eitaa logo
معارف الشیعه
3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
636 ویدیو
301 فایل
نگرشی بر مکتب معارف خراسان و معارف الهی در برابر افکار بشری و معارف یونانی کتابخانه مجازی "مکتب تفکیک" @k_maktabtafkik ارتباط با ما: حجت الاسلام طوغانی @Yanooor59 حجت الاسلام توحیدی @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 جملات سیدالشهدا " سلام الله علیه " در بطن مادر 🔻«یحیى کان یتکلم فی بطن أمه، و الحسین(سلام الله علیه) کذلک، قال: یقول فی بطن أمه فاطمة(سلام الله علیها): یا أماه أنا العطشان، یا أماه أنا العریان، یا أماه أنا السحقان»؛ حضرت یحیی(علیه السلام ) در شکم مادرش صحبت می‌کرد و امام حسین همچنین در شکم مادرش فاطمه " سلام الله علیهما " حرف می‌زد و می‌فرمود: من آن تشنه‌ام! من آن بی‌لباسم! من آن‌کسی هستم که لگدکوب ‌شده‌ام! 📚 موسوعة کربلاء، ج ‏1، ص 207، بیروت، مؤسسة الاعلمى، چاپ اوّل‏، 1427ق.  💐💐💐 کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 دعای روز سوم و فضیلت روزه در این روز . 🔻علّامه مجلسي رحمه الله در «بحار الأنوار» مي‏گوید: به وکيل امام حسن عسکري سلام الله علیه قاسم بن علاء همداني اين توقيع صادر شد : مولاي ما امام حسين سلام الله علیه در روز پنجشنبه سوّم شعبان متولّد شد، آن روز را روزه بگير و اين دعا را بخوان.(۱) 🔻در «زاد المعاد» اضافه مي‏کند : اين امر از صاحب الأمر صلوات اللَّه عليه صادر شد : روز سوّم ماه شعبان روز ولادت امام حسين سلام الله علیه است، در آن روز، روزه بگير و اين دعا را بخوان : أَللَّهُمَّ إِنّي أَسْئَلُکَ بِحَقِّ الْمَوْلُودِ في هذَا الْيَوْمِ، اَلْمَوْعُودِ بِشَهادَتِهِ قَبْلَ اسْتِهْلالِهِ وَوِلادَتِهِ، بَکَتْهُ السَّماءُ وَمَنْ فيها، وَالْأَرْضُ وَمَنْ عَلَيْها، وَلَمَّا يَطَأْ لابَتَيْها قَتيلِ الْعَبَرَةِ وَسَيِّدِ الْاُسْرَةِ، اَلْمَمْدُودِ بِالنُّصْرَةِ يَوْمَ الْکَرَّةِ، اَلْمُعَوَّضِ مِنْ قَتْلِهِ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ نَسْلِهِ، وَالشِّفاءَ في تُرْبَتِهِ، وَالْفَوْزَ مَعَهُ في أَوْبَتِهِ، وَالْأَوْصِياءَ مِنْ عِتْرَتِهِ، بَعْدَ قائِمِهِمْ وَغَيْبَتِهِ، حَتَّي يُدْرِکُوا الْأَوْتارَ، وَيَثْأَرُوا الثَّارَ، وَيُرْضُوا الْجَبَّارَ، وَيَکُونُوا خَيْرَ أَنْصارٍ، صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِمْ، مَعَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَالنَّهارِ. أَللَّهُمَّ فَبِحَقِّهِمْ إِلَيْکَ أَتَوَسَّلُ، وَأَسْئَلُ سُؤالَ مُقْتَرِفٍ [وَ] مُعْتَرِفٍ، مُسي‏ءٍ إِلي نَفْسِهِ، مِمَّا فَرَّطَ في يَوْمِهِ وَأَمْسِهِ، يَسْئَلُکَ الْعِصْمَةَ إِلي مَحَلِّ رَمْسِهِ. أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَعِتْرَتِهِ، وَاحْشُرْنا في زُمْرَتِهِ، وَبَوِّئْنا مَعَهُ دارَ الْکَرامَةِ، وَمَحَلَّ الْإِقامَةِ. أَللَّهُمَّ وَکَما أَکْرَمْتَنا بِمَعْرِفَتِهِ، فَأَکْرِمْنا بِزُلْفَتِهِ، وَارْزُقْنا مُرافَقَتَهُ وَسابِقَتَهُ، وَاجْعَلْنا مِمَّنْ يُسَلِّمُ لِأَمْرِهِ، وَيُکْثِرُ الصَّلاةَ عَلَيْهِ عِنْدَ ذِکْرِهِ، وَعَلي جَميعِ أَوْصِيائِهِ وَأَهْلِ اصْطِفائِهِ، اَلْمَمْدُودينَ مِنْکَ بِالْعَدَدِ الْإِثْنَيْ عَشَرَ، اَلنُّجُومِ الزُّهَرِ، وَالْحُجَجِ عَلي جَميعِ الْبَشَرِ. أَللَّهُمَّ وَهَبْ لَنْا في هذَا الْيَوْمِ خَيْرَ مَوْهِبَةٍ، وَأَنْجِحْ لَنا فيهِ کُلَّ طَلِبَةٍ، کَما وَهَبْتَ الْحُسَيْنَ لِمُحَمَّدٍ جَدِّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ، وَعاذَ فُطْرُسُ بِمَهْدِهِ، فَنَحْنُ عائِذُونَ بِقَبْرِهِ مِنْ بَعْدِهِ، نَشْهَدُ تُرْبَتَهُ، وَنَنْتَظِرُ أَوْبَتَهُ، آمينَ رَبَّ الْعالَمينَ.(۲) --------------------------------------------- ۱) 📚بحار الأنوار ج 101 ص 347 ۲) 📚زاد المعاد ص 57 💐💐💐 کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 مرحوم آیت الله (رضوان الله تعالی علیه) میفرمایند: تنها ماهی که "شهادت" ندارد شعبان المعظم است و تنها ماهی که تولد میلاد ندارد محرم الاحزان است. این یعنی سیدنا و مولانا اباعبدالله الحسین سلام الله علیه محور شادی و غم است. 📚دمع العین، ص ۲۵ 💐💐💐 کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️سير کردم عدد ابجد و ديدم به حساب نام زيباي اباصالح و عباس يکی است 💐 ولادت با سعادت علمدار ارباب، بر امام زمان سلام الله علیه و تمام شیعیانشان مبارک. انشاءالله عیدی ما شیعیان در این ماه پربرکت ظهور مولای غریبمان... 💐💐💐 کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔻 دخیلک یا ابوفاضل... زینب بنِگر چه تکیه گاهی دارد ارباب عجب پشت و پناهی دارد حق داشت رقیه عاشق او بشود الحق که عجب عموی ماهی دارد 💐💐💐 کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 مرجع عالیقدر شیعه مرحوم آیت الله العظمی رضوان الله تعالی علیه: من حاضرم با مباهله کنم! کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 و انکار بدیهیات!!! 🔹متفکر و دانشمند بزرگ شیعه حضرت علامه آیت الله حاج دامت برکاته: 🔸هر آدم عاقل (تا چه رسد به آنان که اندکی فکر دارند یا در متخصص اند) میدانند که خدای متجلی بالذات و خدای متظاهر بالذات (که گفته) عین خدای متغیر و متحرک بالذات است و چنین چیزی است و نمیتواند خدا باشد. 🔸تجلی و ظهور بالذات به هر معنی و با هر تاویل و با هر توجیه و با هر تصور و با هر تصویر ذهنی عین تغییر و عین تحرک است و بس! 🔸این تنها و و امروزی ما هستند که این بدیهی را زیر پا میگذارند.... 📚محی الدین در آیینه ی فصوص ج دوم کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
4_5776093841836736844.mp3
6.47M
🔴 چهارم 🔸در باب ولادت باب الحوایج سیدنا و مولانا حضرت صلوات الله علیه 🔸توسط عالم ربانی استاد حاج حفظه الله کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 تصویری ماندگار در تاریخ مرحوم آیت الله العظمی و مرحوم آیت الله از اعاظم مشهد مقدس و از بزرگان در محضر حضرت رضوان الله تعالی علیهم اجمعین. کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 جلوگیری ( سلام الله علیه) از فروختن مادر امام سجاد( سلام الله علیهما ) به عنوان برده توسط 📌ابوجعفر محمد بن جریر بن رُستم طبری - نه طبریِ تاریخ نگار - گفت: وقتی اسیران ایران وارد مدینه شدند، عمر تصمیم داشت زنان را بفروشد و مردان را به عنوان برده بگیرد. امیرمؤمنان علیه السلام فرمودند: پیغمبر صلی الله علیه و آله فرموده است: برجستگان و محترمانِ هر قوم را محترم بدارید! عمر گفت: این مطلب را شنیده‌ام که می‌فرمود: هرگاه فردِ باشخصیت و محترم قومی نزد شما آمد، او را احترام کنید اگرچه مخالف شما باشد. امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: اینها قومی هستند که تسلیم شمایند و به اسلام علاقه دارند، و من از نژاد اینها فرزندانی خواهم داشت! من خدا و شما را گواه می‌گیرم که سهم خود را از اینها در راه خدا آزاد نمودم. بنی هاشم همه گفتند: ما نیز سهم خود را به شما بخشیدیم. باز فرمود: خدایا شاهد باش، من حقی را که اینها به من بخشیدند در راه تو آزاد کردم. مهاجران و انصار گفتند: ای برادر رسول خدا، ما هم حق خود را به تو بخشیدیم. فرمود: خدایا اینها حق خود را به من بخشیدند و من از آنها پذیرفتم و تو را شاهد می‌گیرم که در راه خودت آزادشان کردم. عمر گفت: چرا تصمیم مرا در مورد عجم‌ها نقض کردی و چه چیز تو را به این کار واداشت؟ امیرمؤمنان فرمایش پیغمبر درباره احترام افراد با شخصیت را به یادش آورد. عمر گفت: ای ابوالحسن، من سهم خود و سهم اشخاصی را که نبخشیده اند، به تو و خدا می‌بخشم. علی علیه السلام فرمودند: خدایا تو شاهد گفته‌های ایشان باش و شاهد باش که من اینها را آزاد ساختم. گروهی از قریش تمایل داشتند با آن بانوان ازدواج کنند. امیرمؤمنان فرمود: نباید آنها را بر ازدواج مجبور کرد، باید اختیار را به خودشان داد، و هر انتخابی که داشتند، باید عمل شود. گروهی به شهربانو دختر یزدگرد اشاره نموده و اختیار انتخاب را به او دادند و از پشت پرده خواستگاری کردند، و در حضور جمع به او گفتند: از میان کسانی که از تو خواستگاری کرده اند، کدام را انتخاب می‌کنی؟ آیا علاقه به داشتنِ شوهر داری؟ او سکوت کرد. امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: به شوهر علاقه دارد و حالا باید منتظر بود تا چه کسی را انتخاب کند. عمر گفت: از کجا فهمیدی که تصمیم به ازدواج دارد؟ فرمود: هرگاه بانوی محترمی از یک طائفه بدون سرپرست بود و نزد پیامبر می‌آمد، وقتی از او خواستگاری می‌شد، دستور می‌داد به او بگویند: آیا به ازدواج تمایل داری؟ اگر خجالت می‌کشید و سکوت می‌کرد، همین سکوتش را دلیل اجازه اش قرار می‌داد و دستور ازدواجش را صادر می‌کرد؛ و اگر می‌گفت نه، او را مجبور به پذیرش نمی کرد. خواستگاران را به شهربانو نشان دادند، او با دست به حسین بن علی علیه السلام اشاره کرد. باز از او تقاضای انتخاب کردند، این مرتبه نیز به حسین بن علی اشاره کرده، با زبان خودش گفت: اگر اختیار با من است، همین شخص! امیرمؤمنان را ولیّ خود قرار داد، و حُذَیفه خطبه عقد را خواند. امیرمؤمنان علیه السلام به او فرمود: اسمت چیست؟ گفت: شاه زنان دختر کسری. امیرمؤمنان علیه السلام به او فرمود: نه، شاه زنان نیست مگر دختر محمد صلی الله علیه و آله و او سیدة النساء است و تو شهربانویه و خواهرت مروارید است؟ گفت: آری! 📚بحارالانوار،ج۱۰۱،ص۱۹۹📚 💐💐💐💐 ⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 رأفت (سلام الله علیه ) به يک آهو 🔻جابر بن یزید جعفی می‌گوید: حضرت باقر سلام الله علیه فرمودند: علی بن الحسین علیهما السلام با گروهی نشسته بودند که ناگاه آهویی از بیابان آمد و مقابل آن سرور ایستاده دست، بر زمین می‌زد و ناله می‌کرد. یک نفر عرض کرد: یا ابن رسول الله! چه می‌گوید که این طور با شما مأنوس شده؟ فرمود: می‌گوید: پسر یزید از پدرش آهو بره ای خواسته و دستور داده که یکی از صیادها آن را صید کنند. دیروز بره این آهو را وقتی هنوز به او شیر نداده بوده، صید کرده اند. اکنون تقاضا دارد او را پیش صیاد ببریم تا بره اش را شیر دهد و بعد برّه را به آنها برگرداند. زین العابدین علیه السلام از پی صیاد فرستاد. او آمد. فرمود: این آهو می‌گوید: بره اش را تو صید کرده ای و از وقتی صید کرده ای به او شیر نداده ای و از من تقاضا کرده از تو بخواهم بره اش را به او ببخشی! عرض کرد: من جرأت این کار را ندارم، فرمود: پس آن بره را بیاور تا شیرش بدهد و به تو باز گرداند، قبول کرد و آورد. همین که چشم آهو به بره اش افتاد اشکهایش جاری شد، علی بن الحسین علیهما السلام فرمود: تو را به حقی که بر گردنت دارم این بره را ببخش! صیاد او را به مادرش بخشید. آهو با بره اش رهسپار شد؛ صیاد گفت: گواهی می‌دهم که شما از خانواده رحمت هستید و بنی امیه از اهل بیت لعنت. 📚بحارالأنوار،ج٤٦؛ص٣٠📚 💐💐💐💐 ⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 کرامتی زیبا از ( سلام الله علیه ) 📌زهری می‌گوید: خدمت حضرت علی بن الحسین علیهما السلام بودم. یکی از اصحابش وارد شد، امام از او پرسید: چه خبر؟ عرض کرد: یا ابن رسول الله! فعلا گرفتار چهار صد دینار قرضی هستم که راهی برای پرداخت آن ندارم زیرا عیال وارم و مخارج ایشان را نمی توانم تامین کنم. حضرت زین العابدین علیه السلام به شدت گریه نمود. عرض کردم: یا ابن رسول الله! چرا گریه می‌کنید؟! فرمود: مگر گریه برای مصائب و گرفتاریهای بزرگ نیست؟ عرض کردم: همین طور است. فرمود: کدام مصیبت از این بزرگتر که مؤمن حرّ برادر خود را گرفتار ببیند و نتواند رفع گرفتاریش را بنماید یا او را مبتلا به فقر و تنگدستی بیابد ولی امکان رفع آن نباشد. زهری گفت اطرافیان امام متفرق شدند. بعضی از مخالفین با یکدیگر می‌گفتند: تعجب است از این خانواده که ادعا می‌کنند هر چه در زمین و آسمان است مطیع آنها است و خداوند درخواست آنها را رد نمی کند و باز اعتراف می‌کنند که نمی توانند رفع گرفتاری از یک مؤمن خاص خود بنمایند. این حرف به همان کسی که مقروض بود رسید؛ خدمت زین العابدین علیه السلام رسیده و عرض کرد: فلانی و فلانی چنین گفته اند! سخن آنها بر من از فقرم ناگوارتر است. امام علیه السلام فرمود: خداوند اجازه گشایش برای تو داد، بعد رو به کنیزی نموده و فرمود: افطار و سحری مرا بیاور، کنیز دو گرده نان آورد. فرمود: این دو گرده نان را بگیر که دیگر چیزی پیش ما نیست. خداوند به وسیله همین دو گرده، گشایش خوبی به تو خواهد داد. آن مرد دو گرده را گرفت و وارد بازار شد و نمی دانست آنها را چه کند. در اندیشه قرض و خرج خانواده بود. گاهی شیطان او را وسوسه می‌کرد که این دو گرده نان چگونه می‌تواند رفع ناراحتی تو را بنماید، در این موقع به ماهی فروشی برخورد که یک ماهی گندیده داشت، گفت: این ماهی پیش تو مانده و این گرده نان پیش من است. ممکن است یک گرده نان را بگیری و همان ماهی مانده را بدهی؟ ماهی فروشی قبول کرد. نان را گرفت و ماهی را داد. در بین راه به مردی برخورد که نمک نامرغوبی داشت، به او گفت: مایلی این نان خشک را بگیری و همان نمک نامرغوب را بدهی؟ قبول کرد، آن مرد ماهی و نمک را به خانه آورده و گفت: این ماهی را با نمک درست می‌کنم. همین که شکم ماهی را شکافت، دو مروارید غلتان درون او یافت و سپاس خدای را به جای آورد. در همین بین که شاد و خرم بود، ناگهان درب خانه به صدا آمد. پشت درب رفت تا ببیند کیست، دید صاحب ماهی و صاحب نمک هر دو آمده اند! گفتند: ما و خانواده مان هر چه کوشش کردیم این نان را بخوریم دندان به آن کارگر نبود. فکر کردیم تو خیلی گرفتار و مبتلا هستی، نان را برای خودت آوردیم و آنچه در مقابلش از ما گرفته ای، به تو بخشیدیم! دو نان را از آنها گرفت؛ پس از رفتن آنها درب را بست. در این موقع فرستاده حضرت زین العابدین علیه السلام رسیده و گفت: مولایت می‌فرماید: تو به آرزویت رسیدی! اینک نان ما را برگردان که کسی جز ما نمی تواند آن نان را بخورد! دو مروارید را به قیمت گزافی فروخت و قرضش را پرداخت و وضع مالی اش بسیار خوب شد. برخی از مخالفین گفتند: عجب اختلافی بین این دو حالت است که علی بن الحسین علیهما السلام مدعی است نمی تواند رفع تنگدستی از دوستش بنماید ولی او را دارای ثروتی عظیم می‌کند! حضرت زین العابدین علیه السلام فرمودند: قریش نیز همین سخن را به پیغمبر صلی الله علیه و آله می‌گفتند که چگونه کسی که در موقع هجرت از مکه تا مدینه را به دوازده شبانه روز (نه کمتر) طی می‌کند، می‌تواند در یک شب به بیت المقدس برود و در آنجا آثار پیمبران را مشاهده کند. سپس زین العابدین علیه السلام فرمود: اینها از کار خدا و دوستان خدا با او غافلند. به مقامهای بلند نمی توان رسید مگر با تسلیم در مقابل خدا و ترک اظهار نظر، و رضا به آنچه او صلاح می‌داند. دوستان خدا بر گرفتاریها و ناراحتیها صبر می‌کنند و دیگران چنین صبری ندارند و خداوند در مقابل این شکیبایی، آنها را به تمام آرزوهایشان می‌رساند. با وجود این، آنها جز خواست خدا را نمی خواهند. 📚بحارالانوار؛ج۴۶،ص۲۰📚 💐💐💐💐 ⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
4_5769314871615162448.mp3
9.56M
🔴 پنجم 🔸فضایل و مناقب حضرت سلام الله علیه 🔸عظمت حضرت مادر مکرمه سلام الله علیهما 🔹 توسط عالم ربانی حجت الاسلام والمسلمین استاد حاج حفظه الله کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 کتابی که سلام الله علیه و عجل الله فرجه الشریف به مرحوم علامه رضوان الله علیه سفارش فرمودند!!! 🔸ان شا الله روزی به دامان اهل البیت سلام الله علیهم اجمعین بازگردیم و به جای اینکه روز و شبمان را با کتبی همچون و یا برخی از کتب پر از غلط و پر از انحراف و سپری کنیم عمرمان را خرج در راه کتاب عظیمی همچون سلام الله علیه بکنیم تا به سفارش سلام الله علیه عمل کرده باشیم. کانال معرفتی"معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔻 پیام آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی، در آستانه‌ی ، ولادت موفور السرور حضرت بقیة الله الاعظم عجل‌الله‌تعالی‌فرجه و جهت رفع گرفتاری تمامی شیعیان و دوست‌داران آن حضرت: 🔰 باسمه‌تعالی ابواب رحمت خداوند متعال، در شب نیمه‌ی شعبان بر روی بندگان باز است. امیدواریم با توسّل به حضرت ولی‌عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، رحمت واسعه‌ی پروردگار، شامل حالمان شده و این بلا رفع گردد. 🔻از آن‌جا که دعای دسته جمعی، مورد تاکید و مقرون به استجابت است، می‌شود ان‌شاءالله همگان در منازل و در جمع خانوده، رأس ساعت نیمه‌ی شعبان، دعای " الهی عظم البلاء..." را خوانده و بعد از آن یک سوره‌ی حمد، هدیه به حضرت نرجس خاتون علیهاالسلام، مادر گرامی حضرت صاحب الزمان علیه‌السلام، نمایند. 📅 ۹/فروردین/۱۳۹۸ کانال معرفتی"معارف الشیعه" @maaref_shiaa
سلام الله علیه حاج قدرت الله رضوان الله علیه صاحب سر حضرت بقیه الله ارواحنا فداه نقل می کند: 🔻یکی از بندگان صالح خدا و شیعیان و مخلصان حضرت مهدی ارواحنا فداه، چندی پیش محضر امام زمان مشرف شده بود و نقل می کرد: به حدی امام زمان را ناراحت دیدم که همین طور از چشمان شان اشک جاری بود و از شیعیان و دوستانشان گله مند بودند که: "چرا این قدر در حق ما جفا و کوتاهی میکنند و برای ما دعا نمیکنند؟ در صورتی که اگر شیعیان و محبّان با اخلاص ما، دعا و استغاثه کرده و از خدا طلب فرج کنند، خدا به آنها فرج داده و از این گرفتاری روز افزون دنیا آن ها را نجات می دهد؛ ولی افسوس که این ها در دعا کردن کوتاهی می کنند" 📚راه وصال؛ ص۱۳۴ کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه @alhaghgholjadid
هدایت شده از معارف الشیعه
🔴 آیت الله العظمی میلانی و تشرف مرحوم میرزا 🔸حضرت علامه حفظه الله: بعضی از افاضل حوزه ی درس فقه و اصول مرحوم آیت الله العظمی در ایام مشهد نقل کرده اند که: آیت الله می فرموده اند ما برای احادیثی که میگویند "از غیر قرآن طلب هدایت نکنید" دیگر دنبال سند نمیگردیم ؛چون آن مطلب را در مشاهده دیده است! 📚احیاگر حوزه خراسان ص۲۱۷ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
⭐️ 🔴 دستورالعملی از امیرالمومنین سلام الله علیه برای وصول به مقام اولیا الله....... 🔻سلیم بن قیس میگوید : به امیر المومنین سلام الله علیه عرض کردم از خداوند بخواهید تا مرا در دنیا و اخرت از اولیاء و دوستان خاص شما قرار دهد، حضرت فرمود : خداوندا او را از آنان قرار ده. سپس حضرت رو به من کرد و فرمود : آیا به تو چیزی بیاموزم که از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله شنیدم که به سلمان و ابوذر و مقداد اموخت؟ عرض کردم بلی یا امیر المومنین. فرمود : هر صبح و شام ١٠ مرتبه بگو: 🔸 اللهُمَّ ابْعَثنی عَلى الایمانِ بکَ والتصدیق بمُحَمَّدٍ رَسُولِکَ وَ الولایَةِ لِعَلیَّ بْنِ أبی طالِبٍ و َالإیتِمامِ بالأئَمَّةِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ , فإنی قدْ رَضیتُ بِذلِکَ یا رَبّ ♦️امیرالمومنین فرمود ای سلیم تا زنده هستی این دعا را ترک مکن!!! 📚 کتاب سلیم بن قیس هلالی ج۱ص۲۶۴ ❌ما نیازی به دستورات من در آوردی و بدون سند نداریم ...... ⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
▫️امام زين العابدين " سلام الله علیه " : إِنَّ الدُّعَاءَ وَ الْبَلَاءَ لَيَتَرَافَقَانِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ إِنَّ الدُّعَاءَ لَيَرُدُّ الْبَلَاءَ وَ قَدْ أُبْرِمَ إِبْرَاماً. 💬 "دعا و بلا همراه یکدیگرند تا روز قیامت. دعا، بلا را دور میکند حتی اگر بلا قطعی شده باشد." 📚کافی، ج2، ص469. 🔴 هیچ بلایی را بدون "دعا" نمی توان شکست داد! چه بلای ، چه بلای یا هر بلای دیگری... ✅ نه «دعا» جای «عمل» را میگیرد، نه «عمل» ، جای «دعا» را. ⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 روایتی در بطلان مبانی سست ❌ابطال و الإمامُ الرِّضا عليه السلام : أمّا الظّاهِرُ فَليسَ مِن أجلِ أنَّهُ عَلا الأشياءَ بِرُكوبٍ فَوقَها و قُعودٍ عَلَيها و تَسَنُّمٍ لِذُراها ، و لكِنَّ ذلكَ لِقَهرِهِ و لِغَلَبَتِهِ الأشياءَ و قُدرَتِهِ عَلَيها ، كقَولِ الرَّجُلِ : ظَهَرتُ عَلى أعدائي ، و أظهَرَنِيَ اللّه ُ عَلى خَصمي ، يُخبِرُ عَنِ الفَلْجِ و الغَلَبَةِ ، فهكَذا ظُهورُ اللّه ِ عَلَى الأشياءِ . و وَجهٌ آخَرُ أنَّهُ الظّاهِرُ لِمَن أرادَهُ و لا يَخفى عَلَيهِ شَيءٌ ، و أنَّهُ مُدَبِّرٌ لِكُلِّ ما بَرَأ ، فأيُّ ظاهِرٍ أظهَرُ و أوضَحُ مِنَ اللّه ِ تَبارَكَ و تَعالى ؟ ! لأنَّكَ لا تَعدِمُ صَنعَتَهُ حَيثُما تَوجَّهتَ و فيكَ مِن آثارِهِ ما يُغنيكَ ، و الظّاهِرُ مِنّا البارِزُ بِنَفسِهِ ، و المَعلومُ بِحَدِّهِ ، فقَد جَمَعَنا الاسمُ ، و لَم يَجمَعنا المَعنى . و أمّا الباطِنُ فلَيسَ عَلى مَعنَى الاستِبطانِ للأشياءِ بأن يَغورَ فيها ، و لكِنّ ذلكَ مِنهُ عَلى استِبطانِهِ للأشياءِ عِلما و حِفظا و تَدبيرا . امام رضا سلام الله علیه : ظاهر بودن (چيرگى او) به اين معنا نيست كه بر فراز اشياء سوار شده و روى آنها نشسته و بر ستيغ آنها گام نهاده باشد، بلكه به سبب قهر و چيرگى و قدرت او بر اشياء است. مثل اين سخن كه كسى [عرب زبان] گويد: بر دشمنانم ظهور يافتم و خداوند مرا بر خصمم ظهور داد. او از پيروزى و چيره آمدن [بر دشمن و خصم ]خبر مى دهد. ظهور خدا بر اشياء نيز چنين است (به معناى قهر و غلبه و چيرگى و تسلط بر آنها مى باشد). معناى ديگر ظاهر بودن خدا اين است كه او براى هر كه طالبش باشد آشكار است؛ و [معناى ديگرش اين است كه ]چيزى بر او پوشيده نيست؛ و [معناى ديگرش اين است كه] او هر چه را آفريده است، تدبير و اداره مى كند. پس، كدام آشكار است كه آشكارتر و پيداتر از خداوند تبارك و تعالى باشد؛ چرا كه تو هر جا رو كنى آثار و نشانه هاى صنع او را مى بينى و در وجود خودت نيز نشانه هاى او به اندازه كافى وجود دارد. اما ظاهر درباره ما به معناى كسى است كه خود آشكار مى باشد و حدّ و حدود معيّنى دارد. پس ما و او در اسم [ظاهر] اشتراك داريم و در معنا[ى آن] اشتراك نداريم. و اما باطن و نهان بودن خدا به معناى پنهان بودن او در درون اشياء نيست، به اين معنا كه در درون آنها فرو رفته باشد؛ بلكه به اين معناست كه علم و نگهدارى و تدبير او به درون اشياء نيز [همچون ظاهر و نمودشان] نفوذ دارد. 📚 الكافي : 1/122/2 . ♦️ امام معصوم بصراحت می فرمایند که ما با اسماء الهی نداریم و خداوند درون چیزی فرو نرفته است ... دقیقا رد همان مطالبی که امروز بزرگان فلسفه از آن دم می زنند .. بعد می گویند مبانی فلسفه تغییر کرده و شده است . مکرر گفته ایم و باز می گوییم : خیالی واهی ست و این فلسفه همان عقاید کفار زمان حضرات معصومین علیهم السلام هست که ادل الدلیلش تطبیق مبانی فلسفی فعلی با فلاسفه زمان ائمه " سلام الله علیهم اجمعین " هست . ⭕️ اتمام حجت می کنیم که در قیامت عذری برای نداشته باشید . کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔻 و را بشناسیم .... 💢 مدوّر(دایره ای) کردن ریش و از محمّد بن مسلم منقول است که گفت: دیدم که مصلحی ریش امام محمّد باقر سلام الله علیه را اصلاح می کرد، حضرت به او فرمود: ریش را مدوّر کن. 📚 کتاب باب پنجم کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔻 و را بشناسیم .... 💢 کندن موی سفید از امیرالمؤمنین سلام الله علیه منقول است که: موی سفید را نکنید، که آن نور مسلمانی است، هرکه موی سفید در ریش او پیدا شود در اسلام، نوری باشد برای او در قیامت. 📚 کتاب باب پنجم کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 مغایرت با تعالیم انبیا 🔻مرحوم که خود از فلاسفه معاصر هست در نقد توحید و می‌گوید: 🔹مکتب ، با روش انبیاء و سفراء حقیقی مبدأ أعلی تقریباً دو جاده مخالف بوده و به همدیگر مربوط نیستند؛ 🔸زیرا انبیاء همگی و دائماً بر خدای واحد، ماوراء سنخ این موجودات مادی و صوری، تبلیغ و دعوت کردند و معبود را غیر از عابد تشخیص و خالق را غیر از مخلوق بیان کرده اند. 📚مبدأ أعلی، ص ۷۴ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 نقدی بر مستندات قرآنی قائلین به ✍️ وحدت وجود نظریه غیر برهانی و متخذ از الهیات یونانی و در تعارض با بدیهیات عقلی و وحیانی است با این وجود فلاسفه و عرفای قائل به وحدت وجود تلاش کرده اند این نظریه را مستند به آیاتی از قران کنند که در زیر به نقد آن می پردازیم: 🔻1. الله نور السماوات والارضِ (نور/ 35)، (خداوند نور آسمان ها و زمين است). ملاصدا واژه «نور» را به «وجود» معنا کرده 📚ملاصدرا، اسرار الایات ص 35 و آسمانها و زمین را عین وجود خداوند دانسته است، در حالی که اهل بیت علیهم السلام نور را به معنای روشنگر و هدایتگر اهل آسمان و زمین تفسیر کرده اند. راوی می گوید از امام رضا عليه السلام در باره فرموده خداوند متعال «خداوند نور آسمان‌ها و زمين است» پرسيدم، فرمودند: یعنی هدايت کننده اهل آسمان‌ها و هدايت کننده اهل زمين است. 📚اصول كافي ‏1 / 115 🔻2. ونفخت فيه من روحي (حجر/29) (و هنگامي که در آن از روح خود دميدم). و ، دمیده شده در انسان را حصه ای از وجود خداوند دانسته اند تا آیه را دلیلی دیگر بر وحدت وجود و سنخیت و عینیت خالق و مخلوق بدانند. در شرح بر شواهد الربوبیة می نویسد: «و ذلك الروح من النفس الرحماني بل عينه‏» (این روح دمیده شده در آدم از نفس و روح الهی بلکه عین آن است.» 📚الشواهد الربوبية في المناهج السلوكية ج‏2 ص660 در حالی که روح یکی از مخلوقات است که خداوند مانند سایر مخلوقات آن را از عدم (لا من شئ) خلق کرد و برای آن که شرافت این روح را که می خواست در پیکر آدم بدمد، بیان کند آن را به خود اضافه کرد و فرمود: «روحی» که در ادبیات عرب به آن اضافه تشریفیه می گویند. 🔻امام باقر عليه السلام در باره روح كه در آدم دميده شده و علت اضافه آن به خداوند مي‏فرمايد: «خداوند روح را به خود نسبت داد، براي اينكه آن را بر ارواح ديگر برتري داد، همان گونه كه خانه‏اي از خانه‏ها (کعبه) را برگزيد و فرمود: خانه من. و به پيامبري از پيامبران فرمود: دوست من، و نظائر آن. و همه آنها مخلوق و ساخته شده و پديد آمده و مورد تربيت و تدبيرند.» 📚 كافي ‏1/134 🔻3. اينما تولوا فثم وجه الله. (بقره/115) (به هر طرف روي کنيد پس آنجا وجه خداوند است.) مفهوم آیه این است که خداوند متعال جا و مکان خاصي ندارد که شما خيال کنيد مثلا اگر رو به قبله کرديد رو به خدا کرده باشيد و اگر رو از قبله بر گردانديد از خدا هم رو برگردانده باشيد! بلکه او متعالي از داشتن زمان و مکان بوده و روي آوردن به او امري معنوي است و روي به هر طرفي مي‌توان با او در مناجات و دعا و انس بود اما ابن عربی بر اساس نظریه وحدت وجود که خدا را بی نهایت می داند و می گوید خداوند همه جا را پر کرده است، می گوید به هر جا نظر کنید، ذات خداوند را مشاهده کرده اید! 📚 فصوص ‏2/149 و این معنایی جز سخن گفتن از یک خدای مادی و مکانی و مقداری ندارد. 🔻4. وما رميت اذ رميت ولکن الله رمي. (انفال/17) (تو پرتاب نکردي آن گاه که پرتاب کردي بلکه خدا پرتاب کرد) مفهوم آیه اين است که هنگامي که تو(پیامبر) در جنگ بدر مشتي از خاک به سوي لشکر کفار پرتاب کردی و گفتی: صورت هايتان زشت باد، در واقع ما بوديم که به دنبال آن طوفاني از خاک و شن ايجاد نموديم که آن‌ها شکست خوردند و فرار کردند 📚تفسير قمي،‏1/ 271 و مقصود کلي آيه اين است که کارهاي نيکي که انجام مي‌دهيد تأييد و نصرت و توفيق آن را ما عطا می کنیم. اما فلاسفه و عرفا می گویند این آیه ناظر به وحدت وجود است، 📚أسفار ‏2/ 372 چرا که به پیامبر می گوید تو اساسا وجود نداشتی که چیزی را به سمت مشرکان پرتاب کنی بلکه وجود فقط منحصر به ذات خداوند است و اوست که پرتاب کرد و اوست که اساسا هر فعلی را انجام می دهد! 🔻بر اساس این تفسیر وحدت وجودی از آیه باید گفت چون غیر از خداوند، وجود مستقل دیگری به نام انسان نیست و انسانها همه مرتبه ها و حصه هایی از وجود خداوندند، همه افعالی که از انسانها سر می زند، چه خیر و چه شر، همگی فعل خداوندند و فی المثل باید به سارق ـ العیاذ بالله ـ گفت: ما سرقت اذ سرقت و لکن الله سرق یا به قاتل گفت: ماقتلت اذ قتلت و لکن الله قتل! و البته می دانیم که مولوی در مثنوی بر همین اساس قاتل امیرالمؤمنین علیه السلام را نه ابن ملجم بلکه خداوند دانسته و گفته مقدر شده که کسی حق ندارد یک مو از سر ابن ملجم کم کند! 📚مثنوی دفتر اول کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa