eitaa logo
مدرسه مطالعات فقه نظام
1.3هزار دنبال‌کننده
416 عکس
8 ویدیو
4 فایل
💠 کانال رسمی مدرسه مطالعات تخصصی فقه نظام 🔶 مرجع تخصصی دروس خارج فقه نظام 🔶 اطلاع رسانی برنامه ها و نشست های تخصصی 🔶 معرفی آثار علمی برگزیده در حوزه فقه نظام 🌐 وبگاه اطلاع رسانی http://www.fiqhenezam.com 📞 ارتباط با ما: @Admin_1001
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ معرفی دروس خارج فقه نظام (7) ⬅️ استاد: آیت الله محسن اراکی ⬅️ موضوع: فقه فرهنگ ⬅️فایلهای صوتی و تقریر این درس در سایت https://mohsenaraki.ir/ بارگذاری شده است. ———————————— 🔎 @fiqhenezam_com
♦️ ادله رجحان اکرام به دیگران/ قاعده طلایی اخلاق ✅ آیت‌الله اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» بیان کرد؛ ⬅️ در پنجمین دلیل از ادله عامه رسیدیم به آنچه به ‌عنوان قاعده طلایی اخلاق نامیده می‌شود. این قاعده می‌گوید احبب لغیرک ما تحب لنفسک و اکره له ما تکره لنفسک. ⬅️ نامی که امروز بر این قاعده اطلاق می‌شود، جدید و غربی است. گاهی قاعده طلایی گفته می‌شود و در مواقعی فقط به بخش ایجابی‌ آن قاعده طلایی و بخش سلبی‌ قاعده نقره‌ای یا سیمین می‌گویند. نام‌ها جدید است اما محتوا از قبل بوده و در فهم عقلی و منابع دینی ریشه‌دار است. ⬅️ این تعابیر به صورت صریح درآیات ذکر نشده اما ممکن است مضامینی به نحو دلالت التزامیه که با این قاعده ارتباط دارند، وجود داشته باشد. ⬅️ روایات در کتب خاصه و عامه ذکر شده است. در متون روایی می‌توان به کتاب الحج ابواب احکام العشره باب 122، کتاب وسائل جامعه مدرسین ج11 ابواب احکام العشره باب 122 اشاره کرد. برخی ابواب احکام العشره به مسائل عامه روابط اجتماعی و بخش دیگر به احکام خاصی پرداخته است. 📝 ادامه مطلب: https://b2n.ir/k62649 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
📘 ششمین شماره ماهنامۀ رویش اندیشه با موضوع «حکمرانی و خط‌مشی‌گذاری عمومی» منتشر شد 📌 آنچه در این شماره می‌خوانید: 🔖 پرونده‌هایی با عناوین: 🔹 یکپارچگی خط‌مشی و ابزارهای آن، آسیب‌‌شناسی حکمرانی صندوق‌های بازنشستگی، نظارت و کنترل در خط‌مشی عمومی، تعارض منافع در حکمرانی 🔖 گفت‌وگو با اساتید و کارشناسان: 🔹 دکتر غلامرضا گودرزی، دکتر سید احمد حبیب‌نژاد، دکتر سیدمجتبی امامی، دکتر احمد رفیعی، دکتر محمدابراهیم جواهری، دکتر مرتضی جوانعلی‌آذر، دکتر مهدی موحدی‌ بک‌نظر، دکتر سید محمدمهدی غمامی، دکتر حسین اصلی‌پور، دکتر محمدرضا عطاردی، دکتر سیدجعفر حسینی و دکتر فتاح آقازاده. 🔖 یادداشت‌های تحلیلی ———————————————— 🔎@fiqhenezam_com
♦️ نظریه مشهور و محقق سیستانی در حیل ربا ✅ آیت الله محمدتقي شهيدي در درس خارج « ربا در معاملات بانکی» بیان کرد: ⬅️ در حیل ربا مشهور قائل به جواز آن می‌باشند و حتی فروش پول به پول را نیز جایز می‌دانند. هر چند محقق سیستانی در این حیل اشکال کرد اما حیل دیگری را که در آن فروش پول به پول مطرح نیست یا مشتمل بر شرط نیست، جایز می‌داند. ⬅️ از دلیل حرمت ربا استفاده می‌شود، هر آنچه که نتیجه ربا را داشته باشد، جایز نیست. اما اگر غرض دیگری در میان باشد، جایز است؛ مانند موضوع رهن و اجاره برای مستأجری که قصد اجاره خانه دارد. مشهور فقهاء می‌گویند که اجاره به مبلغ کم به شرط قرض الحسنۀ مانعی ندارد. ⬅️ در کتاب قرائات فقهیه معاصره، روایتی ذکر کرده‌اند که دو فقره دارد. از هر دو فقره آن استفاده می‌شود که بیع مهاباتی به شرط قرض باطل است. از این روایت یک قاعده کلیه استفاده می‌شود که نام آن قاعده نهی از ربح ما لم یضمن است. ⬅️ صاحب کتاب قرائات فقهیه معاصرۀ معتقد است روایاتی که به عنوان حیل ربا مطرح می‌شوند، به دو قسم می‌باشند. یک قسم از این روایات، قرض همراه با بیع مهاباتی را جایز دانسته. قسم دیگر روایات مجوزه حیل ربا، روایاتی در خصوص شخصی بدهکار هستند که به او مهلت می‌دهیم و یک چیزی ارزان را به او به قیمت گران می‌فروشیم. 📝 ادامه مطلب: https://b2n.ir/d01211 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ مدرسه مطالعات فقه نظام در نظر دارد در راستای انجام پژوهش‌های فقهی و تقریر دروس مرتبط با فقه‌های معاصر، اقدام به جذب پژوهشگر نماید. 🔻 شرایط: - اتمام حداقل سطح 2 - سکونت در قم - حداکثر سن 35 سال 🔻 اولویت ها: - تأهل - داشتن سوابق فقهی و پژوهشی مرتبط 🔻مزایا: - شرایط مالی مناسب و متناسب با توان و سطح کار پژوشگر - رزومه و سابقه پژوهش ⬅️ لینک ثبت نام: https://b2n.ir/s19470 ===================== 🔎@fiqhenezam_com
♦️روش شناسی استنباط گزاره‌های فقه امنیت ✅ آیت الله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج «فقه امنیت» بیان کرد: ⬅️ بحث روش شناسی استنباط گزاره های فقه امنیت مانند دیگر ساحتهای روش شناسی، بحث مهمی است. تصور کنید که ما از فقه امنیت گفتگو کنیم در حالی که از روش بحث سخنی به میان نیاید، در این صورت کار بی ارزش می‌شود. ⬅️ اگر به روش شناسی اهمیت داده شود از یک طرف مطالب از انضباط فقهی خوبی برخوردار خواهند بود از سوی دیگر استنباط عقیم نخواهد بود. از یک سو هنجارها لحظا می‌شود (پایایی فقه) و از سویی دیگر اقتضائات را مورد توجه قرار می‌دهیم (پویایی فقه). ⬅️ در روش استنباط در فقه امنیت، دو رویه وجود دارد. برخی معتقد هستند که تفاوتی وجود ندارد؛ زیرا استنباط گزاره‌های فقه امنیت از قرآن، حدیث، عقل اجماع است و این همانند استنباط سایر گزاره‌ها مثل طهارت و صلاه است. ⬅️ برخی دیگر معتقد هستند استنباط گزارهای فقه امنیت با گزارهای سایر ساحتهای فقهی، اشتراکاتی دارد و فقیه از همان هنجارها باید استفاده کند. اما اختصاصات و اقتضائات خاص خود را نیز دارد؛ لذا متفاوت می‌باشد. 📝 ادامه مطلب: https://b2n.ir/p65673 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
♦️ هتک امری که دین آن را محترم و تعظیم آن را واجب دانسته، حرام است ✅ حجه الاسلام سید محسن حسینی فقیه در درس خارج «فقه شعائر» بیان داشت: ⬅️ مفرد «و من یعظم حرمات الله»، حرمت است و حرمت به دو معنا آمده است. 1- عدم حلال؛ پس حرمات الله یعنی معاصی الله. 2- چیزی که محترم است. عرب به زن می‌گوید حریم یعنی محترم و یا به اعتبار اینکه باید محدوده‌اش رعایت شود و نباید به آن نزدیک شد. پس حرمت الله چیزهایی است که محترم هستند و انسان باید نسبت به آنها تعظیم کند و از حد آنها خارج نشود. ⬅️ وقتی نسبت به آنچه که دین آن را محترم شمرده وجوب تعظیم یا حتی استحباب تعظیم آمد، طبعاً هتک آن جایز نیست. اگر بگوییم میان احترام و هتک حد وسط وجود دارد، در این صورت یقیناً حداقل هتک آن جایز نیست. ولی اگر بگوییم میان احترام و هتک حد وسط نیست، پس نه تنها نباید هتک کرد، بلکه حتماً باید تعظیم کرد. ⬅️ بعضی‌ بر این باور هستند که تقابل بین وجوب تعظیم و حرمت هتک، ملکه و عدم و یا ضدان لاثالث است. ملکه و عدم یعنی در جایی که زمینه تعظیم وجود دارد، اگر تعظیم نکند مصداق هتک است. ضدان لاثالث هم یعنی اگر در مورد آنچه که مستحق تعظیم است، تعظیم نکنیم، سر از هتک درمی‌آورد. 📝 ادامه مطلب: https://b2n.ir/b44560 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
♦️ دسته بندی آیات اطاعت از انبیاء و رسولان / اعمال ما در سایه اطاعت خدا و رسول،دارای اجر و ارزش است ✅ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد: ⬅️ دسته اول از آیات عنوان کردک یک دسته از آیات به صورت کبرای کلی هستند؛ به عنوان نمونه می‌فرماید: «وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ لِيُطاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ». ما هیچ رسولی را نفرستادیم، مگر اینکه باید اطاعت بشود. یعنی اگر رسول امر یا نهی کرد، فرمان جنگ یا هجرت صادر کرد، باید اطاعت بشود. ⬅️ دسته دوم آیاتی با این مضمون که انبیاء و رسولان الهی می‌گویند باید از ما اطاعت کنید، در قرآن کریم وجود دارد؛ مانند سوره مبارکه شعراء آیات 108، 110، 126، 131، 144، 150، 163 و 179. ⬅️ دسته سوم: حرمت نافرمانی از انبیاء علیهم السلام خداوند در آیاتی به اطاعت از رسولان امر می‌کند؛ به عنوا نمونه آیه 32 آل عمران، آیه 132 آل عمران، در آیه 59 نساء یا آیه 92 سوره مائده . ⬅️ دسته چهارم: آثار اطاعت و عصیان از انبیاء علیهم السلام. اگر کسی بگوید من اطاعت رسول می‌کنم و اطاعت خدا نمی‌کنم معنا ندارد. اطاعت خدا و رسول با همدیگر موضوع برای آثار بسیار بزرگی است. یک امر تشریفاتی و یک امر مجرّد اعتباری محض نیست. ⬅️ دسته پنجم: حرمت اطاعت از نا اهلان. گروهی از آیاتی بیانگر نهی از اطاعت از یک عده‌ای هستند. «وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنا وَ اتَّبَعَ هَواه» «وَ لا تُطيعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفينَ» «وَ لا تُطِعِ الْكافِرينَ وَ الْمُنافِقينَ وَ دَعْ أَذاهُمْ» . یعنی خداوند همه جوانب موضوع حکومت را در قرآن مورد بحث قرار داده است. 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/h14749 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ مدرسه مطالعات فقه نظام در نظر دارد در راستای انجام پژوهش‌های فقهی و تقریر دروس مرتبط با فقه‌های معاصر، اقدام به جذب پژوهشگر نماید. 🔻 شرایط: - اتمام حداقل سطح 2 - سکونت در قم - حداکثر سن 35 سال 🔻 اولویت ها: - تأهل - داشتن سوابق فقهی و پژوهشی مرتبط 🔻مزایا: - شرایط مالی مناسب و متناسب با توان و سطح کار پژوشگر - رزومه و سابقه پژوهش ⬅️ لینک ثبت نام: https://b2n.ir/s19470 ===================== 🔎@fiqhenezam_com
♦️شرایط تحقق اعانه بر اثم/ تبادر عرفی وجود قصد برای انجام گناه را شرط می‌داند ✅ آیت الله محسن فقیهی در درس خارج «فقه پیشگیری از جرم» بیان کرد: ⬅️ بر اساس آیه تعاون، اعانه بر اثم فی‌الجمله حرام است. همه مردم عادل نیستند افرادی که عدالت ندارند، نیاز خود را از همین فروشگاه‌ها تأمین می‌کنند و صاحب فروشگاه هم برخی از این‌ها را می‌شناسد. آیا معاملات این افراد جایز است؟ ⬅️ اگر بگوییم اعانه بر اثم حرام و فروش کالا به این افراد اعانه بر گناه است؛ پس باید این افراد ممنوع المعامله باشند. در این صورت فروشنده برای فروش کالای خود باید به دنبال انسان عادل باشد. در حالی که هرج رخ می‌دهد و کسی قائل به آن نمی‌شود؛ بنابراین برای اعانه بر اثم، شرایطی را بیان کرده‌اند که در صورت وجود آن شرایط، اعانه بر اثم محرم محقق می‌شود. ⬅️ اولین قصد می‌باشد. قصد یعنی نانوا با این قصد نان را به فاسق بدهد که قدرت گناه کردن پیدا کند. میوه‌فروش، انگور را به فاسق می‌فروشد تا شراب درست کند. ⬅️ شرط دوم تحقق گناه می‌باشد؛ مثلا خریدار انگور، شراب را درست کند و مصرف شود. اگر گناه در خارج محقق شود، اعانه بر آن هم حرام است. اما اگر گناه محقق نشد مثلا انگور را به مهمان خود داد و به ساخت شراب نرسید، اعانه بر اثم تحقق نمی‌یابد. 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/h38794 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
✅ معرفی دروس خارج فقه نظام (8) ⬅️ استاد: آیت الله سید ابو الحسن مهدوی ⬅️ موضوع: فقه سیاسی ⬅️فایلهای صوتی این درس در سایت https://eitaa.com/doroos_mahdavi بارگذاری شده است. ———————————— 🔎 @fiqhenezam_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻مباحث مقدماتی آدم ربایی/ لفظ آدم ربایی در لغت عرب، اختطاف الناس است ✅ آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی در درس خارج «آدم ربایی» بیان داشت: ⬅️ یکی از مهم ترین مسايل مستحدثه در فقه معاصر مساله آدم ربایی است که میتواند دارای اقسامی و احکامی داشته باشد. لفظ آدم ربایی در لغت عرب تعبیر به اختطاف الناس می‌شود. ⬅️ اختطاف الناس دارای اقسام و احکامی است. به عنوان نمونه اگر کسی آدم ربایی را حرفه خود قرار دهد با کسی که این کار را یکبار انجام می‌دهد، چه تفاوتی دارند؟ اگر در حین آدم ربایی صدمه‌ای به فرد ربایش شده وارد شود،آیا مختطف ضامن است؟ آیا این اقدام، حق الناس محض است یا حاکم نیز می‌تواند رباینده را ببخشد؟ ⬅️ برای شروع عنوان محارب را انتخاب کردیم؛ زیرا این عنوان چند ضابطه در خود دارد. نصوص و کلماتی که اصحاب برای تعریف محارب استفاده کرده‌اند، این اطمینان را حاصل می‌کند که اختطاف داخل در یکی از این تعاریف است. ⬅️ علامه حلی در نهایه از شیخ طوسی نقل می‌کند: «المحارب هو الذی یجرد السلاح و یکون من اهل الریبه فی مصر او غیر مصر فی بلاد شرک کان او فی بلاد اسلام لیلا کان او نهارا و متی فعل ذلک کان محاربا». 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/h41038 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
♦️ بررسی صحت یا بطلان شرط ضمان در عقد مضاربه ✅ آیت‌الله مصطفی اشرفی شاهرودی در درس خارج « بانکداری اسلامی» بیان کرد: ⬅️ در حال حاضر بانک به وسیله عقد مضاربه، بخشی از سرمایه مردم را در اختیار تاجر و عامل قرار می‌دهد تا با آن تجارت و مبلغ معيّنی از سود آن را به بانک پرداخت کند. خواه تاجر در تجارت خود سود کرده باشد یا خیر. حتی در صورت ضرر هم تاجر در ضمن قرارداد بانکی، متعهّد می‌شود مقدار معيّن از بهره را به بانک پرداخت کند. ⬅️ از مجموع ادلّه استفاده می‌شود که شرط ضمان عامل در عقد مضاربه صحیح است. زیرا شرط ضمان مخالف با مقتضای عقد و مقتضای إطلاق عقد نیست بلکه ضمان نسبت به عامل بدون اقتضا است. ⬅️ در حرمت ربایی که به منزله حرب مِنِ اللّه و رسولِه است، رضایت طرفین در پرداخت و دریافت زیادی اثری ندارد؛ چرا که همه معاملات ربوی با رضایت و توافق طرفین انجام می‌پذیرد. ⬅️ بر اساس روایات، شرط ضمان در صورت ضرر و یا عدم منفعت بر خلاف مقتضای عقد مضاربه نیست. با این بیان شرط ضمان هیچ منع و محذوری ندارد و بانک در ضمن عقد مضاربه با وکالت از طرف صاحب سرمایه می‌تواند سرمایه را در اختیار تاجر قرار بدهد. ادامه مطلب: https://b2n.ir/x26323 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
♦️ولایت عالمان عادل و عاقل، تعیین کننده چارچوب انتخاب مردم ✅ آیت الله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد: ⬅️ نباید چنین تلقی شود که با وجود امربه معروف و نهی از منکر یا نصیحت لائمه المسلمین، نیازی به نهاد نظارت نیست. مراد ما از نظارت، نظارت نهادینه است در حالی که امر به معروف یا نصیحت لائمه المسلمین که شامل امام مسلمین و ولی فقیه می‌شود، از محل بحث خارج است. ⬅️ از نتایج مهم نظریه تحقیق، قائل شدن به کارکردهای متنوع انتخابات در سطوح مختلف است تا جایی که ماهیت این پدیده را متنوع می‌کند. ⬅️ در حکومت دینی شبه‌ای که در این صورت رخ می‌نماید گزاره‌ای «ولایت عالمان عاقل و عادل» است. به این نحو که این گزاره در فرض فوق چه جایگاهی دارد. اگر ولایت عالمان عادل و عاقل را بپذیریم، جایگاه انتخابات مردم چیست؟ ⬅️ ولایت عالمان عادل و عاقل، تعیین کننده چارچوب انتخاب مردم است. یعنی مردم باید در امور الناس به شخصی عاقل و عادل رأی بدهند. به این دلیل که انتخابات به گونه‌ای است که اکثریت باید از جانب اقلیت نیز تصمیم بگیرند و جواز این کار صرفا از طریق تزاحم به تصویر کشیده شده است؛ لذا مجرای انقباض است نه انبساط. ⬅️ این سخن صحیح است که ولایت برای عالمان عادل عاقل می‌باشد اما قرارگیری آنها در این منصب به دست مردم است. ادامه مطلب: https://b2n.ir/g20745 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
Khordad-tir 1401.pdf
18.01M
📘 نسخۀ الکترونیک شمارۀ ششم نشریه رویش اندیشه ⬅️ با موضوع: حکمرانی و خط‌مشی‌گذاری عمومی 🌐متن کامل: https://b2n.ir/h35753 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔎@fiqhenezam_com
♦️ تاکید همه روایات به آزاد گذاشتن کودک در هفت سال نخست ✅ آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه تربیتی» بیان کرد؛ ⬅️ یکی از وظائف ترجیحی و مؤکد در باب تربیت، عنوان تأدیب است. اخباری که در این خصوص وجود دارد به چند طائفه تقسیم می‌شوند. اخباری که تأدیب را حق اولاد دانسته‌اند، اخباری که تأدیب را وظیفه والدین معرفی کرده‌اند و اخباری که تأدیب را به عنوان یکی از مراحل تربیت دانسته‌اند. ⬅️ تعابیری که در هفت سال اول آمده چند تعبیر می‌باشد، بعضی می‌گویند «دع ابنک» آزادش بگذار. بعضی می‌گویند «أَمْهِلْ صَبِيَّك‏» و بعض دیگر می‌گویند «يُرَبَّى‏ الصَّبِيُ‏ سَبْعا» یعنی به او رسیدگی و نیازهایش تأمین گردد. تعبیر دیگر سید و سیادت است یعنی در آن مرحله آقا است. ⬅️ با بررسی مجموعه روایات چنین به دست می‌آید که در هفت سال نخست باید اموری مانند رسیدگی جسمانی، توجه معنوی، اخلاقی و روحی همراه با آزادی عمل بدون سختگیری و نظم و انظباط انجام شود. ⬅️ مرحله سوم که در برخی از روایات اشاره شده به مرحله بعد از تکلیف اشاره می‌کند که در این مرحله باید یادگیری احکام انجام شود. مراد از احکام آموزش‌های دینی به معنای خاص است. 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/w08170 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
♦️عدم ولایت احدی بر احدی/ آمریکایی‌ها با منطق برتری نژادی، مردم بومی را قتل عام کردند ✅ آیت‌الله علی‌اكبر رشاد در درس خارج «فقه الولایه» بیان کرد: ⬅️ ادله‌ای که ممکن است برای اثباتا قاعدع عدم ولایت احدی بر احدی اقامه شود عبارت‌اند از ادله فطری، عقلی، نقلی و شرعی. ⬅️ انسان فطرتاً در تقابل با إعمال ولایت غیر است و همواره می‌خواهد از قید غیر آزاد باشد. اقتضای فطرت به مقتضای اینکه شریعت ما با فطرت دست در آغوش هم دارند و انسان فطرت‌مند و شریعت فطرت‌نمون است، این جهت باید رعایت شود. ⬅️ همه انسانها آزاد خلق شده‌اند و تبعاً باید به همان طبع اولی بمانند. در واقع انسان آزاد و حرّ است. در کلمات امیرالمومنین علیه السلام تعابیر و عبارات بسیار زیبایی در این خصوص وجود دارد. از جمله بیانی است که در نامه‌ای به امام حسن علیه السلام مشاهده می‌شود. ⬅️ خدای متعال آحاد انسانی را خلق و در خلقت، هیچ کسی بر دیگری مزیت قرار نداده و همه با هم مساوی هستند. خداوند انسانها را از نظر مرتبه و رتبه مساوی آفرید. ذاتاً یکی رئیس و دیگری مرئوس خلق نشده؛ از این جهت همه در کنار هم برابر هستند و کسی نمی تواند إعمال قدرت، اقتدار و سلطه و سیطره کند. 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/g20284 ================================== 🔎@fiqhenezam_com
✅ نقص از قوانین اسلامی نیست، از مدیرانی است که قوانین را به صورت دقیق انجام نمی‌دهند 🔻 آیت الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «بانکداری اسلامی» بیان کرد: ⬅️ سپرده در بانکداری اسلامی نیز پذیرفته شده است. محوریت سپرده در بانکداری غربی، ربا می‌باشد که بر اساس آیه شریفه «حَرَّمَ الرِّبَا» حرام است. اما محوریت سپرده در بانکداری اسلامی، ماهیت قرض می‌باشد. در قرض به ظاهر سودی به سپرده‌گذار تعلق نمی‌گیرد اما از وامی که می‌گیرد می‌تواند منتفع شود. ⬅️ هر چند بانکداری مسأله جدیدی می‌باشد اما عناوینی مانند امانت، قرنها قدمت دارند. شرایط جدیدی که عقود مختلفه‌ بر اساس آن شکل می‌گیرد، در گذشته وجود نداشته؛ از این رو بسیاری از نظامات بانکداری باید تحت عنوان مسائل مستحدثه بیان شود. ⬅️ یکی از روان‌ترن و بهترین اقدامات بانک‌ها، قرض‌الحسنة‌هامی‌باشد. موانع موجود در قرض الحسنه نباید به گونه‌ای باشد که دسترسی به آن را محال یا سخت کند؛ به عبارت بهتر کارمزدها نباید سنگین باشد که با سودهای دیگر بانک‌ها برابر یا بیشتر باشد. نباید در ظاهر به نام قرض الحسنه باشد، ولی در واقع قرض الحسنه نباشد. ⬅️ سود و بهره‌ در بانکداری اسلامی به معنی شناور بودن انتفاع آن است؛ یعنی به دلخواه مشتری، یا بدهکار و بستانکار انجام می‌شود. از این رو بانکداری اسلامی، بانکداری به‌روز است؛ چرا که قراردادهایش به‌روز است. 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/d87789 ======================== @fiqhenezam_com🔎
✅ عناصر تحقق بخشیدن به امنیت در جامعه/ از نگاه اسلام مردم باید قانون پذیر باشند 🔻 آیت الله مهدی هادوی تهرانی در درس خارج «مکتب و نظام قضایی اسلام» بیان کرد؛ ⬅️ نخستین عنصر، حاکمیت قانون در جامعه است. جامعه‌ای که قانونمند نباشد، به دلیل اینکه هر نوع کاری در آن انجام می‌شود، امنیت نخواهد داشت. اما جامعه‌ای که قانونمند باشد، امنیت نیز بر آن حاکم خواهد بود. ⬅️ جامعه باید به گونه‌ای باشد که افراد به خود اجازه ارتکاب جرمی مانند دزدی، اختلاس و رشوه را ندهند. ⬅️ اگر بخواهیم امنیت به لحاظ کیفری و حقوقی در جامعه تحقق پیدا کند، باید جامعه قانونمد باشد.پذیرش قانونمندی در اسلام به میزانی واضح است که شخص را از رجوع به آیات و روایات بی‌نیاز می‌کند. ⬅️ اساس اسلام بر قانون است و قانون اسلام در فقه تجلی کرده است. اینکه در فقه گفته می‌شود هر فعل اختیاری خارج از احکام پنجگانه واجب، حرام، مستحب، مکروه و مباح نیست، بیانگر این نکته است که قانون در همه امور از منظر اسلامی، سرایت دارد. ⬅️ اگر مشاهده می‌شود که روحیه مردم درجوامع اسلامی، قانون گریزی است، نشان دهنده این نکته است که ما در معرفی و تطبیق اسلام، اشکال داشته‌ایم. ایراد در اسلام نبوده بلکه اسلام می‌خواهد مردم را قانون پذیر بار بیاورد نه قانونگریز. 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/g47451 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔎@fiqhenezam_com
❇️ سنت انتظار دهمین اصل از اصول باورهای دستگاه حکومتی در نظام اسلامی 🔻 آیت الله اراکی در درس خارج «فقه فرهنگ» مطرح کرد؛ ⬅️ سنت انتظار یکی از بزرگترین سنتهای اجتماعی خداوند است. در جهان آفرینش سه انتظار بزرگ وجود دارد. ⬅️ نخستین انتظار، انتظار ظهور حضرت آدم بود. از روایات و از خود آیات کریمه استفاده می‌شود که مدتها شاید هزاران سال قبل از خلقت آدم خدای متعال خبر آفرینش چنین موجودی را به ملائک داده بود ⬅️ انتظار دوم پیدایش پیامبرخاتم صل الله علیه واله بود. این آغاز مرحله جدیدی بود که تمام انبیا و پیروان آنها منتظر آن بودند؛ بر این اساس همه انبیا مبشر به رسول اکرم بودند. . ⬅️ علت مهاجرت تعداد زیاد یهودیان ار فلسطین به جزیره العرب این بود که می‌دانستند از این سرزمین، رسول خاتم برخواهد خواست. آنها اعتقاد داشتند که رسول خاتم باید از میان ما باشد؛ از این رو وظیفه خود دانستند که به جزیره العرب آن هم مدینه بروند. ⬅️ انتظار خواه و ناخوواه لوازم و مقارناتی دارد. یکی از مهمترین آنها فراهم کردن زمینه اجتماعی ظهر آن حضرت است. فراهم کردن زمینه اجتماعی به این معنا است که زمینه برای اطاعت و نصرت آن حضرت مهیا شود. 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/x70312 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔎@fiqhenezam_com