🔺️برتری مذاکره علمی بر دعا در لیالی قدر سند ندارد
🔹 شیخ #صدوق متفرداتی دارد که نظر شخصی خود اوست و در جای دیگری نیامده است. از جمله گفته که: مستحب است احیای شبهای بیست و یکم و بیست و سوم رمضان برای مذاکره علم باشد و این أفضل است.
🔸 او این را نسبت به کسی نمیدهد و نه در کتاب «ثواب الأعمال» و نه در «کتاب مَن لا یحضره الفقیه» که مهمترین کتابش است و کتاب فتوایی هم هست چیزی نقل نکرده است. در کتاب «أمالی» هم از ادلّه خودش استفاده کرده و گفته که مذاکره علم، أفضل است.
🔸پس چون حدیثی در کار نیست و شمّ الفقاهه خود ایشان است، برای ما حجّت نیست. درست است که کلّیاتی از ثواب علم آمده است، ولی نگفتهاند در این شبهای قدر أفضل از بقیه اعمال است. پس این دعاها که خوانده میشود باید محفوظ شود و نباید متروک شود. نباید طلبه از اینها جدا شود.
☑️ گعده آیت الله #شبیری_زنجانی در شب ۲۰ رمضان ۱٤٣٧
🚩کشکول ناب حوزوی👇
⭐️ @kashkolenab
💥تحصيلات فلسفی حضرت آیت الله #بروجردی در بیان شاگرد مستقیم ایشان مرحوم دکتر مهدی حائری یزدی
📚کاوشهای عقل عملی. ص79
#خاطرات_علما
#فلسفه_اسلامی
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🔘 @kashkolenab
❓نام درست کتاب معروف #خواجه_نصیر الدین طوسی چیست ؟
✍نظر دقیق مرحوم علامه #حسن_زاده_آملی
#کتاب_شناسی
#کلام_اسلامی
🚩کشکول ناب حوزوی👇
⭐️ @kashkolenab
اهمیت کلام و مباحث اعتقادی.mp3
2.55M
💥انتقاد از کم کاری حوزه در عرصه های مختلف و بیان اهمیت علم کلام و پاسخ به شبهات + معرفی مرحوم آیت الله شیخ محمدحسین #کاشف_الغطا و مرحوم علامه #بلاغی + خاطره ای از آیت الله العظمی #گلپایگانی
🎤حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
#نقد_حوزه
#کلام_اسلامی
♻️نشر حداکثری💯
🟣کشکول ناب حوزوی🔻
🟡 @kashkolenab
💥بنابر روایات متعدد و معتبرى كه از ائمّه طاهرین(علیهم السلام) رسیده، حقیقت لیلةالقدر به وجود فاطمه زهرا(علیها السلام) تفسیر شده است.
✍آیت الله #مصباح_یزدی ره:
🔹از آن جمله، بیان نورانى امام موسى بن جعفر(ع)(علیها السلام)در تفسیرِ آیات آغازین سوره دخان میباشد:مردى نصرانى به خدمت امام موسى كاظم(علیه السلام) شرفیاب شد و در بین سؤالات متعدّدى كه بیان میداشت تفسیر باطن این آیات را جویا شد:حم وَ الْكِتَبِ الْمُبِینِ إِنَّا اَنْزَلْنهُ فِى لَیْلَة مُّبَرَكَة إِنَّا كُنّا مُنْذِرِینَ فِیها یُفْرَقُ كُلُّ أَمْر حَكِیم(1)؛ حم، سوگند به این كتاب روشنگر كه ما آن را در شبى پربركت نازل كردیم، ما همواره انذار كننده بودهایم. در آن شب هر امرى بر اساس حكمت (الهى) تدبیر و جدا میگردد.امام در پاسخ فرمودند: اما «حم»، محمّد(ص) میباشد و «كتاب مبین»، على(علیه السلام) میباشد. و اما «اللّیلة»، فاطمه(علیها السلام) میباشد.(2) آرى، حقیقت لیلةالقدر، وجود یگانه زهراست. و چرا چنین نباشد؟ حال آنكه لیلةالقدر، ظرفِ نزول قرآنِ صامت است و فاطمه، ظرف نزول یازده قرآن ناطق. انسانهاى به تكامل و فعلیّت رسیده، قرآن ناطقند و این فاطمه است كه ظهور یازده كلام اللّه ناطق گردیده است:
🔸حامل سرّ مُستَسِر، حافظ غیب مستتر * دانش او احاطه بر دانش ماسوا كند
لیله قدر اولیا، نور نهار اصفیا * صبح جمال او طلوع، از افق علا كند.(3)
🔹فاطمه، از نظر حقیقت، باطن لیلةالقدر است. وَ ما اَدْریكَ ما لَیْلَةُ القَدْر ؛ چه كس را یاراى آن خواهد بود تا لیلة القدر را درك نماید؟!
🔻پاورقی:
1. دُخان (44): 1-4.
2. تفسیر برهان، ج 4، ص 158. اصول كافى، ج 2، ص 326، «كتاب الحجّة، باب مولد النبّى»، حدیث 4.
3. دیوان کمپانی، آیت الله #غروى_اصفهانى ،ص 39.
📚جامی از زلال کوثر ، ص۱۸ و ۱۹
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
هدایت شده از یاوران امام مهدی(عج الله تعالی فرجه الشریف)
✅️متن پیام حضرت آیت الله قرهی مدظله العالی به مناسبت شبهای قدر :
سلام علیکم
إن شاءاللَّه طاعات و عبادات همه شما مومنین و مؤمنات قبول، توصیه اینجانب به همه عزیزان همان توصیه حضرت آیت الله العظمی شاه آبادی برای این شبهای با فضیلت است؛ امید است حقیر را حلال و در ادعیه این شبهای باعظمت فراموش نفرمائید .
حضرت آیتالله شاهآبادی(اعلی اللّه مقامه الشّریف) فرمودند: برای رؤیت شب قدر؛ در شبهای نیمه شعبان، 19،21،23 و 27 ماه مبارک رمضان، دو تا دو رکعت نماز بخوانید، در هر رکعت: حمد یک مرتبه، کافرون سه مرتبه و توحید سه مرتبه. بعد از چهار رکعت، به سجده میروید و سیزده بار «استغفر الله» میگویید.
خیلی خیلی التماس دعا دارم
العبد الفقیر روح الله قرهی 🌹
📌یاوران امام مهدی (عج )
https://eitaa.com/joinchat/2242314333C294766a9ff
💥نزول قرآن
برخی نویسندگان معاصر فرضيه دو مرتبه نزول قرآن را منکر شده اند و می گویند آیات "انا انزلنا فی لیله القدر" ، "فی لیله مبارکه" ،مربوط به همان دو سوره خاص یعنی "قدر" و "دخان" می باشد یعنی این دو سوره در شب قدر نازل شده اند
ولی مختصری دقت، بطلان این عقیده را روشن می سازد وجه خاصی در این دو سوره وجود ندارد که لازم شود در شب قدر نازل شود صرف اینکه مطلبی درباره شب قدر دارد باعث این اختصاص نمی شود بلکه معمولا اهمیت یک زمان خاص را پیش از آن زمان می گویند تا افراد آماده شده استفاده نمایند
به علاوه ضمیر مذکر در "انزلناه" نمی تواند به سوره برگردد و اگر بگوئید به "بعض القرآن" برگردد می گوئیم سخنی از بعض القرآن نبوده تا مرجع ضمیر شود. سخن از کل قرآن هم نبوده لیکن اراده کل شده که امری طبیعی است
🔹به علاوه روایات اهل بیت نیز این مطلب را روشن می سازد که نزول قرآن در شب قدر بوده است به عنوان نمونه به روایت سهل بن زیاد و حفص و ابی بصیر و... و به خصوص تعبیر مثل روایت حمران که: "قرآن جز در شب قدر نازل نشده است" توجه شود که این مطلب جز با نزول دفعی قرآن معنی نمی دهد.
📚کتاب شناخت قرآن ، آیت الله محمدعلی #گرامی، ص36-37
#تفسیر
#کلام_اسلامی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🔸 @kashkolenab
🔺نقدی بر برنامهی زندگی پس از زندگی
یکی از جذابترین موضوعات برای بشر، اطلاع از وضعیت زندگی پس از مرگ است. ضمن اینکه شنیدن تجربهی کسانی که سکرات مرگ دیدهاند، تأثیر زیادی روی انسان دارد و ایمان را تقویت میکند.
اما آفات اینجور مباحث چیست؟
وقتی باب این را باز میکنیم که ادعاهای افرادی را که راهی برای اثبات یا رد آن نداریم، اما بهخاطر اینکه اعتقادات ما را تقویت میکند میپذیریم و نشر میدهیم، و میخواهیم که جامعه هم به آن اعتماد کند، در واقع این فرصت را برای شیادان و مخالفان هم ایجاد کردهایم! مثلا اگر BBC آمد و برنامهی مشابهی ساخت و عدهای را آورد که مدعی این تجربه هستند و آنها گفتند که در تجربهشان دیدند که نماز و روزه و دستورات اسلام مانع رشد آنها شده است، چگونه میشود گفت که حرف آنها غلط است اما حرف اینها درست است؟
اسلام دین یقین است، یقینی که از راه عقل و نقل معتبر باید بهدست آورد؛ اسلام، ایمان از راههای غیر معتبر را جایز نمیداند؛ اسلام بر پایهی ظن و گمان یا خواب و شهود ساخته نمیشود، اینکه عدهای مدعی تجربهی خاصی از مرگ هستند، یک تجربهی شخصی است که برای دیگران حجت نمیشود و نباید بشود، حجتهای مشروع در دین مشخص شدهاند.
برای شناخت حقایق پس از مرگ و ربط آن با اعمال ما در این دنیا باید به آیات و روایات رجوع کنیم نه تجربهی مرگ یا خواب افراد. این تجربهها نهایتاً میتوانند بهعنوان مؤیّد[تایید کننده] اصل وجود حیات پس از مرگ استفاده شوند بدون اعتبار جزئیات.
ضمن اینکه:
۱- آیا ممکن نیست عدهای برای جلب توجه، در آنچه دیدهاند اغراق کنند یا اساساً بر اساس شنیدهها از دیگران، یک داستان بسازند؟ چگونه قابل راستی آزمایی است؟
۲- به فرض راستگویی، چه کسی تشخیص میدهد تجربه بوده یا شهود یا خواب یا چیز دیگر؟ الهی بوده یا شیطانی؟ حتی مکاشفات اهل معنا گاهی شیطانی است و فقط اهل فن میتوانند آن را تشخیص دهند.
باید عقلانیت را در جامعه رشد بدهیم تا راه نفوذ شیاطین را ببندیم؛ این برنامهها هرچند در کوتاه مدت بر افزایش ایمان مردم مؤثرند، اما میتوانند مردم را به سمت خرافات و دوری از عقلانیت و نیز پیروی از مدعیان دروغین سوق دهند.
پ.ن: این برنامهی تلویزیونی، گفتگو با کسانی است که مدعی هستند تجربهی پس از مرگ داشتهاند و زنده شدهاند.
پ.ن۲: باید در این برنامه به این مساله توجه داد که این مشاهدات وحی الهی نیست و اگر این اظهارات با قرآن و سخن اهلبیت علیهم السلام مطابقت داشت مورد تایید خواهد بود.
پ.ن۳: با تشکر از این برنامه که مساله توجه به مرگ و جهان پس از مرگ و لزوم توجه و عمل به اخلاق و احکام دینی را در بین بسیاری از مردم مورد تاکید قرار می دهد.
🚩کشکول ناب حوزوی👇
⭐️ @kashkolenab
27.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥سوال جنجالی ملاصدرا در جلسه درس تفسیر #شیخ_بهایی
✅پاسخ سوال 👉
✂️بخشی از سریال روشن تر از خاموشی(زندگینامه #ملاصدرا)
🚩کشکول ناب حوزوی👇
⭐️ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥پاسخ ملاصدرا به سوال جنجالی خود
✂️بخشی از سریال روشن تر از خاموشی(زندگینامه #ملاصدرا)
پاسخی دیگر👉
🌷 کشکول ناب حوزوی 🔻
🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺نقدی بر برنامهی زندگی پس از زندگی یکی از جذابترین موضوعات برای بشر، اطلاع از وضعیت زندگی پس ا
بررسی چیستی تجربه نزدیک به مرگ و نقد دیدگاه های متناظر با آن.pdf
251.2K
📕 #مقاله "بررسی چیستی تجربه نزدیک به مرگ و نقد دیدگاه های متناظر با آن"
💦چکیده
تاکنون تبیین های متعددی ازسوی دانشمندان و محققان در حوزه های مختلف علمی برای پدیده «تجربه نزدیک به مرگ» که دارای عناصر و مؤلفه های تقریباً مشابهی در سرتاسر جهان می باشد، ارائه شده است. با وجود تلاش ها و پژوهش های علمی انجام شده در خصوص تبیین ماهیت «تجربه نزدیک به مرگ»، انتقادات متعدد علمی و الهیاتی به این پدیده وارد شده است. در این مقاله نخست به بیان چیستی «تجربه نزدیک به مرگ»، ویژگی ها و تأثیرات تجربه بر زندگی بعدی تجربه گران پرداخته و در نهایت دیدگاه های منتقدان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. نتیجه بررسی های انجام شده، حاکی از این است که پدیده مذکور را می توان سفری روحانی به جهان مافوق ماده دانست که با استناد به شباهت بین تجربه نزدیک به مرگ و دیدگاه ادیان ابراهیمی و الهیات اسلامی، وجود روح و حیات پس از مرگ به صورت تجربی و نسبی، اثبات می شود.
🗃اندیشه نوین دینی سال دهم پاییز ۱۳۹۳ شماره ۳۸
#کلام_جدید
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
هدایت شده از میزان الحکمة|منطق فلسفه کلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺
اگر فلسفه را شما از قم بردارید
کسانی در جاهای دیگر، متصدی تبیین
فلسفه و تدریس فلسفه می شوند که اهلیت
و صلاحیت این کار را ندارد کما اینکه الان می بینیم
بعضی از افرادی که در غیر قم بعنوان فلسفه دان شناخته
و مـطرح می شوند اطلاعـاتشان از فلــسفه سطـحی اسـت نه اینکه اطلاعات ندارند اما اطلاعـاتشان عمیـق نیست سطحی است....
#رهبری
@mizan_alhekmah
🌺
کشکول ناب حوزوی
🔺نقدی بر برنامهی زندگی پس از زندگی یکی از جذابترین موضوعات برای بشر، اطلاع از وضعیت زندگی پس ا
تناسخ و مسئله تجربه های نزدیک به مرگ .pdf
373.8K
📕 #مقاله "تناسخ و مسئله تجربه های نزدیک به مرگ"
امروزه اندیشمندان در مواجهه با مسئله تناسخ، رویکرد بسیار متفاوتی نسبت به گذشته پیدا کرده اند، شاید تا یک صد سال پیش، بسیاری از مسائل از جمله تناسخ با رویکردی کاملاً عقلی و استدلالی بحث و بررسی می شد؛ ولی انسان امروزی در رویارویی با این مسئله رویکرد تجربی و پسینی را پیشه خود کرده است. یکی از این موارد «تجربه نزدیک به مرگ» یا «Near death experience» است که به اختصار NDE خوانده می شود. گروهی مدعی آنند که هنگام قرار گرفتن در آستانه مرگ بالینی، رخدادها و اتفاقات زیادی را مشاهده کرده اند، دیدن زندگی های متوالی گذشته یکی از مشاهداتی است که توسط این دسته از تجربه گران NDE بازگو و از سوی برخی روانشناسان به عنوان دلیلی بر اثبات تناسخ قلمداد شده است. سؤال اصلی تحقیق این خواهد بود که آیا تجربه های گزارش شده، توان اثبات تناسخ را دارد؟ با بررسی گزارش های این تجربه گران بر اساس روش کتابخانه ای و تحلیل های ارائه شده از سوی روانشناسان، این فرضیه به اثبات می رسد که اگر اصل وقوع تجربه نزدیک به مرگ را هم بپذیریم، بسیاری از جزییات آن، از جمله اثبات زندگی های متوالی بر اساس NDE پذیرفتنی نخواهد بود و این تجربه ها از اثبات آموزه تناسخ عاجز هستند.
#کلام_جدید
#کلام_اسلامی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
خاطره ای از آیت الله بروجردی.mp3
1.16M
💥خاطره ای از حضرت آیت الله #بروجردی و حکیم میرزا جهانگیرخان قشقایی
🎤آیت الله #صائنی_زنجانی(ره)
به زبان ترکی
#خاطرات_علما
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
1_1001553188.pdf
198.5K
📚 #کتاب فلسطین از منظر حضرت آیتالله سید علی خامنهای
این کتاب در هشت فصل است. فایل پی دی اف فصل اول بخش هفتم؛ مربوط به پاسخ شبهات مربوطه است.
#القدس_أقرب
#روز_قدس
#FreePalestine
✅ @Kashkolenab 🌹
•┈••✾•✨🌺✨•✾••
💥مناظره جالب آلوسی و مظفر!
🔹 در بغداد مجلس مناظرهای بین علمای فرقههای اسلامی تشکیل دادند، از علمای عامه آلوسی[محمود شوری آلوسی]، عالم بزرگ سنیها، و از علمای شیعه مرحوم [شیخ محمدحسن] مظفر [برادر صاحب المنطق] در مجلسی حضور داشتند. آلوسی به نمایندگی از عامه رو کرد به شیخ مظفر و گفت: «شیخنا، مسألةٌ.»؛ اجازه میدهید سؤال کنم؟
🔸 مرحوم #مظفر فرمود: سؤال کن. آلوسی پرسید: «ما تقولون في أمر النبي - صل الله علیه و آله و سلّم - أبابکر بالصلاة بالقوم؟»؛ درباره دستور پیامبر اکرم - صل الله علیه و آله و سلم - به ابوبکر که به جای خود برای مردم نماز جماعت بخواند چیست؟ اگر مرحوم مظفر در جواب میگفت: سند این سخن ضعیف است، یا دلالت بر خلافت ندارد، از هر جهت آلوسی او را میپیچاند و بالاخره جواب روشن نمیشد، و به نظر میرسید که حق با آنها است؛ ولی مرحوم مظفر بدون تأمل فرمود: «إن الرجل لیهجر»؛ قطعاً این مرد هذیان میگوید! واقعاً این جواب درجا معجزه است؛ آلوسی نتوانست نفس بکشد و حرفی بزند، لذا خاموش شد و با همین سؤال و جواب، ختم جلسه اعلام شد!
📚در محضر آیتالله العظمی #بهجت، محمدتقی رخشاد، جلد سوم، صفحه 141
#کلام_اسلامی
#مناظره
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥نقد ریچارد داوکینز 🎤استاد حمیدرضا #شاکرین داوکینز(مروج آتئیسم) حِسگراست بخاطر همین به فرا حسی بو
بررسی انتقادی اشکالات داوکینز بر خداباوری - استاد شاکرین .pdf
295.1K
📕 #مقاله "بررسی انتقادی اشکالات داوکینز بر خداباوری"
✍استاد حمیدرضا #شاکرین
💧چکیده
داوکینز، زیست شناس فرگشتی معاصر و از پیشرانان الحاد جدید، ضمن ایمان عمیق به نظریه فرگشتی داروین و ارائه خوانشی الحادی از آن؛ بخشی از همت خود را مصروف ارائه اشکالات گوناگونی در برابر اعتقاد به وجود خدا کرده است. مساله تحقیق پیش رو آن است که این اشکالات را بررسیده و به سنجش گذارد. در این بررسی به لحاظ گردآوری از روش کتابخانه ای، اسنادی سود جسته و به لحاظ مقام داوری از روش تحلیلی بهره خواهیم برد. دستاورد تحقیق نشان می دهد که #داوکینز در همه این ایرادات بر خطا بوده، گرفتار مغالطات عدیده ای شده است و برخلاف پندار وی، باورداشت خدای متعالی بهترین تبیین خردپذیر جهان است.
#کلام_اسلامی
#کلام_جدید
#جریان_آتئیسم
💠کشکول ناب حوزوی👇
🔴 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥میترسم فلسفه ما از بین برود
| فلسفه از ایران آغاز شد، نه یونان
🎤آیتالله سیدحسن سعادت #مصطفوی (ره):
🔸سفارشم به همه این است: #علوم_عقلی را از دست ندهید. بنای فلسفه سینوی، تعقل محض است.
ریشه فلسفه در شرق و ایران بوده، نه در یونان.
🔹شیخالرئیس [#ابن_سینا]کتابی به نام «انصاف» نوشته که بین حکمت مشرقیه و غیرمشرقیه قضاوت کرده، اما متاسفانه این کتاب در حمله سلطان محمود غزنوی به اصفهان از بین رفت و شیخ فرمود: دیگر فرصت ندارم آن کتاب را تجدید کنم.
🔸آقای فروزانفر به درستی میگفت: «میترسم که یک روزی چنان این #فلسفه از میان برود که ما ناچار شویم به جای تدریس اشارات و شفا، از مستشرقین اروپایی استفاده کنیم.» خدا آن روز را نیاورد، اما نگرانیم.
مجله عصراندیشه
۱۵ شهریور ۱۳۹۴
✍پ.ن: در این کلیپ عکسهایی از آیت الله سید محمد قائم مقامی هم به جهت شباهت ایشان با آیت الله مصطفوی اشتباها گنجانده شده
#فلسفه_اسلامی
#فلسفه_فلسفه_اسلامی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
هدایت شده از جبهه تمدّن ساز انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️چرا باید بازار سکه داشته باشیم؟! کجای دنیا اینگونه هست که ما انجام می دهیم؟!
🎙سخنران: پروفسور مسعود درخشان
📌بخشی از نشست اصلاحات ساختاری در نظام بانکی کشور، با حضور کارشناسان، مدیران و صاحبنظران بانکی
#جبهه_تمدن_ساز_انقلاب_اسلامی
#اصلاحات_ساختاری
@jebhetse
28.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بی ابرویی ترشابی کارشناس وهابی شبکه کلمه
مجبور شد ابن تیمیه را هم مشرک بداند
#کلام_اسلامی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📜علوم تجربی و خداباوری در گفتگو با پرفسور مهدی #گلشنی 🔹بنده از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۰ میلادی در دانشگاه ب
فیزیک کوانتوم و فاعلیت خدا - استاد حمیدرضا شاکرین .pdf
759.1K
📕 #مقاله "فیزیک کوانتوم و فاعلیت خدا"
✍استاد حمیدرضا #شاکرین
💧چکیده
تصور رایج این است که تعبیر کپنهاگی روابط عدم قطعیت، و به بیان دقیق تر اصل ناموجبیت در فیزیک #کوانتوم، نافی قاعده علیت است. برخی از طبیعت گرایان، با تأکید بر ابتنای خداباوری بر اصل علیت، این موضوع را دستاویزی برای مخالفت با عقاید دینی قرار داده و گمان کرده اند که بر اساس فیزیک نوین دیگر جایی برای باور به خدا به مثابه علت موجبه جهان و نقش او در آن باقی نمی ماند. مقاله پیش رو بر آن است تا این مسئله را به روش اسنادی و تحلیلی بررسی و ارزیابی کند. از این رو ابتدا به طور فشرده نگره کوانتومی و تعبیر کپنهاگی و شأن معرفتی آن را توضیح داده، سپس رابطه آن را با علیت فلسفی بررسیده، و سرانجام گونه های متصور فعل الهی را مطرح و نسبت هر یک را با بیان کپنهاگی عدم قطعیت بازمی کاود. ماحصل تحقیق این است که تعبیر یادشده مقتضی مخالفت با علیت و ضرورت فلسفی نبوده، بلکه اثبات صحت خود را وامدار آن است. همچنین با باور به وجود خدا و گونه های مختلف نقش آفرینی او در جهان تلائم کامل داشته، نسبت به فیزیک کلاسیک، سازگاری بیشتری با نقش آفرینی مستقیم خدا و انجام دادن افعال خاص دارد.
#کلام_جدید
#کلام_اسلامی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
⁉️آیا انتقال عرض محال عقلی است؟
✍️ استاد #دینانی:
معلم دوم ابونصر #فارابی کسی که به حق باید وی را بنیانگذار فلسفه اسلامی به حساب آورد، در باب انتقال عرض می گوید: «الأعراض و الصور المادّیه وجودها فی ذواتها هی وجودها فی موضوعاتها فلا یصح، علیه انتقال عن موضوعاتها بل تبطل عنها» او وجود اعراض و صور مادی را در حدّ ذات عبارت می داند از وجود آنها در موضوعات خودشان [به طوری که حیثیت وجود آنها در خارج همان وجود موضوع در موضوع است] بنابراین انتقال اعراض و صور مادی از موضوعات خودشان از نظر عقل جایز نیست، بلکه انتقال موجب ابطال آنها خواهد بود. سخن فارابی را به تعبیر دیگر می توان چنین خلاصه نمود:
وجود عرض در خارج عبارتست از وجود آن در موضوع، به طوری که حیثیت وجود در موضوع عبارتست از حیثیت ذات آن. بنابراین وجود عرض بدون موضوع از نظر عقل امکان پذیر نیست. در این صورت اگر فرض شود که عرض از یک موضوع به موضوع دیگر انتقال یابد، نفس انتقال مستلزم آن است که عرض، موضوع اول را رها کرده و هنوز به موضوع دوم منتقل گردد.
در حالتی که عرض موضوع اول را رها کرده و هنوز به موضوع دوم منتقل نگشته است، لازم می آید در این لحظه عرض بدون موضوع در خارج موجود باشد.در حالی که حیثیت وجود در موضوع برای مقوله عرض حیثیت ذاتی است و انفکاکش از موضوع به هیچ وجه، اگر چه یک لحظه باشد، جایز نیست. چون انفکاک عرض از موضوع ولو در یک لحظه، موجب ابطال آن خواهد بود و این همان معنایی است که فارابی در رساله تعلیقات بدان اشاره کرده است.
ملاصدرا و قاعده انتقال اعراض محال است
#ملاصدرا، مانند سایر حکما و متکلمین، به محال بودن انتقال عرض از یک موضوع به موضوع دیگر اعتراف کرده و برای اثبات برخی از مسایل به آن استدلال نموده است . از این طریق میتوان ادعا نمود که صدرالمتألهین «انتقال اعراض محال است» را به عنوان یک اصل و قاعده پذیرفته است، چنانکه در کتاب اسفار بعد از نقل یک سلسله از آیات قرآن مجید به منظور دلالت آنها بر تجرد نفس ناطقه انسان، می گوید: «و فی الحقیقه جمیع هذه الآیات المشیره الی المعاد و احوال العبادفی النّشأه الثانیه دالّه علی تجرّد النفس لاستحاله اعاده المعدوم و انتقال العرض و ما فی حکمه من القوی المنطبعه»
ادامه👉
#فلسفه_اسلامی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
مقاله آیت الله نجومی کرمانشاهی.pdf
505.9K
📗 #مقاله شب و روز (درباره فلسفه شب و روز از دیدگاه علم و آیات قرآن)
✍ آیت الله #نجومی کرمانشاهی (ره)
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
💥پدرم گوشهگیری را دوست داشت اما من نه!
✍ #رهبر انقلاب:
[پدرم] گوشهگیری را دوست داشت، ولی من این خصلت ایشان را خوش نمیداشتم؛ لذا عکس آن را فراگرفتم. ایشان وقتی وارد مسجد میشد، سر را به زیر میانداخت، نگاه خود را به زمین میدوخت، و بیآنکه با احدی از نمازگزاران حرفی بزند، مستقیماً به سوی محراب میرفت. در آنجا عینک خود را برمیداشت؛ بنا بر سنت، دنباله عمامه را به زیر چانه میانداخت و نماز جماعت را امامت میکرد؛ آنگاه به همانگونه که وارد شده بود، بیرون میرفت.
در مجالس، خاموش مینشست؛ مگر اینکه از او چیزی بپرسند. جز با علمایی که از دوستان خاصش بودند سخن نمیگفت. به هیچ گفتوگویی هم جز بحث علمی وارد نمیشد. نتیجه این گوشهگیری تنگدستی شدید بود.
📚کتاب خون دلی که لعل شد، ص ۵
#خاطرات_علما
#تراجم_علما
🔹کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
🔺️اخلاق کریمانه
✍آیت الله #شبیری_زنجانی:
🔹 من در نجف زیاد خدمت #آقا_بزرگ میرسیدم. عجیب بود: من از ایشان کتاب «ریاض العلماء» و «فهرست» شیخ #طوسی که هر دو را به خط خودش استنساخ کرده بود، به امانت گرفته بودم و چندین ماه این دو کتاب پیش من بود.
🔸 ما در منزل آقای آسیّد اسدالله #مدنی بودیم. منزل ایشان منزل بزرگی بود متصل به جُدَيْده، ولی جایی برای کتابها نبود، کتاب را روی تاقچهای متّصل به بیرون گذاشته بودم. باران آمد و کتاب خطّی آقا بزرگ را خراب کرد.
🔹 من خیلی ناراحت بودم که چطور کتاب را برگردانم. سرانجام با شرمندگی کتاب را برگرداندم، ولی ایشان هیچ نگفت و طوری برخورد کرد که گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است.
📚جرعهای از دریا ؛ ج ۲ ص ۵۹۹
#خاطرات_علما
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab