eitaa logo
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
324 دنبال‌کننده
342 عکس
78 ویدیو
218 فایل
این کانال به منظور ارائه‌ی مطالب مهمّ فقهی، اصولی و طلبگی، و بارگذاری صوت تدریس فقه و اصول است.
مشاهده در ایتا
دانلود
حجت الإسلام على آقاى بهجت از پدرشان مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت (رضوان الله علیه) نقل می‌‌کند که ایشان می‌فرمودند: "از خداوند خواسته‌ام که درس را تا آخر عمر ادامه دهم و ترک نکنم". روز قبل از ارتحال در حال راه‌رفتن به درس آن حال پیش آمد. (زمزم عرفان؛ ص۲۵۷) ✴️@fegh_osoul_rafiee
بحمدالله استاد بزرگوار (دام ظله) به کرسی تدریس بازگشتند... خداوند وجود ایشون رو برای حوزه‌های علمیه حفظ کنه.
ادامه‌ی بیان چکیده‌ی مباحث کتاب مرحوم ... 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
📖 ۱۴- أقسام الحقوق و أحكامها (قسمت اوّل):مرحوم در ابتدا کلام مرحوم در تقسیم سه‌گانه‌ی را شرح و تبیین می‌کند: 🔶️ ۱- قسم اول: آنچه در قالب معاوضه در مقابل مال قرار نمی‌گیرد. 📌مرحوم معتقد است این چنین حقّی نمی‌تواند ثمن در بیع شود. 🔶️ ۲- قسم دوم: آنچه قابل نیست، مانند و . 📌 ایشان همچنین معتقد است این قسم حقّ نیز نمی‌تواند به عنوان ثمن بیع قرار گیرد. نکته: این قسم حقّ، قابلیت را دارد، مانند آن که به ارث می‌رسد. 🔶️ ۳- قسم سوم: آن‌چه هم قابل است و هم ، و هم در عقد می‌تواند در مقابل مال معاوضه شود، مانند حق تحجیر. 📌 مرحوم معتقدند اگر چه این چنین حقّی در قالب معاوضه‌ی قرار می‌گیرد، اما نمی‌پذیرند که ثمن بیع شود، زیرا ایشان معتقد است ثمن و مبیع در بیع هر دو باید داشته باشند، در حالی که حقّ، ندارد. ✴️@fegh_osoul_rafiee
مرحوم در ذیل قسم دوم از حقوق، استدلال مرحوم را بیان می‌کند که ما پیش از این در قالب یک پیام آن را تقدیم دوستان کرده بودیم. برای یادآودی همان پیام را در پایین دوباره بازنشر می‌کنیم. 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
📚شرح و تبیین کلام شیخ انصاری در کتاب البیع (ج۳، ص۹):... و کذا لو لم تقبل النقل، كحق الشفعة و حق الخيار، لأن البيع تمليك الغير. و لا ينتقض ببيع الدين على من هو عليه... . ... و لا يحتاج إلى من يملك عليه حتى يستحيل اتّحاد المالك و المفهوم. ✅ مرحوم شیخ انصاری در توضیح قسم دوم از اقسام سه‌گانه‌ی حقوق می‌فرماید: آن حقّی -مانند حق شفعه و حق خیار- که اختیاراً قابل نقل نیست نمی‌تواند به عنوان عوض (ثمن) در بیع قرار گیرد، زیرا حقیقت بیع یعنی تملیک، و چیزی که قابل نقل نیست قابل تملیک هم نیست. بنا بر این، تا تملیک نباشد بیع هم وجود پیدا نخواهد کرد. ✴️ کلام صاحب جواهر: ایشان می‌فرماید برای تحقق بیع نیازی به تملیک نیست، زیرا در فرآیند هیچ چیزی جز اسقاط حقّ از عهده‌ی مدیون اتفاق نمی‌افتد، اما در فقه و کلام فقهاء به آن بیع گفته می‌شود. صاحب جواهر در ادامه‌ی کلام خودشان در استدلال بر عدم وجود تملیک در می‌گوید: محال است انسان مالک مالی شود که آن مال بر علیهِ خودِ اوست، مانند همین مساله که اگر فروشنده صد من گندمی را که در ذمه‌ی فرد دیگر دارد در قالب معامله‌ای به او بفروشد یعنی آن فرد (مشتری) مالکِ مالی شده است که بر عهده و ذمه‌ی خودش (بر علیهِ خودش) بوده است و این محال است. ✅ مرحوم شیخ انصاری بر اساس کلام اول خود می‌گوید بیع یعنی تملیک، و در مساله‌ی نیز قبل از اسقاط، تملیک پدید می‌آید و سپس تملیک تبدیل به اسقاط می‌شود. و در مورد کبرای کلی مرحوم صاحب جواهر نیز می‌گوید آن چه محال است اتحاد بین مسلَّط و مسلَّطٌ عليه است، نه اتّحاد بین مالک و مملوکٌ علیه، زيرا قوام ملکیّت تنها به وجود مالک و مملوک است و مملوکٌ علیه هیچ دخالتی در تحقّق ملکیّت ندارد، و بود و نبود یا اتّحادش با خودِ مالک هیچ اهمیّتی ندارد. @fegh_osoul_rafiee
📚 ٣- فايده‌ی علم (محاضرات/ج۱/ص۸):مرحوم می‌فرماید: فایده‌ی علم این است که با توجه به و قواعد آن است که می‌توان وظیفه‌‌‌ی عملی مکلّف را -که موجب ایمنی از عقاب می‌شود- تعیین کرد. 🔹️ ایشان در توضیح فرمایش خود می‌آورد: مکلّفی که می‌داند در شریعت، احکام و قوانینی برای او و عملش وجود دارد احتمال می‌دهد در مقابل بسیاری از افعال عقاب وجود دارد؛ از این رو، به دنبال ایمنی از عقاب می‌گردد و روشن است که تنها راه برای فهم احکام شریعت و تحصیل ایمنی و مسائل اصولی است. 🔸️ البته پرداختن به مسائل علم کار مجتهد است، و اوست که باید به تنقیح و تبیین مبانی و قواعد اصولی بپردازد تا برای خود و نیز برای مقلّدانش ایمنی و مُؤمِّن به دست آورد. ✴️@fegh_osoul_rafiee
حضرت استاد آیت الله سبحانی (دام ظلّه) می‌فرمایند: "طلّاب باید در شبانه‌روز حداقل هشت ساعت مطالعه‌ی مفید داشته باشند؛ تحصیل، تدریس، مطالعه و نوشتن، زمینه‌ساز رشد علمی انسان است، و اگر این اشتغالات علمی وجود نداشته باشد، موفّقیتی حاصل نخواهد شد. دیگر این که تقریرات دروس گذشتگان را با دقّت بیشتر بخوانید، طلّاب باید بدانند که درس را برای هدایت دیگران می‌خوانند و اگر از این مقوله استفاده نکنند، درس خواندن فایده‌ای ندارد." ✴️@fegh_osoul_rafiee
۶- مرحوم در (ج۴/ص۲۸۰) می‌فرماید: سخن در این است که آیا مکلّفی که فحص نکرده است مستحقّ عقاب است یا نه؟ در این مورد سه نظریه وجود دارد: 🔶️ ۱- نظریه‌ی اول (صاحب مدارک): مستحقّ عقاب است مطلقاً، چه عملش مطابق با واقع باشد و چه نباشد. 🔶️ ۲- نظریه‌ی دوم (مشهور): اگر عملش مخالف با حکم واقعی باشد مستحقّ عقاب است. 🔶️ ۳- نظریه‌ی سوم (): در صورتی که ترک فحص منجرّ به مخالفت واقع شود مستحقّ عقاب است. 🔷️🔹️ ایشان در ادامه چند نکته را بیان می‌کنند: 🔹️ فرق بین نظریه‌ی سوم و دوم این است که عقاب در سومی به خاطر ترک تعلّمی است که منجرّ به مخالفت با واقع شود، اما در دوّمی عقاب به خاطر مخالفت با واقع است، و ارتباطی با ترک تعلّم ندارد. 🔹️ ظاهراً بحث بین صاحبان این دو نظریه، علمی و نظری است، و نتیجه‌ی عملی ندارد. ✴️@fegh_osoul_rafiee
، بازگویی و بازخوانیِ داشته‌ها و داده‌هایِ دانسته‌شده نیست، بلکه پی‌ریزی و ساختنِ دانسته‌هاست... 🔶️ اندیشه‌ها زمانی متولّد می‌شوند که دانسته‌ها را فرو بریزیم و آن را از نو بسازیم. 🔷️ راهِ از و می‌گذرد... ✴️@fegh_osoul_rafiee
واکنش جالب و تعبیر زیبای امام خامنه‌ای عزیز (دام ظله) نسبت به اعطای دکترای افتخاری به ایشان در دیدار با اساتید دانشگاه تهران در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۸۸: "یک جمله درباره‌ی پیشنهاد آقای دکتر رهبر عرض کنیم؛ مساله‌ی دکتری افتخاری؛ خوب، البته این یک افتخار بزرگ است که این دانشگاه این اظهار محبّت را به ما بکند، لیکن من اهل دکتری نیستم، همان طلبگیِ ما کافی است. اگر بتوانیم به میثاق طلبگی متعهّد و پای‌بند بمانیم -که قولاً و فعلاً این میثاق را از دوران نوجوانی و جوانی با خدای متعال بستیم- اگر خداوند کمک کند و ما بتوانیم این میثاق را حفظ کنیم و در عالَم طلبگی پیش برویم من این را ترجیح می‌دهم. شما لطف کردید و این برای ما هم مایه‌ی مباهات است، لیکن من پیشنهاد شما را قبول نمی‌کنم." ✴️@fegh_osoul_rafiee