eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 عدالت‏‏‌‏‏خواهی برجسته‌ترین پیام عاشورا ✍️قاسم فراهانی 🔸یکی از مصادیق صغری این است که انسان بعد از شناخت معروف و منکر، نه امر به معروف و نهی از منکر را ترک نماید و نه جای این‌ها را با هم عوض کند. چنین شخصی درمورد امر به معروف و نهی از منکر از عدالت صغری برخوردار است. هرچقدر معروف و منکر سنگین‌تر، شرایط پیچیده‌تر و هزینه‌ای که باید برای این کار پرداخت، بیشتر باشد، ارزش امر به معروف و نهی از منکر بالاتر خواهد بود. 🔸بسیار تفاوت است بین منکری مانند چشم چرانی با منکری مانند بنده کردن مردم توسط فرعون، و بین نهی از منکر کردن زیر دست با نهی منکر کردن یک پادشاه خون‌ریز و بین منکری که هزینه نهی از آن، دشنام یک فرد از افراد جامعه است با منکری که هزینه آن، ریخته شدن خون خود و عیال و از بین رفتن مال و عرض و آبرو باشد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: ⭕️fekrat.net/?p=4871 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🔰 ‌ 📚 «علوم شناختی و علوم اجتماعی» 💠 کتاب مورد نظر مجموعه مقالات و بخشی از کتاب « cognition and multi-agent interaction: from “cognitive modeling to social simulation,2006”» است که آقای رُن سان نوشته و توسط آقای حامد ذاکری ترجمه شده است. 🔸چاپ اول این کتاب در هزار نسخه و در ۷۸ صفحه به تاریخ ۱۴۰۰ه.ش توسط انتشارات پشتیبان صورت گرفتته است. ویژگی که این کتاب دارد آن است که فصل مشترکی میان علوم شناختی و علوم اجتماعی ایجاد می‌کند. یک کتاب علمی برای مخاطب خاص که شامل اساتید و دانشجویان می‌باشد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐fekrat.net/?p=4878 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📍 📰 ✅پیشنهاد دانلود 💠 موسسه فرهنگی رسانه‌ای شناخت تقدیم کرد: 🔸نهمین مجله خردورزی 🔻در این شماره از مجله تخصصی خردورزی به مناسبت بزرگداشت پژوهشگر ارجمند و فرهیخته حجت الاسلام به بررسی سیره علمی و عملی، ابعاد و ویژگی‌های شخصیتی، خاطرات دوستان و شاگردان و کلام بزرگان در رابطه با شخصیت علمی ایشان پرداخته‌ایم. 🔰این شماره از مجله خواهید خواند: 📌«فرج‌نژاد، یک علامه بود»؛ سخنرانی دکتر در مراسم یادبود استاد فرج‌نژاد. 📌«زمان‌آ گاهی،جزء ویژگی‌های شخصیتی استاد فرج‌نژادبود»؛ سخنرانی آیت‌الله ابوالقاسم پیرامون شخصیت علمی و فرهنگی استاد فرج‌نژاد. 📌«فرج‌نژاد، سرشار از امید بود»؛ سخنرانی دکتر احمد در جلسه بزرگداشت استاد فرج‌نژاد. 📌«عقل تألیفی و تحصیل تحقیقی»؛ سخنرانی دکتر پیرامون ویژگی‌های شخصیتی و علمی استادفرج‌نژاد. 📌«سخت‌کوشی و خستگی‌ناپذیری استاد فرج‌نژاد»؛ سخنرانی دکتر پیرامون ویژگی‌های شخصیتی و علمی استاد فرج‌نژاد و.... •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• لینک شماره نهم خردورزی: 💢fekrat.net/4882/ لینک شماره هشتم خردورزی: ♻️fekrat.net/?p=4767 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
ویژه‌نامه استادفرج‌نژادکم حجم.pdf
15.45M
📍 📰 ✅پیشنهاد دانلود 💠 موسسه فرهنگی رسانه‌ای شناخت تقدیم کرد: 🔸نهمین مجله خردورزی 🔻در این شماره از مجله تخصصی خردورزی به مناسبت بزرگداشت پژوهشگر ارجمند و فرهیخته حجت الاسلام به بررسی سیره علمی و عملی، ابعاد و ویژگی‌های شخصیتی، خاطرات دوستان و شاگردان و کلام بزرگان در رابطه با شخصیت علمی ایشان پرداخته‌ایم. 🔰این شماره از مجله خواهید خواند: 📌«فرج‌نژاد، یک علامه بود»؛ سخنرانی دکتر در مراسم یادبود استاد فرج‌نژاد. 📌«زمان‌آ گاهی،جزء ویژگی‌های شخصیتی استاد فرج‌نژادبود»؛ سخنرانی آیت‌الله ابوالقاسم پیرامون شخصیت علمی و فرهنگی استاد فرج‌نژاد. 📌«فرج‌نژاد، سرشار از امید بود»؛ سخنرانی دکتر احمد در جلسه بزرگداشت استاد فرج‌نژاد. 📌«عقل تألیفی و تحصیل تحقیقی»؛ سخنرانی دکتر پیرامون ویژگی‌های شخصیتی و علمی استادفرج‌نژاد. 📌«سخت‌کوشی و خستگی‌ناپذیری استاد فرج‌نژاد»؛ سخنرانی دکتر پیرامون ویژگی‌های شخصیتی و علمی استاد فرج‌نژاد و.... •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• لینک شماره نهم خردورزی: 💢fekrat.net/4882/ لینک شماره هشتم خردورزی: ♻️fekrat.net/?p=4767 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
💠 بازنمایی نقش زنان در قیام ✍️ دکتر 🔸حرکت اجتماعی ، چالش‌ها و چارچوب‌های بسیار زیادی دارد و موضوع گسترده و وسیعی است که طبعاً در این زمان کم قابل پردازش نیست. معمولاً واژه‌ای که برای حرکت‌های اجتماعی ـ سیاسی زنان در ادبیات بین‌الملل به‌کار می‌رود، مشارکت اجتماعی و سیاسی است، مشارکت هم تعریف و هم مصادق گسترده‌ای دارد. 🔸مشارکت سیاسی معمولاً تابعی است از کلیشه‌ها و تعریف‌هایی که در حوزه علوم سیاسی برای مشارکت استفاده می‌شود، مثل شرکت در احزاب و یا تأثیر‌گذاری بر امر سیاستمداران در دنیا، بحث حق رأی و نمایندگی‌ها نهادهای سیاسی و سیاستمدار‌ شدن در سطوح مختلف از مشارکت‌های مدنی تا سطوح اثر‌گذاری رسمی سیاسی و مداخله در را شامل می‌شود. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: ⭕️fekrat.net/?p=4893 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
هدایت شده از مجله خردورزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 🔹 🔰 تبیین نسبت بین علم و دین. 🔻دکتر 🔹پژوهشگر فلسفه علم 🔸بخش سوم: ▪️جایگاه فلسفه علم. ▪️دینی‌شدن علوم به ‌چه معناست؟ ▪️اهمیت تحقیق عینی در جامعه. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekratmedia
💠 نقدی بر کتاب معاد جسمانی در حکمت ‌متعالیه ✍️محمد کرمی‌نیا 🔸از فحوای کلام استاد حکیمی در کتاب «معاد جسمانی در حکمت متعالیه» به نظر می‌رسد که نجات صدر المتألهین از تکفیر بزرگان، بهانه‌ای جز برای تأیید تفکیک گرایی و تقویت این نوع تفکر با استفاده از شأن و منزلت این فیلسوف عرفانی مسلک نباشد. حال آنکه با مراجعه به آثار صدر المتألهین می‌توان دریافت که چنین ادعایی مبنی بر تفکیک میان عقل و شرع، مخالف صریح با اعتقادات ملاصدرا می باشند و روش ملاصدرا در تبیین حقایق توحیدی جمع میان عقل و شرع و کشف است و ایشان این سه را مکمل همدیگر و راه‌های وصول به شناخت واقع معرفی می‌کنند. 🔸علاوه بر اینکه حتی اگر مدعای استاد حکیمی درباره تفکیکی بودن صدرالمتألهین صحیح باشد، باید آموزه‌های صدرایی در حکمت متعالیه مورد تأیید ایشان و همفکران او باشد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: ⭕️fekrat.net/?p=4902 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
💠 بررسی مواجهه روشنفکران دینی با مکتب 🔰دکتر حجت الاسلام والمسلمین دکتر 🔸اینکه عده‌ای به‌درستی گفته‌اند که تاریخ صرفاً یک سلسله حوادث پیاپی و متوالی نیست، بلکه تاریخ معنا دارد، مقصودشان همین است که صرفاً با مطالعات تاریخی در دانش تاریخ نمی‌توان قدر و قیمت بعضی از حوادث را فهمید و یا درستی از آن‌ها به‌دست آورد. 🔸اینکه بعضی از متفکران و گفته‌اند که تاریخ معنا دارد و معنای آن شکوفایی آگاهی و خرد بشر در بستر تاریخ است، مقصودشان این بوده که ما به تاریخ صرفاً به‌عنوان یک حادثه متوالی و پیاپی نگاه نکنیم، بنابراین من صرفاً تحلیل‌های تاریخی را برای فهم و تفسیر عاشورا کافی نمی‌دانم؛ زیرا بعضی از حوادث تاریخی به جنبه‌های فکری، معرفتی و اندیشه‌ای بشر مربوط است، مثلاً ما در عالم اگر مسأله ولایت را صرفاً یک مسأله تاریخی تلقی کنیم، در مسأله‌ی ولایت هرگز به نتیجه‌ای که باید و شاید نمی‌رسیم... •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: ⭕️fekrat.net/?p=4907 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
💠 راهپیمایی اربعین و بازنمایی پیام اسلامی در ✍️ لیلا مجدانی 🔸بررسی ابعاد و پیامدهای این همایش عظیم مذهبی و انسانی بر محور زیارت امام حسین (ع) و عزای 72 تن از شهیدان کربلا و گرامی داشت حماسه­‌ی زینبی در زنده نگه داشتن نهضت حسینی خصوصاً در پیوند جهانی اُمت شیعی در راستای تحقق آرمان در بستر است. آرمانی که با ندای آسمانی رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت (ره) بر محور فطرت پاک انسانی شکل گرفت و در جهان سراسر و استکبار مقاصد راهبردی موثر در ساخت تمدنی نوین بر محور و ندای حق طلبانه شیعی است. 🔸حضور پرشور و قلیان معنویت در قالب یک حماسه مذهبی و فراملی برای ملت­‌های شیعی این امکان را محتمل می­‌نماید که جهان آینده، جهان رهایی از بندهای تنیده شده از ظلم سرمایه داری و سلطه­‌های آنان است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: ⭕️fekrat.net/?p=4912 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
💠 اصول ناظر بر مشترکات هویت و منزلت و ✍️ دکتر محمدرضا 🔸بی شک برای رسیدن به هدف نهایی، بایستی اهداف متوسط و تبعی را پایه ریزی نمود تا به واسطه دستیابی به این اهداف به هدف نهایی برسد. از آنجا که نقطه آرمان و ارزش اساسی اهداف با محک هدف نهایی مشخص می‌شود، وجود تفاوت بین زن و مرد در برخی از اهداف تبعی مادامی که مانع رسیدن به هدف نهایی نباشد یا وصول به هدف نهایی را از حالت تعادل خارج نکند، فی نفسه اشکالی ندارد. لکن با این وجود بسیاری از اهداف تبعی و متوسط بین دو جنس زن و مرد مشترک است. 🔸هرکدام از هدف‌هایی را که بر اساس رهیافت‌های گوناگون به عنوان هدف نهایی ترسیم نمودیم را اگر در نظر بگیریم (برخورداری از بیشترین نعمت‌های مادی و معنوی، عبودیت، تکامل و فعلیت انسان و جانشینی خداوند و قرب الی الله )، بقیه هدف‌ها در حکم مهمترین اهداف تبعی تلقی خواهند شد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: ⭕️fekrat.net/?p=4920 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
هدایت شده از مجله خردورزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 🔹 🔰 نقد نظریه‌ی رویا انگاری وحی دکتر . 🔻دکتر 🔸بخش اول: ▪️ساحت‌های متفاوت وحی شناسی. ▪️نظریه اندیشمند مصری. ▪️پدیدارشناسی در حوزه وحی. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekratmedia
💠 درآمدی برسیاست‌پذیری یا سیاست‌گریزی در آیین ✍️ حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر 🔸مسأله ، مسأله دیانتی ـ سیاستی است و مورد انکار هم نمی‌باشد، شاید به همین علت است که از همان آغاز اتفاقاتی که به تبع واقعه‌ی کربلا افتاد و آن‌ها هم رنگ و بوی دین و سیاست داشت، درست است مفهوم مظلوم و یا درک مظلومیت از واقعه‌ی هم مؤثر بوده است. 🔸با اینکه شخص مظلوم و یا اشخاص مظلوم خاندان پیامبر خاتم بوده‌اند و به این علت که این‌ها برای مردم، برای اصلاح و نجات مردم از سلطه حاکم مستبد قیام کرده بودند، به‌ویژه اینکه در واقعه‌ی کربلا دو اتفاق تلخ با مدیریت یزید افتاد که مسأله را کاملاً مسأله قدرت و کرد؛ یکی مسأله آتش‌ زدن کعبه که لشکری از جانب حاکم آمدند و کعبه را به آتش کشیدند، پس مسأله یک مسأله سیاسی است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: ⭕️fekrat.net/?p=4924 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
جهان فیلم ... فصل دوم سریال گاندو تمام شد. فیلمسازان می دانند که ورود به خط قرمز ها هم جسارت می خواهد و هم صبر تمام نشدنی. بسیاری کارگردانان حتی از ورود به موضوعات تاریخی هم حذر می کنند. پژوهش قبل از فیلمنامه، ساخت لوکیشن ها، گریم های سنگین و چهره پردازی و طراحی لباس و ... همگی باعث شده بسیاری از فیلمسازان به درون آپارتمان ها خزیده و راحت ترین سوژه ها را برای ساخت فیلم انتخاب کنند: عشق های چندطرفه وخیانت های چندطرفه در چند آپارتمان. نه پژوهشی نیاز دارد و نه لوکیشن خاصی و نه جسارتی برای ورود به حوزه های ممنوعه. 🔹ساخت سریالی مانند گاندو هم مهارت بالایی نیاز دارد و هم مطالعه زیاد قبل از ساخت فیلم وهم دقت نظری در ابعاد فیلمنامه؛ به غیر از هماهنگی هایی که لازم است با نهادهای مختلف صورت بگیرد و از این جهات واقعا باید به دست اندکاران سریال خسته نباشید گفت. سریالی که جایش نه تنها در تلویزیون بلکه در رسانه های داخلی خالی بود. ◽به خاطر اهمیت ساخت چنین سریال هایی، لازم دیدم نکته ای را طرح کنم که تا حدودی نادیده انگاشته شده. محتوا از طریق فرم است که منتقل می شود. همه رمزگان فنی فیلم از میزانسن و موسیقی و وسایل صحنه گرفته تا نور و رنگ و دیالوگ همه در کنار هم است که می توانند جهان فیلم را بسازنند و محتوا را در ذهن مخاطب بنشانند. 🔰وقتی سهم بیشتری به دیالوگ می دهیم یعنی نتوانسته ایم محصول را به خوبی به فیلم تبدیل کنیم. البته این یکی از خطاهای پرتکرار هنرمندانی است که می خواهند مفاهیم ارزشی را منتقل کنند. کاستی این گونه آثار، باعث می شود وقتی هنرمند به این نوع عرصه ها ورود پیدا می کند، برای ارائه مفهوم به مخاطب تشنه باشد و این تشنگی سبب می شود در پرداخت اثر رسانه ای، سهم زیادی را به مستقیم گویی بدهد و از جهان فیلم خارج شود. حال آن که هر رسانه، جهان خاص خود را دارد و اگر در چارچوب آن جهان سخن نگوییم، نمی توانیم رابطه خوبی با مخاطب برقرار کنیم. جهان کتاب با جهان فیلم با جهان روزنامه با جهان تلویزیون متفاوت است. ◀️ اگر می خواهیم "فیلم" بسازیم و مخصوصا در سبک spy film ها با امثال «سری فیلم های جیسون بورن» و «ماموریت غیرممکن» و ... رقابت کنیم نیاز داریم وارد جهان «قصه و فیلم» شویم. وجه روایی فیلم چنان اثری دارد که هزار دیالوگ مستقیم نمی تواند جای آن را بگیرد. 🖋️دکتر حفیظه مهدیان پژوهشگر فرهنگ و ارتباطات 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 🔹 🔰 نقد نظریه‌ی رویا انگاری وحی دکتر . 🔻دکتر 🔸بخش دوم: ▪️در این بخش دکتر خسروپناه بعد از گذر از مقدمات به بیان و توضیح نقود اساسی به این نظریه میپردازد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekratmedia
📌لذت بردن از نیستی 🔸امروز در دنیا علاقه‌ای رایج شده است که شاید اسم آن را بگذاریم «لذت بردن از نیستی»؛ می‌دانیم دنیای امروز – دنیای مدرن – دنیای شلوغی است؛ خیلی شلوغ‌تر از دنیای قدیم! در دنیایی گرفتار شده‌ایم پر از خبر و تیتر و حادثه، پر از فناوری و نرم‌افزار، پر از آشنایی‌های جدید، پر از حرف‌های ضد و نقیض، پر از سبک‌های متفاوت و متضاد برای زندگی کردن؛ و همه این‌ها فراتر از عادت‌ها و طاقت‌های انسان است. این‌همه شلوغی، انسان را خسته می‌کند، او را از خود دور می‌کند و در یک دور باطلِ مصرف و لذت، اسیر می‌کند. 🔸انسان غربی به این نتیجه رسیده‌ است که برای خود قرنطینه‌هایی درست کند، خود را برای دقایقی در محفظه‌های آب یا اتاق‌های بخار، یا در دل موسیقی یا با ورزش‌های آرامش‌بخش از محیط جدا کند، یا حتی به سمت مخدرها و مشروب‌ها برود؛ که طبیعتا نتیجه آن چیزی جز پوچی و بی‌حسی و بی‌تفاوتی نیست؛ آن‌چیزی که درست در نقطه مقابل انگیزه‌ها و رسالت‌های انسانی است. 🔸اما آن‌چیزی که قطعی است – برای همه ما – آن است که به جنسی از رهایی محتاجیم، به جنسی از پرواز، پروازی که انسان را خارج از شلوغی‌های زندگی – و البته نه فارغ از آن – به آسمان معنا بکشاند. (بخوانید: رهایش) 🔸همه ما به خلوتی منحصربه‌فرد نیاز داریم که روبروی خودمان بنشینیم و از دوردست‌ها منظومه زندگی خود را مطالعه کنیم. آن‌وقت است که می‌توانیم از این هم شلوغی جان سالم به در ببریم و رستگار شویم. 📝سید مهدی سیدی 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
هدایت شده از مجله خردورزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 🔹 🔰 نقد نظریه‌ی رویا انگاری وحی دکتر . 🔻دکتر 🔸بخش سوم: ▪️تبین مفهمومی آیات و رویات مرتبط با وحی. ▪️ بیان چند نقد دیگر و تبین نظریه. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekratmedia
💠 به‌بهانه سالگرد مرگ جلال 🔰جلال آل احمد و آخرین حد لیاقت روشنفکری در این دیار ✍ سعید مستغاثی مرحوم درمورد خصوصیات جریان در کتاب "" چنین نوشت: «در دوران جت و بمب اتم و جدول کلمات متقاطع ، آسمان همه جاهای به یکرنگ است ؛ به رنگ بی اعتباری روشنفکرانی که نه در محیط بومی و برای حل مسائل بومی ، بلکه در محیط کلان شهرهای غربی یا به معیارهای آنها و برای تطبیق محیط های بومی و مسائل آن با محیط های کلان شهر غربی ومسائل آن تربیت شده اند. به خصوص که ابزار کسب و پخش آراء و آثار () در ممالک غربزده ، رابط میان خلایق کثیر و نیست. بلکه ابزار اعمال قدرت حکومت های دست نشانده است که در همه جا یکسان عمل می کنند. حکومت هایی که با تکیه به قدرت های نظامی و سلاح های غربی و قراردادهای منطقه ای و تنها تظاهر به فقط حافظان محیط های امن اند برای رفت و آمد متاعی که فقط کاروانسرای را آباد نگه می دارد. روشنفکران ممالک غربزده یا استعمارزده در چنین شوریده بازاری جز دلالان یا دیلماجان یا بیگاری کنندگان نیستند و آیا این بوده است آخرین حد لیاقت ؟ ...و هر روز بیش از پیش روشنفکران را به عنوان مزدوران به صف طویل کارمندان دست به دهان خود می پیوندند و ایشان را به دنبال گوساله سامری جدیدی که رفاه باشد ، از لاهوت چون و چرا و توجیه و تفسیر مسائل حاد اجتماعی و سیاسی باز می دارد و کم کم خواهد رسید روزی که در این نوع ممالک ، روشنفکر واقعی بدل به نوعی حیوان باستانی شود که سراغش را اگرنه در ها و باغ وحش ها ، بلکه تنها در ها باید گرفت.» این حرف های آل احمد مربوط به بیش از نیم قرن پیش است ، اما گویی برای این روزها گفته شده و امروز نیز تازه و خواندنی است. او می نویسد: "... اغلب روشنفکران ما در آخرین تحلیل و به عنوان بزرگترین ماموریت وجدانی و نقصانی ، دیلماجان غربی اند. گزارندگان و برگردانندگان آراء و مقاصد ایشانند... امروز با تکیه به همین روشنفکران غرب زده است که نمایندگان سیاست و گروه مستشاران ، با ما هنوز همان رفتاری را دارند که سفرای و با اتابک و امیرکبیر داشتند. تازه اگر روشنفکر غرب زده ما لایق مقایسه با آن دو بزرگوار باشد.حالا طرف مصاحبه یا طرف القاء مستشاران غربی،گروه روشنفکران غرب زده اند که نه اس و قس اتابک و را دارند و نه حتی عرضه حاج میرزا آغاسی را که نمی دانم چرا به غلط به بی عرضگی معروف شده است.» •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
💠 اخلاق سکولار و دینی و جامعه ایدئولوژیک ✍️ دکتر مهدی جمشیدی 🔸 همانطور که می‌بینیم جوامع غربی اغلب بر اساس اخلاق صورت‌بندی شده‌اند. چه میزان از نظر اخلاقی شکست‌خورده‌اند؟ غرب امروز مَثل اعلای تنازع بقا است و مَثل اعلای بی‌اخلاقی و ضدیت با است. جامعه غربی هرگز روی خوش به اخلاق نشان نمی‌دهد. 🔸اخلاق امری کنار نهاده شده در جامعه غربی است که باعث شده تا دچار بحران اخلاقی شود. از این ‌جهت است که جرم و جنایت در غرب فراوان است انسان به گرگ انسان در او تبدیل شده است. انسان‌های غربی با یکدیگر دست‌به‌گریبان‌اند و آزار و صدمات و لطماتی که انسان غربی از انسان غربی دیده از هیچ‌چیز دیگری ندیده است.این نشان می‌دهد نظام اخلاقی که مبتنی بر نیست در عمل و عالم عین نیز هیچ کامیابی را تجربه نکرده نمی‌کند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: ⭕️fekrat.net/?p=4946 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
هدایت شده از مجله خردورزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠محبوب‌ترین چهره سیاسی 🔰 بازنشر به مناسبت درگذشت مرحوم حیدر رحیم‌پور ازغدی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
💠 صعود معنوی انسان در ✍️ سید محمد فاطمی 💠در فرازی از این زیارت آمده است: «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی عِنْدَکَ وَجِیهاً بِالْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلَامُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَه» کلمۀ «وجیه»؛ یعنی آبرومند و کسی که بزرگوار و عالی‌مقام است. باتوجه ‌به ریشۀ این کلمه که از «وجه» می‌باشد، کسی نزد خداوند «وجیه» است که تمام وجودش متوجه خدا باشد، همان‌طور که در آیه‌ای از قرآن می‌فرماید: «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنیفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها» مراد از اقامه وجه برای دین، روی آوردن به‌سوی و توجه بدان بدون غفلت از آن است، مانند کسی که به‌سوی چیزی روی می‌‏آورد و همه حواس و توجهش را معطوف بدان می‏‌کند، به‌طوری ‌که دیگر به هیچ طرف، نه راست و نه چپ رو برنمی‏‌گرداند.چنین دینی، مطابق با انسانی و ساختار وجودی اوست که بر اساس روایات، فطرت ، و ولایی است و براساس آن سرشته شده است. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: ⭕️fekrat.net/?p=4950 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
هدایت شده از مجله خردورزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 🎙به‌روایت شهید سیدمرتضی آوینی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
هدایت شده از مجله خردورزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بازنمایی جایگاه فلسفه در سینمای بعد از انقلاب. 📺 به‌مناسب روز . •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
💠 سینما از منظر آوینی 🔰سینما یک «هنر تکنولوژیک» است ✍️داوود ضامنی 🔸آوینی را برای خود به امری پروبلماتیک تبدیل کرده بود. پرسش از سینما به ذات و جوهره آن برمی‌گردد. پرسش او فراتر از مسأله فرم و محتوا بود. مسأله آوینی «ماهیت سینما» بود. 🔸آوینی سینما را یک «هنر تکنولوژیک» می‌دانست که علاوه بر وجوه فنی، هنر را نیز در خود دارد. البته منظور او از تکنولوژی، معنای آن است. آوینی علاوه بر ویژگی تکنولوژیک‌بودن سینما، تعلق آن به مخاطب عام را از لوازم ذاتی سینما قلمداد می‌کرد و معتقد بود: سینما یک هنر محض مثل نقاشی یا رمان نیست. سینما با مردم شکل می‌گیرد. به همین خاطر خصیصه «جذابیت» و «استغراق» در سینما مهم است. 🔸جذابیت و استغراقِ تماشاگر برای فیلم، امری لازم است، اما کافی نیست. بلکه بایستی به مرزهای جاذبیت و جایگاه «خودآگاهی تماشاگر» نیز پرداخته شود. از دید آوینی ما دو نوع جذابیت و استغراق در فیلم داریم: یکی «استغراق مثبت» که قادر است مجموعه ترس‌ها، خشم‌ها و هیجانات تحریک‌شده در فیلم را در خود حل کند و دیگری «استغراق منفی» که مانع آزادی و عقل تماشاگر می‌شود. 🔸آوینی در مورد نسبت فرم و محتوا در فیلم اعتقاد داشت: «رابطه فرم و محتوا شبیه رابطه بدن و روح است. این فرم است که محتوا را می‌سازد». برای فهم درست فیلم، می‌بایست ابتدا فرم و «بیان سینمایی» را شناخت نه اینکه در محتوا متوقف شد. تقطیع ماهیت سینما به فرم و محتوا، از دید اصلاً صحیح نیست. بلکه او سینما را یک کلیت واحد می‌دانست. وی معتقد بود با تکنیک در سینما «نحوی انکشاف» صورت می‌گیرد که در عین حال هم متضمّن «صورت» است هم متضمّن «معنا». 🔸دغدغه آوینی در سینما «کشف حقیقت» بود نه صِرف ساختن فیلم. او معتقد بود و گویا می‌خواست بگوید به سینما جور دیگری هم می‌توان نگریست. آوینی قطعاً به همه پرسش‌هایی که در باب ماهیت سینما وجود دارد پاسخ نداده است. اما کوشش‌های نظری او و تأملاتی که در باب سینما داشته واقعاً تحسین‌برانگیز است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
هدایت شده از مجله خردورزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰حکیم بی‌ادعا و بیدار 🎙 مروری بر زندگی مرحوم مترجم، مصحح و مدیر انتشارات بیدار •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
💠 نسبت میان قدرت، حاکمیت و مشروعیت ✍️ دکتر محسن ردادی 🔸اگر تقدم به معنای تَرَتُبی باشد یعنی منظور این باشد که کدامشان اول می‌آید، قدرت اول است و آغاز سیاست با قدرت است و قدرت است که در واقع باید وجود داشته باشد تا در مورد حاکمیت و مشروعیت بتوانیم صحبت کنیم. 🔸تعریف قدرت کاملاً مشخص است اینکه بتوانیم در تصمیم‌های دیگران تأثیر بگذاریم و کسی که بتواند روی تصمیم‌های افراد دیگر تأثیر داشته باشد فرد صاحب قدرتی است.حال اگر بتواند این قدرت را در یک منطقه مشخصی اعمال کند یعنی غیر از این که قدرت داریم این قدرت را به نحو مؤثر اعمال کند، در این حال شخص حاکمیت دارد. بنابراین حاکمیت برآمده از قدرت است و اینها تقدم رتبی ندارند بلکه به‌نوعی تقدم ترتُب دارند. اگر این حاکمیت بتواند نظر مردم را جلب کند و یک منبع پیدا شود که این قدرت را برای مردم و برای جامعه پذیرفتنی کند. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: ⭕️fekrat.net/?p=4958 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net