروتئین در این قارچِ کمیاب و گران قیمت شناسایی شده است. از این قارچ وحشی بیشتر در صنایع غذایی جهت تهیه سُس ها در رستوران و روغن معطر و داروسازی استفاده می شود .
🔶مردم هزارجریب یا تبرستان، قارچ دنبلان را بصورت تفت داده شده با پیاز و تخم مرغ یا دیگر چاشنی ها و بصورت تَه چین داخل برنج استفاده می کنند .دنبلان سرشار از خواص فراوان برای سلامتی انسان هست.
🔶امروزه در سطح تجاري در آزمايشگاهها، ریشه یِ نهال آلوده به ميسليومهاي قارچ دنبلان را تهيه ميكنند و بعد از کاشتن و كشت ِ نهال های درختان در زمين های مرطوب و خنک ، این قارچ را پرورش داده و برای فروش و درآمدزایی استفاده می کنند.
🔶توصیه یِ پایانی اینکه: جهت استفاده کردن از هر نوع قارچ جنگلی و وحشی در هزارجریب حتماً از تجربه و آگاهیِ مردم بومیِ ساکن آن منطقه کمک بگیرید زیرا قارچ های غیرخوراکی و سمّیِ مشابه هم وجود دارد که ممکن است باعث مسمومیت و مرگ آدمی شود .
✍پژوهش ابوالفضل وکیلی
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2396
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🔷قارچ خوراکی دُنبــلان یا دُمبــــلان (تـــرافل ) در منطقه هزارجریب (تبرستانِ) مازندران
✍پژوهش ابوالفضل وکیلی
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2396
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#ته_جا_ره_بو_کّشِمبا🍃🥀
دِگِر تندیر ره تّش آ، تو دّنی یه
تِناری شویِ چِشّه، خـو دّنی یه
خِنه یِ وَنـگ آ رِکّا روش بّمِرده
ته جا ره بو کَشِمبا، بو دّنی یه
⬅️بر گردون فارسی🍂🍂
دیگر تنور را آتش و گرما نیست
تنهایی چشم شب را خواب نیست
خانه نه صدایی هست و نه جنب و جوشی
جای خالی تو را بو می کشم بوی تو نمی آید
✍پژوهش ابوالفضل وکیلی
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2407
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
🔷قارچ خوراکی دُنبــلان یا دُمبــــلان (تـــرافل ) در منطقه هزارجریب (تبرستانِ)مازندران 🔶قارچ دُن
"ممنوعیت برداشت قارچ دنبلان در راستای حفاظت از مراتع و جنگلها"
🌐 https://borna.news/fa/amp/news/1284176
پژوهش اِدمُلّاوَند
"ممنوعیت برداشت ترافل و برخورد با متخلفان در گلستان - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency"🌐 https://www.mehrnews.com/amp/5442567/
پژوهش اِدمُلّاوَند
🔷قارچ خوراکی دُنبــلان یا دُمبــــلان (تـــرافل ) در منطقه هزارجریب (تبرستانِ) مازندران ✍پژوهش ابو
🔴برداشت و قاچاق قارچ دنبلان در ایران ممنوع است.
پژوهش اِدمُلّاوَند
🔷قارچ خوراکی دُنبــلان یا دُمبــــلان (تـــرافل ) در منطقه هزارجریب (تبرستانِ)مازندران 🔶قارچ دُن
"برخورد شدید دستگاه قضایی استان با متخلفان برداشت ترافل"
🌐https://www.iribnews.ir/fa/amp/news/3382310
پژوهش اِدمُلّاوَند
🟡نکته ی مهم:
🍄این نوع قارچ فقط در پای درختان رشد میکند و با بیل زدن آن را میکند و آن را ریشهکن میکند و در نهایت #باعث_خشک_شدن_درخت میشود.
🍄#قارچ_ترافل بخشی از زنجیره غذایی جنگلی به شماره میرود، گذشته از تخریب خاک جنگل و خشکاندن درختان، برداشت غیراصولی این قارچ با چنگک و بیلچه که هماکنون سودجویان انجام میدهند، باعث میشود تا به مرور زمان نسل این قارچ زیرخاکی از بین برود.
#آقا
💠نام : سید علی
❤️نام خانوادگی : حسینی خامنه ای
🌿نام پدر : سید جواد
🗓تاریخ تولد به فرموده خودشان :
٢٩ / ٠١/ ١٣١٨
🗓تاریخ تولد در شناسنامه :
٢٤ / ٠٤ / ١٣١٨
🌍محل تولد : خراسان
📌بعضیا بهش میگن " آیت الله "
📌بعضیا میگن " آقای خامنه ای "
📌بعضیا هم مثل برادر های لبنان و سوریه و عراق میگن:
" سیدنا القائد " ،
💌اما ما بهش میگیم
" آقا "
ما بهش میگیم "آقا"...
"آقا" رو از هر طرف که بخونی آقاست!
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2430
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🌸اَلّلهُم عجِّللِوَلیِّکَ الفَرَجَ🌸
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ💚🇮🇷💚჻ᭂ