eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
401 دنبال‌کننده
11هزار عکس
1.3هزار ویدیو
244 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر_شاعر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی_فرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان:#آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
📸نمایه آیت‌الله العظمی سید ابوالقاسم دهکردی (ره) ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
17.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕌امامزاده علی فریم 🌍بخش دودانگه ساری 📸 سلمان محمدی ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📚معرفی کتاب📚 👇مدعیان مهدویت: از صدر اسلام تا عصر حاضر 📎حاوی تاریخچه پیدایش باب و بهاء 📝پدیدآور: احمد سروش، تهران، نشر افشین 📌قبل از صفحه عنوان، صفحه تقديم قرار دارد که مولف اثر حاضر را به آيت الله العظمي بروجردي هديه کرده است. 🔎مشاهده نسخه بدون نیاز به گذرواژه: https://ils.blib.ir/Media/Pdf/?productId=65cbb442d50aa217f8a4b050&contentId=65471a696d60443f134113e2&contentDetailId=&isDefaultSamplePages=false
📝چِش و دِل ♥️دلِ مِن آی دِلِ آی دِلِ مِن 🟠بِرو بِرا بِشنو حرفِ دِلِ مِن ⚙سَرِجنگ داشته چِش با این دِلِ مِن ➕که آخِر خاک بونِه مِنزِلِ مِن ♥️دل گِنه مردِمونِ یاری هاکِن ▫️چِش گِنه ترک از این غم خواری هاکِن ♥️دل گِنه اِنار داره کاله بَواش ◻️چِش گِنه با می وپیاله دَواش ♥️دِل گِنه وقتِ کاره خوار کار هاکِن ▫️چِش گِنه خواره تَنِّ نِخار هاکِن ❤️دل گِنه بِرو تا یَکدونه بَوویم ◽️چِش گِنه عاشق میخونه بَوویم ♥️دل گِنه بی زِوونِ هم زِوون باش ◻️چِش گِنه وِل هاکِن فکرِ شِه نون باش ♥️دِل گِنه مردمِ ناموسِّ نَووین ▫️چِش گِنه بِر بوریم عاروسِّ بَووین ♥️دِل گِنه فکرِ وِشنای غِذا باش ◻️چِش گِنه نا نَکِن فکرِ شِه جا باش ♥️دل گِنه بِرو باهم یار بَوویم ▫️چِش گِنه بِیتِّره دیار نَوویم ♥️دل گِنه نِماز بَخون روزه بَهیر ◽️چِش گِنه یَک لب از فیروزه بَهیر ♥️دل گِنه بَهیر تِه دَستِ خِلایِق ◽️چِش گِنه نا خِلایِق هرچی لایِق ♥️دِل گِنه یتیمِ سَرِه بَکِش دست ◻️چِش گِنه سعی هاکِن دائم باشی مست ♥️دل گِنه ای خِدا بَرِس بِدادِم ◽️چِش گِنه ای خِدا هادِه مِرادِم ♥️خِدایا مِه چِشِّ با مِه دل هاکِن ▫️خِداوندا مِه چِشِّ عاقِل هاکِن ⏰اون زمون که مه چِش بَیِه با مِه دل 📍چه خِش هَسِّه هادی بوری زیرِ گِل ✍هادی_اکبری_وسطی_کلایی ۱۳۸۸/۰۴/۲۸ ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از قرارگاه باکر در ایران
بسم الله الرحمن الرحیم ن و القلم و ما یسطرون ✍باکرهای مهاجر از روستای ادملا بخش بندپی شرقی بابل به شهرستان آمل ۱.خاندان مقیم دشت سر ۲. خاندان [باکر] روستای نوده عطایان دشت سر ۳.خاندان $ایزدی [باکر] روستای و غیر متمرکز در بخش که البته اصالتشان باکر است. ۴.خاندان داداش پور [باکر] مقیم کوی شهید اکبری شهر آمل ۵.خاندان داداش پور باکر مقیم کوچه ی خیابان امام رضا علیه السلام ۶.خاندان مقیم پلک از مسیر لاله ۵۸ شهر آمل ۷.خاندان لاله ۲۸ آمل؛ محله ی چلاوی ها ۸.خاندان مقیم بلوار بسبج و سمت پمپ بنزین ایمانی شهر آمل ۹.خاندان مقیم ملت آباد شهر آمل ۱۰.خاندان با نام خانوادگی مقیم روستای هلی کتی آمل ۱۱.خاندان مقیم روستای آمل ۱۲.خاندان مقیم امت اباد [دبّاغ چال] آمل که عمدتا به تعزیه خوانی شهرت دارند. ۱۳.خاندان مقیم پایین بازار آمل ۱۴.باکرهای مقیم شاه محله [اسلام محله] شهر آمل از نسل بنت الهوردی داداش باکر ۱۵.باکرهای مقیم آمل ۱۶. باکرهای مهاجر و مدفون در روستای آمل ۱۷.خاندان مقیم شهر آمل ۱۸.باکرهای مقیم آمل ۱۹.خاندان روستای بخش مرکزی آمل ۲۰.خاندان آمل ۲۱.و..... 💌چاپ و نشر مطالب بردن از منبع مجاز نیست. 🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند. در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت. 🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است . ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand ܐܡܝܕ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📩شناسه۱۴۰۲۱۲۰۲۱۷۴۰ ۱.خاندان مهاجر از و شرقی بایل ۲.خاندان مهاجر از روستای تهمتن کلا بابل [این طایفه دارای محله ی قدیمی به نام در روستای لمسوکلا بندپی شرقی می باشند.] ۳.خاندان مهاجر از خراط کلای دهستان [گتاب] جنوبی بابل ۴.سادات مهاجر از روستای بابل ۵.خاندان مهاجر از گتو [گتاب] بابل ۶.خاندان مهاجر از سوادکوه ۷.خاندان مهاجر از سوادکوه ۸.خاندان مهاجر از روستای آمل [سراکلا، میان محله، کبود کلا، درکا پشت و کاله پایین محله] ۹.خاندان مهاجر از روستای آمل ۱۰.خاندان مهاجر از روستای آمل ۱۱.خاندان مهاجر از روستای آمل ۱۲.خاندان مهاجر از [گتاب] و حومه آن ۱۳.خاندان که مهاجر از و برخی دیگر نیز از آبگرم لاریجان آمل می باشند. ۱۴.خاندان برخی مهاجر از نور و برخی دیگر نیز آمل ۱۵.خاندان که از تبار هستند. ۱۶.خاندان که مهاجر از و برخی دیگر نیز از هستند. ۱۷.خاندان مهاجر از روستای ییلاقی لاریجان آمل ۱۸.خاندان مهاجر از روستای ییلاقی لاریجان آمل ۱۹.خاندان مهاجر از روستای ییلاقی لاریجان آمل ۲۰.خاندان ها از روستای لاریجان ۲۱.سایرین (اسماعیلی، حسین پور، رضاپور، دلپسند، اسدی، غلامی، ابراهیمی و...) 📩با تشکر از جناب فضلی 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2310 💌چاپ و نشر مطالب بردن از منبع مجاز نیست. 🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند. در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت. 🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است . ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand ܐܡܝܕ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📩شناسه۱۴۰۲۱۲۰۲۱۷۵۵ 🌍لمسوکلا بندپی شرقی ۱.این روستای جنگلی در دهستان پریجا [فیروزجا] بخش بندپی شرقی بابل واقع شده است. 📌در سند مبایعه نامه سال ۱۲۳۵ قمری نام این روستا ((نَمدمال محله)) قید شده است. ۲.رودخانه ی که از کوه سرچشمه میگیرد، در لمسوکلا به متصل میشوند. ۳.چشمه های لمسوکلا: دِماغه_آقاچشمه_سیوچشمه_ کیجاچشمه_مارجان چشمه زَرچال او_ غازی چشمه_ پِه سرچشمه_ تَلی چشمه[پری چشمه] ۴.کوه در ۴ کیلومتری لمسوکلا قراردارد. ۵.محلات قدیم لمسوکلا: قلعه کتی، خرابه، تهمتن سر، خواخر قبر سر، متون کلا، فلیج، قلعه ارشین، قلعه کتی، کرات کتی، ریکو، آیش ارشین شاه، اسپیارملک، چاک کلا، غاز درّه، الاشخامن، پیازباغ، مین مَله، خرابه، میرتالارسر و... ۶.قطعات زمین مزروعی لمسوکلا: خرابه، بن کیله، ممرز بِن، خراط، اسپیاربن، پنج خویز، چهار خویز، گت دشت، وقفی کاله، تسکا لپار، و.... 📌چند زمین مزروعی در این روستا گزارش شده است که از جمله ی آن وقف زمین برای علیه السلام است. 📌زمین های کشاورزی این روستا بصورت پلکانی میباشد. ۷.قلعه ی فریدون (تپه فریدون) در ضلع جنوب شرقی لمسوکلا واقع شده است. ۸.بنای قدیمی ((شاهنشیر)) نیز در جنوب غربی این روستا واقع شده است. ۹. که محل اسکان بسیار قدیمی اهالی تهمتنن کلا فعلی[سه تیره: پایین سری، نوچایی و آقاجان دسته] بندپی بوده، که این محل در ضلع جنوب شرقی لمسوکلا واقع شده است. 📌 دارای قبرستان خیلی قدیمی بوده که مورد تجاوز قاچاقچیان فرهنگی قرار گرفت. ۱۰.این روستای دارای پنج قبرستان باستانی، قبرستان فعلی[مین مله و ضلع شرقی] و یک مزار شهدا میباشد. 🌷برادران شهید حسن و ابراهیم بزرگپورسماکوش و شهید عرب چراغ همیشه روشن لمسوکلا هستند. ۱۱.🕌ابنیه ی مذهبی: سقانفارچوبی با طراحی سنتی، تکیه، زینبیه و پایگاه بسیج در مین مله واقع شده اند. ۱۲.این محل دارای دهیاری، شوارای اسلامی، مدرسه ابتدایی، خانه بهداشت و حمام عمومی میباشد. 📌خانم لیلا بزرگپورسماکوش دختر کبلی آقا اولین این روستاست که به خدمتگذاری شهرت دارد. ۱۳.🕌در پایین دست زمین موسوم به غازدره و الاشخامن لمسوکلا؛ در ضلع شرقی این روستا مزار واقع شده است که اهالی تا دهه ۱۳۷۰ همه ساله در روز عاشورا طی مراسم دسته روی بدان جا مراسم ((سلام آقا)) را اجرا میکردند. 📌 به مرور بدلیل سنگ چین بودن این بقعه ی متبرک دچار خدشه، تخریب و حتی بی حرمتی واقع شد و دیگر آن مراسم و عرض ارادت تا این زمان مقال صورت نمیگیرد. ۱۴.خواخِرقبرسَر: زنی به نام ((ریکومهر)) قبل از دوره ی زندیان حاکم این روستا بود که در صلابت حکومت میکرد و نامی نیک آوازه داشت. 📌وی خواهر ارشین شاه بود. احشام وی در مورد سرقت یاغیان قرار گرفت و این امر موجب شد که وی آنان را تحت تعقیب قرار دهد. 📌 وی ملازم و تاج نشین تپه فریدون بود که به خیانت یکی از خدمه اش به نام((خرّاط)) کشته شد. او را در محل فعلی؛مرتع موسوم به دفن کردند. 📍فاقدمنبع ۱۵. روستای لمسوکلا جنگلی و از خاک سفید ممتازی برخوردار است. ۱۶.در نمودار کوچ ییلاق بندپی این روستا نیز مورد توجه بوده است. ۱۷.خاندان های مقیم لمسوکلا: #هرودسته#باکر#اسماعیل_دسته#بزرگپور ۱۸.مادرشهیدان بزرگپور برای نخستین بار توسط پژوهش ادملاوند عنوان [مادرلمسوکلا] لقب گرفت. ۱۹.نامداران لمسوکلا: استادعلیرضا، ملاابراهیم، کبلی جان محمد، ملاطهماسب، کبلی آقاجان، ابوطالب، ملامحسن، مشهدی بابا، کبلی اقا، آقابزرگ، جمعلی، ملاخیران، شیخ محمد،یاورش داش و... 📌آقای یاور لمسو سماکوش در خوانش و بیان استعداد درخشانی دارد که با همکاری ایشان نام وی در فهرست ثبت گردید. ۲۰.نام خانوادگی: بزرگپور، بزرگنیا، محسنی فر، لمونیا، لمسوتبار، اسماعیلی، ابراهیمی، خدادی باکر، رضایی، حاتمی، محسنی نژاد، درویش نسب، قلیپور، محسن زاده، جانعلی پور، طهماسبی، عظیمی، سادات، میروژن، عرب، ادبی، کریم تبار، داداش پور، چاوشی و... ۲۱. خانم لمسوسماکوش از جمله ی زنان سختکوش و عفیفه ی این روستا بوده که در تاریخ ۱۴٠٠/٠۳/۱۳ آسمانی شد. 📌آقای جواد بزرگنیاسماکوشی؛ لحاف دوز، هنرمند لَلِه وا و خواننده ی مشهور مازندران، فرزند همین مادر است. ۲۲.سادات، دروایش و روحانیون این روستا طی مهاجرت فصلی در خارج از روستا نیز فعالیت مینمودند. ۲۳.سایر مطالب... 📝اینجانب با افتخار از مادر متعلق به این روستا و از طایفه ی سخت کوش هستم. 🗓۱۴۰۰/۱٠/۰۹ ✍محسن داداش پور باکر 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/1019 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ✍ادامه 👇👇
👆👆 📚منابع پژوهشی [] ۱.تحقیقات میدانی ۲.یافته های شفاهی ۳.کتاب میراث ماندگار، ۴.کتاب بندپی سرزمین،تاریخ،فرهنگ_ و ۵.یادداشت های چاپ نشده و کتاب خطی اشاداد ۶.،سفرنامه ملگونف به سواحل نواحی جنوبی دریای خزر ۷.، میرظهیرالدین، طبرستان و و ۸.،ه.ل.مازندران و استرآباد، ترجمه غلامعلی وحید مازندرانی ۹.کتاب نویسنده حجةالاسلام شفیع تبار سماکوش ۱۰.سایر منابع 👇👇 📝فهرست و مشخصات دقیق از علما و روحانیون دلسوز و مردمی روستای لمسوکلا بندپی شرقی در دستور کار است. لطفا شکیبا باشید. 💌چاپ و نشر مطالب بردن از منبع مجاز نیست. 🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند. در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت. 🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است . ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand ܐܡܝܕ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
 زادهٔ ۱۶ مهر ۱۳۰۴ تهران  درگذشتهٔ ۱۸ اسفند ۱۳۸۹ تهران 📌 پژوهشگر فرهنگ و تاریخ ایران و ادبیات فارسی، ایران‌شناس، کتاب‌شناس، نسخه‌پژوه، نویسنده و استاد دانشگاه در ایران 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2316
📝زندگی نامه استاد ایرج افشار 💥افشار \afšār\، ایرج (۱۳۰۴- ۱۳۸۹ ش) ، ایران شناس، کتابشناس و از اعضای شورای عالی مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی. ✍او از پراثرترین پژوهشگران معاصر ایران است و گسترۀ پهناوری از فعالیتها، از جمله سردبیری چند نشریه فرهنگی و همکاری با آنها، کتابداری، فهرست‌نگاری، نسخه‌شناسی، تدریس دانشگاهی در داخل و گاه در خارج، مطالعات ایران‌شناسی، قاجارپژوهی، همکاری در سطوح مختلف با نهادهای متعدد پژوهشی و ایران‌شناسی و کتابخانه‌ها و مراکز نسخه‌های خطی، از عرصه های تکاپوی فرهنگی ـ پژوهشی اوست. سلامت جسمی و روحی، جدیت و مداومت خستگی‌ناپذیر در کار، ساده‌زیستی و پرهیز جدّی از اتلاف وقت، موجب شده است که حاصل عمر او تا این زمان، آثاری پرشمار اعم از کتاب، مقاله، تصحیح متون، انواع فهرستها، کتابشناسی‌ها، نطق‌ها و خطابه‌ها، یادداشت‌ها و نوشته‌های دیگر باشد. 📌ایرج افشار در و در خانواده‌ای و با فرهنگ زاده شد. پدرش محمود افشار یزدی از شخصیت‌های فرهنگی و ایراندوست زمان خود بود. ایرج در مدرسه‌های شاهپور و فیروز بهرام در تهران تحصیل کرد و در ۱۳۲۸ ش از دانشکدۀ حقوق دانشگاه تهران در رشتۀ قضایی فارغ‌التحصیل شد. از ۱۹ سالگی در ادارۀ امور مختلف مجلۀ آینده دستیار پدرش بود و نخستین تجربه‌های اداره و انتشار نشریه‌ای فرهنگی را از این راه و با کار عملی آموخت. در دورۀ دانشجویی با مجلۀ جهان نو همکاری کرد. در ۱۳۲۹ ش در دبیرستانهای تهران به تدریس پرداخت و در ۱۳۳۰ ش به دانشگاه تهران منتقل، و در کتابخانۀ دانشکدۀ حقوق، که بزرگترین کتابخانۀ دانشکده‌ای ایران در آن سالها بود، به کتابداری مشغول شد و فنون کتابداری را از طریق عملی و تجربی آموخت. 📌جدا از این وظیفه، مدتی سردبیری مجلۀ مهر را به عهده گرفت (۱۳۳۱ ش) و با همکاری و همفکری تنی چند از دوستان نزدیکش، که جملگی به شخصیتهای فرهنگی برجسته‌ای در حوزه‌های تخصصی خود تبدیل شدند: محمدتقی دانش‌پژوه؛ عباس زریاب‌خویی؛ منوچهر ستوده و مصطفى مقربی، مجلۀ فرهنگ ایران زمین را در 1331ش تأسیس کرد که انتشار آن تا سال ادامه یافته و از نشریه‌های معتبر در زمینۀ مطالعات ایرانی است. 📌ایرج افشار در ۱۳۳۳ش، زمانی که با کتابخانۀ ملی ایران همکاری داشت، نخستین دفتر کتابهای ایران را انتشار داد. این دفتر، سرآغاز تدوین و انتشار کتابشناسی ملی بود، اثری که باید بازنمای رسمی کتابهای انتشار یافته در کشور باشد و تا آن زمان هیچ نهاد دولتی به نشر آن اقدام نکرده بود. افشار، انتشار این فهرست سالانه را تقریباً به همان صورت تا ۱۳۴۵ ش به مدت ۱۲ سال ادامه داد. به موازات این فعالیتها، مدتی (۱۳۳۳- ۱۳۳۵ ش) سردبیر مجلۀ سخن و مدت طولانی‌تری هم (۱۳۳۴- ۱۳۴۰ ش) مدیر مجلۀ کتابهای ماه بود. در ۱۳۳۵ ش، زمینۀ دیگری از فعالیتهای ایرج افشار آغاز شد. احسان یارشاطر، مدیر بنگاه ترجمه و نشر کتاب که به سبب اشتغالات علمی ناگزیر بود بیشتر ایام سال را خارج از کشور به سر برد، سمت قائم‌مقامی این بنگاه انتشاراتی نوبنیاد را به افشار سپرد و او نزدیک به ۷ سال ادارۀ آن بنگاه را در غیاب مدیر آن برعهده داشت. افشار در ۱۳۳۵ ش به فرانسه سفر کرد و در دوره‌ای آموزشی، که یونسکو بانی آن بود، با فن کتابداری جدید و موازین نوین و مبانی نظری علم کتابشناسی آشنا شد. گذراندن این دوره و تحولات نگرشی حاصل از آشنایی با دستاوردهای تازۀ کتابداری و کتابشناسی، به شاخه‌ای از فعالیتهای افشار شکل داد. 📌او حدود ۷ سال، تا ۱۳۴۲ ش، به چند کار مختلف، اما مرتبط دست زد: تدریس کتابداری جدید در دانشسرای عالی، مدیری و سردبیری مجلۀ راهنمای کتاب تأسیس باشگاه کتاب با همکاری یارشاطر، که با نام انجمن کتاب معروف است، و ارائه کردن خدماتی نو به دوستداران و خوانندگان کتاب، انتشار نشریۀ نسخه‌های خطی با همکاری محمدتقی دانش‌پژوه (۱۳۵۷ – ۱۳۴۰ش)، مدیریت کتابخانۀ ملی برای مدتی و آغاز کردن فعالیتهای جدیدی در آن کتابخانه در زمینۀ سازماندهی نسخه‌های چاپی و خطی، مدیریت مرکز تحقیقات کتابشناسی دانشگاه تهران و چند کار دیگر مرتبط با این فعالیتها که در ادامۀ مقاله به آنها اشاره خواهد شد. جلد نخست فهرست مقالات فارسی، حاوی داده‌های کتابشناختی ۶۰۰۰ مقاله به زبان فارسی در نشریه‌های ایران‌شناسی و فرهنگی ایران و خارج که افشار اندیشۀ تدوین آن را از سالها پیش از آن در سرداشت، در ۱۳۴۰ش انتشار یافت. این منبع مقاله شناخت نخستین ابزار مقاله‌شناختی فارسی بود که در اختیار پژوهندگان مطالعات ایرانی قرار گرفت و از جملة ابتکارهای ایرج افشار بود که گرچه قدر آن در آغاز کار در جامعۀ پژوهشی ایران درست شناخته نشد، اما با گذشت زمان، جایگاه خود را در مطالعات ایران‌پژوهشی تثبیت کرد. ایرج افشار در ۱۳۴۳ ش مدیریت انتشارات دانشگاه تهران را به عهده گرفت و حدود ۷ سال در این سمت خدمت کرد. ادامه👇👇
📎ادامه نوشتار👆👆 ✍او در این نهاد، به سنتی که به ویژه پرویز ناتل خانلری، موسس انتشارات دانشگاه، بنا نهاده بود، غنا بخشید و کوشید استقلال انتشاراتی دانشگاه را در برابر مداخلاتی حفظ کند که شماری از دانشگاهیان متنفذ به سود منافع شخصی خود و برخلاف رویه‌های دانشگاهی اعمال می‌کردند. 📌 سال بعد، در دورۀ ریاست جهانشاه صالح بر دانشگاه تهران، ریاست کتابخانۀ مرکزی دانشگاه تهران به او واگذار شد. 📌افشار تا چند ماه پس از انقلاب، جمعاً حدود ۱۴ سال، اهتمام اصلی و مهم‌ترین وظیفه‌اش ایجاد، سازماندهی و تکمیل نخستین و در عین حال بزرگترین کتابخانۀ مرکزی دانشگاهی در کشور بود. کوششهای او در این سمت، الگوی ایجاد کتابخانه‌های مرکزی در دیگر دانشگاههای ایران قرار گرفت. او ۲ سال پس از آغاز کار خود در کتابخانۀ مرکزی، مجلۀ کتابداری را در ۱۳۴۵ش تأسیس و منتشر کرد. این سال، حدوداً با تأسیس دورۀ کارشناسی ارشد علوم کتابداری در دانشگاه تهران و شروع آموزش دانشگاهی مبحث کتابداری جدید در ایران مقارن بود؛ در ضمن، استفاده از متخصصان خارجی در سازماندهی کتابخانۀ مرکزی دانشگاه تهران و برپایۀ تازه‌ترین دستاوردهای جهانی کتابداری، پشتوانۀ مؤثری برای آغاز کتابداری دانشگاهی تازه تأسیس به شمار می‌رفت. به رغم اختلاف‌نظرهای بسیار میان افشار و شماری از مروجان اصول کتابداری جدید، که این دسته گاه به سبب ناآشنایی با ویژگی‌های فرهنگی جامعۀ خود، تفاوتهای فرهنگی و ظرایف بومی را از نظر دور میداشتند، تداوم و گسترش فعالیتهای کتابداری و کتاب‌شناسی افشار، تأثیرهای خود را بر کارهای پژوهشی و فرهنگی، و به ویژه در مطالعات ایرانی، به تدریج نشان داد .ایرج افشار در ۱۳۴۸ش برای تدریس اسناد تاریخی و تاریخ های محلی ایران به گروه تاریخ در دانشکدۀ ادبیات دانشگاه تهران دعوت شد. او حدود ۱۰ سال، تا زمان بازنشستگی‌اش از دانشگاه تهران، نخست با مرتبۀ دانشیاری و سپس استادی، به تدریس در آن گروه ادامه داد، ضمن اینکه استاد درس شناخت نسخه‌های خطی در رشتۀ علوم کتابداری همان دانشگاه هم بود و شماری از کتابداران، کتابشناسان و نسخه‌شناسان امروز کشور، که دورۀ تخصصی کتابداری را گذرانده‌اند، با شرکت در دوره‌های درسی ایرج افشار دربارۀ شناخت نسخه‌های خطی، برای نخستین‌بار با جنبه‌ای مغفول از میراث تمدنی، که کتابداری اقتباسی و تقلیدی تا سالها به اهمیت و جایگاه آن کم توجه بود، آشنا شدند. ✍ادامه👇👇
📎ادامه نوشتار👆👆 ✍از ۱۳۴۸ش تا حدوداً ۱۰ سال بعد، ایرج افشار به چند کوشش فرهنگی و تأثیرگذار دیگر دست زد، از جمله برگزاری ۹ کنگرۀ پیاپی تحقیقات ایرانی در شهرهای مختلف دانشگاهی کشور با حضور شماری از ایران‌شناسان خارجی و پژوهشگران ایرانی، و نیز با مدیریت مجلۀ ایرانشناسی در دانشکدۀ ادبیات دانشگاه تهران (۱۳۵۱ – ۱۳۴۸ش). 📌در کنار اینها، فعالیتهای فردی افشار در زمینۀ فهرست‌نگاری نسخه‌های خطی، کتابشناسی، تصحیح و انتشار اسناد و متون تاریخی و دنبال کردن علاقه‌های شخصیش در بخشهایی از تاریخ ایران، به ویژه دورۀ جدید و از به بعد، ادامه داشت که حاصل آن چندین اثر اوست. 🇮🇷پس از ۱۳۵۷ش، و آغاز دورۀ بازنشستگی ایرج افشار، مرحلۀ تازه‌ای از زندگی و فعالیتهای پژوهشی، فرهنگی و انتشاراتی او آغاز شد که تا زمان درگذشت ايشان ادامه داشت و ثمرۀ آن شاید از جهاتی پربارتر و متنوع‌تر از پیش باشد. آزاد شدن افشار از تعهدات شغلی و بیشتر شدن اوقات فراغت او، عامل اصلی همین تکثر و تنوع آثار منتشر شدة او از انقلاب به بعد است. افشار انتشار مجلۀ آینده را، که پیشتر پدرش انتشار میداد، از سرگرفت. این مجله که کم و بیش ادامه دهندۀ مشی مجلۀ راهنمای کتاب بود، تا ۱۳۷۲ش ادامه یافت، اما به سبب موانع انتشار نشریه‌های فرهنگیِ بی‌بهره از یارانه‌ها متوقف شد. افشار مسئولیت انتشارات را در خود به عهده گرفت و به گردآوری و انتشار کتابها و مقاله‌های پژوهشی در سلسله انتشارات این بنیاد در زمینۀ مطالعات ایران‌شناسی ادامه داد. 📌ایرج افشار به تألیف کتاب و مقاله، شرکت در همایشهای داخلی در زمینۀ مسائل ایران‌شناسی و کتاب‌شناسی و نسخه‌شناسی، نگارش مرتب و مداوم نکته‌ها و یادداشتها در همۀ زمینه‌های مورد علاقه‌اش و انتشار آنها درنشرياتي چون گزارش ميراث،آينه ميراث، كلك،بخارا و... نظارت بر تدوین فهرست مقالات فارسی و تکمیل و تداوم انتشار مجلدات آن، نظارت بر انتشار آثار متعدد در گسترۀ مطالعات تا پايان زندگي ادامه داد. بنا به برآوردها، تا این زمان حدود ۳۰۰ کتاب در زمینه‌های ایران‌پژوهی، نسخه‌شناسی، کتاب‌شناسی، فهرست‌نگاری، قاجارشناسی، رجال‌شناسی، اطلاع‌رسانی فرهنگی، متون کهن فارسی و شاید بیش از ۲۰۰۰ مقاله و یادداشت از او در همین زمینه‌ها و نیز دربارۀ رجال فرهنگی ایران در دورۀ معاصر، ایران‌شناسان خارجی، معرفی و نقد کتاب، نکات و اسناد تاریخی، جغرافیای تاریخی، باستان‌شناسی، سفرنامه، گاه نکات ادبی و عرفانی، با تأکید بر ارزش‌های ادبی و زبان فارسی، انتشار یافته است و شماری نیز در دست تألیف، تکمیل و انتشار است. از تکثر و تنوع این همه آثار، شاید در وهلۀ نخست این طور به نظر برسد که ایرج افشار در زمینه‌های پراکنده‌ای کار کرده است. بررسی دقیق‌تر آنچه به قلم و به اهتمام او انتشار یافته است، نشان می‌دهد رشتۀ پیوسته‌ای که این همه مهره را به هم پیوند می‌دهد، چیزی جز اطلاع‌رسانی فرهنگی در زمینۀ مطالعات ایرانی نیست. تأکید افشار بر تدوین و انتشار منابع ردیف سوم و دوم اطلاعاتی، مانند و انواع کتابشناسی ها و فهرست ها، گاه گشودن و گاه هموار کردن راه پژوهشگران مطالعات ایرانی است. تلاشهای افشار در این زمینه، درخور مطالعه‌ای خاص در مبحث اطلاع‌رسانی فرهنگی و راه و روشهای خاص او در این زمینه است. تخصص و اطلاعات شخصی افشار در زمینۀ رویدادها و رجال ایران از دورۀ مشروطیت به بعد، موجب شده است که جنبه‌های اطلاع‌‌رسانی فرهنگی در کار او دربارۀ رویدادها و رجال این دوره از غنای بیشتری برخوردار باشد. 📌مجموعۀ اطلاعاتی که افشار از منابع مختلف دربارۀ سیدحسن تقی‌زاده ، از رهبران جنبش مشروطه، گرد آوردی کرده و انتشار داده است، جدا از ارزش‌های خاص آن در بارة شناخت خود تقی‌زاده، از بارزترین فعالیتهای او در زمینۀ اطلاع‌رسانی فرهنگی معاصر ایران است. 📌مجموعۀ نوشته‌ها، یادداشتها، اشاره ها و گردآورده‌های او دربارۀ دکتر محمدمصدق ،گرچه نه در حد آثارمربوط به تقی‌زاده ميباشد، نمونۀ دیگری از کوشش گستردۀ او در قلمرو اطلاع‌رسانی فرهنگی معاصر است. 📌جنبۀ دیگر کمتر شناخته شدۀ تکاپوهای فرهنگی افشار، ارائة مشورتهای فرهنگی ـ پژوهشی و پیشنهادهای او به شمار کثیری از ایران‌شناسان و نهادهای ایران‌شناسی خارجی و پژوهشگران و دانشجویان و نهادهای ایران‌پژوهی و کتابشناسی و نسخه‌شناسی داخلی و خارجی است. 📌افشار در رهنمود دادن و هدایت بسیاری از پژوهشها، جست و جوها، پایان‌نامه‌های دانشگاهی، همایشهای فرهنگی ـ پژوهشی و ایجاد ادبیات مربوط به این حوزه‌ها سهم مؤثر داشته و در عین حال به سان حلقة رابطی میان روندهای پژوهشی ایرانشناسی داخل و خارج کشور عمل کرده است. سهم پیدا و ناپیدای او در این عرصه، تا خاطرات بهره‌مندان از همکاری او منتشر نشود و به اطلاع عموم نرسد، طبعاً ناشناخته باقی خواهد ماند. ✍ادامه👇👇