✅ اقبال دانشجویان بینالملل به رشتههای علوم انسانی بیشتر است
📝 دکتر هاشمداداشپور، رئیس سازمان امور دانشجویان: دانشجویان بینالملل در دانشگاههای ایران، از سه طریق وارد دانشگاه میشوند؛ برخی از طریق کنکور سراسری(اغلب از کشور افغانستان و عراق)، بخش دیگر شهریهپرداز و گروه سوم مربوط به دانشجویان بورسیه می باشند.
📝 رشتههای تحصیلی پر متقاضی در میان دانشجویان بینالملل به ترتیب شامل حقوق، کامپیوتر، پزشکی عمومی، حسابداری، زبان و ادبیات فارسی، علوم قرآن و حدیث، عمران، مدیریت بازرگانی، تربیت بدنی، برق اقتصاد، زبان عربی و ادبیات عرب، روانشناسی، مهندسی مکانیک، تاریخ، زبان و ادبیات انگلیسی، آموزش زبان انگلیسی، مدیریت رسانه، مدیریت دولتی، روابط بینالملل، علوم سیاسی، پرستاری، دندانپزشکی است که حدود 71 درصد از متقاضیان دانشجویان بینالملل را تشکیل میدهد و مابقی از سایر رشتهها هستند.
📝 حدود 51 درصد از این دانشجویان متقاضی رشتههای علوم انسانی، 15درصد متقاضی رشتههای فنی و مهندسی و 5 درصد متقاضی رشتههای علوم پزشکی هستند. بیشترین متقاضیان این رشتهها دانشجویان پسر بوده و از 23رشته، ۲۷ درصد دانشجویان دختر و ۷۲ درصد دانشجویان پسر هستند.
📝 دانشگاههای غیر علوم انسانی با توسعه کمی و کیفی مجموعه خود و شناساندن جایگاه علمی، در جذب دانشجویان تلاش کنند تا بتوانیم در همه رشتههای دانشگاهی، از ظرفیتهای موجود برای تبادل علمی بهرهمند شویم.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ صد و شانزدهمین نشست از سلسلهنشستهای علمی دین و فضای مجازی
🔻با موضوع: آسیبهای روانشناختی و تربیتی فضای مجازی برای افراد و خانوادهها
⬅️ باحضور
حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا مهکام
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
📆 تاریخ: دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
🕙 زمان: ۱۰:۳۰ صبح
📡 پخش زنده (با ترافیک رایگان):
heyatonline.ir/graaph
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#دین_و_فضای_مجازی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ بازنشر گفتوگوی دکتر «فرشته روح افزا» با موضوع حجاب و عفاف
📚 من اول خواهشی دارم و این که عبارت «حجاب اجباری» دروغی بزرگ است، ما چیزی تحت عنوان حجاب اجباری نداریم و نمیتوانیم داشته باشیم. اگر کسی بخواهد حجاب داشته و آرایش کند، با حجاب نیست، اگر کسی بد بخندد و یا بد رفتار کند و یا نگاه زشت کند، با حجاب نیست و عملاً حجاب را رعایت نکرده، حتی اگر پوشش خوب داشته باشد.
📚 ما در حال حاضر در کشورمان پوششهای نامناسب داریم، آیا این حجابی که ما اسم آن را حجاب اجباری بگذاریم؛ در حالی که این بی حجابی کامل است. ما در کشورمان" قانون رعایت حجاب" و مصوبات شورای عالی داریم، اما رعایت نمیشود. اما مظلوم نمایی دروغ و یک دروغ بزرگ که به مردم گفته میشود. اگر حجاب اجباری بود تمام افرادی که حجاب کامل نداشتند باید بازخواست میشدند، حال آن که چنین نیست.
📚 «حجاب اجباری» یک عبارت بازسازی شده برای منفور نشان دادن حریم دین خدا است؛ حجاب، حجاب زهرایی و زینبی است نه اجباری. این عبارت را آن سوی آبها درست کردند و ما هم آن را متاسفانه تکرا رمیکنیم.
📚 متاسفانه رعایت حجاب را در بیمارستانها در بین بیماران و پرستارها نمیبینیم. در ادرات دولتی رعایت حجاب را نداریم در مدارس و دانشگاهها هم قانون حجاب اجرا نشده است. آنها به دنبال یک سانتاژ سیاسی هستند که حد یقف هم ندارد.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29057
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📘 درباره هنر
🖌 علی اکبر رشاد
🔰 کتاب «دربارهی هنر» را با اندکی تسامح باید اثری در حوزهی فلسفهی هنر قلمداد کرد. در این اثر از منظر فلسفی و با رویکردی برخاسته از اندیشه دینی، به مباحثی چون حقیقت هنر و نسبت و مناسبات آن با دین، جایگاه هنر در جغرافیای معرفت، نسبت هنر و ارزش، رمزگرایی و نمادورزی هنر، قرآن و استخدام روایت هنری و هنر پرستشگاهی، پرداخته شده و از بسیاری از موضوعات حوزه فلسفه هنر سخن به میان آمده است
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#معرفی_کتاب
#هنر
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📕 ششمین شماره ماهنامه «رویش اندیشه» منتشر شد
📚 ششمین شماره ماهنامۀ تخصصی رویش اندیشه با موضوع «حکمرانی و خطمشیگذاری عمومی» به صاحب امتیازی دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح و مدیر مسئولی حمیدرضا پرهیزکاری و سردبیری نادر زینلی منتشر شد.
📚 بر اساس این گزارش، پروندههایی که در این شماره از مجله آمده است به قرار ذیل است: یکپارچگی خطمشی و ابزارهای آن، آسیبشناسی حکمرانی صندوقهای بازنشستگی، نظارت و کنترل در خطمشی عمومی، تعارض منافع در حکمرانی.
📚 در این شماره از مجله گفتوگوهایی با اساتید و کارشناسان از جمله دکتر غلامرضا گودرزی، دکتر سید احمد حبیبنژاد، دکتر سیدمجتبی امامی، دکتر احمد رفیعی، دکتر محمدابراهیم جواهری، دکتر مرتضی جوانعلیآذر، دکتر مهدی موحدی بکنظر، دکتر سید محمدمهدی غمامی، دکتر حسین اصلیپور، دکتر محمدرضا عطاردی، دکتر سیدجعفر حسینی و دکتر فتاح آقازاده منتشر شده است.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29223
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#رویش_اندیشه
#نشر
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💠 مدیریت اساتید و نخبگان معاونت علمی حوزه علمیه خراسان برگزار میکند:
✅ دوره تربیت مدرس
🔰 کلاس کارگاهی آموزش تفکرگرا و مهارت محور
🎙 استاد دوره:
حجت الاسلام والمسلمین واسطی
🔹️ مدارس رزومه را فقط از طريق نامه(جداگانه) و افراد حقيقي از طريق آيدي ايتا tavanmandyasatidhkh@ ارسال نمايند
📆 زمانهای ثبتنام، گزینش و شروع دوره:
۱. زمان ارسال رزومه تا تاريخ 23 مرداد
۲. بررسي رزومه و فراخوان مصاحبه از 24 مرداد تا 27 مرداد
۳. شروع دوره از 29 مرداد تا 3 شهريور خواهد بود (شنبه تا چهارشنبه 5 روز تمام وقت - 8 صبح تا 6 بعداز ظهر)
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمی
#دوره_آموزشی
#خراسان
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی به نقل از مدرسه تخصصی فقه نظام از درس خارج «بانکداری اسلامی» آیتالله مصطفی اشرفی شاهرودی
🔹 مقتضای عقد مضاربه آن است که مال نزد عامل به طور امانت باشد تا با آن تجارت کرده و سود حاصل از آن بین طرفین تقسیم کند. بر این اساس ضرر بر عهده صاحب سرمایه بوده نه عاملی که امین شمرده شده و با مال تجارت میکند.
🔹 به نظر ما شرط ضمان عامل در ضمن عقد لازم خارج دیگر، صحیح است. به این صورت که در ضمن عقد مضاربه هیچ اشارهای به ضمان عامل نشود ولی در ضمن عقد دیگری که خارج از عقد مضاربه است، شرط ضمان عامل شود.
🔹 سؤال این است که آیا راهی برای حل ضمان ما لم یجب وجود دارد. به نظر ما چنین معاملهای صحیح است و دلیلی بر بطلان ضمان ما لم یجب نداریم؛ زیرا أصل مسأله بطلان ضمان ما لم يجب صحیح نیست.
🔹 بانک میتواند از عامل چک دریافت کرده و شرط کند که در برابر احتمال تلفی که ممکن است در آینده إتّفاق بیافتاد، ضامن است. ولو این که خسارتی فعلاً إتّفاق نیافتاده باشد. این چک به منزله تعهّدی است برای احتساب ضمان مال توسّط عامل. در نتیجه اگر بانک چنین عمل بکند مضاربه صحیح خواهد بود.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28887
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#مشهد
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
❇️ انجمن علمی فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) برگزاری میکند :
⬅️ نشست مجازی «بررسی مبانی علامه طباطبائی ( ره) در اصول فقه»
⬅️ سخنران : حجتالاسلام والمسلمین علی فرحانی (زید عزه)
📆تاریخ برگزاری نشست :
دوشنبه ٢۴ مرداد ١۴٠١ ساعت ١۶
⬅️ هزینه شرکت در نشست : رایگان
هزینه ی صدور گواهی :٣٠ هزار تومان
💻لینک نشست :
https://meeting.atu.ac.ir/ch/anjoman-afl
💻لینک ثبت درخواست صدور گواهی :
https://digiform.ir/wcd44607a
☎️راه های ارتباطی با انجمن
واتساپ انجمن : ٠٩٠۴۵۴٢٠١٢٩
اینستاگرام انجمن : jla.atu@
گروه واتساپ انجمن :
https://chat.whatsapp.com/IYfj9JVG255L3Ra7avpGbE
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه_و_اصول
#نشست_علمی
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ بیشتر از مخاطبان با تحصیلات دانشگاهی شبهات حجاب دریافت میشود
🔻 دکتر حسین مختاری، مدیر گروه حقوق و فلسفه احکام مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات:
📚 اصل موضوع عفاف و حجاب و به ویژه حجاب بانوان در دین ما از ضروریات است که همه فقهای اهل سنت و شیعه نسبت به اصل وجوب حجاب اتفاق نظر دارند و آن را واجب شرعی میدانند؛ درباره میزان پوشش هم اتفاق نظر وجود دارد و اختلافی بین فقها نیست. بر اساس منابع فقهی و از جمله آیات قرآن و سنت پیامبر و ائمه اطهار علیهم السلام این برداشت را داریم که حجاب جزو ضرورت دین است و بر آن اتفاق نظر وجود دارد.
📚 شبهات عرصه عفاف و حجاب متنوع است. برخی در عرصه این که حجاب عرفی است یا شرعی و این که محدوده آن کدام است؟ مطرح میشود. مبنای فقهی و حقوقی اجبار حکومت بر حجاب نیز محور دیگری از این شبهات را شامل میشود و برخی درباره فلسفه حجاب و عفاف است. در این عرصه تنوعی داریم و با توجه به این تنوع، ممکن است در آینده هم انواع مسائل در حجاب و عفاف و بحسب اقتضای روز مطرح شود.
📚 بیشتر از مخاطبان با تحصیلات دانشگاهی شبهات دریافت میشود. البته با توجه به این که در این موضوع رده سنی ای که در عرصه فضای مجازی فعال هستند، به نظر میرسد رده سنی جوانان مخاطبان اصلی ما را تشکیل میدهند.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29214
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی از نشست علمی «فلسفه حقوق جزا از دیدگاه اسلام و غرب»
🔻 استاد شیخ محمد سند:
🔹 ما در کشورهای خودمان سریعا برای جلوگیری از این مشکلات سراغ مجازات میرویم و مجازات را تشدید میکنیم در حالی که استفاده از دستاورد کشورهای مختلف اهمیت بسیار زیادی دارد و البته نیازمند یکسری زیرساختها است.
🔹 تبویب فقها نیازمند تعدیل و اصلاح است؛ مثلا فقه دولتی وجود دارد ولی سامانمند نیست و باید نهضت علمی در این زمینه ایجاد کنیم. ۳۰ سال قبل پیشنهاد دادم که مباحثات شورای نگهبان فیشبندی و به ابواب سنتی فقه تبدیل و به زبان عربی هم انجام شود در این صورت عروه الوثقی زمان ما خواهد بود زیرا تمامی مباحث مستحدثه در آن مورد توجه است. نوشتار و تبویب جدید فقه لازم است گرچه کار سختی است.
🔹 ابزار دیگر آگاهی داشتن حوزویان از اخبار و تحولات علمی روز دنیاست و خودبخود سبب میشود تا فقه ما با مسائل روز درگیر و انسان سراغ ریشههای فقه برود و خواهیم دید کمبودی وجود ندارد و میتوان با عالم شدن به زمانه مشکلات را حل کنیم.
🔹 قانون جعفری در مشروطه به زبان فارسی نوشته شده است و اگر کانونی قانونمند در قم و نجف تشکیل داده شود و روحانیون و قانوندانها در آن باشند و همین قوانین به زبانهای مختلف ترجمه شود، قوانین شیعه جعفری قابل ارائه به مجامع بینالمللی و جهان اسلام خواهد بود. کما اینکه تاثیرپذیری قوانین فرانسه از آرای برخی عالمان شیعه را میبینیم.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29169
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ ممنوعیت خلق پول توسط بانکهای غیر دولتی
💢خلق پول توسط بانک مرکزی با شرایطی جائز است، لکن توسط بانکهای غیردولتی ممنوع است.
💠 حجت الاسلام والمسلمین یوسفی، مسئول مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه یادآور شد بانکهای غیردولتی از دو طریق خلق پول میکنند:
◀️ نخست ازطریق جمع آوری سپرده های مردم، می توانند در یک فرآیند بانکی 100 میلیون سپرده مردم را به 500 میلیون مبدل کنند و از این منبع به مردم وام پرداخت کنند و از منافع آن بهرهمند شوند.
⏪ راه دوم، خلق پول از «هیچ» است. بانک ها می توانند حساب اشخاص حقیقی و حقوقی را چند هزار میلیارد تومان شارژ کنند و این پول به عنوان دارایی و ملک بانک ها به حساب می آید. در واقع بانک ها بدون هیچ فعالیت اقتصادی موثر می توانند هزاران میلیارد تومان از طریق عنوان خلق پول، صاحب ملک و دارایی شوند.
💠 ایشان تصریح کردند:
✅ رهبر معظم انقلاب درباره این فعالیت بانکها فرمودند: باید جلوی خلق پول توسط بانک های غیر دولتی که کار غلط و اشتباهی است گرفته شود.
✅ همچنین آیت الله العظمی مکارم شیرازی خلق پول را حرام، اکل مال به باطل، قمار و اضرار اعلام کردند.
💠 وی افزود: انحصار خلق پول برای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می باشد و بانک مرکزی باید بر اساس نیاز بخش واقعی اقتصاد، اقدام به خلق پول کند و عدم اضرار به ثروت مردم و توزیع منافع خلق پول در راستای منافع مردم را به عنوان شروط خلق پول رعایت کند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#ویدیو
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
📕 ششمین شماره ماهنامه «رویش اندیشه» منتشر شد 📚 ششمین شماره ماهنامۀ تخصصی رویش اندیشه با موضوع «حکمر
Khordad-tir 1401.pdf
18.01M
📘 نسخۀ الکترونیک شمارۀ ششم نشریه رویش اندیشه
❇️ با موضوع: حکمرانی و خطمشیگذاری عمومی
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#رویش_اندیشه
#نشر
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
❇️ نسبت فقه و عدالت در پرتو آیات و روایات
📝 آیتالله علی اکبر رشاد:
💢 عدالت به امامت پیوند خورده است. در المستدرک از جعفریات نقل شده است که اصولاً حکومت و اجرای حدود را بیآنکه عدالت باشد، نمیشود پذیرفت. اصلاح حکم و حدود جزء با امام عادل دستیافتنی نیست.
💢 در مورد نسبت عدل به احکام از امیرالمومنین(ع) نقل است که فرمودند عدل حیات احکام است. اگر احکام تهی از عدل باشد، احکام مانند مردهای است. فقه تهی از عدالت، فقه مرده است. فقه زنده فقه عدالتبنیاد است، عدالتمحور است. همینطور سیاست توام با عدالت سیاست است والا سیاست نیست و سیاست نیک، سیاست عادلانه است.
💢 اساساً بیآنکه عدل در جامعه محقق شود، گویی حکومتی نیست و اگر عدالت اجرا شد، دولتها در امان هستند. آبادی امور و شئون کشور و اصلاح عباد به عدل میسر است. خوشنامی والیان به عدالتورزی آنها هستند. جز عدل نمیتوان حال جامعه را اصلاح کرد. چیزی چونان عدل شهرها را آباد نمیکند.
💢 فقه همان احکام است. فقه آموزههای رفتاری الهی است. فقه موازین و قوانین تنظیم نسبتها و مناسبتها است. فقه رسالتش تدبیر مدن و تدبیر شئون است و اگر عدل نباشد، فقه نیست. چگونه ممکن است به فرع فقهی دست پیدا کنیم و به فتوایی تن در بدهیم که در آن ذرهای عدل نقض شود. فقه بیعدالت فقه نیست، اگر فقه است فقه جور است.
✅ متن کامل: http://ihkn.ir/?p=24326
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 دیدار هیئت رئیسه دانشگاه باقرالعلوم(ع) با معاون بورس و امور دانشجویان بینالملل وزارت علوم
🔹 حجتالاسلام والمسلمین مریجی ریاست دانشگاه ضمن اشاره به سابقه موفق دانشگاه باقرالعلوم(ع) در عرصه داخلی، به بیان سیاستهای کلان و تصمیمات جدید دانشگاه جهت ورود جدی به عرصه بینالملل پرداخت.
🔸 در ادامه سید هادی ساجدی رئیس اداره امور بینالملل و دانشجویان غیرایرانی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ضمن قدردانی از اعطای مجوز بورسیه دانشجویان بینالمللی از سوی وزارت علوم به دانشگاه باقرالعلوم(ع)، این موضوع را ظرفیتی راهبردی و اساسی جهت برنامهریزی بلند مدت و جذب دانشجویان بر اساس نخبه گزینی، نیاز منطقهای و توانمندیهای علمی دانشگاه دانست.
🔹 دکتر محمدجواد سلمانپور معاون بورس و امور دانشجویان بینالملل وزارت علوم گفت: ورود برنامهریزی شده و بلند مدت در مناطقی در دنیا که مغفول مانده اند باید در دستور کار مسئولین دانشگاه قرار گیرد.
🔹 وی در ادامه به کشورهای آفریقایی، آمریکای جنوبی و همچنین کشورهای آسیای مرکزی و منطقه قفقاز اشاره کرد و گفت: دانشگاههای ایران نسبت به فعالیت در این مناطق غافل بوده و از ظرفیتهای علمی و دانشگاهی در این مناطق بهره نبرده اند.
📚 در پایان معاون بورس و امور دانشجویان بینالملل وزارت علوم ضمن بیان ضرورت برنامهریزی و استفاده از ظرفیتهای دانشگاه جهت ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی در این مناطق وعده همکاری با دانشگاه باقرالعلوم(ع) و حمایت گسترده از آن را داد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#دانشگاه
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 اخلاق خوب؛ باعث نشر اسلام در بلاد کفر است
🔻 حجتالاسلام والمسلمین علی خیاط در دیدار علمای تانزانیا:
🔹 اساسا کارهای مستقیم تبلیغی بر اساس تجربه خیلی کارهای موفق و ارزشمندی نیستند تجربیاتی هم که ما از انتشار اسلام در آفریقا، آمریکا و جاهای مختلف داریم همین بوده که نوعا افرادی در این کار موفق بودند که در حوزه خدمات اجتماعی کار و تلاش کردند.
🔹 همین خدمات اجتماعی در کنار اخلاق خوش که هدف بعثت پیامبر بوده است«إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلَاقِ» باعث انتشار اسلام در کشورهای مختلف شده است مثلا اولین باری که اسلام در آمریکا انتشار پیدا کرد از طریق یک پارچه فروش دوره گرد مسلمان بود که با دوچرخه خودش به روستاها می رفت و پارچه می فروخت! اگر کسی پول نداشت نسیه می داد و می گفت هر وقت داشتید این پول را به من بدهید.
🔹 یعنی او اسلام را مستقیم تبلیغ نمی کرد اما با همین اخلاق و رفتار این سوال را در ذهن آنها ایجاد می کرد که این فرد چه کسی هست چرا به این شکل با ما تعامل می کند؟ کم کم از او می پرسیدند و جواب می گرفتند که من مسلمانم و این تعلیم اسلام است که باید با مردم خوش برخورد باشیم به مشکلات آنها رسیدگی کنیم و همین رفتار و کردارها زمینه علاقه مندی پرس و جو و روی آوردن به اسلام می شد.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29241
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش_خبری
#مشهد
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 کتاب سیاستهای کلی قانونگذاری؛ تحلیل محتوا و سازوکارهای اجرا منتشر شد
❇️ کتاب سیاستهای کلی قانونگذاری؛ تحلیل محتوا و سازوکارهای اجرا به قلم محمد صادق فراهانی تحت نظارت دکتر علی فتاحی زفرقندی در ۱۴۰ صفحه و با قطع وزیری به همت انتشارات پژوهشکده شورای نگهبان در تابستان ۱۴۰۱ منتشر شد.
❇️ سیاست های کلی قانون گذاری را می توان نقشه راه قوا برای حل تنازعات، پیش بینی راهکارها و ترسیم آینده ای روشن در نظام تقنینی کشور در گام دوم دانست. این اثر در تلاش است تا در 17 بند ضمن تبیین مفهومی و تحلیل محتوای یکایک بند های سیاست های کلی قانون گذاری و شناسایی اقتضائات حاکم بر هریک از آنها، به ارائه سازوکار های اجرایی سازی هریک بر اساس ظرفیت های موجود در نظام حقوقی ایران بپردازد.
♦️علاقهمندان میتوانند جهت خریداری این محصول به سایت انتشارات پژوهشکده شورای نگهبان به نشانی www.nashr-rc.ir مراجعه نمایند.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#دانشگاه
#نشر
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_come
📝 واکاوی عناصر و ارکان قدرت ملی مرکب
🔻 یادداشتی به قلم آقای دکتر ابراهیم برزگر استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی؛
📚 قدرت امری مرکب است. قدرت انواعی دارد، ولی معمولاً آن را به دو بخش قدرت سخت و قدرت نرم گونهشناسی میکنند. البته قدرت هوشمند شامل هر دو بخش قدرت نرم و قدرت سخت بهطور ترکیبی و توأمان است. قدرت سخت شامل موقعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیک؛ منابع طبیعی و انرژی؛ قدرت نظامی و دفاعی؛ قدرت اقتصادی و نفوذ منطقهای و عمق راهبردی قدرت نهادی و سیاسی و نفوذ در سازمانهای منطقهای و بینالمللی است.
📚 قدرت نرم هم به قدرت اقناع و منطق جذاب و تأثیرگذاری سبک فکری و زندگی و فرهنگی یک کشور برای سایر کشورها و بازیگران اطلاق میشود. فرهنگ و سبک زندگی و منطق جذاب و تأثیرگذار بر دیگر ملتها از دیگر بازوهای قدرت ملی است. جذب ملتها برای هر کشوری، عمق راهبردی ایجاد میکند.
📚 عناصر و ارکان قدرت مرکب ملی، یک کل بههمپیوسته است و یکدیگر را تکمیل میکنند. تقویت همزمان همه سبدهای قدرت ملی ضروری است. قدرت مردم و اراده عمومی ملت یک کشور نباید تضعیف شود. به همین دلیل است که حضور حداکثری مردم در مواقع حساس انتخابات بسیار مهم است، زیرا به افزایش قدرت ملی میانجامد. جهانیان متوجه میشوند که نظام از پشتوانه مردمی برخوردار است. کشوری که در سیاست داخلی از انسجام ملی برخوردار باشد در سیاست خارجی هم میتواند قوی ظاهر شود، زیرا سیاست خارجی ادامه سیاست داخلی است.
🔹 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27924
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
❇️ گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی به نقل از مدرسه تخصصی فقه نظام از درس خارج «فقه تربیتی» آیتالله علیرضا اعرافی
🔹 یکی از وظائف ترجیحی و مؤکد در باب تربیت، عنوان تأدیب است. اخباری که در این خصوص وجود دارد به چند طائفه تقسیم میشوند. اخباری که تأدیب را حق اولاد دانستهاند، اخباری که تأدیب را وظیفه والدین معرفی کردهاند و اخباری که تأدیب را به عنوان یکی از مراحل تربیت دانستهاند.
🔹 تعابیری که در هفت سال اول آمده چند تعبیر میباشد، بعضی میگویند «دع ابنک» آزادش بگذار. بعضی میگویند «أَمْهِلْ صَبِيَّك» و بعض دیگر میگویند «يُرَبَّى الصَّبِيُ سَبْعا» یعنی به او رسیدگی و نیازهایش تأمین گردد. تعبیر دیگر سید و سیادت است یعنی در آن مرحله آقا است.
🔹 با بررسی مجموعه روایات چنین به دست میآید که در هفت سال نخست باید اموری مانند رسیدگی جسمانی، توجه معنوی، اخلاقی و روحی همراه با آزادی عمل بدون سختگیری و نظم و انظباط انجام شود.
🔹مرحله سوم که در برخی از روایات اشاره شده به مرحله بعد از تکلیف اشاره میکند که در این مرحله باید یادگیری احکام انجام شود. مراد از احکام آموزشهای دینی به معنای خاص است.
🌐 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29261
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تربیت
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
❇️ حجه الاسلام عباسی ولدی در سخنانی بیان داشت؛روانشناسان غربی خواسته یا نخواسته فطرت پاک کودکان را از بین میبرند
🔹نتیجه تفکر و تدبر در ربوبیت خداوند نسبت به عالم این است که میفهمیم تدبیر کننده عالم، عزیز و علیم است، قدرتی بالاتر از او نیست و شکستناپذیر میباشد. اوست که ستارهها را برای شما قرار داد تا به وسیله آنها در تاریکی، خشکی و دریا راه را پیدا کنید.
🔹اگر انسان به ربوبیت الهی نسبت به همه عالم فکر کند و ایمان خود را نیز افزایش دهد، روحیه توکل در او زیاد خواهد شد. از جمله دلایل کم شدن توکل این است که احساس میکنیم دنیا بیصاحب است و ربّ انسان، خودش میباشد. یا اینکه رب غیر از کسی است که قصد داریم به او توکل کنیم.
🔹اینگونه نیست که خداوند انسان را به دو جنس متفاوت خلق کند که با همدیگر ازدواج کنند سپس آنها را رها کند. بلکه میان آن دو جعل مودت و رحمت میکند؛ بنابراین وقتی خلقت، تعیین هدف، لازمهها و جعل آنها را میان اجزای این عالم به خدا نسبت میدهیم، باید به سراغ خدا رفت و از او نقشه تربیت را گرفت.
🔹یکی از نشانههای رشد عقل و اینکه انسان اهل تعقل شده این است که با تأمل بر پدیدههایی که به صورت روزمره یا در طول سال اتفاق میافتد به مبداء آفرینش و خالق برسد.
🌐متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29267
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تربیت
#سخنرانی
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
🔔 حوزه علمیه مروی با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیه قم (نمایندگی تهران)، دورۀ روانشناسی و مشاوره اسلامی را در مدت 6 ترم، ویژه آقایان برگزار میکند:
✍️ شرایط دوره: اتمام سطح 2
🔺 مزایای دوره: اعطای مدرک تخصصی سطح 3 مشاوره؛ پرداخت شهریه
📚 منابع آزمون:
روانشناسی عمومی، حمزه گنجی
روانشناسی رشد، ابوالحسن حقانی، انتشارات مؤسسه امام خمینی ره
مقدمات راهنمایی و مشاوره (مفاهیم و کاربردها)، عبدالله شفیع ابادی، نشر رشد
🗓 مهلت ثبتنام: 29 مرداد
👤 زمان مصاحبه: اوائل شهریور ماه
🌐 لینک ثبتنام:
https://formafzar.com/form/dtmislami
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#روان_شناسی
#فراخوان
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
دانشگاه امام صادق علیهالسلام با همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم برگزار می کند:
🔸 اولین کنفرانس بین المللی خانواده و تربیت معنوی
📌 موضوع بیست و هشتمین پیش نشست: جایگاه خانواده در تمدن نوین اسلامی
🗓 تاریخ برگزاری: سهشنبه ۲۵ مردادماه
🕰 زمان: ساعت ۸ الی ۱۱
👥 با حضور:
🔹 دکتر محمد هادی همایون، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق علیهالسلام و رئیس دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
🔹 دکتر میثم صداقت زاده، مدیر گروه فرهنگ وتربیت دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
🔹 دکتر سجاد مهدی زاده، استادیار گروه فرهنگ و تربیت دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
👤 دبیر نشست: دکتر سید سجاد طباطبایی نژاد، استادیار گروه فرهنگ و تربیت دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
🌐 پیوند حضور در جلسه:
https://vc.isu.ac.ir/ch/farhang-va-tarbiat
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#خانواده
#کننفرانس
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_comr
🔺معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می کند
🔻چهارمین مرحله دوره های تخصصی مجازی توانمندسازی اساتید علوم انسانی و هنر
🔸توجه: این دوره ها فقط برای اعضا هیات علمی ویژه رشته های علوم انسانی و هنرمی باشد
🌐جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به نشانی رسمی رویداد ملی گام دوم مراجعه نمایید👇👇
🔗 https://sc.iauec.ac.ir/DepartmentInfo/1012
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی
#مجازی
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_comr
💢 گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی از نشست علمی «دانشگاه؛ تعلیم و تربیت اجتماعی و مسأله حجاب»
🔹 بیانیه «نقش دانشگاه در تعلیم و تربیت اجتماعی» توسط دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به رؤسای واحدها و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد.
🔹 دکتر طهرانچی در این بیانیه خطاب به رؤسای واحدها و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرده است: دانشگاه آزاد اسلامی باید نماد پایبندی به شئون رفتاری و سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی و مقوم فضایل اخلاقی و باورهای دینی و التزام به مسئولیتهای اجتماعی باشد و این بخشی از فرایند آموزشهای اجتماعی در محیط دانشگاه است که لازم است مجدانه مورد توجه همه ما قرار بگیرد.
🔹 از اینرو نشست علمی «دانشگاه؛ تعلیم و تربیت اجتماعی و مسأله حجاب» با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی و دکتر انسیه خزعلی، دکتر عبدالحسین کلانتری، اکبر اشرفی، دکتر محمدهادی ساعی و جمعی از پژوهشگران حوزه تعلیم و تربیت اجتماعی و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
🔹 موضوع «دانشگاه؛ تعلیم و تربیت اجتماعی و مسأله حجاب» به عنوان یکی از زمینه های پژوهشی در سامانه پژوهشیار بارگذاری شده است و در این مدت علاوه بر ایجاد شبکه پژوهشگران در حوزه تعلیم و تربیت اجتماعی و عفاف و حجاب، بیش از 50 عنوان پایان نامه و رساله دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به این موضوع اختصاص یافته است.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29048
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#دانشگاه
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ زن؛ «ریحانه» یا «قهرمانه»؟؛ نقدی بر برداشت علامه تهرانی از حدیث امام علی(ع)
🔻 حجتالاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی در نوشتاری مطرح کرد؛
📝 به دلیل تشابهات فراوان زبان فارسی و عربی، به ویژه در سدههای اخیر، بعضاً مشاهده میشود برخی از افراد حتی در ترجمه آیات و روایات معنای فارسی و عربی برخی از واژگان را خلط میکنند و بعضاً به خلط و خطاهای بزرگی دچار میشوند.
📝 فیالمثل، در حدیث بسیار مشهوری از امام علی(ع) درباره زنان میخوانیم: «فَإِنَّ الْمَرْأَهَ رَیحَانَهٌ، وَ لَیسَتْ بِقَهْرَمَانَهٍ». اما بسیاری از افراد، حتی برخی از مشاهیر علمی، حدیث را به زبان فارسی چنین ترجمه میکنند که زن گلی خوشبو است نه قهرمان و پهلوان و روئینتن.
📝 مرحوم علامه تهرانی در کتابی با عنوان رساله بدیعه که در تفسیر آیه الرجال قوامون علی النساء نوشته است، ضمن نقل این حدیث، در توضیح آن چنین آورده است: «مطلبى لطیف: در استعارهاى که امام علیهالسّلام بکار برده، و زن را ریحانه خوانده، سرّ عجیبى نهفته است که تمام سخنان گذشته ما را از لطافت، رقّت و احساس و سایر صفات زن، در بر میگیرد... »
📝 این در حالی است که «قهرمانه» هر چند در اصل، لغتی فارسی بوده و به عربی وارد شده است (به اصطلاح، معرَّب است) اما هرگز به معنای پهلوان نبوده و نیست. بلکه به معنای «وکیل مخارج» و یا «متصدى امور دریافت و پرداخت» و یا «خادم و پیشخدمت» است.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27711
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️تصریح به ممنوعیت سه خط قرمز
💠رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه در نشست خبری طرح بانکداری مجلس شورای اسلامی در سخنانی خاطرنشان کرد:
🔶اگر قرار است در نظام بانکی، تحولاتی رخ دهد، باید نظام بانکی ما از ربا خلاص و سرمایه های عظیم در اختیار بانک ها نیز در راستای اقتصاد و رفع مشکلات اقتصادی کشور جریان پیدا کند.
🔶حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمدعلی یوسفی، مدیر گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: این نقدهای سه گانه (خلق پول توسط بانکهای غیر دولتی، بنگاه داری بانک ها و حیله های ربا) به عنوان خط قرمز است و به هیچ وجه، تجویز آنها را در قانون بانک مرکزی تأیید نمی کنیم و اصرار داریم در قانون بانک مرکزی عدم جواز این سه تصریح شود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com