کشکول ناب حوزوی
💥توصیه مهم علامه مامقانی(ره) به فرزندش ✍ينبغي الاقتصاد في جميع الامور و عليک بنيّ - وفقك اللّه تعا
💥اياك و القنوط
✍علامه مامقانی(ره):
و اياك - بنيّ - و القنوط من رحمة اللّه سبحانه، و الامن من مكره، فانهما من الكبائر [۱] المسخطة للرب، و في كل منهما استصغار له تعالى.
و قد شاهدنا بعض المذنبين لم يقنع الشيطان منه بارتكاب المعصية، بل وسوس اليه حتى قنطه من رحمة اللّه سبحانه، و حصل له اليأس من ان يتوب اللّه تعالى عليه، فترك التوبة لذلك فجمع بين اصل المعصية و بين معصية اخرى كبيرة. و هو القنوط، و بين ترك التوبة الواجبة الماحية للذنب.
----------
[۱]: اصول الكافي ۲۸۰/۲ حديث ۱۰ مسعدة بن صدقة قال: سمعت ابا عبد اللّه عليه السّلام يقول: الكبائر القنوط من رحمة اللّه، و اليأس من روح اللّه، و الامن من مكر اللّه، و قتل النفس التي حرم اللّه، و عقوق الوالدين، و أكل مال اليتيم ظلما، و أكل الربا بعد البينة، و التعرب بعد الهجرة، و قذف المحصنة، و الفرار من الزحف الخ.
📚مرآة الرشاد فی الوصیة الی الاحبة و الذریة و الاولاد/ العلامة الشيخ عبدالله المامقانی / مصحح: محی الدین مامقامی ، ص۱۷۹
#درس_اخلاق
#مشاوره_طلبگی
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺️ترجمه مختصر آیت الله شیخ حسن شریعتی نیاسر(حفظه الله) در کتاب درة الصدف ج2ص249 با تشکر از استاد رف
ماجرای مطالعه پیش از درس آیت الله خویی - آیت الله شریعتی نیاسر.mp3
3.42M
🔺ماجرای مطالعه پیش از درس حضرت آیت الله خویی (ره)
🎤آیت الله شیخ حسن شریعتی نیاسر
#خویی
#خاطرات_علما
#سیره_علما
#مشاوره_طلبگی
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
❓آیا ابن سینا مقلد فلاسفه یونان مثل ارسطو بود؟ ❓عقیده #ارسطو درباره خدا چیست؟ ❓آیا #ابن_سینا نوآو
🔺تمجید از ابن سینا و نقد رنه دکارت!
✍️آیت الله حائری مازندرانی(معروف به علامه سمنانی ره):
وجاهت علمى #ابن_سينا در جميع انواع علوم در ربع اخير قرن چهارم و ربع اول قرن پنجم مسلم بوده و تاكنون كه قرن چهارده هجرى و قرن بيست ميلادى است بجاى مانده و چيزى از آن كاسته نشده بلكه اهل فضل در مشرق و مغرب همواره بكتب او چشم دوخته و در هر مسئله مهمى از منطق و الهيات و طبيعيات و رياضيات و مطالب اخلاقى و سياست مدن و غيرها بسخن و نگارش او با كمال احترام نگريستهاند وى هنوز چون استادى ماهر تلقى ميشود و فهم سخنانش مايه افتخار استادان و مدرسان است و ممكن نيست مدرسى و منصفى از مراجعه به كتب او در تشخيص فلسفه افلاطون و ارسطو و غيرهما و تحقيقات و مختصات او صرف نظر كند ، مگر از روى عجز از فهم كلمات او چنانكه بعضى از فيلسوفان روشن فكر اروپا را مىبينم اتكاء بر فكر خود كرده بنياد فلسفۀ تازه در عقليات كه مربوط به تجربۀ حسى و يا به هندسه و حساب نيست گذاردند و اصطلاحات جاريه قرون متمادى را عوض نموده خود نامگذارى كردند چون درست غور كنيم مىبينيم غالبا همان افكار سابقه را به لباس ديگرى پوشانده و قواعد تازهاى بنامهاى مخصوص جلوه دادند كه ارسطو و فارابى و شيخ و بعضى از متاخرين حكماء اسلام بدون تغيير اصطلاح آنرا غربال كرده و تهذيب و هموار نموده در دسترس متفكرين گذاردهاند ، البته اين عمل شاهكار است از كسانى كه عاجز از فهم كلمات شيخ و كتب محقق طوسى و محققين ديگر چون صاحب اسفار و شوارق و مانند آنها باشد ، بلى اگر كسى بخواهد در يكى دو سه مسئله وجدان خود را بسنجد و بدان اعتقاد و اعتماد نمايد البته مانعى ندارد اما اگر بخواهد در برابر فلسفۀ قديم فلسفۀ جديدى بنياد كند بايد كاملا كُنه فلسفۀ را با حفظ اصول و اصطلاحات كه صدها سال مانوس اذهان گرديده بدست آورده و آنرا به براهين و ادلّه مدوّنه و تحقيق آن بر وجهي كه اهل خبره او را از اهل خبره علوم و كتب شرقى دانند ، تدوين نمايد آنگاه نظريۀ خود را در اصل هر مسئله و براهين آن و ابتكاراتي كه آورده اظهار كند ، براى نمونه بس است فلسفۀ دكارت و قواعدي كه به نام مخصوص تاسيس كرده ملاحظه شود ، چه[اینکه] اغلب آن با بهترين بيان در كتب ارسطو و شاگردانش و فارابى و شيخ و طبقات بعديه تحقيق شده و او نتوانسته يا نخواسته آن تحقيق و برهان را در هر مسئله تحرير و تنقيج نمايد فقط فكرهاى خود را كه با رنج فراوان فكرى خود مورد يقين يافته تحت اصطلاحات تازه خود درآورده بيان اِقناعى خوبى نموده ، آيا كتب عربى سابقين و لاحقين تا عصر خود را می توانسته تحقيق نمايد؟
من ميل ندارم نفى و اثباتى در اين باب كنم چه [اینکه] حق هيچ دانشمند متفكرى را نميتوان ضايع ساخت ولى دكارت و امثال وى شايسته نبود كه ملت خود را از حكمت شرق و افكار عاليه حكماى اسلام بی خبر دارند و تنها اذهان آنان را به اصطلاحات خود متوجه سازند و افكار سابقين را در قوالب نو ريخته مبتكرات خود جلوه دهند.
انصاف و عدالت مقتضى اين بود كه مترجمين شرقى كردهاند يعنى بىاينكه چيزى را به خود نسبت دهند كتب علماى غرب را با كمال امانت ترجمه كرده و افكار آنان را در دسترس حكماى شرق نهادهاند...
📚 حکمت بوعلی سینا ، محمدصالح حائری مازندرانی، ج1، ص22
✍️پ.ن: مرحوم حائری مازندرانی متولد ۱۲۵۸شمسی و از شاگردان میرزای شیرازی دوم و آخوند خراسانی است، وی منتقد حکمت متعالیه و مدافع ابن سینا بوده و از اصالت ماهیت دفاع می کرده، ایشان از معدود فیلسوفان شیعیه که در آن زمان سعی کرده از فلسفه غرب اطلاع کسب بکنه و جوابیه ای هم بر نقد فرانسیس بیکن از ارغنونِ ارسطو نوشته
#نقد_فلسفه_غرب
#فلسفه_اسلامی
#فلسفه_فلسفه_اسلامی
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
#مجالسات_علما از راست: استاد علی #عابدی_شاهرودی آیت الله جناتی شاهرودی حجت الاسلام سید حمیدرضا حسن
حضرت استاد علی #عابدی_شاهرودی (فیلسوفِ نوآورِ شهرت گریزِ ساکنِ قم)
برای فهم مقالات و کتب استاد عابدی شاهرودی ، هم باید فلسفه اسلامی را خواند، هم فلسفه غرب و هم در برخی موارد فیزیک!
پ.ن: استاد عابدی دامادِ آیت الله جناتی شاهرودی می باشند.
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
#مجالسات_علما
مرحوم آیت الله شیخ مسلم ملکوتی
حضرت آیت الله #جوادی_آملی
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرقد مرحوم آیت الله حاج شیخ هادی شیرازی حائری
جنب باب الشهدا در صحن مطهر حضرت سیدالشهداء صلواتاللهعلیه
#مرقد_علما
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
استعداد های طلاب باید مشخص شود ، چون امکان دارد طلبه ای استعداد اجتهاد داشته باشد پس باید به همین من
ماجرای پرداخت شهریه متفاوت سید مرتضی به دو تن از شاگردانش- آیت الله جوادی آملی.mp3
6.92M
🔺ماجرای پرداخت شهریه متفاوت #سید_مرتضی به دو تن از شاگردانش و اهمیت رسیدگی به طلاب با استعداد در حوزه
🎤حضرت آیت الله #جوادی_آملی
#نقد_حوزه
#مشاوره_طلبگی
#لزوم_استعداد_سنجی
☑️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
34.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥تصوری که ما از امام سجاد داریم، یک تصور اشتباهی است
🎤صحبتهای #رهبر انقلاب در مورد اهمیت شناخت روح حرکت امامان شیعه
🏴 شهادت امام سجاد علیه السلام را محضر امام زمان أرواحنا فداه و همه شیعیان تسلیت عرض میکنیم.
☑️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
🏴پیام تسلیت آیت الله العظمی نوری همدانی در پی ترور شهید اسماعیل هنیه
✍️ متن پیام:
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
﴿مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن يَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبديلًا﴾ (سوره احزاب، آیه 23)
خبر شهادت شخصیت مجاهد جناب آقای اسماعیل هنیه موجب تأسف و تأثر گردید.
بی شک این ترورها نشان از زبونی رژیم صهیونیستی و نزدیک شدن به روزهای پایانی این رژیم نامشروع می باشد؛ اما مستکبران خصوصاً آمریکا جنایتکار بعنوان حامی اصلی صهیونیست و خود اسرائیل غاصب بداند که جبهه مقاومت نه تنها خللی در عزم راسخش برای نابودی اسرائیل ایجاد نخواهد شد، بلکه مستحکمتر از قبل این مسیر را ادامه خواهند داد و بی تردید شهادت این مجاهد راه را برای محو این رژیم سفاک و آدم کش هموار خواهد نمود.
اینجانب ضمن محکوم کردن اين جنایت دردناک، شهادت اين شخصیت محترم را به رهبر معظم انقلاب و همه جبهه مقاومت در سراسر جهان تسلیت و تبریک عرض مینمایم.
وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ
حسین نوری همدانی
#اسماعیل_هنیه
#نوری_همدانی
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
اومانیسم غربی منشا ناتوانی و سرگشتگی انسان مدرن در تعالی و استحکام اندیشه (نهایی).pdf
142.7K
💥"اومانیسم غربی منشا ناتوانی و سرگشتگی انسان مدرن در تعالی و استحکام اندیشه"
✍دکتر حمیدرضا آیت اللهی
توضیحات:
این مقالهای است که در سمپوزیوم: فلسفه بین سنتهای اسلامی و آمریکای لاتین؛ دیدگاههای تمدنی درباره بیگانگی/غیریه (دیگری) در دانستن/بودن در 22-24 ژوئن 2024 ارائه شد.
در این #مقاله قصد دارم منشأ اومانیسم را در عصر مدرن در غرب نشان دهم و اینکه چگونه در تعالی بشر با بن بست هایی مواجه شده است و چرا نتوانسته است قوت اندیشه بشری را بیافریند.
سپس نشان دادم که چگونه رشد روزافزون دیدگاههای غیراروپایی توانسته امیدی را در این راستا ایجاد کند و چرا باید به رشد خود و توجه به اندیشه های دیگر فکر کرد. در نهایت نشان دادم که چگونه تفکر اسلامی می تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد...
#غرب_شناسی
#نقد_فلسفه_غرب
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
🔺بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در محکومیت کشتار شیعیان در پاراچنار پاکستان
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸 حوادث خونین کشتار شیعیان در منطقه پاراچنار پاکستان توسط نیروهای افراطی و تکفیریها، موجی از غم و نگرانی در دلهای مؤمنین ایجاد کرده است.
🔹 دولت و ارتش پاکستان موظفند با جدیت به این کشتار پایان دهند و با عناصر تکفیری و فرقه گرا که این درگیریهای شدید و مسلحانه را علیه شهروندان بیدفاع این منطقه رقم زدهاند برخورد کنند.
🔸 امید است شخصیتهای سیاسی و رهبران دینی در پاکستان از همه توانمندیهای خود برای ترویج صلح میان پیروان فرق مذهبی استفاده کنند و مانع این خونریزیها شوند.
🔹 جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با محکوم کردن این جنایتهای خونین، مراتب نگرانی و اندوه خود را از این اقدامات تروریستی و تکفیری ابراز داشته و از همه علمای فاضل و دردمند پاکستان میخواهد همچون همیشه با بصیرت و معرفت به مبارزه با تکفیر و افراط گرایی بپردازند. نهادهای اسلامی بین المللی نیز از هیچ تلاشی برای خاموش کردن آتش این فتنه، فروگذاری نکنند و با پیگیری مجدانه سکوت خود را در مقابل این خشونتها بشکنند.
🔸 خداوند شهدای بیدفاع و مظلوم این حوادث دردناک را مورد رحمت و مغفرت قرار دهد و به خانواده آنان صبر و اجر عنایت کند. إنشاءالله
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
🌐پیام تسلیت جامعه مدرسین در پی شهادت اسماعیل هنیه 👉
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🏴پیام تسلیت آیت الله العظمی نوری همدانی در پی ترور شهید اسماعیل هنیه ✍️ متن پیام: بسم الله الرحمن
برخی از پیام های تسلیت مراجع و علما به مناسبت شهادت اسماعیل هنیه
رهبر معظم انقلاب
آیت الله العظمی مکارم شیرازی
آيت الله العظمى مظاهرى
آیت الله العظمی جوادی آملی
آیت الله العظمی نوری همدانی
آیت الله امین خراسانی
آیت الله گرامی
آیت الله عباس کعبی
آیت الله محسن فقیهی
آیت الله سیفی مازندرانی
استاد کمیلی خراسانی
استاد شیخ حسین انصاریان
استاد محمدباقر تحریری
استاد سيد حسن عاملی
استاد علی اکبر رشاد
استاد مهدوی
تکمیل خواهد شد
📝 پيام تسليت آيت الله العظمى #مظاهرى در پی شهادت جناب آقای اسماعيل هنيّه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
«إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ»
▪️حادثۀ هولناك تروريستى در تهران كه منجر به شهادت ميهمان جمهورى اسلامى ايران، رهبر مجاهد و خستگىناپذير فلسطينى جناب آقای اسماعيل هنيّه گرديد، بار ديگر چهرۀ زشت و دست پلید و ماهيت خبيث رژيم خونريز صهيونيستى را در مقابل جهانيان آشكارتر ساخت.
▪️ضمن عرض تسليت به جبهۀ مقاومت و ملّت مظلوم فلسطين، براى اين مجاهد شجاع و همۀ شهيدان فلسطين و غزّه، رحمت و غفران الهى را مسألت كرده و اميد است خون شهداى بىشمار مقاومت، بشارت دهندۀ فتح و نصرت و رهايى فلسطين و غزّۀ مظلوم از ظلم عظیم رژيم جنایتکار صهيونيستى باشد.
مَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ.
حسين المظاهرى
۲۶ / محرم الحرام / ۱۴۴۶
۱۱ / مرداد / ۱۴۰۳
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥نکته مهم علامه #شعرانی (ره) از زبان علامه #حسن_زاده_آملی (ره) در باب علم لغت و کتاب المنجد و... 📚ک
🔺میرزای شیرازی(ره) و شاگردش آسید حسین قاضی طباطبایی(ره)
📙کتاب در آسمان معرفت ، تذکره اوحدی از عالمان ربانی، علامه حسن #حسن_زاده_آملی ، ص۲۷
#خاطرات_علما
#میرزای_شیرازی
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥تصاویری از مراسم تشییع با شکوه پیکر آیت الله سیدکاظم #ارفع (ره) در آستان مقدس امامزاده ابوالحسن علی
⚡آستان مقدس امامزاده ابوالحسن(ع) شهر ری + مزار مرحوم آیت الله سید کاظم #ارفع
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
نشانی: شهرری، خیابان شهید رجایی، نرسیده به بیمارستان شهدای هفتم تیر، خیابان امامزاده، آستان مقدس امام زاده ابوالحسن علیه السلام
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️اگر تهذیب در کار نباشد، علم توحید هم به درد نمیخورد!
#امام خمینی (ره):
شما میدانید که مرحوم #شیخ_فضل_الله نوری را کی محاکمه کرد؟ یک معمّم زنجانی؛ یک ملّای زنجانی محاکمه کرد و حکم قتل را او صادر کرد؛ وقتی معمّم، ملّا؛ مهذّب نباشد، فسادش از همه کس بیشتر است.
#درس_اخلاق
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
مبانی اقتصاد اسلامی-جلسه15.mp3
31.42M
🔺مبانی اقتصاد اسلامی
🎤استاد #میثمی_تهرانی
جلسه پانزدهم
۳۱تیر ۱۴۰۰
#اقتصاد_اسلامی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
استاد ابوطالبی.mp3
20.47M
🔺نشست «اندیشه های شهید آیت الله العظمی #شیخ_فضل_الله نوری»
🎤حجت الاسلام دکتر مهدی ابوطالبی
00:44 ابعاد ترور شخصیتی آیت الله شیخ فصل الله نوری(ره) پیش از ترور و حذف فیزیکی
7:28 چرا علما و بزرگان حوزه با اعدام شیخ مخالفت نکردند؟
11:37 علت صدور حکم اعدام شیخ فضل الله نوری صرفا مخالفت با مشروطه بود؟
13:45 آیا قلمرو دین از دیدگاه شیخ فضل الله نوری با دیدگاه مرحوم میرزای #نائینی تفاوتی دارد؟
21:47 آیا نظارتی که شیخ در آن زمان مد نظرش بود با نظارتی که امروز در شورای نگهبان داریم یکیست؟ چه تفاوت هایی با هم دارد؟
26:05 آیا شیخ شهید مخالف تشکیل مدارس دخترانه و تحصیل دختران بوده است؟
33:29 جامعه ی امروزی به خصوص حوزه و روحانیت فعلی از واقعه ی شهادت شیخ فضل الله چه درسی میتوانند بگیرند؟(مهم ترین درس واقعه مشروطه)
40:06 معرفی چند کتاب در این باره
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
#مجالسات_علما
آیت الله العظمی #نوری_همدانی
و اساتید معظم حسینی صدر و حسینی گرگانی
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
مشهورات غیر دقیق درباره کلام و فلسفه و بیان رابطه این دو علم - ۱۱مرداد ۱۴۰۳ .mp3
23.72M
⚡️مشهورات غیر دقیق درباره علم کلام و تفاوتش با فلسفه+معرفی برخی کتب
پ.ن: این مشهورات غیر دقیق متاسفانه باعث شده که بسیاری از طلاب علم کلام را جدی نگیرند
💥مفید و کاربردی💥
با دور تند گوش بفرمایید
#کلام_اسلامی
#روش_شناسی_علم_کلام
#فلسفه_فلسفه_اسلامی
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥ببینید چگونه عمر و وقت ما دارد تلف میشود! ✍آیت الله #نجومی کرمانشاهی(ره): علامه حاج شیخ #آقا_بزر
🔺️در همه احوال خدا را شاکر بود!
آیت الله #شبیری_زنجانی :
مرحوم علامه شیخ #آقا_بزرگ تهرانی خیلی استثنائی بودند.
ایشان در اواخر عمر پوست و استخوان شده و چشمشان عارضهای پیدا کرده بود و پیوسته از آن اشک جاری میشد.
در آن حالِ ضعف و ناتوانی از ایشان پرسیدم:
حال شما چطور است؟
فرمودند: خیلی حالم خوب است!
اشخاص دیگر در این سنین، کسالتهایی دارند که الحمد لله من هیچ یک از آنها را ندارم. نه بیماری قند دارم و نه فشار خون و نه دیگر کسالتها.
تنها مشکل من، چشم من است که چون میخواهم مطلبی بنویسم باید کاغذ را مقابل خودم بگیرم تا قطرههای اشک روی آن نریزد و این دشوار است، و الّا هیچ ناراحتی دیگری ندارم. خیلی خدا را شکر میکنم!
ایشان خیلی شاکر و تربیت شده اهل بیت(ع) بودند.
.
📚جرعهای از دریا، ج ۲، ص۵۹۳
#سیره_علما
#خاطرات_علما
▪️کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab