علامهی بزرگوار حسنزادهی آملی (رضوان الله علیه) دربارهی اهمّیّت عزم و اراده در مسیر علم میفرمایند:
"طلبه، مُشوِّقش درس و کتاب و اُستاد است و محضر اُستاد... باید به عزم و اراده و استقامت پیش رفت؛ با تنْپروری و تجمّلاتِ زندگی و پریشانْخاطری نمیشود؛ امکان ندارد انسان بخواهد درس بخواند و [در همان حال] دنبال آبادی و عُمران دنیا هم باشد؛ این دو با هم جمع نمیشود."
✴️@fegh_osoul_rafiee
۳ مهر ۱۴۰۳
۱- حلقه اولی-رفیعی-۱۴۰۳۰۷۰۳.mp3
18.94M
🎤 #تدریس_فشرده
📚 #الحلقة_الأولى
✏️ #شهید_صدر
🔹️ جلسهی ۱
📆 ۳ مهر ۱۴۰۳
🕌 دانشگاه رضوی
✴️@fegh_osoul_rafiee
۳ مهر ۱۴۰۳
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
🎤 #تدریس_فشرده 📚 #الحلقة_الأولى ✏️ #شهید_صدر 🔹️ جلسهی ۱ 📆 ۳ مهر ۱۴۰۳ 🕌 دانشگاه رضوی ✴️@fegh_osou
✅ مرحوم #شهید_صدر در ابتدای #الحلقة_الأولى در صدد است تصویر همهجانبه و همچنین تاریخی از علم اصول ارائه کند؛ از این رو، نکات بسیار عمیق و دقیقی در این باره بیان میکند که در دو حلقهی بعدی هیچ اشارهای به این نکات نکرده است.
۳ مهر ۱۴۰۳
#رسائل_شیخ_انصاری
#فوائد_الأصول
#محقق_ميرزاى_نائينى
✅ ۱۴- #محقق_میرزای_نائینی در #فوائد_الأصول (ج۴/ص۳۰۷ تا ۳۱۲) دربارهی آن که #استصحاب از #قواعد_فقهیه است یا از #قواعد_اصولیه میآورد:
حقّ آن است که استصحابِ جاری در #شبههی_حکمیه از #قواعد_اصولیه بوده، و استصحابِ جاری در #شبههی_موضوعیه از #قواعد_فقهیه است.
🔶️🔸️ ایشان در ادامه در توضیح سخن خود چند مطلب را بیان میفرماید:
🔶️ مطلب۱: فرق بین علم اصول با دیگر علومی که در استنباط به کار گرفته میشود آن است که مسائل و #قواعد_اصولیه به عنوان کبرای استنباط فقهی قرار میگیرد، اما مسائل دیگر علوم -مانند علم رجال و علم لغت و مانند آن- تنها صغرای استنباط فقهی را میسازد.
📌 ایشان معتقد است بحث از ظهور امر و نهی و مانند آن از مبادی علم اصول است، و مسالهی اصولی نیست.
🔶️ مطلب۲: #قواعد_فقهیه خود در حقیقت حکم شرعی و نتیجهی استنباط فقهیاند و بیواسطه بر عمل مکلّفان تطبیق میشوند، به خلاف #قواعد_اصولیه که تنها در صورتی به عمل مکلفان تعلّق میگیرند که بر مصادیق جزیی تطبیق شوند.
🔶️ مطلب۳: نتیجهی مسائل و #قواعد_اصولیه تنها به درد مجتهد میخورد و مقلِّد بهرهای از آن نمیبرد، اما نتیجهی #قواعد_فقهیه برای مقلِّد است؛ از این رو، مجتهد میتواند به نتیجهی #قواعد_فقهیه فتوی بدهد، بخلاف #قواعد_اصولیه که فتوای به آن معنا ندارد.
🔶️ مطلب۴: استصحابِ جاری در #شبههی_حکمیه ویژگیهای مسائل اصولیای که در بالا بیان کردیم را داراست، برخلاف استصحابِ جاری در #شبههی_موضوعیه که ویژگی قواعد فقهیه را داراست؛ نتیجهی چنین استصحابی کلّی بوده و اِعمال چنین استصحابی هم تنها وظیفهی مجتهد است و به درد مکلف نمیخورد.
✴️@fegh_osoul_rafiee
۳ مهر ۱۴۰۳
۳ مهر ۱۴۰۳
دوستان عزیز!
🔶️ برای استفادهی بیشتر از اوقات و با توجه به تعطیلی پنجشنبهها، #تدریس_فشرده کتاب #الحلقة_الأولى روزانه به صورت دو کلاس برگزار و ضبط خواهد شد.
🔶️ به استثنای جلسهی اول که حاوی مباحث گوناگون و البته متراکم بود و بیش از یک ساعت و ربع طول کشید جلسات بعدی انشاءالله تعالى کمتر از یک ساعت برگزار خواهد شد.
🔷️ امروز ساعت ۱۵ تا ۱۷ خدمت دوستان هستم؛ مدرس ۳۳.
یاعلی
۴ مهر ۱۴۰۳
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
دوستان عزیز! 🔶️ برای استفادهی بیشتر از اوقات و با توجه به تعطیلی پنجشنبهها، #تدریس_فشرده کتاب #ال
✅ هدف از برگزاری #تدریس_فشرده کتاب #الحلقة_الأولى:
🔶️🔹️ گذراندنِ سریعِ یک دور کتاب #الحلقة_الأولى بدون مُعطّلی و اتلاف وقت؛ اولین کتاب در هر علمی باید مختصر، بدون تعمیق و تدقیقهای علمی، همهجانبه و بدون مُعطّلی باشد.
🔶️🔹️ آشنایی اجمالی با علم اصول در قالب یک کتاب مختصر و دربردارندهی همهی مسائل علم
🔶️🔹️ شکلگیری تصویر ذهنیِ درست، تاریخی و همهجانبه از علم اصول
🔶️🔹️ آشنایی با تقسیمبندی نو و ابتکاری #شهید_صدر در علم اصول
🔶️🔹️ آشنایی اجمالی با ادبیات بیانی و نظریات علمی #شهید_صدر؛ از این رو، در #الحلقة_الأولى ناگزیر به تطبیق و تبیین کلمه به کلمهی متن کتاب هستیم.
✴️@fegh_osoul_rafiee
۴ مهر ۱۴۰۳
۲- حلقه اولی-رفیعی-۱۴۰۳۰۷۰۴.mp3
13.07M
🎤 #تدریس_فشرده
📚 #الحلقة_الأولى
✏️ #شهید_صدر
🔹️ جلسهی ۲
📆 ۴ مهر ۱۴۰۳
🕌 دانشگاه رضوی
✴️@fegh_osoul_rafiee
۴ مهر ۱۴۰۳
۳- حلقه اولی-رفیعی-۱۴۰۳۰۷۰۴.mp3
10.7M
🎤 #تدریس_فشرده
📚 #الحلقة_الأولى
✏️ #شهید_صدر
🔹️ جلسهی ۳
📆 ۴ مهر ۱۴۰۳
🕌 دانشگاه رضوی
✴️@fegh_osoul_rafiee
۴ مهر ۱۴۰۳
#کتاب_البیع_شیخ_انصاری
#حاشیة_المكاسب
#آخوند_خراسانى
#شروط_المتعاقدين
📚 ۱۰۸- قوله (ج۳، ص٢٧۵): و المشهور -کما عن الدروس و الکفایه: بطلانُ عقد الصبي... . (قسمت اول)
✅ مرحوم #آخوند_خراسانى -در تبیین نظریهی خود در مورد صحّت یا عدمِ صحّتِ معاملهی غلام (صبیّ ممیِّز) پیش از رسیدن به سنّ تکلیف یا احتلام- در قالب چند مطلب میفرماید:
🔶️🔹️ مطلب۱: بیشکّ معاملهای که صبیّ در آن به طور مستقلّ و به تنهایی خودْ زمامِ معامله را به دست بگیرد، حتی اگر ولیّش او را وکیل در انجام معامله قرار دهد یا به طور کلّی، امرِ معامله را به او بسپارد معاملهاش در تمام این صورتها باطل است.
دلیل این بطلان نیز اجماعی است که در کلام جمعی از اصحاب اخیار نقل شده است و همچنین روایات فراوانی است که دلالت بر بطلان دارد.
ادامه دارد...
✴️@fegh_osoul_rafiee
۴ مهر ۱۴۰۳
#رسائل_شیخ_انصاری
#فوائد_الأصول
#محقق_ميرزاى_نائينى
✅ ۱۵- #محقق_میرزای_نائینی در #فوائد_الأصول (ج۴/ص۳۱۳) دربارهی فرق #استصحاب و #قاعده_یقین (#شکّ_ساری) و قاعده_مقتضی_و_مانع میفرماید:
این سه عنوان با یکدیگر متبایناند و مفهومی که جامع بین این سه باشد وجود ندارد.
🔶️🔹️ در #قاعده_مقتضی_و_مانع متعلّق یقین و شکّ دو چیز است؛ یقین به وجود مقتضی و شکّ به وجود مانع متعلّق است؛ و این، به نحوی است که زمان شکّ و یقین و مشکوک و متیقّن یکی است.
در حالی که متعلّق شکّ و یقین در #استصحاب و #قاعده_یقین یک چیز است.
🔶️🔹️ در #قاعده_یقین زمانِ پیداشدنِ شکّ و یقین، مختلف و زمانِ خودِ مشکوک و متیقّن یکی است، مانند یقین به عدالت زید در روز جمعه، و شکّ در روز شنبه نسبت به همان عدالت روز جمعهی او.
🔶️🔹️ در #استصحاب نیز زمانِ متیقّن و مشکوک مختلف است، اما نسبت به خود یقین و شکّ تفاوتی نمیکند که زمانِ پیداشدنِ شکّ و یقین در نفس مکلّف یکی باشد یا مختلف باشد؛ این، عکسِ #قاعدهی_یقین است.
🔹️ از این رو، اگر اخبار "لا تنقض" دالّ بر اعتبار استصحاب باشند به هیچ عنوان دلالتی بر دو قاعدهی دیگر نخواهند داشت.
✴️@fegh_osoul_rafiee
۵ مهر ۱۴۰۳
هدایت شده از محمد علی رفیعی | فقه و اصول
مجتهد و علّامهی بزرگوار، استاد دکتر سیّدجعفر شهیدی (رضوان الله علیه) در مورد سختی دوران تحصیلش در نجف اشرف میگوید:
"شب تنم را بر آجرِ گرم میگذاشتم و چون نیمهی بدنم غرْق در عَرَق میشد غَلْت میزدم و نسیمی به همان نیمهی بدنم میخورد و موجب خنکشدنم میشد... .
چِنان خانهها به هم چسبیده بود که آسمان دیده نمیشد."
✴️@fegh_osoul_rafiee
۵ مهر ۱۴۰۳