#طلبگی
#تبلیغ
#حوزه
✅ #تبلیغ در دنیای امروز در هر سطحی که تصور شود -چه در روستا، چه در شهر، چه در خارج، و چه در فضای مجازی- به هیچ وجه و عنوانی، امری ساده و سطحی نیست؛ عقبماندهتر از هر سادهاندیشیای این است که فکر کنیم -بدون سواد و ملّایی در علوم اصیل حوزوی- میتوان با نمونه و نور، تفسیر قرآن گفت و با روخوانیِ توضیح المسائل، احکام شرعی را بازگو کرد و با روایتی از این کتاب و آن کتاب حدیثی و استدلالاتِ دستهچندم، عقاید دینی را تبلیغ کرد...
❌❌ حاشا و کلّا...
❌❌❌ چگونه طلبهای که نه #اصول میداند، نه #فقه کار کرده، نه #فلسفه خوانده و نه #کلام و عقاید را به درستی فراگرفته است خود را مُبلِّغ میداند؟!؟!؟!
بدسلیقهترین و بدونِ فکرترین کارِ حوزه در این سالها مسالهی #سفیران_هدایت بود...
❌❌❌ چگونه چنین طلبهای میتواند از عهدهی پاسخ به شبهاتِ گوناگون و بسیارِ جوانانِ سرِ در #یوتیوب و #اینستاگرام فرو بُرده برآید؟!؟!؟!
❓❔❓❔❓ چگونه پیامِ دین را به جوانانی که از طرفی انبانی از اطلاعاتِ متکثّر، سطحی و بدون عمقِ فضای مجازی هستند و از سویی دگر، آماجِ شبهاتِ دقیق و زیرکانهای که هر عقیدهای را به چالش میکشد هستند برسانیم؟!؟!؟! آیا با بیسوادی و متوغّلشدن در -به اصطلاح- کارهای فرهنگی و غوطهورشدن در احساسِ وظیفهکردنهای متوهّمانه؟!؟!؟!
✴️@fegh_osoul_rafiee
#مکاسب
#شیخ_انصاری
#معاطات
📚 مرحوم #شیخ_انصاری در تنبیه ششم در بیان مُلزِماتِ #معاطات (ج۳/ص۹۶) ابتدا به دنبال آن است که روشن کند اصل و اساس در معاطات، #لزوم است یا #جواز؛ از این رو، بنا بر هر دو نظریهی #ملکیّت و #اباحه مطلب را بررسی میکند؛ ایشان اصل اوّلی را بنا بر نظریهی #اباحه این گونه تبیین میکند: "... و أما على القول بالإباحة فالأصل عدم اللزوم؛ لقاعدة تسلّط الناس على أموالهم، و أصالةِ سلطنة المالك الثابتة قبل المعاطاة، و هي حاكمة على أصالة بقاء الإباحة الثابتة قبل رجوع المالك لو سُلِّم جريانُها".
✅ ایشان برای اثبات این که اصل اوّلی در معاطات -بنا بر نظریهی اباحه- عدم لزوم است غیر از حدیث تسلّط به استصحابِ سلطنت مالک نیز تمسّک میکند؛ اما مرحوم #شیخ_انصاری در کنار چنین استصحابی، استصحابِ دیگری را نیز مطرح کرده و آن استصحابِ اباحهی مباحٌله بعد از رجوع است؛ بحث، بحث تعارض دو استصحاب است.
تعارض این دو استصحاب به خاطر تنافی اقتضای این دو استصحاب است.
از طرفی استصحاب اوّل میگوید: مالک چنانچه قبل از معاطات مسلَّط بر مالش بوده است بعد از معاطات نیز -بنا بر نظریهی اباحه- همچنان مسلَّط بر مالش است؛ البته روشن است که معاطاتِ صورتگرفته، تصرّف در آن مال را برای شخص قبولکننده (مباحٌله) مباح و جایز کرده است.
و از طرف دیگر، استصحاب دوّم نیز میگوید: مالکِ مالِ معاطاتی اگر چه شخص مباحٌله نيست، اما چنانچه او بعد از معاطات تا زمان رجوعِ مالک میتوانست تصرّف در مالِ معاطاتی کند بعد از رجوعِ مالک نیز اباحهی او پابرجاست.
🔶️🔸️ ایشان به صورت کاملاً سربسته و بدون توضیح، دو نکته در مورد استصحاب دوّم (استصحاب بقای اباحه) ذکر میکند:
🔸️ ۱- نکتهی اول: "لو سُلِّم جریانها"
یکی از ارکان ضروری در استصحاب، در استصحاب دوّم وجود ندارد، و آن "شکّ در بقای اباحه" است؛ زیرا اباحهای که قبل از رجوعِ مالک برای شخصِ مباحٌله ثابت بوده بعد از رجوعِ مالک قطعاً قابل تصوّر نیست تا در بود و نبودش شکّ کنیم، زیرا فرض بر این است که آن مال، مالِ مباحٌله نبوده، بلکه مالِ مالک است؛ از این رو، شخص مباحٌله -بعد از رجوعِ مالک و اِعمال سلطنتِ او- هیچ جواز و هیچ اباحهای برای تصرّف در آن مال ندارد؛ پس استصحاب دوّم ابداً جاری نمیشود.
🔸️ ۲- نکتهی دوم: "... و هی حاکمة على..."
اگر استصحاب دوّم را نیز تمام بدانیم استصحاب اوّل بر آن حاکم است؛ زیرا شکّ موجود در استصحاب اول (شکّ در سلطنتِ مالک) سببِ پدیدآمدنِ شکّ در بقای اباحه است؛ بنا بر این، استصحابِ سبب بر استصحابِ مُسبَّب مقدَّم است.
✴️@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
#مکاسب #شیخ_انصاری #معاطات 📚 مرحوم #شیخ_انصاری در تنبیه ششم در بیان مُلزِماتِ #معاطات (ج۳/ص۹۶) ابت
و اما چند سوال فنّی در مورد نکات پیام قبلی 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
#مکاسب
#شیخ_انصاری
#معاطات
در مورد آنچه مرحوم #شیخ_انصاری فرمودند دو سوال قابل بیان است:
❓❔❓ سوال اول: آیا حکومت استصحاب اوّل بر استصحاب دوّم واقعاً حکومت مصطلح است؟
❓❔❓ سوال دوم (بسیار مهمّ): آیا رجوع و سلطنت مالک نسبت به مالِ معاطاتی با اباحه و جواز تصرّفِ مباحٌله در آن مال قابل جمع نیست؟
تامّل کنید!
✴️@fegh_osoul_rafiee
#تخصصگرایی
#رشتههای_تخصّصی
#حوزه
#خسارت_محض
#تخصّصگرایی در حوزه از سویی لازم و ضروری است تا حدّی که بدون آن، مُحقّق و پژوهشگرِ حوزوی بیثمر خواهد بود، اما از سوی دیگر #عجله در ورود به #رشتههای_تخصّصی و رهاکردنِ اصول و فقه به بهانهی ورود به گرایشهای تخصّصی، حوزه را از درون تُهی خواهد کرد.
⛔ #عجله در ورود به گرایشها و #رشتههای_تخصّصی -بدون فراگیری درست، همهجانبه و کارآمد قواعد و روش استنباط- یعنی در بهترین حالت، ساختن حجتالاسلامدکترهایی که هیچ توانی بر فهم عالِمانهی نصوص و شریعت ندارند؛ یعنی نبودِ علامهی طباطباییها، نبودِ مطهریها، نبودِ جوادیآملیها در فردای حوزهی علمیه؛ این، به تمام معنای کلمه یعنی #خسارت_محض ...
✅ #حوزه جایی برای ساختنِ دکترهای دانشگاهی نیست...
✴️@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
#تخصصگرایی #رشتههای_تخصّصی #حوزه #خسارت_محض #تخصّصگرایی در حوزه از سویی لازم و ضروری است تا حدّی
✅ به نظر میرسد امروز تصمیمسازان و تصمیمگیران نظامات بالادستیِ حوزه از طرفی باید نظام آموزشیِ حوزه را هدفمندتر، کارآمدتر، بینقصتر و کوتاهمدتتر برنامهریزی کنند تا طلبه بتواند در مدت کوتاهتری از این، قواعد و روش استنباط را در قالب همین کتب متداول اصولی و فقهی به خوبی بیاموزد و در نهایت نیز کمکم بر اساس توان و استعداد و نیازِ حوزه وارد گرایشها و #رشتههای_تخصّصی شود...
✴️@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
✅ به نظر میرسد امروز تصمیمسازان و تصمیمگیران نظامات بالادستیِ حوزه از طرفی باید نظام آموزشیِ حوزه
✅ سیر و سیره و مسیر زندگانی عالِمان اسلامشناس و مُحقّقان برجستهای چون #علامه_طباطبایی و آیت الله شهید #مطهری و آیت الله شهید #بهشتی و آیت الله #جوادی_آملی و آیت الله #مصباح_یزدی به روشنی همین نکته را اثبات و تاکید میکند.
✴️@fegh_osoul_rafiee
امام خامنهای (دام ظله الوارف) در دیدار با علما و طلّاب استان فارس در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۷:
"طلبهی علوم دینی باید با #فقه آشنا باشد. با علوم عقلی هم باید آشنا باشد؛ علوم عقلی راه دستیابی به ذهن مخاطبان است. ... امروز حوزههای علمیهی ما نیاز دارند به معارف عقلی. کلام باید بخوانند، #فلسفه باید بدانند. البته ستون فقرات حوزههای علمیه #فقه است بدون تردید، اما اینها در کنارش لازم است؛ دانش دین."
✴️@fegh_osoul_rafiee
#فلسفه
#فلسفهی_اسلامی
#عرفان_اسلامی
#اصول
#فقه
❓❔❓❔❓ آیا رشتهی تخصّصی #فلسفه نیاز به #اصول و #فقه دارد؟ چرا طلبهی فلسفه باید اصول و فقه بخواند؟
📚 پاسخ:
#فلسفه -به خودیِ خود- دانشی بُروندینی بوده و به خاطر موضوعِ کلّی و اعمّش نیازمند به هیچ علم و دانش دیگری نیست، بلکه موضوع تمامی علوم وابسته به مباحث هستیشناسی است.
🔸️ و از زاویهی دیگر نیز، اسلامیبودنِ فلسفه نیز نیازی به هیچ علمِ دیگری ندارد، زیرا عقل و برهان عقلی -به خودی خود- راهی برای کشف و معرفت است، بدون آن که نیازی به آیه یا روایتی باشد.
🔷️🔹️🔸️ اما نیازمندی #فلسفه به #اصول و #فقه از جهاتِ ثبوتیِ آن نیست، بلکه از جانبِ اثباتیِ آن است؛ یعنی فیلسوف اسلامی برای آن که بتواند وفاقِ واقعی میانِ عقل و قرآن و سنّت را به درستی فهم و کشف کند، و نصّبَسَندان را نیز به آموزههای عقلانی و فلسفیِ کتاب و سنّت رهنمون باشد بدون شکّ و شبهه ناچار است مراد و مقصود شارع را به صورت روشمند و ضابطهمند از متون دینی استنباط و استکشاف کند؛ این یعنی نیازمندیِ واقعیِ فیلسوفِ اسلامی به #اجتهاد در #اصول و #فقه.
🔷️🔹️ این همان راهی است که نه تنها فیلسوفان بزرگ اسلامی، بلکه #عارفان_اسلامی در عرفان عملی و نظری نیز آن را پیموده و به آن توصیه کردند که بدون #اجتهاد در شریعت راه سیر و سلوک نیز غالباً به انجامِ خود -که در مصطلحشان فنا و بقاست- نمیرسد.
⚠️⚠️⚠️ البته شاید طلبهی امروزی #اجتهاد را برای خود راهی سخت و دور و دراز، یا حتی در برخی موارد -متاسفانه- بدون فائده میبیند، اما اگر به هر دلیلی از اجتهاد نیز چشمپوشی کند راه فراری از یادگیریِ مُقلِّدانه و در عین حال درست و کارآمدِ قواعد و روش استنباط ندارد.
✴️@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
#فلسفه #فلسفهی_اسلامی #عرفان_اسلامی #اصول #فقه ❓❔❓❔❓ آیا رشتهی تخصّصی #فلسفه نیاز به #اصول و #فقه
دوستان بزرگوار!
✅ برای نیفتادن در چاه التقاط و برداشتهای مغلوط و مخلوط و آلودهنشدن به تفسیر به رأی راهی جز فهم و یادگیری درست و کارآمد قواعد و روش استنباط وجود ندارد، چه اجتهاداً که مطلوب واقعی است، و چه تقلیداً که حداقلّ است...
✴️ @fegh_osoul_rafiee
امام خامنهای (دام ظله):
"من مواردی را سراغ داشتم که آن کسانی که به اسم اسلام حرف میزدند به اسم قرآن و حدیث حرف میزدند حتی ترجمهی یک عبارت عربی را درست بلد نبودند گاهی یک چیز خیلی واضحی را که یک عربیدان میفهمد اینها عوضی معنا میکردند در عین حال دَم از استنباط اسلامی میزدند."
(تفسیر سورهی جمعه؛ ص۱۴۹)
✴️@fegh_osoul_rafiee
⚠️⚠️ از اساسیترین مُشکلات و مُعضِلات این است که بسیاری از کسانی که دست به اسلامیکردن علوم انسانی زدهاند و یکی پس از دیگری کتاب و مقاله درست میکنند و فریاد #روانشناسی_اسلامی، #اقتصاد_اسلامی و... بر میآورند از عهدهی حلّ و فصل یک مسالهی فقهی صلات یا بیع بر نمیآیند.
❓❔❓ آیا این مهمّ بدون فهم اجتهادی و استنباطی نصوص امکانپذیر است؟!؟!
✴️@fegh_osoul_rafiee