eitaa logo
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
324 دنبال‌کننده
342 عکس
78 ویدیو
218 فایل
این کانال به منظور ارائه‌ی مطالب مهمّ فقهی، اصولی و طلبگی، و بارگذاری صوت تدریس فقه و اصول است.
مشاهده در ایتا
دانلود
در مورد آن‌چه مرحوم فرمودند دو سوال قابل بیان است: ❓❔❓ سوال اول: آیا حکومت استصحاب اوّل بر استصحاب دوّم واقعاً حکومت مصطلح است؟ ❓❔❓ سوال دوم (بسیار مهمّ): آیا رجوع و سلطنت مالک نسبت به مالِ معاطاتی با اباحه و جواز تصرّفِ مباحٌ‌له در آن مال قابل جمع نیست؟ تامّل کنید! ✴️@fegh_osoul_rafiee
در حوزه از سویی لازم و ضروری است تا حدّی که بدون آن، مُحقّق و پژوهش‌گرِ حوزوی بی‌ثمر خواهد بود، اما از سوی دیگر در ورود به و رهاکردنِ اصول و فقه به بهانه‌ی ورود به گرایش‌های تخصّصی، حوزه را از درون تُهی خواهد کرد. ⛔ در ورود به گرایش‌ها و -بدون فراگیری درست، همه‌جانبه و کارآمد قواعد و روش استنباط- یعنی در بهترین حالت، ساختن حجت‌الاسلام‌دکتر‌هایی که هیچ توانی بر فهم عالِمانه‌ی نصوص و شریعت ندارند؛ یعنی نبودِ علامه‌ی طباطبایی‌ها، نبودِ مطهری‌ها، نبودِ جوادی‌آملی‌ها در فردای حوزه‌ی علمیه؛ این، به تمام معنای کلمه یعنی ... ✅ جایی برای ساختنِ دکترهای دانشگاهی نیست... ✴️@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
#تخصص‌گرایی #رشته‌های_تخصّصی #حوزه #خسارت_محض #تخصّص‌گرایی در حوزه از سویی لازم و ضروری است تا حدّی
به نظر می‌رسد امروز تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران نظامات بالادستیِ حوزه از طرفی باید نظام آموزشیِ حوزه را هدف‌مندتر، کارآمدتر، بی‌نقص‌تر و کوتاه‌مدت‌تر برنامه‌ریزی کنند تا طلبه بتواند در مدت کوتاه‌تری از این، قواعد و روش استنباط را در قالب همین کتب متداول اصولی و فقهی به خوبی بیاموزد و در نهایت نیز کم‌کم بر اساس توان و استعداد و نیازِ حوزه وارد گرایش‌ها و شود... ✴️@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
✅ به نظر می‌رسد امروز تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران نظامات بالادستیِ حوزه از طرفی باید نظام آموزشیِ حوزه
سیر و سیره و مسیر زندگانی عالِمان اسلام‌شناس و مُحقّقان برجسته‌ای چون و آیت الله شهید و آیت الله شهید و آیت الله و آیت الله به روشنی همین نکته را اثبات و تاکید می‌کند. ✴️@fegh_osoul_rafiee
امام خامنه‌ای (دام ظله الوارف) در دیدار با علما و طلّاب استان فارس در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۷: "طلبه‌ی علوم دینی باید با آشنا باشد. با علوم عقلی هم باید آشنا باشد؛ علوم عقلی راه دست‌یابی به ذهن مخاطبان است. ... امروز حوزه‌های علمیه‌ی ما نیاز دارند به معارف عقلی. کلام باید بخوانند، باید بدانند. البته ستون فقرات حوزه‌های علمیه است بدون تردید، اما این‌ها در کنارش لازم است؛ دانش دین." ✴️@fegh_osoul_rafiee
❓❔❓❔❓ آیا رشته‌ی تخصّصی نیاز به و دارد؟ چرا طلبه‌ی فلسفه باید اصول و فقه بخواند؟ 📚 پاسخ: -به خودیِ خود- دانشی بُرون‌دینی بوده و به خاطر موضوعِ کلّی‌ و اعمّش نیازمند به هیچ علم و دانش دیگری نیست، بلکه موضوع تمامی علوم وابسته‌ به مباحث هستی‌شناسی است. 🔸️ و از زاویه‌ی دیگر نیز، اسلامی‌بودنِ فلسفه نیز نیازی به هیچ علمِ دیگری ندارد، زیرا عقل و برهان عقلی -به خودی خود- راهی برای کشف و معرفت است، بدون آن که نیازی به آیه یا روایتی باشد. 🔷️🔹️🔸️ اما نیازمندی به و از جهاتِ ثبوتیِ آن نیست، بلکه از جانبِ اثباتیِ آن است؛ یعنی فیلسوف اسلامی برای آن که بتواند وفاقِ واقعی میانِ عقل و قرآن و سنّت را به درستی فهم و کشف کند، و نصّ‌بَسَندان را نیز به آموزه‌های عقلانی و فلسفیِ کتاب و سنّت رهنمون باشد بدون شکّ و شبهه ناچار است مراد و مقصود شارع را به صورت روش‌مند و ضابطه‌مند از متون دینی استنباط و استکشاف کند؛ این یعنی نیازمندیِ واقعیِ فیلسوفِ اسلامی به در و . 🔷️🔹️ این همان راهی است که نه تنها فیلسوفان بزرگ اسلامی، بلکه در عرفان عملی و نظری نیز آن را پیموده و به آن توصیه کردند که بدون در شریعت راه سیر و سلوک نیز غالباً به انجامِ خود -که در مصطلحشان فنا و بقاست- نمی‌رسد. ⚠️⚠️⚠️ البته شاید طلبه‌ی امروزی را برای خود راهی سخت و دور و دراز، یا حتی در برخی موارد -متاسفانه- بدون فائده می‌بیند، اما اگر به هر دلیلی از اجتهاد نیز چشم‌پوشی کند راه فراری از یادگیریِ مُقلِّدانه و در عین حال درست و کارآمدِ قواعد و روش استنباط ندارد. ✴️@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
#فلسفه #فلسفه‌ی_اسلامی #عرفان_اسلامی #اصول #فقه ❓❔❓❔❓ آیا رشته‌ی تخصّصی #فلسفه نیاز به #اصول و #فقه
دوستان بزرگوار!برای نیفتادن در چاه التقاط و برداشت‌های مغلوط و مخلوط و آلوده‌نشدن به تفسیر به رأی راهی جز فهم و یادگیری درست و کارآمد قواعد و روش استنباط وجود ندارد، چه اجتهاداً که مطلوب واقعی است، و چه تقلیداً که حداقلّ است... ✴️ @fegh_osoul_rafiee
امام خامنه‌ای (دام ظله): "من مواردی را سراغ داشتم که آن کسانی که به اسم اسلام حرف می‌زدند به اسم قرآن و حدیث حرف می‌زدند حتی ترجمه‌ی یک عبارت عربی را درست بلد نبودند گاهی یک چیز خیلی واضحی را که یک عربی‌دان می‌فهمد اینها عوضی معنا می‌کردند در عین حال دَم از استنباط اسلامی می‌زدند." (تفسیر سوره‌ی جمعه؛ ص۱۴۹) ✴️@fegh_osoul_rafiee
⚠️⚠️ از اساسی‌ترین مُشکلات و مُعضِلات این است که بسیاری از کسانی که دست به اسلامی‌کردن علوم انسانی زده‌اند و یکی پس از دیگری کتاب و مقاله درست می‌کنند و فریاد ، و... بر می‌آورند از عهده‌ی حلّ و فصل یک مساله‌ی فقهی صلات یا بیع بر نمی‌آیند. ❓❔❓ آیا این مهمّ بدون فهم اجتهادی و استنباطی نصوص امکان‌پذیر است؟!؟! ✴️@fegh_osoul_rafiee
۳- در (ج۴/ص۲۶۹) در تبیین حُسْنِ عقلىِ احتیاط می‌فرماید: حُسْن احتیاط از نگاه عقل منوط به این است که مكلّف تمكّن از ازاله‌ی شبهه نداشته باشد؛ از این رو، اگر مکلّف بتواند با فحص در کتاب و سنّت دلیل حکم را بیابد احتیاط -از نگاه عقل- حَسَن نخواهد بود؛ ایشان طریقه‌ی عقلاء را نیز همین می‌داند. 🔷️🔹️ ایشان در توضیح فرمایش خود می‌فرماید: چهار مرتبه دارد: 🔸️ ۱- امتثال تفصیلی 🔸️ ۲- امتثال اِجمالی 🔸️ ۳- امتثال ظنّی 🔸️ ۴- امتثال احتمالی 🔷️ انتقال از مرتبه‌ای به مرتبه‌ی بعدی جایز نیست و را متحقّق نمی‌کند، مگر آن که مرتبه‌ی قبلی متعذّر و ناممکن باشد. 🔷️ حقیقت یعنی منبعث‌شدن و برانگیخته‌شدن از امر مولا، و این برانگیختگی جز با یقین و علم به امر و بعث مولا امکان ندارد. 🔷️ مراد از انبعاث یقینی آن است که در حینِ انجامِ عمل بداند که عمل او امرِ واقعیِ مولاست؛ از این رو، احتیاط -حتی در اطراف - نیز انبعاث احتمالی است. 🔷️🔹️ در نهایت نیز بیان می‌فرماید: اگر کسی درباره‌ی آن چه گفتیم شکّ و تردید داشته باشد و کار را به اصول عملیه بکشاند نیز در این جا -و نه - جاری است؛ زیرا در باید جانب احتیاط را گرفت و فرد معیَّن را انجام داد؛ یعنی وقتی شخص از جهتی احتمال می‌دهد باید متعیّناً اطاعت یقینی تفصیلی انجام دهد و از جهتی احتمال می‌دهد بین تفصیلی و احتمالی مخیّر است باید همان فرد تعیینی را -که قدر متیقّن است- انجام دهد. ✴️@fegh_osoul_rafiee
اصولی مُحقِّق، فقیه مُدقِّق، استاد فقیهان بزرگ و مجتهدان نامدار، مرحوم حضرت آیت الله العظمی حاج میرزا محمدحسین غروی نائینی (رضوان الله علیه)