#گزارش_جلسه_دانشگاه_تهران ۴
📌حاشیه بعد جلسه
بالاخره جلسه تمام شد و به نماز جماعت دوم رسیدیم؛ حاج آقای نمازخانه دانشکده پس از نماز، رو به جماعت کرد و حدیثی از نهج البلاغه درباره تصمیم ما و تقدیر خدا خواند و مختصر توضیحی و دعایی در پی اش
مخاطب که ترکیبی بود از دانشجو و استاد شروع کردند به پرسش و اشکال و گفتگو
*اهل بحث و تحلیل و گفتگو بودن* را باید جزء شرایط آخوندی برای این محیط و این جماعت به حساب آورد
پ ن:
تصویر شهدای دانشکده روانشناسی از جمله شهید دقایقی، زینت بخش نمازخانه بود
@hadianeha
#گزارش_جلسه_دانشگاه_تهران ۵
📌مسیر برگشت
بعد جلسه یکی از دانشجویان دکتری که خود یکی از اساتید دانشگاه بود گفت سوالاتی دارد
بعد از نماز متوجه شدم که او هم با اندکی فاصله راهی قم است و پیشنهاد دادم با هم برگردیم تا فرصت گفتگو داشته باشیم
چشمتان روز بد نبیند
بعد از کلی طی مسیر با پای پیاده، به ماشین پراید دانشجوی نخبه رسیدیم ولی ...
ولی ماشین روشن نمی شد😬
خب آشنایی اینجوری بیشتر تو ذهن میمونه
هیچی دیگه، منم مردم دار 😎
عبا قبا رو در آوردم و دو تایی با هل دادن بالاخره ماشین رو روشن کردیم
خب آغاز جالبی بود😬
گفتگو در هوای آلوده تهران آغاز شد
بعد از کمی آشنایی وارد بحث جدی و عمیقی شدیم که از نزدیک دانشکده در تهران تا دم در مدرسه ملاصادق در قم بیش از دو ساعت نفهمیدم کی تمام شد
ماشاءالله ذهن دقیق او باعث شد کلی فسفر بسوزونم🧐 و چیز یاد بگیرم؛ گاهی عمق بحث که زیاد می شد می گفتم پراید ظرفیت نداره یه موقع کم نیاره!
سرخط بعضی بحثامون:
+ روش شناسی تربیت وحیانی
+ مقایسه تربیت وحیانی با تربیت در فلسفه اسلامی
+ چگونگی دلیل یابی در مسائل مختلف تربیتی
+ آیا برای فهم عمیق تر متون دینی داشتن نگاه و نظام اندیشه فلسفی معهود لازم است؟
+ آیا پیش فرض گرفتن اندیشه فلسفی برای فهم دین صحیح است؟
+ اصلا می توان از پیش فرض فارغ شد؟
+ و ...
نکته جالب این که از یک جایی به بعد تازه فهمیدیم رفیقمون #طلبه درس خارجه و در کنار حوزه دانشگاه رو در این سطح داره میخونه __ 😏
مترجمی دو زبان هم از هنرهای او بود
بگو ماشاالله
از کل این سفر اگر هیچ چیز جز این رفاقت جدید گیرم نمی اومد ضرر نکرده بودم
#دوست_خوب
@hadianeha
هدایت شده از محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
"در زمینههای گوناگون، امروز نیاز وجود دارد؛ هم برای نظام اسلامی، هم در سطح کشور، هم در سطح جهان. تبیین معرفتشناسی اسلام، تفکر اقتصادی و سیاسی اسلام، مفاهیم فقهی و حقوقیای که پایههای آن تفکر اقتصادی و سیاسی را تشکیل میدهد، #نظام_تعلیموتربیت، مفاهیم اخلاقی و معنوی، غیره، غیره، همهی اینها باید #دقیق، #علمی، #قانعکننده و #ناظربه_اندیشههایرائج_جهان آماده و فراهم شود؛ این کار #حوزههاست. با #اجتهاد، این کار عملی است. اگر ما این کار را نکنیم، به دست خودمان کمک کردهایم به حذف دین از صحنهی زندگی بشر؛ به دست خودمان کمک کردهایم به انزوای روحانیت. این، معنی تحول است. این حرکت نوبهنوی اجتهادی، اساس تحول است."
📆۱۳۸۹۰۷۲۹
https://farsi.khamenei.ir/amp-content?id=10357
◼️ مراسم یادبود سندتحول بنیادین آموزش و پرورش
🔸به گزارش پایگاه خبری رستا، دانشجومعلمان مرکز شهید شرافت تهران در اقدامی نمادین نسبت به عدم اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بعد از گذشت ۱۲ سال، واکنش نشان داده و نوشتند:
«دوازدهمین سالگرد اجرایی نشدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را به جامعه تحویل خواه به خصوص معلمان و دانشجومعلمان، تسلیت عرض مینماییم.»
✔️رستا، رسانه تعلیم و تربیت ایران
#تربیتی
#آموزش_و_پرورش
@rastaa_news
*مداح و روضه خوان و سخنران و چای ریز
کارِ تمام ما درِ این خانه #نوکری است
شاهان روزگار به ما غبطه می خورند
این نوکری خودش به خدا عین سروری است*
✅به لطف خدا و حضرت زهرا س توفیق نوکری حضرت مادر نصیب شد
📌 لیست برخی برنامه های این سفر تبلیغی
🔹 #منبر پنج شب با موضوع محبت دو طرفه ما و اهل بیت ع و فرصت نوکری
🔹 کارگاه روش تربیتی مواجهه با مسأله #حجاب در سه جلسه
🔹 جلسه ویژه مباحثه بخشی از کتاب #نامه_های_بلوغ با تعدادی از جوانان مسجد
🔹 پیگیری اقدامات تربیت فردی سال های گذشته و مشاوره های #تربیتی
🔹 کمک به ریل گذاری برنامه های #فرهنگی مسجد فاطمیه
🔹 گفتگو و هم افزایی با فعالان تربیتی و فرهنگی شهر ___ و ...
@hadianeha
recording-20231214-101807.mp3
37.6M
🎙 صوت *کارگاه روش تربیتی مواجهه با مسأله حجاب* _ حجتالاسلام قراباغی
جلسه 1⃣
از سه جلسه کارگاه تربیتی حجاب
مسجد فاطمیه سیرجان
✅ *سرخط مباحث*
🔹 مرور و #آسیب_شناسی_روش های متداول مواجهه با حجاب
🔹 مرور #چالش های زنده خانواده ها و مربیان در بحث حجاب
🔹 #سرخط_بسته_راهکارها و سهم تاثیرگذاری هریک
🔹 #دسته_بندی_راهکارها در قالب #تمثیل_درخت (و ریشه و خاک و آفت زدایی و میوه)
📌 نکته این جلسه زنده بودن بحث با *مثالهای واقعی فراوان + مشارکت جدی مخاطب بود*
(نکته: از حدود دقیقه ۳۰ تا ۵۶ به خاطر مشارکت مخاطب کیفیت صوت پایین است)
👈 گوش دادن این فایل به #مادران دغدغه مند و #مربیان و #معلمان دلسوز توصیه می شود
#حجاب
#تربیتی
@hadianeha
#شعر_خوب در روضه خیلی مهم است
این که مضامین عالی با هنر ناب ترکیب بشه عالی میشه
من خودم در انتخاب شعر سختگیر هستم
لذا کانالی خصوصی و شخصی ساختم و چند سالی آنچه پسندیدم را در آنجا ذخیره کردم
امروز لینک کانال را برای مخاطبین فرهیخته @hadianeha به اشتراک می گذارم تا شاید بهره ای داشته باشم در ثواب نوکری ها و روضه خوانی هایشان
در کانال #روضه_خوان
شعرها و #روضه های_منتخب را
با هشتگ های مرتبط
به راحتی پیدا کنید
📌 هشتگ #حضرت_زهرا
مخصوص روضه های فاطمیه را در لیست سنجاق شده بزنید
https://eitaa.com/joinchat/4293656637C11ff038382
recording-20231216-153158.mp3
33.41M
🎙 صوت *کارگاه روش تربیتی مواجهه با مسأله حجاب* _ حجتالاسلام قراباغی
جلسه 2⃣
از سه جلسه کارگاه تربیتی حجاب
مسجد فاطمیه سیرجان
✅ *سرخط مباحث*
🔹 توضیح #راهکارهای_مواجهه_تربیتی در مسأله حجاب (۱)
🔹 #ویژگی_های_مربی و مادر در این مواجهه تربیتی
🔹 بررسی تاثیر مسأله #محیط و بایدها و نبایدها
📌 راهکارها با محوریت #تشبیه_حجاب به میوه درختی تبیین شده که از خاک تا ریشه و تنه و محیط و آفات و ... باید مورد توجه کشاورز قرار بگیرد
👈 گوش دادن این فایل به #مادران دغدغه مند و #مربیان و #معلمان دلسوز توصیه می شود
#حجاب
#تربیتی
@hadianeha
recording-20231217-155725.mp3
31.71M
🎙 صوت *کارگاه روش تربیتی مواجهه با مسأله حجاب* _ حجتالاسلام قراباغی
جلسه 3️⃣
از سه جلسه کارگاه تربیتی حجاب
مسجد فاطمیه سیرجان
✅ *سرخط مباحث*
🔹 توضیح #راهکارهای_مواجهه_تربیتی در مسأله حجاب (2)
🔹 شرایط خانواده یا #خاک_حاصلخیز در رشد میوه حجاب
🔹 راهکار پایه ای اصلاح #ریشه_های_بینشی در مسأله حجاب
📌 راهکارها با محوریت #تشبیه_حجاب به میوه درختی تبیین شده که از خاک تا ریشه و تنه و محیط و آفات و ... باید مورد توجه کشاورز قرار بگیرد
👈 گوش دادن این فایل به #مادران دغدغه مند و #مربیان و #معلمان دلسوز توصیه می شود
#حجاب
#تربیتی
@hadianeha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #نقش_تربیتی_من
✅ خیلی از ماها در شغل ها و جایگاه های مختلفی که هستیم می توانیم *قدمی برای تربیت انسان ها و نسل ها برداریم*
📌 مثل *پیرمرد محله ما* با لواشک هایی که به بچه ها می ده به آقا لواشکی معروف شده و اون ها رو به خوبی ها دعوت میکنه
📌و مثل *معلم دوران بچگی ما* که ما رو به قرآن و نماز جمعه رفتن دعوت می کرد
📌 و مثل یک مغازه دار یا مدیر کارگاه و کارخانه و ...
📌و مثل این #مدیر_مدرسه که یک حرکت خوب ماندگار زده و قدمی برای دینداری بچه های مدرسه اش برداشته👌
#تربیتی
#فرهنگی
@hadianeha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حبه_های_قند
*حواسمون به قندهای دوربرمون باشه
نزاریم زود آب بشن!!*👌
واقعا عالی بود شیخ چه مثال زیبایی زدید غیرازاین هم نیست!!👌
#پدر
#مادر
@hadianeha
✍ آماری که از پرطرفدارترین #نویسندگان #نمایشگاه_کتاب امسال در تصویر آمده و اخیرا پخش شده نیاز به #تحلیل داره
🔰نکات برخی دوستانم در یکی از گروه های مجازی را تقدیم می کنم:
1⃣ اینکه همشون تولید کننده ی محتوای دینی یا انقلابی هستن دو جور قابل تفسیره:
🔹 اکثریت مردم گرایش به مذهب دارند
🔹 یا اکثریت کتابخون ها رو مذهبی ها تشکیل میدن
ولی به نظرم دومی درست تره
2⃣ شاید اکثریت کتابخون هایی که از نمایشگاه خرید میکنن و تحریمش نمیکنن مذهبی ها باشن
یا شایدم اکثریت کسانی که هنوز کتاب چاپی میخرن مذهبی ها باشن
3⃣ کتاب های مذهبی کتاب هایی هستن که عمدتا ازشون توسط ارگان ها حمایت میشه
براش مسابقه برگزار میشه
در مساجد حسینیه ها هدیه داده میشه
در مناسبت های مذهبی با تخفیف های زیاد به فروش گذاشته میشه
که این راحتی دسترسی و حمایت ها تاثیر زیادی داره خودش
4⃣ مردمی که کتاب های غیرمذهبی میخونن، هم کتاب های نویسندگان مختلف و پراکنده رو میخونن و هم تعداد نویسندگان غیرمذهبی بسیار بالاتره فلذا اسمی از اون نویسندگان در این آمار نمیاد چون هم مردم نویسنده محور عمل نمیکنند و هم رقابت نویسندگان به خاطر تعداد بیشتر اونجا سنگین تره فلذا شاید حجم خریداری کتاب های غیر مذهبی با نویسندگان مختلف بسیار بیشتر از کتابهای مذهبی با چند اندیشمند مذهبی مشخص باشه
پ ن:
تاریخ و منبع انتشار آمار:
1402/09/29
akhr.ir/9876328
#فرهنگی
@hadianeha
✍دغدغه این روزهای برخی از فعالان عرصه دانش آموزی *طراحی برنامه هایی متناسب با شرایط مخاطب برای اعتکاف* است
🔟 نکته مهم در این موضوع:
🔹 *سن و روحیه متناسب* با این امر عبادی باید در نظر گرفته بشه و هر مخاطبی وارد نشه 👈 این فرصت رو زود خرج نکنیم
🔹نباید این فناوری ناب دینی دست خورده بشه بدون *درک درستی از عظمت و شیرینی معنوی* اون متناسب با سطح مخاطب
🔹 این که دانش آموزان خود را در *ماه رجب ببریم اعتکاف یا ماه رمضان* که احتمالا آمادگی معنوی بیشتری دارند جای فکر داره
🔹 مسجدی که انتخاب میشه بهتره #حیاط با صفایی داشته باشه که جزء مسجد باشه
🔹 #تغذیه مناسب مهمه
🔹 نوجوونا اگر برنامه نداشته باشی برات برنامه دارن پس باید اوقات با برنامه های #جذاب، #متناسب و #فعال پر بشه
🔹 ایده های #قالب_برنامه :
۱-حلقه ۲-مسابقه ۳-تحلیل_مستند ۴-نقد_کتاب ۵-روزنامه_دیواری ۶-مناظره ۷- تریبون آزاد و...
🔹چند #ایده_اولیه_محتوایی:
۱_نقشه زندگی۲_ملاک انتخاب ۳_خدای من ۴_ چالش های من ۵_نقش اجتماعی
🔹 برای طراحی برنامه متعادل و درست حتما #هیأت_اندیشه_ورز و #گروه_برنامه_ریز شکل بگیره و با بررسی ایده های مختلف و تجربیات دیگران، برنامه *متناسب با شرایط مسجد، مخاطب، مجریان و مربیان* طراحی بشه
🔹 اعتکاف مجموعه ای که سابقه قبلی بین اعضا و مربیان بوده مناسب است؛ در غیر این صورت گروه گروه کردن مخاطبین و *تأمین مربیانی که در این سه روز همراه ایشان باشند* امری حیاتی است
📌 کانال ذیل مجموعه ای از محتواها و تجربیات را برای خصوص همین مسأله به اشتراک گذاشته است
https://eitaa.com/itikaf_mohtava
#اعتکاف
#فرهنگی
@hadianeha
3-Monajat - Hajmahdirasuli - Haftegi980921 - Sarallahzanjan-mc.mp3
17.54M
اصلا حواسم نیست که فرصت ندارم
خیلی برای بندگی همت ندارم
🔹🔹🔹
🔹🔹
🔹
📌 رسیدن فصل بندگی مبارک
🌷دوستان مژده که آماده بساط طرب است
طرب ماست که خالی ز ملال و تعب است
رفقا شب اول این ماه رو از دست ندیم
میشه امشب به استقبال #فصل_بندگی رفت
🔹امام صادق ع:
امیرالمومنین ع را خوش می آمد که ۴ شب را احیا بدارد از جمله
#شب_اول_ماه_رجب
🔹دعاهای نابی برای این شب نقل شده👌
🔹اگر کسی می خواد از #عذاب_قبر در امان باشد و از #صراط بی حساب مثل برق عبور کند و خودش و خانواده و مالش محفوظ بمانند
در میان اعمال این شب یک عمل ویژه در مفاتیح نقل شده که چنین اثری داره
حتما سری به #مفاتیح بزنید
@hadianeha
هدایت شده از هادیانه ها
⭕️ جایی برای ذکر و توجه
🌸فرارسیدن بهار عبادت بر شما مبارک🌸
📢 امام حسین علیهالسلام در آغاز ماه رجب، ما را به خدا دعوت میکنند.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«در زیارت امام حسین علیه السلام که در اول ماه رجب خوانده می شود که زیارت فوقالعادهای هم هست، تعبیر این است که «لَبَّيْكَ دَاعِيَ اللَّه». گویا امام حسین علیهالسلام در آغاز این سه ماه ما را به خدا دعوت میکنند. این خیلی از آن روایت مَلکِ داعی که بزرگان روی آن تأکید کردند مهمتر است و بشارت مهمتری است؛ یکموقعی، یک ملکی از آسمان هفتم صدا میزند، یکموقعی، سیدالشهداء در آغاز ماه رجب ما را به ورود به ضیافةالله دعوت میکند.
بنابراین، این ماه ماهی است که با دعوت خاص الهی ما به ضیافت فرا خوانده شدیم. شروع این ماه انشاءالله با امام حسین علیهالسلام باشد و سِیرمان هم در این ماه با سیدالشهداء باشد.»
🟢در کانال خصوصی #بهارعبادت مجموعه فرمایشات ائمه علیهم السلام و توصیه های بزرگان برای مراقبات و عبادات ماه رجب، شعبان و ماه رمضان را به اشتراک می گذارم.
اگر مایل بودید می توانید از طریق لینک زیر وارد شوید
✅لینک کانال👇
https://eitaa.com/joinchat/72155437C5f00a9dadd
#رجب
#شعبان
#ماه_رمضان
#اعمال
#عبادت
@hadianeha
تفاوت تربیت و اخلاق و معنای تربیت های مضاف.mp3
7.28M
💠 مفهوم تربیت و اخلاق از نظر حضرت استاد محمدتقی هادی زاده
✅ محتوای صوت:
۱. تبیین معنای تربیت
۲. تبیین معنای اخلاق
۳. تفاوت تربیت و اخلاق
۴. جایگاه و معنای تربیت های مضاف مانند تربیت اخلاقی، تربیت سیاسی، تربیت اقتصادی و ...
🔰بخشی از درس خارج فقه تربیت - جلسه نود و هفتم
☘تربیت جاری
https://eitaa.com/roohallah_tarbiat
#تربیت
#فقه_تربیت
#مفهوم_تربیت
@hadianeha
ویژه والدین؛
*"هنرِ ارتباط در سه روز اعتکاف"*
✍اعتکاف از بسترهای مطلوبی می باشد که می توان پیوند و ارتباط عاطفی و فراعاطفی با فرزند دلبندمان برقرار کنیم. لذا نیازمندیم تا دانش و مهارت برقراری این ارتباط را کسب کنیم. لذا در این نوشتار به راهکارهای دست یافتن به این نوع ارتباط می پردازیم؛
🔸️۱.حضور فعال در چندین شب اعتکاف
حضور پدر و مادر با همدگیر و ملاقات نمودن فرزند؛ احساس ارزشمندی و رضایت ویژه ایی به فرزند انتقال می دهد. از جمله حمایت های عاطفی و ضروری، چنین موقعیت هایی می باشد. که قرار است فرزند ارزش های اخلاقی و معنوی را کسب کند.
🔸️۲-رفتار و کلام های های معنوی حین ملاقات
حلالیت طلبیدن از فرزند و التماس دعا گفتن به او اکسیر ویژه ایی است که احساس تعالی و کمال ویژه ایی به فرزند انتقال می دهد که می تواند اثر بخشی ویژه ای در معنویت جویی فرزند و تقویت ارتباط و شیوه تعاملش با والدین داشته باشد.
🔸️۳.کلام و رفتارهای عاطفی و فراعاطفی
در آغوش گرفتن فرزند و احساس قشنگ خود را به او انتقال دادن، احساس موثر بودن فرزند را تامین می کند. از جمله رفتارهای فراعاطفی، بوسه زدن بر پیشانی یا دست فرزند می باشد. با این معرفت که فرزند ما هنوز در معصومیتش سیر می کند. چه زییاست بینش فرزند را با واژه های خاص، فرامادی کنیم؛
🌱شاید فرصت چنینی اعتکافی با این شرایط، حال و هوای پاک و معنویت تا آخر عمر تکرار نشه، من بودم از تک تک دقیقه هاش استفاده می کردم.
🌱ما که این قدر خوشحالیم بابت حضورتون توی مسجد، امام زمان چقدر خوشحال تره.الحمدلله
🔸️۴-گفتگوی فرصت ساز نه آسیب زا
واژه هایی که در صحنه ملاقات در حین گفتگو با فرزند فراوانی دارد بسیار مهم و کلیدی است. نباید واژه هایی باشد که اضطراب اخلاقی فرزند را افزایش دهد. چون فرصت خلوت معنوی در اعتکاف پیدا می کند و به دغدغه های شما، که نقطه ضعف برای او محسوب می شود قطعاً فکر می کند. و ممکن است با ایجاد تعارض های اخلاقی، اضطراب اخلاقی آسیب زا به او دست دهد. و احساس بی کفایتی و ناشایستگی افراطی پیدا کند.
❌بیان نقاط ضعف نوجوان و درخواست تحول و تغییر در اعتکاف با محوریت ضعف هایی که بیان کردید ممنوع.
❌دعا کن خدا یه کم حوصله بهت بدهد با خواهرت دعوا نکنی، به بابات توهین نکنی، تا یه چیز کسی بهت میگه بهت برنخوره!
🌱همچنین سوال هایی که از فرزندمان می پرسیم می باید معنوی باشد نه دغدغه های مادی فقط؛
❌افطارش خوب بود؟ سیرشدی؟! اگه دوست نداری تا برات بیارم؟! "مگر اینکه واقعا اضطرار ایجاد شود و خودش درخواست کند."
🌱روی سجاده نمازم که بهت دادم نمازهاتو بخون، تا نور و برکت بگیره، منم در ثوابش شریک باشم.
🌱برای عاقبت بخیری من هم دعا کن.
🔸️۵-مهربانی اجتماعی
برای فرزندان خوراکی هایی بیاوریم که مراعات معتکفین دیگر هم بشود. یا توصیه کنیم هنگام مصرف کردن با چه کیفیتی نوش جان کند که حال دیگر معتکفین را مراعات کند. یا اگر خوراکی ویژه ایی هست، در ظرفی باشد که مشخص نباشد.
🌱شایسته است مراعات اجتماعی را در این فرصت به او گوشزد کنیم.
🔸️۶.بدرقه و استقبال پویا
برای هر دو لحظه بدرقه و استقبال خروج از اعتکافش، سعی کنیم تمام اعضای خانواده حضور داشته باشیم.
👌 بهترین سرمایه گذاری عاطفی و معنوی وقت گذاشتن برای این لحظات است. فرزندان بدانند آنچه برایشان ارزشمند است؛ جلوه های بندگی خداوند است.
🔹🔹🔹
🔹🔹
🔹
📌کانال (یارا_اعتکاف دانش آموزی) مطالب خوب و قابل استفاده ای درباره اعتکاف و نکات فرهنگی و تربیتی مرتبط گذاشته👇
https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
#اعتکاف
#فرهنگی
#تربیتی
✍ *یادداشتی برای مربیان اعتکاف*
1⃣ یک پرونده تفکری برای #خودت و پرونده هایی برای #متربیان باز کن
📂 *پرونده خودت:*
2⃣ حتما ساعات #خلوت برای خودت و تفکر روی وضعیت موجود و مطلوب (زندگی و معنویت و رابطه هایی که با خدا و اهل بیت و دیگران داری) اختصاص بده
3⃣ در ساعات #عبادت و تلاوت و دعا از طرفی، و در #رفتار و اخلاق در برخوردها از جهت دیگر دقت کن چرا که مهم تر از گفتارهای تو گاهی رفتارهاست که در ذهن ها ماندگار می شود
🗂 *پرونده متربیان:*
4⃣ برای متربیانی که به تو می سپارند #نقشه داشته باش؛ برای *جلسه های گروهی، گعده ها، صحبت های فردی و سایر برنامه ها* _ و این که در هرکدام چه ایده ای را دنبال کنی
5⃣ انتخاب #طرح_بحث_گروهی مناسب نمونه های مختلفی در کانالهای گوناگون آماده شده و ایده های خوبی هست که میتونه مفید باشه
دو نمونه از کانالهایی که ایده هایی دارند:
https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
https://eitaa.com/itikaf_mohtava
6⃣ از ظرفیت #گعده های غیر رسمی چند نفره غافل نشو و مشتت رو از داستان و خاطره و حکمت ها پر کن
نکته۱_ گعده فضای گپ و گفت غیر رسمی چند طرفه است و نباید به سخنرانی تبدیلش کنی ولی خوبه بهش جهت بدی
نکته۲_ این گعده ها میتونن فرصت خوبی باشن برای : شناسایی، انس و رفاقت و جذب، آموزش غیرمستقیم (که گاهی عمیق تر از آموزش مستقیم است)، و ...
7⃣ در #گفتگوی_فردی دو چیز رو مد نظر قرار بده:
الف_بیشتر #بشنو تا این که بخوای بیشتر توصیه کنی
ب_ اگر می خوای اثر عمیق بگذاری بیشتر سعی کن او را با #سوال منطقی و صحیح مواجه کنی و در توشه اش سوالاتی که عامل حرکت فکری است به یادگار بگذاری
8⃣ اگر ارتباط مستمری با بچه ها نداری و این اولین برخورد توست و امکان ادامه جدی با همه نیست...
الف_ حتما با معیار و ملاک های صحیح بچه هایی که یا از استعداد ویژه ای برخوردارند یا از آسیب جدی و فوری رنج می برند را برای ادامه ارتباط و کمک های بعد اعتکاف شناسایی و جذب کن
ب_ همراهی با تو باید برای همه بچه ها جاذبه داشته باشه _ این جاذبه می تونه با خوش مشربی و اخلاق خوب و حل مشکلات و ارائه راهکارها و ... باشه
📌 با وجود فاصله ها و موانع، فرصت تاثیر عمیق کمه مگر بشه تلنگرهایی زد، پس یادت باشه دو کار #شناسایی و #جذب اونم نسبت به افرادی که ذکر شد، فوری تر و مهم تر هستن
#اعتکاف
#فرهنگی
@hadianeha
@morabbiha
هدایت شده از مدرسه علمیه حاج ملاصادق مجتهد قمی
🌀 کرسی آزاد اندیشی
🔸 موضوع : باید ها و نباید های اعتکاف دانش آموزی؛ اعتکاف یا اردوی درون مسجد؟
⏰ چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه پس از نماز ظهر و عصر
✍ پرسش های خود را که تمایل دارید از اساتید پرسیده شود با مراجعه به آقای حسینی نیا یا با فرستادن به این آی دی @smhosaininia313 به ما برسانید.
#دبیرخانه_کرسی_های_آزاد_اندیشی
#مدیریت_امور_تهذیبی
🔰 بسیج مدرسه علمیه حاج ملاصادق مجتهد قمی(ره)
🍃 مدرسه زندگی🌱
🆔 @mojtahedeqomi
✅ گزارش کرسی آزاداندیشی #اعتکاف
✍ سرخط عرایض بنده در این جلسه
1⃣ مقدمه: مرور *تصویر اعتکاف ایده آل* در احادیث، بیانات بزرگان، آداب و احکام و فاصله اجتماع دانش آموزی در اعتکاف با آن
2⃣ مرور #آمار اعتکاف امسال
حدود ۳۷۵ هزار دانش آموز که ۶۰ درصدشان دختران بودند
3⃣ قاعده توجه به #هدف از پذیرش دانش آموزان در اعتکاف و مبتنی بر آن توجه به وضعیت #امکانات و #لوازم برگزاری صحیح آن
سوال_ آیا اگر هزار نفر دم در خانه باشند و شما امکان عهده داری نداشته باشی آیا باید دعوت کنی؟
4⃣ تفکیک مرحله ثبوت و اثبات در اظهار نظر درباره #مطلوبیت_اعتکاف_دانش_آموزی سراسری__
خلاصه نظر حقیر👇
در مقام اثبات حالا که جو اقبال بالاست
+تولید نرم افزار
+ آموزش نیروی انسانی تربیتی
+ زمینه سازی اعزام نیروها
بر دمیدن بر شور اعتکاف اولویت قطعی دارد
و تا آمادگی در این عرصه فراهم نشده نباید بر جو و شور موجود دمید
5⃣ توجه به #آسیب ها از جمله:
🔹 تجربه های بعضا تلخ به دلایل مختلف منجر به سوختن قالب ناب اعتکاف می شود و آمار علمی دقیقی هم متاسفانه نداریم
🔹 آسیب های تربیتی جمع نوجوانی بدون مربی آگاه
🔹 نبود پایش مناسب برای تعیین میزان اقبال این کودکان(ابتدایی دوره دوم) و نوجوانان به اعتکاف، در سال های جوانی ( که ضرورت و فهم اعتکاف بیشتر درک می شود)
6⃣ مروری بر #سند رسمی راهبردی ده ساله اعتکاف و توجه به درج دو چالش نبود #نرم_افزار و #نیروی_انسانی و نیز ضرورت #هم_افزایی ستاد با نهادهای مرتبط که در چشم انداز و بیانیه سند ذکر شده
پ ن:
صوت جلسه در پست بعدی به اشتراک گذاشته می شود
@hadianeha
آزاد اندیشی؛ اعتکاف دانش آموزی اعتکاف یا اردوی درون مسجد.mp3
36.22M
🎙صوت کرسی آزاداندیشی #اعتکاف_دانش_آموزی
مدرسه علمیه ملاصادق
🔹 حجتالاسلام صالحی دبیر دبیرخانه اعتکاف دانش آموزی کشور
🔹 حجتالاسلام قراباغی دبیر کمیته فقه تربیت مدرسه فقهی تربیتی مصباح الهدی
۱۱ بهمن __ ۱۹ رجب
@hadianeha
✅ یک رویداد انگیزه بخش
💡پیشنهادی برای اساتید و مدیران
✍ یکی از #چالش های رایج بین طیفی از طلاب، #ابهام درباره ضرورت و ملموس نبودن فایده دروس جاری #حوزه است
این ابهام خود یکی از عوامل کاهش #انگیزه و بی رغبتی به درس خواندن شده است
🔹 برای حل #مشکل #بی_انگیزگی باید مجموعه عوامل(مادی و معنوی و اجتماعی و...) شناسایی شده و پاسخ مناسب بگیرند
🔹ابهام مذکور و ملموس نبودن فایده علوم و دروس رایج نزد طلبه یکی از عوامل جدی بی انگیزگی است که با #راهکار ها و برنامه های متنوع حل شدنی است
🔹 *یکی از راهکارهای مناسب*،
#مواجهه طلاب با #پرونده های واقعی یا شبه واقعی دادگاه ها است و تمرین #کاربردی رسیدگی به این پرونده ها طبق قوانین متخذ از فقه و قواعد فقهی است که در #لمعه و #مکاسب خوانده می شود
👈این مواجهه علاوه بر افزایش دقت در فهم مطالب و افزایش نشاط علمی، زمینه افزایش احساس مفید بودن را فراهم می کند
🔹🔹🔹
🔹🔹
🔹
🔰 اخیرا پس از اتمام کتاب متاجر و کتاب دین لمعه در مدرسه #ملاصادق، آزمون #کاربردی #کتاب_بازی طراحی شد و طلاب در یک رویداد رقابتی، به صورت گروهی در جایگاه #قاضی پرونده قرار گرفتند و با استفاده از قواعد کتاب لمعه مشغول رسیدگی به پرونده شدند ⚖
👌در این #تجربه که حقیر مباشر آن بودم، *علاوه بر #نشاط_علمی، دقت های ذهنی و پیگیری های علمی در میان بسیاری از مخاطبین مشهود بود*
🔹مثل این تجربه در قالب های متنوع و در فرصت های گوناگون، می تواند کمک خوب و بی بدیلی باشد جهت اغراض مذکور
پ ن:
تصویر پیوست مربوط است به تلاش برخی گروه ها در رویداد علمی مذکور
#طلبگی
#علمی
#مدیریتی
#تربیتی
@hadianeha