eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
393 دنبال‌کننده
10.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
233 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی وفرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان: #آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📝کد خبر ۴۲۰۲۹ ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۰ 1⃣ 🌍اسلام آباد پایتخت ایران / میثم رجبی ✍سرویس کرمانشاه _ میثم رجبی از فعالان فرهنگی و اجتماعی به بهانه نصب المان "نمد" در شهر اسلام آباد، در مطلبی به روایت ریشه های تاریخی رواج صنعت نمدمالی در این منطقه پرداخته است. 📝خبرگزاری کردپرس _ پروژه تاریخ، فرهنگ و هنر در اسلام آبادغرب قصد دارد ظرفیت های تاریخی، فرهنگی و هنری شهرستان را با همکاری شهرداری در قالب ایجاد شهری با الگو آفرینش خلاق نمایان سازد که در این میان نمد یکی از میراث کهن اسلام آباد است که دارای تاریخ ۴۰۰۰ ساله می باشد. 📌اسلام آبادغرب_ در زبان محلی نه تنها یکی از شهرهای تاریخی ایران بلکه یکی از شهرهای تاریخی جهان می باشد. ردپای انسان نئاندرتال در غار وزمه(بین چهل تا هفتاد هزار سال پیش) یا کشف انبار غله در تپه چیاگاوانه، که اولین خاستگاه کشت بشر را در ۱۲ هزار سال پیش، مربوط به دشت اسلام آبادغرب می داند، دو نمونه از منابع تاریخی است که وجه جهانی این شهر را اثبات می کند. 📌در کاوش‌هایی که در سال ۱۳۴۹ در تپه چیاگاوانه انجام گرفت ۸۴ لوح گِلی پیدا شد که در ترجمه این الواحه به کارگاه‌های تولید نمد (پارچه) اشاره شده است که متعلق به بابل قدیم و شهر پلوم در ۱۸۰۰ قبل از میلاد می‌باشد. 📌با توجه به این که نمد را نوعی پارچه ضخیم می‌دانند در ترجمه این الواح که با زبان اکدی است، متن مربوطه توسط باستان شناسان امریکایی به پارچه ترجمه شده است. همچنین اشاره به خرید فروش احشام و نگهداری آنها نشان می دهد که در کارگاه های شهر تاریخی پلوم نمد تولید شده است. 📌نمد نوعی پارچه ضخیم است که توسط نمد مال درست می شود. 🌍استان با توجه به آب و هوای چهار فصل، دامداری از گذشته در آن رونق داشته و نمد و وسایل نمدی جزء لاینفک از زندگی عشایر و مردم روستایی آن بوده است. 🌍اسلام آبادغرب در یک قرن گذشته دارای قابلی بوده است و همچنان در این شهرستان نمد مالی رونق دارد و نه تنها نیاز مردم شهرستان بلکه صادرات به استانهای دیگر نیز در دستور کار است. 📌نمد اسلام آبادغرب دارای سبک و نقش متفاوت از نمد دیگر استان ها است که برای درک بهتر این تفاوت با شرح بیشتر نقوش نمد عبارتند از: 🏵نقوش حیوانی 🏵پرنده 🏵اشیا و آبزیان 🏵گیاهان 🏵اشکال هندسی 🏵-نقوش حیوانی: گوزن، کلِ بز. 🐐 👈در نقوش حیوانات در کنار ترسیم آنها به تنهایی بعنوان نقش (خال) نمد گاهی دست به ترکیب تصویر زده و پرنده‌ای روی شاخ‌ها یا پشت آن می کشیده اند و یا در فضای خالی زیر شکم حیوان گُلی را ترسیم کرده اند. این کار نمدمالان برای تنوع و هنرنمایی بیشتر بوده است و گاهی نیز پُر کردن فضا نمد مورد نظر واقع گردیده است. 📌آنچه که در نمد حائز اهمیت بوده کارایی نمد بوده است و برای نمدمال و یا صاحب نمد نقش مسئله مهمی نبوده است. یکی از علت‌های محدود بودن تصاویر نمد در هر منطقه‌ای همین موضوع است. 🐐نقش کلِ بز دارای آمیختگی معنایی است آنچه بیشتر وجه‌ی زیبایی در میان عشایر داشته کل بوده است و دیدن تصویر آن، توانسته آنها را به شور بیندازد. بزهای اهلی حیواناتی در دسترس بوده اند و آن جذابت را برای نقش نمد نداشته اند. هر چند در کنار هم آمدن «کلِ بز» همواره این ذهنیت را ایجاد نموده است و گاهی خود مردم هم آن را نقش بز و از نوع اهلی دانسته اند. 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2692 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ادامه👇👇
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 2⃣ 🏵-پرنده: مل(پرنده)، کبک، طاووس، غاز 🕊🦚🦢 ✍پرندگان کمتر به عنوان نقش اصلی نمد مورد استفاده قرار گرفته اند و بیشتر در ترکیب با حیوانات بوده اند. اما استثنا نیز وجود دارد و برخی نمدمالان آنها را به تنهایی با حاشیه‌ی هفت و هشتی که دور نمد ایجاد کرده‌اند به عنوان نقش اصلی نمد به کار گرفته اند. 📌معمولاً در طاووس این نقش بیشتر دیده می‌شود. همچنین ترکیب پرندگان و گیاهان از موارد مرسوم در خالهای نمد بوده است. 🏵-اشیا و آبزیان: ماهی، تفنگ، شمیر 🔫🐬 📌در نمدمالی اسلام آبادغرب ماهی، تفنگ و شمیر برای نقش خامه‌زین اسب بیشتر به کار رفته است و در نمد به عنوان زیرانداز مرسوم نبوده است. تفنگ و شمیر با اسب‌سواری دارای رابطه معنایی هستند اما ماهی شاید بخاطر سادگی و فضای کم خامه‌زین روی آن ایجاد شده است که این نشان می دهد هر دلیلی می توانسته در انتخاب این نقوش نقش داشته باشد. 🏵-گیاهان: گُل قرمز، سه گُل یا تک گُل 🌺💐🌷 📌گُل نیز نقشی نبوده که به تنهایی خال نمد قرار گیرد. گُل قرمز در کنار دیگر اشکال به صورت بلند با دایره ای در وسط و چند گلبرگ به صورت نیم دایره یا بیضی شکل ایجاد شده است. گُل قرمز معمولاً دارای دو برگ بزرگ بوده است که از پایین ساقه به سمت بالا ایجاد شده اند. 📌اگر نمده مال همین طرح را اما با داشتن سه شاخه گُل ترسیم می کرد به آن نقش سه گُل گفته میشد. این نقش نیاز به فضای بزرگتری در نمد داشت و در ترکیب با اشکال کوچکتر قرار گرفته است. 🏵-اشکال هندسی: توق قالی، حاشیه قاچ بزی یا هفت و هشت 🍥🍄 📌نمدمالان با وام گیری از قالی تونسته‌اند تصویری به نمد اضافه کنند. در قالی نقوش با فراخ بال بیشتری ایجاد می شوند اما نمد با سادگی همراه است و شرایط بهره‌گیری از طرح‌های متنوع قالی را ندارد. 📌توق قالی در وسط نمد ایجاد می شود و معمولاً به تنهایی انجام می گیرد. حاشیه قاچ بزی و هفت و هشت دو حاشیه در نمد است که دور نمد را به صورتی تذهیب گونه آرایش می دهد. در بیشتر نمدها حاشیه وجود دارد و جز جدا ناپذیری از نقوش نمد محسوب می شود. 🌐 https://www.kurdpress.com/news/42029/%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D8%AF-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%AA%D8%AE%D8%AA-%D9%86%D9%85%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%85%DB%8C%D8%AB%D9%85-%D8%B1%D8%AC%D8%A8%DB%8C 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2692 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🌍 ✍شهر کنونی اسلام‌آباد غرب در دوران مختلف تاریخی نام‌های متعددی داشته و بارها توسط حاکمان مختلف تغییر نام داده‌است. 📜در الواح به دست آمده از تپهٔ چیاگاوانه، به دفعات از شهری به نام نام برده شده که گمان می‌رود نام قدیم شهر است. 📌این سرزمین که از گذشته‌های دور شاهد رخدادهای تاریخی بسیاری بوده، پیشینه‌ای کهن را در کتاب تاریخ خود به ثبت رسانده‌است. 📌با توجه به متون ثبت شدهٔ «اصطخری» در «مسالک‌الممالک» و نیز تالیفات «حمدالله مستوفی». «» اولین نامی است که این شهر، به آن شهرت یافته که احتمالاً متعلق به زمان حکومت ساسانیان است. 📌این شهر در اوایل اسلام «» یا «» نام داشت، و در دوران خلافت عباسیان نیز «» نامیده شد. 📌در دوران اسلامی، به «» تغییر نام و شهرت یافته‌است. شهری که بنای آن را به خلیفهٔ وقت عباسی «هارون‌الرشید»، در سال‌های ۱۴۸ تا ۱۹۳ هجری قمری، نسبت می‌دهند. 📌تا سال ۱۳۱۴ شهر اسلام‌آباد روستایی به نام (هارون‌آباد) بود و یکی از آبادی‌های بخش کلهر محسوب می‌شد. 📌در سال ۱۳۱۴ به دستور  رضاشاه  نام کلهر به باوندپور، و نام هارون‌آباد به «» و سپس به «» تغییر یافت. پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ نام شهر به دستور محمد یزدی به اسلام‌آباد غرب تغییر پیدا کرد. 📌هم‌اکنون نیز [برخی از] بزرگان و ریش‌سفیدان شهر و منطقه آن را با همان نام (شاه‌آباد) می‌خوانند. 🇮🇷 این شهر تا قبل از انقلاب ۱۳۵۷، شاه‌آباد غرب نام داشت. [سپس به نام اصلیش تغییر نام یافت.] 📗کتاب سبز (بانک اطلاعات استان کرمانشاه)، سید ضیاءالدین خرمشاهی، کانون تبلیغاتی دالاهو، دی  📌پژوهش‌های باستان‌شناسی نشان داده که دشت اسلام‌آباد از دورهٔ پارینه‌سنگی میانی مورد سکونت انسان بوده‌است. 📌قدیمی‌ترین بقایای سنگ‌وارهٔ  انسان که در ایران یافت شده مربوط به غار وزمه در شهرستان اسلام‌آباد است. این نمونه یک دندان آسیای کوچک مربوط به کودکی حدوداً هشت ساله از گونهٔ نئاندرتال است. 📌آثار سکونت نخستین روستانشینان  زاگرس  در چیا جانی کشف شده‌است که حدود نُه هزار سال قدمت دارد. 📌علاوه بر این پژوهشگران دانشگاه ماینس آلمان، موزهٔ تاریخ طبیعی پاریس و موزهٔ ملی ایران موفق به استخراج دی‌ان‌ای باستانی از یک تکه استخوان کف پای انسان دورهٔ نوسنگی از غاری در شهرستان اسلام‌آباد شدند. 👈این استخوان به روش کربن ۱۴ سالیابی شده و حدود ۹ هزار سال قدمت دارد. 👈مطالعات ژنتیک نشان داده که وی مرد بوده و دارای موهای سیاه، چشمان قهوه‌ای و پوستی نسبتاً تیره بوده‌است. بررسی ایزوتوپی استخوان حاکی از این است که رژیم غذایی فرد مذکور بیشتر متکی بر غلات بوده‌است. نتایج این کشفیات مهم در ژورنال ساینس در تیر ماه ۱۳۶۵ منتشر شد. 🌐https://fa.m.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%E2%80%8C%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D8%AF_%D8%BA%D8%B1%D8%A8 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2693 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ ◻️(۱) 📜نمد مالي و نقش هاي نمد ✍نمد و یا به قول مازندرانی ها  از جمله زمین پوش هایی بوده است که به دلیل رطوبت بالای مناطق جلگه ای در استان مازندران و بویژه روستای و از آن استفاده می شد. هر چند امروزه خبری از آن نیست اما در بعضی از خانه ها می توان آنرا مشاهده نمود. 📝در این گفتار مقاله ای را از نظر می گذرانیم از وبسایت وهومن، که درباره نمد، اطلاعات کاملی را به دست می دهد. 🌸واژه ي « نمد » به يكي از زمين پوش هاي متعددي گفته مي شود كه تحقيقاً مورد استفاده و كاربرد اكثريت قريب به اتفاق اقوام و طوايف ساكن در نواحي مختلف ايران زمين است. 📌در واژه نامه ها (لغتنامه ها)ي فارسي  از واژه ي « نمد»(Namad ) چنين معاني و تعاريفي به دست داده اند: (( لبد (منتهي الارب) (دهار) لبده (منتهي الارب) . نمد . لباده . ( يادداشت دهخدا از نصاب) . نوعي از فرش  كه از پشم يا كرك ماليده سازند و از آن فرش و كلاه و جامه كنند. (فرهنگ فارسي معين) : و از وي [ خوارزم ] روي مخده و قزاكند و نمد و كرباس و ترف و رخبين خيزد. (حدود العالم) ….. هر پوشاكي كه از پشم و يا كركِ ماليده ترتيب دهند (ناظم الاطباء). نيم تنه ي نمدي. بالا پوشِ نمدين. كپنك . (فرهنگ فارسيِ معين). بالا پوشي كه از نمد سازند  و چوپانان و ساربانان براي محفوظ ماندن از باران و سرما آن را به دوش افكنند يا بر سر كشند )). (لغتنامه ي دهخدا؛ روايت دويُم؛ ذيلِ واژه ي: نمد). 📌همچنين واژه ي « نمد » در فرهنگ كنايات سخن و قاموس اصطلاحات جاري، كنايه از: ((…هر چيز لخته شده و به هم ماليده و دستمالي و چركين شده [است؛ و في المثل ] گويند: موهايش مثل نمد شده است؛ يعني : سخت بر هم نشسته و غرق عرق و چرك است)) ( لغتنامه ي علامه دهخدا؛روايت دويُم؛ ذيلِ واژه ي: نمد). 📌در ميان مَتَل ها و اصطلاحات توده ي مردم، گهگاه عبارت هايي همچون: (( از نمد … كلاهي داشتن)) [ به گوش مي رسد كه به معنيِ] : از آن سهمي و بهره اي داشتن [ است]. گويند: ما را هم از اين نمد كلاهي است؛ يعني از اين غنيمت سهمي داريم؛ يا از اين مقوله اطّلاعي و علمي داريم؛ يا: در اين كار دستي داريم)). (پيشين؛ ذيل همان واژه) و يا گهگاه در ميانه ي سخنانِ توده ي مردم مي شنويم: ((فلاني، نمد توي آب دارد))؛ اصطلاحِ: (( نمد در آب داشتن، كنايه از: مكر كردن و در فكر حيله و دغا بودن[ است] (برهان قاطع). 📌همچنين اصطلاحات و كناياتي نظير: (( نمد شدن)) نيز در فرهنگ كنايات استعمال مي شود كه  به معني: كِرِخ شدن يا كِرِخت شدن ؛ سِرْ شدن و يا خواب رفتن است و در موردِ اعضاء و جوارح انساني همچون : دست و پا به كار مي رود. و گاه نيز عبارتِ  : (( با نمد سر بريدن)) را مي شنويم؛ اين عبارت مترادف و معادلِ: (( با پنبه سر بريدن)) است؛ كه (( كنايه از : با زبانِ خوش، دمار از روزگارِ كسي و يا خصمي در آوردن است )) (دهخدا؛ ذيل همان واژه). 📌همچنين ، نام ها، عبارت ها و كناياتي نظير: از نمد گذشتن؛ با نمد داغ كردن؛ نمدِ آبچين؛ نمد آبداري؛ نمدِ آهكي؛ نمد افكندن يا نمدْ افكنده؛ نمد به گردن افكنده رفتن؛ نمدِ بيد زده و….نيز درقاموس اصطلاحاتِ توده ي مردم استعمال مي شده، كه بعضاً ( و بلكه: عمدتاً!) امروزه منسوخ گشته و ديگر كاربردِ چنداني ندارد، مگر در ميانِ سخن ها و عبارت هاي روزمرّه ي توأم با كنايات و مَثَل هايِ برخي پيران وسالخوردگان. 👆غرض از ذكر مطالب فوق طرح چنين پرسشي بوده: آنچه كه تقريباً همه ي ايرانيان «» مي نامند و توده ي مردمِ اقوام و طوايفِ گوشه و كنارِ ايران زمين، در زندگي خويش از آن سود مي برند؛ در مورد اين شيء مَتَل ها و ضرب المثل ها ساخته اند و نيز برخي از اسباب و لوازم، با تركيبِ چنين واژه اي نامگذاري شده و حتي با استفاده از نامِ آن، برخي اصطلاحات و كنايات ساخته و پرداخته اند، چيست؟ چگونه ساخته مي شود؟ موارد كاربرد آن در كجا هاست؟ و روي هم رفته برآنيم: از چئي، چگونگي و موارد سودمندي آن آگاهي يابيم و به قولي كه پيشتر: در سطورِ فوق نيز گفته ايم (( ما نيز ميخواهيم از اين نمد كلاهي داشته باشيم!! )). از اين رو در سطورِ پسين، سعي خواهيم نمود، تا حد امكانِ اين دفتر و برگه هايِ آن ، به معرّفيِ چئي، چگونگيِ طرز ساخت ، طرحها و نقوشِ مورد استفاده و نحوه ي نقش نمودن بر رويه ي نمدهايي كه توسط نمد مالانِ بخشِ مركزي و غربيِ استان مازندران ساخته يا ماليده مي شود، بپردازيم. 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2694 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ادامه👇👇
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ ◻️(۲) 📜نمد مالي و نقش هاي نمد در سنّتِ نمدمالانِ مركز و غرب مازندران ✍به گواهي ساختار، شكل و شمايل اين زمين پوش، «» نسبت به ساير زمين پوش هايي كه در ميانِ اقوام و طوايف ساكن در ايران و اقاليم همجوار ساخته مي شده و در زندگي روزمرّه ي ايشان، از دير باز تا كنون استفاده مي شده است؛ يعني نسبت به زمين پوش هايي همچون: گليم؛ جاجيم؛ قالي؛ گبه و ديگر زمين پوش ها، بسيار كهن تر و واجد عمري دراز تر است. برهان ديگر ما درباره ي ديرينگي اين زمين پوش، وجود واژه هايي در زبان مردم ايران باستان است كه اشاره به جنس و حتي خودِ نمد دارد. 📌«نمد» و البته همگيِ وسايل و ابزارهاي همجنسِ آن ، كه گذشته از نمدِ پوشاننده ي زمين، شامل: البسه يا پوشاكِ انساني؛ پوششِ حيوانات وديگر ابزار و وسايل نيز مي شود و جملگي از پشمِ فشرده شده ي حيوانات اهلي ساخته مي شود، در زبان ايرانيان باستان و در دوره ي رواج زبان اوستايي: « نِمَتَ » ( Nemata ) يا « نيمَتَ » ( Nimata ) خوانده مي شد. 📌واژه گانِ پيشگفته در زبان اوستايي به معنيِ: نمدِ زمين پوش؛ لباس و ابزارِ پشمين، و نيز به طورِ كلّي و عام ، به جنسِ پارچه، لباس و وسايلي كه از جنسِ پشمِ فشرده شده  و پشم و كُرك هاي ماليده شده و به هم ماسيده (وَ نَه بافته شده! ) ساخته مي شد، گرفته شده است. 👇👇 [📘كتابشناسي: فرهنگِ واژه هاي اوستايي ؛ احسان بهرامي ؛ به ياريِ : فريدون جنيدي ؛ نشرِ بلخ، وابسته به نشرِ بنيادِ نيشابور؛ چاپ نخست؛ تهران ۱۳۶۹ خورشيدي ؛ جلد دويُم؛ ص ۸۲۲ ]. 📌اين ابزارِ برساخته ي دستِ انسان، در دوره هاي بعد و در زمانِ ساسانيان كه خط و زبان رايج در دوره ي ايشان، در نزدِ عالمانِ تاريخ و زبان شناسي، زبانِ«پهلوي» يا «پهلويك»  ( Pahlavi – Or: Pahlavik ) ناميده شده و شهرت يافته است، با اندك تفاوتي نسبت به پيشينه ي اوستايي اش و تنها با تفاوتي جزئي در تلفظ و اِعراب گذاري: «نَمَتْ » ( Namat ) يا « نُمَتْ » ( Nomat ) ناميده ميشد. 👇 [📗فرهنگِ زبان پهلوي؛ دكتر بهرام فَرَه وَشي؛ مؤسسه ي انتشارات و چاپ دانشگاهِ تهران؛ چاپ پنجم ، تهران؛ ۱۳۸۶؛ ص ۳۹۴ ؛ ذيلِ واژه ي : Namata]. 📌و همانطور كه در جملات پسين خواهد آمد، گونه ي تلفّظِ پهلويكِ اين نام، هنوز هم در ميانِ ساكنينِ غرب مازندران و بخشي از گيلانِ شرقي، موسوم به « گيلانِ بيه پيش» ، عيناً باقي مانده است. 📌اما «نمد» در نزد تبري زبانانِ مازندرانِ مركزي: « لَمِه» ( Lame ) ؛ نمد مال : « لَمِه سو» ( Lame Soo)؛ پيشه ي نمد مالي: «لَمِه سويي» ( Lame soo Ei ) و فعلِ نمد ماليدن:« لَمه بَسوسّـِن» ( LameBasoossen ) يا «لَمِه بِساتِن» ( Lame Besāten ) خوانده مي شده است. 📌در غربِ مازندران و در مناطقِ سرحّديِ مازندران و استان گيلان، نامِ نمد، با اندك تفاوتي نسبت به زبان فارسي: « نَمَتْ» ( Namat ) تلفظ مي شود و همانطور كه ذكرِ آن گذشت، با پيشينه ي پهلويِ اين نام ، بسيار همانند است. «لَمه» ، نَمَت يا نمد: زمين پوشي است كه از جنس پشم و از كرك ها و اليافِ پشم حيواتِ اهلي ساخته مي شود. به هم پيوستن كركها در روند ساختن اين زمين پوشِ بسيار كهن سال و باستاني، به واسطه ي ماليدن يا عملِ مالش  انجام مي پذيرد كه در مناطقِ مختلفِ ايران، بسته به سنّتِ نمد ماليِ هر منطقه، يا: با دست و آرنجِ دست انجام مي شود؛ و يا : در مناطقي همچون و برخي ديگر از مناطق البرز شمالي، توأماً: هم با دست و آرِنجِ دست و هم با مالش و كوبش به وسيله ي زانو و ساقِ پا انجام مي پذيرد. در زبان تبري به عملِ مالش به وسيله ي دست و آرنجِ دستان: « بال بَزوئِنْ» (Bāl BazooEn) و به عملِ مالش و كوبش با زانو و ساقِ پا : « ساقْ بَزوئِنْ» (Sāgh BazooEn) گفته مي شود كه عبارتِ اخير، عمدتاً در ميان مازندرانيها :« ساخ بَزوئِنْ» (Sākh BazooEn) تلفظ مي شود. 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2694 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ادامه👇👇
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ ◻️(۳) 📌بر رويه ي اين زمين پوش هاي سنّتيِ اقوام و طوايفِ مختلفِ ايران، از دير باز شكل ها، فرمها، نقوش، علائمي نمادين، نگاره ها و موتيف هاي گونه گوني ترسيم مي شده كه عمدتاً سلسله نقوشي ديرين و سنتي بوده و سينه به سينه ، از نسلي به نسل ديگر در خانواده ها و طوايفي كه به كارِ ساختنِ نمد اشتغال داشته اند، منتقل مي شده است؛ و به خاطرِ آنكه هيچ محدوديتي در ترسيم نقوش و نگاره هاي نمد وجود نداشته و به نسبتِ سايرِ زمين پوشها، به هنگامِ ساختِ نمد، اندك تغييري در اضلاع هندسي نقوش ترسيم شده بوجود مي آمده و از حالتِ هندسيِ تمام عيارش مي كاست، گهگاه مهارت و خلاقيت هاي فرديِ نمد مالان نيز در ترسيمِ نقش ها و زيبا شدنِ نگاره ها دخيل بوده است. 📌«نمد» ( Namad ) از كهن ترين روزگار تا سال هاي پيشين و حتي تا روزگار ما، از مهمترين ابزارهاي فراهم آوردن پوشاك و فرش هاي زمين پوشِ خانه ها و اغلبِ عمارتهاي مسكوني در ميان قشرِ شبان و برزيگرِ فلاتِ ايران و خاصه مازندران بوده است. در قاموسِ اصطلاحاتِ جاري نيز، « نمد به لباس، فرش يا زمين پوش، كلاه و روي هم رفته البسه اي گويند كه از پشم حيوانات مختلف و به ويژه گوسپند و به واسطه ي فشرده كردنِ آن مي سازند. به نظر مي رسد كه اين گونه از گونه هاي زمين پوشِ برساخته ي دستِ انسان ، بسيار قديم تر از صنعت نسّاجي باشد. 📌هر ذهنِ پژوهنده و كنكاش گري، با افكندنِ نگاهي نه چندان ژرف كاوانه بر ساختارِ گونه هاي متعددِ زمين پوشها، به ساده گي در خواهد يافت كه: زمين پوشي كه ما آن را«» مي خوانيم، بسيار كهنتر از سايرِ گونه هاي زمين پوشهايي است كه در ميان اقوام و طوايف مختلف ايراني مورد استفاده قرار مي گيرد. زيرا اين زمين پوش [= يعني: نمد] محصولِ ذهنيْ كاملاً تكامل يافته و مخترع نيست! بلكه محصولِ ذهني است كه تازه به مرحله ي بلوغ و اكتشاف رسيده است؛ و با توجه به رواياتي كه اصناف و پيشه ورانِ اين كار: «نمد مالان» براي اين زمين پوش و درباره ي چگونگيِ به منصه ي ظهور رسيدنِ آن در زندگيِ انساني روايت مي كنند، قديم بودنِ آن بر ما متيقّن تر نيز مي شود. 📌تلّه اي نمدِ لب سياه؛ اين تصوير در نزد نمد مالان فاقد نام است. به زعم نگارنده اين تصوير كه مأخوذ از باورهاي توده ي مردم و نگاه آئين هاي باستاني به آسمانِ شب و ستاره گان است، بيش از هر چيز ياد آورِ توصيف و تعريفي است كه آئينِ مهرِ باستانيِ ايران و نيز باورهاي آئين مزديسنا، از آسمانِ شب و ستارگان ارائه مي دهد. در كيشِ مهر، ستارگانِ شب، جاسوسانِ ايزدِ مهر اند و فروغ هايي هستند كه اجازه نمي دهند، در طول چيرگيِ شب بر زمين تا فرا رسيدنِ بامداد، تاريكي كاملاً بر گيتي و موجوداتش چيره شود. كار: نمد مالانِ غربِ مازندران. 📌نمد يك گل سودار بته جقّه اي با حاشيه ي هفت و هشت –  نقشِ لوزيِ ميانيِ اين نمد، از قديم الايام، طلسمي جهتِ دور داشتنِ چشمِ شور و ارواح خبيثه و نيز: ديوان و دروجان بوده است. تضادّ رنگيِ اين موتيف بدآن خاطر بوده كه : هر تازه واردي به اتاق و يا جايي كه اين زمين پوش بر كفِ زمينِ آنجا پهن بوده ، وارد مي شد، چشمانش پيش از نگريستن به اشيا و ابزارهاي ديگر، به اين نقش  و نتيجتاً به زمين جلب و جذب شود و در همان وحله ي ورودِ افرادِ شور چشم و بدْ نهاد، نيتِ پليد ايشان خنثي گردد. 📌توده ي مردمِ ايران و از جمله ساكنينِ و به تأثيرِ بي چون و چراي اين نماد در دفع نمودنِ آزارِ شورْچشمان و حتي ديوان و دروجان، بسيار معتقدبوده اند. ترنج هاي نقش شده در حاشيه ي اين نماد، مبينِ تواناييِ و قدرتمنديِ صاحبِ خانه است. كار: نمد مالانِ غرب مازندران. 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2694 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ادامه👇👇
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ ◻️(۴) 📌نمد بته جقّه اي با حاشيه ي هفت و هشت – عناصر نقش شده بر اين نمد ، كاملاً تزئيني است . اما شايان ذكر است كه: ترنج نمادي از پهلواني است. با نگاهي دقيقتر به البسه ي ورزشكارانِ « ورزش باستانيِ ايران» به روشني مي توان دريافت كه اين نقش بر روي شلوارك هايي كه ايشان به هنگام ورزش در زورخانه مي پوشند، نقش گرديده است؛ كه به نظر مي رسد از ديرينگيِ قابل ملاحظه اي برخوردار است و امري حادث نيست. همچنين: حاشيه ي هفت و هشت كه در اغلبِ نمد ها مشاهده مي شود، مأخوذ از نمادِ ايزد يا ايزد بانوانِ باستاني است كه خويشكاريِ ايشان سرپرستي و اداره ي اوضاعِ آبهاي گيتي بود و به عنوان موكل آبها شناخته و انگاشته مي شدند. كار: نمد مالانِ غرب .   📌نمدِ محرابيِ با حاشيه ي هفت و هشت. نمد هايي از اين دست، همانگونه كه از عبارتِ نوشته شده بر آن بر مي آيد: نذر و وقفِ تكايا، مساجد و بقعه هاي متبركه مي شده است . از اينرو كه در بنايي اسلامي – شيعي  قرار گرفته است، نقشِ محراب كه اساساً مأخوذ از فرهنگِ اسلامي است بر آن مشاهده مي شود. عبارت نوشته شده بر نمد: «هديه به واجبِ احترام،۱۳۷۶ هجري قمري». آنچه كه واجبِ احترام و منظورِ نظرِ اين عبارت است: مسجد و يا بقعه ي متبركه و مقدسي است كه اين زمين پوش در آن قرار مي گيرد. كار: نمد مالانِ غرب مازندران. 📌نمد چهارگلِ جوزي – پشم هايي كه به رنگِ جوزي يا گردويي اند، به نظرِ نمدمالانِ غرب مازندران واجدِ بهترين كيفيت و برخوردار از عمري طولاني اند. نقشِ اين نمد، از چهار نمادِ چشمِ اژدهاي در كنار هم قرار گرفته تشكيل شده كه به واسطه ي قرار گرفتن در كنار هم، از انرژيِ دافعه ي بيشتري به منظورِ دور راندنِ چشم هاي بد برخوردار شده اند. 📌اجراي اين نقش، به نسبت، بيش از نقش هاي ساده تر كار  و زمان مي برد و از همين رو از ارزش ماديِ بيشتري برخوردار است. در گوشه اي از اين نمد، عددِ « ۱۳۶۰» به ديده مي نشيند كه مبينِ سالِ ساختنِ نمد است، يعني : ۱۳۶۰ خورشيدي. اين امر به منظورِ تعيينِ عمر نمد و كيفيتِ بالايِ آن توسط نمد مال اعمال مي شده است . زيرا توده ي مردم با ديدنِ تاريخ و پي بردن به عمرِ طولانيِ نمدي خوب، نام و نشانِ نمد مال را جويا شده و اگر برآن شوند كه نمد خوب و با كيفيت تري خريداري نمايند، به همان نمد مال مراجعه نموده و نمد هاي مورد نياز خويش را از او خريداري مي كنند. كار: نمد مالانِ غرب مازندران. 📌نمد يك گلِ سودار – نقشِ وسط اين نمد لوزي است كه توسط يك مربع احاطه شده است. مربع در نمادهاي اغلبِ اقوام نمادي از تماميت ارضي، كمال و تعقّل است. در دين مبين اسلام، و در احاديثِ نبوي آمده است كه: « إنَّ اَوَّلَ مَا خَلَقَ اللهُ الْعَقْلُ » : اول چيزي كه خداوند آفريد عقل بود (نك . به : اصول كافي؛ علامه كليني – نيز. به : اللآلي المصنوعه ، ج ۱ ؛ ص ۱۳۰ و ۱۲۹ ؛ همچنين : وافي فيض ، ج ۱ ، ص ۱۹ و ۱۷ ). 📌بنابراين شايد اين محصور بودنِ عناصر در چهار چوبِ مربع كه خود نمادِ تعقّل و خردِ انساني است، نمادي از گوهري باشد كه خداوند آفريده و آن را موجب فخر و مباهاتِ انسان قرار داده است. كار: نمد مالانِ غرب مازندران. 📌نمدِ چراغبونيِ گردِ گلدار، لب سياه –  از نام اين نمد واضح مي نمايد كه نمد مالان نامِ «چراغ بوني» بدين نقش داده اند.شايد از آن رو كه رنگِ زرد كه در كنارِ تيره گيِ مركزيِ نقش اين نمد همچون شعله ي چراغ يا فانوسي به نظر مي رسد، چنين نامي بر آن نهاده باشند. اما بايد افزود كه: در كنارِ هم نشستنِ تيره گي و روشنايي، از قديم الايام، خاصه در ايرانِ باستان، معرفِ ديدگاهِ دوبُن نگرانه ي توده ي مردم ايران بوده است. اين نمادِ ثنويت، كه آميخته به فرمي تزئيني است، توسط ستاره اي چهار پر، محصور شده است. كار : نمد مالان غرب مازندران. ✍عبدالرضا حجازی پژوهشگر در زمینه ی: انسان شناسی فرهنگی. فرهنگ و هنر اقوام فلات ایران 🌐http://www.imanabadkarokela.com/index.php?option=com_content&view=article&id=2126:2015-04-06-18-14-18&catid=85&Itemid=688&lang=fa 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2694 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
╲\╭┓ ╭‌🌺🍂🍃 ┗╯\╲ 📜 🟢 📗کتاب نسخه خطی صفحه ی ۱۰۳ 💚شجره نامه ی سادات: ■یحیی نژاد ■مرتضی پور ■مرتضوی ■مرتضی زاده ■مرتضوی نژاد ■اسدی ■عباس پور 🌍این سادات در محلات شیاده، دیوا و بورای بندپی غربی، همچنین مقیم گلیا بندپی شرقی و در شهر بابل و شهرستان آمل اقامت دارند. 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2695 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ ❤️مردگانتان را که در قبرها آرمیده‌اند از یاد نبرید. ✍️پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: {مردگانتان را که در قبرها آرمیده‌اند از یاد نبرید. مردگان شما امید احسان شما را دارند. آن‌ها زندانی هستند و به کارهای نیک شما رغبت دارند. شما صدقه و دعایی به آن‌ها هدیه کنید.} 📗منبع: انوار الهدایه، ص ۱۱۵ 📌اکنون یادی كنيم از مسافرانی که روزی در کنارمان بودند و اكنون فقط یاد و خاطرشان در دلمان باقیست با ذكر فاتحه و صلوات روحشان را شاد کنیم‌. 📸نمایه: مرحوم علیرضا داداش پور باکر آملی فرزند محسن 🍃⃟🥀᭄•🍃⃟🥀᭄﷽🍃⃟🥀᭄•🍃⃟🥀᭄• 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand @sayedhmirmaryam 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🎋🕌حرم مطهر امام رضا علیه السلام 👈 در گذر زمان 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand @sayedhmirmaryam 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🌼السلام علیک یا اباصالح مهدی ✨ جمعه یعنی روی مه سیمای تو 🍃حس خوب عاشقی هم پای تو 🌼 جمعه ها دل را هوایی می کند ✨ یاد ناز چشمت و آوای تو 🍃روز جمعه بر نمیخیزم به جز 🌼 از برای خنده ی لب های تو ✨ چشم از این دنیا ببندم تا دمی 🌼 هم نفس با من شود رویای تو 🍃 جمعه یعنی دل ز دنیا شستن و ✨جان گرفتن در رخ زیبای تو ✨الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـــ الْفَـــرَج 🟢: ((اگر رهبر نبودم، مسئول فضای مجازی کشور میشدم.)) 🌐http://mzm22mzm.blogfa.com/post/213 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand @sayedhmirmaryam 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🌍 📜 📌 ... ۱- اَسیوبون = متصدی آسیاب ۲- پاکار = همیار و دستیار کدخدا ۳- اودنگ چی = متصدی آسیاب آبی ۴- چاربیدار/چاربدار = متصدی اجاره دادن چارپایان ۵- فِرِق بون/قارق بون = محافظ کشتزار از صدمات و لطمان حرامیان ۶- غلچی = رویگر و سفیدگر ۷- لَمِه سو = متصدی ساخت را گویند. ۸- کمِل بند = متخصص در بسته بندی ساقه‌های رسیده برنج پس از خرمن‌کوبی ۹- گالش = خانواده دامداری که در دل جنگل به کار گاوداری اشتغال دارند. ۱۰- می رس = متصدی تابانیدن پشم گوسفند در کنار گروهی نمدمالان ۱۱- مِختاباد = سر گروه چوپانان را گویند ۱۲- نعل بند = متصدی نعل کردن چارپایان ۱۳ - نمکی (خرکچی) = فروشندگان نمک قلوه‌ای 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2696 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📸نمایه 📙 یعنی... 📕 یعنی: نشانه‌ی ضعف نیست 📗 یعنی: وبال گردن خودمان هستند 📘 یعنی: نشانه‌ی برتر بودن نیست. 📙 یعنی: به جای قدرت قدرتِ را بالاتر ببریم 📒 یعنی: گذاشتن برای دوست نشان صمیمیت نیست 📕 یعنی: هر یک تجربه است تجربه‌هایمان را به بگذاریم 📗 یعنی: کاری داشته باشیم 📘 یعنی: را کنار بگذاریم 📙 یعنی: تفاوت نسل‌ها را کنیم 📒 یعنی: ما نباید مانع آزادی دیگران شود 📕 یعنی: به دیگران نزنیم 📗 یعنی: برای دیگران کنیم 📘 یعنی: به اندازه از دیگران بپرسیم تا نشنویم 📒 یعنی: در دورهمی‌ها کسی را سوژه‌ی کردنمان قرار ندهیم 📕 یعنی: در جمع از کسی نپرسیم 📚 یعنی: بخوانیم 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2698 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📜اتّا مردی بیِّه بِز داشته 🗣🐐 📌یک چالش........... اَتّا مردی بیِّه بِز داشته..........🐐 اِسا هر کی بتونِّه اتّا چی اضافه هاکِنِه اصلاً هم مهم نیّه با هم ربط دارِن هر چی بی ربطتر بهتر......؟ 👈هارشِم چیکار کِرِنّی؟ ⏳نفر اول:🍃🍂 اتا مردی بز داشته کلای قرمز داشته اتا خله مهمون داشته شصت کله ی اندازه راغون داشته باکله ره با پوس خرده نارنگی ره باموز خرده. این دنگ سر اون دنگ سر رعنا رعنا پیش و من پشت سر رعنا لیلا لیلا لیلای دمه بیرین ونه عجوزه ماره چمه بیرین😂😂😂😂 🌸🌸سید من ۱۰ شب به بد ات کمه گج زمه😂😂 ⏳نفر دوم:🍃🍂 اتا مردی بیه بزداشته، حال ناخش داشته پلا بی خرش داشته زنه ناسازش داشته صبح تاشب نالش داشته، یک شب حال خش داشته زنا شیه پره خنه لبه خَنِش داشته امو شی خنه ساز ناخش داشته ناخواسته وره خونش داشته للوا تالش داشته وقتی امیری خونش داشته زنا حاله خش داشته، بزن امیری که حال خش بوه ⏳نفر سوم:🍃🍂 اتا مردی بز داشته کلای قرمز داشته.... مثل ماس زنش داشته قَب بَکرده چِش داشته پلا بی خرش داشته دمس پِ و گالش داشته زن پِر طالش داشته للوه خیابون مَجَش داشته سَر و تَنِ ناخش داشته 💌سپاس از: آقای سیدقاسم صیادمنش 🌐 http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2699 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
📩شناسه۱۴۰۳۰۲۰۷۲۲۲۲ 🌍 🌸 📝نخودک نام قدیمی یکی از روستاهای  است که هم‌اکنون در داخل شهر واقع شده‌است. 📌با اینکه این روستا کاملاً در بافت شهر مشهد ادغام شده، اما در گذشته یکی از روستاهای بزرگ بوده و در نزدیکی محلهٔ  قرار داشته‌ است. 📌محله‌های کوی بلال حبشی، شهرک امام خمینی، قسمتهایی از خیابان مطهری شمالی و خیابان هدایت، بخش‌های تبدیل شدهٔ این روستا هستند. 📌از خاندان های این روستا می‌توان به  اشاره کرد. 📌شیخ ابولقاسم علوی کاخکی، یکی از آخرین کدخداهای این روستا بودند. 📌اما عالِم حسن‌علی اصفهانی مشهور به به  (۱۲۴۱ اصفهان _ ۸ شهریور ۱۳۲۱ هجری شمسی، مشهد)  فقیه، فیلسوف و از عارفان شیعه در سده ی ۱۴ است. 🔆: وی در سال‌های پایانی عمر، در روستایی به نام نخودک در نزدیکی  مشهد سکونت داشت و به همین دلیل نیز به حسن‌علی نخودکی مشهور بود. 📌حسن‌علی مقدادی اصفهانی (نخودکی) فرزند علی‌اکبر مقدادی اصفهانی و در خانواده‌ای مذهبی، متولد شده‌است. 🌿: حاج شیخ حسنعلی فرزند علی‌اکبر فرزند رجبعلی مقدادی اصفهانی 📌وفات: نخودکی اصفهانی در ۱۷ شعبان ۱۳۶۱ق برابر ۸ شهریور ۱۳۲۱ خورشیدی درگذشت و در صحن انقلاب اسلامی حرم علی بن موسی الرضا (مشهد) و پس از اقامه نماز میت توسط حسین فقیه سبزواری بر پیکرش، دفن شد. 💕فرزندنخودکی: علی مقدادی اصفهانی فرزند آیت الله نخودکی اصفهانی متولد ۱۳۰۸ است که در اسفند ۱۳۸۸ در تهران درگذشت و در خراسان دفن شد. وی شرح حال پدرش را در کتاب "نشان از بی‌نشان‌ها" آورده‌است. 📚منابع: 📗نشان از بی‌نشان‌ها، علی مقدادی؛ ۲ جلد. 📘المسلسلات، مرعشی نجفی، اجازه‌نامه نخودکی؛ 📙گلشن ابرار، جلد ۶، ص ۱۱۰. 📕علوی، علی‌ بن محمد، المجدی فی انساب الطالبیین، چاپ احمد مهدوی دامغانی، قم ۱۴۰۹. 📄و غیره... ✨ ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2700 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
📩شناسه۱۴۰۳۰۲۰۷۲۲۲۲ 🌍#نخودک 🌸#نخودکی 📝نخودک نام قدیمی یکی از روستاهای #مشهد است که هم‌اکنون در داخل
📗 : 🔆حاج شيخ حسنعلى نخودكى اصفهانى 📌يك كسى به حضرت زهرا سلام اللّه عليها توهين مى كند، آشيخ حسن على نخودكى اصفهانى او را به دَرَك واصل مى كند، بعد هراسان مى شود كه كجا برود. در همين حال يكى از اولياء خدا، يا ائمه اطهار عليهم السلام يادم رفته پيدا مى شود و ميفرمايد آشيخ حسن على چه مى خواهى ؟ 👇 آشيخ فرموده بود، رزق حلال ميخواهم و دوست دارم درنجف باشم . آن بزرگوار فرموده بود نمى خواهد به نجف بروى.👈 برو آنجا هم مثل نجف است و بيا اين پول حلال را هم بگير برو نخودك . فلان باغ را بخر و در همان جا باش . 👇 📌آشيخ به نخودك مى آيد و آن باغ را میخرد و توى باغ درخت هاى مو و انگور مى كارد. در اوقاتى كه فصل انگور ميشود نان وانگور و بقيه سال را با كشمش ، و هيچ چيز از بيرون استفاده نمى كرد. 🌸ايشان فرمودند: يك رفيق داشتم خدا بيامرزدش به نام شيخ زين العابدين رضوان اللّه تعالى عليه كه توى صحن اسماعيل طلائى آن بالا يك حجره داشت . كه با شيخ حسنعلى خيلى در ارتباط بودند و حاج شيخ حسنعلى كتابهاى قديمى به دست مى آورد و شيخ زين العابدين براى ايشان صحافى مى كرد. 👇👇 يك روز شيخ دو كتاب خيلى مهم مى آورد و به ايشان مى دهد تا صحافى كند، مى فرمايد به يك شرط صحافى مى كنم كه يك روز ناهار تشريف بياوريد منزل ما. 📌آشيخ حسنعلى فرموده بودند: باشد مى آيم . روزها مى گذشت و آشيخ زين العابدين مى گفت : پس آقا چه شد؟! مى فرمود: مى آيم . 📌 تا يك روز در زمان رضاشاه ملعون كه گفتند بيست و چهار ساعت كسى از خانه ها حق بيرون آمدن ندارد، آن روز شيخ با يك طَبق نان و چيزى آوردند، و از منزل ما چيزى نخوردند و ايشان خانه هر كس كه ميرفت حتى يك آب جوش هم نمى خورد. 📚داستانهايى از مردان خدا، قاسم مير خلف زاده 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2700 ꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🟢: ((اگر رهبر نبودم، مسئول فضای مجازی کشور میشدم.)) 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand @sayedhmirmaryam 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بِسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ✨إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ ﴿۱﴾ آنگاه كه خورشيدبه هم درپيچد ✨وَإِذَا النُّجُومُ انْكَدَرَتْ ﴿۲﴾ وآنگه كه ستارگان همى‏ تيره شوند ✨وَإِذَا الْجِبَالُ سُيِّرَتْ ﴿۳﴾ و آنگاه كه كوهها به رفتارآيند ✨وَإِذَا الْعِشَارُ عُطِّلَتْ ﴿۴﴾ وقتى شتران ماده وانهاده شوند ✨وَإِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ ﴿۵﴾ و آنگه كه وحوش را همى‏ گرد آرند ✨وَإِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ ﴿۶﴾ درياها آنگه كه جوشان گردند ✨وَإِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ ﴿۷﴾ و آنگاه كه جانها به هم درپيوندند ✨وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ ﴿۸﴾ پرسندچو زان دخترك زنده به‏ گور ✨بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ ﴿۹﴾ به كدامين گناه كشته شده است ✨وَإِذَا الصُّحُفُ نُشِرَتْ ﴿۱۰﴾ وآنگاه كه نامه ‏ها زهم بگشايند ✨وَإِذَا السَّمَاءُ كُشِطَتْ ﴿۱۱﴾ وآنگاه كه آسمان زجا كنده شود ✨وَإِذَا الْجَحِيمُ سُعِّرَتْ ﴿۱۲﴾ وآنگه كه جحيم را برافروزانند ✨وَإِذَا الْجَنَّةُ أُزْلِفَتْ ﴿۱۳﴾ وآنگه كه بهشت را فرا پيش آرند ✨عَلِمَتْ نَفْسٌ مَا أَحْضَرَتْ ﴿۱۴﴾ هرنفس بداندچه فراهم ديده ✨فَلَا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ ﴿۱۵﴾ نه نه سوگندبه اختران گردان ✨الْجَوَارِ الْكُنَّسِ ﴿۱۶﴾ [كز ديده] نهان شوند واز نو آيند ✨وَاللَّيْلِ إِذَا عَسْعَسَ ﴿۱۷﴾ سوگندبه شب چون پشت گرداند ✨وَالصُّبْحِ إِذَا تَنَفَّسَ ﴿۱۸﴾ سوگندبه صبح چون دميدن گيرد ✨إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ ﴿۱۹﴾ كه [قرآن]سخن فرشته بزرگوارى است ✨ذِي قُوَّةٍ عِنْدَ ذِي الْعَرْشِ مَكِينٍ ﴿۲۰﴾ نيرومند [كه] پيش خداوند عرش بلندپايگاه است @edmolavand 🌸💥🌸
🌐http://mzm22mzm.blogfa.com/post/215 💠حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی: برای مقابله با شبهات و رسيدن به يقين، غير از مطالعه و ، چه راه هايی وجود دارد؟ 👇
📝پاسخ: و مطالعه، تنها نيمه راه است و نيمه باقی، به عمل انسان وابسته است؛ يعنی انسان بايد هم محقق و هم متحقق باشد. 📌 كسی است كه از نظر علمی عميقاً تحقيق كرده و مطالب را برای خود حل كرده است؛ ولی كسی است كه به آنچه فهميده، باور دارد و به آن عمل می كند. 📌اگر كسی عالم محض بود و حرفهای متقن و محكم داشت؛ ولی به آن ايمان نداشت يا به علم خود بی باور بود و به حقايقی كه برايش مكشوف شده، عمل نكرد، كم كم دُچار شك و شبهه می شود. ✨خداوند در با تعبيری لطيف درباره فرعون فرموده است: (وَجَحدُوا بِها وَ اسْتيقنتها أنفُسُهُمْ ظُلماً وَ عُلُوّاً).[سوره نمل آیه ١۴]  🌸موسی كليم (سلام الله علیه) هم طبق آيات قرآن به فرعون فرمود: (لَقَدْ علمتَ ما أنزلَ هؤلاءِ إلاّربُّ السَّمواتِ و الأرض)[سوره اسراء آیه ۱۰۲] ؛ تو خود می دانی كه اينها را كسی جز خدای آسمانها و زمين نفرستاده است. با اين همه فرعون به اين علم خود باور نداشت.  📌فهم و باور، دو چيز متفاوت است: در اختيار ما نيست؛ ولی در اختيار ماست. با فكر كردن، مطالعه يا تحصيل، علمی برای ما حاصل می شود و پس از آن ديگر نمی توانيم بگوييم كه من نمی خواهم بفهمم. در فهم انسان اراده دخيل نيست؛ امّا در باور اراده دخيل است؛ يعنی انسان پس از آنكه چيزی را فهميد، می تواند به آن باور داشته يا نداشته باشد. در بحث ميان دو نفر، گاهی با اينكه يكی مسئله حق را برای ديگری روشن می كند، ديگری زير بار نمی رود؛ يعنی نفس به قدری شرور است كه می تواند در برابر ۴=٢×۲ بايستد و بگويد: من باور نمی كنم، با اينكه فهميده است.  برای اينكه به ويروس درونی «شك و شبهه» مبتلا نشويم، 👈بايد به آنچه فهميده ايم، داشته باشيم و به آن كنيم. تا عمل در كار نباشد، يقين حاصل نمی شود. بهترين راه برای نجات از گزند شبهه اين است كه به آنچه فهميديم، عمل كنيم. 📗نسیم اندیشه دفتر یکم، ص ۱۵۶،۱۵۷ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/952 ꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🟢: ((اگر رهبر نبودم، مسئول فضای مجازی کشور میشدم.)) 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand @sayedhmirmaryam 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜 💠 کالسنگ ترکیبی از کال/کِل(کوچک) و سنگ و وسیله ای برای پرتاب سنگ های کوچک است. کالسنگ در دهه ۴۰ و ۵چ در روستاها بسیار پرکاربرد بود، چوپانان، کشاورزان، دشتِ بانها و شب پاها به اقتضای شغل شان از آن استفاده میکردند و در گذشته دور، از آن برای جنگ و مبارزه با دشمن از راه دور بکار میگرفتند و سابقه بسیار دراز دامن و ده ها هزار سال قدمت دارد. 📌کالسنگ دو دسته و یک سنگدان دارد و سنگدانش میتواند از چرم، پارچه و نخ باشد و بسته به سلایق افراد، آن را در شکل های مختلف رنگی و غیر آن میساختند. 📌چوپانان گاهی آن را برای رماندن و برگرداندن گوسفندان و دشت بانان برای رماندن حیوانات و ترساندن دزدها و شب پاها برای رماندن خوک و گراز در شالیزارها و گندم زاران از آن بهره میگرفتند، زمانی جوان ترها در صحرا، برای چیدن گردو هم از کالسنگ استفاده میکردند. 📌شایان ذکر است ما بچه ها در دهه ۴۰ و ۵۰ از کالسنگ برای تفریح و نوعی سرگرمی و بازی استفاده میکردیم و گاه‌گاهی در مکان خاصی مثل 👈سر چِکل، کوه، تپه یا چمنی جمع میشدیم و جایی یا نشانه ای را معین میکردیم و سنگ را از کالسنگ به هدف مشترک پرت و بُرد آن را مشخص میکردیم و سنگ هر پرتاب کننده ای، اگر از مبدأ تا به مقصد، بیشتر و دیرتر میرفت آن را بعنوان برنده انتخاب میکردیم، پرتاب بیشتر بستگی به قدرت بازو افراد داشت، کالسنگ را بالای سرمان چند بار میچرخاندیم و بعد با رها کردن یکی از دسته هایش، سنگ به جاهای دور پرتاب میشد. 📌در فارسی آن را میگویند که در نوشته ها و اشعار شاعران بسیار دیده می شود. ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ 💥 @edmolavand