#معرفی_کتاب
📚عنوان: ۲۴داستان از مثنوی مولانا
✍نویسنده: مجید آذرشاهی، مولانا جلال الدین محمد بلخی
ناشر: انتشارات امید سخن
مجید آذرشاهی 24 حکایت از حکایتهای این دفترِ 3855 بیتی را همراه با چکیدهی بازنویسیشدهی داستانها، روایت میکند. این کتاب برای افرادی که میخواهند در نهایت سرعت و بهطور اجمالی با مفهوم کلی برخی از داستانهای مثنوی معنوی آشنا شوند، تحریر شده است.
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
رو گرفتی که کبودی تو پیدا نشود
باعث رنجش زخم دل مولا نشود
سر سجاده دعا کرده حسن آهسته
بی کسی کاش نصیب دل بابا نشود
ز دهان زن همسایه شنیده زینب
حال او بسکه وخیم است مداوا نشود
بشکند دست مغیره که به قنفذ میگفت
آنقدر ضربه شدید است که او پا نشود
پسرش دید غم کوچه و غصب فدکش
به گمانم که دگر عقده ی او وا نشود
چه سرش آمده مرگش ز خدا می خواهد
گذرش کاش دگر سمت گذرها نشود
حال او زار و خراب است بمیرم ای وای
دیگر از بستر بیماری خود پا نشود
#غلط_ننویسیم
#شعر
#فاطمیه
🖊@ghalatnanevisim
هدایت شده از حاج ابوذر بیوکافی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #نماوا
🔉 #واحد_تند | هستیمو از تو دارم
🎙 با نوای #حاج_ابوذر_بیوکافی
🔰 ایّام شهادت حضرت فاطمه (س)
📆 جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲
🕌 آستان مقدس حضرت فاطمه اُخریٰ (س)
🏴 هیأت ثاراللّٰه (ع) رشت
♾ مشاهده و دریافت با کیفیتهای مخلتف
🎵 فایل صوتی قطعه
🖌 متن شعر
🏴 به مناسبت ایّام شهادت #حضرت_فاطمه_س
🇮🇷 کانالرسمیحاجابوذربیوکافی
▫️ AbozarBiukafi_ir
#نکتههای_دستوری
✍ اصطلاح
اصطلاح به دو معنی به کار میرود:
۱. اصطلاح مجموعهای است از چند واژه که بر روی هم معنای مشخصی را میرساند بیآنکه معنایش سرجمع معانی واژههای سازندهاش باشد. به بیان دیگر، اصطلاح گروه نحوی یا عبارتی است که در زبان همچون واژه به کار میرود و معنایش غیرقابل پیشبینی است، مانند آبزیر کاه، ازدستدادن، از دماغ فیل پایین افتاده، دلودماغنداشتن، پابهماهبودن. اصطلاح در این معنی معادل idiom در زبان انگلیسی است.
۲. در فرهنگستانهای ایران و نهادهای واژهگزینی اصطلاح عبارت است از لفظی است که دستکم در یکی از رشتههای علمی یا فنی یا حرفهای یا هنری بر یک مفهوم مشخص دلالت کند. اصطلاح در این معنی ممکن است یک واژهٔ بسیط یا مشتق یا مرکب یا مشتق – مرکب و یا یک گروه نحوی باشد: کانون، بستار، داربست، بکرزایی، فاصلهٔ کانونی. اصطلاح در این معنی معادل term در زبان انگلیسی است.
✅ علاءالدین طباطبایی، فرهنگ توصیفی دستور زبان فارسی، چ ۱، تهران: فرهنگ معاصر، ۱۳۹۵، ص ۳۹ تا ۴۰.
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
هدایت شده از هیئت حضرت علی اصغر عليه السلام
دیگر نخواهم بی شهیدان زندگانی
یا فاطمه تو مادر رزمندگانی
🗓 مراسم ظهر شهادت حضرت زهرا (سلاماللهعلیها)
📜 سخنران: حجةالاسلام والمسلمین استاد میرزا محمدی
🎙 مداحان:
حاج اصغر زنجانی
حاج مهدی رسولی
کربلایی محمد جواد احمدی
🕰 فردا جمعه ۲۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۳۸۸
📍 قم المقدسه، پردیسان، خیابان زاگرس، خیابان شهیدان نیازمند، مجتمع آموزشی شهید هندویان
https://nshn.ir/2bsffB5xrt7e
🚩 هیئت متوسلین به حضرت علی اصغر (سلاماللهعلیه)
@haliasghar
@haliasghar
چند جایگزین فارسی در حوزۀ دانش رایانه
Address
نشانی
code
رمز، شناسه، کد
command
فرمان
Configuration
پیکربندی
Cracker
قفلشکن
cut
برش، بریدن
delete
پاک کرده، حذف
design pattern
الگوی طراحی
domain name
نام دامنه
edit
ویرایش کردن
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
#اشتباه_نوشتاری_در_فضای_مجازی
✅ خرده می گیرند.
❌ شاگردان ما هم روزی خاطرات تلخشان را برای همگروهی هايشان تعریف میکنند و بر ما خورده میگیرند.
#غلط_ننویسیم
#درست_بنویسیم
🖊@ghalatnanevisim
#نکتههای_دستوری
✍ بیناوند
وندی است که بین دو عنصر قرار میگیرد و آنها را به هم پیوند میدهد. بیناوندها نوعاً معنای مشخصی ندارند و میتوان آنها را در زمرهٔ واژهای تهی طبقهبندی کرد. برخی دستورپژوهان عناصری مانند – ا – در واژههای دمادم، سراسر و تکاپو را بیناوند به شمار میآورند. شمار دیگری از دستورپژوهان چنین عناصری را صورتساز و حرف وقایه مینامند.
◻️یای وقایه
برخی دستورپژوهان به آوای «ی» (= y) که در صورت وجود شرایط آوایی خاصی در هنگام ترکیب دو تکواژ در بینابین آنها واقع میشود یای وقایه میگویند، مانند «ی» در «ترسایان» و «دانشجویان». این «ی» به اصطلاح زبانشناسان نوعی همخوان میانجی است که در بین دو واکه قرار گرفته است.
◻️صورتساز
صورتساز عنصری است که در واژههای پیچیده (غیربسیط) در بین دو تکواژ قرار میگیرد و ترکیب آنها را تسهیل میکند. این عنصر ممکن است جانشین یک تکواژ دستوری شود، مانند «ا» در بناگوش که جانشین نشانهٔ اضافه شده است یا همین آوا در زناشویی (بهمعنی زن و شوهری) که جانشین حرف عطف «و» شده است.
◻️صورتساز همچنین ممکن است معنایی نداشته باشد و فقط برای سهولت تلفظ به کار رود. چنانکه واژهٔ «پیشاصنعتی» را میتوان بهصورت «پیشصنعتی» نیز به کار برد. بیآنکه معنایی از آن فوت شود. در واژههای «فناوری» و «دلاور» نیز «ا» صورتسازی فاقد معنی است. «ال» در واژههایی مانند حقالقدم و دارالترجمه نیز صورتساز به شمار میآید.
✅ علاءالدین طباطبایی، فرهنگ توصیفی دستور زبان فارسی، چ ۱، تهران: فرهنگ معاصر، ۱۳۹۵، ص ۶۷ و ۳۳۲ و ۵۹۹.
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شعری که رهبر انقلاب را به گریه انداخت
دیرآمدم در داشت می سوخت...
یافاطمةالزهراء
🖊@ghalatnanevisim
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
حکایت به قلم "ســاده و روان"
📚 باب هفتم : در تاثیر تربیت
🌺 حکایت ۱۱
💫 در دوران كودكى از دانشمند بزرگى پرسيدم كه بلوغ واقعی انسان چه موقع تکمیل می گردد؟ در پاسخ گفت: در کتب قدیم سه نشانه برای بلوغ نوشته شده است :
۱ - زمانی که پانزده ساله می شوی
۲ - محتلم شدن
۳ - روييدن موى زير ناف.
ولى بلوغ حقيقی انسان زمانی است که كسب رضاى خدا بيش از كسب لذب هواى نفس باشد. كسى كه چنين نيست محققان او را به عنوان بالغ نمى شناسند.
🔸به صورت آدمى شد قطره ای آب
🔹كه چل روزش قرار اندر رحم ماند
🔸وگر چل ساله را عقل و ادب نيست
🔹به تحقيقش نشايد آدمى خواند
🔸جوانمردى و لطفست آدميت
🔹همين نقش هيولايى مپندار
🔸هنر بايد که صورت مى توان كرد
🔹به ايوانها در از شنگرف و زنگار
🔸چو انسان را نباشد فضل و احسان
🔹چه فرق از آدمى با نقش ديوار
🔸بدست آوردن دنيا هنر نيست
🔹يكى را گر توانى دل به دست آر
#غلط_ننویسیم
#حکایات_سعدی
🖊@ghalatnanevisim
#خلاصه
داستانِ سیاوش را میخوانیم. شنیدیم که طوس و گیو وقتِ شکار در بیشهای نزدیکِ توران دختری را پیدا کردند که از خانه گریخته بود. او را پیشِ کاوس بردند که تعیین کند دختر ازآنِ کدامشان باشد اما کاوس او را زنِ خود کرد و از او پدرِ سیاوش شد. سیاوش در زاولستان تحتِ آموزش و پرورشِ رستم جوانی زیبا و دلیر شد. وقتی به کاخ برگشت سودابه، زنِ کاوس، عاشقِ او شد. به کاوس گفت چرا سیاوش به اندرونیِ کاخ به دیدنِ خواهرانِ خود نمیآید، و کاوس از سیاوش خواست این کار را بکند و سیاوش با این که از منظورِ سودابه خبر داشت، ناگزیر به اندرونی رفت. آنجا سودابه میانِ زنان او را تنگ در آغوش گرفت. سیاوش از این عشقِ او مطمئن شد و خود را از آغوشِ او بیرون کشید و پیشِ خواهرانش رفت.
سودابه به کاوس گفت بهتر است سیاوش را زن بدهی. دخترانِ اندرونی را آراست و با آمدنِ سیاوش به اندرونی آنها را از برابرِ او گذراند اما سیاوش نظری نداد.
پس سودابه پرده از رخ برگرفت و گفت من با اینهمه زیبایی ازآنِ توام. دختری نابالغ را بهزنیِ تو میدهم تا پرستارِ تو باشد تا پس از مُردنِ کاوس من زنِ تو شوم؛ و بوسهای از سیاوش گرفت. سیاوش با خود گفت نباید به پدر خیانت کنم اما بهتر است با سودابه هم تندی نکنم تا این ماجرا بهآرامی تمام شود. پس به سودابه گفت تو آنقدر زیبایی که من لایقِ تو نیستم و تو فقط لایقِ شاه هستی. برای من هم یکی از دخترانِ تو بس است و با او وفادار خواهم بود. تو جای مادرِ منی.
#غلط_ننویسیم
#شاهنامه_خوانی
🖊@ghalatnanevisim
#توضیحات
-رمه کردن: جمع کردن
-گفتی همیبارد از ماه٘ مهر: (همه جا از روی تابانِ خوبرویان چنان روشن بود که) گویی در شب از ماه هزار خورشید سرزده!
-ماه در کنار آمدن: از شادی خود را در آسمان کنارِ ماه دیدن
-چه: همچنین
-همان: همانطور
-یاره: دستبند، بازوبند
-گندآوری: پهلوانی
-بداندیشه افسون فراوان بخواند: خیالِ نیرنگهای گوناگون از سرش گذشت.
-گسلیدن: جدا شدن
-فغان: دادوفریاد
-بر سرِ انجمن: در میانِ جمع
-نگار: نقش
-ز هر گونه با او سخنها براند: با او از هر دری حرف زد.
-اگر برنهی پیل، باید دویست: اگر (هدیههای شاه را بخواهی) بار کُنی، دویست فیل نیاز است.
-پیچیدن: روی برگرداندن
-همی روز٘ روشن نبینم ز درد / بر آنم که خورشید شد لاژورد: از دردِ عشق روزم چنان تیره شده که گویی خورشید در تیرگیِ ابدی رفته.
-ببخشای روزِ جوانی مرا: به من جوانی بده.
-شود تیره روی تو بر چشمِ شاه: (کاری میکنم که) در چشمِ شاه روسیاه شوی؛ از چشمِ شاه بیفتی.
#غلط_ننویسیم
#شاهنامه_خوانی
🖊@ghalatnanevisim
FarsCast3.mp3
7.71M
#روایت_شب
🎙قصه آفرینش دنیا برگرفته از تفسیر روضالجنان قرآن با صدای بهروز رضوی
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
#معرفی_کتاب
📚عنوان: رباعیات خیام نیشابوری
✍نویسنده: عمر خیام نیشابوری
ناشر: انتشارات آریا گهر
با خواندن کتاب رباعیات خیام نیشابوری سفر ویژهای را به عالم شعر و معنا رقم بزنید. سرودههای سراسر عشق و شور این دانشمند بزرگ، هم مسرتبخشِ اوقات خوش شما خواهد بود و هم یاور و دوست روزهای تنهاییتان. عمر خیام نیشابوری، این شاعر تکرارناشدنی دیار کهن پارسی، با زبان اسرارآمیز خود، حکمتهای زیادی از هستی و آفرینش را برای مخاطبان امروز آشکار خواهد کرد.
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
قلم مى رقصد از تكرار یک انشاى تنهایی
شبيه بچه_آهويى كه در صحراى تنهایی
شبيه دختر تنها و زيباى سمرقندى
خريدارى ندارد جز خودش سوداى تنهايى
من از اين شهر دلگیر دریغ و درد ، بيزارم
به فريادم برس اكنون، كجايى؟ هاى! تنهايى!
اگر آغوش تنهايى تعارف مىكند لبخند
چرا مىترسى از امروز و از فرداى تنهايى
"دمى صحبت غنيمت دان كه بعد از روزگار ما"
قلم بر دفتر شعر است رد پاى تنهايى
#کبری_حسینی_بلخی #شعر
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
#نکتههای_دستوری
✍ اضافهٔ تبعیضی
اضافهٔ تبعیضی نوعی اضافه است که در آن کسره بهمعنی «از» است: دو نفرِ آنها، کدامِشان، هر کدامِ آنها.
صفت برترین (عالی) اگر بهجای موصوف بنشیند و به اسم اضافه شود با اضافهٔ تبعیضی سروکار داریم: بهترینِ مردان (= بهترین نوع از مردان)، بزرگترینِ دانشمندان (= بزرگترین از میان دانشمندان).
✅ علاءالدین طباطبایی، فرهنگ توصیفی دستور زبان فارسی، چ ۱، تهران: فرهنگ معاصر، ۱۳۹۵، ص ۴۸.
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
چند جایگزین فارسی
فرار 👈 گریز
قادر توانا
قبل پیش
قبیح زشت
فتنه آشوب
فعلی کنونی
فقیر تهیدست
لذا بنابراین
#غلط_ننویسیم
#جایگزینی
🖊@ghalatnanevisim