آگهی مراسم تشییع و ترحیم مرحوم آیت الله ضیاءالدّین نجفی در تهران
🤲نثار روحشان صلوات و فاتحه ای هدیه کنیم🤲
کشکول ناب حوزوی🔻
@kashkolenab
هدایت شده از کشکول ناب حوزوی
31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥موقوفات حوزوی باید احیا شوند! غالب مدارس علمیه، موقوفات دارند
🎤 آیت الله ابوالقاسم #علیدوست:
🔹 وقتی این مصاحبه پخش شود، برخی (مسئولین اوقافی) خواهند گفت: این موارد دنبال شده است؛ اما من اثر محسوسی به طور عام در کشور ندیدم.
⚠️ غالب مدارس علمیه، موقوفات دارند و یک ریال از دیگر موقوفات نباید وارد مدارس بشود!
♨️فردا آن صدای ضلال نگوید، روحانیت می خواهد همه موقوفات را برای خودش بردارد، چرا که ابدا اینطور نیست؛ اما وقتی مال وقفی وجود دارد اینکه دقیقا در مسیر وقف به کار گرفته شود، این عقلایی و اخلاقی است و واقف هم قطعا دوست دارد، موقوفه او در این مسیر هزینه بشود.
🌐متن کامل مصاحبه در سایت صدای حوزه:
v-o-h.ir/?p=31169
✍پ.ن: باید مطالبه عمومی از رییس جمهور و وزیر ارشاد بشود که رییس اوقاف یا بیاید پاسخگو باشد که چه کرده یا اینکه یکنفر دیگری جایگزین ایشان شود که حداقل مسئولیت پذیر و پاسخگو باشد!
🛎آقای خاموشی حداقل یکبار دیدار مراجع و علما برود و در محضر آنها گزارش کار بدهد و رسانه ای کند تا طلاب بدانند چه کرده و چه نکرده!
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
قاعده الواحد و فاعلیت الهی - جعفر شانظری .pdf
433.6K
📕 #مقاله "قاعده الواحد و فاعلیت الهی"
✍دکتر جعفر شانظری
(استادیار #فلسفه دانشگاه اصفهان)
💧چکیده💧
از جمله قواعد فلسفی در باب علیت، قاعده معروف «الواحد» است که با اصل سنخیت علت و معلول ارتباط تنگاتنگ دارد. در منظر بسیاری از حکیمان، این قاعده بدیهی تلقی شده، در عین این که از منظر برخی با اشکالها و پرسشهای جدی در خصوص قلمرو آن روبه رو شده است، از جمله اینکه: قاعده الواحد با فاعلیت و قدرت مطلقه الهی تعارض دارد، به گونه ای که برخی علیت الهی را از شمول قاعده خارج کرده اند. این مقاله ضمن تبیین اصل قاعده و قلمرو آن، به اشکال محدودیت قدرت الهی پرداخته و پاسخ حکیمان را در این خصوص نقد و تحلیل میکند و سرانجام به این نتیجه می رسد که نه تخصیص در قاعده عقلی «الواحد» صحیح است و نه محدودیت در قدرت مطلقه الهی رواست، بنابراین، هیچ تناقضی میان مفاد قاعده الواحد و براهین دال بر اطلاق فاعلیت الهی وجود ندارد.
#فلسفه_اسلامی
✅کشکول ناب حوزوی🔻
💎 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺تقدم نقل کلینی بر نقل شیخ طوسی در هنگام تعارض 🎙خاطراتی جالب از مرحوم علامه فانی👉 #علوم_حدیث #فانی
🔺️راه حل در تعارض بين نقل شیخ طوسی
و نجاشی
📚تعليقات آية الله السيد حسن الصدر(ره) على كتاب روضات الجنات ص ٣٦
#علوم_حدیث
#کتاب_شناسی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کانال دروس حوزوی استاد وکیلی
🆔eitaa.com/taraef110
💠نکات ناب از معقول و منقول💠
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
🆔eitaa.com/taraef110
💥احوالات میرزا
✍استاد مهدی #محقق:
استادم مرحوم میرزا مهدی آشتیانی [۱۳۳۲-۱۲۶۸]
از نوابغ روزگار و لقب " فیلسوفِ شرق"
واقعاً در خور آن حکیم توانا بود
متاسفانه در کمال عُسرَت می زیست
یکبار به دیدن او در اطاقی محقَّر در خیابان نایب السلطنه رفتم
زنِ صاحبخانه فَحاشّی فراوانی در مورد افزودن اجاره کرد
وقتی که خانه را ترک کرد
استاد با همان وقار همیشگی گفت:
تازه این بار ملاحظه کرد و ملایم تر بود!
📚همایون نامه. جلد ۱ .ص ۲۳۴
پ.ن: اساس التوحید و تعلیقه بر منظومه از جمله آثار مهم مرحوم میرزا می باشد که قلمی سنگین دارد.
پ.ن۲: مقبره ایشان در حرم حضرت معصومه(س) در کنار مقبره مرحوم آیت الله محمدجواد صافی گلپایگانی(پدر مرحوم آیت الله صافی) می باشد
#خاطرات_علما
#میرزا_مهدی_آشتیانی
🔰 کشکول ناب حوزوی🔻
🌀 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺از حجاب زدایی از البسه تا حریمزدایی از ابنیه!
در این ویدئو مشاهده بفرمایید که غربیها از چند دهه قبل، چطور برای تغییر سبک البسه و ابنیه ما سند محرمانه میپیچیدند! عجیب آنکه اغلب مدیران ما (چه در شورای عالی شهرسازی، چه در شورای عالی انقلاب فرهنگی و چه در شهرداریها و سایر نهادهای مسئول) بعد از چند دهه از این سند خیلی محرمانه، هنوز متوجه این راهبرد آنها و تاثیر معماری و شهرسازی بر مسئله عفاف و #حجاب نشدهاند و در دهه پنجم انقلاب اسلامی هنوز در حال تکرار همان سیاستهایی هستند که ریشه در دوره پهلوی دارد! اینکه عرض میشود انقلاب اسلامی هنوز وارد عرصه معماری و شهرسازی نشده دلیلش چنین مواردی است.
@baladetayyeb
@kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥معرفی آیت الله شیخ علی ریخته گرزاده تهرانی از #علمای_تهران امام جماعت مسجد هدایت 💎 زندگینامه👉
حضور آیت الله شیخ علی ریخته گرزاده تهرانی
و آیت الله شیخ مرتضی قائنی
و استاد سید باقر خسروشاهی
و حجت الاسلام تراشیون
در مراسم تشییع مرحوم آیت الله ضیاءالدین نجفی در تهران ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
کشکول ناب حوزوی🔻
@kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 وقتی شهید مطهری در دوران طلبگی مجبور بود به خاطر فقر کتابهای خود را بفروشد
🔹خاطراتی از شهید مطهری(۲)
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»👇
eitaa.com/motahari_ir
#خاطرات_علما
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺بررسی علل طرح مساله علم دینی 🎤حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی ❓چه مشکلي وجود داشته که متفکرين را وا
🔺رابطه علم و دين در جهان غرب + #معرفی_کتاب
قبل از آمدن عصر جديد و دوران رنسانس ( قرن 14 ميلادي )، دوراني بر جهان مسيحيت گذشته است که از آن به قرون وسطي ياد مي کنند. مشخصه اصلي اين دوران حاکميت مطلق دين بر حوزه هاي مختلف زندگي بشر بوده است. دين (مذهب کاتوليک) در اين عصر علاوه بر اينکه در مراکز ديني مطرح بوده در امور سياسي و حتي بر تفکر فلسفي نيز حاکم بوده است و در واقع حاکميتي بي رغيب و بلا منازع داشته است تا جايي که حاکمان نيز تحت نفوذ پاپ و ارباب کليسا بودند. اما اين اقتدار و قدرت از دوران رنسانس به بعد رو به ضعف و افول انجاميد تا آنجا که فلاسفه و عالمان جديد، سه برخورد در مواجهه علم با دين نمودند:
1- برخورد تقابلي؛ برخي از مکاتب و اشخاص به مقابله با دين بر خواستند و آن را طرد و رد نموده اند.
2- رويکرد تغافلي؛ برخي نيز در درجه اي ضعيف تر، با دين سر ستيز نداشتند اما براي آن محلي قابل نشده و آن را کنار گذاشته و به حساب نمي آورند.
3- رويکرد تفوقي؛ در اين رويکرد برخي نحله ها و اشخاص نه با دين مقابله کردند و نه نسبت به آن بي اعتنا بودند بلکه با تاويل آموزه ها آن را به حساب مي آورند آنان اصالت را به دين داده و با اين رويکرد مي خواستند دين را با فرهنگ و علم جديد همراه کرده و ميانشان سازگاري برقرار کنند.
نکته قابل توجه در اينجا اين است که اين جريان به صورت دفعي شکل نگرفت بلکه تدريجا در جهان مسيحيت اتفاق افتاد. از قرن 14 ميلادي به بعد هر چقدر جلوتر مي آييم و به قرن 19 که انقلاب صنعتي ناميده مي شود مي رسيم، اين جريان شدت بيشتري مي يابد اما در مجموع در اردوگاه مسيحي سه رويکردي که بيان شد با دين وجود داشته است.
رويکرد ديگري نيز بنام بنياد گرايي شکل گرفته که علم جديد را به کلي تخطئه مي کرده است اما اين رويکرد برد و تاثير چنداني نداشته است .
براي مطالعه در اين زمينه مي توان به کتب تاريخ علم و تاريخ فلسفه مراجعه نمود. نياز است که محققين خصوصا در رشته کلام في الجمله آگاهي هايي را نسبت به جهان غرب داشته باشند.
📚اين کتاب ها برای مطالعه در اين باره مفيد است :
کتاب «تاريخ علم » اثر دامپي ير، ترجمه عبدالحسين آذرنگ، نشر سمت. اين کتاب، کتاب خوبي است اما داراي قلم و ادبياتي سنگين است. کتاب ديگر «تاريخ و فلسفه علم» اثر ويليام هنري هال، مترجم عبدالحسين آذرنگ. اين کتاب از نثر روان تري برخوردار است. کتاب «تاريخ فلسفه» کاپلستون. کتاب «فلسفه و ايمان مسيحي» نوشته کالين براون که کتاب خوش قلمي مي باشد و سير علم و دين را به خوبي در جهان مسيحيت مورد بررسي قرار داده است.
کتاب «علم و دين» ايان باربور و کتاب «نقد مباني سکولاريسم» اثر استاد.
🌐برداشتی از جلسه درس خارج کلام حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی در تاریخ 93/07/06
#غرب_شناسی
#علم_و_دین
#علم_دینی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بهجهنم، من میخوام ببوسم😄
🔻نقل خاطره ای جالب از یکی از علما توسط حجت الاسلام موسویواعظ
🗓 سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
مسجد رحمتیه تهران
#خاطرات_علما
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
عکسی تازه منتشر شده از پرفسور محمد لِگِنهاوزِن
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥پرمخاطبترین سریال در جامعه ایرانی تا اینجای سال جدید، یک سریال مصری به نام «حشاشین» The Assassins
سریال حشاشین چرا ساخته شد؟!
در مورد سریال جنجالی حشاشین که در مصر ساخته شده و در ماه رمضان امسال پخش شد ، تحلیلهای مختلفی هرچند دیر صورت گرفت، اما آنچه که باید توجه و تامل بیشتری به آن کرد علت ساخت این سریال آنهم با توجه به تاریخ ایران و سه شخصیت مهم به نام های "خیام" ، خواجه نظام الملک" و "حسن صباح" با محوریت "قلعه الموت" می باشد.
به نظر می رسد بعد از اینکه داعش و جریانهای تکفیری کم فروغ شدند و برای بسیاری از مردم جهان برملا شد که اسلام مساوی با جریانهای تکفیری مثل داعش نیست و در کنار اسلام سنی، اسلام شیعی نیز وجود دارد که اتفاقا مخالف داعش و جریانهای تکفیری است، لذا با ساخت حشاشین درصدد این آمدند که تصویری از "شیعیان تکفیری ایرانی" از تاریخ به تصویر بکشند که با مواد مخدر مثل حشیش و وعده نعمتهای بهشتی مریدان خود را گول می زنند برای تکفیر و کشتار مخالفین خود و...
مطالعه بیشتر
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
⚠️آثار بی عدالتی در معنویت جامعه
✍استاد شهید #مطهری:
🔻...اگر در جامعه اى عدالت اجتماعى برقرار نباشد پايه معنويت هم متزلزل خواهد بود.
✅منطق اسلام اين است كه معنويت را با عدالت توأم با يكديگر مى بايد در جامعه برقرار كرد.
🔹در جامعه اى كه #عدالت وجود نداشته باشد، هزاران هزار بيمار روانى به وجود مىآيند. محروميت ها ايجاد عقده هاى روانى مى كند و عقده هاى روانى تولید انفجار؛ 🔸يعنى اگر جامعه به تعبير على عليه السلام به دو گروه گرسنه گرسنه و سيرِ سير تقسيم شود، وضع به همين منوال باقى نمى ماند، بلكه صدها تالى فاسد به همراه خواهد آورد.
يك گروه گرفتار بيماريهايى نظير تفرعن، خودبزرگ بينى و ... مى شوند و گروه ديگر دچار ناراحتي هاى ناشى از محروميت.
🔹سخن درست بگويم نمىتوانم ديد
كه مِى خورند حريفان و من نظاره كنم
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، (آینده انقلاب اسلامی )ج24، ص: 257- با تلخیص و ویرایش جزئی
#عدالتخواهی
#عدالت_اسلامی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
این روزها در باکو نتیجه سی سال تبلیغات بلا مانع وهابیان را مشاهده می کنید. در این سی سال هزاران جوان
عکسی جالب از سفر آیت الله العظمی #نوری_همدانی به کشور آذربایجان در سال ۹۴
🎥فیلمی از استقبال مردم 👉
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
#مجالسات_علما از سمت چپ مرحوم استاد سیدمحمدحسین حسینی جلالی استاد سید محمدرضا حسینی جلالی(عافاه الل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلمی از دیدار آیت الله سید علی سبزواری(از علمای نجف) با مرحوم استاد سیدمحمدحسین جلالی (محقق و نسخه پژوه کوشا)
مرحوم حجت الاسلام استاد سید محمدحسین حسینی جلالی به دعوت شیعیان ایالت شیکاگو به آمریکا رفت و مرکز «The Open School» را در آنجا بنیان نهاد. او تا پایان عمر در آمریکا به ترویج و تبلیغ معارف اهلبیت پرداخت و کتابهای دینی و فقهی متعددی را برای مسلمانان آمریکا منتشر کرد.
#مجالسات_علما
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥دریافت «گرای حوزه» توسط دانشجویان
🔹جمعی از دانشجویان با شرکت در اولین رویداد «گرای حوزه» با فضای حوزه های علمیه آشنا شدند.
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #مستند "آقا جواد"
روایتی از زندگانی مرحوم استاد جواد کاشانی رحمه الله علیه ، استاد شاخص حوزه علمیه تهران
🎬مشاهده در آپارات👉
#خاطرات_علما
#علمای_تهران
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
📚 #معرفی_کتاب "موسوعة الإمام الصادق عليه السلام" آیت الله سید محمدکاظم قزوینی (ره) در ۵۸ جلد
مؤلف، انگیزه خود را از تدوین این مجموعه، چنین مرقوم می دارد:
«نشر شریعت اسلامی، خدمتگذاری به دین اسلام، برداشتن پرده از گوشه ها و ابعاد مختلف زندگانی امام صادق(ع)، ارائه برخی از اندیشه و معارف علمی و دینی امام به جهان، جمع آوری احادیث پراکنده در هزاران کتاب، رساله و آثار مختلف، در یک مجموعه منسجم و منظم، جلب توجه شیعیان برای شناخت عظمت و جایگاه والای یکی از امامان عزیز» (ج 1، ص 18 و19)
👈دانلود کتاب در سایت
اطلاعات بیشتر درباره کتاب👉
☑️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
ضرورت مطالعات تاریخی در علم کلام.mp3
15.61M
🔺نشست علمی "ضرورت مطالعات تاریخی در علم کلام"
🎤حجت الاسلام حامد #کاشانی
دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲، مدرسه امام رضا(ع) تهران
💥تقریبا از اواسط این سخنرانی بحث به سمت علت افسردگی علمی برخی طلاب و بیان راه حل آن کشیده شده که نکات و خاطرات جالبی آقای کاشانی بیان می کنند💥
#مشاوره_طلبگی
#کلام_اسلامی
#تاریخ_کلام
#روش_شناسی_علم_کلام
کشکول ناب حوزوی🔻
@kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺حُسن الاحتياط فيما يُشك في صدق عنوان الغناء عليه
✍آیت الله سيد مرتضى #نجومی کرمانشاهی(ره)
(وإن كان الصدق المذكور مورد شك وشبهة، فالأصل البراءة؛ لاستلزام الشك في الموضوع الشك في توجه الحكم وفعليته والشبهة مجرى البراءة، سواء كان الشك في الشبهة الموضوعية مصداقية بحتة، أو مصداقية راجعة إلى الشبهة الحكمية، أو كانت الشبهة مفهوميّة ناشئة عن سعة دائرة الموضوع وضيقها مفهوماً، فالقدر المتيقن من فعلية الحكم واشتغال الذمة به هو المورد المتيقن (صدق عنوان الموضوع عليه) وفي غيره تجري البراءة.
ولكن مع النظر إلى تشديد حرمة الغناء في الروايات «وأنه أم الخبائث». و عش النفاق» و «رقية الزنى». ومع الشبهات الكثيرة التي ربما تقع في سعة دائرة الموضوع وضيقها - سيما بالنظر إلى فعلية آثار الغناء وترتبها في كثير من هذه الموارد المشكوكة - ينبغي الاحتياط في الموارد المشكوكة التي يقوى في النظر
شمول الحكم لها، والاحتياط طريق النجاة.
وربما يشتهي الإنسان الملهي بسماع كثير من الموارد المشكوكة غفلة عن أن هذا الميل والاشتهاء يجره إلى هوة الغناء المردي المهلك، بل قد مر الكلام منا في الشبهات المصداقية قبل عند التعرّض لموضوع الغناء، وذكرنا أن بعض مثل هذه الموارد المشكوكة لعلها من الموارد التي لا يعلم حالها إلا بالفحص الدقيق، ولا يحصل الظن القوي والوثوق بحقيقتها إلا بعد النظر العميق، فتكون من الموارد التي يجب فيها الفحص والاحتياط، ولا تجري فيها البراءة قبل تبيين حالها…)
📚الرسائل الفقهية ، ص ١٤١
کشکول ناب حوزوی🔻
▪️ @kashkolenab