فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حتما ببینید/ حضرت علی علیه السلام طرفدار افشاگری وضعیت بود...
🔻قال امیرالمومنین علی علیه السلام:
...أَخَذَ اَللَّهُ تَعَالَى عَلَى اَلْعُلَمَاءِ أَنْ لاَ يَقِرُّوا(لا یُقارّوا) عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لاَ سَغَبِ مَظْلُومٍ...
خدا شديدا از دانايان پيمان گرفته كه در مقابل تسلّط و پرخورى ظالمانۀ ستمگر و گرسنه ماندن ستمديده آرام و قرار نگيرند...
📚معاني الأخبار ج ۱، ص ۳۶۰
#عدالت_اسلامی
#عدالتخواهی
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
فهرس الآثار الخطية للشيخ المفيد.pdf
1.74M
📚 فهرست آثار خطی شیخ مفید در کتابخانه آیة الله العظمی مرعشی نجفی+ رد انتساب دو کتاب به شیخ
✍استاد رضا #مختاری و حسین شفیعی
#نسخه_خطی
#مرعشی_نجفی
#فهرست
#مفید
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
💥روحیه آزاد اندیشی و انتقادپذیری استاد شهید #مطهری
🔸من هرگز خود را فوق اشتباه تصور نمى كنم. به تعبير نهج البلاغه: لَسْتُ بِفَوْقِ انْ اخْطِئَ
🔹به خداوند متعال از خطاهاى خودم پناه مى برم
🔸ولى هرگز هم حاضر نيستم كه به بهانه جايزالخطا بودن ، مرتكب اشتباه بزرگتر بلكه گناه عظيم بشوم.
🔹اگر هم اشتباه كنم از اين نوع نخواهد بود كه باورهاى آباء و اجدادى را تحقيق نكرده، با حقيقت اسلام يكى بدانم.
🔸معيار تصحيح اشتباهاتم متون اصلى كتاب و سنت و حكم روشن عقل است نه پسند عوام الناس.
🔹معتقد بوده و هستم كه : هر مقام غيرمعصومى كه در وضع غيرقابل انتقاد قرار گيرد،هم براى خودش خطر است و هم براى اسلام.
📚مجموعه آثاراستادشهيد مطهرى(پاسخهاى استاد به نقدهايى بر كتاب مسأله حجاب) ، ج19، ص623-622 (با تلخیص و ویرایش جزئی)
🔰 کشکول ناب حوزوی🔻
🌀 @kashkolenab 👈
کشکول ناب حوزوی
💥آیت الله #تألهی همدانی(ره) بر بالین مفسر قرآن آیت الله #آقانجفی_همدانی(ره) صاحب تفسیر انوار درخشان
#مجالسات_علما
💥آیت الله سید محمد حسینی همدانی(آقانجفی همدانی) (ره) و آیت الله سید رضا #فاضلیان(ره) امام جمعه سابق ملایر
#مستند بسیار زیبای "سید رضا" که درباره مرحوم آیت الله فاضلیان ساخته شده بسیار جالب و مفید است و مشاهده آن به همه طلاب توصیه می شود.
🎞 لینک مستند 👉
#آقانجفی_همدانی
#تراجم_علما
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
n950801.mp3
694.2K
💥نقل خاطره ای جالب از آیت الله #جوادی_آملی درباره استاد شهید #مطهری
🎤حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
📆درس خارج کلام جدید علم دینی 95/08/01
#مشاوره_طلبگی
#خاطرات_علما
#نقد_حوزه
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
💥ببینید پیش فرضهای فلسفه الحادی و سکولار چگونه در ذهن مدیرای برخی کانالهای روشنفکری و علوم انسانی دانشگاهی نفوذ کرده!
استادی از اساتید دانشگاه وفات کرده، اینا حتی یک روحش شاد هم نمیگویند!! چه برسه به درخواست صلوات و فاتحه!
یعنی ظاهر این متن ها میرسونه که نه تنها به معاد و قیامت اعتقاد ندارن ، بلکه به روح و نفس و جاودانگی پس از مرگ هم که بسیاری از غربیها بهش معتقدن، معتقد نیستند!!
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
هدایت شده از بازگشت || محمدامین رضایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
1⃣ اقتصاد تعاونی را شهید بهشتی در ابتدای انقلاب روی دست گرفت، در قانون اساسی یکی از سه بخش اقتصاد شد اما بخاطر اجرای ناقص از یک طرف و غلبه رویکردهای سرمایه داری عملا در سطح سیاست گذاری کنار گذاشته شد بیش از ۱۵ سال از ابلاغیه رسمی رهبری ذیل سیاست های اصل ۴۴ میگذرد که ۲۵ درصد اقتصاد ایران تعاونی شود و هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده! بخش جدی از عقب ماندگی در عدالت به سبب این امر است.
2⃣ به لحاظ امکان تحقق در جامعه امروز با توجه به قاعده "ادل الدلیل علی امکان شی وقوعه" میتوان به شرکت تعاونی ماندراگون با بیش از ۸۶ هزار کارگر اشاره کرد که بر اساس ایده یک کشیک کاتولیک توسط ۵ دانشجو شکل گرفت و امروز به صورت یک شرکت موفق بین المللی به صورت کارگر-مالکی اداره میشود( بیشتر بخوانید
b2n.ir/u24974
b2n.ir/x01602 )
3⃣ از جهت فرهنگی هم در روزگار غلبه منفعت گرایی و فردیت که اقتضا سرمایه داری است برای تحقق بسیاری از ارزش های اسلامی وجلوگیری از آسیبهایی چون مرگ خیرخواهی، برادری و وحدت در جامعه بسط تعاونی ها که مقدمه خلق روح جمعی است بهترین بستر است.
4⃣ علاوه بر این رشد اقتصادی و پیشرفت زمانی ارزش دارد که به عدالت اجتماعی منجر شود و الا خروجی آن هر چه بیشتر شدن فاصله طبقانی و تبعیض خواهد بود و این مهم جز با "پیشرفت مردم پایه" شکل نمیگیرد. ایده تعاونی یکی از بهترین بسترهای پیشرفت مردم پایه است که خروجی آن ترمیم عدالت اجتماعی و روابط انسانی است.
✍ #محمدامین_رضایی
eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
کشکول ناب حوزوی
📕 #مقاله "إنقاذ کتاب «الذریعة» مما أدرج فیه من الأخطاء و التصرفات الشنیعة" مقاله ای جالب از آیت ال
💥شاهدی دیگر بر تحریف برخی کتب شیخ #آقا_بزرگ تهرانی (ره) از زبان آیت الله سید احمد #اشکوری
#کتاب_شناسی
💠کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📚رساله "ضرورة وجود الحكومة أو الولاية للفقهاء" ✍حضرت آیت الله #صافی_گلپایگانی (ره) دانلود نسخه های
💥دليل الحكومة و الولاية في عصر الغيبة للفقهاء
✍حضرت آیت الله #صافی_گلپایگانی (ره):
🔹ففي الغيبة الكبري أو الطُّولي التي يطول زمانها كما أخبر به النبي صلي الله عليه و آله لا بد بطريقٍ أولي للإمام من رعاية مصالح شيعته، و دفع ما يؤدي إلي ضياع أمرهم و انحلاله، و ذلك بنصب القيِّم علي أمورهم، الحافظ لشئونهم الاجتماعية و السياسية، و قوانين دينهم و دنياهم.
و ليس ذلك بالإجماع و الاتفاق إلا ولاية الفقهاء
العدول المسماة بالنيابة العامة، فللفقهاء التدخل في أمور المسلمين بما تقتضيه مصالحهم، و يكون كل ما يقع تشريعاً تحت مسئولية الإمام عليه السلام و رعايته مما يرتبط بمصالح الامة الإسلامية و شئون الولاية علي الناس، و تقام لحفظها الحكومات يكون ذلك واقعاً تحت مسئولية الفقهاء و رعايتهم و إدارتهم.
🔸فعلي عاتقهم إحياء السنة، و دفع البدعة، و حفظ الشريعة، و كفالة الامة.
🔹فالزعامة لهم، و هم خلفاء الإمام و القائمون مقامه في تلك الشئون، و أمناؤه علي الحلال و الحرام، و لو لا ذلك لاندرس الدين و ضاعت آثار الشرع المبين...
📚ضرورة وجود الحكومة أو الولاية للفقهاء، ص: ۱۵
#ولایت_فقیه
💠 کشکول ناب حوزوی🔻
❇️ @kashkolenab
💥جشن آزادی امام خمینی از حبس و حصر ، فروردین 1343. قم
از سمت راست : سید محمود مرعشی نجفی ،سید مرتضی فقیه مبرقع(حاج داداش)، حضرت آیت الله #مرعشی_نجفی
✍پ.ن: نقش علما و مراجع در حمایت از حرکت #امام خمینی ره را نباید فراموش کنیم.
#خاطرات_علما
#سیره_علما
✅کشکول ناب حوزوی🔻
🇮🇷 @kashkolenab
💥مسأله ی چشم زخم
✍ استاد شهید #مطهری :
🔹مقدمتاً دو مطلب را عرض بكنم. یكی اینكه چشم زخم اگر هم حقیقت باشد، به این معنای رایج امروز در میان ما- بالاخص در میان طبقه ی نسوان كه فكر می كنند همه ی مردم چشمشان شور است- قطعاً نیست. همان كفار جاهلیت هم به چنین چیزی قائل نبودند، بلكه معتقد بودند كه یك نفر وجود دارد و احیاناً در یك شهر ممكن است یك نفر یا دو نفر وجود داشته باشند كه چنین خاصیتی در نگاه و نظر آنها باشد. پس قطعاً به این شكل كه همه ی مردم دارای چشم شور هستند و همه ی مردم به اصطلاح نظر می كنند، نیست.
🔸دوم: اگر بعضی مردم دارای چنین خصلت و خاصیتی باشند، آیا آیه ی «وَ إِنْ یَكادُ اَلَّذِینَ كَفَرُوا لَیُزْلِقُونَكَ بِأَبْصارِهِمْ» خاصیت جلوگیری از چشم زخم دارد؟ ما تا حالا به مدركی (حدیثی، جمله ای) برخورد نكرده ایم كه دلالت كند و بگوید از این آیه برای چشم زخم استفاده كنید. اینكه چشم زخم حقیقت است یا نه، یك مسأله است (فرضاً حقیقت است ولو در بعضی از افراد) و اینكه این آیه برای دفع چشم زخم باشد مسأله ی دیگری است. چیزی كه از طرف پیغمبر یا ائمه به ما نرسیده باشد، از پیش خود نباید بتراشیم. نظر به اینكه روح مردم برای چنین چیزی آمادگی دارد [آن را از پیش خود ساخته اند. ]
🔹از شعارهایی كه مردم انتخاب می كنند روحیه ی مردم را می شود شناخت. ما در قرآن آیه زیاد داریم، آیاتی كه برای شعار قراردادن فوق العاده عالی است، جمله های زیادی داریم از پیغمبر و ائمه؛ ولی هیچ آیه ای به اندازه ی آیه ی «وَ إِنْ یَكادُ اَلَّذِینَ كَفَرُوا» در میان مردم برای شعار رایج نشده است. در هر خانه ای كه بروی می بینی یك «اِن یَكاد» آنجا زده اند، یعنی چشم تو كور كه خانه و زندگی من را می بینی، این تابلو را اینجا نصب كرده ام برای اینكه چشم تو كور باشد. این امر یك حالت خودخواهی در مردم از یك طرف و یك حالت بدبینی به دیگران از طرف دیگر را نشان می دهد. شما همه ی شهر تهران را بگردید، به ندرت دیده می شود كه در خانه ای مثلاً آیه ی «هَلْ یَسْتَوِی اَلَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ اَلَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ» [1] تابلو شده باشد. برای شعار چه از این بهتر: «هَلْ یَسْتَوِی اَلَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ اَلَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ» ؟ برای شعار چه از این بهتر: «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اَللّهِ أَتْقاكُمْ» [2]؟ اینقدر هست الی ماشاءاللّه، آیاتی كه انسان هر وقت یكی از آنها را نگاه كند برای او یك درس و آموزش است. اینها را انسان نمی بیند ولی در هر خانه ای كه بروید آیه ی «وَ إِنْ یَكادُ اَلَّذِینَ كَفَرُوا» را می بینید، یعنی منم كه خداوند چنین نعمتهایی به من داده و تویی كه چشم شور داری و می خواهی چشم زخم به ما بزنی؛ برای اینكه جلوی چشم شور تو را گرفته باشم این تابلو را در اینجا نصب كرده ام؛ و شاید كمتر خانه ای است كه چنین چیزی در آن نباشد.
🔸حال منطقاً چگونه است؟ آیا چشم زخم می تواند حقیقت باشد یا نه؟ و اگر حقیقت است آیا امر جسمانی است یا امر روحی و نفسانی؟
🔹در اینكه اجمالاً چنین حقیقتی هست نمی شود تردید كرد، منتها بعضی از علمای جدید معتقدند كه در برخی از چشمها چنین خاصیتی هست، یعنی بعضی از چشمها نوعی اشعه از خود بیرون می دهند كه این اشعه یك اثر سوئی در اشیاء وارد می كند، مخصوصاً اگر با یك نگاه و نظر مخصوص باشد. قبول كردن این حرفها در قدیم خیلی مشكل بود كه انسان بگوید یك نفر وقتی كه نگاه می كند، از چشمِ او شعاعی بیرون می آید كه مثلاً می تواند یك سنگ را بتركاند؛ اصلاً قابل باوركردن نبود. ولی امروز كه میدان عمل این شعاعها و امثال اینها پیدا شده كه چقدر در طبیعت امواج وجود دارد و این امواج چه كارهای خارق العاده ای را انجام می دهند، دیگر این امر تعجبی ندارد كه شعاعی از چشم یك انسان بیرون بیاید و واقعاً یك شتر را به زمین بزند.
[1] . زمر / 9.
[2] . حجرات / 13.
📚مجموعه آثار شهید مطهری، ج26 (آشنایی با قرآن ج ۸)، ص632
#چشم_زخم
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
💥دانشمندی که «شیخ روزنامهخوان» خطاب میشد و نان برای خوردن نداشت!
✍ استاد شهید #مطهری :
🔹خیلی وقتها خدمتی که افرادی میخواهند انجام بدهند اگر از مسیر عمومی کارهای حوزههای علمیه خارج باشد، مساوی است با خرد شدن و از بین رفتن آنها و این جریانات به هر حال هست. در حوزههای علمیه اگر کسی در رشته فقه و اصول کار کند و استعداد زیادی داشته باشد به مقامات عالیهای میرسد و مردم هم از او تقدیر و تجلیل میکنند، و اخیراً رشتههای علوم عقلی مثل فلسفه هم تا حدودی چنین حالتی پیدا کرده است. ولی از این حدود اگر خارج شود هر اندازه هم خدمت عظیم و بزرگ باشد دیگر جز یک فداکاری هیچ چیز دیگری نمیتواند باشد.
🔸مرحوم علامه شیخ محمدجواد #بلاغی گذشته از تفسیر در زمینه مذاهب اهل کتاب مانند یهودیت و مسیحیت هم کار کرده بود. وقتی در بغداد به مجامع مسیحیها می رفت با آنها به زبانهای عبری و سریانی و زبانهای قدیم صحبت میکرد و بر کتابهایشان از خود آنها بیشتر مسلط بود. چنین مردی نان برای خوردن نداشت!
🔹آدمی که این جور است باید از اوضاع دنیا اطلاع داشته باشد. قهراً مجلات آنها را میخرید و مطالعه میکرد. مرحوم آقای #صدر میگفت: ما جوان بودیم و ایشان را نمیشناختیم. همینقدر میدانم که شیخ جواد که رد میشد میگفتند: شیخ روزنامهخوان! او را به عنوان شیخ روزنامهخوان میشناختند!
🔸غرض این بود که شما بدانید که حساب خدمت غیر از حساب نعمت است.
📚آشنایی با قرآن ج۷، ص۱۳-۱۵ (باتلخیص)
#تراجم_علما
#خاطرات_علما
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
مقاله زبان شوخی در کلام معصومان علیهم السلام .pdf
349K
📕 #مقاله زبان شوخی در کلام معصومان علیهم السلام
✍نویسندگان:
عاطفه ستودیان
سید کاظم طباطبایی
سید علیاکبر ربیع نتاج
مهدی تقیزاده طبری
💦چکیده:
با توجه به جایگاه مهم شوخی در تعاملات انسانی و نمود آن، شادی، که نیاز ضروری روح آدمی است، واکاوی نحوۀ برخورد پیامبر اکرم(ص) و ائمه (علیهم السلام) در این باره بهعنوان اسوه، بسیار حائز اهمیت است. در بررسیهای اولیه، دو دسته روایت سلبی و ایجابی در این موضوع رخ مینماید. در این مقاله در درجۀ اول، چیستی شوخی، سپس جمعبندی روایات در این زمینه، شکلهای وقوع شوخی در کلام معصومان علیهم السلام و اهدافی که آن بزرگواران از شوخی داشتند، مطرح شده است. در این نوشتار بر آنیم تا با جمعآوری دادهها به روش کتابخانهای و تحلیل ادبی آن دادهها، تبیین شایستهای برای این موضوعات ارائه دهیم.
🌸 کشکول ناب 🔻
💎 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📕 #مقاله "نقش فاعلی امام در نظام آفرینش" ✍استاد علی #ربانی_گلپایگانی 💧چکیده💧 بحث درباره جایگاه و ن
💥متن جامعه کبیره
حضرت آیت الله #جوادی_آملی در وصف زیارت جامعه آورده اند:
«متن زیارت جامعه کبیره به گونه ای است که هر منصفی صدور این معارف بلند را از غیرمعصوم محال عادی داند؛ افزون بر آن که خطوط کلی آن را با خطوط کلی معارف قرآن کریم [که مرجع نهایی در بررسی روایات است] هماهنگ می بیند و…
📚ادب فناى مقربان، ج ۱، ص ۸۷٫
#ولایت_تکوینی
#کلام_اسلامی
🟣کشکول ناب حوزوی🔻
🟡 @kashkolenab
🚨مسئله ای که روحانیت نباید هرگز از آن عدول کند...!
#امام خمینی (ره)
#عدالتخواهی
#عدالت_اسلامی
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
💥مواضع سیاسی حضرت آیت الله خویی (ره)درباره انقلاب اسلامی ایران
✍آیت الله #نصرالله_شاه_آبادی ره:
🔹بر خلاف آنچه که بر علیه آیةالله #خویی تبلیغات شده است و افرادی سعی کردهاند ایشان را مخالف انقلاب و مرحوم امام معرفی نمایند، ایشان در تمامی مراحل نهضت از افرادی بودند که همگام با مرحوم امام از نهضت اسلامی دفاع کردند و اطلاعیههای بسیار تندی بر علیه دستگاه دادند و چه بسا در بعضی از موارد انقلابی تر از مرحوم امام عمل میکردند.
🔸مواضع آیةالله خویی در آن زمان (سال ۱۳۴۲ش) چنین بود. اما بعد که حکومت بعث و صدام سر کار آمد، اوضاع تفاوت کرد. خفقان و اختناق بر عراق حاکم شد به گونهای که اگر کسی حرفی میزد، کشته میشد...
🔻در این فضای اختناق بعضی آقایان انتظار داشتند که آیةالله خویی همان مواضع تند و انقلابی سابق را داشته باشند. این توقعات (در محیط عراق) بسیار بیجا بود. اگر کسی کوچکترین کاری انجام میداد، باید از زندگی خود میگذشت. لذا بعضی از آقایان درباره آقای خویی واقعاً بی انصافی کردند و البته بعد هم متوجه بی انصافیهایشان شدند.
🔹بعد از پیروزی انقلاب هم، آقای خویی در چند مورد نشان دادند که حامی انقلاب اسلامی ایران هستند. درباره همه پرسی نظام جمهوری اسلامی، آیةالله خویی اطلاعیهای صادر کردند و مردم را به انتخاب جمهوری اسلامی تشویق نمودند.
🔸در ایام جنگ مرحوم آسید علی لواسانی از آیةالله خوئی درباره مصرف سهم امام (علیه السلام) برای رزمندگان و آوارگان جنگِ ایران و عراق سؤال کرده بود و آقای خوئی هم اجازۀ نصف یا ثلث داده بودند. من خدمت مرحوم امام رفتم تا در رابطه با همین مسأله (مصرف کردن سهم امام برای رزمندگان در جنگ) از ایشان اجازه بگیرم. ایشان فرمودند: «از صدقات و خیرات استفاده کنید». من به ایشان عرض کردم: «آیةالله خوئی (که بعضی ایشان را ضد انقلاب میدانند) اجازۀ کتبی دادهاند که نصف یا ثلث را خرج کنند.» امام خیلی تعجب کردند و بعد از این به بنده اجازه دادند.
🔸مرحوم #امام هم در وفات آقازاده آیةالله خویی (مرحوم آقا سید جمال خویی) پیام تسلیت نوشتند که کاشف از این بود که تمام این حرفهایی که در مورد آقای خویی زده شده اشتباه بوده است. از این رو من در طول این سالها (قبل و بعد از انقلاب) هرگاه اسم مرحوم امام را میبرم، اسم آقای خویی را هم دنبالش ذکر میکنم.
📚حدیث نصر ص ۳۹۶ ، ۴۰۵
#خاطرات_علما
🌹کشکول ناب حوزوی👇
🌸 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥ذکر مخصوص جمعه
ذکری که عارف واصل مرحوم آیت الله العظمی محمدعلی شاه آبادی(ره) به فرزندشون مرحوم آیت الله حاج آقا #نصرالله_شاه_آبادی(ره) توصیه کردند برای دفع بلاها
#آیت_الله_شاه_آبادی
#خاطرات_علما
🌹کشکول ناب حوزوی👇
🌸 @kashkolenab
🔅استاد سید عبدالله انوار در بیمارستان بستری است
💯جهت شفای عاجل این دانشمند بزرگ دعا کنیم🤲
🎞مستند حکایت دل: دیدار و گفتگو با استاد عبدالله انوار👉
📺گفتگو برنامه شوکران 👉
✍استاد انوار شرح منظومه را نزد استاد شهید مطهری خوانده اند.
🔺علی، مرد است و مردان را دوست دارد!
💎مرحوم علامه محمد تقی #جعفری نقل میکردند:
یکی از نوههای مرحوم مورخ الدوله سپهر- نویسنده کتاب ناسخ التواریخ- به منزل ما آمد و اظهار داشت در شب عید غدیر در منزلی در شمال تهران، جشنی برقرار است و علاقهمندم شما هم در آن شرکت کنید.
گفت: در این جشن تعداد زیادی از رجال لشکری و کشوری هستند. من تصور میکنم که اگر شما تشریف بیاورید و در آن محفل، مطالبی نیز بفرمایید، مؤثر واقع شود.
🔸محل برگزاری جشن، منزلی بزرگ و تقریبا جنگل مانند بود و بخشهایی از آن، به صورت آب نماهای بسیار بزرگ بود و به هرحال، باغی بود که کمتر نمونه آن را دیده بودم. وارد جلسه شدیم. دیدم سالنی بسیار بزرگ است که انواع و اقسام میوهها و شیرینیها جهت پذیرایی از حُضار در آن چیده شده است. در ادامه برنامه برخی آمدند و در وصف امیرالمؤمنین (ع) اشعاری خواندند. برخی از شعرها خوب بود و برخی نیز سطحی نداشت...
🔹من دیگر خسته شده بودم و بنا داشتم که بلند شوم که از در مجلس، سیّدی با ظاهری بسیار ساده وارد شد و حتی کفش خود را برداشت و به داخل آورد که البته در آن جا این کار، خلاف عادت بود و پیدا بود که صاحب مجلس و تعدادی دیگر ناراحت شدهاند.
🔸عموم حضار به سید نگاهی تحقیر آمیز داشتند. کسی به او احترامی نگذاشت، ولی من در مقابلش به احترام برخاستم و او نیز سری تکان داد. سید، جوان بود و با یک طمأنینه و اطمینان خاصی بر روی زمین نشست و کسی هم تعارف نکرد که روی صندلی بنشیند.
بالاخره نوبت به اشعرالشعرا رسید و از او دعوت کردند که بیاید و اشعارش را بخواند. این شاعر با یک طمطراقی آمد و شروع به قرائت اشعار نمود.
🔹وقتی بیت اول را خواند هر چند بد نبود ولی سید یک اشکال جدی به آن وارد کرد. اشعرالشعرا محل نگذاشت و بیت دوم را خواند. دوباره سید ایراد گرفت. شاعر همچنان توجه نمیکرد. وقتی بیت سوم را خواند، سید گفت:
این هم اشکال دارد. شاعر عصبانی شد و گفت: چرا؟ سید گفت:
🔸خوب، این را اول می پرسیدی، الان برایت توضیح میدهم.
سید بحثی از معانی بیان و صنایع ادبی را به صورت خیلی خلاصه بیان کرد... دیدم که دریایی است بیکران... چند نفر از حضار آمدند و احترام کردند و به زور سید را به بالای مجلس بردند.
در این هنگام یکی از حضار به سید گفت:
اولا خوش آمدید، هر چند که نمیدانیم چطور آمدید. دوم این که آیا خودتان هم شعر میگویید؟ سید گفت:
گاهی اوقات. گفتند:
میشود یکی از سرودههای خود را بخوانید؟ گفت: آری و حتی میتوانم همین الان شعر تازه بگویم. گفتند: پس بفرمایید. گفت: نه، چرا که ممکن است بگویید این اشعار را قبلا گفتهای. شما بگویید که چه بسرایم؟
🔹آنها با حالت اعجاب آمیز نگاهی به یکدیگر کردند و گفتند:
غزلی بگویید در مدح امیرالمؤمنین که دو بیت اول عاشقانه باشد و بیت سوم این باشد که اگر علی به خاری نگاه کند، گلستان میشود و بیت چهارم این باشد که اگر معصیت کاران عالم حتی فرعون، توسل به علی پیدا کنند، بهرهمند میشوند. خلاصه، محدوده را برای او خیلی تنگ کردند.
🔸سید قبل از شروع نگاهی به حضار کرد که کسی اشعار او را ننویسد. من زیر عبا خودکار و کاغذ را آماده کردم تا اشعار را یادداشت کنم. فهمید اما اعتراضی به من نکرد. سید شعر را این گونه آغاز کرد:
گر شمیمی ز سر طُرّه جانان خیزد
تا قیامت ز صبا، رایحه جان خیزد
والهام من که چو ازخواب، تو بیدار شوی
زچه رو، از سرِ چشمانِ تو مژگان خیزد؟
علیِ عالیِ اعلا که ز بیم نهلش
روح از کالبد عالم امکان خیزد
گر به خاری کند از قاعده لطف، نظر
از بُنِ خار، دو صد روضه رضوان خیزد
گر زند دست به دامان ولایش، فرعون
از لحد با دو کف، موسی عمران خیزد
داورا! دادگرا! جانب "جدّا" نظری
کز پی مدح تو چون بحر، به طوفان خیزد
...
معلوم شد که اسمش[تخلّصش] جدّا و قمی است.
🔻پس از خواندن شعر، سید خطاب به حاضران گفت:
آقایان! علی(ع) از این جلسات که دور هم بنشینید و انواع غذاها را بخورید و چند بیت هم شعر بخوانید، راضی نیست. علی مرد است و مردان را دوست دارد. اگر مرد هستید و مردانگی دارید بروید سراغ محرومان، دردمندان و فقرا. یعنی همان کسانی که مورد عنایت علی بودند. این جا نشستهاید و غذاها، شیرینیها و شربتهای خوشمزه میخورید بعد میروید خانه و فکر میکنید که در مدح علی شعر گفتهاید. صریح بگویم که باید وضعتان را عوض کنید و بروید سراغ محرومان جامعه!
این را گفت و کفش خود را برداشت و از مجلس بیرون رفت.
🔹پس از رفتن او تا مدتی همه بُهت زده بودند... آن شب شاهد بودم که تعدادی از آن ها بسیار گریه میکردند. آقای سپهر، بعدها میگفت:
تعدادی از آنها زندگیشان را تغییر دادند و رفتند و به رسیدگی به محرومان پرداختند.
📚کتاب ابن سینای زمان، ص ۹۷-۱۰۲
#خاطرات_علما
🔴 @kashkolenab 🌼
کشکول ناب حوزوی
💥متن جامعه کبیره حضرت آیت الله #جوادی_آملی در وصف زیارت جامعه آورده اند: «متن زیارت جامعه کبیره به
💥تبيين چگونگی ولی نعمت بودن ائمّه اطهار (عليهم السلام)
✍آیت الله #جوادی_آملی:
به طور خلاصه مي توان گفت: همان گونه كه اشاره شد نعمت يا مادي است يا معنوي و «النعم» هر دو قسم را شامل مي شود. فيوضات الهي كه همان نعمت هاي مادي و معنوي اوست، توسط ملائكه كه مدبرات امر در نظام عالم هستند به بندگان خدا و ساير موجودات مي رسد. امام، انسان كاملي است كه ملائكه تحت فرمان او قرار دارند و براي انجام هر كاري خدمت او شرفياب مي شوند: «ما من مَلَكٍ يهْبطه الله فى أمرٍ ما يهْبط له إلاّ بدأ بالإمام فعرض ذلك عليه»[۱]
. بنابر اين، بهره مندي از فيوضات مادي و معنوي تحت نظر، اراده و اجازهي آنهاست، اگر در موردي يا موجودي اجازه دادند فرشتگان نيز در آن باره نازل مي شوند و اگر اجازه ندادند يا مصلحت ندانستند، نازل نمي شوند. بدين ترتيب اين حضرات، ولي نعمتي هستند كه گسترهي خوان نعمت مادي و معنوي آنان نظام هستي را فراگرفته، همگان از فيوضاتشان بهره مند مي شوند.
در جاي جاي اين زيارت شريف وساطت ائمهي اطهار (عليهم السلام) در نعمت هاي معنوي مورد تأكيد قرار گرفته است، مانند: موضع الرسالة، مختلف الملائكة، مهبط الوحى، خزّان العلم، أبواب الإيمان، محالّ معرفة الله، معادن حكمة الله، حفظة سرّ الله، حملة كتاب الله، أوصياء نبىّ الله، الدّعاة إلي الله، الأدلاّء علي مرضات الله، المظهرين لاي مر الله ونهيه،....
چنان كه وساطت در نعمت هاي مادّي نيز مورد اشارهي اين زيارت است: بكم ينزّل الغيث، بكم يُمْسك السّماء أن تقع عليَ الأرض إلاّ بإذنه، بكم ينفّس الهمّ ويكْشف الضُرّ، بكم... أصلح ما كان فسد من دنيانا....
بنابر اين، مي توان گفت: اين جمله از جملاتي است كه در خود همين زيارت تشريح و تفسير شده است.
بيان ديگر: در توقيعات شريف حضرت ولي عصر (عج الله تعالي فرجه) آمده است: «نحن صنائع ربّنا والخلق بعد صنائعنا»
هضم اين بيان براي عالمان و انديشوران چندان صعب نيست، ليكن براي سطوح متوسط مردم در غايت صعوبت است. از اين رو تشريح و تبيين آن در حدّي كه همگان بفهمند چندان سهل نيست[لذا باید مراقب بود برداشت اشتباه نشود و کسی به سمت غلو کشیده نشود]...
خلاصه اين كه طبق توقيع شريف حضرت ولي عصر (عج الله تعالي فرجه) نظام هستي، پرورش يافتهي دست ائمهي اطهار (عليهم السلام) است و طبق بيان اميرالمؤمنين (عليه السلام) مردم براي ائمهي اطهار (عليهم السلام) پروريده شده اند. هر يك از اين دو بيان كه ملاحظه شود جايگاه آن ذوات
نوراني در تنزل فيض الهي روشن خواهد شد؛ چون طبق بيان اول، آنان واسطهي فيض الهي هستند و مطابق بيان دوم غايت و هدف تفضلات او شمرده مي شوند. بيان دوم، در روايات ما نمونه هاي فراواني دارد[۲] از اين رو در دعاي عديله[۳] راجع به امام زمان (عليه السلام) آمده است:
ببقائه بقيت الدنيا وبُيمنه رُزق الوري و بوجوده ثبتت الأرض والسماء[۴] ؛ به بقاي او دنيا باقي است، به بركت او خلق روزي مي خورند و به وجود او آسمان و زمين پابرجاست.
------======------
[۱]ـ هيچ فرشته اي نيست جز اين كه خدا او را براي كاري كه نازل مي كند ابتدا خدمت امام زمان مي رسد و آن كار را بر او عرضه مي كند (بحار، ج26، ص357).
[۲]ـ البته بيان اول، هم توجيه پذير است وهم شواهد روايي دارد.
[۳]ـ هر چند كه برخي دعاي عديله را از منشآت علماي بزرگ شيعه دانسته اند، ليكن كسي در صحت واتقان مضامين دعاي مزبور و هماهنگي متن آن با قرآن و سنت خدشه نكرده است.
[۴]ـ مفاتيح الجنان، ص167، دعاي عديله.
📚ادب فناي مقربان جلد1، صفحه 229
#ولایت_تکوینی
#کلام_اسلامی
#غلو
🟣کشکول ناب حوزوی🔻
🟡 @kashkolenab
🔻سیره آیت اللّه بروجردی ره در صرف بیت المال
مرحوم آیت اللّه محسنی ملایری میگفت: روزی داماد آیت اللّه #بروجردی که از علما بود، به من گفت: برای شرکت در درس خارج نیاز به کتاب جواهر دارم و امکان خریدش را ندارم، شما به آقا عرض کنید پول یک دوره کتاب جواهر را به من عطا کند تا من آن را بخرم. من خدمت آیهاللّه بروجردی رحمهالله رفتم و گفتم: شما دامادتان را خوب میشناسید، طلبه خوبی است و وضع زندگیاش را میدانید. آقا فرمودند: بله، طلبه فاضلی است. بعد گفتم: ایشان تقاضا کردهاند 160 تومان مرحمت کنید تا ایشان یک دوره کتاب جواهر بخرد. آقا فرمودند: با اینکه میدانم آقا جعفر، طلبه خوب و زحمتکشی است اما مگر همه طلبههای قم کتاب جواهر دارند؟ داماد من هم مثل دیگران به کتابخانه بروند و مطالعه کنند! آن عالم گفت: هر چه اصرار کردم آقا قبول نکردند.
📚برگرفته از کتاب انضباط اقتصادی، آیت الله ابراهیم #امینی ره
#خاطرات_علما
#سیره_علما
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
مقاله _ نقد و بررسي مکتب تفکيک با تاکید بر دیدگاه مخالفت دین با فلسفه.pdf
603.6K
📕 #مقاله : نقد و بررسي مکتب تفکيک با تاکید بر دیدگاه ایشان مبنی بر مخالفت دین با فلسفه
✍استاد روح الله سوری
💧چکیده💧
اخباري گري رويکردي ظاهرگرايانه است که به ترک بحث های مستقل عقلي در استنباط احکام فقهي توصيه ميکند. به کارگيري اين شيوه در مباحث اعتقادي «مکتب تفکيک» نامیده می شود. نحله سنتی مکتب تفکيک به گونه کامل با عقل و استدلال مخالف بوده، هم نوايي آن دو را با نقل برنمي تابد. اما نحله جديد ضمن پاس داشت عقل، دستاورد آنرا بشري و بيگانه از دين معرفی می کند.
🔻پیروان تفکیک، دلیل های گوناگونی بر مخالفت دین با فلسفه به دست می دهند که برخی از مهم ترین آنها عبارتند از: 1. اهداف سوء خلفا از ترجمه فلسفه؛ 2. وجود برخی روایت های ضد فلسفی؛ 3. مخالفت فقیهان با فلسفه. مقاله پیش رو پس از معرفی اجمالی مکتب تفکیک، به نقدهای یادشده پاسخ می دهد. برپایه این پاسخ ها: 1. خاستگاه و انگیزه طرح یک اندیشه، دلیل درستی یا نادرستی آن نیست؛ 2. در مجموعه روايي شيعه تنها دو روايت ضد فلسفی يافته مي شود که یکی درباره فيلسوف نمایان و دیگری پيرامون فلاسفه دنياطلب است. اما روايت¬های بسياري در ستایش روش فلسفی (تعقل مستقل) دیده می شود؛ 3. ضرورت رجوع به متخصّص در مسائل تخصصی، روشن می کند که مخالفت برخي فقیهان بزرگوار که آشنايي کاملي با فلسفه ندارند ادعاي اهل تفکيک را تایید نمی کند.
#نقد_مکتب_تفکیک
#حکیمی
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab