🎙 آیت الله جوادی آملی:
بنده در همان بحبوحه قیام ایشان(امام خمینی) رفتم خدمت یکی از مراجع که از اساتید من هم بودند، دیدم ((بحار)) مرحوم علامه مجلس را باز کرده اند و مشغول مطالعه بحث #تقیه هستند. او گرچه ممکن بود بحثی از جهاد و مبارزه و فداکاری مطرح کند ولی #حرف_جهاد را می زد و #فکر_تقیه در ذهنش بود. اما امام(قدس سره) #حرف_جهاد را می زد، #فکر_جهاد را می کرد، و #قلبش برای جهاد می تپید. این خصوصیت را داشت این #هنر است.
امام در بخشی از معارف اسلامی جزء (( #یومنون_بالغیب )) نبود، جزء (( #یومنون_بالشهاده )) بود.
❌❌ ادامه بیانات پیرامون ویژگی های عرفانی امام خمینی(ره) از منظر آیت الله جوادی را بخوانید🔰🔰🔰
2.pdf
680.6K
#جزوات_طلبگی (۱۱)
🌿 #ویژگی_های_عرفانی_امام_خمینی(ره) از منظر آیت الله جوادی آملی(حفظه الله) 🌿
🔆🔆خانه طلاب جوان🔰🔰
@khaneTolab
🔆 راه و رسم طلبگی با موضوعاتی پیرامون:
📖 #نیازهای طلبه و ابعاد رشد
💢 #برنامه زندگی طلبه
❌ #فعالیت های طلبه
✳️ جهت گیری #تخصصی طلبه
♨️ #ضرورت_تحصیل در طلبگی
📝 ضرورت #برنامه_ریزی
🌿بزودی در کانال خانه طلاب جوان متشر می گردد...
🔆 با ما همراه باشید...
🔆 #پرونده_ویژه_مردم_سالاری (۵) 🔆
🔴 اهل حل و عقد در نظر رهبری...بزرگ ترها و بابصیرت ها بجای مردم تصمیم بگیرند 🔴
💠 یک نکته دیگر این است که در روایات و در آثار اسلامی گاهی به جملهی #اهل_حل_و_عقد برخورد میکنیم یا در بعضی از روایات #مهاجر و #انصار. در دنیای آن روز #انتخاب عموم مردم #عملی نبود؛ یعنی اگر قرار بود خلیفه در مدینه یا در کوفه مینشست و دست روی دست میگذاشت و کارها همین طور معوق میماند تا در اقصی نقاط عالم اسلام انتخابات انجام بگیرد و مردم بگویند و نظرخواهی کنند و بعد یک عده از مردم موافقت کنند، یک عده مخالفت کنند، اهل یک شهر بپذیرند، اهل یک شهر بگویند نه، ما این را قبول نداریم، فلان کس دیگر را قبول داریم و بعد بخواهند بشمارند این آراء را، نتیجه را بیاورند به کوفه یا مدینه، ممکن بود سالی یا سالهائی طول بکشد و امور مسلمین این را اجازه نمیداد. امروز با امکاناتی که وجود دارد، همهی این کارها در ظرف چند روز انجام میگیرد. بنابراین میتوانیم بگوئیم که امروز #انتخاب_خود_مردم بدون وساطت هیچ عامل و عنصر دیگری #معتبر است.
❌⭕️ اما شکل دیگری که وجود دارد، #انتخاب_منتخبین_مردم است که در قانون اساسی ما #مجلس_خبرگان است. طبق قانون اساسی ما مردم منتخبین خودشان را که مجلس خبرگان هستند، اعضای مجلس خبرگانند، انتخاب میکنند و آنها به عنوان یک نهاد جمهوری اسلامی، نه برای یک روز و یک مقطع، بلکه به طور مستمر به بررسیهای خودشان، مطالعاتشان، تحقیقاتشان، جستجوشان در زمینهی افراد و مصداقها، تحقیقشان دربارهی احکام و شناختها، به این چیزها ادامه میدهند تا به یک نتیجهای میرسند و همواره منتخبین مردم که همان مجلس خبرگان باشند، آمادهاند که نظر خودشان را دربارهی رهبر مسلمین و ولی امر اعلام بکنند. این هم یک نوع انتخاب عمومی است که امروز بحمدالله این نهاد اسلامی شکل گرفته، پا گرفته، ....
💢 پس مسئلهی انتخاب عموم مردم ولو با یک واسطه، یعنی واسطهی #منتخبین خودشان که مجلس خبرگان باشند، امروز یک چیزی است عملی و این در حالی است که آن روز عملی نبود.
🔴پس اگر ما اهل حل و عقد را به همین معنای #مجلس_خبرگان بگیریم، امروز هم عملی است.
🔴❌ اما اگر اهل حل و عقد را به معنای منتخبین مردم و مجلس خبرگان امروز به حساب نیاوریم و بگوئیم یک عدهای یک گوشهای بنشینند از #بزرگترها و #بابصیرتترها و به جای مردم تصمیم بگیرند، نه، دلیلی نداریم که امروز هم این معنا وجود داشته باشد.
🎙۱۲تیر۱۳۶۶
#امام_خامنه_ای
#اهل_حل_و_عقد
#مردم
#مجلس_خبرگان
✅💢✅💢کانال خانه طلاب جوان🔰🔰🔰🔰
@khaneTolab
7d58cc22d9ed7d85decaa81e6cedee22.pdf
4.98M
#جزوات_طلبگی (۱۳)
📖 #راه_و_رسم_طلبگی (ج۲)
🖊 استاد عالم زاده نوری
📚📚خانه طلاب جوان🔰🔰
@khaneTolab
60.pdf
6.98M
🔰 دانلود نشریه #عهد_60 منتشر شد
🖊 #رشد_معنویت و #چهل_سالگی_انقلاب
🔴چرا اینها را نمی بینیم؟
⭕️معنویت چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران
♨️حضور اجتماعی، مسیر معنویت را هموارتر می کند
💠سلوک انقلابی
#نشریه_عهد
#عهد_60
✴️✳️خانه طلاب جوان🔰🔰
@KhaneTolab
خانه طلاب جوان
📽🎞 اکران مستند #عابدان_کهنز 🎞🎥 📝 باحضور نویسنده و کارگردان مستند... 💎 زمان: سه شنبه بعد از نماز م
📹 مستند سینمایی «عابدان کُهَنز» روایت تربیت، شکوفایی و بالندگی نوجوانان مسجد امیرالمومنین (ع) کُهَنز شهریار است که در وقایع مهم انقلاب اسلامی از جمله فتنه 88 و فتنه تروریستهای تکفیری در سوریه حضوری فعال داشتهاند.
♨️شهدای مدافع حرم «مصطفی صدرزاده»، «محمد آژند»، «سجاد عفتی» و جانبازان مدافع حرم «امیر حسین حاجی نصیری» و «رضا سلمانی» از تربیت یافتگان مسجد امیر المومنین (ع) کُهَنز هستند.
📹📹📹خانه طلاب جوان🔰🔰🔰
@khaneTolab
📖 نشر صهبا منتشر کرد...
*🌷همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی
📚گفتار #صدور_انقلاب منتشر شد.🌿
🔸این گفتار دربارۀ بیانات مقام معظم رهبری، با موضوع «صدور انقلاب» است.
حضرت امام خمینی در بهمن 1358، به مناسبت اولین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، پیامی صادر کردند و در بخشی از آن پیام، به موضوع «صدور انقلاب» اشاره فرمودند. امام، صدور انقلاب را یکی از اهداف انقلاب اسلامی دانستند و تلاش برای آن را، از وظایف مردم و مسئولان برشمردند.
با توجه به اهمیت صدور انقلاب، و حساسیت بالای دشمنان نسبت به آن، و برداشت های ناصواب و نادرستی که از آن میشد، حضرت آیت الله خامنه ای در امتداد سال های مختلف، چه در کسوت امامت جمعۀ تهران، و چه در مقام ریاست جمهوری، و چه در دوران رهبری، بارها و بارها، دربارۀ صدور انقلاب صحبت کردند، شبهات پیرامون آن را زدودند، و با روشنگری اذهان، موضوع را تبیین کردند.
عطف به اهمیت موضوع، گفتار پانزدهم صهـبا به موضوع صدور انقلاب، اختصاص یافته است.
برای خرید گفتار صدور انقلاب میتوانید به کتابفروشیهای معتبر و یا فروشگاه اینترنتی به نشانی http://www.jahadi.ir/na مراجعه کنید.
📖📖کانال خانه طلاب جوان🔰🔰
@khaneTolab
🌷 لوح| فرزندان روح الله
🔻 رهبرانقلاب: معجزهی انقلاب این است که بعد از چهل سال شما میبینید جوان مؤمن مسلمان که نه امام رحمهالله را دیده است، نه انقلاب را دیده است، نه دوران دفاع مقدّس را دیده است، امّا امروز با روحیهی انقلابی، مثل همان جوانِ اوّلِ انقلاب میرود وسط میدان و با علاقه، با احساس مسئولیّت، با شجاعت تمام در مقابل دشمن میایستد. ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
⚡ #چهل_سال_پیروزی
🖨 نسخه چاپ👇
http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=41487
🔆 #پرونده_ویژه_مردم_سالاری (۶) 🔆
🔴 وقتی گفته می شد مردم، اخم هایشان را درهم می کردند...کم بصیرت به خَلق خدا🔴
⭕️ امام بود که #مردم را شناخت. من دیدم کسانی را از بزرگان که وقتی گفته می شد مردم، اخم هایشان را درهم می کردند؛ کدام مردم؟ ول کنید مردم را؛ مگر می شود به مردم اتّکا کرد؟ بله می شود!
❌ آدم های خوب، آدم های حسابی، اما این طور #کم_بصیرت نسبت به این #خلق_خدا، کم معرفت نسبت به عمق ارزش و شخصیت #انسان. لذا آن زمانی که آنها بودند، یک قدم نتوانستند حرکت عظیم مردم را پیش ببرند و از نیروهای مردم استفاده کنند.
💢 همان چیزی که در وصیت امیرالمومنین(علیه السلام) به مالک اشتر بود، در آن فرمان معروف، که عامّه مردم، توده های مردم را بیاور، آنها را بطلب، آنها هستند که #دلشان با #خدا آشناتر و مانوس تر است، در خدمت اهداف خدایی بیشترند. دنبال #خواص مردم، گروه ها و قشرهای ویژه نرو.
📕قرارگاه های فرهنگی/ص۲۴
#امام_خامنه_ای
#مردم
📕📕📕📕کانال خانه طلاب جوان🔰🔰🔰🔰
@khaneTolab
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
☑️ کانال #مؤسسه_فرهنگ_و_تمدن_توحیدی
📌 eitaa.com/fvtt_ir
🔘 یادداشت ها و فایل های فلسفی و عرفانی از مباحث اساتید مؤسسه
🔹 #استاد_یزدانپناه
🔹 #استاد_امینی_نژاد
🔹 #استاد_فلاح_شیروانی
🔘مباحثی از #دوره_جامع_حکمت_و_عرفان
🔸 دوره ای ده ساله با نظارت اساتید فوق الذکر که دوره تمهیدی آن یک ساله و با محوریت کتب #بدایه_الحکمه در حال برگزاری است.
🔸دروس پشتیبان فلسفی (منطق، تاریخ فلسفه، فلسفه ی فلسفه و ...)
🔸اطلاع رسانی #ثبت_نام دوره های جدید سال آینده
🔘 #طلبگی_مطلوب
🔹سبک زندگی طلاب انقلابی
🔹 کلام انقلابی
🔹مکتب امام
🔴🔴برخی مباحث در حال اشتراک گذاری در کانال
🔸#جزوات و #مقالات اساتید مؤسسه
🔺 شاخصه های کلان مکتب فلسفی با تأکید بر مکتب مشاء و اشراق استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/fvtt_ir/26
🔺شاخصه ها و ممیزه های روش عرفانی مرحوم قاضی استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/fvtt_ir/43
🔺 «عرفان و تصوّف در گستره روايات» نویسنده : استاد امینی نژاد
https://eitaa.com/fvtt_ir/88
🔺شرح نهایه الحکمه استاد امینی نژاد
https://eitaa.com/fvtt_ir/19
🔸#یادداشت_های از اساتید مؤسسه
🔸 فایل های صوتی و متنی و خلاصه کلاس فقه نظام اقتصادی اسلام #استاد_یوسفی
https://eitaa.com/fvtt_ir/58
🔸خلاصه جلسه #تبیین_راه استاد فلاح (طلبگی مطلوب - طلاب انقلابی - جمع بین دروس حوزه و وظایف اجتماعی - وظایف تمدنی متوجه طلبه عصر انقلاب و ...)
https://eitaa.com/fvtt_ir/102
🔸جلسه اخلاق #استاد_فروغی
https://eitaa.com/fvtt_ir/94
🔸خلاصه کلاس #اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم؛ استاد فلاح
https://eitaa.com/fvtt_ir/90
🌾
🔴ورود در این میدان بدون تقویت بنیه علمی هیچ سودی ندارد بلکه زیان دارد...طلاب جوان نگویند چرا درس بخوانیم!!!🔴
💠 حوزههای علمیه #اساسیترین کاری که امروز بر عهده دارند به صورت جمعی و همچنین فضلای توانای بر این کار به صورت فردی وظیفهشان #تولید_فکر است؛ تولید فکر اسلامی، تبیین و تحکیم این مبنای قویم اسلامی، ایستادگی در مقابل شبهاتی که دشمنان حاکمیت اسلام وارد میکنند بر ذهنها، برای اینکه بتوانند بلکه آن شکست سختی را که از اسلام خوردند به این وسیله جبران کنند. البته نخواهند توانست. آن چنان این فکر امروز در دنیا جا افتاده است، فکر #حاکمیت_اسلام بلکه حاکمیت مطلق دین در مناطقی از دنیا؛ یعنی حتی غیر مسلمانها هم مجذوب این فکر شدند در مناطقی از این عالم. در کشورهای اسلامی هم که روشنفکرها و جوانها، روحانیون آگاه، دانشگاهیان متدین مجذوب این فکر شدهاند.
نمیتوانند کاری کنند اما این وظیفه را از دوش من و شما برنمیدارد. یک عدهای باید خودشان را آماده کنند.
🔴البته آمدن توی این میدانها احتیاج به #مایه_علمی دارد؛ احتیاج به #قوام_فکری دارد. این قوام فکری را حوزهها با تحصیلات دینی، با تحصیلات #فقهی، #اصولی، #کلامی، #فلسفی بایستی تأمین کنند. این کاری است که در درجه اول در حوزهها وجود دارد که عبارت است از تقویت علمی، تقویت بنیه علمی. این را نباید دستکم گرفت. طلاب جوان نباید فکر کنند که پس ما چرا داریم #درس میخوانیم، برویم دنبال این کارها. نه! دنبال این فکر رفتن، بدون تقویت بنیه علمی هیچ #خدمتی نمیکند. اگر #غیرعالمانه کسی وارد این میدان بشود، #سودی نخواهد بخشید بهاحتمال زیاد و #زیان هم خواهد بخشید باز بهاحتمال زیاد. لذا تقویت علمی لازم است اما کار در این زمینه هم برای حوزههای علمیه یکی از واجبات است؛ یکی از فرائض است. باید تولید کنند فکر صحیح اسلامی را پاسخ بدهند به شبههها. پاسخ بدهند به شبهههایی که هنوز مطرح نشده است. ما که نباید بنشینیم تا اشکال را مطرح کنند، شبهه را در ذهنها جایگزین کنند، بعد بنا کنیم به جواب دادن.
🔆۱۳۸۰/۰۶/۱۹
#امام_خامنهای
#حوزه
#تولید_فکر
#پاسخگویی_به_شبهات
#تقویت_بنیه_علمی
🔵🔴⚫️⚪️کانال خانه طلاب جوان⬇️🔰⬇️🔰
@khaneTolab
🔴فرق بین اسلام و آنچه به عنوان اسلام معرفی شده...تفاوت بین قرآن با رساله های عملیه🔴
💠برای اینکه کمی معلوم شود فرق میان #اسلام و آنچه به #عنوان_اسلام معرفی می شود تا چه حد است، شما را توجه می دهم به تفاوتی که میان « #قرآن » و #کتب_حدیث، با #رساله_های_عملیه هست: قرآن و کتابهای حدیث، که منابع احکام و دستورات اسلام است، با رساله های عملیه، که توسط مجتهدین عصر و مراجع نوشته می شود، از لحاظ #جامعیت و اثری که در #زندگانی_اجتماعی می تواند داشته باشد بکلی تفاوت دارد. نسبت #اجتماعیات قرآن با #آیات_عبادی آن، از نسبت صد به یک هم بیشتر است! از یک دوره کتاب حدیث، که حدود پنجاه کتاب است و همۀ احکام اسلام را در بردارد، سه ـ چهار کتاب مربوط به #عبادات و وظایف انسان نسبت به پروردگار است؛ مقداری از احکام هم مربوط به #اخلاقیات است؛ بقیه همه مربوط به #اجتماعیات، #اقتصادیات، #حقوق، و #سیاست و #تدبیر_جامعه است.
📌ولایت فقیه/ص۱۱
#امام_خمینی
#اسلام
#آیات_عبادی
#اجتماعیات_قرآن
📚✴️📚📖کانال خانه طلاب جوان⬇️🔰⬇️🔰
@khaneTolab
🔰 سخننگاشت| حوزه علمیه باید برای ابهامهای دینی راه حل بدهد
🔻رهبرانقلاب: توقعات زیاد از حوزه علمیه قم برای حل مسائل و ابهامات وجود دارد. در گذشته چنین توقعاتی از قم وجود نداشت و حوزه علمیه، سربهزیر و مشغول کار خود بود اما امروز این انتظار از حوزه علمیه قم وجود دارد که برای ابهامها و مشکلات دینی راهحل داشته باشد.
💻 @Khamenei_ir
🔴 اینگونه نباشد که طلبه فسیل شود 🔴
💠 هر طلبهیی برای آیندهی زندگی علمی و فکری خودش #برنامهریزی کند؛ بیهدف در حوزه نماند. مدتی تحصیلات هست؛ دارد کفایه میخواند، میخواهد درس خارج برود، درس خارج میرود، میخواهد مجتهد بشود، خیلی خوب، بعد برای #آینده باید #برنامهریزی کند. هر کسی #ذوقی دارد، هر کسی #توانی دارد، هر کسی ممکن است #موقعیت_خاصی در اختیارش قرار بگیرد؛ اینها را از پیش برنامهریزی کند و خودش را آماده نماید. اینچنین نباشد که ده سال، پانزده سال، بیست سال بگذرد و همینطور #بیهدف در حوزه باشند و پای این درس و آن درس بنشینند و #فسیل بشوند؛ نه فایدهیی برای مردم، و نه فایدهیی برای خودشان داشته باشند.
🔆۱۳۷۰/۰۶/۳۱
#امام_خامنه_ای
#آینده_نگری
#هدف
🔵🔴 کانال خانه طلاب جوان ⬇️⬇️
@khaneTolab
🔴در روش فهم معارف، #فلاسفه از همه جلوترند🔴
🔆 بزودی در کانال خانه طلاب جوان منتشر می شود...
🎙گفتگوی نشریه خط با حجت الاسلام والمسلمین استاد #یزدان_پناه
🔴 پیرامون:
🌿 لزوم فلسفه برای اجتهاد معارف
📖 فهم درست عقاید بر اساس عقلانیت، در حیات معنوی طلبه تاثیر دارد
✴️فلسفه برای همه یا قشری خاص؟
✳️لزوم نگارش کتب درسی منطبق با شرایط فعلی جامعه
♨️کارکرد فلسفه
📖 احتیاج به مواد درسی جدید
🔆 با ما همراه باشید...
🔈🔈کانال خانه طلاب جوان🔰🔰
@khaneTolab
خانه طلاب جوان
🔴در روش فهم معارف، #فلاسفه از همه جلوترند🔴 🔆 بزودی در کانال خانه طلاب جوان منتشر می شود... 🎙گفتگو
🔆هم اکنون
🔴 با عرض پوزش مطالب طولانی می باشد فلذا هر روز بخشی از آن منتشر می گردد🔰🔰🔰
📋 در روش فهم معارف، فلاسفه از همه جلوترند
#قسمت1
#گفتگو حجت الاسلام سید یدالله #یزدان_پناه
🖋#اختصاصی خانه طلاب جوان(نشریه خط)
〰〰〰〰〰
🔰لزوم فلسفه برای معارف.
🔰سنت فلسفی ما تلاشی هزار و چند ساله است.
🔰ظاهرگرایی و طریقه متکلمان، دو روش بی نتیجه در برابر سنت فلسفی
🔰علامه حسن زاده: لزوم کتب فارابی، بوعلی، شیخ اشراق و ملاصدرا برای اجتهاد در باب معارف.
〰〰〰〰〰
❓ #خط: #فلسفه_خوانی چه نقشی در #حیات_علمی، #معنوی و #فرهنگی طلبه دارد؟ آیا خواندن فلسفه، فقط به عنوان یک حُسن است یا اینکه برای طلبه یک ضرورت است و برای هر تخصصی هم که میخواهد در حوزه کسب کند، بايد نسبتی با فلسفه برقرار کند؟
🔹 #استاد: طلبه برای بسیاری از كارها باید به #معقول تن دهد. کسی که امروز در وادی معارف دینی میآید، در کنار بحث احکام، به رشته معقول نيز احتياج دارد. همانگونه که ما برای دانستن احکام شريعت، باید یکسری علوم مختلف، مانند فقه و اصول و حدیث را بخوانیم، برای کارهای معارف و عقائد دینی به طور اعمّ که شامل بحث توحید و معاد و امامت و نبوت و ملائکه و ... که در کتب دینی بسیار زیاد هم هست، به این سنّت فلسفی نیاز داريم.
🔹سنت فلسفی ما، اشاره به یک تلاش هزار و چند ساله دارد و ما بر سر یک سفرهی آماده نشستهایم. من نمیگویم اینجا پایان راه است، ولي این سفرهای است که #راه_فهم_معارف را باز کردهاست.
🔹ما در برابر این سنت معقولِ فيلسوفان و عارفان، دو راه دیگر هم داشتیم: یکی راه #حدیث و نگاه به #ظاهر_متون بود كه صرفاً تبدیل به « #ظاهرگرایی » شد؛ راه ديگر، همان حركت متکلمان در طول تاریخ به ویژه آن سدههای نخست است که میخواستند تلاشهای زیادی در دفاع از معارف دینی، ولی با یک سبک خاص کنند. حرکت ظاهرگرایی، عملاً با مشکلات زیادی مواجه شد و بیشترین مشکل، در بحث تشبیه و تجسیم آن بود. ظاهرگرایی، اين حركت را به سمتی سوق داد که تقریباً از عمق معارف دینی تهی شد و عملاً این روش جواب نداد و بسیاری از آن حذر کردند.
🔹حرکت و جنبش دیگر، #سبک_کلامی بود که در دورههای گذشته طی شد. در روش کلامی، بنا بر این بود که از دین دفاع کنند و چون محور، فقط دفاع از دین در نظر گرفته شد، نه یافت حقایق دینی آنگونه که هست، مجدداً با مشکلاتی رو به رو شد و باز هم این روش جوابگو نشد؛ چون فهم معارف آنگونه که بایسته و شایسته و عمقی باشد، حاصل نشد و تقریباً سعی شد فقط یک خِرَد سطح پایین را به کار بگیرند که از آن به « #خرد_جدلی » تعبیر میشود.
🔹چون بنای این #خرد_جدلی بر #اقناع بود، با دو مشکل جدی برخورد کرد:
یکی در ناحیهی فهم متون دینی؛ چراکه متون دینی ناظر به تبيين واقع، آنگونه که هست، بودند، ولی اینها با روشی که در پیش گرفتند، عملاً در فهم متون دینی موفق نبودند.
مشكل دیگر هم در حل و فصل واقع آنگونه که هست، به لحاظ مستقل عقلانی بود كه موفق نبودند و راه آنها #هویت_برهانی نداشت.
🔹ولی سنّت فلسفی كه در نهایت با عرفان نظری گره خورد، عملاً جواب داد و خیلی خوب توانست به بسیاری از #اسرار_دین دست پیدا کند و بسیاری از متون و روایاتی که در ظاهر اولیه با يكديگر تفاوت داشتند را جمع کرده و به حقیقت، مطابق همهی این آیات و روایات برسد.
🔹از فارابی تاکنون، آهسته آهسته تلاشی صورت گرفت که بتواند هم واقع را آنگونه که هست و هم متون دینی را بفهمد. بسیاری از مسائل باب توحید با تمام ريزهكاریها، مانند قرب وريدی حضرت حق، توحید افعالی، توحید صفاتي، باب معاد و ... در اين روش بررسي شد.
🔹اگر کسی به بحث معاد متکلمین نگاه کند و در كنار معاد صدرا در جلد ۹ اسفار قرار دهد، آنوقت میتواند بفهمد که اینها چقدر با هم فاصله دارند؛ حتی در كميت پرداختن به مسائل.
🔹آنقدر مسائل ریز معارفی وجود دارد که اگر بگویم بیش از ده هزار گزاره میشود، اغراق نیست كه آن دو، عملاً به اينها نپرداختهاند؛ اما در این سنت فلسفی كه بُعد عرفان نظری هم از قرن هفتم در آن جا باز کرد و بعد در سنت صدرایی كه عرفان نظری با حکمت متعالیه آمیخته شد، به اينها پرداخته شده است. آنها در عین اینکه سر سفرهی #فارابی و #بوعلی و #شیخ_اشراق نشستند، بسیاری از اسرار متون دینی را هم با #روش_فلسفی فهميدند.
🔹حضرت استاد #حسن_زاده میفرمودند همانگونه که ما برای اجتهاد در احکام شرعی، نیاز به خواندن فقه و اصول با همین روال معمول حوزوی داریم، برای اجتهاد در باب معارف هم به کتابهای بوعلی، فارابی، شیخ اشراق و بهتر از همه ملاصدرا و ابن عربی احتیاج داریم که واقعاً هم مسائل را حل میکنند. بدون اغراق، گاهی در جلساتی از بحث فصوص، باید سیصد روایت در کنار هم چیده میشد تا میتوانستیم یک نتیجهگیری کنیم...
💢 ادامه دارد...
#استاد_یزدان_پناه
#فهم_معارف
#پرونده_فلسفه
📖📖📖📖کانال خانه طلاب جوان🔰🔰🔰🔰
@khaneTolab
📋 در روش فهم معارف، فلاسفه از همه جلوترند
#قسمت۲
#گفتگو حجت الاسلام سید یدالله #یزدان_پناه
🖋#اختصاصی خانه طلاب جوان (نشریه خط)
〰〰〰〰〰
🔰لزوم فلسفه برای اجتهاد #معارف.
🔰چرا المیزان اینقدر قوّت دارد؟
🔰فهم درست عقاید بر اساس عقلانیت، تاثیر در حیات معنوی طلبه دارد.
〰〰〰〰〰
🔹اگر طلبهای میخواهد در باب معارف #مجتهد شود، حتماً نیاز به بحثهای #فلسفی ـ #عرفانی در این سنتی که تاکنون شکل گرفته دارد. باید تمام این کتابها خوب خوانده شود.
🔻بسیاری از #بزرگان ما که در وادی معقول نیامدهاند، وقتی که از معارف حرف میزنند، در حدّ سطح و #فهم_عادی است! و این خوب نیست و همین باعث میشود که مثلا راحت جبر را میپذیرند. بعضی از بزرگان راحت تصریح میکنند: «اینجا که رسید قلم بشکست»؛ چرا باید اینطور باشد؟! چرا وقتی به بحث #توحید میرسند، بعضی از اقوالِ خیلی ضعیف میتواند راحت در دل آنها بنشیند و «خلق و ایجاد» را به ضعیفترین طرح قبول کنند ولو اینکه با بسیاری از متون دینی ديگر جور درنیاید.
🔹شخصی خیلی راحت میگفت: «خلق، یعنی خدا گفت: باش و شیء ايجاد شد»! و در ادامه نیز، قرب وریدی حضرت حقّ را نمیتوانست تبیین کند؛ اینکه در عین خلق، خداوند، در تار و پود مخلوق حاضر باشد؛ «نحن اقرب الیه من حبل الورید» یعنی از رگ گردن به شما نزدیکتریم. نباید اینطور بگوییم كه نسبت خداوند با مخلوقات، مثل نسبت من با اين صندلی است كه بعد از خلق، ربطی به من ندارد. میگفت: «ما طبق روايات، قائل به بینونت عزلی نيستيم»؛ ولي در توضيح مسئله، مجدداً همان بينونت عزلی را میگفت و فاصلهای بين خالق و مخلوق درست میکرد!
🔹وقتی به معارف میرسند، یک مقدار تأمّل کم میشود. چطور در باب احکام شرعی که با طوائف مختلف روایات روبهرو میشويم، نکات هر طائفه را نام برده و وجه جمع آنها را بررسی میكنيم تا یک نتیجه بگیريم و میگویيم این كار از غیرمجتهد برنمیآید، كه کار بسیار خوبی هم است؛ همين را در باب معارف هم بايد انجام داد، كه به کمک #فلسفه انجام میگیرد.
🔹الآن بزرگانی داریم که تقریرها و تحلیلهایشان عمیق است. علامه طباطبایی که المیزان را نوشته، فقط ظهورگیری قوی داشته؟! من به ظهورگیری قائلام، اما قوّتها و قدرتهای زیادی جمع شد که این کتاب نوشته شد. چرا المیزان اینقدر قوّت دارد؟ دلیلش این است که سر این سفره[فلسفه] نشسته است. ایشان با این سنت و با شیوهٔ ظهورگیریِ درست و روش فهم درست متن آشناست. به نظرم در روش فهم معارف، #فلاسفه از همه جلوترند.
🔹متأسفانه ما در جاهای دیگر با چنین روش فهمی رو به رو نیستیم؛ این آقایان هستند که روش فهم درست را میدانند. در روش فهم و روش تحلیل مسائل و قوتی که در فهم هست، همه از سفرهٔ فلسفه بلند میشود.
🔹طلبهای که میخواهد مجتهد شود، باید این راه را طی کند. حال، گاه فهم دینی در باب احکام میشود و گاه فهم دینی در باب معارف. معارف، کمتر از احکام نیست؛ بلکه بیشتر هم است و #فقه_اکبر است. اگر اصول و عقاید را با عمق آن، در حوزه نخوانند، پس در کجا باید بخوانند؟
🔹فايدهٔ ديگرِ فهم درست عقاید بر اساس عقلانیت، تأثير در #حیات_معنوی طلبه است. مرحوم شاهآبادی میگفتند: اگر انسان این عقاید را بداند، به دریا وصل است و تنها فاصله او، #حجاب_علم است و حجاب علم هم #شیشهای است که اگر این شیشه را بشکنیم، به اصل میرسیم؛ یعنی اینقدر انسان نزدیک میشود؛ لذا دانستن این معارف، در حیات معنوی انسان هم مؤثر است.
🔹فايده ديگر، تأثير در #تربیت_عقلانی طلبه است. بعضی به مخاطب اجازهٔ فهم و تحلیل و بررسی نمیدهند. اجازه نمیدهند که بفهمد دقیقاً این روایات چه میگوید؟ ولی کسی كه رشتۀ #معقول را میخواند اصلاً نمیتواند در سطح ظاهر راضی شود. اصلاً بعضی از آنها که ضد فلسفه بودند، تا اینکه تنشان به فلسفه خورد، یک مقدار مثل اینها شدند و دیگر نمیتوانسنند عادی فکر کنند. غزّالی تقریباً شمشیر را از رو بست که در مقابل فلسفه بایستد...
🔹ما الآن در فضای کنونی، اگر بخواهیم برخورد درستی داشتهباشیم، به یک #عقلانیت_پایهای احتیاج داریم كه میتواند اساس همۀ کارها باشد. الآن در عربستان، تقریباً سنت ظاهرگرایی ابن تیمیه ادامه دارد؛ ولی در اينجا، سنّت صدرایی که سنّتی معقول است و فرقی جوهری با آن دارد، باعث این نوع رویکردها ميشود. چطور تقریر حضرت امام(ره) از فضای دینی خیلی تغییر میکند؟ به نظرم یک پایهٔ آن، عقلانیت موجود در فلسفه است. به نظرم همین عقلانیت است که گسترش پیدا کرده و در اصول فقه، در برابر اخباریگری نيز ظهور كرده است. اگر بخواهیم روحیه اصولی را در برابر اخباری پیدا کنیم، فلسفه از آنهایی است که به ما تربیت اصولی و عقلانی میدهد.
💢 ادامه دارد...
#استاد_یزدان_پناه
#عقلانیت
#پرونده_فلسفه
📖📖📖📖کانال خانه طلاب جوان🔰🔰🔰🔰
@KhaneTolab