🔶#مکتب_نوشیروانی؛ از کارآفرینی تا آینده گرایی،از نیک اندیشی تا تحول خواهی
💠اگرچه ۵۲ سال پیش و در" ۲۳ اسفند سال ۱۳۵۰"نوشیروانی بزرگ درسن ۶۵ سالگی در جوار حضرت حق آرمیده است اما هم دیارانش همچنان از شمع وجودش نور و کرامت می گیرند.
💠#بابلی_های_ترقی_خواه در کنار همه ارزش ها، مفاخر و مشاهیری که دارند اما "زنده یاد سید حسین فلاح نوشیروانی" را از افتخارات تمام نشدنی خود می دانند و بدان می بالند چه آنکه بابل را در ایران به نام او می شناسند.
💠بارها گفته ام که#نوشیروانی یک فرد نیست بلکه یک مکتب حرکت بخش است ، نوشیروانی یک فرهنگ شوق آفرین است چرا که آثار و برکات خیر عمرانی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، مذهبی، درمانی، آموزشی او موجب تحول، توسعه و پیشرفت شهرستان بابل شده است و همچنان شهروندان ازآنها متنفع هستند.
💠سرمایه گذاری مادی و معنوی آینده گرایانه نوشیروانی به میزان چند برنامه توسعه برای بابل آورده داشته و پیشران و شتاب دهنده پیشرفت و ترقی مردم منطقه گردید.
💠یکی از برکات معنوی نیک اندیشی مرحوم نوشیروانی توجه به مقوله #آموزش ومهارت افزایی باساخت دانشگاه صنعتی و دو هنرستان فنی بود که موجب پرورش کارآفرینان، استادکاران، مربیان و فناوران بسیاری شد.
💠مکتب نوشیروانی در امتداد سیره و اندیشه #جد_بزرگوارپیامبراعظم صلی الله می باشد و این سید جلیل القدر درس های مهرورزانه نبوی را بخوبی شاگردی و تبیین کرده است.
💠#مکتبنوشیروانی از کارآفرینی تا آینده گرایی و از نیک اندیشی تا تحول خواهی را درنوردیده و به عبارتی اندیشه او موجب رنسانس علمی وفرهنگی در شهرستان بابل شده است.
💠دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به عنوان نماد بینالمللی و اندیشه آینده گرایانه و تحول خواهانه او اثر باشکوهی است که نیازمند کنشگری در مناسبات علمی و صورت بندی های جامعه محورانه می باشد.
💠تقارن رمضانالکریم و عروج ملکوتی سلاله پاک رسول اکرم صلی الله با تاکید بر ترویج آموزه های نبوی و تعالیم حیات بخش دین مبین اسلام را فرصتی برای بازاندیشی و بازآفرینی درس های پیامبر مهر و رحمت می دانم.
💠بهترین راه تکریم و تجلیل از نوشیروانی استمرار اندیشه پاک و زلالش در جای جای شهر بهارنارنج و کمک به حفظ آثار و مراکز ساخته شده ایشان است که خوشبختانه خیران و خانواده های بسیاری دراین مسیر گام برداشتند.
💠در آستانه سال نو در انتهای خیابانشریعتیبه زیارت فرشتگان زمینی برویم و یادگارانش را در موسسه عبادت وعیادت کنیم چرا که این موسسه به همراهی و حمایت همشهریان نیازمند است.
🔻(اگراین پست را می پسندیدبه اشتراک بگذارید)
#بابل_بهشت_خیران
✅ایرجنیازآذری/
۲۳ اسفند۱۴۰۲
به افق نوشیروانی
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2443
ای دل ز عَبیر عشق کم گوی
خود بو بَرَد آنکه یار باشد ...
- مولانا | برگی از #مهطن ♥️
عشقی که فقط با غم دنیا سپری شد
رفت و بغلش قسمت فردِ دگری شد
من ماندم و یک شعر به تنهایی احساس
درحسرت او از غم وصلش خبری شد
فریاد که از دردِ جدایی ، قلمم سوخت
هر دم که به سودای محبت گذری شد
در خواب و خیال ازغم صدساله بگویم
رویا ی وصالش که چو حسرت نظری شد
آخر به لب این زمزمهها نغمهگری کرد
آشفته که دیدم به ورق چشم تری شد
در خواب از آهوی چمن بوسه گرفتم
این مصرع بالاست چو مرهم ،اثری شد
غمنامه سرایم به سحر عشق مسیحا
شعرم به سر آمد که لبم نوحهگری شد
#مهطن ❣
✍#محسن_داداش_پور_باکر
📜۱۳۹۰/۱۲/۱۲
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2449
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🌸اَلّلهُم عجِّللِوَلیِّکَ الفَرَجَ🌸
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ💚🇮🇷💚჻ᭂ
🌍صدای زمین از زبان دین را بشنوید
💠حجتالاسلام سلمان بهجتی اردکانی، کارشناس میز پژوهشی فقه محیط زیست در مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی با اشاره به تقدسزدایی از طبیعت در اندیشه سکولار، گفت:
عدم اهتمام به نگاه محیط زیست الهی منشأ بحرانهای زیست محیطی است.
📄کد خبر: ۴۲۰۳۷۱۴
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳
🌐https://iqna.ir/fa/news/4203714
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2424
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🌸اَلّلهُم عجِّللِوَلیِّکَ الفَرَجَ🌸
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ💚🇮🇷💚჻ᭂ
پژوهش اِدمُلّاوَند
🌍صدای زمین از زبان دین را بشنوید 💠حجتالاسلام سلمان بهجتی اردکانی، کارشناس میز پژوهشی فقه محیط زیست
📩کد خبر: ۴۲۰۳۷۱۴
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳
1⃣
💠صدای زمین از زبان دین را بشنوید
کارشناس میز پژوهشی فقه محیط زیست با اشاره به تقدسزدایی از طبیعت در اندیشه سکولار، گفت:
عدم اهتمام به نگاه محیط زیست الهی منشأ بحرانهای زیست محیطی است.
✍گزارش خبرنگار ایکنا، پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار دانشگاه پیام نور «نشست علمی صدای زمین از زبان دین» ذيل هفتمين همايش ملى آموزش محیط زیست، را امروز سهشنبه ۱۵ اسفندماه برگزار کرد.
📌حجتالاسلام سلمان بهجتی اردکانی، کارشناس میز پژوهشی فقه محیط زیست در مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی با موضوع «اهمیت نگاه الهیاتی در آموزش و حفظ محیط زیست» به سخنرانی پرداخت که متن این سخنرانی را با هم میخوانیم.
📌«بسیاری از دانشجویان حتی نمیدانند که اسلام در خصوص محیط زیست چه آموزههایی دارد. این مسئله نشان میدهد در آموزشها به نگاه الهیاتی توجه نمیشود و دانشجویان ما که در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل میکنند نمیدانند که ادیان الهی و ابراهیمی نقشی در شناخت ما از محیط زیست و حفاظت از محیط زیست دارند و حتی این مسئله را انکار میکنند.
📌امروزه نقش ادیان در مسئله حفاظت از محیط زیست پررنگتر شده است و در رابطه با شناخت محیط زیست و آموزش حفاظت از محیط زیست به عنوان مثال پنج جلد کتاب با عنوان «اکولوژی و اسلام»، «اکولوژی و مسیحیت»، «اکولوژی و یهودیت»، «اکولوژی و بودا» و اکولوژی و هندوئیسم» با حمایت صندوق جهانی جمعیت به چاپ رسیده است.
📌متأسفانه اساتید این حوزه اظهار میکنند که منابع خاصی در خصوص محیط زیست در اسلام در دسترس ندارند که در سالهای اخیر خوشبختانه آیتالله مبلغی در این زمینه کتابهایی به فارسی و انگلیسی نوشتهاند.
📌همچنین مجموعه سخنرانیهای آیتالله العظمی جوادی آملی در خصوص محیط زیست گردآوری شده است اما در آموزش، این موارد کمتر مورد توجه واقع میشود.
📌نویسندهای به نام «آرنولد توینبی» کتابی با عنوان تعلیمات مذاهب یکتاپرست نوشته و مدعی شده است که تعلیمات ادیان سبب بهرهبرداری خودسرانه از طبیعت شده و معضلات و بحرانها را در این زمینه ایجاد کرده، یعنی منشأ تخریب محیط زیست را تعالیم مذهبی دانسته است. البته باید متذکر شد، شروع بحرانهای محیط زیستی از دهه ۱۹۶۰ بوده است.
💠آیا آموزههای ادیان دلیل تخریب محیط زیست است؟
پس از وی «لین وایت»، مقالهای با عنوان ریشههای تاریخی بحران محیط زیستی معاصر نوشته و مدعی شد که ادیان ابراهیمی، مسئول معضلات محیط زیستی هستند. البته منظور وی یهودیت و مسیحیت بوده و در خصوص اسلام صحبت نکرده است. اما بعد از وی موافقان او مطرح کردهاند که قرآن هم آموزههای ضد محیط زیستی دارد و آیاتی که «مسخر شدن طبیعت و آسمان و زمین برای انسان» را مطرح میکنند، از جمله آیه ۲۹ از سوره بقره را دلیل این ادعا آوردهاند و میگویند کتاب مقدس مسلمانان میگوید تمام زمین برای بشر آفریده شده است و بشر بر طبیعت تسلط داده شده است پس هر کاری بخواهد میتواند با طبیعت انجام دهد.
📌در حالی که این افراد متخصص متون دینی نیستند و حتی آیه ۲۹ سوره بقره که میفرماید: « ُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ؛ اوست آن كسى كه آنچه در زمين است همه را براى شما آفريد سپس به [آفرينش] آسمان پرداخت و هفت آسمان را استوار كرد و او به هر چيزى داناست» را به نادرستی تعبیر کردهاند. آنها مدعی شدهاند منشأ بحرانهای محیط زیستی در بین مسلمانان همین آیه است در حالی که این آیه مسئولیت بشر در قبال محیط زیست را متذکر میشود. البته این افراد مخالفانی داشتند و دیدگاههای آنها رد شده و مطرح شده اشکال از متون مقدس نیست بلکه از تفسیر اشتباه افراد است که این متون را درست تفسیر نکردهاند.
📌اندیشمندی به نام «مونکریف» نیز سؤالاتی مطرح میکند و میگوید آیا غیر یهودیان و مسیحیان کمتر اسراف میکنند و کمتر از مواهب طبیعی استفاده میکنند؟ که پاسخ آن به روشنی خیر است. وی سؤال کرده است: آیا اگر افرادی غیر از یهودیان و مسیحیان از تکنولوژی، درآمد و امکانات برخوردار باشند، از این امکانات برای تخریب محیط زیست استفاده نمیکنند؟ پاسخ این نیز بله است. سؤال بعدی که مطرح میکند این است که اگر منشأ بحران محیط زیست ادیان باشد، در مکانهایی که پیروان این ادیان نیستند نباید مشکل زیست محیطی باشد، پس چرا در همه جای دنیا شاهد وجود مشکلات مربوط به محیط زیست هستیم.
📌البته مقاله «لین وایت» در مقصر دانستن ادیان برای تخریب محیط زیست بازتاب جهانی داشت و در دنیا پاسخهایی به ادعاهای وی داده شد. در ایران نیز آیتآلله محقق داماد به ادعاهای وی از طریق مقاله «انسان و طبیعت» در نشستی در یونان پاسخ داده است.
ادامه👇👇💥#پژوهش_ادملاوند
پژوهش اِدمُلّاوَند
📩کد خبر: ۴۲۰۳۷۱۴ تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳ 1⃣ 💠صدای زمین از زبان دین را بشنوید کارشناس م
2⃣کد خبر: ۴۲۰۳۷۱۴
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳
💠پیامدهای دنیوی و اخروی؛ مانع تخریب محیط زیست
آیتالله محقق داماد در سال ۱۴۰۰ نیز کتاب (eco-teology) را به زبان انگلیسی نوشته و دیدگاه اسلام در خصوص محیط زیست را مطرح و عنوان کردهاند که اساساً بشر مسئول حفظ زمین و طبیعت است و این طبیعت متعلق به تمام بشریت است و اینکه تخریب عناصر محیط زیستی یعنی آب، خاک، گیاهان، فضا و ... از دیدگاه الهیاتی ممنوع است و چه بسا پیامدهای دنیوی و اخروی میتواند داشته باشد. این پیامدها میتواند انگیزهای برای پیروان ادیان باشد که دست به تخریب محیط زیست نزنند.
💠علمگرایی افراطی دلیل تخریب محیط زیست
بر این اساس منشأ بحرانهای محیط زیست، علمگرایی افراطی و تأکید بر علم و نفی نگاه قدسی و الهیاتی به محیط زیست است و نه تنها ادیان منشأ تخریب محیط زیست نیستند بلکه عدم اهتمام به نگاه محیط زیست الهی منشأ این بحرانها شده است. ویژگیهای تمرکز افراطی یا علم گرایی افراطی و نفی قدسی بودن طبیعت تقلیل واقعیت به مادیات است که افراد معتقد به این مسئله، باور دارند اساساً واقعیتی غیر از مادیات وجود ندارد. این افراد روح، نفس، فرشتگان، عالم آخرت و معاد را انکار میکنند و طبیعت را شبیه موجودات بیشعور و بلکه به تصریح خودشان فاقد شعور لحاظ میکنند و افراطیگری در توجه به علم و غیر علمی خواندن تفکر دینی را مطرح میکنند. این دیدگاه حتی اکنون نیز در کشور ما وجود دارد.
💠عدالتورزی در طبیعت یعنی توازن
نادیده انگاری صفات الهی از خصوصیات علمگرایان افراطی است؛ یکی از صفات الهی عدالت است و انسانی که دینگرا باشد او هم میخواهد عدالت را به اجرا دربیاورد. در ادیان انسانها به عدالتورزی سفارش شدهاند و وقتی عدالتورزی بخواهد در محیط زیست منعکس شود به توازن تعبیر میشود. اما اگر صفات الهی را با این ابزار و بهانه که غیر علمی هستند انکار کردید، نباید توقع داشته باشید که تودههای مردم به دنبال توازن و حفظ چرخه حیات در محیط زیست باشند و این نگاه افراطی چیزی جز برآوردن خواستههای بیحد و اندازه انسان از محیط زیست نخواهد بود.
💠تقدسزدایی از طبیعت در اندیشه سکولار
اندیشمندان سکولار در مسیر تقدسزدایی از طبیعت دیدگاههایی را مطرح کردهاند. از جمله اگوست کنت دانش را به سه مرحله الهی، فلسفی و علمی تقسیم و مطرح کرده است که دو دوره قبل تمام شده و اکنون الهیات بیمعنی است و فقط دیدگاه علمی مطرح است. جان لاک مطرح میکند که طبیعت فاقد ارزش است و زمین هیچ ارزشی ندارد مگر اینکه انسان بتواند از آن بهره ببرد. اگر اندیشههای چنین افرادی در آموزش مطرح شود آیا میتوان انتظار داشت که محیط زیست مورد توجه و مراقبت قرار گیرد؟
📌حال دیدگاههای سکولار را با دیدگاه ادیان و دیدگاه اسلامی که مطرح میکند تمام درختان و موجودات زنده دارای شعور هستند، صدمه زدن به طبیعت به عنوان یک گناه تعبیر میشود، بریدن شاخه درخت به معنی شکستن بال ملائک است، مقایسه و خودتان قضاوت کنید که کدام دیدگاه در راستای حفاظت از محیط زیست است.
📌آنچه امروز مبانی توسعه دانسته میشود فراموشی خدا یا به حاشیه راندن خداست و سبک زندگی در این دیدگاه ماتریالیسم و مادهگرایی و اصالت ماده و نادیدهانگاری ادیان است، اما آیا این دیدگاه به حفاظت از محیط زیست کمک میکند؟
📌اگر به قرآن مراجعه کنیم، میبینیم یک اثر از علمگرایی افراطی نابودی و هلاکت است. مثلاً خداوند از قارون میخواهد مالش را در راه خدا مصرف کند و صدقه بدهد اما قارون به علم خودش تکیه میکند، علمگرایی افراطی دارد و میگوید من این ثروت را با دانش خودم به دست آوردهام و مختص به خودم است و اگر کسی میخواهد مالی داشته باشد خودش برود و کسب کند. همین نگاه او هم باعث نابودی قارون میشود.
📌همچنین ادله پسر نوح وقتی پدرش او را برای نجاتش فراخواند علمگرایی مطلق بود. او هم علم ناقص خودش تکیه کرد و گفت اگر آب بالا بیاید من بالای کوه میروم و نجات پیدا میکنم اما هلاک شد. اساساً گویی بشر توجه ندارد که علم انسان ناقص است و اینکه علم مدام در حال توسعه است به این معنی است که علم ما ناقص است و باید به علم الهی تکیه کنیم.
📌اما آیا راهحلهای رایج امروزین مشکل محیط زیست را کاملاً حل میکند؟ ما قوانین و مقررات، مهندسی محیط زیست، ارتقاء ابزارآلات و تکنولوژی در مسیر حفاظت از محیط زیست، کاهش استفاده از سوختهای فسیلی، اعتراضهای عمومی، تظاهرات، فعالیت سمنها و انجمنها را داریم و به همین دلیل برخی میپرسند چه نیازی به نگاه الهیاتی است و همین امور برای رفع معضل محیط زیست کافی است.
🌐https://iqna.ir/fa/news/4203714
ادامه👇👇💥#پژوهش_ادملاوند
پژوهش اِدمُلّاوَند
2⃣کد خبر: ۴۲۰۳۷۱۴ تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳ 💠پیامدهای دنیوی و اخروی؛ مانع تخریب محیط زیس
3⃣کد خبر: ۴۲۰۳۷۱۴
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳
💠وجدانهایی که خواب است
اگرچه این موارد لازم است اما نجاتبخش نیستند چراکه این موارد (قوانین، اعتراضها و ...) در همه کشورها وجود دارد ولی همچنان مشکلات زیست محیطی حل نشده و وجدان عمومی و وجدان حاکمان در دنیا هنوز بیدار نشده است. زندگی در سایه قانون اگر چه امنیت آفرین است اما در تمام دنیا میبینیم که وضع قانون به تنهایی موجب تقید عملی به قانون نمیشود. در کشور خود ما قانون هوای پاک در مجلس تصویب شد اما گفته میشود فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد به آن عمل شده است؛ برای اینکه هنوز فرهنگسازی نشده و مسئول و کارمند فکر میکند این موارد مباحث تجملاتی و فانتزی است و هنوز نگاه الهیاتی نافذ نیست و صرف قانونگذاری نیز مؤثر نبوده است.
📌اگر در خصوص حفاظت از محیط زیست فرهنگ سازی نشود قانون هم دور زده میشود. پس راه حل اصلی فرهنگسازی است و آموزههای دینی نقش بینظیری در فرهنگ سازی دارند. در آموزش محیط زیست و شناخت محیط زیست نگاه الهیاتی و دینی بسیار اثر گذار خواهد بود. البته نگاه الهیاتی وجود دارد اما به نظر میآید اهتمامی که باید نسبت به آن هنوز شکل نگرفته است. در سازمان محیط زیست اگر چه معاونت ترویج و آموزش وجود دارد و به تعالیم دینی توجه میشود اما به نظر میرسد این امور در حاشیه است و هنوز نگاه ماتریالیسمی و افراطیگرایی علمی حاکم است.
💠علم جدید از طبیعت تقدسزدایی کرده است
علم جدید از طبیعت تقدسزدایی کرده به طوری که افراد مذهبی هم در حوزه و دانشگاهها احساس الهی و قدسی نسبت به طبیعت ندارند. دلیل این مسئله این است که دیدگاههای الهیاتی نسبت به محیط زیست کمتر ترویج شده است.
📌در نگاه اسلامی به طبیعت تمام موجودات دارای شعور هستند چرا که خداوند میفرماید آفریدههای خدا نشانههای خدا و در حال تسبیح خدا هستند. همچنین مسئولیت انسان و خلیفه و جانشین خدا بودن انسان در زمین و مادر بودن زمین در تعالیم اسلامی و روایتهای ما مطرح شده است. یا این تعبیر از امام صادق(علیه السلام) است که وقتی صدای گنجشکی را شنیدند فرمودند این پرنده اکنون در حال دعا و تسبیح است؛ اگر پیروان ادیان بدانند که یک موجود زنده دارای شعور بوده و در حال تسبیح و دعا است، آیا بیمهایا به آن صدمه میزنند؟ در روایتهاست که این موجودات حتی برای انسانها هم دعا میکنند آیا این نگاه اجازه میدهد که انسان به طبیعت صدمه بزند؟
انتهای پیام
🌐https://iqna.ir/fa/news/4203714
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2424
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🌸اَلّلهُم عجِّللِوَلیِّکَ الفَرَجَ🌸
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ💚🇮🇷💚჻ᭂ
📩شناسه۱۴۰۲۱۲۲۳۱۲۲۵
#جنگل_مِلک
#درخت_دار
🌳🪵🪚🪓
❄️زمستان؛تصویر دردناک و از بین رفتن تراکم جنگل
🌕معضل جنگل خواری، چند سالی است گریبانگیر طبیعت شمال ایران شده است و بایستی با راهکارهای مناسب و فراگیر، با #جنگل_خواران، مبارزه ی پیوسته و اعمال قانون واقعی کرد.
🟠برخی از نقاط جنگلی در استان های شمالی، بگونه ای رفتار شده است که 《درختان قابل شمارش شدند》 که البته #درختان_بتنی فراوانی جایگزین آن جنگلهای#هیرکانی شده است.‼️
👈بطور مثال کافیه در همین اسفند ماه دستگاههای نظارتی، اجرایی، قضایی و تشکلهای مردمی[حامی طبیعت و جنگل] طی بازدیدی از وضعیت بحرانی جنگلهای #بندپی و سایر مناطق[سه استان یاد شده] را از نزدیک مشاهده کنند.
🔴وضعیت عمومی جنگل خوب نیست.
🌳سکوت و بی توجهی به #احیای بخشهای آسیب دیده ی جنگل های کشور شایسته نیست.
📌چنانچه در کشور درگیر چند مساله ی مهم و چالش جدی زیست محیطی هستیم، قطعا یکی از آنها عدم حفاظت کافی از تمامیت اراضی#جنگل است و این موضوع نیازمند توجه ی ویژه ی مردم و دولت را میطلبد.
📌در این شرایط تشکّل های محیط زیستی، دوستداران طبیعت و بویژه اهالی استانهای شمالی ایران (گیلان، مازندران و گلستان) می توانند نقش بسیار مهمی را جهت صیانت از طبیعت خدادای ایفا کنند.
❤️همه مسئولیم🌳
🌕بر اساس گزارشات منتشر شده آقای #عبدالمجیدزیتونلی ؛ از طایفه ی ترکمن تا کنون ۸۰ هزار درخت کاشته است!
🔻🔻
🪓ولی در مقابل، افرادی عامدانه درختان جنگلی را قطع میکنند و با نیت تصاحب نامشروع بر اراضی جنگلی، هر هفته دهها متر پیشروی کرده و 👈میگویند #جنگل_را_آباد_کردیم.‼️
📡بر اساس #برون_سپاری_ثبتی یا #تحدید_حدود بر املاک ساکنین روستاهای پایین دست و شهر، حتی یک سانت هم معین است.
👈در اراضی غیر جنگلی در صورتی #حدودعرصه تغییر خواهد کرد که طی انعقاد قرارداد معین با پرداخت هزینه های سنگین صورت گیرد.
🔻🔻
⭕️حالا اما برخی در عرصه ی جنگلی، در نهایت خونسردی، آهسته و پیوسته هر روز با قطع درختان و تخریب جنگل، زمین های رایگان، بکر و فراوانی #جنگل را تصاحب میکنند؟!‼️
آنچه که اعیان است
چه حاجت به بیان است
⚖قوانین کوبنده و بازدارنده با قاچاقچیان چوب و همچنین #خلع_یَد نمودن متصرفان نامشروع جنگل و مراتع، لازم و ضروری است.
⭕️ریشههای فکری تخریب محیط زیست☠️
◼️اعتقاد جان لاک (بنیانگذار لیبرالیسم مدرن):
طبیعت فاقد ارزش است؛ زمین هیچ ارزشی ندارد؛ مگر اینکه انسان بتواند از آن بهره ببرد.
◼️اعتقاد کارل مارکس (بنیانگذار علم جدید):
هستی چیزی جز ماده بیشعور نیست؛ طبیعت ارزش ذاتی ندارد؛ فقط ابزار تولید مهم است.
⚫️ نتیجه نگاه ماتریالیستی به طبیعت:
رفتار با طبیعت بر اساس برآوردن خواستهای بیحد و حصر انسان
🌸لطفا احکام اسلام جاری شود.
__________________________
✅ قضاوت امیرالمؤمنين درباره #مخربان_محیط_زیست🍃
👇
🔸امام على عليهالسلام دربارۀ كسى كه بدون دلیل موجّه،
▪️#حيوانى را بكشد يا
▪️#درختى را قطع کند يا
▪️#زراعتى را تباه كند يا
▪️خانهاى را ويران سازد يا
▪️#چاه يا #نهر_آبی را بخشکاند،
👇
▫️چنين قضاوت فرمود:
بايد غرامت آنچه را از بين برده بپردازد و چند #تازيانه براى عبرت به او زده مىشود؛ اما اگر تعمّد نداشته، فقط باید غرامت بپردازد ولی حبس و تأديب بر او نيست؛ همچنین هر نقصى به حیوان رسيده، بايد كمبود ارزش آنرا جبران كند.
🔸متن عربی حدیث:
«وَ عَنْهُ ع أَنَّهُ قَضَى فِيمَنْ قَتَلَ دَابَّةً عَبَثاً أَوْ قَطَعَ شَجَراً أَوْ أَفْسَدَ زَرْعاً أَوْ هَدَمَ بَيْتاً أَوْ عَوَّرَ بِئْراً أَوْ نَهَراً أَنْ يُغْرَمَ قِيمَةَ مَا أَفْسَدَ وَ اسْتَهْلَكَ وَ يُضْرَبَ جَلَدَاتٍ نَكَالًا وَ إِنْ أَخْطَأَ لَمْ يَتَعَمَّدْ ذَلِكَ فَعَلَيْهِ الْغُرْمُ وَ لَا حَبْسَ عَلَيْهِ وَ لَا أَدَبَ وَ مَا أَصَابَ مِنْ بَهِيمَةٍ فَعَلَيْهِ فِيهَا مَا نَقَصَ مِنْ ثَمَنِهَا.»
📚منبع حدیث:
نعمان مغربی(متوفای ۳۶۳ ق)، دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۴۲۴، حدیث ۱۴۷۶.
📄در پایان یادآوری می شود که جنگل از چنان اهمیتی بهرهمند است که در شریعت مقدس اسلام در ردیف #اَنفال و از نگاه قانونگذار به عنوان #اموال_عمومی تعریف شده است.
⭕️بدون تعارف بگویم: چرا عده ای راحت و آسان #جنگل_خواری میکنند؟‼️
⬅️نقش دستگاه مربوطه با این پدیده ی ظالمانه چیست و اصلا کجاست؟؟!!
🔎چه باید شود تا اقدامات مشهود برای حفاظت از جنگل، ارتقاء پیدا کند؟
《قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَة أَنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثْنى وَ فُرادى》
✍#محسن_داداش_پورباکر
۱۴۰۲/۱۲/۲۳
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2436
📙📘📓📗📒📕📔
💌چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نبوده و درج منبع الزامی و حتمی است.
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
May 11
🔺پریدن از روی آتش با خواندن شعر «زردی من از تو، سرخی تو از من»، کوزه شکستن و قاشقزنی از جمله آیینهای قدیمی چهارشنبهسوری است.
#چهارشنبه_سوری
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2440
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آش گزنه 😋
#آیین_های_مازنی
#آش_آخرین_چهارشنبه
📜در آخرین چهارشنبه سال، زنان مازندرانی تدارک #آش_ترشی [تِش_آش] را می بینند که در نوع خود بی نظیر است و جنبه تبرک و شفابخشی دارد.
📌در این آش از چهل گیاه استفاده می شود، از شکوفه های آلوچه گرفته تا بچا بچا (گل پامچال وحشی) و گل بنفشه و سبزی های گوناگون دیگر.
📌یک پای ثابت این آش، حتما «گزنه» می باشد.
📌احتمالا ترش بودن آش، اظهار دلسردی از سال کهنه می باشد.
📌از قدیم الایام این آش ترش را در روز سوم مرده ها طبخ می کردند و به همه مهمانان علاوه بر طعام، آش ترش هم می دادند که این هم نشانه تنفر از غم و ناراحتی بود.
📌در هرصورت، مردم این منطقه آش ترش آخرین چهارشنبه ی سال را به نیت مردگان خود خیرات می کنند.
📌اگر کسی به خاطر اشتغال زیاد، موفق به پختن این آش نشود، حتما سهمی از آش همسایه ها و یا اقوام خود می برد.
🎤عادل بوشهری
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2440
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#برج_رِسکِت
📜از خودتان انسانيت به يادگار بگذاريد نه انسان!
📸 مجتبی روشنی
#دودانگه_زیبای_من❤️
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
20.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📗چاپ کتاب #پاشاکلا درامتداد تاریخ
📝 نویسنده:
#محمدرزاقی_پاشاکلایی
🗓رونمایی:
دوم فروردین ۱۴۰۳ خورشیدی
🌍در سرزمین اسپهبدان (دودانگه ) روستای پاشاکلا
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🕰لحظه تحویل سال ۱۴۰۳ :
ساعت ۶ و ۳۶ دقیقه و ۲۶ ثانیه روز چهارشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۳ شمسی
❤️سال ۱۴۰۳ سال اژدها است.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ذکری ارزشمند در زمان افطار
🔺 امام کاظم علیه السلام فرمودند:
🌕 هر کس این دعا را در هنگام افطار بخواند پاداش تمام کسانی که در آن روز، روزه بوده اند برای او نوشته میشود:
اَللّهُمَّ لَکَ صُمْتُ وَعَلى رِزْقِکَ اَفْطَرْتُ وَعَلَیْکَ تَوَکَّلْت
📚 مفاتیح الجنان اعمال ماه رمضان
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2442
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🌸اَلّلهُم عجِّللِوَلیِّکَ الفَرَجَ🌸
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ💚🇮🇷💚჻ᭂ
💠امام باقر علیهالسّلام:
{{إِنَّمَا مَثَلُ شِیعَتِنَا مَثَلُ أَنْدَرٍ یَعْنِی بِهِ بَیْتاً فِیهِ طَعَامٌ فَأَصَابَهُ آکِلٌ فَنُقِّیَ ثُمَّ أَصَابَهُ آکِلٌ فَنُقِّیَ حَتَّی بَقِیَ مِنْهُ مَا لَا یَضُرُّهُ الْآکِلُ وَ کَذَلِکَ شِیعَتُنَا یُمَیَّزُونَ وَ یُمَحَّصُونَ حَتَّی یَبْقَی مِنْهُمْ عِصَابَةٌ لَا تَضُرُّهَا الْفِتْنَةُ}}
📝معنی:
{{جز این نیست که مَثل شیعیان ما، مثل گندمی است که در خانهای انبار باشد و سپس آفت به آن بزند، بعد آن را از آفت پاک کنند و باز آفت بزند و دوباره آن را پاک کنند، تا جایی که مقداری از آن بماند که آفت آسیبی به آن نرساند، شیعیان ما نیز به همین ترتیب جدا میشوند و امتحان خواهند شد، تا آن که جز عدّهٔ قلیلی که هیچ فتنهای به آنان آسیبی نمیزند، باقی نمیماند!!!}}
📚بحارالانوار ج۵۲ ص۱۱۷
«اَللّٰهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2441
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🌸اَلّلهُم عجِّللِوَلیِّکَ الفَرَجَ🌸
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ💚🇮🇷💚჻ᭂ
🦶در کف پا رگهای اعصاب زیادی وجود داره که به اندام های گوناگون بدن متصل هستند
🦶و شما با ماساژ هر نقطه ای از کف پا تأثیر مستقیمی در قسمتی از بدن خواهید گذاشت.
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🌸اَلّلهُم عجِّللِوَلیِّکَ الفَرَجَ🌸
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ💚🇮🇷💚჻ᭂ
اینم آش چهارشنبه سوری 😋😋
🌸🌸 گزنه آش 😋
سوختن غمهایتان
در آتش چهارشنبه سوری
آرزوے من است
دلتان شاد، غمهایتان برباد.
چهارشنبه سورے موارکا🔥
✍نجما نجار
📄پژوهش ابوالفضل وکیلی
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2440
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
💥آیین چهارشنبه سوری در هزارجریب 🌸🌸
💥چهارشنبه سوری یکی از جشنهای ایرانی است که از غروب آخرین سه شنبه ماه اسفند تا پس از نیمه شب تا آخرین چهارشنبه سال برگزار می شود و برافروختن و پریدن از روی آتش مشخصه ی اصلی آن است .
👈پختن آش گَزنه ( گزنه آش) در روز چهارشنبه انجام میشود.
📌همه ساله مردم استان مازندران و هزارجریب با فرا رسیدن آخرین چهارشنبه سال اقدام به تهیه و پخت آش می کنند.
آش گزنه که مختص چهارشنبه سوری میباشد معمولا از چهل گیاه تهیه میشود. که عمده آن از سبزیجات، گزنه و حبوبات میباشد.در حین پختن آش در حیاط خانه در چند نقطه آتش درست می کنند و اهالی آن خانه با خواندن اشعار محلی و دعای خیر و برکت برای سال جدید از روی آتش با گفتن:
♥️چهارشنبه سوری کِمی،
♥️پارسال دَسوری کِمی،
♥️ اَمسال دَسوری کِمی ،
میپرند و به استقبال سال نو می روند.
بیایید امسال چهارشنبه سوری
افکارمان را گردگیری کنیم
هر چه تلخی داریم را
درآتش بیندازیم
و سرخی عشق را از آتش بگیریم
چهارشنبه سوری خجسته باد 🌹
✍️نجما نجّار
📄پژوهش ابوالفضل وکیلی
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2440
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#صفویه
#مسجد
#مدرسه_علمیه
#کاظم_بیک
#محله_سرحمام
#بارفروش
🕌مسجد و مدرسه علمیه حاج کاظم بیک مربوط به دوران صفویه
📌توسط #حاج_کاظم_بیک که از تبریز به شهر بارفروش - بابل فعلی آمد و مسجد و مدرسه علمیه برای تحصیل طلاب علوم دینی در #محله_سرحمام احداث نمود.
👈این بنا در سال ۱۰۹۲ توسط حاج کاظم بیک ساخته شده و در سال ۱۱۰۱ توسط پسرش،#آقامحمدرضا، و سپس در سال ۱۱۶۹ هجری قمری توسط #مولانا_میرنظام_الدین_محمد مورد تعمیر قرار گرفته است.
🕌بنای مسجد شامل حیاطی بزرگ و مربع شکل است.
🕌شبستان اصلی مسجد، در سمت جنوب قرار دارد و از سه قسمت اصلی تقسیم می شود.
📌قسمت میانی، بزرگتر است و با گنبد اصلی پوشش یافته است. سمت غربی، محلی برای زنان، و سمت شرقی،#مقبره_سه_تن از علما است.
📌این مسجد در سال ۱۳۴۲ شمسی توسط متولی آن، یعنی محمد جعفر کاظم بیگی تعمیر گردید و سردر ورودی شمالی آن از نو احداث گردید.
🕌این مکان موقوفی دارای ۱۱۸۲ رقبه می باشد.
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2446
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#صفویه
#مسجد
#مدرسه_علمیه
#کاظم_بیک
#محله_سرحمام
🕌مسجد و مدرسه علمیه حاج کاظم بیک مربوط به دوران صفویه
🕌مسجد و مدرسه علمیه را #حاج_کاظم_بیک که از تبریز به بارفروش «بابل فعلی» آمده بود برای تحصیل طلاب علوم دینی در محله سرحمام احداث نمود.
📌این بنا سال ۱۰۹۲ توسط حاج کاظم بیک ساخته شده و در سال ۱۱۰۱ توسط پسرش آقا محمد رضا و سپس در سال ۱۱۶۹ هجری قمری توسط مولانا میرنظامالدین محمد مورد تعمیر قرار گرفته است.
📌بنای مسجد شامل حیاطی بزرگ و مربع شکل است، شبستان اصلی مسجد در سمت جنوب قرار دارد و از سه قسمت اصلی تقسیم می شود.
📌قسمت میانی، بزرگتر است و با گنبد اصلی پوشش یافته است، سمت غربی محلی برای زنان و سمت شرقی مقبره سه تن از علما است.
📌این مسجد در سال ۱۳۴۲ شمسی توسط متولی آن، یعنی #محمدجعفرکاظم_بیگی تعمیر گردید و سردَر ورودی شمالی آن از نو احداث گردید.
📄این مکان موقوفی دارای ۱۱۸۲ رقبه میباشد.
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2446
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#مدارس_علمیه_بندپی
#سنت_وقف
🕌مدرسه علمیه عبدالحسین خان سرتیب حلال خور مقریکلا
✍اين مدرسه علمیه در روستای #مقریکلا از توابع بندپی غربی شهرستان بابل واقع شده است.
📌بنای اين مدرسه تـوسـط مرحوم #عبدالحسین_خـان_سرتیب_حـلالخـور#حـاکـم_بنــدپـی در سـال ۱۲۸۹ هجری قمـری درعصر ناصری سـاختــه شـد .
📌متولی موقوفه عبدالحسین خانی
اکنون تولیت مدرسه علمیه عبدالحسین خانی بابل را حجت الاسلام #سیدنصرالله_حسنی دارد. شایان ذکر است که تا دو نسل پیش از او نیز خانواده وی این مسئولیت را برعهده داشتند.
🕌مدرسه علمیه عبدالحسن خانی در گذر زمان:
سرهنگ عبدالحسین خانی در سال ۱۲۸۹ تصمیم بر ساخت تکیه و مدرسه علمیه داشت و در اسرع وقت یک معمار ماهر از شهر اصفهان استخدام کرد.
📌این معمار اصفهانی را به “معمار باشی” میشناختند و در عرض ۱۲ سال توانست مدرسه و تکیه روستای مقریکلا را به زیبایی تمام کند.
📌ستونهای چوبی به کار رفته در این تکیه به ستونهای داخل #چهلستون شباهت میدهد.
📌عبدالحسین خان برای ساخت این ساختمان هزینه ی بسیار زیادی کرد. او همچنین برای این تکیه و مدرسه زمینهای بسیاری را در خود روستای مقریکلا و همچنین روستاهای اطراف وقف کرد.
📜#موقوفه_عبدالحسین_خانی بابل در دورههای مختلف بهرههای فرهنگی مختلفی برده میشد.👇
👈برای مثال در ابتدا تا سال ۱۳۴۶ این تکیه مدرسه علمیه بوده یعنی دوره اول و دوم پهلوی ، و در دوره معاصر نیز تکیه روستا مقریکلا محل جمع شدن عزاداران اباعبدالله الحسین علیه السلام میباشد.
📌رقبات مدرسه:
این مکان موقوفی دارای ۲۰۰ رقبه میباشد.
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📜خوانش متن بر روی منبر:
#وقف جناب امام حسین علیه السلام سفارش #میرزامشهدی_علی_اکبر ولد مرحوم جناب... #مهدی عمل استاد #علی_اکبر سنه...
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2425
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#مدرسه_صدر
#خاتم_النبیا
#میرزامحمدشفیع_ادملایی
🕌مدرسه علمیه میرزا محمدشفیع ادملایی بندپئی
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2439
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#مدرسه_صدر
#خاتم_النبیا
#میرزامحمدشفیع_ادملایی
🕌مدرسه علمیه میرزا محمدشفیع ادملایی بندپئی
✍اين مدرسه علمیه در خیابان آیت الله روحانی ره بابل واقع شده است.
📌باني اين مدرسه مرحوم ميرزامحمد شفيع ادملایی مازندراني يكي از سرشناسان بندپي است كه وزارت دو پادشاه (آغامحمدخان و فتحعلي شاه) را بر عهده داشت و در يكي از حساسترين برهههاي تاريخ ايران تاثيرگذار بود.
🕌اين بنا درسال ۱۲۲۶ هجری قمری وقف گرديد.
📜متولی موقوفه میرزا شفیع (صدراعظم):
#ميرزانصرالله كه از احفاد عموی جناب میرزا شفیع ادملایی بوده و بعد به اولاد #میرزانصرالله موكول داشتند که هر گاه اولادش صلاحيت و قابليت و شايستگي داشته باشد قدغن نكند چنانچه اولادش غيرقابل باشند بايد متولي با مصلحت علما و فضلا بلد از سادات و مومنين شهر كه به مصلحت تديُّن صلاح شهور و معروف باشد به نظارت منصوب سازد که در حال حاضر به تولیت مدرسه خاتم الانبیاء میباشد.
🕌مدرسه میرزا شفیع در گذر زمان:
میرزا شفیع كه از منسوبان حاجي خانجان حلال خور [محمدقاسم خان داماد ملاآقابابابیک باکر ادملایی] (حاكم وقت بندپي) بود، در سال ۱۱۹۵ از جانب وي به آغامحمدخان شناسانده شد.
📌پس از قتل آغامحمدخان و به تخت نشستن #فتحعلي_شاه_قاجار در ابتدا حاج ابراهيم خان كلانتر مقام صدارت را يافت تا اينكه در سال ۱۲۱۵ ميرزا شفيع بر جايگاه او تكيه زد و شاه به او لقب «صدراعظم» داد.
📌ميرزا شفيع ادملایی تا زمان مرگش در نوزدهم رمضان ۱۲۳۴ بر اين مقام قرار داشت.
📌ميرزا شفيع صدراعظم،گذشته از مقام صدرات و فعاليت در عرصه سياسي همزمان به امور فرهنگي و مذهبي و آموزشي نيز اهتمام خاصي داشت و در اين زمينه موقوفاتي از وي بر جاي مانده است.👇
👈مهمترين موقوفات وي در شهر تهران و بارفروش (بابل) يعني دو شهري كه به ترتيب در آنجا متصدي مقام صدرات و زادگاه وي بود صورت گرفت.
📜موقوفه ميرزاشفيع در شهرستان بابل كه امروزه به نام مدرسه صدر (خاتم الانبياء) معروف است که ساختمان قبلی آن در سال ۱۴۰۶هجری قمری با اجازه مرحوم امام خمینی ره تجدید بنا شد و به اسم #خاتم_الانبیاء نامگذاری شد.
📝رقبات مدرسه؛
این مکان موقوفی دارای ۱۴۴ رقبه در بابل می باشد.
📎میرزا محمد شفیع" ادملایی مازندرانی فرزند"حاج میرزا احمد" از خدمتگزاران نادر شاه افشار بود. اجداد میرزا شفیع از اهالی اصفهان بوده که در عصر سلاطین صفویه به علت طغیان و عصیان توسط پادشاهان صفویه به اجبار از اصفهان کوچ و در روستای ( ( ادملا باکرمحله ) ) بخش بندپی مازندران، سکونت کردند.
میرزا محمدشفیع #اصفهانی_تبار بوده اما وی در آبادی باکرمحله؛ادملا بندپی شرقی بابل به دنیا آمده است. او شاکرد ملاعلی باکر بن میرزا آقا باکر بن حاجی آقالر بن ملاشاه بابا بیک باکر بود.
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2439
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#وقف
#واقف
#قادریه
#حاج_عبدالقادر_رودگر
#رودگرمحله_بارفروش
🕌مدرسه علمیه قادریه بابل
🌍این مرکز دینی-آموزشی در خیابان مدرس حوالی #محله_برج_بن واقع است.
📜بانی آن #حاجی_عبدالقادر_رودگر [از اجداد خاندان #رستمی مقیم #ادملا که البته سند متقنی برای اثبات آن مشاهده نشد] در قرن یازدهم که تاریخ احداث آن ۱۰۸۸ هجری قمری میباشد.
📌حاجی عبدالقادر رقبات بسیاری برای فعالیت مدرسه به یادگار گذاشت و تولیت آن را به فرزندان ذکور نسل بعد تفویض نمود.
📌علمایی بزرگی در این مدرسه تحصیل و تدریس داشتهاند از جمله آیت الله محمد باقر حجتی، آیت الله سید مهدی ثقهالاسلام، آیت الله سید محمدتقی عدنانی، آیت الله سید زین العابدین عدنانی و دیگر علماء و فضلاء قدیم شهرستان بابل
🕌این مدرسه علمیه در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی به دستور شخص رضا شاه ملعون و حضور ولیعهد محمدرضا تخریب گردیده و توسط یک مهندس آلمانی #ساختمان_بلدیه بجای آن تاسیس شد و تا انقلاب اسلامی و بعد از آن تا سال ۱۳۷۴ بعنوان ساختمان شهرداری در اختیار آنها بوده و از سال ۱۳۷۶ تا به الان در اختیار اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان بابل به عنوان موزه فرهنگی شهر استفاده می شود.
👇👇
💠قبر مرحوم واقف عبدالقادر رودگر در ضلع شرقی این مدرسه می باشد.
📌این مکان موقوفی دارای ۶۶ رقبه میباشد.
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2438
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─